Geen probleem, gewoon ff 2 haken eraf knippen en klaar ben je.Stef120 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:10:
Oh, goeie tip, er zitten enkele dreggen op. Dat is een probleem. Ik ga erop letten
Of je haalt bij je viswinkel gewoon even een pakje gamakatsu haken zonder weerhaakje, heb je de goeie dreggen nog voor NederlandBouke-p schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:34:
[...]
Geen probleem, gewoon ff 2 haken eraf knippen en klaar ben je.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Zit in Ruoms. Als ik de foto's zie gaat dat goed komen. Vergeet een evt schepnet niet
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ziet er goed uit!The Eagle schreef op vrijdag 3 juli 2026
Zit in Ruoms. Als ik de foto's zie gaat dat goed komen. Vergeet een evt schepnet niet
Schepnet, tangetjes enzo heb ik mee. We zijn gisteravond gaan rijden en moeten nog een kleine 4 uur. Onze oudste zoon zit al te zeuren of we meteen gaan vissen 😅
Laat hem eerst maar eens kijken hoe hoog het water staat daarzo. Zal niet al te hoog zijn denk ikStef120 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 06:59:
[...]
Ziet er goed uit!
Schepnet, tangetjes enzo heb ik mee. We zijn gisteravond gaan rijden en moeten nog een kleine 4 uur. Onze oudste zoon zit al te zeuren of we meteen gaan vissen 😅
[...]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:strip_exif()/f/image/EqMULLo1N3xokdYQNW2POdA3.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoons beide voornamelijk baarsjes, liep lekker, kwamen op een gegeven moment om het kwartier
Enige minpunt is dat de top van mijn feeder gebroken is. Gelukkig tegen het einde dus was meteen einde sessie voor me
Zijn dat universele maten of merk specifiek?
https://www.youtube.com/@jimgonefishing/shorts
Als je een courante hengel hebt, kan je originele nabestellen. Anders ff uitzoeken (specs uit catalogus, of meten met schuifmaat) wat de diameter en lengte is. Er is altijd wel een passende te vinden.The Eagle schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:25:
Hier mooi dagje aan het water gehad. 5 flinke brasems op mijn feeder,, allemaal 50+ cm
[Afbeelding]
Zoons beide voornamelijk baarsjes, liep lekker, kwamen op een gegeven moment om het kwartier
Enige minpunt is dat de top van mijn feeder gebroken is. Gelukkig tegen het einde dus was meteen einde sessie voor me![]()
Zijn dat universele maten of merk specifiek?
Mijn lokale hengelsportzaak heeft er gewoon 100 liggen, om te passen.
Ik heb meerdere topjes los gekocht. Zowel originele (wel zo makkelijk), als van een ander merk die past (nytro, garbolino en delphin hebben veel losse toppen te koop)
:strip_exif()/f/image/sg2UWzx3MrYTRlOzZyyfzODL.jpg?f=fotoalbum_medium)
Kom ik aan bij het water, beetje rondkijken. Zie ik toch een kneiter van een forel? zwemmen in het water van pak em beet meter lang. Het water was daar een meter diep tot heel diep, waar je van de rotsen kan springen.
Mn hart ging meteen tekeer. Veel baby visjes gespot en wat spul rond de 20 cm.
Morgen gaan we de hengels in orde maken en wat verschillende setups proberen. Kunstaas werpen en wapperlijntje met dobber met kaas eronder.
[ Voor 6% gewijzigd door Stef120 op 04-07-2026 20:53 ]
Ben nog geen forel tegen gekomen die niet gewoon op een stuk stokbrood hapteStef120 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:47:
[Afbeelding]
Kom ik aan bij het water, beetje rondkijken. Zie ik toch een kneiter van een forel? zwemmen in het water van pak em beet meter lang. Het water was daar een meter diep tot heel diep, waar je van de rotsen kan springen.
Mn hart ging meteen tekeer. Veel baby visjes gespot en wat spul rond de 20 cm.
Morgen gaan we de hengels in orde maken en wat verschillende setups proberen. Kunstaas werpen en wapperlijntje met dobber met kaas eronder.
@Raymond @jim[beam] thx. Vermoedde al zoiets, kon me niet voorstellen dat dat spul niet half universeel was.
