Die kom ik in NL niet tegen. Ik zie dat House of Beers in Uden hem verkocht heeft, maar nu niet op voorraad heeft (volgens hun Untappd tenminste). Daar zou je het eens kunnen proberen.AngelDust schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:52:
[...]
Dat is allemaal voor de bourbon versie. Dan zoek ik ook nog de Laphroaig versie?
Pakhuis Twente in Albergen is wel +-45 min rijden, maar die is zeker de moeite waard.Zjoske78 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:07:
Maandag op vakantie in Raalte. Heeft iemand nog een adresje van een slijter in de buurt met een mooi aanbod craft bieren?
Anders de Biertonne in Rijssen, die is wat dichterbij.
Het Speciaalbierhuis in Almelo is ook een mogelijkheid.
Pakhuis is wel de beste/leukste keuze van deze
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Als je reistijd geen probleem vindt, dan echt voor Pakhuis gaan inderdaadvuurtjih schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:50:
[...]
Pakhuis Twente in Albergen is wel +-45 min rijden, maar die is zeker de moeite waard.
Anders de Biertonne in Rijssen, die is wat dichterbij.
Het Speciaalbierhuis in Almelo is ook een mogelijkheid.
Pakhuis is wel de beste/leukste keuze van deze
Helaas ook even gekeken binnen 100km vanuit Utrecht, alleen de Bourbon variant te vinden in Assen.
Untappd: Louwke80
Ik heb de papanero bourbon, bourbon maple en cognac gehad, maar de laphroig nooit gezien. En ik ben wekelijks bij een goedgesorteerde bierwinkel en check wekelijks enkele grotere webshops als hoptimaal, debierliefhebber en beerdome. Iets met fomo. Denk dat die nooit in NL geweest is.
:: Game Over ::
Volgens mij staan ze allebei nog in de Bierwinkel Leiden. De eigenaar is nogal wars van een webshops enzo, maar ik denk als je m een berichtje stuurt dat hij best even wilt kijken! Mocht hij niet willen versturen wil ik best even langs hoppen en ze voor je ophalen en versturen :-)!AngelDust schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:42:
***GEZOCHT***
Ik ben op zoek naar 2 bieren die via internet/beerizer eigenlijk niet te vinden zijn...
Papanero Bourbon Barrel Aged
Papanero Laphroaig Barrel Aged
Mocht iemand ze tegenkomen/weten te staan, please let me know... liefst 2 van elk
Ik kan Budapest Beer Week van harte aanbevelen. Dit jaar in september, normaal gesproken eind mei. Drie weken terug was ik daar op het Kraft festival, wat ook zeer geslaagd was.Panzer Dean schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:44:
[...]
Wat leuk, heel veel plezier! Zelf dit voorjaar naar Wroclaw (Polen) geweest voor het Beer Geek Madness festival van Stu Mostow. Was erg geslaagd, en leuk om bier met een weekendje weg te combineren. Top 25 aan Poolse Brouwers was er, met nog een 30-tal aan buitenlandse brouwers, ook een all-inn festival. Heeft toch wel de voorkeur, nu heb ik tenminste nog bieren geproefd (en me laten verrassen) met bieren die ik anders nooit geproefd zou hebben! Volgend jaar ben ik zeker van plan om 2 buitenlandse festivals te gaan pakken. Lastig is om alleen uit te vinden welke waar is etc. Niet alle leuke festivals worden internationaal gepromoot. Laat even weten hoe het was, kan die wellicht op het lijstje van volgend jaar ;-)!
Ik zie trouwens overal in Europa op allerlei festivals, ook bij die hierboven genoemde in Roemenië, maar ook bij Pohjala Fest en Beer Geek Madness in Polen de brouwer Finback uit NYC verschijnen, maar hun bieren zijn hier eigenlijk niet te verkrijgen. Is dit de wateren verkennen, of werkend een leuke vakantie in Europa vieren van de brouwer ;-)?
Billies is ook erg leuk en wat dichter bij huis. Daar zijn voor november dit jaar alleen nog vrijdag tickets voor geloof ik.
Thnxm heb hem een mail gestuurd, zien wat de reactie isPanzer Dean schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:43:
[...]
Volgens mij staan ze allebei nog in de Bierwinkel Leiden. De eigenaar is nogal wars van een webshops enzo, maar ik denk als je m een berichtje stuurt dat hij best even wilt kijken! Mocht hij niet willen versturen wil ik best even langs hoppen en ze voor je ophalen en versturen :-)!
(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!
Panzer Dean schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:43:
[...]
Volgens mij staan ze allebei nog in de Bierwinkel Leiden. De eigenaar is nogal wars van een webshops enzo, maar ik denk als je m een berichtje stuurt dat hij best even wilt kijken! Mocht hij niet willen versturen wil ik best even langs hoppen en ze voor je ophalen en versturen :-)!
Goedemorgen!
Het klopt dat ik deze bieren op voorraad had.
Helaas zijn deze reeds uitverkocht en heb ik ze niet meer in de
schappen.
Bier fan Fryske grûn!
Sinds vorig jaar begonnen met bewaren van Grand Prestige kruiken. Heb er nu 4 liggen 2 van 2022 en 2 van 2021. Lees dus dat ze op hun best zijn na 5 tot 6 jaar. Al met al gaat straks een mooie verzameling worden in de berging.
Iemand al ervaring mee wat hij of zij het beste beviel qua tijd om te bewaren?
Geen kruiken, maar heb vlak voordat de maximale korting 25% werd nog een kratje gekocht om weg te zetten (1+1 gratis). Deze staat bijna 2 jaar en laat ik nog even staan.Louwke schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:19:
Sinds vorig jaar begonnen met bewaren van Grand Prestige kruiken. Heb er nu 4 liggen 2 van 2022 en 2 van 2021. Lees dus dat ze op hun best zijn na 5 tot 6 jaar. Al met al gaat straks een mooie verzameling worden in de berging.
Langste wat ze gehaald hebben is zo'n 3-4 jaar.
Ik heb wat in de kruipruimte liggen. Temperatuur aardig stabiel en altijd donker. Maar was na een stuk of wat wel weer klaar met verzamelen.Louwke schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:19:
Heb 1 gekregen met geboorte van m'n zoon 2020, die wil ik tot hij vijf wordt bewaren.
ik probeer zo min mogelijk granen tot me te nemen (zeg beetje Keto) om af te vallen, maar zag dit topic voorbij komen.
Ik weet niet hoe warm het is in nederland, maar wij hebben 38C schaduw vandaag en 40C verwacht morgen.
Best wel warm dus en ik moest denken aan de vele vakanties die mijn vrouw en ik hadden naar Brugge.
Als het echt warm was dan ging zij lekker kleren kopen en ging ik met een boek op een terras zitten en het bier bij uitstek voor die gelegenheden was IMHO Duchesse de Bourgogne, fris tintelend, oude school, geen hipster IPA maar puur ouderwets vakmanschap wat perfect is voor een warm dag (normaal was ik van de zware donkere bieren, Quadrupels, Rochefort 10 (al is de 6 voller van smaak, zelfde receptuur als 8 en 10 maar ze gebruiken suikers om tot 8 en 10 te komen dus realtief minder mouten voor volle smaak), Westvleteren 12 dat soort spul. Maar bij echt warm weer verslaat niets een fris biertje dus toch ffies posten
https://www.brouwerijverhaeghe.be/duchesse
Dan over oud bier, wil je echt verschil proeven, max 6 jaar, wil je ouder? perfect, gooi gewoon Westmalle dubbel in de kelder, na 10 jaar merk je aan donker bier weinig verschil. Ik ging altijd naar het Amsterdamse In de Wildeman, en kreeg elke avond de sleutel van de kelder, achterin stonden bieren in ouderwets houten kratten die er al stonden sinds hun oprichting, mocht ik een flesje uitzoeken. Bij heel oud bier merk je steeds minder verschil, maar oo wat is oud bier lekker
Maar je bewaart dus beter een Westmalle dubbel langer dan 6 jar dan een Westvleteren, de oxidatie en verandering van smaak maakt dat die twee hoe ouder ze zijn steeds dichter bij elkaar komen wbt smaakprofiel, dus beter geniet je jonger van het speciale Westvleteren en unlock je de oude bier smaak bij het veel goedkopere en makkelijker te krijgen Westmalle 
Bewaar nooit bier dat leunt op hop, dat raak je als eerste kwijt, dus je moie Orval drink je liefst zo jong mogelijk. Onze slijter zette altijd wat flesjes apart als er nieuwe lading binnenkwam
Cafe 't Waagstuk in Antwerpen had (ben er al lang niet geweest) een biermenu met oude bieren, gingen we altijd langs als we terugkwamen van zuidelijke vakantie voor een kaascroquette en wat flessen Zeppelin bier (en teruggeven oude lege flessen)
Leuke bestemming voor bierliefhebbers en goed gelegenheid oudere bieren te proeven.
