Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 16:54
Marcel1602 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:48:
[...]

Mijn Kodiaq (PHEV) zal dan op dezelfde trein staan. :)

19" lichtmetalen velgen Halti aero, antraciet
AKKOESTISCH PAKKET
Black Magic metallic
COMFORT PAKKET
Elektrisch bedienbaar panoramisch glazen schuif-/kanteldak
LIGHT & VIEW PAKKET BUSINESS EDITION
SIMPLY CLEVER FAMILIE PAKKET
Trekhaak, wegklapbaar
Verwarmbare voorruit
WINTER PAKKET
Netjes!

Ik vermoed dat ze al in Leusden staan voor het rijklaar maken. We zullen eerdaags wel een belletje krijgen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Luuk1983 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:40:
Ik heb wat issues met mijn Skoda Octavia uit 2021 (MHEV). Nou kan het best zijn dat ik mij gek aan het maken ben en ik dingen zie die er niet zijn, maar ik ben er vrij gevoelig voor als dingen gewoon niet lijken te kloppen. Ik wil het jullie als mede-Skoda eigenaren het een voorleggen of er iets bekend klinkt of dat je een soortgelijke ervaring gehad hebt.

Het algehele gevoel is dat er gewoon iets niet klopt, dat er ergens speling op zit, of dat er iets niet helemaal lekker meer is. Het probleem is dat het niet consistent is.

Het meest irritante is dat je bij wat harder remmen op wat langzamere snelheid (bijvoorbeeld wat harder remmen voor een oranje verkeerslicht ofzo) een tikkend/kloppend geluid hoort. Dat kan van een zacht geluid op de achtergrond zijn tot toch best wel wat forser geluid wat ik ook in het rempedaal voel. De dealer heeft daar naar gekeken en heeft geconcludeerd dat er een roesplek op de achterschijf zit en dat dat het geluid veroorzaakt. Op zich zou dat kunnen, daar heb ik voorbeelden van online gevonden. Maar ik heb het idee dat het veel meer vanuit de voorkant komt en dat het geluid soms specifiek afwisselend links or rechts voor voorkomt.

Maar soms klopt het gevoel in het rempedaal ook gewoon niet. Ik ben me er van bewust dat remmen met de MHEV soms een beetje gek voelt en dat de remkracht bij het regereneren een beetje kan wisselen afhankelijk van of de auto aan het schakelen is en dergelijke. Maar het voelt heel af en toe alsof het pedaal veel meer weerstand heeft, terwijl het pedaal normaal redelijk soepel gaat. Je moet dan ook veel harder drukken dan normaal heb ik het idee.

De schijven zijn in ieder geval niet te dun en ze zijn ook niet krom. Stevig remmen op de snelweg veroorzaakt geen trillingen of scheef trekken oid.

Wat ook opvalt is dat bij bepaalde, specifieke bewegingen van het onderstel de auto kraakt en rammelt als de ziekte. Licht remmend over een glooiende drempel bijvoorbeeld, of bij het schuin oprijden van een oprit. Maar verder niet bij korte oneffenheden, of bij andere soort drempels.

En het minst ongrijpbare is dat ik het idee heb dat ik 'gewoon vind' dat de auto gewoon niet zo soepel is als hij geweest is qua onderstel, schakelen en dergelijke. Ik heb het idee dat als de motor aanslaat dit ook 'rammeliger' is dat het geweest is. Het regeneratief remmen komt er meestal niet, maar soms ineens heel beuks in zetten. Het gevoel van kwaliteit - ondanks Skoda - is op dit moment nogal laag door het gezeur. Elke seconde dat ik met de auto rijd heb ik het idee dat ik moet opletten om te kunnen horen wat er gebeurt en of ik dingen kan reproduceren. Want consequent is het allemaal dus niet. Ik heb ook niet echt een referentie meer wat nou normaal is en wat niet.

Het is in ieder geval niet iets overduidelijks wat versleten is omdat in dat geval altijd zou rammelen. De dealers heeft sowieso het onderstel bekeken. Maar ik zet bijvoorbeeld vraagtekens bij de MHEV startmotor/regenerator bijvoorbeeld. Rammelt dat ding dan niet en werkt die nog wel naar behoren? Of zit er iets los wat soms weer goed op z'n plek zit en soms verkeerd schiet zodat het gaat rammelen? Wat niet helpt is dat ik een tijd geleden door een flink gat in de weg gereden ben, dus dat zit ook nog in mijn hoofd of er toch niet iets daardoor kapot gegaan is.

Anyway, voor nu het einde van deze rant, mocht je meer willen weten, vraag gerust :D
Pinpointing van een geluid in een auto kan verraderlijk zijn. Ik heb al vaker gehad met de huidige en vorige Passat dat ik dacht dat er ergens iets van achteren kwam, en het uiteindelijk de voorkant bleek te zijn.
Vwb die remschijf: dat zou zich dan met vaker / steviger remmen op moeten lossen.
Regeneratief remmen: die functie kan ook uit iirc, dus zet dat eens uit en ga er dan mee rijden.
Kraak geluiden: bekend VAG fenomeen. https://carrec-technocent...en-volkswagen-audi-groep/
Draagarm rubbers invetten helpt tijdelijk, is de standaard oplossing van de dealer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:41
The Eagle schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Pinpointing van een geluid in een auto kan verraderlijk zijn. Ik heb al vaker gehad met de huidige en vorige Passat dat ik dacht dat er ergens iets van achteren kwam, en het uiteindelijk de voorkant bleek te zijn.
Vwb die remschijf: dat zou zich dan met vaker / steviger remmen op moeten lossen.
Regeneratief remmen: die functie kan ook uit iirc, dus zet dat eens uit en ga er dan mee rijden.
Kraak geluiden: bekend VAG fenomeen. https://carrec-technocent...en-volkswagen-audi-groep/
Draagarm rubbers invetten helpt tijdelijk, is de standaard oplossing van de dealer.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb in Duitsland een paar keer goed afgeremd bij afritten, maar dat lijkt nog niks te helpen. Ik zal nog eens kijken, maar ik heb volgens mij geen optie gezien om regeneratief remmen uit te zetten.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel1602
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02-09 21:55
Richard P schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:08:
[...]

Netjes!

Ik vermoed dat ze al in Leusden staan voor het rijklaar maken. We zullen eerdaags wel een belletje krijgen 😊
Vandaag binnen gemeld bij de dealer en ik kan hem 30 mei ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Luuk1983 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:59:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik heb in Duitsland een paar keer goed afgeremd bij afritten, maar dat lijkt nog niks te helpen. Ik zal nog eens kijken, maar ik heb volgens mij geen optie gezien om regeneratief remmen uit te zetten.
Dat zou hem in de recuperatie settings moeten zitten.
Online boekje is lastig te vinden, dit is waat het voor de Octavia iV zit: https://www.handleidi.ng/...iv-2020/handleiding?p=139

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
The Eagle schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Dat zou hem in de recuperatie settings moeten zitten.
Online boekje is lastig te vinden, dit is waat het voor de Octavia iV zit: https://www.handleidi.ng/...iv-2020/handleiding?p=139
Die instelling heb ik niet bij de MHEV helaas. Bedankt voor het zoeken!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Bij onze Skoda Karoq werkt de elektrische achterklep sinds deze week niet meer. Soms opent hij, maar meestal niet, en als je wilt sluiten stopt hij op willekeurige momenten met 3 piepjes. Uitgelezen met onderstaande code:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdRYiv_8bl5YZC7tuwBw2KzVgas=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vg79OQkUCmnb0OVRJsC1xOoE.jpg?f=user_large
B120A 02, hall/positie sensor aan de passagiers kant.