Betrek een Okuma custom black feeder btw
Gelukkig de middelste top van 1,5 die stuk is. 1 en 3oz heb ik nog dus kan wel vooruit
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ok, het was geen forel. Denk dat het grondels zijn ofzo. Zitten wat meerdere varianten witvis waaronder een paar hele helen grote.Stef120 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:47:
[Afbeelding]
Met de spinner en ultra klein lepeltje geen succes behalve losse vissen die uit nieuwsgierigheid mee zwemmen.
Met een broodje wel belangstelling maar geen directe aanbeten.
Ga het nog een keer proberen als de zon onder gaat en keer de wekker zetten.
[ Voor 199% gewijzigd door Stef120 op 06-07-2026 18:52 ]
Stef120 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:47:
[Afbeelding]
zwemmen in het water van pak em beet meter lang.
Stef120 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:31:
[...]
Ok, het was geen forel. Denk dat het grondels zijn ofzo.
De Gobiidae (grondels) vormen een familie van vissen uit de orde van baarsachtigen (Perciformes). Het is een van de grootste vissenfamilies, met meer dan 2000 soorten in meer dan 200 geslachten. De meeste vissen zijn relatief klein, gewoonlijk kleiner dan 10 cm in lengte.
Uiteindelijk gedeeld 4e geworden
Was leuk en gezellig, lekker ouwehoeren. Zo'n wedstrijd winnen gaat echt nooit gebeuren. Er zitten mannen bij die al 50jr lang, 3x per week vissen. Die kennen elke vierkante meter van al het viswater in de regio. Die weten echt zo achterlijk goed hoe ze op elke stek moeten vissen, daar valt niet van te winnen.
Aangenomen op een vijver that is, niet op stromend water uiteraard.
* The Eagle overigens nooit aan een wedstrijd meegedaan.
Niks voor mij. En vlak na een wedstrijd gaan zitten op een vijver is ook niet leuk, bijt voor geen meter omdat de hele boel volgevoerd is voor een paar dagen .
[ Voor 40% gewijzigd door The Eagle op 08-07-2026 22:41 ]
:strip_exif()/f/image/fHYCZfzHdHnW8RlG3xvO1Z1K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/plEgTvAOme78pbZyQKLwSup3.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik hoor steeds meer berichten dat er paling wordt gevangen. Ik hoop dat dat een teken is dat de populatie herstelt.
Ik ben nu in de ardeche, veel gezwommen en vis gezien maar nog niet gevist. Ik vi d het ook lastig om een goede plek te vinden.
Keek er ook nog voor een wat makkelijker te transporteren hengel voor zoonlief, die van hem past niet dwars in de auto. Telescopische hengel gekocht, niet perse feeder maar helemaal prima. Was wel 50 euro, maar inclusief goede molen met vrijloop, dus die transplanteren ik naar mijn eigen feeder hengel. Alsnog goede deal dus
Helaas geen vangsten genoteerd in de Ardèche. Vond het zelf ook te warm om fanatiek langs de kant te staan, ging liever zelf ook zwemmen.Bouke-p schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:35:
Ik ben nu in de ardeche, veel gezwommen en vis gezien maar nog niet gevist. Ik vi d het ook lastig om een goede plek te vinden.
Nu onderweg naar de Belgische Ardennen dichtbij de Maas. Wellicht dat ik daar nog een hengeltje uitgooi.
Ik heb nog nooit wat gevangen met pellets als voer en/of aas. Voor mij voelt dat spul echt als iets wat alleen werkt op die vijvers waar ze allemaal met dat spul vissen. En dat op natuurwater de vissen dat compleet negeren.The Eagle schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:43:
Aanvullend vraagje: ze hadden daar ook pre soaked pellets. Was wel meteen kilo 2, in hard plastic afsluitbare bak. Iemand ervaring met pre soaked? Klonk wel handig. Maar moet ook mee op vakantie enzo, is toch vrij lomp. Then again: zakken kan ook, berg je makkelijk op, maar gaat ook makkelijker stuk lijkt me.
That said: Elk merk dat je in de hengelsportzaak kan kopen heeft wel een baitstrainer/pelletwetter te koop. Drennan en guru hebben plastic bakjes met daarin een vergietje. En preston/matrix hebben van die EVA tubs met netje.
