Over twee weken moet onze keuken definitief besteld worden en op zich is alles helder behalve 1 ding: welke downdraft inductieplaat. We hebben nu een Bora Basic op de lijst staan, maar overwegen te wijzigen naar een Novy One. Reden is dat die strakker oogt. Maar de vraag is of die net zo goed is qua afzuiging als de Bora. De afzuiging gaat in een buis onder de vloer door naar buiten. Iemand hier kennis van/ ervaring mee?
De bora pure oogt erg strak en komt deze zomer beschikbaar. Wanneer wordt de keuken geplaatst?twodigits schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 09:39:
Over twee weken moet onze keuken definitief besteld worden en op zich is alles helder behalve 1 ding: welke downdraft inductieplaat. We hebben nu een Bora Basic op de lijst staan, maar overwegen te wijzigen naar een Novy One. Reden is dat die strakker oogt. Maar de vraag is of die net zo goed is qua afzuiging als de Bora. De afzuiging gaat in een buis onder de vloer door naar buiten. Iemand hier kennis van/ ervaring mee?
Die ga ik eens opzoeken. Keuken komt half juli.jslaman schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 16:23:
[...]
De bora pure oogt erg strak en komt deze zomer beschikbaar. Wanneer wordt de keuken geplaatst?
De pure staat in mijn offerte opgenomen en krijgt overigens dezelfde prijs als de bora basic.twodigits schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:01:
[...]
Die ga ik eens opzoeken. Keuken komt half juli.
Super, zit er net naar te kijken en die ziet er veel strakker uit dan de Bora Basic.jslaman schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:02:
[...]
De pure staat in mijn offerte opgenomen en krijgt overigens dezelfde prijs als de bora basic.
Hou er wel rekening mee dat bora nog weleens wat vertraging wil oplopen met uitleveren.
Hallo allen,
Na veel oriënteren uitgekomen op een Bax keuken.
Kan hier online echter heel weinig over vinden.
Jullie ervaringen/ideeën over de kwaliteit en in wat voor segment dit zou vallen?
Zag er allemaal goed uit en qua prijs was het ook binnen budget
Bedankt!
Na veel oriënteren uitgekomen op een Bax keuken.
Kan hier online echter heel weinig over vinden.
Jullie ervaringen/ideeën over de kwaliteit en in wat voor segment dit zou vallen?
Zag er allemaal goed uit en qua prijs was het ook binnen budget
Bedankt!
Anoniem: 1191606
Offerte binnen van lokale keukenboer..slik...€21.500,00 (incl. 1730,00 plaatsing door eigen personeel)
Parallel keuken, beda bari gelakte fronten
Kasten + laden (binnenladen etc): 7715,85
Composiet (blad + spatranden+vensterbank):
3133,73
Ene zijde 370 cm 75 cm diep:
4 ladekasten 90 cm (2×diepere)
Composietblad (370 cm breed diep 75 cm rand 5cm)
Andere zijde 310 cm 60 cm diep:
3 halfhoge kasten (156 cm)
1 kastje legplanken
1 front voor vaatwasser
Composietblad (120 cm breed 60 cm diep met spatrand 5 cm)
Apparatuur totaal € 8545,82:
Bora basic (2600,00)
(Of Miele kmda 7774FR 3299,00)
Vaatwasser Miele G4381SCVI 999,00
2x Atag combi oven cx4611c 1085,00
Liebherr IKB 2720-21 koelk 1299,00
Quooker 22xrvs 1645,00 (7 liter...mag ook 3 liter zijn 1345,00)
Deze keuken wordt door deze lokale keukenboer nog doorberekend met hacker systemat kasten fronten.
Ik heb wel schets maar het lukt me niet om deze in dit bericht te krijgen.. ..
Parallel keuken, beda bari gelakte fronten
Kasten + laden (binnenladen etc): 7715,85
Composiet (blad + spatranden+vensterbank):
3133,73
Ene zijde 370 cm 75 cm diep:
4 ladekasten 90 cm (2×diepere)
Composietblad (370 cm breed diep 75 cm rand 5cm)
Andere zijde 310 cm 60 cm diep:
3 halfhoge kasten (156 cm)
1 kastje legplanken
1 front voor vaatwasser
Composietblad (120 cm breed 60 cm diep met spatrand 5 cm)
Apparatuur totaal € 8545,82:
Bora basic (2600,00)
(Of Miele kmda 7774FR 3299,00)
Vaatwasser Miele G4381SCVI 999,00
2x Atag combi oven cx4611c 1085,00
Liebherr IKB 2720-21 koelk 1299,00
Quooker 22xrvs 1645,00 (7 liter...mag ook 3 liter zijn 1345,00)
Deze keuken wordt door deze lokale keukenboer nog doorberekend met hacker systemat kasten fronten.
Ik heb wel schets maar het lukt me niet om deze in dit bericht te krijgen.. ..
de bora is er dan nog niettwodigits schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:01:
[...]
Die ga ik eens opzoeken. Keuken komt half juli.
Gisteren op pad geweest om apparatuur uit te zoeken (2 ovens, koelkast, vriezer, vaatwasser, afzuigkap, inductieplaat).
Zijn bij Siemens Experience center geweest. Erg mooi. Slim gedaan ook, overal word gekookt en gebakken. Zo krijg je de sfeer er wel in
Gekozen voor de IQ700 serie ovens. Ter plekke de prijs erbij en schrikken: 2399,- per stuk. Pff. Kom je thuis, kan je ze online bestellen voor 960
Maar, waar ik mij nu wel een beetje zorgen om maak:
De ovens hebben een aansluitwaarde van 3.7. Die heb ik nu ook, daar kom ik wel makkelijk mee weg. Maar die inductieplaat heeft een aansluitwaarde van 11. Ik heb thuis 3*25a, maar ook een elektrische auto. Dat word dan allemaal wel heel krap. Toch maar eens overleggen met de elektricien. Opschalen naar 3*35a kost toch 70,- per maand.
Zijn bij Siemens Experience center geweest. Erg mooi. Slim gedaan ook, overal word gekookt en gebakken. Zo krijg je de sfeer er wel in
Gekozen voor de IQ700 serie ovens. Ter plekke de prijs erbij en schrikken: 2399,- per stuk. Pff. Kom je thuis, kan je ze online bestellen voor 960

De ovens hebben een aansluitwaarde van 3.7. Die heb ik nu ook, daar kom ik wel makkelijk mee weg. Maar die inductieplaat heeft een aansluitwaarde van 11. Ik heb thuis 3*25a, maar ook een elektrische auto. Dat word dan allemaal wel heel krap. Toch maar eens overleggen met de elektricien. Opschalen naar 3*35a kost toch 70,- per maand.
Makkelijkste oplossing is om de auto pas te laden na het eten.PWM schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:53:
Ik heb thuis 3*25a, maar ook een elektrische auto. Dat word dan allemaal wel heel krap. Toch maar eens overleggen met de elektricien. Opschalen naar 3*35a kost toch 70,- per maand.
Anders moet je een laadpaal kopen die de laadstroom automatisch aanpast aan het verbruik.
[ Voor 26% gewijzigd door jongetje op 24-03-2019 09:17 ]
@PWM dat zijn wel erg forse prijs verschillen, krijg je dan geen oud model of een showroom variant?
En er zijn inderdaad van die slimme palen, ik zou echter wel even een electricien de berekening laten doen. Het is ook knap lastig als je de auto wilt pakken en deze blijkt nog niet eens halfvol te zijn na een nacht.
Ik kwam bij mijn nieuwbouw zonder laadpalen al richting de grens van 3x25 en kreeg toch sterk het advies te upgraden naar 3x35.
Natuurlijk waren er allerlei constructies en wijzigingen te bedenken om er binnen te blijven maar comfort en gemak is mij ook wat waard.
En er zijn inderdaad van die slimme palen, ik zou echter wel even een electricien de berekening laten doen. Het is ook knap lastig als je de auto wilt pakken en deze blijkt nog niet eens halfvol te zijn na een nacht.
Ik kwam bij mijn nieuwbouw zonder laadpalen al richting de grens van 3x25 en kreeg toch sterk het advies te upgraden naar 3x35.
Natuurlijk waren er allerlei constructies en wijzigingen te bedenken om er binnen te blijven maar comfort en gemak is mij ook wat waard.
Via Keukenloods. Sowieso zelfde typenummer.GeeMoney schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:52:
@PWM dat zijn wel erg forse prijs verschillen, krijg je dan geen oud model of een showroom variant?
Hi allen,
Op basis van research en dit forum hier al een hele tijd bezig met de nieuwe keuken.
Onderstaande apparaten nu in mijn hoofd om te gaan bestellen. Heeft iemand hier nog tips, op- of aanmerkingen op?
Prijs in kl offerte onder de 4000 euro.
SIEMENS EX875LVB1E
Inductiekookplaat 80cm 5pits Flexzone Zwart Uitsparing
DPS PERISNOER2
001248 Perilex + 2m Snoer
SIEMENS CM633GBS1
Combi-oven 900watt 45 Liter Klepdeur RVS
SIEMENS SN636X01IN
Volledig Geïntegreerde vaatwasser
SIEMENS LC96BBM50
Schouwkap
ZANUSSI ZBB28465SA
Koelvriescombinatie 202+75 Liter A+-klasse Sleepdeur Systeem
QUOOKER 22+XRVS
Alvast bedankt voor jullie reacties! Groeten, Luuk
Op basis van research en dit forum hier al een hele tijd bezig met de nieuwe keuken.
Onderstaande apparaten nu in mijn hoofd om te gaan bestellen. Heeft iemand hier nog tips, op- of aanmerkingen op?
Prijs in kl offerte onder de 4000 euro.
SIEMENS EX875LVB1E
Inductiekookplaat 80cm 5pits Flexzone Zwart Uitsparing
DPS PERISNOER2
001248 Perilex + 2m Snoer
SIEMENS CM633GBS1
Combi-oven 900watt 45 Liter Klepdeur RVS
SIEMENS SN636X01IN
Volledig Geïntegreerde vaatwasser
SIEMENS LC96BBM50
Schouwkap
ZANUSSI ZBB28465SA
Koelvriescombinatie 202+75 Liter A+-klasse Sleepdeur Systeem
QUOOKER 22+XRVS
Alvast bedankt voor jullie reacties! Groeten, Luuk
[ Voor 96% gewijzigd door Luuk9 op 24-03-2019 10:31 ]
Hoe heb je die post voor elkaar gekregen 
Never mind
Never mind
[ Voor 21% gewijzigd door Reinier op 24-03-2019 10:32 ]
Voordat we heel erg offtopic gaan. Ruim 99 procent van de elektrische lease rijders rijdt elektrisch vanwege de lagere bijtelling. Dan is een duurdere laadpaal en 70euro per maand extra voor het verzwaren van de aansluiting een tenietdoening van de besparing in bijtelling...GeeMoney schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:52:
Onze Siemens inductiekookplaat (907lxc1e) heeft ook 11kw en ik geloof dat we dat nooit gebruiken. In de praktijk gebruiken we de boost functie alleen voor kokend water en slechts voor 1 pan tegelijk, dus de max van 4x boost tegelijk (11kw) halen we nooit. Als ik bij vleesgerechten de boost gebruikt wordt het binnen no time zwartPWM schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:53:
Gisteren op pad geweest om apparatuur uit te zoeken (2 ovens, koelkast, vriezer, vaatwasser, afzuigkap, inductieplaat).
Gekozen voor de IQ700 serie ovens. Ter plekke de prijs erbij en schrikken: 2399,- per stuk. Pff. Kom je thuis, kan je ze online bestellen voor 960![]()
Ik moet wel wennen aan de bediening , dat touch screen werkt niet heel fijn imo. Misschien went het nog
Dus probeer ergens een werkende versie uit.
Ik zou 3x35a ten alle tijden proberen te vermijden en die 840 euro die je daarmee bespaart op de spaarrekening van je kinderen storten
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 24-03-2019 11:52 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Er is eventueel ook een kastje dat dat buiten de laadpaal omdoet. Moet wel geplaatst worden door een erkend installateur. Je kan dan evt bestaande laadpaal gebruiken.jongetje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:16:
[...]
Makkelijkste oplossing is om de auto pas te laden na het eten.
Anders moet je een laadpaal kopen die de laadstroom automatisch aanpast aan het verbruik.
Info via dm
Kom ik er toch net achter dat ik 3x35 heb... Dat wordt lachen met de eerste energierekening

Wij hebben de Silverline Flowtwodigits schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 09:39:
http://www.silverline.com/en/products.asp?id=67&pid=694
Hier zijn we erg tevreden over! Afzuiger ligt onder de plint en daarachter direct een plasmafilter(hoef je nooit te vervangen) voor de recirculuatie.
Amper/geen geurtjes in onze woonkamer
Aap!
Als het budget het toelaat zou ik aanraden om de IKB 2760-21 (€1499) te overwegen. Zaken als de LED lichtzuilen, SoftSystem deursluiting en zachtsluitende BioFresh-laden maken dit een mooier model met meer gebruiksgemak.Anoniem: 1191606 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:34:
Liebherr IKB 2720-21 koelk 1299,00..
Ik werk bij de importeur van Liebherr, dus ben niet helemaal neutraal
Je zou ook een achterwand van glas of aluminium kunnen plaatsen. Is allicht goedkoper.cooper87 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:15:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Achterwand zou ik niet zo snel op besparen, schoonmaken is wel een stuk fijner als het uit één stuk bestaat ipv tegels met voegen die vuil kunnen worden. Sowieso geeft het nu wat rust. Uitzwenkplateau zou ik links laten liggen. Qua prijzen apparatuur: mijn standpunt is dat internet prijzen haalbaar moeten zijn. Ze verdienen het sowieso op de overige onderdelen, dus qua apparatuur kunnen ze je dan wel tegemoetkomen naar mijn idee.cooper87 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:15:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Canon EOS 5D3, EOS 7D2, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 24-70mm f/2.8L II USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100mm f/2.8L IS USM Macro, EF 40mm f/2.8 STM, Tokina 10-17mm Fisheye, Sigma 50mm f/1.4, Manfrotto 504HD+546K, Canon Speedlite 580EXII, 420EX
Goed punt wat betreft de achterwand, twijfelen wij ook over.Sdu7cb schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:50:
[...]
Achterwand zou ik niet zo snel op besparen, schoonmaken is wel een stuk fijner als het uit één stuk bestaat ipv tegels met voegen die vuil kunnen worden. Sowieso geeft het nu wat rust. Uitzwenkplateau zou ik links laten liggen. Qua prijzen apparatuur: mijn standpunt is dat internet prijzen haalbaar moeten zijn. Ze verdienen het sowieso op de overige onderdelen, dus qua apparatuur kunnen ze je dan wel tegemoetkomen naar mijn idee.
Ben benieuwd of iemand nog iets zinnigs over de prijs kan zeggen.
Anoniem: 1181538
Hey allen,
De bouw is gestart en het is tijd voor het zoeken naar een keuken.
Hier dus een kleine update:
Na weken voorbereiding op dit forum, was het gisteren zover.
Doelstelling voor ons was een compleet matzwarte keuken.
Gisteren een bezoek gebracht aan Keukenconcurrent & Kvik.
(ja ik hoor jullie al zuchten)
Keukenconcurrent:
Met een onderbuik gevoel richting de Keukenconcurrent, ondanks alle verhalen wou moeders de vrouw toch een poging wagen. Zo gezegd zo gedaan.
Eerlijk gezegd was de afspraak bij keukenconcurrent nog niet zo slecht. Gesprek was helemaal niet pusherig, redelijke ideeen betreft opstellingen en prijs ging van 18900 naar 9800 door een keer te hoesten.
Incl Bora inductie recirculatie en overige apparatuur Bauknecht(is het net niet voor ons).
3D tekening vond ik net niet netjes genoeg, ik heb hier mooiere gezien.
Bij einde gesprek alles netjes mee naar huis gekregen en de vraag of er een mogelijkheid was dat ik vandaag alsnog zou tekenen, aangegeven dat ik thuis er over na wil denken en zonder gezeur kon ik direct vertrekken. al met al een meevaller. (Helaas toen ik thuis kwam zag ik dat er een andere front naam op de offerte stond). Ik heb mijn keuze in ieder geval gemaakt, DMG gaat het niet worden.
Kvik.
We waren een anderhalf uur te vroeg, super vriendelijk ontvangen en dat we eerder waren was geen probleem. Er werdt netjes voor drinken gezorgd en de wensen werden besproken. Hier werdt echt goed nagedacht en optimaal gebruik gemaakt van alle ruimtes incl. onze nis.
Voor de offerte gekozen voor de Prato Black met Feniks werkblad.
Ivm AEG inductie met ingebouwde afzuiging was er een stukje op maat werk bij nodig bij een lade en dit zou ook opgelost worden.
Overige apparaten ook AEG, (type nummers niet bij de hand)
tevens vele extra's zoals afvalbakkensysteem en anti fingerprint laag op alles(musthave bij matzwart)
De 3d tekening overtrof mijn verwachtingen

Rekjes zullen verdwijnen overigens.
Qua prijs zitten we boven het bedrag wat we hebben gebudgetteerd. 12k incl montage en apparatuur, wellicht kunnen we hier nog wat mee spelen echter begreep ik van de verkopers dat de prijs is zoals die is.
Dat zien we wel als het zover is.
Op dit moment neig ik naar Kvik ivm prijs/kwaliteits verhouding, echter zal ik nog wat andere zaken bezoeken.
Ik ga er nog een paar nachtjes over slapen voordat we onze definitieve keuze maken.
Groet Kevin
Keukenconcurrent:
Met een onderbuik gevoel richting de Keukenconcurrent, ondanks alle verhalen wou moeders de vrouw toch een poging wagen. Zo gezegd zo gedaan.
Eerlijk gezegd was de afspraak bij keukenconcurrent nog niet zo slecht. Gesprek was helemaal niet pusherig, redelijke ideeen betreft opstellingen en prijs ging van 18900 naar 9800 door een keer te hoesten.
Incl Bora inductie recirculatie en overige apparatuur Bauknecht(is het net niet voor ons).
Bij einde gesprek alles netjes mee naar huis gekregen en de vraag of er een mogelijkheid was dat ik vandaag alsnog zou tekenen, aangegeven dat ik thuis er over na wil denken en zonder gezeur kon ik direct vertrekken. al met al een meevaller. (Helaas toen ik thuis kwam zag ik dat er een andere front naam op de offerte stond). Ik heb mijn keuze in ieder geval gemaakt, DMG gaat het niet worden.
Kvik.
We waren een anderhalf uur te vroeg, super vriendelijk ontvangen en dat we eerder waren was geen probleem. Er werdt netjes voor drinken gezorgd en de wensen werden besproken. Hier werdt echt goed nagedacht en optimaal gebruik gemaakt van alle ruimtes incl. onze nis.
Ivm AEG inductie met ingebouwde afzuiging was er een stukje op maat werk bij nodig bij een lade en dit zou ook opgelost worden.
tevens vele extra's zoals afvalbakkensysteem en anti fingerprint laag op alles(musthave bij matzwart)