Heeft iemand dit al eens gehad? Als ik een beetje zoek is het vaak een kabelbreuk, wat eventueel te solderen valt en anders het vervangen van een strut...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

(jarig!)
Trek de rubberen manchet voor de kabel doorvoer richting de cabine eens los. Dikke kans dat er gewoon een kabelbreuk zit.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

max schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:40:
Trek de rubberen manchet voor de kabel doorvoer richting de cabine eens los. Dikke kans dat er gewoon een kabelbreuk zit.
Ja lijkt me ook, alleen kreeg ik het manchet afgelopen weekend niet goed los, maar ik zal binnenkort nog eens proberen dan. Als ik met een trim prying tool onder het manchet aan de carrosserie doorvoer ga zitten, dan zou die los moeten gaan lijkt me?

Blijkbaar is het in een Karoq ook een pain in the ass om de cover bij de D-stijl los te krijgen, moet ik het halve interieur gaan demonteren in de kofferbak :')

Ik vermoed inderdaad ook dat het een kabelbreuk is, zelfde probleem als ik deze video (maar da's een Superb):

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 15:38
Mijn PHEV MK2 Kodiaq gaat 10 juni naar de dealer voor een probleempje bij maximaal insturen bij uitparkeren. Ik hoor de stuurbekrachtiging duidelijk moeite hebben. Ze gaven aan gelijk een update te doen m.b.t. 94EW S- ACC Schakelaar. Dealer kon niet precies uitleggen wat de update m.b.t. de ACC schakelaar zou doen. Ik heb geen issues voor zover ik weet met mijn ACC schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Boterham71 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:02:
Mijn PHEV MK2 Kodiaq gaat 10 juni naar de dealer voor een probleempje bij maximaal insturen bij uitparkeren. Ik hoor de stuurbekrachtiging duidelijk moeite hebben. Ze gaven aan gelijk een update te doen m.b.t. 94EW S- ACC Schakelaar. Dealer kon niet precies uitleggen wat de update m.b.t. de ACC schakelaar zou doen. Ik heb geen issues voor zover ik weet met mijn ACC schakelaar.
Ik heb bij mijn Kodiaq PHEV dat het een beetje klinkt alsof er iets aanloopt als ik maximaal instuur, is dat ook wat jij waarneemt? Het komt op mij wat 'goedkoop' over, maar niet alsof er echt iets kapot is ofzo. Ben benieuwd of het op te lossen is, dan mogen ze dat bij de eerste beurt gelijk meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malortje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 10:31
Ik heb op dit moment een Skoda Karoq uit het jaar 2021. Vorig jaar had ik besloten om een tolbadge aan te schaffen van het merk fulli. Nu had ik deze op mijn voorruit gedaan zowel rechts boven, naast de spiegels als onder me spiegel maar geen van alle werkte goed.. Heeft iemand hier ervaring mee en ook een oplossing eventueel? :) Heb wel ergens een keer wat gelezen dat het kan komen door de voorruit verwarming maar hier zouden dan meer auto's last van moeten hebben denk ik zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boterham71
VanRoyal schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:03:
[...]

Ik heb bij mijn Kodiaq PHEV dat het een beetje klinkt alsof er iets aanloopt als ik maximaal instuur, is dat ook wat jij waarneemt? Het komt op mij wat 'goedkoop' over, maar niet alsof er echt iets kapot is ofzo. Ben benieuwd of het op te lossen is, dan mogen ze dat bij de eerste beurt gelijk meenemen.
Dit is het precies. Dat hoort volgens mij niet hoor. 10 juni afspraak laat het wel even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Malortje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:24:
Ik heb op dit moment een Skoda Karoq uit het jaar 2021. Vorig jaar had ik besloten om een tolbadge aan te schaffen van het merk fulli. Nu had ik deze op mijn voorruit gedaan zowel rechts boven, naast de spiegels als onder me spiegel maar geen van alle werkte goed.. Heeft iemand hier ervaring mee en ook een oplossing eventueel? :) Heb wel ergens een keer wat gelezen dat het kan komen door de voorruit verwarming maar hier zouden dan meer auto's last van moeten hebben denk ik zo?
Die heb ik ook in mijn Superb van 2020, daar werkt ‘ie gewoon prima. Locatie rechts naast de binnenspiegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remko1973
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 20:55
Ik heb op dit moment een Skoda Karoq uit het jaar 2021. Vorig jaar had ik besloten om een tolbadge aan te schaffen van het merk fulli.
Zit bij mij op deze manier in een Kodiaq 2 en werkt uitstekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3Jkygz2VCN5nHCanQ6QDb3OgqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHOstxWqKq4G6EjhMS5vKCoN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Remko1973 op 26-05-2025 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 23:29
Remko1973 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:10:
[...]

[Afbeelding]
Zo heb ik hem ook bij m’n Superb. Als je (bij mij iig) goed kijkt dan lijkt er ook een lichter vlak in het raam te zitten bij die zwarte stipjes, waar hij precies achter past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Ik heb ook zo een Fulli. Die ligt vrijwel het hele jaar netjes in het dashboardkastje te wachten tot we weer een keer in FR komen. Als we dan gaan, dan leg ik hem een paar weken los op het dashboard, onderaan in de hoek met het raam. Geen probleem met poortjes en bespaart mij een geplakt stukje plastic op het raam waar ik het hele jaar tegenaan moet kijken. In het begin hield mij vrouw hem vast wanneer een tolpoort passeerde, maar wat ik hierboven omschreef is makkelijker (voor mijn vrouw :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malortje
  • Laatst online: 15-09 10:31
Remko1973 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:10:
[...]

[Afbeelding]
Kix@$$ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:18:
[...]

Zo heb ik hem ook bij m’n Superb. Als je (bij mij iig) goed kijkt dan lijkt er ook een lichter vlak in het raam te zitten bij die zwarte stipjes, waar hij precies achter past.
GEi schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:26:
Ik heb ook zo een Fulli. Die ligt vrijwel het hele jaar netjes in het dashboardkastje te wachten tot we weer een keer in FR komen. Als we dan gaan, dan leg ik hem een paar weken los op het dashboard, onderaan in de hoek met het raam. Geen probleem met poortjes en bespaart mij een geplakt stukje plastic op het raam waar ik het hele jaar tegenaan moet kijken. In het begin hield mij vrouw hem vast wanneer een tolpoort passeerde, maar wat ik hierboven omschreef is makkelijker (voor mijn vrouw :9 )

[...]
Dankjewel voor jullie berichten! ik ga het testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Weet niet of het al gezegd was, maar het werkt slecht als je een warmtewerende ruit hebt. Dan werkt neerleggen op het dashboard niet en moet het echt geplakt worden op een stukje waar dat niet zit (op de stippels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 08:03
Ik heb laatst ontdekt dat mijn Octavia een afneembare trekhaak heeft. Helaas heb ik de kogel dus niet. De dealer kan deze helaas niet los bestellen en alleen maar inclusief balk en de hele mikmak (a 415 eu).

Dit is natuurlijk behoorlijk veel voor een kogel en veel oud ijzer. Iemand tips/ideeën hoe ik dat goedkoper zou kunnen regelen? En is er toevallig iemand die het zelfde type trekhaak heeft die een foto van de kogel zou kunnen maken?

Het gaat om een TMB PD 156
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqovhbFC9u_ibXonM78az2ViM_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWJekWJHCHujFlEHwZ7hdPy0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAxnBq0ltH5ZJykhiSF1GmnRSkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5c2MAynAOidbrpStLsFdDRKz.jpg?f=fotoalbum_large

Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:24
FlyingDutchMen schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:39:
Ik heb laatst ontdekt dat mijn Octavia een afneembare trekhaak heeft. Helaas heb ik de kogel dus niet. De dealer kan deze helaas niet los bestellen en alleen maar inclusief balk en de hele mikmak (a 415 eu).
Sloop?
Er zal toch wel eens iemand een Octavia total loss hebben gereden?
De kans is groot dat het afneembare deel van de trekhaak dat heeft overleefd.
Het gaat om een Prof Svar, dat is de af-fabriek versie.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 27-05-2025 20:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:33

Gast1981

room with a moose!

