Vissers op GoT - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-07 10:55

Barrycade

Through the...

True schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:58:
En hoe was jullie eerste snoek dag van het seizoen?
Van alles geprobeerd hier met mijn vismaatje en in toch wel bijna 5 uur vissen beiden maar één gevangen. We hebben een prachtig watertje in de buurt waar van alles in zwemt met o.a. snoek, maar waar ook heel veel waterplanten in zitten. Veel met kikkertjes hier geprobeerd want met iets anders is er niet op snoek te vissen wel flink wat grepen naar het aasje, maar goed blijven ze niet zitten. Iemand nog tips voor zulk water?

Bij een beekje vrijwel direct beet op een Nays vnm (venom) waar veel minder waterplanten zaten.

Al met al prima dagje ondanks maar ééntje in het net.
Niet perse snoekdag, wel weer lekker roofvissen met mijn vismaat, uiteindelijk iets van 24 vissen in de boot, 3 baars waarvan de grootste 44cm , een 90 cm snoek en de rest allemaal snoekbaars waarvan 1 kleintje en de rest allemaal 55+ ers grootste was 68 cm. We hadden een stukje gevonden waar ze blijkbaar gestapeld lagen. Hadden zeker 12 meer kunnen zijn, maar redelijk wat verspeeld, maar we visten niet met staart dregje dus wellicht niet lekker gehaakt. En ze lagen strak naast de kant dus ook niet lekker drillen met een meter tussen wal en boot.

De "tok" van een snoekbaars aanbeet is echt super verslavend. :*)

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-07 09:04
Vandaag in mijn lokale naamloze meertje het eerste baarsje vanaf de kajak de gevangen met een ultralight hengel, leuk en bemoedigend.

Ik had mijn snoekhengel ook meegenomen, vooral om te testen of het een beetje te doen was met die lengte. Ging prima. Toen ik die baars had gevangen dacht ik dat maar eens moest kijken of ik een snoek kon vinden ook al heb ik eigenlijk geen idee hoe je een meer te lijf gaat. En ik had ook een 14cm 45g rapala Peto als aas, best een groot aasje voor deze tijd van het jaar.

Dacht niet dat ik iets zou haken, maar na een beetje rondwerpen had ik onverwacht toch beet. Tot mijn verbazing zag ik een forse snoekbaars springen en zich los schudden (slip stond te strak). Dit terwijl dit water slechts heel indirect in verbinding staat met een grote rivier. Had ik dus echt niet verwacht.

Leuk! Mijn zomer project wordt het om die vis te vangen. Mijn eigen Moby Dick, eigenlijk wel leuk dat ik hem niet meteen kon vangen.

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:10
Vanaf morgen een midweek een huisje met visvijver geboekt in noord Brabant, en ik kijk er erg naar uit.

Even 3 volle dagen alles uit de kast trekken betreft de manier van vissen zowel method, pen en oppervlakte vissen eens kijken deze dagen wat er te pakken valt. :Y)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ethan..1 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:32:
Vanaf morgen een midweek een huisje met visvijver geboekt in noord Brabant, en ik kijk er erg naar uit.

Even 3 volle dagen alles uit de kast trekken betreft de manier van vissen zowel method, pen en oppervlakte vissen eens kijken deze dagen wat er te pakken valt. :Y)
Op een commerciële vijver of gewoon een park waar ook een vijver bij zit? Scheelt nogal qua vangst lijkt me.

Edit gisteren nog aan de Dommel gezeten. Helaas niks boven. 1 aanbeet gehad maar gemist.
Volgende keer beter :)

Bij toeval ook nog de eigenaar van onderstaande gesproken. Bootje doet zijn naam eer aan, blijkt al 50 jaar oud te zijn :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8mlOWSFVHlxYxaoJXFAUCcPCIY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PUAMy37nybzH6JvmUj062M9c.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 07-06-2026 13:36 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-07 14:59
Vandaag eens 's middags begonnen met vissen, tot in de avond. Weer aan het Zwolle-IJsselkanaal, aangezien ik daar over 2wk een wedstrijd heb.

Wel grappig, nu ik wat meer vis, krijg ik ook steeds meer aanspraak. In de loop van de avond kwam er nog even iemand kijken, die blijkbaar elk weekend een rondje maakt langs allerlei visstekken. Blijkt iemand te zijn die dus over 2wk ook met die wedstrijd meedoet.

Vanaf een uurtje of 19:00 begon de vangst wel aardig aan te trekken. Wat kolbleitjes gevangen. En ook nog even een snoekbaars van een kleine 50cm tussendoor, op 2 maden en een 12honderste onderlijn :+

Zo in het netje ziet hij eruit als een vis van 15cm, maar hij was toch echt wel tegen de 50cm :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6T-v0FQik2TVK_WEl0_wA4wO1Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zn06LTM8q0dqRsSA9yK2ch2T.jpg?f=fotoalbum_large

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:23

Oxigeon

En zo is dat!

Raymond schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:58:
Vandaag eens 's middags begonnen met vissen, tot in de avond. Weer aan het Zwolle-IJsselkanaal, aangezien ik daar over 2wk een wedstrijd heb.

Wel grappig, nu ik wat meer vis, krijg ik ook steeds meer aanspraak. In de loop van de avond kwam er nog even iemand kijken, die blijkbaar elk weekend een rondje maakt langs allerlei visstekken. Blijkt iemand te zijn die dus over 2wk ook met die wedstrijd meedoet.

Vanaf een uurtje of 19:00 begon de vangst wel aardig aan te trekken. Wat kolbleitjes gevangen. En ook nog even een snoekbaars van een kleine 50cm tussendoor, op 2 maden en een 12honderste onderlijn :+

Zo in het netje ziet hij eruit als een vis van 15cm, maar hij was toch echt wel tegen de 50cm :P

[Afbeelding]
Hmm, laatste keer wezen vissen had ik niets. Wordt het water wat warmer zodat er meer gevangen gaat worden? Ik zie het al.. de foto's vertekenen gewoon haha. Ik moet een groter net aanschaffen dan lijkt de vis ook groter

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• ethan..1
The Eagle schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Op een commerciële vijver of gewoon een park waar ook een vijver bij zit? Scheelt nogal qua vangst.
Op een commerciële vijver, ook een aantal keer op z’n vakantiepark geprobeerd een weekend, maar nooit een succes geweest.

Daar ga we niet meer naartoe om te vissen, ondanks de beloftes.

• The Eagle

The Eagle

ethan..1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Op een commerciële vijver, ook een aantal keer op z’n vakantiepark geprobeerd een weekend, maar nooit een succes geweest.

Daar ga we niet meer naartoe om te vissen, ondanks de beloftes.
Vermoedde al zoiets. Even uit nieuwsgierighed: waar ga je heen en wat ben je precies kwijt voor zo'n weekend als ik vragen mag?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ethan..1
The Eagle schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Vermoedde al zoiets. Even uit nieuwsgierighed: waar ga je heen en wat ben je precies kwijt voor zo'n weekend als ik vragen mag?
Venhorst via natuurhuisje.nl

https://www.natuurhuisje....6MFcb80pxzAB43KgHZR068UkC

Prijs is rond de €660 voor een midweek.

Is ook de eerste keer voor ons op die locatie,
vorig jaar België geweest. Daar was het goed vissen, beetje hetzelfde concept.

