Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
10 september langs geweest om te kijken of we wellicht bij hen ipv bij Ikea een blad konden bestellen ivm de vrij lange levertijd (Uit mijn hoofd 6-8 weken.) met alle bijkomende kosten (tijdelijk blad, gootsteen, kraan, montage, etc) van dien. Donderdag 13 september gemaild dat we graag bij hen het blad willen afnemen, op voorwaarde dat het uiterlijk vrijdag 21 september geplaatst kon worden.
Vrijdag 21 september om 16:30u stonden ze op de stoep, mét blad. Tot onze én hun grote schrik helaas door een fout in de machine de gootsteen 10cm te ver naar links. Past wel, ziet er niet mooi uit. (We hadden noodzaak dit weekend een werkende wasbak te hebben omdat ik zaterdag/zondag onze huidige douche moest slopen.)
Blad laten liggen, beter iets dan niets. (Zeker omdat ze niet wisten hoe snel ze opnieuw konden leveren. Blad moet maar net op voorraad zijn.)
Zaterdag om 13:00u staan ze tot onze grote verrassing op de stoep mét een nieuw blad. Blad geplaatst, perfect! (Wel door een Ikea onhandigheid in de bak even moeten McGuyveren om het er goed en vast in te krijgen maar da's niet hun schuld. Het gat klopt. Achteraf hadden we wellicht beter de gootsteen door hen kunnen laten leveren.) Blad ligt, mission accomplished!
Ze hebben letterlijk vrijdagavond nog dat blad opnieuw gezaagd, zaterdagochtend gelijmd en omdat ze me telefonisch niet te pakken kregen, de rit gewoon maar gemaakt en gegokt dat we thuis waren.
Prijs van het blad is wat hoger dan het blad van Ikea, maar omdat we allerlei bijkomende kosten niet hebben én er vandaag meteen getegeld kan worden, spant het er om welk blad uiteindelijk duurder is en zijn we dik anderhalve maand eerder 100% klaar met onze keuken.
Vandaag nog nagebeld om te vragen of we tevreden waren én excuses aangeboden gekregen.
Echt, fouten maken mag, het gaat er om hoe je het op lost en dit was ver boven verwachting.
Kortom, dikke complimenten en als het goed is hebben wij vanmiddag een betegelde achterwand en is morgen of overmorgen de keuken helemaal klaar.
Zie boven.Harrie_ schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:30:
@unezra Is de keuken inmiddels af? Waar blijven de foto's?
[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 24-09-2018 14:37 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Dan kan er op eens wel onderhandeld wordenMy-life schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:28:
@rikoos Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je Bruynzeel belt en zegt dat je hun keuken het mooist vind maar de prijs helaas te hoog is.
Ik heb vorig jaar dezelfde keuken door 3 leveranciers laten uittekenen. Bruynzeel is de projectleverancier. Naast dat ik allerlei concessies moest doen omdat niet alles mogelijk was bleek de prijs ook vele duizenden euro's hoger dan de concurrentie te liggen. Onderhandelen bleef beperkt tot afronden. Toen ik ze later belde om ze te laten weten dat ik een andere keuze had gemaakt bleek de prijs op eens niet meer zo vast te zijn; er kon op eens 20% van de prijs af...
Daarom ook de keuken er besteld en die wordt mid-november geplaatst.
Op het laatste moment (voor de definitieve bestelling) nog wat wijzigingen aangevraagd voor de apparatuur (vaatwasser ook IQ700 en kookplaat het topmodel in die range) en uiteindelijk was het maar 54 euro extra omdat er extra korting af ging met die IQ700 vaatwasser ipv de IQ500. Altijd al een touch screen willen hebben in m'n inductieplaat (denk ik).
Schüller kristalwit hoogglans, helaas maar 56cm diep vanwege de beperkte breedte in de woonkamer (3.30 meter). Daarbovenop een zwart quartz composietblad. Plaatsing wordt iets anders dan op het plaatje aangezien het muurtje wat voor het L gedeelte staat nu gelijk komt met de hoge kasten. Verder een Quooker, 2x Siemens (stoom)oven/magnetron, 80cm Inductieplaat, vaatwasser en een koel/vries combinatie. Totaal dus 5 groepen alleen voor de keuken + een krachtgroep voor de kookplaat

Keuken is een klein deel van een algehele renovatie van onze woning. Alles is eruit gesloopt (inclusief binnenkozijnen/deuren, stuc, leidingwerk, houten vloer) en zal worden vervangen voor nieuw, precies zoals we willen.
Ik had nog het plan om een algeheel dagboek bij te houden van de verbouwing maar die tijd heb ik simpelweg niet; een fulltime baan naast mijn fulltime baan is die verbouwing.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Zo ook bij ons, we hadden daar vanmiddag een heel goede ervaring, verkoper met verstand van zaken over de producten die hij verkoopt en aangezien ze daar echt netto prijzen hebben wordt er ook niet vaag gedaan over wat iets kost. We hadden een keramiek werkblad in gedachten, maar kwamen daar snel op terug omdat dit werkblad 4500 kostte en een toplaminaat blad maar 400.
We hebben een offerte gemaakt voor het volgende:
Vito keuken (dit is Nobilia) in mat zwart laminaatlak front Touch 334 (deze frontjes alleen).
- 5 hoge kasten (208cm). 2 hoge kasten voor een grote koelkast en grote vriezer (beide 178cm). Meest linker kast een 60cm inbouw oven en in 2 van de middelste kasten een nis ter grootte van de inbouw oven.
- Eiland van 360cm bij 120cm. Onderkasten eiland greeploos uitgevoerd. Korpus hoogte 72cm, 15cm plint.
- Kopse kanten in korpusmateriaal van de grond totaan onderkant werkblad.
- Toplaminaat (kunststof) werkblad 364x120cm, 4cm dik. Franke spoelbak (50cm) en kraan met uittrekbare uitloop. En een stopcontact in het werkblad.
- Bora Basic kookplaat
- Incl. montage.
Bovenstaand voor in totaal €8500,-. Hier een fotootje van de geschetste opstelling. Let niet op de witte kraan of de greepjes aan de bovenkant van de kastenwand... Dit kon hij grafisch zo snel niet oplossen in zijn tekenprogramma.
Verkoper gaf aan dat ik de rest van de apparatuur beter zelf op internet kon kopen, dat zou veel goedkoper uitkomen. Zij monteren het spul er dan wel in. Montage garantie loopt dan bij hun, apparatuur garantie via Siemens.
Ik moet dan nog kopen aan apparatuur:
- Koelkast 178cm (Siemens KI42FP60)
- Vriezer 178cm (Siemens GI38NP60)
- Stoom/bakoven 60cm (Siemens HS858GXB6)
- Vaatwasser (Siemens SX678X36TE)
Allemaal Siemens IQ700 spul voor rond de €4500-€5000
Totaal zou dit uitkomen dus op zo'n €13.500,-.
Wat vinden jullie van deze prijzen?
Nu gaf de verkoper aan dat Nobilia begin volgende jaar (Q1 2019) ook een greeploze onderkast zal krijgen met een korpus hoogte van 78cm. Wij hebben deze keuken toch pas Q4 2019 nodig dus dat zou mooi uitkomen. Ik heb dit topic erop nagezocht en zag een paar reacties van @Ice82 (hier) en @Matedeor (hier) die hier iets over loslaten, maar het is me nog niet duidelijk of dat de greeploze onderkasten van Nobilia dan ook straks in de XL uitvoering (79,2cm) te krijgen zijn. Weet iemand dit toevallig?
Is composiet geen optie? Je kunt ook geld besparen door spul te nemen uit de IQ500 serie, tenzij je hele harde eisen hebt. Je kunt bij 123werkblad.nl een offerte aanvragen eventueel voor een composiet blad. Ik vermoed dat je rond de 2k uit gaat komen. (mogelijk ietsje meer).
[ Voor 40% gewijzigd door FREAKJAM op 24-09-2018 22:40 ]
is everything cool?
Dus toch ;-) ik neem dit soort verhalen mee als ze mij bellen. Thnx ... Als er nog meer mensen zijn met soort gelijke acties vanuit Bruynzeel dan hoor ik het graag. 20% is wel een mooie korting opeens dan op dit soort bedragen.Timmy schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:21:
[...]
Dan kan er op eens wel onderhandeld worden
Ik heb vorig jaar dezelfde keuken door 3 leveranciers laten uittekenen. Bruynzeel is de projectleverancier. Naast dat ik allerlei concessies moest doen omdat niet alles mogelijk was bleek de prijs ook vele duizenden euro's hoger dan de concurrentie te liggen. Onderhandelen bleef beperkt tot afronden. Toen ik ze later belde om ze te laten weten dat ik een andere keuze had gemaakt bleek de prijs op eens niet meer zo vast te zijn; er kon op eens 20% van de prijs af...
Wat mij trouwens op valt is dat elke keukenboer (muv EigenHuis Keukens) standaard de duurste koelkast, kookplaat, afzuiging, vaatwasser en kranen in de offerte meenemen. Pas nadat ik een opmerking plaatste werden er andere modellen aangeboden.
Dat hoort bij de verkoopstrategie. De verkoper vist naar het budget, offreert vervolgens een keuken die ver boven budget uitkomt en lost het vervolgens op door apparatuur aan te passen. Nog een beetje "korting" er af en je zit op eens op of rond je budget.rikoos schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:51:
Wat mij trouwens op valt is dat elke keukenboer (muv EigenHuis Keukens) standaard de duurste koelkast, kookplaat, afzuiging, vaatwasser en kranen in de offerte meenemen. Pas nadat ik een opmerking plaatste werden er andere modellen aangeboden.
Ik heb mijn keuken ook bij Eigen Huis gekocht, of eigenlijk het bedrijf werd door Eigen Huis overgenomen nadat ik de koop had gesloten. Afhandeling en service is prima.
