Hoe vis je gericht op zeelt anders dan je gericht op karper/brasem vist met de pen? Benieuwd!Tincahunter schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:47:
Vissen gedeelte op GoT, leuk. Vissen is ook ongeveer 30 jaar lang mijn hobby. Ik vis op van alles, van gericht zeelt, kaper en gericht snoekbaars tot af en toe zeevissen vanaf de dijk.
Deze 2 had ik in maart, teller staat op 6 zeeltjes dit jaar,. Ik vang zeelt het meest met een pennetje
[Afbeelding]
Prachtige vis trouwens, misschien wel de mooiste in onze Hollandse wateren
Zeelt is echt een leuke sportvis!!Tincahunter schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:47:
Vissen gedeelte op GoT, leuk. Vissen is ook ongeveer 30 jaar lang mijn hobby. Ik vis op van alles, van gericht zeelt, kaper en gericht snoekbaars tot af en toe zeevissen vanaf de dijk.
Jaren terug eentje waren te haken met de vaste stok. Dat beestje wilt alleen maar weg van jouw.
Echt een mooie drill en gewoon een prachtige vis!
Het ligt natuurlijk ook aan het visaanbod welke soort sneller het aas pakt maar ik vang op mijn stek achter thuis aan het kanaal voornamelijk zeelt met een wormpje op de bodem, karper zit hier in het kanaal weer veel minder. Met de methodfeeder lukt het overigens ook goed op zeelt.Deruxian schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:27:
[...]
Hoe vis je gericht op zeelt anders dan je gericht op karper/brasem vist met de pen? Benieuwd!
Prachtige vis trouwens, misschien wel de mooiste in onze Hollandse wateren
Je krijgt als het goed is bij inschrijven een formuliertje mee dat telt als tijdelijke vergunning (max maand geldig).Racer89 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:53:
Nadat ik ooit de visakte had, en afgelopen jaar een paar keer een dagkaart heb gekocht. Heb ik dit jaar een Vispas gepakt bij de plaatselijke verenging hier in de buurt samen met een jaar vergunning. Hopelijk komt de pas snel binnen en kan ik weer gaan vissen. π£π
Online gaat ook prima en kan je meteen de tijdelijke vergunning downloaden / printen.
Of heb je echt alleen een locale vergunning gekocht en niet een landelijke vispas?
Niemand?wErudite schreef op maandag 3 mei 2021 @ 02:37:
Ga deze week voor het eerst feederen op karper. Ben alleen echt een meganoob, als ik ging vissen zorgde mijn oom voor de rigs, hengels etc. Nu vraag ik me af: is het verschil tussen een in-line method feeder met een wartel erboven een groot verschil t.o.v. als je 'm direct op de hoofdlijn zet? Wil niet na elke sessie mn lijn doorknippen namelijk dus wou aan beide einden een wartel plaatsen en dan een speld er tussen zodat ik de montage makkelijk eraf kan halen.... Dom idee?

Is allemaal online geregeld via mail met de vereniging, Ik zou nog een bevestiging krijgen om idd tijdelijk een formulier af te halen zodat ik al kan vissen. Achteraf zou ik de pas per post krijgen toe gestuurd als het goed is.Barrycade schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:23:
[...]
Je krijgt als het goed is bij inschrijven een formuliertje mee dat telt als tijdelijke vergunning (max maand geldig).
Online gaat ook prima en kan je meteen de tijdelijke vergunning downloaden / printen.
Of heb je echt alleen een locale vergunning gekocht en niet een landelijke vispas?
Kleine Edit:
Gisteren mail gehad van de club, ook direct even een afspraak gemaakt aan de vijver. Ik ben ingeschreven bij de club en moest zelf een aanvraag formulier invullen voor de vispas. Deze gaat dan ook vandaag op de post. Bij deze aanvraag zit al een tijdelijk document die geldig is zodra deze is ingevuld. Totdat ik de echte vispas heb. Hopelijk dit weekend ook tijd om te vissen π£
[Voor 23% gewijzigd door Racer89 op 05-05-2021 06:58]
Ik heb afgelopen weekend een poging gedaan gericht op zeelt te vissen maar bleef steken op 1 brasem.Tincahunter schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:47:
Deze 2 had ik in maart, teller staat op 6 zeeltjes dit jaar,. Ik vang zeelt het meest met een pennetje
[Afbeelding]
2 penhengels, 1 met mini boilie+worm en de ander met 2 maiskorrels en een worm. Helaas dus enkel een brasem, maar het was ook nog wel koud en er is veel regen gevallen.
Ik hoop deze zomer eindelijk mn boot af te hebben en mn vaarbewijs in mn zak te hebben. Eindelijk met de boot achter de snoek en snoekbaars aan!
Nu heb ik toen ik een jaar of 10 was wel een paar keer gevist met een leen hengel maar sindsdien nooit meer. Ik heb dus geen flauw benul van wat een goede start set dient te bevatten en wat een ok/goed merk hengel is. Ik zag recensies van verschillende startersets waarbij de hengel na de 2e keer vissen doormidden was, ik geef dan liever ietsje meer uit en koop een solide... maarja een solide wat.
Qua vissen wil ik hier in de buurt (IJmuiden) starten met een groot uitgevallen sloot, of een flinke plas. Mocht iemand een goede spot weten dan houd ik mij zeker aanbevolen.
-Pwn the day-
4 of 5 meter hengeltje bij de welkoop (de goedkoopste). Paar kant en klare setjes snoer dobber haak (kleinste haakje die je kunt vinden. En een klein onthakertje. En dan lekker bij de plaatselijke visvijver op een meter of 2/3 uit de kant vissen. Niet te diep, cm of 30. Gewoon met witbrood. Lekker voorntjes en karpertjes "pikken". Daar leert die kleine man het meest van.Nowhereman schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:40:
Mijn zoontje van 5 zag onlangs een stel vissers zitten waar we even bij hebben staan kijken en is sindsdien helemaal fan. Ik wil daarom een startsetje kopen, een hengel en wat (kunst)aas en dan samen eens kijken of we dit leuk vinden.
Nu heb ik toen ik een jaar of 10 was wel een paar keer gevist met een leen hengel maar sindsdien nooit meer. Ik heb dus geen flauw benul van wat een goede start set dient te bevatten en wat een ok/goed merk hengel is. Ik zag recensies van verschillende startersets waarbij de hengel na de 2e keer vissen doormidden was, ik geef dan liever ietsje meer uit en koop een solide... maarja een solide wat.
Qua vissen wil ik hier in de buurt (IJmuiden) starten met een groot uitgevallen sloot, of een flinke plas. Mocht iemand een goede spot weten dan houd ik mij zeker aanbevolen.

