Ja, dat klopt. Ze werken alleen met dealers samen.DonMetal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:11:
[...]
In de offerte zie ik MADEBYDAS staan:
https://madebydas.nl/keuken/
Goeiemorgen, ik ben nog erg benieuwd wat jullie van deze prijs vinden. Hoop dat iemand even mee kan kijken 🙏user1288 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:11:
Wij zijn afgelopen jaar verhuisd en nu bezig met een nieuwe keuken. We zijn bij Ekelhof in Nordhorn geweest, wat vinden jullie van dit aanbod?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let niet op de kleuren van de render
CONTUR
Serie EMV 02
20mm Dekton blad (op renders nog 12mm)
Overal lades (+ 3x besteklade), met uitzondering van:
- hoge kast rechts
- boven kasten
- onderkast onder rechter oven
Spotjes onder hoge kasten nis
1x twist stopcontacten in kookeiland
Apparatuur volgens offerte:
Siemens iq500 koelkast
Siemens HM736G1B1 combi-magnetron (met pyrolyse)
Siemens HB734G1B1 (iq700) oven (met pyrolyse)
Miele G5651 vaatwasser
Bora PURMU2 kookplaat
We hebben nu een aanbod van € 29K inclusief montage. Wat vinden jullie?
De kastjes van het kookeiland op de render ogen wat goedkoop. Heb je gecheckt of dat goede kwaliteit is? Dan vindt ik 30k voor deze keuken niet heel gek.user1288 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:18:
[...]
Goeiemorgen, ik ben nog erg benieuwd wat jullie van deze prijs vinden. Hoop dat iemand even mee kan kijken 🙏
Hoe is mensen hun ervaring met betalingen? Onze keukenboer heeft 15% bij order en de rest uiterlijk 5 dagen voor levering. Ik bedenk me nu dat het mij ergens toch wel gek voelt om het volledige bedrag betaald te hebben, voordat er ook maar iets geleverd is.
Wat voor mij ook extra wringt is dat de communicatie op een gegeven moment ernstig ondermaats is geworden. Mails werd niet meer op gereageerd, terugbelafspraken niet nagekomen, zelfs op het einde zaten we te wachten op een aangepaste technische tekening die ook niet volgens afspraak werd geleverd en waar we weer zelf aan hebben moeten trekken (vlak voor de installateur aan de slag ging).
Ik hou m'n hart ook een beetje vast, want we hebben twee hoekkasten waarvan ik mij afvraag of in de huidige indeling de handgrepen niet gaan botsen tegen die van de de naastgelegen kast, waarop het antwoord dan was dat de fabrikant dat dan zou aangeven (ook nooit meer wat van gehoord, ook na een aantal e-mail reminders).
Dus het goede vertrouwen is een beetje weggezakt, en dan voelt dat als zij het volledige bedrag al hebben ze ook geen moeite meer in ons gaan steken om problemen op te lossen.
Wat jullie?
EDIT:
Regeltechnisch snap ik deze twee niet helemaal:
https://www.cbw-erkend.nl...e-vragen/wonen/betalingen
https://www.acm.nl/sites/...esluit-Keukenkampioen.pdf
https://www.acm.nl/nl/pub...pioen-en-Keukenconcurrent
Wat voor mij ook extra wringt is dat de communicatie op een gegeven moment ernstig ondermaats is geworden. Mails werd niet meer op gereageerd, terugbelafspraken niet nagekomen, zelfs op het einde zaten we te wachten op een aangepaste technische tekening die ook niet volgens afspraak werd geleverd en waar we weer zelf aan hebben moeten trekken (vlak voor de installateur aan de slag ging).
Ik hou m'n hart ook een beetje vast, want we hebben twee hoekkasten waarvan ik mij afvraag of in de huidige indeling de handgrepen niet gaan botsen tegen die van de de naastgelegen kast, waarop het antwoord dan was dat de fabrikant dat dan zou aangeven (ook nooit meer wat van gehoord, ook na een aantal e-mail reminders).
Dus het goede vertrouwen is een beetje weggezakt, en dan voelt dat als zij het volledige bedrag al hebben ze ook geen moeite meer in ons gaan steken om problemen op te lossen.
Wat jullie?
EDIT:
versusRest van de koopsom
Betaling van het restantbedrag moet op de dag dat de (af)levering van het product plaatsvindt (montagekosten zijn hierbij inbegrepen) zijn voltooid. Dit betekent dat:
- het bedrag op de dag van levering op de rekening van de winkel moet staan; of
- het bedrag via pin* aan de bezorger dient te worden voldaan (vraag vooraf bij de winkel wat de mogelijkheden zijn); of
- het bedrag contant bij aflevering aan de bezorgers moet worden voldaan.
Keukenkampioen vraagt namelijk betaling van de volledige koopsom 12 tot
5 dagen voor de levering van een keuken.
[ Voor 28% gewijzigd door Shadow_Zero op 24-04-2026 12:31 ]
Betaling is altijd lastig. Als leverancier moet je jezelf ook beschermen tegen een potentiële kwaadwillende klant. Op het moment dat je de keuken levert en de klant betaalt niet, kun je deze immers niet zomaar terughalen.Shadow_Zero schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:14:
Hoe is mensen hun ervaring met betalingen? Onze keukenboer heeft 15% bij order en de rest uiterlijk 5 dagen voor levering. Ik bedenk me nu dat het mij ergens toch wel gek voelt om het volledige bedrag betaald te hebben, voordat er ook maar iets geleverd is.
Wat jullie?
EDIT:
[...]
versus
[...]
Wij spreken in principe met de klant af dat de betaling van de keuken gelijktijdig met de levering plaatsvindt. Meestal is dat vooraf, soms willen mensen tijdens de levering betalen en soms gebeurt het direct erna. We hebben ook klanten die eerder slechte ervaringen hebben gehad; in overleg spreken we dan een bedrag af dat pas na de montage voldaan hoeft te worden, maar dit is niet de standaard.
Het is simpelweg een lastig moment waarin je elkaar moet vertrouwen. Je kiest een winkel uit op basis van dat vertrouwen, en ik begrijp dat wanneer zij dat vertrouwen beschadigen, je naar andere opties gaat kijken. Staan ze er bij hen echt niet voor open dat je een deel pas na plaatsing overmaakt?
Wat mij betreft is de enige nette manier iets als:
- 80% maatwerk kasten en blad vooraf (kan bij niet betalen kliko in)
- 80% standaard kastwerk (corpussen) en apparatuur bij levering (anders gaat t gewoon weer mee terug naar de volgende klant)
- montage kosten na montage
- de rest achteraf.
Puur omdat ik niet vind dat je het risico compleet bij de ene of de andere partij kunt leggen. Bedrijven die alles vooraf willen zou ik wantrouwen persoonlijk. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
- 80% maatwerk kasten en blad vooraf (kan bij niet betalen kliko in)
- 80% standaard kastwerk (corpussen) en apparatuur bij levering (anders gaat t gewoon weer mee terug naar de volgende klant)
- montage kosten na montage
- de rest achteraf.
Puur omdat ik niet vind dat je het risico compleet bij de ene of de andere partij kunt leggen. Bedrijven die alles vooraf willen zou ik wantrouwen persoonlijk. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
[ Voor 12% gewijzigd door big bang op 24-04-2026 13:05 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Misschien nog een goeie ja, om in goed overleg tot een afspraak te komen die beiden een goed gevoel geven. Qua tijd en energie ben ik er alleen al een tijdje klaar mee met dit hele project. Ik geloof dat vrouwlief maar gewoon wilt betalen ; ) (en ik hoop niet dat ik het aan het jinxen ben, en alles verder in 1x goed gaat...).MarcoZoetermeer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:58:
[...]
Betaling is altijd lastig. Als leverancier moet je jezelf ook beschermen tegen een potentiële kwaadwillende klant. Op het moment dat je de keuken levert en de klant betaalt niet, kun je deze immers niet zomaar terughalen.
Wij spreken in principe met de klant af dat de betaling van de keuken gelijktijdig met de levering plaatsvindt. Meestal is dat vooraf, soms willen mensen tijdens de levering betalen en soms gebeurt het direct erna. We hebben ook klanten die eerder slechte ervaringen hebben gehad; in overleg spreken we dan een bedrag af dat pas na de montage voldaan hoeft te worden, maar dit is niet de standaard.
Het is simpelweg een lastig moment waarin je elkaar moet vertrouwen. Je kiest een winkel uit op basis van dat vertrouwen, en ik begrijp dat wanneer zij dat vertrouwen beschadigen, je naar andere opties gaat kijken. Staan ze er bij hen echt niet voor open dat je een deel pas na plaatsing overmaakt?
Deadline van de factuur was trouwens 21 april, wat ook wel weer gek is, want in de order staat uiterlijk 5 dagen voor levering (wat 29 april is). Wat in z'n geheel weer niet strookt met de CBW regels, die uiterlijk op de dag van levering voorschrijven...
Onze keukenboer (Sombroek) maakt gebruik van een Escrow. Het geld moet voor levering op de rekening staat, maar wordt pas uitbetaald na installatie. En eventueel missende of beschadigde onderdelen wordt het bedrag van vastgehouden.
Als je met werkdagen rekent én koningsdag er tussenuit haalt klopt het wel. 5 werkdagen voor 29-4 is 21-4.Shadow_Zero schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:06:
[...]
Misschien nog een goeie ja, om in goed overleg tot een afspraak te komen die beiden een goed gevoel geven. Qua tijd en energie ben ik er alleen al een tijdje klaar mee met dit hele project. Ik geloof dat vrouwlief maar gewoon wilt betalen ; ) (en ik hoop niet dat ik het aan het jinxen ben, en alles verder in 1x goed gaat...).
Deadline van de factuur was trouwens 21 april, wat ook wel weer gek is, want in de order staat uiterlijk 5 dagen voor levering (wat 29 april is). Wat in z'n geheel weer niet strookt met de CBW regels, die uiterlijk op de dag van levering voorschrijven...
Hi, ben ik weer!
Zoals eerder vermeld, zijn wij vorige week ook nog bij Sense in Hoorn geweest. Hier hebben wij een heel fijn relaxed en ongedwongen gesprek gehad. Er is ruim de tijd (3,5 uur!!) genomen om onze situatie en (keuken) wensen volledig kaart te brengen.
Geen gepush, geen vragen als: ''Wat willen jullie betalen'' of ''Wat is jullie budget'', een uitgebreide offerte van 7 pagina's en de mogelijkheid om het allemaal thuis rustig te bekijken. Halverwege de 3,5 uur zelfs nog lunch gekregen, helemaal prima.
Uiteindelijk na wat mailverkeer (dingen toegevoeg en/of aangepast) op een totaalprijs van €25.700 uitkomen inclusief afrondingskorting en nog wat extra onderhandelde korting.
Hiervoor krijgen wij:
- Een rechte keuken van 450 cm waarvan 4 hoge kasten tot het plafond
- Een keukeneiland van 230 cm met afgeronde hoeken op maat gemaakt door een meubelmaker.
- Uitvoering frontjes & rondingen eiland in FENIX nanotech mater
- Greeploos
- Arte composiet werkbladen (20mm) en achterwand
- 2x koelvries combinatie van AEG
- 2x Matte Multifunctionele oven van AEG
- 1x Vaatwasser van AEG
- 1x Matte inductie met afzuiging van AEG SaphirMatt
- Normale spoelbak met warm en koudwaterkraan (geen Qooker o.i.d. niet relevant voor ons)
- MatCall twist 2 stopcontact
- Montage van al het bovenstaande
8 mei hebben we weer een afspraak in de winkel om nog wat details te bespreken en eventueel de order te finaliseren.
Wat vinden jullie hiervan? Is de prijs OK voor wat we krijgen?
Bijgaand de tekening een een render. Let nog even niet op de kleur van de keuken.
Volledige offerte kan ik eventueel in een DM sturen.
Alvast bedankt weer!
/f/image/xV12MpXeMem2owdwt9ExUNT6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gbQgHu9lJiyuWYW7zNIimewo.png?f=fotoalbum_large)
Zoals eerder vermeld, zijn wij vorige week ook nog bij Sense in Hoorn geweest. Hier hebben wij een heel fijn relaxed en ongedwongen gesprek gehad. Er is ruim de tijd (3,5 uur!!) genomen om onze situatie en (keuken) wensen volledig kaart te brengen.
Geen gepush, geen vragen als: ''Wat willen jullie betalen'' of ''Wat is jullie budget'', een uitgebreide offerte van 7 pagina's en de mogelijkheid om het allemaal thuis rustig te bekijken. Halverwege de 3,5 uur zelfs nog lunch gekregen, helemaal prima.
Uiteindelijk na wat mailverkeer (dingen toegevoeg en/of aangepast) op een totaalprijs van €25.700 uitkomen inclusief afrondingskorting en nog wat extra onderhandelde korting.
Hiervoor krijgen wij:
- Een keukeneiland van 230 cm met afgeronde hoeken op maat gemaakt door een meubelmaker.
- Greeploos
- 1x Vaatwasser van AEG
- Normale spoelbak met warm en koudwaterkraan (geen Qooker o.i.d. niet relevant voor ons)
8 mei hebben we weer een afspraak in de winkel om nog wat details te bespreken en eventueel de order te finaliseren.
Bijgaand de tekening een een render. Let nog even niet op de kleur van de keuken.
Alvast bedankt weer!
/f/image/xV12MpXeMem2owdwt9ExUNT6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gbQgHu9lJiyuWYW7zNIimewo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door StephanOtter op 25-04-2026 13:53 ]
Klinkt niet gek anno 2026.StephanOtter schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:56:
Hi, ben ik weer!
Hiervoor krijgen wij:
- Greeploos
- 1x Vaatwasser van AEG
Alvast bedankt weer!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zeker niet met die ronde hoeken. Een andere Tweaker deelde laatst wat dat soort ronde hoeken kosten. Dat tikt echt aan op de prijs van de meubels.
Het lijkt me een nette prijs. Ik heb net even online gekeken en het ziet eruit als een groot, betrouwbaar bedrijf met veel goede reviews. De ervaring die je beschrijft, laat alleen maar zien dat ze echt achter hun product en aanbod staan.StephanOtter schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:56:
Hi, ben ik weer!
Hiervoor krijgen wij:
- Greeploos
- 1x Vaatwasser van AEG
Alvast bedankt weer!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks! Weet je ongeveer nog wanneer dat bericht van de andere tweaker is geplaatst ?SquareOne schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:21:
[...]
Klinkt niet gek anno 2026.
Zeker niet met die ronde hoeken. Een andere Tweaker deelde laatst wat dat soort ronde hoeken kosten. Dat tikt echt aan op de prijs van de meubels.
Afgelopen of vorige week, laatste paar pagina’sStephanOtter schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:50:
[...]
Thanks! Weet je ongeveer nog wanneer dat bericht van de andere tweaker is geplaatst ?
Lijkt inderdaad wel een beetje op onze keuken, beetje kleiner maar het lijkt me zeker geen gekke prijs. Bij Clear Kitchen heb ik nu een offerte (paar pagina's terug inderdaad) van ruim 3k voor de afgeronde hoeken. Dus als je wilt besparen lijkt dat me het eerste item om naar te kijken...StephanOtter schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:56:
Hi, ben ik weer!
Hiervoor krijgen wij:
- Greeploos
- 1x Vaatwasser van AEG
Alvast bedankt weer!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fenix hebben we in onze huidige keuken als fronten, is erg mooi spul maar verwacht geen wonderen van het anti-vingerafdruk verhaal. Begrijp me niet verkeerd, wij overwegen zeker om het in de nieuwe keuken weer te gebruiken, maar het is niet perfect.
In de aanloop naar de sleuteloverdracht in augustus (nog 4 maanden!) zijn wij druk alle offertes van aannemers voor de verbouwing en het uitzoeken van keuken en badkamer. Het is wel duidelijk dat wij geen benul hebben van wat je tegenwoordig nog kunt kopen met geld
Na serieuze pogingen bij keuken boeren (Brugman, Boer Staphorst, Thuiskwartier, Concordia, Marco Marknesse, Satink en Ekelhoff Küchen Nordhorn DE) kwamen wij met onze wensen steeds uit op offertes van 30-35 duizend euro. Ons budget is eigenlijk 25 duizend en het lijkt er op dat we daar in de buurt gaan komen door de keuken via een interieurbouwer te laten bouwen.
We zijn inmiddels in goed gesprek met Raymann Interieurbouw bij ons in 't dorp. Zelf teken ik alle goede ideeën die we opgedaan hebben en bespreek deze komende vrijdag verder met ze.
Op hun advies zijn we materialen uit gaan zoeken bij de showroom van Asilva in Steenwijk, dat heeft ons erg geholpen om op grotere maten plaatmateriaal stalen te zien.
Onze keuze is gevallen op een textiel-beige front van Egger en een semi-matte champagne-grijs kleur van Natrix voor de zijkanten van de hoge kasten en het eiland. Binnenkasten blijven vrij licht, wel off-white voor een iets luxere look & feel.
De kleur van de foto is wat geel, het keukenblad gaat een lichte (nagenoeg wit) rustig blad worden met een zachte vleug.
Dat zou er dan zo uit moeten komen te zien.

In de Ai render missen er twee vertikale greeplijsten (c-profiel) tussen de buitenste smalle 40cm kasten van de kastenwand. Hier zit nog wel een punt van discussie. We willen greeploos maar geen push-to-open, hoewel de kasten smal zijn denken we dat het niet misstaat en het geheel rustig laat ogen.
We gaan (als de huidige robot af is) voor een robot met wateraansluiting en afvoer waar we nog weer wat meer kastruimte terugkrijgen. Tot die tijd lijkt dit een prima oplossing.
Die leidingen laten we nu in de verbouwing wel alvast aanleggen overigens.
Ideeën, suggesties of tips?
Mijn voornaamste argument is de verticale greeplijsten van de kastenwand, die scharnieren links van de koffie nook tussen de 60cm kasten (voorraad+oven) en rechts van de koffie nook tussen 60cm voorraad en 40cm schoonmaak kast (heb ik verkeerd ingetekend in het bovenaanzicht).
- Hoe zouden jullie de kastdeuren laten scharnieren, of misschien zelfs een heel andere indeling van de kasten?
Komende week zitten we voor een (hopelijk laatste) gesprek met de interieurbouwer voor de echte technische tekening en een definitieve offerte. Wordt vervolgd!
Na serieuze pogingen bij keuken boeren (Brugman, Boer Staphorst, Thuiskwartier, Concordia, Marco Marknesse, Satink en Ekelhoff Küchen Nordhorn DE) kwamen wij met onze wensen steeds uit op offertes van 30-35 duizend euro. Ons budget is eigenlijk 25 duizend en het lijkt er op dat we daar in de buurt gaan komen door de keuken via een interieurbouwer te laten bouwen.
We zijn inmiddels in goed gesprek met Raymann Interieurbouw bij ons in 't dorp. Zelf teken ik alle goede ideeën die we opgedaan hebben en bespreek deze komende vrijdag verder met ze.
Op hun advies zijn we materialen uit gaan zoeken bij de showroom van Asilva in Steenwijk, dat heeft ons erg geholpen om op grotere maten plaatmateriaal stalen te zien.
Onze keuze is gevallen op een textiel-beige front van Egger en een semi-matte champagne-grijs kleur van Natrix voor de zijkanten van de hoge kasten en het eiland. Binnenkasten blijven vrij licht, wel off-white voor een iets luxere look & feel.
Moordboard
![]() |
Eisen
Onze specifieke eisen zijn hierbij;- Quooker + CUBE
- 'Uit het zicht'-plek voor stofzuigers (Dyson stokstofzuiger + robot stofzuiger)
- 'Uit het zicht'-plek voor prullenbakken
Apparatuur
± € 9.000 bij Keukenloods| Inductie | Bora | PURU2R |
| Oven | Siemens | iQ700 CS936G1B1 |
| Vaatwasser | Siemens | iQ700 SN87TX02CE |
| Vriezer | Siemens | iQ500 GI81NACE0 |
| Koelkast | Siemens | iQ700 KI81FSDE0 |
| Spoelbak | Franke | MRG 210-52 Coffee spoelbak |
| Kraan | Quooker | Flex Round COMBI+ CUBE |
| Quooker | Nordic Zeeppomp |
Indeling
Kastenwand (v.l.n.r.):- 40cm: voorraad
- 60cm: koelkast (hoog)
- 60cm: voorraad + oven + vaatwasser
- 120cm: koffie nook (2x 30cm diepe kastjes boven) + 2× lades
- 50cm: vriezer (hoog)
- 50cm: voorraad + robot docking station
- 40cm: hangde steel stofzuiger + schoonmaak spulletjes
- 100cm: 2× lade (inductie)
- 100cm: 2× lade (bovenste met besteklade)
- 60cm: spoelbak kast (quooker + cube)
- 40cm: prullenbakken lade
- 100cm: 2× lade
- 100cm: 2× lade (bovenste "besteklade" voor rechargeables zoals laptop/ipad/phones)
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |

In de Ai render missen er twee vertikale greeplijsten (c-profiel) tussen de buitenste smalle 40cm kasten van de kastenwand. Hier zit nog wel een punt van discussie. We willen greeploos maar geen push-to-open, hoewel de kasten smal zijn denken we dat het niet misstaat en het geheel rustig laat ogen.
Robot stofzuiger
Voor de robotstofzuiger willen we eigenlijk een maatwerk oplossing zoals LEICHT keukens deze heeft, een uitschuifbare lade waar de volledig docking op past zodat de bakken vers- en vuilwater gemakkelijk geleegd kunnen worden. Feitelijk gewoon een lade met een metalen bak die tot op de grond valt en de plint verwijderen...![]() |
| Instagram filmpje |
Ideeën, suggesties of tips?
Punt van discussie
Waar ik mijn vinger niet op kan leggen is waarom mijn hoofd de vriezer niet op die 'centrale' plek wil terwijl dit toch de meest logische indeling lijkt te zijn.Mijn voornaamste argument is de verticale greeplijsten van de kastenwand, die scharnieren links van de koffie nook tussen de 60cm kasten (voorraad+oven) en rechts van de koffie nook tussen 60cm voorraad en 40cm schoonmaak kast (heb ik verkeerd ingetekend in het bovenaanzicht).
- Hoe zouden jullie de kastdeuren laten scharnieren, of misschien zelfs een heel andere indeling van de kasten?
Komende week zitten we voor een (hopelijk laatste) gesprek met de interieurbouwer voor de echte technische tekening en een definitieve offerte. Wordt vervolgd!
[ Voor 5% gewijzigd door Neejoh op 29-04-2026 08:20 ]
Ik zou denk ik voor een andere indeling van de kasten gaan. Ik denk dat het handig is om iets meer werkblad te hebben, en misschien juist wat asymmetrie toe te voegen. Wellicht kan deze keuken van Rotpunkt als inspiratie dienen.Neejoh schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:18:
In de aanloop naar de sleuteloverdracht in augustus (nog 4 maanden!) zijn wij druk alle offertes van aannemers voor de verbouwing en het uitzoeken van keuken en badkamer. Het is wel duidelijk dat wij geen benul hebben van wat je tegenwoordig nog kunt kopen met geld![]()
Onze keuze is gevallen op een textiel-beige front van Egger en een semi-matte champagne-grijs kleur van Natrix voor de zijkanten van de hoge kasten en het eiland. Binnenkasten blijven vrij licht, wel off-white voor een iets luxere look & feel.Moordboard
De kleur van de foto is wat geel, het keukenblad gaat een lichte (nagenoeg wit) rustig blad worden met een zachte vleug.
[Afbeelding] Eisen
Onze specifieke eisen zijn hierbij;
- Quooker + CUBE
- 'Uit het zicht'-plek voor stofzuigers (Dyson stokstofzuiger + robot stofzuiger)
- 'Uit het zicht'-plek voor prullenbakken
Apparatuur
± € 9.000 bij Keukenloods
Inductie Bora PURU2R Oven Siemens iQ700 CS936G1B1 Vaatwasser Siemens iQ700 SN87TX02CE Vriezer Siemens iQ500 GI81NACE0 Koelkast Siemens iQ700 KI81FSDE0 Spoelbak Franke MRG 210-52 Coffee spoelbak Kraan Quooker Flex Round COMBI+ CUBE Quooker Nordic Zeeppomp Indeling
Kastenwand (v.l.n.r.):Eiland (kastenwand v.l.n.r.):
- 40cm: voorraad
- 60cm: koelkast (hoog)
- 60cm: voorraad + oven + vaatwasser
- 120cm: koffie nook (2x 30cm diepe kastjes boven) + 2× lades
- 50cm: vriezer (hoog)
- 50cm: voorraad + robot docking station
- 40cm: hangde steel stofzuiger + schoonmaak spulletjes
Eiland (woonkamer kant v.l.n.r.):
- 100cm: 2× lade (inductie)
- 100cm: 2× lade (bovenste met besteklade)
- 60cm: spoelbak kast (quooker + cube)
- 40cm: prullenbakken lade
Op beide zijkanten van het eiland komen stroompunten, die wil ik niet in het werkblad zelf.
- 100cm: 2× lade (bovenste "besteklade" voor rechargeables zoals laptop/ipad/phones)
Dat zou er dan zo uit moeten komen te zien.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
* We kiezen er voor de skylight niet meer te gaan doen, kosten technisch moeten we links en rechts wat keuzes maken helaas.
** Inductie en wasbak hebben we omgedraaid nu de vaatwasser waarschijnlijk onder de oven zal gaan komen
In de Ai render missen er twee vertikale greeplijsten (c-profiel) tussen de buitenste smalle 40cm kasten van de kastenwand. Hier zit nog wel een punt van discussie. We willen greeploos maar geen push-to-open, hoewel de kasten smal zijn denken we dat het niet misstaat en het geheel rustig laat ogen.Robot stofzuiger
Voor de robotstofzuiger willen we eigenlijk een maatwerk oplossing zoals LEICHT keukens deze heeft, een uitschuifbare lade waar de volledig docking op past zodat de bakken vers- en vuilwater gemakkelijk geleegd kunnen worden. Feitelijk gewoon een lade met een metalen bak die tot op de grond valt en de plint verwijderen...We gaan (als de huidige robot af is) voor een robot met wateraansluiting en afvoer waar we nog weer wat meer kastruimte terugkrijgen. Tot die tijd lijkt dit een prima oplossing.
[Afbeelding] Instagram filmpje
Ideeën, suggesties of tips?Punt van discussie
Waar ik mijn vinger niet op kan leggen is waarom mijn hoofd de vriezer niet op die 'centrale' plek wil terwijl dit toch de meest logische indeling lijkt te zijn.
Mijn voornaamste argument is de verticale greeplijsten van de kastenwand, die scharnieren links van de koffie nook tussen de 60cm kasten (voorraad+oven) en rechts van de koffie nook tussen 60cm voorraad en 40cm schoonmaak kast (heb ik verkeerd ingetekend in het bovenaanzicht).
Lijkt aardig op mijn opstelling waar ik 18.500 EUR voor kwijt ben, zie Paul Hewson in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3".Sarrah schreef op woensdag 22 april 2026 @ 02:25:
Hoi,
Ook wij zijn op zoek naar een keuken. Onze wens is als als parallel keuken.
Zijde 1 (hoge kasten):
Kast (60 cm) met fullsize vriezer -> Normale kast (60 cm) -> Koffiecorner (80 cm) -> Normale kast (60 cm) -> Kast (60 cm) met fullsize koelkast
Zijde 2 (lage kasten):
30 cm kast -> 90 cm kast ivm kookplaat -> 80 cm werkblad met lades -> 60 cm spoelbak -> 60 cm vaatwasser.
Budgettair gezien nu geen bovenkastjes toegevoegd.
Ongeveer wordt de keuken 330 bij 330 even afhankelijk van het passtuk.
We zijn begonnen bij Marquardt, hier hebben wij een goede service ervaren. Zij gaven een prijs van 23.800 waarvan 3800 voor de montage (vrij fors). Ze gaven alleen geen offerte of schets mee dus de verhouding apparatuur/kastjes is onbekend. Daarna ook goede ervaring bij keukenloods. Daar een offerte van 6936 voor de apparatuur (allemaal Bosch met bora kookplaat). We hebben precies dezelfde frontjes kunnen uitkiezen t.o.v. van Marquardt. We hadden zelfs een voorkeur voor een andere front maar die zou duurder uitvallen. Bij keukenloods kregen we betere versies apparatuur en de Bora PURMA in plaats van PURE en het duurdere frontjes. Inclusief montage (+/- 1500 euro) kwam de prijs op 22.800. Daarna bij superkeukens ook goed geholpen maar helaas kunnen ze het blad niet 1 maat leveren dus zal het twee keer gesneden moeten worden en dat geeft een meerprijs waardoor het eigenlijk al afvalt.
Frontjes zijn uiteindelijk voor de lage kastjes prijsgroep 0 en voor de hoge kasten prijsgroep 2 van Pronorm. Nu denken wij op de apparatuur via keukenloods niet veel te besparen ergens anders. O.a. bij budgetplan ook apparatuur offertes aangevraagd en alleen de Bora kan nu voor 400 euro goedkoper worden besteld. Voor het blad hebben we de EvoraQstone (Mizu Wave) van Dekker.
Eigenlijk heeft keukenloods dus onze voorkeur vanwege een keuken die volledig naar wens is, goedkoper en betere apparatuur ten opzichte van de anderen. Nu de vraag of het nog nut heeft om naar Duitsland te gaan om nog iets goedkoper uit te komen? Bijvoorbeeld Ihre Küche? Wij zien namelijk dat zij wel zowel de EvoraQstone voor de werkbladen aanbieden en Pronorm voor de fronten. Wij zijn namelijk al wel helemaal content met de kleurensamenstelling. Scheelt Pronorm en wellicht de apparatuur eventueel nog iets qua prijs in Duitsland of is dat het niet waard?
Wij horen het graag! Andere tips om voor deze merksamenstelling ergens iets goedkoper uit te zijn ook altijd welkom.
Het asymmetrische spreekt mij inderdaad ook wel aan in die keuken die je linktMarcoC schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:16:
[...]
Ik zou denk ik voor een andere indeling van de kasten gaan. Ik denk dat het handig is om iets meer werkblad te hebben, en misschien juist wat asymmetrie toe te voegen. Wellicht kan deze keuken van Rotpunkt als inspiratie dienen.
Wat betreft werkruimte denk ik dat we wel goed zitten, tussen kookplaat en wasbak zit een meter ten opzichte van 50cm in ons huidige huis en dan ook nog eens dubbel zo diep. Plus ruimte in de coffee nook. Lijkt ons genoeg te moeten zijn.
Mooie keuken!Neejoh schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:18:
Na serieuze pogingen bij keuken boeren (Brugmans, Boer Staphorst, Thuiskwartier, Concordia, Marco Marknesse, Satink en Ekelhoff Küchen Nordhorn DE) kwamen wij met onze wensen steeds uit op offertes van 30-35 duizend euro. Ons budget is eigenlijk 25 duizend en het lijkt er op dat we daar in de buurt gaan komen door de keuken via een interieurbouwer te laten bouwen.
En dat zijn ook zo ongeveer de keukenboeren waar wij afspraken willen gaan plannen. Hoe vond je verder de gesprekken/service/prijs?
Het meest enthusiast was ik over Satink in Zwolle (wij zaten met Dinand). Erg mooie showroom en hij dacht het meeste mee met ons budget, al kreeg hij het net niet voor elkaar met onze wens om de stofzuigers uit het zicht te houden. Maar goed gesprek en nagenoeg op budget gebleven.mrowesoft schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:00:
[...]
Mooie keuken!
En dat zijn ook zo ongeveer de keukenboeren waar wij afspraken willen gaan plannen. Hoe vond je verder de gesprekken/service/prijs?
Eigenlijk de enige die het klassieke 'even met mijn baas bellen of ik die korting wel kan geven' trucje toegepast heeft.
Gesprekken bij Boer Staphorst waren ook goed, alleen buitensporig in prijs uiteindelijk (38k). Daar was ook niet veel aan te doen dus waren we in het tweede gesprek verrekte snel uitgepraat.
Concordia (Meppel) had erg mooie keukens (de next125 lag ons wel) en het gesprek met Emile (rot in 't vak) was heel goed. Maar toch weer 35k terwijl wij aangeven 25k budget te hebben, daar moest te veel gestreept worden om richting budget te komen en dan en dan blijft er weinig keuken over.
Brugman (Zwolle) was een aanfluiting. Maar dan vooral omdat wij niet gehoord werden door de beste man die ons 'hielp' (lees: zijn mening opdrong). We zijn daar ook niet op tweede gesprek geweest.
Thuiskwartier (Urk) gingen we heen op aanraden van een kennis en ik moet zeggen dat die best okay beviel. Ook zij kwamen na wat concessies dichter richting budget. De showroom is wel wat kleiner dan de grotere franchises.
Marco Marknesse eigenlijk hetzelfde als Thuiskwartier, semi-klein maar wel goed geholpen en een vergelijkbare prijs (dus te hoog voor ons). Alleen wat meer richting ATAG apparatuur die mij minder aansprak. Verder sprong er niet echt iets uit, behalve dan een PVC vloer die we door hun in de woning willen gaan laten leggen.
Ekelhoff Küchen in Nordhorn viel ons erg tegen. Hoewel het een een geweldige showroom is en we een prima gesprek (in half NL / DE) hadden viel de prijs met onze wensen enorm tegen, ± 2-3k minder dan vergelijkbare keuzes in NL en ik had het verschil groter gehoopt.
Ik zou verder de grens over gaan Duitsland in om minder NL-gebaseerde prijzen te shoppen denk ik.
Dank voor de uitgebreide reactie! Zal mijn terugkoppeling ook nog geven zodra wij zijn geweest.Neejoh schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:18:
[...]
Het meest enthusiast was ik over Satink in Zwolle (wij zaten met Dinand). Erg mooie showroom en hij dacht het meeste mee met ons budget, al kreeg hij het net niet voor elkaar met onze wens om de stofzuigers uit het zicht te houden. Maar goed gesprek en nagenoeg op budget gebleven.
Eigenlijk de enige die het klassieke 'even met mijn baas bellen of ik die korting wel kan geven' trucje toegepast heeft.
Gesprekken bij Boer Staphorst waren ook goed, alleen buitensporig in prijs uiteindelijk (38k). Daar was ook niet veel aan te doen dus waren we in het tweede gesprek verrekte snel uitgepraat.
Concordia (Meppel) had erg mooie keukens (de next125 lag ons wel) en het gesprek met Emile (rot in 't vak) was heel goed. Maar toch weer 35k terwijl wij aangeven 25k budget te hebben, daar moest te veel gestreept worden om richting budget te komen en dan en dan blijft er weinig keuken over.
Brugman (Zwolle) was een aanfluiting. Maar dan vooral omdat wij niet gehoord werden door de beste man die ons 'hielp' (lees: zijn mening opdrong). We zijn daar ook niet op tweede gesprek geweest.
Thuiskwartier (Urk) gingen we heen op aanraden van een kennis en ik moet zeggen dat die best okay beviel. Ook zij kwamen na wat concessies dichter richting budget. De showroom is wel wat kleiner dan de grotere franchises.
Marco Marknesse eigenlijk hetzelfde als Thuiskwartier, semi-klein maar wel goed geholpen en een vergelijkbare prijs (dus te hoog voor ons). Alleen wat meer richting ATAG apparatuur die mij minder aansprak. Verder sprong er niet echt iets uit, behalve dan een PVC vloer die we door hun in de woning willen gaan laten leggen.
Ekelhoff Küchen in Nordhorn viel ons erg tegen. Hoewel het een een geweldige showroom is en we een prima gesprek (in half NL / DE) hadden viel de prijs met onze wensen enorm tegen, ± 2-3k minder dan vergelijkbare keuzes in NL en ik had het verschil groter gehoopt.
Ik zou verder de grens over gaan Duitsland in om minder NL-gebaseerde prijzen te shoppen denk ik.
Wij hebben ook weer een offerte, van Superkeukens dit keer.
Merk: Schueller.
Uitvoering: Mat AFP.
Opstelling: hoge kast met koel/vries, hoge kast met combi-oven, en 4 x 60 laag (met ladenkast, spoelkast, vaatwasser, ladenkast) plus smalle lage kast van 15 cm
Klein eiland met ladenkast 90 cm en ladenkast 80 cm. Aan achterkant 4 kasten 35 cm diep.
Blad: composiet
Extra: wandplank 2,50 m met led-verlichting
Apparatuur:
Bora Pure Rough
Quooker flex square
Combi-oven AEG NKK6SN01B - staat nog niet vast
Koel/vries AEG NSC6N18ZES - staat nog niet vast
Vaatwasser Siemens iQ300 SN635X22AE - staat nog niet vast
Prijs: € 19.600. Is dit een redelijke prijs met deze apparatuur? Behoeft de apparatuur nog een upgrade?
Ook nog een vraag over het eiland. Deze is niet groot, 1,75 lang. Wat is handig: de kookplaat in het midden of aan een zijkant? In het laatste geval heb je naast de kookplaat zo'n 80 cm werkblad vrij.
De adviseur heeft het eiland 97 cm diep gemaakt. Volgens mij moet dit een paar cm minder diep kunnen. Hij geeft aan dat dat niet kan, maar bij andere offertes kon het wel. Kan dat liggen aan het programma dat wordt gebruikt? We hebben het liefst een frontlijnend keukenblad, dat is nu niet het geval.
Dank weer voor het meedenken!
Merk: Schueller.
Uitvoering: Mat AFP.
Opstelling: hoge kast met koel/vries, hoge kast met combi-oven, en 4 x 60 laag (met ladenkast, spoelkast, vaatwasser, ladenkast) plus smalle lage kast van 15 cm
Klein eiland met ladenkast 90 cm en ladenkast 80 cm. Aan achterkant 4 kasten 35 cm diep.
Blad: composiet
Extra: wandplank 2,50 m met led-verlichting
Apparatuur:
Bora Pure Rough
Quooker flex square
Combi-oven AEG NKK6SN01B - staat nog niet vast
Koel/vries AEG NSC6N18ZES - staat nog niet vast
Vaatwasser Siemens iQ300 SN635X22AE - staat nog niet vast
Prijs: € 19.600. Is dit een redelijke prijs met deze apparatuur? Behoeft de apparatuur nog een upgrade?
Ook nog een vraag over het eiland. Deze is niet groot, 1,75 lang. Wat is handig: de kookplaat in het midden of aan een zijkant? In het laatste geval heb je naast de kookplaat zo'n 80 cm werkblad vrij.
De adviseur heeft het eiland 97 cm diep gemaakt. Volgens mij moet dit een paar cm minder diep kunnen. Hij geeft aan dat dat niet kan, maar bij andere offertes kon het wel. Kan dat liggen aan het programma dat wordt gebruikt? We hebben het liefst een frontlijnend keukenblad, dat is nu niet het geval.
Dank weer voor het meedenken!
Je kunt het beste de rugwand uit je kast halen want je wilt de Quookertank het liefst tegen de muur aan zetten. Dan moet je nog een stukje uit de bodem van de kast zagen en kan de tank gewoon op de grond staan. Daarna zet je de rugwand er weer voor. Zo kan je waarschijnlijk net een lade van 35cm kwijt. Dan zet je een paar losse afvalemmers van Hailo erin en je bent klaarJasper_rrr schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:57:
In ons keukenontwerp hebben we 100 cm ruimte onder het raam. Hier moeten een spoelbak, Quooker en prullenbakken in komen. Omdat kastruimte elders beperkt is, willen we niet alles opofferen aan alleen de spoelkast.
Ons idee:
40 cm ladekast
60 cm spoelkast met achterin de Quooker en daarvoor prullenbakken in lades
Keukendepot was hier niet enthousiast over en bij Bruynzeel kwamen ze met een vrij kleine prullenbak-oplossing.
Kasten zijn standaard diepte. Eventueel sta ik open voor het inkorten van een lade of licht maatwerk.
Volgens de Quooker-installatiehandleiding lijkt ±300 mm tussen boiler en front haalbaar (https://www.kokendwaterkr...quooker-in-keukenkast.pdf). Ik kwam zelf de Cox Base 360 K 600-2 (Naber) tegen, maar die vraagt ~320 mm diepte (https://naber.com/nl/Cox-...ntraciet-H-460-mm/8013803).
Heeft iemand ervaring met deze combinatie (Quooker + afval + spoelbak in 60 cm kast)? Of andere slimme oplossingen? Quooker verplaatsen is geen optie en een losse prullenbak ook niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet niet waar behoefte aan is qua apparatuur en qua functionaliteit. Ik snap alleen niet zo goed waarom je drie verschillende merken apparatuur hebt in de keuken (Quooker niet meegerekend). Persoonlijk zou ik alles of bijna alles van dezelfde fabrikant verwachten. Voor keuken boeren interessant qua prijsstelling en ze bieden vaak extra garantie constructies aan met meerdere apparaten (vanuit de fabrikant).Eva-Luna74 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:29:
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat ging de prijs van ons werkblad van 320 naar 458 per strekkende meter (op basis van 60cm diep). Dit was wel bij een leverancier van keukenbladen. Denk dat bij de keukenboer het verschil nog wat groter gaat zijn.StephanOtter schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:50:
[...]
Thanks! Weet je ongeveer nog wanneer dat bericht van de andere tweaker is geplaatst ?
Volgens mij word je alleen heel hard genaaid als je alles van het zelfde merk neemt. Je kan beter zelf online op zoek naar de beste apparaten in een dergelijke prijsklasse. Ik heb ook eeen Quooker Front, Bora Pure 2 Rough, koel-vriescombinatie vrijwel zeker van Liebherr en de rest afhankelijk van de aanbiedingenSL65 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:12:
[...]
Ik weet niet waar behoefte aan is qua apparatuur en qua functionaliteit. Ik snap alleen niet zo goed waarom je drie verschillende merken apparatuur hebt in de keuken (Quooker niet meegerekend). Persoonlijk zou ik alles of bijna alles van dezelfde fabrikant verwachten. Voor keuken boeren interessant qua prijsstelling en ze bieden vaak extra garantie constructies aan met meerdere apparaten (vanuit de fabrikant).
Als je online shopt valt het mee, maar de meeste keuken boeren sturen er ook wel op aan. Neemt niet weg dat iedereen moet doen wat hij/zij wil. Viel meer op omdat de apparatuur niet zo spannend lijkt (no offense). Snap dat als je echt high end wilt je bij verschillende merken uitkomt die het beste zijn in hun niche (Liebherr bijv.).Mark K schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:19:
[...]
Volgens mij word je alleen heel hard genaaid als je alles van het zelfde merk neemt. Je kan beter zelf online op zoek naar de beste apparaten in een dergelijke prijsklasse. Ik heb ook eeen Quooker Front, Bora Pure 2 Rough, koel-vriescombinatie vrijwel zeker van Liebherr en de rest afhankelijk van de aanbiedingen
Vandaag is men begonnen met de keuken installeren. Interessante is dat ergens besloten is om het in 1 dag te doen ipv. de vooraf geschetste 2 dagen. Ze zijn nu nog steeds bezig met installeren
(ben blij dat de kinderen door het geboor heen lijken te slapen en de buren met vakantie zijn...Stukje communicatie had wel fijn geweest!).
Lopen wel tegen een technisch issue aan, dat de loodgieter de afvoer van de vaatwasser niet dusdanig gepositioneerd heeft dat deze niet achter de vaatwasser terecht zou komen. Het probleem is nu dat de vaatwasser deur met front niet in z'n geheel open kan. Ik snap niet helemaal waar dat hem nu precies in zit, zonder front gaat hij wel helemaal open. De keukeninstallateur zegt dat hij nog 2cm lager moet komen te staan. Stond trouwens ook dikgedrukt in het leidingadvies dat er geen leiding onder of achter de vaatwasser mocht komen.
Wat app contact met de aannemer/installateur gehad, die had de perceptie dat het met 4cm uitsteken geen probleem zou moeten zijn, en leek te impliceren dat er geen andere optie was (denk ik nou gek dat je altijd een nieuw gat naar de kruipruimte kunt boren??).
Dus de opties zijn:
- leiding verleggen (maar de gehele keuken is al geinstalleerd, dus of dat praktisch gaat...
- nieuwe vaatwasser met sleepscharnier (ipv. deur-op-deur systeem)
Is dit nu puur een fout van de aannemer? En hypothetisch gesproken, stel dat het niet verlegd kan worden en we een nieuwe vaatwasser moeten aanschaffen, wat kunnen we dan van de aannemer verwachten/eisen?
Ook nog wat andere dingetjes zoals handgrepen die niet op de goede hoogte hangen en een open boekenkast die ik anders voor ogen had (qua afmetingen). Het einde is nog niet in zicht
We hadden aan 1 kant ook iets teveel laminaat laten wegsnijden, maar dat was een eigen fout (toch wel verraderlijk, hoe anders dat bij een andere keuken kan zijn, je gaat toch een beetje uit van de oude keuken, maar in dit geval kwamen de plinten veeel dieper te liggen).
Lopen wel tegen een technisch issue aan, dat de loodgieter de afvoer van de vaatwasser niet dusdanig gepositioneerd heeft dat deze niet achter de vaatwasser terecht zou komen. Het probleem is nu dat de vaatwasser deur met front niet in z'n geheel open kan. Ik snap niet helemaal waar dat hem nu precies in zit, zonder front gaat hij wel helemaal open. De keukeninstallateur zegt dat hij nog 2cm lager moet komen te staan. Stond trouwens ook dikgedrukt in het leidingadvies dat er geen leiding onder of achter de vaatwasser mocht komen.
Wat app contact met de aannemer/installateur gehad, die had de perceptie dat het met 4cm uitsteken geen probleem zou moeten zijn, en leek te impliceren dat er geen andere optie was (denk ik nou gek dat je altijd een nieuw gat naar de kruipruimte kunt boren??).
Dus de opties zijn:
- leiding verleggen (maar de gehele keuken is al geinstalleerd, dus of dat praktisch gaat...
- nieuwe vaatwasser met sleepscharnier (ipv. deur-op-deur systeem)
Is dit nu puur een fout van de aannemer? En hypothetisch gesproken, stel dat het niet verlegd kan worden en we een nieuwe vaatwasser moeten aanschaffen, wat kunnen we dan van de aannemer verwachten/eisen?
Ook nog wat andere dingetjes zoals handgrepen die niet op de goede hoogte hangen en een open boekenkast die ik anders voor ogen had (qua afmetingen). Het einde is nog niet in zicht
We hadden aan 1 kant ook iets teveel laminaat laten wegsnijden, maar dat was een eigen fout (toch wel verraderlijk, hoe anders dat bij een andere keuken kan zijn, je gaat toch een beetje uit van de oude keuken, maar in dit geval kwamen de plinten veeel dieper te liggen).
Op internet hebben we vaak keukeneilanden gezien met rondingen in de vorm van Japandi. Dit willen wij ook in ons eiland alleen hebben diverse keukenzaken aangegeven dat ze dit niet kunnen.
Weet iemand of dit soms alleen met maatwerk keukens mogelijk is of wij toevallig bij de verkeerde merken hebben gekeken?
Weet iemand of dit soms alleen met maatwerk keukens mogelijk is of wij toevallig bij de verkeerde merken hebben gekeken?
Quooker en Bora blijven, dan gaat het om koel/vries, vaatwasser en combi-oven. Dit was het advies van de keukenboer obv onze wensen. Inmiddels bij een andere franchiser van SK een beter bod gekregen: Siemens koel/vries, vaatwasser en combi-oven, resp IQ500 (maar lowfrost, dit laten we nog wel even aanpassen naar nofrost) iQ300 en iQ700 voor minder dan 19 K Betere apparatuur voor minder geld.SL65 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:12:
[...]
Ik weet niet waar behoefte aan is qua apparatuur en qua functionaliteit. Ik snap alleen niet zo goed waarom je drie verschillende merken apparatuur hebt in de keuken (Quooker niet meegerekend). Persoonlijk zou ik alles of bijna alles van dezelfde fabrikant verwachten. Voor keuken boeren interessant qua prijsstelling en ze bieden vaak extra garantie constructies aan met meerdere apparaten (vanuit de fabrikant).
Dit is inclusief de montagekosten, ook deze zijn lager dan bij de andere SK. het loont dus wel bij verschillende SK-franchisers langs te gaan.
Toevallig recentelijk bij KVIK geweest, die heeft het voor diverse modellen: https://www.kvik.nl/keuken/ontwerpen/eventoEskiya schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:11:
Op internet hebben we vaak keukeneilanden gezien met rondingen in de vorm van Japandi. Dit willen wij ook in ons eiland alleen hebben diverse keukenzaken aangegeven dat ze dit niet kunnen.
Wij gaan voor de Celleno, maar daar leveren ze het alleen voor beige, niet voor andere kleuren. Blijven rondshoppen dus :-)
Er zijn verschillende fabrikanten die met ronde vormen werken. Merken die ik ken zijn onder andere: Beckermann, Bauformat, Schüller en Häcker. Er zullen ongetwijfeld nog meer fabrikanten zijn die dit kunnen leveren. Je kunt het beste zoeken naar keukenzaken die met deze merken werken.Eskiya schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:11:
Qua kleuren vonden we Häcker mooi maar bij Keukenloods gaven ze aan dat dat niet mogelijk is met Häcker keukens. Op de site van de verschillende keukenmerken heb ik in de catalogussen gekeken en ook niks over kunnen vinden (incl. Häcker)MarcoZoetermeer schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:36:
[...]
Er zijn verschillende fabrikanten die met ronde vormen werken. Merken die ik ken zijn onder andere: Beckermann, Bauformat, Schüller en Häcker. Er zullen ongetwijfeld nog meer fabrikanten zijn die dit kunnen leveren. Je kunt het beste zoeken naar keukenzaken die met deze merken werken.
Schüller hebben we nog afspraken voor staan. Beckerman en Bauformat staan niet in de openingspost. Ik zal eens kijken.
[ Voor 8% gewijzigd door Eskiya op 01-05-2026 17:03 ]
Vorige week was ik op de beurs in Milaan en daar liet Häcker stollenwanden zien met een ronde afwerking. Waarschijnlijk is dit een nieuwe lijn die ze binnenkort officieel gaan uitbrengen.Eskiya schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:01:
[...]
Qua kleuren vonden we Häcker mooi maar bij Keukenloods gaven ze aan dat dat niet mogelijk is met Häcker keukens. Op de site van de verschillende keukenmerken heb ik in de catalogussen gekeken en ook niks over kunnen vinden (incl. Häcker)
Schüller hebben we nog afspraken voor staan. Beckerman en Bauformat staan niet in de openingspost. Ik zal eens kijken.
Beckermann is een wat kleinere, minder bekende speler, maar Bauformat is daarentegen een relatief grote fabrikant in Duitsland met veel mogelijkheden.
Hey, interessant! Heb je daar nog leuke noviteiten gezien die we hier in de toekomst kunnen verwachten?MarcoZoetermeer schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:42:
[...]
Vorige week was ik op de beurs in Milaan
Wat mij opvalt aan onze nieuwe kookplaat (AEG inductie) is dat deze een 'harde' opstaande rand heeft. Onze oude keramische had zeg maar een 'glad' heuveltje (denk aluminium?). Als je een pannetje bijv. verschoof dan gleed die zo op de kookplaat. Nu zal dat 'hard' botsen zeg maar. Of ook als je lap of sponsje gebruikte, gleed je zo soepel over aanrecht en kookplaat.
Bestaat zoiets nog? Of zijn al die inductiekookplaten zo? (vraag staat los van vlakinbouw)
Bestaat zoiets nog? Of zijn al die inductiekookplaten zo? (vraag staat los van vlakinbouw)
Wij zijn bezig met de keuken voor onze nieuwbouwwoning. Na veel zaken bezocht te hebben zitten we nu op dit. Ik zag diverse berichten over rondingen, dat spreekt ons ook erg aan. Onze ontwerpster heeft het relatief goedkoop opgelost, door het blad iets door te laten lopen. De kasten kunnen daardoor normaal blijven. Dit kost ca. 700 extra op deze manier.
Keuken is van Madebydas.
Dan nog een vraag naar ervaringen van mensen. Wij twijfelen erg tussen een kookplaat met recirculatie afzuiging. (80cm Siemens studioline IQ500/700) of toch een losse plaat (80 of 90 cm Siemens) en losse recirculatie afzuiging (Novy Mood).
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? M.b.t. de afzuiging in de kookplaat ben ik bang dat we ruimte tekort gaan hebben en dat de afzuiging niet sterk genoeg is.
En de kookplaat zouden we graag vlak bouwen, maar ik lees ook wel dat je dan problemen kan krijgen als er eens wat mee is.
Keuken is van Madebydas.
Dan nog een vraag naar ervaringen van mensen. Wij twijfelen erg tussen een kookplaat met recirculatie afzuiging. (80cm Siemens studioline IQ500/700) of toch een losse plaat (80 of 90 cm Siemens) en losse recirculatie afzuiging (Novy Mood).
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? M.b.t. de afzuiging in de kookplaat ben ik bang dat we ruimte tekort gaan hebben en dat de afzuiging niet sterk genoeg is.
En de kookplaat zouden we graag vlak bouwen, maar ik lees ook wel dat je dan problemen kan krijgen als er eens wat mee is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hoi allemaal,
We oriënteren ons op een nieuwe keuken en proberen vooral inzicht te krijgen in kwaliteitsverschillen tussen leveranciers.
We hebben o.a. gekeken bij Keukendepot en Keukenkampioen. Zijn deze qua kastkwaliteit (corpus-opbouw, ladegeleiders, scharnieren) vergelijkbaar, of zit daar structureel verschil in?
Of zijn er betere zaken die richting het midden-segment gaan en in verhouding stukken betere kwaliteit leveren?
Daarnaast ben ik benieuwd:
– waar je technisch op moet letten om echte kwaliteitsverschillen te herkennen (achterwand, corpusdikte, beslag etc.)?
We willen vooral voorkomen dat marketingverschillen worden aangezien voor echte kwaliteitsverschillen.
Ervaringen en aandachtspunten zijn welkom.
We oriënteren ons op een nieuwe keuken en proberen vooral inzicht te krijgen in kwaliteitsverschillen tussen leveranciers.
We hebben o.a. gekeken bij Keukendepot en Keukenkampioen. Zijn deze qua kastkwaliteit (corpus-opbouw, ladegeleiders, scharnieren) vergelijkbaar, of zit daar structureel verschil in?
Of zijn er betere zaken die richting het midden-segment gaan en in verhouding stukken betere kwaliteit leveren?
– waar je technisch op moet letten om echte kwaliteitsverschillen te herkennen (achterwand, corpusdikte, beslag etc.)?
We willen vooral voorkomen dat marketingverschillen worden aangezien voor echte kwaliteitsverschillen.
Op de eerste pagina van dit topic staat precies de informatie die je zoekt volgens mijMatthijscc schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:48:
Hoi allemaal,
Drie issues met onze nieuwe keuken waarvan ik benieuwd ben hoe jullie daar tegen aan kijken:
1.
We hebben twee draaideuren waarvan de handgreep tegen het naastgelegen deurtje botst. Het frustrerende is dat ik nog uitgebreid mijn zorgen hierover vooraf had geuit, maar het zou goed komen. Dit gaat (naar mijn mening) op zeker de kastdeur beschadigen.

2.
We hebben twee kastjes met dubbele openslaande deuren. Om een of andere reden zit hier een verticale lat, die erg onpraktisch en eigenlijk gewoon irritant is. Dan heb ik het gevoel dat ze net zo goed twee aparte kasten hadden kunnne neerzetten. In onze oude keuken waren deze kastjes gewoon helemaal open.

3.
We hebben aan een uiteinde van de u-keuken een openstaande boekenkast. Deze heeft allemaal lelijke putjes aan de zijkant:

Daarnaast hebben ze de muur verkeerd gemeten (ik heb ze er nog op aangedrongen dat het niet klopte, maar ze wilden niet hermeten). Hij moest strak haaks op de muur komen te staan (als ik dat zo goed omschrijf), nu is er 2cm speling. 2cm die ik graag bij de plankdiepte er bij had willen hebben. Daarnaast vind ik de kast wat vreemd geconstrueerd, gezien de achterwand 2cm naar binnen ligt (?!), wat ook weer van de plankdiepte afsnoept. Onze oude keuken had (gewoon?) een vlakke achterwand (2cm) waar de planken aan zaten.
1.
We hebben twee draaideuren waarvan de handgreep tegen het naastgelegen deurtje botst. Het frustrerende is dat ik nog uitgebreid mijn zorgen hierover vooraf had geuit, maar het zou goed komen. Dit gaat (naar mijn mening) op zeker de kastdeur beschadigen.

2.
We hebben twee kastjes met dubbele openslaande deuren. Om een of andere reden zit hier een verticale lat, die erg onpraktisch en eigenlijk gewoon irritant is. Dan heb ik het gevoel dat ze net zo goed twee aparte kasten hadden kunnne neerzetten. In onze oude keuken waren deze kastjes gewoon helemaal open.

3.
We hebben aan een uiteinde van de u-keuken een openstaande boekenkast. Deze heeft allemaal lelijke putjes aan de zijkant:

Daarnaast hebben ze de muur verkeerd gemeten (ik heb ze er nog op aangedrongen dat het niet klopte, maar ze wilden niet hermeten). Hij moest strak haaks op de muur komen te staan (als ik dat zo goed omschrijf), nu is er 2cm speling. 2cm die ik graag bij de plankdiepte er bij had willen hebben. Daarnaast vind ik de kast wat vreemd geconstrueerd, gezien de achterwand 2cm naar binnen ligt (?!), wat ook weer van de plankdiepte afsnoept. Onze oude keuken had (gewoon?) een vlakke achterwand (2cm) waar de planken aan zaten.
1) Draait dat deurtje nu bijna 180 graden open? In dat geval zou ik er andere scharnieren in (laten) zetten. zodat die 110 graden op gaat.Shadow_Zero schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:25:
Drie issues met onze nieuwe keuken waarvan ik benieuwd ben hoe jullie daar tegen aan kijken:
1.
[Afbeelding]
2.
[Afbeelding]
3.
[Afbeelding]
2) Sommige merken leveren dit inderdaad standaard op die manier. Voordeel daarvan is dat je niet de kast in kijkt tussen de spleet van de deurtjes.
3) Die putjes zijn gewoon beschadigingen, als dat zo geleverd is het deurtje of paneel laten vervangen.
Het verhaal met de muur begrijp ik niet. Kun je dat beter laten zien op de foto of een tekening?
Ze zeiden 165 graden. Extra foto's:SquareOne schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:46:
[...]
1) Draait dat deurtje nu bijna 180 graden open? In dat geval zou ik er andere scharnieren in (laten) zetten. zodat die 110 graden op gaat.

Is dat puur de functie? Om de spleet af te dekken? (we dachten aan extra stevigheid of zo) Bij de afzuigunit hebben we ook twee openslaande deuren, daar hebben ze zo'n rubberen afsluitstrip gebruikt (en in de oude keuken was het de schroeven afstellen tot de kier zo dicht mogelijk was).SquareOne schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:46:
[...]
2) Sommige merken leveren dit inderdaad standaard op die manier. Voordeel daarvan is dat je niet de kast in kijkt tussen de spleet van de deurtjes.
Ik weet niet of Nobilia hierin een keuze heeft, anders was het wel fijn geweest dat we daarop geattendeerd waren.
Het lijkt een geheel, vraag me af of er bij die open boekenkast er losse panelen zouden kunnen worden vervangen.SquareOne schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:46:
[...]
3) Die putjes zijn gewoon beschadigingen, als dat zo geleverd is het deurtje of paneel laten vervangen.
Het verhaal met de muur begrijp ik niet. Kun je dat beter laten zien op de foto of een tekening?
Dit verduidelijkt wellicht wat ik bedoel:

Kast had dus t/m de volledige muur moeten lopen.
Zie ook:

Aha, het is een hoekkast. Die hebben inderdaad grotere hoekscharnieren nodig. Dat is gewoon onhandig gepland eerlijk gezegd icm een greep. Meest esthetische oplossing is wellicht om er een PTO deurtje van te maken.Shadow_Zero schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:36:
[...]
Ze zeiden 165 graden. Extra foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Is dat puur de functie? Om de spleet af te dekken? (we dachten aan extra stevigheid of zo) Bij de afzuigunit hebben we ook twee openslaande deuren, daar hebben ze zo'n rubberen afsluitstrip gebruikt (en in de oude keuken was het de schroeven afstellen tot de kier zo dicht mogelijk was).
Ik weet niet of Nobilia hierin een keuze heeft, anders was het wel fijn geweest dat we daarop geattendeerd waren.
[...]
Het lijkt een geheel, vraag me af of er bij die open boekenkast er losse panelen zouden kunnen worden vervangen.
Dit verduidelijkt wellicht wat ik bedoel:
[Afbeelding]
Kast had dus t/m de volledige muur moeten lopen.
Zie ook:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die boekenkast zal inderdaad verlijmd zijn als ik het zo zie. Wel een duur grapje voor de keuken zaak of fabrikant als ze dan de hele kast moeten vervangen.
Klopt de afmeting van de muur in de plattegrond dan niet? Of is er een kast geleverd met de verkeerde maatvoering? Ik ga uit van dat eerste.
Als ik het goed herinner was PTO niet mogelijk (kan zijn dat ik nu wat dingen door elkaar haal).SquareOne schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:56:
[...]
Aha, het is een hoekkast. Die hebben inderdaad grotere hoekscharnieren nodig. Dat is gewoon onhandig gepland eerlijk gezegd icm een greep. Meest esthetische oplossing is wellicht om er een PTO deurtje van te maken.
Die boekenkast zal inderdaad verlijmd zijn als ik het zo zie. Wel een duur grapje voor de keuken zaak of fabrikant als ze dan de hele kast moeten vervangen.
Klopt de afmeting van de muur in de plattegrond dan niet? Of is er een kast geleverd met de verkeerde maatvoering? Ik ga uit van dat eerste.
Mijn inziens hebben ze verkeerd gemeten. Ik had zelf 357 gemeten, zij 355. Ik heb toen nog aangegeven dat dat volgens mij niet klopte, en dat ik er belang bij heb dat de plankdiepte van de kast zo diep mogelijk wordt. Ze gaven eerst nog aan dat ze wel een keer konden hermeten. Later toch ineens niet meer en was 355 'gewoon goed'. Pfff...
Ik zit nog even in de catalogus te neuzen, daar lijkt die verticale balk alleen bij de wandkast, niet de onderkast:

Dan hoop ik dat je eea hebt vastgelegd. Dan zijn er twee redenen om die boekenkast te vervangen. Lijkt ook maatwerk in diepte dus dat is nu perfect op te metenShadow_Zero schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:43:
[...]
Als ik het goed herinner was PTO niet mogelijk (kan zijn dat ik nu wat dingen door elkaar haal).
Mijn inziens hebben ze verkeerd gemeten. Ik had zelf 357 gemeten, zij 355. Ik heb toen nog aangegeven dat dat volgens mij niet klopte, en dat ik er belang bij heb dat de plankdiepte van de kast zo diep mogelijk wordt. Ze gaven eerst nog aan dat ze wel een keer konden hermeten. Later toch ineens niet meer en was 355 'gewoon goed'. Pfff...
Ik zit nog even in de catalogus te neuzen, daar lijkt die verticale balk alleen bij de wandkast, niet de onderkast:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht geen standaard optie PTO bij die hoekkast. Maar een monteur kan prima zo’n blum PTO drukker in de kopse kant van de korpus boren en een deurtje zonder greep erin zetten.
Ik zit te overwegen als er een rubber 'kussentje' over die handgreep heen gaat ik het wellicht ook al best zou vinden (geen idee of dat makkelijk te vinden is ; ) ).SquareOne schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:47:
[...]
Dan hoop ik dat je eea hebt vastgelegd. Dan zijn er twee redenen om die boekenkast te vervangen. Lijkt ook maatwerk in diepte dus dat is nu perfect op te meten.
Wellicht geen standaard optie PTO bij die hoekkast. Maar een monteur kan prima zo’n blum PTO drukker in de kopse kant van de korpus boren en een deurtje zonder greep erin zetten.
Ik had zelfs voorgesteld om de open boekenkast anders later te doen, zodat we precies zouden weten hoeveel we over hadden. Maar dat vonden ze ook geen goed idee. Ik weet niet uit m'n hoofd wat er allemaal zwart-op-wit over de mail was gevloegen, maar feit is sowieso dat zij 355 hebben gemeten, dat op de tekeningen de kast vlak met de (hoek)muur loopt, en dat is in de praktijk nu niet het geval. Ik ben benieuwd iig wat hun eerste reactie wordt...
Toevallig enig idee waarom de achterplaat 2cm naar binnen ligt en niet vlak met de achterkant loopt? Eigenlijk bedenk ik me nu ook dat ik idealiter verstelbare planken heb. Zou dat op verzoek te maken zijn, of dat zit er waarschijnlijk niet in?
EDIT:
Foto van de bovenkant:

Zo was de oude:

Ik weet niet hoe die precies bevestigd was, maar daar was het een achterwand van 2cm waar de planken direct op zaten (ik denk ook verlijmd @SquareOne?)
[ Voor 12% gewijzigd door Shadow_Zero op 03-05-2026 20:10 ]
Bij Nolte kunnen we een openingshoekbegrenzer bij bestellen. Soms ontkom je niet aan zo een situatie en met zo een begrenzer voorkomen we dat de deur klapt tegen de andere.
Voor de boekenkast kan je eventueel een stol nog ergens tussen plaatsen, die zijn vaak 16 of 25mm.
Weet even niet wat Nobilia heeft, maar mogelijk ook 16 of 25.
Kasten exact op maat kan Nolte niet, denk Nobilia ook niet, tegen een behoorlijke meerprijs weer wel.
Voor de boekenkast kan je eventueel een stol nog ergens tussen plaatsen, die zijn vaak 16 of 25mm.
Kasten exact op maat kan Nolte niet, denk Nobilia ook niet, tegen een behoorlijke meerprijs weer wel.
[ Voor 44% gewijzigd door Novartis op 03-05-2026 21:40 ]
Kun je die stol nader toelichten/linken? Ik weet niet wat dat is.Novartis schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:36:
Bij Nolte kunnen we een openingshoekbegrenzer bij bestellen. Soms ontkom je niet aan zo een situatie en met zo een begrenzer voorkomen we dat de deur klapt tegen de andere.
Een van de redenen dat we voor deze keukenpartij hadden gekozen was omdat ze de enige van de 3 partijen waren die de open boekenkast in alle maten kon leveren. Ik weet dan niet zeker of dat via Nobilia gaat, of een andere partij (maar ik dacht wel Nobilia. Keukenboer is een Kuchentreff franchise). Toevallig nog tips als we toch nog meer maatwerk wensen en ergens anders willen gaan zoeken?
Vraagje. Hopelijk weet iemand dit hier. Ik wil een IKEA method kastje (met wasbak) toepassen in de wasruimte en zie dat die 2 poten voor nodig heeft en dan achter aan een soort rail moet. Alleen die rail lukt bij mij niet. Is er een optie om 4 poten toe te passen?
Die poten zijn niet stevig genoeg om standalone te gebruiken, 1 tikje vanaf de zijkant en ze klappen zo om.N1ckk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:20:
Vraagje. Hopelijk weet iemand dit hier. Ik wil een IKEA method kastje (met wasbak) toepassen in de wasruimte en zie dat die 2 poten voor nodig heeft en dan achter aan een soort rail moet. Alleen die rail lukt bij mij niet. Is er een optie om 4 poten toe te passen?
Bij de pootjes moet je sowieso nog een plint plaatsen dus dan kun je net zo goed een houten frame maken waar je de kast op zet en de plint op monteert.
Of je zoekt wat mooiere universele pootjes die wel stevig zijn.
ikea heeft ook gewoon poten voor gebruik zonder wandrail.N1ckk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:20:
https://www.ikea.com/nl/n...15/?filters=f-type%3APoot
er zijn ook poten voor een sierplint, dan even het filter aanpassen.
[ Voor 12% gewijzigd door Frieda op 04-05-2026 09:23 ]
Is het plaatsen van een keuken goed zelf te doen? Merk is Hacker en de montageprijs is 2000 namelijk.
1 kastenwand en 1 kookeiland, niet heel ingewikkeld dus. Moeilijkste/zwaarste lijkt me het composiet blad erop krijgen. Iemand ervaring met dit merk specifiek of goede tips?
1 kastenwand en 1 kookeiland, niet heel ingewikkeld dus. Moeilijkste/zwaarste lijkt me het composiet blad erop krijgen. Iemand ervaring met dit merk specifiek of goede tips?
Dat is een plank in frontkleur van 16mm dik en op maar van de boekenkast, dus vb. 600mm breed en 2200mm hoog. Vaak worden deze op een hoge kast toegepast die aan de muur komt met de zijkant. Hiermee krijg je een 16mm ruimte om de deur van de kast te kunnen openen/draaien.Shadow_Zero schreef op maandag 4 mei 2026 @ 00:25:
[...]
Kun je die stol nader toelichten/linken? Ik weet niet wat dat is.
Een van de redenen dat we voor deze keukenpartij hadden gekozen was omdat ze de enige van de 3 partijen waren die de open boekenkast in alle maten kon leveren. Ik weet dan niet zeker of dat via Nobilia gaat, of een andere partij (maar ik dacht wel Nobilia. Keukenboer is een Kuchentreff franchise). Toevallig nog tips als we toch nog meer maatwerk wensen en ergens anders willen gaan zoeken?
Dit zou je dus op de rug van je boekenkast kunnen doen om nog wat op te dikken. Dit had bij het intekenen al goed moeten zijn. Het was heel simpel geweest als je de keuken in zijn geheel wat naar achteren had geplaatst. Dan had je op de korte kant een dieper werkblad gehad en de boekenkast exact op het einde van de muur.
Die 16mm op je plattegrond, dat is je stol/zijpaneel. Die gebruik je vaak naast de hogekasten, omdat de zichtzijde van de korpus of in een andere kleur is.
[ Voor 6% gewijzigd door Novartis op 04-05-2026 16:33 ]
Als ik het goed begrijp, zit die stol er nu toch al?Novartis schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:28:
[...]
Dat is een plank in frontkleur van 16mm dik en op maar van de boekenkast, dus vb. 600mm breed en 2200mm hoog. Vaak worden deze op een hoge kast toegepast die aan de muur komt met de zijkant. Hiermee krijg je een 16mm ruimte om de deur van de kast te kunnen openen/draaien.
Dit zou je dus op de rug van je boekenkast kunnen doen om nog wat op te dikken. Dit had bij het intekenen al goed moeten zijn. Het was heel simpel geweest als je de keuken in zijn geheel wat naar achteren had geplaatst. Dan had je op de korte kant een dieper werkblad gehad en de boekenkast exact op het einde van de muur.
Die 16mm op je plattegrond, dat is je stol/zijpaneel. Die gebruik je vaak naast de hogekasten, omdat de zichtzijde van de korpus of in een andere kleur is.

Opdikken aan de achterkant gaat geen opbergplankdiepte winst opleveren, dat is ook nog een wens.
Het stuk van keuken naar achteren plaatsen volg ik niet
(ik was iig al blij dat dit zo paste, dus eigenlijk zie ik daar geen alternatief in).
Wat zijn volgens jullie echte must-haves voor keukenapparatuur?
Kookplaat:
Vlakbouw? Lijkt mij echt een verademing betreft schoonmaken maar kan ook voor problemen zorgen bij vervangen?
Ik hoor wel dat Bora toch nog steeds een flinke voorsprong heeft op de rest maar wellicht zijn dat ook verkooppraatjes. Voor nu kies ik de Bora Pure 2 Rough.
Koel-vriescombinatie:
No-frost lijkt mij wel een no-brainer.
Verder heeft Liebherr 10 jaar garantie wat voor mij ook doorslaggevend is.
Soft-close (SoftSystem) is ook een verbetering betreft gebruiksgemak.
Ik vind een hogere koel-vriescombinatie erg interessant, niet 178 maar 194 waardoor ik waarschijnlijk genoeg heb aan een enkele combi.
BioFresh? Is dit een must-have? Ik lees/hoor wisselende verhalen. Vooralsnog een mooie feature maar geen must-have.
Oven:
Stoomoven met regenereren
Airfryer functie?
Vaatwasser:
Een bestekla over een korf? Als hoor ik daar verschillende dingen over gebaseerd op een standaard korpushoogte.
Kookplaat:
Vlakbouw? Lijkt mij echt een verademing betreft schoonmaken maar kan ook voor problemen zorgen bij vervangen?
Ik hoor wel dat Bora toch nog steeds een flinke voorsprong heeft op de rest maar wellicht zijn dat ook verkooppraatjes. Voor nu kies ik de Bora Pure 2 Rough.
Koel-vriescombinatie:
Ik vind een hogere koel-vriescombinatie erg interessant, niet 178 maar 194 waardoor ik waarschijnlijk genoeg heb aan een enkele combi.
BioFresh? Is dit een must-have? Ik lees/hoor wisselende verhalen. Vooralsnog een mooie feature maar geen must-have.
Oven:
Airfryer functie?
Vaatwasser:
Een bestekla over een korf? Als hoor ik daar verschillende dingen over gebaseerd op een standaard korpushoogte.
[ Voor 6% gewijzigd door Mark K op 04-05-2026 18:02 ]
Eigenlijk is alles luxe tegenwoordig in de keuken, must haves zijn heel persoonlijk. Voor mij is dat bijvoorbeeldMark K schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:55:
Kookplaat:
Koel-vriescombinatie:
Oven:
Airfryer functie?
- een quooker, had ik nooit gedacht, maar sinds ik die in de keuken heb wil ik niet meer zonder
- voldoende vries ruimte, ik maak vaak voor meerdere dagen klaar en vries dat in
- vaatwasser met duidelijk display, liefst grafisch, ook al kom je dan vaak bij de wat duurdere modellen uit. Dan kan ik bijv. eenvoudig zien hoe laat het uitgestelde programma start en wanneer het ongeveer klaar is (dit is pure persoonlijke luxe, ik kan me goed voorstellen dat dat voor anderen volkomen onzin is
)
- magnetron, evt. combi met de onderstaande oven, ik merk dat ik eigenlijk nooit beide tegelijk of kort na elkaar gebruik
- een oven die voldoende heet kan worden, minimaal 250 graden, liefst hoger
- voldoende ruimte op de inductiekookplaat, ik heb nu een 80 cm Siemens maar 2 grote pannen achter elkaar past niet. Mijn volgende wordt een 90 cm 3 fase geval, zodat er 3 grote pannen tegelijk op passen
Qua merken ben ik zelf heel tevreden met Siemens, als je het geld ervoor over hebt, dan is Liebherr qua koelen de top. Persoonlijk vind ik het de meerprijs ten opzichte van bijv. Siemens niet waard, maar ik ben dan ook minder gevoelig voor langere garanties.
Hoe vaak moet je je kookplaat vervangen? Vraag eens om je heen.Mark K schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:55:
Kookplaat:
Koel-vriescombinatie:
Oven:
Airfryer functie?
Vaatwasser:
Die van ons is 15 jaar meegegaan, tot we een nieuwe keuken kochten omdat hij te klein was en de indeling niet meer werkte, en hij is toen in een studentenhuis gaan wonen voor een tweede leven.
Als het niet vlakinbouw is moet je net zo goed een exact even grote of grotere kookplaat kopen en het gat aanpassen als je niet hetzelfde apparaat kan vinden. Persoonlijk zou ik opbouw niet eens overwegen.
Wij hebben een XL vaatwasser met een lade. Toch wel fijner dan een bestekmandje. We waren vantevoren nog twijfelachtig of het ging werken, maar het bevalt echt goed. In de volgende keuken weer.
Ik lees verder nog over garantie. Onze vorige keuken hadden we dus 15 jaar. Het enige dat we hebben moeten vervangen was de AEG combi-oven. De magnetronfunctie deed het niet meer na 12 jaar. En 1 scharnier van de koelkastdeur. Beiden hebben we zelf gefixt. Misschien hebben we tot nu toe altijd geluk gehad, maar persoonlijk geloof ik het wel met garantie.
Dit is héél persoonlijk natuurlijk. Maar over mandje vs bestekla is mijn voorkeur duidelijk: lade. We hebben nu een mandje en lang niet alles wordt goed schoon. Voordeel van lade is ook dat je er makkelijk het bestek al een beetje in kunt sorteren.Mark K schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:55:
Kookplaat:
Koel-vriescombinatie:
Oven:
Airfryer functie?
Vaatwasser:
Verder:
-Onze keukenboer was zelf niet te spreken over de matte Bora. Ik heb hem niet eens gezien, maar hij vond hem esthetisch niet mooi. Dus als je hem aanvinkt zonder hem gezien te hebben: ga eerst kijken!
-Wij hebben uiteindelijk een 60 cm oven gedaan ZONDER magnetron. Wij gaan een losse magnetron los in een van de kastjes zetten. We gebruiken die zó weinig. Maar kunnen niet helemaal zonder. Dit scheelt een hoop geld (tov een extra 60 cm magnetron inbouwen).
-Stoomoven is voor ons nutteloos. Net als airfryer Meningen zijn verdeeld.
-Quooker!
Ik lees toch wel veel voorstanders voor een bestekla dus denk ondanks de standaard hoogte toch voor een bestekla te gaan.BBBrt schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:34:
[...]
Dit is héél persoonlijk natuurlijk. Maar over mandje vs bestekla is mijn voorkeur duidelijk: lade. We hebben nu een mandje en lang niet alles wordt goed schoon. Voordeel van lade is ook dat je er makkelijk het bestek al een beetje in kunt sorteren.
Verder:
-Onze keukenboer was zelf niet te spreken over de matte Bora. Ik heb hem niet eens gezien, maar hij vond hem esthetisch niet mooi. Dus als je hem aanvinkt zonder hem gezien te hebben: ga eerst kijken!
-Wij hebben uiteindelijk een 60 cm oven gedaan ZONDER magnetron. Wij gaan een losse magnetron los in een van de kastjes zetten. We gebruiken die zó weinig. Maar kunnen niet helemaal zonder. Dit scheelt een hoop geld (tov een extra 60 cm magnetron inbouwen).
-Stoomoven is voor ons nutteloos. Net als airfryer Meningen zijn verdeeld.
-Quooker!
Ik vind de matte Bora Pure 2 Rough heel mooi. Is ook iets minder aanstekelijk/vatbaar voor krassen.
Gebruik je nooit de regenereer functie? Wij eten tijdens elke maaltijd 3-4 gerechten waarvan 1-2 kliekjes. Dan is het volgens mij wel makkelijk om in èèn klap de rijst en de kliekjes op te warmen. Ook al duurt het dan iets langer (10-15 minuten in plaats van 3 keer 3 minuten).
Quooker (Front + combi+) heb ik ook gekozen maar dat is bijna een "given".
Zijn er verder nog innovaties/features die niet in een nieuwe keuken mogen ontbreken?
Sommigen zweren bij pyrolyse, andere kijken je scheel aan. Zelfde geld voor zeoliet vaatwassers.
Voor kookplaten met afzuiging altijd controleren in de showroom. Keukenloods heeft een handige opstelling waar je het makkelijk kan vergelijken bijv. Dan valt Bora toch positief op en Siemens/AEG negatief.
Heb zelf ook de PUXU2R gekozen over de PURU2R, iets grotere kookplaat leek me wel fijner met geïntegreerde afzuiging, vind de look van de PUXU zelf veel stoerder dan de PURU
n=1 uiteraard, maar onze kookplaat is in 9 jaar tijd 2x gerepareerd (kapotte printplaat) en daarvoor moest de hele unit eruit. Voor ons reden om voor onze nieuwe keuken weer voor opbouw te gaan, ondanks dat ik vlak esthetisch ook mooier vind.MikaX schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:25:
[...]
Hoe vaak moet je je kookplaat vervangen? Vraag eens om je heen.
Het gaat dus niet altijd om vervangen, maar ook om (eenvoud van) eventuele reparatie
ze hebben bij Siemens nu ook een stoomlade ipv een hele oven. als je van snufjes houdt is dat misschien leuk voor erbij?Mark K schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:27:
[...]
Ik lees toch wel veel voorstanders voor een bestekla dus denk ondanks de standaard hoogte toch voor een bestekla te gaan.
Ik vind de matte Bora Pure 2 Rough heel mooi. Is ook iets minder aanstekelijk/vatbaar voor krassen.
Gebruik je nooit de regenereer functie? Wij eten tijdens elke maaltijd 3-4 gerechten waarvan 1-2 kliekjes. Dan is het volgens mij wel makkelijk om in èèn klap de rijst en de kliekjes op te warmen. Ook al duurt het dan iets langer (10-15 minuten in plaats van 3 keer 3 minuten).
Zijn er verder nog innovaties/features die niet in een nieuwe keuken mogen ontbreken?
Hij is nog niet helemaal klaar, maar van de nieuwe keuken ben ik al erg blij met:
- u-vorm, heerlijk veel aanrecht ruimte
- grote spoelbak
- 'ondiepe' afzuigkap (wij hebben hem in een kastje weggewerkt), stoot eindelijk m'n kop niet meer
- lichte kleur aanrechtblad (ieder z'n ding, maar ik begrijp niet dat mensen voor donker/zwart gaan)
- dimbare led-verlichting met verschillende kleurwarmtes (in ons geval lopen wandkasten mee met de u-vorm)
- vaatwasser zeker met bestekla
- waterkering aanrechtblad
- extra brede (inbouw) koelkast (76, bij 194 hoogte)
- apothekerskast!
Die opstaande rand van de kookplaat vind ik nog wel een dingetje ja. Maar nu wellicht te laat om daar nog iets te doen (hoewel ik sowieso niet voor vlakbouw zou kiezen). Die van ons is 71cm en heb het idee dat daar toch prima twee grote pannen op passen...?
We hebben een stoomoven, maar daar mag mijn ega nog mee gaan stoeien ; )
- u-vorm, heerlijk veel aanrecht ruimte
- grote spoelbak
- 'ondiepe' afzuigkap (wij hebben hem in een kastje weggewerkt), stoot eindelijk m'n kop niet meer
- lichte kleur aanrechtblad (ieder z'n ding, maar ik begrijp niet dat mensen voor donker/zwart gaan)
- dimbare led-verlichting met verschillende kleurwarmtes (in ons geval lopen wandkasten mee met de u-vorm)
- vaatwasser zeker met bestekla
- waterkering aanrechtblad
- extra brede (inbouw) koelkast (76, bij 194 hoogte)
- apothekerskast!
Die opstaande rand van de kookplaat vind ik nog wel een dingetje ja. Maar nu wellicht te laat om daar nog iets te doen (hoewel ik sowieso niet voor vlakbouw zou kiezen). Die van ons is 71cm en heb het idee dat daar toch prima twee grote pannen op passen...?
We hebben een stoomoven, maar daar mag mijn ega nog mee gaan stoeien ; )
Ondertussen is de keuken geplaatst...nog wat zaken veranderd:nooberke schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:55:
[...]
Ondertussen weer wat verder, geen makkelijke taak een keuken uitzoeken...
Indeling en apparatuur heb ik nu wel duidelijk:
Siemens CM924G1B1 Combi oven met magnetron, nis45, HC, cookControl Plus, SoftMove, TFT-display
Siemens EX977NVV6E Inductie kookplaat, flexInduction, blue duallightSlider, 11,1 kwH, 91,2cm,
Siemens HB974GLB1 Oven, nis60, Pyrolyse, 71L, HC, cookControl Plus, softMove, kerntemperatuurmeter
Siemens KI41RSDD1 Koeler, nis122, deur-op-deur, 204L, 34dB, SoftClose, hyperFresh, digital LED
Siemens LD98WMM66 Downdraft 91,2cm, randafzuiging, HomeConnect, EmotionLight, TouchControl
Siemens SX63E803BE Voll. geïntegreerde vaatwasser, 60cm, 13couv, 42dB, korf, XXL, TimeLight, AutoOpenDry, RVS, C
Vaatwasser/koelkast ben ik enigszins flexibel als dat handiger uitkomt voor de leverancier. Gekozen kookoplossing is relatief duur, maar mijn partner neemt geen genoegen met standaard 80cm downdraft. In het "been" twee kastjes met voorraadlades.
Bij Bruynzeel gefinetuned; hoge kasten greeploos, kookkast naar 90cm, andere front kleur en daarbij ander composiet blad uitgezocht, aantal apparaten gewisseld. Door goedkopere front/blad lagere prijs dan voorgaande offerte.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
***members only***
Superkeukens: geen greeplijsten op de kasten van 84,5 hoog mogelijk, prijs vergelijkbaar, niet fijn geholpen
KVIK: duurder, maximale korpus 80, geen maatwerk mogelijk
Lokale Hacker Systemat dealer: duurder
Is een Hacker Systemat of Schuller significant degelijker dan zo'n Bruynzeel keuken? Bruynzeel staat op de lijst in de laagste klasse....Misschien moet ik toch verder shoppen of ik ergens voor de Bruynzeel prijs hoogwaardigere kasten kan krijgen?
- Spoelbak/kraan naar Gunmetal
- Spoelbak naar onderbouw
- Oven/Combi-oven naar andere types
- Vaatwasser ander type
- Werkblad naar Suede
Members only:
Helaas niet zo'n geweldige monteur en daardoor veel restpunten.
Inloggen
Mijn grootste uitdaging is echter het negro tebas suède blad, zijn er meer mensen met een suède composiet blad? Het is bijna onmogelijk om het blad netjes vlek vrij te houden...en links en rechts van de kookplaat zie ik nu al ingetrokken "lichtere" vlekken. Iemand goede topics om dit soort bladen schoon te houden en te krijgen? Met het gepolijste composiet blad in het huis van mijn partner hebben we al deze problemen niet
:strip_exif()/f/image/6vZgItCFnSqlB1tG6ZDR1X0j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YUNHlU8KUiFFLKp8ZH8PFfg5.jpg?f=fotoalbum_large)
@Linkser ik geloof dat jij ook dit blad hebt?
Members only:
Inloggen
Welk type kastjes/frontjes heb je uiteindelijk gekozen? En bevalt dat matte qua vingerafdrukken en schoonmaken?nooberke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:56:
[...]
Ondertussen is de keuken geplaatst...nog wat zaken veranderd:
- Vaatwasser ander type
- Werkblad naar Suede
***members only***
Mijn grootste uitdaging is echter het negro tebas suède blad, zijn er meer mensen met een suède composiet blad? Het is bijna onmogelijk om het blad netjes vlek vrij te houden...en links en rechts van de kookplaat zie ik nu al ingetrokken "lichtere" vlekken. Iemand goede topics om dit soort bladen schoon te houden en te krijgen? Met het gepolijste composiet blad in het huis van mijn partner hebben we al deze problemen niet![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
***members only***
Wij zoeken ook (deels) dezelfde kleur.
Joejoe!
Een kraan met uittrekslang is echt een musthave! Als je dat eenmaal gewend bent wil je nooit meer zonder.Mark K schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:27:
[...]
Ik lees toch wel veel voorstanders voor een bestekla dus denk ondanks de standaard hoogte toch voor een bestekla te gaan.
Dus niet voor de Quooker Front gaan maar voor een Round flex. Square flex kan ook maar loopt toch minder fijn.
Dat flex-deel voelt voor mij echt als een component wat gemakkelijk(er) kapot raakt, tov. een reguliere kraan. Heb het voor nu afgeschreven bij de offertes waarmee we bezig zijn, maar je maakt me nu toch aan het twijfelen...Maatjewerkt schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Een kraan met uittrekslang is echt een musthave! Als je dat eenmaal gewend bent wil je nooit meer zonder.
Dus niet voor de Quooker Front gaan maar voor een Round flex. Square flex kan ook maar loopt toch minder fijn.
Joejoe!
Bij Bruynzeel is dit "Steengroen" het is een Melanine front van front type Atlas Trend (??) en dan de XXL hoogte (84,5cm). Redelijk betaalbaar front qua prijsgroep. Mijn keuken is relatief licht vanwege het grote raam aan de voorzijde, je ziet dan wel snel de vette vingers. Met een vochtig doekje haal je die wel vrij makkelijk weer weg.DonMetal schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Welk type kastjes/frontjes heb je uiteindelijk gekozen? En bevalt dat matte qua vingerafdrukken en schoonmaken?
Wij zoeken ook (deels) dezelfde kleur.
In de meeste Bruynzeel showrooms hebben ze een showroom keuken in deze kleur staan.
Het lijkt een beetje op de onze. Bij Nobilia is het mineraalgroen.nooberke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Bij Bruynzeel is dit "Steengroen" het is een Melanine front van front type Atlas Trend (??) en dan de XXL hoogte (84,5cm). Redelijk betaalbaar front qua prijsgroep. Mijn keuken is relatief licht vanwege het grote raam aan de voorzijde, je ziet dan wel snel de vette vingers. Met een vochtig doekje haal je die wel vrij makkelijk weer weg.
In de meeste Bruynzeel showrooms hebben ze een showroom keuken in deze kleur staan.
De verkoper van onze keuken raadde ons met klem aan om niet zo'n kraan met slang te kiezen omdat deze vaak kapot gaan maar ik zie zeker de meerwaarde er van in. Echter vind ik de Front esthetisch het mooiste alleen wel iets minder praktisch (Hendel bovenop de kraan is echt handig maar kan ook onhandig zijn met diepere pannen of bakken vullen)Maatjewerkt schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Een kraan met uittrekslang is echt een musthave! Als je dat eenmaal gewend bent wil je nooit meer zonder.
Het enige nadeel van de Quooker Flex is dat de installatie iets meer tijd kost; verder zou ik deze kraan altijd adviseren. We verkopen er ontzettend veel en ik heb echt nog nooit problemen met de uittrekbare slang meegemaakt.Mark K schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:11:
[...]
De verkoper van onze keuken raadde ons met klem aan om niet zo'n kraan met slang te kiezen omdat deze vaak kapot gaan maar ik zie zeker de meerwaarde er van in. Echter vind ik de Front esthetisch het mooiste alleen wel iets minder praktisch (Hendel bovenop de kraan is echt handig maar kan ook onhandig zijn met diepere pannen of bakken vullen)
Naar mijn idee is de kritiek vaak een vorm van bangmakerij, of een manier om te sturen naar een product dat voor de monteur makkelijker te installeren is.
3x in de afgelopen 6 jaar hier. 1x kapot glas door vallende pot, 1x spontane barst en 1x iets electrisch aan de binnenkant. Deels eigen schuld, deels pech maar toch 3x plaat er uit.MikaX schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:25:
[...]
Hoe vaak moet je je kookplaat vervangen? Vraag eens om je heen.
Ik ga dus ook voor opbouw in de nieuwe keuken
Bij vlakbouw zit je ook meer vast aan precies dezelfde maatvoering waarbij je bij opbouw kan shoppen en ook kan thuis komen met een (iets) ander type.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Wat een pech zeg. Bij vlakinbouw kan hij er ook uit. Dan moeten ze de kit lossnijden.maussert schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:56:
[...]
n=1 uiteraard, maar onze kookplaat is in 9 jaar tijd 2x gerepareerd (kapotte printplaat) en daarvoor moest de hele unit eruit. Voor ons reden om voor onze nieuwe keuken weer voor opbouw te gaan, ondanks dat ik vlak esthetisch ook mooier vind.
Het gaat dus niet altijd om vervangen, maar ook om (eenvoud van) eventuele reparatie
En nog zo'n pechvogel. Maar misschien hebben wíj gewoon heel veel geluk gehad.Wuursj schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:36:
[...]
3x in de afgelopen 6 jaar hier. 1x kapot glas door vallende pot, 1x spontane barst en 1x iets electrisch aan de binnenkant. Deels eigen schuld, deels pech maar toch 3x plaat er uit.
Bij vlakbouw zit je ook meer vast aan precies dezelfde maatvoering waarbij je bij opbouw kan shoppen en ook kan thuis komen met een (iets) ander type.
Onze vorige keuken had een opbouwplaat, met zo'n lelijk chroom randje om hem te beschermen, maar daar stoot je steeds met spullen tegenaan. Ik vond het veel kwetsbaarder dan vlakinbouw.
Da's veel en veel pech idd, maaf of het nu opbouw of vlakbouw is, in beide gevallen met je kitten en kit wegsnijden.Wuursj schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:36:
[...]
3x in de afgelopen 6 jaar hier. 1x kapot glas door vallende pot, 1x spontane barst en 1x iets electrisch aan de binnenkant. Deels eigen schuld, deels pech maar toch 3x plaat er uit.
Kost misschien 5 minuten meer werk.
Tijd voor een nieuwe sig..
Er is toch wel iets meer dan 5 minuten verschilKoffie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:01:
[...]
Da's veel en veel pech idd, maaf of het nu opbouw of vlakbouw is, in beide gevallen met je kitten en kit wegsnijden.
Kost misschien 5 minuten meer werk.
- Bij vlakbouw moet je een kookplaat vinden die precies in het recess past (kan lastig zijn als de oude al x jaar uit productie is) of (nog erger) het reces in het blad aan passen. Bij opbouw is er ook iets verschil in de maatvoering maar ik heb ze allemaal (ook 1x bij mijn ouders) kunnen vervangen zonder aanpassingen aan het blad met dingen van marktplaats (en dus beperkte keuzevrijheid).
- Opbouwplaten zitten vaak niet gekit maar zit er een foambandje onder de plaat en die til je er in/zo uit zonder kit weg te snijden of opnieuw te kitten.
Maar ieder zijn keuze. Marktplaats staat vol met gechipte opbouw platen, wat chippen betreft is vlakbouw wat robuuster.
Bij de wasbak kies ik wel voor onderbouw. Die gaan doorgaans niet snel stuk. Hoop ik
[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 05-05-2026 15:12 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik heb zelf een jonge keuken en had toen destijds deze optie niet. Maar als ik deze optie zal hebben zal ik er voor gekozen hebben, omdat ik een grote vierkante wasbak heb. Die zijn heel lastig schoon te houden, omdat ik moeilijk de hoeken kan bereiken bij het spoelen.DonMetal schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:51:
[...]
Dat flex-deel voelt voor mij echt als een component wat gemakkelijk(er) kapot raakt, tov. een reguliere kraan. Heb het voor nu afgeschreven bij de offertes waarmee we bezig zijn, maar je maakt me nu toch aan het twijfelen...
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
We hebben nu een grote, vierkante spoelbak met haast haakse hoeken... Dat wens je niemand toe.Monkeydancer schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:15:
[...]
Ik heb zelf een jonge keuken en had toen destijds deze optie niet. Maar als ik deze optie zal hebben zal ik er voor gekozen hebben, omdat ik een grote vierkante wasbak heb. Die zijn heel lastig schoon te houden, omdat ik moeilijk de hoeken kan bereiken bij het spoelen.
We denken nu aan een Franke Fragranite. Veel rondere hoeken.
Joejoe!
Idd, hetzelfde probleem. Je zit helaas nog steeds met de wanden die recht naar beneden lopen. Ik probeer de wanden met een spons schoon te schrobben, maar kan het lastig schoon spoelen met de kraan, omdat ik de straal lastig erop kan richten. Mijn huidige quooker kraan is draaibaar zowel horizontaal als verticaal maar het blijft geklooi in vergelijking tot een flexibel uittrekbare kop. Het beste wat je kan doen is een keer bij de keukenzaak zelf kijken hoe ver de kraan kan zwenken i.c.m. franke wasbak. Ik heb gelukkig voor een quooker gekozen met een gescheiden kokend waterkraan. Ik kan altijd nog mijn kraan vervangen met een andere merk.DonMetal schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:20:
[...]
We hebben nu een grote, vierkante spoelbak met haast haakse hoeken... Dat wens je niemand toe.
We denken nu aan een Franke Fragranite. Veel rondere hoeken.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Onze verkoper raadde het niet af, maar gaf wel aan dat het contragewicht een “klonk” geluid kan maken bij het terugdoen van het flex gedeelte van de kraan. Ik heb het in de showroom wel gehoord, maar vond het niet storend.Mark K schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:11:
[...]
De verkoper van onze keuken raadde ons met klem aan om niet zo'n kraan met slang te kiezen omdat deze vaak kapot gaan maar ik zie zeker de meerwaarde er van in. Echter vind ik de Front esthetisch het mooiste alleen wel iets minder praktisch (Hendel bovenop de kraan is echt handig maar kan ook onhandig zijn met diepere pannen of bakken vullen)
Het lijk mij ideaal om de wasbak en vuile vaat af te kunnen spoelen. We krijgen de square variant.
Is suede hetzelfde als 'leather'? Wij hebben een composiet blad in 'leather' uitvoering in de bestelling staan ('Taj Mahon'). Ik twijfel heel erg of we niet beter de gepolijste versie kunnen nemen.nooberke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:56:
[...]
Ondertussen is de keuken geplaatst...nog wat zaken veranderd:
- Vaatwasser ander type
- Werkblad naar Suede
***members only***
Mijn grootste uitdaging is echter het negro tebas suède blad, zijn er meer mensen met een suède composiet blad? Het is bijna onmogelijk om het blad netjes vlek vrij te houden...en links en rechts van de kookplaat zie ik nu al ingetrokken "lichtere" vlekken. Iemand goede topics om dit soort bladen schoon te houden en te krijgen? Met het gepolijste composiet blad in het huis van mijn partner hebben we al deze problemen niet![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
***members only***
Ik hoor dus graag meer over jouw ervaringen en van anderen hier
Hallootjes,StephanOtter schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:56:
Hi, ben ik weer!
Hiervoor krijgen wij:
- Greeploos
- 1x Vaatwasser van AEG
Alvast bedankt weer!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inmiddels hebben we bovenstaande offerte definitief gemaakt. Iedereen bedankt voor de reacties, hulp en inzichten!
Laatste vraag (ik beloof het..
We hebben uiteindelijk gekozen om 2 ronde inbouw stopcontacten in een van de zijkanten (in plaats van in het werkblad) te plaatsen.
Enige dilemma die we nog hebben is de vraag of deze aan de kant van het raam moeten, of aan de kant tegenover het muurtje van de wc / meterkast.
Wat zouden jullie doen en waarom?
Alvast bedankt weer !
:strip_exif()/f/image/TbhjMCGB9M6aPKiNUACpQuNl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gahrCJpw2zesNJ1opYxrmFTo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CftUrMPPYhNhdyw7BRl3JuBT.jpg?f=fotoalbum_large)
@StephanOtter dat ligt eraan waarvoor je ze gaat gebruiken, keukenapparaten? heb je wel een vast stopcontact voor je koffieapparaat/airfryer/weetikveel? anders zou ik ze naar de tuinkant doen, dan kan je nog eens apparatuur voor buiten aansluiten ook.
Hi! Af en toe een staafmixer en of handmixer. Airfryer inderdaad. Telefoon, iPad om een receptje op te lezen. In de achterwand zitten overigens ook 4 stopcontacten. 2 in elke hoek. Apparatuur voor buiten aansluiten had ik nog niet aan gedacht! Thanks.Frieda schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:09:
@StephanOtter dat ligt eraan waarvoor je ze gaat gebruiken, keukenapparaten? heb je wel een vast stopcontact voor je koffieapparaat/airfryer/weetikveel? anders zou ik ze naar de tuinkant doen, dan kan je nog eens apparatuur voor buiten aansluiten ook.
Mooie kleuren! Deze stopcontacten komen inderdaad ook bij ons. Aan beide kanten voelt het een beetje overkill. Dan hebben we 8 stopcontacten in de keuken 😅 4 in de achterwand en 4 in het eiland. Maar idd, het zou kunnen! Weer een optie haha..koentjuh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:15:
Waarom niet aan beide kanten? Wij hebben dat bij ons eiland van 325 cm gedaan. Dan heb je aan beide kanten van het kook gedeelte ruimte om een machine neer te zetten als het nodig is.
Ze vallen niet heel erg op.
[Afbeelding]
Wij hebben er ook vier in het eiland en vier in de achterwand. Met een koffie machine, nespresso (voor de snelle koffie) en een opschuimer hebben wij al 3 standaard bezet. Die op het eiland zitten niet in de weg en geven wel flexibiliteit. In de praktijk ligt er wel een telefoon te laten, of iets anders. Dan is aan beide kanten een optie tot aansluiten wel lekker hoor.StephanOtter schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:24:
[...]
Mooie kleuren! Deze stopcontacten komen inderdaad ook bij ons. Aan beide kanten voelt het een beetje overkill. Dan hebben we 8 stopcontacten in de keuken 😅 4 in de achterwand en 4 in het eiland. Maar idd, het zou kunnen! Weer een optie haha..
Mmm goede argumenten. Je zet me weer aan het denken! Thanks.koentjuh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Wij hebben er ook vier in het eiland en vier in de achterwand. Met een koffie machine, nespresso (voor de snelle koffie) en een opschuimer hebben wij al 3 standaard bezet. Die op het eiland zitten niet in de weg en geven wel flexibiliteit. In de praktijk ligt er wel een telefoon te laten, of iets anders. Dan is aan beide kanten een optie tot aansluiten wel lekker hoor.
Na veel lovende berichten van de week op afspraak met Jeroen bij İhre geweest. Vond het een tegenvaller qua servicegerichtheid. Niet echt meedenkend met een paar sarcastische opmerkingen van hem omdat hij mijn vrouw maar niet begreep. Na ruim een half uur gediscusseerd te hebben om elkaar te begrijpen, bleek dat het wel kon dat wat wij willen. Ons mond viel open toen we tijdens het wachten op de offerte datgene gewoon in de showroom opgesteld stond.
Ook bleef hij volhouden dat composiet van minimaal 2cm hittebestendiger is dan dekton en/of keramiek, terwijl wij tot nu bij elke keukenzaak en site het tegenovergestelde hebben gehoord en gelezen.
Na ruim 4 uur met een uitgebreide offerte en 3d schetsen vertrokken. Nog geen offertevergelijking maar betaal liever meer als de service en vriendelijkheid elders voor hetzelfde iets duurder is.
Ook bleef hij volhouden dat composiet van minimaal 2cm hittebestendiger is dan dekton en/of keramiek, terwijl wij tot nu bij elke keukenzaak en site het tegenovergestelde hebben gehoord en gelezen.
Na ruim 4 uur met een uitgebreide offerte en 3d schetsen vertrokken. Nog geen offertevergelijking maar betaal liever meer als de service en vriendelijkheid elders voor hetzelfde iets duurder is.
Ik zou persoonlijk alleen aan de raamzijde twee stuks doen. Zo blijft je aanzicht van je keuken vanaf binnen mooier rustig en 6 stopcontacten is echt zat in de keuken. Wij hebben er ook 6 en er zijn er standaard 4-5 beschikbaar. Het blijft mooier om je paneel strak te houden.StephanOtter schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:20:
[...]
Hallootjes,
Inmiddels hebben we bovenstaande offerte definitief gemaakt. Iedereen bedankt voor de reacties, hulp en inzichten!
We hebben uiteindelijk gekozen om 2 ronde inbouw stopcontacten in een van de zijkanten (in plaats van in het werkblad) te plaatsen.
Enige dilemma die we nog hebben is de vraag of deze aan de kant van het raam moeten, of aan de kant tegenover het muurtje van de wc / meterkast.
Alvast bedankt weer !
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je twijfelt kan je ook nog bedrading op een eindje achter je wand leggen en mocht je het in de toekomst missen boor je twee gaten en plaats je alsnog twee stuks bij.
Het is bij ons de bedoeling dat de stopcontacten voor mixer ed in een la komen. (In glazen frontjes en zijpanelen kun je niet echt handig een stopcontact aanleggen.) In de achterwand van het rechte deel komen ook nog stopcontacten uiteraard.StephanOtter schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:20:
[...]
Hallootjes,
Alvast bedankt weer !
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wil er iig geen bovenop het eiland, lastiger schoon te houden en ik vind een vlak oppervlak gewoon mooier.
in een la is echt niet handig boven in t blad krijg je super mooie vlakke stopcontacten, aangezien je ook een soort bar hebt ga snel even met laptop ofzo daarzitten en hebben altijd stroom nodig hahaMikaX schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:17:
[...]
Het is bij ons de bedoeling dat de stopcontacten voor mixer ed in een la komen. (In glazen frontjes en zijpanelen kun je niet echt handig een stopcontact aanleggen.) In de achterwand van het rechte deel komen ook nog stopcontacten uiteraard.
Ik wil er iig geen bovenop het eiland, lastiger schoon te houden en ik vind een vlak oppervlak gewoon mooier.
Dat je daar af en toe eens met een laptop gaat zitten kan ik me nog voorstellen. Maar wij krijgen glazen fronten. De meesten hier gewoon folie en daar kun je makkelijk een stopcontact in maken. In dat geval zou ik er een onder de bar doen. Die aan de bovenkant van een blad vind ik persoonlijk toch minder mooi. Zo’n mooi groot blad en dan een stopcontact erin. Daarom in de lade, puur voor de mixer enzo.alki schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:51:
[...]
in een la is echt niet handig boven in t blad krijg je super mooie vlakke stopcontacten, aangezien je ook een soort bar hebt ga snel even met laptop ofzo daarzitten en hebben altijd stroom nodig h
In ons geval staat de eettafel even verderop en daar zit je denk ik met een laptop comfortabeler. En een volledig ingerichte kantoorruimte ernaast, maakt dat we er denk ik niet vaak met een laptop zitten. Het soort laptop maakt ook nog uit. Uiteraard is elk huis en gebruiker anders.
[ Voor 52% gewijzigd door MikaX op 07-05-2026 15:53 ]
Wij hebben het nu 2 jaar en mijn schoonouders al 10 jaar en nooit problemen mee gehad. Zou ook in een volgende leuke niet meer zonder willen. We waren afgelopen week in een vakantiehuisje en toen “miste” ik het wel echt in die keuken.DonMetal schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:51:
[...]
Dat flex-deel voelt voor mij echt als een component wat gemakkelijk(er) kapot raakt, tov. een reguliere kraan. Heb het voor nu afgeschreven bij de offertes waarmee we bezig zijn, maar je maakt me nu toch aan het twijfelen...
Dag allemaal, We zijn er nog steeds niet uit. Onlangs bij leverancier geweest waarvan wij dachten dat het (meer) een interieurbouwer zou zijn. Bleek niet het geval. Hij verkoopt twee merken: artego en beckermann. De beckermann zou volgens zijn grove schatting boven ons budget uitkomen. Dus verder gepraat over Artego.
Kreeg niet helemaal duidelijk wat kwaliteit van die keuken is. Er werd wel gezegd dat kastjes 16mm plaatmateriaal zijn, ipv 19mm die andere merken leveren.
Verder viel mij tegen dat binnenkant van kasten wit is. Dat snap ik bij een "goedkope" keuken, maar vind ik wel een stuk minder mooi. En de lades hebben een ronding in de zijkant. Ik weet, peanuts misschien, maar ook dit vind ik passen bij een "goedkope" keuken.
Net even gezocht op dit forum, maar kan weinig vinden over de kwaliteit van Artego. Iemand ervaringen? Ik hoor het graag.
Kreeg niet helemaal duidelijk wat kwaliteit van die keuken is. Er werd wel gezegd dat kastjes 16mm plaatmateriaal zijn, ipv 19mm die andere merken leveren.
Verder viel mij tegen dat binnenkant van kasten wit is. Dat snap ik bij een "goedkope" keuken, maar vind ik wel een stuk minder mooi. En de lades hebben een ronding in de zijkant. Ik weet, peanuts misschien, maar ook dit vind ik passen bij een "goedkope" keuken.
Net even gezocht op dit forum, maar kan weinig vinden over de kwaliteit van Artego. Iemand ervaringen? Ik hoor het graag.
@Wikken Wat bedoel je met een ronding in de zijkant?
Beide nog nooit van gehoord, dus daar kan ik je niet mee helpen
Artego is een Duits merk, degelijk, modern, geen fratsen. Ik denk dat je daar niet de details kunt verwachten die je zoekt, maar mogelijk is je richtbudget te laag voor een keukenmerk met de details die je in gedachten hebt. Dat verklaart misschien ook waarom het je veel moeite kost om de keuken te vinden voor de prijs die je in gedachten hebt. (Een interieurbouwer die met Artego komt aanzetten lijkt mij overigens geen echte meubelmaker).Wikken schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:55:
Dag allemaal, We zijn er nog steeds niet uit. Onlangs bij leverancier geweest waarvan wij dachten dat het (meer) een interieurbouwer zou zijn. Bleek niet het geval. Hij verkoopt twee merken: artego en beckermann. De beckermann zou volgens zijn grove schatting boven ons budget uitkomen. Dus verder gepraat over Artego.
Ga eens kijken bij keukens in het hogere segment (Siematic bijv) puur om je een beeld te vormen van je wensen in relatie tot je budget. En bekijk dan welke concessies je wilt doen. Financieel of in design.
[ Voor 23% gewijzigd door Toke_gt op 08-05-2026 13:29 ]
@JaMaaT Ik bedoel dat de zijkanten aan de onderkant naar binnen toe rond is. Het ziet er dus minder strak uit. En je kunt een pak hagelslag niet helemaal tegen de zijkant aan zetten. Nogmaals, geen wereldprobleem, maar wel iets om wel/niet te kiezen.JaMaaT schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:03:
@Wikken Wat bedoel je met een ronding in de zijkant?
Meningen verschillen. Ik heb achter het front van de bovenste lade onder de kookplaat een stopcontact en dat vind ik ideaal. Supermakkelijk om de staafmixer daar in te pluggen die in de lade ligt.alki schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:51:
[...]
in een la is echt niet handig boven in t blad krijg je super mooie vlakke stopcontacten, aangezien je ook een soort bar hebt ga snel even met laptop ofzo daarzitten en hebben altijd stroom nodig haha
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1

/f/image/BcnMRnoejrZcIRFAlZ8dJSVS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4sznOwYAxVJDPhG4ajqIwwXK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JYf0zN4XNKA7xbKt7tCn9KoG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/36uxjUO4ykxbHd85ixjktXVb.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/MzUFq2zFs7HmwanLJ5IbEMl0.jpg?f=fotoalbum_large)