[ Voor 12% gewijzigd door Timmy op 25-09-2018 09:26 ]
Het klopt dat Toplaminaat het goedkoopste is. Keramiek of composiet maakt prijs technisch niet zoveel verschil uit. Ik had van tevoren al naar dit tabelletje gekeken.FREAKJAM schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:38:
Keramiek is dan ook gelijk een erg duur blad. Toplaminaat is daarentegen wel erg goedkoop, maar weer erg gevoelig voor water en vocht. Als je per ongeluk iets zwaars laat vallen op je blad, heb je ook zo een deuk te pakken. Wat dat betreft is toplaminaat de goedkoopste oplossing en keramiek de duurste. Is composiet geen optie?
We wilden eerst keramiek omdat dat zo sterk is, onderhoudsvriendelijk en behoorlijk krasvast. Composiet hebben we hiervoor al eens gehad en daar hebben we geen goede ervaring mee. Watervlekken die op het blad trekken en er lastig uit gaan, stukjes uit het blad gestoten boven de vaatwasser...
Van kunststof had ik een beeld van 20 jaar geleden; zo'n lelijk blauw/zwart gekleurd blad met zo'n water randje aan de rand van het blad. Maar deze zijn tegenwoordig zo mooi. We liepen door de zaak langs een showroom keuken waar we in eerste instantie van dachten dat het keramiek zou zijn en dit bleek kunststof te zijn (deze hebben we nu gekozen) en daarna liepen we langs een Next125 showroom keuken waarbij we vervolgens dachten dat daar een kunststof blad op zat en dit bleek echt keramiek te zijn.
Ik had gedacht dat het verschil tussen kunststof en keramiek misschien 1500 zou zijn, maar toen we hoorden dat dit 4500 verschil was hebben we snel de conclusie getrokken om een kunststof blad te nemen. En als het er over 5 jaar niet meer mooi uit ziet? Dan heb je voor 400, plus montagekosten, zeg maar 1000 euro weer een nieuw kunststof blad erop liggen... Waarom zouden we dan zo'n duur blad nemen met het risico om daar ook stukjes uit te stoten boven de vaatwasser bijvoorbeeld.
Grappig dat je verwachtte dat ik geld wilde besparen, dan heb ik niet gezegd namelijk. Ons budget had ik op 15.000 begroot dus we komen nu prima onder budget uitFREAKJAM schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:38:Je kunt ook geld besparen door spul te nemen uit de IQ500 serie, tenzij je hele harde eisen hebt. Je kunt bij 123werkblad.nl een offerte aanvragen eventueel voor een composiet blad. Ik vermoed dat je rond de 2k uit gaat komen. (mogelijk ietsje meer).
Verwijderd
Wij wilden juist dat waterrandje hebbenQueal schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:41:
[...]
Van kunststof had ik een beeld van 20 jaar geleden; zo'n lelijk blauw/zwart gekleurd blad met zo'n water randje aan de rand van het blad.
Het liefst had ik een houten blad willen hebben (in ieder geval een deel van ons totale blad). Maar dat paste gewoon niet met de kleurstelling van de rest van de keuken.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
@Queal Die fronten zien er in elk geval op het plaatje heel mooi uit.
Ik vind een kunststof blad niet passen bij een keuken van dat formaat en met die apparatuur. En ik denk dat je voor niet veel meer wel een keramiek blad kunt kopen. Een keramiek blad van 360 bij 120 hoeft geen 4.500 euro te kosten.
Ook zou ik geen kasten van 72cm meer willen. Met een 15cm plint is je eiland dan slechts 87cm hoog. Maar gelukkig hoeft dit blijkbaar ook niet.
Edit:
Foutje, 87cm + dikte werkblad natuurlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door My-life op 25-09-2018 11:55 ]
Houd er rekening mee dat Schaffrath een duitse firma waardoor je werkblad hoogstwaarschijnlijk spaanplaat is. Toplaminaat op multiplex word in duitsland bijna niet gedaan omdat ze de bladen bij de keukenleverancier (zeker bij Nobillia) mee bestellen. Daardoor is het prijsverschil met keramisch/steen zo groot.
Stenen of kermamieke bladen kan je veel beter in Nederland bestellen, wij zijn daar veel bete/goedkoper in.
Verder volledig eens met @My-life, ik zou absoluut geen kasten van 72cm meer willen. Er zijn tegenwoordig genoeg betaalbare alternatieven met kasten van 78cm hoog. Als het goed bevalt bij Schaffrath zou je ze kunnen vragen om een voorstel te doen met Schuller.
Je weet ook dat de zijwanden een hele andere afwerking hebben dan de fronten? Korpusmateriaal is namelijk standaard zwart kunststof en heeft niet dezelfde "chique" afwerking als het front.
[ Voor 20% gewijzigd door Kapitein Merijn op 25-09-2018 11:59 ]
Untappd: Kapitein_Merijn
We hebben een gehele keuken gezien uitgevoerd in het frontje dat we hebben gekozen. Deze stond vooraan in de showroom en stond goed in het licht.My-life schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:11:
Let er inderdaad op dat je budget niet bereikt wordt door concessies te doen op je keuken. Dat zijn sigaren uit eigen doos, het is hun marge die naar beneden moet.
@Queal Die fronten zien er in elk geval op het plaatje heel mooi uit.
Ik vind een kunststof blad niet passen bij een keuken van dat formaat en met die apparatuur. En ik denk dat je voor niet veel meer wel een keramiek blad kunt kopen. Een keramiek blad van 360 bij 120 hoeft geen 4.500 euro te kosten.
Ook zou ik geen kasten van 72cm meer willen. Met een 15cm plint is je eiland dan slechts 87cm hoog. Maar gelukkig hoeft dit blijkbaar ook niet.
Ik ga zeker nog een offerte opvragen bij 123werkblad voor een keramisch blad. Had ik al gedaan, maar toen was het blad 3m en kon het uit 1 stuk. Bij 3,6m worden het 2 stukken en dat wordt ook weer duurder schijnt het.
Zelf het werkblad inkopen was geen probleem, echter doet Schaffrath dan de montage van de keuken, maar niet de montage van de spoelbak en de Bora Basic. Daar maak ik me dan wel een beetje zorgen over, wie gaat die Bora fatsoenlijk installeren?
Hoi @My-life en @Kapitein Merijn. Ik had onderaan mijn post ook de vraag gesteld of iemand kon verifieren dat het klopte wat de verkoper mij vertelde. Nobilia zou volgens hem volgend jaar wel 78cm kasten krijgen in greeploos uitvoering. Daar wil ik ook liever naartoe, maar ik wil niet de verkoper zijn belofte nu geloven en dan volgend jaar erachter komen dat Nobilia het straks toch niet heeft... 15cm plint + 72 cm kast + 4cm werkblad is overigens 91cm hoog. Onze vorige keuken was 92cm en dat was prima.Kapitein Merijn schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:43:
@Queal
Houd er rekening mee dat Schaffrath een duitse firma waardoor je werkblad hoogstwaarschijnlijk spaanplaat is. Toplaminaat op multiplex word in duitsland bijna niet gedaan omdat ze de bladen bij de keukenleverancier (zeker bij Nobillia) mee bestellen. Daardoor is het prijsverschil met keramisch/steen zo groot.
Verder volledig eens met @My-life, ik zou absoluut geen kasten van 72cm meer willen. Er zijn tegenwoordig genoeg betaalbare alternatieven met kasten van 78cm hoog. Als het goed bevalt bij Schaffrath zou je ze kunnen vragen om een voorstel te doen met Schuller.
De reden dat we bij Nobilia uitkwamen is omdat we het frontje in de zwarte matlak het mooiste vonden. Hebben ook nog gekeken naar Next125 en naar Nolte. Wij vinden het frontje belangrijker dan de kasthoogte, er is namelijk meer dan genoeg ruimte in de keuken om dat te compenseren. Maar dat is alleen maar onze mening en smaak natuurlijk. Mede omdat de verkoper met het verhaal kwam dat Nobilia volgend jaar ook 78cm kasten krijgt die greeploos zijn uitgevoerd zijn we met Nobilia verder gegaan voor de offerte. We kunnen het eiland ook pakken met deurtjes en greepjes, dan kunnen de kasten namelijk wel 78cm hoog worden. Keuzes keuzes keuzes...
Maar ik ga eens vergelijken met Schuller @Kapitein Merijn, kijken wat die hebben.
[ Voor 46% gewijzigd door Queal op 25-09-2018 11:42 ]
Voor zover ik weet is de hoogte van de plint vooral belangrijk voor de vaatwasser, deze moet namelijk nog open kunnen. Je moet natuurlijk zelf ook nog aan het werkblad kunnen staan, je voeten moeten eronder.Sen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:46:
Ik zit nu naar 87cm korpus te kijken waardoor je maar een plint van 7cm krijgt maar is dat wel handig eigenlijk? Of is 5 tot 7 cm plint meer dan genoeg?
Let wel even op hoe hoog je totale werkblad dan uitkomt.
87cm korpus + 7cm plint + 4cm werkblad = 98cm hoog. Of dat te hoog is of niet moet je zelf bepalen door te testen in een showroom.
[ Voor 8% gewijzigd door Queal op 25-09-2018 11:56 ]
Alle grote keukenfabrikanten hebben afgelopen week hun noviteiten gepresenteerd, als daar de hoge greeploze kasten niet zijn gepresenteerd zal het waarschijnlijk pas oktober-december volgend jaar worden.
Oa. Neolith heeft keramische platen van 360cm lang. Je zal dan het eiland iets kleiner moeten maken door bijvoorbeeld 2 kasten aan te passen naar 50cm.
Heb je de Bora met afvoer genomen of met recirculatie? Vooral het model met recirculatie is heel eenvoudig aan te sluiten, dit is gewoon een kwestie van erin leggen. Bij het model met de afvoer naar buiten is het belangrijk dat het gat in vloer op de juiste plek zit. Laat de verkoper wel de benodigde Bora afvoerbuizen mee bestellen. Deze zijn voortaan met een rubber waardoor je de buizen niet meer hoeft at te tapen.
