• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:54
MikaX schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:29:
Wij hebben ons keukenontwerp aan laten passen. Ik ben benieuwd naar de feedback.

We twijfelen over de werkhoogte. We hebben in onze huidige keuken 97,5.
De nieuwe keuken zou 96,5 worden. Dit kan naar 98,5, met hogere plinten of met een dikker blad. Onze voorkeur gaat dan uit naar een dikker blad van 6 cm, want de hogere plinten willen we niet. De kleinste hier in huis is 173 cm. Is 6 cm dik niet een beetje passé/ ouderwets? En kunnen we beter voor een cm lager of hoger kiezen in de nieuwe situatie?

***members only***
Voor wat betreft de bladdikte, ik zou zeggen doe wat jezelf het mooiste vindt en laat je niet teveel leiden door wat nu wel of juist niet 'in' is, want dan heb je tegen de tijd dat de keuken geplaatst is al weer iets dat uit de tijd is (natuurlijk is dit gechargeerd, maar het lijkt er wel op dat keukentrends steeds sneller veranderen).

Extreem dunne bladen zijn nu al zolang weer 'in' dat het me niks zou verbazen als extra dik volgend jaar weer helemaal de trend is. mocht dat het geval zijn dan ben je met je dunne blad ouderwets :)

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

@MikaX Toffe keuken. Lijkt in de basis erg veel op onze plannen, vandaar ook enkele vragen via DM.

Verder valt me op dat de kookplaat en de kraan niet symetrisch in het werkblad staan, is dat bewust? Daarnaast ligt de kookplaat nu aan de zithoek-zijde. Dat lijk mij niet wenselijk.

• IkBenTrippy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:33
MikaX schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:29:
Wij hebben ons keukenontwerp aan laten passen. Ik ben benieuwd naar de feedback.

We twijfelen over de werkhoogte. We hebben in onze huidige keuken 97,5.
De nieuwe keuken zou 96,5 worden. Dit kan naar 98,5, met hogere plinten of met een dikker blad. Onze voorkeur gaat dan uit naar een dikker blad van 6 cm, want de hogere plinten willen we niet. De kleinste hier in huis is 173 cm. Is 6 cm dik niet een beetje passé/ ouderwets? En kunnen we beter voor een cm lager of hoger kiezen in de nieuwe situatie?

***members only***
Hogere keukenkasten een optie? Wij hebben kastjes van 84,5 en een blad van 2cm, plint van 10cm en een werkhoogte van 96,5.

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:56
ChillPascal schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:12:
@MikaX Toffe keuken. Lijkt in de basis erg veel op onze plannen, vandaar ook enkele vragen via DM.

Verder valt me op dat de kookplaat en de kraan niet symetrisch in het werkblad staan, is dat bewust? Daarnaast ligt de kookplaat nu aan de zithoek-zijde. Dat lijk mij niet wenselijk.
Ik weet niet of ik je begrijp. Je bedoelt dat de kraan en kookplaat niet in het midden staan? Dat is bewust. Het zijn 4 kastjes in die nis, in de eerste vaatwasmachine, 2e de gootsteen met kraan, in de derde het vuilnissysteem en de 4e is over.

We hebben verschillende opties bekeken voor de kookplaat. We wilden de gootsteen en kookplaat niet recht tegenover elkaar. De koelkast is helemaal links in de hoek, dus het meest logisch was daar vrije ruimte op het eiland en niet de kookplaat. Met de kookplaat in het midden zou je aan beide kanten werkruimte hebben, 110 aan beide kanten. We wilden liever aan een kant meer ruimte. De plaat zit 54 cm vanuit de zijkant. Is dat te weinig? De kookplaat zal denk ik niet tot nauwelijks gebruikt worden terwijl er mensen aan die stoeltjes zitten. Het is meer als ontbijtplek bedoeld.

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:56
IkBenTrippy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:20:
[...]

Hogere keukenkasten een optie? Wij hebben kastjes van 84,5 en een blad van 2cm, plint van 10cm en een werkhoogte van 96,5.
Dit zijn al grotere keukenkastjes van Schuller 84,5 inderdaad. Maar met 7 of 7,5 cm plint.
Next125 met een plint van 5 cm, hogere kastjes (weet de exacte maat even niet) en het blad van 4 cm.
Als we nu een verschil krijgen met wat we nu hebben, is het dan beter iets hoger of iets lager te gaan?

• pascalcartigny
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:01
MikaX schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:32:
[...]

Ik weet niet of ik je begrijp. Je bedoelt dat de kraan en kookplaat niet in het midden staan? Dat is bewust. Het zijn 4 kastjes in die nis, in de eerste vaatwasmachine, 2e de gootsteen met kraan, in de derde het vuilnissysteem en de 4e is over.

We hebben verschillende opties bekeken voor de kookplaat. We wilden de gootsteen en kookplaat niet recht tegenover elkaar. De koelkast is helemaal links in de hoek, dus het meest logisch was daar vrije ruimte op het eiland en niet de kookplaat. Met de kookplaat in het midden zou je aan beide kanten werkruimte hebben, 110 aan beide kanten. We wilden liever aan een kant meer ruimte. De plaat zit 54 cm vanuit de zijkant. Is dat te weinig? De kookplaat zal denk ik niet tot nauwelijks gebruikt worden terwijl er mensen aan die stoeltjes zitten. Het is meer als ontbijtplek bedoeld.
Je zou het natuurlijk nu al thuis uit kunnen proberen met je keukentafel, plak daar een zone af die overeenkomt met wat je dalijk aan ruimte hebt langs je kookplaat. En ga daar eens met een bord eten en alles wat je nodig hebt in lopen plaren. Doe dat dan eens met bijv. 2 man tegelijkertijd. Het is op die render niet helemaal makkelijk in te schatten maar ik denk dat je al vrij gauw met 54 cm op het scenario uitkomt dat je allemaal spullen op je kookplaat neer gaat zetten omdat je ruimte mist.

Persoonlijk, ongeacht of de kookplaat gebruikt wordt terwijl er wel of geen mensen aan zitten, zou of de zithoek naar de andere kant verplaatsen of de kookplaat wat meer centreren.

Alternatief: enkel het gedeelte waar je nu tegenaan kijkt met 2 krukken als zitgedeelte indelen, en niet rechts van het blad nog een zithoek maken.
Pagina: 1 ... 539 540 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1