Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dat voorbeeld geeft aan dat liberalisme alleen werkt met mate, tenzij je een of ander volledig amoreel persoon bent met als enige moraal dat je niet mag discrimineren... Maar liberalisme kan niet werken wanneer het extreem wordt toegepast omdat de afwezigheid van moraal onzinnig is en omdat er vanuit wordt gegaan dat mensen keuzes hebben die ze niet hebben. Complete vrijheid van het individu en afwezigheid van moraal in politiek kunnen beide niet bestaan, lijkt me duidelijk. Het is een theoretische constructie die niets met de praktijk te maken heeft.Delerium schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:09:
Ik vraag me alleen af wat men met vrijheid doet wanneer men de zaak Armin Meiwes erbij pakt.
[...]
Je hebt hier dus iemand die vrijwillig iemand opeet en (absurd) iemand die zich vrijwillig laat opeten. Naar mijn mening gaat er iets mis wanneer men zoveel vrijheid loslaat, maar in principe is werkelijke vrijheid precies dat in deze zaak niets verkeerds is gebeurt.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Hoewel ik zelf enigszins gekleurd ben omdat ik ook christelijk ben, denk ik dat eisen van onderbouwing van politieke standpunten onzin is. Ik zie maar erg weinig standpunten bij politici/ politieke partijen die echt goed onderbouwd zijn/ niet ontzettend gekleurd zijn door meningen, dus in die zin wijken christelijke partijen weinig af van de niet-christelijke partijen.
ik vind wel dat christelijke partijen wat minder dwingend zouden mogen zijn in bepaalde standpunten. Dat ze bijvoorbeeld tegen abortus zijn kan ik me goed voorstellen. Daar bescherm je het ongeboren kind. Bij zondagsrust kan ik 't me in bepaalde regio's, waar 80%-90% voor zondagsrust is ook nog wel voorstellen - maar daar ben je als winkelier ook niet slim bezig als je daar open wilt gaan, zal vast niet goed zijn voor je omzet
Bij euthanasie en het homo-huwelijk verbaas ik me er altijd over. Ja, ik ben van mening dat m.n. het homo-huwelijk niet is zoals God 't bedoeld heeft én ik vind trouwens ook dat ambtenaren niet gedwongen moeten worden om iemand te trouwen waar ze zelf bezwaren tegen hebben, m.n. zolang 't geen problemen oplevert voor trouwlustigen, maar wat voor last heb ik er zelf nu van dat 2 homo's met elkaar trouwen? Als God bestaat en 't fout is dan is 't Gods taak daarover te oordelen (én dat staat sowieso in de bijbel...).
Laat elkaar toch in elkaars waarde en laat elkaar leven. Het hoeft niet allemaal zo zwart-wit te zijn en als we allemaal een beetje inschikkelijk zijn kunnen we prima met, en ook deels langs, elkaar leven.
Voor mij is dat ook vrijheid: elkaar accepteren zoals we zijn en iedereen in z'n waarde houden. Absolute vrijheid bestaat niet, of maximaal voor 1 persoon/ 1 heel kleine subgroep, want je beperkt al heel snel andermans vrijheden.
Dat ligt denk ik aan het standpunt, maar helaas is dogma ook zeker bij niet-confessionele partijen invloedrijk. Ik vind dat "we" kiezers partijen zouden moeten dwingen met beter onderbouwingen te komen. De opmars van Wilders doet mij vermoeden dat dat in weerwil van de tijdgeest isrik86 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:33:
Toch bijzonder dat dit soort topics altijd in een welles-nietes discussie lijkt te verzanden tussen christenen en niet-christenen
Hoewel ik zelf enigszins gekleurd ben omdat ik ook christelijk ben, denk ik dat eisen van onderbouwing van politieke standpunten onzin is. Ik zie maar erg weinig standpunten bij politici/ politieke partijen die echt goed onderbouwd zijn/ niet ontzettend gekleurd zijn door meningen, dus in die zin wijken christelijke partijen weinig af van de niet-christelijke partijen.
Maar daarbij zijn niet-dogmatische stellingnames mogelijk. Ik denk dat, als je anderen regels gaat opleggen, het eigenlijk je morele taak is om verder te kijken dan je eigen dogma.Dat ze bijvoorbeeld tegen abortus zijn kan ik me goed voorstellen. Daar bescherm je het ongeboren kind.
Niet-christenen zijn ook niet voor zomaar lukraak aborteren. Er zijn altijd grenzen aan wanneer en onder welke omstandigheden je tot abortus mag overgaan. Grenzen die bijvoorbeeld gebaseerd zijn op de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de vrucht.
Het debat is, in weerwil van de framing door sommigen, dus helemaal niet zwart-wit tussen pro-life en pro-choice. Pro-choice wordt altijd gemoduleerd door overwegingen mbt. bescherming van het ongeboren kind. Pro-life wordt meestal gemoduleerd door overwegingen mbt. bescherming van het leven van de moeder, of de vrijwilligheid van conceptie (verkrachting leidt vaak tot ruimere abortuscriteria).
Ik denk dat de volgende paragraaf aangeeft dat we het im grossen ganzen eens zijn:
Maar als je die houding voorstaat en andermans vrijheid niet nodeloos wil inperken, dan denk ik dat een meer gemodereerd abortusstandpunt te verkiezen is. Iets als: abortus is met mate toegestaan, maar als het kind te ver ontwikkeld is niet meer. Als je echter geen abortus wil, dan mag dat ook. (Ook als die keuze je eigen leven in gevaar brengt. (Zolang je die keuze maar zelf gemaakt hebt bij je volle verstand en je niet door anderen onder druk gezet bent)).Bij euthanasie en het homo-huwelijk verbaas ik me er altijd over. Ja, ik ben van mening dat m.n. het homo-huwelijk niet is zoals God 't bedoeld heeft én ik vind trouwens ook dat ambtenaren niet gedwongen moeten worden om iemand te trouwen waar ze zelf bezwaren tegen hebben, m.n. zolang 't geen problemen oplevert voor trouwlustigen, maar wat voor last heb ik er zelf nu van dat 2 homo's met elkaar trouwen? Als God bestaat en 't fout is dan is 't Gods taak daarover te oordelen (én dat staat sowieso in de bijbel...).
Laat elkaar toch in elkaars waarde en laat elkaar leven. Het hoeft niet allemaal zo zwart-wit te zijn en als we allemaal een beetje inschikkelijk zijn kunnen we prima met, en ook deels langs, elkaar leven.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Goed, dan formuleer ik het zo:.oisyn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:14:
Je snapt het verschil tussen invoeren en voorstellen?
Maar iedere partij heeft toch de vrijheid om naar eigen goeddunken wetten voor te stellen en te proberen deze wetten ingevoerd te krijgen, waarom zou dit voor de religieuze partijen anders moeten zijn?
Het burkini-verbod is gewoon op meerdere vlakken compleet stompzinnig. Oké, jij vindt dat een hoofddoek een teken is van het onderdrukken van vrouwen, dat is jouw goed recht. Maar dan nog is dat slechts een symptoom van die onderdrukking. Een symptoom wegnemen, neemt het achterliggende probleem niet weg. Als een vrouw door haar man of familie onderdrukt wordt en onder andere verplicht wordt om een hoofddoek te dragen, dan los je die onderdrukking niet op door dat hoofddoekje te verbieden. En het dan alleen op het strand verbieden is nog zotter, want dan pak je zelfs dat symptoom maar in één specifieke setting aan.
Voor mij is vrijheid: kunnen doen en laten wat je wil zonder daarmee de vrijheid (en veiligheid!) van anderen onevenredig in te perken. Stel, ik wil naakt over straat lopen. Dat druist in tegen de vrijheid van anderen om niet mijn naakte lichaam te zien. Nou kan je natuurlijk beargumenteren dat het zien van een naakt lichaam geen enkel bewijsbaar kwaad doet en dat de afkeur van naaktheid puur cultureel is, maar feit blijft dat een heleboel mensen gewoon geen naakte mensen op straat willen zien. De oplossing waarbij in zijn totaliteit de minste gewogen vrijheid wordt beperkt is dus om mij te vermanen om in het openbaar toch minimaal een zwembroek aan te doen.
Nu zou je ook kunnen zeggen, homo's die publiek affiniteit tonen (hand in hand lopen etc.), dat willen heel veel mensen ook niet zien, dus dat zou dan ook verboden moeten worden. Maar dan wordt juist de vrijheid van dat verliefde stel onevenredig ingeperkt. Naakt lopen in het openbaar is immers voor iedereen verboden, terwijl affectie tonen jegens je geliefde alleen verboden zou zijn voor homo's. Hun vrijheid om uiting te geven aan hun liefde, op dezelfde wijze als hetero-stellen dat doen, weegt dan dus zwaarder.
Om weer terug te komen op die burkini's... Welke vrijheden van anderen worden beperkt doordat een vrouw in burkini op het strand zit? Geen enkele. Anderen denken slechts dat die burkini een symptoom is van vrijheid die haar is ontnomen. Terwijl juist de "oplossing" haar de vrijheid ontneemt om op het strand de kleding van haar keuze te dragen. Zoals ik al zei, compleet belachelijk.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Het is natuurlijk geen binair gegeven maar een mening gestaafd met bewijs heeft voor mij in ieder geval meer gewicht dan een mening zonder bewijs of goede onderbouwing (en het staat in een 2000 jaar boek en ik geloof dat is geen goede onderbouwing imo).begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:45:
Wat is wel genoeg? En is dat praktisch haalbaar?
Je haalt 2 zaken door elkaar. Je hebt de vrijheid om te stemmen waarop je wil. Je mag ook stemmen op een partij die voor de invoering is van de Sharia.Arjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:59:
Er zijn verschillende reacties geweest in die zeggen dat christenen eerst maar eens met bewijs voor god moeten komen voordat ze met wetten komen op basis van de bijbel. Als je dit eist is iemand dus niet volledig vrij in haar stemkeuze, je stelt namelijk eisen.
Dit verwar je echter met de vervolgstappen die daaruit volgen. Dat je hierop mag stemmen en dat dit je mening is maakt het niet direct een goede mening of 1 die gehoord moet worden. Zeker als de onderbouwing hiervoor zwaar mank loopt (ik geloof hierin want god...).
Je stemkeuze is vrij. Dit geeft echter niet de vrijheid dat alles wat uit jou stemkeuze maar gehoord moet worden en valide is. Dit werkt ook gewoon zo bij de niet religieuze partijen hoor. Maar jij lijkt te vinden dat er voor religieuze partijen andere regels gelden en uitzonderingen gemaakt moeten worden.
Wat jij eigenlijk zegt is "Als VVD stemmer wordt ik in mijn vrijheid beperkt omdat niet iedereen instemt dat magie, volgens onze bijbel van Harry Potter, voor iedereen beschikbaar moet zijn. En ik geloof dit echt en het staat in dit boek dus mag jij hier niets van vinden want dan beperk jij mij in mijn vrijheid.
Er zijn genoeg wetten die ter discussie staan hoor (gelukkig). Anders komen we helemaal niet verder. Echter, het punt is dat men juist ageert hiertegen omdat ze niet binnen de wet vallen. Het is namelijk niet toegestaan om te discrimineren. En door homo's uit te sluiten van het huwelijk bijv discrimineer je.Als de acties die eruit volgen binnen de wet vallen is hier geen enkel bezwaar tegen.
Dan kan je ook weer stellen dat je vrijheid hebt van religie etc. Maar dan kan ik dus iemand vermoorden en zeggen dat het van mijn god mocht.
Dit zijn inderdaad altijd leuke argumenten. Ik ben inderdaad van mening dat een mening sterker is als deze goed is onderbouwd door feiten, onderzoek, statistiek, praktijkervaring etc tov het staat in een 2000 jaar oud boek en ik geloof dit want god.En wie ben jij om eissen te stellen aan de basis waarop iemand zijn mening bouwt? Maak je je dan niet schuldig aan dat wat je religieus nederland verwijt, namelijke jouw visie opdringen aan anderen.
Ik wil best die discussie aangaan waar we hadden geweest als we de laatste weg hadden gevolgd hoor. Vrouwen onderdrukking, stenigen, slavernij, mutilatie van kleine kinderen. Gelukkig hebben we goede argumenten gevonden om die religieuze visies te kunnen doorbreken om het anders te doen.
[ Voor 76% gewijzigd door thewizard2006 op 29-08-2016 12:02 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Grotere intersubjectieve navolgbaarheid impliceert denk ik ook grotere meetbaarheid (tenminste, binnen een bepaald wereldbeeld)Cyphax schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:21:
[...]
Als het goed is de meetbaarheid. Als een onderzoek iets aantoont is het als het goed is zo dat je dat kunt reproduceren om de waarheid zelf te ondervinden. Op welke manier zou je dat met iets uit de bijbel willen doen?
...
Dat is sowieso belangrijk denk ik.
Ik vind het om eerdergenoemde redenen inderdaad ook niet gelijkwaardig. Overigens, behalve de 'feitelijke situatie', voortvloeiend uit intersubjectieve overeenstemming/navolgbaarheid (zoals bijvoorbeeld bij een onderzoek naar het verband tussen drugs en criminaliteit, of bepaalde gedrag en (algemeen) welbevinden van mensen) moet je nu eenmaal altijd ook nog de juistheid/wenselijkheid van de daaraan gerelateerde regel onderbouwen..oisyn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:22:
...
Oh kom op. Je snapt toch ook wel dat een onderbouwing in de vorm van referenties naar onderzoek en het afwegen van voordelen en nadelen van de impact van een wetsvoorstel van een compleet andere orde is dan een onderbouwing in de vorm van "omdat het in de bijbel staat"?
Met dat laatste kun je niets. Waarom is wat er in de bijbel staat dan goed? Antwoord: omdat het de absolute waarheid is. Gevolg: toon aan waarom dat de bijbel de absolute waarheid bevat.
Zoals ik eerder schreef zou ik het ook mooi vinden als onder elke maatschappelijke regel een (als is het met de kennis van dat moment) juist fundament zou liggen, maar daar komt men in de praktijk niet aan toe. Ik vind het lastig in te schatten hoe grot de impact van het specifiek uitbannen van 'religieuze oorsprong' van regels zou zijn. De TS geeft als ik het goed begrijp vooral aan dat hij het idee heeft dat 'religieuzen' disproportioneel 'hard worden aangepakt' op dit gebied, zoals ik eerder aangaf weet ik niet of dat zo is.
Misschien kan de onderbouwing van een heel groot deel van de bestaande wetten te licht worden bevonden, ook die zonder religieuze inslag?thewizard2006 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:52:
...
Het is natuurlijk geen binair gegeven maar een mening gestaafd met bewijs heeft voor mij in ieder geval meer gewicht dan een mening zonder bewijs of goede onderbouwing (en het staat in een 2000 jaar boek en ik geloof dat is geen goede onderbouwing imo).
[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2016 12:04 ]
Laten we die bedreiging even opsplitsen: er zijn juridisch-ethische componenten (vrouwenbesnijdenis is overduidelijk het schenden van andermans lijfelijke integriteit en dus ethisch en juridisch verkeerd) en een culturele component ('we' zien liever niet teveel boerka's op straat). Die eerste is simpel: u houdt zich aan de wet.defiant schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:12:
[...]
Daarnaast zal een minderheid die zich niet neerlegt bij de positie als minderheid als een bedreiging worden ervaren, aangezien deze dan de ambitie uitspreken de heersende normen en waarden van de meerderheid te willen aanpassen. Dit verklaart ook de weerstand tegen de islamitische minderheid, aangezien die meer dan andere minderheden aanpassingen van de heersende normen en waarden verlangen of acceptatie van segregatie ervan.
Die tweede is natuurlijk het hete hangijzer. Er zijn geen of nog geen wetten om hoofddoekjes te verbieden, en ze slagen overduidelijk niet voor de doet-het-iemand-anders-kwaad-test, dus zijn ook lastig te verbieden. De vraag is in hoeverre zulke culturele angst gerechtvaardigd is. Vaak vraag ik me dat af. Tweedens kun je je afvragen wat de juiste oplossing is, indien het gerechtvaardigd is. Boerka's verbieden is de verkeerde insteek zou ik zeggen: mensen verplichten identificeerbaar te zijn is beter. Met een bivakmuts over straat is vreemd, een boerka dus ook. De politie moet deze kunnen verwijderen, maar tegelijk moet er dan een oplossing komen om dit culturele gedrag in te perken: het past ontzettend niet bij een open samenleving en dus moet het tegengegaan worden, net zoals dat ander ongewenst gedrag tegengegaan wordt, al moet dat vaak via een omweg omdat het bij wet lastig te verbieden is (in principe mag je Hitler aanbidden, en al zouden we willen, het is lastig direct te verbieden. Toch proberen we dit sterk te ontmoedigen door geschiedenisles op school, neonazi's komen er nooit mooi af op het nieuws en de politie let extra op wel strafbare overtredingen van zulke groepen). Bovendien hebben 'directe aanvallen' de neiging net zo goed contra-productief te werken: mensen die 'm zouden dragen, worden er eerder extremer van dan minder extreem. Wat hier een goed antwoord op is weet ik niet.
