Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

cs-tweak schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:35:
Is EUR14.700 een beetje een nette prijs voor deze keuken incl montage? Ik vind het ontwerp mooi maar schrok toch wat van de prijs wetende dat het werkblad en achterwand de (denk ik goedkoopste) optie is die ze aanbieden. (werkblad Greengridz Easy 32mm toplaminaat, achterwand MDF). Ook qua apparatuur hebben wij geen dure wensen aangegeven. De kasten zijn verder van Häcker Concept 130.

De aansluitpunten zijn verder allemaal al op de goede plek en er is geen bestaande keuken of iets dergelijks dus geen demontage etc.

Apparatuur
  • Oven: Electrolux KOFFP46BK
  • Koelvries: Electrolux LNS5LE18S
  • Kookplaat met afzuiging: Electrolux KCC83480I
  • Vaatwasser: Electrolux KEAF7200L/
  • Quooker Pro 3 (Fusion Round, RVS)
  • Mira stopcontactdriehoek
Heb wel een bijlage met meer details (geen prijzen per los onderdeel), dus als die nog relevant zijn...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit in lijn met onze L keuken die er op het oog zo'n beetje dezelfde afmeting had.

Keukens waren al duur en zijn de laatste jaren er niet goedkoper op geworden.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Is EUR14.700 een beetje een nette prijs voor deze keuken incl montage? Ik vind het ontwerp mooi maar schrok toch wat van de prijs wetende dat het werkblad en achterwand de (denk ik goedkoopste) optie is die ze aanbieden. (werkblad Greengridz Easy 32mm toplaminaat, achterwand MDF). Ook qua apparatuur hebben wij geen dure wensen aangegeven. De kasten zijn verder van Häcker Concept 130.

De aansluitpunten zijn verder allemaal al op de goede plek en er is geen bestaande keuken of iets dergelijks dus geen demontage etc.

Apparatuur
Heb wel een bijlage met meer details (geen prijzen per los onderdeel), dus als die nog relevant zijn...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Smaakgebonden maar ik vind zo'n lage spatwand echt ouderwets. Bovendien houdt die geen spetters tegen. Is geen antwoord op de vraag overigens 🤣.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:38
vinchento schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:24:
Beste keuken-experts van Tweakers,

Vraagje: of jullie a.d.h.v. foto's kunnen zien wat voor keuken het is (merk, waar te verkrijgen, enz.)?
Vrouwlief heeft een keuken gezien op Funda en wil precies hetzelfde. Dus ik dacht, even hier proberen.

En ja, de beste optie is gewoon aanbellen en brutaal vragen waar de keuken vandaan komt, maar die optie bewaar ik nog even.

***members only***
Aan de greeplijsten en afnetingen van de deuren en lades te zien schat ik in dat het een Ikea voxtorp keuken is, wel erg mooi afgewerkt met zwarte bedekkingspanelen, planken en inbouwspotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:45

Saven

Administrator

Vraagje: of jullie a.d.h.v. foto's kunnen zien wat voor keuken het is (merk, waar te verkrijgen, enz.)?
Vrouwlief heeft een keuken gezien op Funda en wil precies hetzelfde. Dus ik dacht, even hier proberen.

En ja, de beste optie is gewoon aanbellen en brutaal vragen waar de keuken vandaan komt, maar die optie bewaar ik nog even.

***members only***
Het is een goedkope keuken iig. Check de "greeplijsten". Super irritant (te klein/krap), ga je spijt van krijgen. Neem een keuken met fatsoenlijke greeplijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinchento
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 21:51
NuEffeNiet schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:58:
[...]

Aan de greeplijsten en afnetingen van de deuren en lades te zien schat ik in dat het een Ikea voxtorp keuken is, wel erg mooi afgewerkt met zwarte bedekkingspanelen, planken en inbouwspotjes.
Ik had al zo'n vermoeden inderdaad dat het (waarschijnlijk) voxtorp zou zijn, maar inderdaad netjes (extra) afgewerkt.
Alleen kon ik de afzuiging niet rijmen met Ikea afzuigingen, die is waarschijnlijk ergens anders gehaald?

Mochten anderen ook soort van bevestigen dat het waarschijnlijk een ikea voxtorp keuken is, dan heeft vrouwlief voor de verandering een redelijk betaalbare smaak :*)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58

***members only***
Dit zijn IKEA fronten toch?
https://www.ikea.com/nl/n...mat-witte-fronten-700361/

Spuit11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinchento
Saven schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Het is een goedkope keuken iig. Check de "greeplijsten". Super irritant (te klein/krap), ga je spijt van krijgen. Neem een keuken met fatsoenlijke greeplijsten.
Duidelijk, bedankt voor de heads-up. Vraag mij dan wel af of het de moeite waard is om van 'keukenboer' te veranderen enkel voor de greeplijsten?
Het 'goedkope' plaatje verandert dan naar een (vrij) duurdere ben ik bang als ik zo door de tijd heen dit topic bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmpone
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 12:51
Dingen die mooi of handig zijn, zijn vaak duurder.
Ik zou niet op de greep besparen in een keuken (tenzij je hem liever niet gebruikt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
Davidrrr schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:41:
[...]

Smaakgebonden maar ik vind zo'n lage spatwand echt ouderwets. Bovendien houdt die geen spetters tegen. Is geen antwoord op de vraag overigens 🤣.
Eens hoor, die gaat er nog af en we schilderen daar gewoon met afneembare latex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Apparatuur
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat een prijs inclusief apparatuur? Dat kan bijna niet toch? Dat is een bizar goede prijs. Welke zaak ben je geweest? Dm mag ook :) Ben zelf namelijk ook weer in de running voor een keuken, bij een zaak waar ik vaker ben geweest en eigenlijk gewoon meteen een goede prijs verwacht zonder nog spelletjes te spelen. Daar nu nog in de offerte-/conceptfase. Weliswaar wat sjieker, maar qua kastruimte redelijk gelijkwaardig. Ook een Häcker. Zat er meer dan 12k boven excl. montage.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NuEffeNiet
vinchento schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Duidelijk, bedankt voor de heads-up. Vraag mij dan wel af of het de moeite waard is om van 'keukenboer' te veranderen enkel voor de greeplijsten?
Het 'goedkope' plaatje verandert dan naar een (vrij) duurdere ben ik bang als ik zo door de tijd heen dit topic bekijk.
Ik zou die voxtorp grepen eerst zelf eens proberen voor ze als 'te smal/krap' af te schrijven. Ik heb ze zelf ook en ze bevallen mij uitstekend en ik heb echt geen kleine handen/vingers, ze zijn namelijk wel 2,1 cm dik. Ik had zelf eigenlijk meer moeite met de greeploze keukens met een greeplijst achter de kastdeurtjes, vond ik minder fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

NuEffeNiet schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:03:
[...]

Ik zou die voxtorp grepen eerst zelf eens proberen voor ze als 'te smal/krap' af te schrijven. Ik heb ze zelf ook en ze bevallen mij uitstekend en ik heb echt geen kleine handen/vingers, ze zijn namelijk wel 2,1 cm dik. Ik had zelf eigenlijk meer moeite met de greeploze keukens met een greeplijst achter de kastdeurtjes, vond ik minder fijn.
Nja, linksom of rechtsom zijn het gewoon krappe grepen. Zeker vergeleken met normale greeplijsten. Daarnaast oogt (en is) het nogal goedkoop. Mja of dat laatste belangrijk is verschilt natuurlijk van persoon tot persoon:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:56

aex351

I am the one

NuEffeNiet schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:03:
[...]

Ik vind die grepen best pijnlijk. Totaal niet prettig. En de greeploze variant van Ikea is ook veel te smal.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmpone
aex351 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Ik vind die grepen best pijnlijk. Totaal niet prettig. En de greeploze variant van Ikea is ook veel te smal.
Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk, ik had in mijn vorige keuk mooie maar ook wel smalle grepen.
Dat werkte fantastisch ook in de showroom. Later bleek het bijvoorbeeld voor de kinderen best lastig om de koelkast open te krijgen. Of voor mijn vrouw dat de vingers weggleden bij het opendoen van de koelkast met een pijnlijk gevoel als resultaat (en met een beetje pech een dichte koelkast).

Moraal, test het vooral en dan ook bij koelkast/vriezer opstellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NuEffeNiet
Saven schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:10:
[...]

Nja, linksom of rechtsom zijn het gewoon krappe grepen. Zeker vergeleken met normale greeplijsten. Daarnaast oogt (en is) het nogal goedkoop. Mja of dat laatste belangrijk is verschilt natuurlijk van persoon tot persoon:)
Kan best zijn dat het jouw smaak niet is, maar je manier van reageren komt op mij nogal snob achtig over. Smaak is persoonlijk en op mij komen deze grepen niet goedkoop over, ook al zijn ze dat wel vergeleken met bijna alle andere keukenmerken.

Grootste gemis vind ik bij Ikea de beperkte kleurkeuze van zo ongeveer alle frontjes, maar als je smaak er bij zit, dan heb je voor het geld erg goede keukenkasten. De apparatuur en het keukenblad zou ik wel ergens anders halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
.

[ Voor 99% gewijzigd door Davidrrr op 21-07-2025 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidrrr
vinchento schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:37:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden inderdaad dat het (waarschijnlijk) voxtorp zou zijn, maar inderdaad netjes (extra) afgewerkt.
Alleen kon ik de afzuiging niet rijmen met Ikea afzuigingen, die is waarschijnlijk ergens anders gehaald?

Mochten anderen ook soort van bevestigen dat het waarschijnlijk een ikea voxtorp keuken is, dan heeft vrouwlief voor de verandering een redelijk betaalbare smaak :*)

Thanks!
Ik vind het een mooie keuken en goedkoop is maar relatief. Mensen betalen veel te veel voor een keuken. Uiteindelijk is een keuken qua materiaal niks bijzonders en als je dan de bedragen ziet van 30 of 40k, bizar. Wij misten de kleuren die we zochten bij ikea en ik zou blad en apparatuur elders halen wellicht, ligt beetje aan je smaak en budget. Ken iemand die een aandelenbelang heeft bij een grote keukengroep. Ze lachen zich elke dag gek om die mensen die die enorme bedragen betalen voor die goedkope materialen. Ikea is volgens mij prima kwaliteit zeker voor de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 09:05
Davidrrr schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:28:
[...]

Ik vind het een mooie keuken en goedkoop is maar relatief. Mensen betalen veel te veel voor een keuken. Uiteindelijk is een keuken qua materiaal niks bijzonders en als je dan de bedragen ziet van 30 of 40k, bizar. Wij misten de kleuren die we zochten bij ikea en ik zou blad en apparatuur elders halen wellicht, ligt beetje aan je smaak en budget. Ken iemand die een aandelenbelang heeft bij een grote keukengroep. Ze lachen zich elke dag gek om die mensen die die enorme bedragen betalen voor die goedkope materialen. Ikea is volgens mij prima kwaliteit zeker voor de prijs.
Wat je hier zegt kan je natuurlijk voor veel meer dingen laten gelden (huizenmarkt anyone?) Los van wat je van Ikea vindt, kan je niet zomaar roepen dat mensen veel te veel betalen voor een keuken. Feit is dat er vaak veel te onderhandelen is en dat het dus zeker een 'margeproduct' is, maar er is wel degelijk verschil in welke keuken je koopt. Of vind jij de OP van dit topic onzin en is het allemaal één pot nat?

