Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Cleaner schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:16:
Ik heb een nieuwbouw woning gekocht, waarvan de bouw nog moet beginnen. Nu is het keukengebied een vrij lastig gebied, vanwege een beperkte breedte (2,96m). Nu zijn we gekomen op de volgende indeling. Hierbij heeft het kookgebied slechts een loopbreedte van 85cm. Wat vinden jullie van deze beperkte loopbreedte en de indeling?

***members only***
Heel eerlijk, onmogelijk..
Je moet hier letterlijk achter elkaar aan lopen als je iets ergens nodig hebt.
Ook de hele kale ruimte achter het eiland waar je niets mee kan.
Zou je het eiland niet gewoon tegen de wand zetten? Desnoods met een schiereiland om aan de tafel te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:20
Ik heb een nieuwbouw woning gekocht, waarvan de bouw nog moet beginnen. Nu is het keukengebied een vrij lastig gebied, vanwege een beperkte breedte (2,96m). Nu zijn we gekomen op de volgende indeling. Hierbij heeft het kookgebied slechts een loopbreedte van 85cm. Wat vinden jullie van deze beperkte loopbreedte en de indeling?

***members only***
Oef, dit is wel heel krap aan alle kanten. Ik zou dat in een gebruiksruimte als een keuken niet aanraden. 85 is krap, maar aan de andere kant van het eiland is het 60. Dat is echt niet fijn. Ook de hoek bij de eettafel oogt te krap.
Als je in deze ruimte aan weerszijden kasten en werkbladen plaatst, met de eettafel als schiereiland, kun je letterlijk veel beter uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-07 14:04
Plint schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:24:
[...]
Heel eerlijk, onmogelijk..
Je moet hier letterlijk achter elkaar aan lopen als je iets ergens nodig hebt.
Ook de hele kale ruimte achter het eiland waar je niets mee kan.
Zou je het eiland niet gewoon tegen de wand zetten? Desnoods met een schiereiland om aan de tafel te verbinden.
In mijn huidige woning heb ik 103cm loopruimte, wat voor mij prima is, ipv 85cm. Maar 85cm is inderdaad krap.
Daarachter zit 61cm, wat voldoende zou moeten zijn om de kastjes te openen.

Het eiland zou meer richting het hekwerk kunnen, maar het is een hekwerk met spijlers (verticale pilaartjes) waar je door heen kunt kijken, en daar achter zit een vide constructie. Het zou inderdaad tegen het hekwerk kunnen, maar dan kijk je vanuit de lagere verdieping van de vide wel tegen een blok aan i.p.v. dat je nog iets meer connectie hebt met de bovenverdieping waar de keuken zit.
Deze mogelijkheid werd overigens wel geadviseerd door een keukenadviseur met ervaring, maar weer afgeraden door andere keukenadviseurs, vanwege de vide.
Toke_gt schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Oef, dit is wel heel krap aan alle kanten. Ik zou dat in een gebruiksruimte als een keuken niet aanraden. 85 is krap, maar aan de andere kant van het eiland is het 60. Dat is echt niet fijn. Ook de hoek bij de eettafel oogt te krap.
Als je in deze ruimte aan weerszijden kasten en werkbladen plaatst, met de eettafel als schiereiland, kun je letterlijk veel beter uit de voeten.
Ik heb de afbeeldingen net opnieuw geupload om iets meer van de ruimte te laten zien, zodat de vide constructie duidelijker is.
Dus ook jij zegt: eiland tegen het hekwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Cleaner schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Ik heb de afbeeldingen net opnieuw geupload om iets meer van de ruimte te laten zien, zodat de vide constructie duidelijker is.
Dus ook jij zegt: eiland tegen het hekwerk?
Oh sorry, helemaal gemist dat het om een open ruimte erachter ging. Ik snap wel wat je zegt dat je tegen een blok zit te kijken, maar je zou dat gedeeltelijk open kunnen laten met een soort bar erin. Eens even kijken of ik dat kan schetsen.
Is de ingetekende eethoek dé eethoek in je huis, of heb je elders nog een eetgedeelte en is dit alleen voor ontbijt, gezelschap etc?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfRSH0EK1jrRFWMOKSX5GzHlLN0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MEKzQPEpEJNKlQUqD1wQzLNt.jpg?f=user_large

Bijvoorbeeld zo: bar aan balustrade met drie plekken, voor ontbijt, snelle lunch, gezelschap tijdens het koken etc. Eventueel eethoek naast de trap als je daar elders geen ruimte voor hebt, maar mogelijk is de ruimte beneden bij de tuin daarvoor bedoeld? Je zou de spijlen bij de balustrade kunnen vervangen door een achterwand van je keuken die bij de ruimte past?

[ Voor 27% gewijzigd door Toke_gt op 20-06-2025 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
Toke_gt schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:07:
[...]
Oh sorry, helemaal gemist dat het om een open ruimte erachter ging. Ik snap wel wat je zegt dat je tegen een blok zit te kijken, maar je zou dat gedeeltelijk open kunnen laten met een soort bar erin. Eens even kijken of ik dat kan schetsen.
Is de ingetekende eethoek dé eethoek in je huis, of heb je elders nog een eetgedeelte en is dit alleen voor omtbijt, gezelschap etc?
Er is ook een grotere eethoek bij de vide, een verdieping lager. Dus de ingetekende eethoek is meer om kort even koffie te nemen of ontbijt.

Een andere keukenwinkel, die ook met de projectontwikkelaar betrokken is, kwam met deze opzet:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het hekwerk is niet zonder spijler en massief ingetekend, maar hoort dus met hekwerk te zijn waar je door heen kan kijken.

Maar ook hier is een beperkte ruimte, maar misschien wel iets meer dan de indeling van de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
Toke_gt schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:07:
[...]

Is de ingetekende eethoek dé eethoek in je huis, of heb je elders nog een eetgedeelte en is dit alleen voor omtbijt, gezelschap etc?

[Afbeelding]

Bijvoorbeeld zo: bar aan balustrade met drie plekken, voor omtbijt snelle lunch, gezelschap tijdens het koken etc. Eventueel eethoek naast de trap als je daar elders geen ruimte voor hebt, maar mogelijk is de ruimte beneden bij de tuin daarvoor bedoeld? Je zou de spijlen bij de balustrade kunnen vervangen door een achterwand van je keuken die bij de ruimte past?
Wel een heel gaaf idee eigenlijk, wat je hier tekent. Ik ga het bespreken met de interieurarchitect, en kijken of ik uitstel kan krijg met de ruwbouw wensen, waarvan verwacht wordt dat ik het keuken deel morgen inlever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Cleaner schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:31:
[...]

Er is ook een grotere eethoek bij de vide, een verdieping lager. Dus de ingetekende eethoek is meer om kort even koffie te nemen of ontbijt.
Dan zou ik in de schets die ik maakte, de eettafel weglaten. In plaats daarvan misschien een fancy keukenlift installeren :*)
Edit ter aanvulling: en sowieso een extra vaatwasser beneden voor al het serviesgoed en bestek.
Een andere keukenwinkel, die ook met de projectontwikkelaar betrokken is, kwam met deze opzet:

***members only***

Het hekwerk is niet zonder spijler en massief ingetekend, maar hoort dus met hekwerk te zijn waar je door heen kan kijken.

Maar ook hier is een beperkte ruimte, maar misschien wel iets meer dan de indeling van de vorige.
Ik vind het echt onhandig krap, terwijl je er wel veel ruimte hebt. Het eiland neemt veel ruimte in, die direct ten koste gaat van je bewegingsruimte. 56 cm bij de balustrade is echt onhandig, probeer dan maar iets uit de kastjes te pakken dat onderin staat. Bij de oven heb je maar 82 cm. Dit gaat niet fijn werken, zeker niet als je samen wilt koken of als er nog een kind om je heen scharrelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 20-06-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Inderdaad wel aparte tekening. Veel te smal voor een eiland. Ik zou er conform andere schets ook een U van maken. Bij deze opstelling al te krap, laat staan als je er met nog iemand rondloopt. Minimale doorgang is 90 cm lees ik en dat is nog het absolute minimum. En als het toch een U wordt en je kunt vrijelijk bewegen, probeer je keukenblad zo diep mogelijk te maken. Dat oogt en werkt beter.

[ Voor 35% gewijzigd door Davidrrr op 20-06-2025 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-07 23:14
Ik snap nooit zo goed waarom er door keukenzaken per se een eiland in een te kleine ruimte gepropt moet worden. Zij moeten toch ook gewoon adviseren dat dit praktisch onhandig is en dat de klant beter een andere opstelling moet kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Prins32 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:44:
Ik snap nooit zo goed waarom er door keukenzaken per se een eiland in een te kleine ruimte gepropt moet worden. Zij moeten toch ook gewoon adviseren dat dit praktisch onhandig is en dat de klant beter een andere opstelling moet kiezen?
Zouden ze moeten doen ja, en doen ze misschien ook wel, maar sommige mensen willen per se een eiland. Ook als dat niet kan. Hier is overigens sprake van een voorstel van de leverancier die aan het project gekoppeld is, dan vind ik het wel extra storend. Die moet enkele concepten paraat hebben die goed werken. Deze opstelling kan daar niet bij horen. (Maar misschien heeft @Cleaner hierom gevraagd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:56

Aldmar

Niks...

***members only***
Wij hebben op dit moment zoiets. En wij zijn blij als we er straks vanaf zijn.

Je hebt de gootsteen, koelkast, oven/combi, vaatwasser en wellicht servieskast allemaal in die strook van 85cm breed. Effectief heb je een gangpad van zo'n 2,5m bij 0,85m. Als je alleen bent lukt dat misschien nog, maar zodra iemand iets wil pakken, afspoelen en/of in de vaatwasser doen dan loop je elkaar in de weg. Vooral in de ochtend ervaren wij dit.

En check goed of het handig is om de vaatwasser leeg te ruimen. ;) Wij moeten eerste de servies kast open doen en dan pas de vaatwasser, anders kan de servieskast niet meer open 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:53
Je hebt adviseurs en verkopers! Als jij komt voor een kookeiland gaat een verkoper je niet vertellen dat het niet verstandig is...

Ik kijk graag op Funda rond...als je ziet hoeveel (recente) keukens er voorbij komen met eilanden in te krappe ruimtes, onhandige/te kleine barretjes, amper werkruimte etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cleaner
Ik ben bij verschillende keukenzaken geweest, zonder afspraak even binnengelopen, en bij sommige ook even de woning laten zien waarbij sommigen meteen hun visie gaven. (Had ik eigenlijk vaker moeten doen, vragen om hun mening qua indeling i.p.v. alleen naar de keukens te kijken.)

Maar het indelingsadvies verschilt per zaak. Wel heb ik bij de laatste zaak waar ik was geweest, het laatste indelingsontwerp laten zien (die dus krap is), maar die zei daar niets over, terwijl deze wel met enige trots een vergelijkbare keukeneiland liet zien met exact dezelfde lengte (maar mogelijk/waarschijnlijk wel een andere diepte).

Maar er was ook een zaak die het een erg lastige ruimte vond (en het eigenlijk belachelijk vond dat de projectontwikkelaar daar niet anders naar heeft gekeken), vanwege de beperkte loopruimtes bij een keukenblok. Vanwege de korte ruwbouwwensen deadline en omdat hij het druk had met andere projecten, liet hij het liever over aan mijn toen nog te kiezen interieurarchitect, of dat ik bij de projectontwikkelaar zou kijken naar een andere ruimte (andere verdieping) voor de keuken.