Het is een vervelend antwoord, want het is geen sluitende oplossing die direct na implementatie resultaat oplevert, maar indien je de open en vrije samenleving onderschrijft zie ik geen andere manier om cultureel gedrag dat een meerderheid afwijst te beperken. Wat zijn eventueel andere manieren om groepen tot gedragswijziging aan te sporen? Stug volhouden misschien: de vrouwenrechtenbeweging is nu ongeveer een eeuw oud, en moest ook van ver komen.
Een die wel binnen onze juridische kaders past is selectie aan de grens: voor zover het immigratie van buiten de EU betreft, mogen we 'kiezen'. Ik zie niet in waarom we iemands wens tot economische ontwikkeling hoeven te steunen als zoiemand duidelijk geen interesse heeft in onze soort samenleving.
Ik kan hier wel aardig in mee. Het selecteren aan de poort zoals ik hierboven noemde is lang taboe geweest, maar ik denk dat dat terecht op zijn retour is: een land hoeft zich niet opzettelijk met cultureel ongemak te confronteren om andermans economische voorspoed te helpen. Wat dan niet wegneemt dat met een stroom immigranten te maken hebben die flink van omvang is en we hoe dan ook een antwoord moeten hebben. Ik zou zeggen dat het (economisch) steunen van mensen in de regio evengoed een oplossing is voor zulk soort migranten, en bovendien kun je dan via de interactie daar ook wat van onze cultuur exporteren: rechten voor minderheden zoals vrouwen, homofielen etc.Ik denk dat de fout die men lang gemaakt heeft is te doen als je de samenleving (politiek, media, economie, etc) kan ontvlechten van deze groepsprocessen en dus een neutrale situatie kan creëren die iedere groep evenredig kan vertegenwoordigen en accommoderen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Hierover liberalistisch (of zelfs liberatair) argumenteren is niet zo simpel, daarom hebben we in de maatschappij regels omtrent openbare zeden vastgelegd en aan iedereen opgelegd. Simpelweg volgen van de regels, met als geest van die wetgeving inderdaad het principe dat een ander jouw naakte zelve niet hoeft te aanschouwen als die dat niet wil. Als je zo nodig naakt wilt zijn, dan doe je dat op een private plek ipv een publieke.Mx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:51:
Voor mij is vrijheid: kunnen doen en laten wat je wil zonder daarmee de vrijheid (en veiligheid!) van anderen onevenredig in te perken. Stel, ik wil naakt over straat lopen. Dat druist in tegen de vrijheid van anderen om niet mijn naakte lichaam te zien. Nou kan je natuurlijk beargumenteren dat het zien van een naakt lichaam geen enkel bewijsbaar kwaad doet en dat de afkeur van naaktheid puur cultureel is, maar feit blijft dat een heleboel mensen gewoon geen naakte mensen op straat willen zien. De oplossing waarbij in zijn totaliteit de minste gewogen vrijheid wordt beperkt is dus om mij te vermanen om in het openbaar toch minimaal een zwembroek aan te doen.
Dit is weer wat anders, aangezien homo's geen regels mbt de openbare zeden schenden door hand-in-hand te lopen. Helaas voor de tegenstanders is dit (gelukkig) geen simpele wetsovertreding, dus kan men niet afdwingen dat zoiets niet in het openbaar gepleegd kan worden. Het kan mij immers even goed storen als twee dikke mensen hand in hand lopen, en het kan een ander storen wanneer twee oude mensen hand in hand lopen. Wie trekt de lijn, en waar? Daarom dus de wetgeving die zeer star is, langs de ene kant helaas star voor vooruitgang en zo dus oubollig, maar langs de andere kant gelukkig ook star voor de plotse grillen van een zeer lichtgeraakte groep die ineens beslist bepaalde zaken niet meer te willen kunnen aanschouwen.Nu zou je ook kunnen zeggen, homo's die publiek affiniteit tonen (hand in hand lopen etc.), dat willen heel veel mensen ook niet zien, dus dat zou dan ook verboden moeten worden. Maar dan wordt juist de vrijheid van dat verliefde stel onevenredig ingeperkt. Naakt lopen in het openbaar is immers voor iedereen verboden, terwijl affectie tonen jegens je geliefde alleen verboden zou zijn voor homo's. Hun vrijheid om uiting te geven aan hun liefde, op dezelfde wijze als hetero-stellen dat doen, weegt dan dus zwaarder.
Het lijkt mij dubieus: haar vent mag haar leven en vrijheden beperken en moet daarin volledig vrij worden gelaten? Rare principes van vrijheden daar. Raar ook dat vrouwen beweren dat zij in hun recht zijn te dragen wat zij willen en mogen eisen niet beperkt te worden door de maatschappij, zodat hun vent dat blijft mogen kunnen. Of ze moeten het zelf ook effectief willen, hoe raar het ook mag klinken; een beetje zoals bij SM en naalden door tepels.Om weer terug te komen op die burkini's... Welke vrijheden van anderen worden beperkt doordat een vrouw in burkini op het strand zit? Geen enkele. Anderen denken slechts dat die burkini een symptoom is van vrijheid die haar is ontnomen. Terwijl juist de "oplossing" haar de vrijheid ontneemt om op het strand de kleding van haar keuze te dragen. Zoals ik al zei, compleet belachelijk.
Poeh, dat zou jammer zijn, als zo'n grote groep mensen zich "gepakt" voelen omdat ze bepaalde dingen niet verboden kunnen krijgen, terwijl ze verder alle vrijheid krijgen om hun eigen religie te bezigen. Elke bevolkingsgroep zal moeten accepteren dat elke vrijheid die zij geniet ook ingeperkt zou kunnen zijn door een verbod van bijvoorbeeld een concurrerende religie. Je kunt natuurlijk een revolutie ontketenen....begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:52:
[...]
De TS geeft als ik het goed begrijp vooral aan dat hij het idee heeft dat 'religieuzen' disproportioneel 'hard worden aangepakt' op dit gebied, zoals ik eerder aangaf weet ik niet of dat zo
[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 29-08-2016 12:51 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Als het inderdaad zo is dat die vrouw door haar man gedwongen wordt om gesluierd te gaan, dan is dat een probleem. In hoeverre los je dat op door haar te verplichten die sluier af te doen? Zoals ik al zei, de burkini is een mogelijk symptoom van onderdrukking. Het ineffectief en zeer lokaal bestrijden van een mogelijk symptoom is pure symboolpolitiek die niets doet aan het onderliggende probleem.IveGotARuddyGun schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:08:
Het lijkt mij dubieus: haar vent mag haar leven en vrijheden beperken en moet daarin volledig vrij worden gelaten? Rare principes van vrijheden daar. Raar ook dat vrouwen beweren dat zij in hun recht zijn te dragen wat zij willen en mogen eisen niet beperkt te worden door de maatschappij, zodat hun vent dat blijft mogen kunnen. Of ze moeten het zelf ook effectief willen, hoe raar het ook mag klinken; een beetje zoals bij SM en naalden door tepels.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Jahoor. Het een sluit het ander niet uit.begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:52:
Misschien kan de onderbouwing van een heel groot deel van de bestaande wetten te licht worden bevonden, ook die zonder religieuze inslag?
Je kunt toch niet simpelweg aannemen dat het haar echtgenoot is? Er zijn ongetwijfeld vrouwen die het uit eigen vrije wil doen.IveGotARuddyGun schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:08:
[...]
Het lijkt mij dubieus: haar vent mag haar leven en vrijheden beperken en moet daarin volledig vrij worden gelaten?
Dat de oorsprong van het gebruik stamt uit een traditie van hierarchie tussen man en vrouw, doet er weinig toe. Sommige van onze gebruiken/status quo's stammen uit een soortgelijke situatie, ook al is die tegenwoordig afgeschaft.
En die hebben we hier niet natuurlijk. Alles in onze maatschappij is volledig vanzelfsprekend en logischRare principes van vrijheden daar.
En welke reden heb je om aan te nemen dat dat niet zo is? De vrouwen die ik in de media aan het woord heb gehoord stellen verdomd vaak juist dat.Of ze moeten het zelf ook effectief willen
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Ik durf het nog wel platter te stellen: het ziet er 'anders' uit en dat blieft men niet. Veel Franse dorpen (en steden!) zouden toeristen verbieden als ze konden (en ze er geen geld aan verdienden). Als in Frankrijk woonachtig zijnde heb ik inmiddels ruime ervaring met het feit 'anders' door een grote groep (veel groter dan in NL) niet gewenst is, en dat dat zeker niet alleen tegen boerkini's gekant is.Salvatron schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:14:
Het gaat bij een burkiniverbod volgens mij niet om het voorkomen van onderdrukking maar om het feit dat men de normen en waarden van de Islam niet wil hebben.
Ik denk dat je het onderscheid niet hoeft te maken: alle regels moeten altjd worden onderbouwd. Ook een (absoluut) verbod op vrouwenbesnijdenis zal natuurlijk moeten worden onderbouwd. Waarom is het verkeerd als lijflijke integriteit geschonden wordt? Zou iemand zichzelf mogen laten besnijden (of opeten)? Onder welke voorwaarden wel/niet (zou je medische excepties toestaan (mag een blinde darm worden verwijderd als hij (vermoedelijk) ontstoken is? zou je dat ook mogen laten doen als hij gezond is? mag iemand zijn been laten amputeren omdat hij het idee heeft dat het niet bij hem hoort? mag bloed worden afgenomen in het kader van een onderzoek naar alcohol/drugsgebruik in het verkeer?)?, etc.Brent schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:03:
...
Laten we die bedreiging even opsplitsen: er zijn juridisch-ethische componenten (vrouwenbesnijdenis is overduidelijk het schenden van andermans lijfelijke integriteit en dus ethisch en juridisch verkeerd)
Hoever mag de politie daarbij gaan?...
Die tweede is natuurlijk het hete hangijzer. ...De politie moet deze kunnen verwijderen, ...
Waarom is een open samenleving wenselijk? Betekent dat meteen ook dat gedrag wat daar (aangetoond natuurlijk) niet bij past ook tegengegaan zou moeten worden? Welke maatregelen zijn in dat kader toelaatbaar...het past ontzettend niet bij een open samenleving en dus moet het tegengegaan worden, net zoals dat ander ongewenst gedrag tegengegaan wordt
...
Ook hier zijn weer diverse zaken te vinden die onderbouwd zouden moeten worden.Een die wel binnen onze juridische kaders past is selectie aan de grens: voor zover het immigratie van buiten de EU betreft, mogen we 'kiezen'. Ik zie niet in waarom we iemands wens tot economische ontwikkeling hoeven te steunen als zoiemand duidelijk geen interesse heeft in onze soort samenleving.
TLDR: ik zie geen enkele reden om waar dan ook van de regel: een regel heeft onderbouwing nodig af te wijken.
Vervolgens duikt de vaag naar welke onderbouwing adequaat is helaas ook weer op...
Cyphax schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:12:
[...]
Poeh, dat zou jammer zijn, als zo'n grote groep mensen zich "gepakt" voelen omdat ze bepaalde dingen niet verboden kunnen krijgen, terwijl ze verder alle vrijheid krijgen om hun eigen religie te bezigen. Alle bevolkingsgroepen zullen moeten accepteren dat elke vrijheid die zij geniet ook ingeperkt zou kunnen zijn door een verbod van bijvoorbeeld een concurrerende religie.
Det lijkt me ook, de vraag is of het zo is dat religieuzen (religieuze oorsprong) 'onevenredig' wordt aangepakt, zoals (naar ik meen de bespeuren) door Rekcor ervarenthewizard2006 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:13:
[...]
Jahoor. Het een sluit het ander niet uit.
[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2016 12:26 ]
Dat zou inderdaad ook een rol kunnen spelen, Fransen worden nog wel eens als vervelend ervaren als ik meningen op internet lees.Brent schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:19:
[...]
Ik durf het nog wel platter te stellen: het ziet er 'anders' uit en dat blieft men niet. Veel Franse dorpen (en steden!) zouden toeristen verbieden als ze konden (en ze er geen geld aan verdienden). Als in Frankrijk woonachtig zijnde heb ik inmiddels ruime ervaring met het feit 'anders' door een grote groep (veel groter dan in NL) niet gewenst is, en dat dat zeker niet alleen tegen boerkini's gekant is.
Wat betreft vrouwenbesnijdenis... Dat wordt vaak op zeer jonge leeftijd gedaan. Het zou net zo behandeld moeten worden als andere lichaamsmodificaties (zoals piercings en tattoos) dat dat pas mag en kan vanaf een bepaalde leeftijd als degene die het ondergaat dat zelf wil. En dat zou wat mij betreft ook voor mannenbesnijdenis moeten gelden. Uiteraard tenzij er een medische reden voor is.begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:19:
[...]
Ik denk dat je het onderscheid niet hoeft te maken: alle regels moeten altjd worden onderbouwd. Ook een (absoluut) verbod op vrouwenbesnijdenis zal natuurlijk moeten worden onderbouwd. Waarom is het verkeerd als lijflijke integriteit geschonden wordt? Zou iemand zichzelf mogen laten besnijden (of opeten)? Onder welke voorwaarden wel/niet (zou je medische excepties toestaan (mag een blinde darm worden verwijderd als hij (vermoedelijk) ontstoken is? zou je dat ook mogen laten doen als hij gezond is? mag iemand zijn been laten amputeren omdat hij het idee heeft dat het niet bij hem hoort? mag bloed worden afgenomen in het kader van een onderzoek naar alcohol/drugsgebruik in het verkeer?)?, etc.
Ik heb zelf ook 7 jaar in Frankrijk gewoond. Fransen zijn over het algemeen zeer conservatief en zelfingenomen. "Chauvinisme" is niet voor niets een Frans woord....Salvatron schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:22:
Dat zou inderdaad ook een rol kunnen spelen, Fransen worden nog wel eens als vervelend ervaren als ik meningen op internet lees.
[ Voor 14% gewijzigd door Mx. Alba op 29-08-2016 12:29 ]
In welke post heb ik gezegt dat er voor religieuze partijen andere regels gelden als voor niet religieuze partijen? Ik heb voor zover ik weet nergens aparte behandelingen geeist voor religieuzen en religieuze partijen.thewizard2006 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:52:
Maar jij lijkt te vinden dat er voor religieuze partijen andere regels gelden en uitzonderingen gemaakt moeten worden.
en als je toch bezig bent, beantwoord deze vraag ook even:
Arjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:31:
[...]
Je beweert dat ik denk meer rechten te hebben dan jouw, maar volgens mij is in geen enkele van mijn post terug te lezen dat ik rechten eis voor christenen die ik niet aan de rest van de bevolking gun.
Jij mag er alles van vinden wat je wilt, je mag mijn mening bekrompen, dom en ongefungeerd noemen, slaap ik geen minuut minder om. Ik heb nooit beweert dat jij niks mag vinden van mijn overtuiging.thewizard2006 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:52:
Wat jij eigenlijk zegt is "Als VVD stemmer wordt ik in mijn vrijheid beperkt omdat niet iedereen instemt dat magie, volgens onze bijbel van Harry Potter, voor iedereen beschikbaar moet zijn. En ik geloof dit echt en het staat in dit boek dus mag jij hier niets van vinden want dan beperk jij mij in mijn vrijheid.
Wat ik wel beweert heb is dat jij geen enkele eis mag stellen aan de basis waarop mensen hun mening bouwen.
[ Voor 6% gewijzigd door Zoidberg_AvG op 29-08-2016 12:30 ]
Albantar schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:26:
...
Wat betreft vrouwenbesnijdenis... Dat wordt vaak op zeer jonge leeftijd gedaan. Het zou net zo behandeld moeten worden als andere lichaamsmodificaties (zoals piercings en tattoos) dat dat pas mag en kan vanaf een bepaalde leeftijd als degene die het ondergaat dat zelf wil. En dat zou wat mij betreft ook voor mannenbesnijdenis moeten gelden. Uiteraard tenzij er een medische reden voor is.
Gezien de ingrijpendheid van vrouwenbesnijdenis in vergelijking met bijvoorbeeld een neuspiercing of tatoeage van een vlindertje op de onderarm kan ik me zelfs voorstellen dat je er misschien toch zelfs een ander, (gecontroleerder/voorwaardelijker) beleid voor zou maken
Waarom vind je dat eigenlijk? (en dan vooral wat 'theoretische vereisten' betreft, niet in hoeverre men dan dergelijke eisen zou controleren/het in de praktijk zou brengen)Arjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:28:
...
Wat ik wel beweert heb is dat jij geen enkele eis mag stellen aan de basis waarop mensen hun mening bouwen.
[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2016 12:39 ]
Omdat ik vindt dat iemands rechten niet ineens verdwenen kunnen zijn omdat hij de basis van mening niet met weteschappelijke bewijzen kan onderbouwen.begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:30:
Waarom vind je dat eigenlijk? (en dan vooral wat 'theoretische vereisten' betreft, niet in hoeverre men dat dan dergelijke eisen zou controleren/het in de praktijk zou brengen)
[ Voor 200% gewijzigd door Zoidberg_AvG op 29-08-2016 12:41 ]
Nou, ik bedoel dat er een categorie issues is dat direct vanuit de grondbeginselen van het humanisme bekeken kan worden. Dat vind ik een intuitieve manier om naar een zaak als vrouwenbesnijdenis te kijken: het is overduidelijk een schending van het lichaam. In beginsel mag dat niet (ik mag geen mes tussen je ribben steken). Dan zijn er uitzonderingen: een arts mag wel een mes tussen je ribben steken, mits hij daarbij normaal functioneren van het lichaam hersteld, of zoveel mogelijk. Medische ethiek is weer een heel vakgebied op zich, maar inmiddels (hier) al stevig ingebed. Al zijn er nog steeds mensen die tegen inentingen zijn.begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:19:
[...]