Als thuisbrouwer die best veel connecties had in de brouwwereld van Nederland voor hipsters opdoken met hun IPA's kon ik wel een potje breken bij "t Arendsnest en de Wildeman, maar ik verwacht niet dat anderen even de bierkelder sleutel krijgen om hun eigen bier uit te gaan zoeken maar het moeten doen met de enorme hoeveelheid die op het menu en tab zitten
Dan is 't Waagstuk een hele goede om eens langs te gaan.
Ik weet niet hoe warm het is in nederland, maar wij hebben 38C schaduw vandaag en 40C verwacht morgen.
Best wel warm dus en ik moest denken aan de vele vakanties die mijn vrouw en ik hadden naar Brugge.
Als het echt warm was dan ging zij lekker kleren kopen en ging ik met een boek op een terras zitten en het bier bij uitstek voor die gelegenheden was IMHO Duchesse de Bourgogne, fris tintelend, oude school, geen hipster IPA maar puur ouderwets vakmanschap wat perfect is voor een warm dag (normaal was ik van de zware donkere bieren, Quadrupels, Rochefort 10 (al is de 6 voller van smaak, zelfde receptuur als 8 en 10 maar ze gebruiken suikers om tot 8 en 10 te komen dus realtief minder mouten voor volle smaak), Westvleteren 12 dat soort spul. Maar bij echt warm weer verslaat niets een fris biertje dus toch ffies posten
https://www.brouwerijverhaeghe.be/duchesse
Dan over oud bier, wil je echt verschil proeven, max 6 jaar, wil je ouder? perfect, gooi gewoon Westmalle dubbel in de kelder, na 10 jaar merk je aan donker bier weinig verschil. Ik ging altijd naar het Amsterdamse In de Wildeman, en kreeg elke avond de sleutel van de kelder, achterin stonden bieren in ouderwets houten kratten die er al stonden sinds hun oprichting, mocht ik een flesje uitzoeken. Bij heel oud bier merk je steeds minder verschil, maar oo wat is oud bier lekker
Bewaar nooit bier dat leunt op hop, dat raak je als eerste kwijt, dus je moie Orval drink je liefst zo jong mogelijk. Onze slijter zette altijd wat flesjes apart als er nieuwe lading binnenkwam
Cafe 't Waagstuk in Antwerpen had (ben er al lang niet geweest) een biermenu met oude bieren, gingen we altijd langs als we terugkwamen van zuidelijke vakantie voor een kaascroquette en wat flessen Zeppelin bier (en teruggeven oude lege flessen)
Leuke bestemming voor bierliefhebbers en goed gelegenheid oudere bieren te proeven.
Als thuisbrouwer die best veel connecties had in de brouwwereld van Nederland voor hipsters opdoken met hun IPA's kon ik wel een potje breken bij "t Arendsnest en de Wildeman, maar ik verwacht niet dat anderen even de bierkelder sleutel krijgen om hun eigen bier uit te gaan zoeken maar het moeten doen met de enorme hoeveelheid die op het menu en tab zitten
:strip_exif()/f/image/40tYPOspAF8N9wf9DFTlIg20.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook even lekker afkoelen met een lekker ipa'tje.
Was er doorheen dus was blij dat m'n Poolse vrienden weer langs zijn geweest:
:strip_exif()/f/image/rCxwHbYA3T0eeh3TzV1Uecp2.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen week ook m'n 1000e unieke check-in gevierd met de Off the rack Australian dark rum.
Heerlijke stout om mijn verslaving mee te vieren
Volgende week komen er weer Basqueland biertjes mijn kant op
Untappd: Kapitein_Merijn
LOL de ironie, ik post met een zeker dedain over hipster IPAs en de eerst volgende post is een hipster Ipa 
Even voor de duidelijkheid,als brouwer, thuisbrouwer, het gemakkelijkste is een brouwpakket, een blik/pak moutige suikers, zakje gist, water erbij, vergisten, met basic aparatuur heb je een bier, erg leuk, maar geen brouwen.
letterlijk 1 stapje hoger op de ladder, dus de eerste trede op de brouwladder is de IPA, ruimte kenmerken, relatief weinig ingredienten, relatief weinig stappen. Een goed pils als Grolsch en zelfs heineken vergt enorme veel meer controle op het hele proces.
Ik raad je echt aan brouwerijtjes die leunen op hipster IPAs links te laten liggen, leuke labeltjes, marketing is waar het meeste geld in gaat zitten, niet het bier.
Als een brouwerij elk jaar nieuwe bieren heeft, geen consistentie, dus niet voldoende controle op het brouwproces, ook links laten liggen en genieten als een vriend het voor je neerzet, zelf niet kopen.
Social media bier, met geluk worden ze iets, maar dat is echt geluk want zodra je door de bs heenprikt is het 13 in een dozijn.
En het erge is dat er echt hele leuke en goede brouwerijen zijn die wel de aandacht en aankopen verdienen, in Nederland zou ik gaan voor brouwerij 't IJ uit Amsterdam (mooi uitje, zaterdag bij de oude molen biertje doen, rondleiding brouwerij) en Jopen uit Haarlem springen gelijk in mn hoofd.
Dan zijn er ook oudere brouwerijen die een sociaal doel doenen, neem bv De Prael, dat is naast brouwer die echt mooie bieren maakt ook een sociale werkplaats. Koop die leuke flessen en je hebt een uniek echt goed bier in handen en je helpt mensen die moeilijker zitten ipv de baardolie van een paar hipsters te bekostigen.
De traditionele echte trappisten kosten net zoveel als hipstercrap en hebben historie, vakmanschap en diepgang, zet de trappisten in een blindproeverij neer en ik pik ze er allemaal uit (ja zelfs de Zundertse trappist heb ik hier een doosje van weten te bemachtigen want die bestond nog niet toen we in Nederland woonden) echt individueel karakter, steken torenhoog uit boven de "Red Bloody Mary Bang Bang IPA" of "Sneaky Weasel Double hop" (verzonnen namen maar je zou niet gek opkijken als iemand een foto postte met een dergelijke naam, nuf said.)
Even voor de duidelijkheid,als brouwer, thuisbrouwer, het gemakkelijkste is een brouwpakket, een blik/pak moutige suikers, zakje gist, water erbij, vergisten, met basic aparatuur heb je een bier, erg leuk, maar geen brouwen.
letterlijk 1 stapje hoger op de ladder, dus de eerste trede op de brouwladder is de IPA, ruimte kenmerken, relatief weinig ingredienten, relatief weinig stappen. Een goed pils als Grolsch en zelfs heineken vergt enorme veel meer controle op het hele proces.
Ik raad je echt aan brouwerijtjes die leunen op hipster IPAs links te laten liggen, leuke labeltjes, marketing is waar het meeste geld in gaat zitten, niet het bier.
Als een brouwerij elk jaar nieuwe bieren heeft, geen consistentie, dus niet voldoende controle op het brouwproces, ook links laten liggen en genieten als een vriend het voor je neerzet, zelf niet kopen.
Social media bier, met geluk worden ze iets, maar dat is echt geluk want zodra je door de bs heenprikt is het 13 in een dozijn.
En het erge is dat er echt hele leuke en goede brouwerijen zijn die wel de aandacht en aankopen verdienen, in Nederland zou ik gaan voor brouwerij 't IJ uit Amsterdam (mooi uitje, zaterdag bij de oude molen biertje doen, rondleiding brouwerij) en Jopen uit Haarlem springen gelijk in mn hoofd.