Er was ook een zaak die adviseerde om een heel groot blok te nemen, en dan tegen het hekwerk. Het is dan niet echt een eiland meer, maar je hebt dan wel de ruimte, alleen wel ten koste van de vide.

Maar het advies verschilt dus per keukenzaak, maar het is sowieso denk ik een erg lastige ruimte, waarbij het keukengebied een te beperkte rol heeft gekregen toen de projectontwikkelaar de woning heeft ontworpen.
Toke_gt schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:12:
[...]

Zouden ze moeten doen ja, en doen ze misschien ook wel, maar sommige mensen willen per se een eiland. Ook als dat niet kan. Hier is overigens sprake van een voorstel van de leverancier die aan het project gekoppeld is, dan vind ik het wel extra storend. Die moet enkele concepten paraat hebben die goed werken. Deze opstelling kan daar niet bij horen. (Maar misschien heeft @Cleaner hierom gevraagd).
Ik heb wel de vrijheid om van leverancier/winkel af te wijken, maar de leverancier die aan het woningproject gekoppeld zit, heeft als voordeel dat deze van te voren toegang heeft tot de plattegronden. De opstelling waar mee gekomen is, is opgezet al voordat mijn wensen in kaart werden gebracht, dus de standaard opzet.

[ Voor 18% gewijzigd door Cleaner op 20-06-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-07 22:09
markgijsbers schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:59:
Wij zijn ook bezig met een keuken voor in ons nieuwe huis. Na een kleine verbouwing hebben we ruimte voor een lange wand met lage kasten en een eiland. Een hoge kastenwand met koelkast vriezer en oven laten we staan, die zijn nog niet zo oud. Dat scheelt wat in de kosten.

[Afbeelding]

We zijn bij de Keukenloods geweest voor een offerte. We zijn goed geholpen. We hebben de volgende keuzes gemaakt:

- 5m lage kasten met lades
- eiland 2,4m x 1,1m met lades
- fronten nobilia zand ultra mat
- wasbak: caressi rvs
- quooker flex rvs
- composiet cosmolite werkblad 12mm
- vaatwasser Siemens xxl
- Siemens kookplaat met afzuiging 70cm opbouw

[Afbeelding]

Offerte komt op 18k inclusief montage. Het lijkt ons best schappelijk. Benieuwd wat jullie van de indeling en de prijs vinden.
Als je zoveel ruimte voor een eiland neemt, zou ik er een bar / eetplek in maken. Naar mijn idee staat de keuken/bereidings ruimte niet in verhouding tot de rest namelijk.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
Cleaner schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:31:
[...]

***members only***

Ik had ook niet in de gaten dat er een hekwerk vide zat :)
Maar zou zoiets nog werken?

- Eiland 90 graden draaien en tegen het hek of net ervan af. Het eiland zou ook een stukje korter kunnen.
- U opstelling waarbij je alleen het blad doortrekt langs de vide / hekwerk. Hierdoor hou je openheid, maar is je werkveld veel groter.
Ik kan me ook wel voorstellen dat dit blad minder diep is, richting 40 a 45cm. krukjes om lekker aan de vide te zitten?

Snelle schets (heb geen wacom aangesloten)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbFfQRlabOMRD9LMsFeVvxExLVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6prs7xV2vFQ53GjfmVX6rrsd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Cleaner schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:16:

[...]

Ik heb wel de vrijheid om van leverancier/winkel af te wijken, maar de leverancier die aan het woningproject gekoppeld zit, heeft als voordeel dat deze van te voren toegang heeft tot de plattegronden. De opstelling waar mee gekomen is, is opgezet al voordat mijn wensen in kaart werden gebracht, dus de standaard opzet.
En als voordeel dat alle leidingen en afvoeren al meteen goed zijn aangebracht. Niet onbelangrijk. Maar wel kwalijk dat een leverancier die voorinzage had, dit als een standaardoptie aanbiedt. Daar zou ik meteen veel minder vertrouwen in hebben. Want als er niet goed over die ruimte is nagedacht voor prettig gebruik, waar is dan nog meer niet aan gedacht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cleaner
Ik heb 6 indelingen uitgewerkt, waaronder die van @Toke_gt en @Plint.
Verder ook een tabel met afmetingen en eigenschappen, en daar een score aan gehangen.

Verder zit er ook vloerverwarming en koeling in de woning d.m.v. een bodemwarmtepomp. Het achteraf wijzigen van de vloerverwarming is vanwege garantie en de kosten van dat systeem risicovol.

Members only:

Vergelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKrNMoskvlqJl--o7RT_u97QO1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q67r3465nG38ekh6RxL4WGn7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga vrijheid toch een hogere voorkeur geven dan ik voorheen had, met dank aan jullie input en het laten zien dat andere opties ook mogelijk zijn.

Voor welke indeling zouden jullie gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:12
Cleaner schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:46:
Verder ook een tabel met afmetingen en eigenschappen, en daar een score aan gehangen.

Verder zit er ook vloerverwarming en koeling in de woning d.m.v. een bodemwarmtepomp. Het achteraf wijzigen van de vloerverwarming is vanwege garantie en de kosten van dat systeem risicovol.

***members only***

Vergelijking:
[Afbeelding]

Ik ga vrijheid toch een hogere voorkeur geven dan ik voorheen had, met dank aan jullie input en het laten zien dat andere opties ook mogelijk zijn.

Een variatie van optie 6: het kookplaat deel links, tegenover de 3 zitplaatsen, het spoeldeel naar de vide toe. Het muurdeel van het hoekwerkblad laat ik vervallen waardoor de ruimte ontstaat voor 4x60 aan hoge kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
@Cleaner lijstjes O+ :9~

Mijn voorkeur zou naar optie 6 gaan.
NuEffeNiet schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:41:
[...]

Een variatie van optie 6: het kookplaat deel links, tegenover de 3 zitplaatsen, het spoeldeel naar de vide toe. Het muurdeel van het hoekwerkblad laat ik vervallen waardoor de ruimte ontstaat voor 4x60 aan hoge kasten.
Dit klinkt ook erg goed, hoekkasten zijn per definitie niet erg praktisch. Op welke hoogte komt het raam?

Kan je lekker de mensen beneden nat spetteren vanaf je wasbak op de vide :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

***members only***

Vergelijking:

[Afbeelding]

Optie 5 maar dan met 3 meter eiland en dan extra werkruimte onder het raam. Dan heb je nog plek om aanrecht “troep” neer te zetten zonder dat het op je eiland staat. Wasbak links en kookplaat rechts op het eiland, dan is de werkdriehoek niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan4NL
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-07 15:04
Bedankt allen voor de adviezen op mijn post van een aantal dagen geleden.

@Aldmar hoe breed zou jij de doorgang minimaal doen?

@eelco74 We overwegen inderdaad drie hoge kasten aan de andere zijde. Echter zit aan die kant ook een schuifpui/raam en de doorloop die niet te smal mag worden.

@nooberke heb jij wellicht een plattegrond van de indeling van jullie hele woonkamer? Onze opstellingen zijn inderdaad erg vergelijkbaar. Leuk om te zien hoeveel ruimte jullie aanhouden rondom eettafel en zitgedeelte.

@MikaX weet je nog hoe groot de doorgang was die jullie te krap vonden?

@mikax, weet je nog hoe groot de doorgang was die jullie te krap vonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Rowan4NL schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:22:

@eelco74 We overwegen inderdaad drie hoge kasten aan de andere zijde. Echter zit aan die kant ook een schuifpui/raam en de doorloop die niet te smal mag worden.
Heb je overwogen om optie C helemaal te spiegelen? Je kunt dan makkelijker je hoge kasten kwijt, maar je hebt ook meer/betere verbinding vanuit de keuken met de woonkamer en de voorzijde. (Zie de rode zichtlijnen) In jouw optie sta je met je rug naar iedereen toe, je moet altijd draaien.
Ander voordeel: de lichtinval wordt niet geblokkeerd door de hoge kasten.

De doorgang zoals ingetekend is 1.60m. Je hebt aan kamerzijde een barretje van 1.20 met daarnaast nog een kastje van 60. Kunnen uiteraard ook twee kastjes of een open kast van 30 cm diep zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTlJNgUOvY4MiTtOUq9VNt-TzWs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XGcXNQqiqSvb6H1nyNuhYmwt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:19

ThePsycho

Biertje?

Rowan4NL schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:26:
Beste Tweakers,

Graag vraag ik jullie advies over de indeling van onze keuken in een nieuwbouwwoning. De belangrijkste keuze die we op dit moment moeten maken, is welke basisopstelling we aanhouden voor het doorgeven van de aansluitpunten.

[Link] – Plattegrond van de begane grond
[Link] – Schetsen van drie mogelijke opstellingen
Hé, wat leuk, die plattegrond herken ik! Alvast welkom in de wijk ;)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:25

***members only***
Kort gezegd: hier past geen eiland. 85 of 60 is veel te weinig. Zet thuis maar eens een rij stoelen op 85 cm.van je aanrecht en probeer het. De vaatwasser kan misschien zelfs niet eens open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:25
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een nieuwe keuken

Ivm kinderen werk etc wat weinig tijd om echt alles af te lopen. Binnenkort willen we naar Hans te Wildt iemand hier ervaring mee?

Hebben laatst een tekening bij de KvIk laten maken met offerte. Viel wat tegen qua prijs, 20k voor eiland vab 3x1.2m en 4 hoge kasten. En dan met Elektrolux apparatuur dus ook niet echt geweldig. Of zijn dit toch wel prijzen waar we rekening mee moeten houden?

Verder net Kwakkenbos keukens tegengekomen en keukenkastenfabriek. Dit is allemaal wat meer online en beloofd goedkoper te zijn. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:18

***members only***

Vergelijking:

[Afbeelding]

Ik zou zeker voor iets in de richting van optie 4 gaan, wellicht zoals @Toke_gt schetste. Maar dan normale diepte en niet 100cm diep.
Ik vind het wel meevallen met minder zicht op de vide. Ook in originele idee met maar 60cm ruimte tussen eiland en hekwerk, heb je visueel dat eiland als blok voor de vide.

Los daarvan vind ik persoonlijk een vide geinig, maar niet met spijlen / hekwerk... Daar kan altijd iets doorheen vallen. Ik vind juist die tekening met dat muurtje erg gaaf.

Ik zou het hekwerk laten vervallen, plaats daar een muurtje dat ongeveer 10/15 cm hoger is dan je aanrecht en je hebt een mooie afscheiding.

Als je dat aan de kant van de vide bekijkt heb je een prachtig plek voor kunst aan de muur, of hangplanten of enkele planken met daarop boeken, o.i.d.... Dat is in mijn optiek mooier dan en hekwerk

Een eiland moet minimaal 100+ hebben en als je iets relaxer wilt, dan ga je richting de 110/120 om makkelijk te paseren. Dat ga je niet redden.

Optie 4, dan optie 6, dan optie 3. (een en ander afhankelijk hoeveel eettafel ruimte je wilt.)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke

@nooberke heb jij wellicht een plattegrond van de indeling van jullie hele woonkamer? Onze opstellingen zijn inderdaad erg vergelijkbaar. Leuk om te zien hoeveel ruimte jullie aanhouden rondom eettafel en zitgedeelte.

