Speciaalbiertopic III Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 197 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:19
Brand komt met een nieuwe herfstbier. Ik nam meestal de Dubbel Bock van ze maar ben benieuwd hoe deze smaakt.

Vooralsnog alleen verkrijgbaar bij de Jumbo?
https://www.jumbo.com/bra...-fles-6-x-30cl/207549PAK/

Kan er verder niks over vinden, ook niet op hun eigen site.

Binnenkort ook maar eens kijken of ik een Brand bokglas kan vinden, dochtertje had de kast open gekregen en mijn glas laten vallen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vlassie1980 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:48:
Brand komt met een nieuwe herfstbier. Ik nam meestal de Dubbel Bock van ze maar ben benieuwd hoe deze smaakt.

Vooralsnog alleen verkrijgbaar bij de Jumbo?
https://www.jumbo.com/bra...-fles-6-x-30cl/207549PAK/

Kan er verder niks over vinden, ook niet op hun eigen site.

Binnenkort ook maar eens kijken of ik een Brand bokglas kan vinden, dochtertje had de kast open gekregen en mijn glas laten vallen :P
Brand en de andere grote brouwers kennende wordt dit weer een saai en veilig bier.
En met dat 'alleen in deze slijter / supermarkt' ben ik ook wel klaar...

Borefts beloofd winderig en regenachtig te worden. Geen zonovergoten editie zoals vorig jaar helaas.
Gelukkig is het grotendeels overdekt. En dan moeten we maar wat meer stouts drinken om warm te blijven :9

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Bock is van nature ook gewoon saai bier. Maar sinds de moderne brouwers zich ermee zijn gaan bemoeien is er vrij weinig van de traditie overgebleven. Er zijn maar weinig 'regels' waardoor ze veel speelruimte hebben. De enkele 'regels' die bockbier heeft worden nu ook steeds vaker overboord gegooid.

Het levert veel lekker bier op, maar bockbier is het eigenlijk niet meer te noemen.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Ik zag vandaag in de AH dat ze daar nu ook de Hertog Jan Dubbel in een four-pack verkopen , dat was altijd alleen in een kruikje te koop.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Tusk schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:44:
Bock is van nature ook gewoon saai bier. Maar sinds de moderne brouwers zich ermee zijn gaan bemoeien is er vrij weinig van de traditie overgebleven. Er zijn maar weinig 'regels' waardoor ze veel speelruimte hebben. De enkele 'regels' die bockbier heeft worden nu ook steeds vaker overboord gegooid.

Het levert veel lekker bier op, maar bockbier is het eigenlijk niet meer te noemen.
Meeste (traditionele) bock is idd vrij duf saai bier. Maar niet vies, en het heeft wel wat om dat puur voor oktober (met november als uitloop/gedoog maand) te drinken.
Sla dus elk jaar wel wat in. Maar moet gezegd worden geen sixpacks Hertog Jan meer maar vooral alles wat ik nog niet ken en zich bock noemt.... (net een door Beerwulf samengesteld pakket ontvangen waar veel in zit wat ik totaal niet ken... :) )

alles kan off-topic

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:01
Sinds ik Beerwulf ken ging er een wereld voor me open. Veel verschillende smaken en stijlen gehad afgelopen jaar. Hou het op het moment graag bij de Porters, Stout en Imperial Ale's. Hoewel er nu een Bockbier pakketje onderweg is.

Untappd: Louwke80

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Tusk schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:44:

Wat ik wel bij sommige biersoorten merk is dat de craft bieren vaak minder lekker zijn dan de "commerciële" jongens. Vooral op het gebied van adbijbieren zoals tripels merk ik dat. Ook zijn veel bockbieren qua smaak mij iets té gebrand, net alsof je een fles bock door een koffiefilter haalt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:14
Ik heb dat ook ja. Ik hou vooral van donkere bieren, vanwege dat deze hoofdzakelijk wat zoeter zijn. Er zijn een aantal craftbieren die er wel uitspringen, maar veel lijken toch wel op elkaar en gaan na verloop van tijd toch wat vervelen. Ik zou niet de hele avond kunnen vullen met RIS of DIS bijvoorbeeld.

Drink ik dan weer eens een Rochefort 10, dan is dat veel "frisser". Dat is een bier wat ik wél zonder problemen kan blijven drinken, afgezien van de gebruikelijke bijwerkingen dan, zoals evenwichtsstoornis, moeite met spreken en het uitvoeren van complexe taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Bij de appie nu Karmeliet Triple voor 6,75 met het originele glas bij 2 van die 4packs.

Al lukte het met 1 zon 4 pack ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:21

Wom

Glazen genoeg inmiddels, ik neem al meer dan twee schappen in de keuken in met mijn glaswerk :+

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Gisteravond de winterbock van Grolsch gehad. Zat een lichte speculaas smaak aan. Normaal gesproken ben ik niet zo van de toegevoegde smaakjes maar deze was wel erg lekker!

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:45

WCA

NoepZor schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:12:
[...]

Wat ik wel bij sommige biersoorten merk is dat de craft bieren vaak minder lekker zijn dan de "commerciële" jongens. Vooral op het gebied van adbijbieren zoals tripels merk ik dat. Ook zijn veel bockbieren qua smaak mij iets té gebrand, net alsof je een fles bock door een koffiefilter haalt.
Kleiner volume vaak, dus minder consistent. Toch zitten er ook bij de minder commerciele bieren echt goede tussen. De scheldebrouwerij bijvoorbeeld, die is (volgens mij) nog steeds zelfstandig, en brouwt echt hele goede bieren (Lamme Goedzak :9~ )

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Minder consistent herken ik wel, er zijn hier een aantal regionale micro brouwerijen. Waar ik af en toe een flesje van koop maar de ene batch is lekkerder dan de andere.

