Vissers op GoT - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 22:04

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Topicstarter

Vissers op GOT

Introductie
Vissen kan heel rustgevend zijn, maar het tegendeel is meestal waar. Vissen vereist techniek, doorzettingsvermogen en soms veel geduld. Een vorig topic heeft uitgewezen dat er vissers zitten op GOT en er is mij gevraagd om deze weer nieuw leven in te blazen.
Aangezien dit mijn eerste echte topic is die ik met opmaak en dergelijke maak ( met dank aan de BBQ topic ) be gentle. Ik zal deze post regelmatig proberen te updaten. Toevoegingen of aanpassingen mogen aan mij worden doorgegeven.
Ik zal proberen bij iedere soort visserij aan te geven hoe het in de basis in zijn werk gaat. Maar omdat ik niet iedere visserij beoefen weet ik niet alles tot in de puntjes. Mocht het anders zijn dan hoor ik dat graag.

Soorten Visserij
Er zijn diverse soorten vissen. Iedere soort vis heeft weer een andere techniek nodig. Andere materialen zoals hengels, onderlijnen , haken , molens en nog veel meer.
In dit topic wil ik het een en ander belichten. Voor de een is het jagen op de rovers het einde, voor de andere Karpervissen.

Feedervisserij
Deze visserij beoefen ik zelf. Als je met de feeder gaat vissen vang je over het algemeen witvis, denk hierbij aan de Brasem, Voorns, Zeelt en regelmatig een karpertje. Het feedervissen is een moderne hengelsport. De feederhengel is op ieder water een dodelijk wapen. Met de feederhengel zijn grote hoeveelheden vis te vangen.

Roofvissen
Roofvissen is machtige sport! Het moment dat het plugje nog langzaam naar de bodem zakt , en er een dikke dame van een kleine meter de plug aanvalt. De hengeltop helemaal krom trekt en de slip staat te gieren. Dat gaat de adrenaline stromen. Het gevecht tussen jou en de vis, met daartussen een lijntje van 22 honderdste. Iedere keer als de vis naar de oppervlakte komt, sta je oog in oog en weer neemt hij een run. Het ultieme gevecht tot ze uiteindelijk op de onthaakmat beland.

KarperVissen
Karpervissen is tactiek, rust en doorzettingsvermogen. Vaak zijn de karpervissers de koplopers als het gaat om de moderne vistechnieken. Van voerboten tot onderwatercamera's niks is ze te gek. Dagenlang wachten , voeren en wachten. Maar als je dan uiteindelijk een vis aan de haak hebt, dan heb je een gevecht die soms wel een half uur tot een uur kan duren. De vis die je dan land is groot, we nemen dan ook uitgebreid de tijd om te wegen te meten en mooie foto's te maken.

Zeevissen
Zeevissen , hierover kan ik nog niet veel vertellen gewoonweg omdat mij deze ervaring nog ontbreekt. Bootvissen is erg populair, wanneer je op de juiste plek zit is het uitwerpen en binnenhalen met 2 tot 3 vissen. Strandvissen vereist wat meer kennis van de kustlijn. De gear is voornamelijk een lange ( tot 5 meter ) hengel met een hoog werpgewicht.

Feeder vissen
Bij het feedervissen heb je diverse afdelingen. De feederhengels zijn er van zacht tot ultra heavy. Voor ieder type water heb je een soort feederhengel in diverse gewichtsklasses en lengtes. Dit in tegenstelling tot roofvissen en karpervissen.
Natuurlijk heb je bij deze visserijen diverse soorten hengels, maar deze zitten vaak rond een bepaalde lengte en wordt er meer gekeken naar wat voor aas je wilt wegzetten.

Feederhengels
Zoals eerder geschreven zijn er diverse soorten feederhengels. Echter is een lichte feeder niet geschikt voor de rivier zoals de Waal. Maar een zware feeder is niet geschikt voor de lokale visvijver.
Feedervissen verder is simpel en doeltreffend. Je vist op de top en gebruikt dus geen dobber. Deze hengels hebben vrijwel altijd een verwisselbare top die dient als beetregistratie.

Een hele lichte feeder heet eigenlijk een winkelpicker. Dit is een vaak een korte hengel tot 3 meter met een werpgewicht van ongeveer 30 gram. Deze kan je het best gebruiken of vijvers of kleine kanalen. De wateren waar het vrijwel niet stroomt.

De feeders worden als volgt benoemd.
  • Winklepicker - Hengel voor lichte voerkorven tot 30 gram - 2.30m tm 3meter
  • Light feeder - Hengel voor lichte voerkorven tot 50 gram - 2.70m tm 3.60m
  • Medium feeder - Hengel voor zwaardere voerkorven tot 80 gram - 3.60m tm 4.20m
  • Heavy Feeder - Hengel voor Zware voerkorven tot 120 gram - 3.60m tm 4.50m
  • Ultra Heavy - Hengel voor zware stroming en zware voerkorven tot wel 200 Gram - 4.50m

Vissen op Rovers
Het vissen op roofvissen is een actieve sport. Je kan met shadjes, pluggen en of dode vissen werken. Doodazen wordt vaak in de late herfst gedaan of in de winter. Een aantal jaar geleden is het verboden om nog met levend aas te vissen waardoor je alleen nog met dood aas mag vissen.
Je kan uiteraard slepend vissen met een plug achter een bootje. Of juist struinend vissen in de polder.
  • Spinhengel - Vaak een korte hengel tot 2.30 meter met een stevige body en deze heeft een werpvermogen tot een gram of 30.
  • Karperhengel - Wordt vaak gebruikt bij het doodazen, je hebt hierbij de mogelijkheid goed de haak in de bek te zetten.
  • Reel - Hiermee kan je grote pluggen werpen en is erg precies. Deze hengels worden vaak in de polder gebruikt. Pluggen en shads tot 50 gram.
  • Meervalhengel - Erg sterke hengels voor grote meervallen , stug als een bezemsteel
  • Dropshot hengel - Het meest verfijnde vissen op de roofvis. Hengels tussen de 1 en de 10 gram. Erg effectief vissen en heerlijk om mee te struinen
  • Ultralight - Effectief licht vissen , kleine hengels met enorm sterke body. vaak tot 2 meter lang en een gewicht tot 20 gram

Doodazen
Voor doodazen heb je uiteraard doodaas nodig. De meeste vangen in de zomer wat Voorntjes en vriezen deze in, maar ook Makreel en Sardienen doen het erg goed in de koude periodes. De setup bestaat meestal uit het volgende : Rodpod , stevige hengel bijvoorbeeld een Karperhengel. Stevige nylon tuig met een stalen onderlijn met 2 dreggen.

Dropshotten
Dit is erg leuk vissen. Je kan met hele lichte materialen mooie Baarzen en Snoekbaarzen vangen. Dit wordt vaak gedaan in de binnenstad , haventjes en kleine watertjes. De term UrbanFishing wordt hier vaak aan gekoppeld. De montage is erg simpel. Je monteert een haak dwars op je lijn , en plaatst daaronder een dropshot loodje van bijv 5 gram. Deze zijn voorzien van een speciaal oog die je op je lijn kan klemmen. Vaak is de laatste meter lijn van fluorcarbon. Deze lijn is in het water nagenoeg onzichtbaar en is erg sterk . de hoofdlijn is een dunne gevlochten lijn.
Je laat het loodje op de bodem landen en hou de hengel in een hoek van 45Graden met je lijn. Je geeft lichte tikjes op je hengel en laat hierbij iedere keer je shad/worm naar de bodem zakken. maar je moet de lijn wel strak houden. Dit is het moment dat de vis zal aanvallen.

Karpervissen
Deze visserij kan ik nog niet veel meedelen. Dit volgt....

