Vissers op GoT - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Raymond schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:15:
[...]


Nou, een goeie generale betekent een slechte uitvoering. Dat ging hier ook op :+

Ik was één vd 12 deelnemers die niks hadden gevangen. De stek aan de kop vqn het vak heeft gewonnen, met 27KG vis. Daarna ging het rap omlaag en vanaf plek 5 ongeveer hadden de meesten iets van 2-3 vissen. De mannen linka en rechts van me hadden in het eerste half uur een vis en daarna ook niks meer.

Jammer, maar helaas. Leuk om een keer te doen, maar ik denk niet dat wedatrijdvissen echt iets voor mij is.
Veel meer lol in je eentje dus. You tried, and learned a lesson :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 16:20
Tevens nieuwe feederhengel gekocht, Okuma Custom Black Feeder 11’0” – 60g .
Fijn ding, lekker licht en compact qua transport lengte, kan dwars in de kofferbak dus mag mee op vakantie ;)

Moest wormen hebben, keek even naar hengels en toen was ik er ineens een rijker. Nog geen kwartier in die winkel geweest. Maar lokale middenstand, kerel van rond de 70 en zijn vrouw, die gun ik het wel :)

Bleek achteraf nog goedkoper dan via internet ook :D
Toevallig bij Van Vreede geweest? komt wel beetje overeen met je omschrijving.

[ Voor 4% gewijzigd door Elve1984 op 04-05-2026 15:03 ]


  • Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:59

Bob Popcorn

Plop!

Bouke-p schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag voor de 2e keer dit weekend op pad, maar het is niet veel soeps.

Veel aanbeten, maar weinig zet door. Ik vermoed dat t klein spul is.

1x feeder en 1x een hengel met worm
Let even op; sinds dit jaar is het in de gesloten tijd ook verboden om met wormen te vissen met montages die logischerwijs ook roofvis tot resultaat hebben. Voorheen viste ik in de gesloten tijd altijd met wormen op een dropshotje of jigkopje op baarsjes, maar dit mag dus landelijk niet meer.
Het is tijdens de gesloten tijd voor aassoorten (1 april tot laatste zaterdag van mei) niet toegestaan om zo te vissen dat de vangst van snoekbaars aannemelijk is. Denk hierbij aan het actief vissen met een dropshotmontage of een jigkop beaasd met wormen.
Ik vind het een heel vage omschrijving iig.

[ Voor 28% gewijzigd door Bob Popcorn op 04-05-2026 15:19 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!


  • Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:02
Bob Popcorn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:11:
[...]


Let even op; sinds dit jaar is het in de gesloten tijd ook verboden om met wormen te vissen met montages die logischerwijs ook roofvis tot resultaat hebben. Voorheen viste ik in de gesloten tijd altijd met wormen op een dropshotje of jigkopje op baarsjes, maar dit mag dus landelijk niet meer.


[...]


Ik vind het een heel vage omschrijving iig.
Vage omschrijving inderdaad, volgens mij ook alleen bij de sportvisunie van toepassing? Ik woon in Friesland en heb een sportfiskerspas, daar heb ik deze omschrijving nog niet gevonden.

Maar los daarvan viste ik nu niet met dropshot of jigkopje. Ouderwets een schuifloodje en een haakje met worm.

  • Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:59

Bob Popcorn

Plop!

Bouke-p schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:35:
[...]


Vage omschrijving inderdaad, volgens mij ook alleen bij de sportvisunie van toepassing? Ik woon in Friesland en heb een sportfiskerspas, daar heb ik deze omschrijving nog niet gevonden.

Maar los daarvan viste ik nu niet met dropshot of jigkopje. Ouderwets een schuifloodje en een haakje met worm.
En dan met een dobbertje? Dan zit je goed. Anders heb je effectief een Carolina rig gemaakt en is het nog net zo fout :p Hoe dat in Friesland geregeld is geen idee, prettig wel die versplintering van de Sportvis"Unie" :+

Kan niet stoppen met ontploffen!


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bob Popcorn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:11:
[...]


Let even op; sinds dit jaar is het in de gesloten tijd ook verboden om met wormen te vissen met montages die logischerwijs ook roofvis tot resultaat hebben. Voorheen viste ik in de gesloten tijd altijd met wormen op een dropshotje of jigkopje op baarsjes, maar dit mag dus landelijk niet meer.


[...]


Ik vind het een heel vage omschrijving iig.
Waar komt die tekst vandaan dan?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:59

Bob Popcorn

Plop!

Kan niet stoppen met ontploffen!


  • utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:51
Vangst van een leven. Op de korst. Grote karpers zwemmen mini watertjes in ter voorbereiding op de paai. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afcw976g3Ut0ZzRwO4gAChTwRoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wh5ICEIy4EnK0V0qhjIzSw49.jpg?f=fotoalbum_large

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt


  • Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:59

Bob Popcorn

Plop!

utbone schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:56:
Vangst van een leven. Op de korst. Grote karpers zwemmen mini watertjes in ter voorbereiding op de paai. [Afbeelding]
Prachtige puntgave vis zeg!

Kan niet stoppen met ontploffen!


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Amateuristisch als je het mij vraagt. Ik heb nergens gelezen dat dit is aangepast, de tekst is onduidelijk, er is geen definitielijst/trefwoordenlijst.
Wat mij betreft mag die hele vispas en organisatie op de schop ..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:02
Bob Popcorn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:39:
[...]


En dan met een dobbertje? Dan zit je goed. Anders heb je effectief een Carolina rig gemaakt en is het nog net zo fout :p Hoe dat in Friesland geregeld is geen idee, prettig wel die versplintering van de Sportvis"Unie" :+
Nee, geen dobber. Gewoon inwerpen en laten liggen, dat is ouder dan de weg naar Rome en nog voordat iemand carolina laat staan de carolina rig had uitgevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ4If2JJ5SLOM1tSH_N4fOJLQsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpfMIcmuy0EAI2o96gSPHKQI.jpg?f=fotoalbum_large

Perfecte manier om op brasem/zeelt te vissen.
Of baars en paling, maar zodra je met worm vist kun je uiteraard alles vangen.

  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
utbone schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:56:
Vangst van een leven. Op de korst. Grote karpers zwemmen mini watertjes in ter voorbereiding op de paai. [Afbeelding]
Mooie grote vis. In gewoon natuurwater, of op zo'n karperput?

Vanochtend was ik nog even aan het water. De voorbereidingen op de paai zijn klaar, er werd driftig gepaaid daar. Volgens mij brasems, die echt pal tegen de kant aan bezig waren. Voor de eerste keer dat ik dat meemaak en echt zie :)

  • utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:51
Raymond schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:51:
[...]


Mooie grote vis. In gewoon natuurwater, of op zo'n karperput?

Vanochtend was ik nog even aan het water. De voorbereidingen op de paai zijn klaar, er werd driftig gepaaid daar. Volgens mij brasems, die echt pal tegen de kant aan bezig waren. Voor de eerste keer dat ik dat meemaak en echt zie :)
Gewoon een slootje wat aan een kanaal zit. Klassieke paai sloot zeg maar. Zal niet breder zijn dan een meter of 10

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Raymond schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:51:
[...]


Mooie grote vis. In gewoon natuurwater, of op zo'n karperput?

Vanochtend was ik nog even aan het water. De voorbereidingen op de paai zijn klaar, er werd driftig gepaaid daar. Volgens mij brasems, die echt pal tegen de kant aan bezig waren. Voor de eerste keer dat ik dat meemaak en echt zie :)
Weer eens wat anders dan miereneuken :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Elve1984 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:02:
[...]


Toevallig bij Van Vreede geweest? komt wel beetje overeen met je omschrijving.
Yup, jij mag niet meer raden. Vaak rij ik naar Vught in Vlijmen maar aangezien ik in Gemonde wilde gaan zitten was dit makkelijker. Prima zaak daarzo. Alleen parkeren is een dingetje :P
En bij Vught hangt het er ook vanaf wie je treft. Er loopt er daar eentje die qua advies nou niet de beste is.

