Ja zeg hem net ook..twijfel twijfel...mschol schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:12:
ik ben wel een 'sucker' voor fysieke edities en twijfel om die te halen
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Op Reddit is er wel een klein drama over één van de gebruikte illustraties van een trein op een ticket, die ook mee wordt geleverd. Meerdere denken dat er AI Is gebruikt. iemand van Transport Fever heeft al gereageerd dat er geen AI zou zijn gebruikt, al wordt dit nog wel nagevraagd.
ik heb de knoop maar doorgehakt en net de key gekregen. Heb zoveel uur in de voorgangers zitten. Ben bang dat deze ook weer een “oh shit, is het alweer 3 uur” hit wordt 😂
ik ben net ook gezwicht en de collectors editie besteldcracking cloud schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:17:
[...]
ik heb de knoop maar doorgehakt en net de key gekregen. Heb zoveel uur in de voorgangers zitten. Ben bang dat deze ook weer een “oh shit, is het alweer 3 uur” hit wordt 😂
meer dan genoeg uren in deeltje 2 gestopt om die (best stevige geprijsde) preorder te rechtvaardigen
Do { Ping } while ( LOL )
Maar wat is het nut van pre-orderen, wordt de prijs bij release nog hoger ofzo?
Niet veel, enige dat je ervoor krijgt is een extra olifant, een piramide en een boot. Als je Transport fever 2 al in je bezit hebt, krijg je een loyalties bonus van 10%, deze vervalt wel na 13 oktober.Wilke schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:26:
Ik heb ook heel wat uurtjes in deel 1 en 2 zitten.
Maar wat is het nut van pre-orderen, wordt de prijs bij release nog hoger ofzo?
[ Voor 19% gewijzigd door marijn15 op 26-08-2026 22:33 ]
Goed.. ik toch ook maar gedaancracking cloud schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:17:
[...]
Nu alleen even wachten op refund van Steam, kan de game via de key niet toevoegen omdat ik hem ook via de Delux had gekocht.
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
volgens mij hadden ze bij 2 de extra's later alsnog via DLC toegankelijk gemaakt voor iedereenWilke schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:33:
Ah zo, ze hebben wat content gemaakt die straks niet iedereen heeft. Ok! De collectors edition is wel leuk bedacht, als je ze een beetje wilt sponsoren. Lijkt wel echt moeite in gestoken te zijn.
En laat ik nou toevallig de eerste week van oktober al vrij hebben genomen
[ Voor 11% gewijzigd door anboni op 26-08-2026 22:49 ]
Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x
https://www.reddit.com/r/TransportFever3/comments/1vz6ghz/the_artist_who_draw_the_train_for_the_collectors/
[ Voor 30% gewijzigd door marijn15 op 27-08-2026 01:19 ]
Heb zelf flinke uren in TF1 op de pc erop zitten.Isane schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:11:
Ik heb voor de ps5 planet coaster, eigenlijk is het totaal niet te doen.
Hoe speelt tf2 op de ps5?
Toen 2 uitkwam was de situatie thuis veranderd waardoor ik eigenlijk niet meer op de pc boven zit maar nog wel eens game op de ps5. Na langere tijd maar eens gezwicht en TF2 op de PS5 aangeschaft.
In totaal 2/3 uur in de modstation doorgebracht en hooguit 2 uurtjes ingame gespeeld.
Het leggen van alles met de controller werkt opzich wel nadat je er even mee hebt zitten stoeien.
Maar wat voor mij TF1 zo leuk waren, waren de mods. Met NS treinen werken etc.
Dat aspect is op de ps5 toch echt een stuk minder.
PSN: Flix20-NL
Dat van die 10% moest ik even zoeken, hier in ieder geval de bron.marijn15 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:29:
[...]
Niet veel, enige dat je ervoor krijgt is een extra olifant, een piramide en een boot. Als je Transport fever 2 al in je bezit hebt, krijg je een loyalties bonus van 10%, deze vervalt wel na 13 oktober.
~[Afbeelding]
BronA loyalty discount to give back to the community of Transport Fever 2
As a special thank-you to the existing community, owners of Transport Fever 2 will receive a 10% loyalty discount on both the Standard Edition and Deluxe Edition of Transport Fever 3 when pre-ordered or purchased on the same platform as Transport Fever 2 until 14 days after release.