Zeevissen
Zeevissen, heerlijk aan het strand of vanaf de boot. Het aas voor deze visserij is voornamelijk Zagers en zeepieren.
  • Strandhengel - Een lange hengel met een groot werpgewicht. Gemiddeld 200 gram werpgewicht en sterke molens. Dit om net achter de branding te kunnen werpen
  • Boothengel - Korte hengel met een hoog werpgewicht. Sterke body en sterke molen.

Strandvissen
De uitrusting van een strandvisser zal er ongeveer als volgt uitzien. Een strandhengel van 5 meter , hieraan een molen met een opspoel vermogen tussen de 8000 / 12000. De lagers van deze molen zullen volledig sealed zijn om het zout buiten te houden. De hoofdlijn zal tussen de 30/100ste en de 40/100ste zijn . Vaak word er een onderlijn gebruikt met meerdere haken met afhouders. Aan iedere haak wordt een stuk zager gedaan. Er wordt net achter de branding gevist en dat zal vanaf een meter of 60 zijn. De hengel rust in dit geval op een driepoot die de hengel bijna recht overeind zal laten staan. Om zo min mogelijk last te hebben van de stroming en de golven.

Bootvissen
Je kunt diverse tripjes boeken om met een boot de zee op te gaan om te gaan vissen. Een korte hengel met een soortgelijke setup als de strandhengel. Op deze manier kan je veel tong, schar en schol vangen. ( hierover later meer )

Regels
Regels zijn er altijd. Maar hier heb je ook nog eens te maken met ongeschreven regels. We zullen hier een lijstje bij gaan houden met de opmerkelijke regels en de ongeschreven regels
Iedereen die een vispas heeft hierbij ook een visboekje gehad. In dit boekje staat waar je wel en niet mag vissen, maar ik ga ervan uit dat tweakers natuurlijk gewoon de " Visplanner app " op hun mobiele device hebben staan. Hiermee kan je aan de hand van je gps bekijken of je er mag vissen.
Als je deze app hebt is het niet meer verplicht je visboekje bij te hebben.

Er zijn meerdere soorten vis vergunningen. Deze zijn aan te vragen bij sportvisserij nederland . Een link hiernaartoe staat onder deze post.
  • Kleine vispas - Dit is de vispas die iedereen moet hebben. Hiermee mag je op de grote wateren vissen met 1 hengel
  • Grote vispas - Deze vispas is inclusief een lidmaatschap van je lokale vereniging. Hiermee kan je op bijna overal vissen. Enkel niet op wateren die niet in de landelijke viswateren zijn geplaatst. Je mag met 2 hengels vissen
  • Extra Hengel - Een extra optie op je vispas. Deze wordt vooral gebruikt door Karpervissers. Die vissen veelal met 3 hengels
  • Nachtvissen - Een extra optie om te mogen nachtvissen. Sommige hengelsport verenigingen staan het toe op hun eigen wateren met de grote vispas.

De ongeschreven lijst
  • #1 - Neem altijd een onthaakmat mee. Het is niet verplicht maar als je een onthaakmat gebruikt zal de vis niet zo snel beschadigen. Je kan een vis natuurlijk ook op het gras leggen maar kijk even of daar niet scherps ligt waardoor de vis beschadigd
  • #2 - gebruik zo min mogelijk lood. Het mag nu nog wel, maar er gaan geruchten dat er aan het eind van dit jaar een verbod komt op lood. Probeer een alternatief bijvoorbeeld een steen waar je een wartel aan maak
  • #3 - gebruik geen leefnet behalve als je een wedstrijd vist. Catch en Release wordt meer op prijs gesteld. Vissen zullen minder gestrest zijn en niet onnodig beschadigen

De geschreven regels
  • Nachtvissen - Dit mag alleen met de juiste vergunning. Dit is een hologramsticker die je op je vispas moet plakken
  • Palingvissen - Vroeger mocht je de gevangen Paling mee naar huis nemen voor consumptie. Vandaag de dag ten strengste verboden en er zijn fikse bekeuringen voor.

Links
We plaatsen hier een aantal voor de visser interesante links. Van aanbiedingen tot goede merken en motiverende filmpjes

Visgear merkenHengelsport DealsVideo's en blogs van hengelsporters.
Visgear van Tweakers
Tweakers houden ervan om hun gear te showen. Logisch want dit wordt met grote zorg samengesteld. Hun techniek hun tactiek hun manier. Hieronder willen we dit graag showen.

DutchITmaster

Voornamelijk Feedervisser. In de koude periode nog regelmatig aan het doodazen op de grote Snoeken.
Mijn favoriete merken : Matrix, Guru, Korum en Shimano
Mijn streven is om iedere Zondag aan het water te zitten. Maar als ik een avondje extra kan vissen doe ik dat met alle plezier.

Mijn favoriete plekken zijn : Waal, Merwede , lokale vijver.
  • Hengels - Preston Winklepicker 2.30m 30gr, Korum medium feeder 2,90m 60gr , Daiwa heavy feeder 3,60m 120gr, Matrix Horizon heavy feeder 4,30m 150gr
  • Zitten - Matrix Matchmaster zitkist met opberg mogelijkheden en feederarm
  • Molens - Shimano aero 4000, Shimano exave 6000, Matrix aquos 4000, Ultimate * 7000, Shimano Catana 500
  • Overige - Telescoop net , Pannet met losse steel, Onthaakmat, tang

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:39
Vissen... Te weinig tijd tegenwoordig :(

Mijn dochter van 7 en vrouw vinden het wel leuk om te doen. Vaak voorntjes hengelen in de achtertuin bij mijn ouders :)

Vroeger veel in Noorwegen wezen vissen op fjorden in een roeiboot. Wat was dat geweldig toen.

Ook vaak wezen karpervissen met piepers, tent en alle andere meuk... was eigenlijk gewoon kamperen aan de waterkant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 22:04

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Topicstarter
Voor vissen maak ik tegenwoordig tijd. Een tijd geleden net tegen overspannen aangezeten en het heeft me veel rust gebracht.

Karpervissen is inderdaad goed verwoord. Is ook niet helemaal mijn ding.

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik was afgelopen weekend weer lekker aan het vissen. Nadat de eerste shadjes geen resultaat opleverden, heb ik een vierdelige Savage plug van 12cm het water ingegooid. Na een tijdje voelde ik dat er gesabbeld werd aan de plug, maar het duurde even voordat de vis toe durfde te slaan. Toen ie eenmaal hapte sloeg ik aan, waarna je van die lekkere klappen in je hengel voelt :Y) de vis kwam al vrij snel naar boven spartelen. Bleek het uiteindelijk een forel te zijn, van 36cm :X ik dacht dat je alleen forellen kon vangen met vliegvissen, maar pluggen lusten ze dus ook.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Ik ging altijd heel graag op snoek vissen in de polder, wat bredere wateren etc.

Mijn meest recente uurtje vissen, ruim anderhalf jaar geleden (inmiddels vader geworden, nooit tijd etc.)
Hengeltje, rugzakje om, 10cm kunstaas aan mijn werphengel en ik loop naar de Dwarswetering (Leiderdorp).

Na ongeveer 20 minuten op 1 plek het water af te hebben geworpen werp ik mijn kunstaas precies in het breedste stuk van het water. In een bocht. Ik haal rustig binnen en ineens vanuit het riet een enorm klap op het water. Hartslag omhoog. Ik laat m'n aas nog iets dieper zakken en ineens een klap op mijn hengel. Beet.

Na +- 30 minuten had ik hem dus op de kant liggen in het gras. Ruim een meter snoek aan de hengel. Was niet in staat om zijn lengte op te nemen. Toevallig een voorbijganger een foto kunnen laten maken met mijn smartphone (hopeloos mislukt, het werd uiteindelijk een compleet zwarte foto).