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 04-05-2026 18:42 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:59

Bob Popcorn

Plop!

True schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:15:
[...]


Amateuristisch als je het mij vraagt. Ik heb nergens gelezen dat dit is aangepast, de tekst is onduidelijk, er is geen definitielijst/trefwoordenlijst.
Wat mij betreft mag die hele vispas en organisatie op de schop ..
Het was voor ons als mega actieve visgroep ook een complete verrassing. Ik had al meerdere dropshotsessies achter de rug zelfs.

Kan niet stoppen met ontploffen!


  • Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:59

Bob Popcorn

Plop!

Bouke-p schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:46:
[...]


Nee, geen dobber. Gewoon inwerpen en laten liggen, dat is ouder dan de weg naar Rome en nog voordat iemand carolina laat staan de carolina rig had uitgevonden.

[Afbeelding]

Perfecte manier om op brasem/zeelt te vissen.
Of baars en paling, maar zodra je met worm vist kun je uiteraard alles vangen.
Als je dit statisch vist lijkt me er niet zoveel aan de hand. Ga je dat actief vissen is het wel gewoon echt een Carolina rig. Dan mag het misschien al hebben bestaan voordat Carolien geboren werd, ik ben bang dat de boa daar niet zo gevoelig voor is :p Als je er al een tegen komt die uberhaupt snapt wat de visreglementen zijn...

Kan niet stoppen met ontploffen!


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verschil zit hem in het aas. Kunstaas is verboden in de gesloten tijd. Een Carolina rig gebruikt dat.
Wat ik op het plaatje zie is echter gewoon mais op een hair. En dat mag wel.
Crux zit hem er in dat men het niet aannemelijk wil hebben dat (snoek)baars gaat happen. Die happen veel op levend of kunstaas, maar niet op mais :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Bob Popcorn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:02:
[...]


Als je dit statisch vist lijkt me er niet zoveel aan de hand. Ga je dat actief vissen is het wel gewoon echt een Carolina rig. Dan mag het misschien al hebben bestaan voordat Carolien geboren werd, ik ben bang dat de boa daar niet zo gevoelig voor is :p Als je er al een tegen komt die uberhaupt snapt wat de visreglementen zijn...
Ik denk eerlijk gezegd dat het wel meevalt. Je zegt zelf in de laatste regel al dat een BOA wel de regels moet kennen. Persoonlijk zou ik bovenstaande montage ook niet zien als een Roofvis montage. Een Boa zal de meeste roofvissers zien als wandelende vissertjes die her en der ingooien om een snoekje te pakken...

Als je lekker op een stoeltje zit aan wat voor rivier/vijver dan ook gaan die echt niet moeilijk doen lijkt me.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:59

Bob Popcorn

Plop!

Oxigeon schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:44:
[...]


Ik denk eerlijk gezegd dat het wel meevalt. Je zegt zelf in de laatste regel al dat een BOA wel de regels moet kennen. Persoonlijk zou ik bovenstaande montage ook niet zien als een Roofvis montage. Een Boa zal de meeste roofvissers zien als wandelende vissertjes die her en der ingooien om een snoekje te pakken...

Als je lekker op een stoeltje zit aan wat voor rivier/vijver dan ook gaan die echt niet moeilijk doen lijkt me.
Daarom zeg ik, als je dit actief vist. Dat wil zeggen lopend, inwerpend en met tikjes binnen haalt (zoals je met een carolina rig doet :+)

Kan niet stoppen met ontploffen!


  • Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:02
The Eagle schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:41:
Verschil zit hem in het aas. Kunstaas is verboden in de gesloten tijd. Een Carolina rig gebruikt dat.
Wat ik op het plaatje zie is echter gewoon mais op een hair. En dat mag wel.
Crux zit hem er in dat men het niet aannemelijk wil hebben dat (snoek)baars gaat happen. Die happen veel op levend of kunstaas, maar niet op mais :)
Dit was een plaatje voor de montage, ik vis hem met worm.

  • Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 16:20
The Eagle schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:41:
[...]

Yup, jij mag niet meer raden. Vaak rij ik naar Vught in Vlijmen maar aangezien ik in Gemonde wilde gaan zitten was dit makkelijker. Prima zaak daarzo. Alleen parkeren is een dingetje :P
En bij Vught hangt het er ook vanaf wie je treft. Er loopt er daar eentje die qua advies nou niet de beste is.
Is leuk zaakje met aardige eigenaars met veel kennis, ben er ook altijd goed geholpen. Parkeren is inderdaad wel een dingetje midden in de woonwijk. Weet niet waar je woont. Anders zit er in Schijndel ook nog prima zaak waar ik weleens kom.

  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Dochterlief vandaag 6e (van de 18) geworden met de viswedstrijd :D
Cadeaubon voor de lokale hengelsportzaak gewonnen

[ Voor 27% gewijzigd door Raymond op 10-05-2026 16:55 ]


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In een opwelling voor komend weekend een Roompot park geboekt. Met een flinke visvijver er bij waar weinig wordt gevist.

Net even eea besteld, waaronder simpele molen zodat de jongste ook met de werphengel aan de slag kan. En eindelijk naar drie setjes bank sticks. Nu al zin in :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Raymond schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:54:
Dochterlief vandaag 6e (van de 18) geworden met de viswedstrijd :D
Cadeaubon voor de lokale hengelsportzaak gewonnen
En uiteraard vrijdag al naar de hengelsportzaak geweest, om die bon uit te geven :+

Dus ze is nu een paar tuigjes voor d'r vaste stok rijker :) Helemaal leuk.

Ik vind het vissen de laatste 2 weken wel heel taai gaan. Op de Vecht moet ik nu ook echt heel veel wormen brengen, wil ik een brasempje kunnen laten bijten. Verder eigenlijk alleen maar kleine baarsjes en een verdwaald voorntje. Ik hoop dat het snel weer aantrekt, want zo is het niet zo leuk:+

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-06 23:52
Ik heb het ook nog even geprobeerd maar ondanks dat ik een paar brasems zag zwemmen en aardig wat bubbels rond mijn aasplek zag geen enkel tikje op mijn hengels.

Ik gebruikte een mengsel van grondvoer, 2mm pellets, gekookt hennepzaad, beetje mais. Met een kleine wafter of maïskorrels op een elastiekje als haakaas.

Wat doe ik verkeerd?

  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
Grotbewoner schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 01:26:
Ik heb het ook nog even geprobeerd maar ondanks dat ik een paar brasems zag zwemmen en aardig wat bubbels rond mijn aasplek zag geen enkel tikje op mijn hengels.

Ik gebruikte een mengsel van grondvoer, 2mm pellets, gekookt hennepzaad, beetje mais. Met een kleine wafter of maïskorrels op een elastiekje als haakaas.

Wat doe ik verkeerd?
Soms wilt het gewoon niet, voerplek half uurtje laten rusten en 20 Mtr. verderop proberen, en daarna weer terug werkt nog weleens.

Zelf let ik op lijn zwemmers, en niet echt op bubbels dit kunnen ook rivierkreeftjes zijn op zelfs waterschildpadden.

Als lijnzwemmers toeneemt of afneemt dat wekt de interesse of juist niet, geen lijnzwemmer is verplaatsen.

  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
Donderdag in de avond, 4 worpen met method mix en daarna met brood op de bodem.

Een stopper op de lijn <-----> schuiflood <-----> stopper en onderlijn 20cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRPb5c4Kdm5EIRJ2HjvZPlZ3JQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPONRmYozpL5qMQqxcg4hSgJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmnSpqaP_srnLAdbrDWS-dHqYDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXdjV383eLtCSxR4uEHLTQKC.jpg?f=fotoalbum_large

  • Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Grotbewoner schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 01:26:
Ik heb het ook nog even geprobeerd maar ondanks dat ik een paar brasems zag zwemmen en aardig wat bubbels rond mijn aasplek zag geen enkel tikje op mijn hengels.

