Foto heb ik niet. Dit is de link naar het boekje dat er bij zit voor deze maand.Napsju schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:16:
@HansAnders07 Fotootje van To Øl deze maand? Ben benieuwd!
Pfoe blij dat ik dan in mijn vorige box nog wat stout geweld had zitten. Vind zo in de winter zo'n box met nagenoeg alleen maar IPA toch wat tegenvallen.pxltrx schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:59:
[...]
Foto heb ik niet. Dit is de link naar het boekje dat er bij zit voor deze maand.
Beeromaniac
Dit is het magazine van deze maand. Heb geen foto helaas.Napsju schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:16:
@HansAnders07 Fotootje van To Øl deze maand? Ben benieuwd!
edit: oeps iemand was me al voor.
[ Voor 5% gewijzigd door HansAnders07 op 10-02-2021 10:37 ]
Ik heb al eens de Uiltje - Monster IIIPA van 18% op. Was nog serieus een behoorlijk goed biertje ook!Lennnn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:00:
Haha een IPA van 13%. Waarom ook niet
Beeromaniac
Ook maar een gold member pakket van to øl besteld. 50% korting werkt nog steeds 😁
Deze IPA van 16% staat nog op mij te wachtenLennnn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:00:
Haha een IPA van 13%. Waarom ook niet
Die smaakte mijn inziens niet echt naar een IPA. Eerder als een Quad/Barley maar wel erg lekker. Ik ben persoonlijk ook niet echt fan van IPA’sDeFeCt schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:23:
[...]
Deze IPA van 16% staat nog op mij te wachten
Zat in hun advent kalender
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Ik vond em persoonlijk erg lekker!DeFeCt schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:23:
[...]
Hmja maar die wordt teniet gedaan door de verzendkosten tegenwoordig toch?XPS15 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:10:
Ook maar een gold member pakket van to øl besteld. 50% korting werkt nog steeds 😁
Heb die vorig weekend op. Ben het met Thalaron eens in deze. Vond het ook niet echt een typische IPA smaak, maar zeker goed te drinken. Vond het inderdaad een beetje een quad achtige, met een beetje een extra hop kickje in de afdronk.DeFeCt schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:23:
[...]
Het scheelt nog wel iets:plofkip schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:51:
[...]
Hmja maar die wordt teniet gedaan door de verzendkosten tegenwoordig toch?
Gold Club Membership × 1 395,00 kr
Discount INDACLUB. -197,50 kr
Subtotal 197,50 kr
Shipping 112,00 kr
Taxes. 61,90 kr
Total 309,50 DKK
Daar ben ik eigenlijk alleen maar blij om want ik ben ook geen fan van IPA'sThalaron schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:32:
[...]
Die smaakte mijn inziens niet echt naar een IPA. Eerder als een Quad/Barley maar wel erg lekker. Ik ben persoonlijk ook niet echt fan van IPA’s
Zat in hun advent kalender
Om nog even ipa-straf te gaan :
https://untappd.com/b/de-...le-boy-and-fatman/3650679
IPA van 29 %, van het vat gedronken, portie van 8 cl, best lekker, maar had er geen hele fles van willen drinken.
https://untappd.com/b/de-...le-boy-and-fatman/3650679
IPA van 29 %, van het vat gedronken, portie van 8 cl, best lekker, maar had er geen hele fles van willen drinken.
Craft beer PriceWatch : https://beerizer.com/
Werkte die code bij jou? Hier krijg ik een foutmeldingXPS15 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:10:
[...]
Het scheelt nog wel iets:
Gold Club Membership × 1 395,00 kr
Discount INDACLUB. -197,50 kr
Subtotal 197,50 kr
Shipping 112,00 kr
Taxes. 61,90 kr
Total 309,50 DKK
Yup gisteren gebruikt. Misschien kleine letters gebruiken? Geen idee wat het anders kan zijn..Spp schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:36:
[...]
Werkte die code bij jou? Hier krijg ik een foutmelding
INDACLUB / indaclub werkt hier nu ook niet meer. Over met de pret, denk ik. Toch drie keer van kunnen genieten. 
Edit: De code werkt nog wel op de Silver variant en die komt incl. verzenden op 237 DKK ofwel 31,87 euro per 6 biertjes. Vind ik toch wel wat prijzig.
Edit: De code werkt nog wel op de Silver variant en die komt incl. verzenden op 237 DKK ofwel 31,87 euro per 6 biertjes. Vind ik toch wel wat prijzig.
[ Voor 40% gewijzigd door Napsju op 11-02-2021 16:56 ]
Lekker!
:strip_exif()/f/image/u3WzB6otakT29HBuGngosmFd.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze vanavond gehad, smaakte prima al was het naar mijn smaakte net een tikkeltje te zuur (was te verwachten gezien besjes...)
Nu een Hertog Jan GP en ik merk dat ik mezelf teveel heb verwend de laatste tijd... hij valt wat tegen terwijl dit voorheen bij uitstek mijn favoriete “standaard” special was...
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Dit was na 1800 biertjes de eerste die bij mij een 4,75 kreeg in Untappd. Prachtig hoe ze de laagjes smaak intact hebben gehouden zonder het originele karakter van een porter te verliezen.plofkip schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:45:
[Afbeelding]
Omnipollo Lorelei BA Extra Maple. Wat een fijn super dik drankje 😁
Ik zit nu aan een Emelisse 15 years anniversary, RIS aged in kilchoman vaten.
De stouts gerijpt in Islay whisky vaten doen het voor mij altijd wel. Heerlijk!
De stouts gerijpt in Islay whisky vaten doen het voor mij altijd wel. Heerlijk!
Nadat ik bij @Thalaron een aantal keer de Ander 1.0 voorbij heb zien komen, deze ook maar eens aangeschaft. Gisteren ontvangen en vandaag maar eens gebruiken.. Mooi compact glas en de 2.0 gaat er in de toekomst ook nog wel komen. M'n Teku zal voortaan wat vaker in de kast blijven staan.
Voor een (NE)IPA, in mijn ogen, wat minder geschikt. Drink dit liever uit een wat groter glas.
Een donkerder biertje komt goed tot zijn recht, lekker nippen, een keer bijvullen, en verder genieten. Moet zeggen dat de Lervig - 3 Bean Stout wel een toppertje is om rustig van te genieten.
![]() | ![]() |
Voor een (NE)IPA, in mijn ogen, wat minder geschikt. Drink dit liever uit een wat groter glas.
Een donkerder biertje komt goed tot zijn recht, lekker nippen, een keer bijvullen, en verder genieten. Moet zeggen dat de Lervig - 3 Bean Stout wel een toppertje is om rustig van te genieten.
Zelf gisteren weer even wat biertjes opgehaald
Gisteren de Willy Tonka peanut van Moersleutel gehad, erg lekker. Vandaag aan the show must go on van Frontaal. Lekkere barleywine wel.
Het valt me verder op dat Bax uit Groningen hun februari pakket met o.a. 'Party like it's 2019' erg goedkoop verkoopt.
12 biertjes voor maar 30 euro inclusief verzenden. Terwijl dat ene biertje elders voor ruim €5 gaat...
Kreeg die tip van een vriend nadat deze gedronken werd, alleen beetje jammer dat de wikkel pre- kerst is..
Gisteren de Willy Tonka peanut van Moersleutel gehad, erg lekker. Vandaag aan the show must go on van Frontaal. Lekkere barleywine wel.
Het valt me verder op dat Bax uit Groningen hun februari pakket met o.a. 'Party like it's 2019' erg goedkoop verkoopt.
12 biertjes voor maar 30 euro inclusief verzenden. Terwijl dat ene biertje elders voor ruim €5 gaat...
Kreeg die tip van een vriend nadat deze gedronken werd, alleen beetje jammer dat de wikkel pre- kerst is..