In onze nieuwe woning zit een Ikea-keuken uit 2023. Met ook Ikea-apparatuur. Wij kiezen ervoor die te vervangen. Enerzijds omdat we voor een andere opstelling gaan, maar ook omdat ik nogal een keukensnob ben (koken is m'n hobby) en een budgetkeuze als Ikea niet helemaal lekker voelde. Wat we nu krijgen is voor mij op alle fronten (dus apparatuur, werkblad en frontuitvoering) een vooruitgang. Voor iets waarmee ik zo'n (vijf)tien jaar mee wil doen, vind ik dat de meerprijs ten opzichte van Ikea wel waard. Dan heb ik het bijvoorbeeld ook over lades van 100-120cm, die je bij Ikea niet vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidrrr
Nee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat de winstmarges enorm zijn, ook als je de prijs betaalt die je krijgt als je wegloopt 😆. Dat de ene keuken duurder is dan de ander klopt en dat er verschil is in kwaliteit ook. Maar puur kijkend naar wat je koopt is gewoon bijna elke keuken te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:26
Davidrrr schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:28:
[...]

Je zegt het al door het woord “volgens mij” te gebruiken. ikea maakt aardige keukens voor het geld, maar toch ook niet meer dan dat. Wij hebben inmiddels diverse Ikea keukens gehad en er dus de nodige ervaring mee.

En in sommige gevallen kan het een leuke manier zijn om te starten. Ik kocht ooit een appartement met als doel er een paar jaar te blijven wonen. Met een Ikea keuken, ter vervanging van de standaard bouwkeuken deden we mooie upgrade. Maar je begon na een paar jaar wel te merken dat een paar dingen begonnen te slijten of niet zo handig ontworpen waren.

De kopse kanten van de Binnenkastjes waren heel kwetsbaar voor stoten en vocht
Een heel ongelukkige montage van het glas in de frontjes, waardoor er vieze randen ontstonden
De lak fronten begonnen overal haarscheurtjes te vertonen, met als resultaat blazen bij het natte gedeelte
Softclose wat snel kapot ging

Wat Ikea wel heel goed doet is de garantie, daar zijn ze nooit moeilijk in.

Voor een bijkeuken, een keuken voor een jaar of 6 of een tweede huis blijft het een aardige keuze.

En de markt is ook wel veranderd, tegenwoordig bieden de grote keuken merken ook gunstige alternatieven, denk aan interliving, waar je uit een groot deel van het Nolte aanbod kunt kiezen, maar tegen een gunstigere prijs.

Met betrekking tot de grepen discussie, daar raad ik je aan om dit echt even in de winkel te testen. Wij vonden vooral met de koelkast en de vaatwasser dat deze versie grepen veel kracht kostte om de deur te openen. Wij zijn dus voor greeploos gegaan omdat je daar zeker 2 vingerkootjes kon gebruiken om de deur te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

NuEffeNiet schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:10:
[...]

Kan best zijn dat het jouw smaak niet is, maar je manier van reageren komt op mij nogal snob achtig over. Smaak is persoonlijk en op mij komen deze grepen niet goedkoop over, ook al zijn ze dat wel vergeleken met bijna alle andere keukenmerken.

Grootste gemis vind ik bij Ikea de beperkte kleurkeuze van zo ongeveer alle frontjes, maar als je smaak er bij zit, dan heb je voor het geld erg goede keukenkasten. De apparatuur en het keukenblad zou ik wel ergens anders halen.
Was zeker niet neerbuigend bedoeld hoor :) En prima dat je de grepen mooi vindt toch. Probeerde het alleen feitelijk te houden, want snel een sleufje frezen in het deurtje zelf is immers een snelle en goedkope oplossing, en ikea is uiteindelijk ook gewoon een budgetmerk voor een keuken. Al is ikea zeker niet de enige die dit soort kastdeuren met ingefreesde grepen maakt, het is wel altijd de goedkoopste "greeploze" optie bij de keukenboer

Overigens voor de mensen die echt helemaal geen geld willen uitgeven aan een keuken, kun je ook eens bij Poco in Duitsland shoppen :+ https://www.poco.de/kuechen-C2

[ Voor 7% gewijzigd door Saven op 22-07-2025 10:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Saven schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:10:
[...]

Daarom hebben wij gekozen om het maar zelf te doen; standaard ikea metod kasten + frontjes met eigen greeplijsten. Is wat werk om de gaten te frezen maar dan heb je ook wat :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEQo6uwZU__0hl3dWqmcH_nalZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5xaDYkYq19SfEnEmI8UcV7F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjRlO71aFd_bqA8zmgfNl3aWKwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88zddkNoVhsmf8Kt4sNvrHeq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sGcxfAP6SGt5J7QhrYealv3xpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTAbw26WHltz0iPAa5KyjkdX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
mstx schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Daarom hebben wij gekozen om het maar zelf te doen; standaard ikea metod kasten + frontjes met eigen greeplijsten. Is wat werk om de gaten te frezen maar dan heb je ook wat :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die fronten zijn afgestemd op de corpushoogte toch? Heb je de fronten dan ook ingekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 16:53
Op dit moment is de aannemer volop bezig met de afbouw van de nieuwe woning. Voor de keuken ben ik bij een kleine winkelformule in het oosten van het land geweest.

Het betreft een Rotpunkt keuken met Electrolux apparatuur. De totaalprijs lijkt schappelijk, er lijkt wel wat te besparen als je bij IKEA de kasten gaat kopen en de apparatuur online koopt. Maar ik kan lastig inschatten wat het kwaliteitsverschil van IKEA en deze Rotpunkt gaat zijn. Misschien kunnen jullie hier verheldering in scheppen en iets zinnigs zeggen over de prijs?

Members only: De offerte & tekening
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoe schatten jullie deze offerte in? Ik heb nog een afspraak staan bij een Kvik-dealer in de buurt, zou die in een vergelijkbare range uitkomen, of zit Kvik beduidend hoger?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:09:
[...]

Die fronten zijn afgestemd op de corpushoogte toch? Heb je de fronten dan ook ingekort?
Bovenste laderails 1 gaatje hoger (+5cm) en dan van de geleider zelf de bovenste rij gaatjes ipv de onderste (-2cm) zodat hij in totaal 3cm hoger komt te zitten, en dan kun je de bovenste greeplijst op het kastje laten rusten, dan moet daar nog een frame achter en het werkblad wordt dan 5cm hoger dus we hebben een wat lagere plint.
Het werkt dus alleen als je overal 2 lades boven elkaar gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExoFun
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:59
We zijn momenteel ook bezig met onze nieuwbouwwoning en zijn nu bezig om te bepalen waar we precies ons kook eiland willen gaan plaatsen. Dit is volgens de projectontwikkelaar (van Wanrooij) een standaard indeling en hebben ons eerste advies gesprek gehad met aangesloten keukenleverancier.

Members only: title

[ Voor 3% gewijzigd door ExoFun op 22-07-2025 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 16:53
Zelf zou ik bij die keukenruimte niet kiezen voor een kookeiland. Gebaseerd op een totale kamerbreedte van 3,5m, hou je tussen de wand en het eiland en het eiland en de keukenwand maar 1m over als tussenruimte. Vooral als je vanuit de entree binnen komt, loop je denk ik voor je gevoel gelijk tegen dat eiland aan.

Is een L-keuken met een schiereiland geen idee? Dan hou je misschien een prettigere verkeersruimte over vanuit de entree de keuken in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExoFun
Mr. Inspire schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:39:
Zelf zou ik bij die keukenruimte niet kiezen voor een kookeiland. Gebaseerd op een totale kamerbreedte van 3,5m, hou je tussen de wand en het eiland en het eiland en de keukenwand maar 1m over als tussenruimte. Vooral als je vanuit de entree binnen komt, loop je denk ik voor je gevoel gelijk tegen dat eiland aan.

Is een L-keuken met een schiereiland geen idee? Dan hou je misschien een prettigere verkeersruimte over vanuit de entree de keuken in.
Kamergedeelte van de woonkamer zal wel iets groter zijn als 5 meter breed.

We zaten te denken om een schuifdeur te nemen na de entree om de doorloop overzichtelijker te maken en hierdoor meer ruimte creeren.

Is bij een L keuken niet heel veel "dode ruimte" in deze situatie en breek je de kamer op in 2 verschillende ruimtes zonder ze met elkaar te verbinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:30
ExoFun schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:44:
We zijn momenteel ook bezig met onze nieuwbouwwoning en zijn nu bezig om te bepalen waar we precies ons kook eiland willen gaan plaatsen. Dit is volgens de projectontwikkelaar (van Wanrooij) een standaard indeling en hebben ons eerste advies gesprek gehad met aangesloten keukenleverancier.

***members only***
Bij sommige woningen vraag je je echt af waar de architect was met zijn gedachten bij het maken van de indeling. Je hebt maar 1 wand waar je iets tegenaan kan zetten. De andere wanden hebben deuren, ramen en of hoeken.
Met een schuifdeur wordt de ruimte inderdaad wat makkelijker toegankelijk, maar bedenk dat je een eiland nooit even opzij kunt schuiven als er iets groots naar binnen moet, zoals een bank of bed. Bij jou moet het in diezelfde ruimte ook nog een draai maken als het naar boven moet. Een open ruimte in de keuken zou daarom niet verkeerd zijn, ook al voelt het voor jou als dode ruimte. Het is een ruimte waar veel verkeer is, van buiten naar binnen en vv en ook doorloop naar toilet. Sowieso wil je in een keuken de ruimte hebben. Ik zou ook een L kiezen, met een eilandje bij de woonkamer, zodat je daar ook kunt landen voor gezelschap of ontbijt.

In jouw voorstel zie ik veel ruimte bij het raam, heb je daar een bedoeling mee? En is dat raam tot op de grond, of kun je daar bijvoorbeeld een lage kast plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExoFun
Toke_gt schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:54:
[...]

