Het is wat met die regels, uitzonderingen en persoonlijke beperkingen inderdaad... Maar: je kan ervoor kiezen om moslimvrouw te worden als je graag een hoofddoekje zou willen mogen dragen. (uiteraard ga je er dan geen dragen

)
Iedereen mag zelf weten of het erg is natuurlijk, ik hoop wel dat die dat dan ook goed kan onderbouwen.
...
Je krijgt zwangerschapsverlof omdat je zwanger bent, niet omdat je vrouw bent. Als een man ook zwanger kan worden, dan krijgt die ook zwangerschapsverlof.
Het is geen analogie, maar een illustratie, net als het andere stuk hieronder. Tzt kan je er ook als man voor kiezen zwanger te worden, en dan krijg je zwangerschapsverlof. Als niet-zwangere kan ik ook zwangerschapsverlof willen, maar dan krijg ik het niet, ongeacht of ik man of vrouw ben.
Als een niet-moslim krijg je echter nog steeds geen recht om een hoofddoek te dragen als je dat zou wensen, want waarin verschilt die wens met die van een moslim?
Ik ga er voor die situaltie van uit dat de regel is dat hoofddoekje niet mogen, behoudens een 'levensbeschouwelijke uitzondering'. In dat geval kan je er dus voor kiezen een levensbeschouwing aan te nemen om een hoofddoekje te mogen. Als niet-levensbeschouwelijke hoofddoekenwiller mag ik geen hoofddoek, net als de niet-zwangere geen zwangerschapsverlof krijgt.
Dat het mij lastig lijkt de regel en vervolgens ook nog de uitzondering überhaupt goed te onderbouwen, had ik eerder al gespost, maar ik ga er van uit dat men dus die regel om dwaze redenen heeft ingevoerd. In dat geval is het 'hoofddoek willen dragen vanwege het moslim(vrouw) zijn' het criterium, zoals in mijn eerdere post het 'hoofddoek willen dragen vanwege chemotherapiegerelateerde kaalheid' het criterium was.
Voor elke regel en voor elke uitzondering op een regel moet je een (objectieve) onderbouwing hebben.

Vaak komt men nog neiteens toe aan een degelijke onderbouwing voor de regel... laat staan een uitzondering.
Wat met John De Gabber van om de hoek? Dat petje hoort ook bij zijn identiteit en levenswijze, maar toch mag hij er niet mee op de foto.
Van mij zou dat uiteraard ook mogen.
[
Voor 25% gewijzigd door
begintmeta op 01-09-2016 15:47
]