Bedoel je dat je deze niet beschikbaar had op de PS5? (hier een pc gamer dus werkelijk geen ideeFlix20 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:14:
[...]
Maar wat voor mij TF1 zo leuk waren, waren de mods. Met NS treinen werken etc.
Dat aspect is op de ps5 toch echt een stuk minder.
Want ik las dit;
Bron 2Transport Fever 3 provides an even more powerful and flexible toolset for modders, with nearly every new feature developed having moddability in mind with mods available cross-platform through the in-game Mod Hub. The upcoming title introduces a newly developed automated approval system, created in collaboration with Sony and Microsoft, which will allow for a broader range of mods to be available on consoles — a first for the series. From new vehicles, maps, script-mods, savegames and even localizations, players can look forward to an international and iconic selection of mods available in the Mod Hub from Day One of the game’s release later this year.
[ Voor 34% gewijzigd door Zephyer op 27-08-2026 16:31 ]
Als je de Deluxe versie pre ordered krijg je dit @Wilkemarijn15 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:29:
[...]
Niet veel, enige dat je ervoor krijgt is een extra olifant, een piramide en een boot. Als je Transport fever 2 al in je bezit hebt, krijg je een loyalties bonus van 10%, deze vervalt wel na 13 oktober.
~[Afbeelding]
The Transport Fever 3: Deluxe Edition allows you to take your network to the next level with iconic vehicles, more world-famous landmarks, and new unique wildlife from around the globe to your base game. The Deluxe Edition contains:
Six legendary vehicles for land and air: Concorde, London Bus, Trans-Europ-Express, Peterbilt 359, Hong Kong Tram, and Sikorsky S-76 Spirit
Two architectural wonders from around the globe: Eiffel Tower and Taj Mahal
Four wild animals representing different climate zones: Orca, Komodo Dragon, Boar Family, and Bison
Three handcrafted maps for all kind of challenges: Redrock Bends, Northern Gates, and Emerald Shores
Additional extras for even more fun: Tycoon Cars, Fun Elements, and Franchise Soundtracks
Pfff, ik ben blij dat ik de afgelopen dagen niet op Reddit ben geweest dan. Maarja, het blijft Reddit inderdaad. Daarnaast, als het probleem dat een deel van dit treinkaartje gemaakt is door AI het allergrootste issue is van de nieuwe game, dan vind men in het algemeen de game dus best wel goed. Lijkt me.marijn15 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 01:17:
Het blijf ook wel Reddit, je wordt er nog net niet depressief van, maar het zuigt wel alle enthousiasme uit je. Wat ik wel erg jammer vind, want ik vind het juist leuk om te kunnen praten over info en details van nieuwe games. Ik vind het bijvoorbeeld niet verkeerd dat het aangekaart wordt, dat er waarschijnlijk AI is gebruikt. Alleen die comments slaan dan weer zover door, het is echt niet normaal wat je er soms leest.
Het is wel heel erg muggenziften. En ja, best kans dat Reddit alleen maar slechter gaat worden. Juist vanwege AI, aangezien Reddit steeds meer als zoekresultaten en bron gebruikt wordt door AI. En dus meer mensen naar Reddit leidt.
Anyway, back to topic! Die 10% korting is mooi meegenomen, de Deluxe Edition ga ik ook wel aanschaffen denk ik. Toch wel een paar leuke extra dingetjes.
Er is een 'interne' modstation beschikbaar op de ps5, maar die bevat 1% (schatting) van de content die in de workshop staan. Je hebt dus enkel de keuze uit de mods die de dev's over hebben gezet.Zephyer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:24:
[...]
Bedoel je dat je deze niet beschikbaar had op de PS5? (hier een pc gamer dus werkelijk geen idee)
Want ik las dit;
[...]
Bron 2
En dus al helemaal geen externe mods zoals je die van diverse fora's kan afhalen waar de échte unieke content staat.
Daarnaast vind ik dit ook nou niet echt een titel die je lekker onderuitgezakt op de bank oppakt. Hier is een actieve houding dichter op het scherm gewoon veel fijner, dus ga je ook complexere werken aan. Merkte dat ik op de ps5 slechts wat steden aan elkaar had verbonden en het wel prima vond. Waar ik op de pc echt complete wisselcomplexen uit Nederland probeerde te reconstrueren.