Bij sommige woningen vraag je je echt af waar de architect was met zijn gedachten bij het maken van de indeling. Je hebt maar 1 wand waar je iets tegenaan kan zetten. De andere wanden hebben deuren, ramen en of hoeken.
Met een schuifdeur wordt de ruimte inderdaad wat makkelijker toegankelijk, maar bedenk dat je een eiland nooit even opzij kunt schuiven als er iets groots naar binnen moet, zoals een bank of bed. Bij jou moet het in diezelfde ruimte ook nog een draai maken als het naar boven moet. Een open ruimte in de keuken zou daarom niet verkeerd zijn, ook al voelt het voor jou als dode ruimte. Het is een ruimte waar veel verkeer is, van buiten naar binnen en vv en ook doorloop naar toilet. Sowieso wil je in een keuken de ruimte hebben. Ik zou ook een L kiezen, met een eilandje bij de woonkamer, zodat je daar ook kunt landen voor gezelschap of ontbijt.

In jouw voorstel zie ik veel ruimte bij het raam, heb je daar een bedoeling mee? En is dat raam tot op de grond, of kun je daar bijvoorbeeld een lage kast plaatsen?
Helaas kan je met die ruimte niet zoveel in verband een deur/raam komt zonder optie voor een kast.
We hebben het geluk dat we achterlangs via openslaande deuren nog diverse meubels naar binnen kunnen halen en niet alleen door de voordeur moet kunnen.

Members only: title

Ik heb inderdaad van andere toekomstige medebuurtbewoners gehoord dat een keukenadviseur het afraadde om kookeialnd te creeren in verband er weinig ruimte overblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:03
Ik ben me aan het oriënteren op de keukenindeling van mijn nieuwbouwappartement en ben benieuwd wat jullie van mijn ideeën vinden. Ik heb vier indelingen uitgewerkt en die deel ik hieronder. Bij elke optie zie ik zelf al wat voor- en nadelen, maar ik hoor graag jullie mening!

Algemene informatie:

De achterwand waar de keuken tegenaan komt, is 4,70 meter breed.

Aan de rechterzijde zit een raampartij van vloer tot plafond, die doorloopt tot 30 cm van de achterwand. Een keuken tegen de rechterwand is daarom niet mogelijk. Ik houd daarnaast graag zo’n 20 a 30 cm vrij tussen de keuken en het raam voor raambekleding.

In de linker hoge kast komt de koelkast met vriezer. In de rechter hoge kast de oven.

Optie 1
Lades links: 120 cm

Lades rechts: 110 cm
Dit is zo ingedeeld omdat het werkblad anders niet in één stuk naar binnen kan. In een ideale wereld had ik twee keer 120 cm gehad, maar dan zou ik een naad krijgen in het werkblad en een klein stuk van 10 cm.

Optie 2, 3 en 4
Lades zijn hier 100 cm breed

Dat vind ik optisch mooier én je hebt een extra kastje, bijvoorbeeld om een prullenbak in weg te werken

Qua netto opbergruimte lever ik wel iets in ten opzichte van optie 1, omdat de lades smaller zijn en de extra kast niet volledig benutbaar is omdat daar een prullenbank in komt.

Optie 2

Vind ik esthetisch het mooist

Kookplaat en wasbak zitten hier in een breder ladegedeelte, wat visueel rust geeft

Nadeel: je levert wat in op de bovenste lade, omdat daar de kookplaat (met geïntegreerde afzuiging) en wasbak in verwerkt zitten

Optie 3 en 4

Ook mooi, maar ik twijfel of de wasbak niet te ver in de hoek zit

De spoelbak is 40 cm breed en zou dan wat ‘weggemoffeld’ kunnen ogen, wat het geheel krap laat lijken

Wat vinden jullie van deze indelingen? Hebben jullie voorkeuren of ideeën waar ik nog niet aan heb gedacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGNL6GZK4_x_xWvosJ9_rQM6bCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jKp8vasrMuXgXEa86uouI2cY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:14
Nielster schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:54:
Ik ben me aan het oriënteren op de keukenindeling van mijn nieuwbouwappartement en ben benieuwd wat jullie van mijn ideeën vinden. Ik heb vier indelingen uitgewerkt en die deel ik hieronder. Bij elke optie zie ik zelf al wat voor- en nadelen, maar ik hoor graag jullie mening!

Algemene informatie:

De achterwand waar de keuken tegenaan komt, is 4,70 meter breed.

Aan de rechterzijde zit een raampartij van vloer tot plafond, die doorloopt tot 30 cm van de achterwand. Een keuken tegen de rechterwand is daarom niet mogelijk. Ik houd daarnaast graag zo’n 20 a 30 cm vrij tussen de keuken en het raam voor raambekleding.

In de linker hoge kast komt de koelkast met vriezer. In de rechter hoge kast de oven.

Optie 1
Lades links: 120 cm

Lades rechts: 110 cm
Dit is zo ingedeeld omdat het werkblad anders niet in één stuk naar binnen kan. In een ideale wereld had ik twee keer 120 cm gehad, maar dan zou ik een naad krijgen in het werkblad en een klein stuk van 10 cm.

Optie 2, 3 en 4
Lades zijn hier 100 cm breed

Dat vind ik optisch mooier én je hebt een extra kastje, bijvoorbeeld om een prullenbak in weg te werken

Qua netto opbergruimte lever ik wel iets in ten opzichte van optie 1, omdat de lades smaller zijn en de extra kast niet volledig benutbaar is omdat daar een prullenbank in komt.

Optie 2

Vind ik esthetisch het mooist

Kookplaat en wasbak zitten hier in een breder ladegedeelte, wat visueel rust geeft

Nadeel: je levert wat in op de bovenste lade, omdat daar de kookplaat (met geïntegreerde afzuiging) en wasbak in verwerkt zitten

Optie 3 en 4

Ook mooi, maar ik twijfel of de wasbak niet te ver in de hoek zit

De spoelbak is 40 cm breed en zou dan wat ‘weggemoffeld’ kunnen ogen, wat het geheel krap laat lijken

Wat vinden jullie van deze indelingen? Hebben jullie voorkeuren of ideeën waar ik nog niet aan heb gedacht?

[Afbeelding]
Optie 2 waarbij je het koken en spoelen omdraait, de vaatwasser onder de oven plaatst en werkt met 3 lades van 100cm onder je werkblad.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
Kapitein Merijn schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:59:
[...]

Optie 2 waarbij je het koken en spoelen omdraait, de vaatwasser onder de oven plaatst en werkt met 3 lades van 100cm onder je werkblad.
Wat een goed idee! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht! Ik loop alleen nog steeds tegen het probleem aan dat het werkblad niet in één stuk naar binnen kan; de maximale lengte is 290 cm. Tenzij ik alsnog kies voor een extra stuk van 10 cm met een naad.

Ik ga eens navragen of drie lades van 95 cm mogelijk zijn. Dan houd ik zo’n 65 cm over naast de keuken, wat ik eerlijk gezegd ook weer veel vind voor alleen een afvalbak, zonde van de ruimte. Misschien kan er een smalle lade van 30 cm bij voor kruiden en dergelijke... In dat geval zou het werkblad uit twee delen bestaan, waarbij het tweede deel niet 10, maar 40 cm is. Hoewel zo'n smalle lade ernaast ook weer afbreuk doet aan het lijnenspel. Lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Nielster schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:13:
[...]

Wat een goed idee! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht! Ik loop alleen nog steeds tegen het probleem aan dat het werkblad niet in één stuk naar binnen kan; de maximale lengte is 290 cm. Tenzij ik alsnog kies voor een extra stuk van 10 cm met een naad.

Ik ga eens navragen of drie lades van 95 cm mogelijk zijn. Dan houd ik zo’n 65 cm over naast de keuken, wat ik eerlijk gezegd ook weer veel vind voor alleen een afvalbak, zonde van de ruimte. Misschien kan er een smalle lade van 30 cm bij voor kruiden en dergelijke... In dat geval zou het werkblad uit twee delen bestaan, waarbij het tweede deel niet 10, maar 40 cm is. Hoewel zo'n smalle lade ernaast ook weer afbreuk doet aan het lijnenspel. Lastig...
Kijken naar een ander werkblad nog een optie? Er zijn ook leveranciers die 300cm of zelfs 320cm kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
SquareOne schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:49:
[...]

Kijken naar een ander werkblad nog een optie? Er zijn ook leveranciers die 300cm of zelfs 320cm kunnen leveren.
Een langer blad kan niet naar binnen worden gebracht, omdat het appartement zich op een hogere etage bevindt en het blad niet door de gang past, helaas. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 20:57
We gaan weer op zoek naar een keuken en willen dit keer de gok wagen om in Duitsland te kijken. Welke keukenzaken zijn volgens jullie echt de moeite waard om te bezoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Laatst online: 04-08 20:57
c.schoofs schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:18:
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw in dit forum en heb de afgelopen tijd aandachtig meegelezen. Wij staan op het punt om op zoek te gaan naar een keuken voor onze nieuwbouwwoning.

De verwachte oplevering van onze woning is Q3 2026. Bij het project zit een waardecheque voor de keuken inbegrepen van €3.500.- bij Bouwcenter Nobel. Dit is de aangesloten partij bij onze aannemer Roosdom Tijhuis.

Ik heb echter al meermaals gelezen dat een waardecheque vaak een wassen neus is en daarom lijkt het me goed om me breed te oriënteren. We weten in principe al goed wat we willen, alleen niet waar we dit vandaan gaan halen en wat een schappelijke prijs is.

Het moet een lange kastenwand (tot aan plafond of middels een koof) worden van 520CM met daar recht tegenover een kookeiland van zo’n 3.5-4M lengte. De kastenwand mag bestaan uit een stukje werkblad (soort koffie corner) en bijvoorbeeld 3x 60cm hoge kasten aan weerszijden. De apparatuur mag middensegment zijn, bestaande uit een grote koelkast, grote inductieplaat met afzuiging, grote vriezer, vaatwasser en een combi oven.

We denken aan greeploos donkere frontjes (zwart/bruin) met iets van een nerf erin en een marmerlook blad (gemaakt van composiet of laminaat oid). Onderstaand wat foto’s ter illustratie en een tekening van de ruimte.

Ik wil liever geen 20 keukenzaken bezoeken en gezien alle kosten van nieuwbouw hebben we ook geen oneindig budget. Daarom ben ik benieuwd naar jullie tips voor zaken met een goede prijs/kwaliteit verhouding voor een dergelijke opstelling/stijl. Duitsland mag ook!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Doe je zelf een plezier en heb geen verwachtingen bij Nobel prijs is 35-40% meer dan je ergens anders betaald voor een keuken, en niet eens beginnen over de badkamer en wc. Leuk dat Roosdom met nobel werkt, waarschijnlijk betaald Nobel een flink bedrag aan Roosdom voor de projecten, en willen ze het flinke terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
ExoFun schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:58:
[...]
Ik heb inderdaad van andere toekomstige medebuurtbewoners gehoord dat een keukenadviseur het afraadde om kookeialnd te creeren in verband er weinig ruimte overblijft.
Jammer van die hoge ramen. Echt waardeloos onderworpen, geen rekening gehouden met functionaliteit. Wat hebben medebuurtbewoners aan alternatieve indelingen voorgeschoteld gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-09 07:44
Kan ik ergens de verschillende type fronten en uitvoeringen van madebydas vinden? Zoek naar de
61A Deco 61 A uitvoeringen en Fino 01 B Acryl. Liefst met wat foto’s van voorbeeldkeukens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:14
Nielster schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:13:
[...]

