Ik had inderdaad uitgebreid voorwerk gedaan!
Ik had eerder al iets gepost (
Hier en
hier). Daarnaast had ik al wat voorwerk gedaan door te kijken wat de apparatuur zou gaan kosten die ik eerst op het oog had. Dat zou op zijn goedkoopst (dus laagste prijs op het internet) EUR 9.000 kosten. Ik had bij Thuiskeukens.nl gekeken wat de kasten zouden kosten als we voor Häcker-kasten zouden gaan, dat kwam op 15k uit. Het initiele werkblad zou 5k kosten, maar degene die we nu willen, Diorite Green, zou 7k kosten. Dus zonder installatie zou ik voor dit al EUR 31k kwijt zijn.
Wat het nu duurder maakt, is het volgende:
- We gaan nu voor een miele koelkast en een miele vriezer (van maar liefst 177cm ipv 87cm)
- Een bora kookplaat met afzuiging en een plasmafiltervs een Miele kookplaat met afzuiging
- Aanpassing van de ladekasten, waarbij er nu twee bij zitten van 110 cm.
- Verschillende elektrapunten in het keukeneiland (in de lade en onder de bar)
- De kasten aan de wand zijn 65 cm diep vs 60 normaal
- Een spatwand van 20 cm
Volgens mij komt de apparatuur daarmee op 12k uit (rekening houdend met plasmafilter), elektra rond de 500 en de spatwand rond de 500 a 1.000. Ballerina is redelijk in lijn met Häcker.
Dus dan zit je al snel op EUR 35k en dan moet je het nog laten installeren. Dus misschien dat ik 1 of 2k teveel betaal, maar als ik het op de keeper beschouw, ben ik toch wel tevreden.
Ter vergelijk, de Rotpunkt keuken van Akzent küchen kwam uit op EUR 37.470.
Mijn broer kwam met een offerte van Keukenloods uit 2023 aanzetten voor een iets kleinere keuken (4 hoge kasten, een keukeneiland van 300 cm en een tussenstuk bij de hoge kasten van 180 cm), die zaten op EUR 35k voor een Nobilia keuken.
Wij hadden ook een meubelbouwer gevraagd, maar die kwam met een prijs van de kasten aanzetten van EUR 22k en dan moesten wij nog de apparatuur en werkblad nog regelen. Daarnaast zou ze de installatie uurtje factuurtje in rekening brengen. Dus dat was ook niet echt een aantrekkelijke optie.
Ik vind het gewoon fijn om alles bij 1 adres te hebben, want dan heb je achteraf geen gezeur als er iets is, je hebt immers maar met 1 partij te maken. Anders krijg je dat ze geheid naar elkaar gaan wijzen.
Janpietertje89 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:00:
Wij zitten in de markt voor een inductieplaat met afzuiging voor onze nieuwe keuken. Nu zag ik dat de Bora's bij de recente test van de consumentenbond ingehaald zijn door zowel de Siemens, Bosch en AEG platen met afzuiging, voornamelijk op het gebied van kookprestaties (snelheid/efficientie en gelijkmatige verhitting van de zones) doet Bora het toch een stukje slechter. Toch zie ik in dit topic in de recente geposte opstellingen nog veel Bora Puru's langskomen. Zijn er hier mensen die recent dezelfde overweging gemaakt hebben en wat inzicht kunnen geven waarom ze toch voor Bora of juist een alternatief gegaan zijn?
De reden hiervoor is twee:
- De sleuf van de Siemens en Miele is rechthoekig en werkt daardoor minder efficient. Met name in de hoeken is de aanzuiging minder en moet hij harder zuigen voor hetzelfde resultaat. Dat maakt hem luidruchtig. Daarnaast zijn de filters lastiger schoon te krijgen.
- Belangrijkste reden is: de bediening van de kookplaat is ingebouwd in het onderste gedeelte van de kookplaat. Die loopt over de hele breedte. Maar daardoor ben je een heel stuk van je kookplaat kwijt waarop je een pan kwijt kunt. Dat heeft de Bora niet, de kookplaat loopt over ongeveer de hele diepte, omdat de bedieningsplaat in het midden zit, onder de afzuiging.