Voor veel mensen is het grootste issue volgens mij Paradox. Ik heb sinds die aankondiging zoveel gejank op reddit langs zien komen daarover of daaraan gelinkt (ook in de discussies over dat misschien-AI treinplaatje). Maar inderdaad, het haalt de lol van dergelijke communities wel 'n beetje weg.DaKluit schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:43:
[...]
Pfff, ik ben blij dat ik de afgelopen dagen niet op Reddit ben geweest dan. Maarja, het blijft Reddit inderdaad. Daarnaast, als het probleem dat een deel van dit treinkaartje gemaakt is door AI het allergrootste issue is van de nieuwe game, dan vind men in het algemeen de game dus best wel goed. Lijkt me.
Nouja, Paradox in mijn ogen is wel een stukje waar ik me zorgen over maak, hun trackrecord is.. niet echt 'gamer gericht' (kijk voor de grap wat nu heel CK3 kost in steam.. over 250 euro). En daar kan je prima wat van vinden 'koop je het toch niet', maar zeker vanuit TF1/2 raakt het de kern van de game.. een sandbox met een community gestuurde modscene.anboni schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:17:
[...]
Voor veel mensen is het grootste issue volgens mij Paradox. Ik heb sinds die aankondiging zoveel gejank op reddit langs zien komen daarover of daaraan gelinkt (ook in de discussies over dat misschien-AI treinplaatje). Maar inderdaad, het haalt de lol van dergelijke communities wel 'n beetje weg.
Wil niet zeggen dat dit komt, maar een voorbeeld van bv Ark Ascended die 'double down' is gegaan op betaalde mods en DLC, de speelkaarten liggen op tafel voor Paradox om hier heel veel foute dingen mee te gaan doen. 'Ja maar dan steun je ook de mod makers', ja.. net alsof Youtube vol staat met 'eerlijke mensen die een bijdrage aan maatschappij willen leveren'.
Vergeet niet, dit is een game die door velen al 10 jaar geliefd is, niet alleen vanwege de game, maar ook de houding van de developer door de jaren, dat wil je niet kapot zien gaan omdat een bedrijf dollartekens ziet.
YouTube: Transport Fever 3 Hands-On: The Biggest Changes Coming On Launch
Rond 3:26 - dat stelt me dan weer gerust, Paradox is hoofdzakelijk aanwezig voor het aan de man te brengen en QA, omdat ze simpelweg groter team hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 28-08-2026 18:09 ]
Het vehiclebook was leuk om doorheen te lezen, toch wel wat leuke verrassingen. Het beeldje moet je gewoon van een afstand kijken, dan is die best leuk.
Maar dit is weer eens iets anders dan alleen een digitale code.
Fokker 100 Airliner
Die onderste afbeelding (die ook groter in het boek terugkomt) laat best veel detail zien in de steden. Kades, boten, mensen die verschillende activiteiten doen. Ik weet niet of dat ook echt zo in de game terugkomt of dat het een artistieke impressie is. Maar het zou wel vet zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door cracking cloud op 30-08-2026 09:38 ]
Rond 1:50 over map size. Toch wel wat teleurstellend antwoord als je het mij vraagt.
Ga maar uit van een artistieke impressiecracking cloud schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:38:
[...]
Die onderste afbeelding (die ook groter in het boek terugkomt) laat best veel detail zien in de steden. Kades, boten, mensen die verschillende activiteiten doen. Ik weet niet of dat ook echt zo in de game terugkomt of dat het een artistieke impressie is. Maar het zou wel vet zijn.
Ik ben hier in dubio over. Van de ene kant zijn extreem grote maps bijzonder om op te spelen. Maar ik begrijp ook waarom ze deze keuze maken. Het moet in een ver gevorderd spel ook nog speelbaar blijven. En hoe groter de map hoe lastiger dat wordt.Shadow_Agent schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:07:
Rond 1:50 over map size. Toch wel wat teleurstellend antwoord als je het mij vraagt.
Plus je kan via de developer opties nog steeds grotere maps beschikbaar maken, net zoals bij de vorige delen.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ze lijken tegen hetzelfde issue aan als Paradox met Cities Skylines (en EA-games 10+ jaar geleden met Sim City 2013): de wens, inzicht en programmeermogelijkheden om álles te simuleren gaat sneller dan de rekenkracht van consumenten hardware kan bijhouden.Shadow_Agent schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:07:
Simulatiegames zullen altijd een compromis blijven om betaalbaar en speelbaar te blijven.