Ik gebruikte een mengsel van grondvoer, 2mm pellets, gekookt hennepzaad, beetje mais. Met een kleine wafter of maïskorrels op een elastiekje als haakaas.

Wat doe ik verkeerd?
Voeren moet eigenlijk alleen beetje lokken zijn. Niet te veel. Anders eten ze je voer en niet je aas.

  • Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

ethan..1 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:53:
Donderdag in de avond, 4 worpen met method mix en daarna met brood op de bodem.

Een stopper op de lijn <-----> schuiflood <-----> stopper en onderlijn 20cm

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Method feeder of wat voor Haaksystrem?

  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
Deruxian schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:19:
[...]

Mooi! Method feeder of wat voor Haaksystrem?
Nee gewoon met een stopper op de lijn <-----> schuiflood <-----> stopper en onderlijn 20cm en haak.

Onderlijn met een haak met bead stopper en witbrood.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zit hier op Roompot weerterbergen. Gisten paar uur gezeten, niks gevangen.
Score vandaag: kleine brasem (25cm), voorn van 22 en een 50+ graskarper.
Helaas geen foto's, was met de kids en mijn handen zaten al snel onder de troep omdat de karper er uit piepte :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

The Eagle schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:55:
Zit hier op Roompot weerterbergen. Gisten paar uur gezeten, niks gevangen.
Score vandaag: kleine brasem (25cm), voorn van 22 en een 50+ graskarper.
Helaas geen foto's, was met de kids en mijn handen zaten al snel onder de troep omdat de karper er uit piepte :+
Mijn zoontje 7 jaar wilde ook een keer mee vissen met papa. Ik vanmorgen dus ook naar de visvijver toe. 1x een aanbeet gehad en voor de rest alleen maar wat naar het water gekeken.

Volgende keer toch maar een vaste stok mee. Dan is de kans op vangst toch een stukje groter heb ik het idee

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-06 23:52
Vandaag kajakken, zonder te vissen, op de Linge. Veel vis gezien: grote scholen dikke brasem, karpers, een grote graskarper, zelfs een meerval aan het oppervlakte en deze snoek waar ik mijn sluipkunst op oefende: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISBarr1GQq91xMLIm9L2d5030zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWD2RwByVcTZYgvZ4HQpMkPV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3bfNgS54PWbE74inaIsmNgZwLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38fU85WRQXbONOFRAUw9xuql.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKbJ4V4Oqf6seW9L-oAOcr0-dN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzdGabFiPIHyl5aIGop4c9V3.jpg?f=fotoalbum_large

Veel zin om eens uit de kajak proberen te vissen als het seizoen weer opent komend weekend.

  • jim[beam]
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:13

jim[beam]

Mijn vis kanaal

Een paar weken geleden mijn eerste karper gevangen in 2 jaar. Het was spannend, was even vergeten hoe sterk die beestjes konden zijn.

https://www.youtube.com/@jimgonefishing/shorts


  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
Vandaag geweest en het was matig, 1 brasem 2,6K en 1 zeelt 2,3K

Wel karper gezien maar die zijn met hele andere dingen bezig, i.i.g. niet op zoek naar voedsel :-( maar lekker aan het knuffelen tegen de waterkant. :)

  • barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:43
Zaterdag dochterlief naar scouting gebracht en even snel een stukje verderop de hengel uitgegooid. Niks geen actie, dus net ergens anders uitgegooid. Nog steeds geen aanbeten, tot ik een grote plons hoorde in de buurt van m'n aas. Dus er zat wel wat... Maar ik moest m'n dochter weer ophalen. Paar minuutjes nog.

Nah, niks, dus indraaien maar. Lijkt de lijn vast te zitten. Zit er dus een dikke brasem aan. Ik heb die hele top niet zien bewegen, maar ik denk dus dat hij er al een paar minuten aan zat... Rare beesten die brasems.

  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Hehe, hier niet veel anders. Gisteren naar de IJssel geweest, een nieuwe stek voor mij (is wel een bekende stek, gezien het aantal kamperende duitsers daar). Ik wilde eens gericht op barbeel vissen. Dus dikke feeder mee, met groot rivierstatief. En voor ernaast een gewone feeder, met mestpiertjes als aas. Op die gewone feeder, 2 riviergrondeltjes gevangen.

En op de barbeelhengel 1 aanbeet gehad. Die trok mn statief omver en de hengel in het water :o En daar bleef het bij, haakje van de lijn getrokken. Ik denk daarom dat het een roofvis was, die het lijntje heeft doorgebeten. Vanaf dat moment ligt de hengel wel vast aan enorme steen, dus die gaat nergens meer heen. Ik gebruik wel een baitrunner molen. Maar ik moet nog ff een praktische manier uitvinden, om dat in combinatie met een lijnclip te kunnen gebruiken. Ik zie vaak de tip voor een elastiekje, dus dat ga ik eerst maar eens proberen.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vandaag laatste dag weerterbergen. Naast een brasem van 25 cm twee van deze jongens gehaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_RZxiK4_bggKAXn8zqZwDToSPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v98OqXo3PLjzANUjOizLBf1h.jpg?f=fotoalbum_large
Beide 50+ cm, stevig jongens. Wel papegaaien bekken, hebben al heel wat haken gezien.

Eentje op mijn Okuma feeder hengel, de andere op een 2m telescoop hengeltje. Dat was ietsje harder vechten :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-06 23:52
Mijn lokale meertje zonder naam heeft heel veel brasems van goed formaat maar ik krijg ze maar niet aan de haak met mijn method feeder. Ik denk dat de feeder wegzinkt in de zachte grond met veel grote wolken van die groene sliertalgen.

Iemand een tip om dit anders aan te pakken?

Met de dobber wel twee brasems gevangen waarvan een mooi dikke en een emmertje mooi formaat rietvoorn die graag een made pakken. Ook leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ysm7kyukj2qhhW888JTI0wiUNmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRRPeZ5hFVchgBz7MQoqI7M9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioiABZsSKeopUEgBDhIOQd-cYvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aqYm1t8wtA3Z4wyLUwJCqM0.jpg?f=fotoalbum_large

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:59:
Vandaag laatste dag weerterbergen. Naast een brasem van 25 cm twee van deze jongens gehaakt:

[Afbeelding]
Beide 50+ cm, stevig jongens. Wel papegaaien bekken, hebben al heel wat haken gezien.

Eentje op mijn Okuma feeder hengel, de andere op een 2m telescoop hengeltje. Dat was ietsje harder vechten :P
Leuke vangst!
Misschien wat voor op het verlanglijstje? Een onthaakmat, in het gras zeker als het vochtig is vind ik niet zo'n punt, maar kan mij niet voorstellen dat die vis lekker ligt op die vlonderplanken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
En misschien een leefnet

  • Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:40

Barrycade

Through the...

Als je geen wedstrijden vist zie ik geen nut in een leefnet. De vissen worden er meestal niet frisser in.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 00:42:
[...]

Als je geen wedstrijden vist zie ik geen nut in een leefnet. De vissen worden er meestal niet frisser in.
Zo in een saladekom ook niet :p

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

True schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:24:
[...]


Leuke vangst!
Misschien wat voor op het verlanglijstje? Een onthaakmat, in het gras zeker als het vochtig is vind ik niet zo'n punt, maar kan mij niet voorstellen dat die vis lekker ligt op die vlonderplanken.
Beest ligt in het net, blijft daar ook. Ik onthaak ze met blote handen. Vaak al heel snel onthaald ook, barbless haak dus trek je er zo uit.
Sowieso vind ik wel of geen onthaakmat een beetje een onzinnige discussie, zie eerder. Gebruik hem niet, is alleen maar omslachtig en langer durend. Laat hem.liever meteen vrij, itt sommigen die er mee op de foto willen enzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wel voor op het lijstje: stinkbag. Damn wat een lucht kwam er van die karpers af. Heb het schepnet onder de douche uit moeten spoelen voor ie weer enigszins fatsoenlijk geurde :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 01:06:
[...]

