kevinl schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:18:
[...]
Mindere bouwkwaliteit zul je blijven houden. Als je het merk tegenover Volvo neerzet. Kan je niet voor de V60 Nordic+ gaan? Die is aardig compleet. Die auto heeft een iets betere afwerking. De Superb neem je als je meer ruimte voor de achterpassagiers wilt. Anders kan je net zo goed voor de Octavia gaan.
Ik dacht dat ik met de Ateca mijn keuze ook min of meer gemaakt had. Maar ook ik hik tegen de bouwkwaliteit aan. De Skoda Kodiaq is nog niet in de verkoop. Ik twijfel ook tussen een V60+, Superb, Ateca, CX-5 of gewoon weer terug naar een Sportback Sport. Lastige keuzes.
Helaas, geen keuzevrijheid hier. Vaste merken, modellen & uitrustingen. En allemaal diesel & manueel.
Zodoende is m'n shortlist nu:
- Volvo V60 D3 150pk Kinetic + Prof. Pack
- Volvo S60 D2 120pk Momentum + Prof. Pack
- Mercedes C220d 163pk berline Avantgarde Exterieur + Prof. Pack
- Audi A3 Sportback 110pk Base + Intuition Plus
- Skoda Superb Style & Superb Combi Style 120pk + Style GPS Pack
Een half jaar terug stond er een V40 Ocean Race op de lijst; dan was het die geworden; helaas werd die onlangs geschrapt door de personeelsdienst/leasingcompany...
- Merc is krachtigst en ziet er ook goed uit, maar is buiten de "gemeenschappelijke opties" die in de prof packs zitten (metalic, gps, bluetooth, cc & park sensors) vrij kaal. Hij heeft wel als enige sensoren vooraan + parktronic, maar er zitten dan weer geen vloermatten bij. Ik zie ze toch niet staan als standaarduitrusting.... Zelfde met zonnekleppen met spiegels.... En de speakers zijn het zwakst, de GPS is ruk en hij kost mij het meest. Maar hij rijdt wel goed en is het snelst...
- Audi is ook kaal uitgerust. Wel Xenon, maar verder niet echt iets dat hem onderscheidt van de rest (behalve de lage VAA (=equivalent van bijtelling in NL vermoed ik)). De GPS was ook niet denderend. En hij is klein. Ook de brandstoftank is de kleinste in de shortlist. En de MMI resolutie is laag. Motor is ook maar 1.6 maar tijdens de testrit daarnet was dat nu niet zo'n probleem; hij weegt het minst. En hij is me wel het goedkoopst...
- Voor Volvo zou ik dan eerder de minieme meeruitrusting van de S60 laten en voor de V60 gaan met betere motor. Echter staat onze parking en loopt ons wegennet zo al vol met S & V60's, dus op dat design ben ik wel al wat uitgekeken; al helemaal als die in de laatste 4 jaar geen facelift hebben doorgemaakt en als het maar de Kinetic looks met standaard 16" velgen zou worden... Maar hij rijdt wel goed ja... (Heb nu een S40 n.b.).
- En dan Skoda, de enige waar ik nog geen testrit mee heb kunnen maken, maar die wel het meest compleet is uitgerust en er nog goed, zo niet het best uit ziet ook. Enkel die fora vol meldingen van rammelingen na amper een paar 1000km baren me zorgen. En de levertijd in Belgie van >7maand is vervelend...
De reden dat ik Volvo tegenover Skoda zette, is omdat uit die shortlist die voor mij +- evenveel zouden kosten.
De Octavia kan ik ook nemen, echter valt die op ons werk in een lagere categorie. Is me wel een heel stuk goedkoper dan, maar het is dan ook maar de Ambition+GPS Style Pack ipv Style+GPS Style Pack. Zonder eigen optie-vrijheid is dat toch wel een pák minder... Zelfs maar 15" velgen... En het design spreekt me een stuk minder aan dan de Superb. Ik denk dat ik dan liever meer betaal voor de Superb Style, ook al heb ik dat formaat 99% van de tijd niet nodig (woon alleen)...
Hm...
(Nu ik je SUV's zie vermelden: zo staat er ook een op onze lijst. Hyundai Tucson Premium. Mooi design, echter lees ik ook weer over lagere bouwkwaliteit; en de motorisatie die ik zou krijgen is de 1.7tdi die er 13.7s over doet naar 100. Als je dan in de merc of V60 hebt gereden die dat in 8.1 resp. 9.1 seconden doen, nja....)