Powerbox ertussen knallen! Ongeacht de keuze toch wat pk's en nm's erbij.Buzz_Fuzz schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 15:57:
Maar hij rijdt wel goed en is het snelst...
Dat ziet er natuurlijk wel leuk uit, maar op een leasingwagen blijf ik daar misschien beter toch maar van afHTT-Thalan schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:23:
[...]
Powerbox ertussen knallen! Ongeacht de keuze toch wat pk's en nm's erbij.
En wat in geval van een ongeval?
Ja, wat in geval van een ongeval? Zolang je binnen de 20% increase blijft die de RDW hanteert als grens waarbinnen je mag opvoeren zonder herkeuring is er per definitie geen verzekeringskwestie. Te hard rijden kun je ook met 20% minder vermogen, ik denk dat jouw handelen in het verkeer de doorslag zal geven en niet hoeveel PK je blok had.Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:12:
[...]
Dat ziet er natuurlijk wel leuk uit, maar op een leasingwagen blijf ik daar misschien beter toch maar van af
En wat in geval van een ongeval?
Het is op zijn hoogst de leasemaatschappij die er wat van kan vinden, en die maken zich dan vooral druk om de geprojecteerde kosten, zo'n contract staat natuurlijk onder druk. Ze vragen vaak om een tegemoetkoming in brandstofkosten (op zijn minst) maar na enkele maanden ervaring kan ik je zeggen dat mijn verbruik er alleen maar beter op is geworden en niet slechter, terwijl mijn rijstijl hetzelfde is gebleven (waarschijnlijk draagt dit bij aan de verbetering, als je die 20% extra power 100% van de tijd gaat inzetten is het natuurlijk logisch dat je méér gaat verbruiken).
Het beste, in mijn bescheiden beleving, is een fatsoenlijke tuning door een bedrijf dat weet wat ze doen. voor VAG staat JD Engineering heel erg hoog aangeschreven (zo niet het hoogst) omdat ze precies weten wat het blok kan en wat ze ermee uitvreten. Maar dan loop je dus het risico op een codering bij de garage m.b.t. de garantiestatus, of op zijn minst dat je de software met de eerstvolgende update kwijt bent door re-write van de ECU (dit komt tegenwoordig veel vaker voor dan vroeger i.v.m. emissies etc).
Brandstofkosten worden toch altijd op nacalculatie gedaan, dus voorschot - werkelijke kosten = geld erbij of terug.HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:43:
[...]
Ze vragen vaak om een tegemoetkoming in brandstofkosten (op zijn minst)
Dit is wat mijn LM mij als antwoord gaf toen ik vroeg naar de mogelijkheden, een bijdrage betalen voor brandstof en in mijn geval ook banden. Nu gaan die er sowieso hard(er) doorheen bij mij, simpelweg om het feit dat ik veel koppel op een FWD heb.jongetje schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:18:
[...]
Brandstofkosten worden toch altijd op nacalculatie gedaan, dus voorschot - werkelijke kosten = geld erbij of terug.
Toen ik aangaf die bijdrage best te willen betalen krabbelden ze toch terug, blijkbaar hadden ze gehoopt dat me dat zou afschrikken.
Hier in België is niet-aangegeven chiptuning gewoon illegaal volgens mij. Zelfs bij 1% increase moet je opnieuw laten homologeren en doorgeven aan de verzekering. Waardoor je bijbetaalt. Je inschrijvingstaks klopt dan ook niet meer. En die verzekering loopt via de leasingmaatschappij en aangezien wij zelfs geen enkele optie op de auto zelf mogen bijbestellen, denk ik ook niet dat ze heel coulant met die chiptune gaan omgaan.
Geen zin om m'n bedrijfswagen te verliezen.
Helaas...
Helaas...
[ Voor 4% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 18-10-2016 16:47 ]
Oi, wij betalen ons hier relatief blauw aan wegenbelasting en andere belastingzut voor een leaseauto. Onder de streep ben jij ws nog veel goedkoper uit dan wij in NL. Dus niet zeuren en gewoon doen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Meeste maatschappijen geven toch gewoon een definitieve no-go terug als je hierover gaat praten. Met name om de dingen die het kan doen met turbo's etc als de powerbox niet optimaal werkt. Bij mijn garage keer een Leon gezien die van de lease maatschappij kwam met problemen, na turbo #2 bleek dat de rijder er een shabby powerbox tussen had gehad en de rekening ging keurig naar het zijn werkgever... Hoe ze dit precies gediagnostiseerd hadden weet ik niet, maar ik vermoed op basis van opgeslagen gegevens in de ECU?HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:26:
[...]
Dit is wat mijn LM mij als antwoord gaf toen ik vroeg naar de mogelijkheden, een bijdrage betalen voor brandstof en in mijn geval ook banden. Nu gaan die er sowieso hard(er) doorheen bij mij, simpelweg om het feit dat ik veel koppel op een FWD heb.
Toen ik aangaf die bijdrage best te willen betalen krabbelden ze toch terug, blijkbaar hadden ze gehoopt dat me dat zou afschrikken.
Klopt. Als je hem daarna via het menu handmatig koppelt blijft hij wel werken. Bij mij blijft hij ook steeds opnieuw verbinden. Tijdens de beta van ios10 werkte het wel heel goed dus ik denk dat het een bug is in IOS zelf.Darkstar schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:37:
[...]
Ik merk hetzelfde probleem met iOS10 als mijn iPhone is aangesloten via USB (Carplay).
Daarnaast merk ik sinds iOS10 vaker problemen met CarPlay dan voordien. Vooral dat de wagen de iPhone niet correct herkent. Deze gaat steeds connecten en disconnecten maar CarPlay wordt niet correct ingeladen.
Nog mensen die dergelijke problemen merken? Ik denk voorlopig een workaround gevonden te hebben door de iPhone pas aan te sluiten op USB terwijl deze nog gelockt is en vooral nadat de motor al gestart is.
Ik rij mijn Suberb (full option) sinds mei. Toegegeven, nog niet super lang maar ik heb 0,0 ergernissen gehad met bouwkwaliteit. Sterker nog, ik zou zeggen dat de duitse degelijkheid van de moedermaatschappij hier juist naar voren komt. Ik kom uit een Lexus dus en ik zou zeggen dat ik wel wat vergelijkingsmateriaal heb gehad de afgelopen jaren. Ik ben nog steeds bijzonder blij met mijn keuze voor de Superb en ik zou me geen zorgen maken.Buzz_Fuzz schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:46:
Pfff, dacht ik dat ik bijna m'n keuze had gemaakt voor een nieuwe lease wagen, de Superb (vs V60 of c220 die een pak minder zijn uitgerust), kom ik online toch héél wat meldingen tegen van lagere bouwkwaliteit en rammelende onderdelen...
https://www.briskoda.net/...i%22%20rattles&gsc.page=1
Wat zijn jullie ervaringen?
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Hey een Skoda topic. 
Ben sinds december 2014 aan m'n 2e Octavia:
1.6 tdi greenline Business combi
Pacific blue
Columbus
Travel paket
Plus paket
Lane Assist
De laatste 3 vooral omdat wat andere opties die ik wilde hebben dan goedkoper uitkwamen, zoals de sunset. Nog net in 2014 geleverd, dus 14%.
Hiervoor ook de greenline Combi, ook met Columbus, met na de eerste diefstal daarvan een prachtige afdekplaat er overheen om de volgende diefstal te voorkomen.
En ik zag iets over opties aan en uit kunne zetten in het westen?
1.6 tdi greenline Business combi
Pacific blue
Columbus
Travel paket
Plus paket
Lane Assist
De laatste 3 vooral omdat wat andere opties die ik wilde hebben dan goedkoper uitkwamen, zoals de sunset. Nog net in 2014 geleverd, dus 14%.
Hiervoor ook de greenline Combi, ook met Columbus, met na de eerste diefstal daarvan een prachtige afdekplaat er overheen om de volgende diefstal te voorkomen.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!
Inmiddels al 2 weken de eigenaar van deze nieuwe Octavia Combi.
Race Blue 1.6TDI DSG Style Business
18" MAK Wolf Gun Metal
Eibach Pro kit
RS Spoiler
Zwarte front grill
Dynamic pakket met Lederen bekleding
Dakraam
Sunset
Achteruitrijd camera
En nog van allerlei losse grut, dakkoffer, fietsendrager en matjes.

18" MAK Wolf Gun Metal
Eibach Pro kit
RS Spoiler
Zwarte front grill
Dakraam
Sunset
Achteruitrijd camera

Hey, die heb ik ook
Gefeliciteerd!
Manueel terug koppelen lost het probleem bij mij niet op op dat moment. Het toestel pas aansluiten na het starten blijkt voorlopig de beste work-around.m3gA schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:02:
[...]
Klopt. Als je hem daarna via het menu handmatig koppelt blijft hij wel werken. Bij mij blijft hij ook steeds opnieuw verbinden. Tijdens de beta van ios10 werkte het wel heel goed dus ik denk dat het een bug is in IOS zelf.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Elke wijziging die niet conform volgens het PVG of middels een attest is illegaal.Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:45:
Hier in België is niet-aangegeven chiptuning gewoon illegaal volgens mij.
En als je vermogen wilt wijzigen dan ben je de pineut want er is geen enkele testbank in België die voldoet aan de gestelde wettelijke normen om een gedegen meting uit te voeren.
http://www.hln.be/regio/n...agens-in-beslag-a2302956/
(in dit geval dekt de politie en het parket elkaar waardoor dit spelletje altijd verloren wordt)
Vive la Belgique! Het is en blijft een achterlijk apenland waarbij het enige goed export product bier en frieten zijn
Maar chiptuning, daar heb ik mijn eigen mening over sinds wij hier next gen turbo motoren ontwikkelen.
[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2016 14:10 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Mooi samengesteld! Veel plezier en veilige km'ers ermee!Nohead schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:57:
Inmiddels al 2 weken de eigenaar van deze nieuwe Octavia Combi.
