Prima tussendoortjes voor bij de stouts..Foxke schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:36:
Met het flower power thema heb ik ook niks, maar er zijn idd genoeg andere dingen te drinkenEn het is gezellig, we gaan met een grote groep vanaf waalwijk, en daar zijn ook weer bekende die je een tijdje niet meer gezien hebt.
Ben vooral benieuwd naar tommie sjef, daar heb ik nog helemaal niks van op.
Brrr, die Stormaktsporter vond ik echt 3x niks! Had em zo gedronken zonder te weten wat het was. Blij dat ik niet in die rij heb gestaan.JohnnieWbl schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:47:
[...]
Prima tussendoortjes voor bij de stouts..Welke mij bij zijn gebleven op een positieve manier: De Lynchburg Natt van Aegir, de Romkaggen! Stormaktsporter van Närke (wellicht beïnvloed door de hype
) de Talveöö en de CocoBänger van Pohjala. De Side by Side was ook erg lekker, maar zeker niet de 19 euro waard die in de winkel gevraagd werd voor een flesje (33cl).
Mijn beste waren toch wel manderin van tommie sjef, heavy lord van beavertown, cloudwater en die japanners. Die snowball en die barrel aged ipa waren top. En verder de icebock van de molen en van kees!
Die Far East van Shiga Kogen en de Heavy Lord waren inderdaad top! Icebocks heb ik overgeslagen na ervaring van vorig jaar maar hoorde meer goede verhalen over die van Kees. Vond het jammer dat Pohjala geen flesjes had meegenomen dit jaar, had graag een sixpackje Talveöö of CocoBänger meegenomen..Foxke schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 19:31:
[...]
Brrr, die Stormaktsporter vond ik echt 3x niks! Had em zo gedronken zonder te weten wat het was. Blij dat ik niet in die rij heb gestaan.
Mijn beste waren toch wel manderin van tommie sjef, heavy lord van beavertown, cloudwater en die japanners. Die snowball en die barrel aged ipa waren top. En verder de icebock van de molen en van kees!
Hangt er natuurlijk wel van af wat het assortiment van je lokale AH en Gall&Gall is (en wat je zelf zoekt natuurlijk).Ik ga zaterdagavond wat speciaalbieren drinken bij een maat, moet er nog ff een aantal scoren. Ben zo goed als door mijn voorraad heen, niks heel speciaals meer staan. Dus als iemand tips heeft (gewoon Gall & Gall of AH)...
Afgelopen vrijdag wel een St Christoffel Blond meegenomen uit een AH in de buurt. Een hoppige pilsener, vond hem wel lekker. Voor de rest wat blonde bieren en tripels meegenomen, oa Tripel Karmeliet, Kwaremont, Aflligem Tripel, Brugse Zot.
Overigens zitten we nu in de transitie van zomerassortiment naar herfstassortiment, dus binnenkort weer bokbieren in de schappen.
Deze toevallig laatst gehad. En hij is echt Fantastisch!JunkO schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:30:
Heeft er iemand hier al de Gulden Draak "The Brewmasters Edition" geproeft? Een speciale versie gerijpt op whiskyvaten zoals de hier eerder genoemde Gouden Carolus.
[afbeelding]
https://www.gall.nl/shop/...en-draak-brewmaster-33cl/
Ik ben al gecharmeerd van de normalere Gulden Draak bieren, maar deze lijkt mij echt heerlijk.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
En de zomerbieren in de 35% kortingsbakSassie schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:59:
[...]
Hangt er natuurlijk wel van af wat het assortiment van je lokale AH en Gall&Gall is (en wat je zelf zoekt natuurlijk).
Afgelopen vrijdag wel een St Christoffel Blond meegenomen uit een AH in de buurt. Een hoppige pilsener, vond hem wel lekker. Voor de rest wat blonde bieren en tripels meegenomen, oa Tripel Karmeliet, Kwaremont, Aflligem Tripel, Brugse Zot.
Overigens zitten we nu in de transitie van zomerassortiment naar herfstassortiment, dus binnenkort weer bokbieren in de schappen.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Borefts was weer een zeer geslaagd feestje! Zeker op de zaterdag hadden we ook prachtig weer.
Enkele uitschieters voor mij: de eisbock van De Molen èn die van Kees, de Rukkivein van Pohjala, The Far East BA ipa van Tamamura, de Hibiscus van Bakunin, Lumor van Stigbergets, Beer Geek Wedding #6 èn de Cuvee d'Erpigny van Alvinne, Sadako van Weird Beard...
De Stormaktsporter was zeker de moeite waard vond ik. Vrijdag 20 minuten in de rij moeten staan.
Gisteren echter stonden ze ineens bij ons aan de statafel en kregen wij de eerste glaasjes. Feest!
Het was zaterdag wel èrg druk. Mijn laatste keer was 2 jaar terug en toen was het aanmerkelijk rustiger. Volgend jaar 3000 ipv 3500 kaarten? Ik heb me er echter niet erg aan gestoord.
Enkele uitschieters voor mij: de eisbock van De Molen èn die van Kees, de Rukkivein van Pohjala, The Far East BA ipa van Tamamura, de Hibiscus van Bakunin, Lumor van Stigbergets, Beer Geek Wedding #6 èn de Cuvee d'Erpigny van Alvinne, Sadako van Weird Beard...
De Stormaktsporter was zeker de moeite waard vond ik. Vrijdag 20 minuten in de rij moeten staan.
Gisteren echter stonden ze ineens bij ons aan de statafel en kregen wij de eerste glaasjes. Feest!
Het was zaterdag wel èrg druk. Mijn laatste keer was 2 jaar terug en toen was het aanmerkelijk rustiger. Volgend jaar 3000 ipv 3500 kaarten? Ik heb me er echter niet erg aan gestoord.
Heavy Lord was geniaal, de Lord Smog Almighty was mij iets teveel rook
Verder was Tommiesjef top (meteen al 3 de soorten geproefd), die stond dus de hele dag uit flessen te schenken
en de IBA van de Japanners vond ik een smaakbommetje. Het sake biertje was ook heel erg fris en verrassend 
De themabiertjes met de bloemen waren vooral 's middags in de zon erg fijn
Halve middag aan de picknicktafels doorgebracht met een worstje en een kaasje, was erg goed te doen!
Mn favoriete brouwerij La Pirata was ook van de partij, met name de Blackadder en de Black Block IS. Ai Carmela had ik al vaker in huis gehad.
Kreeg ook nog een (Narke?) stout in mn handen gedrukt, gerijpt op Laphroaig vat, oei oei oei
Volgens mij niet dat vat wat ze buiten gingen tappen, maar weer iets vaags 
Als afmakert de Eisbock van Kees, en dat was met recht DE afmakert voor in de trein (26% ofzo). Hoempf
De themabiertjes met de bloemen waren vooral 's middags in de zon erg fijn
Halve middag aan de picknicktafels doorgebracht met een worstje en een kaasje, was erg goed te doen!
Mn favoriete brouwerij La Pirata was ook van de partij, met name de Blackadder en de Black Block IS. Ai Carmela had ik al vaker in huis gehad.
Kreeg ook nog een (Narke?) stout in mn handen gedrukt, gerijpt op Laphroaig vat, oei oei oei
Als afmakert de Eisbock van Kees, en dat was met recht DE afmakert voor in de trein (26% ofzo). Hoempf
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Afgelopen vrijdag hier in het dorp ook een speciaalbieravond, was zelf zeer positief verast door de bieren van Lux Brewery en dan met name "R'eye of the storm" vond dat echt een topper.