Dit is de volledige benedenverdieping ruwbouw, op verkleinen van het toilet na en de wijzingen qua stroom/licht is er niets wezenlijks meer veranderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOQJ1Y9IatR4diofq22jcDvlIa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ptc5nz5sXlnBfvbRN2F5YXeS.png?f=fotoalbum_large

Initieel had ik onderstaand ingetekend met mijn huidige meubels:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeiHwvJ8zgedeyIeVp7zcqLuSBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWFCv9HQWp8AneuCcvmHtwUu.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik denk dat ik de tafel waarschijnlijk toch een kwartslag ga draaien, het is fijner als je tijdens het eten naar buiten kan kijken.

De achterplaat van het eiland is wel vrij lomp/groot... Ik zat te denken om daar iets van een akoestisch latenpaneel tegen aan te maken of misschien zelf een grote brede plantenbak te maken als afscheiding naar de keuken.

Overigens, geen kinderen hier... Dus doorloop en gemakkelijke toegang tot veel stoelen is wat minder kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
Bedankt allemaal voor de adviezen, ik heb er veel aan gehad.

Vandaag nog met iemand er over zitten brainstormen. De vide is eigenlijk een erg bijzondere constructie van de woning, waar ook een groot oppervlak voor wordt ingeleverd. Ergens is het zonde als deze dan niet tot zijn volle potentie benut kan worden. Op mijn tekeningen is het eigenlijk ook niet goed te zien, maar vanuit de tuin en lagere verdieping van de vide is een hoge raampartij, waarbij het mooi is als de vide gehandhaafd blijft. Het nut van de vide vanuit de keuken is misschien wel beperkter dan vanuit de lagere verdieping en de tuin.

Waardoor ik vandaag van optie 6 naar 5 ben geswitched.
Z___Z schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:05:
[...]

Optie 5 maar dan met 3 meter eiland en dan extra werkruimte onder het raam. Dan heb je nog plek om aanrecht “troep” neer te zetten zonder dat het op je eiland staat. Wasbak links en kookplaat rechts op het eiland, dan is de werkdriehoek niet groot.
Ik dacht niet dat er nog een mogelijkheid was, maar dit is wel een heel interessant idee. Ergens ook logisch nu je het zegt, maar ik was er niet op gekomen. Eigenlijk opent dit een aantal verschillende mogelijkheden voor optie 5. Je zou dan zelfs nog de koelkast kunnen verplaatsen naar de muur naast het raam rechts, zodat de keuken driehoek nog kleiner wordt. Je zou zelfs de spoelbak ook nog bij het raam kunnen zetten i.p.v. op het eiland. Ook creeert het meteen een geschikte plek voor een koffiezetapparaat, wat je liever niet op het eiland wilt.

Ik ga het morgen uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
Members only:

@Z___Z Dit is echt een hele mooie indeling met minimale consessies _/-\o_

Eventueel kan er nog iets geschoven worden in de positie van het eiland en misschien de diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:52
Cleaner schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:25:
***members only***

Eventueel kan er nog iets geschoven worden in de positie van het eiland en misschien de diepte.
Eiland van 90 diep maken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
***members only***

Persoonlijk vind ik het nog steeds niet een passende ruimte voor een eiland en overal krap of te krap voelen. Maar ik ben erg benieuwd wat het wordt en hoe de ervaringen gaan zijn 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-07 17:01
Davidrrr schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:23:
[...]

Persoonlijk vind ik het nog steeds niet een passende ruimte voor een eiland en overal krap of te krap voelen. Maar ik ben erg benieuwd wat het wordt en hoe de ervaringen gaan zijn 😀.
Maar over de vide kijk je uit, dus aan die zijde van het eiland is het optisch heel ruim, lijkt mij.

Een kast minder en de combi/oven in 1 kast doen, dan is het minder proppen en makkelijker de trap op en af, vooral als je hulp hebt met opruimen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
***members only***

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBNMQdKClF5YfScAn926BIV_FIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKg5UNDCmvJATFyYN7DlKj65.png?f=fotoalbum_large

Ff gepuzzeld. maatvoering in plaatje is van het origineel dus komt niet overeen met wat ik er bovenop geplot heb.

Ik zou het eiland 240x90 maken. (3x80 lades, 4x60 ondiepe kastjes met deurtjes aan kant vide)
Doorloop aan vide zijde kun je dan ca. 95cm maken, en aan voorkant eiland 110cm ipv 120cm.

Spoelzijde volledig laag en 70cm diep maken. Geeft lekker veel extra ruimte op het werkblad. Ook voor koffiemachine e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door SquareOne op 22-06-2025 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
SquareOne schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:09:
[...]

[Afbeelding]

Ff gepuzzeld. maatvoering in plaatje is van het origineel dus komt niet overeen met wat ik er bovenop geplot heb.

Ik zou het eiland 240x90 maken. (3x80 lades, 4x60 ondiepe kastjes met deurtjes aan kant vide)
Doorloop aan vide zijde kun je dan ca. 95cm maken, en aan voorkant eiland 110cm ipv 120cm.

Spoelzijde volledig laag en 70cm diep maken. Geeft lekker veel extra ruimte op het werkblad. Ook voor koffiemachine e.d.
Ja dat zou mij beter lijken. Inderdaad zo diep mogelijk blad. Ik zou ook nog steeds overwegen geen eiland en een mooi diep en lang blad tegen de videkant aan. Ik denk dat dat heel ruim voelt in de keuken dan. Kan de ronde tafel ook wat meer centraal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
***members only***

De ronde tafe lijkt me erg klein voor 4 personen en ondanks dat is het een sta in de weg.
Bij split level is het belangrijk te bedenken welke voorzieningen je waar wilt hebben. Je wilt geen twee keukens inrichten, maar je wilt ook niet voor elk glas water een trap op.Bedenk dus: waar ga je doorgaans eten met je gezin, hoe ga je de tafel beneden gebruiken, waarvoor is de tafel in de vide? Je gaf aan dat de vide een ontbij/hangplek is, dan zou ik er geen tafel neerzetten, maar twee krukken aan de bar.
Let verder op dat 1m doorgang krap is voor gewone doorgangsroutes, zoals die tussen hoge kasten/eiland/tafel. Dat lijkt op tekening nog best wat, maar als je daar met vier mensen aan een tafeltje zit, voelt het enorm volgebouwd. Leuk dat de vide er dan vanuit de tuin mooi uit ziet, maar optimaliseer eerst het gebruik en dan het uiterlijk.
Over de driehoek koken/spoelen/koelkast: een driehoek is weliswaar het beste, maar die is nu wel heel klein geworden. In die hele ruimte gebruik je een klein stukje heel intensief. Maak die driehoek in verhouding met de afmeting van de keuken, dat werkt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
Toke_gt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:41:
[...]

De ronde tafe lijkt me erg klein voor 4 personen en ondanks dat is het een sta in de weg.
Bij split level is het belangrijk te bedenken welke voorzieningen je waar wilt hebben. Je wilt geen twee keukens inrichten, maar je wilt ook niet voor elk glas water een trap op.Bedenk dus: waar ga je doorgaans eten met je gezin, hoe ga je de tafel beneden gebruiken, waarvoor is de tafel in de vide? Je gaf aan dat de vide een ontbij/hangplek is, dan zou ik er geen tafel neerzetten, maar twee krukken aan de bar.
Eens, de tafel staat gigantisch in de weg. En zal ook niet prettig zitten met een deur die in je nek opengaat, de trap aan de andere kant, vlakbij het kookgedeelte en aan de andere kant de combi. Stel je voor dat een stoel niet netjes aangeschoven is of iemand zit iets ruimer, dan voelt het te hele tijd alsof je in de weg zit.

Als je per sé een eiland zo wil plaatsen zou ik echt voor een kleinere gaan, en idealiter er twee barkrukken aanschuiven. Weet niet of het gebruikelijk is, maar de kookplaat op de kopsekant? Dan hou je de kook en werkruimte aan 1 kant van het eiland en sta je gevoelsmatig minder in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
SquareOne schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:09:
[...]

[Afbeelding]

Bedankt voor de uitwerking d:)b

Ik heb de wijzigingen hieronder overgenomen.
Members only:

Paar vraagjes,
Komt de koelkast dan links of toch rechts de hoogte in?

De Bora kookplaat is 833x515 en 199 hoog, die zou dan over meerdere kastenblokken liggen. Zou dat niet zonde zijn van die kasten?

Er wordt een deel van het eiland in diepte ingewisseld voor meer ruimte bij de vide. Als je aan de zijkant van een kast de kast openmaakt i.p.v. er direct voor, heb je ook minder ruimte nodig tussen jou en de deur. Zo lijkt het bij mijn huidige keuken. Dan zou het een afweging zijn tussen een dieper eiland (mooier?) of iets meer gemak voor het openmaken van de kastjes?

[ Voor 13% gewijzigd door Cleaner op 22-06-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleaner
Toke_gt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:41:
[...]

Let verder op dat 1m doorgang krap is voor gewone doorgangsroutes, zoals die tussen hoge kasten/eiland/tafel. Dat lijkt op tekening nog best wat, maar als je daar met vier mensen aan een tafeltje zit, voelt het enorm volgebouwd. Leuk dat de vide er dan vanuit de tuin mooi uit ziet, maar optimaliseer eerst het gebruik en dan het uiterlijk.
Over de driehoek koken/spoelen/koelkast: een driehoek is weliswaar het beste, maar die is nu wel heel klein geworden. In die hele ruimte gebruik je een klein stukje heel intensief. Maak die driehoek in verhouding met de afmeting van de keuken, dat werkt het beste.
Goed punt. De eettafel beneden is vooral voor avondeten. Wel lastig is dat we dan met eten naar beneden moeten, maar dat is helaas niet anders bij deze woning. De rest van de ruimtes hebben al andere bestemmingen gekregen in de ruwbouwwensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Cleaner schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:32:
[...]

Goed punt. De eettafel beneden is vooral voor avondeten. Wel lastig is dat we dan met eten naar beneden moeten, maar dat is helaas niet anders bij deze woning. De rest van de ruimtes hebben al andere bestemmingen gekregen in de ruwbouwwensen.
Betere indeling zo, al ga je je waarschijnlijk wel storen aan die tafel.
Voor dat heen en weer lopen: ik zou beneden een pantry maken met spoelbak, vaatwasser en kleine koelkast. En een servieskast, zodat je dat allemaal beneden kunt houden en alleen het eten zelf nog naar beneden hoeft. Zelf zou ik zoals eerder aangegeven ergens bij de viderand (die naast vaatwasser uitkomt?) een kleine horecalift maken, als ik zie hoe vaak ik voor het avondeten heen en weer loop tussen keuken en eettafel (3m verderop) dan zou ik daar echt geen trap tussen willen. Ouderwetse handbediende lift is dan een echte eyecatcher!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-07 22:35

Dat was bij ons 115. Toen we met zijn tweeën waren was het even uitkienen als je tegelijk in tegengestelde richting erdoor wilde. Met groter wordende kinderen en steeds meer heen en weer lopen met spullen werd het steeds irritanter. Zeg eens dat iedereen moet helpen de tafel afruimen bijv, of zijn eigen bord weg moet brengen. Dan heb je veel bewegingen en dus ook opstoppingen op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Cleaner schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:21:
[...]
Komt de koelkast dan links of toch rechts de hoogte in?
Rechts, zou ik zeggen. Links is het blokkerend torentje, rechts valt het weg tegen de muren.
De Bora kookplaat is 833x515 en 199 hoog, die zou dan over meerdere kastenblokken liggen. Zou dat niet zonde zijn van die kasten?
Zeker. Dit moet je niet doen, het neemt onnodig veel ruimte in 4 kasten in. Als je 90-60-90 doet ipv 3x80 heb je er in slechts 1 kast last van. Waarom niet 60 cm aan de ene kant en 30 aan de andere? 30 is handig voor serviesgoed, voorraad etc.
Aan de werkzijde van het eiland heb je die diepere kasten of lades nodig voor bijv pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
Toke_gt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:56:
[...]