Ik denk dat je het onderscheid niet hoeft te maken: alle regels moeten altjd worden onderbouwd. Ook een (absoluut) verbod op vrouwenbesnijdenis zal natuurlijk moeten worden onderbouwd.
Ik heb hier slechts les over gehad, geen mooi boek aan over gehouden van ik je kan aanraden, maar dit is een fors en immer actueel onderwerp (de gezondheidszorg staat nooit stil en zal nooit verdwijnen), dus begin bijvoorbeeld hier. Echter, ja, dit kun je niet benaderen vanuit humanistische grondbeginselen, dus je moet regels bijpakken (en dus maken, zoals de vooruitgang impliceert).Waarom is het verkeerd als lijflijke integriteit geschonden wordt? Zou iemand zichzelf mogen laten besnijden (of opeten)? Onder welke voorwaarden wel/niet (zou je medische excepties toestaan (mag een blinde darm worden verwijderd als hij (vermoedelijk) ontstoken is? zou je dat ook mogen laten doen als hij gezond is? mag iemand zijn been laten amputeren omdat hij het idee heeft dat het niet bij hem hoort? mag bloed worden afgenomen in het kader van een onderzoek naar alcohol/drugsgebruik in het verkeer?)?, etc.
Zover als dat is toegestaan. Ik geloof dat ook hier wederom ruim documentatie omtrent is te vinden.Hoever mag de politie daarbij gaan?
Hier zou ik wel wat meer jurisprudentie over willen zien, ben geen expertWaarom is een open samenleving wenselijk? Betekent dat meteen ook dat gedrag wat daar (aangetoond natuurlijk) niet bij past ook tegengegaan zou moeten worden? Welke maatregelen zijn in dat kader toelaatbaar...
Dit heb ik nergens beweerd?TLDR: ik zie geen enkele reden om waar dan ook van de regel: een regel heeft onderbouwing nodig af te wijken.
Dit is de eeuwige vraag in ieder rechtssysteemVervolgens duikt de vaag naar welke onderbouwing adequaat is helaas ook weer op...
Welke rechten verdwijnen als die mening genegeerd wordt? We negeren andere ondoordachte, haat-, onderbuik- en angst-gedreven meningen toch ook zo veel mogelijk? Ze mogen de mening nog steeds hebben en uiten, zelfs al zijn ze niet anders dan hen die racistische uitingen doen. Die denken ook dat het beter is als er rassenscheiding is. De essentie en type onderbouwing is identiek.Arjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:37:
Omdat ik vindt dat iemands rechten niet ineens verdwenen kunnen zijn omdat hij de basis van mening niet met weteschappelijke bewijzen kan onderbouwen.
En vergeet niet: de meningen die jij verdedigt, hebben alleen tot doel anderen hun vrijheden af te pakken. Hij die zonder zonden is...
Misschien is dat wel een mooie insteek: meningen die alleen bedoeld zijn om andere groepen wat af te nemen of te verbieden, worden automatisch genegeerd. Ze mogen natuurlijk hun mening beter gaan onderbouwen als ze een nieuwe poging willen wagen. Daarmee haal je de angel uit veel van de negatieve groepen die er op uit zijn om anderen vrijheden af te nemen, zonder dat ze de vrijheid verliezen zichzelf iets af te nemen.
[ Voor 37% gewijzigd door gambieter op 29-08-2016 13:23 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dat is in lijn met mijn post prima, als voldoende is onderbouwd dat dat inderdaad juiste grondbeginselen zijn.Brent schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:46:
...
Nou, ik bedoel dat er een categorie issues is dat direct vanuit de grondbeginselen van het humanisme bekeken kan worden.
Dat is volgens al een stuk genuanceerder dan in je eerdere post.Dat vind ik een intuitieve manier om naar een zaak als vrouwenbesnijdenis te kijken: het is overduidelijk een schending van het lichaam. In beginsel mag dat niet (ik mag geen mes tussen je ribben steken). Dan zijn er uitzonderingen: een arts mag wel een mes tussen je ribben steken, mits hij daarbij normaal functioneren van het lichaam hersteld, of zoveel mogelijk. Medische ethiek is weer een heel vakgebied op zich, maar inmiddels (hier) al stevig ingebed. Al zijn er nog steeds mensen die tegen inentingen zijn.
Ook hier moet dus een onderbouwing zijn. Als die documentatie voldoende aantoont dat dat het juiste is, is er uiteraard in lijn met mijn post niets aan de hand. Als dat niet zo is, wat dan?Zover als dat is toegestaan. Ik geloof dat ook hier wederom ruim documentatie omtrent is te vinden.
Wat dan dus nog de (openstaande) vraag is: heb je voor jouw onder andere in die post geuitte gewensde regels een voldoende onderbouwing? (maar goed het is natuurlijk wwzenlijk offtopic en misschien eerder iets voor een ander topic)Dit heb ik nergens beweerd?
[...]
Dit is de eeuwige vraag in ieder rechtssysteem
Wat ik meer bedoel met 'theoretische vereisten' is ook: zouden er volgens jou eisen kunnen zijn die men aan zijn eigen meningsvorming zou moeten stellen.Arjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:37:
...
Omdat ik vindt dat iemands rechten niet ineens verdwenen kunnen zijn omdat hij de basis van mening niet met weteschappelijke bewijzen kan onderbouwen.
[ Voor 63% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2016 13:10 ]
Ik stel voor dat je specifieke topics opent voor elk van deze onderwerpen, jurisprudentie is niet voor niets meters papier voor elk van die deelgebieden.
Als je als groep veel vaker de insteek hebt dat anderen iets niet mogen hebben, ja, dan zul je vaker tegen een muur aanlopen. Dat maakt het niet onevenredig, het zegt meer over de insteek van die groep mensen.begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:19:
Det lijkt me ook, de vraag is of het zo is dat religieuzen (religieuze oorsprong) 'onevenredig' wordt aangepakt, zoals (naar ik meen de bespeuren) door Rekcor ervaren
Het gezegde is dan ook: "Een christen(*) voelt zich gediscrimineerd als hij anderen niet mag discrimineren" (vul in moslim/jood etc waar nodig). Dat is simpel op te lossen: niet beginnen met de discriminerende actie en je zult geen negatieve reactie krijgen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dat is wat mij betreft niet nodig, IMHO is het goed om offtopic-zaken verder offtopic te houden. Wat volgens mij echt het topic is, is of dat aan religieuzen daadwerkelijk 'andere eisen' worden gesteld en of dat al dan niet terecht zou zijn. Wat daarnaast volgens mij (enigszins) ontopic is, is algemeen welke eisen aan een onderbouwing van een regel gesteld mogen worden.Brent schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:23:
[...]
Ik stel voor dat je specifieke topics opent voor elk van deze onderwerpen, jurisprudentie is niet voor niets meters papier voor elk van die deelgebieden.
Ik bedoel ook vooral onevenredig gerelateerd aan vergelijkbare andere groepen, want dat religieuze groepen een monopolie op dergelijk gedrag zouden hebben lijkt me een illusie. In mijn ogen zijn, in Nederland in ieder geval, belangrijkere 'groepen met dergelijke insteek' te vinden.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:30:
...
Als je als groep veel vaker de insteek hebt dat anderen iets niet mogen hebben, ja, dan zul je vaker tegen een muur aanlopen. Dat maakt het niet onevenredig, het zegt meer over de insteek van die groep mensen.
...
Misschien is het in het algemeen wel lastig mensen zonder een dergelijke insteek te vinden.
Wat denken we van een epistocratie in plaats van een democratie?
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2016 13:43 ]
De vraag is hoe diep we hier willen gaan. Diepte betekent specificiteit en nuance. Gaan we niet diep, dan hebben we het antwoord al: je religieuze vrijheid houdt op bij de deur, eigen lichaam. Daarbuiten hangt het af van de omgeving hoeveel vrijheid je gegund wordt. In sommige delen van grote steden kraait er geen haan naar de boerka, maar in de provincie kun je omkijkers verwachten.begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:42:
[...]
Dat is wat mij betreft niet nodig, IMHO is het goed om offtopic-zaken verder offtopic te houden. Wat volgens mij echt het topic is, is of dat aan religieuzen daadwerkelijk 'andere eisen' worden gesteld en of dat al dan niet terecht zou zijn. Wat daarnaast volgens mij (enigszins) ontopic is, is algemeen welke eisen aan een onderbouwing van een regel gesteld mogen worden.
Of zoek je zelfs nog fundamenteler naar het hoe of waarom van open samenlevingen etc?
Uiteindelijk is zoiets als humanisme natuurlijk opinie, en daar valt niets aan te onderbouwen. Wel zijn er goeie argumenten voor (misschien ook wel tegen, maar die ken ik niet). Het idee dat elk leven in beginsel gerespecteerd dient te worden is een opinie. Tegelijk zou het jammer zijn als we uit de geschiedenis geen les kunnen trekken, en doorgaan met het afgaan van alle mogelijke permutaties van ongelijkheid. Humanisme lijkt me om die reden een 'diepere' 'opinie': het zit onder levensbeschouwingen zoals nationalisme, religieus statisme, racisme (in politieke zin), etc. Humanistisch beschouwd zijn dat slechts permutaties van het vastleggen ongelijkheid in steeds weer andere categorieën. Ik ben geen expert, maar volgens mij kun je haast op zuiver logische gronden zulke ideologieën als minderwaardig beschouwen: indien we geen humanistisch grondbeginsel hebben, wat dan? White supremacy? Islamitische Staat? Daar is zeker geen antwoord op. Totdat we nog weer iets beters hebben dan humanisme, misschien is de opkomst van een Dierenpartij daar een teken van (op heel lange termijn). Of misschien dat AI-wezens ons nog eerder met de noodzaak tot een beter grondbeginsel zal confronteren.
Wat niet wegneemt dat de eigen cultuur (vandaar dat ik dat probeerde af te splitsen) de moeite van het 'verdedigen' waard is. Bovenstaande is geen excuus voor cultuurrelativisme, al was het maar om de eenvoudige reden dat de onze het meest vrij en dus humaan is. Ik zie dat als een heel andere discussie, en een die liefst niet bij wet gevoerd wordt, want dat is volgens mij een goede manier om op iets uit te komen wat je niet wilt en wat niet meer strookt met andere dingen die we willen, en bovendien maar matig effectief is (immers, je kunt niet per wet religieuze fundamentalisten 'opheffen'). Die discussie moet tussen mensen gevoerd worden. Ook zie ik niet in waarom Nederland de deur open zou moeten houden voor mensen die onze samenleving maar niks vinden. Tegelijk zijn er natuurlijk ook inheemse mensen met die mening, n-de generatie immigranten maar ook bepaalde christelijke stromingen. Met die mensen moet een heel lang debat gevoerd worden. Abortus heeft ook generaties gekost, dus ik verwacht niet dat de boerkini morgen weg is. Hier kwam een link naar de Australische boerkini langs, dat lijkt me een goede manier om ermee om te gaan: het kledingsstuk is er minder intimiderend mee gemaakt, terwijl er functioneel voor de moslima niets veranderd is.
[ Voor 22% gewijzigd door Brent op 29-08-2016 14:16 ]
Waarbij ook de vraag moet worden gesteld of die regel wel degelijk onderbouwd is. In veel gevallen lijkt me dat geen eenvoudige klus...Mx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:52:
Wat wel regelmatig gebeurt is dat er regels worden opgesteld die weliswaar voor iedereen gelden, maar religieuzen meer raken dan niet-religieuzen. ...
De eerdergestelde vraag blijft: welke onderbouwing voor een regel is adequaat?Brent schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:04:
...
Of zoek je zelfs nog fundamenteler naar het hoe of waarom van open samenlevingen etc?
Uiteindelijk is zoiets als humanisme natuurlijk opinie, en daar valt niets aan te onderbouwen. Wel zijn er goeie argumenten voor (misschien ook wel tegen, maar die ken ik niet). ...
Idealiter zou dat misschien een onderbouwing zijn die door alle getroffenen praktische gezien als noodzakelijk waar zou moeten worden gezien, maar praktisch gezien is dat niet haalbaar. 'Het staat in de bijbel' schiet natuurlijk tekort, maar simpelweg zeggen 'een open samenleving is goed' is dat uiteraard ook, er moeten dus onderliggende argumenten komen, maar op welke diepte moet je, 'praktisch en/of theoretisch gezien, stoppen? Als alle door een regel getroffenen uiteindelijk bij een gedeelde set (draagbare als niet als waar geziene) premissen uit zou kunnen komen waaruit de regel voortvloeid zou dat het mooist zijn, is dat überhaupt theoretisch mogelijk, laat staan praktisch (dat het praktisch onhaalbaar is, zou ik best aan willen nemen).
Aan onderbouwing schort het wel vaker. Neem het deel van de warenwet dat elektronische sigaretten reguleert. Het limiteert de inhoud van flesjes tot 10ml, en de inhoud van atomizers op 2ml, zonder enige onderbouwing hiervoor. Het verplicht de vermelding van een doodshoofd op nicotinehoudende liquids - een markering die voorbehouden is aan zeer giftige stoffen, wat een criterium is waaraan een liquid met 1-2% nicotine (een typische e-liquid) helemaal niet aan voldoet. Veel schoonmaakmiddelen die in literflessen in het aanrechtkastje staan zijn veel gevaarlijker dan e-liquid maar daar staat toch ook geen doodshoofd op? Het leukste is nog dat in het zelfde warenwetbesluit juist de kleine verpakkingen sigaretten verboden worden (om de jeugd het kopen van tabak te ontmoedigen), terwijl juist de grote verpakkingen e-liquid worden verboden (om... uhh... waarom eigenlijk?)begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:15:
Waarbij ook de vraag moet worden gestel of die regel wel degelijk onderbouwd zijn. In veel gevallen lijkt me dat geen eenvoudige klus...

En dan de periodieke verhoging van verkeersboetes, zogenaamd om de verkeersveiligheid te verhogen. Terwijl al lang en breed bekend is dat hogere boetes nauwelijks effectief zijn om overtredingen verder terug te dringen - het enige wat werkt is een hogere pakkans. Maar die pakkans voor de meeste verkeersovertredingen is de afgelopen jaren juist schrikbarend afgenomen. Er zijn wel steeds meer vaste flitspalen en trajectcontroles, maar een beetje navigatiesysteem geeft je daar tegenwoordig netjes waarschuwingen voor dus ook voor snelheidsovertredingen is de pakkans in de praktijk vrijwel nihil.
Kortom, van verschrikkelijk veel overheidsmaatregelen is de onderbouwing onvolledig, ronduit fout of misleidend, of compleet afwezig. Lekker dan.
Dat is de slachtofferhouding kiezen. Of het nu hoofddoekjes zijn of korte broeken, ik kan dan ook gaan claimen dat het verbieden van korte broeken op het werk mij onevenredig raakt.Mx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:52:
Wat wel regelmatig gebeurt is dat er regels worden opgesteld die weliswaar voor iedereen gelden, maar religieuzen meer raken dan niet-religieuzen. Bijvoorbeeld bepaalde kledingvoorschriften voor bepaalde beroepen, die effectief mensen van bepaalde geloofsovertuigingen uitsluiten om dat beroep uit te oefenen.
Het verhindert de mensen niet het beroep uit te oefenen, het is uiteindelijk een keuze voor het beroep of voor de religie. Het is het verschil tussen de prive sfeer en de professionele sfeer. De religie is iets dat thuishoort in de prive sfeer, net zoals een vegetarier niet kan verwachten dat het werk zich aan hem aanpast, of een communist niet kan verwachten dat het de afdeling opeens als een commune wordt gerund en dat hij de hierarchie niet accepteert. Net zoals de strenge moslim niet moet kunnen weigeren onder een vrouwelijke baas te werken, of de racist niet kan weigeren met een gekleurde werknemer samen te werken, etc.
Juist het maken van uitzonderingen voor religies of andere overtuigingen creeert veel meer problemen. Gewoon de distinctie tussen publieke ruimte, werkruimte en priveruimte maken en de religie in de priveruimte. Waar de Fransen de fout in zijn gegaan, is dat ze specifiek een uiting aanpakten waar de onderliggende motivatie lag in de islamofobie die heerst. In principe moet iedereen in de publieke ruimte kunnen dragen wat hij of zij wil.
Maar wil je werken? Dan geen eisen stellen die gerelateerd zijn aan je prive-overtuiging. Dat is prive, en hoort niet in de professionele ruimte.
Dat komt omdat veel overheidsmaatregelen achter de feiten aanlopen en compromissen zijn. Juist omdat iedereen er zijn plasje over moet kunnen doen, en alle meningen blijkbaar meegeteld moeten wordenMx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:27:
Kortom, van verschrikkelijk veel overheidsmaatregelen is de onderbouwing onvolledig, ronduit fout of misleidend, of compleet afwezig. Lekker dan.
[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 29-08-2016 14:31 ]
Wel als vrouwen wel korte rokjes mogen dragen... Of zelfs korte broeken. En open sandalen. En mouwloze shirtjes. Allemaal zaken die mannen niet "mogen" dragen op kantoor.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:28:
Dat is de slachtofferhouding kiezen. Of het nu hoofddoekjes zijn of korte broeken, ik kan dan ook gaan claimen dat het verbieden van korte broeken op het werk mij onevenredig raakt.
Een verbod om in een bepaale functie een hoofddoekje te dragen verhindert moslimvrouwen wel degelijk om die functie uit te voeren. Dat een bouwvakker 25kg moet kunnen tillen is logisch. Dat een piloot (eventueel met bril op) uitstekend moet kunnen zien is logisch. Dat zijn zaken die direct betrekking hebben op het uitvoeren van hun taak. Waarom een politieagent geen hoofddoekje zou mogen dragen gaat mijn pet (of ander hoofddeksel) compleet te boven.Het verhindert de mensen niet het beroep uit te oefenen, het is uiteindelijk een keuze voor het beroep of voor de religie. Het is het verschil tussen de prive sfeer en de professionele sfeer. De religie is iets dat thuishoort in de prive sfeer, net zoals een vegetarier niet kan verwachten dat het werk zich aan hem aanpast, of een communist niet kan verwachten dat het de afdeling opeens als een commune wordt gerund en dat hij de hierarchie niet accepteert. Net zoals de strenge moslim niet moet kunnen weigeren onder een vrouwelijke baas te werken, of de racist niet kan weigeren met een gekleurde werknemer samen te werken, etc.
Maar als ik uit religieuze overtuiging bepaalde kleding wil dragen, en die kleding beperkt in geen enkele zin mijn capaciteit om de functie uit te voeren, wat maakt het dan uit dat ik die kleding draag? In veel Angelsaksische landen mogen Sikhs hun tulband dragen in plaats van het voorgeschreven hoofddeksel dat eigenlijk bij hun uniform zou horen als ze een geüniformeerd beroep uitoefenen. Waarom zou dat voor een hoofddoekje anders zijn?Juist het maken van uitzonderingen voor religies of andere overtuigingen creeert veel meer problemen. Gewoon de distinctie tussen publieke ruimte, werkruimte en priveruimte maken en de religie in de priveruimte. Waar de Fransen de fout in zijn gegaan, is dat ze specifiek een uiting aanpakten waar de onderliggende motivatie lag in de islamofobie die heerst. In principe moet iedereen in de publieke ruimte kunnen dragen wat hij of zij wil.
Maar wil je werken? Dan geen eisen stellen die gerelateerd zijn aan je prive-overtuiging. Dat is prive, en hoort niet in de professionele ruimte.
En nee, als je je religie belangrijker vind dan je werk, dan is dat je eigen keuze. Een principe waar je dan zelf onder moet lijden, en dat is terecht. Jouw principes, jouw probleem.
Zoals gezegd : je prive overtuiging is iets voor prive. De agent mag ook geen KKK-regalia dragen.
[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 29-08-2016 15:00 ]
Maar waarom ben je alleen neutraal als je aan een bepaald stereotype uitstraling voldoet? Wordt 't niet juist heel geforceerd en juist niet neutraal door er zo de nadruk op te leggen?gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:58:
Omdat je de staat vertegenwoordigd. Die is neutraal en moet dat ook uitstralen. De politieagente met de hoofddoek doet dat juist niet.
En nee, als je je religie belangrijker vind dan je werk, dan is dat je eigen keuze. Een principe waar je dan zelf onder moet lijden, en dat is terecht. Jouw principes, jouw probleem.
Zoals gezegd : je prive overtuiging is iets voor prive. De agent mag ook geen KKK-regalia dragen.
Een beetje zoals lastige kinderen of mensen opvoeden: als ze lastig doen geen duimbreed toegeven, de snelste manier om ze te laten bijdraaien. Maar nu klinkt dit wel heel belerend, dat is niet echt mijn bedoeling (alhoewel ik vigilantisme een warm hart toedraag, het moet voor mij niet altijd politiek correct zijn en gebeuren).Mx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:12:
Als het inderdaad zo is dat die vrouw door haar man gedwongen wordt om gesluierd te gaan, dan is dat een probleem. In hoeverre los je dat op door haar te verplichten die sluier af te doen?
Zoals ik hierboven zei: als ze geen ruimte hebben om zich te laten beperken door één partij gaan ze sneller in opstand. Een kat in het nauw zet zijn hoofddoek af, of zoiets.Zoals ik al zei, de burkini is een mogelijk symptoom van onderdrukking. Het ineffectief en zeer lokaal bestrijden van een mogelijk symptoom is pure symboolpolitiek die niets doet aan het onderliggende probleem.
Natuurlijk botst dit met de vrijheid om vrijwillig een hoofddoek te dragen, dat is waar het probleem in zo'n verbod schuilt. Conflict! Wat nu?
Ik heb enkele opiniestukken gelezen en heb soms wel moeten knarsetanden. Bijvoorbeeld een vrouw die treurt om het feit dat ze met boerkini tenminste in het water kon en nu met dat verbod niet meer, allemaal dankzij die rotte beperking! Maar wacht, denk ik dan, er wordt een olifant in de kamer over het hoofd gezien.
Natuurlijk zijn vrouwen, die al lang worden onderdrukt in hun cultuur, het slachtoffer, omdat er nu een andere muur is bijgekomen waartussen ze verpletterd geraken, maar ze moeten beseffen dat ze eindelijk hun eigen opstand kunnen beginnen en opstaan vanonder het juk dat hen nu is toebedeeld. Gelijke waarden, gelijke kansen, gelijke rechten! Voorwaar en vooruit!
Ok, nobel doel, slechte implementatie, met die stelling ga ik akkoord.
Voor zover ik dat kan bepalen zie ik geen verschil in aanpak. Wel een claim vanuit religieuze hoek dat ze zich benadeeld voelen omdat ze niet mogen discrimineren en er geen speciale behandeling voor hun is en dat het meer dan genoeg moet zijn om een wet te maken/aan te passen vanuit het argument "dat geloof ik" en "dat heeft god zo bepaald" en "dat staat in mijn heilige boek". Daar ga ik niet in mee.begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:19:
Det lijkt me ook, de vraag is of het zo is dat religieuzen (religieuze oorsprong) 'onevenredig' wordt aangepakt, zoals (naar ik meen de bespeuren) door Rekcor ervaren
Zie bijv deze mooie quote
Er wordt nu weer net gedaan alsof religieuzen hier het slachtoffer zijn. Maar bijv als ze koopzondag of het homo huwelijk willen verbieden moet dan ineens wel kunnen want tja, daar hebben ze zelf geen last van en raakt hun niet. Ik durf zelfs te stellen dat "de regels die opgesteld worden en ongustig zijn voor religieuzen" een stuk minder ongunstig voor hun zijn dan wat de religieuzen zelf willen opstellen voor de niet religieuzen (bedekkende kleding, geen arbeid op zondag, vrouwen die niet mogen werken, geen inspraak over je eigen lichaam mbt euthenasie of abortus etc)Mx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:52:
Wat wel regelmatig gebeurt is dat er regels worden opgesteld die weliswaar voor iedereen gelden, maar religieuzen meer raken dan niet-religieuzen.
[ Voor 39% gewijzigd door thewizard2006 op 29-08-2016 15:12 ]
Ik zou zelfs zover willen gaan dat je dus ook geen kettinkje draagt met een kruisje als je "on the job" bent, zero tolerance. Als ambtenaar dien je geheel neutraal te handelen zonder enige vorm van religie uiting. De burger moet erop kunnen vertrouwen dat je je aan de wet, regelgeving of beleid houdt. Sterker nog, het zou een hoop onzinnige insinuaties kunnen voorkomen tijdens handhaving.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:58:
Omdat je de staat vertegenwoordigd. Die is neutraal en moet dat ook uitstralen. De politieagente met de hoofddoek doet dat juist niet.
Het hoort bij de job. Een agent mag ook geen tatoeages of piercings in het gezicht hebben, of geen bizar kapsel. Hetzelfde voor stewards of andere jobs waarbij de mensen een voorbeeldrol hebben of een publiek figuur zijn.rik86 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:01:
Maar waarom ben je alleen neutraal als je aan een bepaald stereotype uitstraling voldoet? Wordt 't niet juist heel geforceerd en juist niet neutraal door er zo de nadruk op te leggen?
Als ze hoofddoeken toelaten, dan vind ik dat ze ook deze beste man in zijn huidige toestand moeten toelaten te werken als politieagent.
Dat ligt er natuurlijk wel aan wat de achterliggende reden van zo'n verbod is. Als de PVV een hoofddoekjesverbod voorstaat omdat 't neutraal is, vraag ik me af of de neutraliteit de reden is om 't te steunen of een bepaald groep uit te sluiten.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:28:
[...]
Dat is de slachtofferhouding kiezen. Of het nu hoofddoekjes zijn of korte broeken, ik kan dan ook gaan claimen dat het verbieden van korte broeken op het werk mij onevenredig raakt.
Nu weet ik niet of 't gaarkeukenverhaal dat zojuist genoemd werd fictief of echt is, maar dat is gewoon moslim pesten, ondanks dat ze eigenlijk niets fout doen.
Miki schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:02:
[...]
Ik zou zelfs zover willen gaan dat je dus ook geen kettinkje draagt met een kruisje als je "on the job" bent, zero tolerance. Als ambtenaar dien je geheel neutraal te handelen zonder enige vorm van religie uiting. De burger moet erop kunnen vertrouwen dat je je aan de wet, regelgeving of beleid houdt. Sterker nog, het zou een hoop onzinnige insinuaties kunnen voorkomen tijdens handhaving.
Maar waarom is dat neutraal? Ik bedoel, ik snap de achterliggende gedacht wel, maar ergens als ik er over nadenk voelt het ook heel raar dat juist bijvoorbeeld de politie dus geen goede afspiegeling kan zijn van hoe de maatschappij eruit ziet. In het 'normale' leven draagt bijvoorbeeld 1% van de vrouwen een hoofddoek, heeft 3% een kettinkje met een kruis, maar bij de politie zijn beiden verboden. De politie zou toch juist een afspiegeling van de maatschappij moeten zijn?IveGotARuddyGun schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:03:
[...]
Het hoort bij de job. Een agent mag ook geen tatoeages of piercings in het gezicht hebben, of geen bizar kapsel. Hetzelfde voor stewards of andere jobs waarbij de mensen een voorbeeldrol hebben of een publiek figuur zijn.
Als ze hoofddoeken toelaten, dan vind ik dat ze ook deze beste man in zijn huidige toestand moeten toelaten te werken als politieagent.
[ Voor 52% gewijzigd door rik86 op 29-08-2016 15:07 ]
[ Voor 98% gewijzigd door rik86 op 29-08-2016 15:06 ]
De forcering komt van hen die de neutraliteit van de overheid niet respecteren. Sgenten mogenook geen VVD logo's dragen, of Free Palestina, of anti-vivisectie. Dat is ook het probleem met de weigerambtenaren, die hun prive-overtuiging proberen op te dwingen.rik86 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:01:
Maar waarom ben je alleen neutraal als je aan een bepaald stereotype uitstraling voldoet? Wordt 't niet juist heel geforceerd en juist niet neutraal door er zo de nadruk op te leggen?
Ik zie geen versxhil tussen het moslimpesten door PVV/FN en het homopesten van SGP/CU. Kwaadaardige partijen.rik86 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:04:
Nu weet ik niet of 't gaarkeukenverhaal dat zojuist genoemd werd fictief of echt is, maar dat is gewoon moslim pesten, ondanks dat ze eigenlijk niets fout doen.
Zal een kleurling een faire reactie verwachten van eenagent met KKK regalia?Maar waarom is dat neutraal? Ik bedoel, ik snap de achterliggende gedacht wel, maar ergens als ik er over nadenk voelt het ook heel raar dat juist bijvoorbeeld de politie dus geen goede afspiegeling kan zijn van hoe de maatschappij eruit ziet. In het 'normale' leven draagt bijvoorbeeld 1% van de vrouwen een hoofddoek, heeft 3% een kettinkje met een kruis, maar bij de politie zijn beiden verboden. De politie zou toch juist een afspiegeling van de maatschappij moeten zijn?
[ Voor 46% gewijzigd door gambieter op 29-08-2016 15:12 ]
Maar ervaar jij een hoofddoek als opdringen? Of een VVD-logo? Of weigerambtenaren, mits je zonder problemen gewoon kunt trouwen? (zou jij als je homo bent en wilt trouwen überhaupt getrouwd willen worden door een weigerambtenaar? Ik kan 't me niet voorstellen in ieder geval).gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:07:
[...]
De forcering komt van hen die de neutraliteit van de overheid niet respecteren. Sgenten mogenook geen VVD logo's dragen, of Free Palestina, of anti-vivisectie. Dat is ook het probleem met de weigerambtenaren, die hun prive-overtuiging proberen op te dwingen.
Ik vind echt dat we in de wereld veel te beperkend richting elkaar aan 't worden zijn. Ik ben Christen, jij niet. Nou én! Als ik gelijk heb, wat ik met volle overtuiging geloof, dan kom ik later in de Hemel en jij in de Hel. Maar wat boeit jou dat nou, als ik jou gewoon in je waarde laat en je laat doen wat je wilt doen en jij mij laat doen wat ik wil doen. En natuurlijk, dat moet binnen bepaalde grenzen zijn, maar die grenzen die worden veel te krap gemaakt.
Wat stelt vrijheid nou voor als ik anderen alleen accepteer als ze precies binnen mij wereldbeeld passen?
Of weiger kassières, mits je zonder problemen bij een andere kassa kunt afrekenen (zou jij als man zijnde en je wilt afrekenen überhaupt geholpen willen worden door een militante feminist? Ik kan het mij niet voorstellen in ieder gevalrik86 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:12:
Of weigerambtenaren, mits je zonder problemen gewoon kunt trouwen? (zou jij als je homo bent en wilt trouwen überhaupt getrouwd willen worden door een weigerambtenaar? Ik kan 't me niet voorstellen in ieder geval).
Nou dat is de hele insteek van het topicArjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:28:
In welke post heb ik gezegt dat er voor religieuze partijen andere regels gelden als voor niet religieuze partijen? Ik heb voor zover ik weet nergens aparte behandelingen geeist voor religieuzen en religieuze partijen.
Daarnaast wil men dus dat er serieus geluisterd wordt naar de mening maar is er geen reden om die mening te onderbouwen. Dat hoeft blijkbaar niet want dat is nu eenmaal geloof.
Het is ook niet zo heel relevant imo. Al geloof jij in roze onzichtbare dansende olifantjes. Helemaal prima.en als je toch bezig bent, beantwoord deze vraag ook even:
Jij mag er alles van vinden wat je wilt, je mag mijn mening bekrompen, dom en ongefungeerd noemen, slaap ik geen minuut minder om. Ik heb nooit beweert dat jij niks mag vinden van mijn overtuiging.
Echter, zodra jij gaat claimen dat ik dit wel mag en dat niet mag omdat dit van die dansende olifantjes moeten trek ik de grens. Helemaal als het argument is dat jij dat nu eenmaal zo gelooft en het de wil is van de olifantjes en verder geen onderbouwing.
Waarom niet? Ik denk juist dat het gezond is om kritisch en sceptisch te zijn. Te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, de resultaten te meten en analyseren, common sense, ervaring etc te gebruiken. De mensheid in zijn geheel zal daar op vooruit gaat.Wat ik wel beweert heb is dat jij geen enkele eis mag stellen aan de basis waarop mensen hun mening bouwen.
Maar ik snap je wel. Wat jij daar stelt is precies wat de kerk/religie wil. Je moet luisteren naar de kerk en je mond houden en verder geen vragen of eisen stellen. Dat doet god wel voor je in zijn heilige handleiding. En dat is de enige waarheid want zo staat dat nu eenmaal in dat boek.
[ Voor 64% gewijzigd door thewizard2006 op 29-08-2016 15:25 ]
Vergeet niet dat die eis van neutraliteit voorkomt uit het misbruik van de vrijheid door clubjes zoals streng-religieuzen. Dat is de groep waar je preek eerst op gericht zal moeten zijn.
Geen flauw idee, dat hoort bij de uitdossingsvoorschriften voor die functie. Een agent moet in uniform gekleed zijn en dat uniform gaat verder dan de kleren; ook de niet-textielgerelateerde uiterlijkheden vallen daaronder, zoals algemeen uitzicht, kapsel, huid, manier van spreken, serieusheid, en zo voort.rik86 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:04:
Maar waarom is dat neutraal?
In algemene zin? Zelfs daar is ruimte voor opinie. Ik zou zeggen dat die in lijn is met grondbeginselen, met jurisprudentie, niet tegenstrijdig met andere regels, om te beginnen, maar bijvoorbeeld dat laatste is in sommige jurisdicties met opzet niet zo, zodat het jurisch 'systeem' naar wens ingezet kan worden. Een regel als 'de koning is boven de wet verheven' is een regel die nergens uit voortvloeit, en daarom ook (met name vroeger) als grondbeginsel genomen werd.begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:15:
[...]
Waarbij ook de vraag moet worden gestel of die regel wel degelijk onderbouwd zijn. In veel gevallen lijkt me dat geen eenvoudige klus...
[...]
De eerstergestelde vraag blijft: welke onderbouwing voor een regel is adequaat?