[ Voor 51% gewijzigd door GAIAjohan op 13-02-2021 22:07 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Vanmiddag de black box van Moersleutel binnen gekregen.
Ik ben benieuwd (en kan de komende maanden weer vooruit - met zulke zware jongens in 0.44l blikken pak ik er 1 per weekend).
@GAIAjohan North 2020 van Frontaal is ook een affogato gebasseerd biertje, ik vond hem erg lekker!
Heb op aanraden van mijn broer de Affligem Triple gehaald. 50% korting. 9% alcohol. Het is wel aan de zoete kant, en heeft iets te veel koolzuur naar mijn smaak. Kan de smaak niet echt een plek geven. Het voelt als een lichte Golsch Kanon. Voor de rest prima te doen. 7/10.
Ik ben wel een beetje jaloers, je hebt nog veel moois te ontdekkenMariusSim schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:49:
Heb op aanraden van mijn broer de Affligem Triple gehaald. 50% korting. 9% alcohol. Het is wel aan de zoete kant, en heeft iets te veel koolzuur naar mijn smaak. Kan de smaak niet echt een plek geven. Het voelt als een lichte Golsch Kanon. Voor de rest prima te doen. 7/10.
Kom van de whiskey af. Lagavulin, Laprioagh, Finlaggan, enzovoort. Ben er een 1.5 jaar geleden meegestopt. Vond het wel prima, zo. Werd me een beetje te veel van hetzelfde. Mag ook wel na 4 jaar. Qua bier vind ik zwaar bier een stuk lekkerder dan een pils. Betreft speciaal bier ben ik eigenlijk enkel bekend met Jopen, en een aantal andere op een blauwe maandag, of wel in de aanbieding. Voor de rest mag je me wakker maken voor een Guinness, Murphy's of een Beamish.418O2 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:50:
[...]
Ik ben wel een beetje jaloers, je hebt nog veel moois te ontdekken
Edit: Moet eigenlijk eens een keer naar Ermelo. Ben er jarenlang door heen geweest. Één keer in de Burgh geweest. Leuke winkel.
[ Voor 9% gewijzigd door MariusSim op 14-02-2021 01:11 ]
Inderdaad, tel je zegeningen @MariusSim!418O2 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:50:
[...]
Ik ben wel een beetje jaloers, je hebt nog veel moois te ontdekken
Ik wil absoluut niet decadent doen ofzo (waarom zou ik) maar ik heb juist vorige week de Affligem tripel open getrokken en meteen door de gootsteen gespoeld. Gewoon ‘om er van af te zijn’. Had hem eens gekregen en stond er al weer zo lang, pak hem nooit. Dus dan meer mee met het glaswerk wat weg gebracht ging worden. Vond het wel grappig dat je juist deze dus noemt
Ik vind het soms ook wel jammer dat ik niet meer kan genieten van de simpele mainstream brouwer of supermarkt biertjes. Af en toe nog iets van La Trappe of een IPA ofzo, maar die tripels.. nah (enkele uitzonderingen, zoals de Karmeliet/Rochefort/LeFort). Ook van pils word ik niet vrolijk, drink ik echt nooit. De Jupiler was over de datum gegaan en ook door de gootsteen gespoeld een paar maandjes terug.
Er zijn hier meer Tweakers op dat verpeste punt, kost klauwen vol met geld. Ik heb overigens wel mijn grenzen en betaal geen 2-3x meer voor een biertje welke misschien nét iets lekkerder zou zijn dan de bieren die ik nu graag drink.
[ Voor 9% gewijzigd door remzor op 14-02-2021 01:10 ]
Ik ben daar iets minder extreem in. Pils en Weizen drink ik ook nog steeds graag. Ik koop geen 'grote' merken meer als het om speciaalbier gaat, maar een La Chouffe in de kroeg vind ik gewoon meer dan prima hoor. En een Hertog Jan Grand Prestige ook wel.
@MariusSim Wat misschien wel leuk is, is uitzoeken of je brouwers in de regio hebt en daar wat van proeven. Ik denk dat jij sowieso houdt van Barrel Aged bier, Porters en Stouts.
@MariusSim Wat misschien wel leuk is, is uitzoeken of je brouwers in de regio hebt en daar wat van proeven. Ik denk dat jij sowieso houdt van Barrel Aged bier, Porters en Stouts.
Om vervolgens verschrikkelijk decadent te doenremzor schreef op zondag 14 februari 2021 @ 01:07:
[...]
Ik wil absoluut niet decadent doen ofzo (waarom zou ik)

Tsja, ik kan me voorstellen dat het zo over komt (daarom zei ik het ook) maar ik meen het wel. En ik wil ook graag eerlijk zijn, al had ik ook niets kunnen zeggen. Toch is dit een ‘bekend fenomeen’ en niet alleen bij bierdrinkers. Dit werkt ook zo bij voedsel, of bepaalde kleding o.i.d. voor sommige mensen. Dus daarom ook oprecht jaloers soms op mensen die nog wel kunnen genieten van de mainstream instap bieren. Dat is niet vervelend bedoeld, want nogmaals: kon ik dat zelf ook nog maar. Maar ik zou dus liegen als ik zou zeggen dat ik dat kon..The Realone schreef op zondag 14 februari 2021 @ 02:05:
[...]
Om vervolgens verschrikkelijk decadent te doen
Edit: ik heb het dus over thuis genieten, (chargeer ook een beetje) en niet over het terras in de zomer of op een bruiloftsfeest of andere zuipfestijnen
Gister de Sori Shadow Game X op: lekker maar ben niet mega enthousiast. Was voor mij de eerste, wel benieuwd naar de andere.
[ Voor 15% gewijzigd door remzor op 14-02-2021 11:31 ]
Bedankt voor de tip van Bax, leuk om te proberen.GAIAjohan schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:00:
Zelf gisteren weer even wat biertjes opgehaald
[Afbeelding]
Febrewary pakker ook besteld. Weet je toevallig ook de exacte inhoud?GAIAjohan schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:00:
...
Maar hoe je dat dan met ander voedsel? Als ik ga uiteten in een duur restaurant kan ik daar enorm van genieten, maar de week erna net zo goed van boerenkool. Het moet wel goed bereid zijn, daar ben ik wel enorm kritisch in, te lang, te kort, zout of wel of niet mixen.remzor schreef op zondag 14 februari 2021 @ 01:07:
Ik vind het soms ook wel jammer dat ik niet meer kan genieten van de simpele mainstream brouwer of supermarkt biertjes. Af en toe nog iets van La Trappe of een IPA ofzo, maar die tripels.. nah (enkele uitzonderingen, zoals de Karmeliet/Rochefort/LeFort). Ook van pils word ik niet vrolijk, drink ik echt nooit. De Jupiler was over de datum gegaan en ook door de gootsteen gespoeld een paar maandjes terug.
Er zijn hier meer Tweakers op dat verpeste punt, kost klauwen vol met geld. Ik heb overigens wel mijn grenzen en betaal geen 2-3x meer voor een biertje welke misschien nét iets lekkerder zou zijn dan de bieren die ik nu graag drink.
Ik blijf nu een beetje hangen bij de bieren rond de 5 tot 8euro, ook afhankelijk van de hoeveelheid (klein blik/groot blik/fles).
Voor mij is de sport veel meer geworden om alle smaken te ontdekken en te omschrijven. Dit dwingt mij veel meer uit te ruiken en te proeven.
@coldasice Voor mij hetzelfde, ik ken mijn smaak nu ook goed dus kan zeker ook genieten van sommige klassiekers of een lekker bier die ik gewoon vaker haal en drink.
Met voedsel heb ik dat ook niet.. maar zullen vast mensen zijn die dat wel hebben. Ik eet ook gewoon simpel spul, goedkoop voeier en ongezonde meuk. Geen centje pijn
Alleen een biefstuk kan alleen lekker zijn in een restaurant of van de slager. Uit de supermarkt eet ik ze niet meer, zonde geld want altijd taai en vies (naar mijn mening
).