18" MAK Wolf Gun Metal
Eibach Pro kit
RS Spoiler
Zwarte front grill
Dakraam
Sunset
Achteruitrijd camera
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Stuur maar een PMLangTall schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:35:
Hey een Skoda topic.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Idem hier, met de bouwkwaliteit van de nieuwe Superb is echt niks mis.rajackar schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:19:
[...]
Ik rij mijn Suberb (full option) sinds mei. Toegegeven, nog niet super lang maar ik heb 0,0 ergernissen gehad met bouwkwaliteit. Sterker nog, ik zou zeggen dat de duitse degelijkheid van de moedermaatschappij hier juist naar voren komt. Ik kom uit een Lexus dus en ik zou zeggen dat ik wel wat vergelijkingsmateriaal heb gehad de afgelopen jaren. Ik ben nog steeds bijzonder blij met mijn keuze voor de Superb en ik zou me geen zorgen maken.
Ik kom van een Volvo V40 (MY2013) die qua bouwkwaliteit nauwelijks afwijkt van de Skoda.
De gebruikte materialen zijn misschien wat minder "luxe", al moet ik toegeven dat zelfs de standaard alu strip op het dashboard etc. er gewoon goed uitziet.
De piano-lak elementen in de middenconsole vind ik wat minder, maar enkel doordat dit gewoon fingerprint- en dust-magnets zijn
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Dat laatste ben ik met je eens maar ik kan er prima mee leven.Darkstar schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:07:
[...]
Idem hier, met de bouwkwaliteit van de nieuwe Superb is echt niks mis.
Ik kom van een Volvo V40 (MY2013) die qua bouwkwaliteit nauwelijks afwijkt van de Skoda.
De gebruikte materialen zijn misschien wat minder "luxe", al moet ik toegeven dat zelfs de standaard alu strip op het dashboard etc. er gewoon goed uitziet.
De piano-lak elementen in de middenconsole vind ik wat minder, maar enkel doordat dit gewoon fingerprint- en dust-magnets zijn
Verder vind ik de materialen ook luxe aan doen. Zeker ook dat het leer in de deuren etc verwerkt zit geeft het echt dat beetje extra.
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Zo, de aangekondigde facelift van de Octavia had van mij niet gehoeven.
Geen gezicht! Bovendien sluit het niet aan bij het familiegezicht van Skoda.
Ze hadden beter de Chinese facelift kunnen neerzetten.

Mee eens dat de facelift geen verbetering is!
Toen ik de titel las baalde ik wel even, omdat ik ruim 2 weken geleden een Skoda Octavia besteld had.
Maar na het zien van de foto's, vind ik het niet zo erg dat ik het huidige model nog krijg
Toen ik de titel las baalde ik wel even, omdat ik ruim 2 weken geleden een Skoda Octavia besteld had.
Maar na het zien van de foto's, vind ik het niet zo erg dat ik het huidige model nog krijg
Enige wat een dikke vooruitgang is, is het nieuwe mediasysteem met een behoorlijk groot scherm.
Link? Plaatjes?MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:48:
Zo, de aangekondigde facelift van de Octavia had van mij niet gehoeven.
Float like a butterfly, sting like a bee.
http://www.autoweek.nl/ni...riday-skoda-octavia-2016/
Vind hem persoonlijk wel geslaagd. Hoewel het me weinig uitmaakt qua versie. De vorige neus (sinds 2012?) vond ik ook al wel mooi, nog steeds.
Heel anders dan bijvoorbeeld de metamorfose van de Passat, dat vond ik echt een lelijke auto ineens, met zo'n "vrachtwagengrill".
edit: Lomp, ik zocht het woord lomp.
[ Voor 4% gewijzigd door Prosac op 28-10-2016 15:03 ]
Ik baal er wel van dat ik net een nieuwe Octavia heb. De nieuwe vind ik wél geslaagd
.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Weinig verschil, kleinere mistlampen (pluspunt!) en andere koplampen, vind het op zich wel stoer eruit zien.Prosac schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:02:
[...]
http://www.autoweek.nl/ni...riday-skoda-octavia-2016/
Vind hem persoonlijk wel geslaagd. Hoewel het me weinig uitmaakt qua versie. De vorige neus (sinds 2012?) vond ik ook al wel mooi, nog steeds.
Heel anders dan bijvoorbeeld de metamorfose van de Passat, dat vond ik echt een lelijke auto ineens, met zo'n "vrachtwagengrill".
edit: Lomp, ik zocht het woord lomp.
Lampen vind ik minder geslaagd. Dat het ding nog steeds zo relatief hoog op zijn pootjes staat is gewoon een gemiste kans imho,
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Moet ook op wegen van Oostblok-kwaliteit nog comfort geven hèThe Eagle schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:35:
Lampen vind ik minder geslaagd. Dat het ding nog steeds zo relatief hoog op zijn pootjes staat is gewoon een gemiste kans imho,
Ik heb even een vraagje over de Skoda Octavia Combi Ambition Business. Zit hier standaard een multifunctioneel stuurwiel in? Of moet je dan de optie Plus Pakket aanvinken?
Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van drie kinderzitjes in de huidige Octavia of Superb Combi?
Ik kwam een test uit 2011 tegen van de ANWB waarin ze aangeven: Drie kinderen kunnen op de tweede zitrij
vervoerd worden, onder voorwaarden
Maar op internet kom ik wel ervaringen tegen waarin mensen aangeven dat het niet past, maar ook dat gaat meestal over een oudere versie.
Ik kwam een test uit 2011 tegen van de ANWB waarin ze aangeven: Drie kinderen kunnen op de tweede zitrij
Maar op internet kom ik wel ervaringen tegen waarin mensen aangeven dat het niet past, maar ook dat gaat meestal over een oudere versie.
Volgens mij wel. Ik heb dan wel het dynamic pakket met daarbij het sportstuur (met iets plattere onderkant), maar het gewone stuur is volgens mij hetzelfde qua knoppen.GoeiedagEem schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:36:
Ik heb even een vraagje over de Skoda Octavia Combi Ambition Business. Zit hier standaard een multifunctioneel stuurwiel in? Of moet je dan de optie Plus Pakket aanvinken?
[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 03-11-2016 14:27 ]
Past niet. Ik heb de Octavia, en ik kan 2 normale kinderzitjes kwijt achterin, en dan kan ik nog net de armsteun naar beneden klappen. Je kunt zelf nagaan hoe breed/smal die armsteun is, in ieder geval lang niet zo breed als een kinderzitje. Ergo: past niet. Met de Superb is het niet veel beter.Can2 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:38:
Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van drie kinderzitjes in de huidige Octavia of Superb Combi?
Als er aan weerszijden twee kinderzitjes aanwezig zijn, zou het zo zijn dat je volgens de wet de derde in het midden zonder zitje mag vervoeren, maar dat moet je niet willen denk ik, veiligheidstechnisch gezien.
Ik ga zodra de Octavia uit de lease loopt lekker een 7zitter kopen
Eens, zitje neemt een gehele zitplek in beslag, de middelste "zitplek" is niet zo breed als de normale zitplekken links en rechts. Weet niet of zitjes nog in breedte schelen, maar die van ons zou er in ieder geval nooit 3 keer naast elkaar inpassen. (al los van het feit hoe ik die ooit geinstalleerd zou krijgen met de gordels die voor de middelste zit naast die van de buitenste zit zit)HTT-Thalan schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:16:
[...]
Past niet. Ik heb de Octavia, en ik kan 2 normale kinderzitjes kwijt achterin, en dan kan ik nog net de armsteun naar beneden klappen. Je kunt zelf nagaan hoe breed/smal die armsteun is, in ieder geval lang niet zo breed als een kinderzitje. Ergo: past niet. Met de Superb is het niet veel beter.
Als er aan weerszijden twee kinderzitjes aanwezig zijn, zou het zo zijn dat je volgens de wet de derde in het midden zonder zitje mag vervoeren, maar dat moet je niet willen denk ik, veiligheidstechnisch gezien.
Ik ga zodra de Octavia uit de lease loopt lekker een 7zitter kopen.
Verwijderd
Is dit niet gewoon het vernachelen van andermans bezit? Als je dat met je eigen auto doet is het wat anders, dit lijkt me niet ok.HTT-Thalan schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:23:
[...]
Powerbox ertussen knallen! Ongeacht de keuze toch wat pk's en nm's erbij.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik was er al bang voor. Dan ga ik maar eens verder kijken voor de grand c4 Picasso of de grand scenic.HTT-Thalan schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:16:
[...]
Past niet. Ik heb de Octavia, en ik kan 2 normale kinderzitjes kwijt achterin, en dan kan ik nog net de armsteun naar beneden klappen. Je kunt zelf nagaan hoe breed/smal die armsteun is, in ieder geval lang niet zo breed als een kinderzitje. Ergo: past niet. Met de Superb is het niet veel beter.
Ik ga zodra de Octavia uit de lease loopt lekker een 7zitter kopen.
Dat ligt aan je definitie van 'vernachelen'. Deze box haalt een deel van de 'marge' weg (niet alle, maar een deel!) die ingebouwd is qua vermogen. Dat wil niet zeggen dat ik daar misbruik van maak. Ik heb mijn verbruik opnieuw bijgehouden, en sinds het gebruik van de powerbox is mijn gemiddelde verbruik verbeterd: Gemiddeld 1 op 15 voor de box, gemiddeld (over ~ 20.000km gemeten) 1 op 16 nadat de box ertussen is gegaan. Dit terwijl het gebruik en rijgedrag hetzelfde zijn gebleven.Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 19:21:
[...]
Is dit niet gewoon het vernachelen van andermans bezit? Als je dat met je eigen auto doet is het wat anders, dit lijkt me niet ok.
Over 60k is de auto leasetechnisch gezien 'op' en word hij met een partij andere leaserts verkocht aan een opkoper, zoals ook met mijn vorige auto is gebeurd. De auto gaat uiteindelijk bij een andere rijder aan de volgende 100.000km beginnen.
Ik zal niet voor alle automobilisten spreken, maar ik ben van mening dat ik verantwoordelijk omga met deze auto. Ik meld alle storingen direct en laat ze verhelpen, zorg ervoor dat ik er geen deuken in rijd, geen rijgedrag vertoon dat de vering of banden naar zijn grootje helpt en poets hem zeer regelmatig.