Vaatwasser is hét grote probleem maar er zijn vaatwassers die geschikt zijn voor lage en ultra-lage plinten.Queal schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:54:
[...]
Voor zover ik weet is de hoogte van de plint vooral belangrijk voor de vaatwasser, deze moet namelijk nog open kunnen. Je moet natuurlijk zelf ook nog aan het werkblad kunnen staan, je voeten moeten eronder.
Let wel even op hoe hoog je totale werkblad dan uitkomt.
87cm korpus + 7cm plint + 4cm werkblad = 98cm hoog. Of dat te hoog is of niet moet je zelf bepalen door te testen in een showroom.
Deze bijvoorbeeld: https://www.bcc.nl/inbouw...-inbouw-sx736x03me/231829
Siemens vaatwasser (inbouw) SX736X03ME
Wat maakt het uit. Houdt het topic lekker actief.Sander schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:59:
Ligt het aan mij of begint dit wel heel erg het "@unezra is zijn keuken aan het laten monteren en beschrijft iedere stap" topic te worden? Ik snap dat er wat ervaringen te delen zijn en dingen te leren, maar als ik zo de afgelopen 5 pagina's terugblader is het een soort van topic-change geworden. Zou ook leuk zijn om weer wat andere keuken ideeën en discussies te zien.
@unezra NOFI!
De vloer ligt nog steeds niet. We hebben wat vertraging opgelopen. 4 oktober wordt het gelegd en dan zal ik je een foto sturen.ambusched schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:49:
[...]
Heb je korting kunnen regelen? Of was de prijs de prijs. Bij ons willen ze namelijk niks van de prijs af doen. Zitten daardoor paar 100 boven budget.
Als de vloer erin ligt wil je dan nog foto posten? Wij willen zelfde kleur vloer misschien iets lichter.
edit: sorry voor de dubbelpost.
[ Voor 3% gewijzigd door doobieters op 25-09-2018 14:35 ]

Pre note:
Ik beschouw mezelf als aardig handig dus heb voor wat problemen zelf een oplossing bedacht die vermoedelijk niet bij iedereen werkt.
Wij hebben voor de Kungsbacka frontjes gekozen met de METOD binnenkasten. Wij hebben de keuken zelf ingemeten en vervolgens een ontwerp gemaakt.
De opstelling van de keuken is als volgt:
2x hoge kast (2.40 meter) van 1.2 meter breed, vervolgens 2 kasten van 80cm breed en op de hoek (rechts) een ovenkast.
Voor het kookeiland hebben wij 3 kasten van 60cm breed gebruikt. er komt een overstek op het kookeiland van 60x180 zodat er barkrukjes onder kunnen.
Pro's IKEA keuken
+ Levertijd. Wij hadden binnen 8 dagen onze keuken in huis. We hebben dan geen werkblad. Dit gaan we zelf storten.
+ Instructies zijn erg duidelijk mits je ze goed volgt
+ Overdadigheid aan schroefjes
+ Goedkoop. Voor ca. 5000 euro hebben we de complete keuken geleverd gekregen.
+ Rail systeem om alle kastjes in één keer waterpas te monteren.
Cons
- Je zult enige handigheid moeten hebben om de keuken te monteren.
- Geen maatwerk passtukken. Hierdoor moet je zelf in de weer met de zaag om passtukken te maken.
Ik had een koffieautomaat die niet van IKEA af komt en dat maakt het dan wel wat lastiger om het allemaal
mooi te krijgen.
- De hoeveelheid karton, handleidingen en plastic waar je mee achterblijft
- De keuken die we hebben gekozen met de mat zwarte frontjes zal heel gevoelig zijn voor vette vingers...
maar dat is niet echt een IKEA aangelegenheid vind ik
Foto's zijn niet top maar op aanvraag kan ik er nog wel een paar schieten. aankomend weekend het betonblad erop en de kookplaat installeren. Kan niet wachten om weer normaal te kunnen koken
bl44t
Daar liep ik ook tegen aan, ik wilde graag de IQ700 siemens(die heb ik nu) maar die kan niet bij de lage plintenunezra schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:28:
[...]
Vaatwasser is hét grote probleem maar er zijn vaatwassers die geschikt zijn voor lage en ultra-lage plinten.
Deze bijvoorbeeld: https://www.bcc.nl/inbouw...-inbouw-sx736x03me/231829
Siemens vaatwasser (inbouw) SX736X03ME
Om het plaatje maar even compleet te maken dan, onze IKEA keuken (in 2014 geinstalleerd):YaaD schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:25:
Ik ben totaal niet actief in het topic maar vind het wel even leuk om mijn ervaringen te delen over de IKEA keuken die recentelijk door mij zelf is geïnstalleerd.

Was totaal zo'n 500 euro (maar geen apparaatuur!). Is natuurlijk wel maar een bijkeuken
Ik moet zeggen, zelfs voor een keuken van 500 euro is de kwaliteit best aardig. Je kunt met name bij de lades voelen dat het een goedkopere kwaliteit is, maar het valt me niet tegen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Yep. Bizar genoeg hadden we aanvankelijk een vaatwasser die €150,- duurder was, maar die had niet goed gepast. Fin, voor ons hoeft een luxe vaatwasser niet zo. Het ding moet schrobben en stil zijn, klaar.Sjonson schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:29:
[...]
Daar liep ik ook tegen aan, ik wilde graag de IQ700 siemens(die heb ik nu) maar die kan niet bij de lage plinten
Nadeel vind ik wel: Bestekla, geen korf. Daar moeten we nog wat op verzinnen.
Tweede bestekla: bij uitruimen afwasmachine bestekla eruit halen, in je la steken en tweede bestekla terug in de afwasmachineunezra schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:43:
[...]
Yep. Bizar genoeg hadden we aanvankelijk een vaatwasser die €150,- duurder was, maar die had niet goed gepast. Fin, voor ons hoeft een luxe vaatwasser niet zo. Het ding moet schrobben en stil zijn, klaar.
* Wailing_Banshee gaat er dan wel vanuit dat al het bestek altijd in de afwasmaschine gaat!
Bestekmand los kopen?unezra schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:43:
[...]
Yep. Bizar genoeg hadden we aanvankelijk een vaatwasser die €150,- duurder was, maar die had niet goed gepast. Fin, voor ons hoeft een luxe vaatwasser niet zo. Het ding moet schrobben en stil zijn, klaar.
Ga je zelf een betonblad maken of heb je dit uitbesteed?YaaD schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:25:
[...] aankomend weekend het betonblad erop [...]
Ga ik zelf maken.Harrie_ schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:16:
[...]
Ga je zelf een betonblad maken of heb je dit uitbesteed?
bl44t
Juh. Eens zien of er een is met uitsparingen voor de bordenhouders.
Nog niet zo snel kunnen vinden maar dat gaat goed komen. Bestekla vinden we gewoon niet zo heel erg handig. (Maar goed, geen keuze en we kwamen er pas achter toen 'ie stond. Prima. Het is het enige Siemens model geschikt voor een lage plint.)
Astu!unezra schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:24:
[...]
Juh. Eens zien of er een is met uitsparingen voor de bordenhouders.
Nog niet zo snel kunnen vinden maar dat gaat goed komen. Bestekla vinden we gewoon niet zo heel erg handig. (Maar goed, geen keuze en we kwamen er pas achter toen 'ie stond. Prima. Het is het enige Siemens model geschikt voor een lage plint.)
https://www.siemens-home....assen/accessoires/SZ73100
De meeste fabrikanten hebben wel oplossingen voor standaard vaatwassers in hoge onderkasten. Dit is meestal een verhoging met een afgeschuind ladepaneel. De vaatwassers met varioscharnier zijn wel mooier in te bouwen omdat je dan geen zichtbare naad krijgt.
Ik heb navraag gedaan bij Nobilia zelf en kreeg dit als antwoord terug:Kapitein Merijn schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:15:
@Queal
Alle grote keukenfabrikanten hebben afgelopen week hun noviteiten gepresenteerd, als daar de hoge greeploze kasten niet zijn gepresenteerd zal het waarschijnlijk pas oktober-december volgend jaar worden.
Oa. Neolith heeft keramische platen van 360cm lang. Je zal dan het eiland iets kleiner moeten maken door bijvoorbeeld 2 kasten aan te passen naar 50cm.
Nu is mijn Duits niet geweldig, maar ik heb dus foutieve informatie gekregen van mijn keuken adviseur... Benieuwd hoe hij daarop gaat reageren.leider hat Ihr Küchenfachberater Ihnen hier eine falsche Information gegeben.
Auch in der Kollektion 2019 wird es nur die Seitenhöhe von 720mm für die Produktlinie „LineN“ geben.
Ik heb ook een nieuwe offerte opgevraagd bij 123werkblad. 300x120 werkblad ging €1899 kosten, 360x120 (in 2 delen van 180) gaat €1999 kosten. Dat valt dus reuze mee tov de €4500 die Schaffrath rekent, hier moest 123werkblad wel om lachen, ze wilden ook wel graag voor zulke prijzen verkopen
Keukenloods de Bora Basic in de offerte erbij laten zetten en zij zouden alle apparatuur kunnen installeren. €145 voor de Bora montage, €45 per elk ander apparaat.
Als ik alles los ga inkopen dan wordt de planning dus:
Keukenkasten montage -> werkblad inmeten -> werkblad bestellen + tijdelijke oplossing met een MDF plaat van de Gamma -> werkblad leveren en monteren -> Keukenloods apparatuur laten bezorgen en monteren -> klaar.
Heeft wat meer (logistieke) planning nodig dan alles bij een keukenboer laten regelen, maar scheelt wel paar 1000 euros.