'Een open samenleving is goed' is dan ook nergens te vinden in het wetboek, maar staat ten grondslag aan dat wetboek. De Grondwet is in menig Europees land herschreven rond 1850 omdat het humanistisch inzicht toen (eindelijk) doordrong bij veel Europeanen.Idealiter zou dat misschien een onderbouwing zijn die door alle getroffenen praktische gezien als noodzakelijk waar zou moeten worden gezien, maar praktisch gezien is dat niet haalbaar. 'Het staat in de bijbel' schiet natuurlijk tekort, maar simpelweg zeggen 'een open samenleving is goed' is dat uiteraard ook, er moeten dus onderliggende argumenten komen, maar op welke diepte moet je, 'praktisch en/of theoretisch gezien, stoppen?
Een future-proof wetsysteem is een heilige graal zou ik zeggen: het is tot op heden nog niet mogelijk gebleken een soort ethische wiskunde te ontwikkelen waarmee de basisbeginselen (die iedereen dan zou moeten onderschrijven) genoeg zijn om elk mogelijke uitkomst te beschrijven. Zelfs als we zo'n wiskunde zouden hebben (al ontkomt ook de wiskunde niet aan grondbeginselen die je maar moet aannemen) dan is ook daar zat ruimte voor continue ontwikkeling en ontdekking, simpelweg om dat je zo ontzettend veel vragen kunt stellen.Als alle door een regel getroffenen uiteindelijk bij een gedeelde set premissen zuit zou kunnen komen waaruit de regel voortvloeid zou dat het mooist zijn, is dat überhaupt theoretisch mogelijk, laat staan praktisch (dat het praktisch onhaalbaar is, zou ik best aan willen nemen).
Ik zou zeggen dat dit dus een fata morgana is, en het liever praktisch houden, volgens het soort regels (regel is in lijn met grondbeginselen, niet tegenstrijdig, etc) die we inderdaad veel terugvinden in de natuur- en wiskunde. Net zoals in de natuur- en wiskunde kunnen we dan omgaan met het systeem als geheel door het te toetsen op werkbaarheid, een dieper ethisch gevoel (wat vaag is, maar we kunnen niet anders, probeer jij maar een 'praktisch' abstract te definiëren). Een wetsysteem dat als gevolg stenigen van verkrachte vrouwen heeft, dat noem ik een slecht systeem, zonder dat ik verder de details ken of hoef te kennen, of dat ik daar nu een abstracte reden voor kan noemen (ik vind dat je mensen niet zo mag schenden, meer kan ik niet aandragen).
Dit is heel duidelijk een misvatting van 'liberalisme'. Het schendt het grondbeginsel waar de lichamelijke integriteit van mensen gewaarborgd moet worden. We hebben uitzonderingen daarop, zoals de al eerder besproken chirurg, maar ik ken geen uitzondering voor zo'n geval. Daarmee is dit ethisch niet goed, en dus ook niet toegestaan. Bovendien neig ik sterk naar een wilsonbekwaam-verklaring voor dat slachtoffer. Het is een spraakmakend geval van een gebied waar de wet onderontwikkeld is (immers, dit gebeurd niet vaak), maar het is onzinnig te stellen dat die a) kan volgens liberale grondbeginselen of b) door liberalen akkoord bevonden wordt.Salvatron schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:31:
Dat voorbeeld geeft aan dat liberalisme alleen werkt met mate, tenzij je een of ander volledig amoreel persoon bent met als enige moraal dat je niet mag discrimineren.
Daar heb je wel een goed puntgambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:20:
@rik86: vind je dat een racistische trouwambtenaar bescherming verdient? De essentie van die weigerambtenaar is niet anders dan die van de antihomo weigerambtenaar.
wat ook aangeeft dat leven en laten leven en vrijheid lastiger is dan 't lijkt in 1e instantie...
[ Voor 13% gewijzigd door rik86 op 29-08-2016 15:22 ]
Geen onbedekte piercings kan ik nog wel begrijpen, daar zit ook een veiligheidsoogpunt achter. Maar waarom zou een politieagent geen zichtbare tattoos mogen hebben? Of een "bizar" kapsel? Verhindert dat ze op enige manier om hun werk te doen?IveGotARuddyGun schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:03:
[...]
Het hoort bij de job. Een agent mag ook geen tatoeages of piercings in het gezicht hebben, of geen bizar kapsel. Hetzelfde voor stewards of andere jobs waarbij de mensen een voorbeeldrol hebben of een publiek figuur zijn.
Gambieter stelt dat politieagenten geen hoofddoekje zouden mogen dragen omdat dat hun neutraliteit zou schaden. Maar wat je dan dus zegt is dat een moslimvrouw niet neutraal kan zijn. Terwijl een moslimman, of een christen, of een jood, of welke andere religieuze persoon dan ook, dat wel kan zijn? Dat is pas met dubbele standaarden meten. Sterker nog, het is wellicht juist beter als agenten hun religie wel uitdragen. Want als een agent er Noord-Afrikaans uitziet is de conclusie snel getrokken dat die wel moslim zou zijn - zelfs als dat totaal niet het geval is.
In vrijwel elke functie waar neutraliteit belangrijk is, wordt juist waarde gehecht aan complete transparantie...
Als je de zaak zou omkeren, en er zou (hypothetisch) een openbare school zijn waar je een christenkind op zou willen hebben, dat deze daar dan geweigerd wordt omdat hij christen is.
Kromdenken wordt niet recht, als je door je eigen tunnelvisie blijft doorredeneren.
Het is dat voor de wet die vrijheid van schoolkeuze is geregeld, anders kon je bij wijze van spreken gaan verhuizen om je kind op een school te krijgen.
Overigens één van de zaken die zo snel mogelijk tot het verleden zou moeten behoren: de schoolstrijd.
Op alle scholen neutrale 'levensbeschouwing' als onderdeel van de maatschappijleer invoeren (is in feite al zo), en verder doe je alles wat met religie te maken heeft maar lekker daar waar het hoort: thuis.
In mijn optiek is religie geestelijke kindermishandeling, en zou pas vrijwillig na de volwassenwording vrijelijk gekozen moeten kunnen worden. Kinderen hebben totaal geen keuze, als het erop aankomt. 'Spontane' religieuze interesse is slechts in een zeer kleine minderheid van de westerse wereld aanwezig.
Omdat dat net zo goed een vorm van levensbeschouwelijke uiting is/kan zijn.Mx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:24:
[...]
Geen onbedekte piercings kan ik nog wel begrijpen, daar zit ook een veiligheidsoogpunt achter. Maar waarom zou een politieagent geen zichtbare tattoos mogen hebben? Of een "bizar" kapsel? Verhindert dat ze op enige manier om hun werk te doen?
Gambieter stelt dat politieagenten geen hoofddoekje zouden mogen dragen omdat dat hun neutraliteit zou schaden. Maar wat je dan dus zegt is dat een moslimvrouw niet neutraal kan zijn. Terwijl een moslimman, of een christen, of een jood, of welke andere religieuze persoon dan ook, dat wel kan zijn? Dat is pas met dubbele standaarden meten. Sterker nog, het is wellicht juist beter als agenten hun religie wel uitdragen. Want als een agent er Noord-Afrikaans uitziet is de conclusie snel getrokken dat die wel moslim zou zijn - zelfs als dat totaal niet het geval is.
In vrijwel elke functie waar neutraliteit belangrijk is, wordt juist waarde gehecht aan complete transparantie...
Of zou jij - vooruit, op zondag - door van een satanischische tatoeages voorziene agent willen worden aangehouden? Of je zaak door een rechter beoordeeld willen zien, die een hoofddoek draagt?
Je kunt - advocaat van de duivel
Klopt. Maar daar zijn toch meerdere checks and balances voor in de rechtspraak.
[ Voor 15% gewijzigd door Ramzzz op 29-08-2016 15:36 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Al die dingen die je noemt zijn (in ieder geval in Nederland) al lang en breed op hun retour. Inderdaad was het in vroeger tijden zo dat Christenen hun wil nogal eens oplegden aan niet-Christenen. Tegenwoordig is dat (in Nederland) al lang niet meer het geval.thewizard2006 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:01:
Er wordt nu weer net gedaan alsof religieuzen hier het slachtoffer zijn. Maar bijv als ze koopzondag of het homo huwelijk willen verbieden moet dan ineens wel kunnen want tja, daar hebben ze zelf geen last van en raakt hun niet. Ik durf zelfs te stellen dat "de regels die opgesteld worden en ongustig zijn voor religieuzen" een stuk minder ongunstig voor hun zijn dan wat de religieuzen zelf willen opstellen voor de niet religieuzen (bedekkende kleding, geen arbeid op zondag, vrouwen die niet mogen werken, geen inspraak over je eigen lichaam mbt euthenasie of abortus etc)
"Ja maar hullie ook" is trouwens een discussietechniek die in de kleuterklas wellicht goed werkt maar in de grotemensenwereld niet meer geaccepteerd wordt over het algemeen.
Wat, nu?Mx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:24:
Maar wat je dan dus zegt is dat een moslimvrouw niet neutraal kan zijn. Terwijl een moslimman, of een christen, of een jood, of welke andere religieuze persoon dan ook, dat wel kan zijn?
Neen, religie is iets persoonlijk en dat hoort niet publiek gekend te zijn. Ik wil van een agent of agente weten of welke godsdienst zij beoefent, noch of ze graag anale seks heeft, noch of ze racistisch of een boomknuffelaar is. Ik wil dat ze binnen het kader van hun job doen wat ze moeten zonder hun privé daarin een rol te laten spelen. Zowel hun uitzicht als hun handelen moeten dus neutraal zijn.Dat is pas met dubbele standaarden meten. Sterker nog, het is wellicht juist beter als agenten hun religie wel uitdragen. Want als een agent er Noord-Afrikaans uitziet is de conclusie snel getrokken dat die wel moslim zou zijn - zelfs als dat totaal niet het geval is.
Is dat zo? Ik vind van niet.In vrijwel elke functie waar neutraliteit belangrijk is, wordt juist waarde gehecht aan complete transparantie...
[ Voor 7% gewijzigd door RuddyMysterious op 29-08-2016 15:35 ]
Uiteraard moet dan ook de juistheid van de grondbeginselen etc worden onderbouwd, alsmede de stelling dat strijdigheid met andere regels onjuist zou zijn, etc.Brent schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:19:
n algemene zin? Zelfs daar is ruimte voor opinie. Ik zou zeggen dat die in lijn is met grondbeginselen, met jurisprudentie, niet tegenstrijdig met andere regels...
Is er een systeem dat wel ergens uit voortvloeit? Volgens mij kom je uiteindelijk altijd uit op axioma, cirkelredenering of oneindige regressie....Een regel als 'de koning is boven de wet verheven' is een regel die nergens uit voortvloeit, en daarom ook (met name vroeger) als grondbeginsel genomen werd.
Dat betekent dus dat het zou moeten zijn 'aangetoond' dat het juist is de wet de baseren op het gegeven dat een open samenleving goed zou zijn, naast dat de specifieke wet dan uiteraard ook aantoonbaar ten gevolge zou hebben dat de open samenleving bevorderd wordt....
'Een open samenleving is goed' is dan ook nergens te vinden in het wetboek, maar staat ten grondslag aan dat wetboek.
...
Het enige wat ik benadruk is dat je simpelweg alles moet onderbouwen, tot de onderbouwing voldoet. Wanneer die onderbouwing voldoet, is simpelweg niet helemaal duidelijk. Ik denk dat er vooralsnog veel aan schort, wat niet noodzakelijk te wijten is aan 'religieuzen', maar misschien gewoon aan 'de tijdgeest'.
Dat is prima, maar als je op die mening een regel die voor anderen geldt op wil baseren zou ik meer onderbouwing willen zien...IveGotARuddyGun schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:33:
Neen, religie is iets persoonlijk en dat hoort niet publiek gekend te zijn. Ik wil van een agent of agente weten of welke godsdienst zij beoefent, noch of ze graag anale seks heeft, noch of ze racistisch of een boomknuffelaar is. Ik wil dat ze binnen het kader van hun job doen wat ze moeten zonder hun privé daarin een rol te laten spelen. Zowel hun uitzicht als hun handelen moeten dus neutraal zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2016 15:43 ]
Goed, tot zover ben ik het met je eens. Maar volgens mij is het doel om ervoor te zorgen dat de geloofsovertuiging van een agent zijn/haar werk niet beïnvloedt. Wat zegt een hoofddoekje daarover precies? Helemaal niets.Ramzzz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:29:
Omdat dat net zo goed een vorm van levensbeschouwelijke uiting is/kan zijn.
Ik zou sowieso niet door een agent willen worden aangehouden. Staandegehouden daarentegen, ja, dat kan natuurlijk gebeuren. En wat maakt het mij uit of die agent eventueel tattoos heeft? En een rechter met een hoofddoekje? Geen enkel probleem. Sterker nog, ik zou graag rechters met hoofddoekjes willen zien. Een beetje diversiteit en "afspiegeling van de samenleving" is ook in dat beroep wel nuttig.Of zou jij - vooruit, op zondag - door van een satanischische tatoeages voorziene agent willen worden aangehouden? Of je zaak door een rechter beoordeeld willen zien, die een hoofddoek draagt?
Klopt. En die checks en balances heb je bij de politie ook. Je moet er gewoon vanuit gaan dat politie en justitie neutraal zijn en professionel met hun neutraliteit omgaan. Ik werk zelf bij een instantie die ook neutraal is en alles in het werk stelt om neutraal te zijn en te blijven, en zelfs alle schijn van partijdigheid wil voorkomen. Daar horen dus heel veel regels bij. Maar het uiterlijk of de kleding van een auditor of inspecteur zegt niets over zijn of haar neutraliteit. Zou een Christen misschien de brandveiligheid van een moskee niet goed kunnen beoordelen, denk jij? Of zou een Moslim de zeewaardigheid van een schip dat onder Israëlische vlag vaart niet goed kunnen beoordelen? Natuurlijk wel. Zij zijn professionals en zij doen hun werk.Je kunt - advocaat van de duivel- de redenering doorvoeren, dat een rechter binnen die regelgeving misschien wel neutraal oogt, maar het niet is, en dus als 'vijfde colonne fungeert binnen het bestel.
Klopt. Maar daar zijn toch meerdere checks and balances voor in de rechtspraak.
[ Voor 99% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2016 15:41 ]
Waarom geen KKK-tattoo's, neonazi-emblemen en zo? Omdat je vertrouwen moet kunnen wekkenMx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:24:
Geen onbedekte piercings kan ik nog wel begrijpen, daar zit ook een veiligheidsoogpunt achter. Maar waarom zou een politieagent geen zichtbare tattoos mogen hebben? Of een "bizar" kapsel? Verhindert dat ze op enige manier om hun werk te doen?
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat een moslimvrouw die niet zonder hoofddoek wil lopen, niet neutraal kan overkomen omdat ze haar prive-overtuiging boven haar professionele verplichtingen zet. Als je dat al niet kan bij iets simpels als een kledingstuk, dan is er geen basis om te denken dat ze het op andere momenten wel kan.Gambieter stelt dat politieagenten geen hoofddoekje zouden mogen dragen omdat dat hun neutraliteit zou schaden. Maar wat je dan dus zegt is dat een moslimvrouw niet neutraal kan zijn.
Je kunt bekrompenheid en vooroordelen bij het publiek nooit helemaal wegnemen. Wel kun je als politiecorps of andere overheidsorganen wel je uiterste best doen om die neutraliteit zoveel mogelijk uit te stralen, en dat ga je niet bereiken met een potpouri van religieuze symbolen.Want als een agent er Noord-Afrikaans uitziet is de conclusie snel getrokken dat die wel moslim zou zijn - zelfs als dat totaal niet het geval is.
Uitstraling eerst, en die transparantie is ter beoordeling aan de werkgever bij het sollicitatie- en beoordelingsniveau. Als burger moet je kunnen vertrouwen op de neutraliteit van de staat en haar vertegenwoordigers, en dat kun je het beste bereiken door geen wildgroei aan religieuze en andere symbolen te hebben bij de vertegenwoordigers.In vrijwel elke functie waar neutraliteit belangrijk is, wordt juist waarde gehecht aan complete transparantie...
Opnieuw: privedomein vs professioneel.
Het is onjuist om te stellen dat alle religieuze partijen geen ander doel hebben dan het beperken van vrijheden van anderen.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:57:
En vergeet niet: de meningen die jij verdedigt, hebben alleen tot doel anderen hun vrijheden af te pakken. Hij die zonder zonden is...
Maar als die mening er voor zorgt dat iemand op een bepaalde partij stemt, moet deze partij dan ook maar gelijk stemrecht in de 2e kamer worden ontnomen? hoe wil je anders deze mening negeren?Misschien is dat wel een mooie insteek: meningen die alleen bedoeld zijn om andere groepen wat af te nemen of te verbieden, worden automatisch genegeerd. Ze mogen natuurlijk hun mening beter gaan onderbouwen als ze een nieuwe poging willen wagen. Daarmee haal je de angel uit veel van de negatieve groepen die er op uit zijn om anderen vrijheden af te nemen, zonder dat ze de vrijheid verliezen zichzelf iets af te nemen.
En als je dat wil, wie is er dan bezig de vrijheid van anderen in te perken?