Niemand geloofd me tot op de dag van vandaag oa vanwege de missende foto... Maar man wat mis ik het om af en toe even te kunnen vissen! Maar zoals eerder genoemd nooit tijd. Kijk er wel enorm naar uit om straks met mijn kleine te gaan vissen en hem het fijne te leren. Zoals mijn vader en opa dat bij mij deden vroeger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 19:02

Sargan

Filmfreak...

Tweakers!

Ik heb voor het laatst zo'n 23 jaar geleden gevist, witvis en karper.
Inmiddels alle spullen verkocht maar het begint weer te kriebelen moet ik bekennen.

Ik wil graag weer met de vaste stok gaan vissen.
Ik heb een goedkope gezien van zo'n 4 meter, prima lengte om te beginnen.
Echter deze heeft geen "kikker" erop zitten maar een ander systeem, zie de video in de link.
http://www.decathlon.nl/pole-travel-400-id_8324372.html

Is dit wat?
Misschien is het een bevlieging van me, vandaar dat ik het even goedkoop wil houden...

" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Nou ja, voor nog geen negen euro kan het bijna geen miskoop zijn lijkt me. Trouwens, bij de Action hebben ze ook regelmatig leuk en goedkoop visspul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-05 08:59
Widow schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:26:
Ik was afgelopen weekend weer lekker aan het vissen. Nadat de eerste shadjes geen resultaat opleverden, heb ik een vierdelige Savage plug van 12cm het water ingegooid. Na een tijdje voelde ik dat er gesabbeld werd aan de plug, maar het duurde even voordat de vis toe durfde te slaan. Toen ie eenmaal hapte sloeg ik aan, waarna je van die lekkere klappen in je hengel voelt :Y) de vis kwam al vrij snel naar boven spartelen. Bleek het uiteindelijk een forel te zijn, van 36cm :X ik dacht dat je alleen forellen kon vangen met vliegvissen, maar pluggen lusten ze dus ook.
Pluggen en lepels werken heel goed voor forel. Ik ga jaarlijks naar Noorwegen en dan gebruik ik eigenlijk altijd toby lepels. Forel is een rover, dus ze pakken pluggen, lepels, spinners, levende insecten/pieren enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-04 12:03
Ik ben sinds kort aangestoken met het vliegvissen virus dankzij mijn schoon pa, zijn er nog meer Tweakers hier met dezelfde hobby?

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik wilde het vissen weer oppakken, maar met al dat gezeur met lid worden van een vereniging etc. zie ik er maar van af.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Als kind viste ik altijd graag. Toen kwam er eind jaren 80 iets met een pasje die je op het potkantoor moest kopen. Maar aan die onzin deden we aan het begin niet mee. Tot er begin 90 allerlei controles kwamen en toen zijn we gestopt met vissen (vrouwen begonnen ook belangrijker te worden :))

!nu woon ik in spanje, en huren of en toe met vrienden een boot om op zee te vissen. Echt heerlijk, paar biertjes in de koeler en dan op jacht naar tonijn, en natuurlijk geen vrouwen aan boord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22
Cooldevice schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 21:05:
Ik ben sinds kort aangestoken met het vliegvissen virus dankzij mijn schoon pa, zijn er nog meer Tweakers hier met dezelfde hobby?
Ik heb een hele mooie swiepstok (#8-9 sage) maar doe er echt te weinig mee. Komt ook doordat ik er nog nooit wat mee gevangen heb. Dat stimuleert niet echt.
Mad-Matt schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 22:06:
Ik wilde het vissen weer oppakken, maar met al dat gezeur met lid worden van een vereniging etc. zie ik er maar van af.
Als je bij je lokale hengelsport zaak binnenloopt heb je binnen tien minuten een vispas waarmee je in de meeste wateren mag vissen :)

Ik had onlangs een bijzondere vangst. Een snoekbaars op een Blinker. We zaten op een hele ondiepe stek waar de baars en snoek ineens compleet gek werd en echt alles pakte.

Ik vis verder echt weinig. Eet wekelijks met een groep jongens die ik ken van het vissen, maar daadwerkelijk vissen gebeurt weinig.

Ik was met mijn vriendin op vakantie in Zuid Kroatië. Daar heb ik nog wel wat gevist en gevangen. In zo'n omgeving is vissen weer echt leuk, want je weet nooit wat er omhoog komt :)

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 02-10-2016 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Vroeger veel gekarperd maar tegenwoordig geen tijd en geen zin om alles naar de waterkant te sjouwen. Misschien nog eens met het pennetje erop uit. Of eens met kunstaas, dat heb ik vorig jaar 2 keer gedaan (pluggen met 2 a 3 dreggen) maar de aanbeten resulteerden in lossers. Is dat het gevolg van een te soepele lange karperhengel?

Waar kopen jullie de zaken online? Ik kijk wel eens op visdeal.nl. Een hoop Chinese troep maar ook wel eens A-merken voor een prijs waar de lokale hengelsportzaak gerust 5* zoveel voor vraagt. Ik hoop eigenlijk op een witvis-setje van redelijke kwaliteit voor niet al teveel.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:43

BoGu5

hmmmz

Ik ben net begonnen met het vissen op roofvis. Na een ochtend met een collega te hebben getrolled op snoekbaars was ik verkocht. Heb hierop een Shimano Beastmaster 240 MH spinning hengel aangeschaft met een 15/00ste gevlochten lijn (10 KG trekkracht). Ben nu een beetje vanaf de kant aan het prutsen geslagen. Heerlijke hobby om naar terug te keren! Ik heb vroeger heel veel gefeederd en met de vaste stok gezeten, maar mijn visvergunning was de laatste paar jaar eigenlijk meer een soort van verkapte sponsoring van de lokale visvereniging geworden.

Ik heb mijn hengel en draad trouwens gekocht bij Hertog Hengelsport online. Dit is meer ingegeven door het feit dat ze deze specifieke stok voor een goede prijs hadden dan door iets anders.

[ Voor 31% gewijzigd door BoGu5 op 02-10-2016 21:10 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Genoeg zee in de buurt. Alleen nog tijd, een goeie visstek en een adresje voor zeewurmen scoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5

BoGu5

hmmmz

nokiaan958GB schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:17:
Genoeg zee in de buurt. Alleen nog tijd, een goeie visstek en een adresje voor zeewurmen scoren :)
Waar zit je? Over de tijd kunnen we waarschijnlijk niet meedenken, maar de stekken en de wurmen misschien wel ;-)

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Vandaag succesvol met doodaas gevist! Montage ontzettend simpel gehouden, stuitje, sigaardobber en een onderlijn met dreg. Hier een snoek van 60-70 cm mee gevangen in een uitgebaggerd kanaal. Helaas de dreg verspeelt in het schepnet dus de dreg kapot moeten knippen, bleef over de grote enkele haak.
Hier nog een voorn aangedaan en na enkele tijd een wat kleinere snoek gevangen (met 1 enkele haak, zonder dreg!). Denk dat ik dit in de toekomst vaker ga proberen. Kans op missers zal natuurlijk vergroot worden. Echter denk ik niet dat het verstandig is om dit te compenseren met langer wachten omdat er nog steeds risico bestaat op slikken (hoewel maar een enkele haak dan....). Normaal houdt ik 2-4 seconden aan, beetje afhankelijk van de actie van de dobber.

Meer mensen ervaring met doodaas met 1 enkele haak? En hoe lang wachten jullie met aanslaan?

Nog wat grappigs, vader ving een mini-snoekje met een worm _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik gebruik altijd een drakovic takel. Gebruik je een rubber coated net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Nee, dat is beter bestendig beter tegen de haken denk ik? Drakovic kan ik zo niks over vinden.. dreg met enkele haak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Deruxian schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:08:
Nee, dat is beter bestendig beter tegen de haken denk ik? Drakovic kan ik zo niks over vinden.. dreg met enkele haak?
Ja, gewoon net is een drama met roofvis.