Boterham71 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:02:
Schijnt dat de 'Set' functie het op bepaalde momenten laat afweten. Heb die ervaring zelf overigens niet.
Volgende week gaat men bij mijn Kodiaq (2024 PHEV) het uitlaatgascontrolesysteem nakijken (controlelampje brandt), dus misschien nemen ze direct de 94EW mee. We gaat het meemaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richard P
Vrijdag de 13e haal ik mijn Škodiaq op!! De dealer vroeg nog of ik niet bijgelovig was, maar ik durf het wel aan. Kenteken krijg ik volgende week, dan kan de verzekering geregeld worden. Dat wordt een weekend lang op de oprit door alle menu’s heen scrollen. De laadpaal maak ik dit weekend af, dus dat is mooi getimed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik kon geen apart Skoda Kodiaq topic vinden, dus plaats mijn vragen mbt de nieuwe Kodiaq in dit algemene topic. We overwegen de Kodiaq Sportline PHEV als nieuwe auto, met name door de enorme ruimte.
  • De dealer(medewerker) kon niet vertellen of de interieurvoorverwarming op brandstof of elektra werkt en dus ook niet - in het geval van elektra - wat het minimaal vereiste accupercentage is.
  • Voegt voorruitverwarming iets toe als je al interieurvoorverwarming hebt?
  • De Kodiaq wordt gepresenteerd als goede caravantrekker met zijn gecombineerde vermogen. Alleen is de accu waarschijnlijk redelijk snel leeg, en dan heb je de rest van de rit alleen de brandstofmotor tot je beschikking. Is dat dan nog steeds een goede combi met een caravan van max 1800kg?
  • Op de Engelstalige kodiaq fora regent het klachten over regelmatige onverwachte noodstops en storingsmeldingen. Is dat herkenbaar?
  • Op de proefrit versie (business edition) kwam de carplay navigatie niet op het bestuurdersdisplay. Ik meen gelezen te hebben dat dat wel zo zou zijn (en ook de aanwijzingen in de HUD). Wat is juist?
Alvast dank voor eventuele reacties

P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb niet alle antwoorden, maar wel een paar obv mijn ervaring met de Octavia Combi PHEV. De voor verwarming werkte bij mij alleen goed aan de oplader. Het is dus geen standkachel. Daarnaast moet je ook de app hebben om van te voren de verwarming aan te zetten. Let op je krijgt de app tijdelijk gratis, waarna je een abonnement niet alleen. De voorruit verwarming kan dus handig zijn als je niet voor de app wilt betalen.

Wat betreft de accu, ik raad je aan om het accu percentage "vast" te zetten tijdens het rijden. Daarmee laadt de auto op tijdens het rijden tot het gewenste percentage. Zodat je voldoende accu overhoudt wanneer je het nodig hebt. Grote nadeel tov Kodiaq is dat de Kodiaq niet extra lijkt bij te kunnen laden. Dus wanneer je accu 30% heeft, kan je de auto niet forceren meer te laden, uiteraard laadt deze wel op wanneer je de heuvel afrijdt enzo. Dat kan mijn Octavia wel.

Voor de overige punten kan ik nog niks zeggen. Eind juli komt mijn Kodiaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Laatst online: 07:30
Kickasz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 00:44:
Ik heb niet alle antwoorden, maar wel een paar obv mijn ervaring met de Octavia Combi PHEV. De voor verwarming werkte bij mij alleen goed aan de oplader. Het is dus geen standkachel. Daarnaast moet je ook de app hebben om van te voren de verwarming aan te zetten. Let op je krijgt de app tijdelijk gratis, waarna je een abonnement niet alleen. De voorruit verwarming kan dus handig zijn als je niet voor de app wilt betalen.

Wat betreft de accu, ik raad je aan om het accu percentage "vast" te zetten tijdens het rijden. Daarmee laadt de auto op tijdens het rijden tot het gewenste percentage. Zodat je voldoende accu overhoudt wanneer je het nodig hebt. Grote nadeel tov Kodiaq is dat de Kodiaq niet extra lijkt bij te kunnen laden. Dus wanneer je accu 30% heeft, kan je de auto niet forceren meer te laden, uiteraard laadt deze wel op wanneer je de heuvel afrijdt enzo. Dat kan mijn Octavia wel.

Voor de overige punten kan ik nog niks zeggen. Eind juli komt mijn Kodiaq.
Als ik het goed heb kan je in je auto ook voorverwarmen instellen mbv schema’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAXhEHCazxYzAWGSXYKk958qHmw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kdGFKEBolLWszzXc13eniKe2.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Alekz87 op 31-05-2025 09:57 ]

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:11

Mimiix

Professioneel Prutser

Montalbano schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:14:
Ik kon geen apart Skoda Kodiaq topic vinden, dus plaats mijn vragen mbt de nieuwe Kodiaq in dit algemene topic. We overwegen de Kodiaq Sportline PHEV als nieuwe auto, met name door de enorme ruimte.
  • De dealer(medewerker) kon niet vertellen of de interieurvoorverwarming op brandstof of elektra werkt en dus ook niet - in het geval van elektra - wat het minimaal vereiste accupercentage is.
  • De Kodiaq wordt gepresenteerd als goede caravantrekker met zijn gecombineerde vermogen. Alleen is de accu waarschijnlijk redelijk snel leeg, en dan heb je de rest van de rit alleen de brandstofmotor tot je beschikking. Is dat dan nog steeds een goede combi met een caravan van max 1800kg?
  • Op de Engelstalige kodiaq fora regent het klachten over regelmatige onverwachte noodstops en storingsmeldingen. Is dat herkenbaar?
  • Op de proefrit versie (business edition) kwam de carplay navigatie niet op het bestuurdersdisplay. Ik meen gelezen te hebben dat dat wel zo zou zijn (en ook de aanwijzingen in de HUD). Wat is juist?
Ik antwoord even op volgorde:

- op de accu. Minimaal verwarmen is 20 of 25%. Koelen / ventileren kan volgens mij tot 10%
- ik vind van niet, hij ontdooid de ruiten prima.
- ik heb een keer met aanhanger gereden. Reed prima, maar waren kortere stukken.
- ik krijg met Android de aanwijzingen op de digitale teller klokken. Ik heb de huid niet.
- als de camera niet de weg kan zien(als je ruit bevroren is geweest is dat vaak) krijg je meldingen dat de acc etc niet werkt. Voor de rest eigenlijk geen noemenswaardige storingen gehad. Af en toe krijg je een melding en verdwijnt dat wel weer. Overigens was dit ook zo bij mijn scala uit 2021.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Kickasz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 00:44:

Wat betreft de accu, ik raad je aan om het accu percentage "vast" te zetten tijdens het rijden. Daarmee laadt de auto op tijdens het rijden tot het gewenste percentage. Zodat je voldoende accu overhoudt wanneer je het nodig hebt.
Dit zou ook mijn tip zijn voor als je dingen gaat trekken. Daarmee behoud je al het vermogen en de soeplesse en blijft het dus een fijne trekauto*, je gaat uiteraard wel meer benzine verstoken met die instelling.

*de woorden van @Montalbano, ik heb geen Kodiaq en geen caravan. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richard P
- Voorruitverwarming was een must voor mij. Veel efficiënter om de vooruit ijsvrij te krijgen dan de hele auto verwarmen, laat staan krabben.
- Voorverwarmen via de app gaat op batterij.
- CarPlay navigatie op de HUD is er niet, maar zou wel op de digitale ‘tellers’ moeten verschijnen.