De box (en de waardes die ik koos) zijn overigens overlegd met de garage, en de werkplaatsmonteur heeft ook aangegeven dat deze waardes ruim binnen de marge van dit type motorblok liggen (o.a. omdat de RS een zwaardere turbo heeft dan het blok waar hij op gebaseerd is).
Powerbox is een prima alternatief om je auto wat meer vermogen te geven, MITS het software door een goede tuner geschreven is en je aan de voorwaarden houdt. Zoals je auto netjes warm rijden, niet als een debiel continu lopen gassen en ook niet direct je motor uit zetten maar even je turbo na laten draaien.
Doe je dit allemaal niet.....dan ben je je auto aan het vernachelen
Doe je dit allemaal niet.....dan ben je je auto aan het vernachelen
Het 'vernachelt' hoogstwaarschijnlijk de emissie normen. Wat op zich nog niet zo erg is, maar als de DPF er daardoor 100.000km eerder faalt (al dan niet door hogere EGT's door de box) dan ligt dat wel aan jouw. Er is een reden waarom de leasemaatschappij het bijna nooit toelaat.HTT-Thalan schreef op donderdag 03 november 2016 @ 19:57:
[...]
Dat ligt aan je definitie van 'vernachelen'. Deze box haalt een deel van de 'marge' weg (niet alle, maar een deel!) die ingebouwd is qua vermogen. Dat wil niet zeggen dat ik daar misbruik van maak.
Je motor(blok) zelf zal er overigens geen last van hebben, het zijn alle dingen er rondom die harder slijten of er van kapot kunnen gaan. Denk aan koppeling/turbo (hogere EGT)/uitlaatgasbehandeling(DPF/EGR). Al die dingen kost de leasmij mogelijk geld.
Gisteren door Rainesh wat instellingen aan laten pasen in de Octavia. Vooral de gasrespons is goed te merken bij de lagen toeren, daar zat voorheen echt een turbogat. Dik tevreden over.
My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!
Verwijderd
Hoe verantwoordelijk je verder om gaat met het bezit van de lease-maatschappij doet niet ter zake. Je zet er een powerbox op (dat is slechter voor een auto dan chiptuning op maat overigens), dat zorgt voor bijna 100 nm extra koppel. Ergo: grotere krachten op de aandrijflijn en meer slijtage. Dat is een 1-2tje. Dan ben je dus andermans bezit aan het beschadigen.HTT-Thalan schreef op donderdag 03 november 2016 @ 19:57:
[...]
Dat ligt aan je definitie van 'vernachelen'. Deze box haalt een deel van de 'marge' weg (niet alle, maar een deel!) die ingebouwd is qua vermogen. Dat wil niet zeggen dat ik daar misbruik van maak. Ik heb mijn verbruik opnieuw bijgehouden, en sinds het gebruik van de powerbox is mijn gemiddelde verbruik verbeterd: Gemiddeld 1 op 15 voor de box, gemiddeld (over ~ 20.000km gemeten) 1 op 16 nadat de box ertussen is gegaan. Dit terwijl het gebruik en rijgedrag hetzelfde zijn gebleven.
Over 60k is de auto leasetechnisch gezien 'op' en word hij met een partij andere leaserts verkocht aan een opkoper, zoals ook met mijn vorige auto is gebeurd. De auto gaat uiteindelijk bij een andere rijder aan de volgende 100.000km beginnen.
Ik zal niet voor alle automobilisten spreken, maar ik ben van mening dat ik verantwoordelijk omga met deze auto. Ik meld alle storingen direct en laat ze verhelpen, zorg ervoor dat ik er geen deuken in rijd, geen rijgedrag vertoon dat de vering of banden naar zijn grootje helpt en poets hem zeer regelmatig.
De box (en de waardes die ik koos) zijn overigens overlegd met de garage, en de werkplaatsmonteur heeft ook aangegeven dat deze waardes ruim binnen de marge van dit type motorblok liggen (o.a. omdat de RS een zwaardere turbo heeft dan het blok waar hij op gebaseerd is).
Die "marge" waar je het over hebt, wat is dat en wie heeft je verteld wat die marge is? Wat een werkplaatsmonteur zegt vind ik geen goed argument, ja het is zijn beroep, maar ook automonteurs kunnen een hoop onzin vertellen over auto's.
Je laatste alinea snap ik niet, chippen is niet erg want de turbo van een RS is groter?
Je aandrijflijn wordt ook minder betrouwbaar en zal meer slijtage vertonen.AndRo555 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:54:
[...]
Het 'vernachelt' hoogstwaarschijnlijk de emissie normen. Wat op zich nog niet zo erg is, maar als de DPF er daardoor 100.000km eerder faalt (al dan niet door hogere EGT's door de box) dan ligt dat wel aan jouw. Er is een reden waarom de leasemaatschappij het bijna nooit toelaat.
Je motor(blok) zelf zal er overigens geen last van hebben, het zijn alle dingen er rondom die harder slijten of er van kapot kunnen gaan. Denk aan koppeling/turbo (hogere EGT)/uitlaatgasbehandeling(DPF/EGR). Al die dingen kost de leasmij mogelijk geld.
Die auto is gemaakt voor dat vermogen/koppel. Stevigere onderdelen etc. kosten geld, de meeste merken zetten geen onderdelen voor een auto met 470 nm in een auto met 380 nm. Want het gaat om de knikkers. Zelfs als de onderdelen identiek lijken, kan het zo zijn dat er belangrijke verschillen zijn. Denk aan een andere legering bijvoorbeeld, dat zie je niet, dat merk je alleen als je je auto kapot gaat.
Lease-maatschappijen willen het niet en dat is logisch. Ik vind ook dat je netjes om moet gaan met spullen die niet van jou zijn. Als je een auto wil tunen, koop er dan één.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2016 20:10 ]
Groter dan die van een normale 2.0TDI motor. TDI blok van de RS is vziw (vrijwel) identiek aan de standaard 2.0, alleen anders afgesteld en kennelijk grotere turbo 
Grotere krachten op de aandrijflijn hoeft natuurlijk niet perse meer slijtage te betekenen, zeker niet als het binnen de marges past. Vergelijk: Als ik een hijskraan die max 4 ton kan tillen standaard gebruik voor klussen van 2 ton, en hem vervolgens standaard voor klussen van 3 ton ga gebruiken, dan is het gebruik en daarmee ook de de verwachte slijtage nog steeds binnen wat normaal is. Hooguit zou je als je structureel die 2 ton blijft hijsen wat minder slijtage hebben dan ie standaard zou verwachten (op 4 ton beoogd gebruik).
Is dus maar net hoe je het bekijkt.
Het verneukeratieve bij auto's is alleen dat het normale gebruik en slijtage ergens (ver) onder de marges van de aandrijflijn wordt gezet. Dus uitgangspunt van wat normaal is wordt vertroebeld.
Grotere krachten op de aandrijflijn hoeft natuurlijk niet perse meer slijtage te betekenen, zeker niet als het binnen de marges past. Vergelijk: Als ik een hijskraan die max 4 ton kan tillen standaard gebruik voor klussen van 2 ton, en hem vervolgens standaard voor klussen van 3 ton ga gebruiken, dan is het gebruik en daarmee ook de de verwachte slijtage nog steeds binnen wat normaal is. Hooguit zou je als je structureel die 2 ton blijft hijsen wat minder slijtage hebben dan ie standaard zou verwachten (op 4 ton beoogd gebruik).
Het verneukeratieve bij auto's is alleen dat het normale gebruik en slijtage ergens (ver) onder de marges van de aandrijflijn wordt gezet. Dus uitgangspunt van wat normaal is wordt vertroebeld.
De 120pk 1.8tfsi was hardwarematig volledig identiek aan de 160pk versie. Beide een chip erop en beide gingen naar 211pkVerwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:05:
[...]
Hoe verantwoordelijk je verder om gaat met het bezit van de lease-maatschappij doet niet ter zake. Je zet er een powerbox op (dat is slechter voor een auto dan chiptuning op maat overigens), dat zorgt voor bijna 100 nm extra koppel. Ergo: grotere krachten op de aandrijflijn en meer slijtage. Dat is een 1-2tje. Dan ben je dus andermans bezit aan het beschadigen.
Die "marge" waar je het over hebt, wat is dat en wie heeft je verteld wat die marge is? Wat een werkplaatsmonteur zegt vind ik geen goed argument, ja het is zijn beroep, maar ook automonteurs kunnen een hoop onzin vertellen over auto's.
Je laatste alinea snap ik niet, chippen is niet erg want de turbo van een RS is groter?
[...]
Je aandrijflijn wordt ook minder betrouwbaar en zal meer slijtage vertonen.
Die auto is gemaakt voor dat vermogen/koppel. Stevigere onderdelen etc. kosten geld, de meeste merken zetten geen onderdelen voor een auto met 470 nm in een auto met 380 nm. Want het gaat om de knikkers. Zelfs als de onderdelen identiek lijken, kan het zo zijn dat er belangrijke verschillen zijn. Denk aan een andere legering bijvoorbeeld, dat zie je niet, dat merk je alleen als je je auto kapot gaat.
Lease-maatschappijen willen het niet en dat is logisch. Ik vind ook dat je netjes om moet gaan met spullen die niet van jou zijn. Als je een auto wil tunen, koop er dan één.
Sommige blokken/versnellingsbakken kunnen met gemak veel meer nm's aan. Dit kun je overigens zo opvragen bij de fabrikant. Bijv de 3.0 Bit heeft af-fabriek 650nm maar met een JD stage 3 (waar enkel een andere intercooler geplaatst wordt) gaat naar 900nm zonder extra slijtage of problemen. Op diverse fora zijn er een aantal zelfs naar ZF (fabrikant van de bak) toe geweest om de bak te laten controleren op slijtage en zagen er top uit.
Een goede tuner weet hoeveel een bak/blok max aan kan zonder ernstige problemen te veroorzaken.Of het nou via OBD of powerbox gaat, dat maakt helemaal niet uit. Zo chipt geen enkele tuner een 1.2tfsi boven de 230nm omdat ze weten dat de bak max 250nm aan kan.
Dus sommige dingen wat je zegt.....dat klopt voor geen meter
Alleen de koppeling kan als slijtageonderdeel aanzien worden en zal ook echt meer slijten. Toch als je al dat extra koppel gebruikt en rijdt zoals iemand die zijn auto chipt/powerbox/... rijdt. Mogelijk (eerder waarschijnlijk) ook minder betrouwbaar omdat het met al dat extra koppel eerder de vraag is wanneer dan of de koppeling zal gaan slippen.Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:05:
Je aandrijflijn wordt ook minder betrouwbaar en zal meer slijtage vertonen.
De rest van de aandrijflijn wordt er niet minder betrouwbaar op. Differentieel en aandrijfassen zijn zwaar overbemeten omdat die in 1e versnelling meer krachten op zich krijgen dan in de overige versnellingen en men rekening moet houden met autos die heel veel stadsverkeer zullen doen (distributie toepassingen in bestelwagens, die ook met dezelfde motor/versnellingsbak/aandrijflijn).
HTT-Thalal doet met zijn km's waarschijnlijk wel meer dan alleen stadsverkeer.
De meeste fabrikanten hebben weinig keus en steken overbemeten onderdelen in hun wagens. Als je een keer de koppeling heel lomp laat opkomen dan gaat kan er meer dan 380Nm door je versnellingsbak want er zijn bepaalde inerties (rotatie, motor of aandrijflijn) die op snelheid moet en komen of afgeremd moeten worden wanneer de gebruiker lomp omspring met zijn koppeling. Denk aan het snel laten opkomen bij terugschakelen zonder tussengas. Als fabrikant wil je juist niet dat je (lompe) klant na 5000km garantie komt claimen bij de garage. Je hebt niet heel veel garantie claims nodig om je 2 euro in een zwaardere legering te verantwoorden. (tot op een zeker punt natuurlijk)Die auto is gemaakt voor dat vermogen/koppel. Stevigere onderdelen etc. kosten geld, de meeste merken zetten geen onderdelen voor een auto met 470 nm in een auto met 380 nm. Want het gaat om de knikkers. Zelfs als de onderdelen identiek lijken, kan het zo zijn dat er belangrijke verschillen zijn. Denk aan een andere legering bijvoorbeeld, dat zie je niet, dat merk je alleen als je je auto kapot gaat.
Er is nu een actie bij de Octavia met een DSG voor half geld. Zou dit voorbij zijn zodra het gefacelifte model besteld kan worden? Of wordt het model gewoon aangepast zonder verdere gevolgen voor de huidige acties.
De DSG actie loopt tot 31 december, dus als ik dan bestel, zou ik dan het gefacelifte model krijgen met DSG of krijg ik dan nog het "oude" model omdat de actie niet van toepassing is op het nieuwe model? Ik kan me niet voorstellen dat ze tijdelijk beide modellen produceren...
De DSG actie loopt tot 31 december, dus als ik dan bestel, zou ik dan het gefacelifte model krijgen met DSG of krijg ik dan nog het "oude" model omdat de actie niet van toepassing is op het nieuwe model? Ik kan me niet voorstellen dat ze tijdelijk beide modellen produceren...
Denk dat de dealer je wel aan een antwoord kan helpen. Gok zomaar dat dit een actie is om de oude voorraad kwijt te raken.
GoeiedagEem schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:05:
Er is nu een actie bij de Octavia met een DSG voor half geld. Zou dit voorbij zijn zodra het gefacelifte model besteld kan worden? Of wordt het model gewoon aangepast zonder verdere gevolgen voor de huidige acties.
Begin volgend jaar start de levering van de vernieuwde Octavia.
http://www.autoweek.nl/ni...vernieuwde-skoda-octavia/
Welke oude voorraad? Je kunt gewoon een auto configureren met de automaat voor half geld. Het betreft dus geen voorraadmodellen. Of ze moeten panklare carrosseriën klaar hebben liggen zonder facelift die ze kwijt moeten, maar volgens mij werken autofabrikanten niet zo.MikeyMan schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:15:
Denk dat de dealer je wel aan een antwoord kan helpen. Gok zomaar dat dit een actie is om de oude voorraad kwijt te raken.
@ martinusz: ja dat had ik gelezen, vandaar ook mijn vraag. Levering start begin 2017. Maar bestellen op 20 december (dan is de actie nog geldig) resulteert in levering begin 2017.
Wellicht is de gefacelifte versie pas te bestellen vanaf januari met de prijzen van 2017 (gaat vast omhoog), maar ik hoop het niet, want dan zijn de acties voorbij.
Als je nu besteld bestel je met de huidige configuratie. Zou raar zijn als je dan een ander model krijgt.
Verwijderd
Volgens mij maak je daar een denkfout.The Eagle schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:17:
Groter dan die van een normale 2.0TDI motor. TDI blok van de RS is vziw (vrijwel) identiek aan de standaard 2.0, alleen anders afgesteld en kennelijk grotere turbo
Als de fabrikant opgeeft dat hij max. 3 ton kan tillen en in werkelijk KAN hij wel 4 ton tillen, maar zijn de onderdelen er niet op gemaakt om dat structureel te doen, dan gaat ie langer mee als ie aan de lopende band 3 ton tilt dan wanneer je hem 4 ton laat tillen. Allicht. Door de krachten die die extra ton met zich meebrengt, slijt het harder.
Auto's hebben gemiddeld een levensduur van 12-15 jaar en tonnen aan km's. Dat komt onder meer door de marges die de fabrikanten hanteren. Hoe minder hard je een blok laat werken t.o.v. zijn maximale prestatieniveau, hoe langer het mee gaat.
Fabrikanten zijn namelijk niet volkomen debiel. Als je een auto laat chiptunen, wordt ie vaak niet onzuiniger en blijft je CO2 uitstoot dus gemiddeld genomen gelijk. Die marges zijn er o.a. om de levensduur te kunnen garanderen. Anders zou het goedkoper zijn om een blok te bouwen dat minder degelijk in elkaar zit en bijvoorbeeld 99% van zijn capaciteit altijd benut. Degelijkheid kost namelijk geld.
In zijn algemeenheid is het ook zo, dat een blok met een lager specifiek vermogen langer mee gaat, omdat het relatief minder hard hoeft te werken. Met chiptuning verhoog je het specifiek vermogen.
Het is waanzin om te denken dat 100 nm extra koppel geen extra slijtage oplevert voor je aandrijflijn. Als je daar nooit gebruik van maakt hoeft dat niet zo te zijn, maar dat is niet de realiteit.
Verwijderd
Alle onderdelen hetzelfde ja? Welke heb je allemaal gecheckt, de volledige aandrijflijn? Remschijven e.d. ook?Rainesh schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:42:
[...]
De 120pk 1.8tfsi was hardwarematig volledig identiek aan de 160pk versie. Beide een chip erop en beide gingen naar 211pkDito met de 180pk/211pk 2.0tfsi.......86/90/105pk 1.2tfsi.....120/143pk 2.0tdi etc...
Forumlid Chevy zit in de auto R&D, die gaf aan dat er ook wel verschillende legeringen worden gebruikt voor krachtigere en minder krachtigere blokken, omdat er voor een krachtiger blok een sterkere legering nodig is. Hoe ga jij dat aan een blok zien? Heb je een sample genomen en met massa spectrometrie gekeken wat er exact in zit of zo?
Dit is totale nonsens. "Aankunnen" is niet tastbaar. Als je bedoelt met "aankunnen" dat je blok of versnellingsbak niet meteen uit elkaar ploft, dan heb je daar iets aan in de racerij maar niet in personenauto's.Sommige blokken/versnellingsbakken kunnen met gemak veel meer nm's aan.
Ga er eens 2 ton mee rijden. Je moet dan de vergelijking maken tussen een hele lading standaard modellen en getunede auto's om te kunnen zeggen of de betrouwbaarheid wordt aangetast.
Maar in dit geval is logica en een klein beetje inzicht in voertuigtechniek imo voldoende. Zie ook mijn eerdere posting.
Dat zegt me heel weinig. Anekdotes van horen zeggen. Een ZF automaat wordt gemaakt voor pakweg 150k of 200k kilometers. Hoeveel hebben ze er mee gereden? Welke tests hebben ze gedaan? ZF heeft er ook belang bij om hun produkten aan te prijzen.Dit kun je overigens zo opvragen bij de fabrikant. Bijv de 3.0 Bit heeft af-fabriek 650nm maar met een JD stage 3 (waar enkel een andere intercooler geplaatst wordt) gaat naar 900nm zonder extra slijtage of problemen. Op diverse fora zijn er een aantal zelfs naar ZF (fabrikant van de bak) toe geweest om de bak te laten controleren op slijtage en zagen er top uit.
Nee, chiptuning op maat is beter voor je auto dan een powerbox. Het gaat er niet alleen om wat je bak/blok aan kan, als je dat denkt ben je zelf geen goede tuner. Je wil bijvoorbeeld niet dat je motor gaat pingelen, op een te arm mengsel gaat lopen etc.Een goede tuner weet hoeveel een bak/blok max aan kan zonder ernstige problemen te veroorzaken.Of het nou via OBD of powerbox gaat, dat maakt helemaal niet uit. Zo chipt geen enkele tuner een 1.2tfsi boven de 230nm omdat ze weten dat de bak max 250nm aan kan.
Dus sommige dingen wat je zegt.....dat klopt voor geen meter
Verwijderd
Heel wat onderdelen van je aandrijflijn slijten en hebben een levensduur. Een motorblok heeft een levensduur, een versnellingsbak, een vliegwiel, een turbo, de verstuivers etc. etc. VAG is berucht om zijn slechte distributiekettingen, die rekken op in bepaalde blokken. Dat zal ook niet veel beter worden na tuning.AndRo555 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 22:36:
[...]
Alleen de koppeling kan als slijtageonderdeel aanzien worden en zal ook echt meer slijten. Toch als je al dat extra koppel gebruikt en rijdt zoals iemand die zijn auto chipt/powerbox/... rijdt. Mogelijk (eerder waarschijnlijk) ook minder betrouwbaar omdat het met al dat extra koppel eerder de vraag is wanneer dan of de koppeling zal gaan slippen.
De rest van de aandrijflijn wordt er niet minder betrouwbaar op. Differentieel en aandrijfassen zijn zwaar overbemeten omdat die in 1e versnelling meer krachten op zich krijgen dan in de overige versnellingen en men rekening moet houden met autos die heel veel stadsverkeer zullen doen (distributie toepassingen in bestelwagens, die ook met dezelfde motor/versnellingsbak/aandrijflijn).
HTT-Thalal doet met zijn km's waarschijnlijk wel meer dan alleen stadsverkeer.
Dat is simpelweg een economische afweging. Als een paar extreem lompe klanten nieuwe onderdelen nodig hebben, kan dat opwegen tegen het geld dat je bespaart met een minder robuuste versnellingsbak oid. Dit soort afwegingen zijn cruciaal in de automotive R&D.De meeste fabrikanten hebben weinig keus en steken overbemeten onderdelen in hun wagens. Als je een keer de koppeling heel lomp laat opkomen dan gaat kan er meer dan 380Nm door je versnellingsbak want er zijn bepaalde inerties (rotatie, motor of aandrijflijn) die op snelheid moet en komen of afgeremd moeten worden wanneer de gebruiker lomp omspring met zijn koppeling. Denk aan het snel laten opkomen bij terugschakelen zonder tussengas. Als fabrikant wil je juist niet dat je (lompe) klant na 5000km garantie komt claimen bij de garage. Je hebt niet heel veel garantie claims nodig om je 2 euro in een zwaardere legering te verantwoorden. (tot op een zeker punt natuurlijk)
Het is ongetwijfeld overbemeten maar de meeste chauffeurs maken wel eens fouten in het koppelen e.d. De vraag is dan wat je als "overbemeten" ziet. Imo is het normaal dat de onderdelen dit soort fouten een tijdje aan moeten kunnen.
Wat ook mee speelt, is hoeveel auto's je verwacht te verkopen. Soms is het financieel gunstiger om er een te sterke bak in te zetten, vooral bij de topmodellen.
Ja aan de hand van onderdeelnummers, als exact hetzelfde onderdeel in beide uitvoeringen gebruikt worden dan lijkt mij het vrij duidelijk. En dan heb ik het over koppeling, motorblokonderdelen en remmen. Dus praktisch complete aandrijflijn. Het is enkel softwarematig geknepen.Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 12:35:
[...]
Alle onderdelen hetzelfde ja? Welke heb je allemaal gecheckt, de volledige aandrijflijn? Remschijven e.d. ook?
Forumlid Chevy zit in de auto R&D, die gaf aan dat er ook wel verschillende legeringen worden gebruikt voor krachtigere en minder krachtigere blokken, omdat er voor een krachtiger blok een sterkere legering nodig is. Hoe ga jij dat aan een blok zien? Heb je een sample genomen en met massa spectrometrie gekeken wat er exact in zit of zo?
Bij de 5 bak die in de 1.2tfsi zit, kun je de specs vinden. Deze is dus gefabriceerd voor koppelvermogens tot 250nm. Meer dan dat kan invloed hebben op integriteit van het materiaal.Dit is totale nonsens. "Aankunnen" is niet tastbaar. Als je bedoelt met "aankunnen" dat je blok of versnellingsbak niet meteen uit elkaar ploft, dan heb je daar iets aan in de racerij maar niet in personenauto's.
Ga er eens 2 ton mee rijden. Je moet dan de vergelijking maken tussen een hele lading standaard modellen en getunede auto's om te kunnen zeggen of de betrouwbaarheid wordt aangetast.
Maar in dit geval is logica en een klein beetje inzicht in voertuigtechniek imo voldoende. Zie ook mijn eerdere posting.
Waar staat het dat een ZF bak voor pakweg 150 a 200k km's gemaakt worden?Dat zegt me heel weinig. Anekdotes van horen zeggen. Een ZF automaat wordt gemaakt voor pakweg 150k of 200k kilometers. Hoeveel hebben ze er mee gereden? Welke tests hebben ze gedaan? ZF heeft er ook belang bij om hun produkten aan te prijzen.
Het is niet alleen van horen zeggen, ook ervaringen van mijn eigen klanten. Eentje heeft inmiddels al probleemloos 20k erop zitten.
Logisch. Daar ga ik zelf ook van uit en dat zeg ik ook..een goede tuner.Nee, chiptuning op maat is beter voor je auto dan een powerbox. Het gaat er niet alleen om wat je bak/blok aan kan, als je dat denkt ben je zelf geen goede tuner. Je wil bijvoorbeeld niet dat je motor gaat pingelen, op een te arm mengsel gaat lopen etc.
Alles heeft een levensduur. Alleen is de hele discussie van slijtage door extra koppel irrelevant voor de onderdelen met een langere levensduur (bak, diff, assen) irrelevant. Enerzijds omdat er andere dingen zullen falen zoals de koppeling. Anderzijds omdat er talrijke andere niet getuned situaties zijn waarin de slijtage hoger is dan een powerbox op een TDI in NL. Denk aan hele koude klimaten, veel korte ritten, lompe bestuurders (indien manuele bak),... Alles wordt daarop berekend. Niet op een tamme snelwegrit naar je werk.Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 12:48:
[...]
Heel wat onderdelen van je aandrijflijn slijten en hebben een levensduur. Een motorblok heeft een levensduur, een versnellingsbak, een vliegwiel, een turbo, de verstuivers etc. etc. VAG is berucht om zijn slechte distributiekettingen, die rekken op in bepaalde blokken. Dat zal ook niet veel beter worden na tuning.
Dat zijn de marge's waar TS het over had. Of je die nu niet gebruikt, of wel gebruikt door powerbox of door ergens koud te wonen, maakt niet zo heel veel uit.
Overbemeten is normaal gezien verhouding de max continue load van een onderdeel (typical) tegenover de max continu load in je toepassing (ook typical). Afhankelijk van spread in kwaliteit, abuse factor, etc is die al dan niet groter dan anderen.[...]
Dat is simpelweg een economische afweging. Als een paar extreem lompe klanten nieuwe onderdelen nodig hebben, kan dat opwegen tegen het geld dat je bespaart met een minder robuuste versnellingsbak oid. Dit soort afwegingen zijn cruciaal in de automotive R&D.
Het is ongetwijfeld overbemeten maar de meeste chauffeurs maken wel eens fouten in het koppelen e.d. De vraag is dan wat je als "overbemeten" ziet. Imo is het normaal dat de onderdelen dit soort fouten een tijdje aan moeten kunnen.
Bij de ene fabrikant is dat al anders dan de andere. Er zijn Fiesta's die 400+WHP doen op originele koppeling en Golfjes (R) die hun koppeling slipt na een chiptune.
Wat is de relevantie van een powerbox op een diesel en jouw verhaal over pingelen en arm lopen? (op een diesel nota beneVerwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 12:35:
Nee, chiptuning op maat is beter voor je auto dan een powerbox. Het gaat er niet alleen om wat je bak/blok aan kan, als je dat denkt ben je zelf geen goede tuner. Je wil bijvoorbeeld niet dat je motor gaat pingelen, op een te arm mengsel gaat lopen etc.

[ Voor 10% gewijzigd door AndRo555 op 05-11-2016 13:15 ]
Dit is allemaal nogal offtopic in een Skoda topic. Wellicht handiger om even een tuning-topic oid te maken en daar verder te lullen over powerboxen en chiptuning en of dit wel of niet goed is voor motor en bak.
Wie weet kijken er dan ook andere forumleden mee en leveren zij nuttige bijdrages aan deze discussie.
Wie weet kijken er dan ook andere forumleden mee en leveren zij nuttige bijdrages aan deze discussie.
Ik ook een vervend Octavia II 2006 Elegance station zwart 1.9TDI rijder. Wat een ruimte en met mijn 1,94m nog genoeg ruimte voor een volwassene om achterin te zitten. Nu twee jonge kinderen in de stoelen, dus de grote koffer vaak vol met rotzooi.
Wil best kijken naar een nieuwere, maar de financien willen iets anders op dit moment. Zit bijna op de 278.000 kilometer. Ik denk dat ik maar ga proberen de 4 ton aan te tikken.
Ik heb de volgende "modificaties"...":
- Aftermarket Xenon H7: wordt binnenkort vervangen door Chinese LED
- Sonniboy rondom: super voor de kinderen achterin en lekker dat de inkijk minder is
Zou best willen chippen, maar durf het eigenlijk niet aan gezien de kilometerstand. Ik vind de vering aan de slappe kant en dat merk ik voornamelijk bij het insturen. Maar ook hierbij vind ik de leeftijd en de kilometerstand te hoog om aanpassingen te doen.
Wil best kijken naar een nieuwere, maar de financien willen iets anders op dit moment. Zit bijna op de 278.000 kilometer. Ik denk dat ik maar ga proberen de 4 ton aan te tikken.
- Sonniboy rondom: super voor de kinderen achterin en lekker dat de inkijk minder is
Zou best willen chippen, maar durf het eigenlijk niet aan gezien de kilometerstand. Ik vind de vering aan de slappe kant en dat merk ik voornamelijk bij het insturen. Maar ook hierbij vind ik de leeftijd en de kilometerstand te hoog om aanpassingen te doen.
Misschien dat iemand hier het antwoord weet. Op het skodaforum vind ik niks bruikbaar hierover.
Ik heb helaas van Mazda over moeten stappen naar Skoda en loop meteen tegen het probleem aan dat het niet lukt sms-sjablonen aan te passen of toe te voegen. De melding dat geen map gevonden óf dat het bericht niet als sjabloon opgeslagen kan worden verschijnt.
Wat ik kan vinden op skodaforum is dat die functie ooit is ingebouwd, maar 'nog' niet werkt. (in 2015 al)
Is dat serieus aan de hand?
Google helpt me niet verder; blijkbaar ben ik de enige die zoiets wil gebruiken.
Ik heb helaas van Mazda over moeten stappen naar Skoda en loop meteen tegen het probleem aan dat het niet lukt sms-sjablonen aan te passen of toe te voegen. De melding dat geen map gevonden óf dat het bericht niet als sjabloon opgeslagen kan worden verschijnt.
Wat ik kan vinden op skodaforum is dat die functie ooit is ingebouwd, maar 'nog' niet werkt. (in 2015 al)
Is dat serieus aan de hand?
Google helpt me niet verder; blijkbaar ben ik de enige die zoiets wil gebruiken.
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
even een vraag voor de Skoda Octavia.
Weet iemand hier wanneer de prijzen van de facelift bekend zijn, en wanneer deze bestelbaar is?
Ik krijg bij de dealer geen helder antwoord....
Weet iemand hier wanneer de prijzen van de facelift bekend zijn, en wanneer deze bestelbaar is?
Wow zelf alle kilometers erop gezet?BvZwolle schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 15:44:
Ik ook een vervend Octavia II 2006 Elegance station zwart 1.9TDI rijder. Wat een ruimte en met mijn 1,94m nog genoeg ruimte voor een volwassene om achterin te zitten. Nu twee jonge kinderen in de stoelen, dus de grote koffer vaak vol met rotzooi.
Nog bijzonderheden gehad in die bijna 4 ton aan kilometers?
zolang je blij bent met deze auto zou ik erin blijven rijden: die 1.9TDI rijdt veel lekkerder dan de huidige motorenBvZwolle schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 15:44:
Ik ook een vervend Octavia II 2006 Elegance station zwart 1.9TDI rijder.
Nee, helaas zijn de eerste 140k door een ander erop gezet. 1x bijzonderheden: waarschijnlijk door een ingeslagen steen de versnellingsbak lek gehad en die is daardoor binnenin verbrand samen met de koppelingsplaten. €1600,-... Nooit spijt van gehad dat ik het heb laten repareren.martinusz schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:59:
[...]
Wow zelf alle kilometers erop gezet?
Nog bijzonderheden gehad in die bijna 4 ton aan kilometers?
Het is wel een rauw en weinig pittig blok vind ik. Ik heb met de 1.6tdi Greenline van een collega gereden en die wel vele malen soepeler. Wil zelf nog een keer kijken naar een 2.0tdi en die lekker laten chippen. Gaat nog wel even duren benieuwd bang...Leipo schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:20:
[...]
zolang je blij bent met deze auto zou ik erin blijven rijden: die 1.9TDI rijdt veel lekkerder dan de huidige motoren
1.9TDI is een prima ding. Mijne zit inmiddels op de 332k... (Gekocht op 160k). Heb idd ook nu maar voorgenomen om naar de 4ton te gaan, tenzij ie veel kosten gaat maken.
Tot nu toe weinig kosten gehad, gemiddeld <1000 per jaar. Grootste kostenpost recentelijk (bij 240 ofzo) was het 2massa vliegwiel (laten vervangen door een vast vliegwiel bij VAG techniek)
Verder eigenlijk alleen wat kleine kosten en bv een keertje een wiellager enz.
Afgelopen zomer nog 6400km gereden in de vakantie. Tochtje door Duitsland, Oostenrijk, Tsjechie, Slovenie, Kroatie en Italie, nergens last van. Gemiddeld 1:20 gereden. En ook op 20% hellinkjes nergens last van.
Alleen de Grossglocknerpas af moet je niet elke dag doen
Binnenkort weer een nieuwe distributieriem
Nadelen? Hij is idd niet zo stil als een 1.6 nieuw-blokje (duh), maar rauw is niet perse slecht. Oldschool diesel sound
En omdat ie uit 2005 is heb ik een oranje Umweltplakette.. Maar tot nu toe nooit een boete voor gehad
Tot nu toe weinig kosten gehad, gemiddeld <1000 per jaar. Grootste kostenpost recentelijk (bij 240 ofzo) was het 2massa vliegwiel (laten vervangen door een vast vliegwiel bij VAG techniek)
Verder eigenlijk alleen wat kleine kosten en bv een keertje een wiellager enz.
Afgelopen zomer nog 6400km gereden in de vakantie. Tochtje door Duitsland, Oostenrijk, Tsjechie, Slovenie, Kroatie en Italie, nergens last van. Gemiddeld 1:20 gereden. En ook op 20% hellinkjes nergens last van.
Alleen de Grossglocknerpas af moet je niet elke dag doen
Binnenkort weer een nieuwe distributieriem
Nadelen? Hij is idd niet zo stil als een 1.6 nieuw-blokje (duh), maar rauw is niet perse slecht. Oldschool diesel sound
En omdat ie uit 2005 is heb ik een oranje Umweltplakette.. Maar tot nu toe nooit een boete voor gehad

[ Voor 34% gewijzigd door DJSmiley op 16-11-2016 13:40 ]
Voor mij gaat het waarschijnlijk de Octavia Combi worden. De 1.6 TDI DSG in corrida rood. De Ambition Business met als opties het Canton sound systeem en het dynamic pakket in verband met de sportstoelen.
Ben een beetje flauw van het schakelen en met een meerprijs van een kleine duizend euro kon ik de DSG niet laten staan. Hoor alleen maar goede verhalen over deze automaat, dus we gaan het zien.
Zo'n beetje de grootste auto die je kunt krijgen voor rond de 30K (diesel).
De auto moet nog besteld worden, is een beetje tijdsdruk mee gemoeid omdat ze na de laatste bestellingen met de gefacelifte Octavia gaan beginnen. De facelift vind ik persoonlijk iets minder mooi (de koplampen) en ik heb het vermoeden dat de acties dan niet meer gelden en dat de prijzen omhoog gaan in januari.
Hopelijk schieten ze een beetje op!
Ben een beetje flauw van het schakelen en met een meerprijs van een kleine duizend euro kon ik de DSG niet laten staan. Hoor alleen maar goede verhalen over deze automaat, dus we gaan het zien.
Zo'n beetje de grootste auto die je kunt krijgen voor rond de 30K (diesel).
De auto moet nog besteld worden, is een beetje tijdsdruk mee gemoeid omdat ze na de laatste bestellingen met de gefacelifte Octavia gaan beginnen. De facelift vind ik persoonlijk iets minder mooi (de koplampen) en ik heb het vermoeden dat de acties dan niet meer gelden en dat de prijzen omhoog gaan in januari.
Hopelijk schieten ze een beetje op!
Goede keuze! Ik heb ook de ambition business 1.6TDI DSG met die stoelen en audiopakket (en beige metallic). Alleen nog als extra het panoramadakraam en reservewiel genomen.
Waarom niet de metallic (rode) kleur?
Waarom niet de metallic (rode) kleur?
[ Voor 138% gewijzigd door jongetje op 19-11-2016 08:32 ]
Voornamelijk om de prijs te drukken (boven de 30K zelf betalen) en ook omdat ik het een erg mooie kleur vind op Google Images. Op de website van Skoda vind ik dat de kleuren niet duidelijk getoond worden.
Rood metallic heb ik gehad op vorige auto's en dan neigt het gevoelsmatig erg naar bordeauxrood wat ik een klein beetje oubollig vind.
Rood metallic heb ik gehad op vorige auto's en dan neigt het gevoelsmatig erg naar bordeauxrood wat ik een klein beetje oubollig vind.
Nog even een update over bovenstaand verhaal. Intussen staat de auto voor deur en heb ik m'n vader in tijden niet zo enthousiast gezien over een auto. Er zit geen WiFi hotspot in maar wél Smartlink (Carplay/Android Auto) en spraakbediening. Nu is dit niet zo erg want we hebben intussen toch allemaal 4G op onze telefoons. Tevens zit er ergens een Mijn Skoda module weggewerkt met een vermoedelijk een simkaart die contact met Skoda maakt.patrickkoning schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:48:
Daarom mijn vraag, ik ben niet echt thuis in VAG onderdelen maar ik las ergens dat het standaard geactiveerd is op de Columbus MIB2. Geen idee wat MIB2 betekent, maar wat verwarring brengt is dat er in de prijslijst de Style Business standaard is uitgevoerd met Columbus met DVD, WiFi etc maar géén Smartlink. En dat staat wel verderop bij de Columbus optie. Dus zogezegd de 'losse' opties. Kan een drukfoutje zijn, de dealer weet het niet.
Via een website een origineel hondenrek besteld, de installatie gaat niet van een leien dakje. In het dak moeten er in de hemel gaten geboord worden van 25 mm en vervolgens met een blindklinkmachine een plug ter grootte van een M8 bout worden gedraaid in de carrosserie. Dit moet dus nog even gebeuren. Tip voor de mensen die het willen aanschaffen.
Auto bevalt goed en ziet er netjes afgewerkt uit. In vergelijk met de Focus is de auto een heel stuk stiller en ruimer. Met DRL branden standaard nu de achterlichten mee en kun je DRL helemaal uitschakelen in het menu. Nog even iemand vinden die ervoor kan zorgen dat we ook met de knop van de sleutel en middenconsole de kofferbak zonder piepje kunnen sluiten.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Wat zien mensen als het voordeel van ambition business tov style business. Zie veel mensen ambition nemen en dan uitbreiden naar zo goed als style business
Stuur maar een PB, ik kan je wel mee helpenpatrickkoning schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:31:
[...]
Auto bevalt goed en ziet er netjes afgewerkt uit. In vergelijk met de Focus is de auto een heel stuk stiller en ruimer. Met DRL branden standaard nu de achterlichten mee en kun je DRL helemaal uitschakelen in het menu. Nog even iemand vinden die ervoor kan zorgen dat we ook met de knop van de sleutel en middenconsole de kofferbak zonder piepje kunnen sluiten.
Maar drl achteren + menu is nieuw, normaal codeer ik dat erbij.
Dat biedt inderdaad geen voordeel.cvs79 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 18:49:
Wat zien mensen als het voordeel van ambition business tov style business. Zie veel mensen ambition nemen en dan uitbreiden naar zo goed als style business
Als je een Ambition Business pakt en dan los alle opties van de Style neemt ben je uiteindelijk duurder uit. Slimmer is dan om gelijk de Style Business te nemen.
Zelf heb ik wel voor de Ambition Business gekozen samen met o.a. het 'Plus pakket Ambition Business'.
Dan heb je al een aantal opties voordelig erbij die de Style Business ook heeft.
De overige (grote) opties zoals Bi-Xeon, Canton systeem, Keyless en Colombus systeem 'mis' ik dan, maar
ik wilde de bijtelling graag laag/bescheiden houden.
Als de Octavia dit jaar nog geleverd wordt, heb ik voor 180 euro bijtelling p/m een redelijk complete wagen!
Heb sinds een maandje een andere auto. Skoda Superb Combi 1.8 TSI Élégance Business Line met DSG (uit 2011). Luxe bak en rijd heerlijk. Helaas verbruikt 'ie nogal olie: 1 op 750km
Gelukkig kende ik dit euvel en heb een jaar garantie bij bedongen. Volgende week gaat de auto terug naar de garage, ben benieuwd hoe lang dat gaat duren. Krijgen gelukkig kostenloos vervangend vervoer (Octavia combi).
Ik ben toch malle pietje niet!
Had een vaag probleempje met mijn Amudsen infotainment unit (O3C, MY2016) gisteren. 's Ochtends reageerde het touchscreen enkel in de linkeronderhoek. De rest van het scherm reageerde simpelweg niet. Verder werkte het apparaat wel, de fysieke knoppen deden het, muziek speelde en de kaart werd bijgewerkt tijdens het rijden.
Voice-commando's werkten ook en op die manier kon ik toch een route programmeren in de navi (wat makkelijker gezegd dan gedaan was gezien ik een Zwitsersduitse plaatsnaam moest dicteren aan een in het Engels ingesteld apparaat).
Na aankomst even geGoogled en zo her en der waren er meer mensen die een dergelijk probleem hadden. Een veelvoorkomend aspect was kou en/of hoge luchtvochtigheid. En het probleem was meestal ook tijdelijk. En inderdaad, de auto had overnacht in een mistig bergdorpje (maar het was niet zo koud, >0 graden). 's Middags werkte alles weer zoals gewoon.
Iemand iets dergelijks ook al eens meegemaakt?
Als het niet weer gebeurt, dan laat ik het voorlopig even zitten en meld ik het wel bij de 30.000km beurt, die toch voor het aflopen van de garantie plaats zal vinden.
Voice-commando's werkten ook en op die manier kon ik toch een route programmeren in de navi (wat makkelijker gezegd dan gedaan was gezien ik een Zwitsersduitse plaatsnaam moest dicteren aan een in het Engels ingesteld apparaat).
Na aankomst even geGoogled en zo her en der waren er meer mensen die een dergelijk probleem hadden. Een veelvoorkomend aspect was kou en/of hoge luchtvochtigheid. En het probleem was meestal ook tijdelijk. En inderdaad, de auto had overnacht in een mistig bergdorpje (maar het was niet zo koud, >0 graden). 's Middags werkte alles weer zoals gewoon.
Iemand iets dergelijks ook al eens meegemaakt?
Als het niet weer gebeurt, dan laat ik het voorlopig even zitten en meld ik het wel bij de 30.000km beurt, die toch voor het aflopen van de garantie plaats zal vinden.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Thanks, ik stuur je tzt een PBRainesh schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:29:
[...]
Stuur maar een PB, ik kan je wel mee helpen
Maar drl achteren + menu is nieuw, normaal codeer ik dat erbij.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Ik heb nu een Skoda octavia combi met 1.0 TSI motor echter na het rijden van 1800 kilometer rij ik nog steeds 9(,2) l/100 km, Bijna 1 op 10 dus. Ik vind dit gebruik extreem hoog. Is er sprake van een probleem met deze motor?
Tja heel veel variabelen die hier invloed op kunnen hebben, heb je meer informatie?Paraselsius schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:46:
Ik heb nu een Skoda octavia combi met 1.0 TSI motor echter na het rijden van 1800 kilometer rij ik nog steeds 9(,2) l/100 km, Bijna 1 op 10 dus. Ik vind dit gebruik extreem hoog. Is er sprake van een probleem met deze motor?
Rij je vlot? Zuinig? welke afstanden leg je meestal af? Rij je bijvoorbeeld 50 in zijn 5 of in zijn 4 of 3? Veel snelweg of 80km of binnen bebouwde kom? etc. etc. etc.
Hier een 1.2 TSI en rij gemiddeld 6.1 op 100km (lange periode), maar soms 5.0 en soms 6.9, ligt er maar net aan welke rit etc.
Mee eens wat martinusz zegt, maar 1:10 is inderdaad erg hoog. Heb je een dsg of handbak?
Ik heb ook de 1.0 TSI (DSG) en zit ergens op de ~4500km. Het verbruik bij mij vind ik ook behoorlijk hoog. Op 1 tank rij ik ~600km.Paraselsius schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:46:
Het is handbak en rij vooral met cruisecontrol in 6de versnelling op de snelweg. Als ik met constante snelheid in de 6de versnelling met cruisecontrol rij dan ligt het verbruik volgens de boordcomputer boven de 9 liter per 100km.... Met zuinige zomerbanden die standaard met de 1.0 TSI worden meegeleverd. (de standaard 16" minoris velgen)
[ Voor 61% gewijzigd door Paraselsius op 29-11-2016 15:06 ]
gecombineerd met vorige post....
[ Voor 85% gewijzigd door Paraselsius op 29-11-2016 15:50 . Reden: gecombineerd met vorige post ]
Bij 100? 110? 120? 130? 140?Paraselsius schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:05:
Als ik met constante snelheid in de 6de versnelling met cruisecontrol rij dan ligt het verbruik volgens de boordcomputer boven de 9 liter per 100km....
Ik weet niet precies hoelang het duurt voordat een motor echt ingereden is, kan mij wel herinneren van een lease-auto die ik heb gehad dat dat best een tijdje duurde en dus pas later zuiniger ging rijden. Al lijkt 9 liter op de 100 wel erg ruim voor snelweg.
Maar wellicht de dealer even bellen?
Ik heb niet lang geleden twee weekjes met een A3 sedan 1.0tfsi handbak gereden en op de snelweg deed ik met gemak 1:21 @ 120km/u. Stond toen 800km op de teller en heb er toen 1200km mee gereden.
Zeker even naar de dealer toe gaan. Lijkt mij heel apart. Qua gewicht schelen ze niet veel van elkaar.
Zeker even naar de dealer toe gaan. Lijkt mij heel apart. Qua gewicht schelen ze niet veel van elkaar.
Helaas staat mijn auto momenteel in de garage anders had ik even mijn lang gemiddelde opgezocht voor je.
Uit mijn hoofd zit ik op 6,3 op 100km met dezelfde motor.
En ik rijd een mengeling van provinciaal (80 - 120 km/u op de teller) en snelweg (100 - 150 km/u op de teller).
Kom ik op terug. Maar bellen kan altijd
Uit mijn hoofd zit ik op 6,3 op 100km met dezelfde motor.
En ik rijd een mengeling van provinciaal (80 - 120 km/u op de teller) en snelweg (100 - 150 km/u op de teller).
Kom ik op terug. Maar bellen kan altijd
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Ik zou de dealer even bellen / bezoeken. Als ik op de snelweg in de 6e rij (O3C met 1.2 TSI) dan is mijn verbruik ergens tussen de 5 en 7 liter per 100 km afhankelijk van snelheid, wind en helling (doe voornamelijk Zwitserse snelwegen, dus hoogteverschillen).
9 liter per 100 km is echt niet de bedoeling.
9 liter per 100 km is echt niet de bedoeling.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ik rij ongeveer 150km per uur op de GPS maar ook bij lagere snelheden is het verbruik erg hoog.
Paraselsius schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:52:
Ik rij ongeveer 150km per uur op de GPS maar ook bij lagere snelheden is het verbruik erg hoog.

Als ik nu naar huis scheur weet ik ook zeker dat ik gemiddeld de 6.0 niet ga halen op de 100km, zelfs niet als ik nog stukjes lagere snelheden rij.
Dus voordat je de dealer gaat bellen, probeer eens wat snelheid te matigen en dan te kijken naar het verbruik.
Vanmiddag bij de dealer hier in de buurt geweest. De richtlijn was medio november, zoals op de website staat/stond. Helaas alleen excuses en geen prijzen, ook voor de Kodiaq niet. Hij verwacht zelf medio december pas dat er prijzen bekend zijn.Rob-T6 schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:25:
even een vraag voor de Skoda Octavia.
mijn skodatje staat bij de garage
de temperatuur meter ging de hele tijd van 90 naar max, weer terug naar 90 naar max, enzovoorts.
Blijkt dat de waterpomp defect is, corrosie aan de aansluiting tussen de riem en waterpomp. Helaas niet op voorraad en moet dus tot einde week wachten. erg snel voor auto uit februari met 42500 op de teller.
de temperatuur meter ging de hele tijd van 90 naar max, weer terug naar 90 naar max, enzovoorts.
Blijkt dat de waterpomp defect is, corrosie aan de aansluiting tussen de riem en waterpomp. Helaas niet op voorraad en moet dus tot einde week wachten. erg snel voor auto uit februari met 42500 op de teller.
Met mijn vorige auto reed ik een stuk harder gemiddeld en kwam ik uit op 6.2liter per 100 km.martinusz schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:22:
[...]
dus je rijdt ergens 160 op de teller en vraagt je dan af waar het hogere verbruik vandaan komt
![]()
Als ik nu naar huis scheur weet ik ook zeker dat ik gemiddeld de 6.0 niet ga halen op de 100km, zelfs niet als ik nog stukjes lagere snelheden rij.
Dus voordat je de dealer gaat bellen, probeer eens wat snelheid te matigen en dan te kijken naar het verbruik.
120 km per uur (op teller constante snelheid met cruisecontrol) verbruik: 7,9 per 100 km
130 km per uur (op teller constante snelheid met cruisecontrol) verbruik: 8,6 per 100 km
Ik vind een gebruik van 7,9 per 100 km bij 120 km per uur en 8.6 l per 100km als je 130 rijd belachelijk. Ik heb nog nooit eerder een auto gehad die zoveel verbruikt als de skoda octavia.
[ Voor 12% gewijzigd door Paraselsius op 30-11-2016 12:14 ]
Bekend probleem, apart dat dat nu nog niet af-fabriek is opgelost...Oid schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:33:
mijn skodatje staat bij de garage![]()
What Do You Call An Alligator In A Vest?
De kleine motor moet relatief gezien hard werken op de snelweg bij hoge snelheden.Paraselsius schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:56:
[...]
Met mijn vorige auto reed ik een stuk harder gemiddeld en kwam ik uit op 6.2liter per 100 km.
120 km per uur (op teller constante snelheid met cruisecontrol) verbruik: 7,9 per 100 km
130 km per uur (op teller constante snelheid met cruisecontrol) verbruik: 8,6 per 100 km
Ik vind een gebruik van 7,9 per 100 km bij 120 km per uur en 8.6 l per 100km als je 130 rijd belachelijk. Ik heb nog nooit eerder een auto gehad die zoveel verbruikt als de skoda octavia.
Dan is die juist efficiënter dan een grotere motor die relatief minder hard moet werken in dezelfde situatie...Brilsmurfffje schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:21:
[...]
De kleine motor moet relatief gezien hard werken op de snelweg bij hoge snelheden.
Tja nog steeds weinig over te zeggen, je hebt een nieuwe auto nauwelijks kilometers erop, je geeft zelf aan dat je vaak 160 rijdt met een 1.0 blok erin en komt dan vragen waarom het verbruik zo hoog is.Paraselsius schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:56:
[...]
Met mijn vorige auto reed ik een stuk harder gemiddeld en kwam ik uit op 6.2liter per 100 km.
Het kan best zijn dat er in jouw geval iets met de motor is, maar je verhaal tot nu toe is nogal vaag.
Er is ook al meerdere malen gevraagd of je de dealer al gebeld hebt en je verhaal bekend hebt gemaakt?
En wat zeiden die?
Een 1.0 is echt niet efficienter bij 160km/u dan een 2.0 bij 160km/u denk ik, op lagere snelheden heb je een punt, maar bij hogere snelheden is het juist net andersom.AndRo555 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:25:
[...]
Dan is die juist efficiënter dan een grotere motor die relatief minder hard moet werken in dezelfde situatie...
Vergelijken met een andere auto heeft natuurlijk niet zoveel zin. Geen idee of je een Lupo hiervoor had of een F150. Ik vind wel dat je verbruik aan de hoge kant is. Maar je walst hier ook redelijk ongefundeerd het topic binnen. En als ik dan lees dat je 150 GPS snelheid rijdt dan is het natuurlijk niet gek om een verbruik van 1 op 10 te hebben. Maar ook het verbruik wat je later post van 120 km per uur vind ik aan de hoge kant.Paraselsius schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:56:
[...]
Leestip: Verbruik met hogere snelheden
[ Voor 7% gewijzigd door Sandyman538 op 30-11-2016 13:02 ]
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Je kunt in de mijnskoda app ook zien hoe je verbruik en rijstijl score is tov mensen met dezelfde auto.
Natuurlijk kun je verschillende auto's binnen hetzelfde segment met elkaar vergelijken.Sandyman538 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:53:
[...]
Vergelijken met een andere auto heeft natuurlijk niet zoveel zin. Geen idee of je een Lupo hiervoor had of een F150. Ik vind wel dat je verbruik aan de hoge kant is. Maar je walst hier ook redelijk ongefundeerd het topic binnen.
Leestip: Verbruik met hogere snelheden
Ik heb hiervoor een Ford Focus Estate gehad en daarvoor Honda civic.
Men zou verwachten dat een zuinige auto uit 2016 het vergelijkbaar of beter zou moeten doen dan eentje die 200 kilo zwaarder is uit 2011. Ik reed met Ford Focus estate 6.2 l per 100km dat was met dezelfde rijstijl.
Ik rij met een handbak en gebruik bijna altijd de cruise control. Ik rij buiten de spits elke dag 240 kilometer over bijna alleen maar snelweg. Ik heb een redelijke vlotte rijstijl, maar door cruisecontrol varieert mijn snelheid weinig. Bij deze rijstijl haalde ik met een Ford Focus estate 6,2l per 100km.martinusz schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:51:
[...]
Tja heel veel variabelen die hier invloed op kunnen hebben, heb je meer informatie?
Rij je vlot? Zuinig? welke afstanden leg je meestal af? Rij je bijvoorbeeld 50 in zijn 5 of in zijn 4 of 3? Veel snelweg of 80km of binnen bebouwde kom? etc. etc. etc.
Met dezelfde rijstijl zou ik verwachten dat met een auto met een "zuinige" motor de verbruikscijfers misschien iets hoger zouden uitvallen maar niet 1.5 zoveel zou zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door Paraselsius op 30-11-2016 13:45 ]
Misschien kun je beter gewoon de dealer gaan bellen?Paraselsius schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:26:
[...]
Natuurlijk kun je verschillende auto's binnen hetzelfde segment met elkaar vergelijken.
Ik heb hiervoor een Ford Focus Estate gehad en daarvoor Honda civic.
Men zou verwachten dat een zuinige auto uit 2016 het vergelijkbaar of beter zou moeten doen dan eentje die 200 kilo zwaarder is uit 2011. Ik reed met Ford Focus estate 6.2 l per 100km dat was met dezelfde rijstijl.
Je komt steeds met halve informatie, maar verwacht wel dat wij beoordelen of je verbruik normaal is.
Hopelijk ben je bij de dealer informatiever dan hier
De reden dat ik hier op het forum post is omdat ik al bij de dealer ben geweest en deze zich eerst verschool achter dat de auto nog ingereden moest worden en daarna dat het alleen aan mijn rijstijl zou liggen.martinusz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:45:
[...]
Misschien kun je beter gewoon de dealer gaan bellen?
Je komt steeds met halve informatie, maar verwacht wel dat wij beoordelen of je verbruik normaal is.
Hopelijk ben je bij de dealer informatiever dan hier
Echter vind ik deze verbruikscijfers absurd voor een zuinige motor zeker nadat ik nu 8 jaar lang met even of grotere en zwaardere voertuigen heb gereden zonder in de buurt te komen van dit soort verbruikscijfers.
Welke informatie heb je nodig?
Zoals al eerder aangegeven betreft het een Skoda Octavia combi 1.0 TSI met handbak, de standaard 16 inch Minoris velgen met de standaard zuinige banden.
Ik rij elke dag circa 240 kilometer (2*120km) grotendeels snelweg met weinig ander verkeer ik maak daarvan structureel gebruik van de 6de versnelling en cruisecontrol. Inmiddels 2000 kilometer gereden.
160 km per uur (op teller constante snelheid met cruisecontrol) verbruik: 10,8 per 100 km
[ Voor 11% gewijzigd door Paraselsius op 30-11-2016 14:04 ]
Ik zou sowieso de eerste 2000km niet teveel maximaal belasten en op dit niveau zit je wel redelijk natuurlijk met 160 op de teller. Ik zou het in de gaten houden, maar je hebt nu 2 of 3x getankt met deze nieuwe auto, ik zou nog niet te snel conclusies trekken. Maar rij de komende tank eens 'gewoon' 120 of 130 op de teller de gehele ritten en kijk daarna eens wat het verbruik is. En dan niet alleen op je boordcomputer maar ook bij de pomp.Paraselsius schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:00:
[...]
De reden dat ik hier op het forum post is omdat ik al bij de dealer ben geweest en deze zich eerst verschool achter dat de auto nog ingereden moest worden en daarna dat het alleen aan mijn rijstijl zou liggen.
Echter vind ik deze verbruikscijfers absurd voor een zuinige motor zeker nadat ik nu 8 jaar lang met even of grotere en zwaardere voertuigen heb gereden zonder in de buurt te komen van dit soort verbruikscijfers.
Welke informatie heb je nodig?
Zoals al eerder aangegeven betreft het een Skoda Octavia combi 1.0 TSI met handbak, de standaard 16 inch Minoris velgen met de standaard zuinige banden.
Ik rij elke dag circa 240 kilometer (2*120km) grotendeels snelweg met weinig ander verkeer ik maak daarvan structureel gebruik van de 6de versnelling en cruisecontrol. Inmiddels 2000 kilometer gereden.
160 km per uur (op teller constante snelheid met cruisecontrol) verbruik: 10,8 per 100 km
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
1800 KM is helemaal niks.
Geef het eens een 5000KM om mee te beginnen en 160 is dus veel te hoog in toeren om zuinig te zijn.
Geef het eens een 5000KM om mee te beginnen en 160 is dus veel te hoog in toeren om zuinig te zijn.
Ik heb inmiddels 6x moeten tankenSandyman538 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:07:
[...]
Ik zou sowieso de eerste 2000km niet teveel maximaal belasten en op dit niveau zit je wel redelijk natuurlijk met 160 op de teller. Ik zou het in de gaten houden, maar je hebt nu 2 of 3x getankt met deze nieuwe auto, ik zou nog niet te snel conclusies trekken. Maar rij de komende tank eens 'gewoon' 120 of 130 op de teller de gehele ritten en kijk daarna eens wat het verbruik is. En dan niet alleen op je boordcomputer maar ook bij de pomp.
Ik moet zaterdag hier in de buurt op en neer naar Keulen rijden. Ik zal dan bij de pomp opschrijven hoeveel ik getankt heb en een keertje 130 aanhouden.
[ Voor 10% gewijzigd door Paraselsius op 30-11-2016 14:31 ]
De passat die wij hier vroeger hadden reed in iedergeval een stuk zuiniger op hogere snelheden, daar was het verschil tussen de snelheden ook niet zo groot. Dat was een passat estate 3BG 1.8T met een chip op 200pkParaselsius schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:14:
[...]
Ik heb inmiddels 6x moeten tanken300 klm per tank 40-45 liter per tankbeurt.
Ik moet zaterdag hier in de buurt op en neer naar Keulen rijden. Ik zal dan bij de pomp opschrijven hoeveel ik getankt heb en een keertje 130 aanhouden.
Die reed bij 140 op de cruise control volgens de boordcomputer 7~8L/100km
Je kan ook nog even verifieren hoeveel de boordcomputer er naast zit door hem vol te gooien en dan de km stand op te schrijven en dan te kijken hoeveel benzine er weer ingaat bij de volgende tankbeurt.