Misschien is het mijn onervarenheid, maar qua afwerking vond ik er té weinig verschil in zitten en zéker het verschil in prijs niet waard. Maar goed, ieder heeft daarin zijn eigen wensen en budget. Als je allerlei bijzondere wensen hebt is Ikea sowieso niet echt een optie. Onze keuken is "makkelijk", 1 lange rechte lijn met als grootste afwijking, een kastje van 40cm breed en 37cm diep. (Daar achter zit de leidingkoker. Kastje komt met de voorkant gelijk met de rest.)
In het duurdere segment zal er ongetwijfeld verschil in afwerking en uitstraling zitten maar dan heb je het in mijn beleving over 2x de prijs en meer. De enige keuken die we écht leuk vonden en over hebben getwijfeld, was een Piet Swart maar die is totaal onhandig en zou veel te duur worden.
[...]
Je kunt exact die ervaring hebben bij een willekeurige niet DMG partij die kwaliteit en klanttevredenheid in hoog in het vaandel heeft staan.
Klopt. Daarom is dat ook secundair voor ons geweest.
Waren we niet 100% qua look blij geweest met Ikea, dan hadden we verder gekeken naar netto zaken zonder DMG praktijken.
[...]
Grappig genoeg zijn ze bij ikea net met een nieuwe lijn aan apparatuur gekomen die qua look en afwerking echt heel dicht tegen wat beter spul van Siemens aan zit. Zit alles op inclusief digitaal scherm temperatuur probe telescoop rails en pyrolise.
Klopt. Die nieuwe luxe lijn ziet er absoluut prima uit.
Volgens mij is die wel pas uitgekomen nadat wij eigenlijk al hadden besloten voor Siemens te gaan, grofweg een jaar geleden. Weet het niet zeker. We hebben er iig wel naar gekeken, maar hadden zoiets van "we vinden Siemens mooi én hebben geen zin weer in het hele traject van uitzoeken te duiken", dus het zo gelaten.
[...]
En daar heb je nu net het probleem Ikea is leuk als je precies uit kunt komen met hun kastjes.
Ik wou perse een 90/60/90 opstelling. Maar dat gaat bij ikea niet want die hebben volgens mij alleen 120/80/60/40 of zo iets.
Dat kan heel goed. Wij hebben de mazzel dat het bij ons echt *precies* past.
Onze opstelling: 60/80/60/80/60/60/60/40
Waarbij die laatste dus 37cm diep is. Combi magnetron, oven en koelkast komen in de 2 rechter 60cm hoge kasten. (240 hoog, zou net moeten passen. Plafond tot vloer zou rond de 252 moeten zijn.)
Da's zeker een van de beperkingen. Niet alles is mogelijk. (Overigens niet Ikea uniek. Dat Piet Swart model was ook maar in zeer beperkte hoogte en breedte maten te krijgen.)
leecher schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:45:
[...]
Ligt eraan wat je kiest. Bijv de fronten met folie is gewoon pure meuk. De melamine en lakfronten zijn redelijk al zitten er ook echt lelijk afgewerkte melamine fronten bij. De spaanplaat basismodules zijn van matige kwaliteit maar daar heb je dan weer geen last van als je alleen lades hebt (geen geschuif/stoten tegen het spaanplaat). Scharnieren en ladegeleiders zijn gewoon van blum (tandembox) dus niks mis mee.
Mja. Kallarp is folie, toch verkopen ze het als stootvast.
Iets vergelijkbaars hebben wij nergens anders kunnen vinden, dus is het Kallarp lichtgroen geworden.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90322435/
Verder praktisch overal lades, behalve uiteraard in de bovenkasten en in de rechter, ondiepe kast.
Ze geven 25 jaar garantie op de keuken, dat klinkt vind ik in ieder geval wel als dat ze vertrouwen hebben in de kwaliteit. Mochten we toch over 10 jaar eens iets anders willen, vervangen we de frontjes of laten we ze lakken. Dat kost de wereld niet. De hele keuken exclusief apparatuur en plaatsen kost nog geen €4000

Laat het vervangen van alle frontjes eens €1000 of €1500 kosten. Vind ik prima te overzien.
Maar een van de grootste voordelen vind ik dat ik gewoon het magazijn binnenloop en pak wat ik wil, een paar duppies afreken bij de kassa en dan is het klaar. Dan lees ik hier dat je elders een halve dag moet onderhandelen over duizenden euro's en dan alsnog genaaid wordt, dat sla ik graag over.
Dat dus. Dat wilden we vanaf het begin af aan niet. We hebben wel voor de vorm even bij een DMG derivaat gekeken, maar werkelijk alleen maar daarvoor. Ook wat netto zaken bekeken maar ook dat gelaten voor wat het was.
Zoals gezegd, we vonden niets dat we oprecht mooier vonden en hoewel een keuken *ook* functioneel en degelijk moet zijn, is het toch een ding waar looks een belangrijke rol spelen. Anders kun je net zo goed van underlayment een keuken in elkaar klussen. Goedkoop en ook stevig.
[
Voor 27% gewijzigd door
unezra op 13-09-2018 09:55
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.