Sneak preview gekregen van de dealer 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9rb1YKOQQfx5mQBS8DQg5cRoXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNo9rakbblWnpCsiw8cxfwWy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

@Montalbano Ook even mijn ervaringen met betrekking tot jouw vragen:
Voorverwarmen
Gaat op elektriciteit. Aan de laadpaal werkt dit altijd. Op alleen de accu is mijn ervaring dat er zo'n 10 tot 15 procent capaciteit in de batterij moet zitten wil dit dan werken.
Voorruitverwarming
Heb ik niet, maar wanneer het interieur de maximale tijd (30 minuten) voorverwarmd veeg je het laatste beetje ijs (achter de binnenspiegel) zo weg. Ik heb het in de afgelopen winter niet gemist. Misschien anders wanneer je op wintersport bent oid, maar die ervaring heb ik niet. Je kan in de auto zelf een schema instellen mbt voorverwarmen; hier heb je de app niet perse voor nodig.
Caravan trekken
Geen ervaring mee, omdat ik zonder trekhaak rijdt.
Hulpsystemen
Ik rijd de Kodiaq PHEV nu sinds oktober vorig jaar, en kan maar niet wennen aan de hulpsystemen. Ze grijpen in wanneer het niet nodig is en dus ook niet wordt verwacht, om de haverklap een piep in de auto waardoor je wordt afgeleid, je moet immers op zoek naar de reden van piepen, en die staat vaak op het dashboard. Ik heb wel eens verzucht: reed ik de vorige Kodiaq nog maar...
CarPlay
Ik gebruik deze ook icm de iPhone. Alles concentreert zich op het grote scherm in het midden. In de rechterklok zie je ook wel wat info van media, maar dat is ook zo bij het luisteren naar de radio (artiest en nummer bijvoorbeeld, of podcast info). Moet zeggen dat ik in de praktijk CarPlay alleen op het middelste scherm gebruik.

Qua ruimte krijg je geen spijt. Passagiers achterin kunnen haast niet beter zitten dan in een Kodiaq. Zelfs met de benen over elkaar.

@Richard P Straks in Hengelo ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 22:59

The_Scarabial

MTB for life!

Hier ook dezelfde 'problemen' met de hulpsystemen, van de nieuwe Kodiaq iV PHEV al paar keer een noodstop meegemaakt, terwijl er niets aan de hand was (waarschijnlijk een soort schittering op een trailer van een vrachtauto). Ook hele tijd piepjes als je gewoon midden op de rijbaan rijdt, maar dan zegt de auto dat je midden op je rijbaan moet rijden gepaard met een irritant piepje (vaak op N-weg met dubbele middenstreep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko1973
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 20:55
GEi schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:41:
@Montalbano Ik heb wel eens verzucht: reed ik de vorige Kodiaq nog maar...
Heb er nu bijna 80K opzitten met de MHEV sinds vorig jaar juni en heb hetzelfde. Ondanks dat het in de basis beter en comfortabeler vooruit gaat is en blijft de irritatie factor hoog. De piepjes en ingrepen uit het niets, achteruit inparkeren en je hoofd vooraf al in de hoofdsteun drukken omdat je weet wat er gaat komen.

Maar goed... nog twee jaar en dan de volgende ;) Ik ga er maar vanuit dat de kinderziektes er dan uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 22:41
En die hulpsystemen kunnen niet uitgezet worden? Door jezelf? De dealer? Een Tweaker?
Irritant is dat dan ja! Sowieso bij veel merken steeds voor elk ritje weer lane-assist en start/stop uitzetten; rete irritant. Veel mensen vinden die systemen blijkbaar niets want ze worden massaal gedeactiveerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
@remzor Die systemen zijn verplicht gesteld door de ambtenaren van het europarlement. Dat is ook de reden dat auto's steeds duurder worden omdat er steeds meer elektronica in moet vanwege wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Richard P schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:52:
[...]

- CarPlay navigatie op de HUD is er niet, maar zou wel op de digitale ‘tellers’ moeten verschijnen.
Bij mij verschijnen de navigatie instructies wel gewoon op de HUD (Android Auto met Google Maps). Is hetzelfde als wat je in je dashboard ziet. Erg fijne optie trouwens, die HUD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Dat heb ik al meer gehoord, dat navigatie met Android wel in de HUD verschijnt. Zelf heb ik niet voor die optie gekozen. Ik vind het teveel afleiden omdat mijn ogen gingen scherpstellen op de HUD. Ik had gehoopt dat de informatie meer ‘onbewust’ zou worden geregistreerd. Daarom na een proefrit er vanaf gezien. Maar ik heb een collega die niet meer zonder HUD wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 21:12
Sinds 6 mei heb ik een Kodiaq PHEV Sportline, het is wel even wennen, mijn vorige was een Kodiaq 1 Sportline, wat tot op heden mijn beste auto is geweest. Wat caravan en trekkracht weet ik niks van.
Noodstop vooruit heb ik nog niet meegemaakt. wel bij achteruit parkeren, zeer vervelend. ik heb 2 prive plekken op eigen terein, maar elke keer springt deze op noodrem en moet ik met 2 km/u naar achteren rijden om dit te voorkomen of de noodrem functie uitzetten (elke keer opnieuw).
Lane Assist/Travel Assist valt ook wat tegen tov Kodiaq 1, heb gevoel dat de auto nu meer slingerend over de weg rijd, wat ik bij de vorige niet had.
Wegliging van de Kodiaq 1 vond ik beter, maar dan door extra gewicht komen. Ik heb DCC, die staat meestal op volledig sportief anders vind ik de auto te veel deinen.
Kofferbak ruimt is ruim, maar zeker niet zo ruim als de kodiaq 1, dus voor vakantie ben ik nu wel toegewezen op een dak koffer...
HUD werkt niet met carplay, android weet ik niet.

Ik moest PHEV of EV gaan rijden, keuze is geweest obv de vorige en beperkte aantal merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Dat van de wegligging herken ik ook. De vorige lag veel steviger op de weg. Ook de windgevoeligheid is in de PHEV (veel) groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
GEi schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:41:
Ik rijd de Kodiaq PHEV nu sinds oktober vorig jaar, en kan maar niet wennen aan de hulpsystemen. Ze grijpen in wanneer het niet nodig is en dus ook niet wordt verwacht, om de haverklap een piep in de auto waardoor je wordt afgeleid, je moet immers op zoek naar de reden van piepen, en die staat vaak op het dashboard. Ik heb wel eens verzucht: reed ik de vorige Kodiaq nog maar...
GEi schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:43:
Dat van de wegligging herken ik ook. De vorige lag veel steviger op de weg. Ook de windgevoeligheid is in de PHEV (veel) groter.
Ik heb exact zelfde gevoel dat ik vaak terug verlang naar mijn vorige Kodiaq.
Het electrisch rijden vind ik wel fijn.
Ik had HUD gekozen omdat eerder in forum werd gezegd dat het gewoon werkt voor iPhone, maar is dus niet het geval. Zal waarschijnlijk beperkt zijn door Apple waar we dat van kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dank voor jullie eerlijke reacties, die onderschrijven waar ik al wel een beetje bang voor was. En natuurlijk zijn er bij ieder merk en type zo zijn issues, maar mede door het ongeloofwaardige antwoord van de dealer dat er eigenlijk geen issues bekend zijn met de nieuwe Kodiaq, heb ik ook niet zo veel vertrouwen in een snelle softwarematige oplossing (al hoop ik dat voor jullie wel).

P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvank
Montalbano schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:34:
Dank voor jullie eerlijke reacties, die onderschrijven waar ik al wel een beetje bang voor was. En natuurlijk zijn er bij ieder merk en type zo zijn issues, maar mede door het ongeloofwaardige antwoord van de dealer dat er eigenlijk geen issues bekend zijn met de nieuwe Kodiaq, heb ik ook niet zo veel vertrouwen in een snelle softwarematige oplossing (al hoop ik dat voor jullie wel).
In Skoda Forum wordt er wel een link gedeeld over uitleg break assist. Het is dus ook een EU aangelegenheid waarom de auto steeds meer veiligheids middelen krijgen die ook sneller ingrijpen dan wenselijk. tuurlijk is verantwoordelijkheid voor software bouwer om hier goed mee om te gaan
https://www.skodaforum.nl...en-enz.49744/post-1094073

Let wel, dit zijn wel allemaal persoonlijke ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 23:29
VanRoyal schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:25:
[...]