-Pwn the day-
Gevist op een stadse uitloper van de Kromme Rijn. Pal naast een bruggetje op nog geen meter van de kant. Zal misschien iets dieper zijn geweest van een meter. Op de haak 4 stukjes mais.
Eerst een leuke voorn en toen onderstaande karper! Was wel een gevecht zeg. Erg sterke vis maar zal gewend zijn om wat in de stroming te zwemmen.
Zat ongeveer twee uurtjes tussen handje voeren en vangen. Hoe lang houden jullie aan voordat je denkt dat er wat vis zit op je voerplek? Ervan uitgaande natuurlijk dat er niet al vis zit. Lees wel eens een half uurtje maar dat is best kort.
En er komt een nieuw net. Had ze stiekem niet zo groot verwacht op de pen..!
[Voor 5% gewijzigd door Deruxian op 08-05-2021 14:49]
Wat een varken!Deruxian schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:45:
[Afbeelding]
Gefeliciteerd man, mooie vangst!
Leuke vangst! Goed dat je zelf al aangeeft groter net te regelen. Als tip: regel ook meteen een onthaakmatjeDeruxian schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:45:
[Afbeelding]

(Op Fb wordt je vaak al gelyncht om zo'n foto, op zich ben ik het er wel mee eens dat het (nat) gras is en dat we vroeger niet anders deden. Echter is sinds enkele jaren vanuit sportvisserij nederland de onthaakmat verplicht gesteld dus je kan er ook daadwerkelijk voor bekeurd worden.
Achtergrond: ik heb in het verleden wel eens gevist (voornamelijk witvis) en ga naar het Markermeer toe aankomend weekend. We hebben een huisje aan het water en lijkt me mooi om ff in de vrije uurtjes een hengeltje uit te werpen. Ik had gelezen dat snoeken momenteel niet mag, dus witvis is denk ik de enige mogelijkheid voor nu.
De wijzen komen uit het Oosten!
Nou afgelopen zaterdag begonnen met een telescoophengel (5m) voor de kleine man, alles even testen. Trekt ie meteen een baars uit het water... Qua kennismaking top natuurlijk, maar qua referentiekader niet bepaaldJB schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:04:
Hier ook alles aan het uitsorteren na meer dan 10 jaar tegen het plafond van de garage te hebben gehangen. Sinds ik samenwoon amper/niet meer naar omgekeken maar nu mijn zoontje inmiddels 7 is, wil ik βde draadβ ook weer oppakken om samen te gaan vissen.
Verrassend genoeg lijkt alles nog dikke prima qua staat. Zelfs de elastiek van mijn 8 meter DAM oogt nog perfect. Geen probleem als het zaakje stuk gaat, voor nu gewoon lekker gaan starten met vaste hengels.
Heb 3 nieuwe setjes besteld met dobber en al, nu vraag ik me even af hoe men tegenwoordig eea makkelijk aan de hengel vast maakt. Is dat nog altijd zoals vroegah, of hebben ze daar tegenwoordig handige spullen voor? Bij mijn vaste hengel gaat dat makkelijk natuurlijk ivm die elastiek maar de standaard vaste hengeltjes waar mijn zoontje mee gaat starten niet. Oogje in de top of zelfs dat niet, nog altijd met wat rubbers erover schuiven of is daar mooi/hendig spul voor?

Heb er zelf nu ook echt weer zin in gekregen...! Heerlijk relax langs het water

Mijn boefje is liev!
@NoepZor Ik zou eens bij Decathlon kijken voor 25 euro heb je toch al een redelijke werphengel. Of Marktplaats eens afspeuren staan soms ook wel leuke dingen tussen.
Ik zou een lichte jiggingstok halen, max 20-25gram. Kan je er nu een dobber aanhangen en als het weer mag een jig of dropshot. Daar kan je letterlijk de hele wereld mee over vissenNoepZor schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:13:
Ik zoek een allround hengeltje voor wat n00bish visserij. Liefst een spinhengel waar ook feeder aan kan of vice versa. Iemand tips waar ik naar kan kijken? Budget: laat (75 euro ofzo).
Achtergrond: ik heb in het verleden wel eens gevist (voornamelijk witvis) en ga naar het Markermeer toe aankomend weekend. We hebben een huisje aan het water en lijkt me mooi om ff in de vrije uurtjes een hengeltje uit te werpen. Ik had gelezen dat snoeken momenteel niet mag, dus witvis is denk ik de enige mogelijkheid voor nu.
Rugleuning zou voor mij enige showstopper zijn nu ik ouder ben. Kun je het niet gewoon testen? "Vroegah" altijd zo'n kist gehad zonder rugleuning, mooi bakje eronder/erin voor je lokvoer etc. Nu zit ik te kloten met allerlei los grut en klein oud DAM koffertje. Het zal allemaal veel mooier en handiger zijn geworden in 10 jaar, maar kost duur.Racer89 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 07:54:
Voor te vissen heb ik nu een gewone camping stoel die je kunt opvouwen. Ik kan evt. een zitkist krijgen zonder ruggensteun nu vraag ik me af of dit wel handig is. Vooral als je langere tijd gaat vissen. Wat zijn de ervaringen hier?
Ik zag het merk DAM weer terug in de lokale viswinkel. Ik heb me toentertijd wijs laten maken dat het merk DAM failliet was/ging
[Voor 10% gewijzigd door JB op 11-05-2021 08:33]
Mijn boefje is liev!
Die zijn kwalitatief goed genoeg? 25 euro klinkt zo weinig. Andere kant van het verhaal is dat ik die hengel licht incidenteel gebruik, dus het hoeft niet week in week uit z'n ding te doen.Racer89 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 07:54:
@NoepZor Ik zou eens bij Decathlon kijken voor 25 euro heb je toch al een redelijke werkhengel. Of Marktplaats eens afspeuren staan soms ook wel leuke dingen tussen.
Zijn daar nog andere termen voor?418O2 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:06:
[...]
Ik zou een lichte jiggingstok halen, max 20-25gram. Kan je er nu een dobber aanhangen en als het weer mag een jig of dropshot. Daar kan je letterlijk de hele wereld mee over vissen

Ik had zelf deze set gezien, Mitchell MX4. Werpgewicht van 10-30 gram, zou een korfje aan moeten kunnen. Andere optie is om even langs Raven in Almelo te rijden, dat is voor mij wat ik weet zo de dichtsbijzijnde shop met een groot assortiment.
https://www.tackleshop.nl/Ultra-Light-Set-s1533.html
t.o.v. een spinhengel is dat wat verfijnder en zit er wat meer actie in de top. Dan heb je meer lol aan witvis.
Ik zou zelf nooit zo'n setje kopen. Een hengel gaat een leven lang mee. Als je er mee klaar bent dan kan je hem altijd nog weer gebruiken. Met name goedkope molens zijn vaak niet zo prettig
Thanks, ik zal me er eens iets verder in verdiepen. Die Mitchell MX4 molen kost los 5-6 tientjes, dacht dat is nog niet helemaal complete bagger. Maar ik kan het mis hebben418O2 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:43:
@NoepZor https://www.tackleshop.nl/hengels/ultra-light-hengel/
t.o.v. een spinhengel is dat wat verfijnder en zit er wat meer actie in de top. Dan heb je meer lol aan witvis.
Ik zou zelf nooit zo'n setje kopen. Een hengel gaat een leven lang mee. Als je er mee klaar bent dan kan je hem altijd nog weer gebruiken. Met name goedkope molens zijn vaak niet zo prettig

Ik had even goed moeten quoten, ik doelde op een 25 euro set van de decathlonNoepZor schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:46:
[...]
Thanks, ik zal me er eens iets verder in verdiepen. Die Mitchell MX4 molen kost los 5-6 tientjes, dacht dat is nog niet helemaal complete bagger. Maar ik kan het mis hebben

Dat is wel een leuk setje want bij het vissen met zo'n licht setje heb je veel actie in de hengel en dus veel lol. Maar deze is niet bedoeld voor het vissen met een voerkorf, maar met kunstaas. Voor het vissen met een dobber is deze ook niet zo geschikt omdat de lengte daarvoor wat te kort is. Dan kun je weer beter kijken naar een lichte feeder hengel zoals418O2 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:43:
@NoepZor https://www.tackleshop.nl/hengels/ultra-light-hengel/
https://www.tackleshop.nl...-Feederhengel-s19831.html
of als hele set:
https://www.tackleshop.nl/Complete-Feederset-s992.html
Houd er rekening mee dat het gewicht van een gevulde voerkorf wel anders is dan een lege. Een 30 grams spinhengel lijkt mij erg licht. Zeker als beginnend visser is dat wel tricky, hengelbreuk ligt dan wel op de loer. Steeds een beetje overbelasten zorgt voor kleine scheurtjes wat uiteindelijk tot breuk zal leiden.
Een complete set van 25 euro is overens dermate goedkoop dat je er niet heel veel van moet verwachten. Beter geef je water meer uit, dan heb je al gauw stukken beter materiaal.
[Voor 6% gewijzigd door FireFoz op 11-05-2021 09:20]
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Allicht, maar hij wou wat allrounds en ik proefde wat roofvis-aspiraties. En met die stok is witvissen makkelijker dan roofvissen met een feederFireFoz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:19:
[...]
Dat is wel een leuk setje want bij het vissen met zo'n licht setje heb je veel actie in de hengel en dus veel lol. Maar deze is niet bedoeld voor het vissen met een voerkorf, maar met kunstaas. Voor het vissen met een dobber is deze ook niet zo geschikt omdat de lengte daarvoor wat te kort is. Dan kun je weer beter kijken naar een lichte feeder hengel zoals