Rechts, zou ik zeggen. Links is het blokkerend torentje, rechts valt het weg tegen de muren.

[...]

Zeker. Dit moet je niet doen, het neemt onnodig veel ruimte in 4 kasten in. Als je 90-60-90 doet ipv 3x80 heb je er in slechts 1 kastlast van. Waarom niet 60 cm aan de ene kant en 30 aan de andere? 30 is handig voor serviesgoed, voorraad etc.
Aan de werkzijde van het eiland heb je die diepere kasten of lades nodig voor bijv pannen.
Hebben wij ook. Ladekast van 90 volgens mij. Hebben eronder in een la bestek en la daaronder de pannen. Werkt prettig. Heb je er bijna geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:52
@Cleaner Op die laatste tekening kun je misschien in plaats van die ronde tafel een L-vormig eiland maken.
Het gedeelte naar onder op de tekening dan als tafel gebruiken.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-07 21:46
Wij hebben zoals zovelen hier een Jetstone Taj Royale gepolijst werkblad, dit in combinatie met een vlakinleg Franke spoelbak kleur coffee cream. Mijn oorspronkelijke idee was om dit met transparante kit erin te leggen, maar er zit rondom toch een rand van 1-2mm. Waardoor ik twijfel of transparante kit de juiste keuze is, of dat ik misschien toch een kit op kleur moet pakken. Wat denken jullie? En voor de Taj Royale eigenaren onder ons, welke kit hebben jullie gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv1EcFLfB5qnLzEgg9wR10qE-_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2olWpuvNmsOoxoy7OoLEOn9S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-Gf2fw_sLxXYgD_hCNZJxq94YI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WG30kkjB3qaZEhnfliYqQXLk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz8TDQaBWvUf1Tb0JMuZ9NgA45E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLm4bgiInJ1vkztbHPdpZkkI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:43
Is een inbouwafzuigkap zoals de Novy 810 geschikt voor standaard bovenkastjes met een diepte van 30 tot 40 cm? De afzuigkap steekt dan niet helemaal uit boven de kookplaat, maar is dat erg als het afzuigvermogen goed is? Of kun je in zo'n geval toch beter voor een vlakscherm kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:55
Heisenbug schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:03:
Is een inbouwafzuigkap zoals de Novy 810 geschikt voor standaard bovenkastjes met een diepte van 30 tot 40 cm? De afzuigkap steekt dan niet helemaal uit boven de kookplaat, maar is dat erg als het afzuigvermogen goed is? Of kun je in zo'n geval toch beter voor een vlakscherm kiezen?
Ik heb hier de Novy 811 in een IKEA bovenkast zitten, dat past mooi. Het afzuigen ben ik ook heel tevreden over, zit hier boven een Novy 1763 kookplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhJqB2Y6wLIvVSGERed9x70lhSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTdmZz5ya1oT1V64kvKhze1A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markgijsbers
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 05-07 21:14
Dzine schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Als je zoveel ruimte voor een eiland neemt, zou ik er een bar / eetplek in maken. Naar mijn idee staat de keuken/bereidings ruimte niet in verhouding tot de rest namelijk.
Ja dat overwegen we ook wel ja. Maar voor nu vinden we het wel handig om zoveel bergruimte hebben in de keuken en staat de eettafel naast het eiland dus dat voelt wat dubbel.

Wat vinden jullie van de prijs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:57

Typhone

Who Dares Wins

Enige tijd geleden meldde ik hier faillissement van onze keukenleverancier.

Vooralsnog heb ik de volgende zaken geleerd:

- Zorg dat je alles documenteert en op schrift hebt en laat dit ook altijd bevestigen. Dit hebben wij gedaan en helpt ons heel erg.

- Rechtsbijstand is de grootste wassen neus die er bestaat. Ik wist dit eigenlijk al maar na de aankoop van ons huis, vorig jaar december besloten om dit toch maar af te sluiten voor het geval dat. Onze zaak werd ontvankelijk verklaard door rechtsbijstand maar vervolgens wordt heel mijn tijdlijn verkeerd ingeschat door een junior advocate. Feitelijke onjuistheden en haar reactie terug leek eerder op een brief van de advocaat van de tegenpartij dan op de brief van een advocaat die voor ons werkt. Ontluisterend.

- Mocht je nu aanbetalingen moeten doen dan forget about CBW-erkend. Dat is ook een grote wassen neus verhaal. Neem dat nooit of te nimmer als een zekerheidje aan. Zorg ervoor dat je via een jurist/bank een geblokkeerde rekening opent (tussen de 50-100 euro) en laat daar de aanbetaling storten. Jij kan dat geld niet terughalen en de keukenleverancier kan het niet opeisen totdat de overeenkomst/levering compleet voltooid is.

- Mocht je nu customized zaken moeten regelen (werkblad met jouw naam erin gegraveerd ofzo) dan is het niet altijd wenselijk dat een aanbetaling zo vastgehouden wordt omdat er bijv. directe kosten gemaakt dienen te worden. Stel in zo'n geval een persoonlijke garantstelling op voor de verkoper/directie van de keukenzaak. Mocht deze failliet gaan dan zie je deze betaling in elk geval altijd terug (de periode waarin verschilt). Weigert de keukenzaak dat, dan op naar de volgende gaan.

Toekomstige keukenkopers doe er je voordeel mee en zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb :).

[ Voor 28% gewijzigd door Typhone op 23-06-2025 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Typhone Jouw ervaring met rechtsbijstand is geheel begrijpelijk. Een rechtsbijstandverzekering doet er alles aan om de zaak zo goedkoop mogelijk af te handelen. De taak van de jurist is dus om zoveel mogelijk argumenten voor de tegenpartij te verzinnen en jou ervan te overtuigen dat die argumenten steekhoudend zijn.

Een door jouzelf ingehuurde jurist zal zoveel mogelijk argumenten voor jouw zaak verzinnen en daar de tegenpartij op laten reageren. Maar, daarbij is het weer niet zo belangrijk om te weten of de argumenten door de tegenpartij eenvoudig te weerleggen zijn, want hij krijgt per uur betaald.

Al met al is dit behoorlijk lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Typhone schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:10:

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Inderdaad wijs. Heb de MO-tags even weggehaald in het complete bericht.
Wordt vervolgd wanneer dit verder gaat :).

Voor de dreigende boetes zijn we overigens niet bang. Blafbrieven van advocaten heten zo met een reden natuurlijk.
Mochten we verder in het traject zijn dan meld ik me met vervolgupdates ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:19

Vooralsnog heb ik de volgende zaken geleerd:

- Zorg dat je alles documenteert en op schrift hebt en laat dit ook altijd bevestigen. Dit hebben wij gedaan en helpt ons heel erg.

- Rechtsbijstand is de grootste wassen neus die er bestaat. Ik wist dit eigenlijk al maar na de aankoop van ons huis, vorig jaar december besloten om dit toch maar af te sluiten voor het geval dat. Onze zaak werd ontvankelijk verklaard door rechtsbijstand maar vervolgens wordt heel mijn tijdlijn verkeerd ingeschat door een junior advocate. Feitelijke onjuistheden en haar reactie terug leek eerder op een brief van de advocaat van de tegenpartij dan op de brief van een advocaat die voor ons werkt. Ontluisterend.

- Mocht je nu aanbetalingen moeten doen dan forget about CBW-erkend. Dat is ook een grote wassen neus verhaal. Neem dat nooit of te nimmer als een zekerheidje aan. Zorg ervoor dat je via een jurist/bank een geblokkeerde rekening opent (tussen de 50-100 euro) en laat daar de aanbetaling storten. Jij kan dat geld niet terughalen en de keukenleverancier kan het niet opeisen totdat de overeenkomst/levering compleet voltooid is.

- Mocht je nu customized zaken moeten regelen (werkblad met jouw naam erin gegraveerd ofzo) dan is het niet altijd wenselijk dat een aanbetaling zo vastgehouden wordt omdat er bijv. directe kosten gemaakt dienen te worden. Stel in zo'n geval een persoonlijke garantstelling op voor de verkoper/directie van de keukenzaak. Mocht deze failliet gaan dan zie je deze betaling in elk geval altijd terug (de periode waarin verschilt). Weigert de keukenzaak dat, dan op naar de volgende gaan.

Toekomstige keukenkopers doe er je voordeel mee en zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb :).
Het belangrijkste advies: niet met keukenzaken in zee gaan die een aanbetaling eisen. Geldt overigens voor alle bouw en klusprojecten…

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:27
Zorg ervoor dat je via een jurist/bank een geblokkeerde rekening opent (tussen de 50-100 euro) en laat daar de aanbetaling storten. Jij kan dat geld niet terughalen en de keukenleverancier kan het niet opeisen totdat de overeenkomst/levering compleet voltooid is.
Wat een vervelende situatie zeg en heel veel succes met de afhandeling. Bedankt ook voor de tips. Dat van die geblokkeerde rekening lijkt mij ook wel een goed idee voor een berg aan aan betalingen die ik moet gaan doen.

Kan je me (evt. In PB) vertellen hoe je dat geregeld heb? Ik zit nu al een tijdje wat te googlen, maar kom eigenlijk alleen G rekeningen voor de belastingdienst en bouwdepots tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

_kilian_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Wat een vervelende situatie zeg en heel veel succes met de afhandeling. Bedankt ook voor de tips. Dat van die geblokkeerde rekening lijkt mij ook wel een goed idee voor een berg aan aan betalingen die ik moet gaan doen.

Kan je me (evt. In PB) vertellen hoe je dat geregeld heb? Ik zit nu al een tijdje wat te googlen, maar kom eigenlijk alleen G rekeningen voor de belastingdienst en bouwdepots tegen.
DM-verstuurd.
Google in de particuliere sector op de term ‘derdenrekening’. Dit verloopt via notaris/advocaat overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtv
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-07 20:10

xtv

[Removed]

[ Voor 95% gewijzigd door xtv op 24-06-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinnkillz
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-07 21:35
Onze nieuwbouw woning wordt voor de bouwvak 2026 opgeleverd. Genoeg tijd dus om ons te oriënteren voor een keuken naar onze wensen en met natuurlijk het liefst de scherpste prijs. Ik wil jullie vragen om advies qua totaalprijs en in de keuze Nobilia (goedkoper) of Hacker Systemat (ongeveer 25% duurder), Mocht je verder nog tips hebben dan zijn deze uiteraard welkom!

Hierbij de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA_SPobP9cpOTG_PytpXai31HCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBGfRdtF3FmhSBnHJ5ze6Myh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmV_EgccmSKGNbvg0GPkKXpMzpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yoL0XgePUp1ho4NJYJfEfP3Q.png?f=fotoalbum_large

*We zouden graag bovenin de nis nog 4 ondiepe bovenkasten willen in de kleur zand, deze staan nog niet op de offerte.

Offerte Keukenloods:

Merk keukenmeubel:
Nobilia structura decor noten milano (hoge kasten + opzetkasten), Nobilia laser zand (onderkasten en kasten/lades eiland)

De linker hoge kast heeft 5 lades. De rechter onderkast bij de nis heeft 2 lades. In het eiland zitten aan de kant van de kookplaat alleen maar lades (in totaal 6). Aan de andere kant van het eiland zijn dit 3 plankenkasten van 90cm met 6 deuren van 45cm.