Bij mij verschijnen de navigatie instructies wel gewoon op de HUD (Android Auto met Google Maps). Is hetzelfde als wat je in je dashboard ziet. Erg fijne optie trouwens, die HUD.
Als je op CarPlay navigeert met Apple Maps dan komt het wel in mijn HUD, alleen is het volgens mij nog een private API van Apple waardoor andere navigatieapps het niet mogen gebruiken. Er is al een tijdje sprake dat ze dit open zouden zetten, maar is volgens mij nog niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jongetje schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:04:
@remzor Die systemen zijn verplicht gesteld door de ambtenaren van het europarlement. Dat is ook de reden dat auto's steeds duurder worden omdat er steeds meer elektronica in moet vanwege wetgeving.
Helaas leven die wereldvreemde ambtenaren (plus de europarlementariërs die deze idioterie hebben goedgekeurd!) in een soort parallel universum, waar vision-software feilloos werkt.... |:(
In de echte wereld werkt die zooi voor geen meter, krijgen auto's nu in tests pluspunten als die meuk gemakkelijke uitgezet kan worden 8)7 en zit de burger met de shit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:45:
[...]

Helaas leven die wereldvreemde ambtenaren (plus de europarlementariërs die deze idioterie hebben goedgekeurd!) in een soort parallel universum, waar vision-software feilloos werkt.... |:(
In de echte wereld werkt die zooi voor geen meter, krijgen auto's nu in tests pluspunten als die meuk gemakkelijke uitgezet kan worden 8)7 en zit de burger met de shit.
Komt voor een deel wel ook omdat we in NL lekker eigenwijs zijn er iedere gemeente zelf vrolijk nieuwe borden en weginrichtingen verzint. Vreemde constructies als fietsstraten, fietssuggestiestroken maar ook allemaal borden met (onder)tekst zoals "niet parkeren op afvalophaaldagen". En waarschijnlijk ook omdat we binnen de EU teveel verschillende regels kennen voor een autofabriekant om ze nog allemaal logisch te interpreteren.

Naar mijn ervaring werkt de maximumsnelheid op basis van kaartinfo/borden bij Skoda voor 95% in Duitsland, maar zit ie er in NL steeds naast. Ook de constructie met de max snelheid op de snelwegen in NL doet het systeem volgens de regels: 130km/h op de oprit en met invoegen, tot je langs het 100km/h bord komt. Technisch helemaal correct, maar niet heel lekker. Zou echter ook de overheid kunnen oplossen door niet te bezuinigen op borden op de oprit.

Overigens vind ik in mijn nieuwe Octavia de implementatie van veel van die EU-regels wel beter dan in de Aziatische auto's van collega's. De melding dat je te hard rijdt is veel subtieler, en met enkel knoppen op het stuur kun je 'm elke rit weer uitzetten (in plaats van via allemaal menu's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dipsausje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:53:
Komt voor een deel wel ook omdat we in NL lekker eigenwijs zijn er iedere gemeente zelf vrolijk nieuwe borden en weginrichtingen verzint. Vreemde constructies als fietsstraten, fietssuggestiestroken maar ook allemaal borden met (onder)tekst zoals "niet parkeren op afvalophaaldagen". En waarschijnlijk ook omdat we binnen de EU teveel verschillende regels kennen voor een autofabriekant om ze nog allemaal logisch te interpreteren.
Uiteraard. en dat is niet alleen in NL, maar in de hele EU doet elke gemeente dat. En dat maakt het ook zo krankzinnig om zo'n systeem wat gewoonweg niet goed kán werken verplicht te stellen.

ESP en ABS zijn ook verplicht, maar dat is pas gedaan nádat die systemen bewezen goed werkten, en bovendien zijn die technisch vele malen minder complex dan de recent verplicht gestelde "hulp"systemen.

Als ze in Brussel ballen zouden hebben, zouden ze per direct de verplichting opheffen, maar ja, je eigen domheid toegeven zal wel teveel gevraagd zijn... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mvank schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:54:
[...]

In Skoda Forum wordt er wel een link gedeeld over uitleg break assist. Het is dus ook een EU aangelegenheid waarom de auto steeds meer veiligheids middelen krijgen die ook sneller ingrijpen dan wenselijk. tuurlijk is verantwoordelijkheid voor software bouwer om hier goed mee om te gaan
https://www.skodaforum.nl...en-enz.49744/post-1094073

Let wel, dit zijn wel allemaal persoonlijke ervaringen!
Dit merk ik ook, de Superb is gevoeliger dan de Volvo.. maar ook die is vaak onnodig aan het piepen..
Ik vermoed dat ze de 'better safe than sorry' mentaliteit gebruiken bij de implementatie van dit soort systemen.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Kix@$$ schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:41:
[...]

Als je op CarPlay navigeert met Apple Maps dan komt het wel in mijn HUD, alleen is het volgens mij nog een private API van Apple waardoor andere navigatieapps het niet mogen gebruiken. Er is al een tijdje sprake dat ze dit open zouden zetten, maar is volgens mij nog niet zo.
bij android auto zie ik de route van waze niet op het scherm in mijn dash.. ik zie daar alleen de kaart..
Bij de volvo (wel handig dat ik tijdelijk 2 vrij nieuwe autos heb en implementaties kan vergelijken) gebeurt dat wel.. maar ja die heeft ook een Google OS en gebruikt google maps als navigatie terwijl Skoda hun eigen app heeft (die trouwens prima is.. zeker in vergelijking van de SatNav van mijn oude Mazda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Andrehj schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:45:
[...]

Wat nog veel erger is.. in de UK hebben alle autos deze features ook.. ondanks dat ze met Brexit dat nu helemaal niet hoeven.. maar ik vermoed dat het voor automakers helemaal niet interesant is om een 'brexit versie' te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Andrehj schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Uiteraard. en dat is niet alleen in NL, maar in de hele EU doet elke gemeente dat. En dat maakt het ook zo krankzinnig om zo'n systeem wat gewoonweg niet goed kán werken verplicht te stellen.

ESP en ABS zijn ook verplicht, maar dat is pas gedaan nádat die systemen bewezen goed werkten, en bovendien zijn die technisch vele malen minder complex dan de recent verplicht gestelde "hulp"systemen.

Als ze in Brussel ballen zouden hebben, zouden ze per direct de verplichting opheffen, maar ja, je eigen domheid toegeven zal wel teveel gevraagd zijn... 8)7
Ik moet wel zeggen dat sommige features wel handig zijn.. zo is de auto nood stop in achteruit wel handig.. want de camera in de Superb is erg matig en gisteren liep er een voetganger uit mijn dode hoek voor de auto (domme actie aangezien ik al achteruit aan het rijden was, maar dat is een ander verhaal) en de auto stopte zelf voordat ik hem raakte..
En met een huurauto heb ik ook iets vergelijkbaars meegemaakt.. ik vermoed dat ik het zelf ook wel (net) op tijd gezien had, maar toch een ongeluk zit in een klein hoekje en dit scheeld domme kleine schade :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Auto stop bij achteruit heeft bij mij 2x ingegrepen in 2 jaar. Reed langzaam maar scheelt wel lakschade en gezeik. Nuttige feature.

d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Vanavond de 12v accu van de Skoda Kodiaq PHEV leeg aangetroffen. De auto gaf geen enkel teken van leven. Had hem aan de laadpaal achtergelaten. De vriendelijke meneer van het bedrijf met de gele auto’s die kwam helpen vertelde dat dit vaker voorkomt. De auto is dan druk met de laadpaal aan het communiceren gegaan, komt er niet uit, maar samen blijven ze het proberen. Net zo lang tot de 12v accu leeg is. Met hulp van een mobiele accu die even parallel werd aangesloten kon de auto worden ontgrendeld. Laadpaal aangesloten en toen startte het laden. Door het laden aan de laadpaal wordt ook de12v accu geladen, ik hoefde dus niet een rondje te rijden om de accu op te laden. Schijnt dat Pon al op de hoogte is en dat Skoda aan een software update werkt.
Ik dacht, deel het even voor het geval je ook de auto aantreft en hij geen teken van leven geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boterham71
Ik heb niet alles gelezen, maar ik kan je vraag over de caravan en display wel beantwoorden.