DAM is inderdaad failliet geweest en doorgestart. Dit is met veel meer merken geweest. Is best een aparte wereld de hengelsport. (Ik loop al tijdje via de zijlijnen een beetje mee, vroeger wel in een van de grote zaken van Nederland gewerkt als bijbaantje)JB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:32:
[...]
edit:
Ik zag het merk DAM weer terug in de lokale viswinkel. Ik heb me toentertijd wijs laten maken dat het merk DAM failliet was/ging
Silstar en Shakespeare staan me nog bij.....MisterEagle schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:30:
[...]
DAM is inderdaad failliet geweest en doorgestart. Dit is met veel meer merken geweest.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Ultimate is er ook een die vrij groot is/was
Wat ik mij overigens afvraag, ik ken niet zo veel witvissers, maar is voor de witvissers dit wisselvallige weer net zo ellendig als bij het karpervissen? als ik terugkijk naar voorgaande jaren lag de temperatuur hoger (en was de temperatuur stabieler)
Ik zie ook de volgende waarschuwing staan:FireFoz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:19:
[...]
Dat is wel een leuk setje want bij het vissen met zo'n licht setje heb je veel actie in de hengel en dus veel lol. Maar deze is niet bedoeld voor het vissen met een voerkorf, maar met kunstaas. Voor het vissen met een dobber is deze ook niet zo geschikt omdat de lengte daarvoor wat te kort is.
Let op: dit is een ultra light set ofwel super licht. Let goed op het maximale werpgewicht (!) bij het kiezen van kunstaas. Niet geschikt voor beginners of kinderen. Voor advies op maat neem contact op met de klantenservice.
Thanks voor de input. Wat is het verschil tussen een 30 grams spinhengel en een lichte feederhengel van 30-40 gram? Ik zie dat de feeders over het algemeen wat langer zijn en een flexibele top hebben om aanbeten te registreren. Zijn deze dan te licht voor een roofvis zoals een snoek?Dan kun je weer beter kijken naar een lichte feeder hengel zoals
https://www.tackleshop.nl...-Feederhengel-s19831.html
of als hele set:
https://www.tackleshop.nl/Complete-Feederset-s992.html
Houd er rekening mee dat het gewicht van een gevulde voerkorf wel anders is dan een lege. Een 30 grams spinhengel lijkt mij erg licht. Zeker als beginnend visser is dat wel tricky, hengelbreuk ligt dan wel op de loer. Steeds een beetje overbelasten zorgt voor kleine scheurtjes wat uiteindelijk tot breuk zal leiden.
Een complete set van 25 euro is overens dermate goedkoop dat je er niet heel veel van moet verwachten. Beter geef je water meer uit, dan heb je al gauw stukken beter materiaal.
Hengeltje gaat gebruikt worden voor af en toe een keer een dagje vissen. Hoeft geen topspul te zijn, maar ook geen 20 euro brol wat na 3x inhalen kapot draait.
Ik denk dat ik eind van de middag maar even langs Raven rij, misschien hebben ze nog wat leuks liggen (en ze hebben 20% korting zag ik). Of is online bestellen stukken voordeliger?
Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4
Voor de kenners: het is een Ron Thompson Refined winklepicker 8ft met een DLT Bionic 3000FD molen.
[Voor 23% gewijzigd door NoepZor op 11-05-2021 18:35]
Ik had alleen weer het geluk dat sommige spullen die ik zocht op waren

Het gaat om dit systeem:
Method:
&
Hybrid:
[Voor 29% gewijzigd door Racer89 op 12-05-2021 17:50]
Mijn boefje is liev!
Hoe is dit bevallen en wat heb je precies aangeschaft als ik vragen mag? Ik ben 10 jaar geleden gestopt met een korfje waar ik lokvoer in kneep. Als ik het goed begrijp is dit een soort alternatief maar makkelijk in gebruik?Racer89 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:24:
Afgelopen zaterdag via een kennis voor de eerste keer met de Guru Method feeder gevist. Leuke systeem om te vissen net in de viswinkel zelf spullen gekocht waaronder de Guru Hybrid feeder. Ben benieuwd of het weer zo goed gaat morgen als afgelopen zaterdag. Moet zeggen het is een vrij simpel systeem wat goed werkt.
Ik had alleen weer het geluk dat sommige spullen die ik zocht op warenLijkt wel storm te lopen in de viswinkels sinds corona.
Het gaat om dit systeem:
Method:
[Afbeelding]
&
Hybrid:
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
Testing, one, two ...
Het bevalt echt goed, vandaag heb ik hier ook weer een mooie karper mee gevangen en het is eigenlijk een heel simpel systeem. De spullen wat ik heb gekocht zijn een Guru method feeder kan ook hybrid. Hier zit een soort elastiek door heen. ( zijn soms als compleet set, en soms moet je de elastiek los kopen ) En daarop komt een haak met een kleine stuk ijzer er aan waar een kleine wafter van 8 mm in mijn geval aan komt. Dat met de elastiek is overigens ook niet noodzakelijk maar wel beter voor de vis in het geval van een lijn breuk.
Als lokaas krijg je speciaal method voer, dit moet je even laten weken in water en kun je vervolgens om het lood kneden met de haak er in. De spullen wat ik gekocht heb zal ik hieronder even plaatsen. Het is overigens geen reclame voor Guru, ik zag dat Decathlon tegenwoordig ook zon soort systeem heeft.
De method pellets krijg je in verschillende maten, het beste zijn de micro 2 mm, vandaag heb ik de 4 mm getest maar die weken te langzaam en zijn niet zo goed te kneden. Met de smaken van pellets en wafters moet je proberen wat ze het beste vinden. Dit wil nog wel eens verschillen, de pellets zijn ook gewoon te mengen met normaal lokvoer of evt. vloeibare toevoegingen.
Guru heeft ook een bait box, hier zit een zeefje in voor die pellets makkelijk te weken in water. Ik heb de meeste spullen nu even van visdealshop gehaald, maar zelf heb ik ze bij de lokale winkel gehaald hier waren sommige spullen zelfs nog goedkoper. En je krijgt ook wat advies erbij.
Overigens op youtube is ook het e.a. te vinden hierover.
YouTube: **Method feeder vissen** Alles wat je moet weten!- Guru Basics
Haha voor mij ook allemaalST10Β©DE schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:59:
De term βWafterβ is helemaal nieuw voor mij. Wat is dat? (Meer dan 15 jaar geleden dat ik op karper gevist heb).

Mijn boefje is liev!
Is een haakaasje wat erg licht is, langzaam zinkt en net boven de bodem blijft liggenST10Β©DE schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:59:
De term βWafterβ is helemaal nieuw voor mij. Wat is dat? (Meer dan 15 jaar geleden dat ik op karper gevist heb).