Dan zijn de biertjes van iets grotere (maar als nog regionale) brouwerijen al een stuk consistenter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Chaoss schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:34:
Gisteravond de winterbock van Grolsch gehad. Zat een lichte speculaas smaak aan. Normaal gesproken ben ik niet zo van de toegevoegde smaakjes maar deze was wel erg lekker!
Smaken verschillen blijkbaar. Ik kan me namelijk nog herinneren dat ik hem zelfs heel erg vies vond.
Zelfs zo vies en kunstmatig zoet, dat ik hem niet eens heb opgedronken.
Maar misschien dat deze al voor de 'nieuwe' winter is?

Op untappd heb ik hem destijds een 1/5 voor de moeite gegeven zag ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
GreNade schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:42:
[...]

Kleiner volume vaak, dus minder consistent. Toch zitten er ook bij de minder commerciele bieren echt goede tussen. De scheldebrouwerij bijvoorbeeld, die is (volgens mij) nog steeds zelfstandig, en brouwt echt hele goede bieren (Lamme Goedzak :9~ )
Maar waar leg je de grens? Onder de speciaalbieren is De Schelde toch wel een grote gevestigde naam.

Geen verkeerde trouwens, ben er ook fan van. Net als 't Anker, 't IJ, La Trappe en Rochefort. (Hoe zelfstandig het allemaal is of dat het net als de rest onderdeel van InBev is weet ik eigenlijk niet.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Mich007 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:53:
[...]

Smaken verschillen blijkbaar. Ik kan me namelijk nog herinneren dat ik hem zelfs heel erg vies vond.

Zoet issie wel ja maar niet echt kunstmatig er zit honing door heen.

Gelukkig maar dat smaken verschillen, zou anders een saaie boel worden. Ik kan bijvoorbeeld geen kriek of bier met chocolade weg krijgen :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds ik het brouwdok bij mij om de hoek heb ontdekt die haar eigen bier brouwt en in de brouwerij ook nog eens een kaas- en worstplank serveert gemaakt van het eigen bier koop ik geen andere speciaalbieren meer. Dat spul rechtstreeks uit de brouwerij is zo lekker en de brouwhond die daar rondloopt is helemaal fantastisch en zit de hele tijd bierfiltjes te apporteren, met een vriendengroep gaan we minimaal 2 keer per maand daar nu bier drinken en lopend/kruipend naar huis.
Grolsch is met dit bier en haar bockbier altijd zoet, de enige bockbier die ik heel graag drink is die van Heineken, die vind ik heerlijk.

Ik vind de bockbier traditie wel redelijk kapotgemaakt, ik ben begin oktober jarig en het was jarenlang van mij een traditie om op mijn verjaardag bockbier te vinden, daar moest ik soms meer dan 20 slijterijen voor langs voordat ik iemand vond die iets op de kop had weten te tikken, maar nu ligt elke supermarkt al vol met dat spul. Zo zonde, net als pepernoten in de zomer zeg maar.

Maar het vlees is zwak, ik heb vandaag een 6 pack bockbier van Heineken laten bezorgen en ik ga gewoon genieten vanavond :9
JohanKupers schreef op woensdag 19 september 2018 @ 17:40:
Ik zag vandaag in de AH dat ze daar nu ook de Hertog Jan Dubbel in een four-pack verkopen , dat was altijd alleen in een kruikje te koop.
Ik heb hier 33 cl flesjes dubbel van Hertog Jan op de foto staan en die foto komt uit 1994 :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2018 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:26:

[...]

Ik heb hier 33 cl flesjes dubbel van Hertog Jan op de foto staan en die foto komt uit 1994 :)
De laatste jaren was die alleen in de kruik te koop, misschien vroeger wel in fles.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

[...]

haha ik 1,5/5 met als omschrijving: Bier mislukt? Gooi er flink wat kaneel bij en noem t winterbok :)

Van de grote merken heeft Hertog jan meeste de lekkerste (lente/herfst)bock wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik ben zelf ook wel fan van de Brand Dubbelbock. Grolsch is een slobberbokje, iets te zoet om echt lekker te zijn. Maar drinkt wel eenvoudig weg

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:20
Gisteren 2 flesjes Grolsch Tripel Vatgerijpt gehaald (gewoon bij de Appie).
Dit weekend maar eens testen :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohanKupers schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:03:
De laatste jaren was die alleen in de kruik te koop, misschien vroeger wel in fles.
Meen ik ook, volgens mij zelfs 10 jaar lang alleen in kruik. Die kruiken zijn wel leuk, maar ik vond ze altijd wat duur en persoonlijk ga ik als ik voor een wat klassieker bier ga (in mijn ogen dan) voor het elfde gebod e.d. dan voor een dubbel van Hertog Jan, al smaakt hij heerlijk.

Zal ook wel komen omdat ik bij een vorige werkgever na een paar jaar werken een meningsverschil kreeg met de leidinggevende en ik op zoek moest naar een andere baan en als afscheidscadeau hadden ze het lef mij een kruik dubbel van hertog jan te geven (na jaren werken en overuren maken etc.). Dat ontdekte ik thuis, maar als ik dat daar had opengemaakt was die fles niet in de prullenbak gegaan, maar had ik hem ergens anders ingeschoven zeg maar.
Tusk schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:06:
Van de grote merken heeft Hertog jan meeste de lekkerste (lente/herfst)bock wat mij betreft
Komt bij elke test volgens mij ook als winnaar uit de bus, maar ik blijf nog bij Heineken. De Heineken bock van dit jaar smaakt wel anders dan voorgaande jaren.. hij is beter, drinkt ook heerlijk weg (zit al aan mijn derde in een uur tijd, gelukkig maar 6 in huis omdat we morgen 20 gasten krijgen voor een verjaardag, dan moet ik niet al te brak zijn). De eerste bock van het jaar is altijd wel het lekkerste hoor. Echt genieten, elk jaar kijk ik er naar uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2018 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Gisteren 2 flesjes Grolsch Triple Vatgerijpt gehaald (gewoon bij de Appie, 2.50 euro per stuk).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de ah gesproken, heeft iemand weleens de gulpener Cha­teau Neu­b­org daar gekocht? Blauwe flesjes, worden per 2 verkocht. Ik heb ze gekocht, maar ze staan nog niet koud. Ik bewaar hem voor een keer bij een kaasplankje als opstarter naar een zwaarder biertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@Verwijderd ik heb ze een hele tijd geleden gehad. Wat ik me ervan kan herinneren waren ze flink bitter.