Dit is zo'n takel (misschien is de term door de vissers bedacht die mij hebben leren vissen) http://www.roofvisseninfr...en-van-een-doodaas-takel/

Aanslaan is wel wat lastig, soms zijn ze echt twijfelachtig. Ligt ook heel erg aan je montage, met een enkele haak is het anders dan met dreggen. Je wil ook weer niet te lang wachten want dan moet de montage uit de strot halen en dat is nooit leuk.

Neem aan dat je een goede tang hebt, de kieuwgreep kent en GEEN bekkensperrer gebruikt? Die laatste wordt dus in duitsland nog gebruikt (volgens mij zelfs verplicht). Echt een naar martelwerktuig

[ Voor 33% gewijzigd door 418O2 op 28-10-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

418O2 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:51:
[...]

Ja, gewoon net is een drama met roofvis.

Dit is zo'n takel (misschien is de term door de vissers bedacht die mij hebben leren vissen) http://www.roofvisseninfr...en-van-een-doodaas-takel/

Aanslaan is wel wat lastig, soms zijn ze echt twijfelachtig. Ligt ook heel erg aan je montage, met een enkele haak is het anders dan met dreggen. Je wil ook weer niet te lang wachten want dan moet de montage uit de strot halen en dat is nooit leuk.

Neem aan dat je een goede tang hebt, de kieuwgreep kent en GEEN bekkensperrer gebruikt? Die laatste wordt dus in duitsland nog gebruikt (volgens mij zelfs verplicht). Echt een naar martelwerktuig
Uiteraard kieuwgreep. Standaard onthaakmat + onthaaktang + metaalknipper bij me. Ok maar dat zijn toch gewoon de normale dreggen die je ook in de winkel kan kopen? Bekkensperrer eigenlijk nog nooit zien gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Deruxian schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:19:
[...]

Uiteraard kieuwgreep. Standaard onthaakmat + onthaaktang + metaalknipper bij me. Ok maar dat zijn toch gewoon de normale dreggen die je ook in de winkel kan kopen? Bekkensperrer eigenlijk nog nooit zien gebruikt worden.
Ja veel winkels hebben die wel. Ik gebruik ze dan icm een verse voorn of sardine/makreel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 18:32
Het loopt niet heel hard in dit topic maar laat dat geen reden zijn tot het niet ondertekenen van deze petitie:

https://www.petitiestarte...drijf-klop-in-hardinxveld

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66797

als kleine jongen vroeger veel gevist alleen op witvis met brood, pieren of maden op pieren en maden ook wel baarsjes gevangen en zelfs een keer een paling LANG geleden.

dit jaar weer begonnen met vissen, hebben in Apeldoorn helaas niet het beste viswater maar goed de ijssel is niet al tever weg.

Het witvissen kon me niet bekoren en heb de switch gemaakt naar roofvissen en na mijn eerste snoek was ik echt wel hooked!!!

als er meer vissende tweakers in mijn regio zitten lijkt het me wel leuk eens met een of meerderen te gaan vissen :)

edit: ps de petitie had ik al ondertekend... woon zelf ver uit die regio maar wat daar gebeurd klopt voor geen meter (haha ik gebruikte het woord klopt en het gaat over firma klop)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 66797 op 17-07-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Widow schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:26:
forellen zijn echte roofvissen hoor die eten ook visjes, wormen, maden en larven. Je kan ze inderdaad ook uitstekend vangen met vliegjes maar ook met pluggen, shads en blinkers.

waar was dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Anoniem: 66797 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:01:
[...]

forellen zijn echte roofvissen hoor die eten ook visjes, wormen, maden en larven. Je kan ze inderdaad ook uitstekend vangen met vliegjes maar ook met pluggen, shads en blinkers.

waar was dat ?
In het zuiden van Duitsland, Bad Wildbad, als je de exacte locatie wilt moet ik even gaan graven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Widow schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:11:
[...]

In het zuiden van Duitsland, Bad Wildbad, als je de exacte locatie wilt moet ik even gaan graven :)
Nee dat is voldoende hoe op een plek dichterbij mijn huis ha ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Anoniem: 66797 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:00:
[...]

Nee dat is voldoende hoe op een plek dichterbij mijn huis ha ha
Buiten kwekerijen is het lastig. Hier in de buurt zijn ze wel uitgezet (heel tof project overigens meer beeld), dus je kan ze hier inmiddels wel vangen volgens mij. De bedoeling is dat het een natuurlijke populatie wordt die zichzelf in stand houdt

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 17-07-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

418O2 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:37:
[...]

Buiten kwekerijen is het lastig. Hier in de buurt zijn ze wel uitgezet (heel tof project overigens), dus je kan ze hier inmiddels wel vangen volgens mij. De bedoeling is dat het een natuurlijke populatie wordt die zichzelf in stand houdt
Ja zeker mooi. Ik woon in Apeldoorn en weet dat zuidelijk en in België en Duitsland wilde forellen voorkomen weet niet exact het gebied maar zou dat graag in kaart hebben. Vind het leuke vissen en nog lekker ook al zeer ik wilde vissen altijd terug naar op forelvijver gaan ze mee naar huis 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik vind de forellen van de vijver niet zo lekker, die zijn altijd vrij zanderig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Zojuist op een hele aardige manier een snoekbaars gevangen van +/- 40 cm!

Aan een werphengel met nylon draad een haak gemaakt met grootte 2.
10 centimer hierboven een wartelloodje van 30 gram met 5 centimeren hierboven een stuitje.
Met de vaste stok een klein aasvisje (voorntje) gevangen en die aan de haak geregen (dood uiteraard). Inwerpen, laten zinken, lijn strak en vervolgens de molen op de vrijloop en toen het draad slap ging staan zat er een snoekbaars aan van ongeveer 40 centimer schat ik.

Meest ideale van alles; het onthaken. Toen de spanning van de haak af was had hij zich al in het schepnet onthaakt. Vind dit toch meer ideaal dan de bekende dreggen. Daarnaast leuk om roofvis te vangen met minimale poespas :P

[ Voor 4% gewijzigd door Deruxian op 31-07-2017 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:46
Zal het Topic weer eens nieuw leven in blazen.

Laatste paar dagen in omgeving Leeuwarden veel aan het vissen geweest, maar tot nu toe nog niet 1 keer geluk gehad. Maandag de hele potmarge afgelopen met een plug/shed, dinsdag bij de Froskepole met doodaas(2 hengels) niet eens aanbeet, en zaterdag met doodaas bij hempens en teerns op 2 plekken, britsum in de haven en Stiens. Ook de hele dag geen aanbeet gehad. Ik moet dus echt nog even op zoek waar ze zitten dit jaar :'( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 14:21
Ik had zaterdag eindelijk weer eens tijd om 2 uurtjes naar de waterkant te gaan. 3 snoeken (64, 68 en 77) op de kant gekregen met een streamertje aan een dropshotmontage. Heerlijke aanbeten, knalharde dreunen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benchMarc
Ik zal ook weer eens posten. Ben sinds een maand naar Noorwegen verhuisd en dacht eens, laat ik eens in de winter proberen te vissen aan het Oslofjord. Mijn ervaring in de zomer was vooral met vissen in hoger Noorwegen en vaak meegemaakt dat het gedurende de zomer in het zuiden slecht vangen was op zee.
Eerste worp al een gul van zo'n 40cm, 2e worp weer een. Uiteindelijk heb ik er 4 uur gestaan en 7 kabeljauwen binnengehaald en 3 kwijtgespeeld, waarvan 2 hem net iets door de slip trokken. De grootste die ik die dag binnen heb gehaald was ~60cm:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/iyinh2.jpg

Valt toch niet tegen moet ik zeggen, zo voor zo zuidelijk Noorwegen. Denk dat het er vooral mee te maken heeft dat het zeewater nu 4 graden is.