Met voedsel heb ik dat ook niet.. maar zullen vast mensen zijn die dat wel hebben. Ik eet ook gewoon simpel spul, goedkoop voeier en ongezonde meuk. Geen centje pijn
Heb even gevraagd :Purehz schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:11:
[...]
Febrewary pakker ook besteld. Weet je toevallig ook de exacte inhoud?
Trigger, party like its 2019, 415, topical (2x), blood orange, kon minder(2x), koud vuur (2x), abels ale (2x)
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Lekker hoor. Zelf heb ik geen supermarkt speciaalbieren meer, maar ik kan daar nog zeker van genieten. Gisteren bij een maat van me nog aan La Trappe isidor, chouffe en Westmalle Tripel gezeten. Ik blijf ze heerlijk vinden.MariusSim schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:49:
Ook in de kroeg (
Als je een whisky liefhebber bent dan komt het waarschijnlijk ook wel goed met speciaalbier.
Laten we nou niet gaan doen alsof mensen in dit topic geen la chouffe/Westmalle/ la trappe drinkt. Ik snap ook niet waarom niet. Is gewoon prima.
Wel een waarschuwing;
Toen ik aansloot in dit topic dronk ik doorgaans Hertog Jan en als speciaalbier een HJ Grand Prestige of b.v. een La Trappe. Tegenwoordig drink ik b.v. Een Barrel Aged Puhaste/100Watt en sluit ik af met b.v. een La Trappe.
Ik ben dus voornamelijk minder pils gaan drinken. Hoewel een jaar geen kroeg/terras ook wel invloed heeft...
Niet erg, maar prijstechnisch minder gunstig haha. Wel apart dat ik nu soms een biertje heb die bijna even duur is als een groot krat Pils... hoewel dat mijn inziens net zoveel zegt over de prijs van pils... €10-11 voor een groot krat (uitgaande van aanbiedingen) is eigenlijk ook bizar..
Afgelopen middag deze mogen proeven;
:strip_exif()/f/image/hkPFrs23qPy05D5fNi1W6SRg.jpg?f=fotoalbum_large)
Smaakte zeker niet verkeerd. Ik ben normaal niet zo van Rum maar deze vond ik erg lekker.
Toen ik aansloot in dit topic dronk ik doorgaans Hertog Jan en als speciaalbier een HJ Grand Prestige of b.v. een La Trappe. Tegenwoordig drink ik b.v. Een Barrel Aged Puhaste/100Watt en sluit ik af met b.v. een La Trappe.
Ik ben dus voornamelijk minder pils gaan drinken. Hoewel een jaar geen kroeg/terras ook wel invloed heeft...
Niet erg, maar prijstechnisch minder gunstig haha. Wel apart dat ik nu soms een biertje heb die bijna even duur is als een groot krat Pils... hoewel dat mijn inziens net zoveel zegt over de prijs van pils... €10-11 voor een groot krat (uitgaande van aanbiedingen) is eigenlijk ook bizar..
Afgelopen middag deze mogen proeven;
:strip_exif()/f/image/hkPFrs23qPy05D5fNi1W6SRg.jpg?f=fotoalbum_large)
Smaakte zeker niet verkeerd. Ik ben normaal niet zo van Rum maar deze vond ik erg lekker.
[ Voor 50% gewijzigd door Thalaron op 14-02-2021 22:40 ]
Ik vind het ook wel ergens knap dat mensen gewoon geen pils of supermarkt speciaal bier meer kunnen drinken.418O2 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:25:
Laten we nou niet gaan doen alsof mensen in dit topic geen la chouffe/Westmalle/ la trappe drinkt. Ik snap ook niet waarom niet. Is gewoon prima.
Ja. Wat doe je dan in de kroeg? Mopperen en elitair over craftbeer beginnen?Robkazoe schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:00:
[...]
Ik vind het ook wel ergens knap dat mensen gewoon geen pils of supermarkt speciaal bier meer kunnen drinken.
Nou, ik drink gewoon een la trappe triple in de kroeg hoor, of een Westmalle, of als het warm is een corona. En als er Kronenburg op tap is, dan hoor je me ook niet klagen
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 15-02-2021 00:01 ]
Hangt ook van je supermarkt afRobkazoe schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:00:
[...]
Ik vind het ook wel ergens knap dat mensen gewoon geen pils of supermarkt speciaal bier meer kunnen drinken.
Bij de lokale slijterij is minder keuze haha
Naja, wat ik zo jammer vind van speciaalbier is dat je zo weinig krijgt voor heel veel geld. Qua whiskey heb je altijd 70cl en de prijzen varieren naargelang het merk. Je kan het zo gek maken als je wil. Met één whiskeyfles doe ik ook best lang mee. Bij een biertje van 30 of 50cc heb je wel binnen een half uur op.
Mwoah. Een leuke fles kost 40 euro. Koop je ook 8-10 blikken voor, doe je 2 goede avonden mee.MariusSim schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:52:
Naja, wat ik zo jammer vind van speciaalbier is dat je zo weinig krijgt voor heel veel geld. Qua whiskey heb je altijd 70cl en de prijzen varieren naargelang het merk. Je kan het zo gek maken als je wil. Met één whiskeyfles doe ik ook best lang mee. Bij een biertje van 30 of 50cc heb je wel binnen een half uur op.
Ik drink Porters en stouts, daar drink ik maar zelden meer dan 4-5 per avond van. En eigenlijk zijn drie er al wel genoeg, daarna over op pils is prima
Huh? Pils drinken ná een paar porters en stouts? Dat zou ik zelf niet zo snel doen. Ik drink sowieso nooit pils thuis, maar als ik verschillende bieren drink dan bouw ik het wel een beetje op zeg maar. Dus de echt overheersende, knallende smaken op het einde, want anders proef je daarna weinig meer van een minder uitgesproken bier, of zoals in jouw voorbeeld een pilsje.418O2 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:58:
[...]
Mwoah. Een leuke fles kost 40 euro. Koop je ook 8-10 blikken voor, doe je 2 goede avonden mee.
Ik drink Porters en stouts, daar drink ik maar zelden meer dan 4-5 per avond van. En eigenlijk zijn drie er al wel genoeg, daarna over op pils is prima
Als ik na een paar mooie bieren geen zin meer heb in bier maar nog wel wat wil drinken, dan ga ik meestal over op een whiskey cola ofzo. Met een goedkope whiskey uiteraard
Ik probeer het op Max 1-2 specials te houden op een avond (weekend of vakantie, niet doordeweeks).
Omdat ik hem dan ook echt goed wil proeven combineer ik liever niet al te veel en ik begin dan ook bij de meest speciale. Dan erna gewoon een watertje en dan rum-cola, pils of gewoon geen alcoholische drank. Ondanks dat ik in het weekend meer geld kwijt ben dan vroeger, geniet ik er een stuk meer van én drink ik een stuk minder dan in de pils tijd. Pils kost immers geen drol dus dan mis ik gevoelsmatig een rem (als in, ik vind het zonde om 4 boeren van €5+ weg te kloeken)
Omdat ik hem dan ook echt goed wil proeven combineer ik liever niet al te veel en ik begin dan ook bij de meest speciale. Dan erna gewoon een watertje en dan rum-cola, pils of gewoon geen alcoholische drank. Ondanks dat ik in het weekend meer geld kwijt ben dan vroeger, geniet ik er een stuk meer van én drink ik een stuk minder dan in de pils tijd. Pils kost immers geen drol dus dan mis ik gevoelsmatig een rem (als in, ik vind het zonde om 4 boeren van €5+ weg te kloeken)
Ach, iedereen drinkt zoals die wil drinken, toch? Er zijn geen spelregels die dat voor je bepalen.
Zo lang je maar met mate drinkt en er geen overlast voor anderen mee bezorgt:
Doe je ding!
