Shunt schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:32:
[...]
Kijk dat maakt het al een stuk duidelijker

.
Ga je voor een vol lage kasten met boven kasten of een deel enkel laag en een paar vol hoge kasten ?
Ik vind dat soort keukens altijd lastig omdat als je te veel hoog doet het heel snel lijkt alsof je de ruimte dicht bouwt.
Even een kleine situatieschets:
- Links zit een raam en de deur naar de tuin
- Rechts zit de deur naar de gang en de leiding koker
- Achter zit een open verbinding met de woonkamer van een meter of anderhalf breed
Links willen we lage kasten met zo hoog mogelijke bovenkasten (we kunnen mogelijk het plafond nog 12cm verhogen waardoor we een totale hoogte van 252 kunnen realiseren in plaats van de 241 die het nu is. Zit links boven ook nog een raam dat nu blind is en we door glas willen laten vervangen om net even wat meer licht de keuken in te krijgen.
Helemaal rechts, net tegen de leidingkoker aan, willen we 2 hoge kasten van 60cm breed, waarbij de meest rechter de koelkast met klein bovenkastje moet krijgen en de linker (combi)magnetron en oven.
Qua verdeling waar we nu op uitkomen (van links naar rechts):
60cm (vaatwasser) + bovenkast
80cm (wasbak) + bovenkast
80cm (werkplad) + bovenkast
80cm (inductieplaat) + bovenkast
60cm (werkblad) + bovenkast
60cm hoge kast (kastruimte, magnetron, oven)
60cm hoge kast (koelkast met mogelijk kleine ruimte d'r boven)
De hoge kasten worden mogelijk 220cm of 240cm hoog, dit dus afhankelijk van of 240 net wel of net niet onder het plafond past en of we het plafond gaan verhogen. (Vervangen wil ik sowieso, de electra d'r boven is een puinhoop, er ligt nog een ventilatiekoker die we niet gebruiken en de spotjes mogen d'r ook wel uit en vervangen worden.)
Rechts naast de koelkast willen we dus een ondiepe stellingkast of iets anders dat we relatief makkelijk kunnen verwijderen om bij de leidingkoker te kunnen. Da's rond de 50cm breed, ik kan d'r iets mee varieren. (De hele leidingkoker bestaat uit 2 houten platen die we hoe dan ook gaan vervangen.
Heb ook nog zitten denken om de hele achterwand 30cm naar voren te halen zodat de leidingkoker niet meer naar voren uit steekt maar volgens mij verliezen we daar alleen maar keuken ruimte mee en kunnen we beter die 50cm gewoon opvullen met een ondiepe kast van een cm of 30, 40 diep waarin we kookboeken, keukenmachine en andere dingen plaatsen.
Overigens, bijna alle onderkasten worden lades. Dat vinden we handiger dan klassieke keukenkastjes.
[...]
Heb je foto's / tekeningen van hoe het in elkaar zit nu heb ik eigenlijk nog geen echt beeld.
Yep, alleen heb ik nul ervaring met image hosters.
Welke kan ik daarvoor het beste gebruiken? (Dan maak ik even een scan en upload die.)
Ik hoop dat bovenstaande al een beetje een beeld geeft van wat we in gedachten hebben. We willen echt de kastruimte maximaliseren ten opzichte van nu, maar verder ook dingen als een rechthoekige wasbak (is nu rond), inductie en de magnetron op een handiger plaats.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.