Beest ligt in het net, blijft daar ook. Ik onthaak ze met blote handen. Vaak al heel snel onthaald ook, barbless haak dus trek je er zo uit.
Sowieso vind ik wel of geen onthaakmat een beetje een onzinnige discussie, zie eerder. Gebruik hem niet, is alleen maar omslachtig en langer durend. Laat hem.liever meteen vrij, itt sommigen die er mee op de foto willen enzo.
Een vis heeft in het ook echt wel contact met de ondergrond in dit geval de vlonders. Al het vuil van de grond komt echt wel in aanraking met de vis en de slijmlaag wordt ook zeker aangetast hierdoor.
Je kunt ook de vis onthaken in het net terwijl je het net op de onthaakmat legt, dat is snel én prettiger voor de vis.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:02
True schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:00:
[...]


Een vis heeft in het ook echt wel contact met de ondergrond in dit geval de vlonders. Al het vuil van de grond komt echt wel in aanraking met de vis en de slijmlaag wordt ook zeker aangetast hierdoor.
Je kunt ook de vis onthaken in het net terwijl je het net op de onthaakmat legt, dat is snel én prettiger voor de vis.
Kunnen we die discussie achterwege laten?

Wil je een mat gebruiken dan doe je dat, zo niet dan niet.

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bouke-p schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Kunnen we die discussie achterwege laten?

Wil je een mat gebruiken dan doe je dat, zo niet dan niet.
We hebben toch allemaal een vispas?
We lezen toch allemaal de regels en adviezen?
Via: https://www.vispas.nl/termsconditions?lang=nl

Uit:
1. OMGAAN MET VIS
Sportvisserij Gedragscode welzijn vis

En dan:
9. Zet een gevangen vis in de best mogelijke conditie terug door:

En dan verder op:
Bij het onthaken van grote vissen (karper en snoek) altijd een onthaakmat te gebruiken;

Dit zijn toch niet zulke hele bijzondere punten en we mogen elkaar hier toch wel scherp in houden?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

True schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:01:
[...]


We hebben toch allemaal een vispas?
We lezen toch allemaal de regels en adviezen?
Via: https://www.vispas.nl/termsconditions?lang=nl

Uit:
1. OMGAAN MET VIS
Sportvisserij Gedragscode welzijn vis

En dan:
9. Zet een gevangen vis in de best mogelijke conditie terug door:

En dan verder op:
Bij het onthaken van grote vissen (karper en snoek) altijd een onthaakmat te gebruiken;

Dit zijn toch niet zulke hele bijzondere punten en we mogen elkaar hier toch wel scherp in houden?
Om er even op in te haken. Boventaande geldt alleen voor wateren die in de vispas staan. De Weerterbergen is dit NIET. Dus bovenstaande geldt in principe niet voor bovenstaande. Echter staat deze regel duidelijk omschreven:

Artikel 9H: Bij het onthaken van grote vissen (karper en snoek) altijd een onthaakmat te gebruiken;
Artikel 5: Gebruik bij het onthaken en fotograferen altijd een onthaakmat;


Discussie kan nu wel gesloten worden. Het punt is duidelijk gemaakt.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:02
True schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:01:
[...]


We hebben toch allemaal een vispas?
We lezen toch allemaal de regels en adviezen?
Via: https://www.vispas.nl/termsconditions?lang=nl

Uit:
1. OMGAAN MET VIS
Sportvisserij Gedragscode welzijn vis

En dan:
9. Zet een gevangen vis in de best mogelijke conditie terug door:

En dan verder op:
Bij het onthaken van grote vissen (karper en snoek) altijd een onthaakmat te gebruiken;

Dit zijn toch niet zulke hele bijzondere punten en we mogen elkaar hier toch wel scherp in houden?
Ik heb geen vispas meer, ik heb de Friese Sportfisker.

Je moet gewoon zorgen dat je een vis niet beschadigd. Simpel, een mat is daar een optie voor, maar niet de enige optie.

Een lange fotografiesessie is slechter dan onthaken in een net en weer terug zetten.

  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
Bouke-p schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Ik heb geen vispas meer, ik heb de Friese Sportfisker.

Je moet gewoon zorgen dat je een vis niet beschadigd. Simpel, een mat is daar een optie voor, maar niet de enige optie.

Een lange fotografiesessie is slechter dan onthaken in een net en weer terug zetten.
Nat gras en visnet is prima, en naar mijn idee ook beter.

Respectvol omgaan om die beestje's dan zijn er ook geen regels nodig.

Eigenlijk zoals met zoveel dingen gebruik je verstand, dan hoeft er ook geen regelgeving gemaakt te worden.

  • jim[beam]
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:13

jim[beam]

Mijn vis kanaal

Wat voor lokvoer gebruiken jullie eigenlijk? Ik haal meestal karper grondvoer bij Tijgernoten of anders iets van Sonubaits of Mainline voor feederen.

https://www.youtube.com/@jimgonefishing/shorts


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

jim[beam] schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:59:
Wat voor lokvoer gebruiken jullie eigenlijk? Ik haal meestal karper grondvoer bij Tijgernoten of anders iets van Sonubaits of Mainline voor feederen.
Lokvoer en @Oxigeon geeft altijd problemen. Of te nat, of te droog. Het blijft nooit plakken in mijn method feeder. Of het valt eruit tijdens het ingooien... of het plak niet eens aan de method.

Zondag ook weer geprobeerd met 2mm pellets. 2 minuten in het water gelegd. daarna afschudden maar ze blijven gewoon NIET plakken. Op locatie wat natter gemaakt maar nog steeds niks. Gelukkig had ik wat "gewoon lokvoer" bij me. Dat heb ik wel nog juist gekregen en werkte perfect (gelukkig)

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lokvoer beetje aan het experimenteren met de method. Pellets is idd soms te droog, soms te nat. Ik meng er de laatste tijd wat generiek feeder lokvoer doorheen met wat water, dan haal ik prima de juist plakkerigheid. En als het droog wordt, even drupje water bij.

Combi pellets / lokvoer / choco+banaan wafter deed niet veel.
Extra dendro aan de haak: beet flink goed.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
Oxigeon schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Lokvoer en @Oxigeon geeft altijd problemen. Of te nat, of te droog. Het blijft nooit plakken in mijn method feeder. Of het valt eruit tijdens het ingooien... of het plak niet eens aan de method.

Zondag ook weer geprobeerd met 2mm pellets. 2 minuten in het water gelegd. daarna afschudden maar ze blijven gewoon NIET plakken. Op locatie wat natter gemaakt maar nog steeds niks. Gelukkig had ik wat "gewoon lokvoer" bij me. Dat heb ik wel nog juist gekregen en werkte perfect (gelukkig)
Mainline Green Supreme 1kg en een grondvoer Mainline Expander Mix Ground Expander Pellet Fine 1kg en water van ieder exact dezelfde hoeveelheid in een emmer mixen en 20 min. Wachten en door de zeef(meest belangrijke) kan niet mis gaan.

  • jim[beam]
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:13

jim[beam]

Mijn vis kanaal

oh voor 2mm pellets gebruik ik soms mainline sticky liquid oid wanneer ik voel dat het uit begint te drogen.

Voor gewoon lokvoer is het zo'n klein bakje van guru en dan voor de helft gevuld, mengen , laten staan terwijl ik de hengel op zet en dan nog een bodempje water en is het de rest van de dag goed.

Verder gooi ik er ook nog hennep doorheen. Als het goed is is het goed , zo niet, beetje water er bij. Handje ofzo.

Niet vergeten te zeven natuurlijk. Ook kijken welke lokvoer echt voor de method is en welke meer voor de cage feeder is.

https://www.youtube.com/@jimgonefishing/shorts


  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
jim[beam] schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:23:
oh voor 2mm pellets gebruik ik soms mainline sticky liquid oid wanneer ik voel dat het uit begint te drogen.