Dan zijn er ook oudere brouwerijen die een sociaal doel doenen, neem bv De Prael, dat is naast brouwer die echt mooie bieren maakt ook een sociale werkplaats. Koop die leuke flessen en je hebt een uniek echt goed bier in handen en je helpt mensen die moeilijker zitten ipv de baardolie van een paar hipsters te bekostigen.
De traditionele echte trappisten kosten net zoveel als hipstercrap en hebben historie, vakmanschap en diepgang, zet de trappisten in een blindproeverij neer en ik pik ze er allemaal uit (ja zelfs de Zundertse trappist heb ik hier een doosje van weten te bemachtigen want die bestond nog niet toen we in Nederland woonden) echt individueel karakter, steken torenhoog uit boven de "Red Bloody Mary Bang Bang IPA" of "Sneaky Weasel Double hop" (verzonnen namen maar je zou niet gek opkijken als iemand een foto postte met een dergelijke naam, nuf said.)
@Silent7 een slecht beoordeelde IPA van 15% omdat die meer weg heeft van een Barley Wine lijkt mij niet echt Hipster toch?
Tevens heb ik hier een dikke €2,50 voor betaald dus tsja..
Ik heb ook 2 IPA’s in huis

Tevens heb ik hier een dikke €2,50 voor betaald dus tsja..
Ik heb ook 2 IPA’s in huis
[ Voor 20% gewijzigd door Thalaron op 17-06-2022 20:11 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Na 3 zinnen was je me al kwijt. Ga ook niet verder lezen.Silent7 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:36:
LOL de ironie, ik post met een zeker dedain over hipster IPAs en de eerst volgende post is een hipster Ipa
Laat die simpele ipa's maar lekker staan, meer voor ons.
Als je alleen maar over een bierstijl kan praten door makkelijke one-liners en nietszeggende stopwoordjes te gebruiken, dan etaleer je vooral heel erg een gebrek aan kennis en ervaring.
Je mag vinden wat je wil van een stijl, maar dan moet je met betere argumenten komen dan duizenden hardwerkende brouwerijen en bieren over één kam te scheren en te schofferen
Je mag vinden wat je wil van een stijl, maar dan moet je met betere argumenten komen dan duizenden hardwerkende brouwerijen en bieren over één kam te scheren en te schofferen
Nou hier ook een lekkere Hipster IPA om het weekend mee te beginnen hoor. Niets mis mee op een lekker warme dag. Een Coffee Session IPA van de Kromme Haring. Erg lekker fruitig en de nadrink is net of je een bak koffie gedronken hebt
:strip_exif()/f/image/OYxuP52gWgKAnXlTrnWps7KF.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar wat is er mis met een goede IPA? Voelt een beetje snobbig om het zo weg te zetten. Ik drink net zo graag een goede stout of een porter dan een IPA. De Trappisten net zo goed. Maar daar zit wat minder variatie in. Ik hou nou eenmaal van wat variatie in mijn bier dan steeds hetzelfde moeten drinken.
:strip_exif()/f/image/OYxuP52gWgKAnXlTrnWps7KF.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar wat is er mis met een goede IPA? Voelt een beetje snobbig om het zo weg te zetten. Ik drink net zo graag een goede stout of een porter dan een IPA. De Trappisten net zo goed. Maar daar zit wat minder variatie in. Ik hou nou eenmaal van wat variatie in mijn bier dan steeds hetzelfde moeten drinken.
Haha, hier moest ik wel hardop van lachenSilent7 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:36:
Koop die leuke flessen en je hebt een uniek echt goed bier in handen en je helpt mensen die moeilijker zitten ipv de baardolie van een paar hipsters te bekostigen.
Craft beer PriceWatch : https://beerizer.com/
Die vond ik erg goed!Thalaron schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:29:
[Afbeelding]
FROM THE SOURCE - Nepomucen’s Finest (6th Anniversary) by Browar Nepomucen
Over lange namen gesproken
Inmiddels staat de 7e verjaardag in de kast.
@Kapitein Merijn hij was erg dik en smaakvol inderdaad. Voldeed in ieder geval aan mijn verwachtingen
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Hmm ik praat juist uit ervaring als thuis brouwer en heb vele brouwerijen bezocht en met eigenaren gesprekken gehad. IPA heeft voor een echte brouwer en in de bierwereld net zoveel aanzien als een goedkoop vierkant blok fabriekskaas voor de echte kaasliefhebbers heeft (en lol ik zie de ironie want de blokken fabriekskaas zijn nu juist extreem consistent heheh)Minimum92 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:00:
Als je alleen maar over een bierstijl kan praten door makkelijke one-liners en nietszeggende stopwoordjes te gebruiken, dan etaleer je vooral heel erg een gebrek aan kennis en ervaring.
Het doet pijn mensen speciaal bier prijzen te zien betalen voor goedkoop gemaakt spul met leuke labels en namen als je weet dat er voor hetzelfde geld bijzondere, zorgvuldig samengestelde en verfijnde bieren bestaan.
Laten we wat goedkope rijst, wat smaak en kleur gevende koffie of caramel toevoegen, grappige naam bedenken en mensen kopen het wel (Happy Coffee Creamy Caramel Camper (ja weer verzonnen) vs deze regio heeft van oudsher een mooie mix aan wild groeiende kruiden, het Nederlandse woord grootgrutter komt van gruit, elke regio had een gruiter die maakte een mix van kruiden die bier beschermde tegen bederf voor hop alles overnam. Wat groeide hier, we gaan jaren stoppen in een bier en komen met Jopen Koyt. Hipster crap vs echt speciaal bier.
Nee, een brouwerij die een consistent uniek product weet neer te zetten is top, een brouwerij die elke drie maanden een nieuwe leuke naam IPA uitbrengt laat geen kwaliteit zien. Wil niet zeggen dat die nieuwe biertjes niet lekker zijn, en de etiketten zullen vast vermakelijk wezen, tuurlijk, en ze doen het vast goed op feestjes. Maar imho is het de naam speciaal bier niet waard, het is leuk bier, het is grappig bier, het is vermakelijk bier, maar speciaal bier is van een andere orde.
Als jij iemand een Delirium, Koyt of Zatte aanraadt dan weet je wat ze kopen, dat ze die kunnen kopen en dat ze dit over twee jaar nog kunnen.
Als jij een Chitty Bloop IPA geeft dan is dat hartstikke leuk, maar als de brouwer van Chitty Bloop die na een half jaar niet meer maken kan en een nieuw blik met Coffee Chitty Blobby voert dan kan je dus niet meer de Chitty Bloop aanraden.
En het ergste is dat iedere fles of blik IPA "we make this once then the next 5000L will have another cool funny name" biertje dat mensen kopen ten koste gaat van gewogen zorgvuldig samengestelde betrouwbare brouwerijen die onder druk wel opgegeten moeten worden door de grote jongens, die zelf ook hun IPAtjes maken om maar mee te kunnen liften op de populariteit. En zo raken we echte speciaal bieren kwijt en stapelen de grappige blikken veel te dure IPAs zich op, vind ik gewoon jammer
Wat heeft de IPA jou misdaan? Je hele verhaal komt een beetje over als aandachtzoekerij. Blijf jij lekker bij je eigen mooie bieren, dan doet iedereen dat zelf ook. Lijkt me geen discussie toch.
Aha, dus eigenlijk is het gewoon heel stom dat brouwerijen nieuwe dingen proberen. Hoe durven ze!
Als je nou gewoon zegt dat je voorkeur uitgaat naar traditionele Belgische bieren omdat jij die traditie en het vakmanschap waardeert in plaats van zo'n onzinnig lulverhaal over een biersoort op te hangen waar je duidelijk geen ervaring mee hebt en het bedrijfsmodel ook niet van begrijpt, dan zou dat je sieren.
Laat nu net mijn lievelings IPA bij een van deze brouwerijen vandaan komen: Jopen Mooie NelSilent7 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:36:
Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder
je hebt gelijk, ik zie speciaal bier topic en dacht ff een speciaal bier te noemen met het warme weer en in te gaan op oude bieren waar het in de posts vlak voor me over gingDennisaz schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:26:
Wat heeft de IPA jou misdaan? Je hele verhaal komt een beetje over als aandachtzoekerij. Blijf jij lekker bij je eigen mooie bieren, dan doet iedereen dat zelf ook. Lijkt me geen discussie toch.