En los daarvan, religieuze organisaties stellen geen wetten voor om andere groepen iets te verbieden, maar wetten die voor de hele nederlandse bevoling gelden, net zoals niet religieuze organiaties dit doen.
In dat opzicht is er geen onderscheid te maken tussen de twee.
Blijft enkel over wie de wet heeft voorgesteld, en ik denk dat wetten die worden voorgesteld door volksvertegenwoordigers nooit op voorhand mogen worden genegeerd (tenzij deze in strijd is met de grondwet)
Anderen hebben dat toch al voor mij gedaan?begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:39:
Dat is prima, maar als je op die mening een regel die voor anderen geldt op wil baseren zou ik meer onderbouwing willen zien...
De vraag is ook of volksvertegenwoordigers de wet hadden moeten willen voorstellen, of het volk (de individuen waaruit het volk is opgebouwd) de wens om zo'n wet in te stellen had moeten hebben.Arjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:43:
...
Blijft enkel over wie de wet heeft voorgesteld, en ik denk dat wetten die worden voorgesteld door volksvertegenwoordigers nooit op voorhand mogen worden genegeerd (tenzij deze in strijd is met de grondwet)
Ik snap het punt niet, wat maakt het uit wie de regel heeft gemaakt, zolang hij onderbouwd is? Als de anderen voor jou dat hebben gedaan, prima, maar ik zie in dit topic nergens een aanwijzing dat dat zorgvuldig is gedaan. De noodzakelijkheid van adequate onderbouwing voor regels is niet specifiek op jou gericht, maar uiteraard algemeen.IveGotARuddyGun schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:46:
...
Anderen hebben dat toch al voor mij gedaan?Of hoe zit het nu met de huidige regels omtrent algemeen uiterlijk van een agent in het publiek? Wijken die af van de gespuide meningen hier op een manier dat het discussiewaardig is?
[ Voor 46% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2016 15:53 ]
Dan stel ik het anders: ze hebben geen historie van anderen vrijheden gunnen die niet in hun religieuze plaatje passen. We hebben die vrijheden ondanks die partijen, niet dankzij. Ze hebben echter wel een repressieve en negatieve insteek richting andersdenkenden.Arjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:43:
Het is onjuist om te stellen dat alle religieuze partijen geen ander doel hebben dan het beperken van vrijheden van anderen.
En kom nu svp niet met de drogreden dat ze het goed bedoelen.
En even een tegenvraag: zie je helemaal niets fouts aan de religieuze partijen zoals SGP en CU? Heb je echt wel eens kritisch naar hun partijprogramma gekeken vanuit een objectief standpunt, dwz eentje van buiten de religieuze cirkel?
[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 29-08-2016 15:49 ]
Je geeft aan:thewizard2006 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:16:
Nou dat is de hele insteek van het topicMen voelt zich beledigd en gepakt omdat ze andere groepen niet mogen discrimineren. En dat vinden ze discriminerend.
Daarnaast wil men dus dat er serieus geluisterd wordt naar de mening maar is er geen reden om die mening te onderbouwen. Dat hoeft blijkbaar niet want dat is nu eenmaal geloof.
Dit gaat specifiek over mij, en ik vraag je nogmaals, op basis van welke van mijn reacties kun je afleiden dat ik vindt dat er uitzonderingen gemaakt moeten worden voor religieuze partijen.Maar jij lijkt te vinden dat er voor religieuze partijen andere regels gelden en uitzonderingen gemaakt moeten worden.
En als je dit niet kan vinden, waarom legt je me dan woorden in de mond?
[ Voor 4% gewijzigd door Zoidberg_AvG op 29-08-2016 16:10 ]
Mx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:41:
[...]
Goed, tot zover ben ik het met je eens. Maar volgens mij is het doel om ervoor te zorgen dat de geloofsovertuiging van een agent zijn/haar werk niet beïnvloedt. Wat zegt een hoofddoekje daarover precies? Helemaal niets.
[...]
Ik zou sowieso niet door een agent willen worden aangehouden. Staandegehouden daarentegen, ja, dat kan natuurlijk gebeuren. En wat maakt het mij uit of die agent eventueel tattoos heeft? En een rechter met een hoofddoekje? Geen enkel probleem. Sterker nog, ik zou graag rechters met hoofddoekjes willen zien. Een beetje diversiteit en "afspiegeling van de samenleving" is ook in dat beroep wel nuttig.
Poteeto-potaato, voor de burger. Doet toch helemaal niet terzake?
Daar kun je helaas niet vanuit gaan.[...]
Klopt. En die checks en balances heb je bij de politie ook. Je moet er gewoon vanuit gaan dat politie en justitie neutraal zijn en professionel met hun neutraliteit omgaan. Ik werk zelf bij een instantie die ook neutraal is en alles in het werk stelt om neutraal te zijn en te blijven, en zelfs alle schijn van partijdigheid wil voorkomen. Daar horen dus heel veel regels bij. Maar het uiterlijk of de kleding van een auditor of inspecteur zegt niets over zijn of haar neutraliteit. Zou een Christen misschien de brandveiligheid van een moskee niet goed kunnen beoordelen, denk jij? Of zou een Moslim de zeewaardigheid van een schip dat onder Israëlische vlag vaart niet goed kunnen beoordelen? Natuurlijk wel. Zij zijn professionals en zij doen hun werk.
Sterker nog, ik denk ja je bijna van het omgekeerde uit zou mogen gaan, gezien de uiterst hardnekkige sektarische uitingen (waaronder geweld) in sommige landen.
Ik me dan zo stel voor dat je een PVV-speldje opspeldt als ambtenaar, wanneer je de brandveiligheid van een moskee gaat controleren... of met een Palestijnse sjaal de sjoel.
Ik denk dat je (zelfs nu nog) in N-Ierland niet als katholiek door een protestantse rechter wilt worden beoordeeld, of andersom.
En dat je in vele landen als jood derderangsburger bent, en bijv. in Nederland als moslim.
Schrijf maar eens een sollicitatiebrief. Als je naam enigszins exotisch klinkt, ben je al vrijwel kansloos, en dat is dan zowel in commerciële branches als bij ongecontroleerde overheid het geval.
Of als 'andersgekleurde' in een dure auto rijdend in Nederland.
Of het dus kleding, religieuze symbolen of anderszins van levensbeschouwelijke aard is maakt niet uit, zelfs je huidskleur zet je al in een hokje.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Sorry, maar waar heb ik het over KKK-tattoos en neonazi-emblemen?gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:43:
Waarom geen KKK-tattoo's, neonazi-emblemen en zo? Omdat je vertrouwen moet kunnen wekken
....
Juist, nergens.
Maar een moslimman met dezelfde overtuiging kan wel gewoon politieman worden. En een streng gereformeerde man ook. Daar zit hem de dubbele standaard in. Er wordt gehandeld op uiterlijkheden, terwijl integriteit iets interns is. Ik ga ervan uit dat een politieagent een professional is die te allen tijde neutraal kan handelen, ongeacht zijn of haar persoonlijke overtuigingen. Iemands geloofsovertuiging zegt helemaal niets over zijn of haar professionaliteit en/of neutraliteit van handelen.Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat een moslimvrouw die niet zonder hoofddoek wil lopen, niet neutraal kan overkomen omdat ze haar prive-overtuiging boven haar professionele verplichtingen zet. Als je dat al niet kan bij iets simpels als een kledingstuk, dan is er geen basis om te denken dat ze het op andere momenten wel kan.
Zoals ik al eerder zei, in Angelsaksische landen is het niet vreemd om een Sikh in uniform te zien (als politieagent of douanebeambte, etc.) met een tulband in plaats van de pet die eigenlijk bij dat uniform hoort. Als dat daar geen probleem is, waarom zou hier dan een hoofddoekje wel een probleem zijn? Het verbieden van iets als een hoofddoekje bij een uniform is gewoon symboolpolitiek. Uiteraard moet de politie neutraal zijn, maar het al dan niet willen dragen van een hoofddoekje zegt daar niets komma niente over.
Evenzo zichtbare tattoos of kekke kapsels. Zeggen nul komma nul over de neutraliteit of professionaliteit van een agent.
Bekrompenheid en vooroordelen bij het publiek inderdaad. Daar zit hem het probleem. Het publiek denkt dat een agent met een hoofddoekje niet neutraal is. Dan moet je het publiek opvoeden, niet vrouwen die een hoofddoekje willen dragen de mogelijkheid ontzeggen om zich nuttig te maken voor de samenleving als politieagent. Dan span je het paard achter de wagen.Je kunt bekrompenheid en vooroordelen bij het publiek nooit helemaal wegnemen. Wel kun je als politiecorps of andere overheidsorganen wel je uiterste best doen om die neutraliteit zoveel mogelijk uit te stralen, en dat ga je niet bereiken met een potpouri van religieuze symbolen.
Wat denk je dat het publiek heeft gevonden van de eerste politieagent zonder snor, de eerste vrouwelijke politieagent, of de eerste zwarte politieagent? Zei men toen ook "ja maar het publiek respecteert die mensen niet dus mogen ze geen politieagent worden"? Als dat zo was dan zouden we nu nog steeds alleen besnorde mannelijke blanke veldwachters hebben.
Uitstraling eerst... Maar ik zie niet in waarom een hoofddoekje überhaupt een verkeerde uitstraling zou geven? Het uniform straalt al gezag en neutraliteit uit. Als iemand denkt dat een politieagente met een hoofddoekje niet neutraal kan zijn dan is dat hun probleem, niet dat van die agente - dan zouden ze juist blij moeten zijn dat die agente een hoofddoekje draagt want dan kunnen ze die niet-neutrale agent makkelijk identificeren. Een mannelijke moslim in politieuniform herken je niet zo makkelijk.Uitstraling eerst, en die transparantie is ter beoordeling aan de werkgever bij het sollicitatie- en beoordelingsniveau. Als burger moet je kunnen vertrouwen op de neutraliteit van de staat en haar vertegenwoordigers, en dat kun je het beste bereiken door geen wildgroei aan religieuze en andere symbolen te hebben bij de vertegenwoordigers.
Opnieuw: so what.Opnieuw: privedomein vs professioneel.
Maar onze auditoren, inspecteurs en surveyors zijn professioneel genoeg om dat soort zaken juist niet mee te laten wegen, en alleen naar de metingen, cijfers en inspectieresultaten te kijken. Daar hebben wij de nodige checks en balances voor. Daar worden wij periodiek op gecontroleerd door de Raad voor Accreditatie en andere overheidsorganen. Stel dat we juist alleen kerken door christelijke inspecteurs zouden laten controleren, en Israëlische schepen nooit door moslims, dan zou de RvA daar vraagtekens bij gaan plaatsen. Wij dienen immers neutraal te zijn en dat soort zaken niet mee te laten wegen.Daar kun je helaas niet vanuit gaan.
Sterker nog, ik denk ja je bijna van het omgekeerde uit zou mogen gaan, gezien de uiterst hardnekkige sektarische uitingen (waaronder geweld) in sommige landen.
Ik me dan zo stel voor dat je een PVV-speldje opspeldt als ambtenaar, wanneer je de brandveiligheid van een moskee gaat controleren... of met een Palestijnse sjaal de sjoel.
Noord-Ierland is niet Nederland.Ik denk dat je (zelfs nu nog) in N-Ierland niet als katholiek door een protestantse rechter wilt worden beoordeeld, of andersom.
En dat blijkt maar weer omdat moslimvrouwen kennelijk geen politieagentes mogen worden.En dat je in vele landen als jood derderangsburger bent, en bijv. in Nederland als moslim.
Dus nu zeg je dat moslima's die politieagent willen worden geen hoofddoekje mogen dragen omdat ze anders gediscrimineerd zouden worden?Schrijf maar eens een sollicitatiebrief. Als je naam enigszins exotisch klinkt, ben je al vrijwel kansloos, en dat is dan zowel in commerciële branches als bij ongecontroleerde overheid het geval.
Dan kan je net zo goed ook maar geen zwarte agenten meer aannemen want die zouden ook wel eens gediscrimineerd kunnen worden.
Dat is inderdaad een zeer kwalijke zaak. Maar denk je dat dat op te lossen is door minder diversiteit in het politiekorps (door juist bepaalde minderheden te weigeren), of door meer diversiteit?Of als 'andersgekleurde' in een dure auto rijdend in Nederland.
Maar daar zou juist de overheid toch boven moeten staan?Of het dus kleding, religieuze symbolen of anderszins van levensbeschouwelijke aard is maakt niet uit, zelfs je huidskleur zet je al in een hokje.
[ Voor 23% gewijzigd door Mx. Alba op 29-08-2016 16:14 ]
Jazeker zie ik daar dingen in waar ik mij twijfels bij heb. in tegenstelling tot wat jij mischien denkt zijn ook de meeste christenen prima in staat op dingen van buiten hun religieuze cirkel te bekijken. Ook over zaken de vier zaken die hier veelvuldig terugkomen (abortus, homohuwelijk, euthenasie en zondagsrust) wordt door verschillende christenen verschillend gedacht.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:47:
[...]
En even een tegenvraag: zie je helemaal niets fouts aan de religieuze partijen zoals SGP en CU? Heb je echt wel eens kritisch naar hun partijprogramma gekeken vanuit een objectief standpunt, dwz eentje van buiten de religieuze cirkel?
Maar mijn standpunt staat volledig los van de standpunten van en specifieke politieke partij. Ik heb het over de vrijheid om zelf te kunnen kiezen waar je je mening op baseert en waar je op stemt. Als je hier voorwaarden aan gaat stellen, wat die voorwaarden ook zijn, ondermijn je het stemrecht van mensen.
[ Voor 15% gewijzigd door Zoidberg_AvG op 29-08-2016 16:09 ]
@albantar: waarom moet een hoofddoekje wel kunnen en KKK-regalia niet? Het zijn beiden een uiting van een persoonlijke overtuiging. Het zou pas hypocriet zijn als je de een wel wilt toelaten en de ander niet. De burger kan wel opgevoed worden zodat de gekleurde medemens ook van de KKK-agent een eerlijke en proffessionele behandeling verwacht.
Symbolen hebben nu eenmaal uitstraling, en als mensen amateuristisch willen zijn met persoonlijke uitingen, dan horen ze niet thuis in een professionele organisatie.
[ Voor 66% gewijzigd door gambieter op 29-08-2016 16:19 ]
Goed, ik lees onderbouwen waarschijnlijk strikter dan jij bedoelt: ik denk bij dat woord aan bewijs, terwijl jij argumenten-voor er ook toe zou rekenen, en dan kun je inderdaad humanisme wel onderbouwen (volgens mij heb ik al een aardig voorschot gegeven: het is een eind aan de cirkeldans der selectieve bevoordeling van groeperingen op basis van arbitraire eigenschappen). Maar zoals je zelf eerder opmerkte, natuurlijk is zoiets als het Nederlands wettelijk kader en haar (on)geschreven grondbeginselen een product van een bepaalde cultuur in een bepaalde tijd, ik geloof niet dat iemand placht te zeggen dat deze onafhankelijk en universeel zijn. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is een poging deze wens in daad om te zetten, geen beschrijving van de werkelijkheid (helaas). Een zeer sterk voordeel van humanisme is dat jij niet op basis van arbitraire principes de arbitraire sjaak kunt zijn. Immers, het schaft discriminatie in principe af. Dat lijkt me een zeer belangrijke en waardevolle onderbouwing, waarmee, wat mij betreft, het voldoende is aangetoond dat dit een beter grondbeginsel is dan alle anderen die ik ken. Vind het moeilijk voor te stellen dat iemand daar anders over zou denken.begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:39:
Je zal hoe dan ook moeten onderzoeken en onderbouwen wat de gevolgen er van zijn als een politieagent een neuspiercing heeft, en dat het juist is om dat niet toe te staan, etc.
[...]
Uiteraard moet dan ook de juistheid van de grondbeginselen etc worden onderbouwd, alsmede de stelling dat strijdigheid met andere regels onjuist zou zijn, etc.
[...]
Is er een systeem dat wel ergens uit voortvloeit? Volgens mij kom je uiteindelijk altijd uit op axioma, cirkelredenering of oneindige regressie.
[...]
Dat betekent dus dat het zou moeten zijn 'aangetoond' dat het juist is de wet de baseren op het gegeven dat een open samenleving goed zou zijn, naast dat de specifieke wet dan uiteraard ook aantoonbaar ten gevolge zou hebben dat de open samenleving bevorderd wordt.
Het enige wat ik benadruk is dat je simpelweg alles moet onderbouwen, tot de onderbouwing voldoet. Wanneer die onderbouwing voldoet, is simpelweg niet helemaal duidelijk. Ik denk dat er vooralsnog veel aan schort, wat niet noodzakelijk te wijten is aan 'religieuzen', maar misschien gewoon aan 'de tijdgeest'.
[ Voor 80% gewijzigd door Brent op 29-08-2016 16:52 ]
De echt negatieve effecten van een partij worden al in quarantaine gehouden, je kan namelijk geen wet voorstellen die niet aan de grondwet voldoet. En zolang een wet wel aan de grondwet voldoet mag er geen enkele andere reden zijn om een wet vooraf te weigeren. Als je namelijk een wetsvoorstel van een vertegenwoordiger van het volk weigerd ontneem je de rechten van de personen die op deze man of vrouw gestemt hebben.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:12:
Die vrijheid wordt je toch niet ontnomen? Zolang we de negatieve aspecten van de visie van die partijen maar in quarantaine houden.