Voor gewoon lokvoer is het zo'n klein bakje van guru en dan voor de helft gevuld, mengen , laten staan terwijl ik de hengel op zet en dan nog een bodempje water en is het de rest van de dag goed.

Verder gooi ik er ook nog hennep doorheen. Als het goed is is het goed , zo niet, beetje water er bij. Handje ofzo.

Niet vergeten te zeven natuurlijk. Ook kijken welke lokvoer echt voor de method is en welke meer voor de cage feeder is.
Ja die zijn idd ook top, 2mm mainline active cell…! en sticky liquid

2 minuten goed laten weken onder water, 15 min rust in een drain bakje beetje husselen, 👌

  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Mijn voorkeur gaat uit naar evezet en zammataro (feeder en brassen gemengd).

Ik heb afgelopen maanden veel verschillende voeren geprobeerd en met al die "engelse" voeren als sonubaits en mainline nooit echt wat gevangen. Ook wat berlok voer geprobeerd, nadat ik de eigenaresse aan de waterkant heb gesproken (bij een wedstrijd die ze heeft gewonnen). Maar ook dat werkt niet bij mij.

Dus ik ben nu al dat probeervoer aan het opmaken. En ga dan lekker bij zammataro blijven.

In de laatste podcast van guru hebben ze vd Eynde geïnterviewd. En in die podcast gaven ze al aan:gebruik vooral voer waar je zelf vertrouwen in hebt. Dat geeft de beste resultaten. En dat ga ik dus maar doen, zodra ik die 10kg aan ander voer op heb gemaakt :)

  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
Zeker waar, kijk zelf graag naar guru YT kanaal, daar delen zij zoals ze het zelf ook gebruiken, zo ben ik er ook gekomen en ze laten zien hoe je een goede method mix maakt en het klopt precies.

Gevoel en vertrouwen is zeker belangrijk.

[ Voor 11% gewijzigd door ethan..1 op 26-05-2026 18:50 ]


  • jim[beam]
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:13

jim[beam]

Mijn vis kanaal

Vandaag wezen vissen, 1 brasempje gevangen. Zodra ik mn gopro heb kan ik catch & release videos maken.

https://www.youtube.com/@jimgonefishing/shorts


  • Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-06 23:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/447-g2l-pvlVrAe9qdZtCMODtLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c44GRbSlyCx7u1V72DzRuccV.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de eerste keer vissen met mijn kajak. Gehaald voor het toeren met mijn vriendin, maar toch maar even uitgerust met wat AliExpress vismeuk. Dit was mijn eerste vis vanuit een kajak ooit 8-).

Erg leuk om ineens op alle plekjes te kunnen komen en om te zien waar de grote vissen chillen. Kan niet wachten tot het roofseizoen weer opent. Ik denk dat dit erg leuk is met kunstaas en meer mobiel vissen. Ik zag al een mooie snoek langszwemmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grotbewoner op 27-05-2026 23:05 ]


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Grotbewoner schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:01:
[Afbeelding]

Ik zag al een mooie snoek langszwemmen.
Ja, nu ik vaker aan de waterkant zit, valt het me pas op hoeveel vis je daadwerkelijk ziet. Snoeken die gewoon voor je stek langszwemmen. In de paaitijd allemaal gesodemieter tussen het riet. En vissen die uit het water springen, terwijl ze worden achtervolgd door een roofvis.

Ergens ook wel frustrerend: Afgelopen sessie aan de ijssel allemaal vissen zien springen en draaien, maar niks dat op m'n aas afkwam :P

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

En hoe was jullie eerste snoek dag van het seizoen?
Van alles geprobeerd hier met mijn vismaatje en in toch wel bijna 5 uur vissen beiden maar één gevangen. We hebben een prachtig watertje in de buurt waar van alles in zwemt met o.a. snoek, maar waar ook heel veel waterplanten in zitten. Veel met kikkertjes hier geprobeerd want met iets anders is er niet op snoek te vissen wel flink wat grepen naar het aasje, maar goed blijven ze niet zitten. Iemand nog tips voor zulk water?

Bij een beekje vrijwel direct beet op een Nays vnm (venom) waar veel minder waterplanten zaten.

Al met al prima dagje ondanks maar ééntje in het net.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Vandaag zat ik aan het zwolle-ijsselkanaal. Ik heb daar over 3wk een nachtviswedstrijd. Ben heel benieuwd, ik heb nog nooit 's nachts gevist :D En tot vandaag ook nooit aan het zwolle-ijsselkanaal :+Op zich prima water, goed bereikbaar met de auto en je kan er ongestoord zitten. Wel lelijke omgeving, met uitzicht op een for-farmers veevoerfabriek van beton. Doe mij maar het IJsselstekje van vorige week.

Wel prima gevangen. Ik ging er met name heen om het een beetje te verkennen (enorm hoge kade, van wel 1,5 meter gok ik). Dus niet al te ingewikkeld gevist. Ik had nog een open zak sonubaits hemp&fennel voer, waar ik de eerste keer niks mee heb gevangen. Nu gelukkig wel. Vooral veel kleine voorn (tot max 15cm) en jonge brasems tot een cm of 20-25. In totaal 20visjes op een ochtendje. Ik heb doorgevist tot mn voer op was. Ik had een wat grotere voerkorf en heb gemiddeld elke 4mins ingegooid, dus dat voer ging wel rap op :)

Aan de andere kant van het water waren 2 mannen op roofvis aan het vissen. Die vingen al vrij snel een mooie snoek :)

  • Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:40

Barrycade

Through the...

True schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:58:
En hoe was jullie eerste snoek dag van het seizoen?
Van alles geprobeerd hier met mijn vismaatje en in toch wel bijna 5 uur vissen beiden maar één gevangen. We hebben een prachtig watertje in de buurt waar van alles in zwemt met o.a. snoek, maar waar ook heel veel waterplanten in zitten. Veel met kikkertjes hier geprobeerd want met iets anders is er niet op snoek te vissen wel flink wat grepen naar het aasje, maar goed blijven ze niet zitten. Iemand nog tips voor zulk water?

Bij een beekje vrijwel direct beet op een Nays vnm (venom) waar veel minder waterplanten zaten.

Al met al prima dagje ondanks maar ééntje in het net.
Niet perse snoekdag, wel weer lekker roofvissen met mijn vismaat, uiteindelijk iets van 24 vissen in de boot, 3 baars waarvan de grootste 44cm , een 90 cm snoek en de rest allemaal snoekbaars waarvan 1 kleintje en de rest allemaal 55+ ers grootste was 68 cm. We hadden een stukje gevonden waar ze blijkbaar gestapeld lagen. Hadden zeker 12 meer kunnen zijn, maar redelijk wat verspeeld, maar we visten niet met staart dregje dus wellicht niet lekker gehaakt. En ze lagen strak naast de kant dus ook niet lekker drillen met een meter tussen wal en boot.

De "tok" van een snoekbaars aanbeet is echt super verslavend. :*)

  • Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-06 23:52
Vandaag in mijn lokale naamloze meertje het eerste baarsje vanaf de kajak de gevangen met een ultralight hengel, leuk en bemoedigend.

Ik had mijn snoekhengel ook meegenomen, vooral om te testen of het een beetje te doen was met die lengte. Ging prima. Toen ik die baars had gevangen dacht ik dat maar eens moest kijken of ik een snoek kon vinden ook al heb ik eigenlijk geen idee hoe je een meer te lijf gaat. En ik had ook een 14cm 45g rapala Peto als aas, best een groot aasje voor deze tijd van het jaar.

Dacht niet dat ik iets zou haken, maar na een beetje rondwerpen had ik onverwacht toch beet. Tot mijn verbazing zag ik een forse snoekbaars springen en zich los schudden (slip stond te strak). Dit terwijl dit water slechts heel indirect in verbinding staat met een grote rivier. Had ik dus echt niet verwacht.

Leuk! Mijn zomer project wordt het om die vis te vangen. Mijn eigen Moby Dick, eigenlijk wel leuk dat ik hem niet meteen kon vangen.

