Volgens onze vriend ChatGPT:Janpietertje89 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:33:
Tijdens de oriëntatie naar de nieuwe keuken voor onze nieuwbouwwoning die we vanwege een cheque van 12.5k waarschijnlijk bij Huysinc gaan uitzoeken ben ik erachter dat het huismerk van Pronorm is. Nu heb ik via de pronorm website een programmaoverzicht gedownload met alle verschillende frontjes en bijbehorende prijsklasses. In deze pdf zijn kleine afbeeldingen van de frontjes te zien en gegroepeerd in een 10 tal prijsklasses. Echter kan ik nergens zien welk materiaal nu voor deze frontjes gebruikt wordt. Er zijn notenhouten frontjes in prijsklasse 1 en in prijsklasse 10. Het einde van de code heeft telkens een lettercode die waarschijnlijk voor een materiaal staat maar er is nergens een legenda waar ik deze mee kan ontcijferen (X-TU, X-VA, X-EL etc.) Heeft iemand hier kaas van gegeten?
Veelvoorkomende Pronorm codes:
Code Betekenis (vermoedelijk)
X-TU Tuerschrank / Hochschrank – hoge kast met deur (bijv. voorraadkast)
X-VA Vorratsschrank mit Auszügen – voorraadkast met uittrekelementen (laden)
X-EL Elektroschrank – kast voor inbouwapparaten (zoals oven, magnetron)
X-UE Unterschrank mit Einlegeboden – onderkast met legplank
X-UA Unterschrank mit Auszügen – onderkast met lades/uittrekelementen
X-HS Hängeschrank – hangkast (bovenkast)
X-RG Regal – open rek of open kast
En de lettercombinaties achter een kleurcode. Ik heb als voorbeeld 5002 LM Matlak donkergroen.
Uitleg van 5002 LM:
5002 → Dit is het kleurnummer, vaak geïnspireerd op of verwant aan RAL-kleuren. In jouw voorbeeld is het waarschijnlijk gebaseerd op RAL 5002 (Ultramarijnblauw), maar fabrikanten zoals Pronorm geven hun eigen draai aan de kleur.
LM → Dit geeft de oppervlakte-afwerking of materiaalstructuur aan.
Afkorting Betekenis
LM Lack Matt (matlak)
LG Lack Glanz (hoogglans lak)
MF Melamin Front (melamine)
HF Hochglanz Folie (folie hoogglans)
SF Supermatt Folie (supermat folie)
ST Struktur (gestructureerd oppervlak)