1. Ik heb nu meerdere keren met een 1400kg caravan achter de Kodiaq gereden. Ik rij 100 op de teller en bij juiste belading (90+kg kogeldruk) rijdt het echt goed. Don't worry about it at all. Ik heb alles volledig op benzine gereden. Als je power nodig hebt krijg je het van de auto (er blijft altijd een klein beetje accu over voor de boost) maar 100 op de snelweg op benzine is prima hoor.
2. Carplay komt NIET op het dashboard, Android Auto wél (mijn vrouw heeft android en ik heb iphone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Boterham71 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:07:
[...]

2. Carplay komt NIET op het dashboard, Android Auto wél (mijn vrouw heeft android en ik heb iphone)
Wat komt er op de display bij jou? ik zie wel de muziek van spotify in de rechter circle, maar de route van waze zie ik niet op de kaart..
(ik heb wel een Superb, maar ga er vanuit dat de software hetzelfde is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Links verschijnt er gewoon niets op de iPhone. Met de Android Auto ziet het er hetzelfde uit als dat je de navigatie van de Kodiaq zelf gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Boterham71 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:38:
Links verschijnt er gewoon niets op de iPhone. Met de Android Auto ziet het er hetzelfde uit als dat je de navigatie van de Kodiaq zelf gebruikt.
Je bedoelt met de pijlen en afstand van volgende splitsing etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boterham71
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Boterham71 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:38:
Navigeer je dan met Apple Maps of met een andere app? Want bij Carplay kan enkel Apple maps de aanwijzingen tonen in HUD / instrumentenpaneel. Dat is een beperking van Apple, niet van Skoda.

Daadwerkelijk de Apple Maps kaart in het instrumentenpaneel ondersteunt Skoda niet, o.a. sommige modellen van Ford en BMW wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alekz87
GEi schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:51:
Vanavond de 12v accu van de Skoda Kodiaq PHEV leeg aangetroffen. De auto gaf geen enkel teken van leven. Had hem aan de laadpaal achtergelaten. De vriendelijke meneer van het bedrijf met de gele auto’s die kwam helpen vertelde dat dit vaker voorkomt. De auto is dan druk met de laadpaal aan het communiceren gegaan, komt er niet uit, maar samen blijven ze het proberen. Net zo lang tot de 12v accu leeg is. Met hulp van een mobiele accu die even parallel werd aangesloten kon de auto worden ontgrendeld. Laadpaal aangesloten en toen startte het laden. Door het laden aan de laadpaal wordt ook de12v accu geladen, ik hoefde dus niet een rondje te rijden om de accu op te laden. Schijnt dat Pon al op de hoogte is en dat Skoda aan een software update werkt.
Ik dacht, deel het even voor het geval je ook de auto aantreft en hij geen teken van leven geeft.
Ik heb de 12v moeten vervangen terwijl deze pas 3,5 jaar oud was. Kon max 3 keer m’n achterklep opendoen op de accu en leeg wassie. Lees op skodafora diverse 12v issues. Denk dat dat beetje een zwak onderdeel is bij deze auto’s.

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Dipsausje schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:24:
[...]

Navigeer je dan met Apple Maps of met een andere app? Want bij Carplay kan enkel Apple maps de aanwijzingen tonen in HUD / instrumentenpaneel. Dat is een beperking van Apple, niet van Skoda.

Daadwerkelijk de Apple Maps kaart in het instrumentenpaneel ondersteunt Skoda niet, o.a. sommige modellen van Ford en BMW wel.
Google maps. Dat het niet werkt had ik al gezegd toch🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Heeft iemand een idee welke klasse het alarmsysteem van de 2025 Skoda Kodiaq is? Mn huidige verzekeraar geeft aan dat het een klasse 3 moet zijn omdat ze ‘m anders niet verzekeren. De Business Edition heeft een alarmsysteem volgens de optielijst, maar er staat geen klasse aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Richard P schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:18:
Heeft iemand een idee welke klasse het alarmsysteem van de 2025 Skoda Kodiaq is? Mn huidige verzekeraar geeft aan dat het een klasse 3 moet zijn omdat ze ‘m anders niet verzekeren. De Business Edition heeft een alarmsysteem volgens de optielijst, maar er staat geen klasse aangegeven.
De dealer heeft mij per email te kennen gegeven dat het een Klasse 3 alarm zonder SCM certificaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Boterham71 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:32:
[...]

Google maps. Dat het niet werkt had ik al gezegd toch🙂
Google maps doet het bij mij wel op het instrumentarium via Android Auto. Maar moet zeggen dat het soms ook niet werkt.

Check vraag; doet de stemherkenning het wel bij jou? Krijg het idee dat als die eraf ligt, het niet werkt.
Heb daarvoor google app update verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
MikeyMan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:27:
[...]

Google maps doet het bij mij wel op het instrumentarium via Android Auto. Maar moet zeggen dat het soms ook niet werkt.

Check vraag; doet de stemherkenning het wel bij jou? Krijg het idee dat als die eraf ligt, het niet werkt.
Heb daarvoor google app update verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
Mensen lezen wel slecht hier hoor.. :)

Android auto (telefoon vrouw) werkt prima op het grote scherm en de dash van de Kodiaq.
iPhone (mijn telefoon) werkt alleen op het grote scherm.

Stemherkenning geen idee. Ik heb eigenlijk altijd de locatie vooraf al op mijn telefoon bekeken en ik klik dan recent op het grote scherm en kies dan de locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Boterham71 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Mensen lezen wel slecht hier hoor.. :)

Android auto (telefoon vrouw) werkt prima op het grote scherm en de dash van de Kodiaq.
iPhone (mijn telefoon) werkt alleen op het grote scherm.

Stemherkenning geen idee. Ik heb eigenlijk altijd de locatie vooraf al op mijn telefoon bekeken en ik klik dan recent op het grote scherm en kies dan de locatie.
Ik wilde alleen aangeven dat het bij Android auto ook soms niet werkt. En ik denk een link te hebben gevonden met de voice commands. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MikeyMan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:39:
[...]

Ik wilde alleen aangeven dat het bij Android auto ook soms niet werkt. En ik denk een link te hebben gevonden met de voice commands. Meer niet.
Ik heb alleen goede ervaringen met Android auto.. met name dat het draadloos is maakt het erg makkelijk in gebruik :)
In de Volvo moest ik altijd eerst inpluggen.. ok niet einde van de wereld, maar feit dat de skoda AA al draaiende heeft en muziek aanstaat tegen te tijd dat ik zit is fijn :)

Wat alleen jammer is dat in de Skoda voice control hij niet echt Android aan kan sturen.. dus 'play <muziek X> on spotify' werkt niet tenzijn je de voice command in AA gebruikt.. dat zou beter geintegreerd kunnen worden (bij Volvo werkt het wel want die hebben zelf een android os met native spotify)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Wat vinden we van Laura? hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Boterham71 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:46:
Die is geregeld de weg kwijt. Gebruik het nooit, maar die valt geregeld terug naar 25% geinitialiseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Boterham71 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:46:
Je moet eens vragen wat een Koe doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boterham71
Die "baanbrekende AI" Laura is echt lachwekkend slecht. Ik heb een paar keer de initialisatie gedaan en het scherm nooit meer gestart. Gelukkig springt Carplay aan voordat ze in beeld komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
MikeyMan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:25:
[...]