• Raymond
Ik ben regelmatig bezig met molens en het opspoelen van lijn erop. En dat vind ik maar een geklungel van niks. Ik heb zo'n simpel houdertje voor een klosje draad. Dat helpt iets, maar het blijft gedoe. Vooral wanneer ik eerst de molen wil voorzien van vuldraad, voor het "echte" draad erop gaat. Dat is bijna altijd: Meestal koop ik rollen van 150 meter, terwijl er (veel) meer dan dat op de molen gaat. Dus dan gaat het als volgt: Eerst die 150 meter op de molen spoelen, dan "vuldraad" erop, totdat de molen lekker vol zit. Dan vuldraad eraf spoelen, op een los klosje. Dan de echte draad ook op een klosje spoelen. Dan de vuldraad terug op de molen en de echte draad er uiteindelijk op. Wanneer ik een molen met 2 spoelen heb, gaat dit makkelijker, omdat je dan van spoel 1 naar spoel 2 kan spoelen en dan zit de draad meteen goed.

Best veel handelingen allemaal.

Nu ben ik op zoek naar een tooltje, waarmee dat makkelijker gaat. In NL kan ik alleen maar van die hele simpele vinden (die ik al heb), of meteen zo'n hengelsportzaak profi-ding (wat ik dan wel weer duur vind). Dan kom je al snel bij ALI uit. Op zich is er wel een tooltje te koop, met een handbediend mechanisme, zoals bijvoorbeeld deze: LINNHUE Lightweight Fishing Line Winder Spooler Antirust Sturdy Line Winder Spinning Baitcasting Reel Fishing Tool Accessories - AliExpress 18

Ik vraag me af hoe goed zoiets werkt. En of ik er wat aan ga hebben. Hebben jullie misschien nog suggesties voor goede machientjes, die mij kunnen helpen?

• The Eagle

The Eagle

ethan..1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Venhorst via natuurhuisje.nl

https://www.natuurhuisje....6MFcb80pxzAB43KgHZR068UkC

Prijs is rond de €660 voor een midweek.

Is ook de eerste keer voor ons op die locatie,
vorig jaar België geweest. Daar was het goed vissen, beetje hetzelfde concept.
Ziet er leuk uit, valt alles mee voor een midweek. Hoop wel voor je dat er vis zit, zo groot lijkt die vijver nou ook weer niet.

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:05
Ik doe mn spoel met draad in een pan, draad door het ontluchtingsgaatje van de deksel en draaien maar. Bij een gevlochten draad kun je de pan ook vol water doen, natte draad komt strakker op de molen.

Vandaag eerst wezen dropshotten en zowaar eens gecontroleerd door een boa, de 4e keer in 40jaar vissen!

Later nog een snoekje op de spinhengel, ongeveer 70cm en had mn aas (14cm triple pike fighter) compleet ingeslikt.ik vis al zonder weerkhaken, maar dit was niet te onthaken dus ik heb de haken maar kapot geknipt.

Ik ben weer van de 0 af!

• Grotbewoner
Raymond schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:47:
Ik ben regelmatig bezig met molens en het opspoelen van lijn erop. En dat vind ik maar een geklungel van niks. Ik heb zo'n simpel houdertje voor een klosje draad. Dat helpt iets, maar het blijft gedoe. Vooral wanneer ik eerst de molen wil voorzien van vuldraad, voor het "echte" draad erop gaat. Dat is bijna altijd: Meestal koop ik rollen van 150 meter, terwijl er (veel) meer dan dat op de molen gaat. Dus dan gaat het als volgt: Eerst die 150 meter op de molen spoelen, dan "vuldraad" erop, totdat de molen lekker vol zit. Dan vuldraad eraf spoelen, op een los klosje. Dan de echte draad ook op een klosje spoelen. Dan de vuldraad terug op de molen en de echte draad er uiteindelijk op. Wanneer ik een molen met 2 spoelen heb, gaat dit makkelijker, omdat je dan van spoel 1 naar spoel 2 kan spoelen en dan zit de draad meteen goed.

Nu ben ik op zoek naar een tooltje, waarmee dat makkelijker gaat. In NL kan ik alleen maar van die hele simpele vinden (die ik al heb), of meteen zo'n hengelsportzaak profi-ding (wat ik dan wel weer duur vind). Dan kom je al snel bij ALI uit. Op zich is er wel een tooltje te koop, met een handbediend mechanisme, zoals bijvoorbeeld deze: LINNHUE Lightweight Fishing Line Winder Spooler Antirust Sturdy Line Winder Spinning Baitcasting Reel Fishing Tool Accessories - AliExpress 18

Ik vraag me af hoe goed zoiets werkt. En of ik er wat aan ga hebben. Hebben jullie misschien nog suggesties voor goede machientjes, die mij kunnen helpen?
Ik koop mijn lijn op AliExpress waardoor ik gewoon lange lijnen kan kopen voor weinig.

Het merk JOF en Mifine zijn goed, heb ik geleerd.

• jim[beam]
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-07 19:27

jim[beam]

Mijn vis kanaal

Gebruikt hier iemand een action cam, gopro / dji / insta360 om hun visserij op te nemen ? Ik heb sinds kort een GoPro 8 en wil 'em graag gebruiken om aanbeten en catch & release videos op te nemen.

Het lijkt me spannend.

Gisteren wezen vissen en voor het eerst in 3 jaar tijd ofzo 2 giebels gevangen. Die dingen zijn zo zeldzaam waar ik woon. En ik wou dat ik mn gopro aan had staan.

https://www.youtube.com/@jimgonefishing/shorts

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jim[beam] schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:01:
Gebruikt hier iemand een action cam, gopro / dji / insta360 om hun visserij op te nemen ? Ik heb sinds kort een GoPro 8 en wil 'em graag gebruiken om aanbeten en catch & release videos op te nemen.

Het lijkt me spannend.

Gisteren wezen vissen en voor het eerst in 3 jaar tijd ofzo 2 giebels gevangen. Die dingen zijn zo zeldzaam waar ik woon. En ik wou dat ik mn gopro aan had staan.
offtopic:
De truc is altijd alles opnemen en met een knop afgelopen x-minuut apart opslaan totdat je de knop weer indrukt. Bij GoPro heet dat HindSight volgens mij: https://community.gopro.c...nformation?language=en_US

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Raymond
Wie heeft ervaring met de helicopterrig met feedervissen? Ik ga dat dit weekend uitproberen, want ik ga op een meter of 50-55 vissen.

Ik dacht er gewoon dezelfde onderlijntjes aan te doen als bij mn andere feedervisserij (dus 60-100cm). Maar nu zie ik best wel veel info dat er onderlijntjes van 10-20cm worden gebruikt. Dat lijkt mij wel erg kort. Het lijkt ook best te verschillen tussen feedervissen (met korf) en karpervissen (met een klont lood)

Zijn er vuistregels hiervoor?

• The Eagle

The Eagle

Raymond schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:06:
Wie heeft ervaring met de helicopterrig met feedervissen? Ik ga dat dit weekend uitproberen, want ik ga op een meter of 50-55 vissen.