100-80-100 is dan wellicht een optie. Dan houd je ook wat meer afzet ruimte over aan weerszijden.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
ExoFun schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:58:
[...]
Helaas kan je met die ruimte niet zoveel in verband een deur/raam komt zonder optie voor een kast.
Het is een kleine verbouwing (niet heel ingrijpend), maar als je de deur naar de hal een klein stukje opschuift, kun je tegen de muur tussen deur en trapkast twee hoge kasten met koel/vries en oven kwijt.
Ik heb de optie met het schierielandje ook even voor je geschetst. Misschien heb je er wat aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk_M9h1KFtwzPA-381qkCi2CVqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YuPsIJjkgirOdtODFnseVHr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9Yroi3lNPP9dKZZ-O4dZS_-dG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Umn2ZbJhworP8tGvXXzyILh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:08
Hi,

Ik ben een aantal maanden ingeloot om mijn eerste appartement te kopen. Uiteraard hier erg blij mee. Nu heb ik afgelopen zaterdag een keuken laten ontwerpen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
SurfBoy schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:06:
Hi,

Ik ben een aantal maanden ingeloot om mijn eerste appartement te kopen. Uiteraard hier erg blij mee. Nu heb ik afgelopen zaterdag een keuken laten ontwerpen.

***members only***
Komt er nog een aparte tafel of wordt de bar de primaire eetplek?

In een woonruimte van dit formaat zou ik geen dubbele ‘eetplek’ creëeren.

Je zou de U ook een kwart slag kunnen draaien en het kookgedeelte gewoon aan de wand doen zonder zitplek.

[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 23-07-2025 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SurfBoy
SquareOne schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Komt er nog een aparte tafel of wordt de bar de primaire eetplek?

In een woonruimte van dit formaat zou ik geen dubbele ‘eetplek’ creëeren.
Het idee is om inderdaad de bar als primaire eetplek te gebruiken. Ik ben alleenstaand en ik verwacht dat er niet vaak met dusdanig veel mensen gegeten wordt dat ik plekken tekort kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
SurfBoy schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:25:
[...]

Het idee is om inderdaad de bar als primaire eetplek te gebruiken. Ik ben alleenstaand en ik verwacht dat er niet vaak met dusdanig veel mensen gegeten wordt dat ik plekken tekort kom.
En al een beeld hoe je dit zithoek / tv wilt positioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
SquareOne schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:29:
[...]

En al een beeld hoe je dit zithoek / tv wilt positioneren?
Ik denk dat ik de tv zal plaatsen tegen de muur van de slaapkamer aan met de zithoek op een aantal meter afstand ervan. Op deze manier kan je achter de zithoek langs naar de buitenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Iemand een suggestie om een showroomkeuken op de kop te tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrsOne
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-08 00:52
Ik wilde advies vragen over de indeling van mijn keuken (betreft nieuwbouw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b87nhk59CtW-dqZyHhUWLKrDC4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDu26NWruPPQWXzOGpzuURQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1P6sh_f9BA0tJYonA0jNsBJSE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Yj4of8rZ0tz7Uj5Psfi0WAFF.png?f=user_large

Zoals te zien op de foto, is er beperkt ruimte door de L-vormige keukenindeling. Paar vragen:
  • Is het mogelijk om een afzuigkap te integreren in de inductiekookplaat?
    Volgens de keukenboer zou dit niet kunnen vanwege de oven die eronder zit. Maar als het wél mogelijk is, dan levert dat ruimte op om boven extra kasten te plaatsen.
  • Zou een klein keukeneiland (eventueel zonder kookplaat) een slimme oplossing zijn gezien de beperkte werkruimte?
    Het nadeel is dat ik de aansluitingen voor de kookplaat en/of keukeneiland niet heb laten aanpassen. Ik weet niet of het een probleem vormt met de vloerverwarming/koeling, als ik een keukeneiland zou willen opstellen en of dit achteraf nog makkelijk kan.
  • Voor de keuken op de foto, is €11.000 een redelijke prijs voor deze opstelling?
    Dit bedrag is inclusief alle Siemens-apparatuur en werd aangeboden door een Duitse keukenleverancier. De stijl is zoals op de foto te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaaktrekhaakk
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-09 22:08
Graag wil ik een nieuwe keuken bij IKEA kopen en laten installeren in mijn appartement op de 5e verdieping (zonder lift), echter bezorgt en installeert IKEA alleen tot de 4e verdieping. Zelf ben ik niet handig en laat de installatie liever door andere uitvoeren.
Heeft iemand hier ervaring mee gehad? Wat zijn mijn beste opties?
De installatie door een derde partij laten uitvoeren? Zo ja, iemand ervaring met bedrijven in Amsterdam?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmpone
lastig, Ikea installeert niet zelf maar heeft daar zzp-ers voor aan het werk. Misschien kun je erachter komen wie dit zijn en deze eens direct vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:04
sjaaktrekhaakk schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:53:
Graag wil ik een nieuwe keuken bij IKEA kopen en laten installeren in mijn appartement op de 5e verdieping (zonder lift), echter bezorgt en installeert IKEA alleen tot de 4e verdieping. Zelf ben ik niet handig en laat de installatie liever door andere uitvoeren.
Heeft iemand hier ervaring mee gehad? Wat zijn mijn beste opties?
De installatie door een derde partij laten uitvoeren? Zo ja, iemand ervaring met bedrijven in Amsterdam?

Alvast bedankt.
Verhuisbedrijf met verhuislift keuken naar 5e laten transporteren en IKEA (of zzp’er) alsnog laten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaaktrekhaakk
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-09 22:08
rover12345 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Verhuisbedrijf met verhuislift keuken naar 5e laten transporteren en IKEA (of zzp’er) alsnog laten installeren?
Ik had dit ook al voorgesteld bij IKEA, maar aangezien ze het zelf dan niet kunnen leveren, willen ze het ook niet installeren.
Ik vind het zelf geen probleem om het via verhuislift naar boven te krijgen. Alleen zou ik dan inderdaad het moeten laten installeren door een ander bedrijf of zzp'er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
sjaaktrekhaakk schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:09:
[...]

Ik had dit ook al voorgesteld bij IKEA, maar aangezien ze het zelf dan niet kunnen leveren, willen ze het ook niet installeren.
Ik vind het zelf geen probleem om het via verhuislift naar boven te krijgen. Alleen zou ik dan inderdaad het moeten laten installeren door een ander bedrijf of zzp'er.
Die zijn er wel hoor. Zoek maar op montage ikea keuken en je krijgt bedrijven die dat specifiek doen. Vast ook in jouw omgeving.
Ik vind Ikea overigens best heel duur in de montagekosten, dus wellicht ben je ook nog goedkoper uit (zelf geen ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExoFun
Toke_gt schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:05:
[...]

Het is een kleine verbouwing (niet heel ingrijpend), maar als je de deur naar de hal een klein stukje opschuift, kun je tegen de muur tussen deur en trapkast twee hoge kasten met koel/vries en oven kwijt.
Ik heb de optie met het schierielandje ook even voor je geschetst. Misschien heb je er wat aan.
[Afbeelding][Afbeelding]
Bedankt voor de schets. Ik verwacht nog wel dat we voor een kookeiland gaan door hem met de woonkamer te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertchristian
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01:07
Beste mensen!

Eerste post hier, maar heb lang mee kunnen gluren in deze topic. Op dit moment zijn we aan het oriënteren op een keuken voor een nieuwbouwwoning. We zijn benieuwd wat een schappelijke prijs is voor het aantal m2 meters. Bijgaand een tekening van hoe de keuken er een beetje uit moet komen te zien.

Aan de onderkant van links naar rechts (deze kant wordt een lage kant):
- Vaatwasserkast (60cm kast)
- Diepe spoelbak met quooker flex (60cm kast)
- Kast met 2 lades (60cm kast)
- inductiekookplaat (ingebouwde afzuiging) met daaronder 2 lades (120cm kast)
- Hoek in de bar met een le-manskast
- Bar zelf van 150cm lang. In de bar komst naast de le-manskast nog een kleine kast van 30cm met 2lades.
- Het werkblad wordt composiet met kastjes met houtstructuur (japandi stijl). Werkblad wordt 4cm dik en werkhoogte is waarschijnlijk 94,5cm hoog
- lengte van de keuken is 4180cm
- breedte van de keuken is 2590cm
- alles greeploos

Lengte woning totaal is 11.4m en 5m breed

Aan de andere kant (bovenin van de tekening) komt een hoge mkastenwand met 4 kasten naast elkaar. Van links naar rechts:
- grote koelkast (kast 60cm).
- grote vriezer en daarboven een combi-oven (kast 60cm)
- open nis in het midden met een kast eronder en erboven (60cm)
- grote kast misschien met plankjes (60cm kast)

Qua apparatuur denken wij voor nu aan Bora (inductie) en verder Bosch. Of hebben jullie tips voor apparatuur in de zin van merk (bosch, bora, aeg, siemens, of gewoon de Ikea?)

Het is mijn eerste post, dus misschien mis ik nog iets in mijn uitleg. Laat het maar weten!

We zijn een beetje benieuwd wat ongeveer een richtprijs kan zijn voor zo’n keuken (al blijft de prijs altijd afhankelijk van meerdere factoren. Zijn we van bewust).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQ3ebx4j2FHDk6YGe1kNY7PGpLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fngry7bZzPpRDNKTGEkZJ3Ri.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
albertchristian schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 05:19:
Beste mensen!

Eerste post hier, maar heb lang mee kunnen gluren in deze topic. Op dit moment zijn we aan het oriënteren op een keuken voor een nieuwbouwwoning. We zijn benieuwd wat een schappelijke prijs is voor het aantal m2 meters. Bijgaand een tekening van hoe de keuken er een beetje uit moet komen te zien.

- Bar zelf van 150cm lang. In de bar komst naast de le-manskast nog een kleine kast van 30cm met 2lades.
- Het werkblad wordt composiet met kastjes met houtstructuur (japandi stijl). Werkblad wordt 4cm dik en werkhoogte is waarschijnlijk 94,5cm hoog
- alles greeploos

Aan de andere kant (bovenin van de tekening) komt een hoge mkastenwand met 4 kasten naast elkaar. Van links naar rechts:

Qua apparatuur denken wij voor nu aan Bora (inductie) en verder Bosch. Of hebben jullie tips voor apparatuur in de zin van merk (bosch, bora, aeg, siemens, of gewoon de Ikea?)

Het is mijn eerste post, dus misschien mis ik nog iets in mijn uitleg. Laat het maar weten!

We zijn een beetje benieuwd wat ongeveer een richtprijs kan zijn voor zo’n keuken (al blijft de prijs altijd afhankelijk van meerdere factoren. Zijn we van bewust).