2 dagenChiron schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:08:
Heavy Lord was geniaal, de Lord Smog Almighty was mij iets teveel rookVerder was Tommiesjef top (meteen alle 3 de soorten geproefd), die stond dus de hele dag uit flessen te schenken
Had Tommie Sjef zaterdag 3 soorten? Welke waren dat? Vrijdag waren het er zes als ik het goed heb: druif, blauw, mandarijn, salie, bloesem en framboos?
Ik was er vrijdagJohnnieWbl schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:41:
[...]
2 dagen
Had Tommie Sjef zaterdag 3 soorten? Welke waren dat? Vrijdag waren het er zes als ik het goed heb: druif, blauw, mandarijn, salie, bloesem en framboos?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Wie durfde op Borefts dat biertje met bevergeil van Narke te proeven (Närke Bäver)?
Wat een gedrocht, kon ook niet anders! Rook naar lijm en ziekenhuis en smaakte ook niet veel beter.
Wat een gedrocht, kon ook niet anders! Rook naar lijm en ziekenhuis en smaakte ook niet veel beter.
[ Voor 3% gewijzigd door D. Ninjai op 25-09-2017 21:09 ]
Haha, die had ik niet eens gezien 
Ik wilde nog wel meer biertjes proeven, maar met bijna 60 biertjes in 2 dagen (natuurlijk ook slokjes van anderen) zat ik wel aan mijn tax.
Jammer dat die 200 fathoms van Galway zo belachelijk gelimiteerd was. Eindeloze rij bij die tent bijna een half uur van tevoren. Zowel op vrijdag als zaterdag slechts 30 glaasjes beschikbaar....
Gelukkig al besloten niet aan die extreme gekte mee te doen.
Iemand nog de fles Eisbock van de Molen meegenomen? Wel 35 euro voor 75cl, maar nadat ik deze ook had geproefd wist ik dat ik een goede aankoop had gedaan!
Ik wilde nog wel meer biertjes proeven, maar met bijna 60 biertjes in 2 dagen (natuurlijk ook slokjes van anderen) zat ik wel aan mijn tax.
Jammer dat die 200 fathoms van Galway zo belachelijk gelimiteerd was. Eindeloze rij bij die tent bijna een half uur van tevoren. Zowel op vrijdag als zaterdag slechts 30 glaasjes beschikbaar....
Gelukkig al besloten niet aan die extreme gekte mee te doen.
Iemand nog de fles Eisbock van de Molen meegenomen? Wel 35 euro voor 75cl, maar nadat ik deze ook had geproefd wist ik dat ik een goede aankoop had gedaan!
Met een enkele slok van een ander krijg je toch nooit echt een goed beeld van het bier? Het valt mij op dat ik minimaal een half glas nodig heb om echt een oordeel te kunnen vellen. Best vaak verandert mijn perceptie nog als ik wat meer slokken gehad heb.
Soms bouwt de smaak op en wordt het echt briljant, soms gaat er iets tegen staan en ben je er aan het einde van het glas helemaal klaar mee.
Soms bouwt de smaak op en wordt het echt briljant, soms gaat er iets tegen staan en ben je er aan het einde van het glas helemaal klaar mee.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik denk dat ik zelf zeker 45 glaasjes op heb. Het is natuurlijk maar een kleine hoeveelheid, en van sommige bieren krijg je ook maar een half glas.
Een compleet beeld van een bier krijg je daarom sowieso niet. Sommige bieren gaan ook anders (niet alijd beter) smaken als ze een beetje opwarmen. Die tijd neem je nu ook niet.
Tel daar nog bij op dat na een x aantal bier je smaakpapillen ook wat kuren gaan vertonen, zeker na een aantal IPA's.
Vorig jaar nam ik van een aantal bieren een tweede glas, maar omdat er nu zó veel lekkers was heb ik dat niet gedaan. Met uitzondering van de Stormaktsporter dan
Een compleet beeld van een bier krijg je daarom sowieso niet. Sommige bieren gaan ook anders (niet alijd beter) smaken als ze een beetje opwarmen. Die tijd neem je nu ook niet.
Tel daar nog bij op dat na een x aantal bier je smaakpapillen ook wat kuren gaan vertonen, zeker na een aantal IPA's.
Vorig jaar nam ik van een aantal bieren een tweede glas, maar omdat er nu zó veel lekkers was heb ik dat niet gedaan. Met uitzondering van de Stormaktsporter dan
Bij de Plus zijn deze week bockbieren en enkele andere blond/triple/IPA bieren in de aanbieding. Bock zelfs 1+1.
Zelf Chouffe Bock, Kwaremont bock, Brugse Zot, Mooie Nel, Rochefort 10, Westmalle Tripel en Skuumkoppe gehaald. Alleen de beiden bokjes heb ik nog nooit op.
Tevens een Bockbier pakket besteld bij beerwulf, 12 verschillende bieren voor €24,-. Daarvan heb ik zelfs de meeste nog nooit op
Zelf Chouffe Bock, Kwaremont bock, Brugse Zot, Mooie Nel, Rochefort 10, Westmalle Tripel en Skuumkoppe gehaald. Alleen de beiden bokjes heb ik nog nooit op.
Tevens een Bockbier pakket besteld bij beerwulf, 12 verschillende bieren voor €24,-. Daarvan heb ik zelfs de meeste nog nooit op
[ Voor 20% gewijzigd door remzor op 26-09-2017 20:20 ]
Daarom ook tussendoor even een slok water en spoelen met het plastic barrel aged brew waterNyarlathotep schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:50:
Ik denk dat ik zelf zeker 45 glaasjes op heb. Het is natuurlijk maar een kleine hoeveelheid, en van sommige bieren krijg je ook maar een half glas.

Ik begon de vrijdag met de eisbock van Kees
Daarna eigenlijk vrijwel alleen maar stouts en porters gedronken. Dat zijn gewoon mijn favoriete stijlen.
Wel even die leuke bidon van de Molen gehaald, en die heb ik beide dagen 2 keer leeggedronken. Dat helpt.
De zaterdag heb ik mij ook op de sours en ipa's gestort. Maar ik merk dat ik een beetje ipa moe wordt denk ik...
Bij Cloudwater hadden ze vrijdag de Chublles op tap. Deze stond niet op het programma. Hij was lekker, maar de 4.41 die hij op Untappd kreeg begreep ik niet zo. Wel een bijzondere niet te bittere smaak, maar het deed mij weinig.
Nee, geef mij maar een dikke stout of porter, of een lekker bloemige sour

Daarna eigenlijk vrijwel alleen maar stouts en porters gedronken. Dat zijn gewoon mijn favoriete stijlen.
Wel even die leuke bidon van de Molen gehaald, en die heb ik beide dagen 2 keer leeggedronken. Dat helpt.
De zaterdag heb ik mij ook op de sours en ipa's gestort. Maar ik merk dat ik een beetje ipa moe wordt denk ik...
Bij Cloudwater hadden ze vrijdag de Chublles op tap. Deze stond niet op het programma. Hij was lekker, maar de 4.41 die hij op Untappd kreeg begreep ik niet zo. Wel een bijzondere niet te bittere smaak, maar het deed mij weinig.
Nee, geef mij maar een dikke stout of porter, of een lekker bloemige sour
Ook maar besteld voor een bokweekend.remzor schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:17:
Dat wordt vrijdag ff langs een van de twee Plus filialen hier in de buurt.remzor schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:17:
Bij de Plus zijn deze week bockbieren en enkele andere blond/triple/IPA bieren in de aanbieding. Bock zelfs 1+1.
Vandaag in de lokale AH zag ik de Brand Porter en Kompaan Bloedbroeder nieuw in het schap. De Brand ook nog in de Bonus, dus meteen maar allebei meegenomen. Tav de Brand zie ik gemengde reviews, maar goed 't is iig leuk voor het proberen. Eerder ook nog niet tegengekomen in de winkels hier in de buurt (terwijl hij al vorig jaar geïntroduceerd is). Bloedbroeder is een Imperial Stout met als extratje port, klinkt interessant! Eerder de Broeder Jacob Double Port gehad en die vond ik wel lekker (wilde nog eentje kopen voor mijn vader, maar was niet meer te vinden in de slijterijen hier in de buurt
@remzor De La Chouffe bok had ik vorig jaar. Smaakte mij veel te zoet!
@Sassie de Bloedbroeder smaakt goed!
Heb de laatste tijd een voorkeur ontwikkeld voor porters en stouts. Paar weken geleden bij een speciaalbierfestival de Dirty Katarina (Two Chefs Brewing) gehad, erg lekkere R.I.S. (naast hun sowieso goede Howling Wolf). De avond afgesloten met een brouwsel van 't Uiltje van 19%. Bijzondere smaak, voor het eerst dat ik een biertje op had met zo'n alcoholpercentage. Was even wennen, brandde wat in de keel
@Sassie de Bloedbroeder smaakt goed!
Heb de laatste tijd een voorkeur ontwikkeld voor porters en stouts. Paar weken geleden bij een speciaalbierfestival de Dirty Katarina (Two Chefs Brewing) gehad, erg lekkere R.I.S. (naast hun sowieso goede Howling Wolf). De avond afgesloten met een brouwsel van 't Uiltje van 19%. Bijzondere smaak, voor het eerst dat ik een biertje op had met zo'n alcoholpercentage. Was even wennen, brandde wat in de keel
Ik ben ook gek op speciaalbiertjes, met name bock. Gisteren bracht mijn vader Othmar Bock mee:

Vond 'm heerlijk smaken!

Vond 'm heerlijk smaken!
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Lokaal biertje. Nice. Misschien ook eens Filantroop proberen (triple, van Losserse brouwers)Kimberly schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:00:
Ik ben ook gek op speciaalbiertjes, met name bock. Gisteren bracht mijn vader Othmar Bock mee:
[afbeelding]
Vond 'm heerlijk smaken!
Jup, deze kwam uit Ootmarsum. Dank je voor de tipksborg schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:17:
[...]
Lokaal biertje. Nice. Misschien ook eens Filantroop proberen (triple, van Losserse brouwers).
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Ha ontdek dit topic net. Nice!
Gisteren naar een slijter iets verderop geweest met veel speciaalbier. Kwam thuis met een Jopen Verloren Zoon #4, Wittekop, Barbar Bock, Gulden Draak Brewmaster en een Vurige Non. De Jopen en de Barbar heb ik gisteravond genuttigd. Was van beide niet overtuigd. Voor de Gulden Draak fans: de Brewmaster is érg lekker en over 4 weken komt de nieuwe batch van 2017 uit.
Gisteren naar een slijter iets verderop geweest met veel speciaalbier. Kwam thuis met een Jopen Verloren Zoon #4, Wittekop, Barbar Bock, Gulden Draak Brewmaster en een Vurige Non. De Jopen en de Barbar heb ik gisteravond genuttigd. Was van beide niet overtuigd. Voor de Gulden Draak fans: de Brewmaster is érg lekker en over 4 weken komt de nieuwe batch van 2017 uit.
Zo ook een Life is a Beach (Jopen) meegenomen, eens uitproberen. En de Rochefort 10 en Chimay blauw ook maar weer meegenomen voor in de verzamelingMegaTronics schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:35:
[...]
En de zomerbieren in de 35% kortingsbak
Lijkt mij een hele rare combinatie.MegaTronics schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:05:
Grolsch heeft ook iets nieuws:
[afbeelding]
Binnenkort maar eens gaan proeven.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Heeft Schneider al eens gedaan met hun Tap 5 Meine Hopfenweisse.
Ik vond het niks, maar vele anderen vonden het erg goed...
[ Voor 3% gewijzigd door Hyp Hyper op 29-09-2017 16:14 ]
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
Volgende week maar eens proeven.
Nederlandse brouwers komen nog steeds niet in de buurt van een echte Duitse weissen. Misschien wordt het beter als je er een handvol hop bij gooit...
That's what they did here.Nyarlathotep schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:39:
Nederlandse brouwers komen nog steeds niet in de buurt van een echte Duitse weissen. Misschien wordt het beter als je er een handvol hop bij gooit...
De Christoffel weizen - ipa vond ik erg geslaagd. Ben wel benieuwd of de Grolsch daarbij in de buurt komt
Gisteravond gehad en inderdaad een hele aparte combinatie. Moet wel zeggen dat ik er niet lyrisch over ben, maar het heeft wel iets waardoor het werkt. Het is wel meer een bier om in de zon op een terrasje te drinken ipv een najaarsbier.
Tergelijkertijd met de Grolsch Weizen IPA van hierboven ook de Kwaremont Bok meegenomen bij de Plus. Die deze namiddag opengetrokken en die kan mij wel bekoren. Wel een stevige gebrande smaak, ik snap wel dat ie her en der koffie-achtig wordt genoemd.
Om mezelf maar even te quoten; sinds enkele dagen beschikbaar, heb hem vandaag zelf gekochtremzor schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:07:
Persoonlijk wacht ik met smacht op batch #28 van de La Trappe Oak Aged. Wat een heerlijke bieren zijn dat zeg
Batch 28
Voor Batch 28 is de volgende verdeling van toepassing:
Type vaten
in batch
Bruichladdich Port Charlotte Single Malt 71%
Nieuw Eiken Medium Toast 29%
Ben benieuwd. Zelf geen echte whiskey liefhebber, maar wil hem zeker proberen. Whiskey, turf, rook smaak. De quadruppel vind ik sowieso gewoon geweldig!
Vorige week dinsdag om half 9 vanuit Groningen naar Westvleteren gereden nadat we een week daarvoor hadden gebeld en twee kratten XII konden bestellen. Na twee dagen bellen overigens 😉
Rare gewaarwording om die abdij na een lange reis in the middle of nowhere te vinden.
Onze twee kratten/ bakken à €54 inclusief € 12 voor statiegeld en de bak gekocht in de soort "drive through".
Daarna direct voor de tosties en bierproeven naar het naastgelegen "commerciële" In de vrede lokaal gegaan.
Daar kon je zó de Blonde, de 8 en de 12 nuttigen en in de shop de 12 voor €22,50 per six pack kopen...😮
Na de Blonde en de 10 genuttigd te hebben direct weer terug naar huis.
Uiteraard dik uur in de file gestaan bij Antwerpen en 's avonds om half 9 thuis weer aangekomen.
Kost je een vrije dag en lange reis maar ik hou me er maar aan vast dat het de moeite waard was én ja nog maar 1 flesje gedronken..... 😅
Over 2 maanden maar weer bellen en dan op dag dat ze die aanbieden voor twee kratten Blonde gaan.
Rare gewaarwording om die abdij na een lange reis in the middle of nowhere te vinden.
Onze twee kratten/ bakken à €54 inclusief € 12 voor statiegeld en de bak gekocht in de soort "drive through".
Daarna direct voor de tosties en bierproeven naar het naastgelegen "commerciële" In de vrede lokaal gegaan.
Daar kon je zó de Blonde, de 8 en de 12 nuttigen en in de shop de 12 voor €22,50 per six pack kopen...😮
Uiteraard dik uur in de file gestaan bij Antwerpen en 's avonds om half 9 thuis weer aangekomen.
Kost je een vrije dag en lange reis maar ik hou me er maar aan vast dat het de moeite waard was én ja nog maar 1 flesje gedronken..... 😅
Over 2 maanden maar weer bellen en dan op dag dat ze die aanbieden voor twee kratten Blonde gaan.