Sorry dat ik mensen beledigd heb en niet doorhad dat een (groot) deel posters speciaal bier verwarren met bier met speciaal etikel, my bad, silent out of here
Later!Silent7 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:38:
[...]
je hebt gelijk, ik zie speciaal bier topic en dacht ff een speciaal bier te noemen met het warme weer en in te gaan op oude bieren waar het in de posts vlak voor me over ging
Sorry dat ik mensen beledigd heb en niet doorhad dat een (groot) deel posters speciaal bier verwarren met bier met speciaal etikel, my bad, silent out of here
Het was kort maar krachtig. Succes met je dieet.
Los van alle gekheid hier heb ik ook moeite met de balans vinden in een (soort-van) keto dieet en bier hobby
Haha, volgens mij gaan dieet en speciaalbier over het algemeen niet echt lekker samen. Wellicht dat silent nog wat tips heeft. Kunnen we het gelijk over brouwerijen hebben die consistent zijn in het brouwen van 1 bier.
Mijn dieet zegt ook dat 1000 unieke check-ins in 1,5 jaar niet ok zijn.Thalaron schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:43:
Los van alle gekheid hier heb ik ook moeite met de balans vinden in een (soort-van) keto dieet en bier hobby
Worden er de komende 1,5 jaar ook zeker minder. Of het moeten tasters zijn, in het weekend, samen delen.
Was je inmiddels geholpen? Ik ben best bereid om bij mijn eigen slijterij en/of vinitor in Voerendaal te gaan kijken morgenmiddag.AngelDust schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:42:
***GEZOCHT***
Ik ben op zoek naar 2 bieren die via internet/beerizer eigenlijk niet te vinden zijn...
Papanero Bourbon Barrel Aged
Papanero Laphroaig Barrel Aged
Mocht iemand ze tegenkomen/weten te staan, please let me know... liefst 2 van elk
Eigen: als in de slijterij waar ik vaak kom.. 🤡
Laat me maar iets weten! 😉
[ Voor 3% gewijzigd door M.Willems86 op 18-06-2022 00:59 ]
Klopt. Ik heb mijn bier inname flink beperkt vanaf begin dit jaar. Ik merk echter nu het zomer begint te worden en er meer feestjes zijn ik daar wat meer moeite mee heb.Kapitein Merijn schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:52:
[...]
Mijn dieet zegt ook dat 1000 unieke check-ins in 1,5 jaar niet ok zijn.
Worden er de komende 1,5 jaar ook zeker minder. Of het moeten tasters zijn, in het weekend, samen delen.
Maar je kan met bier ik je dieet prima afvallen zolang je het met mate doet. Ik ben ik ieder geval van 105KG naar 88KG gegaan met als richtlijn max 2 biertjes per dag in het weekend (dus vrijdag/zaterdag/zondag) met hier en daar een keer minder of meer.
[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 18-06-2022 06:46 ]
Haah ik ben ook vanwege het afvallen vorig jaar genomen op Max 2 biertjes per weekend. Hou me daar tot nu toe best goed aan op vakantie en speciale gelegenheden na dan.
Probeer ik ook, heb alleen veel speciale gelegenheden.. laatste maandag van de week, laatste dinsdag van de week, laatste woensdag van de week....Louwke schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:14:
Haah ik ben ook vanwege het afvallen vorig jaar genomen op Max 2 biertjes per weekend. Hou me daar tot nu toe best goed aan op vakantie en speciale gelegenheden na dan.
Nu drink ik alleen nog maar op dagen die eindigen op een G.

Als je zou willen kijken, graag. Gaat me dan voornamelijk om de Laphroaig versie.. die andere duikt her en der nog wel eens opM.Willems86 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:54:
[...]
Was je inmiddels geholpen? Ik ben best bereid om bij mijn eigen slijterij en/of vinitor in Voerendaal te gaan kijken morgenmiddag.
Eigen: als in de slijterij waar ik vaak kom.. 🤡
Laat me maar iets weten! 😉
Bier fan Fryske grûn!
Maar beter dan pils, ik ben juist overgestapt om af te vallen en dat is inmiddels al een paar jaar geleden goed gelukt (ok, samen met meer bewegen en iets gezonder eten). Van speciaalbier drink ik tenminste automatisch minder en geniet ik veel meer ten opzichte van de pils die ik vroeger als frisdrank dronk.Dennisaz schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:46:
Haha, volgens mij gaan dieet en speciaalbier over het algemeen niet echt lekker samen. Wellicht dat silent nog wat tips heeft. Kunnen we het gelijk over brouwerijen hebben die consistent zijn in het brouwen van 1 bier.
Het lukt dan alleen niet echt om met een biertje per week veel ervaring op te doen in de verschillende speciaalbieren dus lurk ik maar met jullie mee voor ideetjes op dit topic.
Vaak staan de calorieën niet echt vermeld op de speciaalbieren, maar ik schrok wel een beetje toen ik op mijn Pastry Stout iets van 130KCal/100ml zag staan. Een goede 450 voor het blikje.
Poeh die van Loch Lohmond heb ik 4,5 gescoord op Untappd. Lekkere dikke beuker.Thalaron schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:49:
[Afbeelding]
Met boodschappen toch maar 2 (Q)IPA’s meegepakt
Waar doe jij je boodschappen?
Misschien maar beter ook.ivo001 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:52:
Vaak staan de calorieën niet echt vermeld op de speciaalbieren, maar ik schrok wel een beetje toen ik op mijn Pastry Stout iets van 130KCal/100ml zag staan. Een goede 450 voor het blikje.
Denk dat we allemaal regelmatig 440ml stroop naar binnen gieten.
Bij sterke drank is het zo, helder/lichter van kleur = minder calorieën ten opzichte van troebel/donker. Dit heeft te maken met hoe vaak het gedestilleerd is.ivo001 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:52:
Volgens mij zou je dit ook als richtlijn kunnen aanhouden bij bier. Donker = meer calorieën; lichter = minder calorieën. Zullen vast uitzonderingen zijn, volgens mij zit in een porter niet bijzonder veel meer calorieën dan een pilsje
Op zich natuurlijk ook niet vreemd dat een bier dat smaakt naar vloeibare chocola met rum o.i.d. niet best is voor de dagelijkse hoeveelheid calorieën
Jammer dat het verhaal van silent zo'n vervelende belerende oordelende toon had, en dat hij meent anderen te moeten vertellen wat wel of niet speciaalbier is en wat je wel of niet moet kopen. Dat hele 'ik heb een betere smaak dan jij want jij gaat met de trends mee' is natuurlijk geen basis voor een gesprek (dan wel weer ironisch dat hij de molen van 't IJ, waar de rode toeristenbussen met open dak letterlijk stoppen op hun rondje Amsterdam, noemt als aanrader). Hij zal zich wel afvragen waarom bijna niemand ooit met hem een discussie wil voeren
Anyway, onder die deken van snobisme zit wel een punt verstopt; het gieten van oude/dezelfde wijn in nieuwe zakken. Zo'n Uiltje die 1 IPA heeft en daar ongeveer elke week 2 nieuwe etiketten en namen voor uitbrengt is wat dat betreft geen lichtend voorbeeld. Dat is ook heel wat anders dan Arpus bv die verschillende combinaties van hoppen uitbrengt als verschillende bieren, dat vind ik dan weer logisch.
Het is gedreven door de gamification van het bier drinken, aangewakkerd door Untappd. Wat misschien wel een discussie waard is; zorgt Untappd voor beter of slechter bier?? Aan de ene kant vallen de echt slechte snel door de mand, aan de andere kant worden brouwerijen wel geprikkeld om de huidige smaken te volgen en om een goed basisbier zo vaak mogelijk op verschillende manieren uit te geven. Er zijn vast nog veel meer argumenten voor beide kanten. Wat vinden jullie?
Edit: niet helemaal fair om de Koyt als heel slecht te bestempelen
Anyway, onder die deken van snobisme zit wel een punt verstopt; het gieten van oude/dezelfde wijn in nieuwe zakken. Zo'n Uiltje die 1 IPA heeft en daar ongeveer elke week 2 nieuwe etiketten en namen voor uitbrengt is wat dat betreft geen lichtend voorbeeld. Dat is ook heel wat anders dan Arpus bv die verschillende combinaties van hoppen uitbrengt als verschillende bieren, dat vind ik dan weer logisch.