De dealer heeft mij per email te kennen gegeven dat het een Klasse 3 alarm zonder SCM certificaat is.
Ik heb ook bericht terug van de dealer en het is inderdaad klasse 3. Das mooi, m’n huidige verzekering bij Promovendum is nu best wel goedkoop. De Škoda verzekering heeft echter wel wat leuke voorwaarden, bijvoorbeeld vijf jaar nieuwwaarde garantie, vervangend vervoer, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Richard P schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Ik heb ook bericht terug van de dealer en het is inderdaad klasse 3. Das mooi, m’n huidige verzekering bij Promovendum is nu best wel goedkoop. De Škoda verzekering heeft echter wel wat leuke voorwaarden, bijvoorbeeld vijf jaar nieuwwaarde garantie, vervangend vervoer, etc.
Bij mij was ABN-Amro heel ruim de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

Ik heb een tweedehands Superb Combi op het oog, 2021 v3 1.4tsi hybrid. Import door dealer.
Deze wordt geadverteerd als een Business Plus. De auto heeft echter geen elektrische bestuurderstoel, wat voor zover ik kan nagaan wel onderdeel van het business (plus) pakket zou moeten zijn. Heb ik dat misschien verkeerd? Weten jullie misschien een plek waar ik dit soort zaken kan controleren?
Alvast erg bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NWA schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:20:
Ik heb een tweedehands Superb Combi op het oog, 2021 v3 1.4tsi hybrid. Import door dealer.
Deze wordt geadverteerd als een Business Plus. De auto heeft echter geen elektrische bestuurderstoel, wat voor zover ik kan nagaan wel onderdeel van het business (plus) pakket zou moeten zijn. Heb ik dat misschien verkeerd? Weten jullie misschien een plek waar ik dit soort zaken kan controleren?
Alvast erg bedankt voor de reacties
Uitrusting verschilt per land/importeur. Dus dat wordt nog een heel zoekplaatje.

Je zou dus het originele land moeten weten, en de uitrusting na moeten gaan.

Maargoed; wat wil je er uiteindelijk mee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA

NWA

MikeyMan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Uitrusting verschilt per land/importeur. Dus dat wordt nog een heel zoekplaatje.

Je zou dus het originele land moeten weten, en de uitrusting na moeten gaan.

Maargoed; wat wil je er uiteindelijk mee bereiken?
Zo'n vermoeden had ik al...

Tja, als er een classificatie op zit van een Business Plus, maar het is eigenlijk een ander trimlevel, dan zou de vraagprijs niet hoeven te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NWA schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:32:
[...]

Zo'n vermoeden had ik al...

Tja, als er een classificatie op zit van een Business Plus, maar het is eigenlijk een ander trimlevel, dan zou de vraagprijs niet hoeven te kloppen.
Tegelijkertijd, als je heel graag elektrisch verstelbare stoelen wilt hebben lijkt het me handig om dat te bekijken voordat je koopt.

Daarnaast schrijven accessories en opties over het algemeen harder af dan de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA

NWA

MikeyMan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Tegelijkertijd, als je heel graag elektrisch verstelbare stoelen wilt hebben lijkt het me handig om dat te bekijken voordat je koopt.

Daarnaast schrijven accessories en opties over het algemeen harder af dan de auto zelf.
Klopt, dat heb ik ook gedaan. De auto wordt geadverteerd met een elektrische bestuurdersstoel, maar die zit er dus niet in. Vandaar mijn twijfel of het dan wel echt een business plus versie is. Op zich kan mij die stoel niet zo heel veel schelen, maar dat de auto als een hogere trimlevel verkocht wordt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Trim levels verschillen zoals gezegd per land. Als je het VIN nummer hebt is het land ook wel te achterhalen volgens mij, net als de volledige optielijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
NWA schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:08:
[...]

Klopt, dat heb ik ook gedaan. De auto wordt geadverteerd met een elektrische bestuurdersstoel, maar die zit er dus niet in. Vandaar mijn twijfel of het dan wel echt een business plus versie is. Op zich kan mij die stoel niet zo heel veel schelen, maar dat de auto als een hogere trimlevel verkocht wordt wel.
Die van mij werd geadverteerd met HUD maar zat er niet in. Die verkoper zei dat ze vaak hele lijsten gewoon van internet plukken en dat mensen zelf maar moeten uitzoeken hoe en wat. Ik kwam er namelijk pas achter nadat ik m gekocht had, dat dat ontbrak. Voor mij was HUD geen dealbreaker, maar vond het apart dat dealers zo adverteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
De meeste autoverkopers hebben geen idee van de opties en pakketten. Zelfs bij het oriënteren op een nieuwe auto ben ik beter ingelezen dan de verkoper die alles in zijn computer moet opzoeken.

En bij 2ehands de geadverteerde opties op de factuur/koopovereenkomst laten zetten. Dan sta je sterk, op de website is vaak een disclaimer. Maar netjes is het niet, zoveel moeite kost het ook niet om de opties even na te lopen als verkoper, zeker met dingen als elektrisch verstelbare stoelen. Maar als koper heb je ook onderzoeksplicht en zie je tijdens de proefrit ook wat voor stoelen erin zitten en of je een hud hebt.

Per merk wel weer opletten want blijkbaar heeft niet elk model dat je de stand van de stoelen kunt opslaan en dat is voor mij juist de reden voor een dergelijke optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 22:41
jongetje schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:18:
De meeste autoverkopers hebben geen idee van de opties en pakketten. Zelfs bij het oriënteren op een nieuwe auto ben ik beter ingelezen dan de verkoper die alles in zijn computer moet opzoeken.
Haha herkenbaar, ik vind dat ook altijd zo dom/lui/ongeïnteresseerd over komen bij een merkdealer. Als je nou verkoper bent bij een grote occasion garage met 100 merken snap ik het.

Maar als je verkoper bent bij één merk denk ik ook “kom op man, verdiep je eens in de specs. Het is je werk, zo moeilijk is het toch niet”. Ik zou dat zelf ook juist alleen maar interessant vinden om bij te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
jongetje schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:18:

Maar als koper heb je ook onderzoeksplicht en zie je tijdens de proefrit ook wat voor stoelen erin zitten en of je een hud hebt.

Per merk wel weer opletten want blijkbaar heeft niet elk model dat je de stand van de stoelen kunt opslaan en dat is voor mij juist de reden voor een dergelijke optie.
Ik ben 38 en begaf mij voor het eerst op deze kopersmarkt bij een dealer/garage. M’n eerste auto was via marktplaats en daarna 5 auto’s lease via werk. Eigenlijk nog een groentje dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Alekz87 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:53:
[...]

Ik ben 38 en begaf mij voor het eerst op deze kopersmarkt bij een dealer/garage. M’n eerste auto was via marktplaats en daarna 5 auto’s lease via werk. Eigenlijk nog een groentje dus.
Zoals ik aangaf weten zelfs de verkopers van nieuwe auto's niet wat ze precies verkopen. Zo heeft een vriend van me daardoor niet alle opties op zijn leaseauto omdat de verkoper maar iets riep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:10
Goedemiddag allen,

Ik heb inmiddels een Octavia van 2021, die nog op software 1803 draait. Blijkbaar stok oude software, en ik zie daarin de schijnbaar bekende issues van CarPlay die soms visueel glitched, sommige dingen zijn heel traag, en er zijn wat updates geweest die het systeem veel sneller moeten maken heb ik gelezen.

Hoe zouden jullie dit oppakken? Ik begrijp dat een beetje dealer een paar honderd euro vraagt om te updaten, en wil eerst even weten hoe groot de kans is dat iets mis gaat als ik het zelf ga updaten. Ik heb het update menu al gevonden (menu knopje x seconden ingedrukt houden) en dus gelezen dat je deze gewoon met draaiende motor kan uitvoeren omdat het even kan duren.

Ik heb intussen een firmware update van de nieuwste versie bemachtigd, maar elders lees ik weer dat ik het in fases moet updaten.

En weet iemand waar ik de oudere updates kan vinden? En welke versies ik het beste tussendoor kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
xoniq schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:30:
Goedemiddag allen,

Ik heb inmiddels een Octavia van 2021, die nog op software 1803 draait. Blijkbaar stok oude software, en ik zie daarin de schijnbaar bekende issues van CarPlay die soms visueel glitched, sommige dingen zijn heel traag, en er zijn wat updates geweest die het systeem veel sneller moeten maken heb ik gelezen.