Dat kan ik niet helemaal volgen geloof ik.Brent schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:16:
Goed, ik lees onderbouwen waarschijnlijk strikter dan jij bedoelt: ik denk bij dat woord aan bewijs, terwijl jij argumenten-voor er ook toe zou rekenen
Dat is mooi, Waarom dan nog discrimineren op basis van geboorteplaats of wie je ouders zijn?...Een zeer sterk voordeel van humanisme is dat jij niet op basis van arbitraire principes de arbitraire sjaak kunt zijn. ... Immers, het schaft discriminatie in principe af. ...
Niet?Arjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:18:
... je kan namelijk geen wet voorstellen die niet aan de grondwet voldoet....
Ik ben nog steeds benieuwd of in jou ogen geen algemene voorwaarden zouden kunnen bestaan die mensen aan zichzelf zouden moeten opleggen om hun mening te vormen.
[ Voor 67% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2016 16:27 ]
Als een wetsvoorstel bagger is, dan hebben degenen die op de baggerindieners hebben gestemd toch pech gehad?
Het gevaar is wel dat die partijen bij coalitievorming meer macht krijgen dan hun mandaat. De CU was deel van een Balkenende regering, en dan loopt de rest van Nederland het risico wat van hun partijprogramma in wetten te krijgen.
[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 29-08-2016 16:25 ]
Je het het hier in mijn ogen specifiek over een soort voorselectie, en niet over de normale manier dat een wet niet door de kamer komt. Je hebt het immers over automatisch negeren.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:21:
@arjan: wetsvoorstellen worden om de haverklap geweigerd, en de partijen van veel stemmers zitten in de oppositie. Dat hoort erbij.
Als een wetsvoorstel bagger is, dan hebben degenen die op de baggerindieners hebben gestemd toch pech gehad?
Misschien is dat wel een mooie insteek: meningen die alleen bedoeld zijn om andere groepen wat af te nemen of te verbieden, worden automatisch genegeerd. Ze mogen natuurlijk hun mening beter gaan onderbouwen als ze een nieuwe poging willen wagen. Daarmee haal je de angel uit veel van de negatieve groepen die er op uit zijn om anderen vrijheden af te nemen, zonder dat ze de vrijheid verliezen zichzelf iets af te nemen.
Als dat het probleem is moeten we niet over religieuze politiek hebben maar over de vraag of ons democratisch systeem wel goed functioneerd.Het gevaar is wel dat die partijen bij coalitievorming meer macht krijgen dan hun mandaat. De CU was deel van een Balkenende regering, en dan loopt de rest van Nederland het risico wat van hun partijprogramma in wetten te krijgen.
[ Voor 16% gewijzigd door Zoidberg_AvG op 29-08-2016 16:31 ]
Het gaat natuurlijk verder dan alleen landelijk, zoals het Barneveld voorbeeld liet zien. De SGP daar liet heel goed zien compleet ongeschikt te zijn om daar te regeren. Iets wat goed door te trekken is naar de landelijke partij.
[ Voor 60% gewijzigd door gambieter op 29-08-2016 16:36 ]
Dat zou mij inderdaad ook zinvoller lijken, maar wellicht kan men betogen dat he bestaan van 'religieuze politiek' in zekere zin een teken ervan zou zijn dat de democratie niet goed functioneert.Arjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:26:
...
Als dat het probleem is moeten we niet over religieuze politiek hebben maar over de vraag of ons democratisch systeem wel goed functioneerd.
In hoeverre is dat aan 'de religieuzen te wijten?gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:33:
Dat functioneert al een jaar of 15 erg slecht ...
[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2016 16:35 ]
Tsja, ik stem toch zeer weloverwogen en niet vanuit m'n onderbuik, maar dat doet een groot deel van de nederlandse bevolking voor m'n gevoel niet. Voor m'n gevoel 'verdien' ik toch betere politici dan we nu hebbengambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:33:
Dat functioneert al een jaar of 15 erg slecht. De kiezer krijgt wat het verdient, helaas.
„Democratie is de wil van het volk. Ik lees elke ochtend stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil.”Tsja, ik stem toch zeer weloverwogen en niet vanuit m'n onderbuik, maar dat doet een groot deel van de nederlandse bevolking voor m'n gevoel niet. Voor m'n gevoel 'verdien' ik toch betere politici dan we nu hebben
- wim kan
[ Voor 36% gewijzigd door Zoidberg_AvG op 29-08-2016 16:37 ]
Met alleen weloverwogen stemmen heb je nog lang geen democratie natuurlijkrik86 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:35:
[...]
Tsja, ik stem toch zeer weloverwogen en niet vanuit m'n onderbuik, maar dat doet een groot deel van de nederlandse bevolking voor m'n gevoel niet. Voor m'n gevoel 'verdien' ik toch betere politici dan we nu hebben
Exact. Met alleen stemmen (al dan niet weloverwogen) heb je een aristocratie. Een democratie krijg je pas als er ook een lotingselement ergens in het proces zit. Bijvoorbeeld dat er willekeurig 1.000 Nederlanders uitgeloot worden die parlementariër mogen worden en dat er vervolgens uit die 1.000 de 150 leden van de Tweede Kamer worden gekozen.begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:37:
[...]
Met alleen weloverwogen stemmen heb je nog lang geen democratie natuurlijk
Dat zul je mij niet horen zeggenbegintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:34:
In hoeverre is dat aan 'de religieuzen te wijten?
Ouwe Wim wist het goed te zeggenArjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:36:
„Democratie is de wil van het volk. Ik lees elke ochtend stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil.”
- wim kan
Strikt humanistisch gesproken kan dat dus niet, vandaar open grenzen, een VN, verklaring rechten v/d mens, etc. Een natiestaat is in principe in conflict met puur humanisme. Zoals met elke set grondbeginselen: er is theorie en praktijk. Niet heel de wereld kan een Nederlandse uitkering krijgen, of zelfs maar in Nederland wonen. Daar is de ruimte, macht, draagkracht, etc er niet voor. Hier moeten we dus nuanceren, aanpassen aan andere realiteiten. Vandaar dat we een Tweede Kamer hebben, dit aanpassen is een neverending storybegintmeta schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:19:
[...]
Dat is mooi, Waarom dan nog discrimineren op basis van geboorteplaats of wie je ouders zijn?
Ik vergelijk dat graag met natuurwetten: het feit dat we een deeltje via een set wetten kunnen beschrijven, wil niet zeggen dat het eenvoudig de toestand of toekomst van elk deeltje op elk moment overal in het universum kunnen berekenen. Het blijkt al snel dat de omgeving van het deeltje er toe doet (hé
Grondbeginselen moet je hebben, en je moet ze toetsen, en je moet ze laten samenvallen met andere grondbeginselen, en dit tot in het einde der dagen blijven doen. Daarom zal de discussie ook nooit over zijn. Een grondbeginsel naar keuze nemen en daar een ongewenst effect van noemen helpt niet echt: voor serieuze discussie moet je nuanceren, en uiteindelijk zijn ook grondbeginselen onderhevig aan herziening etc.
Een discussie over grondbeginselen voer ik, gek genoeg misschien, daarom het liefst vanuit de consequenties: welke andere set grondbeginselen hebben een beter systeem veroorzaakt? Van daaruit kun je de verschillen en overeenkomsten in kaart brengen.
Een hoofddoekje straalt uit: "Ik geloof in Allah, de Almachtige, de Barmhartige, etc. etc. etc."gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:12:
@albantar: waarom moet een hoofddoekje wel kunnen en KKK-regalia niet? Het zijn beiden een uiting van een persoonlijke overtuiging. Het zou pas hypocriet zijn als je de een wel wilt toelaten en de ander niet. De burger kan wel opgevoed worden zodat de gekleurde medemens ook van de KKK-agent een eerlijke en proffessionele behandeling verwacht.
Symbolen hebben nu eenmaal uitstraling, en als mensen amateuristisch willen zijn met persoonlijke uitingen, dan horen ze niet thuis in een professionele organisatie.
Dat is op geen enkele manier in strijd met de Nederlandse wet - sterker nog, dat is een belichaming van de geloofsvrijheid die wij hier kennen.
Een KKK-tattoo straalt uit: "Ik geloof dat blanken superieur zijn aan mensen met andere huidskleuren."
Dat is wel in strijd met de Nederlandse wet.
Kom nu nog eens met een vergelijking die wel houdt snijdt?
Nope. Een hoofddoekje kan ook uitstralen "ik geloof in de Sharia" enz, en dat de regels van de religie boven die van de Nederlandse grondwet/maatschappij gaan. En de KKK claimt meer te zijn dan alleen white supremacy. Mensen zullen zelf de uitleg eraan geven die het beste past in de eigen denkbeelden.Mx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:53:
Een hoofddoekje straalt uit: "Ik geloof in Allah, de Almachtige, de Barmhartige, etc. etc. etc."
Dat is op geen enkele manier in strijd met de Nederlandse wet - sterker nog, dat is een belichaming van de geloofsvrijheid die wij hier kennen.
Een KKK-tattoo straalt uit: "Ik geloof dat blanken superieur zijn aan mensen met andere huidskleuren."
Dat is wel in strijd met de Nederlandse wet.
Kom nu nog eens met een vergelijking die wel houdt snijdt?
Opnieuw: het hoofddoekje hoort thuis in het privedomein, en niet bij een persoon die de neutrale Nederlandse overheid vertegenwoordigt. Kruisje, hoofddoekje, KKK-regalia, deathmetal T-shirt, duivelsaanbidding, piratenoutfit of het pastavergiet (brrrr), dat doe je maar thuis en niet op het werk.
Juist het proberen uitzonderingen te maken voor een specifieke groep en dan anderen uitsluiten van dezelfde rechten tot zelfexpressie is wat het probleem is. Hoe vervelend of goedaardig de uiting ook moge wezen.
Sorry maar denk je echt dat een vrouw die overtuigd is dat de Shariah ingevoerd moet worden überhaupt bij de politie wil gaan werken om andere wetten te handhaven? Iemand met een kaalgeschoren hoofd kan ook een skinhead zijn - moeten we daarom politieagenten gaan verbieden om hun hoofd kaal te scheren?gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:59:
[...]
Nope. Een hoofddoekje kan ook uitstralen "ik geloof in de Sharia" enz, en dat de regels van de religie boven die van de Nederlandse grondwet/maatschappij gaan. En de KKK claimt meer te zijn dan alleen white supremacy. Mensen zullen zelf de uitleg eraan geven die het beste past in de eigen denkbeelden.
Dat is het zelfde als de SGP verplichten om uit hun statuten te verwijderen dat vrouwen geen lid mogen worden. Pure symboolpolitiek, want een vrouw die de SGP aanhangt gelooft natuurlijk zelf ook dat ze geen lid mag worden, of dat nu door de statuten wel of niet wordt toegestaan. Een vrouw die de Shariah wil invoeren zou evenzo überhaupt nooit politieagente worden.
Dat is zo'n dooddoener hè, "het hoofddoekje hoort thuis in het privédomein". Nee, het hoofddoekje hoort juist in het publieke domein omdat het juist een publieke uiting van geloof is.Opnieuw: het hoofddoekje hoort thuis in het privedomein, en niet bij een persoon die de neutrale Nederlandse overheid vertegenwoordigt. Kruisje, hoofddoekje, KKK-regalia, deathmetal T-shirt, duivelsaanbidding, piratenoutfit of het pastavergiet (brrrr), dat doe je maar thuis en niet op het werk.
Ik refereer nogmaals aan de Sikhs die in Engeland en Australië bijvoorbeeld gewoon hun tulband mogen dragen bij hun politie-, douane-, leger- of andersoortig uniform in plaats van de pet, baret of ander hoofddeksel dat daar eigenlijk bij hoort. Als dat kennelijk geen probleem is, waarom is dan een hoofddoekje wel een probleem? Ik heb deze vraag al meerdere keren gesteld maar ik heb er nog geen antwoord op gezien, helaas...
Ik vind dus ook dat een politieagent gewoon uiting mag geven aan zelfexpressie zolang dit ze niet verhindert om hun werk goed te doen.Juist het proberen uitzonderingen te maken voor een specifieke groep en dan anderen uitsluiten van dezelfde rechten tot zelfexpressie is wat het probleem is. Hoe vervelend of goedaardig de uiting ook moge wezen.
[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 29-08-2016 17:09 ]
Een skinhead is meer dan een kaal hoofd, slecht voorbeeldMx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:07:
Sorry maar denk je echt dat een vrouw die overtuigd is dat de Shariah ingevoerd moet worden überhaupt bij de politie wil gaan werken om andere wetten te handhaven? Iemand met een kaalgeschoren hoofd kan ook een skinhead zijn - moeten we daarom politieagenten gaan verbieden om hun hoofd kaal te scheren?
Het hangt nu compleet van jouw prive-interpretatie af, maar die heeft geen enkele algemene waarde.
En dat is dus iets dat je niet moet doen als je de overheid vertegenwoordigt, maar iets wat je in je eigen tijd moet doen. De Nederlandse overheid is geen spreekbuis voor een bepaalde religie, en haar werknemers dus ook niet.Dat is zo'n dooddoener hè, "het hoofddoekje hoort thuis in het privédomein". Nee, het hoofddoekje hoort juist in het publieke domein omdat het juist een publieke uiting van geloof is.
Over de Sikhs is ook zat discussie (al zal je dat in Nederland niet zo snel merken), en als ze al niet in de koloniale periode als politieagent/soldaat hadden gediend, maar nu zouden komen, dan zou dat hetzelfde probleem opleveren. Het is dan ook een discussie die niet snel afgelopen zal zijn.Ik refereer nogmaals aan de Sikhs die in Engeland en Australië bijvoorbeeld gewoon hun tulband mogen dragen bij hun politie-, douane-, leger- of andersoortig uniform in plaats van de pet, baret of ander hoofddeksel dat daar eigenlijk bij hoort. Als dat kennelijk geen probleem is, waarom is dan een hoofddoekje wel een probleem? Ik heb deze vraag al meerdere keren gesteld maar ik heb er nog geen antwoord op gezien, helaas...
Op het moment dat ze niet neutraal overkomen en zichzelf primair als vertegenwoordiger van hun religie laten zien met religieuze symbolen, dan zullen ze hun werk niet goed kunnen doen. Of iedereen zelfexpressie, of niemand, maar niet op allerlei vage criteria de ene uiting wel toestaan en de ander niet. En dat is wat jij voorstaat.Ik vind dus ook dat een politieagent gewoon uiting mag geven aan zelfexpressie zolang dit ze niet verhindert om hun werk goed te doen.
Hoe er omgegaan wordt met zulke verschillen wordt bepaald door die bepaalde specifieke culturen. Wat in Engeland het compromis is hoeft niet hier het compromis te zijn. Mogen agente's daar een hoofddoek op en agenten hier geen tulband, dan is er in eerste instantie geen tegenspraak: het zijn verschillende jurisdicties.Mx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:07:
Ik refereer nogmaals aan de Sikhs die in Engeland en Australië bijvoorbeeld gewoon hun tulband mogen dragen bij hun politie-, douane-, leger- of andersoortig uniform in plaats van de pet, baret of ander hoofddeksel dat daar eigenlijk bij hoort. Als dat kennelijk geen probleem is, waarom is dan een hoofddoekje wel een probleem? Ik heb deze vraag al meerdere keren gesteld maar ik heb er nog geen antwoord op gezien, helaas...
Het publieke domein is evengoed per definitie een domein waar we continue zullen moeten onderhandelen over wat acceptabel is of niet. En dat wat acceptabel is, hangt helemaal af van met wie je te maken hebt. Dat vloeit niet voort uit een wet of grondbeginsel. Vandaar ook dat sommigen de FSM religie willen legaliseren, of pasfotos met bepaalde kledij of tatoeages op het paspoort willen laten zitten. Dat is om de ruimte tussen zelfexpressie en het principe van identificeerdbaarheid te verkennen. Mag je als Brit met tulband of boerka op de foto bijvoorbeeld? Hoe gaat de douane er uberhaupt mee om?
Ja in NL zijn we een stuk verder (gelukkig) dan in de meeste andere landen. Maar ook in NL is er nog steeds de discussie over abortus, euthenasie, weigerambtenaren, zondagsopening, positie van vrouwen, homohuwelijk en überhaupt homo zijn. Dus doe aub niet alsof dit kleinigheidjes zijn tov het gigantische leed dat de religieuzen niet wordt aangedaan...Mx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:32:
Al die dingen die je noemt zijn (in ieder geval in Nederland) al lang en breed op hun retour. Inderdaad was het in vroeger tijden zo dat Christenen hun wil nogal eens oplegden aan niet-Christenen. Tegenwoordig is dat (in Nederland) al lang niet meer het geval.
Uh, ik ben niet degene die deze tactiek toepast hoor. Die mag je in je eigen kringen zoeken"Ja maar hullie ook" is trouwens een discussietechniek die in de kleuterklas wellicht goed werkt maar in de grotemensenwereld niet meer geaccepteerd wordt over het algemeen.
Goed, negeer de rest van de post maar waar ik een uitleg in geef, no problemoArjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:01:
Dit gaat specifiek over mij, en ik vraag je nogmaals, op basis van welke van mijn reacties kun je afleiden dat ik vindt dat er uitzonderingen gemaakt moeten worden voor religieuze partijen.