Apparatuur:
Quooker Fusion Cube bruisend water rosé koper + zeeppomp
Bora Puru kookplaat (eventueel Siemens ED851BS16E)
Siemens HM736G1B1 Combi magnetron/oven
Bosch SMV46KX55E vaatwasser (eventueel Siemens SX63HX01CN)
Inventum IKK1785S grote koelkast (eventueel Siemens KI81RADD0)
Inventum IVR1785S grote vriezer (eventueel Siemens GI81NACE0)

Werkblad:
Kwartsiet Taj Mahal, blad loopt door in de spoelbak (zal los bij Steenproject of Keukenbladenfabriek afgenomen worden)

Keukenmeubelen: € 10096
Apparatuur: € 8218
Afrondingskorting: € 514
Montage: € 2000
Totaal: € 19800

Nu hebben ze op dit moment een ''actie'' 25% korting op je keuken, na een belletje kreeg ik een nieuw aanbod van € 18000 wat nog geen 10% korting is. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan.

Werkblad Steenproject: € 5751 excl. montage

Dit maakt in totaal een bedrag van € 23751 voor de gehele keuken. Vinden jullie dit een goede prijs voor deze keuken?

We twijfelen nog om de apparatuur naar alles Siemens te doen, incl. kookplaat.. Het lijkt nu een bijeengeraapt ''zooitje''.

Ook ben ik voor de keukenmeubelen en apparatuur los gaan shoppen.

Keukensale komt op € 8000 voor precies dezelfde keukenmeubelen van Nobilia. Wanneer ik via Thuiskeukens.nl dezelfde opstelling in de winkelmand doe dan kom ik uit op € 9787,50 voor Hacker Systemat (hier zal ik vast nog wat klein materiaal missen). Is dit qua meerprijs nog aan te raden in plaats van Nobilia?

Wanneer ik de apparatuur (alles Siemens) voor de scherpste prijs zoek kom ik bij Keukenloods op € 7896 en als ik shop bij de goedkoopste online partijen op € 6951,99

Al met al nog genoeg onderhandelingsruimte lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Voor dat formaat is 20k tot 25k niet overdreven hoor. Ik zou inderdaad de apparatuur van 1 leverancier doen. Als je niet om allerlei luxe geeft, is AEG vaak een prima, iets voordeliger alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
Martinnkillz schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:31:
Onze nieuwbouw woning wordt voor de bouwvak 2026 opgeleverd. Genoeg tijd dus om ons te oriënteren voor een keuken naar onze wensen en met natuurlijk het liefst de scherpste prijs. Ik wil jullie vragen om advies qua totaalprijs en in de keuze Nobilia (goedkoper) of Hacker Systemat (ongeveer 25% duurder), Mocht je verder nog tips hebben dan zijn deze uiteraard welkom!

Hierbij de situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

*We zouden graag bovenin de nis nog 4 ondiepe bovenkasten willen in de kleur zand, deze staan nog niet op de offerte.

Offerte Keukenloods:

Merk keukenmeubel:
Nobilia structura decor noten milano (hoge kasten + opzetkasten), Nobilia laser zand (onderkasten en kasten/lades eiland)

De linker hoge kast heeft 5 lades. De rechter onderkast bij de nis heeft 2 lades. In het eiland zitten aan de kant van de kookplaat alleen maar lades (in totaal 6). Aan de andere kant van het eiland zijn dit 3 plankenkasten van 90cm met 6 deuren van 45cm.

Apparatuur:

Werkblad:
Kwartsiet Taj Mahal, blad loopt door in de spoelbak (zal los bij Steenproject of Keukenbladenfabriek afgenomen worden)

Nu hebben ze op dit moment een ''actie'' 25% korting op je keuken, na een belletje kreeg ik een nieuw aanbod van € 18000 wat nog geen 10% korting is. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan.

Dit maakt in totaal een bedrag van € 23751 voor de gehele keuken. Vinden jullie dit een goede prijs voor deze keuken?

We twijfelen nog om de apparatuur naar alles Siemens te doen, incl. kookplaat.. Het lijkt nu een bijeengeraapt ''zooitje''.

Keukensale komt op € 8000 voor precies dezelfde keukenmeubelen van Nobilia. Wanneer ik via Thuiskeukens.nl dezelfde opstelling in de winkelmand doe dan kom ik uit op € 9787,50 voor Hacker Systemat (hier zal ik vast nog wat klein materiaal missen). Is dit qua meerprijs nog aan te raden in plaats van Nobilia?

Wanneer ik de apparatuur (alles Siemens) voor de scherpste prijs zoek kom ik bij Keukenloods op € 7896 en als ik shop bij de goedkoopste online partijen op € 6951,99

Grote keuken met veel kastjes en apparatuur. Ziet er mooi uit, maarja dat is subjectief ;)
De prijs is heel reeel gezien de grootte van de keuken.

Ik kan niet in jullie portemonnees kijken, maar ik zou niet bij allerlei losse leveranciers iets kopen. Het kan zeker, maar er gaat vaak genoeg iets mis (ook genoeg voorbeelden in dit topic/forum) en dan gaan ze naar elkaar wijzen, zeker als jij een bodem prijs hebt bedongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinnkillz
Blihi schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:05:
Voor dat formaat is 20k tot 25k niet overdreven hoor. Ik zou inderdaad de apparatuur van 1 leverancier doen. Als je niet om allerlei luxe geeft, is AEG vaak een prima, iets voordeliger alternatief.
Bedankt voor je reactie. AEG is ook zeker een optie, wellicht goed om van beide opties een offerte te hebben en deze naast elkaar te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinnkillz
Loft schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:28:
[...]

Grote keuken met veel kastjes en apparatuur. Ziet er mooi uit, maarja dat is subjectief ;)
De prijs is heel reeel gezien de grootte van de keuken.

Ik kan niet in jullie portemonnees kijken, maar ik zou niet bij allerlei losse leveranciers iets kopen. Het kan zeker, maar er gaat vaak genoeg iets mis (ook genoeg voorbeelden in dit topic/forum) en dan gaan ze naar elkaar wijzen, zeker als jij een bodem prijs hebt bedongen.
Bedankt voor je advies.

Ik ben me ervan bewust dat alles los aanschaffen heel wat met zich mee brengt qua levering, planning, garanties etc. De voorkeur heeft alles (excl. werkblad) van een leverancier. Echter wanneer het los aanschaffen een paar duizend in prijs gaat schelen dan zal ik dat zeker ook gaan afwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
Martinnkillz schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:01:
[...]

Bedankt voor je advies.

Ik ben me ervan bewust dat alles los aanschaffen heel wat met zich mee brengt qua levering, planning, garanties etc. De voorkeur heeft alles (excl. werkblad) van een leverancier. Echter wanneer het los aanschaffen een paar duizend in prijs gaat schelen dan zal ik dat zeker ook gaan afwegen.
Ja, dat laatste snap ik zeker. Ik ben ook wezen rondshoppen en kijken welke producten waar te verkrijgen waren en waar het goedkoopst.
Ook daarmee terug gegaan naar de keukenshop waar wij het beste qua prijs/kwaliteit uitkwamen en zodoende weer een aardig bedrag van prijs afgekregen.

Dus eerst onderhandelen of zo laag mogelijk prijs, dan toch nog rond shoppen/kijken en dan kan er toch nog wat vanaf ;)
Maar uiteindelijk mogen ze er ook iets aan verdienen ;) (niet te veel natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-07 20:16
Ik ga me ook weer even melden in dit topic en volgen. Wij hebben een ander huis gekocht waar wij 1-10 de sleutel van krijgen. We gaan de leef keuken iets uitbouwen en dus ook een nieuwe keuken plaatsen. In onze huidige nieuwbouw woning hadden wij een Siematic SLX keuken naar alle tevredenheid, mooie kwaliteit. Dus we kijken opnieuw naar een Siematic maar ook met een schuin oog naar maatwerk, alleen ik betwijfel of wij daar qua budget uit gaan komen.
Robert Tediek ziet er fantastisch uit, maar ik kwam ook Nordiska Kok tegen. In zweden gebouwd, je moet hem alleen zelf door iemand laten plaatsen. Daar heb ik nu een prijs indicatie opgevraagd. Over 2 weken gaan wij naar Siematic (Aswa keukens).

Members only: budget

Layout ziet er in onze 1e schets zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcDw5nB6svztk3Mc6tl9a4TeqP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8YtuY8zRBmjtYqbCoK0umU6o.png?f=fotoalbum_large

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinnkillz
Loft schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:29:
[...]

Ja, dat laatste snap ik zeker. Ik ben ook wezen rondshoppen en kijken welke producten waar te verkrijgen waren en waar het goedkoopst.
Ook daarmee terug gegaan naar de keukenshop waar wij het beste qua prijs/kwaliteit uitkwamen en zodoende weer een aardig bedrag van prijs afgekregen.

Dus eerst onderhandelen of zo laag mogelijk prijs, dan toch nog rond shoppen/kijken en dan kan er toch nog wat vanaf ;)
Maar uiteindelijk mogen ze er ook iets aan verdienen ;) (niet te veel natuurlijk)
Ik zit komende donderdag weer bij de keukenzaak om de offerte te bespreken, dan zal ik ook de andere offertes erbij pakken met als doel er samen uit te komen met uiteindelijk een scherpere prijs. Dat zij er ook wat aan moeten overhouden spreekt voor zich maar inderdaad niet teveel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
ChiLLeR schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:25:
Ik ga me ook weer even melden in dit topic en volgen. Wij hebben een ander huis gekocht waar wij 1-10 de sleutel van krijgen. We gaan de leef keuken iets uitbouwen en dus ook een nieuwe keuken plaatsen. In onze huidige nieuwbouw woning hadden wij een Siematic SLX keuken naar alle tevredenheid, mooie kwaliteit. Dus we kijken opnieuw naar een Siematic maar ook met een schuin oog naar maatwerk, alleen ik betwijfel of wij daar qua budget uit gaan komen.
Robert Tediek ziet er fantastisch uit, maar ik kwam ook Nordiska Kok tegen. In zweden gebouwd, je moet hem alleen zelf door iemand laten plaatsen. Daar heb ik nu een prijs indicatie opgevraagd. Over 2 weken gaan wij naar Siematic (Aswa keukens).

***members only***

Layout ziet er in onze 1e schets zo uit:
[Afbeelding]
Mooie ruime indeling! Met dat budget zou ik zeker wel informeren naar maatwerk. Je hebt geen complexe indeling en met maatwerk kun je wel alles precies maken zoals je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:26
Martinnkillz schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:31:

Hierbij de situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Offerte Keukenloods:

Merk keukenmeubel:

Apparatuur:

Werkblad:

Die 25% is bullshit. Ik ben ook bij Keukenloods geweest en wat ze doen is bruto prijs berekenen en dan 25% ervan afhalen. Wat uiteindelijk netto prijzen zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinnkillz
UltraInstinct schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:11:
[...]

Die 25% is bullshit. Ik ben ook bij Keukenloods geweest en wat ze doen is bruto prijs berekenen en dan 25% ervan afhalen. Wat uiteindelijk netto prijzen zullen zijn.
Ja vandaar dat de actie ook niet geldt voor lopende offertes. Mijn offerte werd pas verstuurd op de dag dat de actie is gestart, dit zal dus ook wel een discussie worden. Jij bent (nog) niet geslaagd bij Keukenloods?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Martinnkillz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:00:
[...]

Ja vandaar dat de actie ook niet geldt voor lopende offertes. Mijn offerte werd pas verstuurd op de dag dat de actie is gestart, dit zal dus ook wel een discussie worden. Jij bent (nog) niet geslaagd bij Keukenloods?
Ik heb daar uiteindelijk niks gekocht vanwege de klantenservice.
Ben daar gegaan, was een goed gesprek. Daarna heeft hij alles lopen tekenen qua ontwerp en gooide hij een prijs uit zijn hoofd. Vond het heel erg raar dat hij gewoon een getal uit zijn hoofd kon noemen en waarom hij het niet via de computer deed. Daarna zei die dat hij nu geen tijd heeft om een offerte te draaien en dat een andere keer naar mij zal versturen.

Uiteindelijk heeft hij het wel verstuurd, maar qua apparatuur heeft hij gwn wat random dingen erin gezet van Siemens en ook andere dingen wat ik niet wou. Daarna niet afgenomen omdat ik vele malen beter werd geholpen elders en wel gelijk een offerte meekreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinnkillz
UltraInstinct schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:07:
[...]

Ik heb daar uiteindelijk niks gekocht vanwege de klantenservice.
Ben daar gegaan, was een goed gesprek. Daarna heeft hij alles lopen tekenen qua ontwerp en gooide hij een prijs uit zijn hoofd. Vond het heel erg raar dat hij gewoon een getal uit zijn hoofd kon noemen en waarom hij het niet via de computer deed. Daarna zei die dat hij nu geen tijd heeft om een offerte te draaien en dat een andere keer naar mij zal versturen.

Uiteindelijk heeft hij het wel verstuurd, maar qua apparatuur heeft hij gwn wat random dingen erin gezet van Siemens en ook andere dingen wat ik niet wou. Daarna niet afgenomen omdat ik vele malen beter werd geholpen elders en wel gelijk een offerte meekreeg.
Dat is inderdaad wel vreemd. Begrijpelijk dat het vertrouwen dan ook meteen weg is en je besluit daar niet te kopen. Mag ik vragen waar je wel bent geslaagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
Martinnkillz schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:01:
[...]

Bedankt voor je advies.

Ik zie het probleem niet zo. Wij kregen een hele andere prijs bij keukenloods, veldkamp etc dan van de keukenboer. Scheelde zo'n 30 procent. Zelfs de keukenverkoper zei lekker apart bestellen. Alles kwam op exact de dag binnen waarop gewenst. Alles netjes binnengezet. En de keukenboer heeft dag later alles geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinnkillz
Davidrrr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:15:
[...]

Ik zie het probleem niet zo. Wij kregen een hele andere prijs bij keukenloods, veldkamp etc dan van de keukenboer. Scheelde zo'n 30 procent. Zelfs de keukenverkoper zei zij lekker apart bestellen. Alles kwam op exact de dag binnen waarop gewenst. Alles netjes binnengezet. En de keukenboer heeft dag later alles geïnstalleerd.
Fijn om te horen dat je een positieve ervaring hebt met het los bestellen. Heb je nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
Martinnkillz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:19:
[...]

Fijn om te horen dat je een positieve ervaring hebt met het los bestellen. Heb je nog tips?
We hebben eerst alle spullen gezocht die we op het oog hadden en toen offertes gevraagd bij wat partijen. Veldkamp zat qua prijs op Keukenloods, Bemmel was wat meer. Keukenloods belde ook op om te zeggen dat de combi oven net wat anders is dan de andere oven en adviseerde een ander. Vond ik wel fijn. Gekozen op basis van gevoel voor Keukenloods. KRegen paar keer zeer snel antwoord op vragen per mail, ook in de avond. Prijs was laagst. En vanaf moment van bestellen paar keer wat gewijzigd. Koelkast eruit gehaald en kookplaat naar de Bora Rough. Was kwestie van online aanpassen. Maar goed dit is n is 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Martinnkillz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:45:
[...]

Dat is inderdaad wel vreemd. Begrijpelijk dat het vertrouwen dan ook meteen weg is en je besluit daar niet te kopen. Mag ik vragen waar je wel bent geslaagd?
Eigen Huis Keukens in Capelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinnkillz
Davidrrr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:23:
[...]

We hebben eerst alle spullen gezocht die we op het oog hadden en toen offertes gevraagd bij wat partijen. Veldkamp zat qua prijs op Keukenloods, Bemmel was wat meer. Keukenloods belde ook op om te zeggen dat de combi oven net wat anders is dan de andere oven en adviseerde een ander. Vond ik wel fijn. Gekozen op basis van gevoel voor Keukenloods. KRegen paar keer zeer snel antwoord op vragen per mail, ook in de avond. Prijs was laagst. En vanaf moment van bestellen paar keer wat gewijzigd. Koelkast eruit gehaald en kookplaat naar de Bora Rough. Was kwestie van online aanpassen. Maar goed dit is n is 1.
Tot nu toe ook wel een goede ervaring bij Keukenloods. Qua apparatuur in ieder geval vrij scherp geprijsd. Heb je de keukenmeubelen en werkblad ergens anders vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinnkillz
UltraInstinct schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:30:
[...]

Eigen Huis Keukens in Capelle
Thanks! Ik ga even kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
Wij hebben keuken en blad besteld bij Superkeukens. Kan ongetwijfeld goedkoper uitvallen als je apart zoekt. Velen hier bestellen blad ook los. Wij zijn blij met de keuken en blad. Hebben het ook laten plaatsen. Overigens diverse keren wat gewijzigd. Andere kleur kastenwand (2x aangepast) en blad dieper laten maken en kastje geschrapt en andere kasten weer andere volgorde. Vaatwasser verplaatst, toch geen wijnkast genomen en indeling weer aangepast. We zijn niet de ideale klanten voor keukenverkopers maar zijn goed geholpen met goede adviezen. Het was ons niet helemaal duidelijk wat de uiterste datum moest zijn voor de daadwerkelijke keuze. Anders hadden wij alles op het eind wel gewijzigd in 1 gesprek 😆.

[ Voor 57% gewijzigd door Davidrrr op 24-06-2025 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
Martinnkillz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Ik zit komende donderdag weer bij de keukenzaak om de offerte te bespreken, dan zal ik ook de andere offertes erbij pakken met als doel er samen uit te komen met uiteindelijk een scherpere prijs. Dat zij er ook wat aan moeten overhouden spreekt voor zich maar inderdaad niet teveel ;)
Keep us posted. Ik hoop dat er een mooi bedrag naar tevredenheid uitkomt voor jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinnkillz
Davidrrr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:51:
Wij hebben keuken en blad besteld bij Superkeukens. Kan ongetwijfeld goedkoper uitvallen als je apart zoekt. Velen hier bestellen blad ook los. Wij zijn blij met de keuken en blad. Hebben het ook laten plaatsen. Overigens diverse keren wat gewijzigd. Andere kleur kastenwand (2x aangepast) en blad dieper laten maken en kastje geschrapt en andere kasten weer andere volgorde. Vaatwasser verplaatst, toch geen wijnkast genomen en indeling weer aangepast. We zijn niet de ideale klanten voor keukenverkopers maar zijn goed geholpen met goede adviezen. Het was ons niet helemaal duidelijk wat de uiterste datum moest zijn voor de daadwerkelijke keuze. Anders hadden wij alles op het eind wel gewijzigd in 1 gesprek 😆.
Het belangrijkste is dat je tevreden bent met het eindresultaat. Het aanpassen van het ontwerp klinkt bekend, het is ook niet hetzelfde als een pak melk kopen. Ik denk ook wel dat de verkoper wat gewend is;) Wat is de reden geweest om het blad iets dieper te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
Martinnkillz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:19:
[...]

Het belangrijkste is dat je tevreden bent met het eindresultaat. Het aanpassen van het ontwerp klinkt bekend, het is ook niet hetzelfde als een pak melk kopen. Ik denk ook wel dat de verkoper wat gewend is;) Wat is de reden geweest om het blad iets dieper te maken?
Wij hadden eerst standaard 60 cm. Toen zijn we in de showroom bij de diverse maten gaan kijken en vonden de diepere bladen erg fijn en ruim werken en ook veel mooier ogen. Het kan ook niet altijd afhankelijk van de situatie natuurlijk. En soms is het erg fijn als je een beperkte ruimte in de lengte hebt geeft die 15 cm of zo meer echt veel meer werkblad voor niet veel meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Davidrrr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:15:
[...]

Ik zie het probleem niet zo. Wij kregen een hele andere prijs bij keukenloods, veldkamp etc dan van de keukenboer. Scheelde zo'n 30 procent. Zelfs de keukenverkoper zei lekker apart bestellen. Alles kwam op exact de dag binnen waarop gewenst. Alles netjes binnengezet. En de keukenboer heeft dag later alles geïnstalleerd.
Het kan natuurlijk helemaal goed gaan.

Risico's van deze constructie zijn er wel en die zitten in een aantal zaken:
1) Algemeen: Het kan zomaar gebeuren, zeker in nieuwbouw, dat je apparaat type X.1 bestelt en daar de keuken op afstemt, maar tegen de tijd dat er geleverd moet worden is die niet meer beschikbaar en wordt type X.2 geleverd met net een andere inbouwmaat. Dan moet het wel allemaal passen en wie is daar verantwoordelijk voor?

2) Ovens: De ovens van elk merk en zelfs elk type hebben net andere inbouwmaten. Bij kasten moet je dus precies weten welke oven er in gaat komen, zodat je de omliggende frontjes en de plankhoogte daarop af kunt stemmen.

3) Vaatwassers: Afhankelijk van de vaatwasser en het type keuken komen de deurpanelen vast op de vaatwasser, of worden ze schuivend gemonteerd. Daarvoor is meestal een extra montageset nodig en dat moet er dus wel zijn. Bij greeploze keukens is ook een soort frame boven de vaatwasser nodig om de hoogte van de greep te overbruggen.

4) Kookplaten: Hetzelfde issue als met ovens: de inbouwmaten kunnen zomaar net anders zijn.

5) Koelkasten/vriezers: Daar kan veel minder mis gaan. Die zitten meestal toch al ruim in de jas (ruimte boven de koelkast in de kast). Wel belangrijk om te weten welk scharniersysteem gebruikt wordt (deur op deur of sleep) voor het bestellen van de kasten.

Dus, bij een nieuwe keuken in een bestaande woning, met korte termijnen zou ik het wel aandurven. Bij nieuwbouw, met termijnen van een jaar of meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
Goede punten! Klopt inderdaad. Bij ons een traject van maanden inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NvU
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

NvU

Als je in zo'n geval echt zekerheid wil, kan je natuurlijk wel al de apparatuur bestellen. Dan weet je zeker wat je hebt. Enige is dat je dan maanden die spullen hebt. Ik weet dat sommige leveranciers ook wel voor je willen bestellen en op voorraad houden tot je leverdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:26:
[...]

Het kan natuurlijk helemaal goed gaan.

Risico's van deze constructie zijn er wel en die zitten in een aantal zaken:
1) Algemeen: Het kan zomaar gebeuren, zeker in nieuwbouw, dat je apparaat type X.1 bestelt en daar de keuken op afstemt, maar tegen de tijd dat er geleverd moet worden is die niet meer beschikbaar en wordt type X.2 geleverd met net een andere inbouwmaat. Dan moet het wel allemaal passen en wie is daar verantwoordelijk voor?

2) Ovens: De ovens van elk merk en zelfs elk type hebben net andere inbouwmaten. Bij kasten moet je dus precies weten welke oven er in gaat komen, zodat je de omliggende frontjes en de plankhoogte daarop af kunt stemmen.

3) Vaatwassers: Afhankelijk van de vaatwasser en het type keuken komen de deurpanelen vast op de vaatwasser, of worden ze schuivend gemonteerd. Daarvoor is meestal een extra montageset nodig en dat moet er dus wel zijn. Bij greeploze keukens is ook een soort frame boven de vaatwasser nodig om de hoogte van de greep te overbruggen.

4) Kookplaten: Hetzelfde issue als met ovens: de inbouwmaten kunnen zomaar net anders zijn.

5) Koelkasten/vriezers: Daar kan veel minder mis gaan. Die zitten meestal toch al ruim in de jas (ruimte boven de koelkast in de kast). Wel belangrijk om te weten welk scharniersysteem gebruikt wordt (deur op deur of sleep) voor het bestellen van de kasten.

Dus, bij een nieuwe keuken in een bestaande woning, met korte termijnen zou ik het wel aandurven. Bij nieuwbouw, met termijnen van een jaar of meer niet.
Wat ovens betreft ben ik het niet helemaal met je eens.
Die zijn voor 90% gelijk wat breedte en hoogte betreft.
Breedte is tbv de korpus altijd gelijk en passend in een kast van 60 breed.
Hoogte is afhankelijk van je model 45 of 60 hoog. Dat zal enkele mm kunnen schelen, maar daar merk je wat deur hoogte weinig van.
Diepte kan nog wel eens wat verschillen maar zijn doorgaans allemaal wel passend in een kast van 60 diep.

En hoe dit in de praktijk eruit ziet, snel even een greep gedaan van 3 random modellen van 3 A-merken (Miele, Bosch, Siemens)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to3IhW1OZjsFjiYX7-46NdqkfO0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2fMCSPKTl5UOURy0Aco2awbD.png?f=user_large

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Flix20 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Wat ovens betreft ben ik het niet helemaal met je eens.
Die zijn voor 90% gelijk wat breedte en hoogte betreft.
Breedte is tbv de korpus altijd gelijk en passend in een kast van 60 breed.
Hoogte is afhankelijk van je model 45 of 60 hoog. Dat zal enkele mm kunnen schelen, maar daar merk je wat deur hoogte weinig van.
Diepte kan nog wel eens wat verschillen maar zijn doorgaans allemaal wel passend in een kast van 60 diep.

En hoe dit in de praktijk eruit ziet, snel even een greep gedaan van 3 random modellen van 3 A-merken (Miele, Bosch, Siemens)
[Afbeelding]
Zeker, totdat blijkt dat de hoogte van het front wel 595mm is, maar dat de hoogte aan de binnenkant maar 450mm is (die overige 145mm is voor ventilatie) en dat het nogal van het model afhangt waar precies die hoogte begint (is dat 70/75 boven/onder, of is dat 60/85?) Dat maakt voor het interieur van de kast uit en als de plank op de verkeerde plek zit moet er door de montage-monteur gezaagd worden. De ene zal dat zonder moeite doen, de ander zal daar moeilijk over doen.

In de laatste AEG brochure staat 14 tekeningen met inbouwmaten voor ovens/magnetrons. Daarvan zijn er twee voor ovens van 595mm hoog en die verschillen in de mm's die nodig zijn onder de deur (3 of 5) en de benodigde balkjes aan de achterzijde van de kast (wel of geen 33x100mm balkje). Krijg je de verkeerde (lees, een geüpdate) oven, dan is ineens je deurtje 2mm te lang en dat valt niet zomaar aan te passen.

En dan zijn er 12 tekeningen voor apparaten die 370, 385, 389 of 456mm hoog zijn, allemaal met dezelfde subtiele verschillen.

Is het uiteindelijk altijd passend te krijgen? Ja. Heeft de monteur die door de keukenzaak gestuurd is daar zin in en tijd voor? Dat is de vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 25-06-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Blihi schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Zeker, totdat blijkt dat de hoogte van het front wel 595mm is, maar dat de hoogte aan de binnenkant maar 450mm is (die overige 145mm is voor ventilatie) en dat het nogal van het model afhangt waar precies die hoogte begint (is dat 70/75 boven/onder, of is dat 60/85?) Dat maakt voor het interieur van de kast uit en als de plank op de verkeerde plek zit moet er door de montage-monteur gezaagd worden. De ene zal dat zonder moeite doen, de ander zal daar moeilijk over doen.

In de laatste AEG brochure staat 14 tekeningen met inbouwmaten voor ovens/magnetrons. Daarvan zijn er twee voor ovens van 595mm hoog en die verschillen in de mm's die nodig zijn onder de deur (3 of 5) en de benodigde balkjes aan de achterzijde van de kast (wel of geen 33x100mm balkje). Krijg je de verkeerde (lees, een geüpdate) oven, dan is ineens je deurtje 2mm te lang en dat valt niet zomaar aan te passen.

En dan zijn er 12 tekeningen voor apparaten die 370, 385, 389 of 456mm hoog zijn, allemaal met dezelfde subtiele verschillen.

Is het uiteindelijk altijd passend te krijgen? Ja. Heeft de monteur die door de keukenzaak gestuurd is daar zin in en tijd voor? Dat is de vraag.
Is dat niet een kwestie van doorgeven welke apparatuur er geplaatst gaat worden? Of de keukenleverancier dat nu zelf aangeeft of dat je als koper een lijstje aanlevert met de specs van de te plaatsen apparatuur, wat maakt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
Wij hebben apparatuur besteld en maanden later laten bezorgen. Wij moesten aan de keukenboer de typenummers doorgeven bij de daadwerkelijke bestelling van de keuken door de keukenboer. Uiteindelijk hebben we daarna nog een combi-oven en de amerikaanse koelkast vervangen zonder dit door te geven. Waren we vergeten 🤣. Wel gecheckt dat de maat van de koelkast ongeveer gelijk was. En de bora kookplaat aangepast van regulier naar rough. Is zelfde maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toke_gt schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Is dat niet een kwestie doorgeven welke appartuur er geplaatst gaat worden? Of de keukenleverancier dat nu zelf aangeeft of dat je als koper een lijstje aanlevert met de specs van de te plaatsen apparatuur, wat maakt dat uit?
Dat klopt helemaal. Je moet dat alleen dus wel heel goed in de gaten houden en als je pech hebt laat de leverancier van de apparatuur helemaal niet weten dat versie X.1 vervangen is door X.2, of je hoort het pas nadat de keukenleverancier de bestelling bij de fabrikant al geplaatst heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loektencate
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-07 20:42
Hallo medetweakers,

Wij hebben onlangs een jaren '30 huis gekocht en gaan e.e.a. verbouwen waaronder de keuken. Het idee is om een open keuken te creëren door de muur tussen woonkamer en keuken door te breken. Hopelijk kan dit in de maximale breedte en hebben we niet nog steunpilaren nodig (hopelijk in nis in bestaande muren).

Voor de nieuwe keuken zijn we inmiddels naar 2 zaken geweest, Keukenloods in Eindhoven en ASWA in Helmond. Beide goede ervaringen, waarbij ASWA nog iets creatiever meedacht. We gaan nog naar NUVA in Someren. Bijgevoegd is een plattegrond van de keuken/kamer, de 3D tekening van Keukenloods en de beoogde indeling. De keuken bij ASWA zal er nagenoeg hetzelfde uitzien. Maar dan met wat andere apparatuur en Pronorm (silverline) in plaats van Haecker concept 130.

Wat vinden jullie van de opstelling? Ik zie weinig andere mogelijkheden dan nu is ingetekend, zonder veel grotere constructieve ingrepen. De deur naar de hal wordt waarschijnlijk een grote glasplaat. Waar ik me nog wat zorgen over maak is de breedte van de doorloop langs het keukeneiland. Dat is bij beide leveranciers op 90cm gezet. Is dat breed genoeg? Daarnaast heeft ASWA de keuken een stuk van de achterdeur en raam afgezet (voor eventueel gordijn), waar Keukenloods het helemaal door laat lopen. Beide claimen dat dit esthetisch het mooist is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qknzkN3tIUCPMb4Cc-9wKZefs7o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlwGeYLmcxmCX4Vt3T1CtRQD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSIfhc35u5lDrrNgEG-nefE6aHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAknZyMWmXPQpL6P2W7T7ruG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjlvVo5uXC05npLj4AOe9-KhsNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqW4cVXXrm3443Xg7hYn7ZYN.jpg?f=fotoalbum_tile

Dan naar de details en de offertes:

ASWA:
Silverline, Melamine toplaag Noten Urban
Uitvoering Korpus Kunststof Greeploos
Werkblad hoogte 97 cm Composiet Jetstone 20mm Alpine Mist (5110 Caesarstone)
Siemens IQ500 inductie + afzuiging (ED807HQ26E)
Siemens koelkast IQ500 (Ki31RSDD1)
Siemens Multifunct Oven IQ700 (CM936G1B1)
Siemens Vaatwasser IQ300 (SX63E804BE)
Quooker Fusion Round + reservoir 7 liter

Totale offerte is:
Keukenmeubelen: 7836
Apparatuur 5648
Werkbladen 5000
Montage 1550
Totaal (+ random korting) = 18.150

Met deze offerte in de hand naar Keukenloods gegaan (pas tevoorschijn gehaald nadat Keukenloods met eerste bod kwam).

Keukenloods:
Hacker Concept 130 BALI Melaminehars notenhout Greeploos
Werkblad hoogte 93CM Lion Stone composiet 20mm Molino Oro
AEG Kookplaat + afzuiging NCH84B03FB
AEG Koelkast NSK5O10ES
AEG Oven/Combimagnetron NK05N401B
AEG Vaatwasser FSB53927Z
Gewone basic kraan ipv Quooker

Offerte:
Keukenmeubelen 8167
Apparatuur 4789
Werkblad 3855
Montage 2050
Totaal: 18.851
Totaal na laten zien offerte ASWA: 15.300

De verschillen zitten hem dus in Hacker vs Pronorm. En in Siemens vs AEG. Wat opvalt is dat Keukenloods geen invidivuele prijzen van de apparatuur geeft. Ik kan ze voor 3 onderdelen opzoeken op hun site, alleen voor de kookplaat niet. Neem ik het totaal, minus de kookplaat dan zou de kookplaat zo'n 2400 euro zijn plusminus. Dat lijkt me veel voor een AEG kookplaat. In ieder geval niet heel transparant en valt deze kookplaat wat uit de toon gezien de kosten van de andere apparatuur die gekozen is. Of het is 'lucht' in de categorie apparatuur. Ten slotte is er nog een verschil dat in de offerte van ASWA een Quooker zit en bij Keukenloods niet.

Wat denken jullie van de opstelling, nog tips? En wat denken jullie van de offertes? Ik denk dat wij met de offerte van Keukenloods in de hand nog eens terug gaan naar ASWA. Hartelijk dank voor het lezen van het hele verhaal en hoor graag wat jullie ervan denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
loektencate schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:54:
Hallo medetweakers,

Wij hebben onlangs een jaren '30 huis gekocht en gaan e.e.a. verbouwen waaronder de keuken. Het idee is om een open keuken te creëren door de muur tussen woonkamer en keuken door te breken. Hopelijk kan dit in de maximale breedte en hebben we niet nog steunpilaren nodig (hopelijk in nis in bestaande muren).

Voor de nieuwe keuken zijn we inmiddels naar 2 zaken geweest, Keukenloods in Eindhoven en ASWA in Helmond. Beide goede ervaringen, waarbij ASWA nog iets creatiever meedacht. We gaan nog naar NUVA in Someren. Bijgevoegd is een plattegrond van de keuken/kamer, de 3D tekening van Keukenloods en de beoogde indeling. De keuken bij ASWA zal er nagenoeg hetzelfde uitzien. Maar dan met wat andere apparatuur en Pronorm (silverline) in plaats van Haecker concept 130.

Wat vinden jullie van de opstelling? Ik zie weinig andere mogelijkheden dan nu is ingetekend, zonder veel grotere constructieve ingrepen. De deur naar de hal wordt waarschijnlijk een grote glasplaat. Waar ik me nog wat zorgen over maak is de breedte van de doorloop langs het keukeneiland. Dat is bij beide leveranciers op 90cm gezet. Is dat breed genoeg? Daarnaast heeft ASWA de keuken een stuk van de achterdeur en raam afgezet (voor eventueel gordijn), waar Keukenloods het helemaal door laat lopen. Beide claimen dat dit esthetisch het mooist is.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Dan naar de details en de offertes:

ASWA:
Silverline, Melamine toplaag Noten Urban
Uitvoering Korpus Kunststof Greeploos
Werkblad hoogte 97 cm Composiet Jetstone 20mm Alpine Mist (5110 Caesarstone)
Siemens IQ500 inductie + afzuiging (ED807HQ26E)
Siemens koelkast IQ500 (Ki31RSDD1)
Siemens Multifunct Oven IQ700 (CM936G1B1)
Siemens Vaatwasser IQ300 (SX63E804BE)
Quooker Fusion Round + reservoir 7 liter

Totale offerte is:
Keukenmeubelen: 7836
Apparatuur 5648
Werkbladen 5000
Montage 1550
Totaal (+ random korting) = 18.150

Met deze offerte in de hand naar Keukenloods gegaan (pas tevoorschijn gehaald nadat Keukenloods met eerste bod kwam).

Keukenloods:
Hacker Concept 130 BALI Melaminehars notenhout Greeploos
Werkblad hoogte 93CM Lion Stone composiet 20mm Molino Oro
AEG Kookplaat + afzuiging NCH84B03FB
AEG Koelkast NSK5O10ES
AEG Oven/Combimagnetron NK05N401B
AEG Vaatwasser FSB53927Z
Gewone basic kraan ipv Quooker

Offerte:
Keukenmeubelen 8167
Apparatuur 4789
Werkblad 3855
Montage 2050
Totaal: 18.851
Totaal na laten zien offerte ASWA: 15.300

De verschillen zitten hem dus in Hacker vs Pronorm. En in Siemens vs AEG. Wat opvalt is dat Keukenloods geen invidivuele prijzen van de apparatuur geeft. Ik kan ze voor 3 onderdelen opzoeken op hun site, alleen voor de kookplaat niet. Neem ik het totaal, minus de kookplaat dan zou de kookplaat zo'n 2400 euro zijn plusminus. Dat lijkt me veel voor een AEG kookplaat. In ieder geval niet heel transparant en valt deze kookplaat wat uit de toon gezien de kosten van de andere apparatuur die gekozen is. Of het is 'lucht' in de categorie apparatuur. Ten slotte is er nog een verschil dat in de offerte van ASWA een Quooker zit en bij Keukenloods niet.

Wat denken jullie van de opstelling, nog tips? En wat denken jullie van de offertes? Ik denk dat wij met de offerte van Keukenloods in de hand nog eens terug gaan naar ASWA. Hartelijk dank voor het lezen van het hele verhaal en hoor graag wat jullie ervan denken!
Je plattegrond is mij niet helemaal duidelijk, je hebt straks twee deuren vanaf de hal naar dezelfde ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loektencate
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-07 20:42
nooberke schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:08:
[...]

Je plattegrond is mij niet helemaal duidelijk, je hebt straks twee deuren vanaf de hal naar dezelfde ruimte?
Nee, er zit een deur vanuit de hal naar de keuken (die nu nog apart is van de eetkamer) en een deur vanuit de hal naar de woonkamer. Omdat we de muur verwijderen tussen keuken en woonkamer wordt de deur naar de keuken redelijk overbodig. Om toch een meer ruimtelijk gevoel te houden, is het idee om die deur naar de keuken te vervangen voor een glasplaat met evt wat glas in lood elementen.

Wat wellicht trouwens verwarrend is, is dat in de schets van keukenloods daar nog een deur ingetekend staat (die is er nu ook nog wel, maar verdwijnt dus straks). De schets was sowieso wat verwarrend er stond nog ingetekend dat er een muur doorloopt die er in werkelijkheid niet loopt (is woonkamer). Heb even de schets zelf aangepast, hopelijk zo duidelijker.

[ Voor 22% gewijzigd door loektencate op 25-06-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij ons wordt binnenkort een keuken geïnstalleerd. Nu vraagt de leverancier om 90% van het bedrag (>30K) een aantal dagen vooraf te betalen. Is dat gebruikelijk? Als ik even google vind ik percentages als 15% of max. 50%. Ik heb wel vertrouwen in deze zaak (kleine zaak met goede service), maar zo'n groot bedrag vooruit betalen is wel een risico natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:42
Palomar schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:24:
Bij ons wordt binnenkort een keuken geïnstalleerd. Nu vraagt de leverancier om 90% van het bedrag (>30K) een aantal dagen vooraf te betalen. Is dat gebruikelijk? Als ik even google vind ik percentages als 15% of max. 50%. Ik heb wel vertrouwen in deze zaak (kleine zaak met goede service), maar zo'n groot bedrag vooruit betalen is wel een risico natuurlijk.
Wat je aangeeft komt beslist vaker voor en het is inderdaad een probleem, ik betwijfel ook of het wettelijk mag. Ik lees (AI) dat CBW-erkende winkels soms ook vergelijkbaar eisen stellen ondanks dat ze maar 15% aanbetaling mogen vragen. Eigelijk loop ik er ook zelf tegenaan bij de partij die ik op het oog heb. Ik heb echter die keuken nog niet gekocht. De oplossing zou kunnen zijn om met een derdengeldrekening te werken. De keukenzaak moet daar dan natuurlijk wel aan willen mee werken. Er zijn waarschijnlijk wel kosten aan verbonden. Maar jou geld wordt dan wel gescheiden van het geld van het bedrijf. Toen wij destijds onze keuken kochten ging die mooie keukenzaak kort na oplevering (keuken voor 98% klaar) faillet dus we zijn gewaarschuwd. Mogelijk ben jij akkoord gegaan met de voorwaarden maar misschien valt er nog iets te regelen.

williekeurige keukenzaak met zo'n betalingssysteem als voorbeeld:

https://www.sombroekkeuke...a-het-safe-betaalsysteem/

[ Voor 13% gewijzigd door WAF1 op 26-06-2025 15:04 ]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-07 15:40

Acradavos

Poetsfanaat

Wij merken dat 3 schappen voor onze voorraad niet helemaal werkt en hebben onze keukenleverancier gevraagd naar een prijsopgave voor 3 lades. Het betreffen normale lades.

Zijn dit normale prijzen? Schrok hier wel van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-SV9Y2IbaVK0awHqMaviz2YYf0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z6MQDjo5opu8kOCLcjEaZrlH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIS4k2Jz8YGiaJM0x7KLP7Mshpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VCGDXbBM7PE1Qdz1gHxm2vtx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
Acradavos schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:20:
Wij merken dat 3 schappen voor onze voorraad niet helemaal werkt en hebben onze keukenleverancier gevraagd naar een prijsopgave voor 3 lades. Het betreffen normale lades.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die prijs is helemaal niet zo gek.
Zo'n lade kost ook al bijna 200 EUR p/s als je ze zelf online koopt.

https://www.keukenlade.nl/legraboxtot60cmbinnenlade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-07 22:35

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoiets hebben wij ook betaald voor onze lades achter deurtjes. Het kost wat geld, maar we hebben er dagelijks heel veel plezier van en het was het geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lees ik het goed dat je 3 lades wilt, en dan ook nog 3 besteklades. Is dat in deze zelfde kast??
Als dat zo is.. Waarom? Je houd geen ruimte over als je hier ook nog besteklades in doet. Zonde van het geld.

En waarom een glazen voorkant? Ik vermoed dat zoiets duurder is dan een standaard (houten) voorkant. Als de kast dicht is, zie ik het nut niet van glas, als de deur open is, trek je eerst een lade open en over het algemeen weet je wat er inzit.

Zo kun je wel wat besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Loft schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:39:
[...]

Lees ik het goed dat je 3 lades wilt, en dan ook nog 3 besteklades. Is dat in deze zelfde kast??
Als dat zo is.. Waarom? Je houd geen ruimte over als je hier ook nog besteklades in doet. Zonde van het geld.

En waarom een glazen voorkant? Ik vermoed dat zoiets duurder is dan een standaard (houten) voorkant. Als de kast dicht is, zie ik het nut niet van glas, als de deur open is, trek je eerst een lade open en over het algemeen weet je wat er inzit.

Nee je leest niet goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:31
Loft schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:39:
[...]

Er staat heel groot ‘glas zijkant’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
tjubbie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Er staat heel groot ‘glas zijkant’
Haha.. Ja, dat lees ik nu ook :) Maar dat maakt de redenatie niet anders. Waarom zou je dat in glas willen uitvoeren ? Is dat handig/goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:27
Loft schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:29:
[...]

[...]

Haha.. Ja, dat lees ik nu ook :) Maar dat maakt de redenatie niet anders. Waarom zou je dat in glas willen uitvoeren ? Is dat handig/goedkoper?
Wij hebben bij Nolte de diverse lades uitgebreid bekeken en de lade met glas aan de zijkant is zeer fraai om te zien. Door de wat hogere zijkant is er ook minder kans dat er dingen uitvallen, wat een grote ergernis is van onze huidige Ikea keuken. Voordeel vonden we ook dat als de la wat vol is je ook via de zijkant een beetje zicht op de inhoud hebt.

Uiteindelijk hebben we (omdat we voor de Nolte Neo lijn hebben gekozen) ook de Neo box lades gekozen. Deze hebben voor de “verborgen” lades een mat glazen voorkant en een nog iets hogere zijkant dan de bovengenoemde lades met glazen zijkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRWXGV0vvGXNrKnmrAHkkSIReVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8CVMhhjHSkdD0Lbj0A57fTe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4je0W0RnubUX4lvET8wok3YRybk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMw3xijHVeozflY9ckyPO4Cw.jpg?f=fotoalbum_large

Keuzes worden niet altijd alleen gemaakt omdat het doelmatig is, het mag soms ook gewoon mooi zijn :)

[ Voor 32% gewijzigd door eelco74 op 27-06-2025 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:27

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is heel herkenbaar, planken voor voorraad blijft heel onhandig. Dat wat je wilt hebben staat altijd achterin :)

Als je jong bent ga je wat makkelijker op je knieen, maar ik merk dat ik voor lage kasten echt de voorkeur voor lades heb en niet telkens op je knieën moet om ergens bij te kunnen.

Voor onze keuken hebben we een kast (1.60 hoog) met onderin lades en bovenin planken. En een zelfde met alleen planken en de eerstgenoemde is bijna 2,5 keer zo duur. Dus ik vindt de prijs voor je lades ook niet heel gek. Let we even op of er keuze is in de hoogte van de achterkant/zijkant. In onze huidige Ikea keuken valt er met regelmaat wat uit de lades bij het opendoen. Wat nattuurlijk dan weer achterin de kast ligt en de lade niet meer dicht gaat.

Moet je alsnog op je knieen om dit uit het kastje te vissen…..
Pagina: 1 ... 517 ... 519 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1