Mijn vrouw en ik twijfelen wat we nu moeten doen met het werkblad. Voor €400 heb je ook goedkoop een tijdelijke oplossing en wie weet bevalt dat kunststof werkblad zo goed dat we het een paar jaar laten zitten. Een stenen werkblad kan altijd nog natuurlijk.
Zat ik goed in de buurt met mijn 2k. Mocht je het blad toch nemen, neem het dan dan precies zo zodat de naad bijvoorbeeld ter hoogte van je kookplaat is. Valt iets minder op ook dan precies in het midden van je eiland.Queal schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:29:
[...]
Ik heb ook een nieuwe offerte opgevraagd bij 123werkblad. 300x120 werkblad ging €1899 kosten, 360x120 (in 2 delen van 180) gaat €1999 kosten. Dat valt dus reuze mee tov de €4500 die Schaffrath rekent, hier moest 123werkblad wel om lachen, ze wilden ook wel graag voor zulke prijzen verkopen
is everything cool?
doobieters schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:34:
[...]
De vloer ligt nog steeds niet. We hebben wat vertraging opgelopen. 4 oktober wordt het gelegd en dan zal ik je een foto sturen.
edit: sorry voor de dubbelpost.
Ja je zat zeker goed in de buurt!FREAKJAM schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:44:
[...]
Zat ik goed in de buurt met mijn 2k. Mocht je het blad toch nemen, neem het dan dan precies zo zodat de naad bijvoorbeeld ter hoogte van je kookplaat is. Valt iets minder op ook dan precies in het midden van je eiland.
Onze vorige keuken had de naad ook ter hoogte van de kookplaat, dit was een opstelling tegen de muur aan.
Ik heb gevraagd of ze dat nu ook willen doen ter hoogte van de kookplaat, maar 123werkblad gaf aan dat ze het daar liever niet doen omdat dat dan een zwak punt wordt (het is een eiland en de kookplaat zit helemaal aan de zijkant) en dat het ook niet per se nodig is vanwege de 'print' zeg maar, die naad kunnen ze mooi wegwerken in het midden. Ik heb de Neolith Beton Silk gekozen daarvoor.

Nu het wat kouder wordt, merken we dat er toch ook best wat kou uit het gat van de afzuiging van de plaat komt. Hebben meer Tweakers die een kookplaat met afzuiging in de plaat hebben hier last van? Wellicht ook al aan een oplossing gedacht?
Oei daar gaat je EPC waardeBrooky schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:01:
Wij zijn zeer tevreden met de kookplaat van Neff met de afzuiging in de plaat. Hiervoor hebben wij een gat naar de kruipruimte en dan naar buiten gemaakt voor de afzuiging middels een koekoek:
[Afbeelding]
Nu het wat kouder wordt, merken we dat er toch ook best wat kou uit het gat van de afzuiging van de plaat komt. Hebben meer Tweakers die een kookplaat met afzuiging in de plaat hebben hier last van? Wellicht ook al aan een oplossing gedacht?
Ik heb volgende week weer contact met de aannemer voor onze nieuwbouw woning, ik zal hun eens vragen hoe ze dat doen.
Kan er geen terugslagklep in de buis die door de muur gaat?Brooky schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:01:
Wij zijn zeer tevreden met de kookplaat van Neff met de afzuiging in de plaat. Hiervoor hebben wij een gat naar de kruipruimte en dan naar buiten gemaakt voor de afzuiging middels een koekoek:
[Afbeelding]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Wij hebben een ventielatieschacht t177 ros, en daar zit ergens binnen in naar de Miele inductieplaat met afzuiging een terugslagklep. WIj voelen totaal geen kou uit de afzuiging komen. Wellicht toch even laten nakijken of er niet iets mist in jullie buizen?Brooky schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:01:
[Afbeelding]
Ik heb zelf in de buis naar buiten een vlinderklep (zoiets https://www.ventilatielan...Vej9oVBaIwZwaAofhEALw_wcB ) geplaatst.Brooky schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:01:
[Afbeelding]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Nu geloof ik best dat de nieuwe luchtdichtheid het moeilijker maakt, maar een raam op een kier zetten zou toch aardig moeten helpen? De oude huizen zijn toch ook weer niet zo lek dat je daar zomaar 600-700m3 aan lucht door alle kiezen naar binnen trok. Wat zijn hier de ervaringen met nieuwbouwingen en afvoer naar buiten? Wij hebben overigens een WTW ventilatiesysteem, dus geen roosters in de ramen.
Van de recirculatiekap lees ik wisselende verhalen. De mensen die er een hebben met plasmafilter zijn volgens mij wel positief, terwijl de mensen die er geen hebben vaak negatief zijn.
Wij hebben een Novy HR afzuigkap. Kost een berg, maar dan heb je ook wat.
Afvoer naar buiten gaat vaak ten kostte van je isolatie(waarde) dus dat hebben we niet gedaan.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
dus dan zit hij op je ventialtie?Tripl3 D schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:56:
Nieuwbouwwoning hier, maar geen afvoer naar buiten.
Wij hebben een Novy HR afzuigkap. Kost een berg, maar dan heb je ook wat.
Afvoer naar buiten gaat vaak ten kostte van je isolatie(waarde) dus dat hebben we niet gedaan.
Tenzij je daar een speciaal kanaal voor hebt moet je dat echt nooit doen. Dan pomp je al het vet en de rotzooi je warmtewisselaar in.Snowhite0901 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:02:
[...]
dus dan zit hij op je ventialtie?
Waarschijnlijk zal het recirculatie zijn met dan wellicht een actief of passieve filter.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
ja dat is ook mijn idee. Maar dat is me dus niet duidelijk uit zijn verhaal.Shunt schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:30:
[...]
Tenzij je daar een speciaal kanaal voor hebt moet je dat echt nooit doen. Dan pomp je al het vet en de rotzooi je warmtewisselaar in.
Waarschijnlijk zal het recirculatie zijn met dan wellicht een actief of passieve filter.
Nee, maar het is ook geen standaard recirculatiekap.
Deze blaast juist lucht naar beneden en creeert daarmee een luchtgordijn, waardoor er minder geuren kunnen ontsnappen. Wel zit hier een filter op, want de lucht circuleert wel, maar deze hoeft lange tijd niet vervangen te worden.
YouTube: Itho HR-afzuigkap/cooker hood
[ Voor 10% gewijzigd door Tripl3 D op 27-09-2018 15:10 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:02 ]
Lekker naar buiten afzuigen en als het nodig is een raampje open zetten.Sturgeon22 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:34:
Ik heb nog een vraag over de afzuigkap (zal deze ook in het keukentopic stellen). Wij hebben vorig jaar onze keuken uitgezocht en zijn vandaag nog een keer bij de beste man langs gegaan om alles nog een keer door te lopen en te bevestigen. Wij hebben een kastenwand en een kookeiland. Hierbij hebben we gekozen voor een plafondunit afzuigkap in een koof met afvoer naar buiten. Nu gaf de keukenleverancier aan dat ze het afgelopen jaar diverse klachten hebben gehoord over slecht werkende afzuigkappen met afvoer naar buiten doordat de woningen tegenwoordig erg luchtdicht zijn, waardoor je een soort vacuum creeert. Daarnaast schijnt de recirculatie techniek sterk verbeterd te zijn en met toepassing van plasmafilters werkt dat volgens hem erg goed. Hij adviseerde ons nu om in plaats van de plafondunit met afvoer naar buiten voor een kookplaat met ingebouwde recirculatie afzuiging en plasma filter.
Nu geloof ik best dat de nieuwe luchtdichtheid het moeilijker maakt, maar een raam op een kier zetten zou toch aardig moeten helpen? De oude huizen zijn toch ook weer niet zo lek dat je daar zomaar 600-700m3 aan lucht door alle kiezen naar binnen trok. Wat zijn hier de ervaringen met nieuwbouwingen en afvoer naar buiten? Wij hebben overigens een WTW ventilatiesysteem, dus geen roosters in de ramen.
Van de recirculatiekap lees ik wisselende verhalen. De mensen die er een hebben met plasmafilter zijn volgens mij wel positief, terwijl de mensen die er geen hebben vaak negatief zijn.
Een koolfilter word je echt niet vrolijk van als je een afzuiging naar buiten gewend bent en een plasmafilter zou ik m'n vingers niet aan branden. Een apparaat in je woning wat ozon genereert moet je gewoon niet willen.
Dan moet je in de winter meer stoken om het warm te houden, omdat je alle warme lucht uit je huis trekt.Deleon78 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:13:
Je zegt het alsof dat per definitie erg is.
Waarom zou dat erg zijn?
Kijk maar eens hoeveel kuub een gemiddelde actieve afzuigkap per minuut verplaatst.
Daarnaast moet je in veel gevallen een gat in je muur (en dus je isolatie) maken om de afvoer doorheen te laten gaan. Volgens mij werkt isolatie minder goed als je er gaten in maakt.
De uitvoerder van ons project kon dan ook niet meer de garantie geven dat de isolatiewaarde gehaald werd als je een gat in de muur liet maken.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:02 ]
Dus?Tripl3 D schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:31:
[...]
Dan moet je in de winter meer stoken om het warm te houden, omdat je alle warme lucht uit je huis trekt.
Kijk maar eens hoeveel kuub een gemiddelde actieve afzuigkap per minuut verplaatst.
Je hebt je afzuigkap niet 24/7 aan en een beetje ventilatie is juist goed.
Isolatiewaarde is 1 ding, goede ventilatie een heel andere.Daarnaast moet je in veel gevallen een gat in je muur (en dus je isolatie) maken om de afvoer doorheen te laten gaan. Volgens mij werkt isolatie minder goed als je er gaten in maakt.
De uitvoerder van ons project kon dan ook niet meer de garantie geven dat de isolatiewaarde gehaald werd als je een gat in de muur liet maken.
