Dat is precies wat ik bedoel. Je verwacht dat een bedrijf dat het business model heeft opgebouwd op basis van het "weggeven" van marge in "korting" (waarvan we allemaal weten dat die korting een sigaar uit eigen doos is) juist een heel scherp inzicht zou moeten hebben in hun daadwerkelijke marge. En als je je daadwerkelijke marge weet, en je kent je gemiddelde % aan overhead kosten is het een kwestie van je verkoopprogramma zo inregelen dat je altijd minimaal je gemiddelde overhead percentage aan marge binnenhaalt, want dan speel je break-even.Shunt schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:25:
[...]
Mandemakers geeft helemaal geen marges mee.
Zij maken juist per keuken meer winst dan de gemiddelde andere keukenboer. Het probleem is dat de filialen een voor een falen door achterlijke acties en hun slechte naam.
Als je begint met een keuken van 19k en die verkoopt voor 10 dan lijkt het alsof je heel veel korting hebt gepakt. Alleen die keuken geven ze altijd weg voor 10k dat is juist de reden dat ze zo'n wrang gevoel geven bij mensen en zo'n slechte naam hebben.
Die zelfde keuken zou bij een netto prijzen vechter namelijk maar 6 / 7k kosten en dan maakt dat bedrijf ook nog winst. Nee ik gok dat het probleem te zoeken is bij de manier dat ze in het nieuws komen de opkomst van online review sites en eigen bestuurlijk falen.
Het verbaast mij dan ook dat de marge over het algemeen toch niet dekkend is om de overhead af te dekken. Dus worden de keukens in feite "te goedkoop" verkocht. Dit komt omdat de overhead te hoog is, juist doordat ze honderden zaken hebben met allemaal een eigen pand met bijbehorende kosten. Daarnaast moet de administratie ook een behoorlijke klus zijn met al die BV's.
Doordat de druk op DMG toeneemt, is de reflex om keukens tegen nog hogere kortingen aan te bieden (dat is hun verkooppitch dus die zullen ze altijd als eerste inzetten) en wellicht overall meer gekke kortingsacties (inclusief uitzonderingen) uitzetten. Dit leidt tot de vicieuze cirkel waarbij er wellicht wel meer omzet wordt gedaan, maar minder marge = meer verlies.
En inderdaad, een lokale netto prijsvechter die jou als klant nog kan waarderen (en niet wordt beloond obv aantal uitgebrachte offertes etc) is waarschijnlijk goedkoper, levert betere kwaliteit en minder stress en gedoe...