Ik dacht er gewoon dezelfde onderlijntjes aan te doen als bij mn andere feedervisserij (dus 60-100cm). Maar nu zie ik best wel veel info dat er onderlijntjes van 10-20cm worden gebruikt. Dat lijkt mij wel erg kort. Het lijkt ook best te verschillen tussen feedervissen (met korf) en karpervissen (met een klont lood)

Zijn er vuistregels hiervoor?
Van wat ik even snel lees hangt het af van met name de bodemgesteldheid. Zachte bodem --> lood zakt er in, dus langere onderlijn. Harde bodem --> kortere onderlijn, want ligt gewoon vlak.
Maar 100cm onderlijn lijkt me wat veel.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
60-100cm heb ik nog nooit gebruikt met feedervissen, maximaal 40cm maar meestal 20cm.

• Grotbewoner
Zou een helikopterrig ook werken bij heel zachte bodem en vooral heel veel groene sliertalgen op de bodem?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Grotbewoner schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:05:
Zou een helikopterrig ook werken bij heel zachte bodem en vooral heel veel groene sliertalgen op de bodem?
Je kan de hoogte een beetje zelf bepalen, en een stukje pop-up zorg ervoor dat je aas boven de algen blijft. Maar ligt er ook aan waar je op vist natuurlijk, brasem zal je niet snel een halve meter boven de bodem vangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 12-06-2026 17:10 ]

• Raymond
Ernemmer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:53:
60-100cm heb ik nog nooit gebruikt met feedervissen, maximaal 40cm maar meestal 20cm.
Hehe, iedereen vist anders :D

Ik sprak dinsdag iemand die nooit korter dan 100cm vist op kanalen en in stromend water 125-150cm (niet zozeer met helicopter, maar wel feeder)

Maar ik was gewoon verrast dat in de info die ik vond, voor helicopter vaak heel korte onderlijntjes worden gebruikt.

Ik kan best veel filmpjes op YT vinden waarin ze de helicopterrig uitleggen, maar eigenlijk nauwelijks info geven over de onderlijn. Terwijl ik dat bij andere feederfilmpjes wel altijd als info zie.

Ik ga zondag gewoon lekker uitproberen, ik zie het wel :)

• The Eagle

The Eagle

Ik denk dat je snel in gaat korten. Idee is juist niet in de knoop kunnen raken bij het werpen. Maar hoe langer de onderlijn hoe groter die kans ;)

• ethan..1
The Eagle schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Ziet er leuk uit, valt alles mee voor een midweek. Hoop wel voor je dat er vis zit, zo groot lijkt die vijver nou ook weer niet.
Vijver is groot zat 5000m2, alleen de vis viel tegen, het is prima als je met het gezin een weekend boekt en een uurtje hengeltje wilt uitgooien.

Niet voor 4 man die puur voor vissen gaat.
Ik zelf 5 brasems en 35 kleine ruisvoorn, hoop bier en hamburgers 🍔 🤣

• ethan..1
Vandaag nog paar uurtjes geweest met een mehod-feeder en een wafter.

1 karper en 2 brasems en 1 grote voorn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J22S3-u7wgTwS3zsFVRk3T4UJBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H00CncSgCOCFTJpePbM4Jjce.jpg?f=fotoalbum_large

• The Eagle

The Eagle

Das een flinke voorn idd :+

• Raymond
Raymond schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:26:
[...]

Ik ga zondag gewoon lekker uitproberen, ik zie het wel :)
Nou, vanochtend natuurlijk heerlijk weer, not :+ Maar goed, een keertje oefenen in de zeikregen is ook wel eens goed voor me. Echt veel last gehad van scheepvaart. één of andere stichting, die met 10 dezelfde klotebootjes kwam varen. Ben je zo een kwartier verder, voor je weer kan ingooien. Die gingen allemaal 200 meter verderop voor de sluis liggen wachten, precies op de visstek van mn vismaatje :-(

Maar goed, eens lekker de helikopterrig kunnen uitproberen. Je kan er idd makkelijk goed ver mee gooien en daarbij nog steeds goed nauwkeurig dezelfde plek raken. Dus dat is een plus. Ik gebruikte nu ook window-feedertjes. Daarmee gooi je ook wat makkelijker een grotere afstand en die nemen het aas en voer ook wat makkelijker mee naar de bodem (het is er zo'n 3-4m diep).

Maar ik heb volgens mij de verkeerde setjes gekocht, om die rig mee te maken. De clip die aan de lijn zit, voor de onderlijn, heeft geen wartel. Dus bij het indraaien, draaide ik dus steeds die onderlijn in een enorme krul. Ik heb er een los warteltje tussen geknutseld en toen ging het al veel beter. Dus komende week even het juiste setje halen, met de juiste onderdeeltjes.

Vangst was slecht. Dat kwam ook vooral, omdat ik de eerste 2,5u nauwelijks aan vissen toekwam, met al het rotweer en scheepvaart. Hengel heeft er toen effectief maar kort in gelegen en die momenten dat'ie er in lag, was ik niet lekker aan het vissen met alle golfslag en regen.

Vismaatje is 's middags blijven zitten, toen ging het heel veel beter.

• ethan..1
Raymond schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:59:
[...]

Nou, vanochtend natuurlijk heerlijk weer, not :+ Maar goed, een keertje oefenen in de zeikregen is ook wel eens goed voor me. Echt veel last gehad van scheepvaart. één of andere stichting, die met 10 dezelfde klotebootjes kwam varen. Ben je zo een kwartier verder, voor je weer kan ingooien. Die gingen allemaal 200 meter verderop voor de sluis liggen wachten, precies op de visstek van mn vismaatje :-(

Maar goed, eens lekker de helikopterrig kunnen uitproberen. Je kan er idd makkelijk goed ver mee gooien en daarbij nog steeds goed nauwkeurig dezelfde plek raken. Dus dat is een plus. Ik gebruikte nu ook window-feedertjes. Daarmee gooi je ook wat makkelijker een grotere afstand en die nemen het aas en voer ook wat makkelijker mee naar de bodem (het is er zo'n 3-4m diep).

Maar ik heb volgens mij de verkeerde setjes gekocht, om die rig mee te maken. De clip die aan de lijn zit, voor de onderlijn, heeft geen wartel. Dus bij het indraaien, draaide ik dus steeds die onderlijn in een enorme krul. Ik heb er een los warteltje tussen geknutseld en toen ging het al veel beter. Dus komende week even het juiste setje halen, met de juiste onderdeeltjes.

Vangst was slecht. Dat kwam ook vooral, omdat ik de eerste 2,5u nauwelijks aan vissen toekwam, met al het rotweer en scheepvaart. Hengel heeft er toen effectief maar kort in gelegen en die momenten dat'ie er in lag, was ik niet lekker aan het vissen met alle golfslag en regen.

Vismaatje is 's middags blijven zitten, toen ging het heel veel beter.
Dat is ook een leuke bijeenkomst van vissen, lekker je eigen set-up aan het knutselen en klopt dan de theorie ook in de praktijk, ff aanpassen aan de waterkant, en weer proberen net zo lang dat je er vertrouwen in krijgt en dan de bevestiging dat het ook werkt. 😁 helemaal geweldig.!

• Artbij
  • Laatst online: 17-07 10:58
Ik ben sinds kort bezig met een method feeder. Daar gebruik ik een onderlijntje van 10cm.

Met gestrekt been.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:23

Oxigeon

En zo is dat!

