Ik zit er nu al een tijdje naar te kijken, maar het is best een lastige indeling om de ruimte optimaal te benutten. Je gebruikt eigenlijk maar weinig van de extra ruimte door het verplaatsen van toilet en ingang bijkeuken/kamer.
Daarom even wat vragen (en hieronder vast een schetsje zoals ik denk dat je het nu voor ogen hebt?):
- er komen nogal wat deuren en doorgangen in de keuken uit. Zijn ze allemaal nodig? Kan de deur van de bijkeuken bijvoorbeeld naar de plaats van het raam in de bijkeuken? Moet de andere deur in de keuken blijven als je om de hoek ook openslaande deuren hebt en aan de andere zijde een doorgang naar de bijkeuken?
- is het een optie om de bijkeuken te verkleinen?
- moet de bijkeuken een uitgang naar buiten hebben?
- is het een optie om de achtergevel van keuken/bijkeuken helemaal te vervangen door een andere indeling?
- hoe hoog/laag zijn de ramen in de keuken nu?
- moeten berging en bijkeuken in deze verhouding blijven of mag een van de twee kleiner?
Paar opmerkingen bij jouw gedachte: er passen waarschijnlijk net geen 3x60 kasten in die nis, bovendien moeten koel/vriesdeuren wat extra ruimte hebben om te kunnen openen (en dat is nodig om lades eruit te krijgen).
- Je wilt een barretje in de keuken, maar dat past daar niet heel goed. Ik heb het nu tegen de muur getekend, maar dat is waarschijnlijk niet wat je in gedachten had?
- In deze opstelling sta je in de keuken met je rug naar de eet- en woonkamer toe. Dat haalt het hele idee van de verbreding onderuit.
Edit:
Ondertussen toch wat verder gegaan met schetsen. Zo kan het eruit zien als je in de keuken de deur naar buiten weghaalt. Je benut de extra ruimte bij de doorloop voor een koffie/wijnhoek in combinatie met koelvries en evt oven(s). Een klein spoelbakje (er is toch al water in de buurt), zodat je niet de hele keuken door hoeft voor een glas water. De keuken loopt naast de tuindeuren door in lage (of hoge) kasten, zodat je daar serviesgoed en bestek in kwijt kunt.
[
Voor 17% gewijzigd door
Toke_gt op 23-08-2025 13:50
. Reden: Tweede schets toegevoegd ]