Hoewel ik bitter bier wel goed kan waarderen ging deze voor mijn smaak te ver maar verder niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thalaron schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:34:
@Verwijderd ik heb ze een hele tijd geleden gehad. Wat ik me ervan kan herinneren waren ze flink bitter.

Hoewel ik bitter bier wel goed kan waarderen ging deze voor mijn smaak te ver maar verder niet verkeerd.
Mmm, dat is minder, flesje zag er heerlijk uit namelijk, net als met vrouwen zegt het uiterlijk dus niet alles... dus niet drinken zonder iets erbij te eten, bedankt (ik houd niet van bitter bier namelijk).

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 22:58:
[...]

Meen ik ook, volgens mij zelfs 10 jaar lang alleen in kruik. Die kruiken zijn wel leuk, maar ik vond ze altijd wat duur en persoonlijk ga ik als ik voor een wat klassieker bier ga (in mijn ogen dan) voor het elfde gebod e.d. dan voor een dubbel van Hertog Jan, al smaakt hij heerlijk.
Die heb ik twee jaar geleden nog gedronken toen die eenmalig opnieuw was gebrouwen ivm de Geniet en Geef actie van Kika.

[ Voor 13% gewijzigd door JohanKupers op 22-09-2018 11:17 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 22:05
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:03:
Over de ah gesproken, heeft iemand weleens de gulpener Cha­teau Neu­b­org daar gekocht? Blauwe flesjes, worden per 2 verkocht. Ik heb ze gekocht, maar ze staan nog niet koud. Ik bewaar hem voor een keer bij een kaasplankje als opstarter naar een zwaarder biertje.
Al diverse malen uitgeroepen tot beste pilsner van Nederland. Geen gek spul dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 14:34

DikkeBMW

Live '25

Het is herfst, tijd voor Bockbier! Mijn persoonlijke favoriet is by far de La Trappe Bock. Jongens wat een heerlijk biertje is dat.

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb zojuist besloten dat ik ook eens wat bier ga wegzetten om te laten rijpen.
Ik wilde dit eerst in een koelkast doen die op 12 graden staat ingesteld, maar om te zorgen dat het bier echt ongestoord kan blijven staan/liggen, denk ik dat het toch een afgesloten plastic bak in de kruipruimte gaat worden.

Nou las ik hier al over het toevoegen van zand om temperatuur- en vochtschommelingen tot een minimum te brengen, maar zou het nog een toegevoegde waarde hebben om de flessen zelf nog afzonderlijk in plastic te verpakken? Ook had iemand het idee om de kroonkurk te "sealen" met kaarsvet, is dat nog nodig als de fles al in een dichte plastic zak zou zitten?

Is craftbier eigenlijk ook geschikt om te laten rijpen? Ik denk dan aan zoete stouts bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 23-09-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een stout kan je prima een jaar of 4 laten staan, maar een zuur kan je prima een jaar of 20 laten staan. De kroonkurken waxen lijkt me geen verkeerd idee, ookal doe je ze luchtdicht in een plastic zak. Hoor regelmatig dat mensen hun flessen weer uit de kruipruimte halen ivm vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 05:29
LA-384 schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:53:
[...]
Is craftbier eigenlijk ook geschikt om te laten rijpen? Ik denk dan aan zoete stouts bijvoorbeeld.
Volgens mij zijn stouts bij uitstek geschikt om te bewaren ter rijping. Zonder precieze data of ervaringen te hebben mbt de smaakontwikkeling van specifieke bieren zijn er her en der leuke initiatieven om bieren weg te (laten) leggen. Vooral quads, stouts en barley wines (maar ook porters, bockjes en sommige tripels) kunnen door de complexe (kruidige) smaken, moutige basis, hoog alcohol % en aanwezigheid van voldoende zoete tonen prima lang bewaard worden. De tht's op bijna alle stouts van De Molen liggen vaak zo'n 25 jaar(!) na productie.

Heb zelf enkele jaargangen WV12, wat kruikjes HJ GP en enkele De Molen stouts liggen om over een x aantal jaar open te kunnen trekken. Ik ben vooral benieuwd naar de BA versies van de laatste, of tijd de krachtige smaken nog meer balanceren of dat ze al snel na het bottelen op hun best zijn.
Een startup die zo'n 2,5 jaar geleden via crowdfunding begon bieren weg te leggen is De Bourgondische Bierkelder in Breda.

Pils en IPA's zou ik niet wegleggen maar zo snel mogelijk consumeren. Geen idee of saisons, lambics, kriekjes of geuze's goed bewaard kunnen worden maar ik stel me voor dat het hierbij erg afhankelijk is van de kwaliteit van het brouwsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik ga het maar gewoon eens doen. Over 2 jaar vergeten zijn en dan over 10 jaar bij toeval ontdekken :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnnieWbl
@LA-384 Tip: Koop even wat extra flesjes van wat je weglegt om wat eerder te drinken, maakt het "vergeten" wat makkelijker de eerste weken.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 16:19
Gisteren het herfstbier van Brand geprobeerd, ik ben geen super kenner en drink pas de laatste jaren speciaalbier maar het was mwoah, heb er nu nog 5 staan :P
Het is ook niet echt bokbier maar meer iets onherkensbaars haha

Maar proeven en proberen blijft altijd leuk.
DikkeBMW schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:52:
Het is herfst, tijd voor Bockbier! Mijn persoonlijke favoriet is by far de La Trappe Bock. Jongens wat een heerlijk biertje is dat.
Die ga ik dan ook eens proberen. Dubbel Bock en het bockbier van HJ vind ik ook altijd wel lekker.
Ijbok ook maar wat prijziger...