Artbij schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:12:
Ik ben sinds kort bezig met een method feeder. Daar gebruik ik een onderlijntje van 10cm.
Ik gebruik ook die van 10cm. Met een medium "korfje/mount" of hoe ze die dingen ook noemen. Wat gebruiken jullie bij de method verder?
  1. een prikkertje wat je door een boily steekt?
    2. Een elastiekje en een wafter?
    3. Zoon schroefje wat je in je boily/wafter draait?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Raymond
Oxigeon schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Ik gebruik ook die van 10cm. Met een medium "korfje/mount" of hoe ze die dingen ook noemen. Wat gebruiken jullie bij de method verder?
Alledrie.

Handige info:

YouTube: Guide To Wafters! | Jamie Hughes & Andy May

Ik heb btw nog nooit iets op de metgod gevangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 16-06-2026 15:14 ]

• Artbij
  • Laatst online: 17-07 10:58
Oxigeon schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Ik zo'n prikker. Ben na 15 jaar weer aan het karperen en heb gemini gewoon gevraagd terwijl ik in de Decathlon stond met wat ik moest hebben :).

Met gestrekt been.

• jim[beam]

jim[beam]

Mijn vis kanaal

Voor de method gebruik ik altijd elastiekje om de wafter vast te maken. Ik heb de prikkertjes gehad maar toen ik Sonubaits wafters ontdekte is het alleen maar elastiekjes. Sonubaits maakte toendertijd geen wafters waar je in kon prikken.

• Grotbewoner
Bij het ultralight vissen de eerste op een topwater kunstaasje. Al zou deze kever niet eens in de bek van deze ruisvoorn(?) passen. Tot nu toe nog nooit iets op gevangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yuwn_17rjfBmJ9qePc4sGJs5Upg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8P5os4i4eXLbrCiNYLxp9pl.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4Enc8BaFTrYDj79xcmQAidH6hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfSRP479SEzfF7isTXPQT6bL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Grotbewoner op 19-06-2026 22:53 ]

• Raymond
Raymond schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:47:

Het is uiteindelijk dit dingetje geworden, in de prime-days aanbieding:

THKFISH Angelschnur-Spulen, Angelschnurwickler, Spulen, Angelzubehör, verstellbar, stabil, tragbar, Angelschnur-Spuler mit Klemme, B-Langschnur-Spulen, + C-Linien-Entferner : Amazon.de: Sport & Freizeit

Goeiekoper dan via Ali en sneller in huis. Niet helemaal zoals bedacht, maar volgens mij een superpractische oplossing.

en een stapje vooruit ten opzichte van mn versleten tooltje:

Ultimate Compact Line Spooler | Visdeal

• Raymond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbaD6hSfS4Xl2Ojd8in-Wz9vAgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asLwtbEFAAuXjxrI4tYYWXuy.jpg?f=fotoalbum_large Vanochtend weer eens lekker naar de ijssel geweest, met een halve liter maden. Dat flink aangevoerd als aas (ik heb van die halve liter ongeveer 0,4L doodgemaakt om te gebruiken als lokaas).

Dus voor de verandering eens geen brasems gevangen. Maar wel mooie grote voorns, kolblei en windes. Best wel wat windes groter dan een kilo, waaronder deze van 1,5KG em iets meer dan 50cm.

Leuke ochtend gehad :)

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:16
My-life schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:05:
[...]

Vandaag een poging gewaagd. Geen nieuwe hengel gekocht, maar een wickle pickertje meegenomen. Schuifloodje erop en een onderlijn met mais aan de haak. Bij de derde inworp een harde aanbeet en een sterke vis eraan die er helaas af ging bij het binnenhalen. Even laten een dikke voorn en nog wat later, jawel, een jonge barbeel :*) . Het was laat en werd snel donker, maar dit smaakt naar meer.
Over een week of vier zijn we ook in de Ardèche. Ik zie veel over vliegvissen, maar ik heb geen zin om een nieuwe techniek te gaan leren en weer nieuwe spullen aan te schaffen. Weet iemand wat ik in deze omgeving (noordkant Ardèche) met een method feeder of match hengel kan? Of vaste stok...

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:02

ST10©DE

Dus.............

barrymossel schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:59:
[...]

Over een week of vier zijn we ook in de Ardèche. Ik zie veel over vliegvissen, maar ik heb geen zin om een nieuwe techniek te gaan leren en weer nieuwe spullen aan te schaffen. Weet iemand wat ik in deze omgeving (noordkant Ardèche) met een method feeder of match hengel kan? Of vaste stok...
Barbeel ?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• The Eagle

The Eagle

[...]

Vermoedelijk geen reet, want warm en de meeste rivieren vrij sterk opgedroogd al. Tenzij je aan de Rhone zit. Dan zou ik me focussen op het echte rivier vissen. Niet met de method maar gewoon met de normale feeder als je dat wilt. Wel zwaarder spul nodig dan.

• Bouke-p
[...]

Ik ga volgende week voor het eerst naar de ardeche, maar ik lees overal dat er veel barbeel zit en dat dit met een stevige feederhengel en kaas als aas goed vissen is.

Op YouTube staan veel filmpjes.

• barrymossel
Bouke-p schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Ik ga volgende week voor het eerst naar de ardeche, maar ik lees overal dat er veel barbeel zit en dat dit met een stevige feederhengel en kaas als aas goed vissen is.

Op YouTube staan veel filmpjes.
Laat maar weten hoe het ging en waar je je hengel hebt uitgegooid. Wij gaan pas over een paar weken (helaas).

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:16
Toen ik daar op barbeel viste met dus die wickle picker ging dat vooral op gevoel. Daarom denk ik dat de hengel niet zo stevig hoeft te zijn. Er stonden de hele dag door wel mannen van de camping, in de zwembroek, middenin de Ardèche met de werphengel in de hand te vissen. Kaas leek inderdaad het best te werken.

Het water was doorgaans kraakhelder. Je kon de barbelen zien zwemmen. Een keer kregen we storm en daarna was de rivier een stuk woester en troebel van het vuil en zand wat erin was gespoeld, maar dat was na een paar dagen weer weg.

• Bouke-p
Goed om te weten! Ik heb ruimte genoeg dus neem wat verschillende hengels mee.

Ik las ook ergens dat je met kleine spinners forel zou kunnen vangen, dus ook mn spinhengel gaat mee.

Ik ben echt heel benieuwd, dit is echt nieuw voor mij.

• Stef120
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:49
Ik hoop dat er op de camping waar wij zitten wat materiaal te huur is. Wij vetrekken morgen richting Ardèche en heb helaas geen ruimte voor sportvisserij in de auto.

• The Eagle

The Eagle

Stef120 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:14:
Ik hoop dat er op de camping waar wij zitten wat materiaal te huur is. Wij vetrekken morgen richting Ardèche en heb helaas geen ruimte voor sportvisserij in de auto.
Beetje laat dan, maar voor de volgende keer: haal ergens zon kinder hengel. Simpel telescoopje met molen. Viskoffer past vast wel ergens onder een voorstoel en klaar.
Overigens heb je voor vier tientjes ook gewoon een reishengel die lekker compact is.

Waar zit je ergens in de Ardèche? Zijn wel hengelsport zaken daarzo, kun je ook lokaal kopen.

• Stef120
Waar zit je ergens in de Ardèche? Zijn wel hengelsport zaken daarzo, kun je ook lokaal kopen.
We zitten in de buurt van Pradons. Ik heb wel gedacht om wat mee te nemen maar heb mn spullen nog niet op orde. Wellicht is het aanschaffen van een reisset een goed idee voor spontane tripjes.