Je kan je pellets prima in zo'n bak/net meenemen op vakantie en op de stek natmaken.
https://zunnebeld.nl/drennan-modular-pellet-strainer
https://zunnebeld.nl/drennan-modular-bait-seal-box-1-7l
https://zunnebeld.nl/pres...ns-supera-x-pellet-wetter
https://www.marktplaats.n...18980-nytro-pellet-wetter
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 12-07-2026 16:12 ]
Geduld heb ik minder. Soaken kost twee minuten, maar dan nog half uur wachten voor ze goed zijn. Aan de waterkant lastig timen.
En ook een kleine hobbel om spontaan te besluiten even te gaan.
@Raymond ik vis met method feeder. Jij met gewone korf toch? Maakt wel wat verschil bij pellets lijkt me.
[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 12-07-2026 17:06 ]
Het is echt ruk kwa vangsten. Ik zie de groepjes barbeel (cm of 20) gewoon liggen maar ze talen niet naar mn aas. Ik heb vanalles geprobeerd, maar niks.Stef120 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:51:
[...]
Helaas geen vangsten genoteerd in de Ardèche. Vond het zelf ook te warm om fanatiek langs de kant te staan, ging liever zelf ook zwemmen.
Nu onderweg naar de Belgische Ardennen dichtbij de Maas. Wellicht dat ik daar nog een hengeltje uitgooi.
Op een spinnertje krijg ik wel volgers maar geen beten.
Morgen of overmorgen ga ik het op een dieper deel proberen.
Oh ik maak ze aan, laat ze staan terwijl ik mn stoel en hengel op zet. Tegen de tijd dat ik klaar ben zijn de pellets ook klaar.The Eagle schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:06:
Die bak met vergiet heb ik al
Geduld heb ik minder. Soaken kost twee minuten, maar dan nog half uur wachten voor ze goed zijn. Aan de waterkant lastig timen.
En ook een kleine hobbel om spontaan te besluiten even te gaan.
@Raymond ik vis met method feeder. Jij met gewone korf toch? Maakt wel wat verschil bij pellets lijkt me.
Vraag het @Stef120 eens, die zit daar letterlijk nu.Vlassie1980 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:50:
Ik ga op vakantie naar de Ardeche, had gelezen dat er ook best wel goed gevist kan worden. Ben geen fanatiek visser maar wel leuk om af en toe een hengeltje uit te werpen en ook aanpassen aan de omgeving. Zit bij omgeving Ruoms. Schijnt daar barbeel te zitten en ook forel. Heb nog nooit barbeel gevangen eerlijk gezegd. Iemand nog tips?
Dat is leuk als je nergens rekening mee hoeft te houden maar ik heb twee guppen die ook graag een hengel willen uitgooien. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben zijn ze iets te soakedjim[beam] schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:36:
[...]
Oh ik maak ze aan, laat ze staan terwijl ik mn stoel en hengel op zet. Tegen de tijd dat ik klaar ben zijn de pellets ook klaar.
Hahah what are the odds.Vlassie1980 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:50:
Ik ga op vakantie naar de Ardeche, had gelezen dat er ook best wel goed gevist kan worden. Ben geen fanatiek visser maar wel leuk om af en toe een hengeltje uit te werpen en ook aanpassen aan de omgeving. Zit bij omgeving Ruoms. Schijnt daar barbeel te zitten en ook forel. Heb nog nooit barbeel gevangen eerlijk gezegd. Iemand nog tips?
Ik ben net vandaag vertrokken, wij stonden op camping du pont in Pradons. Je hebt daar prachtige rotspartijen waar van af kan springen en natuurlijk de rivier die van enkel diepte tot heeeel diep gaat.
Ik begreep van wat andere campinggasten dat forel echt in het najaar te vangen is en zelf geen succes ondervonden. Wel wat andere witvis gespot tot exemplaren die wel de meter aantikte.
Het water staat op dit moment een meter lager dan normaal maar als je met een aasje en dobber probeert lukt het misschien wel. Zelf gevist met verschillende mini lepels en plugjes maar vooral volgers gehad.
Tsjah, dan zijn ze een keertje bij de eerste worp maar 15mins gesoaked. Een kwartiertje vissen later zitten ze vanzelf op dat half uurtje.The Eagle schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:49:
[...]
Dat is leuk als je nergens rekening mee hoeft te houden maar ik heb twee guppen die ook graag een hengel willen uitgooien. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben zijn ze iets te soaked
Ik heb zowel method als korfjes (ik ben een beetje losgegaan, het laatste jaar. Ik ben bang dat ik meer €€ in korfjes heb, dan sommigen aan totale visgear
Ik heb nu een paar keer de method gebruikt, nooit wat mee gevangen. Ik heb waftertjes gebruikt, nooit wat mee gevangen. Ik heb sonubaits en mainline match voer gebruikt (zowel natural als met vismeel), vrijwel niks of helemaal niks mee gevangen.