[Afbeelding]
Ga je die bar echt gebruiken? Zonder bar kan je meer kastruimte maken, kan je makkelijker de keuken in en zal het ruimer ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 23:46
Bij levering van de keuken bleek dat de Siemens IQ700 combi-oven een probleem had met de magnetronfunctie. Die leverde een foutmelding op. Omwille van de snelheid adviseerde de keukenleverancier om hierover contact op te nemen met Siemens.

Ik heb contact opgenomen en binnen een week stuurde Siemens een monteur. De ventilator voor de magnetron bleek niet aangesloten te zijn. Dit heeft hij gedaan. Helaas bleek de ventilator ook verbogen en veel lawaai te maken. Hij had een vervangende ventilator bij zich, maar die bleek niet te passen. Er moet een nieuwe afspraak gemaakt worden.

Na zes weken heb ik Siemens maar weer gebeld. Zij geven aan dat er een melding is gemaakt bij de fabriek, maar dat onbekend is of en wanneer een vervangende ventilator geleverd kan worden. De klantenservice kan niets voor mij betekenen en heeft aangegeven dat ik een klacht moet indienen bij Siemens.

Erg bijzonder. Als je geen vervangend onderdeel kan leveren, zou ik verwachten dat ze aanbieden om een nieuwe oven te leveren. Zoiets als dit heb ik nooit eerder meegemaakt. Juist bij Siemens had ik wel hogere verwachtingen.

Verder heb ik nog een discussie over de verlengde garantie. Als je 4 apparaten van Siemens tegelijk koopt, kan je de garantie verlengen van 2 naar 5 jaar als je de apparaten binnen 90 dagen na levering registreert. Ik heb nu 4 apparaten, maar de kookplaat is beschadigd geleverd en wordt binnenkort vervangen. Er moet ook nog een tweede oven komen. De keukenwinkel had de verkeerde geleverd. Deze is teruggenomen en de goede wordt binnenkort nageleverd. De vraag is natuurlijk of de nageleverde oven en kookplaat straks ook nog onder de verlengde garantie kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertchristian
nooberke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:18:
[...]

Ga je die bar echt gebruiken? Zonder bar kan je meer kastruimte maken, kan je makkelijker de keuken in en zal het ruimer ogen.
Dankjewel voor je reactie/tip! Ik weet wel dat we de bar vaak gaan gebruiken. We wonen nu in een klein huurappartement en pakken vaak een stoel om in de keuken te zitten als de ander kookt (praten, gezelschap houden). Met een eengezinswoning gaan we dat denk ik vaker doen, vooral nu we een kleintje erbij hebben. Het zal niet 24/7 zijn, maar wel meer dan gemiddeld. Maar jouw tip hebben we wel in gedachte, want hoe meer kastruimte hoe beter.. maar zo’n bar geeft ons wel een fijn gevoel.

Heb je wel enig idee wat een richtprijs is voor zo’n opstelling als dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 08:18
GvNL schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:32:
Bij levering van de keuken bleek dat de Siemens IQ700 combi-oven een probleem had met de magnetronfunctie. Die leverde een foutmelding op. Omwille van de snelheid adviseerde de keukenleverancier om hierover contact op te nemen met Siemens.

Ik heb contact opgenomen en binnen een week stuurde Siemens een monteur. De ventilator voor de magnetron bleek niet aangesloten te zijn. Dit heeft hij gedaan. Helaas bleek de ventilator ook verbogen en veel lawaai te maken. Hij had een vervangende ventilator bij zich, maar die bleek niet te passen. Er moet een nieuwe afspraak gemaakt worden.

Na zes weken heb ik Siemens maar weer gebeld. Zij geven aan dat er een melding is gemaakt bij de fabriek, maar dat onbekend is of en wanneer een vervangende ventilator geleverd kan worden. De klantenservice kan niets voor mij betekenen en heeft aangegeven dat ik een klacht moet indienen bij Siemens.

Erg bijzonder. Als je geen vervangend onderdeel kan leveren, zou ik verwachten dat ze aanbieden om een nieuwe oven te leveren. Zoiets als dit heb ik nooit eerder meegemaakt. Juist bij Siemens had ik wel hogere verwachtingen.

Verder heb ik nog een discussie over de verlengde garantie. Als je 4 apparaten van Siemens tegelijk koopt, kan je de garantie verlengen van 2 naar 5 jaar als je de apparaten binnen 90 dagen na levering registreert. Ik heb nu 4 apparaten, maar de kookplaat is beschadigd geleverd en wordt binnenkort vervangen. Er moet ook nog een tweede oven komen. De keukenwinkel had de verkeerde geleverd. Deze is teruggenomen en de goede wordt binnenkort nageleverd. De vraag is natuurlijk of de nageleverde oven en kookplaat straks ook nog onder de verlengde garantie kunnen vallen.
Dit kan niet jouw probleem zijn. Dat je er mee akkoord bent gegaan het probleem zelf bij Siemens aan te melden betekent niet dat de keukenleverancier niet gewoon verantwoordelijk blijft aangezien hij een defect product geleverd. Nu Siemens dat niet op redelijke termijn op kan lossen moet de keukenleverancier gewoon over de brug komen met een oplossing.

Heb je dit al opgenomen met de keukenleverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGtb1FjYleBH5JShPukKLnxGLMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8No2vmuPTNuC2Py11g5Hyq4.png?f=fotoalbum_large

Zie hierboven een plattegrond van de woning. We hadden het idee om de keuken in het hart te plaatsen van het huis. Dit is de ruimte met de ronde erker. Dit is een ruimte van 3,60 x 6,74 (incl erker/ deze start bij 4,94).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NH8TvDpF2i71hp0QpIwBoqjMkVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xF7jvr8SMXhDughilECGqoEZ.png?f=fotoalbum_large

We willen graag een groot kookeiland plaatsen van 3,00x1,00m met daaraan vast een bartafel aanvullend circa 0,8m. Het kookeiland komt met ronde hoeken. Tegen de wand plafondhoge kasten (liefst ook nog met verborgen deuren naar de werkkamer).

Wat vinden jullie van de verhoudingen en opstelling? Wordt het kookeiland hierdoor een eyecatcher of is het tot much voor de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmpone
Ik zie niet goed hoeveel ruimte je overhoud rond het eiland. Ik vind die ruimte wel erg leuk gekozen, de oude plek van de keuken vind ik eigenlijk veel minder passend. Een verborgen (taats?) deur zit ik bij ons ook nog aan te denken, dus daar ben ik wel fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
pmpone schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:05:
Ik zie niet goed hoeveel ruimte je overhoud rond het eiland. Ik vind die ruimte wel erg leuk gekozen, de oude plek van de keuken vind ik eigenlijk veel minder passend. Een verborgen (taats?) deur zit ik bij ons ook nog aan te denken, dus daar ben ik wel fan van.
Breedte: ruimte is 3,60 = 0,6m hoge kast, 1,0m loopruimte, 1,0m kookeiland en 1,0m loopruimte (tot klein muurtje.

Lengte: Vanaf gang 1,14m tot kopse kant en vanuit verste punt erker 1,80 tot bar aan raamzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmpone
BIj binnen lopen van de ruimte loop je natuurlijk wel altijd tegen de kopse kant van het eiland aan. Ik heb geen idee hoe dat bevalt om het zo maar te zeggen. Draait die deur de ruimte in of juist de hal in?
Dat is voor zover ik het kan zien (als leek) het enige puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Laatst online: 12-09 07:38
GvNL schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:32:

Voor de snelheid contact opnemen met de fabrikant? 8)7
Het is de verantwoordelijkheid van de keukenleverancier. Dat blijkt ook, door foutieve montage werkt het allemaal niet naar behoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_2025
  • Laatst online: 31-08 08:45
Hallo medehulpen,

ik moet een keuken kiezen voor een nieuwbouwproject en hiervoor heb ik 3 offertes ontvangen.
Eén van de gekozen keukensupplier van het bouwbedrijf. De keukensupplier is Eigenhuis en zij bieden een Hacker Concept 130 aan voor 28.500 euro.
De andere twee keukenspecialisten die ik heb benaderd. Eén is een lokale winkel die een Ballerina Resopal Pro aanbiedt voor 29.350 euro.
Een andere beroemde Duitse aanbieder biedt een Schuller Contour aan voor 28.700 euro.
Alle offertes zijn nu appels met appels te vergelijken.
Ik ben tevreden met het ontwerp en de indeling.
Zou iemand willen helpen met de prijsinschatting? Betaal ik meer?
Ik heb gelezen dat Ballerina Resopal beter is dan Schuller of Hacker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztqKOouh-inNOUs5RheCR1fOCN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhrWdVcn7T9fIUvUqdmfsZ3S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nTrprOAzyYztRXkQynihTTWrZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLbwa91lRKVGcXuxDGLw53IS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUNbMDXdARO_P3Gn9Xscm2KwhzQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLtfFW7dH5zxbAQ61k1jmtJE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gFeztSjL-Wgke_gpR1j4GhHEas=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drqSN243Xc5gdxoyq2pIaiWE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/si638U-QTucywVbsO1l9Av5l1fY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsA1vAetYo7pI31KNgdPB8Bs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xxFbcRD0kTtOF5SaXw-B29n3Rg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRtLuweKVKZj68SbeYg4s3st.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KDYlTPDLWM2iMZ_6BtORFYUUZk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwXerdNayh3frKMTJTs9PVqe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHFfkMKkMaqHCe6EFv4TX91Curo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2yhSgtT5MoymAueD7CT97S1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTZImW_EF1BVNT1aMSKP5vBnE3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CuhwquBjqW84TIW5aAcB3i3U.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oE08UhjlWi3AlwIzLhoN2LFF0Yo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZwIuys6XDxb1kBX5TnZtsHU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AL-q7Kul1-G3_fGFXat_Z2PBTAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZQFTpZ8Er2nBWHs9fd2R1Hp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 63% gewijzigd door hans_2025 op 26-07-2025 10:34 . Reden: update2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Wat is een handige keukenonline tool waar je ook wat meer keus hebt qua stijlen e.d. Heb namelijk wat geprobeerd met:
* Floorplanner: ideaal voor idee te krijgen van de ruimte, maar weinig mogelijkheden om een beetje keuken van deze tijd en zeker specifieke bar te ontwerpen.
* Keukenatlas: heb moeite om de ruimte te definitieren, omdat het niet een standaard vorm ruimte is maar met een halfronde erker.
* Ikea: ruimte definiëren lukt wat fijnen, omdat je gewoon de muren kan tekenen, maar mis hier juist wat mogelijkheden om een bartafel aan een kookeiland vast te maken. Liefst zoek ik een planner waar je gewoon losse elementen, zoals een blad onderstel etc. kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:34
Knippen en plakken in schaal, kan je makkelijker schuiven met de elementen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-09 22:21
(jarig!)
albertchristian schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 05:19:
Beste mensen!