En als je dit niet kan vinden, waarom legt je me dan woorden in de mond?
Maar goed De belangrijkste is dat je claimt dat religieuze partijen wetten moeten kunnen bepalen puur op hun geloof. Dit behoeft verder geen enkele onderbouwing anders dan dat ze dit nu eenmaal geloven. Er hoeft zelfs geen bewijs te zijn. En zelfs als er bewijs zou zijn zou dit niet toereikend zijn omdat ze dat nu eenmaal niet geloven.
Dit vind ik trouwens iets dat niet alleen voor religieuze partijen geldt hoor maar het lijkt erop dat religieuze partijen wel vinden dat ze niet aan bepaalde standaarden en eisen hoeven te voldoen.... omdat ze geloven (in iets wat niet bewezen/bewijsbaar is).
[ Voor 38% gewijzigd door thewizard2006 op 29-08-2016 17:28 ]
Vrijheid en de verplichting om die vrijheid exclusief in het privé domein te houden gaan niet samen dan is het ook geen vrijheid. (Draai het om: je hebt de vrijheid om geen hoofddoek te dragen, maar alleen thuis, privé
In hoeverre je die zichtbaarheid toe wil staan (of de tolerantie naar religie toe in zijn algemeen) is geen vaststaand gegeven en is onderdeel van bv. tijdgeest en cultuur. De zichtbaarheid in een samenleving die scheiding van kerk en staat voorstaat maar wel de leden van die staat de vrijheid geeft religie te volgen zal daarin een mengvorm moeten vinden wil het die vrijheid in stand houden. Dit zal altijd onderdeel van debat en aan verandering onderhevig zijn. Simpelweg stellen dat de mengvorm ongewenst is staat gelijk aan een pleidooi voor het opgeven van de vrijheid van religie (iig zoals het nu geformuleerd is).
[ Voor 4% gewijzigd door djengizz op 29-08-2016 17:39 ]
Het privedomein betekent hier "buiten werktijd"djengizz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:35:
Vrijheid en de verplichting om die vrijheid exclusief in het privé domein te houden gaan niet samen dan is het ook geen vrijheid. (Draai het om: je hebt de vrijheid om geen hoofddoek te dragen, maar alleen thuis, privé)
[ Voor 62% gewijzigd door gambieter op 29-08-2016 18:24 ]
En? Dat woord betekent niet wat jij denkt dat het betekentMx. Alba schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:07:
Iemand met een kaalgeschoren hoofd kan ook een skinhead zijn
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Wat een politiek correct gedoe. Misschien is het verstandig de zaken wat praktischer aan te pakken. Zaken die echt naar zijn worden verboden, zaken die niet naar zijn mogen. Hoofddoekjes mogen, kkk-zaken en duivelsaanbidding niet. Wat denk je daarvan? In plaats van een of andere zuiver theoretische maar in de praktijk geen waarde hebbende gelijkheidswaanzin erdoorheen te rammen. Ik werd bij de gemeente geholpen door iemand met een hoofddoek, ik heb daar totaal geen probleem mee ookal vind ik de Islam nog zo verschrikkelijk. Nee, wat mij betreft kunnen we prima verschil maken in rechten tot zelfexpressie. Natuurlijk is het onzin om te denken dat dit discriminatie zou zijn: een verbod of toestemming geldt voor iedereen, dus is er geen sprake van discriminatie. Duidelijk is wel dat ik geen D66 meer ga stemmen.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:59:
[...]
Nope. Een hoofddoekje kan ook uitstralen "ik geloof in de Sharia" enz, en dat de regels van de religie boven die van de Nederlandse grondwet/maatschappij gaan. En de KKK claimt meer te zijn dan alleen white supremacy. Mensen zullen zelf de uitleg eraan geven die het beste past in de eigen denkbeelden.
Opnieuw: het hoofddoekje hoort thuis in het privedomein, en niet bij een persoon die de neutrale Nederlandse overheid vertegenwoordigt. Kruisje, hoofddoekje, KKK-regalia, deathmetal T-shirt, duivelsaanbidding, piratenoutfit of het pastavergiet (brrrr), dat doe je maar thuis en niet op het werk.
Juist het proberen uitzonderingen te maken voor een specifieke groep en dan anderen uitsluiten van dezelfde rechten tot zelfexpressie is wat het probleem is. Hoe vervelend of goedaardig de uiting ook moge wezen.
Ik geloof best dat je mij uitgebreid quote en dat je hier moeite voor doet.thewizard2006 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:22:
Het spelletje "laat precies zien met welke zin ik X gezegd heb" ga ik niet met je spelen. Niet omdat ik het niet wil maar juist omdat ik je vrij uitgebreid quote en moeite doe een goede reactie te formuleren.
Maar goed De belangrijkste is dat je claimt dat religieuze partijen wetten moeten kunnen bepalen puur op hun geloof. Dit behoeft verder geen enkele onderbouwing anders dan dat ze dit nu eenmaal geloven. Er hoeft zelfs geen bewijs te zijn. En zelfs als er bewijs zou zijn zou dit niet toereikend zijn omdat ze dat nu eenmaal niet geloven.
Maar mijn vraag heeft niks met een spelletje of met een discussietechniek te maken, Als jij een uitspraak doet over wat mijn mening zou zijn is het in mijn ogen vrij normaal dat ik vraag waar je deze uitspraak op baseert, zeker als het een mening is waar ik mezelf helemaal niet in kan vinden.
Ik reageer niet op de rest van de uitleg omdat ik het gevoel heb dat we dan allebei onze standpunten blijven herhalen. Jij vindt kennelijk dat een mening minder waard is als deze op een 2000 jaar oud boek is gebaseerd, en ik vind van niet.Goed, negeer de rest van de post maar waar ik een uitleg in geef, no problemo.
Dat doet daar niks aan af.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:41:
Het privedomein betekent hier "buiten werktijd".
Je begeeft je sowieso op grijs gebied of je regels beperken vrijheden.
Wat is het verschil met geholpen worden door een hulpverlener die je niet kan kiezen met hoofddoek of een ambtenaar precies? Mogen verborgen uitingen wel (je noemde zelf kruisjes), hoe zit dat dan met besnijdenis of iemand met een keppeltje van eigen haar, Mossad stijl? Ga je alle verborgen uitingen uitsluiten dan sluit je dus in het geval van besnijdenis hele bevolkingsgroepen uit van deelname (weg vrijheid). Ga je dan dus besnijdenissen op jonge leeftijd verbieden om te zorgen dat er uit die bevolkingsgroepen ook mensen kunnen deelnemen dan wordt dat dus per definitie regelgeving die ook mensen in hun (privédomein) vrijheid raakt. Wat als verborgen uitingen per ongeluk zichtbaar worden?
Zo kan ik nog wel even doorgaan, ook over zichtbare uitingen. Zie je het probleem?
Vrijheden kunnen soms botsen met andere vrijheden of regels zoals scheiding kerk en staat. Het absoluut of belangrijker stellen van de ene vrijheid over een andere zonder mengvorm of debat en evolutie is een glijdende schaal en net zo goed oppressief.
Wat is er mis met duivelsaanbidding? Waarom mag jij wel uitingen van jou denkbeeldige vriend dragen en ik niet die van de mijne?Salvatron schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:10:
Hoofddoekjes mogen, kkk-zaken en duivelsaanbidding niet.
Dat heb ik hierboven gedaan voor jeArjan v. Giesse schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:37:
Ik geloof best dat je mij uitgebreid quote en dat je hier moeite voor doet.
Maar mijn vraag heeft niks met een spelletje of met een discussietechniek te maken, Als jij een uitspraak doet over wat mijn mening zou zijn is het in mijn ogen vrij normaal dat ik vraag waar je deze uitspraak op baseert, zeker als het een mening is waar ik mezelf helemaal niet in kan vinden.
En dat vind ik fascinerend en beangstigend tegelijkIk reageer niet op de rest van de uitleg omdat ik het gevoel heb dat we dan allebei onze standpunten blijven herhalen. Jij vindt kennelijk dat een mening minder waard is als deze op een 2000 jaar oud boek is gebaseerd, en ik vind van niet.
En zelfs dan zou je nog vasthouden aan een 2000 jaar oud boek
[ Voor 77% gewijzigd door thewizard2006 op 29-08-2016 18:55 ]
Waar twee vrijheden botsen zul je altijd een probleem hebben en een afweging moeten makendjengizz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:41:
Dat doet daar niks aan af.
Je begeeft je sowieso op grijs gebied of je regels beperken vrijheden.
Het gaat om zichtbare uitingen, dus de rest van je betoog raakt kant noch walZo kan ik nog wel even doorgaan, ook over zichtbare uitingen. Zie je het probleem?
Nee, want het gaat hier om vertegenwoordigers van de overheid, die er voor iedereen gelijk moet zijn en neutraal dient te blijven, en niet een specifieke religie of stroming moet vertegenwoordigen. Dat is waar het om gaat, niet of de uiting nu zo vreselijk is.Vrijheden kunnen soms botsen met andere vrijheden of regels zoals scheiding kerk en staat. Het absoluut of belangrijker stellen van de ene vrijheid over een andere zonder mengvorm of debat en evolutie is een glijdende schaal en net zo goed oppressief.
De weigerambtenaar is een voorbeeld wat je krijgt als je personen de vrijheid geeft hun eigen religie of mening boven hun vertegenwoordigende taak te stellen. Zoals ik al vaker aangegeven heb, met de redeneringen die mensen gebruiken om hoofddoekje of weigerambtenaar wel toe te laten, kun je ook niets doen aan de racistische weigerambtenaar. Die overtreed namelijk dezelfde regels als de religieuze anti-homo weigerambtenaar. Vandaar dat we ook moeten stoppen met doen alsof die mensen integer zijn, ze willen hun principes dwingend opleggen zonder er zelf nadeel van te hebben.
Precies en dit botst dus met jouw absolute stellingname.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:55:
Waar twee vrijheden botsen zul je altijd een probleem hebben en een afweging moeten maken
Semantiek, mijn eerste en laatste voorbeeld gingen wel degelijk over zichtbare uitingen en het grijze gebied wat ik illustreer met deze voorbeelden geldt natuurlijk net zo goed voor de zichtbare varianten. Daarnaast, vanwaar de inconsequentie zichtbaar vs onzichtbaar? Is neutraliteit dan echt een kwestie van of het kruisje over of onder het shirt hangt?Het gaat om zichtbare uitingen, dus de rest van je betoog raakt kant noch wal
En die overheid is een representatie van zijn bevolking in een inclusief systeem.Nee, want het gaat hier om vertegenwoordigers van de overheid, die er voor iedereen gelijk moet zijn en neutraal dient te blijven, en niet een specifieke religie of stroming moet vertegenwoordigen. Dat is waar het om gaat, niet of de uiting nu zo vreselijk is.
Dat jij niet vindt dat iemand neutraal kan zijn op zijn vak omdat hij zijn geloof uitdraagt of dit dat dit individueel de overheid in het geheel kleurt is iets waar ik het al niet mee eens ben. Mischien dan toch geen absoluut feit maar eerder jouw mening waarover dus debat en mengvorm kan bestaan?
De weigerambtenaar is voor mij een heel andere categorie dan iemand die zijn religie uitdraagt. Die is aantoonbaar niet neutraal op zijn vakgebied. Dat geldt imo niet (noodzakelijk) voor iemand die zijn religie uitdraagt.
[ Voor 7% gewijzigd door djengizz op 29-08-2016 19:18 ]
Nee hoor, want de vrijheid in het privedomein wordt gewoon gegeven. Op het moment dat je werknemer bent, dan worden de belangen van de werkgever hoger aangeslagen dan de prive-wensen van de werknemer. Wil je je prive-wensen tot uiting brengen, andere werkgever zoeken waar dit wel kan.djengizz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:06:
Precies en dit botst dus met jouw absolute stellingname.
Opnieuw: de weigerambtenaar is een perfect voorbeeld van wat je krijgt als je daar niet strikt en professioneel in bent.
Yep. Het gaat namelijk om uitstraling. Je mag onder je pak ook een death metal T-shirt dragen, daarmee maak je namelijk geen link tussen jouw prive mening en de werkgever. Dat doe je wel als je je als vertegenwoordiger van die werkgever opeens met allerlei prive-uitingen gaat profileren.Semantiek, mijn eerste en laatste voorbeeld gingen wel degelijk over zichtbare uitingen en het grijze gebied wat ik illustreer met deze voorbeelden geldt natuurlijk net zo goed voor de zichtbare varianten. Daarnaast, vanwaar de inconsequentie zichtbaar vs onzichtbaar? Is neutraliteit dan echt een kwestie van of het kruisje over of onder het shirt hangt?
Anders kun je ook niets doen tegen de neonazi of KKK-politieman of -vrouw. Want dat is ook maar een prive-mening.
Natuurlijk mag je het daar mee oneens zijn. Alleen geef je geen argumenten waarom de hoofddoek wel moet kunnen en de KKK/neonazi etc niet. De essentie van de uitingen is namelijk hetzelfde.En die overheid is een representatie van zijn bevolking in een inclusief systeem.
Dat jij niet vindt dat iemand neutraal kan zijn op zijn vak omdat hij zijn geloof uitdraagt of dit dat dit individueel de overheid in het geheel kleurt is iets waar ik het al niet mee eens ben. Mischien dan toch geen absoluut feit maar eerder jouw mening waarover dus debat en mengvorm kan bestaan?
Het mooiste zou zijn als religieuze groepen zelf verstandiger zouden worden in de uitingen, maar die hoop heb ik intussen opgegeven. Daar zullen meerdere generaties overheen moeten gaan.
Niet helemaal natuurlijk, dit zijn uitingen van verboden zaken. Maar idd om bij het voorbeeld van een satanskerk of misschien een burka te blijven, het is open voor discussie.gambieter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:19:
Natuurlijk mag je het daar mee oneens zijn. Alleen geef je geen argumenten waarom de hoofddoek wel moet kunnen en de KKK/neonazi etc niet. De essentie van de uitingen is namelijk hetzelfde.
Dat is een bewering die ik meerdere keren terug zie komen. Dat ik of in ieder geval de religieuze bevolking verwacht dat ze speciaal behandeld moeten worden. Maar dat verwacht ik, en met mij denk ik een groot deel van de Nederlandse religieuze bevolking, helemaal niet. En als er mensen zijn die dit wel verwachten (of dit nu is op basis van hun religie of van iets anders) dan is dat in mijn ogen onterecht.thewizard2006 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:46:
Verwachten dus dat ze speciaal behandeld worden.... omdat ze dat nu eenmaal geloven. Ik pas. Misschien ben ik wel te rationeel.
Als ik een mening heb op basis van [vul maar in] en ik stem op een partij en draag hiermee bij dat er een wet komt waar jij niet direct blij mee bent of die jouw beperkt in je vrijheid, dan heb je pech.
De moet je niet ineens gaan roepen dat ik mijn mening moet gaan onderbouwen of dat ik maar moet gaan bewijzen dat de bijbel klopt of dat het onterecht is dat jij 'lijdt'' onder een wet die gebaseerd is op een mening die niet de jouwe is.
En dat werkt uiteraard net zo hard de andere kant op , als er een wet komt op basis van een seculiere overtuiging, en een deel van de religieuze bevolking is hier niet direct blij mee of voelen zich hierdoor beperkt in hun vrijheid, dan hebben zij pech (zolang deze wet binnen de kaders van de huidige grondwet vallen uiteraard)
En als je vindt dat deze wetten niet op een juiste manier tot stand zijn gekomen, of dat het democratisch systeem an sich niet functioneert. moeten we het daar over hebben, en niet over de bijbel of over roze onzichtbare olifantjes.
Ik vindt dat iemand die stemt op basis van zijn geloof in god geen onderbouwing hoeft te geven, net zo goed als ik vindt dat iemand die PVDD of PVV stemt ook niet verplicht kan worden enige onderbouwing hoeft te geven waarom hij iets gelooft, hoe belachelijk veel van de standpunten van deze partijen ook zijn in mijn ogen.thewizard2006 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:22:
Je zegt dat gelovigen menen geen enkele onderbouwing te hoeven geven anders dan dat ze nu eenmaal geloven. Maar als ze dit wel moeten, en deze onderbouwing of het bewijs is in jouw ogen niet afdoende, wat dan?
Als je meningen gaat toetsen aan bepaalde kaders en gaat bepalen welke mening wel en niet koosjer zijn, en hier dan ook nog acties aan verbind, kun je dan nog van vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst spreken? En als je er geen acties aan verbind, wat heeft het toetsen dan voor zin?
[ Voor 50% gewijzigd door Zoidberg_AvG op 29-08-2016 20:10 ]
Is de Klu Klux Klan verboden in Nederland? Dat is nieuw voor me. Ik kan daar niets over vindendjengizz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:22:
Niet helemaal natuurlijk, dit zijn uitingen van verboden zaken. Maar idd om bij het voorbeeld van een satanskerk of misschien een burka te blijven, het is open voor discussie.
Politieagente in een burka of niqaab, OK. Moet dat kunnen? En zo nee, waarom is het anders dan het hoofddoekje?
[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 29-08-2016 19:31 ]
Dit topic is gesloten.