Het is gedreven door de gamification van het bier drinken, aangewakkerd door Untappd. Wat misschien wel een discussie waard is; zorgt Untappd voor beter of slechter bier?? Aan de ene kant vallen de echt slechte snel door de mand, aan de andere kant worden brouwerijen wel geprikkeld om de huidige smaken te volgen en om een goed basisbier zo vaak mogelijk op verschillende manieren uit te geven. Er zijn vast nog veel meer argumenten voor beide kanten. Wat vinden jullie?
Edit: niet helemaal fair om de Koyt als heel slecht te bestempelen
[ Voor 3% gewijzigd door bbunn07 op 18-06-2022 16:22 ]
"Rond is ook een vorm"Thalaron schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:43:
"Ik heb het lichaam van een god... Buddha is ook een god!"
Zo, 'nuff said
En ik mag niet teveel reclame meer maken hier, maar ik zou zeggen, check onze FB/insta voor onze laatste creatie. erg goed gelukt!

Bier fan Fryske grûn!
Kleinere brouwers met een bier waar se wat variatie op maken is ook goed. Zie een Moersleutel die een Smeerolie, Motorolie en Willie Tonka hebben. Deze hebben ze aardig in de smiezen en maken ze regelmatig een variant van. Ok laatste jaren zijn ze wat te veel door geschoten met het uitbrengen van ander bieren ook. Maar in de basis zijn die 3 gewoon goed.
Jopen heb ik echt inderdaad ook wel het gevoel dat ze steeds een kleine verandering doen en dan weer uitbrengen. Hoewel ze dan ook weer andere bieren hebben die weer goed zijn. Denk aan meesterstuk elke keer rond het jaarwisseling.
Alleen ik hoor zo weinig van Emelisse de laaste tijd. Geen collector editie dit jaar bijvoorbeeld.
@AngelDust is die ook ergens niet online te vinden. Was laatst in Sneek en kon zo niets vinden in de buurt.
Jopen heb ik echt inderdaad ook wel het gevoel dat ze steeds een kleine verandering doen en dan weer uitbrengen. Hoewel ze dan ook weer andere bieren hebben die weer goed zijn. Denk aan meesterstuk elke keer rond het jaarwisseling.
Alleen ik hoor zo weinig van Emelisse de laaste tijd. Geen collector editie dit jaar bijvoorbeeld.
@AngelDust is die ook ergens niet online te vinden. Was laatst in Sneek en kon zo niets vinden in de buurt.
[ Voor 7% gewijzigd door Louwke op 18-06-2022 17:43 ]
De onze? Sneek zitten we bij de mitra. Online via Van Erp in Roden 👍🏻😉Louwke schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:42:
Bier fan Fryske grûn!
Boeddha was/is geen god 
Maar ook ik ben wel van mening dat Untappd een fikse bijdrage heeft geleverd aan de marktoverspoeling van biertjes die op elkaar lijken. Of inderdaad de race om de meeste unieke bieren onder brouwerijen. En malle etiketjes plakken om je bier maar te verkopen.
Maar is het bier daardoor gemiddeld minder van kwaliteit? Absoluut niet! Sterker nog: Zonder Untappd hadden we niet de enorme keuze aan bieren en stijlen die we nu hebben. Het is alleen wat harder zoeken naar de juweeltjes. Maar kom op mensen: we hebben het toch alles behalve slecht??
Maar ook ik ben wel van mening dat Untappd een fikse bijdrage heeft geleverd aan de marktoverspoeling van biertjes die op elkaar lijken. Of inderdaad de race om de meeste unieke bieren onder brouwerijen. En malle etiketjes plakken om je bier maar te verkopen.
Maar is het bier daardoor gemiddeld minder van kwaliteit? Absoluut niet! Sterker nog: Zonder Untappd hadden we niet de enorme keuze aan bieren en stijlen die we nu hebben. Het is alleen wat harder zoeken naar de juweeltjes. Maar kom op mensen: we hebben het toch alles behalve slecht??
De trend is omgedraaid. Supermarkt bieren waren niet goed genoeg, nu is dat de maatstaf van kwaliteit
Mooie afsluiter van het weekend
:strip_exif()/f/image/Dj4eP5jACpAsBrrFtyumcA8H.jpg?f=fotoalbum_large)
Papanero - Bourbon & Maple Syrup Barrel Aged by Ritual Lab
:strip_exif()/f/image/Dj4eP5jACpAsBrrFtyumcA8H.jpg?f=fotoalbum_large)
Papanero - Bourbon & Maple Syrup Barrel Aged by Ritual Lab
[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 19-06-2022 21:41 ]
Om maar een open deur in te trappen: in de allereerste plaats moet je gewoon drinken wat je zelf lekker vindt. Het is geen wedstrijd wie de puurste speciaalbieren of de meest exotische craftbieren heeft gedronken. Als je wel je plezier haalt uit dat soort dingen is dat prima, maar besef wel dat een ander een andere invulling van zijn/haar bierhobby heeft. Smaken en interesses verschillen en kunnen ook evolueren over de tijd (zowel in het bier zelf waanner je het bewaart, als je in eigen persoonlijke smaak
).
Een nadeel van untappd en het grote aanbod in de winkels is wel dat je geneigd bent om steeds maar weer iets nieuws te proberen (ook uit nieuwsgierigheid) en dat gaat wel wat ten koste van 'herhaalbieren' (bieren die je al eerder hebt gehad en lekker/goed genoeg vindt om nog eens te halen). Meestal als ik een bier koop dat ik al heb gehad dan gaat dat per ongeluk (niet goed genoeg opgelet en ik heb ook niet zoveel zin om voor het schap eerst in untappd te zoeken of ik het al gehad heb). Toch zou ik wel eens wat vaker idd gewoon een voor mij beproefd bier mee kunnen nemen, ook al valt één (wekelijks) flesje/blikje doorgaans weg in de jaaromzet van een brouwer.
Maar het is wel fijn dat het aanbod qua biersoorten en smaken veel groter en breder is geworden, zowel in supermarkten (en als je geluk hebt overlappen de supermarkten in jouw omgeving elkaar maar deels) als in slijterijen/speciaalzaken. Dat je soms dan door de bomen het bos niet meer ziet is dan wel weer een klein nadeel, maar ik hoef niet meer terug naar de tijd waarin het gemaksaanbod (supermarktaanbod) niet verder ging dan de La Trappes, Leffes, Grimbergens en Westmalles, aangevuld met HJ Karakter, Gulpener Gladiator of een Grolsch Kanon.
Overigens heb ik echt geen bezwaar tegen een Westmalle Dubbel of een Rochefort 10, moet ik misschien ook weer wat vaker meenemen naast bijv de Blurred Lines v Jopen.
En om af te sluiten (evenals het weekend): vanavond aan de 150 Watt (quadrupel) van 100 Watt Brewery.
Een nadeel van untappd en het grote aanbod in de winkels is wel dat je geneigd bent om steeds maar weer iets nieuws te proberen (ook uit nieuwsgierigheid) en dat gaat wel wat ten koste van 'herhaalbieren' (bieren die je al eerder hebt gehad en lekker/goed genoeg vindt om nog eens te halen). Meestal als ik een bier koop dat ik al heb gehad dan gaat dat per ongeluk (niet goed genoeg opgelet en ik heb ook niet zoveel zin om voor het schap eerst in untappd te zoeken of ik het al gehad heb). Toch zou ik wel eens wat vaker idd gewoon een voor mij beproefd bier mee kunnen nemen, ook al valt één (wekelijks) flesje/blikje doorgaans weg in de jaaromzet van een brouwer.
Maar het is wel fijn dat het aanbod qua biersoorten en smaken veel groter en breder is geworden, zowel in supermarkten (en als je geluk hebt overlappen de supermarkten in jouw omgeving elkaar maar deels) als in slijterijen/speciaalzaken. Dat je soms dan door de bomen het bos niet meer ziet is dan wel weer een klein nadeel, maar ik hoef niet meer terug naar de tijd waarin het gemaksaanbod (supermarktaanbod) niet verder ging dan de La Trappes, Leffes, Grimbergens en Westmalles, aangevuld met HJ Karakter, Gulpener Gladiator of een Grolsch Kanon.