Ik gebruik 8mm wafters in een bait band voor m'n feeder rig, werkt erg goed!
Maar waarom zo moeilijk allemaal met boilies en wafters? Ik heb gewoon een pennetje/waggler met klein loodkorreltje en een karperhaakje 8 en 2 sneetjes witbrood en wat mais uit blik. Voor de rest weinig mee. Zelfs niet een stoeltje.
Even na het eten naar de sloot, even met je polarisatie bril op langs een aantal slootjes lopen en je ziet de karpers gewoon struinen (bruisplakaten of als ze watervlooien happen aan de oppervlakte), je vlok witbrood met 2 maiskorrels laten zakken midden in de bruisplek en het moment dat het bruizen stopt en de pen met een schokje onderwater getrokken wordt is mooi werk. Mooier nog is aan de oppervlakte met een korstje. Dus ik werk met een systeem dat ik snel mijn dobber van de lijn kan halen zodat ik met de korst aan de gang kan als ze hoog zitten. Maar daar is het momenteel iets te koud voor, dat is meer als het wat warmer is.
Welke merken zijn goed tegenwoordig? Ik was vroeger fan van Shimano maar lees een hoop over plastic tandwielen en dergelijke en zie veel gestunt met zoveel mogelijk kogellagers..Dus kom er nu dus niet echt uit..
Zoiets? https://www.hengelsportfa...l?id=241099327&quantity=1
Of
https://www.hengelsportfa...l?id=212700735&quantity=1
Hangt af van wie het visrecht heeft.NoepZor schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:40:
Weet iemand of je mag vissen op vijvers etc. binnen de bebouwde kom die niet in de lijst van viswateren staan?
[Voor 26% gewijzigd door bombadil op 20-05-2021 22:20]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Ligt er maar net aan wat je leuk vindt toch? Ik vind feederen op karper heerlijk.Barrycade schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:38:
Ik ben normaal gesproken een roofvisser, dus nu in de gesloten tijd maar even toch mijn (pen) karperhengel afgestoft.
Maar waarom zo moeilijk allemaal met boilies en wafters? Ik heb gewoon een pennetje/waggler met klein loodkorreltje en een karperhaakje 8 en 2 sneetjes witbrood en wat mais uit blik. Voor de rest weinig mee. Zelfs niet een stoeltje.
Even na het eten naar de sloot, even met je polarisatie bril op langs een aantal slootjes lopen en je ziet de karpers gewoon struinen (bruisplakaten of als ze watervlooien happen aan de oppervlakte), je vlok witbrood met 2 maiskorrels laten zakken midden in de bruisplek en het moment dat het bruizen stopt en de pen met een schokje onderwater getrokken wordt is mooi werk. Mooier nog is aan de oppervlakte met een korstje. Dus ik werk met een systeem dat ik snel mijn dobber van de lijn kan halen zodat ik met de korst aan de gang kan als ze hoog zitten. Maar daar is het momenteel iets te koud voor, dat is meer als het wat warmer is.
Klein kunstaas en een 3000 molen? Wat beschouw jij als klein aas dan?bombadil schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:50:
Ik heb een stoffige spinhengel van zolder gehaald en zoek een bijpassend molentje om na het seizoen eens met klein kunstaas aan de slag te gaan. Slip voorop, klasse 50--60 euro zoiets, maat 3000?? Upgraden naar een hoge prijsklasse kan later dan altijd nog als het echt bevalt en ik zeker ben over formaat .
Welke merken zijn goed tegenwoordig? Ik was vroeger fan van Shimano maar lees een hoop over plastic tandwielen en dergelijke en zie veel gestunt met zoveel mogelijk kogellagers..Dus kom er nu dus niet echt uit..
Zoiets? https://www.hengelsportfa...l?id=241099327&quantity=1
Of
https://www.hengelsportfa...l?id=212700735&quantity=1
[...]
Hangt af van wie het visrecht heeft.
Ik gooi aasjes tot gram of 20 -30 gram met een 2000 molen en .10 ste gevlochten. Zwaarder gooi ik niet maar trol ik. En dat doe ik ook met max 3000 molen maar meer met een reel.
Maar ik heb voor baars en snoekbaars 1000 en 1500 molentjes dus 3,5 tot 14 gram loodkopjes.
Die Legalis is een goed molentje trouwens, maar Shimano heeft in die prijsklasse ook prima molentjes hoor. Penn heb ik persoonlijk niet ervaring mee, ook binnen mijn visvrienden ken ik niemand, maar lees op andere plekken wel goede dingen over.
Zeker ieder zijn ding, maar ik vind het struinen en actief vissen heerlijk. En met een pennetje struinen lijkt het meest op streetvissen wat ik normaal gesproken doe (als ik niet met mijn bootje er op uit ben)wErudite schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:40:
[...]
Ligt er maar net aan wat je leuk vindt toch? Ik vind feederen op karper heerlijk.
[Voor 16% gewijzigd door Barrycade op 20-05-2021 23:02]
Volgens mij is de hengelclub ook zelf verantwoordelijk voor updates richting visplanner? In het dorp waar ik v.t.v. heb gewoon had je ook 2 vijvers, 2 verschillende locaties, hier kom ik vaker langs en ik zie er nooit meer iemand zitten. Als ik op visplanner kijk staan de vijvers er wel op met de betreffende vereniging, echter is de site van hun niet meer in de lucht. Is verder op internet ook niks meer terug te vinden hierover.
Wellicht dat je de app 'Visplanner' je uitsluitsel kan geven? Hoewel deze zich volgens mij wel baseeert op de database van Sportivisserij Nederland. Mocht het er niet in staan en het is geen duidelijk privaat water dan lijkt het me echt geen probleem. Mocht het toch niet zo zijn en er komt een BOA dan kan je hem vragen waar je dat dan had moeten vinden.NoepZor schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:40:
Weet iemand of je mag vissen op vijvers etc. binnen de bebouwde kom die niet in de lijst van viswateren staan? Ik kan er op de site van de lokale hengelsportvereniging of in de APV ook niets over terugvinden. Er is dus geen toestemming, is er ergens een bepaling dat alles wat niet als viswater is aangemerkt automatisch verboden terrein is? Ik weet wel dat er (in het verleden sowieso) wel gewoon gevist wordt.
@Barrycade Penvissen inderdaad erg leuk. Maak je voerplekjes of ga je op de bonnefooi van plek naar plek in de hoop activiteit te spotten? Afgelopen paar keer vooral gevist in de Biltsche Grift en Kromme Rijn (en uitlopers). Heb wel het idee dat dit wat moeilijker water is voor penvissen. Woon vrij centraal in Utrecht dus soms wel lastig plekje zoeken in de drukke stad om toch nog het idee te hebben een beetje in de natuur te zijn.
Had ik vroeger in het Hoge Noorden geen last van..