- alles greeploos

[Afbeelding]
Grappig, wij zijn voor bijna dezelfde maat en opstelling aan het kijken, we zijn echter toch van mening dat die doorgang nogal beperkt is.

Daarom toch voor een U opstelling gegaan en onder het raam door laten tekenen. Hierdoor hebben we veel meer keuken / werkblad. Waar heb je precies nieuwbouw gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 16:27
Wij zijn momenteel ook aan het rondkijken voor een keuken in onze nieuwbouwwoning. Onderstaand een plattegrond wat we willen:
  • Een ca. 3,5m lange kastenwand 40cm diep van vloer tot plafond (2,63m) met;
  • Een keukenblok zonder bovenkasten van ca. 4m lang en 65cm diep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKscbDyndZjgKnLdH9hpS293_FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALtdJTpAgqJ9Ht6lsGkFvCdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien het al snel vrij duidelijk werd dat we met de keukenleverancier van de aannemer er vanwege de prijs niet uit gingen komen, zijn we vanwege de positieve verhalen als eerste bij Akzent en Ekelhoff in Nordhorn (D) gaan kijken. Om hun prijzen ten opzichte van de Nederlandse markt te kunnen beoordelen, zijn we tot slot ook bij Koolschijn in Delft gaan kijken. Zie onderstaand de resultaten.

Gemene deler:
  • Volledig greeploze keuken
  • Kwartscomposiet keukenblad 20 mm dik met 15 cm hoog vert. achterblad 12mm dik
  • Eenvoudigste Quooker met zeeppomp
  • Composiet spoelbak
  • Prijzen incl. inmeting, montage (door eigen personeel) en nazorg
NB: De Duitsers gaven alleen een totaalprijs van de keuken. Apparatuurprijzen zijn bij hen o.b.v. Idealo.de bepaald. Koolschijn gaf de catalogusprijzen en berekende onnavolgbaar wat korting. De prijsvergelijking is uiteraard ietwat appels met peren vergelijken, maar geeft wel een indicatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIKjrkCTZxjQAq2XH30qjyFAQzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wktvXf95j5U1G12XiWaAMlbw.jpg?f=fotoalbum_large

Wij waren eerlijk gezegd enigszins (positief) verbaasd over de prijzen van Koolschijn. De verhalen dat de keukens in Duitsland altijd minimaal duizenden euro's goedkoper zijn, lijkt dus niet altijd waarheid. Of zien we nu enorme dingen in de vergelijking over het hoofd?

Volgens de eerste pagina van dit topic vallen de kwaliteiten van de kastjes (m.u.v. SieMatic) allemaal in dezelfde midden-hoog categorie. Maar we horen graag jullie mening, ervaringen, en tips!

In Duitsland gaven ze aan dat zij, in tegenstelling tot Nederlandse leveranciers, de kookplaten en spoelbakken helemaal vlak in het werkblad kunnen infrezen, wat natuurlijk erg fraai is. Koolschijn gaf aan het ook te kunnen, maar daar hebben we onze twijfels bij.

Als we puur op prijs selecteren gaat onze voorkeur naar het huismerk van Koolschijn, zeker als we nog over de prijs kunnen onderhandelen. Voor die paar euro's meer gaan we liever met een lokale, Nederlandse zaak in zee. Onderhandelen hebben we overigens bij alle drie de partijen nog niet gedaan. De Duitsers gaven echter aan al erg scherp geprijsd te zijn en dat eventuele korting hoogstens een paar honderd in plaats van een paar duizend euro zal bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
pmpone schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:05:
Zijn bij een interieurbouwen geweest en die wees op twee mogelijkheden. Inderdaad een taatsdeur of een deur waarbij ze de kozijn in de keukenkast wegwerken. Uitvoering kan dan van een baarddeur in dezelfde look worden gemaakt.

Iemand verder nog voorbeelden of ideeën om een inbouw- en combioven te verbergen in hoge kasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
albertchristian schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:40:
[...]
Dankjewel voor je reactie/tip! Ik weet wel dat we de bar vaak gaan gebruiken. We wonen nu in een klein huurappartement en pakken vaak een stoel om in de keuken te zitten als de ander kookt (praten, gezelschap houden). Met een eengezinswoning gaan we dat denk ik vaker doen, vooral nu we een kleintje erbij hebben.
Ik snap het idee van de bar, zeker als je een kind hebt. Misschien heb je iets aan onderstaand idee. Zo komt de kast ook niet voor het raam (neemt ook licht weg) en je houdt de brede doorloop. Een nis wilde je toch al, deze is 1.80 ipv 60, dat geeft meteen meer mogelijkheden. Indeling spoelen/koken/zitten kun je uitaard variëren, ik wilde je vooral de mogelijkheden laten zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp14Ue-n5xjXQBY7J9_TPhm3goU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G5UE8TmyLvy0BjSX8erkj4WR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertchristian
madtraxx schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:02:
[...]

Grappig, wij zijn voor bijna dezelfde maat en opstelling aan het kijken, we zijn echter toch van mening dat die doorgang nogal beperkt is.

Daarom toch voor een U opstelling gegaan en onder het raam door laten tekenen. Hierdoor hebben we veel meer keuken / werkblad. Waar heb je precies nieuwbouw gekocht?
Grappig! Op hoeveel cm doorgang kwamen jullie dat de ruimte beperkt is? Wij wilde eerst een U opstelling onder het raam door, maar kwamen erachter dat we het niet heel mooi vinden omdat het raam best heel laag is ingetekend door de bouwer.. is dat bij jullie anders? Voor ons gevoel hebben we nu best veel keuken maar zonder bar wordt het wel groter/beter (wel nog in parallel opstelling). Ben ook benieuwd welke richtprijs jullie hebben gekregen voor jullie keukenopstelling, goede prijs?

Nieuwbouw trouwens in Hellevoetsluis. En jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
Drakentemmer schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:22:
Wij zijn momenteel ook aan het rondkijken voor een keuken in onze nieuwbouwwoning. Onderstaand een plattegrond wat we willen:
  • Een ca. 3,5m lange kastenwand 40cm diep van vloer tot plafond (2,63m) met;
  • Een keukenblok zonder bovenkasten van ca. 4m lang en 65cm diep.
[Afbeelding]

Aangezien het al snel vrij duidelijk werd dat we met de keukenleverancier van de aannemer er vanwege de prijs niet uit gingen komen, zijn we vanwege de positieve verhalen als eerste bij Akzent en Ekelhoff in Nordhorn (D) gaan kijken. Om hun prijzen ten opzichte van de Nederlandse markt te kunnen beoordelen, zijn we tot slot ook bij Koolschijn in Delft gaan kijken. Zie onderstaand de resultaten.

Gemene deler:
  • Volledig greeploze keuken
  • Kwartscomposiet keukenblad 20 mm dik met 15 cm hoog vert. achterblad 12mm dik
  • Eenvoudigste Quooker met zeeppomp
  • Composiet spoelbak
  • Prijzen incl. inmeting, montage (door eigen personeel) en nazorg
NB: De Duitsers gaven alleen een totaalprijs van de keuken. Apparatuurprijzen zijn bij hen o.b.v. Idealo.de bepaald. Koolschijn gaf de catalogusprijzen en berekende onnavolgbaar wat korting. De prijsvergelijking is uiteraard ietwat appels met peren vergelijken, maar geeft wel een indicatie.

[Afbeelding]

Wij waren eerlijk gezegd enigszins (positief) verbaasd over de prijzen van Koolschijn. De verhalen dat de keukens in Duitsland altijd minimaal duizenden euro's goedkoper zijn, lijkt dus niet altijd waarheid. Of zien we nu enorme dingen in de vergelijking over het hoofd?

Volgens de eerste pagina van dit topic vallen de kwaliteiten van de kastjes (m.u.v. SieMatic) allemaal in dezelfde midden-hoog categorie. Maar we horen graag jullie mening, ervaringen, en tips!

In Duitsland gaven ze aan dat zij, in tegenstelling tot Nederlandse leveranciers, de kookplaten en spoelbakken helemaal vlak in het werkblad kunnen infrezen, wat natuurlijk erg fraai is. Koolschijn gaf aan het ook te kunnen, maar daar hebben we onze twijfels bij.

Als we puur op prijs selecteren gaat onze voorkeur naar het huismerk van Koolschijn, zeker als we nog over de prijs kunnen onderhandelen. Voor die paar euro's meer gaan we liever met een lokale, Nederlandse zaak in zee. Onderhandelen hebben we overigens bij alle drie de partijen nog niet gedaan. De Duitsers gaven echter aan al erg scherp geprijsd te zijn en dat eventuele korting hoogstens een paar honderd in plaats van een paar duizend euro zal bedragen.
Koolschijn zit al zolang ik mij kan heugen in Delft en heeft een zeer goede reputatie. Gezien het verschil zou ik siematic bij ze ook overwegen, kijken waar je dan op uitkomt. En zoals je zegt is een Nederlandse partij gewoon fijn.

Het overgrote deel van de werkbladen in nederland komt bij Dekker Zevenhuizen vandaan en daar kun je de spoebakken en kookplaten gewoon vlak laten monteren. Dat wordt machinaal in Zevenhuizen gedaan en zo aangeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albertchristian
Toke_gt schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:25:
[...]

Ik snap het idee van de bar, zeker als je een kind hebt. Misschien heb je iets aan onderstaand idee. Zo komt de kast ook niet voor het raam (neemt ook licht weg) en je houdt de brede doorloop. Een nis wilde je toch al, deze is 1.80 ipv 60, dat geeft meteen meer mogelijkheden. Indeling spoelen/koken/zitten kun je uitaard variëren, ik wilde je vooral de mogelijkheden laten zien. [Afbeelding]
Super tof dat je dit hebt gedaan, waardeer het dankje! Het is een leuk idee, maar ik denk dat het wel lastig wordt qua uiteindelijke indeling. De kant waar je de spoelbak hebt getekend (beneden) dat blijft de lage kant bij ons. Dus de kastjes zullen onder het werkblad komen en het werkblad komt niet voorbij/over/door het raam. Geen idee waarom, maar de architect/bouwer van het project heeft ervoor gekozen om het vensterbank van het raam op 92cm vanaf de dekvloer te plaatsen en ook om het raam op 49.5cm te laten beginnen vanaf de muur (normaal is dat 60cm). Om het leuker te maken… de standaard en paralel keuken opstelling is zo ingericht dat de spoelbak en kookplaat aan de onderkant moet komen, veel keuze heb je niet. Het verplaatsen van leidingwerk naar de andere kant voor bijv. De spoelbak of vaatwasser is voor zover ik het zag niet mogelijk.

De bar is het meest leuk met uitzicht naar het raam, dus misschien moeten we bedenken dat een bar niet heel praktisch is, tenzij we de bar 120cm maken. Dan heb je voldoende ruimte over, maar een klein barretje. Ik ga jouw idee wel bespreken, misschien dat er een leuke alternatief mogelijk is met jouw opzet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
albertchristian schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:13:
[...]