[ Voor 51% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-09-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:51
Panzer Dean schreef op zondag 16 september 2018 @ 17:41:
[...]

Interessant! Wil je toevallig delen waar? Heb 2 jaar in Polen gewoond voor werk en ben groot fan van o.a. de brouwerij Raduga. Helaas tot op heden nergens kunnen vinden waar ze het verkopen in Nederland of een webshop...
Een van deze gok ik ( geheimzinnig antwoord van de originele poster):
https://m.facebook.com/wartasupermarkt/
https://m.facebook.com/Waalwij/

Laatste heeft 250 biersoorten volgens Google.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:03:
gewoon in pilsener in een chique glas :) Vond het niet veel bijzonders. Wel een paar keer wat titels gewonnen op WBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Tusk schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:07:
[...]

gewoon in pilsener in een chique glas :) Vond het niet veel bijzonders. Wel een paar keer wat titels gewonnen op WBA.
Ik vond hem ook tegenvallen. Niet omdat het slecht is maar omdat het zoveel meer doet vermoeden.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:09
JohnnieWbl schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:08:
[...]

Volgens mij zijn stouts bij uitstek geschikt om te bewaren ter rijping. Zonder precieze data of ervaringen te hebben mbt de smaakontwikkeling van specifieke bieren zijn er her en der leuke initiatieven om bieren weg te (laten) leggen. Vooral quads, stouts en barley wines (maar ook porters, bockjes en sommige tripels) kunnen door de complexe (kruidige) smaken, moutige basis, hoog alcohol % en aanwezigheid van voldoende zoete tonen prima lang bewaard worden. De tht's op bijna alle stouts van De Molen liggen vaak zo'n 25 jaar(!) na productie.

Heb zelf enkele jaargangen WV12, wat kruikjes HJ GP en enkele De Molen stouts liggen om over een x aantal jaar open te kunnen trekken. Ik ben vooral benieuwd naar de BA versies van de laatste, of tijd de krachtige smaken nog meer balanceren of dat ze al snel na het bottelen op hun best zijn.
Een startup die zo'n 2,5 jaar geleden via crowdfunding begon bieren weg te leggen is De Bourgondische Bierkelder in Breda.

Pils en IPA's zou ik niet wegleggen maar zo snel mogelijk consumeren. Geen idee of saisons, lambics, kriekjes of geuze's goed bewaard kunnen worden maar ik stel me voor dat het hierbij erg afhankelijk is van de kwaliteit van het brouwsel.
Om mezelf maar eens schaamteloos te quoten voor wat betreft de enorm lange houdbaarheid van Lambiekbieren (Lambiek, Geuze, Kriek):
Jorizzz schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:19:
[...]

... In het kort komt het er op neer dat er op een bepaald moment in het rijpingsproces niets eetbaars meer over is in het bier voor enig micro-organisme dan ook, behalve voor de Brett gisten ('Brett eats everything'). Als je het goed bewaard, donker en constante temperatuur, dan veranderd er vrijwel niets meer aan het bier, omdat Brett ook nog eens zéér langzaam is en ook diens voedingsstoffen mijn of meer uitgeput raken. Min of meer, want Brett eet ook Brett (dead or alive), dus het blijft op een laag pitje wel even doorgaan. Als het goed is wordt het dus over de loop van de jaren alleen iets funkier, wat een gevolg is van de bijproducten van de vergisting door Brett, maar bederven is microbiologisch zo goed als onmogelijk.
Voor wat betreft andere bieren: als de smaak afhankelijk is van hop dan is bewaren sowieso 'geen' optie, want de hopsmaak is het eerste wat verdwijnt (daarom bv. IPA altijd zo vers mogelijk drinken).

Verwijderd

Potjandorie, vandaag mooie bierdag gehad met de maten.

We zijn gaan drinken in de lokale brouwerij, de gemeente had besloten dat hij niet meer om 15.00 mocht gaan schenken, maar om 17.00 pas. Wij kwamen om 16.00 binnen en we waren omdat alles dicht zat via de achterdeur de brouwerij zelf maar ingewandeld en aan een tafel gaan zitten. Na wat praten mochten we al eerder aan het bier en ik informeerde naar het bokbier. Dat was pas over een week klaar en daarna moest het nog een week in de warmtekamer, maar we mochten gelijk tappen uit het brouwvat (een soort aluminium buizen van 8 meter hoog en een paar meter doorsnede). Zat nog niet heel veel alcohol in en ook amper koolzuur, maar om even te proeven hoe het zou gaan worden. Daarna een lading speciaal bier genuttigd en 5 kaasplanken genomen, daarna de trek helemaal weggewerkt bij de lokale chinees met de ober die af en toe nog pokemons met ons gevangen heeft een jaar terug.
cedras schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:50:
Al diverse malen uitgeroepen tot beste pilsner van Nederland. Geen gek spul dus.
d:)b

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2018 22:07 ]

• cedras
Handig dat je online zet dat een brouwerij zijn D&H-vergunning overtreedt. Zou even wat details weghalen. ;)

Verwijderd

cedras schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:50:
Handig dat je online zet dat een brouwerij zijn D&H-vergunning overtreedt. Zou even wat details weghalen. ;)
Dat is inderdaad een handige tip, wil die tent niet kwijtraken. Heb het wat aangepast, helft van het verhaal is nu ook weg, maar dat stuk over het festival post ik binnenkort wel even los.

• cedras
Kan je zo met de neus de toezichthouder aanwijzen, maar ik mag niet wijzen van m'n moeder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:39
Gisteravond van Kees uit de serie Pure & Craft, de barley wine reserva op. 18% vol.