Ik heb nu alweer zin in aankomend weekend. Ga eens kijken of het lukt om een zeeforel aan de haak te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@benchMarc ik weet niet of ze zo ver komen, maar lipvissen zijn ook tof om te vangen. Je kan daar waarschijnlijk sowieso wel wat rockfishing doen met licht materiaal, dat is echt gaaf :)

• SirMemeAlot
Ik ga in het voorjaar(Mei) ergens naar Zweden met 2 vrienden. We hebben daar een huis aan het Bolmenlake en willen daar gaan vissen. Het wordt mijn eerste keer buiten Nederland met een vishengel, ik ben benieuwd of hier ook mede tweakers zijn die nog tips of tricks hebben voor mij.

Ik wil uiteraard daar een metersnoek gaan vangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
SirMemeAlot schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:31:
Ik ga in het voorjaar(Mei) ergens naar Zweden met 2 vrienden. We hebben daar een huis aan het Bolmenlake en willen daar gaan vissen. Het wordt mijn eerste keer buiten Nederland met een vishengel, ik ben benieuwd of hier ook mede tweakers zijn die nog tips of tricks hebben voor mij.

Je gaat wel echt in de slechtste tijd voor snoek. Ben daar zelf een paar keer rond die tijd geweest en het is dan echt slecht. Meeste kans is met een bootje rietkragen uitgooien. Trollen mag officieel niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Het is niet alleen voor het vissen. Het vissen is voor en ook voor plezier, dus als het niet heel goed gaat is dat niet direct een ramp, maar 1 of 2 snoeken zou wel fijn zijn!

Kun je daar gewoon doodaas kopen in de viswinkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
SirMemeAlot schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:06:
Het is niet alleen voor het vissen. Het vissen is voor en ook voor plezier, dus als het niet heel goed gaat is dat niet direct een ramp, maar 1 of 2 snoeken zou wel fijn zijn!

Kun je daar gewoon doodaas kopen in de viswinkels?
Geen idee, ik vis zelf met kunstaas. We hebben daar gehad dat we 2 snoeken de neus vingen in 3 lange dagen (van max 60cm, met een groep vissers met gemiddeld 25 jaar roofvis ervaring). Je zit net na de paai, dan zijn ze vaak inactief.

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 22-02-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Niet zo bij stil gestaan tijdens het boeken. Dat is wel jammer! Was je destijds ook aan het bolmen meer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benchMarc
Vandaag weer naar mijn stekje aan het Oslofjord gegaan. 4 uurtjes gevist. Grappig dat de vangsten ineens totaal anders waren dan vorige week. Waar ik toen hoofdzakelijk kabeljauw ving was het nu pollak dat de klok sloeg. Ook allemaal 50-60cm met één uitschieter van net over de 70cm. Wel 2 kabeljauwen en 3 koolvissen nog, maar die vond ik te klein dus heb ik teruggezet. Naast deze 8 pollakken had ik nog een stuk of 4 pollakken binnengehaald, maar die vond ik net niet groot genoeg.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2nuumo3.jpg

Allemaal aan de waterkant gefileerd zodat de krabben ook nog wat te eten hebben. Thuis afgedept en in de vriezer ermee:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2i9lfef.jpg

Toch wel interessant dat ik vorige week geen enkele pollak had en het er nu van stikte. Ik heb expres een tijd nog doorgevist door over de bodem te hoppen met mijn pilker, maar daar kwam echt niks op. De kabeljauw liet het behoorlijk afweten. Een paar meter daarboven aasden de pollakken, dus heb ik mijn pijlen na een tijdje daar maar op gericht.
Nog een praatje gemaakt met een Zweed die langs kwam en die keek zijn ogen uit. Die Noren (en Zweden) zijn niet gewend om van de kant te vissen en gebruiken bijna allemaal een boot. Dus ze vinden het altijd heel bewonderingswaardig waar ik mee kom aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebeh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 08:19
SirMemeAlot schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:31:

Neem een Busterjerk mee! Blauw en/of groen! En inderdaad zoek de baaitjes op die ondiep zijn(waterkaart is geen overbodige luxe). Daar warmt het water sneller op en daar liggen de snoeken voor de paai en na de paai bij te komen en hongerig te zijn!

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Siebeh schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:24:
[...]

Neem een Busterjerk mee! Blauw en/of groen! En inderdaad zoek de baaitjes op die ondiep zijn(waterkaart is geen overbodige luxe). Daar warmt het water sneller op en daar liggen de snoeken voor de paai en na de paai bij te komen en hongerig te zijn!

Succes.
Als je vanaf een bootje vist moet je echt een kaart hebben en goed opletten, anders heb je binnen no-time een rots op je motor. Er zijn vrijwel overal heel veel rotsen.

Mijn ervaring is dat ze na de paai echt niet willen vreten, maargoed, een dagje het water op is sowieso lekker. Jerkbaits zijn inderdaad goed voor de rietkragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Thanks voor de tips! Ik zal kijken of de lokale VVV of viswinkel een kaart heeft. Ik ben zelf meer een doodaas visser, maar zal zeker wat Jerk Bait meenemen. Wellicht dat er nog een mooie snoekbaars/baars uitkomt, het maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit.

Paar dagen met een boot op het water is leuk! Als we ook nog een paar mooie vangen is dat natuurlijk extra mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:10

Bob Popcorn

Plop!

De gesloten tijd voor de roofvissers/kunstaasvissers is weer begonnen! 2 maanden lang op je vingers bijten of andere visserij beoefenen. Tijd om je uitrusting op orde te maken en wellicht nieuwe spullen aan te schaffen.

Ik zit zelf te denken om voor op de grachtjes in Utrecht een baitcastertje te kopen van 1,70 meter met een kleine reel. Gewoon voor de lol om deze visserij een keertje te proberen. Ik loop normaal met een lichte jig hengel met 1000 molentje van Daiwa en wil dezelfde techniek gebruiken (lichte jigheads van +/- 15 gram en een shadje) op een reeltje.

Iemand tips voor materiaal? Mag natuurlijk niet te duur zijn, en de meeste reels zijn geschikt voor de zwaardere jerkbaits, maar dat vind ik (nog) niks. Sowieso meerdere dreggen aan een aasje vind ik not done.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Lichte jigheads van 15 gram. Lol.

Ik heb 85cm snoek op 3gram gevangen. You merely adopted light weight, I was moleded by ultralight.

Wat ik zeggen wil, kijk eens naar ultralicht materiaal. Ik heb echt veel mooie vissen in stadswater gevangen met UL materiaal. Met dropshot, jig en Carolina rig kan je geweldig vangen. Zelfs in de gesloten tijd, want een worm kan daar prima op.

Mitchell heeft daar een lekker stokje voor, niet te duur. Echt licht is met een reel niet ideaal.

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 03-04-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

418O2 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:03:
Lichte jigheads van 15 gram. Lol.

Ik heb 85cm snoek op 3gram gevangen. You merely adopted light weight, I was moleded by ultralight.

Wat ik zeggen wil, kijk eens naar ultralicht materiaal. Ik heb echt veel mooie vissen in stadswater gevangen met UL materiaal. Met dropshot, jig en Carolina rig kan je geweldig vangen. Zelfs in de gesloten tijd, want een worm kan daar prima op.

Mitchell heeft daar een lekker stokje voor, niet te duur. Echt licht is met een reel niet ideaal.
Op m'n molen gooi ik met 7 en 5 gram ja. Reel is 15gr wel het minimum. Vandaar. Vraag blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Bob Popcorn schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:27:
[...]