Ik ga even een lokale winkel zoeken daar. Mn

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:09

Bob Popcorn

Plop!

[...]

Ik ben hier een keertje geweest: https://maps.app.goo.gl/shC5oUoptuH8GZNR6, toen was het ook zo enorm droog en dan moet je dus de stuwmeertjes opzoeken. Spinhengeltje met lepeltjes en forelletjes vangen was erg leuk. Ook een knoepert van een metersnoek gehaakt, helaas niet geland!

Kan niet stoppen met ontploffen!

• barrymossel
Bob Popcorn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:35:
[...]

Ik ben hier een keertje geweest: https://maps.app.goo.gl/shC5oUoptuH8GZNR6, toen was het ook zo enorm droog en dan moet je dus de stuwmeertjes opzoeken. Spinhengeltje met lepeltjes en forelletjes vangen was erg leuk. Ook een knoepert van een metersnoek gehaakt, helaas niet geland!
Onze camping zit aan zo'n stuwmeertje geloof ik en daar mag je in de ochtend en avond ook vissen. Maar heb dus nog nooit met een spinhengel gevist. Dus geen idee of ik daar op zit te wachten nu... Had gehoopt dat ik ergens lekker rustig met de method aan de gang kon...

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

barrymossel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:33:
[...]

Onze camping zit aan zo'n stuwmeertje geloof ik en daar mag je in de ochtend en avond ook vissen. Maar heb dus nog nooit met een spinhengel gevist. Dus geen idee of ik daar op zit te wachten nu... Had gehoopt dat ik ergens lekker rustig met de method aan de gang kon...
Wat verwacht je dat er anders is aan een spinhengel tov een method feeder? :p Ingooien, af laten zinken, binnen draaien. Is allemaal niet zo spannend hoor, dat roofvissen. :D

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bob Popcorn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:21:
[...]

Wat verwacht je dat er anders is aan een spinhengel tov een method feeder? :p Ingooien, af laten zinken, binnen draaien. Is allemaal niet zo spannend hoor, dat roofvissen. :D
Roofvissen is juist spannend oOo

• jim[beam]

jim[beam]

Mijn vis kanaal

barrymossel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:33:
[...]

Een vriend van me, die vist met een spinhengeltje met een method feeder. Gaat goed hoor. Had zelfs heel lang een shimano 1000 molentje. Het is 'em toch gelukt om er eeen flink spiegel mee te landen. Gewoon doen dus.

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Iemand toevallig er alweer op uit geweest om op snoekbaars te vissen de afgelopen dagen? Hoe zijn de vangsten?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• The Eagle

The Eagle

Stef120 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:45:
[...]

[...]

We zitten in de buurt van Pradons. Ik heb wel gedacht om wat mee te nemen maar heb mn spullen nog niet op orde. Wellicht is het aanschaffen van een reisset een goed idee voor spontane tripjes.

Ik ga even een lokale winkel zoeken daar. Mn
Ik zat vorig jaar daar ook in de buurt. Verwacht niet teveel van de rivieren nu zou ik zeggen, is er al een tijje warm. Er zitten wel hengelsportzaken her en der, ga morgen even zoeken voor je. Zoekterm is pecheur et chasser (vissen en jagen).

Overigens, pak defile de Ruoms een keer mee met de auto. Gaaf om te rijden :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vandaag een extra spoel ontvangen (Shimano Spoel Sahara 2500S HG FJ), stond twee maand op backorder of zo. Vind zelf het kunnen vervangen van de spoel op een molen en dan ineens andere lijn hebben wel een stuk fijner dan het draad er af moeten draaien en iets anders van een klosje er op.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

True schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:30:
Vandaag een extra spoel ontvangen (Shimano Spoel Sahara 2500S HG FJ), stond twee maand op backorder of zo. Vind zelf het kunnen vervangen van de spoel op een molen en dan ineens andere lijn hebben wel een stuk fijner dan het draad er af moeten draaien en iets anders van een klosje er op.
Ja, dat doet toch ook niemand mag ik hopen? :D

btw, nog 2 weken! * Bob Popcorn gaat weer naar noord noord Noorwegen achter de écht grote vissen aan

• Stef120
The Eagle schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:13:
[...]

Ik zat vorig jaar daar ook in de buurt. Verwacht niet teveel van de rivieren nu zou ik zeggen, is er al een tijje warm. Er zitten wel hengelsportzaken her en der, ga morgen even zoeken voor je. Zoekterm is pecheur et chasser (vissen en jagen).

Overigens, pak defile de Ruoms een keer mee met de auto. Gaaf om te rijden :)
Thanx voor de tip, pak de route zeker even mee.

Was op tijd klaar met inpakken dus toch even hengels spullen uitgezocht, vond een tiental kleine spinner lepels en heb een dropshot en spin hengel ingepakt. Lekker licht materiaal. Vond ook nog een paar onderlijnen, ook mee. In de basis dus compleet en zin om te vertrekken.

Vangsten komen uiteraard hier terecht.

• Stef120
Hoe kan die gozer nou opeens van alles vinden denk je vast.

Ik heb ooit van een buurman een Albatros zitkist gehad, was van z'n overleden schoonvader geweest en vroeg ik er iets mee wilde doen. Wel sporadisch door de bakjes en vakjes gegaan maar nooit serieus gekeken.

Zit dus best wat licht materiaal in en allerlei onderlijnen, dobbers en "rotzooi". Best wat bruikbaar spul wat nu goed van pas gaat komen.

• barrymossel
Stef120 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:29:
[...]

Thanx voor de tip, pak de route zeker even mee.

Was op tijd klaar met inpakken dus toch even hengels spullen uitgezocht, vond een tiental kleine spinner lepels en heb een dropshot en spin hengel ingepakt. Lekker licht materiaal. Vond ook nog een paar onderlijnen, ook mee. In de basis dus compleet en zin om te vertrekken.

Vangsten komen uiteraard hier terecht.
Ik heb zojuist een UL spinhengel gekocht, want wil het toch eens proberen. Let wel op dat volgens mij best vaak (altijd) alleen (1 of 2 stuks) enkele haak toegestaan is.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

barrymossel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:47:
[...]

Ik heb zojuist een UL spinhengel gekocht, want wil het toch eens proberen. Let wel op dat volgens mij best vaak (altijd) alleen (1 of 2 stuks) enkele haak toegestaan is.
Ja, het gedeelte van de Ardeche dat ik doorstuurde is een enkele haak (maximaal 2 enkele haken) zonder weerhaak.

• Stef120
Oh, goeie tip, er zitten enkele dreggen op. Dat is een probleem. Ik ga erop letten

• Bouke-p
Stef120 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:10:
Oh, goeie tip, er zitten enkele dreggen op. Dat is een probleem. Ik ga erop letten
Geen probleem, gewoon ff 2 haken eraf knippen en klaar ben je.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Bouke-p schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:34:
[...]

Geen probleem, gewoon ff 2 haken eraf knippen en klaar ben je.
Of je haalt bij je viswinkel gewoon even een pakje gamakatsu haken zonder weerhaakje, heb je de goeie dreggen nog voor Nederland :p

• The Eagle

The Eagle

@Stef120 https://maps.app.goo.gl/5SS1fZxJxGdz9KN17?g_st=ac

Zit in Ruoms. Als ik de foto's zie gaat dat goed komen. Vergeet een evt schepnet niet ;)

• The Eagle

The Eagle

* The Eagle gaat morgen weer samen met mijn zoons en opa.
Op een heel mooi complex (HSV Venbergen voor de kenners). Zin in :)

• Stef120
The Eagle schreef op vrijdag 3 juli 2026

Zit in Ruoms. Als ik de foto's zie gaat dat goed komen. Vergeet een evt schepnet niet ;)
Ziet er goed uit!