Qua prijs zitten we boven het bedrag wat we hebben gebudgetteerd. 12k incl montage en apparatuur, wellicht kunnen we hier nog wat mee spelen echter begreep ik van de verkopers dat de prijs is zoals die is.
Op dit moment neig ik naar Kvik ivm prijs/kwaliteits verhouding, echter zal ik nog wat andere zaken bezoeken.
Ik ga er nog een paar nachtjes over slapen voordat we onze definitieve keuze maken.
Groet Kevin
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1181538 op 26-03-2019 05:11 . Reden: afbeeldingen ]
Ik vraag me sterk af hoe duurzaam een fenix werkblad is...
Onze keuken is, zoals je een paar pagina’s geleden kon zien ook grotendeels uitgerust met zwarte kasten. Ook Fenix. Heel gaaf materiaal, zeker als het een beetje schemert is het echt diep donkerzwart.
Enige dissonanten waar ik nog geen oplossing voor heb:
- De ‘rubbers’ onder de plinten zijn zilverkleurig. Hoop dat de fabrikant daar nog zwarte voor kan leveren (kon ze zelf zo snel niet vinden).
- De greeplijsten van de bovenkasten en de middenbalkjes van de bovenkanten zijn ook zilverkleurig. Middenbalkjes zijn uitneembaar, dus deze zal ik waarschijnlijk zelf zwart spuiten. Met de greeplijst wordt dit lastiger, maar daar valt beter mee te leven. Op het middenbalkje zijn twee spots gericht waardoor het extra benadrukt wordt.
Ga nog zwarte handgrepen op de miele ovens zetten, en het rooster van de Bora heb ik reeds zwart laten poedercoaten.
Onze keuken is, zoals je een paar pagina’s geleden kon zien ook grotendeels uitgerust met zwarte kasten. Ook Fenix. Heel gaaf materiaal, zeker als het een beetje schemert is het echt diep donkerzwart.
- De ‘rubbers’ onder de plinten zijn zilverkleurig. Hoop dat de fabrikant daar nog zwarte voor kan leveren (kon ze zelf zo snel niet vinden).
- De greeplijsten van de bovenkasten en de middenbalkjes van de bovenkanten zijn ook zilverkleurig. Middenbalkjes zijn uitneembaar, dus deze zal ik waarschijnlijk zelf zwart spuiten. Met de greeplijst wordt dit lastiger, maar daar valt beter mee te leven. Op het middenbalkje zijn twee spots gericht waardoor het extra benadrukt wordt.
Ga nog zwarte handgrepen op de miele ovens zetten, en het rooster van de Bora heb ik reeds zwart laten poedercoaten.
[ Voor 88% gewijzigd door MikeyMan op 26-03-2019 10:22 ]
Wellicht iets offtopic; wij hebben de ICBN 3386, kan jij mij vertellen waarvoor de onderste plank (bodem) van de koelast is? Hier ligt een glasplaat over een soort van sleuven. Heb jij enig idee wat hier de functie van is 😄?nielsgaastra schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:04:
[...]
Als het budget het toelaat zou ik aanraden om de IKB 2760-21 (€1499) te overwegen. Zaken als de LED lichtzuilen, SoftSystem deursluiting en zachtsluitende BioFresh-laden maken dit een mooier model met meer gebruiksgemak.
Ik werk bij de importeur van Liebherr, dus ben niet helemaal neutraalIk heb zelf de grotere versie (IKB 3560) in mijn eigen nieuwe keuken. Mijn vriendin was eerst wat sceptisch over de meerprijs voor de Premium versie, maar is er nu erg blij mee.
@Anoniem: 1181538
Zwarte keuken is altijd mooi. Maar let op tussen de deuren en het blad zit kleurverschil. Verder zou ik de spoelbak en de vaatwasser omruilen zodat je iets meer werkbare bladruimte krijgt
Ik zag een reactie op het fenix blad dat is inderdaad iets meer werk qua vlekken. Zorg dat je wondersponsjes koopt. Waarom lopen die zwarte rekjes niet helemaal door over de wand? Lijkt mij toffer.
12k ? Neem aan dat er dan een zwarte Quooker inzit? En kijk nog even naar die combi. Pelgrim/Atag/Bosch hebben mat zwarte apparatuur lijkt een stuk mooier. AEG heeft glimmend zwart. Denk niet dat RVS de mooiste oplossing is
Zwarte keuken is altijd mooi. Maar let op tussen de deuren en het blad zit kleurverschil. Verder zou ik de spoelbak en de vaatwasser omruilen zodat je iets meer werkbare bladruimte krijgt
Ik zag een reactie op het fenix blad dat is inderdaad iets meer werk qua vlekken. Zorg dat je wondersponsjes koopt. Waarom lopen die zwarte rekjes niet helemaal door over de wand? Lijkt mij toffer.
12k ? Neem aan dat er dan een zwarte Quooker inzit? En kijk nog even naar die combi. Pelgrim/Atag/Bosch hebben mat zwarte apparatuur lijkt een stuk mooier. AEG heeft glimmend zwart. Denk niet dat RVS de mooiste oplossing is
Zijn die sleuven niet voor de vochtregulering? Die kun je open- en dicht doen toch? Fruit en Vegetable Safe.Onno_Devine schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:25:
[...]
Wellicht iets offtopic; wij hebben de ICBN 3386, kan jij mij vertellen waarvoor de onderste plank (bodem) van de koelast is? Hier ligt een glasplaat over een soort van sleuven. Heb jij enig idee wat hier de functie van is 😄?
Onze compleet matzwarte keuken is inmiddels in bestelling.Anoniem: 1181538 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 05:02:
Hey allen,
Keukenconcurrent:
Kvik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groet Kevin
Wij hebben de gok (op meerdere fronten) genomen en zijn voor Fenix mat zwart gegaan. Ook komt er een matzwarte Franke spoelbak. Beide een beetje afgeraden door de keukenboer ivm kinderen en risico's, maar als we er na een paar jaar achter komen dat het echt niet werkt kijken we wel weer verder.
Jammer dat de Quooker Flex nog niet te koop is in mat zwart (wel de 'gewone' Quooker).
Wij kwamen uit op een Hacker Systemat, een middenmoot, maar prima mbt onze wensen en budget. Ze hadden gelukkig net nieuwe matzwarte deurtjes (nieuwe versie) die mooier en minder vlekgevoelig is. Wij komen met apparatuur wel ruim boven het oorspronkelijke budget uit, maar zo is het.
Nou ondertussen hebben we alweer een gesprek gehad met de verkoper, belangrijke punten voor ons waren onder andere het granieten blad, wat in onze ogen te duur was. Daarnaast nog even alles langslopen en bijvoorbeeld de kraan uitkiezen.
Van het werkblad schrok hij (ik had offertes meegenomen) en ja dat werd wat ongemakkelijk voor hem, hij kon het gewoon niet verklaren. Enige verklaring is de tussenpersoon, oftewel hij weet of kwam erachter dat die tussenpersoon genoeg geld in zijn zak steekt
Aan de andere kant had hij wel een punt dat wanneer je alles los gaat bestellen bij verschillende partijen dat het risico groter kan zijn dat dingen mis gaan en dat je bijvoorbeeld niet alles in 1x geleverd krijgt.
Uiteindelijk heeft hij het verschil tussen mijn offerte en zijn prijs gehalveerd, er ging dus iets van 600 euro af.
Hieronder doorgestreept wat er veranderd is in de offerte:
Opstelling:
Meubelen
Uitvoering: A, Ballerina BRB BRUGGE-B (4961-4999)
Fronttype: MDF lak/cassette (139)
Frontkleur 1: Sneeuwwit fluweellak (4962)
Kleur kopse kant front: Sneeuwwit fluweellak (4962)
Frontcombinatie: Sneeuwwit, MDF/lakoppervlak (4962)
Uitvoering korpus: Kunststof (K)
Kleur buitenzijde korpus: Sneeuwwit (K160F)
Uitvoering zichtzijde: Fluweellak (
Kleur zichtzijde: Sneeuwwit fluweellak ( B160F)
Type greep: Knop (K077)
Kleur greep 1: RVS (K077)
Greeppositie: Midden/buiten (C)
Greepcombinatie: Knop roestvrij staal (K077)
Uitvoering plint: Decor-kunststof (D)
Kleur plint: Sneeuwwit mat (D160F)
Uitvoering kroonlijst: KL105 fluweellak (KL05B)
Kleur kroonlijst: Sneeuwwit fluweellak (B160F)
Uitvoering schouwkap: Spaanplaat ruw (SP)
Kleur schouwkap: Schouwen ruw (D098N)
Werkbladhoogte: 930
Plinthoogte: 110
Totaal meubelen: 6.570,40
Apparatuur:
Pelgrim multifunctionele oven - MAC524RVS - 899,25
Pelgrim Inductiekookplaat, 77 cm - IDK484ONY - 749,25
Pelgrim Inductiekookplaat, 80 cm - IDK785ONY - 899,25
Pelgrim Koel-/vriescombi - PCS3178L - 711,75
Novy Inbouw-afzuigunit De Luxe - 877 - 575,25
Damixa Nederland B.V. Tradition keukenmengkraan - 370690038 - 410,07
Franke Olympus 381,-
Diversen Nobilia knop 679 - 225,60
Totaal apparatuur: 3.571,17 3.692,10
Werkblad:
Uitvoering: Arte graniet werkblad
Randafwerking: VF04
Kleur: Nero Assoluto
RVS inlegspoelbak - QTX 210
Subtotaal: 2.796,85
Uitvoering: Arte graniet achterwand, plateau of vensterbank
Prijs: 442,58
Totaal werkblad: 3.239,43
Montage: 1.370,40
Afrondingskorting: € 672,33 -
TOTAAL: 14.751,40 14.200,00
Nadat we de kraan hebben gewijzigd in de kraan die wij wel wilden, ben ik eens gaan kijken naar de prijs daarvan. Wat bleek deze was 50% goedkoper verkrijgbaar en idem voor de Franke wasbak. Beiden heb ik nu in bestelling staan voor 319,- in totaal. Kortom er gaat nu in ieder geval nog 381,- euro uit de offerte voor de kraan en ik vermoed 200 euro voor de wasbak.
Verder gaan we alleen de inductiekookplaat vastleggen in de offerte, omdat deze indeling erg bevalt en niet zoveel voorkomt (vijfde pit rechts ipv in het midden). De rest van de apparaten gaan we niet in de offerte vastleggen, maar later beslissen (oplevering is pas eind dit jaar/begin volgend jaar) en dan ook nog beslissen of ik zelf apparaten ga shoppen of via de huidige keukenboer.
Van het werkblad schrok hij (ik had offertes meegenomen) en ja dat werd wat ongemakkelijk voor hem, hij kon het gewoon niet verklaren. Enige verklaring is de tussenpersoon, oftewel hij weet of kwam erachter dat die tussenpersoon genoeg geld in zijn zak steekt
Aan de andere kant had hij wel een punt dat wanneer je alles los gaat bestellen bij verschillende partijen dat het risico groter kan zijn dat dingen mis gaan en dat je bijvoorbeeld niet alles in 1x geleverd krijgt.
Uiteindelijk heeft hij het verschil tussen mijn offerte en zijn prijs gehalveerd, er ging dus iets van 600 euro af.
Hieronder doorgestreept wat er veranderd is in de offerte:
Opstelling:
Forum | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Meubelen
Uitvoering: A, Ballerina BRB BRUGGE-B (4961-4999)
Fronttype: MDF lak/cassette (139)
Frontkleur 1: Sneeuwwit fluweellak (4962)
Kleur kopse kant front: Sneeuwwit fluweellak (4962)
Frontcombinatie: Sneeuwwit, MDF/lakoppervlak (4962)
Uitvoering korpus: Kunststof (K)
Kleur buitenzijde korpus: Sneeuwwit (K160F)
Uitvoering zichtzijde: Fluweellak (
Kleur zichtzijde: Sneeuwwit fluweellak ( B160F)
Type greep: Knop (K077)
Kleur greep 1: RVS (K077)
Greeppositie: Midden/buiten (C)
Greepcombinatie: Knop roestvrij staal (K077)
Uitvoering plint: Decor-kunststof (D)
Kleur plint: Sneeuwwit mat (D160F)
Uitvoering kroonlijst: KL105 fluweellak (KL05B)
Kleur kroonlijst: Sneeuwwit fluweellak (B160F)
Uitvoering schouwkap: Spaanplaat ruw (SP)
Kleur schouwkap: Schouwen ruw (D098N)
Werkbladhoogte: 930
Plinthoogte: 110
Totaal meubelen: 6.570,40
Apparatuur:
Pelgrim multifunctionele oven - MAC524RVS - 899,25
Pelgrim Inductiekookplaat, 77 cm - IDK484ONY - 749,25
Pelgrim Inductiekookplaat, 80 cm - IDK785ONY - 899,25
Pelgrim Koel-/vriescombi - PCS3178L - 711,75
Novy Inbouw-afzuigunit De Luxe - 877 - 575,25
Damixa Nederland B.V. Tradition keukenmengkraan - 370690038 - 410,07
Franke Olympus 381,-
Diversen Nobilia knop 679 - 225,60
Totaal apparatuur: 3.571,17 3.692,10
Werkblad:
Uitvoering: Arte graniet werkblad
Randafwerking: VF04
RVS inlegspoelbak - QTX 210
Subtotaal: 2.796,85
Uitvoering: Arte graniet achterwand, plateau of vensterbank
Prijs: 442,58
Totaal werkblad: 3.239,43
Montage: 1.370,40
Afrondingskorting: € 672,33 -
TOTAAL: 14.751,40 14.200,00
Nadat we de kraan hebben gewijzigd in de kraan die wij wel wilden, ben ik eens gaan kijken naar de prijs daarvan. Wat bleek deze was 50% goedkoper verkrijgbaar en idem voor de Franke wasbak. Beiden heb ik nu in bestelling staan voor 319,- in totaal. Kortom er gaat nu in ieder geval nog 381,- euro uit de offerte voor de kraan en ik vermoed 200 euro voor de wasbak.
Verder gaan we alleen de inductiekookplaat vastleggen in de offerte, omdat deze indeling erg bevalt en niet zoveel voorkomt (vijfde pit rechts ipv in het midden). De rest van de apparaten gaan we niet in de offerte vastleggen, maar later beslissen (oplevering is pas eind dit jaar/begin volgend jaar) en dan ook nog beslissen of ik zelf apparaten ga shoppen of via de huidige keukenboer.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik vermoed dat je met die "sleuven" het geïntegreerde flessenplateau bedoelt? De glasplaat kun je uitnemen en onder dit flessenplateau plaatsen, afhankelijk van of je daar flessen liggend wilt bewaren of niet.Onno_Devine schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:25:
[...]
Wellicht iets offtopic; wij hebben de ICBN 3386, kan jij mij vertellen waarvoor de onderste plank (bodem) van de koelast is? Hier ligt een glasplaat over een soort van sleuven. Heb jij enig idee wat hier de functie van is 😄?

Oh is dat daarvoor 
Maar waar laat je die glasplaat dan weer?
Maar waar laat je die glasplaat dan weer?
bedoel je deze dingen?MikeyMan schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 06:59:
Ik vraag me sterk af hoe duurzaam een fenix werkblad is...
https://www.keukenonderde...group_id=10000033&lang=nl
of heb je zoon plint
https://cdn.plintenfabrie...ffa12a8/thumb_4601_02.jpg
deze rubbers zijn redelijk standaard en kan je bij een rubberspecialist waarschijnlijk wel vinden
Ik heb zoiets ooit gekocht bij https://www.rubbermagazij...fielen/overige-profielen/
Misschien kan je een mailtje sturen met wat maten ze hebben mij ook goed geholpen toen.
Held! Plintafdichtingsprofiel in het zwart inderdaadtwain4me schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:16:
[...]
bedoel je deze dingen?
https://www.keukenonderde...group_id=10000033&lang=nl
of heb je zoon plint
https://cdn.plintenfabrie...ffa12a8/thumb_4601_02.jpg
deze rubbers zijn redelijk standaard en kan je bij een rubberspecialist waarschijnlijk wel vinden
Ik heb zoiets ooit gekocht bij https://www.rubbermagazij...fielen/overige-profielen/
Misschien kan je een mailtje sturen met wat maten ze hebben mij ook goed geholpen toen.
@Martinusz
Mooi ontwerp. Leuk om weer eens een landelijke keuken te zien (tussen al dat strakke, moderne hier). Staat de keuze voor het granieten werkblad vast? Al eens overwogen om in zo'n landelijke keuken een granito werkblad te leggen?
Mooi ontwerp. Leuk om weer eens een landelijke keuken te zien (tussen al dat strakke, moderne hier). Staat de keuze voor het granieten werkblad vast? Al eens overwogen om in zo'n landelijke keuken een granito werkblad te leggen?
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ja wij zijn van het landelijkeHarrie_ schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:21:
@Martinusz

Maar we wilden nu graag een stenen werkblad ipv een houtlook blad, ondanks dat die nu ook bevalt, echter de huidige hadden we redelijk gematch met onze vloer. In het nieuwe huis komt in de keuken op de vloer portugese tegels, waarschijnlijk zoiets als dit:

Daar vinden wij een stenen blad beter bij passen, wij vonden gewoon zwart het mooiste dus vandaar de Nero Assoluto. Een granito look vinden wij niet mooi
* oZy meldt zich ook ivm aanschaf keuken
Ik zie hier bij zowat iedereen Quookers op het aanrecht, en nog geen een Franke (voorheen Floww) kraan. Is daar een reden voor? Vooral de combinatie van gekoeld en kokend in 1 kraan ipv aparte kranen spreekt mij aan. Prijs technisch ook gunstiger volgens mij.
- Ontwerp is grotendeels af, zal ik binnenkort eens posten. Maar grofweg een eiland met kookplaat en water van 108cm x 270cm en een kastenwand van 4x60=240cm met dubbele oven in het midden en aparte koelkast en vriezer aan de buitenkant.
- Leverancier van kasten en blad wordt hoogstwaarschijnlijk Kvik (Mano) - spreekt het meest aan qua design en beleving.
- Apparatuur wordt Siemens IQ700 serie met de donkere rvs finish
Ik zie hier bij zowat iedereen Quookers op het aanrecht, en nog geen een Franke (voorheen Floww) kraan. Is daar een reden voor? Vooral de combinatie van gekoeld en kokend in 1 kraan ipv aparte kranen spreekt mij aan. Prijs technisch ook gunstiger volgens mij.
Anoniem: 1195564
*snip* Volgens mij heb je bij het aanmelden https://tweakers.net/info/advertising/ gemist.
[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 26-03-2019 15:48 ]
Volgens mijn zijn er wel wat Tweakers met Franke kranen; volgens mij heb ik die weleens voorbij zien komen in Ervaringen met kokend waterkranen. Verder zie ik in dat topic ook wel terugkomen dat veel mensen voor Quooker kiezen omdat dat kennelijk de enige kokend-waterkraan is waar het water ook ècht kokend uit komt. (Ik heb hier zelf geen ervaring mee; maar dat lees ik hier)oZy schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:38:
[...]
Eerste vraag..:
Maar de keuze maak je dan uit twee keuken zaken, waarvan één van DMG groep is waar je niet voor wilt kiezen? Ik zou nog zeker naar twee andere zaken gaan, waarvan in ieder geval een geheel zelfstandige. Zelf heb ik wel gemerkt dat het geen “schoon” wereldje is met de nodige partijen waar ik onvoldoende transparantie en assistentie mocht ontvangen. Qvik ook geweest maar viel af ivm te weinig mogelijkheden op bepaalde vlakken.Anoniem: 1181538 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 05:02:
Hey allen,
Keukenconcurrent:
Kvik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groet Kevin
Is dat een spoelbak in volledig zwart? Dus inclusief overloop en putje? Dat zie ik nu nog te weinig.. vaak mooi matzwart met rvs overloopjeGustavSan schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:43:
[...]
Wij hebben de gok (op meerdere fronten) genomen en zijn voor Fenix mat zwart gegaan. Ook komt er een matzwarte Franke spoelbak. Beide een beetje afgeraden door de keukenboer ivm kinderen en risico's, maar als we er na een paar jaar achter komen dat het echt niet werkt kijken we wel weer verder.

[ Voor 8% gewijzigd door Sdu7cb op 26-03-2019 18:24 ]
Canon EOS 5D3, EOS 7D2, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 24-70mm f/2.8L II USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100mm f/2.8L IS USM Macro, EF 40mm f/2.8 STM, Tokina 10-17mm Fisheye, Sigma 50mm f/1.4, Manfrotto 504HD+546K, Canon Speedlite 580EXII, 420EX
Ah kijk, exact dat bedoelde ik! Een flessenplateau, is inderdaad wel erg handig 😉nielsgaastra schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:43:
[...]
Ik vermoed dat je met die "sleuven" het geïntegreerde flessenplateau bedoelt? De glasplaat kun je uitnemen en onder dit flessenplateau plaatsen, afhankelijk van of je daar flessen liggend wilt bewaren of niet.![]()
[Afbeelding]
Bedankt! Weer wat geleerd, familie kwam al met ideeën als een plek voor je eieren..
Ik heb in mn miele wel de glazen plaat, maar niet de ribbels voor de flessen... Weird...nielsgaastra schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:43:
[...]
Ik vermoed dat je met die "sleuven" het geïntegreerde flessenplateau bedoelt? De glasplaat kun je uitnemen en onder dit flessenplateau plaatsen, afhankelijk van of je daar flessen liggend wilt bewaren of niet.![]()
[Afbeelding]
Yes, het voorbereidende werk aan onze keuken is begonnen! De afgelopen 2 dagen heeft de aannemer alle leidingen op de juiste plek gelegd. Wat een onvoorstelbare kabelbrei is dat met al die losse groepen.
Het was nog even spannend om de 3-fasen aansluiting van onze kookplaat op zijn plek te krijgen. De meest logische weg, via de kruipruimte, bleek ineens niet zo logisch, want die ruimte zit werkelijk bezaaid met allerlei leidingen en afvoeren. Je moet een slangenmens zijn wilde je daar tussendoor kunnen kruipen. 'Gelukkig" kwamen we achter een verlaagd plafond tussen de meterkast en de keuken waar de kabel doorheen kon. De 11KV aansluiting zit nu dus mooi op zijn plek!
Het was nog even spannend om de 3-fasen aansluiting van onze kookplaat op zijn plek te krijgen. De meest logische weg, via de kruipruimte, bleek ineens niet zo logisch, want die ruimte zit werkelijk bezaaid met allerlei leidingen en afvoeren. Je moet een slangenmens zijn wilde je daar tussendoor kunnen kruipen. 'Gelukkig" kwamen we achter een verlaagd plafond tussen de meterkast en de keuken waar de kabel doorheen kon. De 11KV aansluiting zit nu dus mooi op zijn plek!
[ Voor 63% gewijzigd door PaT op 26-03-2019 20:58 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Waarom geen Franke? Omdat het troep is vergeleken met een Quooker! Grootste probleem is verkalking. Elke boiler verkalkt, ook een Quooker. Echter, en Quooker kan open, leeg / schoongemaakt worden, nieuw filter er in, kost 100 euro, en je kan er 5 tot 8njaar tegenaan (afhankelijk van hardheid water)oZy schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:38:
* oZy meldt zich ook ivm aanschaf keuken
[list]
•
Eerste vraag..:
Een Franke boiler kan niet open, is de boiler verkalkt, dan is het helaas pindakaas. Om dit proces te vertragen (voorkomen kan niet), en om recht op garantie te behouden op de kraan en boiler, moet er een Franke waterfilter gemonteerd worden. Kost 80 euro per jaar. Stel je voor dat de boiler 10 jaar meegaat (ik betwijfel het) dan kosten deze filters 800 euro... Een Quooker werkt beter, en is op de lange termijn voordeliger
Als dat het enige issue is zou een waterontharder nog een optie kunnen zijnIce82 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:59:
[...]
Waarom geen Franke? Omdat het troep is vergeleken met een Quooker! Grootste probleem is verkalking. Elke boiler verkalkt, ook een Quooker. Echter, en Quooker kan open, leeg / schoongemaakt worden, nieuw filter er in, kost 100 euro, en je kan er 5 tot 8njaar tegenaan (afhankelijk van hardheid water)
Een Franke boiler kan niet open, is de boiler verkalkt, dan is het helaas pindakaas. Om dit proces te vertragen (voorkomen kan niet), en om recht op garantie te behouden op de kraan en boiler, moet er een Franke waterfilter gemonteerd worden. Kost 80 euro per jaar. Stel je voor dat de boiler 10 jaar meegaat (ik betwijfel het) dan kosten deze filters 800 euro... Een Quooker werkt beter, en is op de lange termijn voordeliger
Graag jullie gedachten over mijn keukenontwerp.
Het betreft een renovatie van een bestaande keuken. We hebben de wens voor een kookeiland, maar eigenlijk is de keuken te smal voor een meest voor de hand liggende indeling kookeiland / achterwand. Daarom maar eens een avondje zitten tekenen om tot een ontwerp te komen.
Ik ben heel benieuwd naar de meningen van de mede-tweakers alhier.
Onze wensen:
- mogelijkheid tot zitten aan het eiland
- voldoende kastruimte (voorkeur voor lades)
- groot werkblad oppervlak
- geintergreerde wijnkast (tafelmodel)
Overwegingen:
- past het eigenlijk wel in deze variant; maw: is de loopruimte groot genoeg?
- is de beenruimte voldoende om te kunnen zitten
- een 1/2 spoel in het linkerdeel (met koudwater kraan); zinvol?
- is er voldoende ruimte tussen kookplaat en zitgedeelte?
- gaan we onze vrij nieuwe inductie kookplaat (Siemens, 90 cm breed) hergebruiken met een werkbladafzuiging of kiezen we voor een nieuwe met geïntegreerde afzuiging (b.v. Bora)
Genoeg vragen en afwegingen; tijd voor een plaatje
De eettafel is nu op 100 cm afstand tot de keuken getekend. Er is in de woonkamer voldoende ruimte om deze afstand te vergroten.
Het betreft een renovatie van een bestaande keuken. We hebben de wens voor een kookeiland, maar eigenlijk is de keuken te smal voor een meest voor de hand liggende indeling kookeiland / achterwand. Daarom maar eens een avondje zitten tekenen om tot een ontwerp te komen.
Ik ben heel benieuwd naar de meningen van de mede-tweakers alhier.
Onze wensen:
- mogelijkheid tot zitten aan het eiland
- voldoende kastruimte (voorkeur voor lades)
- groot werkblad oppervlak
- geintergreerde wijnkast (tafelmodel)
Overwegingen:
- past het eigenlijk wel in deze variant; maw: is de loopruimte groot genoeg?
- is de beenruimte voldoende om te kunnen zitten
- een 1/2 spoel in het linkerdeel (met koudwater kraan); zinvol?
- is er voldoende ruimte tussen kookplaat en zitgedeelte?
- gaan we onze vrij nieuwe inductie kookplaat (Siemens, 90 cm breed) hergebruiken met een werkbladafzuiging of kiezen we voor een nieuwe met geïntegreerde afzuiging (b.v. Bora)
Genoeg vragen en afwegingen; tijd voor een plaatje
De eettafel is nu op 100 cm afstand tot de keuken getekend. Er is in de woonkamer voldoende ruimte om deze afstand te vergroten.

@nrdnmg
90cm is echt héél erg smal. Meestal houdt men 120cm aan tussen keuken en eiland (en dan kunt je ook nog van 2 kanten de 'corridor' in, hier is een doodlopende straat).
90cm is echt héél erg smal. Meestal houdt men 120cm aan tussen keuken en eiland (en dan kunt je ook nog van 2 kanten de 'corridor' in, hier is een doodlopende straat).
Goed punt. 90 cm wordt vaak als minimum gehanteerd. Omdat ik niet het gehele eiland 'opsluit' zou het misschien nog mee kunnen vallen. Er is ruimte om het blad van het eiland minder diep te maken om zo breedte in het gangpad te winnen. Maar liever werkoppervlak dan vloeroppervlak is mijn insteek.Harrie_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:49:
@nrdnmg
90 cm is echt te weinig. Doe je vaatwasser eens open en meet eens op hoever deze dan de loopruimte in komt? Je kunt daar je kont niet meer keren. Zeker omdat je je vaatwasser ook nog eens tegen de muur plaatst heb je te weinig toegang.nrdnmg schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:20:
[...]
Goed punt. 90 cm wordt vaak als minimum gehanteerd. Omdat ik niet het gehele eiland 'opsluit' zou het misschien nog mee kunnen vallen. Er is ruimte om het blad van het eiland minder diep te maken om zo breedte in het gangpad te winnen. Maar liever werkoppervlak dan vloeroppervlak is mijn insteek.
Ik denk dat je echt eens met een specialist moet kijken wat je met die ruimte kunt doen. Vooral die loze ruimte achter de vaatwasser en spoelkast is gewoon zonde. Daar moet een mooiere oplossing voor te bedenken zijn.
90cm houdt echt niet over nee.
Ik vergelijk het altijd met de deurpost van een normale deur, die is volgens mij ook 90cm breed. Ruim genoeg om doorheen te lopen, maar met twee man of een obstakel in de weg is het al niet echt handig natuurlijk.
Ik zie dat het werkblad 120cm breed is, maak daar eens 100 van. Dan heb je nog steeds een breed werkblad, maar heb je wel meer loopruimte.
Kijk overigens ook eens naar de tafel plus stoelen. 100cm afstand tot de keuken lijkt veel, maar is het niet.
Ik heb het laatst opgemeten, als wij opstaan van tafel en de stoel gewoon normaal naar achteren schuiven dan staat de rugleuning al op circa 80cm afstand van de rand van de tafel.
Afgezien van bovenstaande, ga gewoon eens naar een keukenzaak en laat je informeren. Je hebt genoeg ruimte voor een mooie keuken opstelling, maar wat je nu geschetst hebt is niet optimaal vrees ik.
Ik vergelijk het altijd met de deurpost van een normale deur, die is volgens mij ook 90cm breed. Ruim genoeg om doorheen te lopen, maar met twee man of een obstakel in de weg is het al niet echt handig natuurlijk.
Ik zie dat het werkblad 120cm breed is, maak daar eens 100 van. Dan heb je nog steeds een breed werkblad, maar heb je wel meer loopruimte.
Kijk overigens ook eens naar de tafel plus stoelen. 100cm afstand tot de keuken lijkt veel, maar is het niet.
Ik heb het laatst opgemeten, als wij opstaan van tafel en de stoel gewoon normaal naar achteren schuiven dan staat de rugleuning al op circa 80cm afstand van de rand van de tafel.
Afgezien van bovenstaande, ga gewoon eens naar een keukenzaak en laat je informeren. Je hebt genoeg ruimte voor een mooie keuken opstelling, maar wat je nu geschetst hebt is niet optimaal vrees ik.
@nrdnmg Zie de reacties hierboven. Als ik naar de ruimte kijk dan heb je gewoon bar weinig ruimte voor een eiland. Heb je overwogen om links in de keuken een L-vorm te plaatsen en rechts (bij de wijkoeler + barkrukken) een kastenwand? Dan heb je superveel ruimte in je keuken... alleen geen eiland...
Dat is precies zoals we het nu hebben. Dan heb je inderdaad super veel ruimte in de keuken, maar relatief weinig werkbladoppervlak. Bovendien hebben we een woonkamer van zo'n 12 meter diep (van keuken tot achterkant woning), dus willen graag meer de keuken bij het wonen betrekken. Vandaar het onderzoek naar een eilandHarrie_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:20:
@nrdnmg Zie de reacties hierboven. Als ik naar de ruimte kijk dan heb je gewoon bar weinig ruimte voor een eiland. Heb je overwogen om links in de keuken een L-vorm te plaatsen en rechts (bij de wijkoeler + barkrukken) een kastenwand? Dan heb je superveel ruimte in je keuken... alleen geen eiland...
@nrdnmg Ik snap niet hoe je dan weinig werkbladoppervlak hebt. Als ik de kasten links tegen de muur en het gedeelte onder het raam bij elkaar optel kom ik op 4,50m uit (daar gaat dan natuurlijk wel spoelbak + kookplaat vanaf) maar dan hou je nog 3m oppervlak over, vind je dat te weinig?
Je hebt helemaal gelijk, in de praktijk is het iets minder door aanwezigheid van koffiemachine, keukenmachine etc. Waar het vooral om gaat is de indeling en werkbare ruimte. De hoek van een L-opstelling is al niet bruikbaar. Het deel boven de vaatwasser in de hoek wordt veelal niet gebruik omdat je daar vuile spullen neerzet.Harrie_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:42:
@nrdnmg Ik snap niet hoe je dan weinig werkbladoppervlak hebt. Als ik de kasten links tegen de muur en het gedeelte onder het raam bij elkaar optel kom ik op 4,50m uit (daar gaat dan natuurlijk wel spoelbak + kookplaat vanaf) maar dan hou je nog 3m oppervlak over, vind je dat te weinig?
Het idee bij de renovatie is juist ook om efficiëntere indeling te krijgen, met meer werkbaar oppervlak. De inzichten zijn wel redelijk veranderd na 12 jaar.
@nrdnmg Helder verhaal. Je zou met een plattegrond naar wat keukenboeren kunnen gaan; die hebben ooit ideeën waar je zelf niet aan hebt gedacht. Wat ook helpt is om met een 3D-programma e.e.a. in beeld te brengen. Ik zie hier op het forum geregeld plaatjes voorbij komen van de IKEA-keukenbuilder (ookal kopen mensen daar de keuken niet). Je kunt met die laatste builder helaas alleen kasten van 40,60,80,100 tekenen; maar het is wel een makkelijke tool om wat te klooien met mogelijke indelingen.
Floorplanner.com is ook handig, je kunt niet veel fronten ofzo kiezen, maar wel goed met je afmetingen werken en ook 3D erin gaan staanHarrie_ schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:48:
@nrdnmg Helder verhaal. Je zou met een plattegrond naar wat keukenboeren kunnen gaan; die hebben ooit ideeën waar je zelf niet aan hebt gedacht. Wat ook helpt is om met een 3D-programma e.e.a. in beeld te brengen. Ik zie hier op het forum geregeld plaatjes voorbij komen van de IKEA-keukenbuilder (ookal kopen mensen daar de keuken niet). Je kunt met die laatste builder helaas alleen kasten van 40,60,80,100 tekenen; maar het is wel een makkelijke tool om wat te klooien met mogelijke indelingen.
Welke nieuwe matzwarte frontjes zijn dit dan? De AV6000 of AV2035?GustavSan schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:43:
[...]
Onze compleet matzwarte keuken is inmiddels in bestelling.
Jammer dat de Quooker Flex nog niet te koop is in mat zwart (wel de 'gewone' Quooker).
Wij kwamen uit op een Hacker Systemat, een middenmoot, maar prima mbt onze wensen en budget. Ze hadden gelukkig net nieuwe matzwarte deurtjes (nieuwe versie) die mooier en minder vlekgevoelig is. Wij komen met apparatuur wel ruim boven het oorspronkelijke budget uit, maar zo is het.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Die Liebherr Comfort modellen (en kennelijk de Miele modellen) hebben geen flessenplateau, dit is alleen op de Premium serie. Je zou evt het flessenplateau uit de Premium modellen in plaats van je glazen plaat kunnen bestellen, maar doordat de verzinking minder diep is zal deze iets uitsteken ten opzichte van het plateau.MikeyMan schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 18:28:
[...]
Ik heb in mn miele wel de glazen plaat, maar niet de ribbels voor de flessen... Weird...
Binnenkort wordt mijn keuken geplaatst. De keukenboer heeft mij een zgn. leidingbrief gegeven met allemaal zaken die ik moet regelen vooraf plaatsing. Als ik het zo bekijk dan is dat nog al wat, ik weet dat ik een extra groep moet laten aanleggen en een beluchterkraan moet installeren.
Maar moet ik nu ook alle hoogtes gaan aanpassen van de bestaande wandcontactdozen, PVC afvoer, gaskraan, en koud/warm-water aansluiting? Dat is nogal wat. Ik heb al gebeld maar ik kreeg niemand te pakken en de elektricien komt zo kijken...
Zie bijgevoegde foto's van de situatie + leidingsbrief.

Maar moet ik nu ook alle hoogtes gaan aanpassen van de bestaande wandcontactdozen, PVC afvoer, gaskraan, en koud/warm-water aansluiting? Dat is nogal wat. Ik heb al gebeld maar ik kreeg niemand te pakken en de elektricien komt zo kijken...
Zie bijgevoegde foto's van de situatie + leidingsbrief.

@RutgerFR Heb je de keuken excl. montage afgenomen?
En is er door de leverancier geen technische tekening aan de bouwer opgeleverd? Dan zaten nu de aansluitingen namelijk al op de juiste plek.
Waarschijnlijk kan de keukenboer ook alles voor je regelen ter plaatse maar dan betaal je de hoofdprijs natuurlijk.
En is er door de leverancier geen technische tekening aan de bouwer opgeleverd? Dan zaten nu de aansluitingen namelijk al op de juiste plek.
Waarschijnlijk kan de keukenboer ook alles voor je regelen ter plaatse maar dan betaal je de hoofdprijs natuurlijk.
De keuken wordt incl. montage afgenomen. De woning die ik gekocht hebt betreft renovatie bouw (vernieuwbouw) en wordt dus zo opgeleverd. En ik heb dus een leidingbrief gekregen wat ik als voorwerk moet regelen.
@rutger zal allemaal niet zo spannend zijn. Als de aansluitingen op de juiste locatie zitten (als in achter de juiste kastjes) zit je in feite goed. De hoogte maakt niet zoveel uit; waarom Reddy die graag op 70cm wil hebben is mij ook een raadsel maar in feite is iedere hoogte onder het aanrechtblad gewoon goed.
Heel simpel, JA, Het is onderdeel van het contract, De leverancier plaatst een keuken voor een x bedrag onder de voorwaarde dat je de aansluiting zo aanleverd.RutgerFR schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:08:
Binnenkort wordt mijn keuken geplaatst. De keukenboer heeft mij een zgn. leidingbrief gegeven met allemaal zaken die ik moet regelen vooraf plaatsing. Als ik het zo bekijk dan is dat nog al wat, ik weet dat ik een extra groep moet laten aanleggen en een beluchterkraan moet installeren.
Ik zou alles opmeten en alles op tekening zetten en naar reddy gaan om te overleggen wat volgens hun goed genoeg zit. Zelf bepalen wat goed genoeg zit is onhandig, eventuele vertraging door een aansluiting die verkeerd zit komt op jouw konto.
Kijkt in glazen bol!BadEendTerror schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:00:
Wat is een reële prijs voor deze keuken met een composiet blad van 278 bij 205 cm en apparatuur van Bosch/Siemens of soortgelijke merken. Het gaat om een vaatwasser, afzuigkap, combi oven, koel/vriescombinatie en een inductie kookplaat.
[Afbeelding: Keuken]
50 euro.. . . . .
Ja zonder enige vorm van informatie kunnen wij natuurlijk helemaal niets zeggen.
Wat voor Bosch / Siemens apparatuur. Wat voor soort afwerking wat voor soort blad hoe dik nog extra afwerking. enz enz enz.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Edit; verkeerde topic
[ Voor 86% gewijzigd door assassin85 op 29-03-2019 23:07 ]
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb soort van 'schema' gemaakt. Wat zou volgens jullie deze aanpassingen +- moeten kosten? Ik heb nu via werkspot 1 offerte binnen en die vraagt 1900 euro. Ik schrok daar wel van.
De aparte groep heb ik geschrapt want die lijkt mij nu, met de energieverdeler van Quooker, niet meer nodig. Of zie ik iets over het hoofd?
Een van de wandcontactdozen (dubbel) + afzuigkap zit overigens op 'huiskamer' groep. Dus in feite zijn het drie groepen.]
De aparte groep heb ik geschrapt want die lijkt mij nu, met de energieverdeler van Quooker, niet meer nodig. Of zie ik iets over het hoofd?
Een van de wandcontactdozen (dubbel) + afzuigkap zit overigens op 'huiskamer' groep. Dus in feite zijn het drie groepen.]

[ Voor 30% gewijzigd door ChromeFR op 30-03-2019 01:21 . Reden: Informatie over de groepen bijgevoegd. ]
@RutgerFR er hoeven geen nieuwe leidingen/draden naar meterkast getrokken te worden? Alleen wat draden in keuken verleggen en wat wcd aansluiten? Dan is 1900 euro echt bizar veel. Ik betaalde een fractie daarvan, incl. verleggen van waterleidingen, afvoer en gasleiding.
@cryptapix Nee, omdat er al twee groepen in de keuken zijn. Eigenlijk heb ik wel een derde groep nodig (Quooker), maar dat kan ik ondervangen met de energieverdeler.
@RutgerFR 2 lijkt me niet zoveel. Wij hebben 4 groepen in keuken (koken, oven, vaatwasser, rest/verlichting). Maar wij hebben aardig wat moeten laten verleggen (oa groep van oven van eiland naar achterwand verplaatst) en waren veel minder kwijt. Ik zou nog even wat andere offertes afwachten, want waar deze 1900 op gebaseerd is, is mij echt een raadsel.
Is het een idee om het zelf te doen @RutgerFR? Heb je wat gereedschappen voor nodig, maar op zich prima te doen
. Wanneer moet het klaar zijn?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb in het keukeneiland 3 leidingen met op elke leiding een dubbel stopcontact. Ik moet in totaal het volgende aansluiten:
Quooker
Quooker Cube
Vaatwasser
2x Bachman Pix
1x Hue lightstrip
Elke kabel staat volgens mij voor een losse groep.
Hoe zou ik dit het beste kunnen verdelen?
Quooker
Quooker Cube
Vaatwasser
2x Bachman Pix
1x Hue lightstrip
Elke kabel staat volgens mij voor een losse groep.
Hoe zou ik dit het beste kunnen verdelen?
Quooker + Cube op 1 groep (evt met quooker EV3 energieverdeler)
Vaatwasser op 1 groep
Bachman + HUE op 1 groep
Vaatwasser op 1 groep
Bachman + HUE op 1 groep
In ons nieuwe keuken ontwerp ligt de inductieplaat 20cm van een hoge kast af. Wij zijn bij 3 zaken geweest en ze hebben het allemaal op die manier getekend, aangezien het een vrij kleine keuken is en er niet echt rigoreus met de layout gespeeld kan worden.
Ik kreeg een opmerking van iemand dat 20cm toch echt te weinig is, zowel qua veiligheid als qua gemak (afzetruimte voor pannen). Ik heb de installatiehandleiding van de kookplaat online opgezocht en, zover ik begrijp, geven ze hier een minimum afstand van 4cm links en rechts aan (dus qua veiligheid zou het wel goed moeten zijn).
Na een tijdje wat vergelijkbare keukens op Funda en Google bekeken te hebben zie ik meerdere gevallen waarbij de kookplaat hooguit 20cm van een hoge kast zit.
Heeft er iemand voor hetzelfde dilemma gestaan?
Ik kreeg een opmerking van iemand dat 20cm toch echt te weinig is, zowel qua veiligheid als qua gemak (afzetruimte voor pannen). Ik heb de installatiehandleiding van de kookplaat online opgezocht en, zover ik begrijp, geven ze hier een minimum afstand van 4cm links en rechts aan (dus qua veiligheid zou het wel goed moeten zijn).
Na een tijdje wat vergelijkbare keukens op Funda en Google bekeken te hebben zie ik meerdere gevallen waarbij de kookplaat hooguit 20cm van een hoge kast zit.
[ Voor 9% gewijzigd door cooper87 op 31-03-2019 09:02 ]
Je moet toch wat als die ruimte er niet is. 20cm is al heel prettig vergeleken met 4 cm dat geeft je wat ruimte om pannen van de achterste pitten te pakken.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:46 ]
Vraag diezelfde vriendin eens naar het verschil tussen 1 en 20cmDeleon78 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 11:07:
[...]
Een vriendin van me heeft de inductie kookplaat vrijwel tegen de zijmuur zitten. Ze gaat de keuken vervangen, met name om dat te veranderen.
- de kookplaat kan zn warmte niet goed kwijt, waardoor deze af en toe uitvalt
- je stoot met pannen tegen de wand
- je mist werkruimte
- het wordt vies
Ik zou adviseren wat werkruimte te houden. Ik snap dat 60cm niet altijd overal kan, maar werkruimte aan beide kanten vind ik zelf onmisbaar bij het koken.
Succes!
Untappd: Kapitein_Merijn
20 lijkt mij helaas ook te weinig ja. Wellicht gaan we dan de 100cm ladenkast waar de kookplaat op ligt vervangen voor een 2 45/60 cm kasten (en het passtuk wat inkorten). Dan zit de kookplaat echter wel direct tegen de hoek van het blad aan (L keuken). Dus 45cm links, 60cm (bladdiepte) rechts krijg je dan.
Moet maar ben ik bang, ik denk dat we spijt gaan krijgen van zo weinig werkruimte aan de linkerkant...
Moet maar ben ik bang, ik denk dat we spijt gaan krijgen van zo weinig werkruimte aan de linkerkant...
@cooper87 deel je tekeningen eens, wellicht zijn er tweakers met betere inzichten.
Bij deze. Let niet op mijn gekliederGeeMoney schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:50:
@cooper87 deel je tekeningen eens, wellicht zijn er tweakers met betere inzichten.

Spoelbak en kookplaat omdraaien is helaas geen optie.
@cooper87 lekker zo laten. Er is geen enkele pan die 20cm gaat uitsteken tov je kookplaat. Ik zou wel de afzuigkap vervangen door een model van 90cm breed. Zijn niet heel veel duurder maar ziet er wel een stuk fraaier uit.
@RutgerFR Vraag Reddy eens naar een fatsoenlijk installatieschema. Een A4-tje met alleen maar tekst kan je toch helemaal niks mee. Normaal gesproken krijg je een vooraanzicht waar alle maten op staan vanaf de grond en een vaste hoek.
@RutgerFR Vraag Reddy eens naar een fatsoenlijk installatieschema. Een A4-tje met alleen maar tekst kan je toch helemaal niks mee. Normaal gesproken krijg je een vooraanzicht waar alle maten op staan vanaf de grond en een vaste hoek.
Untappd: Kapitein_Merijn
Gaat er ook niet niet zozeer om of een pan past of niet, meer dat je dan condens/vet etc op zo’n MDF kast krijgt. Dat lijkt me na verloop van tijd toch wel een probleem worden, of niet?Kapitein Merijn schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:56:
@cooper87 lekker zo laten. Er is geen enkele pan die 20cm gaat uitsteken tov je kookplaat. Ik zou wel de afzuigkap vervangen door een model van 90cm breed. Zijn niet heel veel duurder maar ziet er wel een stuk fraaier uit.
Afzuigkap van 90cm hebben we ook aan gedacht, dan zit er echter nog maar 5cm tussen kast en kap, even over nadenken nog. We weten namelijk nog niet precies wat we met de “dooie hoek” aanmoeten. Het liefst hebben we daar nog een extra kast, maar die kan dan niet volledig open zonder de afzuigkap te raken... deze plank was een “probeersel” maar gaat het ook niet worden.
Lastig zo’n krappe L keuken
je geeft zelf het antwoord, spoelen en koken omdraaien kan niet, dus een andere optie is er niet.cooper87 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:03:
[...]
Gaat er ook niet niet zozeer om of een pan past of niet, meer dat je dan condens/vet etc op zo’n MDF kast krijgt. Dat lijkt me na verloop van tijd toch wel een probleem worden, of niet?
Afzuigkap van 90cm hebben we ook aan gedacht, dan zit er echter nog maar 5cm tussen kast en kap, even over nadenken nog. We weten namelijk nog niet precies wat we met de “dooie hoek” aanmoeten. Het liefst hebben we daar nog een extra kast, maar die kan dan niet volledig open zonder de afzuigkap te raken... deze plank was een “probeersel” maar gaat het ook niet worden.
Lastig zo’n krappe L keuken
En je gaat echt geen vet en vuil op je MDF kast krijgen hoor! Garandeer ik je.... De kast is niet van MDF namelijk 😊
[ Voor 6% gewijzigd door Ice82 op 31-03-2019 23:33 ]
Goedemorgen heren, volgende week word onze keuken geplaatst in ons nieuwbouwhuis nu zitten wij alleen nog met de afvoer... ons plan was het via de kruipruimte te laten gaat maar moet het dan ook persee naar buiten? Duravermeer vond dat eigenlijk geen goed idee omdat de woning lucht en kierdicht is. Wat denken jullie? En kan dat wel als je onder straat niveau zit met de kruipruimte. Het betreft een nieuwbouw huis - tussenwoning.
Onwijs bedankt alvast.
Mvg,
Stefan Mos
Onwijs bedankt alvast.
Mvg,
Stefan Mos
Met een degelijke terugslagklep zou dat niet heel veel uit moeten maken. Wij gaan straks voor onze bora kookplaat ook door de kruipruimte naar buiten en maken hiervoor gebruik van de originele bora terugslagklep.Mossie09 schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:14:
Goedemorgen heren, volgende week word onze keuken geplaatst in ons nieuwbouwhuis nu zitten wij alleen nog met de afvoer... ons plan was het via de kruipruimte te laten gaat maar moet het dan ook persee naar buiten? Duravermeer vond dat eigenlijk geen goed idee omdat de woning lucht en kierdicht is. Wat denken jullie? En kan dat wel als je onder straat niveau zit met de kruipruimte. Het betreft een nieuwbouw huis - tussenwoning.
Onwijs bedankt alvast.
Mvg,
Stefan Mos
[ Voor 4% gewijzigd door jslaman op 01-04-2019 13:27 ]
Heeft er iemand ervaring met een afzuigkap in de kastjes verwerken? Zoals hier:

Dat zou wel een uitkomst zijn voor onze keukenopstelling.. ik vraag me alleen af of de afzuigkap de voorste 2 pannen wel goed genoeg bereikt, of dat de dampen van die pannen tegen de kastjes aan komt.

Dat zou wel een uitkomst zijn voor onze keukenopstelling.. ik vraag me alleen af of de afzuigkap de voorste 2 pannen wel goed genoeg bereikt, of dat de dampen van die pannen tegen de kastjes aan komt.
Daar heb ik ervaring mee, dat is gewoon een gangbare manier voor een inbouwafzuigkap. Als de afzuigkap voldoende kracht heeft (dat heeft in feite iedere kap, maar heeft vooral te maken met het afvoerkanaal erachter) dan is het geen enkel probleem.cooper87 schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:28:
[Afbeelding]
Super, dan gaan we toch daar voor denk ikHarrie_ schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:31:
[...]
Daar heb ik ervaring mee, dat is gewoon een gangbare manier voor een inbouwafzuigkap. Als de afzuigkap voldoende kracht heeft (dat heeft in feite iedere kap, maar heeft vooral te maken met het afvoerkanaal erachter) dan is het geen enkel probleem.
In onze huidige "oude" keuken hebben we rechts naast de kookplaat ook circa 20 cm. Veilig genoeg en eigen wel makkelijk. Ik heb hier altijd wat kruiden staan tijdens het koken, kookgerei of pannenlappen liggen.cooper87 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 08:57:
In ons nieuwe keuken ontwerp ligt de inductieplaat 20cm van een hoge kast af. Wij zijn bij 3 zaken geweest en ze hebben het allemaal op die manier getekend, aangezien het een vrij kleine keuken is en er niet echt rigoreus met de layout gespeeld kan worden.
De achterkant van de kookplaat zit circa 4 cm van de achtermuur af en dat is krap, grote pannen kunnen er net niet lekker op staan en staan soms (bijna) tegen de muur aan. Ook kan hier condens of spetters op komen, maar dat is wel schoon te maken.
In mijn vorige huis had ik rechts naast de kookplaat circa 40cm ruimte dat vond ik eerder nadelig. Je kunt er weinig meer mee als 20cm eigenlijk. Ik had er een keukenrolhouder en waterkoker in de hoek gedrukt staan, maar dat was niet ideaal met koken. Ik had daar liever 20cm gehad en links van de kookplaat 20cm extra werkruimte
Dus nee, als de situatie niet anders is en de opstelling naar wens is dan zou ik me echt geen zorgen maken over die 20 cm daar ga je het wel mee redden
Mensen ervaring met het vervangen van alleen de deurtjes en handgrepen?
Wij zijn in de race voor een andere woning en bij een aantal huizen zijn de keukens recent (2-3 jaar) vervangen. Alleen probleem is dat het totaal niet onze smaak is. Blad is gelukkig wel prima dus dat hoeft niet vervangen te worden. Beetje zonde om dan de hele keuken te vervangen.
Nu zie ik vele bedrijven die keukenrenovatie aanbieden. Maar iemand met ervaring is toch fijner.
Wij zijn in de race voor een andere woning en bij een aantal huizen zijn de keukens recent (2-3 jaar) vervangen. Alleen probleem is dat het totaal niet onze smaak is. Blad is gelukkig wel prima dus dat hoeft niet vervangen te worden. Beetje zonde om dan de hele keuken te vervangen.
Nu zie ik vele bedrijven die keukenrenovatie aanbieden. Maar iemand met ervaring is toch fijner.
[ Voor 5% gewijzigd door Highfive95 op 01-04-2019 14:36 ]
Ik heb ervaring met custom deurtjes voor een IKEA keuken. De partij waar ik mijn deurtjes heb gekocht doet dit in feite voor alle (non-IKEA) keukens. Bij een IKEA keuken voldeed de standaard maatvoering, op basis hiervan konden zij deurtjes maken. Voor andere keukens komen ze op locatie om in te meten. Prijstechnisch was dit verder zeer goed te doen.Highfive95 schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:36:
Mensen ervaring met het vervangen van alleen de deurtjes en handgrepen?
Uiteindelijk is het natuurlijk niet zo spannend; het zijn maar frontjes die in de juiste maat gezaagd/gefreesd moeten worden en op de juiste plekken moeten hier (pot)gaten in geboord worden...
Wij hebben onze keus, na advies van kennissen, laten vallen opeen lokale keuken/meubelmaker, die een houten keuken voor ons gaat bouwen.
Bovenaanzicht:

Vooraanzicht lange zijde:

Echter gaf hij aan dat wij de apparatuur zelf moesten gaan uitzoeken omdat hij niet kan concurreren met de internet prijzen en hij gaf hierbij aan dat we bijvoorbeeld naar Lunenburg (https://www.lunenburg.nu/) konden gaan wat een winkel is die apparatuur verkoopt tegen internetprijzen. Nu hebben ze daar redelijk wat keus, maar niet oneindig, dus ik was benieuwd of iemand nog goede ideeën heeft waar je apparatuur uit zou kunnen gaan zoeken tegen een mooie prijs.
Wij hebben nu de volgende apparaten:
Onze eisen waren/zijn als volgt:
Ps. zie trouwens dat dezelfde vaatwasser te koop is voor 628 in Tilburg bij Smart Witgoed, misschien daar sowieso maar eens een keer gaan kijken
Bovenaanzicht:

Vooraanzicht lange zijde:

Echter gaf hij aan dat wij de apparatuur zelf moesten gaan uitzoeken omdat hij niet kan concurreren met de internet prijzen en hij gaf hierbij aan dat we bijvoorbeeld naar Lunenburg (https://www.lunenburg.nu/) konden gaan wat een winkel is die apparatuur verkoopt tegen internetprijzen. Nu hebben ze daar redelijk wat keus, maar niet oneindig, dus ik was benieuwd of iemand nog goede ideeën heeft waar je apparatuur uit zou kunnen gaan zoeken tegen een mooie prijs.
Wij hebben nu de volgende apparaten:
Item | Product | Prijs |
---|---|---|
Kookplaat | Etna KI390ZT | € 799,99 |
Afzuigkap | Novy 878 | € 527,26 |
Vaatwasser | pricewatch: Siemens SN636X08IE | € 749,00 |
Koelkast | pricewatch: Siemens KI51FAD30 | € 699,00 |
Combi magnetron/oven | pricewatch: Etna CM244RVS | € 411,00 |
Onze eisen waren/zijn als volgt:
- Kookplaat: Inductie en 90cm breed, verder geen speciale eisen
- Afzuigkap: wij moeten hem in een koof gaan inbouwen omdat de plek waar de kookplaat komt helaas de pijp niet recht omhoog kan.
- Vaatwasser: Niet echt speciale eisen, behalve dat we een bestekmandje willen, vaatwasser moet stil zijn en hij komt iets op hoogte te zitten
- Koelkast: Alleen koeling, 140cm hoogte
- Combi magnetron/oven: Geen speciale wensen, gebruiken de oven sporadisch voor een pizza of om een maaltijd op te warmen
Ps. zie trouwens dat dezelfde vaatwasser te koop is voor 628 in Tilburg bij Smart Witgoed, misschien daar sowieso maar eens een keer gaan kijken
[ Voor 7% gewijzigd door Gynnad op 01-04-2019 16:22 ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
In dat geval kan ik je een Novy Fusion+ adviseren, die heeft een wegklapbare glasplaat:cooper87 schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:28:
[Afbeelding]

Ik heb 'm zelf ook
Hallo we zijn nog steeds bezig met de keukenzoektocht. Nu nog keuzes maken voor verdeling werkblad. We krijgen een parallel opstelling. 1 zijde de volgende ladenkastjes (vaatwasser met ladenlookfront) met werkbladdiepte 75 cm
60 90 90 90 60
Vaatwas Spoel kookpl
50cm 80cm
Deur
Zou de ruimte tussen spoel en kookplaat voldoende werkblad opleveren...
60 90 90 90 60
Vaatwas Spoel kookpl
50cm 80cm
Deur
Hallo we zijn nog steeds bezig met de keukenzoektocht. Nu nog keuzes maken voor verdeling werkblad. We krijgen een parallel opstelling. 1 zijde de volgende ladenkastjes (vaatwasser met ladenlookfront) met werkbladdiepte 75 cm
RAAAAAAAAM
60 90 90 90 60
Vaatwas Spoel kookpl
50cm 80cm
Deur
Ik begin echt te twijfelen over alles. Keuken uitzoeken...ik vind het nogal wat. Voorheen in huidige huis achterwand met kookeiland van 250 was showroommodel... dus hoefde ik niets te kiezen
Echter huidige werkbreedte tussen spoel en kook is 65 cm en dat vind ik te weinig. Je hebt wel diepte eiland (120cm) maar ik merk dat ik dit niet prettig vind ...
Tips zijn welkom.
RAAAAAAAAM
60 90 90 90 60
Vaatwas Spoel kookpl
50cm 80cm
Deur
Ik begin echt te twijfelen over alles. Keuken uitzoeken...ik vind het nogal wat. Voorheen in huidige huis achterwand met kookeiland van 250 was showroommodel... dus hoefde ik niets te kiezen
Tips zijn welkom.
90cm tussen spoel en kookplaat is zeker voldoende.Anoniem: 1191606 schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:16:
60 90 90 90 60
Vaatwas Spoel kookpl
50cm 80cm
Deur
edit: ah dat is waarschijnlijk ook je enige werkruimte, dan is het misschien wel enigszins krap zou ik persoonlijk vinden. Boven de vaatwasser die 60cm zul je waarschijnlijk niet echt gebruiken.
[ Voor 12% gewijzigd door Gynnad op 01-04-2019 18:33 ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Werkruimte is dan ongeveer 120 cm... spoelbak komt niet midden in kast maar wat meer naar links, kookplaat komt wel in het midden. Ik denk ook dat het werkblad aan de uiteinden niet echt gebruikt zal worden...
Koffiezetapp komt ad ander kant. Werkblad van 120 cm maar 60 cm diep...
Daarnaast 3 halfhoge kasten voor de apparaten.
120 60 60 60
...
Koffiezetapp komt ad ander kant. Werkblad van 120 cm maar 60 cm diep...
Daarnaast 3 halfhoge kasten voor de apparaten.
120 60 60 60
...
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1