Wow wat was die lekker zeg. Zoet met een scherp randje. Zeker voor herhaling vatbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-09 23:10
Gisteren ben ik blij verrast met het bokbierpakket van beerwulf als verjaardagskado (verjaardag al enkele weken geleden, maar kwam nu pas uit qua planning met de familie). :) :) Er zit een mooi aantal biertjes in waar ik al nieuwsgierig naar was. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Sassie op 01-10-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

En dan ben je nog gul geweest :X
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:26:
Ik vind de bockbier traditie wel redelijk kapotgemaakt, ik ben begin oktober jarig en het was jarenlang van mij een traditie om op mijn verjaardag bockbier te vinden, daar moest ik soms meer dan 20 slijterijen voor langs voordat ik iemand vond die iets op de kop had weten te tikken, maar nu ligt elke supermarkt al vol met dat spul. Zo zonde, net als pepernoten in de zomer zeg maar.
Grappig ik doe hetzelfde met mijn verjaardag, alleen is dat aan het einde van de winter en liggen de bokjes dan allemaal met korting in de schappen. Begin dit jaar 6 flessen 0.75L hertog jan op de kop kunnen tikken voor rond de 2 euro per fles.

Sowieso leuk om in de gaten te houden bij je slijter, 2 weken geleden de Jopen Meesterstuk 2018 met 50% korting kunnen vinden omdat ze tegen de houdbaarheid aanzaten. :9~

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ben allang blij als er weer wat Bokbier in de schappen komt. Kan met die Ipa's niet uit de voeten, en vind de herfst en winterbiertjes echt meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het is zo ver: Bol.com verkoopt nu ook speciaalbier.
Althans, het wordt er verkocht via partners. En de minimale afname is vaak 6 stuks of nog meer.
Zo betaal je voor 6x De Molen Haken en Ogen BBA - 33 cl net geen 40 euro inclusief verzenden. Valt me nog mee voor dit bier. Deze is overigens echt een aanrader :P
Omnipollo staat er ook op...

[ Voor 20% gewijzigd door Nyarlathotep op 03-10-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:21

Wom

Bij Bol.com is het wel aan te raden om ook op de website van de aanbieder zelf te kijken, mochten ze die hebben. Vaak scheelt dat in prijs :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ik ben benieuwd hoe ze kunnen concurreren als ze inkopen bij gall & gall en beerwulf. Je zou verwachten dat ze inkopen bij groothandels...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedras
Nyarlathotep schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:51:
Het is zo ver: Bol.com verkoopt nu ook speciaalbier.
Althans, het wordt er verkocht via partners. En de minimale afname is vaak 6 stuks of nog meer.
Zo betaal je voor 6x De Molen Haken en Ogen BBA - 33 cl net geen 40 euro inclusief verzenden. Valt me nog mee voor dit bier. Deze is overigens echt een aanrader :P
Omnipollo staat er ook op...
Wat een belachelijke prijzen een een dramatische leveringstijden. Geen aandacht aan deze sectie op Bol schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
2.65 euro voor een jupiler bij een minimale afname van 18 stuks.

Welke zot bedenkt zoiets?

https://www.bol.com/nl/l/...-alle-speciaal-bieren_12_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

cedras schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:17:
2.65 euro voor een jupiler bij een minimale afname van 18 stuks.

Welke zot bedenkt zoiets?

https://www.bol.com/nl/l/...-alle-speciaal-bieren_12_
ja idd en 9,99 voor corona...

Check:
Kulmbachter Eisbock: Bol: 8,60 (verkocht door partner hopt)
https://www.bol.com/nl/p/...ge#product_specifications

bij hopt is hetzelfde bier 2,70
https://www.hopt.nl/flessen/5301-kulmbacher-eisbock.html

volgens mij is er ergens iets misgegaan in de communicatie

[ Voor 29% gewijzigd door Tusk op 04-10-2018 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Een hoop van die biertjes kan BOL zelf bij AH uit de schappen halen, snap niet dat ze dat via partners moeten leveren.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Gisteren de Grolsch Kruidige Tripel gehad, die smaakt erg goed.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tusk schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:23:
ik ben benieuwd hoe ze kunnen concurreren als ze inkopen bij gall & gall en beerwulf. Je zou verwachten dat ze inkopen bij groothandels...
Gall en Gall is eigendom van Albert Heijn -net als bol.com- en beerwulf van Heineken... Dus er is nieteens sprake van groothandels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:08
Tusk schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:17:
[...]

ja idd en 9,99 voor corona...

Check:
Kulmbachter Eisbock: Bol: 8,60 (verkocht door partner hopt)
https://www.bol.com/nl/p/...ge#product_specifications

bij hopt is hetzelfde bier 2,70
https://www.hopt.nl/flessen/5301-kulmbacher-eisbock.html

volgens mij is er ergens iets misgegaan in de communicatie
Nee hoor, bol.com biedt 'gratis verzending' en vraagt 8,60. De prijs bij Hopt is zonder verzending, komt dus nog gewoon 5,90 bij waardoor de prijs ook op 8,60 komt :)

Alleen wel vreemd als je er meer dan 1 besteld bij Bol.com dan betaal je per flesje die 5,90 extra terwijl dit bij Hopt gewoon per bestelling is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Das vreemd ik ken geen enkele webshop die de verzendkosten in de prijs van al hun artikelen meerekent...dat komt er toch áltijd bij als je bestelling compleet is en je wilt gaan betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:08
Tusk schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:41:
Das vreemd ik ken geen enkele webshop die de verzendkosten in de prijs van al hun artikelen meerekent...dat komt er toch áltijd bij als je bestelling compleet is en je wilt gaan betalen
Jij denkt dat als een bedrijf 'gratis verzending' aanbiedt dit ook echt gratis is? Dat moet ergens van betaald worden dus zit vaak gewoon in de prijs verwerkt. Alleen in dit geval is het wel erg obvious gedaan :+ Ook totaal niet interessant om bij Bol te bestellen zo.. Tenzij je echt maar 1 flesje wilt, dan maakt het niet uit of je bij Bol of bij Hopt besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Faeshaas schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

Jij denkt dat als een bedrijf 'gratis verzending' aanbiedt dit ook echt gratis is? Dat moet ergens van betaald worden dus zit vaak gewoon in de prijs verwerkt. Alleen in dit geval is het wel erg obvious gedaan :+ Ook totaal niet interessant om bij Bol te bestellen zo.. Tenzij je echt maar 1 flesje wilt, dan maakt het niet uit of je bij Bol of bij Hopt besteld.
Dan nog zou het netjes zijn als er staffels zouden zijn toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Tusk schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:41:
Zelf verzendkosten betalen vind ik de meest logische en eerlijke manier van kopen. Ok, het kost een paar euro. Dat werpt een drempel op, maar je weet dat je die echt altijd zelf betaald. Geen enkele webshop is sinterklaas in de zin dat zij kosten voor jou gaan nemen. Punt bij "gratis" verzenden is dat dat alleen aantrekkelijk is bij kleine bestellingen, bestel je meer dan ga je teveel voor het verzenden betalen omdat dat in de producten ingeprijst is .