Overigens heb ik echt geen bezwaar tegen een Westmalle Dubbel of een Rochefort 10, moet ik misschien ook weer wat vaker meenemen naast bijv de Blurred Lines v Jopen.
En om af te sluiten (evenals het weekend): vanavond aan de 150 Watt (quadrupel) van 100 Watt Brewery.
Aanstaande donderdag kom ik op de terugweg van vakantie praktisch langs de Caigny. Besloten om de vrouw en kinders bij de Designer Outlet te dumpen, om zo rustig een uurtje voor mijzelf te hebben.
Aangezien ik er nog nooit geweest ben, tips waar op te letten? Prijs schijnt voor praktisch alles lager te liggen dan we in NL gewent zijn. Tot slot nog tips wat ik absoluut moet meenemen? ( Qua stijl drink ik alles, alleen niet echt fan van rauch / peated stijlen )
Aangezien ik er nog nooit geweest ben, tips waar op te letten? Prijs schijnt voor praktisch alles lager te liggen dan we in NL gewent zijn. Tot slot nog tips wat ik absoluut moet meenemen? ( Qua stijl drink ik alles, alleen niet echt fan van rauch / peated stijlen )
@Purehz indien ze Puhaste Silver Series hebben… dat zijn voor mij, zelfs wanneer de stijl mij normaal niet aanspreekt, 100% aanraders tot heden
De prijs is echt veel lager. Het is net een snoepwinkel.Purehz schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:28:
Aanstaande donderdag kom ik op de terugweg van vakantie praktisch langs de Caigny. Besloten om de vrouw en kinders bij de Designer Outlet te dumpen, om zo rustig een uurtje voor mijzelf te hebben.
Speciaalbier is bij binnenkomst rechts en dan naar achter. Voor mij is het middenstuk achterin met de blikken het meest interessant. Linkerkant boeit me minder (alleen linksachter de geuze), rechts kom ik niet. Ik drink vrijwel alleen maar sour, IPA en stout.
Maar als je qua stijl alles drinkt, dan zit je altijd wel goed. Als je echt voor de bizarre prijzen wil gaan, check dan de achterwand. Daar staan de Belgische bieren voor spotprijzen. Ook de grote 75cl flessen geven ze nog net niet gratis weg.
Om even in te haken op de discussie die hier gevoerd is...Ben het er in in zekere zin wel mee eens dat veel nieuwerwetse brouwers inderdaad weinig herhaalrecepten maken, steeds nieuw spul maken dus, en zo goed als geen "core range" hebben. Maakt het inderdaad lastig als je iets lekker vindt om daar bij te blijven omdat de kans groot is dat het bier binnen afzienbare tijd uit de handel is.
Nu heeft bijv. Moersleutel inmiddels wel een core assortiment (wat slim is)....en zo meer brouwers...dus dat gaat de goede kant op.
Untappd zorgt er natuurlijk wel voor dat mensen steeds meer en nieuwere dingen willen proeven (en gekkere combinaties qua smaken). Ik let er zelf vaak wel op dat als ik iets koop het iets nieuws is. Hoewel, ik weet bijv. dat de Frontaal Juice Punch erg lekker is met warmer weer, die wil ik dan wel weer een paar blikken extra op voorraad leggen.
Nu heeft bijv. Moersleutel inmiddels wel een core assortiment (wat slim is)....en zo meer brouwers...dus dat gaat de goede kant op.
Untappd zorgt er natuurlijk wel voor dat mensen steeds meer en nieuwere dingen willen proeven (en gekkere combinaties qua smaken). Ik let er zelf vaak wel op dat als ik iets koop het iets nieuws is. Hoewel, ik weet bijv. dat de Frontaal Juice Punch erg lekker is met warmer weer, die wil ik dan wel weer een paar blikken extra op voorraad leggen.
Craft beer specialist
Laten we in die hele discussie natuurlijk ook niet vergeten dat veel van de huidige populaire craft brouwers <10 jaar bestaan en de hele scene in die tijd redelijk ontploft is. Dan is het niet gek dat je nog van alles aan het ontdekken bent qua bedrijfsvoering en je draai moet vinden.
Ik wissel zelf constant af tussen Belgische klassiekers en experimentele grote/kleine brouwers. Ook qua stijlen wisselt het bij mij constant. Maar uiteindelijk telt naar mijn idee maar 1 ding; dat je er van geniet.
Doe je dat door een kelder vol met een selectie van 5a6 Belgische biertjes die door de jaren heen je favoriet zijn geworden? Helemaal prima. Doe je dat door untappd uit te spelen met 500 unieke check-ins per jaar met allerlei nieuwe IPA's? ook prima.
Al met al is speciaalbier drinken in goed gezelschap gewoon een erg prettige bezigheid en als veel nieuwe biertjes en untapp'd er aan bijdraagt dat ik dat vaker doe dan ben ik daar fan van.
verslagje van Haze Fest volgt nog, moet eerst nog de nodige LCI's doen. Maar man wat was dat gaaf!
Ik wissel zelf constant af tussen Belgische klassiekers en experimentele grote/kleine brouwers. Ook qua stijlen wisselt het bij mij constant. Maar uiteindelijk telt naar mijn idee maar 1 ding; dat je er van geniet.
Doe je dat door een kelder vol met een selectie van 5a6 Belgische biertjes die door de jaren heen je favoriet zijn geworden? Helemaal prima. Doe je dat door untappd uit te spelen met 500 unieke check-ins per jaar met allerlei nieuwe IPA's? ook prima.
Al met al is speciaalbier drinken in goed gezelschap gewoon een erg prettige bezigheid en als veel nieuwe biertjes en untapp'd er aan bijdraagt dat ik dat vaker doe dan ben ik daar fan van.
verslagje van Haze Fest volgt nog, moet eerst nog de nodige LCI's doen. Maar man wat was dat gaaf!
Beeromaniac
Ik ben weer terug van een week New York. Naast dat het een geweldige stad is, is het ook een geweldige bierstad. Heb veel bieren geprobeerd die inmiddels een legendarische status hebben, zoals:
- Parish Ghost in the Machine
- Maine Lunch
- Maine Dinner
- Lawsons Sip of Sunshine
- Hill Farmstead Edward
- Toppling Goliath King Sue
- 3 Floyds Zombie Dust
- Een hele bups aan Other Half bieren
Super lekker allemaal, maar het is me duidelijk dat Europese brouwers een flinke inhaalslag hebben gemaakt, vooral op het gebied van IPA's. Deze zijn echt niet meer minder dan, maar op zijn minst gelijk aan Amerikaanse IPA's. Een King Sue of Sip of Sunshine zijn wel klassiekers en echt heel goed, maar de meeste Amerikaanse bieren krijgen wel hele hoge ratings (op Untappd e.d.).
Maar goed, mag niet klagen, want genieten was het nog steeds
- Parish Ghost in the Machine
- Maine Lunch
- Maine Dinner
- Lawsons Sip of Sunshine
- Hill Farmstead Edward
- Toppling Goliath King Sue
- 3 Floyds Zombie Dust
- Een hele bups aan Other Half bieren
Super lekker allemaal, maar het is me duidelijk dat Europese brouwers een flinke inhaalslag hebben gemaakt, vooral op het gebied van IPA's. Deze zijn echt niet meer minder dan, maar op zijn minst gelijk aan Amerikaanse IPA's. Een King Sue of Sip of Sunshine zijn wel klassiekers en echt heel goed, maar de meeste Amerikaanse bieren krijgen wel hele hoge ratings (op Untappd e.d.).
Maar goed, mag niet klagen, want genieten was het nog steeds
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LAuMhKqVcVdGHRJkIUmCtVQN.jpg?f=user_large)
@klaps die mega hoge ratings van bieren uit de US hebben ook te maken met hoe men in de US omgaat met ratings. Ik heb ooit gelezen dat men het als onbeleefd ziet om een 'goed' bier bijvoorbeeld een 3-4 te geven en dus geeft men een 4.5. Bij een zeer goed bier waarbij wij hier een 4-4.5 zullen geven, zal daar dus eerder 4.75-5 zijn.
Een slecht bier zal daar vermoed ik ook geen 0,25-2 krijgen maar eerder een 3.
Beetje zoals de fooi cultuur en de gemaakte vriendelijkheid in Amerika dus.Thalaron schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:43:
@klaps die mega hoge ratings van bieren uit de US hebben ook te maken met hoe men in de US omgaat met ratings. Ik heb ooit gelezen dat men het als onbeleefd ziet om een 'goed' bier bijvoorbeeld een 3-4 te geven en dus geeft men een 4.5. Bij een zeer goed bier waarbij wij hier een 4-4.5 zullen geven, zal daar dus eerder 4.75-5 zijn.
Klopt, in mijn jongere jaren nog in de klantenservice gewerkt bij een Amerikaans bedrijf en ons kantoor in NL kreeg hele andere targets dan in Amerika. 100 keer moeilijker om in Nederland 5 sterren te krijgen dan in AmerikaThalaron schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:43:
Neemt niet weg dat die bieren die jij noemt ongetwijfeld zéér smakelijk zijn. En die Other Halfs zijn toch een factor 3 goedkoper als je het bij de bron haalt dan als je het hier bij een winkel moet kopen (persoonlijk vind ik ze echt overpriced haha)
Klopt zeker. Een 4 pack van Other Half koop je in de Wholefoods of Trader Joe's voor 15 tot 25 dollar (verschilt per brouwsel natuurlijk).bbunn07 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:55:
[...]
Neemt niet weg dat die bieren die jij noemt ongetwijfeld zéér smakelijk zijn. En die Other Halfs zijn toch een factor 3 goedkoper als je het bij de bron haalt dan als je het hier bij een winkel moet kopen (persoonlijk vind ik ze echt overpriced haha)

Wat denk je van de Treehouse bieren? 4 pack King Jjjuliusss bij de brouwerij voor 20-25 dollarklaps schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:25:
[...]
Klopt zeker. Een 4 pack van Other Half koop je in de Wholefoods of Trader Joe's voor 15 tot 25 dollar (verschilt per brouwsel natuurlijk).

Bier fan Fryske grûn!
Ach, net als de mode, economie, inrichting, etc etc is ook de hele bier cultuur onderhevig aan een golfbeweging. Wat nu helemaal hip is is over een paar jaar weer helemaal uit.
Zelf ben ik redelijk conservatief op speciaalbier gebied en geniet het meest van speciaalbier brouwerijen met een mooie historie.
Desalniettemin in mijn ogen is er weinig mis met craftbier al vind ik soms de prijzen die ervoor gevraagd worden compleet overrated.
Zelf ben ik redelijk conservatief op speciaalbier gebied en geniet het meest van speciaalbier brouwerijen met een mooie historie.
Desalniettemin in mijn ogen is er weinig mis met craftbier al vind ik soms de prijzen die ervoor gevraagd worden compleet overrated.
Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder
Ik ga vanavond genieten van dit biertje.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Thnx! Direct de Dark Box besteldwlchris schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:24:
Limited sale bij Jopen, o.a. uit de adventkalender
https://www.jopenbier.nl/bieren/limiteds-sale/
Zag em al op Pepper voorbij komen. Altijd goed als t hier ook vermeld wordt!wlchris schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:24:
10 stuks komen deze kant op
En daar natuurlijk bijkomend dat Europeanen de bieren ook hoger raten dan ze wellicht normaal zouden doen als dezelfde IPA in een blik van Frontaal zou zitten oid. Omdat het uit de states komt, dus moeilijker te verkrijgen. (maak ik mezelf ook schuldig aan) toch net ff 0,5 punt hoger omdat ik iets gedronken heb wat erg lastig te verkrijgen is. Dat doet iedereen denk ik trouwens.Thalaron schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:43:
Denk dat de biercultuur in Europa op exact hetzelfde niveau ligt als de USA trouwens, een Puhaste Silver series doet niet onder voor de zware klappers uit de USA. Sterker nog, nadat ik de Toppling Goliath Assassin op had was ik eigenlijk eerder teleurgesteld. Smaak was helemaal niet super, en de marktwaarde/ruilwaarde van die fles lag op ongeveer €350,- Heb ik toch liever een Silver Serie.
Craft beer specialist
Thanks, ook maar eens wat Jopen besteld! Waaronder de Zwarte Ziel BAwlchris schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:24:
Thnx. Dark box + meesterstuk besteldwlchris schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:24:
Zooo... Een druk dagje achter de rug.
Gisteravond rustig vanuit zwembad naar t vakantiehuisje gelopen, flyer aan de deur met iets in de trant van: " bedankt voor uw bezoek, fijne terugreis morgen". Bleek dat mevrouw zich een dagje had vergist en we al iets eerder vertrokken richting de Caigny
@Lennnn , het middenstuk was inderdaad waar je moet zijn
Helaas de auto al behoorlijk vol, dus volgende keer maar een dakkoffer overwegen.. het is deze bescheiden selectie geworden, 13 B.A. + wat ander spul:
:strip_exif()/f/image/SD8yPRrmH7Iz041A70n8dDrs.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen het afrekenen, dat was ff schrikken! Zo weinig
Gisteravond rustig vanuit zwembad naar t vakantiehuisje gelopen, flyer aan de deur met iets in de trant van: " bedankt voor uw bezoek, fijne terugreis morgen". Bleek dat mevrouw zich een dagje had vergist en we al iets eerder vertrokken richting de Caigny
@Lennnn , het middenstuk was inderdaad waar je moet zijn
Helaas de auto al behoorlijk vol, dus volgende keer maar een dakkoffer overwegen.. het is deze bescheiden selectie geworden, 13 B.A. + wat ander spul:
:strip_exif()/f/image/SD8yPRrmH7Iz041A70n8dDrs.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen het afrekenen, dat was ff schrikken! Zo weinig

:strip_exif()/f/image/oWwGtJRiPNK4gtcIGz4PJlrg.jpg?f=fotoalbum_large)
Goede vangst zeg! Voor Jopen’s Ex-girlfriend betaal je 2x zoveel bij Jopen zelfPurehz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:54:
Toen het afrekenen, dat was ff schrikken! Zo weinig[Afbeelding]

Doe Pohjala Stoutwine vond ik erg geslaagd 
Dus die Draymans Blend ;-)
Dus die Draymans Blend ;-)
[ Voor 25% gewijzigd door Thalaron op 22-06-2022 21:52 ]
En er is een grote handel gaande. Mensens stuwen de reviews om een hogere tradewaarde te krijgen voor het bier.Thalaron schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:43:
Heb ook bieren op als bbt/Beer-barrel-time (alle 4 de jaargangen) en die zijn ook wel echt heel heel goed. Net als de kbbs/kentucky brunch brand stout. Gewoon heel mooi in balans, lekker stroperig enz.
Maar haal de laatste tijd gewoon ook mijn bieren weer hier over de grens. Dit weekend Luff and Touch her op en dat was wel echt een mooie volle chocolade stout met een goede barrel erin. Wel beetje zoet, maar was wel prima voor bij de F1 wedstrijd.
Ik weet niet of het hier mag, maar ik heb nog een stuk of 20 moersleutel blikken staan van 2 maanden the Guild, deze zijn echter niet voor mij weggelegd en wil ik wel kwijt voor een leuk prijsje. Pb me indien je wat meer informatie wilt.
Ik zie veel te veel wax voor die prijsPurehz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:54:
Gisteravond rustig vanuit zwembad naar t vakantiehuisje gelopen, flyer aan de deur met iets in de trant van: " bedankt voor uw bezoek, fijne terugreis morgen". Bleek dat mevrouw zich een dagje had vergist en we al iets eerder vertrokken richting de Caigny![]()
@Lennnn , het middenstuk was inderdaad waar je moet zijn![]()
[Afbeelding]
Ik weet ook niet of het mocht, maar ik heb Japieh van zijn bier afgeholpen.Japieh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:20:
Ik weet niet of het hier mag, maar ik heb nog een stuk of 20 moersleutel blikken staan van 2 maanden the Guild, deze zijn echter niet voor mij weggelegd en wil ik wel kwijt voor een leuk prijsje. Pb me indien je wat meer informatie wilt.
Toch niet overdreven goedkoop, ergens rond de 20-25% met prijzen op internet? Dacht dat het meestal rond de 40% was.
Purehz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:54:
Gisteravond rustig vanuit zwembad naar t vakantiehuisje gelopen, flyer aan de deur met iets in de trant van: " bedankt voor uw bezoek, fijne terugreis morgen". Bleek dat mevrouw zich een dagje had vergist en we al iets eerder vertrokken richting de Caigny![]()
@Lennnn , het middenstuk was inderdaad waar je moet zijn![]()
[Afbeelding]
Die heb ik ook. Lekker!
En deze ook even opgegaald. Voor wie in / bij Utrecht woont: Loop eens binnen bij Hooghiemstraplein 72, Utrecht. Elke werkdag open van 9 tot 5. In een kantorenpand. Gratis 15 min parkeren in de garage Grifthoek er naast. Ik ben fan voor slechts €32. De bieren zijn wel in de buurt van de tht. Pinnen op locatie.
:strip_exif()/f/image/dajG1FQpiOPwbOq9V1HT0FdS.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker!
Was inderdaad snel in huis van Jopen. Wel Who turned the lights out met een THT van mei 2022, anderen ook?
Ach, tis een stout, die kan dat prima hebben. THT datum is een wettelijk iets, maar voor een boel bieren totaal niet relevanthammy87 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:30:
Was inderdaad snel in huis van Jopen. Wel Who turned the lights out met een THT van mei 2022, anderen ook?
Bier fan Fryske grûn!
Bij mij ook, het zal vast nog wel goed te drinken zijn maar wel slordig gezien de tekst op hun eigen website:hammy87 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:30:
:strip_exif()/f/image/bfCnRENkMwkznJ14ZyFK6UTg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit weekend 25% korting op de pre order van de advent kalender bij BeerInABox
https://www.beerinabox.nl...paign=adventskalender2022
https://www.beerinabox.nl...paign=adventskalender2022
Ja had ik ook gezien, dit jaar niet alleen Nederlandse brouwers maar ook 6 buitenlandse brouwers, waaronder Pohjala.
Ik twijfel alleen om weer Beerinabox te doen dit jaar. Denk meer richtin Moersleutel of Jopen voor dit jaar. Of zijn er nog andere aanraders?
Ik twijfel alleen om weer Beerinabox te doen dit jaar. Denk meer richtin Moersleutel of Jopen voor dit jaar. Of zijn er nog andere aanraders?
De Sori kalender is me vorig jaar wel goed bevallen, is alleen wel buitenlandsLouwke schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:34:
Ja had ik ook gezien, dit jaar niet alleen Nederlandse brouwers maar ook 6 buitenlandse brouwers, waaronder Pohjala.
Bier fan Fryske grûn!
Ja Sori hier wel meer van gelezen ja. Nog nooit iets van op volgens mij. En ging het goed met verzenden, dacht een aantal kapotte pakketen gezien te hebben toen.
Zelfde hier en een goed tot juli en een tot augustus, rest mei 2023 (uit mijn hoofd).hammy87 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:30:
Vindt het persoonlijk geen probleem maar een beetje apart dat ze op de site heel iets anders zetten.
Klopt, mijn pakket is ook gesneuveld. Had dit afgelopen eerste jaar pakket van sori, maar begreep dat het voor andere ook wel tegenviel. Relatief veel ipa voor een pakket in de winter.Louwke schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:11:
Ja Sori hier wel meer van gelezen ja. Nog nooit iets van op volgens mij. En ging het goed met verzenden, dacht een aantal kapotte pakketen gezien te hebben toen.
Hoe dan.... Ik woon er bijna om de hoek en nog nooit van gehoord...Napsju schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:48:
[...]
Die heb ik ook. Lekker!
En deze ook even opgegaald. Voor wie in / bij Utrecht woont: Loop eens binnen bij Hooghiemstraplein 72, Utrecht. Elke werkdag open van 9 tot 5. In een kantorenpand. Gratis 15 min parkeren in de garage Grifthoek er naast. Ik ben fan voor slechts €32. De bieren zijn wel in de buurt van de tht. Pinnen op locatie.
[Afbeelding]
Thanks man! Binnenkort maar eens binnen wandelen.
To dare is to do
Ik ga dit jaar toch ook weer de zojuist genoemde Beer in a Box advent bestellen.
De korting is goed, vond het vorig jaar ook wel de prijs waard, niet alles mijn smaak, maar de variatie was leuk.
Ik ben er overigens nog steeds aan bezig, gebruik het niet als kalender, gewoon alles uitpakken en drinken wanneer het uitkomt in een weekend. Vorig was ik heel december druk met klussen in mijn nieuwe woning en had ik ook nog de Frontaal kalender besteld, dus dat is nog niet op.
De bieren voor de donkere dagen zijn ook nog allemaal lang in de datum, eind 2023 of 2024 voor veel blikken of nog veel langer voor de flessen, dus het zijn ook over het algemeen geen bieren die op moeten of zo.
Dus de box van dit jaar kan er wel bij, tegen de tijd dat hij komt ben je het geld ook al vergeten. En ondanks het het pas half kerst is, komt die box half november dus dat is ook minder dan 5 maanden nog maar
De korting is goed, vond het vorig jaar ook wel de prijs waard, niet alles mijn smaak, maar de variatie was leuk.
Ik ben er overigens nog steeds aan bezig, gebruik het niet als kalender, gewoon alles uitpakken en drinken wanneer het uitkomt in een weekend. Vorig was ik heel december druk met klussen in mijn nieuwe woning en had ik ook nog de Frontaal kalender besteld, dus dat is nog niet op.
De bieren voor de donkere dagen zijn ook nog allemaal lang in de datum, eind 2023 of 2024 voor veel blikken of nog veel langer voor de flessen, dus het zijn ook over het algemeen geen bieren die op moeten of zo.
Dus de box van dit jaar kan er wel bij, tegen de tijd dat hij komt ben je het geld ook al vergeten. En ondanks het het pas half kerst is, komt die box half november dus dat is ook minder dan 5 maanden nog maar
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Wij hadden vorig jaar met een paar vrienden de hopt kalender en 2 andere de brewdog kalender. Maar de algehele conclusie was dat de hopt kalender beter en leuker was. De brewdog kalender was om de avond een “fruitschaal”/zoet biertje. Waar de hopt wel elke avond een ander stijl. Daarnaast was de site goed gedaan.Louwke schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:34:
Dus zeker een aanrader
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ik had vorig jaar ook voor het eerst de Sori box, eigenlijk besteld op basis van een lijstje van de box het jaar daarvoor. Maar het viel tegen, 2x een pils, veel IPA. Niet waar ik naar op zoek was, en als extra kortingscodes voor de webshop (met snel uitlopende gebruiktijd) terwijl je net zo'n beetje hele assortiment opgestuurd gekregen hebt. Voor mij niet nog een keer helaas...brukskeluuk schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:07:
[...]
Klopt, mijn pakket is ook gesneuveld. Had dit afgelopen eerste jaar pakket van sori, maar begreep dat het voor andere ook wel tegenviel. Relatief veel ipa voor een pakket in de winter.
Nooit geen = altijdThalaron schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:49:
[Afbeelding]
Smaakt erg goed! Jammer dat het er niet uitziet… ik ben nooit geen fan van niet vloeibare zaken in mijn “bier”

Zelf geen probleem mee, alleen dat laatste drabje schenk ik meestal niet helemaal uit.
Ik ben momenteel in Duitsland (Keulen). Kom ik verder niet zo vaak aangezien het een best eind rijden is voor mij. Is er nog iets de moeite waard om mee te nemen naar huis? Kölsch en altbier zijn oke om een keer te drinken maar hoef dat niet perse in huis te hebben. Wellicht een trinkgut bezoeken voor een paar hefeweizens (drink normaal alleen paulaner of erdinger)?
Wellicht wat mensen meer uit het oosten van Nederlands die expert zijn op Duits bier gebied?
Wellicht wat mensen meer uit het oosten van Nederlands die expert zijn op Duits bier gebied?