ivo001 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 01:12:
[...]
Bij Pauwels Kwak kan je altijd een mooi verhaal op hangen, maar misschien te doorsnee.
Misschien de Samuel Organic Chocolate Stout?
En iets van een sour voor de afwisseling? Ik had zelf laatst de Waking Up To Pomme Grenades en die was wel lekker.
Ik zou niet meerdere bieren van dezelfde brouwerij doen.
Dit is mijn idee van hoe je een leuke set bieren in een proeverij voor de wat avontuurlijkere drinker kunt doen. Let op dat 12 bier wel stevig is, zelfs met halve flesjes als je niet een stel notoire zuipschuiten aan tafel hebt. We hebben dat met tweakers 10 jaar geleden ooit gedaan, mensen zijn toen redelijk getouchdowned

(de een of twee na laatste was al de bush noel, daarna kwam zwaarder werk

)
Je kunt overwegen:
- Saison, gueuze of gose om mee te beginnen. De abri-gose van Jopen, de orange gose van pohjala zijn mooie exemplaren.
- Qua dessert in een blikje, pastry stouts zijn de nieuwe hype...
- Moersleutel of Molen zijn goeie leveranciers, wil je iets minder fancy... ik vind de toffee stout oid (bruin blikje) van Kees prachtig.
- Een 'onbekende' biersoort mee te nemen, zoals die voornoemde gose of een grisette of een karakteristiek vlaams oud bruin.
- Een heel heftig bier na een ander heftig bier wil je een beetje vermijden tenzij je ook wat te nassen neerzet.
Een cantillon en dan gemalen barbies (of omgedraaid

) is niet heel fijn.
- Doe eens gek en stop er met een kulverhaal een loodvrije in. Zodra mensen melden dat hij lekker is kun je dit melden. De superb-owl van het uiltje, het nonnetje van jopen of de liberis zijn wmb de betere.
- Ik zou zelf heel erg weg blijven bij het bekende spul tenzij je heel thematisch gaat werken. Een rochefort is altijd lekker, ook bij een proeverij, maar het verrassingselement bereik je bij mij er niet mee.
- Blijf weg bij meuk van de grote brouwers, allemaal heel inwisselbaar spul als je het mij vraagt.
- Doe niet 2x dezelfde stijl bier zonder een heel goede reden. Wel eens een proeverij gehad waarbij 4 van de 8 bieren een NEIPA was... dat vond de organisator lekker. Prima hoor, maar ik zou dat minder snel doen, juist omdat er genoeg gekke keuze is.
- Zorg voor 1-2 wtf bieren, ik had het laatst met de Blueberry maple syrup pancake van de Moersleutel, het vredespijpje van Hoop, de Octane Overlord van de Moersleutel, de Mind your step van het Uiltje, de Peach Perfect van Moersleutel (jaja ik ben fan

) maar ook een ipa die wegdrinkt als taxi maar toch gewoon vrolijk 9.5 aantikt (ben de naam kwijt, met een psychedelische kat als etiket

.... deze dus:
Boudewijn in "Speciaalbiertopic III" ).
- WTF-bieren zijn leuk, maar na 10 ben je compleet gesloopt. Doe er dus 1 of 2 ofzo. Geen 12
Qua hapjes:
- Goede kaas
- Goede worst
- Toastjes
- Water erbij
Alleen droge toastjes en water als je een minder lekker maar technisch beter (want meer ruimte voor het bier) verhaal wil serveren.
[
Voor 27% gewijzigd door
Boudewijn op 17-11-2021 10:52
]