  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
Vanaf morgen een midweek een huisje met visvijver geboekt in noord Brabant, en ik kijk er erg naar uit.

Even 3 volle dagen alles uit de kast trekken betreft de manier van vissen zowel method, pen en oppervlakte vissen eens kijken deze dagen wat er te pakken valt. :Y)

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ethan..1 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:32:
Vanaf morgen een midweek een huisje met visvijver geboekt in noord Brabant, en ik kijk er erg naar uit.

Even 3 volle dagen alles uit de kast trekken betreft de manier van vissen zowel method, pen en oppervlakte vissen eens kijken deze dagen wat er te pakken valt. :Y)
Op een commerciële vijver of gewoon een park waar ook een vijver bij zit? Scheelt nogal qua vangst lijkt me.

Edit gisteren nog aan de Dommel gezeten. Helaas niks boven. 1 aanbeet gehad maar gemist.
Volgende keer beter :)

Bij toeval ook nog de eigenaar van onderstaande gesproken. Bootje doet zijn naam eer aan, blijkt al 50 jaar oud te zijn :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8mlOWSFVHlxYxaoJXFAUCcPCIY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PUAMy37nybzH6JvmUj062M9c.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 07-06-2026 13:36 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Vandaag eens 's middags begonnen met vissen, tot in de avond. Weer aan het Zwolle-IJsselkanaal, aangezien ik daar over 2wk een wedstrijd heb.

Wel grappig, nu ik wat meer vis, krijg ik ook steeds meer aanspraak. In de loop van de avond kwam er nog even iemand kijken, die blijkbaar elk weekend een rondje maakt langs allerlei visstekken. Blijkt iemand te zijn die dus over 2wk ook met die wedstrijd meedoet.

Vanaf een uurtje of 19:00 begon de vangst wel aardig aan te trekken. Wat kolbleitjes gevangen. En ook nog even een snoekbaars van een kleine 50cm tussendoor, op 2 maden en een 12honderste onderlijn :+

Zo in het netje ziet hij eruit als een vis van 15cm, maar hij was toch echt wel tegen de 50cm :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6T-v0FQik2TVK_WEl0_wA4wO1Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zn06LTM8q0dqRsSA9yK2ch2T.jpg?f=fotoalbum_large

  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Raymond schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:58:
Vandaag eens 's middags begonnen met vissen, tot in de avond. Weer aan het Zwolle-IJsselkanaal, aangezien ik daar over 2wk een wedstrijd heb.

Wel grappig, nu ik wat meer vis, krijg ik ook steeds meer aanspraak. In de loop van de avond kwam er nog even iemand kijken, die blijkbaar elk weekend een rondje maakt langs allerlei visstekken. Blijkt iemand te zijn die dus over 2wk ook met die wedstrijd meedoet.

Vanaf een uurtje of 19:00 begon de vangst wel aardig aan te trekken. Wat kolbleitjes gevangen. En ook nog even een snoekbaars van een kleine 50cm tussendoor, op 2 maden en een 12honderste onderlijn :+

Zo in het netje ziet hij eruit als een vis van 15cm, maar hij was toch echt wel tegen de 50cm :P

[Afbeelding]
Hmm, laatste keer wezen vissen had ik niets. Wordt het water wat warmer zodat er meer gevangen gaat worden? Ik zie het al.. de foto's vertekenen gewoon haha. Ik moet een groter net aanschaffen dan lijkt de vis ook groter

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
The Eagle schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Op een commerciële vijver of gewoon een park waar ook een vijver bij zit? Scheelt nogal qua vangst.
Op een commerciële vijver, ook een aantal keer op z’n vakantiepark geprobeerd een weekend, maar nooit een succes geweest.

Daar ga we niet meer naartoe om te vissen, ondanks de beloftes.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ethan..1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:01:
[...]


Op een commerciële vijver, ook een aantal keer op z’n vakantiepark geprobeerd een weekend, maar nooit een succes geweest.

Daar ga we niet meer naartoe om te vissen, ondanks de beloftes.
Vermoedde al zoiets. Even uit nieuwsgierighed: waar ga je heen en wat ben je precies kwijt voor zo'n weekend als ik vragen mag?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
The Eagle schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Vermoedde al zoiets. Even uit nieuwsgierighed: waar ga je heen en wat ben je precies kwijt voor zo'n weekend als ik vragen mag?
Venhorst via natuurhuisje.nl

https://www.natuurhuisje....6MFcb80pxzAB43KgHZR068UkC

Prijs is rond de €660 voor een midweek.

Is ook de eerste keer voor ons op die locatie,
vorig jaar België geweest. Daar was het goed vissen, beetje hetzelfde concept.

  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Ik ben regelmatig bezig met molens en het opspoelen van lijn erop. En dat vind ik maar een geklungel van niks. Ik heb zo'n simpel houdertje voor een klosje draad. Dat helpt iets, maar het blijft gedoe. Vooral wanneer ik eerst de molen wil voorzien van vuldraad, voor het "echte" draad erop gaat. Dat is bijna altijd: Meestal koop ik rollen van 150 meter, terwijl er (veel) meer dan dat op de molen gaat. Dus dan gaat het als volgt: Eerst die 150 meter op de molen spoelen, dan "vuldraad" erop, totdat de molen lekker vol zit. Dan vuldraad eraf spoelen, op een los klosje. Dan de echte draad ook op een klosje spoelen. Dan de vuldraad terug op de molen en de echte draad er uiteindelijk op. Wanneer ik een molen met 2 spoelen heb, gaat dit makkelijker, omdat je dan van spoel 1 naar spoel 2 kan spoelen en dan zit de draad meteen goed.

Best veel handelingen allemaal.

Nu ben ik op zoek naar een tooltje, waarmee dat makkelijker gaat. In NL kan ik alleen maar van die hele simpele vinden (die ik al heb), of meteen zo'n hengelsportzaak profi-ding (wat ik dan wel weer duur vind). Dan kom je al snel bij ALI uit. Op zich is er wel een tooltje te koop, met een handbediend mechanisme, zoals bijvoorbeeld deze: LINNHUE Lightweight Fishing Line Winder Spooler Antirust Sturdy Line Winder Spinning Baitcasting Reel Fishing Tool Accessories - AliExpress 18

Ik vraag me af hoe goed zoiets werkt. En of ik er wat aan ga hebben. Hebben jullie misschien nog suggesties voor goede machientjes, die mij kunnen helpen?

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ethan..1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:56:
[...]


Venhorst via natuurhuisje.nl

https://www.natuurhuisje....6MFcb80pxzAB43KgHZR068UkC

Prijs is rond de €660 voor een midweek.

Is ook de eerste keer voor ons op die locatie,
vorig jaar België geweest. Daar was het goed vissen, beetje hetzelfde concept.
Ziet er leuk uit, valt alles mee voor een midweek. Hoop wel voor je dat er vis zit, zo groot lijkt die vijver nou ook weer niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:02
Ik doe mn spoel met draad in een pan, draad door het ontluchtingsgaatje van de deksel en draaien maar. Bij een gevlochten draad kun je de pan ook vol water doen, natte draad komt strakker op de molen.


Vandaag eerst wezen dropshotten en zowaar eens gecontroleerd door een boa, de 4e keer in 40jaar vissen!

Later nog een snoekje op de spinhengel, ongeveer 70cm en had mn aas (14cm triple pike fighter) compleet ingeslikt.ik vis al zonder weerkhaken, maar dit was niet te onthaken dus ik heb de haken maar kapot geknipt.

Ik ben weer van de 0 af!

  • Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-06 23:52
Raymond schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:47:
Ik ben regelmatig bezig met molens en het opspoelen van lijn erop. En dat vind ik maar een geklungel van niks. Ik heb zo'n simpel houdertje voor een klosje draad. Dat helpt iets, maar het blijft gedoe. Vooral wanneer ik eerst de molen wil voorzien van vuldraad, voor het "echte" draad erop gaat. Dat is bijna altijd: Meestal koop ik rollen van 150 meter, terwijl er (veel) meer dan dat op de molen gaat. Dus dan gaat het als volgt: Eerst die 150 meter op de molen spoelen, dan "vuldraad" erop, totdat de molen lekker vol zit. Dan vuldraad eraf spoelen, op een los klosje. Dan de echte draad ook op een klosje spoelen. Dan de vuldraad terug op de molen en de echte draad er uiteindelijk op. Wanneer ik een molen met 2 spoelen heb, gaat dit makkelijker, omdat je dan van spoel 1 naar spoel 2 kan spoelen en dan zit de draad meteen goed.

Best veel handelingen allemaal.

Nu ben ik op zoek naar een tooltje, waarmee dat makkelijker gaat. In NL kan ik alleen maar van die hele simpele vinden (die ik al heb), of meteen zo'n hengelsportzaak profi-ding (wat ik dan wel weer duur vind). Dan kom je al snel bij ALI uit. Op zich is er wel een tooltje te koop, met een handbediend mechanisme, zoals bijvoorbeeld deze: LINNHUE Lightweight Fishing Line Winder Spooler Antirust Sturdy Line Winder Spinning Baitcasting Reel Fishing Tool Accessories - AliExpress 18

Ik vraag me af hoe goed zoiets werkt. En of ik er wat aan ga hebben. Hebben jullie misschien nog suggesties voor goede machientjes, die mij kunnen helpen?
Ik koop mijn lijn op AliExpress waardoor ik gewoon lange lijnen kan kopen voor weinig.

Het merk JOF en Mifine zijn goed, heb ik geleerd.

  • jim[beam]
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:13

jim[beam]

Mijn vis kanaal

Gebruikt hier iemand een action cam, gopro / dji / insta360 om hun visserij op te nemen ? Ik heb sinds kort een GoPro 8 en wil 'em graag gebruiken om aanbeten en catch & release videos op te nemen.

Het lijkt me spannend.

Gisteren wezen vissen en voor het eerst in 3 jaar tijd ofzo 2 giebels gevangen. Die dingen zijn zo zeldzaam waar ik woon. En ik wou dat ik mn gopro aan had staan.

https://www.youtube.com/@jimgonefishing/shorts


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jim[beam] schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:01:
Gebruikt hier iemand een action cam, gopro / dji / insta360 om hun visserij op te nemen ? Ik heb sinds kort een GoPro 8 en wil 'em graag gebruiken om aanbeten en catch & release videos op te nemen.

Het lijkt me spannend.

Gisteren wezen vissen en voor het eerst in 3 jaar tijd ofzo 2 giebels gevangen. Die dingen zijn zo zeldzaam waar ik woon. En ik wou dat ik mn gopro aan had staan.
offtopic:
De truc is altijd alles opnemen en met een knop afgelopen x-minuut apart opslaan totdat je de knop weer indrukt. Bij GoPro heet dat HindSight volgens mij: https://community.gopro.c...nformation?language=en_US

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Wie heeft ervaring met de helicopterrig met feedervissen? Ik ga dat dit weekend uitproberen, want ik ga op een meter of 50-55 vissen.

Ik dacht er gewoon dezelfde onderlijntjes aan te doen als bij mn andere feedervisserij (dus 60-100cm). Maar nu zie ik best wel veel info dat er onderlijntjes van 10-20cm worden gebruikt. Dat lijkt mij wel erg kort. Het lijkt ook best te verschillen tussen feedervissen (met korf) en karpervissen (met een klont lood)

Zijn er vuistregels hiervoor?

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Raymond schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:06:
Wie heeft ervaring met de helicopterrig met feedervissen? Ik ga dat dit weekend uitproberen, want ik ga op een meter of 50-55 vissen.

Ik dacht er gewoon dezelfde onderlijntjes aan te doen als bij mn andere feedervisserij (dus 60-100cm). Maar nu zie ik best wel veel info dat er onderlijntjes van 10-20cm worden gebruikt. Dat lijkt mij wel erg kort. Het lijkt ook best te verschillen tussen feedervissen (met korf) en karpervissen (met een klont lood)

Zijn er vuistregels hiervoor?
Van wat ik even snel lees hangt het af van met name de bodemgesteldheid. Zachte bodem --> lood zakt er in, dus langere onderlijn. Harde bodem --> kortere onderlijn, want ligt gewoon vlak.
Maar 100cm onderlijn lijkt me wat veel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
60-100cm heb ik nog nooit gebruikt met feedervissen, maximaal 40cm maar meestal 20cm.

  • Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-06 23:52
Zou een helikopterrig ook werken bij heel zachte bodem en vooral heel veel groene sliertalgen op de bodem?

  • Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Grotbewoner schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:05:
Zou een helikopterrig ook werken bij heel zachte bodem en vooral heel veel groene sliertalgen op de bodem?
Je kan de hoogte een beetje zelf bepalen, en een stukje pop-up zorg ervoor dat je aas boven de algen blijft. Maar ligt er ook aan waar je op vist natuurlijk, brasem zal je niet snel een halve meter boven de bodem vangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 12-06-2026 17:10 ]


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Ernemmer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:53:
60-100cm heb ik nog nooit gebruikt met feedervissen, maximaal 40cm maar meestal 20cm.
Hehe, iedereen vist anders :D

Ik sprak dinsdag iemand die nooit korter dan 100cm vist op kanalen en in stromend water 125-150cm (niet zozeer met helicopter, maar wel feeder)

Maar ik was gewoon verrast dat in de info die ik vond, voor helicopter vaak heel korte onderlijntjes worden gebruikt.

Ik kan best veel filmpjes op YT vinden waarin ze de helicopterrig uitleggen, maar eigenlijk nauwelijks info geven over de onderlijn. Terwijl ik dat bij andere feederfilmpjes wel altijd als info zie.

Ik ga zondag gewoon lekker uitproberen, ik zie het wel :)

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je snel in gaat korten. Idee is juist niet in de knoop kunnen raken bij het werpen. Maar hoe langer de onderlijn hoe groter die kans ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
The Eagle schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Ziet er leuk uit, valt alles mee voor een midweek. Hoop wel voor je dat er vis zit, zo groot lijkt die vijver nou ook weer niet.
Vijver is groot zat 5000m2, alleen de vis viel tegen, het is prima als je met het gezin een weekend boekt en een uurtje hengeltje wilt uitgooien.

Niet voor 4 man die puur voor vissen gaat.
Ik zelf 5 brasems en 35 kleine ruisvoorn, hoop bier en hamburgers 🍔 🤣

  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
Vandaag nog paar uurtjes geweest met een mehod-feeder en een wafter.

1 karper en 2 brasems en 1 grote voorn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J22S3-u7wgTwS3zsFVRk3T4UJBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H00CncSgCOCFTJpePbM4Jjce.jpg?f=fotoalbum_large

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Das een flinke voorn idd :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Raymond schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:26:
[...]


Ik ga zondag gewoon lekker uitproberen, ik zie het wel :)
Nou, vanochtend natuurlijk heerlijk weer, not :+ Maar goed, een keertje oefenen in de zeikregen is ook wel eens goed voor me. Echt veel last gehad van scheepvaart. één of andere stichting, die met 10 dezelfde klotebootjes kwam varen. Ben je zo een kwartier verder, voor je weer kan ingooien. Die gingen allemaal 200 meter verderop voor de sluis liggen wachten, precies op de visstek van mn vismaatje :-(


Maar goed, eens lekker de helikopterrig kunnen uitproberen. Je kan er idd makkelijk goed ver mee gooien en daarbij nog steeds goed nauwkeurig dezelfde plek raken. Dus dat is een plus. Ik gebruikte nu ook window-feedertjes. Daarmee gooi je ook wat makkelijker een grotere afstand en die nemen het aas en voer ook wat makkelijker mee naar de bodem (het is er zo'n 3-4m diep).

Maar ik heb volgens mij de verkeerde setjes gekocht, om die rig mee te maken. De clip die aan de lijn zit, voor de onderlijn, heeft geen wartel. Dus bij het indraaien, draaide ik dus steeds die onderlijn in een enorme krul. Ik heb er een los warteltje tussen geknutseld en toen ging het al veel beter. Dus komende week even het juiste setje halen, met de juiste onderdeeltjes.

Vangst was slecht. Dat kwam ook vooral, omdat ik de eerste 2,5u nauwelijks aan vissen toekwam, met al het rotweer en scheepvaart. Hengel heeft er toen effectief maar kort in gelegen en die momenten dat'ie er in lag, was ik niet lekker aan het vissen met alle golfslag en regen.

Vismaatje is 's middags blijven zitten, toen ging het heel veel beter.

  • ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:53
Raymond schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:59:
[...]


Nou, vanochtend natuurlijk heerlijk weer, not :+ Maar goed, een keertje oefenen in de zeikregen is ook wel eens goed voor me. Echt veel last gehad van scheepvaart. één of andere stichting, die met 10 dezelfde klotebootjes kwam varen. Ben je zo een kwartier verder, voor je weer kan ingooien. Die gingen allemaal 200 meter verderop voor de sluis liggen wachten, precies op de visstek van mn vismaatje :-(


Maar goed, eens lekker de helikopterrig kunnen uitproberen. Je kan er idd makkelijk goed ver mee gooien en daarbij nog steeds goed nauwkeurig dezelfde plek raken. Dus dat is een plus. Ik gebruikte nu ook window-feedertjes. Daarmee gooi je ook wat makkelijker een grotere afstand en die nemen het aas en voer ook wat makkelijker mee naar de bodem (het is er zo'n 3-4m diep).

Maar ik heb volgens mij de verkeerde setjes gekocht, om die rig mee te maken. De clip die aan de lijn zit, voor de onderlijn, heeft geen wartel. Dus bij het indraaien, draaide ik dus steeds die onderlijn in een enorme krul. Ik heb er een los warteltje tussen geknutseld en toen ging het al veel beter. Dus komende week even het juiste setje halen, met de juiste onderdeeltjes.

Vangst was slecht. Dat kwam ook vooral, omdat ik de eerste 2,5u nauwelijks aan vissen toekwam, met al het rotweer en scheepvaart. Hengel heeft er toen effectief maar kort in gelegen en die momenten dat'ie er in lag, was ik niet lekker aan het vissen met alle golfslag en regen.

Vismaatje is 's middags blijven zitten, toen ging het heel veel beter.
Dat is ook een leuke bijeenkomst van vissen, lekker je eigen set-up aan het knutselen en klopt dan de theorie ook in de praktijk, ff aanpassen aan de waterkant, en weer proberen net zo lang dat je er vertrouwen in krijgt en dan de bevestiging dat het ook werkt. 😁 helemaal geweldig.!

  • Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 11:38
Ik ben sinds kort bezig met een method feeder. Daar gebruik ik een onderlijntje van 10cm.

Met gestrekt been.


  • Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 23:30

Oxigeon

En zo is dat!

Artbij schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:12:
Ik ben sinds kort bezig met een method feeder. Daar gebruik ik een onderlijntje van 10cm.
Ik gebruik ook die van 10cm. Met een medium "korfje/mount" of hoe ze die dingen ook noemen. Wat gebruiken jullie bij de method verder?
  1. een prikkertje wat je door een boily steekt?
    2. Een elastiekje en een wafter?
    3. Zoon schroefje wat je in je boily/wafter draait?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Oxigeon schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Ik gebruik ook die van 10cm. Met een medium "korfje/mount" of hoe ze die dingen ook noemen. Wat gebruiken jullie bij de method verder?
  1. een prikkertje wat je door een boily steekt?
    2. Een elastiekje en een wafter?
    3. Zoon schroefje wat je in je boily/wafter draait?
Alledrie.

Handige info:

YouTube: Guide To Wafters! | Jamie Hughes & Andy May

Ik heb btw nog nooit iets op de metgod gevangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 16-06-2026 15:14 ]


  • Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 11:38
Oxigeon schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Ik gebruik ook die van 10cm. Met een medium "korfje/mount" of hoe ze die dingen ook noemen. Wat gebruiken jullie bij de method verder?
  1. een prikkertje wat je door een boily steekt?
    2. Een elastiekje en een wafter?
    3. Zoon schroefje wat je in je boily/wafter draait?
Ik zo'n prikker. Ben na 15 jaar weer aan het karperen en heb gemini gewoon gevraagd terwijl ik in de Decathlon stond met wat ik moest hebben :).

Met gestrekt been.


  • jim[beam]
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:13

jim[beam]

Mijn vis kanaal

Voor de method gebruik ik altijd elastiekje om de wafter vast te maken. Ik heb de prikkertjes gehad maar toen ik Sonubaits wafters ontdekte is het alleen maar elastiekjes. Sonubaits maakte toendertijd geen wafters waar je in kon prikken.

https://www.youtube.com/@jimgonefishing/shorts


  • Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-06 23:52
Bij het ultralight vissen de eerste op een topwater kunstaasje. Al zou deze kever niet eens in de bek van deze ruisvoorn(?) passen. Tot nu toe nog nooit iets op gevangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yuwn_17rjfBmJ9qePc4sGJs5Upg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8P5os4i4eXLbrCiNYLxp9pl.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4Enc8BaFTrYDj79xcmQAidH6hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfSRP479SEzfF7isTXPQT6bL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Grotbewoner op 19-06-2026 22:53 ]


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
Raymond schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:47:
Ik ben regelmatig bezig met molens en het opspoelen van lijn erop. En dat vind ik maar een geklungel van niks. Ik heb zo'n simpel houdertje voor een klosje draad. Dat helpt iets, maar het blijft gedoe. Vooral wanneer ik eerst de molen wil voorzien van vuldraad, voor het "echte" draad erop gaat. Dat is bijna altijd: Meestal koop ik rollen van 150 meter, terwijl er (veel) meer dan dat op de molen gaat. Dus dan gaat het als volgt: Eerst die 150 meter op de molen spoelen, dan "vuldraad" erop, totdat de molen lekker vol zit. Dan vuldraad eraf spoelen, op een los klosje. Dan de echte draad ook op een klosje spoelen. Dan de vuldraad terug op de molen en de echte draad er uiteindelijk op. Wanneer ik een molen met 2 spoelen heb, gaat dit makkelijker, omdat je dan van spoel 1 naar spoel 2 kan spoelen en dan zit de draad meteen goed.

Best veel handelingen allemaal.

Nu ben ik op zoek naar een tooltje, waarmee dat makkelijker gaat. In NL kan ik alleen maar van die hele simpele vinden (die ik al heb), of meteen zo'n hengelsportzaak profi-ding (wat ik dan wel weer duur vind). Dan kom je al snel bij ALI uit. Op zich is er wel een tooltje te koop, met een handbediend mechanisme, zoals bijvoorbeeld deze: LINNHUE Lightweight Fishing Line Winder Spooler Antirust Sturdy Line Winder Spinning Baitcasting Reel Fishing Tool Accessories - AliExpress 18

Ik vraag me af hoe goed zoiets werkt. En of ik er wat aan ga hebben. Hebben jullie misschien nog suggesties voor goede machientjes, die mij kunnen helpen?
Het is uiteindelijk dit dingetje geworden, in de prime-days aanbieding:

THKFISH Angelschnur-Spulen, Angelschnurwickler, Spulen, Angelzubehör, verstellbar, stabil, tragbar, Angelschnur-Spuler mit Klemme, B-Langschnur-Spulen, + C-Linien-Entferner : Amazon.de: Sport & Freizeit

Goeiekoper dan via Ali en sneller in huis. Niet helemaal zoals bedacht, maar volgens mij een superpractische oplossing.

en een stapje vooruit ten opzichte van mn versleten tooltje:

Ultimate Compact Line Spooler | Visdeal
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste