Ik snap dat een eiland mooi is, maar je moet er wel de ruimte voor hebben. Nu drie ontwerpen voorbij zien komen waarbij ik me afvraag of een eiland wel de beste keuze is (
trekker22,
SchumiFAST en
FrankSpin)
@
trekker22 Ik zag in je andere post dat er een draagmuur moet blijven staan, zoals op
deze tekening. Even out of the box denken, kan die doorloop van 2460 niet iets kleiner zodat het 'losse' draagmuurtje op de tekening iets naar rechts schuift? Je kunt dan het eiland tegen dat muurtje aanzetten. Ondanks dat je eiland dan tegen een muur staat kun je wel helemaal om je eiland heen lopen.
Dacht ook om de lange wand horizontaal bovenin te zetten (vanaf de tekening gezien). Een kwartslag draaien dus en dan het eiland daar haaks op. Je komt dan precies uit in die 3950 van de keuken als je 1m laat tussen de kastenwand en het eiland. Maar dan houdt je maar 78cm aan beide kanten over als doorloop, dat is misschien wat weinig.
@
SchumiFAST Erg lastige ruimte zeg, 3 wanden hebben een deur, waarvan er 2 ook nog pal in het midden van die wand zitten. Op je tekening in deze post komt de tuindeur tegen je eiland aan? Zoals Kapitein Merijn ook al zei, ik zou die doorgang naar de gang zichtbaar laten/maken en gewoon terug laten vallen.
Indeling van je keuken vind ik erg lastig, het lijkt niet alsof je de ruimte nu optimaal indeelt. Is er een mogelijkheid dat je de dubbele deuren naar de tuin op kan schuiven? Of kun je een normale eettafel aan de wand links op de tekening plaatsen? Het eiland voelt te kolossaal aan in de ruimte, omdat het eiland langwerpig is in een min of meer vierkante ruimte. Een L keuken onder het kleine raampje aan de zijkant (richting tuin) is geen optie voor je?
@
FrankSpin Je 2e ontwerp ziet er al beter uit qua ruimte, scheelt je ook nog eens in de aanschafkosten

Hoe groot is de ruimte en zitten er nog meer ramen/deuren in?
Er is al voorgesteld om de kastenwand, of in ieder geval je eiland een kwart slag te draaien. Dan kun je tenminste om je eiland heen lopen, nu creëer je een doorlopend stukje waar je moet gaan koken en waar iemand anders de borden/bestek etc moet pakken om de tafel te dekken. Je gaat elkaar altijd in de weg lopen daar.
Waarom geen L keuken tegen de wanden waar je keuken nu ook al tegenaan staat? Dan houd je de ruimte over om een groooote eettafel neer te zetten en krijg je een mooie leefkeuken. Nu is de ruimte voornamelijk een keuken waar ook een eettafel naast is gepropt, zo voelt het een beetje.