Mooi verhaal, wil het ook nog eens gaan doen. Ben alleen bang dat het enigszins tegenvalt door de hoge verwachtingen en de hele hype eromheen.GRUMBLER schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:31:
Vorige week dinsdag om half 9 vanuit Groningen naar Westvleteren gereden nadat we een week daarvoor hadden gebeld en twee kratten XII konden bestellen. Na twee dagen bellen overigens 😉
Praktische vraag, kun je er pinnen?
Leuk om te doen! Zelf ook de verschillende bieren geprobeers en heb het glas. Mocht je er de tijd/zin niet voor hebben; net over de grens in Brabant kun je het spul ook scoren. Overigens ook wel bij wat Nederlandse verkopers.. al mag het officieel niet van Westvleteren.
Ik vond de 12 wel goed, de blonde kon me niet bovengemiddeld bekoren volgens mij. Moet zeggen dat ik de Rocheforts ook gewoon erg lekker vind, en die liggen bij de Appie
Ik vond de 12 wel goed, de blonde kon me niet bovengemiddeld bekoren volgens mij. Moet zeggen dat ik de Rocheforts ook gewoon erg lekker vind, en die liggen bij de Appie
De st Bernardus Abt 12 lijkt nog het meest op de WV12, maar de Rochefort 10 is ook een erg goede.remzor schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:53:
Leuk om te doen! Zelf ook de verschillende bieren geprobeers en heb het glas. Mocht je er de tijd/zin niet voor hebben; net over de grens in Brabant kun je het spul ook scoren. Overigens ook wel bij wat Nederlandse verkopers.. al mag het officieel niet van Westvleteren.
* Bestla ook nog 1 kistje met WV12 heeft staan. Volgend jaar maar weer eens bellen.
In de Vrede : Bestel het ijsje met WV12 erin verwerkt
[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 12-10-2017 06:51 ]
De Sint Bernardus abt 12 vind ik persoonlijk beter dan de WV12. Heb die ooit eens na mekaar gedronken en vond die sint bernardus veel voller van smaak. Moet wel zeggen dat de WV mee toen wel serieus is tegengevallen. Had die ooit al eens gedronken en toen vond ik die beter. Vind hem te duur voor wat het is, de Sint Bernardus is makkelijker te verkrijgen en vooral de prijs is schappelijk.
Dinsdag verschillende bieren van Wendelinus geproefd op de beurs in Keulen.
Niet heel enthousiast maar moet zeggen dat het uit een plastic bekertje kwam en niet gekoeld was.
Een Wendelinus Blonde 6,8% meegekregen nadat ik zei dat ik met de auto was. Die ga ik op 21 Oktober maar eens openen (Feestdag/herdenkingsdag van Wendelinus van Trier). Wikipedia: Wendelinus
Verder afgelopen weekend Lekkerbek gehad van Oedipus. Behoorlijk zuur en moest erg wennen aan de smaak.
Niet heel enthousiast maar moet zeggen dat het uit een plastic bekertje kwam en niet gekoeld was.
Een Wendelinus Blonde 6,8% meegekregen nadat ik zei dat ik met de auto was. Die ga ik op 21 Oktober maar eens openen (Feestdag/herdenkingsdag van Wendelinus van Trier). Wikipedia: Wendelinus
Verder afgelopen weekend Lekkerbek gehad van Oedipus. Behoorlijk zuur en moest erg wennen aan de smaak.
[ Voor 11% gewijzigd door Purehz op 12-10-2017 12:13 ]
Past een beetje bij de hype, overal moet een bak hop in. Het lijkt af en toe niet meer om de smaken te gaan die een bepaald type hop kan brengen, maar gewoon om overal maar bitterheid in te brengen.Touchdomex schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:12:
Lijkt mij een hele rare combinatie.
Het is vaak gewoon zonde, van die biertypen waar het gewoon niet bij hoort vervuilen met een kuub hop. Terwijl een echt goede IPA prima te waarderen is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Grappig, bijna niemand kan de twee (mits allebei 'vers') uit elkaar halen bij blind proeven. Als je ze een paar jaar laat rijpen schijnen ze dan weer duidelijk verschillend te worden. Alleen heb ik nooit het geduld om bier jaren te laten rijpenMef schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:42:
De Sint Bernardus abt 12 vind ik persoonlijk beter dan de WV12. Heb die ooit eens na mekaar gedronken en vond die sint bernardus veel voller van smaak. Moet wel zeggen dat de WV mee toen wel serieus is tegengevallen. Had die ooit al eens gedronken en toen vond ik die beter. Vind hem te duur voor wat het is, de Sint Bernardus is makkelijker te verkrijgen en vooral de prijs is schappelijk.
Weet je zeker dat het niet te verklaren is door verschil in temperatuur, versheid, het simpele feit dat je al een stevig bier ophad, voordat je de andere ging proeven? Veel speciaalbier komt pas tot zijn recht als het enigszins op temperatuur komt. Als je die rustig opdrinkt terwijl hij opwarmt, en je neemt daarna een ijskoude nieuwe, dan zal die nieuwe (in eerste instantie) inderdaad een stuk minder vol smaken natuurlijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Jorizzz op 12-10-2017 14:48 ]
Maar gaat dan de prijs niet een paar keer over de kop? Zo nee, heb je toevallig een adres?remzor schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:53:
Feeling lucky...Phunk
Bij de meeste slijters betaal je zo € 11 a € 12 en dan kopen ze het in voor € 8 per fles ongeveer.
Is het ook, ik vond hem meer een IPA dan een weizen, de hoppigheid knalt eruit. Het was niet de slechtste IPA die ik ooit heb gehad, maar er zijn veel betere exemplaren beschikbaar.Gonadan schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:09:
[...]
Past een beetje bij de hype, overal moet een bak hop in. Het lijkt af en toe niet meer om de smaken te gaan die een bepaald type hop kan brengen, maar gewoon om overal maar bitterheid in te brengen.
Het is vaak gewoon zonde, van die biertypen waar het gewoon niet bij hoort vervuilen met een kuub hop. Terwijl een echt goede IPA prima te waarderen is.
Komende zaterdag nog een kleine bierproeverij met wat vrienden, met verschillende soorten bier. Uiteindelijk is dit de selectie geworden:
- Gulden Draak - The Brewmaster Edition
- Kasteel - Cuvée Du Chateau
- Kompaan - 39 Bloedbroeder
- Slaapmutske - Tripel
- St. Louis - Premium Kriek
- Straffe Hendrik - Quadrupel
- Texels - Stormbock
- Urthel - Saisonnière
- vandeStreek - Koper
- Vedett - Extra White
Leuke lijst, maar ik zou een andere volgorde aan houden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Alfabetisch drinken zal vast niet gebeuren.Gonadan schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:55:
Leuke lijst, maar ik zou een andere volgorde aan houden.
De prijs durf ik je zo niet te zeggen, maar echt vlak over de grens bij Tilburg ligt het kleine Belgische plaatsje Poppel. De Bierschuur verkoopt (volgens mij vrijwel altijd) ook de bieren van Westvleteren.Blucky schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:58:
[...]
Maar gaat dan de prijs niet een paar keer over de kop? Zo nee, heb je toevallig een adres?
Wie weet waar ik in NL het biertje: "Pliny The Elder" (Russian River Brewery) kan kopen? Heb deze gehad in US, maar dit was tot een van de beste bieren die ik heb gehad. Maar nog niet kunnen vinden hier.
Beide in soortgelijke omstandigheden gedronken. Eerst de WV rustig opgedronken en een 2-3tal uur later de Abt 12. Als je weet dat de gist tussen beide verschillend is (WV gebruikt zelfde gist als westmalle, Abt 12 heeft de originele WV gist uit het originele recept), en die met al zijn bijproducten een grote invloed heeft op de smaak dan moet je toch een zeker verschil kunnen waarnemen, hoe zeer ze ook op elkaar lijken. Blind is het waarschijnlijk moeilijker, maar als je de verschillen kent en weet op welke accenten je moet letten kan je ze heus wel uit elkaar halen.Jorizzz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:48:
[...]
Grappig, bijna niemand kan de twee (mits allebei 'vers') uit elkaar halen bij blind proeven. Als je ze een paar jaar laat rijpen schijnen ze dan weer duidelijk verschillend te worden. Alleen heb ik nooit het geduld om bier jaren te laten rijpen
Weet je zeker dat het niet te verklaren is door verschil in temperatuur, versheid, het simpele feit dat je al een stevig bier ophad, voordat je de andere ging proeven? Veel speciaalbier komt pas tot zijn recht als het enigszins op temperatuur komt. Als je die rustig opdrinkt terwijl hij opwarmt, en je neemt daarna een ijskoude nieuwe, dan zal die nieuwe (in eerste instantie) inderdaad een stuk minder vol smaken natuurlijk.
Heb trouwens reeds het tegengestelde gehoord: dat ze hoe ouder net hoe meer gaan verschillen van smaak. Ik hoop van daar over enkele jaren wat meer over te kunnen zeggen: heb er van elk enkele staan sinds 2015. Wil ergens eind 2018 (nog zo lang) tegen dat ze toch een goeie 3 jaar op de teller staan hebben de eerste eens gaan proeven.
Kleine opmerking: het aanbod in de winkel kan per dag verschillen. Soms de 12, soms de 8, soms de blond (en soms 2 soorten).GRUMBLER schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:31:
Alle 3 wat mij betreft toppers in hun soort, al zijn we natuurlijk wat verwend met alle extreme bieren in binnen- en buitenland de laatste jaren (voor ieder wat wils).
Kleine tip voor een "bedevaart" naar Westvleteren: als je wat meer tijd hebt kun je bier mooi combineren met het bekijken van de omgeving. De aanwezigheid van WOI is zeer indrukwekkend (slaapplek tip: Talbot House in Poperingen).
Verwijderd
Vergeet niet je € 50 voor benzine erbij op te tellenGRUMBLER schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:31:
.
Op de vismarkt stond 2 week geleden een dame uit amsterdam met speciaalbiertjes, ben alleen de naam vergeten waardoor dit verhaal niet zo interessant is. 2 gekocht voor € 5 en weggegeven.
Westvleteren laatst gedronken: meh...
Ik zit nu aan een Einbecker Ur-Bock Dunkel uit 2014, ging september 2015 over datum. Heerlijk gerijpt, een klein feestje.
Edit:
-Nu ook de Amstel Bock uit 2014 geprobeerd: best aardig, rijpt ook mooi in drie jaar
-Ik zit nu aan de Hertog Jan Bock, ook uit 2014: wow. Echt heel mooi gerijpt met een mooie balans tussen zoet en bitter. Heerlijke afdronk ook.
Ik zit nu aan een Einbecker Ur-Bock Dunkel uit 2014, ging september 2015 over datum. Heerlijk gerijpt, een klein feestje.
Edit:
-Nu ook de Amstel Bock uit 2014 geprobeerd: best aardig, rijpt ook mooi in drie jaar
-Ik zit nu aan de Hertog Jan Bock, ook uit 2014: wow. Echt heel mooi gerijpt met een mooie balans tussen zoet en bitter. Heerlijke afdronk ook.
[ Voor 41% gewijzigd door GSX-MAN op 12-10-2017 22:35 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Nergens. Je kunt lid worden van Facebook groep 'Belgian and Dutch beertraders' of DBBR (hier worden zeldzame bieren 'verloot', voor geld). Reken op prijzen van 25,- euro+ per flesje.The_Scarabial schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:14:
Wie weet waar ik in NL het biertje: "Pliny The Elder" (Russian River Brewery) kan kopen? Heb deze gehad in US, maar dit was tot een van de beste bieren die ik heb gehad. Maar nog niet kunnen vinden hier.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Volgens mij 7/8/9 euro per flesje voor de WV6/8/12. Een cadeauverpakking met 2 van elk kost nog wat er bovenop.remzor schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:47:
[...]
De prijs durf ik je zo niet te zeggen, maar echt vlak over de grens bij Tilburg ligt het kleine Belgische plaatsje Poppel. De Bierschuur verkoopt (volgens mij vrijwel altijd) ook de bieren van Westvleteren.
Nog een tip, al moet ik hem zelf nog uitproberen. Behalve de Sint-Sixtus abdij zit er in Vleteren (Oost-Vleteren welteverstaan), nóg een hele mooie brouwerij/proeflokaal: die van Struise. Alleen op zaterdagmiddag te bezoeken tussen 14:00 en 18:00. Eén van mijn absolute favorieten, dus dat bezoekje gaat er zeker nog een keer komen!JohnnieWbl schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:26:
[...]
Kleine tip voor een "bedevaart" naar Westvleteren: als je wat meer tijd hebt kun je bier mooi combineren met het bekijken van de omgeving. De aanwezigheid van WOI is zeer indrukwekkend (slaapplek tip: Talbot House in Poperingen).
Voor de startpost heb ik nog het volgende:Boudewijn schreef op zondag 10 juli 2016 @ 12:08:
bierwinkels / kroegen
Offline Winkel: Uw Bierspecialist in Veghel (1400 bieren op voorraad)
Kroeg: Goesting Venray (heel mooi interieur met veel craft bier)
Kroeg: Café De Brouwer Deurne (300 bieren op voorraad met koelruimte achter glas)
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Om even aan te haken bij de post hierboven:
Wellicht al bekend maar stond nog niet in de startspost.
2 Offline winkels (Zwolle & Enschede) van https://www.stanislausbrewskovitch.nl/
Wellicht al bekend maar stond nog niet in de startspost.
2 Offline winkels (Zwolle & Enschede) van https://www.stanislausbrewskovitch.nl/
Nergens.The_Scarabial schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:14:
Een paar maanden terug had de Bierkoning in Amsterdam er een onbekend aantal. Aan het begin van de middag werd dit op hun FB pagina gezet. Natuulijk allemaal reacties van mensen die willen 'reserveren' maar daar doen ze gelukkig niet aan.
Ik wilde rond 17:00 na het werken die kant op, maar binnen een uur was alles weg. Helaas....
Ook ik overwoog kort om te gaan traden maar ik vind dat teveel rompslomp en het is duur.
Bovendien houd ik niet van excessen/fanatiek gedoe dus ik houd het lekker bij simpele zoektochten
Traden is relatief gezien best goedkoop. Als je af en toe in Brussel komt en daar bij release de leuke Cantillon flessen scoort, daar krijg je echt topspul voor terug via Amerikaanse tradepartners. Maar goed, rompslomp is het zeker. Ik heb er ook geen tijd voor, gelukkig heb ik vrienden die traden dus alle whales komen toch wel voorbij.
Rafflen heeft me recent wel wat leuke flessen opgeleverd maar ook een bak geld gekost, daar moet je helemaal niet aan beginnen.
Rafflen heeft me recent wel wat leuke flessen opgeleverd maar ook een bak geld gekost, daar moet je helemaal niet aan beginnen.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Wat wél jammer is, is dat onze lokale bierspeciaalzaak hier in Almere failliet is 
Ik heb er toch best veel leuke biertjes gescoord, voor heel schappelijke prijzen.
Misschien was dat het probleem... Of de wat onhandige locatie in een klein ondergronds winkelcentrumpje.
Ook had hij de gehele La Trappe Oak Aged serie gekocht (net als ik) en hij probeerde deze als serie te slijten. Sterker nog, volgens mij had hij alle flessen zelfs 3x gekocht, dat zou ook nog factor kunnen zijn
Ik heb er toch best veel leuke biertjes gescoord, voor heel schappelijke prijzen.
Misschien was dat het probleem... Of de wat onhandige locatie in een klein ondergronds winkelcentrumpje.
Ook had hij de gehele La Trappe Oak Aged serie gekocht (net als ik) en hij probeerde deze als serie te slijten. Sterker nog, volgens mij had hij alle flessen zelfs 3x gekocht, dat zou ook nog factor kunnen zijn

Net tijdens rondje fietsen in R'dam deze zaak 'gevonden' : Mad About Malt. Onder de Hofbogen (oude spoor naar CS).
Op de site staat een aantal bieren, maar ze hebben veel meer. Ik heb wat van Oproer, Omnipollo en Two Chefs Brewing meegenomen ...
Op de site staat een aantal bieren, maar ze hebben veel meer. Ik heb wat van Oproer, Omnipollo en Two Chefs Brewing meegenomen ...
[ Voor 7% gewijzigd door Goner op 14-10-2017 17:27 ]
Verwijderd
Ik zag van de week dat er wat witte trapisten nu bij mijn slijterij staan, door het lage percentage alcohol (iets van 5 of 6 procent) niet genomen omdat ik momenteel van de 9+ procent bieren ben (geen idee waarom, maar die vind ik momenteeel lekker en dan nemen we het daarvan dus). Zijn dat aanraders die witte trapisten? Smaken die als een soort overjarige witbieren?
De volgende keer moet er eigenlijk een goede kaasplank tussen die bieren staan, past prima op dat mooie stuk hout
Sowieso is een heerlijke kaasplank bij bier echt meer dan goed te doen. Vond laatst een kaasplank van de Jumbo die normaal 9 euro kost voor 2 euro omdat hij volgens de datum op de verpakking die dag nog op moest, 75 cl grote fles bier erbij en heb ervan genoten, werelds. Moet ik vaker doen. Stuk beter dan een paar chipjes die ik normaal bij een biertje neem.
ik heb net die 75cl grand prestige op, maar zit er nu verschil in dat kleinere aardewerken potje waarin het ook zit (ze staan beiden op de foto)? Nee toch? Aangezien je ze wellicht beiden hebt geproefd kan je dit vraagstuk misschien beantwoorden?the_master schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:26:
2 weken geleden ook nog een leuke proef avond gehad met een paar vrienden.
[afbeelding]
De volgende keer moet er eigenlijk een goede kaasplank tussen die bieren staan, past prima op dat mooie stuk hout
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2017 22:43 ]
Alleen is dat aardewerk kruikje wel een aantal jaren oud, dus die is goed nagerijpt.Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:38:
ik heb net die 75cl grand prestige op, maar zit er nu verschil in dat kleinere aardewerken potje waarin het ook zit (ze staan beiden op de foto)? Nee toch? Aangezien je ze wellicht beiden hebt geproefd kan je dit vraagstuk misschien beantwoorden?
Ligt dat ook niet aan het soort bier dat je drinkt? Chips en nootjes gaan wat mij betreft nog steeds prima bij een licht biertje (pils, ipa's, wit, weizen) maar helemaal mee eens dat je bij de zwaardere (8%+?) beter kaas, worst of pure chocolade kunt nemen. Erg leuk om te testen hoe een bier zich houdt bij het eten van die krachtige vette smaken, vullen elkaar soms erg mooi aan!Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:38:
De volgende keer moet er eigenlijk een goede kaasplank tussen die bieren staan, past prima op dat mooie stuk houtSowieso is een heerlijke kaasplank bij bier echt meer dan goed te doen. Vond laatst een kaasplank van de Jumbo die normaal 9 euro kost voor 2 euro omdat hij volgens de datum op de verpakking die dag nog op moest, 75 cl grote fles bier erbij en heb ervan genoten, werelds. Moet ik vaker doen. Stuk beter dan een paar chipjes die ik normaal bij een biertje neem.
Zowel bij brouwerij Noordt (gisteren in het zonnetje) als bij Kaapse Brouwers kun je een kaasplank (evt. ook droge worst) erbij nemen. En inderdaad, bij veel bieren smaakt dat uitstekend.Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:38:
De volgende keer moet er eigenlijk een goede kaasplank tussen die bieren staan,
[ Voor 3% gewijzigd door Goner op 15-10-2017 12:56 ]
Dan ga ik nog liever gewoon weer terug naar US om dat biertje te drinken, haha, maar thnx voor de insightsEvaluationCopy schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 07:54:
[...]
Nergens. Je kunt lid worden van Facebook groep 'Belgian and Dutch beertraders' of DBBR (hier worden zeldzame bieren 'verloot', voor geld). Reken op prijzen van 25,- euro+ per flesje.
Verwijderd
Zeker een goede tip! Vorig jaar naar Ieper geweest, en toen ook zaterdagmiddag naar "het oud schooltje" Heel veel bieren van de tap en kleine proefglaasjes voor niet te veel geld. Urbain zelf was er ook en ging nog rond met een destillaat van 1 van hun bieren waar pepers aan toe waren gevoegd. Echt een super toffe middag gehad daar.Jorizzz schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:40:
[...]
Nog een tip, al moet ik hem zelf nog uitproberen. Behalve de Sint-Sixtus abdij zit er in Vleteren (Oost-Vleteren welteverstaan), nóg een hele mooie brouwerij/proeflokaal: die van Struise. Alleen op zaterdagmiddag te bezoeken tussen 14:00 en 18:00. Eén van mijn absolute favorieten, dus dat bezoekje gaat er zeker nog een keer komen!
Correct, deze was uit 1993. Moet zeggen super smaak maar weinig body.MegaTronics schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:51:
[...]
Alleen is dat aardewerk kruikje wel een aantal jaren oud, dus die is goed nagerijpt.
WestVleteren 12 staat voor december in de planning om te drinken! Ben zeer benieuwd. Een dag ervoor nog maar eens de St Bernardus drinken zodat ik ze hopelijk wat kan vergelijken.
Chimay wit daarentegen...vond ik niet heel bijzonder.
Die van La Trappe smaakt best goed (viel natuurlijk te verwachten. Trappe is een goede brouwer).Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:38:
Zijn dat aanraders die witte trapisten? Smaken die als een soort overjarige witbieren?
Ik zou ze dan toch echt naast elkaar gaan proeven. Kleine glaasjesstraaljager27 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:58:
WestVleteren 12 staat voor december in de planning om te drinken! Ben zeer benieuwd. Een dag ervoor nog maar eens de St Bernardus drinken zodat ik ze hopelijk wat kan vergelijken.
[...]
Die van La Trappe smaakt best goed (viel natuurlijk te verwachten. Trappe is een goede brouwer).
De bokjes zijn er weer!
Slaat nergens op met dit weer, maar het blijft een favoriet genre.
Heb er al een paar gehad:
- Jopen bok, erg duur, neigt naar porter. Prima te doen.
- Brand Dubbelbock; misschien wel de lekkerste tot nu toe.
- chouffe bok; erg waterig
- Amstel Bock, lang mijn favoriet geweest, maar sinds vorig jaar niet meer te drinken.
- Amstel Bock, lang mijn favoriet geweest, maar sinds vorig jaar niet meer te drinken.
Ik had zelf nog een tasting box van Duvel in de koelkast staan. Er waren er al een stuk of 2 van op gegaan. Een enkele maand geleden zijn er weer twee open gegaan waaronder de nummer 3. Die smaakte toen naar zeepsop. Nu trek ik de nummer 1 open en die smaakt ook erg zurig. Het label geeft aan dat het THT tot 8-2017.
Heb het idee dat de Duvels niet erg goed bestand zijn tegen de tijd. En das toch wel opmerkelijk want de Trippel Hop biertjes zitten ver boven de 10% alcohol. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Heb het idee dat de Duvels niet erg goed bestand zijn tegen de tijd. En das toch wel opmerkelijk want de Trippel Hop biertjes zitten ver boven de 10% alcohol. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Zelf ook een groot fan van speciaal bier, achteraf jammer dat ik geen lijst heb bijgehouden van de Craft beers die ik de afgelopen maanden heb gedronken.
Gelukkig kan ik me de afgelopen drie weken nog herinneren
Verder zijn de Amber Ale's heerlijke biertjes voor de donkere maanden.
Gelukkig kan ik me de afgelopen drie weken nog herinneren
- Two Birds Brewing Double Sunset Imperial Amber Ale
- Ekim Brewing Co After Battle Pale Ale
- Elsie The Milk Stout
- James Squire Amber Ale
- White Rabbit Dark Ale
- Wayward OATIS
- Hargreaves Gin Barrel Goose
- White Rabbit Wholpertinger (Quick Soured IPA)
- Pirate Life Stout
- Little Creatures Dog Days
- Hawthorn IPA
- Young Henry's Newtowner
- James Squire One Fifty Lashes
Verder zijn de Amber Ale's heerlijke biertjes voor de donkere maanden.
[ Voor 4% gewijzigd door Wizard91 op 20-10-2017 01:39 ]
Duvel is een bier dat je best een tijdje voor de THT datum opdrinkt. Die kunnen zelfs voor die datum op het etiket al serieus minder lekker smaken vind ik. Je kan aan de smaak bijna ervaren hoe dicht je tegen de THT datum aankomt. Ik vermoed omdat het zo blond is, die zijn zowieso al minder houdbaar dan donkere bieren. Zonde van het bier, maar ik denk dat je de andere 3 ook beter weggiet.Robkazoe schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:43:
Ik had zelf nog een tasting box van Duvel in de koelkast staan. Er waren er al een stuk of 2 van op gegaan. Een enkele maand geleden zijn er weer twee open gegaan waaronder de nummer 3. Die smaakte toen naar zeepsop. Nu trek ik de nummer 1 open en die smaakt ook erg zurig. Het label geeft aan dat het THT tot 8-2017.
En de Trip Hop reeks zit op 9.5% alcohol.
Ik heb een week of zes geleden ook nog zo'n pak opengetrokken, met dezelfde houdbaarheidsdatum. Was nog zéér goed te doen. Die doos heeft overigens wel altijd buiten de koelkast gestaan (min of meer kamertemperatuur) en is dichtgebleven (geen licht dus) tot ik drie dagen achter elkaar steeds twee uit de tasting box naast een standaard Duvel heb gedronken. Misschien dat die manier van bewaren nog heeft geholpen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die paar weken extra ervoor zorgen dat ze bijna allemaal ineens niet meer goed zijn. Weet je zeker dat het niet gewoon de hop was die je niet lekker vond? Er zaten nogal grote verschillen in de smaak tussen de zes bieren, met behoorlijke hopinvloeden en ze waren allemaal ook behoorlijk anders dan de gewone Duvel.Robkazoe schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:43:
Bij de Deen hebben ze online een Bockbier Pakket te koop voor € 25:
- 2x Cornelis herfstbock
- 2x La trappe bockbier
- 2x Gulpener herfstbock
- 1x La Chouffe bokbier
- 1x Gulpener Ijsbock
- 1x Bavaria bokbier
- 1x Heineken tarwebock
- 1x Grolsch herfstbock
- 1x Brand dubbelbock
- 1x Alfa bockbier
- 1x Amstel bockbier
- 1x Jopen 4 granen bokbier
- 1x Hertog jan bockbier
- 1x Texels bockbier
[ Voor 5% gewijzigd door MegaTronics op 22-10-2017 11:37 ]
Hoezo 17? De Brand is toch een Dubbelbock?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oeh gisteren een vet bockbier gedronken: het uiltje apfelstrudel doppelbock! 11% beetje stout achtig met een apfelstrudel accent hehe

[ Voor 38% gewijzigd door dano_nl op 22-10-2017 12:36 ]
Meh
Klinkt plausibel. Volgende keer maar sneller opdrinken. Heb de rest inderdaad al weggegooid. Opengemaakt, snel geproefd en tot de conclusie gekomen dat ze niet echt lekker meer zijn.Mef schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:16:
[...]
Duvel is een bier dat je best een tijdje voor de THT datum opdrinkt. Die kunnen zelfs voor die datum op het etiket al serieus minder lekker smaken vind ik. Je kan aan de smaak bijna ervaren hoe dicht je tegen de THT datum aankomt. Ik vermoed omdat het zo blond is, die zijn zowieso al minder houdbaar dan donkere bieren. Zonde van het bier, maar ik denk dat je de andere 3 ook beter weggiet.
En de Trip Hop reeks zit op 9.5% alcohol.
Hij heeft een tijdje bij mijn moeder op zolder gestaan (maar vooral in de wintermaanden). Daarna is hij in maart of april met doos en al in de koelkast in gegaan bij mij. Misschien dat het geschommel qua temperatuur ook nog wel een negatieve impact heeft gehad.Jorizzz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:30:
[...]
Ik heb een week of zes geleden ook nog zo'n pak opengetrokken, met dezelfde houdbaarheidsdatum. Was nog zéér goed te doen. Die doos heeft overigens wel altijd buiten de koelkast gestaan (min of meer kamertemperatuur) en is dichtgebleven (geen licht dus) tot ik drie dagen achter elkaar steeds twee uit de tasting box naast een standaard Duvel heb gedronken. Misschien dat die manier van bewaren nog heeft geholpen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die paar weken extra ervoor zorgen dat ze bijna allemaal ineens niet meer goed zijn. Weet je zeker dat het niet gewoon de hop was die je niet lekker vond? Er zaten nogal grote verschillen in de smaak tussen de zes bieren, met behoorlijke hopinvloeden en ze waren allemaal ook behoorlijk anders dan de gewone Duvel.
Bedankt beide voor het meedenken!
Chimay Blanche is dan ook geen witbierstraaljager27 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:58:
[...]
Die van La Trappe smaakt best goed (viel natuurlijk te verwachten. Trappe is een goede brouwer).

Wel één van de fijnste tripels wmb!
Rail Away!
Verwijderd
Ik blijf Brand Dubbelbock ook het lekkerste bokbier vinden. Moet zeggen dat die Limburgers daar bij Brand toch wel heel aardig bier maken. Brand Zwaar Blond is bijvoorbeeld ook erg lekker.MikeyMan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 17:01:
De bokjes zijn er weer!
Wikipedia: Brand Zwaar Blond
De nieuwe Porter van hun is ook goed te drinken.
Thanks. Sinds een paar maanden wonen we in R'Dam en dit zijn de mooie zaken om te kennen. Heb je nog meer tips?Goner schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:27:
Net tijdens rondje fietsen in R'dam deze zaak 'gevonden' : Mad About Malt. Onder de Hofbogen (oude spoor naar CS).
Zoals al eerder genoemd : Kaapse Brouwers op Katendrecht (fenix Food Factory), brouwerij Noordt aan (eigenlijk achter, ze zitten in een voormalige brandweer kazerne) de Zaagmokenkade.
En Bier&zO op de Hoogstraat.
[ Voor 22% gewijzigd door Goner op 22-10-2017 17:31 ]
Thanks, deze topic volg ik sinds kort. Afgelopen vrijdag langs Bier&Zo geweest voor een aantal Thornbridges en La Trappe's.Goner schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:29:
Zoals al eerder genoemd : Kaapse Brouwers op Katendrecht (fenix Food Factory), brouwerij Noordt aan (eigenlijk achter, ze zitten in een voormalige brandweer kazerne) de Zaagmokenkade.
De andere zijn al bekend, maar Mad About Malt is nieuw voor mij.
Dit weekend was ik in Duitsland en bij toeval kwam ik langs Heinrich's Super Getränkemarkt. Wilde eigenlijk alleen een broodje halen bij de naastgelegen Aldi, maar toch eerst hier naar binnen gegaan.
Ik was onder de indruk: meer dan 2000 soorten bier (volgens hun site). Heb wel wat meegenomen, met name Duits uiteraard. Een set met 8 soorten van Riegele Biermanufactur. Ik ben erg benieuwd...
Ik was onder de indruk: meer dan 2000 soorten bier (volgens hun site). Heb wel wat meegenomen, met name Duits uiteraard. Een set met 8 soorten van Riegele Biermanufactur. Ik ben erg benieuwd...
www.steamloco.info
Verwijderd
Licht is inderdaad echt funest, laat maar eens wat flesjes in het licht staan en vergelijk die met flessen die altijd in het donker hebben gestaan. In belgie noemen ze het volgens mij kattenpis geur ofzoiets.Jorizzz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:30:
[...]
Ik heb een week of zes geleden ook nog zo'n pak opengetrokken, met dezelfde houdbaarheidsdatum. Was nog zéér goed te doen. Die doos heeft overigens wel altijd buiten de koelkast gestaan (min of meer kamertemperatuur) en is dichtgebleven (geen licht dus) tot ik drie dagen achter elkaar steeds twee uit de tasting box naast een standaard Duvel heb gedronken. Misschien dat die manier van bewaren nog heeft geholpen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die paar weken extra ervoor zorgen dat ze bijna allemaal ineens niet meer goed zijn. Weet je zeker dat het niet gewoon de hop was die je niet lekker vond? Er zaten nogal grote verschillen in de smaak tussen de zes bieren, met behoorlijke hopinvloeden en ze waren allemaal ook behoorlijk anders dan de gewone Duvel.
En de tripel hop is wel het beste om zo vers mogelijk te drinken als je echt voor de hopsmaak gaat. Hopsmaak vergaat best snel daarom is ipa beter om zo vers mogelijk te drinken.
Die heb ik bij het weerter bierfestival gehad, was wel aan het einde van de avond dus misschien niet heel objectief meer maar dat vond ik 1 van de betere bieren die ik daar gedronken heb.dano_nl schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:34:
Oeh gisteren een vet bockbier gedronken: het uiltje apfelstrudel doppelbock! 11% beetje stout achtig met een apfelstrudel accent hehe
[afbeelding]
Vorige week een weekje weg geweest en dan elke avond aan een bockje gezeten.Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:51:
[...]
Ik blijf Brand Dubbelbock ook het lekkerste bokbier vinden. Moet zeggen dat die Limburgers daar bij Brand toch wel heel aardig bier maken. Brand Zwaar Blond is bijvoorbeeld ook erg lekker.
- Hertog Jan Bock
- Brand DubbelBock
- Brouwerij het IJ Bockbier
Vond ze alledrie wel lekker. De Hertog Jan heeft een hele mooie donkere kleur maar de smaak van Brand DB vond ik toch net wat aangenamer. Die van brouwerij het IJ was wel het lekkerste maar daar is de prijs ook naar.
Afgelopen weekend ook wat Hertog Jan Karakter gehaald. Vind ik ook erg lekker. Die Limburgers weten inderdaad wel hoe ze een goed speciaalbier moeten maken.
Brand maakt voor een traditionele pilsbrouwer inderdaad goed speciaalbier. De IPA en Saison zijn ook goed te drinken.Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:51:
[...]
Ik blijf Brand Dubbelbock ook het lekkerste bokbier vinden. Moet zeggen dat die Limburgers daar bij Brand toch wel heel aardig bier maken. Brand Zwaar Blond is bijvoorbeeld ook erg lekker.
Het zijn er toch 18, de Alfa bockbier zit er ook dubbel in.MegaTronics schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 11:35:
Bij de Deen hebben ze online een Bockbier Pakket te koop voor € 25:Ze zeggen 18 flessen, maar ik tel er maar 17. Misschien dat ze er weer een glas bij doen, zoals bij de Vaderdag aanbieding.
- 2x Cornelis herfstbock
- 2x La trappe bockbier
- 2x Gulpener herfstbock
- 1x La Chouffe bokbier
- 1x Gulpener Ijsbock
- 1x Bavaria bokbier
- 1x Heineken tarwebock
- 1x Grolsch herfstbock
- 1x Brand dubbelbock
- 1x Alfa bockbier
- 1x Amstel bockbier
- 1x Jopen 4 granen bokbier
- 1x Hertog jan bockbier
- 1x Texels bockbier
Struise is weer lekker aan het releasen idd. Maakt het wel een dure maand zo, inclusief 2 sets Zombination van 240,- per 6 flessen. Een setje voor de lekker en eentje als investering

Ben normaal niet zo'n fan van bokbier. Gisteravond echter wel een prettige ervaring gehad:

Het bokbier van de Vulkan brouwerij uit Duitsland. Het heeft een licht rook-accent. (dat heeft de helles van dezelfde brouwerij ook). Erg lekker.

Het bokbier van de Vulkan brouwerij uit Duitsland. Het heeft een licht rook-accent. (dat heeft de helles van dezelfde brouwerij ook). Erg lekker.
www.steamloco.info
Ben op zoek naar (eiken)hout gelagerde bieren om mijn oom te bedanken voor het leggen van onze eikenhouten vloer. Nu is dat geen doorgewinterde bierdrinker maar het leek me wel toepasselijk om met "oak-aged" bieren een leuk pakketje samen te stellen.
Zelf heb ik de de Gulden Draak brewmaster al klaar staan om toe te voegen aan dit pakket. De Gouden Carolus Whiskey Infused vind ik ook erg lekker maar heeft dan weer niet 123 "hout" als raakvlakken. Ook vind ik nog 2 onbekenden voor mij op https://www.belgische-bie...isch-bier-gerijpt-op-eik/
- Bush de Charmes (zit meer tegen de wijn aan volgens mij)
- Straffe Hendrik Heritage (prijzig)
Zijn deze aan te raden of erg uitgesproken qua smaak?
Iemand nog andere aanraders, die een beetje toegankelijk zijn?
Zelf heb ik de de Gulden Draak brewmaster al klaar staan om toe te voegen aan dit pakket. De Gouden Carolus Whiskey Infused vind ik ook erg lekker maar heeft dan weer niet 123 "hout" als raakvlakken. Ook vind ik nog 2 onbekenden voor mij op https://www.belgische-bie...isch-bier-gerijpt-op-eik/
- Bush de Charmes (zit meer tegen de wijn aan volgens mij)
- Straffe Hendrik Heritage (prijzig)
Zijn deze aan te raden of erg uitgesproken qua smaak?
Iemand nog andere aanraders, die een beetje toegankelijk zijn?
[ Voor 19% gewijzigd door JB op 30-10-2017 13:30 ]
Mijn boefje is liev!
La Trappe Quadrupel Oak Aged is eentje die ik je wel kan aanraden. Toegankelijk en ook makkelijk verkrijgbaar.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen