Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 15:46
Janpietertje89 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:33:
Tijdens de oriëntatie naar de nieuwe keuken voor onze nieuwbouwwoning die we vanwege een cheque van 12.5k waarschijnlijk bij Huysinc gaan uitzoeken ben ik erachter dat het huismerk van Pronorm is. Nu heb ik via de pronorm website een programmaoverzicht gedownload met alle verschillende frontjes en bijbehorende prijsklasses. In deze pdf zijn kleine afbeeldingen van de frontjes te zien en gegroepeerd in een 10 tal prijsklasses. Echter kan ik nergens zien welk materiaal nu voor deze frontjes gebruikt wordt. Er zijn notenhouten frontjes in prijsklasse 1 en in prijsklasse 10. Het einde van de code heeft telkens een lettercode die waarschijnlijk voor een materiaal staat maar er is nergens een legenda waar ik deze mee kan ontcijferen (X-TU, X-VA, X-EL etc.) Heeft iemand hier kaas van gegeten?
Volgens onze vriend ChatGPT:

Veelvoorkomende Pronorm codes:
Code Betekenis (vermoedelijk)
X-TU Tuerschrank / Hochschrank – hoge kast met deur (bijv. voorraadkast)
X-VA Vorratsschrank mit Auszügen – voorraadkast met uittrekelementen (laden)
X-EL Elektroschrank – kast voor inbouwapparaten (zoals oven, magnetron)
X-UE Unterschrank mit Einlegeboden – onderkast met legplank
X-UA Unterschrank mit Auszügen – onderkast met lades/uittrekelementen
X-HS Hängeschrank – hangkast (bovenkast)
X-RG Regal – open rek of open kast

En de lettercombinaties achter een kleurcode. Ik heb als voorbeeld 5002 LM Matlak donkergroen.

Uitleg van 5002 LM:

5002 → Dit is het kleurnummer, vaak geïnspireerd op of verwant aan RAL-kleuren. In jouw voorbeeld is het waarschijnlijk gebaseerd op RAL 5002 (Ultramarijnblauw), maar fabrikanten zoals Pronorm geven hun eigen draai aan de kleur.

LM → Dit geeft de oppervlakte-afwerking of materiaalstructuur aan.

Afkorting Betekenis
LM Lack Matt (matlak)
LG Lack Glanz (hoogglans lak)
MF Melamin Front (melamine)
HF Hochglanz Folie (folie hoogglans)
SF Supermatt Folie (supermat folie)
ST Struktur (gestructureerd oppervlak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmpone
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:04
Iemand die deze keuken ook kent?

https://ibb.co/21CJF25P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:14
Prins32 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:57:
[...]

Volgens onze vriend ChatGPT:

Veelvoorkomende Pronorm codes:
Code Betekenis (vermoedelijk)
X-TU Tuerschrank / Hochschrank – hoge kast met deur (bijv. voorraadkast)
X-VA Vorratsschrank mit Auszügen – voorraadkast met uittrekelementen (laden)
X-EL Elektroschrank – kast voor inbouwapparaten (zoals oven, magnetron)
X-UE Unterschrank mit Einlegeboden – onderkast met legplank
X-UA Unterschrank mit Auszügen – onderkast met lades/uittrekelementen
X-HS Hängeschrank – hangkast (bovenkast)
X-RG Regal – open rek of open kast

En de lettercombinaties achter een kleurcode. Ik heb als voorbeeld 5002 LM Matlak donkergroen.

Uitleg van 5002 LM:

5002 → Dit is het kleurnummer, vaak geïnspireerd op of verwant aan RAL-kleuren. In jouw voorbeeld is het waarschijnlijk gebaseerd op RAL 5002 (Ultramarijnblauw), maar fabrikanten zoals Pronorm geven hun eigen draai aan de kleur.

LM → Dit geeft de oppervlakte-afwerking of materiaalstructuur aan.

Afkorting Betekenis
LM Lack Matt (matlak)
LG Lack Glanz (hoogglans lak)
MF Melamin Front (melamine)
HF Hochglanz Folie (folie hoogglans)
SF Supermatt Folie (supermat folie)
ST Struktur (gestructureerd oppervlak)
Dit is volledig gehallucineerd denk ik :P TU staat zeker niet voor "hoge kast met deur" maar moet een bepaald materiaal in prijscategorie 0 zijn oid. Ze bieden geen frontjes specifiek voor hoge kasten of lage kasten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExoFun
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:37
Janpietertje89 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:33:
Tijdens de oriëntatie naar de nieuwe keuken voor onze nieuwbouwwoning die we vanwege een cheque van 12.5k waarschijnlijk bij Huysinc gaan uitzoeken ben ik erachter dat het huismerk van Pronorm is. Nu heb ik via de pronorm website een programmaoverzicht gedownload met alle verschillende frontjes en bijbehorende prijsklasses. In deze pdf zijn kleine afbeeldingen van de frontjes te zien en gegroepeerd in een 10 tal prijsklasses. Echter kan ik nergens zien welk materiaal nu voor deze frontjes gebruikt wordt. Er zijn notenhouten frontjes in prijsklasse 1 en in prijsklasse 10. Het einde van de code heeft telkens een lettercode die waarschijnlijk voor een materiaal staat maar er is nergens een legenda waar ik deze mee kan ontcijferen (X-TU, X-VA, X-EL etc.) Heeft iemand hier kaas van gegeten?
Kan je mogelijk het programmaoverzicht delen? Wij gaan naar verwachting ook onze keuken bestellen bij Huysinc maar voor ons 2e gesprek wil ik iets beter voorbereid zijn als de 1e keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
ExoFun schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:03:
[...]

Kan je mogelijk het programmaoverzicht delen? Wij gaan naar verwachting ook onze keuken bestellen bij Huysinc maar voor ons 2e gesprek wil ik iets beter voorbereid zijn als de 1e keer.
Gewoon te vinden via pronorm.de. https://www.pronorm.de/wp...overzicht-Y-X-2025-NL.pdf

Hier trouwens in het overzicht van een andere productlijn wel meer informatie over het materiaal. https://www.pronorm.de/wp...t-pro-classic-2025-NL.pdf

Bijna alle frontjes bij Pronorm lijken óf melanine toplaag óf gelakt en in de duurdere klasse vind ik fineer. Ik kan hier niet echt "HPL" frontjes vinden of kijk ik verkeerd?

Zo zie ik
"Melamine toplaag, glanzend.4-zijdig, kunststof kant passend bij de kleur van het front."
"Hoogglans UV-lak met een 1 mm kunststof vormkant passend in de kleur van het front."
"Matgelakt met rondom een kunststof vormkant. Easy-Clean"
"Polyesther opbouw, rondom. Hoogwaardig oppervlak van meerlaagse PUR hoogglans lak."
"Hoogwaardige meerlags-matlak. DD-lak"
"Matte organisch glas oppervlakte. 4-zijdig, kunststof kant passend bij de kleur van het front."
"Hoogglanzende organisch glas oppervlakte. 4-zijdig, kunststof kant passend bij de kleur van het front."
" Front fineer. Met vertikale groeven om de 150 mm. Kanten met een massief houten randlijst. Structuurrichting verticaal."

[ Voor 55% gewijzigd door Janpietertje89 op 29-07-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_linkerhanden
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-08 21:36
Ben even benieuwd naar jullie ervaringen en feedback:

Ik wens een werkbladhoogte van zo'n ~96 cm. Mag een cm meer of minder zijn (ik ben zelf 1.91 cm)
De plint wil ik graag tot zo'n 10 cm houden (15 cm vind ik echt te hoog).
Met een werkblad dikte van zo'n 3.2 cm (kunststof is prima) ben ik op zoek naar keukenkasten van ongeveer 84cm hoog. Een aantal keukenleveranciers geeft aan dat deze hoogte echt bijzonder is, niet leverbaar of extreem duur.

Welke keukenleveranciers en welke lijnen hebben jullie goede ervaringen mee die grote/hoge onderkasten aanbieden? Dank voor jullie reacties en ideeën 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
2_linkerhanden schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:54:

Ik wens een werkbladhoogte van zo'n ~96 cm. Mag een cm meer of minder zijn (ik ben zelf 1.91 cm)
Met een werkblad dikte van zo'n 3.2 cm (kunststof is prima) ben ik op zoek naar keukenkasten van ongeveer 84cm hoog. Een aantal keukenleveranciers geeft aan dat deze hoogte echt bijzonder is, niet leverbaar of extreem duur.

Welke keukenleveranciers en welke lijnen hebben jullie goede ervaringen mee die grote/hoge onderkasten aanbieden? Dank voor jullie reacties en ideeën 👌
MadebyDas levert het op maat.
Je kunt kiezen voor een 91cm korpus. Lagere hoogte op maat zonder meerprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:44

Geen eigen ervaring mee, maar volgens mij best wel goed is Hacker Systemat, die heeft onderkasten van 84,5 cm. Zie bijv. op https://thuiskeukens.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57
ChiLLeR schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:25:
Ik ga me ook weer even melden in dit topic en volgen. Wij hebben een ander huis gekocht waar wij 1-10 de sleutel van krijgen. We gaan de leef keuken iets uitbouwen en dus ook een nieuwe keuken plaatsen. In onze huidige nieuwbouw woning hadden wij een Siematic SLX keuken naar alle tevredenheid, mooie kwaliteit. Dus we kijken opnieuw naar een Siematic maar ook met een schuin oog naar maatwerk, alleen ik betwijfel of wij daar qua budget uit gaan komen.
Robert Tediek ziet er fantastisch uit, maar ik kwam ook Nordiska Kok tegen. In zweden gebouwd, je moet hem alleen zelf door iemand laten plaatsen. Daar heb ik nu een prijs indicatie opgevraagd. Over 2 weken gaan wij naar Siematic (Aswa keukens).

***members only***

Layout ziet er in onze 1e schets zo uit:
[Afbeelding]
De eerste offerte van een Siematic dealer is binnen, qua ontwerp nog niet goed en we waren nu zeker niet onder de indruk van de verkoper. We mistte vooral advies. Het aanzicht van het keukenblok is nu erg afwijkend, ook de fronts van de spoelbak en vaatwasser hebben weer een ander uiterlijk en de hoge kasten zijn ook weer vlak, zonder lijst. Het is geen geheel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_cSW-NDr-WFAHfvy2KtlOQ6OIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZqdyq0grj71EWNNT4ESXB3P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43h5TIkQIROOlo-IrP44V05a4A0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Okw3uRQhSnqAn3TzmWNzbztA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-0nWJ9FGjpzovLcJkxx9n4hMHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LszYNSJdWC02UsZZHavACpH.jpg?f=fotoalbum_tile

Prijs €58k. Hier zit wel een Bora pro 3.0 kookplaat in met dubbele afzuiging en 3 kookplaten, kost ca. 12k. Zeer waarschijnlijk gaan we dit niet doen, mijn vrouw is vervent hobby kok en wilde veel kookplaat ruimte :D
Verder qua apparatuur, Iq700 ovens, Iq300 vaatwasser en Iq500 koelkast/vriezer.
Ik had gevraagd om Liebherr koelkast en vriezer maar verkoper vind de bonus korting van Siemens fijner denk ik (5x Siemens = extra garantie + extra bonus voor de dealer).
Totaal apparatuur 19k
Composiet blad 4,5k.
We zijn toch wel geschrokken van de prijs, voor dit geld kunnen we echt voor maatwerk gaan. Het kastje onder de koffie machine is nu bijvoorbeeld 'loos' omdat er geen andere oplossing was volgens de keukenboer...
Iemand nog tips / adviezen?

[ Voor 4% gewijzigd door ChiLLeR op 29-07-2025 22:23 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoZoetermeer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 09:44

Bauformat heeft 84.5cm en Nolte 90cm hoog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:13

Om er nog een toe te voegen. Rotpunkt heeft kasten van 91; 84,5 en 78 cm hoog. Best wel wat andere merken hebben ook wel kasten zo rond de 84 a 85 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23:07
Wat zijn de beste inbouwprullenbaksystemen? Iemand tips? We hebben nu Ikea, maar vindt die niet het meest robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
En zijn er nog tips als we zelf apparatuur aanschaffen? Zijn veel mensen die dit doen. We hebben die vrijheid aangezien waarschijnlijk de keuken door een interieurbouwer wordt gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40

Wij hebben een Pronorm keuken met deze hoogte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFpLILPODac_Na1ji7uXOGn9zqE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Whv7Ob1PsmYBULn94GF2m9bk.png?f=user_large
https://www.pronorm.de/wp...erliebt_WEBANSICHT_NL.pdf

In de OP staan de zaken waar Pronorm te verkrijgen is. oa keukenloods

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nyvlem schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:00:
Wat zijn de beste inbouwprullenbaksystemen? Iemand tips? We hebben nu Ikea, maar vindt die niet het meest robuust.
Wij zijn uitermate tevreden over deze:
https://naber.com/nl/Cox-...chtgrijs-H-580-mm/8012391

2x 35 + 1x 21 liter, ideaal!

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46

Hier was 84,5 ook een vereiste, uiteindelijk bij Bruynzeel dit gekregen voor een nette prijs.
ChiLLeR schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Hier zit wel een Bora pro 3.0 kookplaat in met dubbele afzuiging en 3 kookplaten, kost ca. 12k.
Je zou is naar de Siemens glassdraftAir kunnen kijken, die kan je combineren met een volwaardige 90cm kookplaat. Siemens LD98WMM66 + Siemens EX977NVV6E kost een kleine 4k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
nooberke schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:25:
[...]
Je zou is naar de Siemens glassdraftAir kunnen kijken, die kan je combineren met een volwaardige 90cm kookplaat. Siemens LD98WMM66 + Siemens EX977NVV6E kost een kleine 4k
Thanks, klopt dit is ook langs gekomen als mogelijkheid, maar volgens de verkoper werkt dit niet zo goed als de 'normale' downdraft systemen. Ik ben daar zelf nog niet mee eens, want ik snap de theorie dat de pannen aan de voorkant 'verder' weg staan tov de afzuiging. Daarnaast door de glas plaat, kan je nooit een pan iets naar boven schuiven. Misschien toch nog eens langs een siemens experience center, om het te ervaren. Kost wel veel tijd :D

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:06
Na dit hele topic doorgespit te hebben en online veel te hebben vergeleken ben ik nu op twee opties voor een combi-oven van 60cm uitgekomen bij de keukenwinkel:
- Bosch HMG7361B1 (1.300,-)
- Bosch HMG936AB1 (1.762,-)

Kan iemand me misschien vertellen wat de verschillen zijn tussen deze twee modellen? Via online vergelijken kom ik enkel uit op een verschillende kleur handgreep (RVS vs zwart) en het hebben van een telescopische geleiderail. Zijn deze apparaten verder identiek, en kan iemand met een geleiderail me misschien vertellen of dit de (significante) meerprijs echt waard is? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:32
Leetness schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:05:
Na dit hele topic doorgespit te hebben en online veel te hebben vergeleken ben ik nu op twee opties voor een combi-oven van 60cm uitgekomen bij de keukenwinkel:

Kan iemand me misschien vertellen wat de verschillen zijn tussen deze twee modellen? Via online vergelijken kom ik enkel uit op een verschillende kleur handgreep (RVS vs zwart) en het hebben van een telescopische geleiderail. Zijn deze apparaten verder identiek, en kan iemand met een geleiderail me misschien vertellen of dit de (significante) meerprijs echt waard is? :p
Rails is wel handig, maar ook los te koop ;)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:33

zou idd even zoeken wat de prijs van zo'n rails los is. Ik vind het wel echt handig overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 20:57
Wij houden er persoonlijk niet zo van, wij gaan gewoon voor een mooie Brabantia en hebben die met het ontwerp van de keuken een plekje gegeven.

Naber heeft mooie geiintegreerde oplossingen: https://naber.com/nl/webshop/afvalverzamelaars/info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco74

Ten eerste is die geleiderails echt super handig, wij hebben m van Miele en dat is echt zo veel comfort.
Die rails zijn gewoon los verkrijgbaar en een beetje afhankelijk van de uitvoering ergens rond de 100 tot 130 Euro.

https://www.bosch-home.nl...scopische-uittreksystemen

Wij hebben nu 1 paar in de oven zitten, maar gaan voor onze nieuwe keuken (eind vh jaar) naar 2 paar in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Laatst online: 17:06
Mattie112 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:21:
[...]
Rails is wel handig, maar ook los te koop ;)
greg-a schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:40:
[...]

zou idd even zoeken wat de prijs van zo'n rails los is. Ik vind het wel echt handig overigens!
Super, bedankt voor jullie reacties. :) Als ik het goed begrijp kan ik dus prima voor het goedkopere model gaan, en zit er qua functionaliteit geen verschil tussen de apparaten? Op basis van de specs kan ik deze niet ontdekken.
eelco74 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:55:
[...]
Die rails zijn gewoon los verkrijgbaar en een beetje afhankelijk van de uitvoering ergens rond de 100 tot 130 Euro.
https://www.bosch-home.nl...scopische-uittreksystemen
Dank! Kan je me misschien vertellen hoe ik de juiste rails kies of kan vinden? Geen van de telescopische systemen lijken geschikt voor modelnummer HMG7361B1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
die rail is zoveel makkelijker, je kunt zo je bakplaat of rek naar buiten schuiven zonder dat het er gelijk uitdondert allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Jammer dat er in de startpost niets over apparatuur staat. Kan iemand nu eens voor eens en altijd aangeven welke prijsklasse apparatuur nu de beste bang voor je bucks is? Ik wil niet betalen voor design, fancy displays, onnodige smart functies of merk, ik wil enkel betalen voor kwalitatief degelijke apparatuur die zijn werk voor lange tijd goed doet.

Ik heb momenteel een keuken met pelgrim apparatuur van 11 jaar oud en deze apparatuur voldoet prima, eten wordt warm, koelkast blijft koud en de vaat wordt schoon. Waarom wordt ik nu steeds afgeraden om wederom voor pelgrim te gaan nu we naar ons 'grote mensen huis' verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Janpietertje89 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:53:
Jammer dat er in de startpost niets over apparatuur staat. Kan iemand nu eens voor eens en altijd aangeven welke prijsklasse apparatuur nu de beste bang voor je bucks is? Ik wil niet betalen voor design, fancy displays, onnodige smart functies of merk, ik wil enkel betalen voor kwalitatief degelijke apparatuur die zijn werk voor lange tijd goed doet.

Ik heb momenteel een keuken met pelgrim apparatuur van 11 jaar oud en deze apparatuur voldoet prima, eten wordt warm, koelkast blijft koud en de vaat wordt schoon. Waarom wordt ik nu steeds afgeraden om wederom voor pelgrim te gaan nu we naar ons 'grote mensen huis' verhuizen?
Er is geen one size fits all, als jij je goed voelt bij Pelgrim dan is dat prima. Duurdere apparatuur garanderen ook lang niet altijd langere levensduur. Genoeg voorbeelden van Miele apparatuur die ook na 5 jaar problemen kunnen vertonen, en dat merk staat toch bekend als 'for-life'.
Het heeft vooral te maken met technologie (fancy swipe schermpjes of simpel display), materialen in de afwerken (metaal/alu/plastic?), duurzaamheid, energie. Vrijwel elke nieuwe oven zal op 200graden kunnen komen, maar wordt hij warm in 5 minuten of duurt dat langer? Blijft hij dan constant op 200, of fluctueert hij van 180 naar 220 en alles daar tussen? Is het bovenin net zo warm als beneden, dat zijn allemaal kleine dingen die kwaliteit verschil uit maken. Is daar exacte informatie over te vinden, volgens mij vrij weinig. En je moet je dus afvragen hoe belangrijk je dat vind. Ik zou kijken naar prijs en garantie, volgens mij staat Ikea en Pelgrim (tot 8jaar!) daar goed om bekend.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:30

Er is veel variatie in apparatuur en evenzoveel variatie in de beoordeling ervan. De basisfunctionaliteit heeft elk apparaat wel op orde, er is geen vaatwasser die de vaat niet wast. Verschillen zitten vaak in design, afwerkingsniveau, bedieningsgemak, functionaliteiten, accessoires, innovaties. Denk even aan de baanbrekende plaatafzuiging van de bora. Maar koken op de bora is zeker niet beter dan op andere inductieplaten.
Zo heeft elk apparaat voors en tegens die niet zo makkelijk tegen elkaar zijn weg te strepen. Veel is afhankelijk van je eigen prioriteiten, eisen, budget en vooral ook smaak.
Wat ik dan aanraad is om bij een site als keukenloods of coolblue, (of een andere waar je makkelijk een vergelijking kunt maken), de verschillende merken naast elkaar te zetten. Wat vind jij mooi, wat moeten de minimale/maximale afmetingen zijn, welk eisenpakket heb je. Verder zou je voor de prestaties (vermogen, geluid, warmteverdeling) ook kunnen kijken naar de testresultaten van bijv Consumentenbond.
Dan kom je dichter bij het voor jou ideale apparaat dan dat we hier in de startpost wat suggesties doen die voor jou misschien helemaal niet ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Laatst online: 12-09 08:51
Flix20 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:41:
[...]

Wij hebben een Pronorm keuken met deze hoogte.
[Afbeelding]
https://www.pronorm.de/wp...erliebt_WEBANSICHT_NL.pdf

In de OP staan de zaken waar Pronorm te verkrijgen is. oa keukenloods
Toch benieuwd wat nu precies het verschil maakt in de prijsgroepen. Uit het overzicht van @Janpietertje89 lijkt het alsof wij met onze keuze voor cubanit (gekozen voor de mooie kleur, zonder te kijken naar prijsgroep) weliswaar een Pronorm-keuken kopen, maar dan wel de goedkoopste variant waarbij het maar de vraag is hoe alles er over tien jaar uitziet (ik chargeer bewust).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
Toke_gt schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Er is veel variatie in apparatuur en evenzoveel variatie in de beoordeling ervan. De basisfunctionaliteit heeft elk apparaat wel op orde, er is geen vaatwasser die de vaat niet wast. Verschillen zitten vaak in design, afwerkingsniveau, bedieningsgemak, functionaliteiten, accessoires, innovaties. Denk even aan de baanbrekende plaatafzuiging van de bora. Maar koken op de bora is zeker niet beter dan op andere inductieplaten.
Zo heeft elk apparaat voors en tegens die niet zo makkelijk tegen elkaar zijn weg te strepen. Veel is afhankelijk van je eigen prioriteiten, eisen, budget en vooral ook smaak.
Wat ik dan aanraad is om bij een site als keukenloods of coolblue, (of een andere waar je makkelijk een vergelijking kunt maken), de verschillende merken naast elkaar te zetten. Wat vind jij mooi, wat moeten de minimale/maximale afmetingen zijn, welk eisenpakket heb je. Verder zou je voor de prestaties (vermogen, geluid, warmteverdeling) ook kunnen kijken naar de testresultaten van bijv Consumentenbond.
Dan kom je dichter bij het voor jou ideale apparaat dan dat we hier in de startpost wat suggesties doen die voor jou misschien helemaal niet ideaal zijn.
Consumentenbond maakt het ook niet veel makkelijker. Ikea apparatuur met 1/4e van de prijs die beter uit de test komt dan de IQ700 serie van Siemens of 8 serie van Bosch. Apparatuur van Pelgrim wordt niet of nauwelijks getest maar bijvoorbeeld ook een ETNA vaatwasser die 0.2 score minder krijgt dan de beste Siemens uit de test.

Kortom, als ik van de consumentenbond testen uit ga lever ik hooguit een paar tiende "punten" in en ga ik er op sommige apparatuur zelfs vooruit als ik een "B-merk" kies ten opzichte van een A merk als Bosch of Siemens.

Enige uitzondering lijkt de inductie plaat met afzuiging, hier worden de B-merken toch wel significant slechter beoordeeld maar daar vind ik het wel weer leuk te lezen dat Bora slechter wordt beoordeeld dan Siemens, AEG of Bosch terwijl ik dacht dat Bora toch wel de gouden standaard was.

Ik neig op dit moment dan naar B-merk apparatuur (koelkast, (combi) ovens en vaatwasser) en een A-merk inductie plaat met afzuiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
mefjoew schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Toch benieuwd wat nu precies het verschil maakt in de prijsgroepen. Uit het overzicht van @Janpietertje89 lijkt het alsof wij met onze keuze voor cubanit (gekozen voor de mooie kleur, zonder te kijken naar prijsgroep) weliswaar een Pronorm-keuken kopen, maar dan wel de goedkoopste variant waarbij het maar de vraag is hoe alles er over tien jaar uitziet (ik chargeer bewust).
Die "goedkope" afwerking in prijsklasse 0 (Melamine) wordt over het algemeen gezien als veel minder kwetsbaar dan lak of folie dus denk dat dat er nog prima uitziet over 10 jaar. HPL is zover ik lees nog wat sterker (zijn meerdere Melamine lagen op elkaar zeg maar dus nog wat dikker, sterker) maar dat materiaal kan ik dus nergens vinden bij Pronorm.

[ Voor 10% gewijzigd door Janpietertje89 op 31-07-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:04:
[...]

Consumentenbond maakt het ook niet veel makkelijker. Ikea apparatuur met 1/4e van de prijs die beter uit de test komt dan de IQ700 serie van Siemens of 8 serie van Bosch. Apparatuur van Pelgrim wordt niet of nauwelijks getest maar bijvoorbeeld ook een ETNA vaatwasser die 0.2 score minder krijgt dan de beste Siemens uit de test.

Kortom, als ik van de consumentenbond testen uit ga lever ik hooguit een paar tiende "punten" in en ga ik er op sommige apparatuur zelfs vooruit als ik een "B-merk" kies ten opzichte van een A merk als Bosch of Siemens.

Enige uitzondering lijkt de inductie plaat met afzuiging, hier worden de B-merken toch wel significant slechter beoordeeld maar daar vind ik het wel weer leuk te lezen dat Bora slechter wordt beoordeeld dan Siemens, AEG of Bosch terwijl ik dacht dat Bora toch wel de gouden standaard was.

Ik neig op dit moment dan naar B-merk apparatuur (koelkast, (combi) ovens en vaatwasser) en een A-merk inductie plaat met afzuiging.
Ik zou die B-merk apparatuur echt laten gaan hoor, in het begin doen ze nieuw vaak niet onder, maar kwalitatief is het meestal echt wel een stukje minder. In onze nieuwe keuken in ons oude huis hadden we vooral Etna, maar na een paar jaar zat er alweer deels nieuwe apparatuur in helaas (of je moet een leuke garantiedeal erop krijgen, bij Siemens hebben we bijv. 5 jaar garantie gekregen na registratie).
En kijk ook vooral naar de zuinigheid van de apparaten, als een apparaat 200 euro duurder is maar wel een pak zuiniger ga je dat sowieso op termijn gewoon terugverdienen, zeker binnen de normale levensduur van een keuken.
Als je denkt te verhuizen binnen 5 jaar natuurlijk geen probleem, maar anders zou ik dat ook zeker overwegen.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Only schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:07:
[...]

Ik zou die B-merk apparatuur echt laten gaan hoor, in het begin doen ze nieuw vaak niet onder, maar kwalitatief is het meestal echt wel een stukje minder. In onze nieuwe keuken in ons oude huis hadden we vooral Etna, maar na een paar jaar zat er alweer deels nieuwe apparatuur in helaas (of je moet een leuke garantiedeal erop krijgen, bij Siemens hebben we bijv. 5 jaar garantie gekregen na registratie).
En kijk ook vooral naar de zuinigheid van de apparaten, als een apparaat 200 euro duurder is maar wel een pak zuiniger ga je dat sowieso op termijn gewoon terugverdienen, zeker binnen de normale levensduur van een keuken.
Als je denkt te verhuizen binnen 5 jaar natuurlijk geen probleem, maar anders zou ik dat ook zeker overwegen.
Niet als aanval bedoeld maar dit is wel typisch zo'n reactie met een N=1 ervaring die ik heel veel lees maar waar ik niet zoveel mee kan. Ik ben op zoek naar wat hardere/objectieve cijfers etc. maar vind deze zoektocht erg lastig.

Je noemt ETNA als merk wat je echt zou laten gaan maar de consumentenbond geeft de ETNA vaatwasser een 7.2 (beste koop) en de Siemens vaatwasser een 7.3 (beste uit de test). Energieverbruik wordt natuurlijk ook meegenomen in deze testen, scheelt 0.09kWh per hoofdprogramma. Dat is bij 250x per jaar, 10 jaar lang 225 kWh (minder als je eco gebruikt), daar ga je het verschil niet mee terugverdienen. Garantie zit bij de B-merken ook wel snor, kreeg destijds voor mijn Pelgrim apparatuur 8 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Met een Skoda kom je in Zuid Frankrijk en met een Audi ook terwijl het onderliggend soms redelijk hetzelfde is. Er zit verschil tussen qua look and feel en wat opties. Als je zo lees is dat voor jou niet nodig. Kies lekker de goedkopere variant. Prima toch. Het is geen exacte wetenschap. Iets dat 2 keer zo duur is is nu eenmaal niet 2 keer zo goed. Je betaalt relatief veel voor wat extra opties en de looks. Het is keukenapparatuur. Niet zo miepen man op de vierkante cm. Het antwoord dat je qil horen van dat moet je doen want ga je nooit krijgen. Ik vind de looks belangrijk, de ander niet. Wie heeft dan gelijk?

[ Voor 29% gewijzigd door Davidrrr op 31-07-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Niet als aanval bedoeld maar dit is wel typisch zo'n reactie met een N=1 ervaring die ik heel veel lees maar waar ik niet zoveel mee kan. Ik ben op zoek naar wat hardere/objectieve cijfers etc. maar vind deze zoektocht erg lastig.

Je noemt ETNA als merk wat je echt zou laten gaan maar de consumentenbond geeft de ETNA vaatwasser een 7.2 (beste koop) en de Siemens vaatwasser een 7.3 (beste uit de test). Energieverbruik wordt natuurlijk ook meegenomen in deze testen, scheelt 0.09kWh per hoofdprogramma. Dat is bij 250x per jaar, 10 jaar lang 225 kWh (minder als je eco gebruikt), daar ga je het verschil niet mee terugverdienen. Garantie zit bij de B-merken ook wel snor, kreeg destijds voor mijn Pelgrim apparatuur 8 jaar garantie.
Het zijn altijd ervaringen die persoonlijk zijn, mijn ervaring is dat ik het niet meer doe.
In het begin deden onze Etna koelkast en vaatwasser het ook meer dan prima, maar na een paar jaar niet meer..iets waar ik met Bosch/Siemens/Miele geen problemen mee heb gehad (soms moet je ook geluk hebben hoor).
Overigens test de consumentenbond ook wel vaker dingen met twijfelachtige uitkomst :+
Energieverbruik zeg ik ook kijk ernaar, vooral een koelkast en vriezer kan veel schelen op termijn (altijd aan), en soms heb je dan een luxer model die zichzelf terugverdient.
En als je 8 jaar garantie krijgt bij Pelgrim, prima toch dan, dat zeg ik toch ook :) !

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

Je noemt ETNA als merk wat je echt zou laten gaan maar de consumentenbond geeft de ETNA vaatwasser een 7.2 (beste koop) en de Siemens vaatwasser een 7.3 (beste uit de test
Logisch toch, Etna is stukken goedkoper en gemiddelde kwaliteit dus combinatie prijs/kwaliteit komen ze er beter dan een machine die goede kwaliteit heeft maar ook een flink prijskaartje. Ik zou eerder kiezen voor beste uit de test als het om gemiddelde prestaties gaat.
Maar bepaal in deze speurtocht vooral wat jij belangrijk vindt. Prijs? Geluid? Verbruik? Duur van het programma? Hoeveelheid programma’s? Gebruiksgemak? Design?
Selecteer daarop bij zo’n vergelijkingssite en maak vervolgens een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew
  • Laatst online: 12-09 08:51
[...]

Tegelijkertijd heeft @Only wel een punt: de Consumentenbond kijkt niet naar hoe lang een apparaat het goed blijft doen. Ik probeer zelf om die reden altijd wat gebruikerservaringen op te zoeken van soortgelijke modellen van een leverancier. Je ziet dan dat, over het algemeen, een merk als Etna minder goed scoort op duurzaamheid dan bijvoorbeeld Bosch of Siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Ik heb een siemens kookplaat, siemens vaatwasser, inmiddels zijn ze 10 jaar oud. De kookplaat is 1 module van vervangen (buiten garantie), de andere module lijkt nu ook stuk te gaan. Van de vaatwasser is de afzuigpomp vervangen (buiten garantie). De Siemens afzuigkap is al 2x de motor vervangen omdat er een ventilator onderdeel afbreekt en in de motor valt. De 2e keer heb ik de schoepen er niet terug in laten zetten want anders komt het probleem weer in 3 jaar. Het zegt dus allemaal niet zo veel of A merk zoveel beter is. N=1. Ik vind de looks, innovaties en materiaal gebriuk erg belangrijk, dus daar betaal ik voor. Waarschjnlijk ga ik toch weer voor Siemens apparatuur vanwege de goede prijs tov andere A merken (Miele, Bora etc).

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-09 07:38
[...]

Een consumentenbond test niet of het product na een jaar nog net zo goed is. Of dat het brood net zo knapperig wordt in de stoomoven van Bosch als die van Etna.

Dat kan gewoon niet, dat kost teveel tijd. Je kunt zulke testen dus wel als basis nemen, maar ik zou altijd ook gebruikerservaringen willen weten.

Pelgrim heb ik gehad in mijn 1e appartement en dat was na 2 jaar niet meer te vergelijken met het eerdtr gebruik.
Mijn huidige Siemens apparatuur doet het na 10 jaar nog prima. Behoudens dat er 1 kookzone niet meer aan elkaar gekoppeld kan en de kookwekker knop niet meer functioneert.

[ Voor 3% gewijzigd door Arwen. op 31-07-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
Bedankt allen, ik ga specs/consumentenbond etc. van apparatuur vergelijken en begrijp uit jullie reacties dat ik gemiddeld genomen toch een wat langere levensduur mag verwachten van A-merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
sanderg. schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:52:
[...]

***members only***

[...]

Ziet er gaaf uit! Thanks voor de goede tip! Ga ik zeker meenemen want gordijnen is inderdaad iets om ook nog eens rekening mee te houden.
Wat is het uiteindelijk geworden? Wij zijn vanmiddag bij Goergen geweest en krijgen komende vrijdag de offerte. Mag ook in een PM :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:35

Levensduur vaatwassers:
Atag 11,4 jaar
Electrolux 11,4 jaar
Siemens 11,3 jaar
Bosch 11,2 jaar
Bauknecht 10,9 jaar
Hotpoint-Ariston 10,8 jaar
Indesit 10,8 jaar

Dit is wat marketing doet. Levensduur is dus praktisch gelijk. Maar vraag mensen op straat en ze zullen zeggen dat Siemens Bosch veel langer meegaat.

Levensduur is natuurlijk niet de enige component.

Merk tevredenheid b merken

Zanussi 8,6
Electrolux 8,5
Hotpoint-Ariston 8,4
Beko 8,4
Whirlpool 8,4
Atag 8,3
Samsung 8,3
Bauknecht 8,3
Ikea 8,2
Indesit 8,1
Pelgrim 7,9

Gewoon goede scores. Dat mensen hier vaak roepen dat b merken veel minder zijn, komt dus niet overeen met de 29000 consumenten uit Europa die bovenstaande gemiddeldes laten zien. En 29000 zegt meer dan n=1….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thacacia
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:07
el flaco schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 05:28:
[...]

Levensduur vaatwassers:
Atag 11,4 jaar
Electrolux 11,4 jaar
Siemens 11,3 jaar
Bosch 11,2 jaar
Bauknecht 10,9 jaar
Indesit 10,8 jaar

Dit is wat marketing doet. Levensduur is dus praktisch gelijk. Maar vraag mensen op straat en ze zullen zeggen dat Siemens Bosch veel langer meegaat.

Zanussi 8,6
Electrolux 8,5
Hotpoint-Ariston 8,4
Beko 8,4
Whirlpool 8,4
Atag 8,3
Samsung 8,3
Bauknecht 8,3
Ikea 8,2
Indesit 8,1
Pelgrim 7,9

Gewoon goede scores. Dat mensen hier vaak roepen dat b merken veel minder zijn, komt dus niet overeen met de 29000 consumenten uit Europa die bovenstaande gemiddeldes laten zien. En 29000 zegt meer dan n=1….
Heb een keuken van 19 jaar oud, alles is van Siemens, en het waren allemaal de duurste versies.
Nog geen van de apparaten is nog stuk gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
el flaco schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 05:28:
[...]

Levensduur vaatwassers:
Atag 11,4 jaar
Electrolux 11,4 jaar
Siemens 11,3 jaar
Bosch 11,2 jaar
Bauknecht 10,9 jaar
Indesit 10,8 jaar

Zanussi 8,6
Electrolux 8,5
Hotpoint-Ariston 8,4
Beko 8,4
Whirlpool 8,4
Atag 8,3
Samsung 8,3
Bauknecht 8,3
Ikea 8,2
Indesit 8,1
Pelgrim 7,9

Bedankt, erg waardevol en zegt me inderdaad meer dan n=1. Heb je de bron voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 08:32
Blihi schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:00:
[...]

MDF behangen: kan niet. MDF kan niet tegen nattigheid, dus begin er niet aan.

Die naad wegwerken is niet heel lastig: Laat het MDF 9mm terug vallen. Schroef er een gipsplaat tegenaan, vul de naad op met gipsvuller en daar kun je overheen renovliezen.

Maar, dan krijg je aan de voorkant hetzelfde probleem..... dus eigenlijk zou ik zeggen: begin er niet aan. Laat die naad gewoon voor wat het is. Zorg dat er een contrastverschil zit tussen de muur en de keuken en kit de naad gewoon af.
Kit je de naad dan gewoon met acrylaatkit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el flaco
Janpietertje89 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 07:52:
[...]

Bedankt, erg waardevol en zegt me inderdaad meer dan n=1. Heb je de bron voor me?
Consumentenbond en die baseren zich op 29000 Europese consumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

Thacacia schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 07:29:
[...]

Heb een keuken van 19 jaar oud, alles is van Siemens, en het waren allemaal de duurste versies.
Nog geen van de apparaten is nog stuk gegaan!
Dat heb je met gemiddelden. Er is vast ook iemand bij wie die na 5 jaar stuk was 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoZoetermeer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 09:44
Misschien helpt dit een beetje bij het kiezen van goede apparaten. Het blijft natuurlijk altijd persoonlijk en afhankelijk van je wensen en behoeften.

Over het algemeen kan ik zeggen dat merken uit de BSH-groep (zoals Bosch, Siemens, enz.) minder problemen geven. Ze hebben op dit moment ook een handig online portaal waar ik als winkelier eenvoudig serviceafspraken voor klanten kan inplannen. De laatste keer dat dat nodig was, kon er binnen een paar dagen een monteur langskomen.
Ook keukenmonteurs zijn vaak positief over deze merken, omdat de apparaten prettig te installeren zijn en degelijk aanvoelen.

Bij merken zoals Pelgrim en Etna zit er vaak veel verschil per apparaat. Veel producten worden ingekocht bij andere fabrikanten en daar plakken ze hun merknaam op. Dit zijn vaak de voordeligere apparaten binnen het assortiment, maar daardoor zie je ook iets vaker dat er problemen ontstaan.
Tegelijk zijn er ook uitzonderingen: zo hebben ze bijvoorbeeld een vaatwasser die door ASKO wordt geproduceerd, en die is juist weer van goede kwaliteit.

Kort samengevat: merken zoals Bosch en Siemens zijn over het algemeen betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker, terwijl bij merken zoals Pelgrim en Etna de kwaliteit per apparaat sterk kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
denk ook aan hoe gemakkelijk de onderdelen die je vaak gebruikt stukgaan of roesten. bijv. van die klaprekjes voor glazen waar onderdelen van afbreken, of de punten van de rekken voor borden en glazen. bij duurdere modellen zie je daar vaak van die bolletjes op zitten zodat het bovenste laagje niet snel wegslijt en er roest ontstaat. Dan kan zo'n machine misschien wel 15 jaar meegaan, maar als de binnenkant snel wegslijt moet je toch na 5 jaar nieuwe rekken kopen a 120,- euro per stuk. zelf ook gehad met een wat goedkoper model Siemens (ja Siemens) vaatwasser. Ook binnen het duurdere segment/merken zijn er verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
Koelkasten, alleen twijfel ik hier zelf aan, vind het erg hoge percentages. Dat Samsung en Hisense het veel beter doen dan Miele is opvallend

Merk Percentage met mankementen
Hisense 13,8%
Samsung14,0%
LG 14,6%
Bosch 14,7%
Haier 15,7%
Liebherr 16,3%
Siemens 16,5%
AEG 20,6%
Miele 21,5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Na 15 jaar is onze Siemens oven aan vervanging toe. Na wat zoekwerk ben ik op de HS758G3B1 uitgekomen, maar deze lijkt alleen in Duitsland leverbaar te zijn (geen idee waarom overigens) op één winkel na via Bol (maar die is ruim 400 euro duurder). De winkels die ik bij Idealo zie staan bieden geen mogelijkheid om 'm naar Nederland te verzenden of af te halen in Duitsland.

Heeft iemand hier een goede tip? Ik heb helaas geen kennis in Duitsland zitten. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
S_Chief schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:06:
Na 15 jaar is onze Siemens oven aan vervanging toe. Na wat zoekwerk ben ik op de HS758G3B1 uitgekomen, maar deze lijkt alleen in Duitsland leverbaar te zijn (geen idee waarom overigens) op één winkel na via Bol (maar die is ruim 400 euro duurder). De winkels die ik bij Idealo zie staan bieden geen mogelijkheid om 'm naar Nederland te verzenden of af te halen in Duitsland.

Heeft iemand hier een goede tip? Ik heb helaas geen kennis in Duitsland zitten. :p
Bij Keukenloods en Veldkamp te koop (en af te halen) voor 1331 en bij nog veel meer bedrijven in de outlet. Had je bij de filters misschien nog een optie aan staan waardoor het er nergens uit komt?
Foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@Toke_gt Dat is de HS736G3B1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Oeps, iets te veel vertrouwd op de juistheid van de zoekmachine. Maar hoe kom jij dan bij dit model als het meest ideale en is dit model niet geüpgraded en verkrijgbaar onder een ander typenummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Ik zit even te kijken naar apparatuur, maar ben ondertussen qua ovens al een tijd bezig....Idee was Siemens en dan een Solo oven en Combi-oven.

Ik zat nu echter wat in te zoomen op de stoomoven en dat ziet er wel heel handig uit, maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn?

Het lijkt me handig voor groenten, krieltjes, vis, pasta en natuurlijk ook voor taarten e.d. te bakken en evt. een air flyer functie zie ik op Bosch en Siemens apparatuur. In hoeverre kun je hier ook vlees mee bakken, zoals kippenpoten. Het valt me ook op dat de stoomovens geen Pyrolyse reinigingsmethode hebben en is het dan dus moeilijker te reinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco74
el flaco schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:44:
Koelkasten, alleen twijfel ik hier zelf aan, vind het erg hoge percentages. Dat Samsung en Hisense het veel beter doen dan Miele is opvallend

Hisense 13,8%
Samsung14,0%
LG 14,6%
Bosch 14,7%
Haier 15,7%
Liebherr 16,3%
Siemens 16,5%
AEG 20,6%
Miele 21,5%
Liebherr en Miele komen uit dezelfde fabriek en heel veel verschil zit er niet tussen de modellen. Dus toch vreemd dat beide qua score duidelijk uit elkaar liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

eelco74 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:22:
[...]

Liebherr en Miele komen uit dezelfde fabriek en heel veel verschil zit er niet tussen de modellen. Dus toch vreemd dat beide qua score duidelijk uit elkaar liggen 8)7
Misschien dat Liebherr eerder wordt weggegooid? :+

Ik denk trouwens dat een deel van de meerprijs voor de A-merken ook zal zitten in service en garantie afhandeling. Sturen ze een monteur om 'm een halve dag te laten pielen om iets te vervangen, of vervangen ze het complete apparaat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:42:
[...]

Oeps, iets te veel vertrouwd op de juistheid van de zoekmachine. Maar hoe kom jij dan bij dit model als het meest ideale en is dit model niet geüpgraded en verkrijgbaar onder een ander typenummer?
Ik kan het ook niet helemaal plaatsen, maar dit model is veel betaalbaarder ten opzichte van andere modellen met dezelfde features. In Nederland is de HS958GCB1 vergelijkbaar, maar die heeft een adviesprijs van 2700 euro. Nu zal de verkoopprijs veel lager liggen, maar zeker niet zo laag als de HS758G3B1 in Duitsland (1250 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
S_Chief schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:50:
[...]

Ik kan het ook niet helemaal plaatsen, maar dit model is veel betaalbaarder ten opzichte van andere modellen met dezelfde features. In Nederland is de HS958GCB1 vergelijkbaar, maar die heeft een adviesprijs van 2700 euro. Nu zal de verkoopprijs veel lager liggen, maar zeker niet zo laag als de HS758G3B1 in Duitsland (1250 euro).
Het verschil tussen adviesprijs en daadwerkelijke verkoopprijs kan makkelijk 50% zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philonie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-09 17:39
Heb ik ook lang naar gezocht, uiteindelijk voor de inbouwprullenbak Livarno van Lidl gegaan. Geen moment spijt van gehad prijs x kwaliteit is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 12-09 09:41
el flaco schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:44:

Hisense 13,8%
Samsung14,0%
LG 14,6%
Bosch 14,7%
Haier 15,7%
Liebherr 16,3%
Siemens 16,5%
AEG 20,6%
Miele 21,5%
Interessant. Zeker ook eerdere data.

Heb je ook de url naar deze resultanten. Dan kan ik meer lezen ;)

Er zit wel verschil per type apparaat, zie ik in de testen

Consumentenbond - leden:
https://www.consumentenbo...-huishoudelijke-apparaten

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 12-09 09:41
eelco74 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:22:
[...]

Dat zou ik niet zo stellen.
1 Fabriek kan zeker verschillende modellen / kwaliteiten leveren. Ik snap je gedachte, maar is wel erg kort door de bocht ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelco74
Loft schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

Dat zou ik niet zo stellen.
1 Fabriek kan zeker verschillende modellen / kwaliteiten leveren. Ik snap je gedachte, maar is wel erg kort door de bocht ;)
Nee dat is het niet, het assortiment koelers/vriezers Liebherr is wat groter dan Miele, maar het overgrote deel is exact het zelfde. Wij hebben hier een Miele tafelmodel vriezer staan, die van Liebherr is exact hetzelfde. Ook lades, glasplanken en onderdelen zijn gewoon uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:17
We zijn ons zelf druk aan het oriënteren voor een nieuwe keuken. Reeds zijn we bij Superkeukens en I-Kook geweest. Van Superkeukens heb ik reeds een offerte ontvangen Van I-Kook enkel nog een prijs gehoord (2e bezoek/gesprek staat gepland voor volgende week)
De keukens die we hebben laten opstellen hebben exact dezelfde indeling. Echter zitten we met een prijs verschil van ruim 7k!?

Super €14k
I-Kook €21k met bosch/siemens/AEG zoals bij Super

Bij Superkeukens hebben we voor mijn gevoel prima apparatuur. De stoomoven betreft een showroom model.
Bij I-Kook zijn we tot een prijs kunnen komen van €16.400, echter dan wel met Pelgrim apparatuur. Hier is enkel de vaatwasser van Bosch. De rest hebben we moeten downgraden om tot een redelijke prijs te komen.

Echter heb ik heel erg het gevoel dat ik bij I-Kook van kwaliteit mindere apparatuur krijg dan bij Superkeuken maar voor veel meer geld. Dit terwijl we bij het contact met I-Kook een veel beter gevoel hebben qua klant contact, meedenken ed.

Bijgevoegd vinden jullie de offerte van Superkeukens, totaalprijs: €14.000 incl. montage en apparatuur.

Wat voor een addertje missen wij bij Superkeukens? Of hebben we oprecht gewoon een super strakke offerte en kunnen we ondanks het slechtere contact beter voor Super gaan?

Ik ben benieuwd naar jullie visie :)

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Renders van I-Kook, zelfde als bij Superkeukens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-Aw2XLAbAO8RCIStEo4xtmHUmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZWkHjqELkXsnZuqmEGqWQEe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XX32OvkZXe73gemGR5L3wyWz6qI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhljiLm5bhK5t3Hf0UUHSdVk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 13:59
Nyvlem schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:03:
Ik zit even te kijken naar apparatuur, maar ben ondertussen qua ovens al een tijd bezig....Idee was Siemens en dan een Solo oven en Combi-oven.

Ik zat nu echter wat in te zoomen op de stoomoven en dat ziet er wel heel handig uit, maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn?

Het lijkt me handig voor groenten, krieltjes, vis, pasta en natuurlijk ook voor taarten e.d. te bakken en evt. een air flyer functie zie ik op Bosch en Siemens apparatuur. In hoeverre kun je hier ook vlees mee bakken, zoals kippenpoten. Het valt me ook op dat de stoomovens geen Pyrolyse reinigingsmethode hebben en is het dan dus moeilijker te reinigen?
Wij hebben 2 Siemens ovens, een oven met magnetron functie (die wel pyrolyse heeft) en een oven met stoomfunctie, deze oven heeft alle normale oven functies en kan ook stomen. De stoomoven heeft geen pyrolyse maar mijn ervaring is dat deze oven door de stoom sowieso niet heel vies wordt/blijft dus ik mis het niet. Ik ben heel erg tevreden met beide ovens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanneke_vl
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01-09 09:45
Dag allemaal,
Ik houd dit forum al een poosje in de gaten, maar nu voor het eerst een post. We hebben voor onze nieuwe keuken 2 offertes binnen die ~4000 euro uit elkaar lopen. Ik vind het heel moeilijk inschatten of er kwaliteitsverschillen in zitten, dus ik hoop op jullie input/advies.

We hebben een parallelkeuken en hebben bij 2 zaken min of meer dezelfde opstelling laten maken (45 cm kastje links of rechts van de 90cm kastjes zal niet uitmaken voor de prijs). Het komt er ongeveer zo uit te zien als hieronder, de exacte kleur varieert (en in deze rendering lijkt het ook meer grijs dan in de winkel). Voor het beeld van de ruimte ook nog een plattegrond, al is deze versie met 100-100-90-60 kasten langs de lange wand, ipv 45-90-90-60-60. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIHnNtIsnQA67kjCdS8V9VH_cDQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WqLEFdFih7c9cs5Bypg7bGA6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymrQ782iwqGa5TEo2qDwwD0gXJ8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oMlZTINf409AbWqvlZlaiT5c.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSXfiDzSgmBM71cj5xPWFdCr96c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OSVRXSu1dHAjyxtWderlO3i0.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqGx93E852kFgge_A7rNMm_gsvU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XYwgMUSORImRO94eWxVyhB3o.png?f=fotoalbum_tile

2 offertes:
Smaak Keukens EigenHuis
Totaalprijs~24k euro~20,5k euro
Deelprijs meubelen / blad 15.1k euro totaal 12,1k euro totaal:
8150 euro meubelen, 3930 euro voor blad
Deelprijs apparatuur7100 euro6500 euro
Type meubels 84cm hoog boven 10cm plint, lades Zircon ZX950 Soft Stop. Bovenkastjes 65cm hoog. 78cm hoog boven 15cm plint, lades Metro Box R platina. Bovenkastjes 75cm hoog.
FrontjesA, SK 2815 Zera MA (kunststof mat lacq met kanten)A, Häcker Concept130 SCALA. melaminehars bekleed, fijnstructuur
Type BladKeramiek van Dekker, 6mm onderlijmd Classic (K13), randafwerking 20mmJetstone werkblad composiet 20 mm Rossa Nova gepolijst
KookplaatBosch PIV831HB1E, 5 zonesSiemens IQ700, 5 zones: EX877NVV6E
AfzuigingBosch DLN87AC50 Integreerbare afzuigunit. AEG vlakscherm afzuigkap, DPE4941M.
OvenBosch HRG4720B3 (71L). Siemens iQ500: HB457G0B3F (71L).
MagnetronBosch BFL423MB1F. Siemens iQ700, BF922R1B1.
KoelkastBosch KIR41SDD1, 204LSiemens iQ300, KI41RSFE0, 204L
VaatwasserBosch SMV6ZB805ESiemens XXL iQ300, SX63H802UE
HeetwaterkraanDekker Selsiuz Push & Turn, boiler (5L), rvsQuooker kraan Flex, RVS, met PRO3

Mijn indruk is dat we bij EigenHuis met allemaal Siemens iQ700 eigenlijk onnodig dure apparatuur erin hebben staan, omdat ze graag Siemens verkopen. De magnetron is bijv 900E, maar was de enige optie zei hij! Tegelijkertijd is de apparatuur bij Smaak in totaal alsnog duurder, dus dat is wel apart...
Bij Smaak heb ik de prijs van blad vs kastjes niet uitgesplitst, maar op basis van een eerdere offerte bij ze schat ik in dat het blad vergelijkbaar geprijsd is als EigenHuis, maar de kastjes veel duurder zijn. Kennen jullie de typen frontjes en zien jullie verschil in kwaliteit? Of maken de afwijkende hoogtes (84cm beneden, 65cm boven) het zoveel duurder?

Welke prijs-kwaliteit schatten jullie in als beter? Laat het vooral ook weten als er factoren meespelen De montage gebeurt bij EigenHuis waarschijnlijk door ZZP'ers, ik heb het idee dat Smaak een eigen montagedienst heeft. Waar moet ik verder op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanneke_vl
Nog even een losse post over een paar specifieke vraagjes:

- We hebben op dit moment een 204-208L koelkast met een groentela + 6 legplanken. Alles wat ik nu vind heeft maar 5 planken. We hebben nu ook wel weinig hoogte tussen de planken, maar meer hoogte zul je niet vaak efficient gebruiken, dus ik verwacht met 5 planken minder kwijt te kunnen. Dan willen we misschien een grotere koelkast, maar de volgende maat is gelijk ~300L en dat is wel heel veel... Kent iemand een optie met 6 planken in 122cm hoogte, of eentje met veel mogelijke inschuifhoogtes en de optie een plank bij te kopen?

- In een 60cm gootsteenkastje met reservoir voor een heetwaterkraan: wat kun je nog kwijt aan afvalbakken? We willen bakken voor PMD, rest en GFT (mag klein), maar 1 van de zaken stelde voor die dan in een losse 45cm kast te doen ipv onder de gootsteen. Dat voelt zonde van 'goede' ruimte, maar je moet je afval ergens kwijt...

- Terugkerend onderwerp misschien: composiet vs keramiek blad. We willen een licht blad en kregen bij de ene zaak keramiek aangeraden omdat het minder vlekken zou krijgen (en hoe vaak bots je nou met een pan tegen het aanrecht), bij de andere zaak composiet omdat we met onze peuter anders geheid scherven zouden krijgen (en Jetstone was 93-94% kwarts en zou vlekbestendig moeten zijn). Ik weet niet of ik het risico op scherven of vlekken nou groter in moet schatten...

[ Voor 3% gewijzigd door hanneke_vl op 03-08-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:48
S_Chief schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:50:
Op de Duitse site kan je vergelijken:
https://www.siemens-home....ducts=HS736G3B1,HS758G3B1

Volgens mij is het grootste verschil het digitale scherm dat groter is bij de 758. Deze lijkt ook iets recenter te zijn omdat de AirFry functie op het toestel zelf kan geselecteerd worden. Bij de 736 doe je dit via de app.

Er zit ook een eentalig Duitstalige handleiding bij de 758, dus Siemens verwacht het niet officieel in NL uit te brengen. Grappig genoeg is het toestel in te stellen met Nederlands, zal wss te veel kosten om dat uit de software te schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
hanneke_vl schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:56:
Dag allemaal,
Ik houd dit forum al een poosje in de gaten, maar nu voor het eerst een post. We hebben voor onze nieuwe keuken 2 offertes binnen die ~4000 euro uit elkaar lopen. Ik vind het heel moeilijk inschatten of er kwaliteitsverschillen in zitten, dus ik hoop op jullie input/advies.

We hebben een parallelkeuken en hebben bij 2 zaken min of meer dezelfde opstelling laten maken (45 cm kastje links of rechts van de 90cm kastjes zal niet uitmaken voor de prijs). Het komt er ongeveer zo uit te zien als hieronder, de exacte kleur varieert (en in deze rendering lijkt het ook meer grijs dan in de winkel). Voor het beeld van de ruimte ook nog een plattegrond, al is deze versie met 100-100-90-60 kasten langs de lange wand, ipv 45-90-90-60-60. :)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik het lijnenspel erg druk, het kiezen voor drie lades in plaats van twee lades helpt daar niet aan mee denk ik.

Als je voor twee lades + binnenlade gaat kan het lijnenspel onder de kookplaat ook gewoon doorlopen, bijvoorbeeld mijn keuken uit 2020 met zelfde soort greepjes:
Members only:

Wat mij tevens opvalt is de 15cm plint bij EigenHuis, onderkastjes van ~84cm zijn een stuk passender en geven ook meer ruimte. Misschien nog een andere winkel proberen waar ze ~84(,5) voor een goede prijs kunnen leveren? Bijvoorbeeld Bruynzeel of Superkeukens?

Is het een optie om een tweede hoge kast te doen naast de koelkast voor je oven/magnetron? Of ben je bang dat je dan bladruimte te kort komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
algalid schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:48:
[...]

Op de Duitse site kan je vergelijken:
https://www.siemens-home....ducts=HS736G3B1,HS758G3B1

Volgens mij is het grootste verschil het digitale scherm dat groter is bij de 758. Deze lijkt ook iets recenter te zijn omdat de AirFry functie op het toestel zelf kan geselecteerd worden. Bij de 736 doe je dit via de app.

Er zit ook een eentalig Duitstalige handleiding bij de 758, dus Siemens verwacht het niet officieel in NL uit te brengen. Grappig genoeg is het toestel in te stellen met Nederlands, zal wss te veel kosten om dat uit de software te schrappen.
Soms is het ook zo onduidelijk bij Siemens met hun artikelnummers en assortiment, er zitten zoveel kleine verschillen in dat je echt soms de bomen door het bos niet ziet. Een keukenverkoper ook niet lijkt mij. Dan voeren veel keukenverkopers ook de studioline artikelnummers zodat ze niet 1 op 1 makkelijk op internet te vergelijken zijn ivm prijs.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanneke_vl
nooberke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Persoonlijk vind ik het lijnenspel erg druk, het kiezen voor drie lades in plaats van twee lades helpt daar niet aan mee denk ik.

Als je voor twee lades + binnenlade gaat kan het lijnenspel onder de kookplaat ook gewoon doorlopen, bijvoorbeeld mijn keuken uit 2020 met zelfde soort greepjes:

***members only***

Wat mij tevens opvalt is de 15cm plint bij EigenHuis, onderkastjes van ~84cm zijn een stuk passender en geven ook meer ruimte. Misschien nog een andere winkel proberen waar ze ~84(,5) voor een goede prijs kunnen leveren? Bijvoorbeeld Bruynzeel of Superkeukens?

Is het een optie om een tweede hoge kast te doen naast de koelkast voor je oven/magnetron? Of ben je bang dat je dan bladruimte te kort komt?
Dank voor de reactie!
We doen waarschijnlijk een andere greep, die het misschien iets rustiger maakt. Ik ben het wel met je eens dat ik het mooier vind met twee lades, maar ik vind het veel praktischer om lades niet in twee stappen open te hoeven maken, dus daar moeten we de looks dan maar iets voor opofferen.
Het leek ons inderdaad heel fijn om daar extra blad te hebben, we hebben dan 1m60 onafgebroken. Anders wordt dat schiereiland 1 meter los, we dachten dat dat misschien wat vreemd zou zijn. We vonden dit ook een mooie plek voor het koffiezetapparaat. :) Een tweede hoge kast zou de oven/magnetron situatie wel makkelijker maken, maar we blijven toch hier op uitkomen qua indeling.

Die 84cm kasten leek ons ook beter inderdaad! Ik weet eigenlijk niet hoe vaak je een la nou echt tot de max vult qua hoogte, maar ruimte achter de plint is sowieso nutteloos, een hogere lade kan nog van pas komen...
Ja, misschien moeten we een derde zaak vinden met een compromis tussen deze twee. We hebben een zaak op het oog, maar daar kunnen we vanwege vakantie pas over 4 weken terecht en zolang willen we eigenlijk niet wachten.
Bruynzeel had in Utrecht maar 3,5 ster op google, daar schrok ik een beetje van. Naar Superkeukens had ik nog niet gekeken. We hadden wel in Soest nog een kleinere zaak gevonden (Ditmar keukens) die op de website de indruk geeft in verschillende budgetten te kunnen leveren, maar ik weet nog niet precies wat ze aanbieden. Ik ga proberen erachter te komen!

[ Voor 20% gewijzigd door hanneke_vl op 04-08-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
hanneke_vl schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Ik ben het wel met je eens dat ik het mooier vind met twee lades, maar ik vind het veel praktischer om lades niet in twee stappen open te hoeven maken, dus daar moeten we de looks dan maar iets voor opofferen.
In de praktijk pas je daar je indeling op aan, ik heb twee van zulke lades en bijvoorbeeld in de binnenlades die direct meekomen:
Bestekbak
Borden

In de "onder" lades:
Pijnstillers, plakband, tape, schone (vaat)doekjes, afvalzakken en een heleboel ander klein grut wat je "af en toe" gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
Ik heb recentelijk mijn eigen keuken gemaakt, ik moet nog een paar plintjes er dan is het geheel klaar, blij met het eindresultaat :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
FabianGTI schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:23:
Ik heb recentelijk mijn eigen keuken gemaakt, ik moet nog een paar plintjes er dan is het geheel klaar, blij met het eindresultaat :)

***members only***
Gaaf!
Je zegt “gemaakt” zijn er dan ook foto’s van het eindresultaat :)?

En heb je de kasten ook helemaal zelf gebouwd? Dat lijkt me een behoorlijke klus en vereist ook wel flink wat apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-09 21:57
Blihi schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:00:
[...]

MDF behangen: kan niet. MDF kan niet tegen nattigheid, dus begin er niet aan.

Die naad wegwerken is niet heel lastig: Laat het MDF 9mm terug vallen. Schroef er een gipsplaat tegenaan, vul de naad op met gipsvuller en daar kun je overheen renovliezen.

Maar, dan krijg je aan de voorkant hetzelfde probleem..... dus eigenlijk zou ik zeggen: begin er niet aan. Laat die naad gewoon voor wat het is. Zorg dat er een contrastverschil zit tussen de muur en de keuken en kit de naad gewoon af.
Dit probleem hebben wij deze week ook met onze beoogde keukenleverancier besproken. Bij ons zal de uitkomst zijn dat een aanneemer dan de koof maakt, deze gaat toch bij ons aan de slag..De waarheid is dat ik nog niet weet hoe ze dat dan gaan aanpakken. Omdat wij willen stucen, denk ik zelf, naar aanleiding van jou vraag, aan stucplaat. De keukenadviseur gaf in aan dat als je over MDF zou willen stucen (wat met de nodige maatregelen wel kan) dit altijd gaat schuren. Ik denk dat met een goede voorbehandeling MDF wel kan behangen maar de naad is mogenlijk een probleem. Gaasband is misschien is dan een oplossing. Randje afwerken met de juiste kleur verf of behang zie blog.

https://www.muurtotleven..../blog/blog-behang-op-mdf/

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
hanneke_vl schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:06:

- In een 60cm gootsteenkastje met reservoir voor een heetwaterkraan: wat kun je nog kwijt aan afvalbakken? We willen bakken voor PMD, rest en GFT (mag klein), maar 1 van de zaken stelde voor die dan in een losse 45cm kast te doen ipv onder de gootsteen. Dat voelt zonde van 'goede' ruimte, maar je moet je afval ergens kwijt...
Ik heb er 2. Bakken stonden er al in. Quooker paste erachter. Ik ga er dus vanuit dat dit met iedere standaard afvalbak te combineren is.

Voor de looks: 2 lades. Heb ik nu ook. Praktische tip van mijn keukenman: besteklade niet onder kookplaat, maar ernaast. Vorige keuken 3 lades, maar was ook maar 1 ladenblok. Nu na 2 twee jaar trek ik soms nog die la open en denk ik: hé, waar is het bestek gebleven 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
S_Chief schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:06:

Waarom wil je juist dit type? In mij zoektocht heb ik de indruk dat op Bosch = Siemens wel op sommige een een vaste air-Fryer knop op zit en op de modellen van Siemens niet. Ze kunnen het misschien wel (maak ik op uit de beoordelingen) met de juiste plaat, maar het is niet standaard. In ieder geval kan het lonen om ook bij Bosch te kijken of je daar de gewenste functies wel kan vinden. Voor garantie in Nederland, heb je naar mijn inschatting wel een Nederlands model nodig.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@hanneke_vl
Hij lijkt wel wat op de mijne vind ik. Tweetraps besteklade is ook wel handig, hoor. En voordeel is dat overige lades wat hoger zijn Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZt-Oi7hyJcavnyvdpG972cbOto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QECiPCmaJOQkfGZQf3pwSDN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeukX8mqZvzbaJcKdvBAzlApLvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKPD9Me0fFWcHCze6belSicR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Chaki schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:06:
@hanneke_vl
Hij lijkt wel wat op de mijne vind ik. Tweetraps besteklade is ook wel handig, hoor. En voordeel is dat overige lades wat hoger zijn [Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn dat de smalle vingers/ kitkat tegeltjes van Mosaic Factory? Zoiets gaan wij ook doen wellicht als spatwand. Twijfel twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Davidrrr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:11:
[...]

Zijn dat de smalle vingers/ kitkat tegeltjes van Mosaic Factory? Zoiets gaan wij ook doen wellicht als spatwand. Twijfel twijfel.
Deze: https://www.tegelinfo.nl/...5-cm-per-0-438-m2+3927227

Ik vind tegels het meest praktisch, maar ben inmiddels aan mijn volgende keuken toe. Geen bovenkasten en ik hou ook niet van planken aan de muur. Nu weet ik het echt niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
nooberke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

In de praktijk pas je daar je indeling op aan, ik heb twee van zulke lades en bijvoorbeeld in de binnenlades die direct meekomen:
Bestekbak
Borden

In de "onder" lades:
Pijnstillers, plakband, tape, schone (vaat)doekjes, afvalzakken en een heleboel ander klein grut wat je "af en toe" gebruikt.
Grappig! Ik gebruik de onderste la als voorraadkast. Handig om meteen als voor het grijpen te hebben, zoiets als apothekerskast. Wat ik zelden gebruik, staat in gewone onderkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Chaki schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

Deze: https://www.tegelinfo.nl/...5-cm-per-0-438-m2+3927227

Ik vind tegels het meest praktisch, maar ben inmiddels aan mijn volgende keuken toe. Geen bovenkasten en ik hou ook niet van planken aan de muur. Nu weet ik het echt niet!
Inderdaad vergelijkbaar of hetzelfde. Wij hebben geen bovenkasten en afzuiger. Plank komt er wellicht maar dat is het enige. Anders wel erg leeg nu. Maakt mij niet uit maar krijg te horen dat het wat gezelligheid mist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Davidrrr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:26:
[...]

Inderdaad vergelijkbaar of hetzelfde. Wij hebben geen bovenkasten en afzuiger. Plank komt er wellicht maar dat is het enige. Anders wel erg leeg nu. Maakt mij niet uit maar krijg te horen dat het wat gezelligheid mist :)
Zonder plank eindigen tegels random. Dat vind ik een beetje raar. Maar ik hou van strak. Plank met spullen noemt men gezellig. Ik vind 1 plant erop al teringzooi 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:23
Mijn tip zou zijn, maak je aanrecht wat dieper. Ik ga zelf voor 70 cm, dan past een Quooker PRO3-reservoir achter de standaard kastindeling voor een kast van 60 cm.
Het heeft ook als voordeel dat je ook net wat meer ruimte achter je kookplaat en spoelbak hebt.
Mijn kasten worden inwendig ook 10 cm dieper (is niet standaard bij elk merk), waardoor je bijvoorbeeld in een lade net wat beter grote pannen kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:23
Ik zit met hetzelfde, geen bovenkasten en geen afzuigkap. Maar een plank komt er ook 100% zeker niet, want dat wordt een stofnest.

Wat het dan wel wordt qua achterwand weet ik echter nog niet. Tegels tot aan het plafond vind ik lelijk en een half hoge spatwand is het ook niet. Denk dat ik de muur gewoon ga schilderen en eerst ga kijken hoe me dat bevalt. Achteraf kun je er nog altijd wat aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
Ik veeg tot nu toe easy alle vlekken van de muur 🤣.
Maar wellicht een keer niet meer. Bokmerk en alusplash twijfelen we ook aan. Precies dezelfde overpeinzingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Nog even een losse post over een paar specifieke vraagjes:

- We hebben op dit moment een 204-208L koelkast met een groentela + 6 legplanken. Alles wat ik nu vind heeft maar 5 planken. We hebben nu ook wel weinig hoogte tussen de planken, maar meer hoogte zul je niet vaak efficient gebruiken, dus ik verwacht met 5 planken minder kwijt te kunnen. Dan willen we misschien een grotere koelkast, maar de volgende maat is gelijk ~300L en dat is wel heel veel... Kent iemand een optie met 6 planken in 122cm hoogte, of eentje met veel mogelijke inschuifhoogtes en de optie een plank bij te kopen?

- Terugkerend onderwerp misschien: composiet vs keramiek blad. We willen een licht blad en kregen bij de ene zaak keramiek aangeraden omdat het minder vlekken zou krijgen (en hoe vaak bots je nou met een pan tegen het aanrecht), bij de andere zaak composiet omdat we met onze peuter anders geheid scherven zouden krijgen (en Jetstone was 93-94% kwarts en zou vlekbestendig moeten zijn). Ik weet niet of ik het risico op scherven of vlekken nou groter in moet schatten...
We zitten duidelijk in dezelfde fase van evt. aankoop.

1. Bij elke fabrikant kun je onderdelen kopen een kwestie van het juiste serienummer invullen.

https://www.siemens-home....ucten/onderdelen/koelkast

Maar hou er rekening mee, dat de inhoud van vriezers en koelkasten kleiner is geworden door de betere isolatie. Die extra plank kan je misschien niet goed kwijt. Kijk daar naar.. Daarnaast gaan kleinere modellen er een beetje uit , is minder populair., beperkte keuze. Wij liepen er tegen aan dat een vriezer in een kleiner maat net zo duur was als de grote vriezer. We gaan omdat we "voldoende" ruimte hebben dan toch voor de grote. (ondertussen ben ik aan het bedenken welk servies ik weinig gebruik om op die manier ruimte te maken)

2. Het is de bekende discussie, die wij vorige week ook opnieuw hebben gevoerd. De ene verkoper zegt dit en de andere dat. Naar mijn indruk heeft het antwoord ook met hun commissie te maken. Glanzend composiet ,gepolijst is vlekken bestendiger dan matte. Volgens mij is er ook prijsverschil tussen composiet en keramiek maar hangt ook van de prijsgroep af. Omdat we van een rustig blad houden, geen grote vlammen, kiezen wij waarschijnlijk voor composiet. Omdat ik een kunstroof aanrecht gewend ben, zal ik nooit een pan rechtstreeks vanaf de kookplaat op het aanrecht zetten dus daar ben ik niet zo bang voor.

Goede tips betreffende composiet:. https://keukenstudioterla...htblad-schoonmaken-5-tips

3. Ik ga mogelijk voor een systeem van Naber met 2 bakken in een 60 cm kastje. Duur maar het wordt dan een trekkast. Uit mijn hoofd soft close. Cox® Base Q+ 360 S/370-2 Er is denk ik genoeg ruimte voor vuilniszakken e.d. naast de Quooker. kan. Op de deksel (kan je in een bakje ook nog dingen leggen. Verschrikkelijk duur maar ik heb geen klein kastje als alternatief. Maar ik erg mij al meer dan 30 jaar, aan mijn huidige prullenbak die je met de hand moet uit trekken, dus twee handelingen..( En nu zit er voor mijn kleinzoon ook nog eens kinderbeveiliging op) Voor het plastic zet ik een losse afvalbak neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanneke_vl
Chaki schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:06:
@hanneke_vl
Hij lijkt wel wat op de mijne vind ik. Tweetraps besteklade is ook wel handig, hoor. En voordeel is dat overige lades wat hoger zijn [Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze input van meerdere mensen heeft ons toch nog aan het denken gezet over die lade-in-lade. Vervolgens realiseerden we ons dat onze huidige keuken 14-28-28cm lades heeft (hele kastje is maar 70cm hoog), wat volgens het plaatje 14-28-42cm zou worden. Alleen hebben we >28cm hoogte eigenlijk niet nodig. Misschien kunnen we wel 3x28cm lades doen, met bij bovenste (soms) een binnenlade. Dan hebben we nog steeds hetzelfde aantal lades waar we rechtstreeks bij kunnen, maar met de binnenlades toch nog wat bonusruimte voor extra zut!
Ik weet niet of het er qua looks erg op vooruit gaat (nog steeds 3 lades overal, al wordt het wel regelmatiger), maar qua opslagruimte zou het echt wat toevoegen. Qua prijs waarschijnlijk ook, haha, maar dat kunnen we gaan navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
hanneke_vl schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

Deze input van meerdere mensen heeft ons toch nog aan het denken gezet over die lade-in-lade. Vervolgens realiseerden we ons dat onze huidige keuken 14-28-28cm lades heeft (hele kastje is maar 70cm hoog), wat volgens het plaatje 14-28-42cm zou worden. Alleen hebben we >28cm hoogte eigenlijk niet nodig. Misschien kunnen we wel 3x28cm lades doen, met bij bovenste (soms) een binnenlade. Dan hebben we nog steeds hetzelfde aantal lades waar we rechtstreeks bij kunnen, maar met de binnenlades toch nog wat bonusruimte voor extra zut!
Ik weet niet of het er qua looks erg op vooruit gaat (nog steeds 3 lades overal, al wordt het wel regelmatiger), maar qua opslagruimte zou het echt wat toevoegen. Qua prijs waarschijnlijk ook, haha, maar dat kunnen we gaan navragen.
Oogt rustiger en strakker. Zou ik ook nog overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Chaki schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:23:
[...]

Grappig! Ik gebruik de onderste la als voorraadkast. Handig om meteen als voor het grijpen te hebben, zoiets als apothekerskast. Wat ik zelden gebruik, staat in gewone onderkast
Weet niet of we elkaar helemaal goed begrijpen. In de bovenste "buiten la" ligt onderin, onder de "binnen la" dus, de spulletjes die ik af en toe gebruik.

In de onderste "buiten la" liggen uiteraard andere spullen. 90cm la met pannen, 90cm la met airfryer en bidons/sportvoeding, en dan de verder nog 3x60 la voor voorraad en 1x60 met plastic bakjes, beslagkommen etc.

Lades zijn echt top _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
nooberke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:50:
[...]

Weet niet of we elkaar helemaal goed begrijpen. In de bovenste "buiten la" ligt onderin, onder de "binnen la" dus, de spulletjes die ik af en toe gebruik.

In de onderste "buiten la" liggen uiteraard andere spullen. 90cm la met pannen, 90cm la met airfryer en bidons/sportvoeding, en dan de verder nog 3x60 la voor voorraad en 1x60 met plastic bakjes, beslagkommen etc.

Lades zijn echt top _/-\o_
Snap ik inderdaad geen biet van.
Maar doet er niet toe. Over 1 ding zijn we het eens: lades zijn top!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Davidrrr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:15:
Ik veeg tot nu toe easy alle vlekken van de muur 🤣.
Maar wellicht een keer niet meer. Bokmerk en alusplash twijfelen we ook aan. Precies dezelfde overpeinzingen.
Ben benieuwd wat het wordt!
Ik heb wel iets spettersbestendigs nodig en tegels reflecteren het licht
Zit nu hieraan te denken. Maar ben niet overtuigd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csPyGfyz46fKxn1qGLN0wlx_xkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5RBYskbVjICs7bV9hlqZ4ea.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Chaki schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:10:
[...]

Ben benieuwd wat het wordt!
Ik heb wel iets spettersbestendigs nodig en tegels reflecteren het licht
Zit nu hieraan te denken. Maar ben niet overtuigd
[Afbeelding]
Ik vind het mooi, helpt dat?
Maar iets serieuzer, hier zit wat meer diepte en variatie in dan in de (ook leuke) tegels die je nu hebt. Die zijn iets te veel hetzelfde als je keuken, ik denk dat je hiermee leuker kunt combineren met hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Ik vind het mooi, helpt dat?
Maar iets serieuzer, hier zit wat meer diepte en variatie in dan in de (ook leuke) tegels die je nu hebt. Die zijn iets te veel hetzelfde als je keuken, ik denk dat je hiermee leuker kunt combineren met hout.
Hout is mooi, maar ga ik niet doen. Vloer is hout en verder heb ik houten meubels in alle kleuren. Dat wordt teveel van het goede
Vrijdag pas eerste bezoek aan keukenwinkel. Nog niks besloten over kleur, mat/glans, opstelling... Moeilijk, moeilijk. Maar moet er wel vaart achter zetten: 25 september krijg ik de sleutel. Dan gaat aannemer eea slopen, maar half oktober moet ie er toch komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Chaki schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:19:
[...]

Hout is mooi, maar ga ik niet doen. Vloer is hout en verder heb ik houten meubels in alle kleuren. Dat wordt teveel van het goede
Vrijdag pas eerste bezoek aan keukenwinkel. Nog niks besloten over kleur, mat/glans, opstelling... Moeilijk, moeilijk. Maar moet er wel vaart achter zetten: 25 september krijg ik de sleutel. Dan gaat aannemer eea slopen, maar half oktober moet ie er toch komen
Dat is aardig krap denk ik, zeker in vakantietijd?

Zou eerst beginnen met licht of donker (wij zijn gewisseld van donker naar licht vlak voordat we de winkels afgingen). Dat scheelt al de helft van de keuzes 🤣.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Chaki schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:19:
[...]

Ik bedoelde ook in combinatie met het hout dat je al hebt. Was niet duidelijk, sorry.

Plattegrondje voor het meedenken? Had je al gepost toch? Ik vind het zo snel niet terug

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 05-08-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slydornia
  • Laatst online: 20-08 13:04
Hallo, in onze nieuwe keuken komt een werkblad van 325cm. Kent iemand een overzicht welke bladen hiervoor in aanmerking komen zonder naad? Ik wilde eigenlijk 'gewoon' composiet, maar onze (eerste bezoek) keukenwinkel gaf aan dat composiet en keramiek maar tot 300cm gaat. Hij kwam met kunststof of een donker marmer en dat heeft beide niet onze voorkeur. En de naad vind ik in een recht blad ook niet zo mooi.

Topic startpost en de link daarin geven wel mooie informatie over werkbladen maar helaas niet over de mogelijke afmetingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
slydornia schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:08:
Hallo, in onze nieuwe keuken komt een werkblad van 325cm. Kent iemand een overzicht welke bladen hiervoor in aanmerking komen zonder naad? Ik wilde eigenlijk 'gewoon' composiet, maar onze (eerste bezoek) keukenwinkel gaf aan dat composiet en keramiek maar tot 300cm gaat. Hij kwam met kunststof of een donker marmer en dat heeft beide niet onze voorkeur. En de naad vind ik in een recht blad ook niet zo mooi.

Topic startpost en de link daarin geven wel mooie informatie over werkbladen maar helaas niet over de mogelijke afmetingen.
Er zijn wel degelijk composiet bladen die boven de 300 uitkomen, zelf had ik ook 325 nodig...dat beperkt wel de keuze...Bij bijvoorbeeld Jetstone kan je ook online de maten zien:
https://www.jetstone.nl/c..._materiaalsoort=Composiet
https://www.jetstone.nl/product/negro-tebas/

Uiteindelijk zochten wij een aantal mooie bladen uit bij de keukenwinkel en ging de verkoper steeds uitzoeken of die mogelijk waren...Ook een verkoper gehad die aangaf dat met een belletje naar de leverancier soms wat extra lengte wel mogelijk was (mits keuze voor een "verstandige" dikte voor de stevigheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Davidrrr schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

Dat is aardig krap denk ik, zeker in vakantietijd?

Zou eerst beginnen met licht of donker (wij zijn gewisseld van donker naar licht vlak voordat we de winkels afgingen). Dat scheelt al de helft van de keuzes 🤣.
Ik ben door een woonmall (gruwelijke hekel.aan) gesjeesd langs 6-tal keukenwinkels. Eigenlijk niks gezien wat me beviel. Veel zandkleur/beige, wat ik al heb. Zwart of heel donker hout is mooi, maar de ruimte te donker. Andere uiterste: zo licht mogelijk, glans weerkaatst licht, die tegels idem, maar wordt misschien te klinisch. Heb jij beige?

Ren dadelijk die winkel in: doe maar wat! 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Chaki schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:55:
[...]

Ik ben door een woonmall (gruwelijke hekel.aan) gesjeesd langs 6-tal keukenwinkels. Eigenlijk niks gezien wat me beviel. Veel zandkleur/beige, wat ik al heb. Zwart of heel donker hout is mooi, maar de ruimte te donker. Andere uiterste: zo licht mogelijk, glans weerkaatst licht, die tegels idem, maar wordt misschien te klinisch. Heb jij beige?

Ren dadelijk die winkel in: doe maar wat! 🤣
Valt het licht er rechtstreeks op? Of zijdelings? In het eerste geval kun je prima een donkere keuken nemen, in het tweede liever niet, want dat haalt veel licht weg.
Misschien is een donkergroen/grijze kleur iets voor jou? Tegen antraciet aan (eerder genoemd bij de kleuren die je aangaf al in huis te hebben) maar net wat stijlvoller/warmer. Is ook mooi als de keuken in of half in je woonkamer komt ( ik weet niet of dat zo is?) en lijkt goed te passen bij je tegels hierboven.
Als je toch op beige/greige/zand/licht uitkomt, neem dan een donker blad of donkere achterwand, anders wordt het snel saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:01:
[...]

Ik bedoelde ook in combinatie met het hout dat je al hebt. Was niet duidelijk, sorry.

Plattegrondje voor het meedenken? Had je al gepost toch? Ik vind het zo snel niet terug
Het is een parallelkeuken. Hij is smal: 220 cm
Ene kant is 360 cm. Daar wil ik een koelvriescombinatie en hoge kast met combi-oven.
Andere kant is 240 cm. Die kant is zonder bovenkasten, want het raam is kamerbreed en dan haal je veel licht binnen.
Het is een lange smalle woonkamer ook en oriëntatie is noordoost. Dus koud licht: dan is zwart te hard
Ik heb 2 andere flats gezien:
1 met 2 hoge kasten en zowel fornuis als gootsteen aan lange zijde en aan de andere kant kasten van 40 cm diep. Dan hou je veel loopruimte over. 1m20 heb ik nu ook, maar vind ik breed. Het is meer het gevoel van ruimte dan dat het praktisch nodig is
De andere met 2 hoge kasten idem, spoelbak aan de lange zijde, kookplaat korte zijde, maar wat als achterwand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvQ0y-hj0ik_K6hywOXMqjHLZtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIARZxclVsvn1EwXZEESIiDP.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 521 ... 525 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1