Ik ben het ook niet met je eens @Tripl3 D. Theoretisch gezien heb je zeker een punt; je hebt een super geïsoleerd huis en dan ga je een gat in je muur maken naar buiten... daaag isolatie.Tripl3 D schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:31:
[...]
Dan moet je in de winter meer stoken om het warm te houden, omdat je alle warme lucht uit je huis trekt.
Daarnaast moet je in veel gevallen een gat in je muur (en dus je isolatie) maken om de afvoer doorheen te laten gaan. Volgens mij werkt isolatie minder goed als je er gaten in maakt.
4 jaar geleden ben ik een nieuwbouwwoning ingetrokken, EPC 0,26, 500m³ inhoud en gewoon afzuiging naar buiten middels een wasemkap die 500m³/m zuigt. Daar merk je echt helemaal niks van.
Daarbij, de vloerverwarming (want die heb je in nieuwbouw met zo'n lage EPC) is zo super zuinig dat zelfs wanneer je gelijk hebt en je een beetje meer moet stoken, dan nog zul je daar weinig van merken. Ik stookte 700m³ gas per jaar voor een hoekwoning van 500m³ inhoud, dat is niet veel
Vraag dan even aan die uitvoerder waarom er in vredesnaam een brievenbus in de voordeur zit, er glas in de kozijnen en hoe dat dan zit met de doorvoeren door het dak tbv onluchting riool en MV?Tripl3 D schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:31:
[...]
Het is toch logisch dat daar allemaal wel mee gecalculeerd is. Je gaat een extra gat van een flinke diameter toevoegen, als ze dan al op het randje zaten, kan dit er net voor zorgen dat je het dan niet meer haalt.De Rikster schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:23:
[...]
Vraag dan even aan die uitvoerder waarom er in vredesnaam een brievenbus in de voordeur zit, er glas in de kozijnen en hoe dat dan zit met de doorvoeren door het dak tbv onluchting riool en MV?
Ik vind dat niet zo gek klinken. Als jij dat wel vindt, dan zijn we uitgepraat. Ieder zijn mening.
Tripl3 D schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:34:
[...]
Het is toch logisch dat daar allemaal wel mee gecalculeerd is. Je gaat een extra gat van een flinke diameter toevoegen, als ze dan al op het randje zaten, kan dit er net voor zorgen dat je het dan niet meer haalt.
Ik vind dat niet zo gek klinken. Als jij dat wel vindt, dan zijn we uitgepraat. Ieder zijn mening.
Heeft niks met een mening te maken maar met kennis
Het bouwbedrijf gaat de ombouw van onze keuken van de post hierboven volgende week maken. Zoals jullie kunnen zien, hebben we aan de rechterkant van de kastenwand een ladeblok van 90cm breed. Hierop komt hetzelfde composiet blad als het eiland en het gaat dienen als "koffiecorner". zoals jullie in de tekening hieronder kunnen zien hebben we nog een heel stuk over naar de muur. Om geen gat te krijgen laten we de ombouw helemaal doorlopen. Het lijkt ons mooi om links van de kastenwand dan ook een nis te maken.Leon-1985 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:31:
Vandaag getekend voor onze nieuwe keuken. Het is een Siematic S3 met de volgende apparatuur:
ATAG koelkast 178cm KD22178A
ATAG Combi oven CX4511D
ATAG Combi stoom CS4511D
ATAG inductie 80cm HI8271S
NOVY plafondunit 6830
Miele vaatwasser G4981SCVI
Quooker 3 in 1 PRO3FSCHR
Het heeft een kastenwand bestaande uit 4 kasten van 600 breed en 600 diep en aangrenzend een kast met twee lades voor het koffieapparaat. Deze is 900 breed en 600 diep.
Het eiland is 3000x1000 en is net als de koffiekast voorzien van een composiet blad. Aan de werk kant zitten 2x2 laden van 1200 en daartussen de vaatwasser. Aan de kant waarvan de afbeelding is genomen zitten kasten.2x1200 en 1x600.
De opstelling op de afbeelding klopt nog niet helemaal want de koof met afzuiging doen we langer. Ook weten we nog niet precies hoe breed de ombouw tussen de koffietafel en de hoge kast wordt. Ook is het eiland wit maar door de beperkte rendering lijkt deze grijzig.
Totaal betalen we voor deze keuken inclusief montage 15500 euro. Het is een flink bedrag maar we zijn wel tevreden met wat we daarvoor krijgen.
[Afbeelding]
Ik heb verschillende bedrijven benaderd en Gerwens Küchen uit Duitsland had de scherpste prijs en gaf een goed gevoel
Heeft iemand dat ook zo uitgevoerd zoals wij het willen en daar misschien een foto van? Op internet kom ik helaas niets tegen wat op de situatie lijkt. We hebben al elektra voorbereid zodat we net als in de rechter nis een spotje te kunnen plaatsen. Wel denk ik dat het voor de rust mooier zal zijn als de nieuwe nis niet 90cm breed zal worden maar wat smaller.
Alle tips zijn welkom!
Leon

De afbeeldingen zijn bij mij ontzettend klein en niet te openen in groter formaat.
Ik ben namelijk erg benieuwd aangezien wij binnen 2 maanden onze keuken uit gaan werken en ook "bij een Siematic keuken ontwerper" een afspraak hebben. Wij zullen ook gaan werken met een nis op de lange zijde oa. voor het koffiezetapparaat maar daarnaast hoge kasten. Ik wil ze eigenlijk tot het plafond maar dat lijkt niet te kunnen. Dus dan moet er iets omheen gebouwd worden. Dat lijk ik uit jou verhaal ook op te maken dus ben benieuwd.
Vast iets mis gegaan met het posten van de afbeeldingen, hier nog een keer:AlexSaxoMusic schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:07:
[...]
De afbeeldingen zijn bij mij ontzettend klein en niet te openen in groter formaat.
Ik ben namelijk erg benieuwd aangezien wij binnen 2 maanden onze keuken uit gaan werken en ook "bij een Siematic keuken ontwerper" een afspraak hebben. Wij zullen ook gaan werken met een nis op de lange zijde oa. voor het koffiezetapparaat maar daarnaast hoge kasten. Ik wil ze eigenlijk tot het plafond maar dat lijkt niet te kunnen. Dus dan moet er iets omheen gebouwd worden. Dat lijk ik uit jou verhaal ook op te maken dus ben benieuwd.

Het voordeel van een Siematic keuken vond ik dat je de offerte eenvoudig bij verschillende zaken neer kon leggen doordat de specificaties overal hetzelfde zijn.
Wat vinden jullie van de prijs?
Keukenmeubelen
A, Huiscollectie FEN Fenix
Meerzichtpl.gelamineerd/fenix (154)
Fenix zwart mat (4906)
Fenix zwart mat (4906)
Fenix zwart supermat / gelamineerd (4906) Kunststof (K)
Zwart (K075P) Greeplijst (L461) Greeploos (99) Keellijst zwart (L461) Zwart (K075P)
918 100
B, Huiscollectie Sky
MDF hoogglans gelakt (128)
Sneeuwwit hoogglanslak (3461)
Gevormde rand sneeuwwit hoogglans (3461)
Sneeuwwit hoogglans / gevormde rand sneeuwwit (3461) Kunststof (K)
Sneeuwwit glanzend (K160G)
Greeplijst (L460)
Greeploos (99)
Keellijst sneeuwwit (L460)
Zwart (K075P)
918
100
C - afwijkingen t.o.v. uitvoering A
Zonder greep (OG) Zonder greep (OG)
L Hoge kast t.b.v. integreerbare koel-vriescombinatie
Servo-drive 433,60
L Hoge kast t.b.v. inbouwapparatuur 860,64 Bestemd voor apparaat: Siemens HS836GTB6
Keukenbeslag 24,55
R Hoge kast t.b.v. inbouwapparatuur 860,64 Bestemd voor apparaat: Siemens HM836GNB6
Keukenbeslag 24,55
1 CGI602089X4 1 SET-SDF
1 CGO602020XA
1 Z91
1 CGO602020XA
1 Z91
1 GGA60205571 1 SET-SDF
1 LW U255078
1 LUT60751
1 LZ51-60
1 LUS60785701 1 LU9078502
1 LUK8078502
1 LU90785121
1 BEAS90
1 LW U255078
1 Z33
1 Z33
R Hoge kast met binnenladen Servo-drive
Zijwandafdekpaneel voor onderkast
Front t.b.v. volledig geïntegreerde vaatwasmachine Diverse
R Spoelkast met doorlopende deur
Onderkast met 2 uittrekladen
Kookplaatkast met 2 uittrekladen
Onderkast met 2 uittrekladen en 1 binnenlade Bestekindeling
1 Siemens HS836GTB6
1 Siemens HZ66X650
1 Siemens HM836GNB6
1 Siemens EX877LX33E
1 Siemens KI82LAD30
1 Siemens SN836X12IE
1 Siemens SZ73005
1 Quooker 3FRBLK
1 Quooker ZPNBLK

Wat zijn de afmetingen van de hoge kasten?
En hoe lang is het lage deel? Werkblad van composiet schat ik in.
Ik denk dat er wel wat vanaf kan(zo’n 1,5k), maar fenix is wel wat prijziger voor de afwerking van de kasten.
Belangrijk hierbij: heb je een gespecificeerde offerte? Dan kun je namelijk zelf uitzoeken of alle losse componenten de “totaalprijs” enigzins rechtvaardigt.
Ps. Waarom niet ook de lage kastenwand helemaal fenix zwart?!
[ Voor 21% gewijzigd door keanu_ op 30-09-2018 21:57 ]
Waarom kies je voor binnenlades met servo-drive? Het mooie van Servo-drive is juist dat je, met vieze handen ofzo, maar tegen de lade hoeft te duwen en dat hij dan automatisch open gaat. Nu moet je eerst een deur openen om vervolgens tegen de lade te duwen, je kan hem dan net zo goed even open trekken.