Hoe zouden jullie dit oppakken? Ik begrijp dat een beetje dealer een paar honderd euro vraagt om te updaten, en wil eerst even weten hoe groot de kans is dat iets mis gaat als ik het zelf ga updaten. Ik heb het update menu al gevonden (menu knopje x seconden ingedrukt houden) en dus gelezen dat je deze gewoon met draaiende motor kan uitvoeren omdat het even kan duren.

Ik heb intussen een firmware update van de nieuwste versie bemachtigd, maar elders lees ik weer dat ik het in fases moet updaten.

En weet iemand waar ik de oudere updates kan vinden? En welke versies ik het beste tussendoor kan doen?
Ik had hetzelfde

@Rainesh vragen, die kan je voor een kleine bijdrage helpen. Moet idd in twee stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:10
Luuk1983 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:43:
[...]

Ik had hetzelfde

@Rainesh vragen, die kan je voor een kleine bijdrage helpen. Moet idd in twee stappen.
Ik had al even verdiept in dhr Rainesh, maar las dat ie uit omgeving Den Haag komt, ik zit in west Friesland dus zal alleen de update files nodig hebben eerst, en het dan op de oprit proberen.

Maar alle advies is welkom. Irritant kleine bugs die dus allang zijn gefixed door de jaren heen, maar de garage waar de auto weg komt heeft nooit een update gedaan. Verder fantastische auto; maar wil dan wel alles top notch en vlot hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 14-09 10:07
xoniq schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:30:
Goedemiddag allen,

Stuur me maar een berichtje. Help je wel ermee

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Vandaag zon 1200 km gereden(apeldoorn-avignon Zuid Frankrijk) met de nieuwe kodiaq phev. Volledig in hybride. Uiteindelijk getankt in Maastricht en vanaf daar 43kwh bijgeladen. Heb nog iets minder dan de helft benzine. Vooral 100 gereden in eco mode .

3.7l / 100km
6.7kwh / 100km

Qua comfort fantastisch. Heerlijk comfortabel en ruim, zeker met zn tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
100km/h over de Péage? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Mimiix schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:01:
Vandaag zon 1200 km gereden(apeldoorn-avignon Zuid Frankrijk) met de nieuwe kodiaq phev. Volledig in hybride. Uiteindelijk getankt in Maastricht en vanaf daar 43kwh bijgeladen. Heb nog iets minder dan de helft benzine. Vooral 100 gereden in eco mode .

3.7l / 100km
6.7kwh / 100km
Netjes verbruik!
Maar zijn dat de gemiddelde cijfers over 1200 km? Maar waar heb je dan al die stroom getankt? Die 1200/100*6.7 = 80.4 kWh passen niet in je accu.... Die moet je dan minimaal vier maal helemaal vol hebben geladen, want je de nettocapaciteit is max 19.7 kWh.
En is dat het getal afgelezen vanaf je dashboard, of de kWh's die daadwerkelijk geladen zijn? De laadverliezen moet je immers ook betalen...

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 08-06-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Wat is daar mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Andrehj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:15:
[...]

Netjes verbruik!
Maar zijn dat de gemiddelde cijfers over 1200 km? Maar waar heb je dan al die stroom getankt? Die 1200/100*6.7 = 80.4 kWh passen niet in je accu.... Die moet je dan minimaal vier maal helemaal vol hebben geladen, want je de nettocapaciteit is max 19.7 kWh.
En is dat het getal afgelezen vanaf je dashboard, of de kWh's die daadwerkelijk geladen zijn? De laadverliezen moet je immers ook betalen...
Goed opgelet! Nee, is over 1000km. Vanaf Maastricht. De hele rit is 1200~

Ik heb de accu vol gelaten tot dat moment.

Ik heb hem van de laadpas transacties overgenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Mimiix schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:45:
Goed opgelet! Nee, is over 1000km. Vanaf Maastricht. De hele rit is 1200~

Ik heb de accu vol gelaten tot dat moment.

Ik heb hem van de laadpas transacties overgenomen
Maar dan kan het toch nog steeds niet? Als je over de 1000 km vanaf Maastricht 6.7 kWh/100 km hebt verbruikt, heb je toch 67 kWh stroom verbruikt?
Die zul je toch ergens onderweg getankt hebben?
De 1.5 TSI is aardig zuinig. Kan het dan nog wel uit om (bij een snellader?) stroom te tanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Andrehj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:48:
[...]

Maar dan kan het toch nog steeds niet? Als je over de 1000 km vanaf Maastricht 6.7 kWh/100 km hebt verbruikt, heb je toch 67 kWh stroom verbruikt?
De 1.5 TSI is aardig zuinig. Kan het dan nog wel uit om (bij een snellader?) stroom te tanken?
Ah wacht even. Ik heb nog een keer geladen. Die heb ik met mn pinpas betaald... Sorry lange dag.

Ik weet alleen niet hoeveel dat was.

Hierbij de overzichtsfoto, ben inmiddels aangekomen en was uiteindelijk 923 km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqvSCMKniUx2AexVwxry73YNrI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mtHQbTmXlLiXwi4ex7pqvw4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Met betrekking tot je laatste opmerking: zeker in Spanje straks(adviesprijs van 1.50 volgens anwb) betwijfel ik het dus

Ik vind het alleen ontzettend lastig uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Niks, ik uit vooral mijn verbazing. Het scheelt echt wel 1,5-2uur reistijd op zo’n afstand, dus verbaas me erover dat je dat doet/opbrengt. Ik zou echt in slaap zou vallen en niet de zelfbeheersing hebben om op dat soort goede, veelal rustige, wegen níet de maximumsnelheid de rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Mimiix schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:42:
Met betrekking tot je laatste opmerking: zeker in Spanje straks(adviesprijs van 1.50 volgens anwb) betwijfel ik het dus
Ik vind het alleen ontzettend lastig uitrekenen.
Dat is juist erg gemakkelijk.
Stel je auto verbruikt 1:20 op benzine (rustige rijder). Dan is dat dus 5 l/100 km maal € 1.50/liter is € 7.50 per 100 km.
Op stroom is het misschien 18 kWh op 100 km?

Dan mag die stroom dus hooguit € 7.50/100 km gedeeld door 18 kWh/100 km = € 0.417/kWh kosten.

Veel snelladers zijn duurder dan dat. En in dat geval kun je dus goedkoper op benzine rijden. Daarom is het nut van die 50 kW snellaadaansluiting ook zo betrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Andrehj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Dat is juist erg gemakkelijk.
Stel je auto verbruikt 1:20 op benzine (rustige rijder). Dan is dat dus 5 l/100 km maal € 1.50/liter is € 7.50 per 100 km.
Op stroom is het misschien 18 kWh op 100 km?

Dan mag die stroom dus hooguit € 7.50/100 km gedeeld door 18 kWh/100 km = € 0.417/kWh kosten.

Veel snelladers zijn duurder dan dat. En in dat geval kun je dus goedkoper op benzine rijden. Daarom is het nut van die 50 kW snellaadaansluiting ook zo betrekkelijk.
Zover snap ik hem, maar dan komt de volgende: gecombineerd rijd ik 4/100 benzine en 5/100 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:16
[...]

Stroom die je regenereert bij bijvoorbeeld afremmen kan hij vervolgens ook weer verbruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:16
X

[ Voor 100% gewijzigd door nooberke op 09-06-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nooberke schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:34:
Stroom die je regenereert bij bijvoorbeeld afremmen kan hij vervolgens ook weer verbruiken!
Telt ie dat bij het verbruik op dan?
Kun je ook ergens het totaal aantal verbruikte kWh sinds de laatste laadactie aflezen?
Dat zou dan hoger moeten zijn dan de geladen kWh's, afgelezen van de laadpaal.

Pagina: 1 ... 75 ... 79 Laatste