Schepnet, tangetjes enzo heb ik mee. We zijn gisteravond gaan rijden en moeten nog een kleine 4 uur. Onze oudste zoon zit al te zeuren of we meteen gaan vissen 😅

• The Eagle

The Eagle

Stef120 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 06:59:
[...]

Ziet er goed uit!

Schepnet, tangetjes enzo heb ik mee. We zijn gisteravond gaan rijden en moeten nog een kleine 4 uur. Onze oudste zoon zit al te zeuren of we meteen gaan vissen 😅

[...]
Laat hem eerst maar eens kijken hoe hoog het water staat daarzo. Zal niet al te hoog zijn denk ik ;)

• The Eagle

The Eagle

Hier mooi dagje aan het water gehad. 5 flinke brasems op mijn feeder,, allemaal 50+ cm :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dyw8DxdejHT6Ms8dN9YzzTZ-cD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqMULLo1N3xokdYQNW2POdA3.jpg?f=fotoalbum_large

Zoons beide voornamelijk baarsjes, liep lekker, kwamen op een gegeven moment om het kwartier :)

Enige minpunt is dat de top van mijn feeder gebroken is. Gelukkig tegen het einde dus was meteen einde sessie voor me :(
Zijn dat universele maten of merk specifiek?

• jim[beam]

jim[beam]

Mijn vis kanaal

ik weet niet wat voor hengel je hebt. Maar je kan kijken naar het merk en je kan altijd in de winkel op maat laten slijpen.

• Raymond
The Eagle schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:25:
Hier mooi dagje aan het water gehad. 5 flinke brasems op mijn feeder,, allemaal 50+ cm :)
[Afbeelding]

Zoons beide voornamelijk baarsjes, liep lekker, kwamen op een gegeven moment om het kwartier :)

Enige minpunt is dat de top van mijn feeder gebroken is. Gelukkig tegen het einde dus was meteen einde sessie voor me :(
Zijn dat universele maten of merk specifiek?
Als je een courante hengel hebt, kan je originele nabestellen. Anders ff uitzoeken (specs uit catalogus, of meten met schuifmaat) wat de diameter en lengte is. Er is altijd wel een passende te vinden.

Mijn lokale hengelsportzaak heeft er gewoon 100 liggen, om te passen.

Ik heb meerdere topjes los gekocht. Zowel originele (wel zo makkelijk), als van een ander merk die past (nytro, garbolino en delphin hebben veel losse toppen te koop)

• Stef120
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s8XmBqzUrrU1Uk_fnD2MtjmhjE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sg2UWzx3MrYTRlOzZyyfzODL.jpg?f=fotoalbum_medium
Kom ik aan bij het water, beetje rondkijken. Zie ik toch een kneiter van een forel? zwemmen in het water van pak em beet meter lang. Het water was daar een meter diep tot heel diep, waar je van de rotsen kan springen.

Mn hart ging meteen tekeer. Veel baby visjes gespot en wat spul rond de 20 cm.

Morgen gaan we de hengels in orde maken en wat verschillende setups proberen. Kunstaas werpen en wapperlijntje met dobber met kaas eronder.

[ Voor 6% gewijzigd door Stef120 op 04-07-2026 20:53 ]

• The Eagle

The Eagle

Stef120 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:47:
[Afbeelding]
Kom ik aan bij het water, beetje rondkijken. Zie ik toch een kneiter van een forel? zwemmen in het water van pak em beet meter lang. Het water was daar een meter diep tot heel diep, waar je van de rotsen kan springen.

Mn hart ging meteen tekeer. Veel baby visjes gespot en wat spul rond de 20 cm.

Morgen gaan we de hengels in orde maken en wat verschillende setups proberen. Kunstaas werpen en wapperlijntje met dobber met kaas eronder.
Ben nog geen forel tegen gekomen die niet gewoon op een stuk stokbrood hapte :)

@Raymond @jim[beam] thx. Vermoedde al zoiets, kon me niet voorstellen dat dat spul niet half universeel was.
Betrek een Okuma custom black feeder btw :)

Gelukkig de middelste top van 1,5 die stuk is. 1 en 3oz heb ik nog dus kan wel vooruit

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vanmiddag even wezen vissen, gewoon met de pen en een lekkere worm. Baars, kolblei en een paar brasems. Zoon weer helemaal blij dat je ook gewoon grote vissen kunt vangen zonder kunstaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1HOdO7ElX2nsRnK1KLrY6XeAsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17sRAHmfKoz7gifK2Hkb1LJm.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Stef120
[Afbeelding]
Ok, het was geen forel. Denk dat het grondels zijn ofzo. Zitten wat meerdere varianten witvis waaronder een paar hele helen grote.

Met de spinner en ultra klein lepeltje geen succes behalve losse vissen die uit nieuwsgierigheid mee zwemmen.

Met een broodje wel belangstelling maar geen directe aanbeten.

Ga het nog een keer proberen als de zon onder gaat en keer de wekker zetten.

• Stef120
.

[ Voor 199% gewijzigd door Stef120 op 06-07-2026 18:52 ]

• The Eagle

The Eagle

Even een 30gr method feeder, pellets en doosje wafters halen dus. Red dat hengeltje waarschijnlijk net maar dan happen die witvissen wel

• Raymond
[Afbeelding]
zwemmen in het water van pak em beet meter lang.
Stef120 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:31:
[...]

Ok, het was geen forel. Denk dat het grondels zijn ofzo.
De Gobiidae (grondels) vormen een familie van vissen uit de orde van baarsachtigen (Perciformes). Het is een van de grootste vissenfamilies, met meer dan 2000 soorten in meer dan 200 geslachten. De meeste vissen zijn relatief klein, gewoonlijk kleiner dan 10 cm in lengte.

• Raymond
Vandaag voor de lol weer eens aan een wedstrijd meegedaan. Er deden 22man mee, verdeeld over 2 vakken van 11man. In het ene vak werd nauwelijks gevangen. Ik zat in het andere vak. Ik ging echt vliegend van start. In het eerste half uur al 2 vissen (om me heen werd nog niks gevangen). Ik dacht al helemaal de goede keuzes (qua afstand, voer en aas ) te hebben gemaakt. Maar daarna 2,5u niks meer gevangen :+
Uiteindelijk gedeeld 4e geworden :D
Was leuk en gezellig, lekker ouwehoeren. Zo'n wedstrijd winnen gaat echt nooit gebeuren. Er zitten mannen bij die al 50jr lang, 3x per week vissen. Die kennen elke vierkante meter van al het viswater in de regio. Die weten echt zo achterlijk goed hoe ze op elke stek moeten vissen, daar valt niet van te winnen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Zonder geluk vaart niemand wel. Ik heb wel eens op een podium gestaan met veel betere vissers onder me. Nu kan bij streetfishing 1 vis een groot verschil maken natuurlijk

• The Eagle

The Eagle

Tsja, dat soort wedstrijden gaat meestal om de kilo's. Als je dan een of twee flinke karpers he t schiet dat op, maar 6 flinke brasems gaat harder. Die zwemmen ook in scholen dus eenmaal beet blijf je vangen.
Aangenomen op een vijver that is, niet op stromend water uiteraard.

* The Eagle overigens nooit aan een wedstrijd meegedaan.
Niks voor mij. En vlak na een wedstrijd gaan zitten op een vijver is ook niet leuk, bijt voor geen meter omdat de hele boel volgevoerd is voor een paar dagen .

[ Voor 40% gewijzigd door The Eagle op 08-07-2026 22:41 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zo had ik vandaag ook een gelukje, ik denk dat het wel 30 jaar geleden is dat ik er één gevangen had. Nu vis ik er ook niet actief op, vroeger wel dan mochten ze nog even in schoon water zwemmen en dan in de pan of in de rookton. Deze rakker mocht snel verder zwemmen. Midden op de middag een meter of twee uit de kant op de bodem met een wormpje. Deze had ik niet verwacht. Niet te hanteren die krengen maar met een klamme doek gaat het wel. Gelukkig had hij de haak niet al te ver ingeslikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOMCttuJMTg7a2OYcMA3qpNfLAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHYCZfzHdHnW8RlG3xvO1Z1K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZPKBH8uPzO9fog8EehLlonqBaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plEgTvAOme78pbZyQKLwSup3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fRjnaH_HNuN59ZRhXnZpkUuZm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knseLV9ZXTXfWvXro0Y6toxq.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Raymond
Best een grote nog wel ook!
Ik hoor steeds meer berichten dat er paling wordt gevangen. Ik hoop dat dat een teken is dat de populatie herstelt.

• Bouke-p
Ik vang ze regelmatig, ook overdag. In dieper(donkerder) water zoals het Prinses Magriet kanaal.

Ik ben nu in de ardeche, veel gezwommen en vis gezien maar nog niet gevist. Ik vi d het ook lastig om een goede plek te vinden.

• The Eagle

The Eagle

Update over mijn gebroken feeder top: hengelsportzaak zetten er een nieuw top ringetje op, service van de zaak.

Keek er ook nog voor een wat makkelijker te transporteren hengel voor zoonlief, die van hem past niet dwars in de auto. Telescopische hengel gekocht, niet perse feeder maar helemaal prima. Was wel 50 euro, maar inclusief goede molen met vrijloop, dus die transplanteren ik naar mijn eigen feeder hengel. Alsnog goede deal dus :)

• The Eagle

The Eagle

Aanvullend vraagje: ze hadden daar ook pre soaked pellets. Was wel meteen kilo 2, in hard plastic afsluitbare bak. Iemand ervaring met pre soaked? Klonk wel handig. Maar moet ook mee op vakantie enzo, is toch vrij lomp. Then again: zakken kan ook, berg je makkelijk op, maar gaat ook makkelijker stuk lijkt me.

• Stef120
Bouke-p schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:35:
Ik ben nu in de ardeche, veel gezwommen en vis gezien maar nog niet gevist. Ik vi d het ook lastig om een goede plek te vinden.
Helaas geen vangsten genoteerd in de Ardèche. Vond het zelf ook te warm om fanatiek langs de kant te staan, ging liever zelf ook zwemmen.

Nu onderweg naar de Belgische Ardennen dichtbij de Maas. Wellicht dat ik daar nog een hengeltje uitgooi.

• Raymond
The Eagle schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:43:
Aanvullend vraagje: ze hadden daar ook pre soaked pellets. Was wel meteen kilo 2, in hard plastic afsluitbare bak. Iemand ervaring met pre soaked? Klonk wel handig. Maar moet ook mee op vakantie enzo, is toch vrij lomp. Then again: zakken kan ook, berg je makkelijk op, maar gaat ook makkelijker stuk lijkt me.
Ik heb nog nooit wat gevangen met pellets als voer en/of aas. Voor mij voelt dat spul echt als iets wat alleen werkt op die vijvers waar ze allemaal met dat spul vissen. En dat op natuurwater de vissen dat compleet negeren.

That said: Elk merk dat je in de hengelsportzaak kan kopen heeft wel een baitstrainer/pelletwetter te koop. Drennan en guru hebben plastic bakjes met daarin een vergietje. En preston/matrix hebben van die EVA tubs met netje.
Je kan je pellets prima in zo'n bak/net meenemen op vakantie en op de stek natmaken.

https://zunnebeld.nl/drennan-modular-pellet-strainer
https://zunnebeld.nl/drennan-modular-bait-seal-box-1-7l
https://zunnebeld.nl/pres...ns-supera-x-pellet-wetter

https://www.marktplaats.n...18980-nytro-pellet-wetter

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 12-07-2026 16:12 ]

• The Eagle

The Eagle

Die bak met vergiet heb ik al :)

Geduld heb ik minder. Soaken kost twee minuten, maar dan nog half uur wachten voor ze goed zijn. Aan de waterkant lastig timen.
En ook een kleine hobbel om spontaan te besluiten even te gaan.

@Raymond ik vis met method feeder. Jij met gewone korf toch? Maakt wel wat verschil bij pellets lijkt me.

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 12-07-2026 17:06 ]

• Bouke-p
Stef120 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Helaas geen vangsten genoteerd in de Ardèche. Vond het zelf ook te warm om fanatiek langs de kant te staan, ging liever zelf ook zwemmen.

Nu onderweg naar de Belgische Ardennen dichtbij de Maas. Wellicht dat ik daar nog een hengeltje uitgooi.
Het is echt ruk kwa vangsten. Ik zie de groepjes barbeel (cm of 20) gewoon liggen maar ze talen niet naar mn aas. Ik heb vanalles geprobeerd, maar niks.

Op een spinnertje krijg ik wel volgers maar geen beten.

Morgen of overmorgen ga ik het op een dieper deel proberen.

• jim[beam]

jim[beam]

Mijn vis kanaal

The Eagle schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:06:
Die bak met vergiet heb ik al :)

Geduld heb ik minder. Soaken kost twee minuten, maar dan nog half uur wachten voor ze goed zijn. Aan de waterkant lastig timen.
En ook een kleine hobbel om spontaan te besluiten even te gaan.

@Raymond ik vis met method feeder. Jij met gewone korf toch? Maakt wel wat verschil bij pellets lijkt me.
Oh ik maak ze aan, laat ze staan terwijl ik mn stoel en hengel op zet. Tegen de tijd dat ik klaar ben zijn de pellets ook klaar.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:21
Ik ga op vakantie naar de Ardeche, had gelezen dat er ook best wel goed gevist kan worden. Ben geen fanatiek visser maar wel leuk om af en toe een hengeltje uit te werpen en ook aanpassen aan de omgeving. Zit bij omgeving Ruoms. Schijnt daar barbeel te zitten en ook forel. Heb nog nooit barbeel gevangen eerlijk gezegd. Iemand nog tips?

• The Eagle

The Eagle

Vlassie1980 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:50:
Ik ga op vakantie naar de Ardeche, had gelezen dat er ook best wel goed gevist kan worden. Ben geen fanatiek visser maar wel leuk om af en toe een hengeltje uit te werpen en ook aanpassen aan de omgeving. Zit bij omgeving Ruoms. Schijnt daar barbeel te zitten en ook forel. Heb nog nooit barbeel gevangen eerlijk gezegd. Iemand nog tips?
Vraag het @Stef120 eens, die zit daar letterlijk nu.