De indeling van het witte gedeelte zou ik ook anders maken. Ballerina heeft blackline onderkasten waarmee de onderste greeplijst komt te vervallen. Je kan dan heel mooi die lijn doortrekken in de spoelkast en vaatwasser. Ik zou ook eindigen aan de rechterzijde met een vormwand waardoor de greeplijst bovenaan nog mooi de hoek om loopt en je blad lijkt te zweven.
Ik zou zelf de vaatwasser onder de oven plaatsen en het witte gedeelte aanpassen naar 100-90-100 lades.
Lekker schandalig crossposten maar voor geinteresseerden hier nog een build log van het blad. Zodra het is uitgehard zal ik wat extra foto's schietenHarrie_ schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:20:
[...]
wel wat fototjes schieten dan van 'tijdens de bouw' en hier of hier plaatsen dan
bl44t
Ook wij bevinden ons nu in de oerwoud van de keukens. We hebben vorige week een eerste gesprek gehad met Kücken direct. Ik moet zeggen op zich een fijne gesprek en dacht goed mee. Maar aan het einde van het gesprek toch een beetje gepusht om te tekenen. We hebben duidelijk aangegeven dat we aan het oriënteren waren en dat we nog niet wilden tekenen maar men was daar niet echt blij mee.
Een paar dingen die ons opgevallen was, dat er eerst gewezen werd naar alle dure opties en pas toen we vroegen voor een goedkopere optie werd deze aangeboden. Het veilige en prettige gevoel appte met elke vraag steeds verder weg. Uit eindelijk kwam de beste meneer ook weer bij ons budget uit. Hij was constant aan het overleggen met een andere collega. Telkens weglopen en elkaar apart spreken. Kan iemand aan mij uitleggen waarom ze dit telkens deden? Wat is de gedachten hierachter? Ik had gauw een wantrouwend gevoel erbij.
Uit eindelijk hebben we een leuke keuken in elkaar kunnen zetten. Alle apparaten waren van Siemens. Een kookeiland en daarnaast aan de overkant van het eiland een raam een spoelbak, Koelkast, ingebouwd magnetron en oven en daarnaast een vaatwasser en boven het eiland een ingebouwde Afzuigkap.
Totaal zouden we € 11.000,00 incl. montage kwijt zijn. Hierbij kanttekening dat we zelf een verlaagd plafond zouden moeten laten maken. De offerte heb ik even niet bij de hand.
Wij vroegen ons af wat jullie ervaringen zijn met dit bedrijf? We hebben ook bij Nolte keukens gekeken en daar heb ik een soort gelijke keuken gezien, met een totale prijs van € 12.000 zonder montage. Ik moet wel zeggen dat we nog geen afspraak hebben gemaakt voor het intekenen bij Nolte. Welke keukenwinkel adviseren jullie? Of is Duitsland een goede optie?
Doen wij er goed aan om apart de inbouw apparaten te kopen en de keuken bij een keukenboer? Of is het beter om een op maat gemaakte keuken te laten inmeten?
De keuken is 3 meter bij 5.40 m met invalmuur van 2.70m.
Ik heb een aantal keukenzaken bezocht, Bruynzeel omdat het de projectleverancier was (viel tegen), Superkeukens (prima, netto prijzen) en een lokale keukenboer. De keuze is uiteindelijk op de laatste gevallen.
Hoe je je spullen koopt is geheel afhankelijk van je wensen. Als je de kastjes en apparatuur gescheiden koopt zul je goed moeten plannen en duidelijke afspraken wat betreft verantwoordelijkheden en garantie moeten maken.
Al met al niet echt een geslaagd project tot nu toe. Ze gaan het wel oplossen, maar we zitten over een paar weken weer met een monteur over de vloer die het e.e.a. komt vervangen. Als het tegenzit moet hij eerst de achterwand (daar gaat het stucwerk..), de afzuigkap en wellicht ook de bovenkastjes verwijderen om het blad te kunnen verwijderen. De hoge kast lijkt niet te bestaan, zoals was aangeboden. Erg slordig, als je het mij vraagt.
We zijn verder echt wel blij met de keuken. Het ziet er strak uit en ondanks de bovenkastjes voelt het niet volgepropt. Foto's volgen nog.
[ Voor 11% gewijzigd door Lassy op 09-10-2018 13:58 ]
netjes ontdooien doe je nu eenmaal niet met een klap vermogen maar geleidelijk over wat langere tijd, een keertje draaien etc. Als jij de boel lekker snel ontdooit wil hebben waarbij de helft nog ijs is en de andere helft well-done knal je er lekker 2000W aan stralingsenergie in.Lassy schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:35:
en de combi-magnetron denkt dat het ontdooien van 200 gram brood 5:40 moet gaan duren...
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Ik kan je vertellen dat je het brood kan weggooien na 5:40.leecher schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:40:
[...]
netjes ontdooien doe je nu eenmaal niet met een klap vermogen maar geleidelijk over wat langere tijd, een keertje draaien etc. Als jij de boel lekker snel ontdooit wil hebben waarbij de helft nog ijs is en de andere helft well-done knal je er lekker 2000W aan stralingsenergie in.
Je had ook gewoon naar me moeten luisterenLassy schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:35:
Onze keuken is inmiddels geplaatst, alleen is dat (zoals vaker gebeurd) niet zonder slag of stoot gegaan. Ten eerste is de geleverde hoge kast voor de ovens niet als op tekening.
Heb je de tekening die je toen poste van B&K gekregen? Als dat zo is zou ik er niet zomaar mee akkoord gaan. Ze hebben immers een belofte gedaan die ze blijkbaar niet na kunnen komen.Kapitein Merijn schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:08:
[...]
Het lijkt er trouwens op dat de indeling van de kast met oven en combi niet klopt. Als ik namelijk de nis maten van de oven en combi en de deuren bij elkaar optel (39+59,5+45,5+91cm), kom ik 1cm tekort.
Volgens de adviseur kwam deze optie van de hoge kast uit het boek van Rotpunkt. De tekening is dus van B&K en daar heb ik akkoord op gegeven. Uiteraard heb ik gelijk aangegeven dat ik niet akkoord ga met de geleverde kast.Kapitein Merijn schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:01:
[...]
Je had ook gewoon naar me moeten luisteren![]()
[...]
Heb je de tekening die je toen poste van B&K gekregen? Als dat zo is zou ik er niet zomaar mee akkoord gaan. Ze hebben immers een belofte gedaan die ze blijkbaar niet na kunnen komen.
Dan zorgen ze toch dat hij bestaat, maatwerk is geen rocketscience. Dat het geld kost is niet jouw probleemLassy schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:35:
De hoge kast lijkt niet te bestaan, zoals was aangeboden.
Welkom in de wereld van Sales, waar je wordt belazerd en beïnvloed waar je bij staat zonder het zelf door te hebben. Neem eens de moeite om deze samenvatting van Robert Cialdini door te nemen. Als dit je interesseert kun je het boek ook kopen (12 euro bij Bol) en zul je voor elke techniek leuke use cases tegenkomen.JJ036 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:59:
Goedemiddag,
Ook wij bevinden ons nu in de oerwoud van de keukens. We hebben vorige week een eerste gesprek gehad met Kücken direct. Ik moet zeggen op zich een fijne gesprek en dacht goed mee. Maar aan het einde van het gesprek toch een beetje gepusht om te tekenen. We hebben duidelijk aangegeven dat we aan het oriënteren waren en dat we nog niet wilden tekenen maar men was daar niet echt blij mee.
Een paar dingen die ons opgevallen was, dat er eerst gewezen werd naar alle dure opties en pas toen we vroegen voor een goedkopere optie werd deze aangeboden. Het veilige en prettige gevoel appte met elke vraag steeds verder weg. Uit eindelijk kwam de beste meneer ook weer bij ons budget uit. Hij was constant aan het overleggen met een andere collega. Telkens weglopen en elkaar apart spreken. Kan iemand aan mij uitleggen waarom ze dit telkens deden? Wat is de gedachten hierachter? Ik had gauw een wantrouwend gevoel erbij.
Uit eindelijk hebben we een leuke keuken in elkaar kunnen zetten.
Wat die verkoper doet is het volgende:
- Tijd in jouw investeren om tot offerte te komen, tekening maken, koffie aanbieden (Wederkerigheid).
- Eerst iets duurs laten zien, daarna pas iets goedkoops (contrastprincipe binnen de wederkerigheid). Eerst een droomkeuken maken met alles super de luxe, dan van jou een NEE verwachten en dan consessies doen naar een meer normale keuken. (Consistentie speelt hier ook bij mee, want je hebt al gezegd dat je bepaalde dingen mooi vindt)
- "Deze verkoop ik het meest" (Sociale bewijsvoering)
- 'vrienden' worden, of in ieder geval aardig gevonden willen worden door jou. Met je meelachen, je gelijk geven in de keuzes die je maakt, etc. (Sympathie).
- De "Ik/mijn collega/mijn oom/etc. heb hem zelf ook thuis". (Authoriteit. Hij zit in die branche, als hij het zelf ook heeft zal het wel goed zijn toch?)
- "Je hebt nu echt wel iets unieks" (Schaarste). We willen allemaal graag een unieke keuken, we willen allemaal iets speciaals. Daarom noemen ze het ook wel op maat gemaakt. Onzin, het is een grote modulaire blokkendoos met vooraf bepaalde maten... Een echte op maat gemaakte keuken van een timmerman, dat kost pas geld maar dan heb je wel echt iets unieks.
En zo heb ik alle 6 principes van Cialdini toegepast op wat die verkoper met jou doet tijdens een showroomgesprek. Je gaf al zelf aan dat je 'uiteindelijk een leuke keuken in elkaar hebt kunnen zetten', want in vergelijking met het eerste waar hij mee kwam was dat toch wel heel erg duur. Wat nu als je direct met deze uiteindelijke leuke keuken was begonnen, was hij dan wel te duur geweest?
Dat met collega's overleggen, vandaag tekenen, de baas moet akkoord geven etc. is allemaal bullshit om je onder druk iets te laten tekenen zodat je er niet goed over na kunt denken. Zodra ze dat ergens doen moeten alle alarm bellen afgaan in je hoofd en moet je meteen weglopen. Dit doen ze voornamelijk bij zaken die horen bij de DMG (zie 1e pagina in dit topic), maar gelukkig heeft de DMG sinds 1,5 jaar een paar dagen bedenktijd hierop toegepast.
Wat is een op maat gemaakte keuken? De keukenkastjes van een bepaald merk hebben een bepaalde afmeting, daar moet de keukenboer het verder mee doen. Of je moet een ander merk keuken pakken. Het blad wordt daarop aangepast en de apparatuur past altijd in die standaard kastjes (vaatwasser daar gelaten). Het enige maatwerk is het werkbladJJ036 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:59:
Doen wij er goed aan om apart de inbouw apparaten te kopen en de keuken bij een keukenboer? Of is het beter om een op maat gemaakte keuken te laten inmeten?

Om antwoord te geven op je vraag: Ja, apparatuur zelf inkopen via internet. Offerte opvragen voor een setprijs, niet losse apparaten her en der bestellen. Werkblad apart scheelt ook nog geld, hier verdienen keukenboeren het meeste op want er zit al makkelijk €1000-€1500 marge op.
Ik ben het zelf aan het samenstellen (apparatuur, werkblad, kasten) en dit scheelt bij mij al €5000-€6000 in totaal. Daar komt dan wel nog bij dat ik wat meer aan montage kwijt ga zijn omdat er op het laatst iemand moet afdalen naar Limburg om een kookplaat aan te sluiten, maar dat geintje kost geen €6000
Dat blijkt dus niet te kunnen met de vaste maten (X13) van de kaderfrontjes. Ik ben dus gewoon niet goed geadviseerd.leecher schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:21:
[...]
Dan zorgen ze toch dat hij bestaat, maatwerk is geen rocketscience. Dat het geld kost is niet jouw probleem
Of je voor je apparatuur ergens goedkoper gaat krijgen met een offerte tov. Een set prijs is maar helemaal de vraag. Voor mij was het los bestellen echt stukken goedkoper. Veel leveranciers konden überhaupt niet alles leveren. Verder is ook het merk imho weinig relevant. Ja als dingen vergelijkbaar zijn en in het zicht zitten is het wel fijn (oven en magnetron naast elkaar) maar lekker belangrijk of je koelkast, vaatwasser, kookplaat, afzuigkap en oven het zelfde zijn. 2 zijn toch ingebouwd en de andere zijn dusdanig verschillend dat je met wat zoeken prima goed 'bij elkaar' passende apparatuur vindt.Queal schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:15:
[...]
Welkom in de wereld van Sales, waar je wordt belazerd en beïnvloed waar je bij staat zonder het zelf door te hebben. Neem eens de moeite om deze samenvatting van Robert Cialdini door te nemen. Als dit je interesseert kun je het boek ook kopen (12 euro bij Bol) en zul je voor elke techniek leuke use cases tegenkomen.
Wat die verkoper doet is het volgende:
- Tijd in jouw investeren om tot offerte te komen, tekening maken, koffie aanbieden (Wederkerigheid).
- Eerst iets duurs laten zien, daarna pas iets goedkoops (contrastprincipe binnen de wederkerigheid). Eerst een droomkeuken maken met alles super de luxe, dan van jou een NEE verwachten en dan consessies doen naar een meer normale keuken. (Consistentie speelt hier ook bij mee, want je hebt al gezegd dat je bepaalde dingen mooi vindt)
- "Deze verkoop ik het meest" (Sociale bewijsvoering)
- 'vrienden' worden, of in ieder geval aardig gevonden willen worden door jou. Met je meelachen, je gelijk geven in de keuzes die je maakt, etc. (Sympathie).
- De "Ik/mijn collega/mijn oom/etc. heb hem zelf ook thuis". (Authoriteit. Hij zit in die branche, als hij het zelf ook heeft zal het wel goed zijn toch?)
- "Je hebt nu echt wel iets unieks" (Schaarste). We willen allemaal graag een unieke keuken, we willen allemaal iets speciaals. Daarom noemen ze het ook wel op maat gemaakt. Onzin, het is een grote modulaire blokkendoos met vooraf bepaalde maten... Een echte op maat gemaakte keuken van een timmerman, dat kost pas geld maar dan heb je wel echt iets unieks.
En zo heb ik alle 6 principes van Cialdini toegepast op wat die verkoper met jou doet tijdens een showroomgesprek. Je gaf al zelf aan dat je 'uiteindelijk een leuke keuken in elkaar hebt kunnen zetten', want in vergelijking met het eerste waar hij mee kwam was dat toch wel heel erg duur. Wat nu als je direct met deze uiteindelijke leuke keuken was begonnen, was hij dan wel te duur geweest?
Dat met collega's overleggen, vandaag tekenen, de baas moet akkoord geven etc. is allemaal bullshit om je onder druk iets te laten tekenen zodat je er niet goed over na kunt denken. Zodra ze dat ergens doen moeten alle alarm bellen afgaan in je hoofd en moet je meteen weglopen. Dit doen ze voornamelijk bij zaken die horen bij de DMG (zie 1e pagina in dit topic), maar gelukkig heeft de DMG sinds 1,5 jaar een paar dagen bedenktijd hierop toegepast.
[...]
Wat is een op maat gemaakte keuken? De keukenkastjes van een bepaald merk hebben een bepaalde afmeting, daar moet de keukenboer het verder mee doen. Of je moet een ander merk keuken pakken. Het blad wordt daarop aangepast en de apparatuur past altijd in die standaard kastjes (vaatwasser daar gelaten). Het enige maatwerk is het werkblad![]()
Om antwoord te geven op je vraag: Ja, apparatuur zelf inkopen via internet. Offerte opvragen voor een setprijs, niet losse apparaten her en der bestellen. Werkblad apart scheelt ook nog geld, hier verdienen keukenboeren het meeste op want er zit al makkelijk €1000-€1500 marge op.
Ik ben het zelf aan het samenstellen (apparatuur, werkblad, kasten) en dit scheelt bij mij al €5000-€6000 in totaal. Daar komt dan wel nog bij dat ik wat meer aan montage kwijt ga zijn omdat er op het laatst iemand moet afdalen naar Limburg om een kookplaat aan te sluiten, maar dat geintje kost geen €6000
Ja alleen de 'x jaar garantie bij y inbouwapparaten' heb je dan niet.
Qua montage is veel heel vlot zelf te doen (zeker een oven kan iedereen) of komt menig bedrijf het voor een paar piek aansluiten.
Inderdaadleecher schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:21:
[...]
Dan zorgen ze toch dat hij bestaat, maatwerk is geen rocketscience. Dat het geld kost is niet jouw probleem
@Queal en @Lassy, Rotpunkt levert maatwerk kasten en fronten. De meerprijs hiervan valt mij zelfs behoorlijk mee.
Niet met kaderfrontjes volgens B&KMy-life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:01:
[...]
Inderdaad
@Queal en @Lassy, Rotpunkt levert maatwerk kasten en fronten. De meerprijs hiervan valt mij zelfs behoorlijk mee.
Wat vervelend, zou een meubelmaker het na kunnen maken?
Kuchendirect levert keukens uit het laagste segment ( impuls kuchen en express) Ontstijgt het bouwmarkt en IKEA segment nauwelijksJJ036 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:59:
Goedemiddag,
Uit eindelijk hebben we een leuke keuken in elkaar kunnen zetten. Alle apparaten waren van Siemens. Een kookeiland en daarnaast aan de overkant van het eiland een raam een spoelbak, Koelkast, ingebouwd magnetron en oven en daarnaast een vaatwasser en boven het eiland een ingebouwde Afzuigkap.
Totaal zouden we € 11.000,00 incl. montage kwijt zijn. Hierbij kanttekening dat we zelf een verlaagd plafond zouden moeten laten maken. De offerte heb ik even niet bij de hand.
Wij vroegen ons af wat jullie ervaringen zijn met dit bedrijf? We hebben ook bij Nolte keukens gekeken en daar heb ik een soort gelijke keuken gezien, met een totale prijs van € 12.000 zonder montage. Ik moet wel zeggen dat we nog geen afspraak hebben gemaakt voor het intekenen bij Nolte. Welke keukenwinkel adviseren jullie? Of is Duitsland een goede optie?
De keuken is 3 meter bij 5.40 m met invalmuur van 2.70m.
Ik weet niet of een meubelmaker het zo kan namaken dat je het verschil niet ziet...My-life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:54:
[...]
Wat vervelend, zou een meubelmaker het na kunnen maken?
Het is helder en ik begrijp het nu iets beter. Maar dan is de grote vraag, waar kunnen we dan een degelijk en goed uitziende keuken kopen?
Als ik het zo bekijk maak niet uit waar we heen gaan, je wordt toch ergens op belazerd
Apparatuur
Kraan: Quooker combi flex
Spoelbak: Franke BXX210.50
Afzuiging: Pelgrim ISW1000RVS
Inductie: Pelgrim IDK784ONY
Combi oven/magnetron: Pelgrim MAC624MAT
Stoomoven: Pelgrim OVS624MAT
Vaatwasser: Pelgrim GVW830XLS
Koelkast: Pelgrim PCD5178N
Even snel een foto van gemaakt, kleur van de kastjes is hier te donker:

Combinatie van kast en blad:

Van boven:

Maar nu dus na 2 maanden, ontdekken we dat het front van de vriezer los begint te laten. Normaliter laten die fronten los door warmte, iets wat je bij een vriezerdeur juist niet heb, dus in mijn beleving is de gebruikte lijm volkomen ruk. Ik moet dus weer terug naar Tulp, maar wie weet, kan ik dat over 2 maanden weer doen, en 2 maanden later weer.
Ik ben dus het vertrouwen in deze fronten aardig kwijt en vraag mij af of iemand bekend is met (juridische) uitspraken op dit gebied? Ik mag toch aannemen dat een afbladderende keuken na 9 jaar als "niet-conform" mag worden gezien en dat het herstel wel even wat voordeliger kan in zo'n geval. Uiteraard heb ik een rechtsbijstandsverzekering, maar voordat ik die er op af stuur (er zijn nog 8 fronten niet vervangen), kom ik het liefst zo beslagen mogelijk ten ijs
[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 01-10-2018 22:51 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Je vindt het niet erg dat het blad en de kastjes niet dezelfde kleur wit zijn?kever678 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:44:
Deze week ook getekend voor onze nieuwe keuken, levering pas eind vorig volgend jaar. U-keuken in de kleur parelgrijs met een keramiek wit (Nieve) blad erop. Apparatuur vrijwel allemaal van Pelgrim.
Apparatuur
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van boven:
[Afbeelding]
Het blad is wit, de kastje zijn grijs?Brooky schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 00:14:
[...]
Je vindt het niet erg dat het blad en de kastjes niet dezelfde kleur wit zijn?
Wat ik persoonlijk minder mooi vind, is die enorme “unit” qua afzuig. Dit had wel wat subtieler gemogen, heb je hier nog naar gekeken?kever678 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:44:
Deze week ook getekend voor onze nieuwe keuken, levering pas eind vorig volgend jaar. U-keuken in de kleur parelgrijs met een keramiek wit (Nieve) blad erop. Apparatuur vrijwel allemaal van Pelgrim.
Apparatuur
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van boven:
[Afbeelding]
Ongeveer deze kleuren:Brooky schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 00:19:
[...]
Ah ok, my bet. Dacht in de gauwigheid te zien op de foto dat beiden wit waren. Never mind

Gewoon inbouw in een verlaagd plafond, niet echt spannend/afwijkend geloof ik?keanu_ schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 00:21:
[...]
Ongeveer deze kleuren:
Wat ik persoonlijk minder mooi vind, is die enorme “unit” qua afzuig. Dit had wel wat subtieler gemogen, heb je hier nog naar gekeken?
Zelfde verhaal hier. Uiteindelijk zijn bij ons alle deurtjes los gaan laten. Eerste 2 heb ik nog vervangen. Die waren van de vriezer en koelkast.
De rest laat ik even voor wat het is, ga waarschijnlijk alle fronten vervangen door hele andere of versneld naar een nieuwe keuken kijken.
Ik geloof niet dat je juridisch iets kan, ga daar ook geen energie in steken. Het was in ons geval een goedkope keuken. Shit happens en zo....
Is het inmiddels niet algemeen bekend dat de levensduur van folie-fronten vaak beperkt is? Tenzij een keuken maar 5 jaar mee moet zou ik zoiets nooit kopen. Dat de boel pas na bijna 10 jaar uit elkaar valt vindt ik best een nette score voor een dergelijk product.PaT schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:49:
Ik heb nog even een vraagje over fronten met folie. Mijn huidige keuken is uit 2009 van Tulp. Het folie laat nu op steeds meer fronten los. We hebben 2 maanden terug 5 fronten laten vervangen voor de "coulance prijs" van 1100 euro inclusief montage. Ja, ik weet het, coulance mijn r##t, ik ben gewoon genaaid. Mijn huis moest echter in de verkoop, dus ik had haast en heb akkoord gegeven.
Maar nu dus na 2 maanden, ontdekken we dat het front van de vriezer los begint te laten. Normaliter laten die fronten los door warmte, iets wat je bij een vriezerdeur juist niet heb, dus in mijn beleving is de gebruikte lijm volkomen ruk. Ik moet dus weer terug naar Tulp, maar wie weet, kan ik dat over 2 maanden weer doen, en 2 maanden later weer.
Ik ben dus het vertrouwen in deze fronten aardig kwijt en vraag mij af of iemand bekend is met (juridische) uitspraken op dit gebied? Ik mag toch aannemen dat een afbladderende keuken na 9 jaar als "niet-conform" mag worden gezien en dat het herstel wel even wat voordeliger kan in zo'n geval. Uiteraard heb ik een rechtsbijstandsverzekering, maar voordat ik die er op af stuur (er zijn nog 8 fronten niet vervangen), kom ik het liefst zo beslagen mogelijk ten ijs
Ik wil voorkomen dat Siemens straks voor niets langs komt...
Edit:
Ik heb inmiddels van Siemens begrepen dat dit normaal is.
[ Voor 20% gewijzigd door Lassy op 02-10-2018 13:10 ]
Nou, 10 jaar geleden werd het gepresenteerd als de gulden middenweg tussen gelamineerd of gespoten. Uiteraard had ik, achteraf, beter moeten kijken naar de garantievoorwaarden. Daar is specifiek voor dat soort fronten 5 jaar ipv 25 jaar van toepassing en dat heeft natuurlijk een reden. Overigens ben ik nog steeds van mening dat ik geen budgetkeuken gekocht heb bij een dozenschuiver. Daar zijn mijn verwachtingen op gebaseerd.leecher schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:00:
[...]
Is het inmiddels niet algemeen bekend dat de levensduur van folie-fronten vaak beperkt is? Tenzij een keuken maar 5 jaar mee moet zou ik zoiets nooit kopen. Dat de boel pas na bijna 10 jaar uit elkaar valt vindt ik best een nette score voor een dergelijk product.
En zelfs nu claimen de bedrijven dat door verbeterde lijmprocessen de fronten wel duurzaam zijn.
Daarnaast vind ik je opmerking bijzonder bijdehand. Wat heb ik er NU aan de kennis over foliefronten terwijl 10 JAAR geleden die kennis zeker nog niet zo bekend was?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Wat kost je keuken? Ik heb ongeveer dezelfde opstelling in gedachten, maar wel met andere apparatuur. Ben dus benieuwd wat je betaald voor de keuken excl. apparatuur!kever678 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:44:
Apparatuur
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van boven:
[Afbeelding]
Lastig om aan te geven, gaat aardig wat van het bedrag af maar is niet duidelijk waar dat vanaf gaat. Gezien de prijzen verwacht ik dat het gros 'korting' op de apparatuur zit.royco85 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:25:
[...]
Wat kost je keuken? Ik heb ongeveer dezelfde opstelling in gedachten, maar wel met andere apparatuur. Ben dus benieuwd wat je betaald voor de keuken excl. apparatuur!
Wou zelf eerst ook Siemens of Bosch apparatuur maar dit is vrijwel allemaal de hoogste lijn van Pelgrim: qua functionaliteiten doet dit er niet voor onder. Daarnaast ook langere garantie en goedkoper: vandaar mijn aanpassing hierin.
Boh dat vind ik een heel pak geld voor een pelgrim keuken ook al is het de hoogste lijn.kever678 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:48:
[...]
Lastig om aan te geven, gaat aardig wat van het bedrag af maar is niet duidelijk waar dat vanaf gaat. Gezien de prijzen verwacht ik dat het gros 'korting' op de apparatuur zit.
Wou zelf eerst ook Siemens of Bosch apparatuur maar dit is vrijwel allemaal de hoogste lijn van Pelgrim: qua functionaliteiten doet dit er niet voor onder. Daarnaast ook langere garantie en goedkoper: vandaar mijn aanpassing hierin.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik denk dat de zelfde keuken ook wel had moeten lukken met Siemens iq700 spulletjes.
Ik krijg nu ook het gevoel dat je veel oud model spul er tussen hebt staan volgens mij zijn de kook plaat en oven al uit 2016.
[ Voor 7% gewijzigd door Shunt op 02-10-2018 20:40 ]
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Was wellicht gelukt als ik zelf de apparatuur had gehaald. Had wellicht in Duitsland of bij een goedkopere zaak ook nog wel wat goedkoper gekund.Shunt schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:31:
[...]
Boh dat vind ik een heel pak geld voor een pelgrim keuken ook al is het de hoogste lijn.
Ik denk dat de zelfde keuken ook wel had moeten lukken met Siemens iq700 spulletjes.
Qua merk apparatuur heb ik geen voorkeur, of het nou Siemens of Pelgrim is. Voordeel van Pelgrim is de extra garantie. Voldoet daarnaast aan al mijn eisen (no frost vriezer, afzuigkap waar motor in de schuur kan, voor elke inductie zone een eigen slider, oven met telescopische rail, stille xxl vaatwasser met led op de vloer, stoomoven en combi magnetron zwart en hetzelfde uiterlijk etc. etc.)
Koop het daarnaast nu bij een lokale zaak die de ruim de tijd voor je neemt, echt (goed) advies geeft, geen druk op je legt of met vreemde kortingen gaat werken. (korting op mijn offerte stond er al op toen ik 'm kreeg) Bedrijven die hun zaken goed voor elkaar hebben, achter hun product staan en niet van die vieze spelletjes spelen (zie de gemiddelde DMG toko) gun ik die paar honderd euro extra wel.
Kortom: ik snap je punt maar ben zo meer dan tevreden
Voor zover ik weet allemaal nieuwste lijn? Staat in ieder geval allemaal in de brochure van 2018.Shunt schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:31:
[...]
Ik krijg nu ook het gevoel dat je veel oud model spul er tussen hebt staan volgens mij zijn de kook plaat en oven al uit 2016.
Mocht er echt wat ouds tussen zitten dan hoor ik het uiteraard graag maar voor zover ik weet is dit niet het geval.
[ Voor 20% gewijzigd door kever678 op 02-10-2018 20:55 ]
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1