Ik heb vandaag even snel een empirisch onderzoek kunnen verrichten op de snelweg richting werk op een van de weinige momenten dat ik in een auto zit.
Het onderwerp gaat over of je daadwerkelijk een motor kan horen aankomen door het geluid dat de machine produceert. De meningen zijn daarover namelijk verdeeld.
Dit was de proefopstelling:
Datum: vrijdag 12-08-2016 om 8:55.
A2 Utrecht-Amsterdam ter hoogte van afslag Vinkeveen
Metingsvoertuig: Opel Corsa D met 1 persoon (bestuurder) / snelheid 105 km/h (op teller) (ramen gesloten)
Proefvoertuigen: 9 Satudarah motorfietsen met open uitlaten / snelheid 110km/h (geschat)
De metingsomstandigheden zijn als volgt:
Lage verkeersdrukte en met de radio uit was er vrijwel geen externe geluiden waar te nemen. Als persoon zijnde is mijn gehoor 3 maanden geleden getest en het zit nog binnen de gezonde marges voor mijn leeftijd. De enige geluiden die waarneembaar waren bestond uit een minimale motorgeluid van de diesel die in de Corsa zit en het geluid wat van de banden/wegdek afkomt.
In mijn spiegel zag ik al de grote groep MC leden aankomen en ben direct de omstandigheden ideaal gaan maken om deze proef te kunnen uitvoeren. Wat ik deed is mijn blikveld naar voren toe richten en vervolgens wachten tot dat ik geluid zou horen van de aankomende motoren.
Het moment waarbij het geluid aanzienlijk toenam keek ik waar de groep motorrijders zich bevonden. De voorste rijder reed toen al met zijn motorfiets parallel aan mijn linker voorwiel.
Conclusie:
Motoren hoor je helemaal niet aankomen in een auto ook niet als je er geen demper eronder hebt gemonteerd onder ideale omstandigheden. Je veroorzaakt alleen herrie voor je achterliggers.
[
Voor 3% gewijzigd door
cyntax op 12-08-2016 10:02
]