Ik ben het niet helemaal eens met de adviezen die hier aan @
d0nny41 gegeven worden. Als herintreder die alleen als kind gevist heeft zou ik niet met 10/100 gaan spinnen, maar met 16/100. Zeker in Amsterdam,waar best wat vuil in het water kan liggen, en je kunstaas daar graag aan blijft hangen, is wat extra trekkracht welkom. Het verschil in werpen is niet heel groot, het aantal meters op je spoel (100 is zat) lukt toch wel, bij beide zul je backing er op moeten draaien. Verder trek je bijna alle gevlochten lijn wel stuk als het moet. Alleen niet met je handen omdat het snijdt. Een paar slagen lijn om een stuk hout heen, en je loopt tot 20/100 alles wel stuk.
Wat @
d0nny41 zeker niet moet vergeten is:
Een goede onthaaktang, minstens 20 cm lang, liefst langer.
Een goede kniptang, zie onthaaktang. Om dreggen door te knippen die niet te onthaken zijn, in de vis, ofwel in jezelf.
Een degelijk rubber gecoat schepnet, met, afhankelijk waar je vist, een telescopische steel (met de steel verticaal uit het water halen, anders kan ie breken)
Onderlijnen die snoekproef zijn, met de voorkeur voor gecoat staal, danwel titanium. Geen action/lidl/ali spul, dat is kwalitatief om te janken. Ook geen 100 voor een tientje of 2 in de hengelsportzaak, al zal dat bij Rien de Wolf wel meevallen. Een goede onderlijn is duur. Mocht je iets vangen, en er zit een kink in je onderlijn zou ik deze gelijk vervangen, dit is een zwak punt, en bij een grotere vis kan deze veel eerder breken dan je verwacht.
Als al eerder gerefereerd, je kan niet zeggen dat je met klein kunstaas alleen maar kleine vis vangt, Ik vang regelmatig snoek op een 6 cm dropshot shadje. Maar ook baars van een cm of 15 op een shad van 10 cm.
Verder vergeet ik het beste advies: Zoek een ervaren roofvisser om mee op pad te gaan. Internet staat vol wijsheden, meningen etc (net als hier dus

) maar in de praktijk van iemand leren werkt het beste.
[
Voor 18% gewijzigd door
robkrekel op 28-07-2020 05:50
]