Op m'n molen gooi ik met 7 en 5 gram ja. Reel is 15gr wel het minimum. Vandaar. Vraag blijft staan.
Dan las ik het verkeerd. Excuus. Ik weet dat daiwa een heel sexy klein reeltje heeft. Als je zin hebt om een stukje te rijden, de hengelsport discounter in Steenwijk heeft veel van zulk materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

418O2 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:30:
[...]

Dan las ik het verkeerd. Excuus. Ik weet dat daiwa een heel sexy klein reeltje heeft. Als je zin hebt om een stukje te rijden, de hengelsport discounter in Steenwijk heeft veel van zulk materiaal.
Cool, Steenwijk is nog wel aan te rijden :) heb je toevallig een idee welk type of serie dat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Bob Popcorn schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:33:
[...]

Cool, Steenwijk is nog wel aan te rijden :) heb je toevallig een idee welk type of serie dat is?
Geen idee. Ben al een tijdje uit het wereldje. Als ik ga vissen doe ik dat met het materiaal dat ik nog heb. Weet alleen dat ik het altijd een heel sexy ding vond. Heb het alleen nooit aan gedurfd omdat licht materiaal op een reel nogal lastig is en weinig voordelen biedt.

Die toko heeft veel Amerikaanse import. Daar is dat lichte bass spul vrij gangbaar. Hebben ook veel carrot sticks bijvoorbeeld.

Heb zelf wel weer zin om te gaan vissen. Als het seizoen weer open is moet ik maar weer eens.

Vriend van me maakt filmpjes met vis tv, heel tof

Hij is wel heel hyper. Maar 1 van de liefste mensen die ik ken. En een goede visser.

[ Voor 32% gewijzigd door 418O2 op 03-04-2019 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 12:31
Hallo allemaal,

Mijn zoontje van 8 wil gaan vissen. Ik heb al wat opgezocht en ben uitgekomen op een Winkle picker voor hem om te starten. We gaan vissen te La Roche aan de ourthe op een plek waar het rustig water is.
Kan iemand mij een tip geven welke lijn en molen te kopen voor hem ? Ik heb er zelf geen verstand van ...
Neem budget max 60 euro ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Yarisken schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:30:
Hallo allemaal,

Mijn zoontje van 8 wil gaan vissen. Ik heb al wat opgezocht en ben uitgekomen op een Winkle picker voor hem om te starten. We gaan vissen te La Roche aan de ourthe op een plek waar het rustig water is.
Kan iemand mij een tip geven welke lijn en molen te kopen voor hem ? Ik heb er zelf geen verstand van ...
Neem budget max 60 euro ofzo.
Heel leuk!

Wel een kanttekening, winkle picker is erg leuk, maar wel wat complex. En voor 60 euro heb je bij lange na geen leuk materiaal. Dan is het zulke meuk dat de lol er gauw af is.

Dus of je budget omhoog, of begin met een vaste stok. Voor zo'n kleintje is werpen al een opgave, en met een korf er bij wordt het ook lastig.

Een leuke vaste stok brengt al veel plezier :)

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 03-04-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5

BoGu5

hmmmz

De Ourthe stroomt toch best hard? Dan stroomt het aas uit je voerkof zo stroomafwaarts en is je feederbeleving weg :)

Als je daar gaat vissen zou ik kiezen voor iets met een dobber. Vaste stok is een prima suggestie, en je hoeft niet meteen heel diep in de buidel te tasten voor een prima hengel. Je kunt er ook over denken om er meteen twee te kopen, goed voor de vader-zoon tijd.

Ik zou met deze vraag naar een lokale hengelsportwinkel (in NL) gaan. Mijn ervaring is dat ze je prima verder helpen en je ook niet de grootste onzin aansmeren op basis van jouw usecase. En je krijgt er genoeg gratis advies.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
BoGu5 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:52:
De Ourthe stroomt toch best hard? Dan stroomt het aas uit je voerkof zo stroomafwaarts en is je feederbeleving weg :)

Als je daar gaat vissen zou ik kiezen voor iets met een dobber. Vaste stok is een prima suggestie, en je hoeft niet meteen heel diep in de buidel te tasten voor een prima hengel. Je kunt er ook over denken om er meteen twee te kopen, goed voor de vader-zoon tijd.

Ik zou met deze vraag naar een lokale hengelsportwinkel (in NL) gaan. Mijn ervaring is dat ze je prima verder helpen en je ook niet de grootste onzin aansmeren op basis van jouw usecase. En je krijgt er genoeg gratis advies.
Ben Vlaming dus NL is wat ver voor me. Dus best een lange stok nemen met een dobber :-). Ik zal is bij een winkel langsgaan voor alles.
Mijn ouders hebben een stuk grond aan de Ourthe, op ongeveer 1 km van La Roche en daar is een hele strook relatief kalm water. Meeste plekken stromen idd wel vrij hard daar.
Nu met de paasvakantie ga ik 2 nachten kamperen en vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Yarisken schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:55:
[...]

Ben Vlaming dus NL is wat ver voor me. Dus best een lange stok nemen met een dobber :-). Ik zal is bij een winkel langsgaan voor alles.
Mijn ouders hebben een stuk grond aan de Ourthe, op ongeveer 1 km van La Roche en daar is een hele strook relatief kalm water. Meeste plekken stromen idd wel vrij hard daar.
Nu met de paasvakantie ga ik 2 nachten kamperen en vissen.
Je zou eventueel voor een simpele werphengel kunnen gaan met een dobbertje. Ik zie dat er veel forel zit, die kan je ook leuk met een dobber vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
418O2 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:58:
[...]

Je zou eventueel voor een simpele werphengel kunnen gaan met een dobbertje. Ik zie dat er veel forel zit, die kan je ook leuk met een dobber vangen.
En de lengte dan ongeveer een 2,4 meter of is dat nog te lang ?
Zit idd veel forel maar daar vissen ze veel op met de vlieg :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Yarisken schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:01:
[...]

Ja dat is een prima lengte. Met de vlieg is leuker. Maar ook een stuk lastiger kan ik je uit eerste hand melden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Yarisken schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:01:
[...]

Vliegvissen is leuk als je al het andere een beetje beheerst en het jezelf lastig wil maken, niet voor een knulletje van 8 :p Lekker met een vaste hengel of een simpel werphengeltje met een vlokdobber. Als het te hard stroomt zou je eventueel iets met kunstaas en een jigje kunnen doen maar dat is wellicht al iets teveel finesse vokr een ventje van 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Bob Popcorn schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:46:
[...]

Vliegvissen is leuk als je al het andere een beetje beheerst en het jezelf lastig wil maken, niet voor een knulletje van 8 :p Lekker met een vaste hengel of een simpel werphengeltje met een vlokdobber. Als het te hard stroomt zou je eventueel iets met kunstaas en een jigje kunnen doen maar dat is wellicht al iets teveel finesse vokr een ventje van 8.
Idd ik ga simpel starten en binnen enkele jaren zien we wel verder. Bedankt voor de reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siebeh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 08:19
Jan Willem is een topper! En zeker een aardige gast. Heb hem al eens mogen ontmoeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:34

ST10©DE

Dus.............

Naar aanleiding van een post in het topic wat je me je vakantiegeld hebt gedaan van @Bob Popcorn bedacht ik me weer hoe leuk vissen is. De laatste jaren heb ik alleen gevist tijdens zomervakanties (Zweden en Frankrijk).

Vroeger veel op karper gevist (meer actief dan passief, met dobber, met driijvend aas). Maar dit kost me toch teveel tijd tegenwoordig (drie kinderen en geografisch gezien zit er dan ook wat reistijd bij.

Met het oog hierop, en op de komende vakantie naar Frankrijk heb ik me een UL setje aangeschaft in de hoop de drempel om te gaan vissen wat lager te maken.

1x Mitchell Epic Rz 212 0/5 Ul Spinning 28,00 EUR
1x Mitchell Avocet Rzt 500 Fd 29,39 EUR

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ST10©DE schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:35:
Naar aanleiding van een post in het topic wat je me je vakantiegeld hebt gedaan van @Bob Popcorn bedacht ik me weer hoe leuk vissen is. De laatste jaren heb ik alleen gevist tijdens zomervakanties (Zweden en Frankrijk).

Vroeger veel op karper gevist (meer actief dan passief, met dobber, met driijvend aas). Maar dit kost me toch teveel tijd tegenwoordig (drie kinderen en geografisch gezien zit er dan ook wat reistijd bij.

Met het oog hierop, en op de komende vakantie naar Frankrijk heb ik me een UL setje aangeschaft in de hoop de drempel om te gaan vissen wat lager te maken.

Top! In wat voor omgeving ga je vissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Een zwemvest.
Of sta je daar tot je enkels?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

ST10©DE schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:35:

Leuk! Met dit setje kun je dadelijk ook achter stadse baarsjes aan op elk water :) als je dan een keer een uurtje hebt loop je ook zo met je spullen naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Nadat ik een jaar of 10 geleden al mijn vispullen van de hand heb gedaan ga ik morgen weer eens vissen met mijn oudste zoon ( 8 ). Morgen eerst even langs de hengelsportzaak voor zijn eerste hengel ( en voor mij ook eentje, heb echt helemaal niets meer). Kijken of ik m wat kan leren morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb 2 streetfishing hengels met kapotte topogen. Ga die maar even laten fiksen en weer af en toe struinen. Begin het wel te missen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XViuQLd.jpg

Mooi stads snoekje! Gevangen op een tungsten loodkopje van 3,5 gram en een neon geel shadje van 45mm aan een Mitchell Epic RZ 150 met Daiwa Fuego LT 1000 molentje. Echt geweldig gevist vandaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Nice! Ik heb vandaag voor het eerst mijn UL setje uitgelaten 6/100 draad, (ook) een Mitchell Epic hengel (werpgewicht 0-5 gram) en een Mitchell molentje maatje 500. Wat gigantisch veel plezier is dat als je een vis(je) haakt! In een uurtje tijd een mooie baars (ca. 30 cm) en twee snoekjes, eentje ongeveer 15 cm en de ander ca 50 cm. Mooie sport op zo'n UL set!

De kleinste van de drie:

Afbeeldingslocatie: http://www.doding.nl/img/snoekje.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door ST10©DE op 06-07-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

418O2 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:22:
[...]

Top! In wat voor omgeving ga je vissen?
In het oosten van het land, omgeving Enschede, Oldenzaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

ST10©DE schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:02:
Nice! Ik heb vandaag voor het eerst mijn UL setje uitgelaten 6/100 draad, (ook) een Mitchell Epic hengel (werpgewicht 0-5 gram) en een Mitchell molentje maatje 500. Wat gigantisch veel plezier is dat als je een vis(je) haakt! In een uurtje tijd een mooie baars (ca. 30 cm) en twee snoekjes, eentje ongeveer 15 cm en de ander ca 50 cm. Mooie sport op zo'n UL set!

De kleinste van de drie:

[Afbeelding]
Nice, mooie tekening op dat snoekje! Die Mitchell ging krom tot aan het handvat op die 50cm snoek :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yolmzn8.jpg

M'n eerste metersnoek! Helaas onthaakte hij zichzelf in het net en besloot 'ie eruit te springen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Bob Popcorn schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:39:
[Afbeelding]

M'n eerste metersnoek! Helaas onthaakte hij zichzelf in het net en besloot 'ie eruit te springen...
Nice! Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-02 19:57
Beste vissers. Ik ben op zoek naar een mooie starters guide om een begin te maken met magneetvissen in sloten die gesitueerd zijn in oude binnensteden.

Hoor graag jullie verhalen en insights. Vissen lijkt me geweldig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
dindr schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:51:
Beste vissers. Ik ben op zoek naar een mooie starters guide om een begin te maken met magneetvissen in sloten die gesitueerd zijn in oude binnensteden.

Hoor graag jullie verhalen en insights. Vissen lijkt me geweldig!
Magneetvissen is toch een andere sport, dan zit je hier verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Vraagje!!!

Ik ben opzoek naar een landingsnetje (50x50 cm ofzo) maar dan met een volledig rubberen net en het moet opklapbaar zijn ivm transport. De prijs liefst zo laag mogelijk ;)

Wie heeft er een goede tip??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ST10©DE schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:01:
Vraagje!!!

Ik ben opzoek naar een landingsnetje (50x50 cm ofzo) maar dan met een volledig rubberen net en het moet opklapbaar zijn ivm transport. De prijs liefst zo laag mogelijk ;)

https://www.raven.nl/abu-...ct/30880/?sqr=landingsnet zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

Barrycade

Through the...

Vraagje!!!

https://sprofreestyle.com/portfolio/flick-net

Geen ervaring mee, maar de telescoopversie is maar 64 lang ingeklapt. Ziet er voor de <30 euro goed uit.
Bob Popcorn schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:39:
[Afbeelding]

Hoe weet je dan dat ie > 1 meter was? :P :>

[ Voor 24% gewijzigd door Barrycade op 09-07-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

@418O2 Inderdaad, zoiets. Maar dan met een rubberen net. En dan het liefst helemaal van rubber en niet een mesh met een rubber coating.

@Barrycade die is te groot indien ingeklapt.... Ziet er verder goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ah ik zie dat je naar Frankrijk gaat op vakantie (met de auto denk ik?)
https://www.visdealshop.n...0x50cm-1-80m-graphite.htm
Heb ik zelf achterin de auto liggen. Wordt een compact setje, denk aan de grootte van een opgevouwen paraplu. Volledig rubber en goedkoper dan je hengel + molen setje gaat het niet snel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Barrycade schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:43:
Ah ik zie dat je naar Frankrijk gaat op vakantie (met de auto denk ik?)
https://www.visdealshop.n...0x50cm-1-80m-graphite.htm
Heb ik zelf achterin de auto liggen. Wordt een compact setje, denk aan de grootte van een opgevouwen paraplu. Volledig rubber en goedkoper dan je hengel + molen setje gaat het niet snel worden.
Thanks! Dat was inderdaad ook het beste wat ik tot nu toe kon vinden, die zal het dus wel worden.

Wat ik zoek zal wel niet bestaan. Het model wat jij aangeeft maar dan met volledig rubberen net (geen coating)
Zoiets dus (clickable) :
Afbeeldingslocatie: https://www.raven.nl/CmsData/Artikelen/Fotos/D/L/DLTAV4885/v-636172705347428181/DLTAV4885_main_50x50at2x_1/DLT_Red_Ultra_Rubber_Landingnet_%7C_Schepnet.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.raven.nl/CmsData/Artikelen/Fotos/D/L/DLTAV4885/v-636172705385024247/DLTAV4885_extra_100x100_1/DLT_Red_Ultra_Rubber_Landingnet_%7C_Schepnet.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja die netten zijn meestal van die grote dingen waar je een walvis in kan landen.
Maar die kan je meestal ook niet opvouwen.

Ik heb zoiets maar dan voor in de boot, maar neem dan toch liever een iets kleiner model mee die ik wel kan invouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

@Bob Popcorn

Is die nieuwe telescoop ook een Mitchell? If so, op welke type nummer moet ik zoeken? If not, welke hengel is het wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

ST10©DE schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:03:
@Bob Popcorn

Is die nieuwe telescoop ook een Mitchell? If so, op welke type nummer moet ik zoeken? If not, welke hengel is het wel?
Mitchell Epic T-150 :) Kost ook nog geen 3 tientjes. Je hebt ook nog een Epic R-T zag ik te laat, die is iets luxer afgewerkt volgens mij. Vanavond ff klein rondje maken, ben benieuwd. Hij is wel anders dan de Epic RZ 150 die ik heb, veel strakker en snellere actie. Die Epic RZ is net gekookte spaghetti zo soepel. Volgens mij mis ik ook daarom zoveel aansla momenten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Bob Popcorn schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:11:
[...]

Mitchell Epic T-150 :) Kost ook nog geen 3 tientjes. Je hebt ook nog een Epic R-T zag ik te laat, die is iets luxer afgewerkt volgens mij. Vanavond ff klein rondje maken, ben benieuwd. Hij is wel anders dan de Epic RZ 150 die ik heb, veel strakker en snellere actie. Die Epic RZ is net gekookte spaghetti zo soepel. Volgens mij mis ik ook daarom zoveel aansla momenten :p
Bij die lichte hengels maakt de actie heel veel verschil. Ik heb een reins aji ringer stok en die top is flinterdun, maar daarna komt wel body, zoals de meeste streetfishing stokken. Je ziet in die top gewoon als een baarsje van 15cm aan je aas zit te knabbelen tijdens het dropshotten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

418O2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Bij die lichte hengels maakt de actie heel veel verschil. Ik heb een reins aji ringer stok en die top is flinterdun, maar daarna komt wel body, zoals de meeste streetfishing stokken. Je ziet in die top gewoon als een baarsje van 15cm aan je aas zit te knabbelen tijdens het dropshotten
Top, precies wat ik nodig heb. Ben benieuwd! Afgelopen weekend alleen maar snoek gevangen en één snoekbaars die ook nog eens gepakt werd door een snoek onderweg naar boven 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Vraagje!!!

Decathlon, kost een tientje. Geen rubber net, maar voor die prijs niet zo belangrijk toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Bob Popcorn schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Top, precies wat ik nodig heb. Ben benieuwd! Afgelopen weekend alleen maar snoek gevangen en één snoekbaars die ook nog eens gepakt werd door een snoek onderweg naar boven 8)7
Met die lichte stokken moet je jezelf aanleren om echt aan te slaan, niet een tikje van 10cm, maar echt doorhalen. Anders zet je, helemaal bij snoekbaars, de haak gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wbXheTz.jpg

Kieuwgreep geoefend op een minisnoekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Bob Popcorn schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:50:
[Afbeelding]

Kieuwgreep geoefend op een minisnoekje
Leuk! Waarmee gevangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Knalroze shadje op een 3,5gr kopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Bob Popcorn schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:14:
[...]

Knalroze shadje op een 3,5gr kopje :)
Wat voor lijn gebruik je? Met Leader of zonder?

Ik heb 0.06 mm gevlochten draad op de spoel en heb tot nu nog zonder leader of onderlijn gevist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ST10©DE schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:32:
[...]

Ik heb 0.06 mm gevlochten draad op de spoel en heb tot nu nog zonder leader of onderlijn gevist.
Ik zou altijd iets van een onderlijn gebruiken. Als je vast komt te zitten trek je een vast punt stuk. Met ul had ik meestal wel een halve meter aan nylon als leader.

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 11-07-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

418O2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:39:
[...]

Ik zou altijd iets van een onderlijn gebruiken. Als je vast komt te zitten trek je een vast punt stuk. Met ul had ik meestal wel een halve meter aan nylon als leader.
Welke dikte nylon? Als je UL vist, gaat het dan niet ten koste van de actie van je UL aas? Ik zat te denken aan die gevlochten ijzerdraad onderlijnen, maar die schijnen weer lastig te knopen te zijn.

Heb vandaag een dropshot onderlijn geknoopt van 0,3 mm nylon. Hopelijk heb ik dit weekend nog tijd om deze te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ST10©DE schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:46:
[...]

Welke dikte nylon? Als je UL vist, gaat het dan niet ten koste van de actie van je UL aas? Ik zat te denken aan die gevlochten ijzerdraad onderlijnen, maar die schijnen weer lastig te knopen te zijn.

Heb vandaag een dropshot onderlijn geknoopt van 0,3 mm nylon. Hopelijk heb ik dit weekend nog tijd om deze te testen.
Oef, geen idee. Had altijd fluorcarbon, heb al even niet meer gevist dus zou de dikte niet weten. Op zo'n stuk merk je geen verschil in actie. Sommige van de beste streetfishers vistten met volledig fluor, dus daar zit het verschil niet in.

Gebruik wel een albright knoop tussen je gevlochten lijn en onderlijn, anders houdt het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 12-07-2019 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

ST10©DE schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:32:
[...]

Weet niet precies wat hier op ligt, maar ik denk 0.06 of 0.08. Stalen leadertje ja, moet wel met al die snoek hier. Die haalde ik van Spro, maar ik heb nu die van de Decathlon ontdekt. Je knoopt ze direct op je onderlijn zonder wartels ofzo en dan heb je minstens net zoveel gevoel als zonder. Voor m'n actie heeft het iig geen effect.
418O2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:49:
[...]

Oef, geen idee. Had altijd fluorcarbon, heb al even niet meer gevist dus zou de dikte niet weten. Op zo'n stuk merk je geen verschil in actie. Sommige van de beste streetfishers vistten met volledig fluor, dus daar zit het verschil niet in.

Gebruik wel een albright knoop tussen je gevlochten lijn en onderlijn, anders houdt het niet.
Fluorocarbon vind ik niet afdoende voor onderlijn, wil ook echt voorkomen dat er een vis met mijn aas/loodkop in z'n bek zwemt. Ik gebruik altijd een Palomar knoop voor m'n lijnen:

Afbeeldingslocatie: https://www.fishinginfo.eu/plaatjes/knopen/palomar-vari.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Bob Popcorn op 12-07-2019 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Die knoop is ook goed voor je aas, maar een gevlochten lijn op een nylon lijn moet met een speciale knoop, anders snijdt de gevlochten lijn het nylon stuk.

Ik heb overigens metersnoeken gevangen zien worden op fluor onderlijnen met licht materiaal. Heb op mijn aji ringer z (.75-3g werpgewicht) een keer een 85cm snoek weten te landen met een fluor leader. Je moet voorzichtig zijn, maar het kan echt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Zoveel mensen, zoveel meningen ;)

@Bob Popcorn Bedoel je de Supraflex onderlijn? Deze

Gebruiken jullie geen wartel om snel van aas te kunnen veranderen? Of knip je steed de lijn door en maak je een nieuwe knoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ST10©DE schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:00:

Gebruiken jullie geen wartel om snel van aas te kunnen veranderen? Of knip je steed de lijn door en maak je een nieuwe knoop?
deed ik met UL fishing zonder wartel. Dan beweegt je aas toch wat anders. En de onderlijn ging toch nooit heel lang mee, dus dat kon wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Als er veel snoeken zijn: stalen onderlijn van 40 cm.
Op baars en snoekbaars met fluorocarbon van .25 of .30.
Als je op gevlochten draad alleen een snoek vangt dan snijdt die met zijn tanden zo de draad door.
Fluor is iets steviger, maar geen garantie.
Als je snel genoeg binnenvist zit je aasje voorin en snijden de tanden niet. Achter in de bek en geen staal/titanium is vis en aas kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

ST10©DE schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:00:

Nee ik koop gewoon kant en klare onderlijntjes, die hoef je dus ook niet te knopen want er zit een lus aan die ik direct aan mn hoofdlijn knoop. Onderaan zit wel een speldje voor snel wisselen maar die hou ik zo klein mogelijk. Elke verbinding die geen knoop is neemt gevoel uit je montage merk ik.

Deze: https://www.decathlon.nl/...0fTAp-EAQYBSABEgIi7_D_BwE

[ Voor 10% gewijzigd door Bob Popcorn op 12-07-2019 13:47 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste