Voor de Noorwegen gangers, hopelijk kan iemand me helpen met onderstaande keuze. Ik twijfel welke hengels mee te nemen.
Over 2 weken heb ik een vistrip naar Noorwegen gepland met m'n schoonvader. We verblijven omgeving Sandnessjoen. Het bootje dat we huren is prima maar geen open zee materiaal. Dat vinden we beiden ook niet leuk vissen, liever in de luwte van het fjord. De dieptes waarop we vissen zullen tussen de 0 en 100m zijn.
We zijn al eerder geweest, toen haakte ik een vergelijkbare heilbot als een paar posts hierboven, maar helaas wisten we nog niks, en bleek de onderlijn veels te dun. Ik kreeg hem na een gevecht tot naast de boot toen de lijn langs z'n tanden raspte, 'ping'.

Echt bizar wat een kracht zo'n heilbot heeft, een paar slagen met z'n staart en hij vertrekt weer naar de bodem. Dit jaar gaan we een nieuwe poging doen!
2 spinhengels liggen klaar:
- Penn Regiment II HSX 240cm / 50-150g
- Spro Salty Beast Nano Heavy Jig Spin, 210cm / 250gr
En deze molens voorzien van 23/00 en 1mm voorslag:
- Penn Slammer IV DX Edition 3500
- Penn Conflict II 5000
M'n schoonvader vergelijkbare hengels en molens.
De Salty Beast is geen discussie, heerlijk lichte hengel, waar ik met shads de hele dag mee kan vissen. Ik twijfel echter over de lichte 50-150gr hengel.
Ik heb thuis nog een boothengel, echt zo'n dikke stok:
- Penn Regiment II 212 30lbs Inner Boat - 2.10m
Ik dacht deze misschien te gebruiken voor dood aas vissen. Aan de andere kant, hebben we slecht weer en kunnen we niet uitvaren dan zit ik met die korte stokken. Er passen met proppen maar 4 in de hengelkoker.
Wat zouden jullie doen? Licht vissen is misschien leuker dan hijsen?
(gelukkig wel een 'kleine' mogen landen)
[
Voor 15% gewijzigd door
fRiEtJeSaTe op 17-08-2026 19:37
]