De AI-boom helpt daarbij ook niet. De onderdelen voor game pc's zijn duurder dan ooit.
Spel en typfouten voorbehouden
Bij de vorige edities vond ik de map nogal vol, vooral qua industrie, zelfs op de laagste setting.
klopt zeker! vroeger ook veel Cities Skylines gespeeld en als je dan een stad had van 200.000 inwoners of whatever niet meer tr doen. spel draaide ook alleen maar single CPU dacht ik.DaKluit schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:50:
[...]
Ik ben hier in dubio over. Van de ene kant zijn extreem grote maps bijzonder om op te spelen. Maar ik begrijp ook waarom ze deze keuze maken. Het moet in een ver gevorderd spel ook nog speelbaar blijven. En hoe groter de map hoe lastiger dat wordt.
Plus je kan via de developer opties nog steeds grotere maps beschikbaar maken, net zoals bij de vorige delen.(Alleen dan niet officieel ondersteund door ze)
Mja maar is die insteek nodig? Immers nu komen ze blijkbaar met een traffic light manager want dan 'essential' is voor de game progressie. Echter ken jij een transport bedrijf die zich kan/mag bemoeien met de stoplichten? Ze positioneren zichzelf in een beetje rare hoek vanuit de oorspronkelijke transport fever (soort semi overheid die publieke verbindingen op zet). Voor de echte 'tycoon' ervaring is verkeer meer iets om rekening mee te houden, niet om direct te manipuleren. Dat was in Traffic Giant bijvoorbeeld de reden dat je duurdere dubbeldekker bussen wilde inzetten op drukken lijnen; door de hogere capaciteit verminderde de drukte op straat zodat je niet 40 bussen nodig had en de hele stad vast liep. Tevens hoe meer jij vervoerde des te rustiger het op straat wordt. Daar is geen diepe simulatie voor nodig met traffic lights.FredvZ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:51:
[...]
Ze lijken tegen hetzelfde issue aan als Paradox met Cities Skylines (en EA-games 10+ jaar geleden met Sim City 2013): de wens, inzicht en programmeermogelijkheden om álles te simuleren gaat sneller dan de rekenkracht van consumenten hardware kan bijhouden.
Simulatiegames zullen altijd een compromis blijven om betaalbaar en speelbaar te blijven.
De AI-boom helpt daarbij ook niet. De onderdelen voor game pc's zijn duurder dan ooit.
Helemaal prima, ieder zin ding. In die wegen zit inderdaad een vergelijkbaar probleem. Transport tycoon had (naast dat je ook wegen kon aanleggen) een systeem dat je de stad een zak geld kon geven zodat hij ging uitbreiden. Overigens zijn er in de echte wereld natuurlijk wel voorbeelden van privaat gefinancierde spoorwegen en snelwegen. In Nederland niet zo veel (maar bijvoorbeeld wel Rotterdamse haven die zijn eigen spoor betaalt afaik).SinergyX schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:23:
Ik vind het een geweldige toevoeging, ik gebruikte er altijd al mods voor, nu zit het standaard in de game. Maar snap je insteek niet van vervoersbedrijf die zich bemoeit met stoplichten, je kan wel elke straat en snelweg aanleggen, hoe is dat nu anders 'tycoonig'?
Met het optimaliseren van stoplichten wordt het voor mij een puzzel game op micro niveau en gaat het niet langer om de investeringsbeslissingen (welke link, welke voertuigen, welke route). Dat soort puzzel games zijn er heel veel, bijvoorbeeld Good Company, maar voor mij doet die insteek echter anders dan die van de grote voorbeelden; transport tycoon, industry giant, traffic giant en railroad tycoon. Daar was je altijd op macro niveau bezig met kosten afwegingen van je uitbreidingen (bijvoorbeeld wel of niet land flattenen tov de extra inkomsten).
Bij Railroad tycoon 3 ging dat nog veel dieper. Daar heeft een stad bijvoorbeeld een brouwerij en dus graan nodig. Is er in die stad een tekort aan graan dan wordt de prijs elke dag hoger. Bracht je 20 ton graan dan kelderde de prijs. Wat je dan eventueel kon oplossen door ófwel minder aan te leveren óf de brouwerij te kopen en de capaciteit op te schroeven (waarbij je die export dan ook kwijt moest anders maakt het ding verlies). Dat financierde je vervolgens met bonds die een rente hadden op basis van je rating (met A+++ de laagste rente dus ook daar zat strategie/timing). Ondertussen simuleerde de game dat de wereld zelf logistiek ook oploste en verschenen er paard en wagen transporten tussen gebieden met grote prijsverschillen. Dat alles kon meer dan 20 jaar geleden. Met de techniek van nu kun je de maps van die game 100x groter maken.
De limitatie zit nooit in de diepgang van distributie, het zit altijd in passagiers/inwoners. Elke inwoner wordt gesimuleerd waar het woont, werkt en 'leissure' heeft, kiest zijn transport, verwacht een transporttijd en doet daar z'n oordeel over. Dat is een core-keuze geweest vanaf deel 1, elke auto op de weg, elke passagier die staat te wachten, heeft een doel.
Games die niet zo diep gaan en gewoon 'cijfers' neergooien maar niet 1 op 1 echt 'aanwezig' zijn, kunnen daar natuurlijk veel meer mee doen, grote maps, meer fluctuatie etc, maar wordt dan ook een andere game. Games zoals Transport Tycoon (en openTTD) genereren gewoon 'out of thin air' passagiers en zonder specifieke mod, stappen ze op en uit waar jij vind dat ze terecht moeten komen, daar kan je zelfs steden laten groeien door ze letterlijk 1 straat verderop weer te laten uitstappen. Dat is gewoon andere manier van diepgang (of juist niet, hoe je er naar kijkt). Ik zie weinig fundamenteel anders in TF3 dat niet in TF1 zat, met enkel de extra 'goodies' die je eerst via mods moest doen, je nu direct ingame kan doen.
Ik heb gevoel dat TF nu meer richting het 'als het er maar mooi uitziet' gaat. Ook leuk, maar ik heb zelf daar wat minder interesse in. De keuze is wel te begrijpen gezien het iets wat haperende succes van City Skylines 2, er is ruimte op de markt om spelers te kapen...
An sich is dat ook niet verkeerd. In Railroad Tycoon 3 hadden passagiers, post en soldaten ook een vaste bestemming. Dat ging echter op stad basis en hier gaat het, net als in Tropico, op gebouw basis wat natuurlijk, als het kan, alleen maar beter is.SinergyX schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:13:
De limitatie zit nooit in de diepgang van distributie, het zit altijd in passagiers/inwoners. Elke inwoner wordt gesimuleerd waar het woont, werkt en 'leissure' heeft, kiest zijn transport, verwacht een transporttijd en doet daar z'n oordeel over. Dat is een core-keuze geweest vanaf deel 1, elke auto op de weg, elke passagier die staat te wachten, heeft een doel.
Voor het cargo verhaal is de oorsprong van Train Fever imo altijd een beetje problematisch geweest. Dit was destijds mijn review van Transport Fever (1):
Zo ver ik heb begrepen is e.e.a aangepakt in Transport Fever 2, maar zelf niet verder gekomen dan 2.4 uur playtimeI love tycoon games so I really wanted to like this game. But I am not going to recommend it.
My main concern is that they basically applied their train fever philosophy (all persons must go somewhere) to their industries. This does not really work!
Pro:
+Great visuals
+Includes a challenging campaign (train fever did not)
Cons:
-Industry mechanic are more of a nuisance than a challenge
-Financial system imbalanced (running cost too high, construction too cheap)
-No multiplayer
-Multiple trains per line works pretty awefull comapred to Openttd/railroal tycoon 3
Let me give you a short example: A forest can produce a 100 units of logs. However as soon as you put a train there you will find that it it will only produce the amount of wood that was ordered by the sawmill. Let's say 20 units. Now the sawmill will stop ordering logs untill these logs are delivered OR if there is a reason to order additional logs. It will also completely stop ordering logs when there is no demand for it's own product: planks. Therefore you will need to ship planks to the goods factory. Now the goods factory will stop ordering planks because to produce goods it also requires plastic. Plastic requires either wheat or oil. Then the goods also must be transported to the town (limited demand).
This means that in order to use industries you need to cover AND balance the entire chain. If somewhere demand drops it will cascade through the entire system. Upgrading a few trains can create an imbalance that will reduce your demand for coal by 80% for 4-5 years.
This issue is compounded by the cost system. If you build a track in the early game you are talking about 2M for the line (tracks+stations+depot), 1-2M per train and 300K running cost yearly. As time progresses trains will become as expensive. In 1930 a full train will cost 10M, running cost 1.2M per year. The construction cost are still 2M. This makes no sense! But there is more, not only locomotive has high upkeep cost, each cart has a significant upkeep as well! E.g. the 1914 Baden train costs 247 K/ year and 10 open wagons will cost 643K / year.
The result is a mixed bag of strange facts. For example investing in long trains too early is really bad because it will work against you on so many levels:
-each cart has a significant upkeep of its own
-each cart will increase travel time / reduce topspeed
-increased travel time lowers revenue for ALL trains on the line (slowest train counts)
-increase travel time increases your upkeep cost
Although loading trains have their maintenance cost reduced, per line only a single train will wait in the station. The other trains will just queue up on the track, taking the full penalty and thereby making you loose millions. Trains send to depots still take upkeep.
It also means that sending your train to the depot to add a single cart will have a return on investment of multiple years (because you loose revenue but costs keep ticking). Using the auto replace now feature isnt helpfull beause it will replace the complete vehicle including the expensive locomotive and other wagens (= throw away even more money).
TLDR:
Game has great potential but construction cost is too cheap, running cost are too high and the industry good system should be redesigned completely. Also where is the multiplayer (co-op)?
Einde van de rit, dit is geen OpenTTD, dit is geen RT3, dit is hun interpretatie van een transport sim/manager. En je punt van train opbrengsten klopt niet helemaal, de opbrengsten zijn gebaseerd op potentiële snelheid, niet actuele snelheid. Iet s complexer, maar brengt ook een interessante micro-laag aan je netwerk.
Naja, als er geen ontvanger is voor het plastic of geen transportbedrijf, dan gaat de fabriek ook geen olie meer bestellen. En heb jij dus niets meer te leveren als dat je enige klant is. Dat is hoe het in het echt ook werkt.breadje schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:18:
Maar dat je wordt afgerekend omdat je alleen de olie ergens brengt zonder het plastic daarna verder te vervoeren vind ik dan weer wel vreemd. Dat wordt in het echt ook tenslotte ook door andere bedrijven opgepakt.
En het komt ook wel voor dat je als bedrijf voor zowel je aanvoer als uitvoer hetzelfde transportbedrijf gebruikt.
In mijn optiek was TF altijd al een "world builder". Jij had directe invloed op hoe de wereld zich ontwikkelde. De tools ter beschikking zijn gedurende de versies verder uitgebreid. En een hoop spelers vinden dat nog te weinig, gezien de hoeveelheid mods voor dit.breadje schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:12:
Ik denk dat TF nu vooral richting een citybuilder (of worldbuilder?)aan het veranderen is. Ik vind dat persoonlijk wel jammer, mij trok juist het tycoon gedeelte. Precies wat SDK1985 ook schreef in railroad tycoon had je een economie onder de kaart liggen. Goederen werden sowieso vervoerd, je kon er voor kiezen dat sneller en goedkoper te doen via spoor waarnaar je er geld aan kon verdienen. Je moest dus (zeker op wat hogere niveaus) nadenken of een spoor en trein rendabel was.
Ik heb gevoel dat TF nu meer richting het 'als het er maar mooi uitziet' gaat. Ook leuk, maar ik heb zelf daar wat minder interesse in. De keuze is wel te begrijpen gezien het iets wat haperende succes van City Skylines 2, er is ruimte op de markt om spelers te kapen...
"Als het er maar mooi uit ziet" vind ik een beetje aparte opmerking, aangezien mooie graphics vanaf de eerste versie al een speerpunt van hun was. Zij wilden juist niet een volgende Transport Tycoon-kloon zijn met een isometrisch perspectief. Zij wilden juist een mooie 3d wereld hebben en zo nauwkeurig mogelijk gemodelleerd treinen.
Gaat mij niet om de exacte getallen maar dat Transport Fever (1) het letterlijk omdraait. In mijn voorbeeld dus 2 miljoen voor de infra en 10 miljoen voor een losse trein. Logischer is dan 10 miljoen voor de infra en 2 miljoen voor de trein (of eerder nog 200K en dan hogere upkeep). Dan heb je tevens meteen een reden om iets met de mooie height maps te doen.breadje schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:18:
Sja, maar 7 miljard is voor een bedrijf nooit een investering die ze gaan doen. Daar heb je nu juist overheden voor. De tijd dat bedrijven dit deden is echt tot max eind 19de eeuw geweest en in Nederland door de hoge bouwkosten (zachte grond en veel rivieren!) is dat eigenlijk al veel eerder gestopt zonder overheidsbijdrage. Dus dat een game niet 7 miljard rekent voor een nieuwe spoorlijn vind ik niet zo erg.
Dat is AFAIK een gevolg van de train fever legacy. Mijn conclusie is dat cargo eigenlijk passagiers zijn die ergens heen willen.breadje schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:18:
Maar dat je wordt afgerekend omdat je alleen de olie ergens brengt zonder het plastic daarna verder te vervoeren vind ik dan weer wel vreemd. Dat wordt in het echt ook tenslotte ook door andere bedrijven opgepakt.
Ondertussen vandaag Train Fever 2 eens opgepakt want heel eerlijk met 2.4 uur speeltijd kun je weinig over een game zeggen. Eén en ander lijkt wel beter te gaan. Zo kon ik ores en ijzererst blijven leveren nadat de vraag naar staal wegviel.
Wel zijn cargo nog steeds passagiers. Zo was er een objective waarbij een pub in een dorp whiskey moest krijgen. Laat er nu letterlijk al een hele chain op 20 meter afstand lopen: Distillery>dock>ship>dock>truck depot>truck>truck depot. Ook al gingen er honderden tonnen whiskey binnen range heen; het telde niet. Pas toen ik een extra truck depot bouwde en die whiskey via een nieuwe lijn vanuit de distillery zijn weg naar de pub kon vinden telde hij voor het objective. Laten we het er op houden dat die whiskey voor die pub zo exclusief is dat de logistiek niet gedeeld kan worden met andere soorten whiskey
Verder is de campaign best prima tot nu toe. Je krijgt een enorme zak geld (50-70 miljoen) en gaat als een soort manager van een PPS-project aan de slag. Geen bedrijfssimulatie (want onbeperkt geld), maar best wel een geinig puzzelgame. Je krijgt overigens geen cargo spawns tot de hele keten tussen producent en ontvanger volledig is. Dat is soms even een gedoe.
[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 01-09-2026 11:11 ]
Deze trein kost 7.9 miljoen, de rails heb ik zojuist voor 221.000 aangelegd (ex station van een vergelijkbaar bedrag) Update:
Totale systeem:
Kosten plaatje:/f/image/qYuyWENdMgHRspfyVe6LUdTD.png?f=fotoalbum_large)
Van mij mogen ze echt de getallen omdraaien; 19.8 bij Tracks, 2.1 bij Infrastructure en 0.6 bij Vehicles. Maar goed, het is wat het is.
Het scenario an sich is overigens helemaal prima. Best leuk gedaan, er is een berg gedeelte waar ik nog niet mag bouwen want "lastig" gebied. Dus je gaat aan twee kanten de boel opbouwen, ongetwijfeld om af te sluiten met een werkende spoorverbinding dwars door die bergen heen. Ondertussen is er iemand ontvoerd (side quest) en kun je wel een truck over de bestaande weg sturen met voedsel om één of andere stam om te kopen. Gaat even duren maar uiteindelijk zal die er wel komen. Moet ondertussen ook bosjes zoeken op een hoogte van 210-230 meter dus ze houden je wel bezig.
[ Voor 60% gewijzigd door sdk1985 op 01-09-2026 12:02 ]
Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x
als de "standaard" tijd voor dat soort dingen wordt gekozen is dat normaliter 19:00, nu met zomertijd kan dit 18:00 zijnqless schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:48:
Collectors editie ook netjes ontvangen... weet iemand hoelaat TF3 beschikbaar komt op Steam? Dan weet ik of ik die dag al verlof moet vragen of pas de dag erna
Ik dacht altijd dat 15:00/16:00 de standaard tijd was, maar alweer een tijd geleden dat ik een spel op dezelfde dag dat het uitkwam heb gespeeld.mschol schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:38:
[...]
als de "standaard" tijd voor dat soort dingen wordt gekozen is dat normaliter 19:00, nu met zomertijd kan dit 18:00 zijn
[ Voor 16% gewijzigd door marijn15 op 01-09-2026 16:06 ]
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Nu wachten
[ Voor 26% gewijzigd door marijn15 op 10-09-2026 15:39 ]
Zoals ik het hoor kun je ook veel aan- en uitzetten, dus waarschijnlijk kun je je game zo spelen als je zelf wil (net zoals met mods)SinergyX schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:18:
Laat maar komen, kleine 3 weken wachtenAl ben ik niet zo'n fan van hele 'towngrowing' mechanics, wel leuk te zien dat er nu veel in de base game komt te zitten wat in TF2 nog mods waren, ben ik toch nu echt benieuwd wat modmakers allemaal kunnen bedenken.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Heb je ooit bijvoorbeeld Transport Tycoon gespeeld. City building was in oudere spellen een onderdeel, maar niet het belangrijkste. Een stad groeit doordat je er goederen naartoe brengt en voor passagiersvervoer zorgt. Je kunt er heel erg in groeien. Je begint met iets kleins, maar kunt het zover uitbouwen als je zelf wil.Spuugvuur schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:40:
Ik kom dit tegen en heb het nooit eerder gespeeld, hoe toegankelijk is dit spel doorgaans?Ik heb geen Cities Skylines ed gespeeld, wel heel veel Sim City 4 gespeeld en ik vond het beheer altijd erg leuk. Het spreekt me juist wel aan hier dat je niet hoeft na te denken over de opbouw van de stad an sich, maar wel van het transportnetwerk. Maar eerlijk is eerlijk, ik speel niet uren per dag een spel, dus je moet er wel een beetje "in kunnen groeien". Hoe is dat bij vorige games geweest?
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Je kan heel makkelijk in de game groeien, of via de missies/tutorials, of gewoon zelf lekker 'aankloten', er zijn maar een paar basisregels en limitaties als je simpel begint. Omdat je zelf de snelheid van de game en tijd (zelfs tijd vast zetten in een bepaald jaar) bepaald, ben je ook niet aan het vechten tegen de tijd (steeds nieuwere voertuigen). Je kan zelfs eerst puur alleen passagiers doen, steden groeien dan minder hard, maar zo kan je stapsgewijs je netwerk complexer maken.
Wat dan wel een grappig weetje is, is dat RCT 1 en 2 grafisch gebaseerd zijn op... Transport Tycoon (Deluxe)!Spuugvuur schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:52:
@MarkEijnden Nee, ik was van Rollercoaster Tycoon 1 en vooral 2Dus ik ben wel echt nieuw in dit genre. Vond bijvoorbeeld Parkitect wel tof omdat het veel uitgebreider was dan de RCT spellen qua management.
Maar er zal geen demo of iets dergelijks ?
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Blij dat ze dus blijkbaar ook niet de ruimte gaan geven voor betaalde mods.This disclaimer is an ESRB requirement that exists to alert players that there is a way the game can link through to a real money payment within it. Unpaid mods do not require this disclaimer, and since none of the mods for Transport Fever 3 will be paid-for that's not why we have it.
We have to give the ESRB disclaimer because the game links back to the store you bought the game on - so in this case, Steam. Why the link? For potential future DLC - so we can mention it within the game and provide a link to the store.
There are no microtransactions, no paid mods, this is purely to cover the promotion of DLC later on - and again, we've no specific plans on this front other than that DLC will be offered as part of the game's ongoing support.
Disclaimer: Maar wil niet zeggen dat er geen betaalde mods zullen zijn. En wilt ook niet zeggen dat er geen dlc's vergelijkbaar met de Creators packs van Cities Skylines zullen komen.
De vorige had een goede campaign waarin je per missie steeds meer ontdekte aan mogelijkheden.Spuugvuur schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:40:
Ik kom dit tegen en heb het nooit eerder gespeeld, hoe toegankelijk is dit spel doorgaans?Ik heb geen Cities Skylines ed gespeeld, wel heel veel Sim City 4 gespeeld en ik vond het beheer altijd erg leuk. Het spreekt me juist wel aan hier dat je niet hoeft na te denken over de opbouw van de stad an sich, maar wel van het transportnetwerk. Maar eerlijk is eerlijk, ik speel niet uren per dag een spel, dus je moet er wel een beetje "in kunnen groeien". Hoe is dat bij vorige games geweest?
Dus zal dit keer niet anders zijn!
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Confirmed.On_E schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:55:
[...]
De vorige had een goede campaign waarin je per missie steeds meer ontdekte aan mogelijkheden.
Dus zal dit keer niet anders zijn!
:strip_exif()/f/image/0BsYlZnyox5A8DTr3uwRcckQ.jpg?f=fotoalbum_large)