Uiteraard is dat toeval (genoeg mensen die er wel mee vangen). Maar ik maak die zooi op en dan blijf ik lekker bij mn zammataro/evezet/vd eynde voertjes en natuurlijke aasjes. Dat engelse gedoe met al dat kunstvoer en pelletjes is niks voor mij.
Dit vind ik toch wel erg gek. Je bent volgens mij een veel ervarener visser dan ik. Maar heb al redelijk wat vis met de method feeder, pellets en wafters gevangen. En ik heb geen idee wat ik nu precies doe...Raymond schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:10:
[...]
Ik heb nog nooit wat gevangen met pellets als voer en/of aas. Voor mij voelt dat spul echt als iets wat alleen werkt op die vijvers waar ze allemaal met dat spul vissen. En dat op natuurwater de vissen dat compleet negeren.
Was wel heel leerzaam, was de eerste keer dat ik op die stek zat. Echt enorme brasems gevangen (niet gewogen/gemeten. Maar ik denk zeker 60cm). En heel raar: Echt veel vis verspeeld. Ik had in totaal 20kg vis (we hebben voor de gein na afloop gewogen). Maar dat had echt wel 25kg kunnen zijn. Ik heb een vis verspeeld, die voelde echt als de grootste vis van de dag. Het was vast een brasem, maar voelde meer als een ander soort vis.
Je kan wel merken dat er een fikse droogte heerst. Ik kon met een 60gr korfje zonder ankers op de stroom vissen. Dat is echt niks. Ik heb ook weleens met 120gr met ankers moeten vissen op de ijssel en dat was toen krap aan.
Mijn verlanglijstje is nu wel weer flink aangevuld
Ik wil een plateau voor onder de viskist, een luxe feederhengel met 120gr werpgewicht, paraplu* en goede verlichting.
*(het lijkt weer te gaan stormen die nacht, net als bij mn vorige nachtviswedstrijd. Stomtoevallig is dat ook zo'n beetje de laatste keer dat het heeft geregend
Ik denk dat ik op de verkeerde plekken met de method heb gevist.barrymossel schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:38:
[...]
Dit vind ik toch wel erg gek. Je bent volgens mij een veel ervarener visser dan ik. Maar heb al redelijk wat vis met de method feeder, pellets en wafters gevangen. En ik heb geen idee wat ik nu precies doe...
Maar qua voer ben ik er voor mezelf wel uit. Al die wedstrijdvissers op YT zeggen allemaal: Gebruik waar je vertrouwen in hebt. Da's veel belangrijker dan precies het juiste voertje met de juiste toevoegingen gebruiken. En met dat "engelse" spul heb ik gewoon geen goede ervaringen. En vooral met Zammataro (gewoon het standaard feeder en brassen voertje) heb ik wel goede vangsten gehad. Dus dat blijf ik gebruiken
Ik ben er nu ook, maar niks gevangen nog. Ik zit bij Aubenas en het is hier goed te merken dat het water lager staat dan normaal.Vlassie1980 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:50:
Ik ga het komende week op wat verschillende plaatsen proberen. Bij pont d'arc zag ik wel grote barbeel en kopvoorn zwemmen.
Het helpt ook niet dat ik geen frans spreek en dus geen locals om hulp kan vragen.
Verder: leesvoer: https://www.aubenas-vals..../activites-outdoor/peche/
Je hebt een vergunning nodig. Kan online of via de vvv, zijn speciale vakantie vergunningen verkrijgbaar ook.
In Aubenas zit een hengelsport zaak weer ik, ik verwacht dat die ook vergunningen hebben: https://share.google/3414HGqL22SjTMLWf
Mocht je niks vangen, is dit een tip om heen te gaan: https://www.meacmtl.com/
Vorig jaar geweest, erg gaaf. Die Fransen maken natuurlijk zelf straaljagers dus het staat er vol mee
Daar heb je Google translate voor , werkt nu ook met AIBouke-p schreef op maandag 13 juli 2026 @ 00:13:
[...]