• The Eagle

The Eagle

jim[beam] schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:36:
[...]

Oh ik maak ze aan, laat ze staan terwijl ik mn stoel en hengel op zet. Tegen de tijd dat ik klaar ben zijn de pellets ook klaar.
Dat is leuk als je nergens rekening mee hoeft te houden maar ik heb twee guppen die ook graag een hengel willen uitgooien. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben zijn ze iets te soaked :+

• Stef120
Hahah what are the odds.

Ik ben net vandaag vertrokken, wij stonden op camping du pont in Pradons. Je hebt daar prachtige rotspartijen waar van af kan springen en natuurlijk de rivier die van enkel diepte tot heeeel diep gaat.

Ik begreep van wat andere campinggasten dat forel echt in het najaar te vangen is en zelf geen succes ondervonden. Wel wat andere witvis gespot tot exemplaren die wel de meter aantikte.

Het water staat op dit moment een meter lager dan normaal maar als je met een aasje en dobber probeert lukt het misschien wel. Zelf gevist met verschillende mini lepels en plugjes maar vooral volgers gehad.

• Raymond
The Eagle schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:49:
[...]

Dat is leuk als je nergens rekening mee hoeft te houden maar ik heb twee guppen die ook graag een hengel willen uitgooien. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben zijn ze iets te soaked :+
Tsjah, dan zijn ze een keertje bij de eerste worp maar 15mins gesoaked. Een kwartiertje vissen later zitten ze vanzelf op dat half uurtje.

Ik heb zowel method als korfjes (ik ben een beetje losgegaan, het laatste jaar. Ik ben bang dat ik meer €€ in korfjes heb, dan sommigen aan totale visgear :o )
Ik heb nu een paar keer de method gebruikt, nooit wat mee gevangen. Ik heb waftertjes gebruikt, nooit wat mee gevangen. Ik heb sonubaits en mainline match voer gebruikt (zowel natural als met vismeel), vrijwel niks of helemaal niks mee gevangen.
Uiteraard is dat toeval (genoeg mensen die er wel mee vangen). Maar ik maak die zooi op en dan blijf ik lekker bij mn zammataro/evezet/vd eynde voertjes en natuurlijke aasjes. Dat engelse gedoe met al dat kunstvoer en pelletjes is niks voor mij.

• barrymossel
Raymond schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Ik heb nog nooit wat gevangen met pellets als voer en/of aas. Voor mij voelt dat spul echt als iets wat alleen werkt op die vijvers waar ze allemaal met dat spul vissen. En dat op natuurwater de vissen dat compleet negeren.
Dit vind ik toch wel erg gek. Je bent volgens mij een veel ervarener visser dan ik. Maar heb al redelijk wat vis met de method feeder, pellets en wafters gevangen. En ik heb geen idee wat ik nu precies doe...

• Raymond
Ow en gisteren weer lekker aan de ijssel gevist. Samen met nog 5 anderen (als in: we zaten lekker op een rijtje, met 20-30m ertussen). Die doen (net als ik) volgende week met een nachtviswedstrijd mee op die plek. Ik had gezegd dat ik nooit meer zou gaan nachtvissen, maar ik werd gevraagd en dus gewoon ja gezegd :+

Was wel heel leerzaam, was de eerste keer dat ik op die stek zat. Echt enorme brasems gevangen (niet gewogen/gemeten. Maar ik denk zeker 60cm). En heel raar: Echt veel vis verspeeld. Ik had in totaal 20kg vis (we hebben voor de gein na afloop gewogen). Maar dat had echt wel 25kg kunnen zijn. Ik heb een vis verspeeld, die voelde echt als de grootste vis van de dag. Het was vast een brasem, maar voelde meer als een ander soort vis.

Je kan wel merken dat er een fikse droogte heerst. Ik kon met een 60gr korfje zonder ankers op de stroom vissen. Dat is echt niks. Ik heb ook weleens met 120gr met ankers moeten vissen op de ijssel en dat was toen krap aan.

Mijn verlanglijstje is nu wel weer flink aangevuld :+
Ik wil een plateau voor onder de viskist, een luxe feederhengel met 120gr werpgewicht, paraplu* en goede verlichting.
*(het lijkt weer te gaan stormen die nacht, net als bij mn vorige nachtviswedstrijd. Stomtoevallig is dat ook zo'n beetje de laatste keer dat het heeft geregend :+ )

• barrymossel
En wat die Ardèche is m'n hoop wat te vangen wel enigszins geslonken na die verhalen hier. Nah ja, we zien wel...

• Raymond
barrymossel schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:38:
[...]

Dit vind ik toch wel erg gek. Je bent volgens mij een veel ervarener visser dan ik. Maar heb al redelijk wat vis met de method feeder, pellets en wafters gevangen. En ik heb geen idee wat ik nu precies doe...
Ik denk dat ik op de verkeerde plekken met de method heb gevist.
Maar qua voer ben ik er voor mezelf wel uit. Al die wedstrijdvissers op YT zeggen allemaal: Gebruik waar je vertrouwen in hebt. Da's veel belangrijker dan precies het juiste voertje met de juiste toevoegingen gebruiken. En met dat "engelse" spul heb ik gewoon geen goede ervaringen. En vooral met Zammataro (gewoon het standaard feeder en brassen voertje) heb ik wel goede vangsten gehad. Dus dat blijf ik gebruiken :) (maar eerst nog een kg of 5 aan sonubaits spul tussendoor opmaken)

• Bouke-p
Ik ben er nu ook, maar niks gevangen nog. Ik zit bij Aubenas en het is hier goed te merken dat het water lager staat dan normaal.

Ik ga het komende week op wat verschillende plaatsen proberen. Bij pont d'arc zag ik wel grote barbeel en kopvoorn zwemmen.

Het helpt ook niet dat ik geen frans spreek en dus geen locals om hulp kan vragen.

• The Eagle

The Eagle

De Ardèche is een van de warmste gebieden van Frankrijk. De gelijknamige rivier is breed, maar kan in de zomer slinken tot een stroompje. YMMV ;)

Verder: leesvoer: https://www.aubenas-vals..../activites-outdoor/peche/
Je hebt een vergunning nodig. Kan online of via de vvv, zijn speciale vakantie vergunningen verkrijgbaar ook.
In Aubenas zit een hengelsport zaak weer ik, ik verwacht dat die ook vergunningen hebben: https://share.google/3414HGqL22SjTMLWf
offtopic:
Mocht je niks vangen, is dit een tip om heen te gaan: https://www.meacmtl.com/
Vorig jaar geweest, erg gaaf. Die Fransen maken natuurlijk zelf straaljagers dus het staat er vol mee ;)

• jim[beam]

jim[beam]

Mijn vis kanaal

Bouke-p schreef op maandag 13 juli 2026 @ 00:13:
[...]

Ik ben er nu ook, maar niks gevangen nog. Ik zit bij Aubenas en het is hier goed te merken dat het water lager staat dan normaal.

Ik ga het komende week op wat verschillende plaatsen proberen. Bij pont d'arc zag ik wel grote barbeel en kopvoorn zwemmen.

Het helpt ook niet dat ik geen frans spreek en dus geen locals om hulp kan vragen.
Daar heb je Google translate voor , werkt nu ook met AI :)

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste