Ik wil wellicht mijn keuken gaan renoveren. Hij is nu ongeveer 20 jaar ingebouwd en over het algemeen vind ik het fijn werken en voorzie ik ook niet echt andere mogelijkheden. De keuken is grotendeels met originele apparatuur en met veelal originele frontjes (op 2 na). Een paar lades lopen niet lekker, maar voor de rest lijkt het mij qua bouw wel prima. Maar qua apparatuur is het toch een beetje meh;
- de magnetron heeft moeite met gelijkmatig verwarmen
- de vaatwasser heeft wat verbogen en afgebroken pinnen
- de gasplaat heeft moeite met zelfontsteking en vind ik qua gebruik niet handig
- De vriezer en koelkast is waarschijnlijk wel wat geld terug te winnen qua energiegebruik
- De oven heeft een kapotte bovenlamp die niet (meer) te vervangen is, de coating is aangetast en het is eerste generatie hetelucht ongeveer dus opwarmen duurt lang
Ik sta dus ansich wel open voor het vervangen van ongeveer alle apparatuur maar het moet niet per se.
Ik heb een interieurbouwer gevraagd om mee te denken qua renovatie of nieuwbouw (want ondanks eerder beschreven gebreken lijkt de skeletbouw nog wel goed). Het gesprek ging wel goed. Hij zat wel meteen een dekton werkblad te pushen, maar toen ik aangaf dat ik nu gelamineerd MDF heb en daar ansich niet ontevreden over ben, en eerst een inschatting wil van of het nieuw of renovatie word hield ie daar mee op.
Hij is langs geweest om te kijken naar de staat van de keuken, op te meten en wat te bespreken qua apparatuur. Hij geeft aan dat skelet inderdaad nog in goede staat is en gaf aan dat bij renovatie het nog minimaal 10 jaar mee moet kunnen. Hij gaf aan bij de zakelijke kant van keukenloods te bestellen, en die door te bereken plus wat installatiekosten. Aangegeven dat ik nog niet uit de apparatuur ben, vond ie prima.
Ik heb net de offerte binnen voor nieuwe frontjes en grepen, vervangende lades, nieuwe scharnieren voor alle deuren, nieuw aanrecht op basis van MDF met HPL met Lorreine wasbak maar zonder kraan. De kosten hiervoor komt op ongeveer 8500 euro uit, waarvan ongeveer 1400 voor transport (binnen zelfde stad) en monteren.
Als ik zelf bij een willekeurige frontjeswebsite bij elkaar klik wat ik nodig heb dan kom ik op ongeveer 2000 euro uit voor de frontjes, en als ik eenzelfde iets doe voor het aanrechtblad (inclusief spoelbak, zonder kraan) kom ik rond de 2000 euro uit.
Nu kan ik natuurlijk moeilijk vergelijken in kwaliteit qua frontjes of aanrecht omdat ik niet beiden in het echt heb gezien, en je betaald natuurlijk ook om wat ontzorgd te worden (daarom vind ik die 1400 euro voor levering en montage ook niet raar). Ik ben zelf niet meteen de handigste dus ben niet meteen geneigd om het te doen, maar die 3000 euro verschil voelt voor mij wel erg veel (is bijna 75% extra).
Hoe staan jullie er in? En ben ook wel benieuwd naar jullie ideeën qua apparatuur vervangen of niet.