Vissers op GOT
[ul]
• Introductie
• Soorten Visserij
• Feeder Vissen
• Vissen op Rovers
• Karpervisserij
• Zeevissen
• Regels
• Links
• VisGear
• Introductie
• Soorten Visserij
• Feeder Vissen
• Vissen op Rovers
• Karpervisserij
• Zeevissen
• Regels
• Links
• VisGear
Vissen kan heel rustgevend zijn, maar het tegendeel is meestal waar. Vissen vereist techniek, doorzettingsvermogen en soms veel geduld. Een vorig topic heeft uitgewezen dat er vissers zitten op GOT en er is mij gevraagd om deze weer nieuw leven in te blazen.
Aangezien dit mijn eerste echte topic is die ik met opmaak en dergelijke maak ( met dank aan de BBQ topic ) be gentle. Ik zal deze post regelmatig proberen te updaten. Toevoegingen of aanpassingen mogen aan mij worden doorgegeven.
Ik zal proberen bij iedere soort visserij aan te geven hoe het in de basis in zijn werk gaat. Maar omdat ik niet iedere visserij beoefen weet ik niet alles tot in de puntjes. Mocht het anders zijn dan hoor ik dat graag.
Aangezien dit mijn eerste echte topic is die ik met opmaak en dergelijke maak ( met dank aan de BBQ topic ) be gentle. Ik zal deze post regelmatig proberen te updaten. Toevoegingen of aanpassingen mogen aan mij worden doorgegeven.
Ik zal proberen bij iedere soort visserij aan te geven hoe het in de basis in zijn werk gaat. Maar omdat ik niet iedere visserij beoefen weet ik niet alles tot in de puntjes. Mocht het anders zijn dan hoor ik dat graag.
Er zijn diverse soorten vissen. Iedere soort vis heeft weer een andere techniek nodig. Andere materialen zoals hengels, onderlijnen , haken , molens en nog veel meer.
In dit topic wil ik het een en ander belichten. Voor de een is het jagen op de rovers het einde, voor de andere Karpervissen.
Feedervisserij
Roofvissen
KarperVissen
Zeevissen
Bij het feedervissen heb je diverse afdelingen. De feederhengels zijn er van zacht tot ultra heavy. Voor ieder type water heb je een soort feederhengel in diverse gewichtsklasses en lengtes. Dit in tegenstelling tot roofvissen en karpervissen.
Natuurlijk heb je bij deze visserijen diverse soorten hengels, maar deze zitten vaak rond een bepaalde lengte en wordt er meer gekeken naar wat voor aas je wilt wegzetten.
Feederhengels
Feedervissen verder is simpel en doeltreffend. Je vist op de top en gebruikt dus geen dobber. Deze hengels hebben vrijwel altijd een verwisselbare top die dient als beetregistratie.
Een hele lichte feeder heet eigenlijk een winkelpicker. Dit is een vaak een korte hengel tot 3 meter met een werpgewicht van ongeveer 30 gram. Deze kan je het best gebruiken of vijvers of kleine kanalen. De wateren waar het vrijwel niet stroomt.
De feeders worden als volgt benoemd.
- Winklepicker - Hengel voor lichte voerkorven tot 30 gram - 2.30m tm 3meter
- Light feeder - Hengel voor lichte voerkorven tot 50 gram - 2.70m tm 3.60m
- Medium feeder - Hengel voor zwaardere voerkorven tot 80 gram - 3.60m tm 4.20m
- Heavy Feeder - Hengel voor Zware voerkorven tot 120 gram - 3.60m tm 4.50m
- Ultra Heavy - Hengel voor zware stroming en zware voerkorven tot wel 200 Gram - 4.50m
Het vissen op roofvissen is een actieve sport. Je kan met shadjes, pluggen en of dode vissen werken. Doodazen wordt vaak in de late herfst gedaan of in de winter. Een aantal jaar geleden is het verboden om nog met levend aas te vissen waardoor je alleen nog met dood aas mag vissen.
Je kan uiteraard slepend vissen met een plug achter een bootje. Of juist struinend vissen in de polder.
- Spinhengel - Vaak een korte hengel tot 2.30 meter met een stevige body en deze heeft een werpvermogen tot een gram of 30.
- Karperhengel - Wordt vaak gebruikt bij het doodazen, je hebt hierbij de mogelijkheid goed de haak in de bek te zetten.
- Reel - Hiermee kan je grote pluggen werpen en is erg precies. Deze hengels worden vaak in de polder gebruikt. Pluggen en shads tot 50 gram.
- Meervalhengel - Erg sterke hengels voor grote meervallen , stug als een bezemsteel
- Dropshot hengel - Het meest verfijnde vissen op de roofvis. Hengels tussen de 1 en de 10 gram. Erg effectief vissen en heerlijk om mee te struinen
- Ultralight - Effectief licht vissen , kleine hengels met enorm sterke body. vaak tot 2 meter lang en een gewicht tot 20 gram
Doodazen
Dropshotten
Je laat het loodje op de bodem landen en hou de hengel in een hoek van 45Graden met je lijn. Je geeft lichte tikjes op je hengel en laat hierbij iedere keer je shad/worm naar de bodem zakken. maar je moet de lijn wel strak houden. Dit is het moment dat de vis zal aanvallen.
Deze visserij kan ik nog niet veel meedelen. Dit volgt....
Zeevissen, heerlijk aan het strand of vanaf de boot. Het aas voor deze visserij is voornamelijk Zagers en zeepieren.
- Strandhengel - Een lange hengel met een groot werpgewicht. Gemiddeld 200 gram werpgewicht en sterke molens. Dit om net achter de branding te kunnen werpen
- Boothengel - Korte hengel met een hoog werpgewicht. Sterke body en sterke molen.
Strandvissen
Bootvissen
Regels zijn er altijd. Maar hier heb je ook nog eens te maken met ongeschreven regels. We zullen hier een lijstje bij gaan houden met de opmerkelijke regels en de ongeschreven regels
Iedereen die een vispas heeft hierbij ook een visboekje gehad. In dit boekje staat waar je wel en niet mag vissen, maar ik ga ervan uit dat tweakers natuurlijk gewoon de " Visplanner app " op hun mobiele device hebben staan. Hiermee kan je aan de hand van je gps bekijken of je er mag vissen.
Als je deze app hebt is het niet meer verplicht je visboekje bij te hebben.
Er zijn meerdere soorten vis vergunningen. Deze zijn aan te vragen bij sportvisserij nederland . Een link hiernaartoe staat onder deze post.
- Kleine vispas - Dit is de vispas die iedereen moet hebben. Hiermee mag je op de grote wateren vissen met 1 hengel
- Grote vispas - Deze vispas is inclusief een lidmaatschap van je lokale vereniging. Hiermee kan je op bijna overal vissen. Enkel niet op wateren die niet in de landelijke viswateren zijn geplaatst. Je mag met 2 hengels vissen
- Extra Hengel - Een extra optie op je vispas. Deze wordt vooral gebruikt door Karpervissers. Die vissen veelal met 3 hengels
- Nachtvissen - Een extra optie om te mogen nachtvissen. Sommige hengelsport verenigingen staan het toe op hun eigen wateren met de grote vispas.
De ongeschreven lijst
- #1 - Neem altijd een onthaakmat mee. Het is niet verplicht maar als je een onthaakmat gebruikt zal de vis niet zo snel beschadigen. Je kan een vis natuurlijk ook op het gras leggen maar kijk even of daar niet scherps ligt waardoor de vis beschadigd
- #2 - gebruik zo min mogelijk lood. Het mag nu nog wel, maar er gaan geruchten dat er aan het eind van dit jaar een verbod komt op lood. Probeer een alternatief bijvoorbeeld een steen waar je een wartel aan maak
- #3 - gebruik geen leefnet behalve als je een wedstrijd vist. Catch en Release wordt meer op prijs gesteld. Vissen zullen minder gestrest zijn en niet onnodig beschadigen
De geschreven regels
- Nachtvissen - Dit mag alleen met de juiste vergunning. Dit is een hologramsticker die je op je vispas moet plakken
- Palingvissen - Vroeger mocht je de gevangen Paling mee naar huis nemen voor consumptie. Vandaag de dag ten strengste verboden en er zijn fikse bekeuringen voor.
We plaatsen hier een aantal voor de visser interesante links. Van aanbiedingen tot goede merken en motiverende filmpjes
Visgear merkenHengelsport DealsVideo's en blogs van hengelsporters. Tweakers houden ervan om hun gear te showen. Logisch want dit wordt met grote zorg samengesteld. Hun techniek hun tactiek hun manier. Hieronder willen we dit graag showen.
DutchITmaster
Voornamelijk Feedervisser. In de koude periode nog regelmatig aan het doodazen op de grote Snoeken.
Mijn favoriete merken : Matrix, Guru, Korum en Shimano
Mijn streven is om iedere Zondag aan het water te zitten. Maar als ik een avondje extra kan vissen doe ik dat met alle plezier.
Mijn favoriete plekken zijn : Waal, Merwede , lokale vijver.
- Hengels - Preston Winklepicker 2.30m 30gr, Korum medium feeder 2,90m 60gr , Daiwa heavy feeder 3,60m 120gr, Matrix Horizon heavy feeder 4,30m 150gr
- Zitten - Matrix Matchmaster zitkist met opberg mogelijkheden en feederarm
- Molens - Shimano aero 4000, Shimano exave 6000, Matrix aquos 4000, Ultimate * 7000, Shimano Catana 500
- Overige - Telescoop net , Pannet met losse steel, Onthaakmat, tang
Netwerk Engineer