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaps
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:04
Ook maar even deelnemen in dit topic :)
Bijna elk soort bier vind ik wel lekker, maar stouts, barleywines, dubbels en quads zijn wel mijn toppers. Laatst nog de Beer Geek Flat White gehad van Mikkeller. Heerlijk volle en zoete koffiestout. Ook nog eens een halve liter en scherp geprijsd bij de lokale slijter.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik neem aan dat er vast nog meer fans van Kees zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Kees is duur maar je hoort er veel hele goede verhalen over. Heb er niet veel van gedronken maar wat ik me ervan herinner was het erg goed.
Heb net toevallig vandaag een pakketje met allemaal keesjes ontvangen. (normaal vind ik 3 euro/fles duur. Bij Kees zijn de goedkope bieren al duurder, meeste zit net onder de 5 euro)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kees is wel leuk ja, paar jaar geleden in geïnvesteerd en 2 jaar later 6 grote flessen stout op bourbonvaten voor terug gekregen. Goed spul :) Niet alles van hem is goed, maar wel redelijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Foxke schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:49:
Kees is wel leuk ja, paar jaar geleden in geïnvesteerd en 2 jaar later 6 grote flessen stout op bourbonvaten voor terug gekregen. Goed spul :) Niet alles van hem is goed, maar wel redelijk wat.
Donders goed spul zelfs. Hebben. Haha...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Kees heeft lekkere bieren, maar niet zo dat ik er fan van ben. Als ik ergens van van móet zijn dan is het toch wel Pohjala. Wat een boel kneiters brouwen die gasten!

Gisteren de Kompaan Bocks en de Hoop ......bock gehad. Beide erg lekker. Vrij weinig met de klassieke bock te maken, maar daarom juist lekker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaps
Ankona schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:29:
Kees is duur maar je hoort er veel hele goede verhalen over. Heb er niet veel van gedronken maar wat ik me ervan herinner was het erg goed.
Heb net toevallig vandaag een pakketje met allemaal keesjes ontvangen. (normaal vind ik 3 euro/fles duur. Bij Kees zijn de goedkope bieren al duurder, meeste zit net onder de 5 euro)
Ik vind Kees qua prijzen nog wel meevallen, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders :P
Welke zitten er in het pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:25
Ik vind Kees wel redelijk wisselvallig. Soms erg goed, een andere keer weer vrij matig. Daarin doel ik op verschillende bieren overigens, niet van batch tot batch.

[ Voor 30% gewijzigd door MiBe op 05-10-2018 12:16 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
klaps schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:10:
[...]

Ik vind Kees qua prijzen nog wel meevallen, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders :P
Welke zitten er in het pakket?
KEES! Wee Heavy
€ 3,30
1
€ 3,30

KEES! AMERICAN BARLEY WINE
€ 2,99
3
€ 8,97

KEES! Caramel Fudge Stout BA Woodford
€ 4,75
3
€ 14,25

KEES! ITS A BLONDE
€ 2,75
2
€ 5,50

KEES! BARREL PROJECT 18:12
€ 4,25
2
€ 8,50

KEES! BARREL PROJECT 18:11
€ 4,25
2
€ 8,50

KEES! BARREL PROJECT 18:09 can
€ 4,25
2
€ 8,50

KEES! Anniversary #3
€ 3,50
2
€ 7,00

Ken ze eigenlijk geen van allen, sommigen zijn me aanbevolen en eigenlijk heb ik ze gewoon allemaal aangeklikt om te proberen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-09 16:05

Jeroen87

Bier Connaisseur

Foxke schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:49:
Mocht je nog een Bubberman overhebben, houd ik me aanbevolen :9

Craft beer specialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaps
Ankona schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:17:
[...]

Ken ze eigenlijk geen van allen, sommigen zijn me aanbevolen en eigenlijk heb ik ze gewoon allemaal aangeklikt om te proberen.
Veel van jouw lijstje heb ik ook niet gehad, maar het ziet er goed uit. De normale caramel fudge stout vind ik erg lekker, ben dus benieuwd naar die BA variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13-09 13:14
Tusk schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:46:
Kees heeft lekkere bieren, maar niet zo dat ik er fan van ben. Als ik ergens van van móet zijn dan is het toch wel Pohjala. Wat een boel kneiters brouwen die gasten!
Helemaal mee eens, fantastische brouwer uit Estland.
Vooral de Cellar series zijn erg lekker (en prijzig).

Goede vergelijkbare brouwers zijn 'Uiltje' uit Nederland en 'Nøgne' uit Noorwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
MiBe schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:16:
Ik vind Kees wel redelijk wisselvallig. Soms erg goed, een andere keer weer vrij matig. Daarin doel ik op verschillende bieren overigens, niet van batch tot batch.
Op een goede bieren na, vind ik de meeste van Kees ook niet zo. De caramel fudge vind ik wel goed voor z'n prijs, maar verder zou ik niet echt iets kunnen aanraden (dusver).
Ik woon in het zuidwesten van Noord Brabant, dus vrij dicht bij deze brouwerij.

Uit deze regio zou ik eerder 'The Hill Devils' tippen.
Vrij onbekend, maar heeft echt hele mooie bieren in verschillende stijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Lopen jullie ook tegen het euvel aan dat bier een tweede keer vaak heel anders smaakt?

Ik heb het nu meermalen meegemaakt. Ik kom een goed bier tegen, koop daarna nog wat meer flesjes en de eerst volgende keer snap ik niet goed meer waar de aanvankelijk hoge score vandaan kwam.

Ik weet dat het erg afhangt van wat je eet van tevoren, maar is er een bepaald iets (bijvoorbeeld juist vettig eten, of juist kruidig eten) wat de smaak het meest positief bepaald? Ik vind het zo jammer dat ik de eerste smaak ervaring niet meer kan nabootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
_NooT_ schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:15:
[...]

Op een goede bieren na, vind ik de meeste van Kees ook niet zo. De caramel fudge vind ik wel goed voor z'n prijs, maar verder zou ik niet echt iets kunnen aanraden (dusver).
Ik woon in het zuidwesten van Noord Brabant, dus vrij dicht bij deze brouwerij.

Uit deze regio zou ik eerder 'The Hill Devils' tippen.
Vrij onbekend, maar heeft echt hele mooie bieren in verschillende stijlen.
The Hill Devils ken ik inderdaad, bij de Caigny in Essen verschillende varianten van gehaald. Als liefhebber van extra hoppige IPA's werd ik er niet echt wild van, ben zelf meer fan van onder meer Evil Twin, Magic Rock, To Øl en Nøgne Ø. Wat Nederlandse brouwers betreft sluit het Uiltje over het algemeen het meeste aan op mijn smaak, ook de Juice Punch-reeks van Frontaal uit Breda vind ik erg goed (weliswaar iets zachter) :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
Ik ben zelf meer een liefhebber van een goede RIS, in dat segment doen ze het goed.

Voor de IPA liefhebbers schijnt de JaxxPloded van the Hill Devils wel goed te zijn.
Deze wordt geloof ik speciaal gebrouwen voor café Jaxx in Roosendaal.
Mocht je daar eens komen, dan is het misschien wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

LA-384 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:18:
Lopen jullie ook tegen het euvel aan dat bier een tweede keer vaak heel anders smaakt?

Ik heb het nu meermalen meegemaakt. Ik kom een goed bier tegen, koop daarna nog wat meer flesjes en de eerst volgende keer snap ik niet goed meer waar de aanvankelijk hoge score vandaan kwam.

Ik weet dat het erg afhangt van wat je eet van tevoren, maar is er een bepaald iets (bijvoorbeeld juist vettig eten, of juist kruidig eten) wat de smaak het meest positief bepaald? Ik vind het zo jammer dat ik de eerste smaak ervaring niet meer kan nabootsen.
vergeet het moment niet, kan ook ontzettend meespelen.

Heb ooit in Schotland op een regenachtige dag de lekkerste whisky OOIT geproefd...dacht ik...want toen ik thuis kwam en een fles bestelde viel hij toch behoorlijk tegen :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:18

Tripl3 D

Brother in Arms

En de derde, vierde en vijfde keer weer anders. Ja hoor. Mijn persoonlijke favoriet is de Rochefort 10.
Meestal haalt die wel 5/5 maar soms ook maar een 3/5.

Dat kan aan allerlei factoren liggen als de omstandigheden (gewoon thuis of op een terras), weersomstandigheden, het soort glas waar je uit drinkt, of je recent nog wat gegeten hebt (en wat), misschien zelfs hoe je je voelt.

De allerhoogste scores zijn bij mij in ieder geval in veel gevallen behaald op een terrasje in de zon in een Belgische stad.
Durf deze bieren bijna niet thuis te proberen, omdat ik bang ben dat ze tegen zullen vallen.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Laatst online: 12:52
Bekend fenomeen: Dat briljante wijntje op het zonnige terras in een Zuid Frans dorpje van de lokale wijnboer is hier in Nederland ook een stuk minder :X

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87

Jeroen87

Bier Connaisseur

De eerste keer ben je denk ik bij bepaalde smaak sneller geneigd deze hoog te beoordelen omdat de smaak nieuw voor je is. Bij een 2de keer valt het vaker meer tegen.

Dat heb ik bijv. bij Westvleteren 12...die vond ik echt 5/5....echter na een hoop andere bieren gedronken te hebben en paar jaar later kwamen we bij de brouwerij in Westvleteren aan, dus bestel een 12 van t vat, beter wordt het niet zou je zeggen.

Ik vond m vlak en stuk minder dan mijn initiële beleving.

Craft beer specialist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
De eerste keer laat je je onbevangen verrassen, de tweede keer heb je een verwachting.

Daarnaast, wat heb je ervoor al gegeten/gedronken?
Hoe zit het met je fitheid?
Je stemming? Waar heb je zin in?

De omstandigheden. Zit je ontspannen op een plezierig terras, dan wordt die ervaring deel van hoe je je biertje ervaart. (en herinnert)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
_NooT_ schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:35:
Ik ben zelf meer een liefhebber van een goede RIS, in dat segment doen ze het goed.

Voor de IPA liefhebbers schijnt de JaxxPloded van the Hill Devils wel goed te zijn.
Deze wordt geloof ik speciaal gebrouwen voor café Jaxx in Roosendaal.
Mocht je daar eens komen, dan is het misschien wel de moeite waard.
Ah, thnx voor de tip! Zal eens binnenstappen als ik in de buurt ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Zodra een leuke fles voor mijn verjaardag gekregen;

La Trappe

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Eten voor en tijdens het bier maakt erg verschil, sommig spijs versterkt, ander spijs verzwakt de beleving dus zeker de moeite waard om hier rekening mee te houden. Temperatuur is imo ook zeer belangrijk (een krachtige chocolade stout op een koude avond met wat oude kaas.. 🤗)

@Jeroen87 WV12 op tap bij In de Vrede? Dacht dat ze alleen uit flesjes schonken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Fijn om te lezen dat ik dus niet alleen ben. Ik vind het wel jammer soms, want ik lust graag dikke, zoete stouts, maar vaak overheerst de koffie te sterk de tweede keer.

Overigens de Rochefort 10 is me nog nooit tegengevallen. Ik vind de traditionele bieren toch meer smaakvast dan de craftbieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
@LA-384 het is natuurlijk ook niet voor niets dat de "traditionele" bieren al jaren/decennia meegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Klein beetje temperatuur verschil kan aardig verschil maken. Ik drink vrij veel IPA en ik ben er achter gekomen dat je die niet rechtstreeks uit de koelkast (4-5 graden) moet drinken want dan hebben ze veel minder smaak. Probeer diezelfde IPA eens op 10 graden, wereld van verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door Chaoss op 06-10-2018 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Chaoss schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 09:03:
Klein beetje temperatuur verschil kan aardig verschil maken. Ik drink vrij veel IPA en ik ben er achter gekomen dat je die niet rechtstreeks uit de koelkast (4-5 graden) moet drinken want dan hebben ze veel minder smaak. Probeer diezelfde IPA eens op 10 graden, wereld van verschil.
Dat is met veel speciaalbieren, probeer het eens met een quadrupel of ander zwaar donkerbier. Daar is het verschil nog groter.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
CaLeX schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:53:
[...]

Dat is met veel speciaalbieren, probeer het eens met een quadrupel of ander zwaar donkerbier. Daar is het verschil nog groter.
Daarom drink ik die bieren ook nooit uit de koelkast, staan bij mij gewoon op kamer temperatuur.

(Het is bekend dat je iets wat koud is minder proeft. Denk ook aan die oude reclame van Jägermeister, daarvan zeiden ze altijd "drink hem ijs en ijskoud". Logisch, dat spul is gewoon niet te zuipen. )

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:31
Zojuist mijn eerste bestelling geplaatst bij Beerwulf.com. Ben benieuwd! De kortingscode "herfst2018" geeft € 5 korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Ik gebruik het alcoholpercentage als richtlijn voor de drinktemperatuur. :)

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

CaLeX schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:53:
[...]

Het zal allemaal wel dat "het zo hoort", maar (lauw)warm bier vind ik echt niet te drinken, of het nu een quadrupel is of een pils. Bij mij komen ze dan ook gewoon uit de koelkast.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik probeer mij aan het advies van de brouwer te houden. En vaak drink je stouts en quads inderdaad op een graad of 15.
Echter vind ik dit zelf niet altijd beter. Al mijn bier komt uit de koelkast. Als ik na het inschenken de smaak niet optimaal vind, dan wacht ik nog even.
Ik schenk mijn bier liever te koud uit met de optie om even te wachten, dan bier direct op kamertemperatuur uitschenken met de kans dat ik hier spijt van krijg :)
IPA's drink ik altijd koud, dan smaken ze het lekkerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
M.b.t. de temperatuur: bedenk je wel dat wanneer je een biertje in een glas schenkt hij al snel 4/5 graden opwarmt t.o.v. uit de koelkast.

Daarnaast, wat is "kamertemperatuur" Vroegah was dat tussen de 15-18 graden? Bij ons is het nu, zonder te stoken, vandaag 24 graden...

Ik heb ze liever wat te koud, dan lauw of (te) warm. Indien te koud laat ik het glas nog wel even staan :)

Vandaag een Gouden Carolus Indulgence Botanic 2017 gehad. Een wat aparte blondine met een wat zachte smaak. Niet verkeerd maar ik ben zelf toch wat meer van een stevige blond zoals Cornet of Duvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:18

Tripl3 D

Brother in Arms

[b]LA-384 in "Speciaalbiertopic III"
Overigens de Rochefort 10 is me nog nooit tegengevallen. Ik vind de traditionele bieren toch meer smaakvast dan de craftbieren.
De enige keer dat ik deze aanzienlijk minder vond was het gedronken uit zo'n klein, dik limonadeglas (met van die ribbels), op een regenachtige dag in een veel te klein vakantiehuisje, waarbij ik vermoed dat vooral dat glas mijn Rochefort 10 vermoord heeft. Tsja, mijn vrouw dacht me een plezier te doen in de vakantie. Kun je moeilijk nee zeggen, anders doet ze nooit meer wat voor me. :+

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Rochefort 10 is goed, erg goed zelfs, maar eigenlijk vind ik de Rochefort 8 beter. Net wat meer in balans.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Metalfreak schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:49:
Het zal allemaal wel dat "het zo hoort", maar (lauw)warm bier vind ik echt niet te drinken, of het nu een quadrupel is of een pils. Bij mij komen ze dan ook gewoon uit de koelkast.
Daar noem je er net wel twee die redelijk koud mogen zijn. ;)

Je kunt wel hevig tegen warmer bier zijn, maar als je een imperial stout koud gaat drinken dan is hij gewoon vies.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Gonadan schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:34:
[...]

Daar noem je er net wel twee die redelijk koud mogen zijn. ;)

Je kunt wel hevig tegen warmer bier zijn, maar als je een imperial stout koud gaat drinken dan is hij gewoon vies.
Die is ook vies als 'ie warm is :+

Dat mensen dat weg krijgen :r

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87

Jeroen87

Bier Connaisseur

Uit de categorie Imperial stout, wat zijn ze lekker. Dit weekend 2 exemplaren gedronken die echt heel goed waren. Waarbij de eerst ook een collab is met Lervig.

Dit was echt waar voor het geld! DAMN! tis dat er niet zomaar 3 op moet drinken maar ik had er wel meer van gelust :P

Evil Twin Brewing - Big Ass Money Stout 3 (17,2%)

Lervig - Coconuts (12,5%)

Craft beer specialist

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Feit is dat kou je smaakpapillen verlamt. Dat is ook de reden waarom je geen ijs in je whisky moet doen. Tenzij t goedkope gore troep is en dat je er zo min mogelijk van wil proeven :)

Pagina: 1 ... 26 ... 197 Laatste