Doe je ding!
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk ik. Zoals met alles: doe wat je lekker vindt!Minimum92 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:09:
Ach, iedereen drinkt zoals die wil drinken, toch? Er zijn geen spelregels die dat voor je bepalen.
Doe je ding!
Puur omdat ik niet zoveel wil drinken hou ik het al beperkt. Sinds speciaalbier de laatste paar jaren ben ik eigenlijk weer meer gaan drinken en dat wil ik nu weer terug brengen. Ik dronk op een gegeven moment elke avond 2 speciaalbiertjes, behalve dinsdag en donderdag, dan train ik 's avonds, dat combineert niet. Terwijl ik begon met 1 biertje per avond op vr, za en zo. Ik hou nu aan op vr en za 1 IPA en 1 stout en dan op zondag 1 barleywine. Naast dat het beter is voor de gezondheid en het gewicht kan ik zo ook iets duurdere biertjes halen, aangezien ik er minder in totaal koop.
Wel vind ik het leuk eens in de 2 maanden zo ongeveer een bottleshare te doen. Dan neemt ieder 1 of meerdere grote flessen mee en drink je met 3 á 4 man toch wel al snel een drankje of 12. Wel maar proefglaasjes, aangezien je dan flessen hebt van 50cl, 65cl en 75cl die je door 3 of 4 deelt. Ook drink je rustig, vaak wel een uurtje of 5 á 6 bezig. Dan overheerst de alcohol niet meteen en kan je blijven proeven. We wisselen vaak dikke stouts af met fruitzuurtjes en wilde bieren. Als je alleen dikke stouts achter elkaar drinkt proef je na de 3e er niets meer van.
Wel vind ik het leuk eens in de 2 maanden zo ongeveer een bottleshare te doen. Dan neemt ieder 1 of meerdere grote flessen mee en drink je met 3 á 4 man toch wel al snel een drankje of 12. Wel maar proefglaasjes, aangezien je dan flessen hebt van 50cl, 65cl en 75cl die je door 3 of 4 deelt. Ook drink je rustig, vaak wel een uurtje of 5 á 6 bezig. Dan overheerst de alcohol niet meteen en kan je blijven proeven. We wisselen vaak dikke stouts af met fruitzuurtjes en wilde bieren. Als je alleen dikke stouts achter elkaar drinkt proef je na de 3e er niets meer van.
:: Game Over ::
Heeft er iemand nog een tip waar te bestellen die ook naar een adres verzenden? Ik zie dat ik bij de Moersleutel maar 1 pakket per keer mag bestellen en het ook niet mag aanvullen om de verzendkosten te drukken, dat vind ik eerlijk gezegd vrij flauw en valt voor mij ook niet meer onder supporten maar graaien, dan liever een andere ondernemer die het misschien nog wel harder nodig heeft...JanW schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:13:
[Afbeelding]
Leuk initiatief in deze tijd. Zit er aan te denken om met een paar vrienden wel een Teams sessie op te zetten en een biertje te drinken met elkaar.
Ik denk niet dat je die kan vinden. Bij Frontaal staat dit bij het pakket vermeld:
Bij dit pakket rekenen we 6.50 euro verzendkosten omdat de opbrengst geheel naar ons brouwcafé gaat en om niet te concureren met andere horecazaken dit dit pakket ook aanbieden!
Dit is dus hetzelfde als bij de Moersleutel en blijkbaar is dit de opzet van deze actie
Bij dit pakket rekenen we 6.50 euro verzendkosten omdat de opbrengst geheel naar ons brouwcafé gaat en om niet te concureren met andere horecazaken dit dit pakket ook aanbieden!
Dit is dus hetzelfde als bij de Moersleutel en blijkbaar is dit de opzet van deze actie
Gaat vooral over het 1 pakket per keer limiet die er aan zit. Als je op "taste together pakket" zoekt in Google vind je verschillende cafés en brouwerijen die 't ook verkopen. Ik vind er daar ook al een paar waar je er meerdere kan verzenden.
Sterker nog, die zijn consistent goed. En daar zit net de kracht van de grotere brouwerijen, die constante kwaliteit. Begrijp niet me niet verkeerd, ik ben een enorme liefhebbers van de obscure bieren maar besef me daardoor ook maar al te goed dat er enorm veel zooi bij zit. Dan betaal je 5-10 euro voor een flesje, door engelen gebrouwen, bourbon barrel aged, sprinkled with mystical hops en guava infused weet-ik-wat-voor-naam-ze-hebben-gegeven en dan smaakt het naar 13 in een dozijn zwaar bier omdat ze er 10% abv in geduwd hebben met 1 of meer veel te overheersende smaken.418O2 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:25:
Dat weerhoud mij er echt niet van ze te kopen, want mijn koelkast staat vol met micro brews, maar die delen hem wel gebroederlijk met de Westmalle, Duvel en Stone bieren. Trouwens ook gewoon een 18 pack PBR voor mijn pils behoefte, want soms is dat na een lange dag het perfecte bier om ijskoud in je kraag te gieten.
Het is meer dat ik de stijl vooral niet meer zoveel drink, maar als het gaat om tripels en dergelijke zijn de Belgische voor mij altijd nog ongenaakbaar hoor. Dan kan er weinig tegen een Karmeliet op ofzo.
Alleen voor stouts/sours/IPAs hoef ik niet naar de zuiderburen dus dat scheelt
Ik heb het zelfde een beetje, ik ben ook nog te gierig om 5 euro voor een blikje of flesje bier uit te geven(vind 2,50 eigenlijk al erg duur) in de supermarkt. Als ik dan een blikje zie voor 6 euro, denk ik dat is 10 keer zo duur als een blikje Leffe, maar een whisky van 100 euro voor 70cl komt op het zelfde neer, er is ook whiskey van een tientje voor 70cl. Alleen omdat er geen kurk opzit en het in een keer op moet lijkt het ineens zonde. Heb ik ook met duurdere wijnen, wel eens champagne gehad van 100 euro maar omdat die in een keer op moet is het al snel zonde, terwijl omgerekend is whiskey duurder drinken.MariusSim schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:52:
Festina lente
*Kuch* lambiek, oude geuze, oude kriekSemperFidelis schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:41:
Het is meer dat ik de stijl vooral niet meer zoveel drink, maar als het gaat om tripels en dergelijke zijn de Belgische voor mij altijd nog ongenaakbaar hoor. Dan kan er weinig tegen een Karmeliet op ofzo.
En toch zijn er verrassend goeie Tripels te krijgen buiten Belgie maar ze zijn wat zeldzamer. Bij mij "om de hoek" wordt deze en die is toch wel heel erg goed naar mijn mening.SemperFidelis schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:41:
Dubbels lijken een lastiger verhaal te zijn. De Westmalle Dubbel is nog altijd veruit mijn favoriet.
Nah, doe maar mij een gekke gose of berliner weisse ipv een te dure Cantillon.
Voor een beetje gekke gose waar zoveel fruit in zit dat het bijna dubbeldrank is mag je ook al snel 15 euro voor een half liter blikje neerleggen. Een Omnipollo Bianca of The Brewing Projekt met hun Puff serie. Wel mooi spul. Had met oud en nieuw een fruitsapje van The Veil (ook leuk trouwens in de collab met Omnipollo met de Tefnut serie) die zoveel blauwe bessen had naast het zoet dat het echt een explosie was van zuur en zoet. Mijn winterse lippen deden gewoon pijn bij elke slok zo intens was de hoeveelheid fruit. Heb er meteen nog eentje gekocht om met vrienden op te drinken.
:: Game Over ::
Ook lekker, heel lekker zelfs, maar er is echt heel veel minder gehypet bier in dit segment dan Cantillion en 3 Fonteinen. Ik heb eens een klein rondje langs een aantal stekerijen gedaan rondom Brussel. Naast de net genoemden ook langs Oud-Beersel en Girardin gereden. Die laatste twee hadden echt hartstikke prima bieren, voor een stuk zachtere prijzen.SemperFidelis schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:33:
[...]
Nah, doe maar mij een gekke gose of berliner weisse ipv een te dure Cantillon.
Alvinne vind ik ook altijd een uitstekende optie voor de klassieke zure Belgische bierstijlen zoals Oud Bruin en Vlaams Rood.Jorizzz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:47:
[...]
Ook lekker, heel lekker zelfs, maar er is echt heel veel minder gehypet bier in dit segment dan Cantillion en 3 Fonteinen. Ik heb eens een klein rondje langs een aantal stekerijen gedaan rondom Brussel. Naast de net genoemden ook langs Oud-Beersel en Girardin gereden. Die laatste twee hadden echt hartstikke prima bieren, voor een stuk zachtere prijzen.
Wel met een moderne twist, dat vaak wel.
Inderdaad, vergeet ik zo nog een hele hoek me andere, prachtige zure Belgische bierenMinimum92 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:41:
[...]
Alvinne vind ik ook altijd een uitstekende optie voor de klassieke zure Belgische bierstijlen zoals Oud Bruin en Vlaams Rood.

Ik had pas nog een Rodenback Grand Cru trouwens, ook prima!
Alvinne inderdaad, en ook Brouwerij T'Verzet.Minimum92 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:41:
[...]
Alvinne vind ik ook altijd een uitstekende optie voor de klassieke zure Belgische bierstijlen zoals Oud Bruin en Vlaams Rood.
Ik snap overigens niet hoe ze oud-bruin bieren kunnen maken voor die prijs. Als je ziet hoeveel werk er kruipt in een Rodenbach, Petrus of goudenband.
Dat is omdat het niet bij de moersleutel zelf vandaan gaat komen maar van de Scrapyard en pas over een maand.DeFeCt schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:00:
Heeft er iemand nog een tip waar te bestellen die ook naar een adres verzenden? Ik zie dat ik bij de Moersleutel maar 1 pakket per keer mag bestellen en het ook niet mag aanvullen om de verzendkosten te drukken, dat vind ik eerlijk gezegd vrij flauw en valt voor mij ook niet meer onder supporten maar graaien, dan liever een andere ondernemer die het misschien nog wel harder nodig heeft...
Gewone bestellingen worden vanuit de brouwerij verstuurd. Ik ga mijn doos dan ook gewoon ophalen en had bier van de moersleutel los besteld en al binnen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat lijkt me nog steeds geen argument waarom ik 2x verzendkosten zou moeten betalen...Gonadan schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:42:
[...]
Dat is omdat het niet bij de moersleutel zelf vandaan gaat komen maar van de Scrapyard en pas over een maand.
Gewone bestellingen worden vanuit de brouwerij verstuurd. Ik ga mijn doos dan ook gewoon ophalen en had bier van de moersleutel los besteld en al binnen.
Zojuist nog een. BA van 100 Watt opengetrokken. Hij smaakt niet slecht maar is vrij stroperig van structuur. Schuim kwam er ook niet echt op.
Nu heb ik dit ooit eerder gehad, maar ik vraag mij ergens af af dit normaal is?
De 200 Watt BA Tawny Port
Ps: ik verwacht dat het gewoon zo hoort gezien de meeste foto’s op UnTapped ook zo dood als een pier lijken te zijn. Hij smaakt er niet direct minder om, maar ik ben even nieuwsgierig
:strip_exif()/f/image/fkugVANyjnqT6jGQBsB6HOkn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ps: wel grappig dat hij dus 2% zwaarder is dan op het label staat... (10->12 (11,99))
Ps: ik verwacht dat het gewoon zo hoort gezien de meeste foto’s op UnTapped ook zo dood als een pier lijken te zijn. Hij smaakt er niet direct minder om, maar ik ben even nieuwsgierig
:strip_exif()/f/image/fkugVANyjnqT6jGQBsB6HOkn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ps: wel grappig dat hij dus 2% zwaarder is dan op het label staat... (10->12 (11,99))
Als het in twee zendingen vanaf twee locaties verstuurd wordt, lijkt mij wel. Tenzij je verwacht dat ze bij een steunactie alsnog zelf de verzendkosten voor je gaan betalen.DeFeCt schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:31:
Dat lijkt me nog steeds geen argument waarom ik 2x verzendkosten zou moeten betalen...
En als je bij de moersleutel zelf nog verzendkosten moet betalen dan bestel je gewoon te weinig.
Ze doen niet anders dan faciliteren dat het via hun webshop verkocht wordt hè, zoveel zit er niet achter.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als ik 2 actiepakketten bestel, moet ik 2x verzendkosten betalen, terwijl, *aanname* het in 1x wordt verstuurd. En als die aanname niet klopt en het wordt als 2 losse pakketten verstuurd vind ik het ook onzin wat dat levert extra werk en afvalstoffen op... het argument is dat ze dat doen om niet te concurreren met kroegen die niet verzenden maar die logica ontgaat mij.Gonadan schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:40:
[...]
Als het in twee zendingen vanaf twee locaties verstuurd wordt, lijkt mij wel. Tenzij je verwacht dat ze bij een steunactie alsnog zelf de verzendkosten voor je gaan betalen.
En als je bij de moersleutel zelf nog verzendkosten moet betalen dan bestel je gewoon te weinig.
Ze doen niet anders dan faciliteren dat het via hun webshop verkocht wordt hè, zoveel zit er niet achter.
Het lijkt mij dat het gewoon in standaard dozen gestopt wordt en die individueel verzonden worden. Als je dan meerdere pakketten weer in één doos gaat stoppen wordt het weer maatwerk en moeilijker van.DeFeCt schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:47:
Als ik 2 actiepakketten bestel, moet ik 2x verzendkosten betalen, terwijl, *aanname* het in 1x wordt verstuurd. En als die aanname niet klopt en het wordt als 2 losse pakketten verstuurd vind ik het ook onzin wat dat levert extra werk en afvalstoffen op...
Het is bedoeld als steunpakket en om iedereen te voorzien van een pakket die dat wil. Misschien zijn ze bang er snel doorheen te zijn vanwege de scalpers? Dat is een populaire hobby tegenwoordig.
Die ontgaat mij ook.het argument is dat ze dat doen om niet te concurreren met kroegen die niet verzenden maar die logica ontgaat mij.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Yep, dat hoort zo. Is volledig normaal. Verreweg de meeste Barrel Aged bieren hebben niet tot nauwelijks schuim. En er zijn meer bierstijlen die dat hebben. Een fruited sour bijvoorbeeld heeft ook nagenoeg nooit een mooie schuimkraag. Specifiek voor Barrel Aged bieren heeft het er vaak mee te maken dat er weinig koolzuur meer in zit. Als je een 10-12% biertje niet te koud drinkt, komt er vaak ook een betere schuimkraag op. Naast het feit dat het biertje zelf dan ook meer smaak heeft. Hele grove regel is alcoholpercentage == drinktemperatuur.Thalaron schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:17:
Zojuist nog een. BA van 100 Watt opengetrokken. Hij smaakt niet slecht maar is vrij stroperig van structuur. Schuim kwam er ook niet echt op.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Het resultaat van ons tweede brouwsel, van de kleur word ik in ieder geval al blij
https://www.twortwat.nl/recepten?id=301
:strip_exif()/f/image/TvwiWfqTgrXBLxsw4FLaARUD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga de support box gewoon halen in de bottleshop denk ik, maar dat wordt dan nog lastig om mezelf te bedwingen en niet ook nog wat extra biertjes mee te nemen..
Vandaag met een collega de 20 delige barrel age doos van Emelisse gesplit, ben benieuwd.
Vandaag met een collega de 20 delige barrel age doos van Emelisse gesplit, ben benieuwd.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
ik drink toch al heel wat jaartjes bier en herken mezelf hier echt totaal niet in. Ook geloof ik niet dat er zoiets is als 'instap' bieren. Natuurlijk is het jouw mening, maar je trekt het wel heel erg breed op deze manier met 'bierdrinkers'. Ik wil me hier in ieder geval van distantiëren.remzor schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:12:
[...]
Tsja, ik kan me voorstellen dat het zo over komt (daarom zei ik het ook) maar ik meen het wel. En ik wil ook graag eerlijk zijn, al had ik ook niets kunnen zeggen. Toch is dit een ‘bekend fenomeen’ en niet alleen bij bierdrinkers. Dit werkt ook zo bij voedsel, of bepaalde kleding o.i.d. voor sommige mensen. Dus daarom ook oprecht jaloers soms op mensen die nog wel kunnen genieten van de mainstream instap bieren. Dat is niet vervelend bedoeld, want nogmaals: kon ik dat zelf ook nog maar. Maar ik zou dus liegen als ik zou zeggen dat ik dat kon..
Edit: ik heb het dus over thuis genieten, (chargeer ook een beetje) en niet over het terras in de zomer of op een bruiloftsfeest of andere zuipfestijnen
Gister de Sori Shadow Game X op: lekker maar ben niet mega enthousiast. Was voor mij de eerste, wel benieuwd naar de andere.
Mijn smaak verschuift regelmatig in de zin dat ik meer wijn drink of een periode wat meer whisky. Ook ontdek ik soms wat nieuws waar ik dan een periode de voorkeur aangeef. Echter om dan de 'instap'bieren, waar jij waarschijnlijk de makkelijker toegankelijke bieren onder schaart ineens te bestempelen als bocht.
Smaken verschillen, smaken veranderen. Echter doet jouw post m'n haar beetje rechtop staan (niet persoonlijk). Net zoals de 'wijnkenners' die massaal meedoen aan de #zoldering wijnchallenge

there's no tweak without the tweaker
Blijkbaar had ik een goed idee.Stufferdt schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:50:
[...]
Oooh, afgunst haha.
Zelf bij Bierwinkel Hop in Amersfoort al eens succes gehad ( de #7 en ik denk ook #9) en verder eigenlijk bij de plaatselijke Gall & Gall in Zeevla dus.
Ik las trouwens net op de site van de brouwer (big belly in Breda):
Please find below all the past Liquid Desserts with their Untappd ratings. Are you interested in these beers? We are able to brew them especially for you and your home market. Please contact us.
Ik zie kansen om een verzameldoos met alle liquid desserts te lancheren
https://www.bigbellybrewi.../liquid-desserts-1-to-10/

Ik vind 75 euro fors aan de prijs eerlijk gezegd, duurste wat ik heb betaald tot nu toe was 10 euro (ik meen voor #11?). Er zijn nog 2 dozen op voorraad, dus haast is geboden. Maar ze brouwen LD per 5000 flesjes meen ik, dus het lijkt me sterk dat dit al de hele voorraad is. Post staat 2 uur online.
Doos is hier overigens wel besteld natuurlijk
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Of ze hebben ergens een vergeten doos gevonden, of het is een marketinglokkertje inderdaad, of ze brengen het batchgewijs beschikbaar. HIer in ieder geval een doos onderwegmrwolf schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:15:
aaaand it's gone, mooie marketing ;P

Voorraad loopt ondertussen richting de 60 stuks, dus daarna eerst maar eens wat op gaan drinken.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Toch maar eens kijken of je kan inschrijven op een nieuwsbrief. Dit gaat wel heel snel
[ Voor 72% gewijzigd door Brinkiewestland op 17-02-2021 15:23 ]
Zeker aan de prijs.. Ik vind ze persoonlijk niet zo goed gelukt als de tegenhanger van Amundsen (Dessert in a Can serie). Bij beiden is het wel een beetje hit-and-miss want dit soort bier wordt in mijn ogen toch al snel vrij chemisch door alle toevoegingen, maar de Amundsen biertjes zijn de (hoge) prijs meer waard imho.Stufferdt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:10:
[...]
Blijkbaar had ik een goed idee.
https://www.bigbellybrewi.../liquid-desserts-1-to-10/
[Afbeelding]
Ik vind 75 euro fors aan de prijs eerlijk gezegd, duurste wat ik heb betaald tot nu toe was 10 euro (ik meen voor #11?). Er zijn nog 2 dozen op voorraad, dus haast is geboden. Maar ze brouwen LD per 5000 flesjes meen ik, dus het lijkt me sterk dat dit al de hele voorraad is. Post staat 2 uur online.
Doos is hier overigens wel besteld natuurlijkTerwijl net een doos Dutch Bargain gisteren is binnengekomen. LD is net een weekje te laat voor Valentijn
Jongens de OP is (logischerwijs) achterhaald:
1) Orval heeft twee bieren, het patersbier meegerekend
2) Rochefort heeft inmiddels een tripel erbij (die m.i. Karmeliet van de troon stoot)
3) Westmalle heeft een derde bier, de extra (heerlijk)
4) Ik ben er nog niet uit: Achel heeft haar laatste trappist vaarwel gezegd, waardoor zij het ATP-label dreigt te verliezen. Echter, ik lees ook dat het IVT het accepteert dat de brouwactiviteiten onder toezicht van Westmalle voldoende zijn om het label te behouden.
Daarbij heeft Achel 4 bieren: de blonde, de bruine, blonde extra + bruine extra (beide een stuk zwaarder)
5) Zundert heeft 2 bieren
6) Tre Fontane heeft tevens een samenwerkingsbier met Spencer
7) en ik mis de Tynt Meadow van Mount St Bernard Abbey
Ze zijn tenslotte de bakermat van goede bieren (m.i.). Just saying.
1) Orval heeft twee bieren, het patersbier meegerekend
2) Rochefort heeft inmiddels een tripel erbij (die m.i. Karmeliet van de troon stoot)
3) Westmalle heeft een derde bier, de extra (heerlijk)
4) Ik ben er nog niet uit: Achel heeft haar laatste trappist vaarwel gezegd, waardoor zij het ATP-label dreigt te verliezen. Echter, ik lees ook dat het IVT het accepteert dat de brouwactiviteiten onder toezicht van Westmalle voldoende zijn om het label te behouden.
Daarbij heeft Achel 4 bieren: de blonde, de bruine, blonde extra + bruine extra (beide een stuk zwaarder)
5) Zundert heeft 2 bieren
6) Tre Fontane heeft tevens een samenwerkingsbier met Spencer
7) en ik mis de Tynt Meadow van Mount St Bernard Abbey
Ze zijn tenslotte de bakermat van goede bieren (m.i.). Just saying.
Op de lijst van het IVT staat Achel er nu niet meer bij:
https://www.trappist.be/de-vereniging/atp-label/
Ze zijn dus het authenticiteitslabel verloren, maar mogen ze zich nog wel trappist noemen. Duidelijker wordt het dus niet
https://www.tijd.be/onder...et-een-logo/10278892.html
https://www.trappist.be/de-vereniging/atp-label/
Ze zijn dus het authenticiteitslabel verloren, maar mogen ze zich nog wel trappist noemen. Duidelijker wordt het dus niet
https://www.tijd.be/onder...et-een-logo/10278892.html
@Morrigun99 grappig... ik vond de tripel van Rochefort niet te pruimen haha
Lees al een tijdje op dit forum mee maar eigenlijk nooit een account aangemaakt om eens een berichtje te posten. Ik drink graag de onbekende bieren. Die je dus eigenlijk niet snel bij slijterij of supermarkt tegen komt. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.
@lekkerdwrinken
Welkom op Tweakers
Wellicht is het handig om even aan te geven wát voor een type bieren je lekker vindt en of je nog een max. bedrag per fles in gedachten hebt. Er zullen genoeg tips gegeven kunnen worden maar er zit nogal wat verschil tussen b.v. een IPA en een Barrel Aged Quad
Welkom op Tweakers

Wellicht is het handig om even aan te geven wát voor een type bieren je lekker vindt en of je nog een max. bedrag per fles in gedachten hebt. Er zullen genoeg tips gegeven kunnen worden maar er zit nogal wat verschil tussen b.v. een IPA en een Barrel Aged Quad
@Thalaron dankjewel 
In principe lust en drink ik alles. Groot liefhebber van tripel en quadrupel. Iets minder van zure bieren. Maar sta altijd voor alles open. Om een voorbeeld van biersmaak te geven: afgelopen weekend dronk ik een IPA van het uiltje en een kasteel donker uit '96 (overigens heel bijzonder qua smaak). Daarnaast heb ik nog een cuvee v/d keijzer uit 2002 om maar iets te noemen. Ben dus altijd opzoek naar iets wat er niet meer is of onbekend is. Wil heb daar ook wat voor over. Denk dat ik op dit moment gemiddeld 5 a 6 euro per flesje betaal. Maar betaal ook wel ooit 50 euro voor een grote fles. Het is maar net wat ik er op dat moment aan uit wil geven.
In principe lust en drink ik alles. Groot liefhebber van tripel en quadrupel. Iets minder van zure bieren. Maar sta altijd voor alles open. Om een voorbeeld van biersmaak te geven: afgelopen weekend dronk ik een IPA van het uiltje en een kasteel donker uit '96 (overigens heel bijzonder qua smaak). Daarnaast heb ik nog een cuvee v/d keijzer uit 2002 om maar iets te noemen. Ben dus altijd opzoek naar iets wat er niet meer is of onbekend is. Wil heb daar ook wat voor over. Denk dat ik op dit moment gemiddeld 5 a 6 euro per flesje betaal. Maar betaal ook wel ooit 50 euro voor een grote fles. Het is maar net wat ik er op dat moment aan uit wil geven.
Het is ook lastig uitleggen op een forum, kon ik wellicht beter niet proberen. 'Instap bieren', zo heb ik het zelf genoemd, en ga er van uit dat binnen dit topic de meesten snappen waar ik het over heb. Kan moeilijk alle soorten, namen, merken op gaan noemen. Noem ik het 'beginnersbier' vind je daar wel wat van, noem ik het 'supermarktbier' vind je er ook vast wat van, enfin, je snapt hem denk ik.virtualJac schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:52:
[...]
ik drink toch al heel wat jaartjes bier en herken mezelf hier echt totaal niet in. Ook geloof ik niet dat er zoiets is als 'instap' bieren. Natuurlijk is het jouw mening, maar je trekt het wel heel erg breed op deze manier met 'bierdrinkers'. Ik wil me hier in ieder geval van distantiëren.
Mijn smaak verschuift regelmatig in de zin dat ik meer wijn drink of een periode wat meer whisky. Ook ontdek ik soms wat nieuws waar ik dan een periode de voorkeur aangeef. Echter om dan de 'instap'bieren, waar jij waarschijnlijk de makkelijker toegankelijke bieren onder schaart ineens te bestempelen als bocht.
Smaken verschillen, smaken veranderen. Echter doet jouw post m'n haar beetje rechtop staan (niet persoonlijk). Net zoals de 'wijnkenners' die massaal meedoen aan de #zoldering wijnchallenge![]()
Maar inderdaad, ik kan niet meer echt genieten van een Leffe of een Affligem, althans, niet thuis. Ik werd dus getriggerd door de Affligem Tripel die ik net daarvoor door de gootsteen had gespoeld, want er zijn zoveel lekkerdere tripels die ook niet veel kosten en ik wél lekker vind.
Vergelijk het met zo'n 'World of beers' pakket die je van je schoonmoeder krijgt met kerst omdat 'jij toch zo van bieren houdt'. Je zegt dankjewel maar stiekem vind je het niks, die vieze pils en tripels of whatever daar in zit. Daar schaar ik een Affligem of Leffe ook onder. In dezelfde post, of één ervoor/erna, noemde ik namelijk ook La Trappe, Chouffe, Tripel Karmeliet, Westmalle etc. die ik drink en heb staan. Nu staat een Westmalle koud, maar heb altijd wel een Karmeliet/La Trappe in huis. Dus daar kan ik zeker af en toe van genieten, het is niet zo dat het allemaal zwaar BA bier moet zijn hoor.
En zoals je zelf zegt: smaken veranderen. Niks mis mee en ook hartstikke logisch. Als je dus eenmaal ergens van gaat genieten, je gaat je er in verdiepen en je gaat meer proeven/experimenteren dan verleg je wat smaak betreft ook je (onder)grens. Ook prima als je dat niet doet, maar op zich niet zo'n heel gek fenomeen want nogmaals: dat is met vrijwel alles zo. Dus als je het dan voor het zeggen en voor het kiezen hebt, zoals thuis, ben ik wat kritischer dan jaren terug ja.
Op het terras, in de kroeg of bij mensen thuis is het vaak net wat anders. Dan is het gezellig, word je dronken en drink je wat de rest ook drinkt
@remzor
Hier kan ik me dus helemaal in vinden. De vaak goedkopere bieren zijn met enige regelmaat vlak, hetzelfde en niet onderscheidend van een ander. Het is niet zo dat er geen goede speciaal bieren worden gebrouwen door grotere biermerken, maar iets bijzonders ga ik vaak toch ergens anders zoeken.
Het gezelschap is inderdaad ook vaak bepalend. In huiselijke kringen (met meerdere personen) drink je vaker supermarktbier. Niet iedereen is namelijk bereid om 6 euro voor een flesje bier te betalen.
Wat ik nu dus al jaren doe, is het organiseren van bieravonden. Iedereen geeft mij 15 a 20 euro en ik haal hier 5 bieren voor en wat hapjes. Omdat wij maar 15 a 20 cl per persoon nuttigen per biersoort is het dan ook mogelijk om in een andere range te gaan zoeken. Mijn vrienden krijgen niet het idee dat ze teveel betalen voor hun bier en toch kunnen we genieten van bieren die heel onbekend zijn. Hiermee geef ik ze dus een ander zicht op verschillende bieren buiten de supermarkt. Al jaren zeer positieve reacties gekregen.
Hier kan ik me dus helemaal in vinden. De vaak goedkopere bieren zijn met enige regelmaat vlak, hetzelfde en niet onderscheidend van een ander. Het is niet zo dat er geen goede speciaal bieren worden gebrouwen door grotere biermerken, maar iets bijzonders ga ik vaak toch ergens anders zoeken.
Het gezelschap is inderdaad ook vaak bepalend. In huiselijke kringen (met meerdere personen) drink je vaker supermarktbier. Niet iedereen is namelijk bereid om 6 euro voor een flesje bier te betalen.
Wat ik nu dus al jaren doe, is het organiseren van bieravonden. Iedereen geeft mij 15 a 20 euro en ik haal hier 5 bieren voor en wat hapjes. Omdat wij maar 15 a 20 cl per persoon nuttigen per biersoort is het dan ook mogelijk om in een andere range te gaan zoeken. Mijn vrienden krijgen niet het idee dat ze teveel betalen voor hun bier en toch kunnen we genieten van bieren die heel onbekend zijn. Hiermee geef ik ze dus een ander zicht op verschillende bieren buiten de supermarkt. Al jaren zeer positieve reacties gekregen.
Ik kan met de beste wil niet begrijpen dat je een Affligem Tripel door de gootsteen spoelt, dan ben je in mijn ogen aardig snobistisch bezig, ondanks het enorme betoog wat daarna volgt.
Zo'n bier zou ik zelf ook gewoon opdrinken, ook al is het niet helemaal mijn ding.DeFeCt schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:43:
Ik kan met de beste wil niet begrijpen dat je een Affligem Tripel door de gootsteen spoelt, dan ben je in mijn ogen aardig snobistisch bezig, ondanks het enorme betoog wat daarna volgt.
Zelfs als ik een keer per ongeluk een IPA voorgeschoteld krijg, drink ik hem, met enige tegenzin, wel op.
Laatst was er wel een uitzondering, de "Emelisse White Label Red Hot Tripel Bordeaux Margaux BA"
Ik ben groot fan van BA's, maar dit leek meer op gal met chilipepers erin.
Na drie slokken, waarbij elke keer mijn gezicht vertrok, toch maar door de gootsteen gespoeld.
Emelisse heeft vaak goede BA's, maar deze hoorde daar niet bij
Ik vind het wel een interessante discussie eigenlijk. Zelf merk ik wel dat ik niet zo snel meer een "standaard" biertje meepak van de supermarkt of de slijter, puur omdat deze biertjes vaak toch een beetje een eenheidsworst worden in hun eigen bierstijl voor mijn gevoel, waar ik ze vroeger nog wel interessant vond. Nu komt mijn beleving hierin natuurlijk ook door het proeven en ervaren van legio biertjes waarvan er ook veel toch op veel kleinere schaal worden gebrouwen en waar wat meer smaakrisico's worden genomen wat het allemaal wat spannender maakt en je toch wat verwender raakt.
Maar bier giet ik nooit weg, tenzij het echt gewoon bocht is (Brouwers Pils anyone?
). De "klassiekers" lust ik echt nog wel, maar ik zal ze dus niet snel zelf aanschaffen. Afgezien van de standaard bak pils in de kast natuurlijk
Maar bier giet ik nooit weg, tenzij het echt gewoon bocht is (Brouwers Pils anyone?

Ik zeg ook niet dat ik bier nooit weg zou gieten, heb helaas laatst ook een half blikje LobikFlapperbol schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:53:
[...]
Zo'n bier zou ik zelf ook gewoon opdrinken, ook al is het niet helemaal mijn ding.
Zelfs als ik een keer per ongeluk een IPA voorgeschoteld krijg, drink ik hem, met enige tegenzin, wel op.
Laatst was er wel een uitzondering, de "Emelisse White Label Red Hot Tripel Bordeaux Margaux BA"
Ik ben groot fan van BA's, maar dit leek meer op gal met chilipepers erin.
Na drie slokken, waarbij elke keer mijn gezicht vertrok, toch maar door de gootsteen gespoeld.
Emelisse heeft vaak goede BA's, maar deze hoorde daar niet bij
Broda een enkeltje gootsteen gegeven omdat de hop burn echt niet te doen was, maar een Affligem is zo middle of the road dat ik het dus niet kan begrijpen.
Volgens mij een van de betere pilsners in Nederland?TMV schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:54:
Maar bier giet ik nooit weg, tenzij het echt gewoon bocht is (Brouwers Pils anyone?).
Ook daar zullen de meningen over uiteenlopen. Als ik pils drink, dan geef mij maar een grolshDeFeCt schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:01:
[...]
Volgens mij een van de betere pilsners in Nederland?
Misschien ligt het aan mij hoor, maar persoonlijk vond ik hem echt niet te zuipenDeFeCt schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:01:
[...]
Volgens mij een van de betere pilsners in Nederland?

(misschien ook omdat ik opgegroeid ben met Grolsch waar de meningen ook aardig over verdeeld zijn volgens mij
Hier in de regio hebben ze Budels Pilsener. Dat is helemaal niet weg te krijgen dat spul. Zelfs niet na 12 flessen.TMV schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:08:
[...]
Misschien ligt het aan mij hoor, maar persoonlijk vond ik hem echt niet te zuipen![]()
(misschien ook omdat ik opgegroeid ben met Grolsch waar de meningen ook aardig over verdeeld zijn volgens mij)
Je weet dat Brouwers ook uit de Grolsch fabriek komt? Grolsch is overigens ook mijn favoriet.TMV schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:08:
[...]
Misschien ligt het aan mij hoor, maar persoonlijk vond ik hem echt niet te zuipen![]()
(misschien ook omdat ik opgegroeid ben met Grolsch waar de meningen ook aardig over verdeeld zijn volgens mij)
Miller Light is er ook heel lang gebrouwen (misschien nog wel), maar een goede brouwer maakt nog steeds bocht met een slecht recept he?DeFeCt schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:21:
[...]
Je weet dat Brouwers ook uit de Grolsch fabriek komt? Grolsch is overigens ook mijn favoriet.
-edit-
Hierop inhakend heb ik ook wel eens een in Istanbul (bij Efes) gebrouwen Grolsch gehad, en die was ook niet te pruimen. Niet lang daarna is de brouwlicentie van Efes ook ingetrokken.. Dus er zijn wel veel factoren die bij een goede smaakbeleving in het brouwproces meespelen.
[ Voor 28% gewijzigd door TMV op 18-02-2021 10:33 ]
Dit is precies de reden van mijn betoog. Smaak valt niet te twisten. Ik heb vrienden die Heineken absoluut niet te zuipen vinden en ik heb er die niks anders drinken.lekkerdwrinken schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:06:
[...]
Ook daar zullen de meningen over uiteenlopen. Als ik pils drink, dan geef mij maar een grolsh
Ik begrijp de term supermarkt bier ook niet echt, aangezien ze bij mijn supermarkt een enorm aanbod hebben.
Heb thuis bijvoorbeeld altijd wel een kratje Karmeliet staan. Supermarktbier... prima. Toevallig afgelopen weekend een 6pack Affligem tripel gekregen. Ik vind het een heerlijk biertje. De week ervoor een limited van een Franse brouwer waar m'n maatje 25 euro voor betaald had. Leuk om eens te proeven, apart, allerlei invloeden die terug te proeven zijn. Best lekker ook. Alleen mijn Affligem de volgende dag gaat er echt niet minder van smaken.
there's no tweak without the tweaker
Klopt, voor mij is Chateau Neubourg van Gulpener de beste pilslekkerdwrinken schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:06:
[...]
Ook daar zullen de meningen over uiteenlopen. Als ik pils drink, dan geef mij maar een grolsh
Je hebt ook zeker gelijk, Een Affligem tripel is in mijn ogen niet perse slecht. Maar als ik de keus heb voor een andere tripel , koop ik deze liever van een kleine brouwer uit de regio. Vind vaak dat de smaak toch anders is van een klein gebrouwen bier.virtualJac schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:02:
[...]
Dit is precies de reden van mijn betoog. Smaak valt niet te twisten. Ik heb vrienden die Heineken absoluut niet te zuipen vinden en ik heb er die niks anders drinken.
Ik begrijp de term supermarkt bier ook niet echt, aangezien ze bij mijn supermarkt een enorm aanbod hebben.
Heb thuis bijvoorbeeld altijd wel een kratje Karmeliet staan. Supermarktbier... prima. Toevallig afgelopen weekend een 6pack Affligem tripel gekregen. Ik vind het een heerlijk biertje. De week ervoor een limited van een Franse brouwer waar m'n maatje 25 euro voor betaald had. Leuk om eens te proeven, apart, allerlei invloeden die terug te proeven zijn. Best lekker ook. Alleen mijn Affligem de volgende dag gaat er echt niet minder van smaken.
Daarentegen heeft karmeliet een fantastische tripel. Voor een zeer mooie prijs op de markt. Had deze tot een half jaar geleden ook altijd staan. Sinds plus/minus een half jaar drink ik de tripel van een regionaal brouwertje. Verwacht dat 99% het merk niet eens kent. Het is de tripel van Bulderbast. Haal de dozen gewoon bij hem thuis op. Eerste keren betaalde ik zo rond de 60 euro per 24 stuks, maar nu ik een aantal keren heb besteld krijg ik vaste klant voordeel. Sindsdien is het eigenlijk mijn vaste huis tripel geworden.