Super tof dat je dit hebt gedaan, waardeer het dankje! Het is een leuk idee, maar ik denk dat het wel lastig wordt qua uiteindelijke indeling. De kant waar je de spoelbak hebt getekend (beneden) dat blijft de lage kant bij ons. Dus de kastjes zullen onder het werkblad komen en het werkblad komt niet voorbij/over/door het raam. Geen idee waarom, maar de architect/bouwer van het project heeft ervoor gekozen om het vensterbank van het raam op 92cm vanaf de dekvloer te plaatsen en ook om het raam op 49.5cm te laten beginnen vanaf de muur (normaal is dat 60cm). Om het leuker te maken… de standaard en paralel keuken opstelling is zo ingericht dat de spoelbak en kookplaat aan de onderkant moet komen, veel keuze heb je niet. Het verplaatsen van leidingwerk naar de andere kant voor bijv. De spoelbak of vaatwasser is voor zover ik het zag niet mogelijk.

De bar is het meest leuk met uitzicht naar het raam, dus misschien moeten we bedenken dat een bar niet heel praktisch is, tenzij we de bar 120cm maken. Dan heb je voldoende ruimte over, maar een klein barretje. Ik ga jouw idee wel bespreken, misschien dat er een leuke alternatief mogelijk is met jouw opzet!
Laat het je inspireren :-). En laat je vooral ook niet beperken tot wat je projectontwikkelaar wil uitvoeren. Elektriciteit naar de andere kant brengen kan zeker wel, alleen zit dat misschien niet bij de standaard opties. Of zij willen het niet voor je doen. Maar dan is er altijd nog de optie om het na oplevering zelf te laten doen. Heb je later je keuken, maar wel de keuken zoals jullie ‘m willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-09 22:21
(jarig!)
albertchristian schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Grappig! Op hoeveel cm doorgang kwamen jullie dat de ruimte beperkt is? Wij wilde eerst een U opstelling onder het raam door, maar kwamen erachter dat we het niet heel mooi vinden omdat het raam best heel laag is ingetekend door de bouwer.. is dat bij jullie anders? Voor ons gevoel hebben we nu best veel keuken maar zonder bar wordt het wel groter/beter (wel nog in parallel opstelling). Ben ook benieuwd welke richtprijs jullie hebben gekregen voor jullie keukenopstelling, goede prijs?

Nieuwbouw trouwens in Hellevoetsluis. En jullie?
Er bleef iets van een meter over, maar dat vind ik persoonlijk te weinig.

Aan je verhaal met de dekvloer weet ik precies waar je iets hebt gekocht 😆

Check je PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertchristian
madtraxx schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:14:
[...]

Er bleef iets van een meter over, maar dat vind ik persoonlijk te weinig.

Aan je verhaal met de dekvloer weet ik precies waar je iets hebt gekocht 😆

Check je PM
Haha wat grappig! PM terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinchento
Hoi Tweakers,

Nog 1 hier die graag jullie advies/tips ontvangt; we zullen verhuizen en daarbij een nieuwe keuken willen plaatsen. Hieronder onze wensen/ideeën en uitkomst van 1e keukenwinkel.

- Parralel opstelling
- Veel opberg/kastruimte
- Greeploos, maar wel met goede grip
- Kookplaat met afzuiging, met filters, geen zin in gedoe naar buiten
- Composiet werkblad i.v.m. hete pannen en geen zin in afbreken stukjes (keramiek)
- Ingebouwde hoge vriezer + hoge koelkast

- Afmetingen deel 1 (gootsteen) = 360cm x 60cm
- Afmetingen deel 2 (kookplaat) = 260cm x 72cm

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
vinchento schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:53:

Nog 1 hier die graag jullie advies/tips ontvangt; we zullen verhuizen en daarbij een nieuwe keuken willen plaatsen. Hieronder onze wensen/ideeën en uitkomst van 1e keukenwinkel.

***members only***
Ik vind de prijs niet verkeerd. Tuurlijk is het goedkoper als je zelf alles bij elkaar scharrelt en installeert of door vrienden laat installeren. Maar vlak niet uit wat dat kan betekenen als werkblad net niet goed past of als apparatuur niet goed wordt aangesloten. Alles in een hand geven is dan best heel prettig.
Je bent bij 1 zaak geweest, vergelijk nog met 1-2 anderen voor dezelfde opstelling en oordeel dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qy6bmL-7tkkt7kGwy8BntERF_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/py0HMzO6TaUCzhBEXAijZs2q.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk maar met sketchup aan de slag gegaan. Dit is ons idee. Vd week bij een interieurbouwer geweest, die ons goed kan helpen. Kookeiland is in totaal incl. bar 3,80x1,00m en tussen de kasten van 0,60m zit een verborgen deur. Nog tips?

Daarnaast zoeken we nog naar ervaringen/ tips m.b.t. de verborgen oven. Nu is het idee helemaal links in de kastenwand verbergen en hiervoor de totale kastenwand 70cm diep laten maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Nyvlem op 27-07-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Nyvlem schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:17:
[Afbeelding]

Uiteindelijk maar met sketchup aan de slag gegaan. Dit is ons idee. Vd week bij een interieurbouwer geweest, die ons goed kan helpen. Kookeiland is in totaal incl. bar 3,80x1,00m en tussen de kasten van 0,60m zit een verborgen deur. Nog tips?

Daarnaast zoeken we nog naar ervaringen/ tips m.b.t. de verborgen oven. Nu is het idee helemaal links in de kastenwand verbergen en hiervoor de totale kastenwand 70cm diep laten maken.
Leuk ontwerp zo met die rondingen.

Welk blad ga je toepassen? Een blad van >300cm uit één stuk vinden is erg ingewikkeld.

Waarom oven(s) verbergen? Het blijft een keuken, dat moet ook een beetje praktisch blijven. Zo’n apparaat moet ook zijn hitte kwijt kunnen. Je zou pocket deuren kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
SquareOne schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:21:
[...]

Leuk ontwerp zo met die rondingen.

Welk blad ga je toepassen? Een blad van >300cm uit één stuk vinden is erg ingewikkeld.

Waarom oven(s) verbergen? Het blijft een keuken, dat moet ook een beetje praktisch blijven. Zo’n apparaat moet ook zijn hitte kwijt kunnen. Je zou pocket deuren kunnen overwegen.
Thanks blad wordt composiet. Begrijp dat ze dat kunnen verbinden polijsten etc, zodat het 1 geheel vormt. Oven idd een dingetje. Pocketdeuren wordt idd ook veel toegepast, maar begrijp dat die nogal prijzig zijn en bij storingen lastig bij te komen is om het te fixen. Nadeel is alleen dat we 10cm verliezen. Begrijp dat laden ook maar max 60 diep gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxxl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 12:53
helaas moet ik mij hier ook melden. helaas omdat ik het best wel een stressvolle bedoening vind met de miljoen offertes en alle kwaliteit verschillen. we hebben nu ongeveer 16 jaar een koopwoning, onze nieuwste aankoop moet de keuken zeer noodzakelijk vervangen worden.

eerste offerte van primo keukens, geen idee van of je daar goed terecht kan maar we moesten ergens starten. na onze vakantie gaan we verder kijken. ben de afgelopen 20 bladzijdes door geweest en dat was iig al helpend.

voor onderstaande een bedrag van 16500 met allemaal whirlpool apparatuur.

apparatuur en materiaal lijst kan ik nu even niet bij. daar meld ik me later even mee terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e642cx1KjomgvIN1BXq5XLoixIc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jQShj1YGc637UOUas7zLGyxG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hRQOpGbgNEux99qrw7FKSlXmFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olZ8FfOlxRURXjXZQOAOmIke.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XslLjSFg0jh7lmazCTpZLhf4ryA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xV4qjwoR9HF5JGfcs2DV2TXU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 09:05
wildcardxxl schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:32:
helaas moet ik mij hier ook melden. helaas omdat ik het best wel een stressvolle bedoening vind met de miljoen offertes en alle kwaliteit verschillen. we hebben nu ongeveer 16 jaar een koopwoning, onze nieuwste aankoop moet de keuken zeer noodzakelijk vervangen worden.

eerste offerte van primo keukens, geen idee van of je daar goed terecht kan maar we moesten ergens starten. na onze vakantie gaan we verder kijken. ben de afgelopen 20 bladzijdes door geweest en dat was iig al helpend.

voor onderstaande een bedrag van 16500 met allemaal whirlpool apparatuur.

apparatuur en materiaal lijst kan ik nu even niet bij. daar meld ik me later even mee terug.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is die middelste hoge kast? Ik kan uit de tekening niet opmaken of die open kan, of dat dit een heel groot passtuk is?

Wat me verder opvalt, is dat je relatief kleine stukjes werkruimte hebt. Max 60cm breed. Zou zelf liever een stuk van minstens 1m hebben, en om die reden wat schuiven met de kookplaat of wasbak.

[ Voor 5% gewijzigd door mefjoew op 28-07-2025 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildcardxxl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 12:53
mefjoew schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:49:
[...]

Wat is die middelste hoge kast? Ik kan uit de tekening niet opmaken of die open kan, of dat dit een heel groot passtuk is?

Wat me verder opvalt, is dat je relatief kleine stukjes werkruimte hebt. Max 60cm breed. Zou zelf liever een stuk van minstens 1m hebben, en om die reden wat schuiven met de kookplaat of wasbak.
dat is een medicijnkast.

goed punt! al vind ik een wasbak in de hoek niet zo wat. die zou ik wel graag onder het raam willen hebben. eens kijken naar de kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
wildcardxxl schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:01:
[...]
al vind ik een wasbak in de hoek niet zo wat. die zou ik wel graag onder het raam willen hebben. eens kijken naar de kookplaat.
Je hebt nu spoelbak en kookplaat tegenover elkaar met 1m ertussen. Dat is krap op een druk punt, denk even aan de situatie dat er iemand staat te koken en iemand anders wil een glas water pakken. Idem de situatie dat de vaatwasser open staat, die blokkeert alles. Ik zou de kookplaat naar de wand halen (met een brede kookplaat heb je de ruimte niet perse aan beide zijden nodig). Maar ik zou ook kijken of je het eiland wat meer in de kamer kunt laten uitkomen, en om de hoek laten doorlopen in een lage, ondiepe kast. Denk aan 20-25 cm, dat maakt in de keuken veel verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 28-07-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BilnaadBob
  • Laatst online: 12-09 09:56
Recent zijn wij (ik+partner) op zoek naar een nieuwe keuken. De oude heeft zijn beste tijd gehad en is aan vervanging toe. De indeling is verder prima, we zouden maar hebben wel wat kleine wensen.

ItemWens
BudgetLiefst tot 15k incl. installatie
WerkbladGraniet
KoelkastKoel-vriescombinatie
Lade)s)losse lade voor bestek (geen lade-in-lade). Los voor pannen
Wasbak Vierkant. Liefst relatief groot. Geen Qooker of speciale eisen
FornuisGas, 4 gaspitten
PrullenbakIngebouwd in lade
Hoge kastenBoven keukenblad, 1x plank + kastjes aan overzijde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv8CaUQcHGDOZGkaOAuXOZx5XO0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WLrmWIMtSsTdR0fQ2kNr5azu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rygcYDjzgBk3lztK13kNLAREccU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38DTUt907ZG9FPSRr7aZOJir.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf had ik al wel geprobeerd om via de site van Bruynzeel iets samen te stellen, maar ik kom er toch niet lekker uit - plan is om langs verschillende keukenboeren te gaan + ikea om tot een mooi resultaat te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvgYWn5Ic06w4r2BgRtRBoJKiyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RMgqptVrUuKirvlBWXQsn5NN.png?f=fotoalbum_large

Het belangrijkste is om de woonkamerzijde meer en beter te gaan benutten. Liefst daar ook de prullenbakken (richting achterdeur, in de hoek).

Aangezien het gaat om een 'simpele' rechte keuken, zijn er dan nog specifieke dingen waar we rekening mee kunnen houden?

Woonkamer muur eruit + open keuken maken zit niet in het budget

[ Voor 3% gewijzigd door BilnaadBob op 28-07-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51
BilnaadBob schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:53:
plan is om langs verschillende keukenboeren te gaan
Pas op voor de gijzeltactiek van sommige keukenboeren (of loop daar sowieso met een grote boog omheen).
Urenlang praten
"Veel keukenverkopers proberen hun klanten urenlang aan de praat te houden, dan voelt het alsof een klant iets terug moet doen en is het moeilijker om aan het einde van het gesprek nee te zeggen", zegt woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.

[ Voor 27% gewijzigd door big bang op 28-07-2025 16:03 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51
@BilnaadBob Om inhoudelijk op je vraag terug te komen; ik zou overwegen om twee hoge kasten aan het begin te plaatsen, en naar het raam toe steeds opener (bovenkastjes, dan plankjes), om zo zo veel mogelijk licht binnen te laten. Je hebt dan ook de mogelijkheid om de oven op hoogte te plaatsen en om grote lades onder je werkblad te zetten.

Als alternatief kun je ook overwegen om aan die kant helemaal geen hoge kast te plaatsen voor optimaal werkoppervlak, en die alleen tegen de woonkamer wand te plaatsen. Die hoge kasten worden dan wel vrij diep wat ten koste gaat van de loopruimte.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmpone
@BilnaadBob Omdat je het hebt over een budget van 15000 is het anders een idee om te kijken naar een showroom keuken en dan de muur tussen kamer en keuken wel te verwijderen?
Of een deur te maken tussen de keuken en de kamer. Nu moet je steeds door de hal met heel je handel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BilnaadBob
  • Laatst online: 12-09 09:56
pmpone schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:06:
@BilnaadBob Omdat je het hebt over een budget van 15000 is het anders een idee om te kijken naar een showroom keuken en dan de muur tussen kamer en keuken wel te verwijderen?
Of een deur te maken tussen de keuken en de kamer. Nu moet je steeds door de hal met heel je handel.
Het is een draagmuur, dus al met al wordt het voor mij wat prijzig. Maar ik zal zeker eens een offerte opvragen. Een showroom keuken is dan misschien geen slechte optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 11:28
hans_2025 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:28:
Hallo medehulpen,

ik moet een keuken kiezen voor een nieuwbouwproject en hiervoor heb ik 3 offertes ontvangen.
Eén van de gekozen keukensupplier van het bouwbedrijf. De keukensupplier is Eigenhuis en zij bieden een Hacker Concept 130 aan voor 28.500 euro.
De andere twee keukenspecialisten die ik heb benaderd. Eén is een lokale winkel die een Ballerina Resopal Pro aanbiedt voor 29.350 euro.
Een andere beroemde Duitse aanbieder biedt een Schuller Contour aan voor 28.700 euro.
Alle offertes zijn nu appels met appels te vergelijken.
Ik ben tevreden met het ontwerp en de indeling.
Zou iemand willen helpen met de prijsinschatting? Betaal ik meer?
Ik heb gelezen dat Ballerina Resopal beter is dan Schuller of Hacker.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb een offerte liggen van een hacker systemat keuken, voornamelijk lades, maar:
1 wand van 440cm, met daarbij 4 hoge kasten (2 per kant) en dan daartussen aanrecht met spoelen, daarboven kastjes (komt raam achter). 2 hoge kasten met siemens vries en koelen, 2 hoge kasten met siemens oven en een combimagnetron. Quooker fuse etc.

Eiland van 280 x 100, met daarin lades, bora, wijnkoeler, barstukje

Koffie"corner" van 110, met 2 lades en wat planken met verlichting

Composietwerkblad, walnootfineer kastjes

Totale prijs 35k incl montage. Het is keukenboer waar we onze huidige keuken (ook nieuwbouw) ook hebben gekocht, dus ik hoefde ook niet veel te onderhandelen en direct een volgens mij best scherpe prijs.

En aangezien plaatjes meer zeggen, dit is het idee ongeveer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX0RDNdqqj8LAcgLTh9hWyiOoYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dbLxMF1GBQ9IwnyUAv0dLqiE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Scr33x0r op 28-07-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_2025
  • Laatst online: 31-08 08:45
Scr33x0r schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:22:
[...]

Ik heb een offerte liggen van een hacker systemat keuken, voornamelijk lades, maar:
1 wand van 440cm, met daarbij 4 hoge kasten (2 per kant) en dan daartussen aanrecht met spoelen, daarboven kastjes (komt raam achter). 2 hoge kasten met siemens vries en koelen, 2 hoge kasten met siemens oven en een combimagnetron. Quooker fuse etc.

Eiland van 280 x 100, met daarin lades, bora, wijnkoeler, barstukje

Koffie"corner" van 110, met 2 lades en wat planken met verlichting

Composietwerkblad, walnootfineer kastjes

Totale prijs 35k incl montage. Het is keukenboer waar we onze huidige keuken (ook nieuwbouw) ook hebben gekocht, dus ik hoefde ook niet veel te onderhandelen en direct een volgens mij best scherpe prijs.

En aangezien plaatjes meer zeggen, dit is het idee ongeveer:
[Afbeelding]
@Scr33x0r Bedankt voor de feedback en het delen van je ervaring. Kun je me vertellen met welke keukenboer je werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmpone
BilnaadBob schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:22:
[...]

Het is een draagmuur, dus al met al wordt het voor mij wat prijzig. Maar ik zal zeker eens een offerte opvragen. Een showroom keuken is dan misschien geen slechte optie
Ah ja dat is wat ingrijpender, ik heb geen idee wat het moet kosten om zo'n muur eruit te laten zagen en een stalen balk te plaatsen. Het is natuurlijk wel zo, dat dit het moment is om het te doen succes ermee iig.

Wij gaan vandaag maar eens een inspiratie ronde doen in Duitsland (Nordhorn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leovreenen
  • Registratie: Oktober 2019
pmpone schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:40:
[...]

Ah ja dat is wat ingrijpender, ik heb geen idee wat het moet kosten om zo'n muur eruit te laten zagen en een stalen balk te plaatsen. Het is natuurlijk wel zo, dat dit het moment is om het te doen succes ermee iig.

Wij gaan vandaag maar eens een inspiratie ronde doen in Duitsland (Nordhorn)
Ik weet dat mijn broertje een paar weken terug ook een draagbalk heeft laten plaatsen. Dit was wel een complete hoek die weggehaald werd. Incl constructie berekeningen en dergelijke was hij ik meen 6 a 700 euro kwijt. Was wel zwart. https://imgur.com/a/t4jLSpb

En dan moet je natuurlijk de boel nog aftimmeren/stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loektencate
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 07:11
leovreenen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:55:
[...]

Ik weet dat mijn broertje een paar weken terug ook een draagbalk heeft laten plaatsen. Dit was wel een complete hoek die weggehaald werd. Incl constructie berekeningen en dergelijke was hij ik meen 6 a 700 euro kwijt. Was wel zwart. https://imgur.com/a/t4jLSpb

En dan moet je natuurlijk de boel nog aftimmeren/stucen.
Dit lijkt mij niet realistisch. De constructietekening en kosten balk is al bijna dat bedrag.

Draagmuur doorbreken en steunbalk plaatsen IPE 180 L=2400 €1.750,-

Kosten voor een beperkt stuk muur (2,40 meter). Constructieberekening zou ik sowieso doen bij een draagmuur. Dat is €450.- kosten erbij. Afwerking zal nog eens zo'n €1000.- zijn?

Dus afhankelijk van de breedte van de muur zijn de kosten vast ergens tussen de 3000-5000 euro.

[ Voor 44% gewijzigd door loektencate op 29-07-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobbb
  • Laatst online: 21:09
loektencate schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:55:
[...]

Dit lijkt mij niet realistisch. De constructietekening en kosten balk is al bijna dat bedrag.

Kosten voor een beperkt stuk muur (2,40 meter). Constructieberekening zou ik sowieso doen bij een draagmuur. Dat is €450.- kosten erbij. Afwerking zal nog eens zo'n €1000.- zijn?

Dus afhankelijk van de breedte van de muur zijn de kosten vast ergens tussen de 3000-5000 euro.
Niet te vergeten dat je vergunningsplichtig bent voor het weghalen van een draagmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 15:46
Jobbb schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Niet te vergeten dat je vergunningsplichtig bent voor het weghalen van een draagmuur.
En hoeveel mensen doen dat bij bestaande bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 00:02
loektencate schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:55:
[...]

Niet als je een stel Roemenen inhuurt. Die doen het wel even voor je. Eigenlijk zoals het gros van de mensen het doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:45
Tijdens de oriëntatie naar de nieuwe keuken voor onze nieuwbouwwoning die we vanwege een cheque van 12.5k waarschijnlijk bij Huysinc gaan uitzoeken ben ik erachter dat het huismerk van Pronorm is. Nu heb ik via de pronorm website een programmaoverzicht gedownload met alle verschillende frontjes en bijbehorende prijsklasses. In deze pdf zijn kleine afbeeldingen van de frontjes te zien en gegroepeerd in een 10 tal prijsklasses. Echter kan ik nergens zien welk materiaal nu voor deze frontjes gebruikt wordt. Er zijn notenhouten frontjes in prijsklasse 1 en in prijsklasse 10. Het einde van de code heeft telkens een lettercode die waarschijnlijk voor een materiaal staat maar er is nergens een legenda waar ik deze mee kan ontcijferen (X-TU, X-VA, X-EL etc.) Heeft iemand hier kaas van gegeten?
Pagina: 1 ... 520 ... 525 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1