Ik vis eigenlijk altijd met een paar maiskorreltjes, maar jij combineert broodvlok met mais aan de haak?
Dus water tot 1,5 meter, ik zie ze gewoon azen door bruisplekken of boeggolven. Ik ga vaak dus savonds na het eten, dat is meestal wel de aasperiode en voordeel in de zomer vaak windstil dus redelijk makkelijk actie te spotten.
Ik doe niet aan voorvoeren, dus wat mais en sneeΓ«n witbrood mee. Handje (stuk of 15 korrels) mais hoogstens bij de pen gooien. 2 korrels en vlokje platknijpen aan de haak. Richting de bruisplekken en paar minuten wachten. Of op een mooi plekje met waterlelies minuut of tien even proberen en als het niets is even verder kijken.
Ben niet zo bekend in Utrecht maar zou op basis van Maps /streetmap eerder even richting Wilhelminapark gaan dat soort watertjes.
Kan je dat systeem iets meer toelichten? Gebruik zelf ook de simpele techniek met dobbertje, geen moeilijk gedoeBarrycade schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:38:
Dus ik werk met een systeem dat ik snel mijn dobber van de lijn kan halen zodat ik met de korst aan de gang kan als ze hoog zitten.

Recent verhuist en nu ik eindelijk mijn eigen garage heb de visspullen maar eens bij mijn ouders weg gehaald (na 30 jaar

[Voor 15% gewijzigd door Ebayzo op 23-05-2021 08:17]
Default blanke hetero
Mooie karper! Zelf nu ook ongeveer een jaar met de mehtod feeder bezig. Erg leuke manier van vissen. Vooral het lichte materiaal maakt het vangen van een karper erg uitdagend.Racer89 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:22:
Vandaag weer even een paar uurtje gevist, begon met mooi weer maar daarna toch een flinke bui en heftige wind. Helaas niks gevangen met de vaste stok maar wel met de method feeder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt op een stadsvijver(tje) waar je zit?

Is bij de visvijver van de Hengelsport vereniging in totaal liggen hier 4 vijvers achter elkaar.

dit was een sessie van 5 dagen/nachten vissen
resultaat was bovenstaande karper van 26 kilo, en ook nog een schubkarper van 22 kilo, en 18.5 kilo...en 2 stuks rond de 12 kilo, en nog 2 karpers <10kilo
[Voor 50% gewijzigd door Mr. Detonator op 28-05-2021 02:04]
Gefeliciteerd met zo'n mooie vangst!Mr. Detonator schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 01:55:
leuk karpertje, maar een guppie vergeleken met wat ik paar dagen terug in Wallonie ving. Nog niet mijn pr, maar wel de grootste karper die ik in Belgie en NL heb gevangen
[YouTube: 26 kilo karper]
resultaat was bovenstaande karper van 26 kilo, en ook nog een schubkarper van 22 kilo, en 18.5 kilo...en 2 stuks rond de 12 kilo, en nog 2 karpers <10kilo

Nice, congrats! Op wat voor soort water was dit?Mr. Detonator schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 01:55:
leuk karpertje, maar een guppie vergeleken met wat ik paar dagen terug in Wallonie ving. Nog niet mijn pr, maar wel de grootste karper die ik in Belgie en NL heb gevangen
[YouTube: 26 kilo karper]
kanaalST10Β©DE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:18:
[...]
Nice, congrats! Op wat voor soort water was dit?
1x Beet op de vaste stok, zag ik alleen een grote vis boven water springen en vervolgens was ik alles kwijt. Deze was helaas iets de zwaar haha, de tweede wel binnengehaald met de vaste stok. En de rest met de feeder hengel gevangen. Op de vaste stok wouden ze niet echt bijten helaas. Maden en mais geprobeerd maar buiten die 2 vangsten helemaal niks.
Het was gisteren wel mooi weer, en hier was het ook behoorlijk druk aan de vijver. Er is zelfs al een ledenstop op dit moment, en dagkaarten kun je tijdelijk ook niet meer kopen wegens drukte.
- Vaal
- Registratie: Juni 2002
- Laatst online: 20:24
πππ ππππππππππ, πππ!
:strip_exif()/u/58925/ava.gif?f=community)
Late to the party, maar Wilhelminapark (en alle andere parken in de stad) zijn verboden te vissen.Barrycade schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:13:
Ben niet zo bekend in Utrecht maar zou op basis van Maps /streetmap eerder even richting Wilhelminapark gaan dat soort watertjes.
Beter is om de grotere stadsvijvers te nemen in de buitenwijken.

πΎππππππ, ππ πππ ππ ππ πππππ!
Meer dan genoeg leuke watertjes. Forten achter het stadion, Bloeyendael, fort blauwcapel, de vecht en de grachten/Singels natuurlijk.Vaal schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:35:
[...]
Late to the party, maar Wilhelminapark (en alle andere parken in de stad) zijn verboden te vissen.
Beter is om de grotere stadsvijvers te nemen in de buitenwijken.
- Vaal
πππ ππππππππππ, πππ!
Sure, ook die zijn top. Maar goed, ik ben geen feeder/karpervisser, dus ik hou het wel gewoon bij de rivieren, singels en grachtenMeller schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:02:
[...]
Meer dan genoeg leuke watertjes. Forten achter het stadion, Bloeyendael, fort blauwcapel, de vecht en de grachten/Singels natuurlijk.

Van het weekend geen tijd gehad, maar vanavond maar even A'damrijnkanaal om wat snoekbaars te verschalken.Vaal schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:08:
[...]
Sure, ook die zijn top. Maar goed, ik ben geen feeder/karpervisser, dus ik hou het wel gewoon bij de rivieren, singels en grachten

- Vaal
πππ ππππππππππ, πππ!
Vrouw is 8,75 maanden zwanger en we hebben een 2 jarige rondlopenMeller schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:11:
[...]
Van het weekend geen tijd gehad, maar vanavond maar even A'damrijnkanaal om wat snoekbaars te verschalken.

Dat maakt het inderdaad lastig, we hebben één dochter van 6 maanden. Het is allemaal wikken en wegen om wat geregeld te krijgen voor een dagje vissen. En met 2 kinderen is het nog meer plannen.Vaal schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:14:
[...]
Vrouw is 8,75 maanden zwanger en we hebben een 2 jarige rondlopenVissen gaat hem voorlopig niet worden ben ik bang...
- Vaal
πππ ππππππππππ, πππ!
Ja, de afgelopen 2 jaar was easy peasy, m'n vrouw ging lekker de hort op met zoontje en ik vissen. Met twee wordt dat wel wat lastiger voorlopigRacer89 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:41:
[...]
Dat maakt het inderdaad lastig, we hebben één dochter van 6 maanden. Het is allemaal wikken en wegen om wat geregeld te krijgen voor een dagje vissen. En met 2 kinderen is het nog meer plannen.

hier in Weert zijn ze beginnen te paaien vanaf vandaag, dus hopelijk krijg ik nog wat gevangen
morgen maar even wat rondkijken of ik wat karpers zie zwemmen op ondiepe gedeeltes
[Voor 5% gewijzigd door Mr. Detonator op 31-05-2021 19:05]
Na een avondje blanken was het vanavond gelukkig weer raak.Meller schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:11:
[...]
Van het weekend geen tijd gehad, maar vanavond maar even A'damrijnkanaal om wat snoekbaars te verschalken.
- Vaal
πππ ππππππππππ, πππ!
Nice! Is dit ter hoogte van de uitstroomopeningen van Eneco?Meller schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:43:
[...]
Na een avondje blanken was het vanavond gelukkig weer raak.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het viel echt enorm tegen, ik zat met een feeder hengel, de kinderen met een 4m vaste hengel. Gewoon simpel lokvoertje, wat maden en mais wat het normaal altijd wel doet. Op de feeder gewoon niks en op de vaste stok alleen maar zwartbekgrondels.
Nee, dit is tussen Breukelen en Maarssen thv de stoplichten.Vaal schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:28:
[...]
Nice! Is dit ter hoogte van de uitstroomopeningen van Eneco?
[Voor 30% gewijzigd door Mr. Detonator op 07-06-2021 22:44]
Wow, dat zo'n mooie karpers. Hoeveel pond waren ze?Mr. Detonator schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:37:
na een paar dagen wat kleintjes vangen kwamen deze 2 op de kant
[Afbeelding]
[Afbeelding]
dus 39 en 44 pond

heb straks weer een goed stekje flink aangevoerd (hoop ik)... nou weer even naar huis om te douchen en verse boilies te halen... gaan beide een beetje stinken na 5-6 dagen

btw....ik besteed net zoveel tijd aan vissen dan een fanatieke wow player aan gamen

[Voor 142% gewijzigd door Mr. Detonator op 07-06-2021 23:29]
Mr. Detonator schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:20:
19.5 en 22 kilo
dus 39 en 44 pond![]()
![]()
![]()
heb straks weer een goed stekje flink aangevoerd (hoop ik)... nou weer even naar huis om te douchen en verse boilies te halen... over 2 of 3dagen weer terug

dit was net voor de paaitijd... de vis zat helemaal vol met eitjes.... 3.8 kilo om precies te zijn, want gisternacht vong ik hem alweer, maar dan afgepaaid, en 22,2 kilo
het is duidelijk te zien dat het om dezelfde vis gaat... het was ook mijn enige aanbeet op 4 dagen tijd, verder niks gevangen
volgende week ga ik de maasplassen hier om de hoek weer eens onveilig maken

[Voor 20% gewijzigd door Mr. Detonator op 15-06-2021 18:07]

- Vaal
πππ ππππππππππ, πππ!
Vanavond deze goorlel aan de lijn, voelde als een flinke snoek maar bleek een vals gehaakte paling van ruim 80cm te zijn

Nog een paar extra en dan roken ππVaal schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:40:
[Afbeelding]
Vanavond deze goorlel aan de lijn, voelde als een flinke snoek maar bleek een vals gehaakte paling van ruim 80cm te zijn
Mooie Paling hoorVaal schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:40:
[Afbeelding]

- Vaal
πππ ππππππππππ, πππ!
Een leefnet is bij heel veel verenigingen verboden, buiten de wedstrijden om. Maar die kun je gewoon met een haring aan de kant vastmaken idd, of een bankstick, of een kromme spijker.Racer89 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:21:
Wellicht een domme vraag maar kan een leefnet gewoon op een bankstick of is hier iets speciaals bij ?

Ik heb altijd de "Standaard" witvis netten gehad. Maar daar paste deze echt niet in. Tenminste niet wat ik wou proberen.
Maatje van me had gelukkig een kapernet mee van 1m breed waar dit natuurlijk wel in ging.
Nu heb ik zelf zitten kijken en ik kom snel voor complete netten incl steel op 80+ euro uit uitlopend tot 200+.
Ik snap dat je dit uitgeeft als je vaak en lang zit puur op karper, maar voor mezelf vind ik eigenlijk 40 euro ongeveer wel de grens.
Heeft een van jullie een tip voor een net waar ik weer mee vooruit kan voorlopig?
Heb het leefnet nodig voor een wedstrijd aankomende zondag, vandaar mijn vraagVaal schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:25:
[...]
Een leefnet is bij heel veel verenigingen verboden, buiten de wedstrijden om. Maar die kun je gewoon met een haring aan de kant vastmaken idd, of een bankstick, of een kromme spijker.

[Voor 3% gewijzigd door Racer89 op 12-07-2021 14:33]
- Vaal
πππ ππππππππππ, πππ!
Eerste hit op Google: https://www.visdealshop.n...qkPyj7yj5cbwaAq20EALw_wcBNederlandhc schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:13:
Over netten wel een goede, ik vis de laatste tijd veel met de method Feeder maar heb laatst dus onderstaande gevangen (100% personal best, helaas geen weegschaal):
[Afbeelding]
Ik heb altijd de "Standaard" witvis netten gehad. Maar daar paste deze echt niet in. Tenminste niet wat ik wou proberen.
Maatje van me had gelukkig een kapernet mee van 1m breed waar dit natuurlijk wel in ging.
Nu heb ik zelf zitten kijken en ik kom snel voor complete netten incl steel op 80+ euro uit uitlopend tot 200+.
Ik snap dat je dit uitgeeft als je vaak en lang zit puur op karper, maar voor mezelf vind ik eigenlijk 40 euro ongeveer wel de grens.
Heeft een van jullie een tip voor een net waar ik weer mee vooruit kan voorlopig?

En de tweede (net geen meter): https://visdeal.nl/t/net-...NXWOmDGg-xwaAjS_EALw_wcB#
[Voor 7% gewijzigd door Vaal op 12-07-2021 14:38]
Jaaa ik dacht net ook, google "goedkoop karpernet" en kwam die 2e dus ook al tegen. Goede...morgen zeg..Vaal schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:37:
[...]
Eerste hit op Google: https://www.visdealshop.n...qkPyj7yj5cbwaAq20EALw_wcB
En de tweede (net geen meter): https://visdeal.nl/t/net-...NXWOmDGg-xwaAjS_EALw_wcB#
Ik heb denk ik last van een begin van de week dip ofzo. Maar bedankt voor het meezoeken

deze had ik een paar weken geleden en woog 17.8 kilo...
vorige week was in limburg de wateroverlast.... tijdens die bui zat ik dus te vissen aan de maas, en kreeg ik een run ook nog

volgende dag overdag kwam deze beauty op de kant
en deze
verder is het heerlijk vissen langs de maasplassen
[Voor 16% gewijzigd door Mr. Detonator op 12-07-2021 20:40]
voor 40 euro heb je niet echt een ''karpernet'' maar met ieder schepnet kun je karper scheppen in principe....Nederlandhc schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:13:
iets duurder heb je wel al : https://www.visdealshop.n...en/jrc-x-lite-42-inch.htm
het gaat er een beetje om hoe je met het net omgaat nΓ‘dat de vis geschept is...niet aan de steel proberen uit het water te tillen, maar echt het net vastpakken met je handen..
[Voor 6% gewijzigd door Mr. Detonator op 12-07-2021 21:06]
In sommige dorpen spoelden de vissen gewoon mee met het water over straat

Nee ik snap wat je hier bedoeld.Mr. Detonator schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:44:
[...]
voor 40 euro heb je niet echt een ''karpernet'' maar met ieder schepnet kun je karper scheppen in principe....
iets duurder heb je wel al : https://www.visdealshop.n...en/jrc-x-lite-42-inch.htm
het gaat er een beetje om hoe je met het net omgaat nΓ‘dat de vis geschept is...niet aan de steel proberen uit het water te tillen, maar echt het net vastpakken met je handen..
Ondertussen heb ik inderdaad op visdeal een wat groter net gehaald en dat was vooral de bedoeling. Ik heb altijd met netten van een 10tje ofzo gewerkt alleen als je dan ineens een flinke vis hebt wil het allemaal toch niet heel erg lekker.
Ik was inderdaad wel op de hoogte van het aan het net pakken en niet met de steel optillen.
Ondertussen is er een net bezorgd die gelijk ook een flink stuk groter is (107cm) als ik had verwacht. Maar hier gaan ze in ieder geval in passen

Bedankt voor de reacties!

jammer van al de rotzooi wat er nou is achtergebleven hier langs de maas
[Voor 26% gewijzigd door Mr. Detonator op 28-07-2021 01:57]

De 2e keer was het wel raak! Samen met een aantal voorntjes en een baars aan zijn vaste hengel een geslaagde middag.
Wat wordt er overigens bedoeld met βvissen op commercialsβ? Is dat gewoonweg een visvijver? Gekke termen tegenwoordig

Mijn boefje is liev!
Leuke vangsten! Hoe heb je hem gevangen, met een dobber?JB schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:28:
Hier nu ook eindelijk weer tijd vrij gemaakt om met zoontje wederom op pad te gaan. Hij met vaste hengel en ik uiteindelijk nog even de werphengel van 20+ jaar oud, uitgeworpen. Zal wel weer beginnersgeluk zijn geweest maar in nog geen 15 min had ik 2x een karper. De 1e (spiegelkarper) ging net voor de kant los omdat ik mijn zoontje de eerste kennismaking met een schepnet gafHij helemaal huilen dat de vis er vandoor ging omdat het scheppen niet helemaal lukte.
De 2e keer was het wel raak! Samen met een aantal voorntjes en een baars aan zijn vaste hengel een geslaagde middag.
[Afbeelding]
Wat wordt er overigens bedoeld met βvissen op commercialsβ? Is dat gewoonweg een visvijver? Gekke termen tegenwoordig
En toevallig hengelsportzaak binnengelopen en snel netje gekocht?π ik snap dat je zoontje er moeite mee had. Ik zelf namelijk ook! Dat scharnier gaat super snel slijten en dan is het een crime om open te krijgen haha
Met die term bedoelt men volgens mij water dat in particulier beheer is en louter gebruikt wordt om tegen betaling te mogen vissen, meestal op karper.
Hier zwemmen meestal al die karpers die gevangen worden door die popi-jopies op YouTube maar dat wordt er dan vaak niet bijverteld.
Heb er niks op tegen, zie het als een stukje natuur dat mooi beheerd wordt. Daarnaast voorkomt het dat er weer kiloβs onnodig wordt voer gepleurd wordt in vrij natuurwater en daar veel rotzooi achtergelaten wordt.
[Voor 6% gewijzigd door Deruxian op 07-08-2021 13:39]