Ik ben er nu ook, maar niks gevangen nog. Ik zit bij Aubenas en het is hier goed te merken dat het water lager staat dan normaal.
Ik ga het komende week op wat verschillende plaatsen proberen. Bij pont d'arc zag ik wel grote barbeel en kopvoorn zwemmen.
Het helpt ook niet dat ik geen frans spreek en dus geen locals om hulp kan vragen.
Grote verschillen tussen de vakken. Winnar eerste vak had dik 140kg. Winnaar van ons vak 62kg (en wij 52).
Had ie twee buitenboordmotoren gevangen ofzo?
Ik heb geen foto's gemaakt. De brasems die je daar vangt zijn zo een kg of 3.The Eagle schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:04:
140 kilo
Had ie twee buitenboordmotoren gevangen ofzo?
Vissen kleiner dan een pond vang je eigenlijk niet.
Dus die jongens zullen een vis of 60-70 hebben gevangen met hun tweeën. 35 vissen per persoon in 12u, is 3 vissen per uur. Dat klinkt al een stuk haalbaarder
Karper met rugvin als een zaag?
Ik had gisteren 2 karpers gevangen aan het water en deze karpers waren een beetje vreemd. Ze zagen er uit als gewone karpers maar deze had een rugvin dat er uitzag als een zaag.De karpers bleven vastzitten in mijn net en ik heb ze uiteindelijk eruit moeten knippen en nu heb ik dus grote gaten in mijn schepnet.
Ik denk dat ik een fijnmazig schepnet ga halen omdat ik denk dat dat misschien helpt.
Heeft er iemand hier eerdere ervaringen mee gehad? Zo ja, wil je die delen want ik denk dat ik het niet helemaal begrijp waar zo'n rugvin ineens vandaan komt.
Schijnt heel gewoon te zijnjim[beam] schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:39:Karper met rugvin als een zaag?
Ik had gisteren 2 karpers gevangen aan het water en deze karpers waren een beetje vreemd. Ze zagen er uit als gewone karpers maar deze had een rugvin dat er uitzag als een zaag.
De karpers bleven vastzitten in mijn net en ik heb ze uiteindelijk eruit moeten knippen en nu heb ik dus grote gaten in mijn schepnet.
Ik denk dat ik een fijnmazig schepnet ga halen omdat ik denk dat dat misschien helpt.
Heeft er iemand hier eerdere ervaringen mee gehad? Zo ja, wil je die delen want ik denk dat ik het niet helemaal begrijp waar zo'n rugvin ineens vandaan komt.
https://carpboard.karperwereld.nl/viewtopic.php?t=8882
Jaren geleden een hobby amateur (lees: enkel in de warme maanden, niet te warm, niet te koud) visser geweest.
Onlangs met het kleine neefje hem eens laten proeven van het vissen en dat is gelukt. Op 2 uur tijd elk kwartier een aanbeet met enkele missers ertussen.
Ik mis het vissen echt wel, vooral het tot rust komen aan het water.
Gelukkig heb ik nog veel van mijn gerief. Ik ga er van uit dat een feeder en vaste stok niet zomaar stuk gaan? De feeder zit al jaren in zijn beschermtas en de vaste stok al jaren in een buis die bij de stok kwam.
Mijn vaste stokken en toebehoren zijn ca 40 jaar oud en vist nog prima. Feeder zal niet anders zijn. Al is er in 40 jaar wel veel veranderd qua gear.
Onlangs zelf nieuwe feeder gekocht (had ik nog niet) en voor weinig heb je al iets heel moois en lichts te pakken
Weet niet of je een coated schepnet hebt, maar das ook ideaal. Geurt vrijwel niet. (Tov de katoenen netten van vroeger, die meuren als een bunzing als ze gebruikt zijn ). Aanrader.
En verder is het tot rust komen heel herkenbaar. Denk dat velen van ons dat hebben. Ook logisch, door de focus op iets (dobber, top) kan je hersenpan even aan niks anders denken dus dat werkt wel
Heerlijk met de vaste stok en 2 maden aan de haak.
Nieuw dit jaar was een kleine grondel, had ik nog niet eerder gespot.
Verder bekende spul zoals baarsjes, voorntjes en een brasem af en toe.
Merk dat onze kinderen van 9 & 10 al wat zelfstandiger worden langs de kant al moet ik nog altijd in de buurt blijven als de boel weer in de tist zit (doet me denken aan vroeger met mijn vader