Klopt. Daarom is het van belang je goed te voelen bij een leverancier en er vertrouwen in te hebben dat het project tot een goed einde komt. Dat is waarom ik het zo belangrijk vind dat men direct met een goede prijs komt en niet eerst te hoog inzet waarna je moet onderhandelen. Dat geeft mij geen vertrouwen dat eventuele wijzigingen ook tegen een redelijke prijs gaan.
De projectleverancier snapte dat duidelijk niet. De offerte die bij het huis kwam was 9,000 euro voor een compacte Siematic keuken. De offerte van een nieuw ontwerp kwam op 24,000 (en ze waren een stuk werkblad "vergeten" op de offerte), terwijl deze niet twee keer zo groot was. Daar had ik dus geen vertrouwen in. Het vergeten stuk werkblad kan een bewuste truc zijn, of een slordigheid. In beide gevallen geen reclame. Het kwam op mij over alsof het ze niets kon schelen.
De leverancier waarmee we in zee willen gaan kwam direct met een prijs die ik kon verklaren aan de hand van internet bronnen. Zo zijn de kasten bij een internetleverancier te krijgen voor 7,300 euro. De apparatuur kost via internet 5,500 euro. Een werkblad van 310x117 met spoelbak zo'n 3,000 euro, voor het maken van een installatieschema betaal je zo'n 350 euro en de installatie is geoffreerd op 800 euro. Al deze prijzen zijn natuurlijk inclusief marge voor de betreffende bedrijven.
De prijs die de keukenzaak in ons geval dus rekent voor al het verkoopwerk, de tekeningen, de begeleiding van het traject etc. is zo'n 1200 euro. Dat is mijns inziens meer dan redelijk en ik betaal graag voor de zekerheid dat de keuken in goede handen is (hoewel je dat natuurlijk altijd pas achteraf zeker weet).
Maar, uiteindelijk is het allemaal een kwestie van vertrouwen.
Staat je niet blind op een leiding. Het aanpassen van perilex 2 naar 3 om maar iets te noemen steld niet veel meer voor dan een andere kookgroep in de meterkast zetten. Natuurlijk is het handig om gelijk goed te laten doen, maar als het aangepast moet worden is dat ook geen probleem.
Ja en nee. Natuurlijk kun je 2 naar 3 uitbreiden, mits de meterkast voorzien is van 3x25A in plaats van 1x35A. Daar moet je dus wel al over nadenken. Een andere kookgroep kost enkele honderden euro's, nog los van het feit dat je dan wellicht bij de hoofdzekeringen moet werken en dan de verzegeling verbroken wordt. Zelf alles conform NEN1010 aanleggen is wel te doen, maar een hoop werk dat ik liever nu laat doen dan dat ik het later zelf moet doen.
Ik heb meerdere keren zelf keukens gezet. Drie keer een IKEA keuken. Zelf het ontwerp maken, zelf de kastjes in elkaar schroeven, zelf alles plaatsen, stellen en afwerken. Leuk, maar veel werk. Een keer een Hornbach keuken. Dat is minder werk omdat het ontwerp voor je gedaan wordt en ook de kasten al in elkaar staan. Deze keer willen we het graag laten doen...
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp