Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 11:26
Aldmar schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:32:
Wij zijn ook aan het orienteren voor een keuken. Vorige week een eerste offerte opgesteld.

Paar wensen (tot nu toe ;)):
- een koffie nisje van minimaal 120cm
- Quooker met gootsteen waar een ovenbakplaat in past (hoeft niet plat, maar wel in de lengte/breedte)
- afval weggewerkt in een lade/kastje
- Vaatwasser/80cm inductieplaat/grote koelkast/onderbouw vriezertje (vanwege voldoende ruimte ook combi-oven maar is geen harde eis)
- het liefst hoge kasten tot aan plafond.

Wat betreft de ruimte:
- De muur met het raam is 3.20m. Met links van het raam 30cm en rechts van het raam 50cm (te smal om direct naast het raam omhoog te werken.)
- Links van de kookplaat zit de gang deur, deze is vergeten in te tekenen...
- de andere muur is een lange blinde muur van 11.5meter de woonkamer in.
- Eettafel staat in de aanbouw (voormalig garage) er is dus voldoende ruimte.
- op dit moment staat onder het raam een schiereiland richting de woonkamer. Helemaal niet praktisch, wat 1 van de redenen is om de keuken te vervangen... Een eiland is mooi maar hoeft zeker niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- vaatwasser rechts van de gootsteen. Vriezer links van de kookplaat.
- afval rechts van kookplaat
- koelkast uiterst rechts
- onder de kookplaat, nis en ovens komen lades.
- apparatuur van Bosch
- Quooker Flex (7ltr)
- Lichtstrip onder aanrechtblad
- minimalistische stopcontacten links/rechts in de nis
- Leverancier Systemat

Dit alles (incl montage - geen breek/hakwerk) komt op een totaal van 26k bij een lokale partij. Zonder onderhandelingen en alles zoals we zouden wensen.

Overwegingen:
- uberhaupt juiste indeling?
- smetrand rondom aanrecht van 5 cm of toch 10 cm? Of helemaal niet?
- aanrechtblad ook omhoog tegen de muur in het nisje?
- Koelkast komt redelijk ver richting de woonkamer. Maar dat lijkt ons beter dan ovens? Veel andere mogelijkheden zijn er ook niet.
- Siemens vinden we mooier dan Bosch dus denk dat we gaan switchen
- de kleuren (combinatie) van alles is erg lastig om te bepalen op enkel wat stalen :X

Ben benieuwd naar jullie feedback :)
- wat wil je met de lichtstrip onder het keukenblad? Moet je die apart aanzetten? Of gaat dit met een sensor? Als je hem zelf aan moet zetten dan doe je dat de eerste maand nog, maar daarna waarschijnlijk niet meer en is het vooral zonde van het geld.

- de nis voelt een beetje als ‘een nis om het hebben van een nis’. Ik zou eerder voor een gehele kastenwand gaan van 3x60cm en dan het blad in de U-vorm doortrekken. Nu oogt die kant heel chaotisch. Dan kun je ook de ovens in het midden doen voor een rustiger beeld. En je koelkast naast je werkblad zodat hij dichterbij zit.

- Heb je gepast of er een ovenplaat in de wasbak past? Op de tekening lijkt een vrij standaard bak te staan en ik zou ook niet van specificaties uit gaan. Als dit echt een belangrijke eis is: passen is weten!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jardinero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-09 10:28
Zijn ons aan het orienteren op een nieuwe keuken.
Hier al veel opgestoken. Dank.
Vraagje: weet iemand een leverancier van Rotpunkt in (omgeving) Groningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Novari131 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Op zich logische indeling, al denk ik dat het hoge stuk heel onrustig oogt. Kun je lage stuk niet meer doortrekken en dan die inham weglaten bij hoge stuk?
Helemaal mee eens!

Verder zou ik ook nog kijken naar het lijnenspel cq de verhouding kastjes/lades @Aldmar, ik zou bijvoorbeeld naast de kookplaat ook aan beide zijdes voor lades gaan. Lades zijn ook veel praktischer dan reguliere kastjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 16:26

Aldmar

Niks...

Allereerst dank voor het meedenken en uberhaupt het gehele topic. Erg nuttig! :Y
Novari131 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Op zich logische indeling, al denk ik dat het hoge stuk heel onrustig oogt. Kun je lage stuk niet meer doortrekken en dan die inham weglaten bij hoge stuk?
Met inham, bedoel je de nis neem ik aan? Dit is een lastige discussie met mijn wederhelft. Ze vind dit heel mooi en het 'kijkt gezellig vanuit de woonkamer'. :X Het niet hebben van een (schier)eiland heeft ze geaccepteerd, dat is al heel wat...
RobbieB schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:48:
[...]

- wat wil je met de lichtstrip onder het keukenblad? Moet je die apart aanzetten? Of gaat dit met een sensor? Als je hem zelf aan moet zetten dan doe je dat de eerste maand nog, maar daarna waarschijnlijk niet meer en is het vooral zonde van het geld.
Bedoeling is om dit als sfeer verlichting te hebben. En alleen als het via Home Assistant aangestuurd kan worden, want het met de hand zetten ga je (ik) niet elke avond doen... ;) Idealiter ook dimbaar. Anders is dit inderdaad 1 van de eerste dingen waar een streep door zal gaan.
- de nis voelt een beetje als ‘een nis om het hebben van een nis’. Ik zou eerder voor een gehele kastenwand gaan van 3x60cm en dan het blad in de U-vorm doortrekken. Nu oogt die kant heel chaotisch. Dan kun je ook de ovens in het midden doen voor een rustiger beeld. En je koelkast naast je werkblad zodat hij dichterbij zit.
Zie hierboven. De wederhelft vind het heel erg mooi. We proberen het wel een beetje body te geven. We hadden eerst alleen 2x60cm hoge kasten met daar tussen de nis. Maar dan wordt het geheel te 'ielig'. Nu hebben we 2x30 er naast gezet. Maakt het ook makkelijker greeploos te houden. We kunnen nog wel een beetje spelen met het lijnen spel om het rustiger te laten overkomen.
- Heb je gepast of er een ovenplaat in de wasbak past? Op de tekening lijkt een vrij standaard bak te staan en ik zou ook niet van specificaties uit gaan. Als dit echt een belangrijke eis is: passen is weten!
Helemaal mee eens en ja we hebben gepast. Het past. :)
nooberke schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:42:
[...]

Helemaal mee eens!

Verder zou ik ook nog kijken naar het lijnenspel cq de verhouding kastjes/lades @Aldmar, ik zou bijvoorbeeld naast de kookplaat ook aan beide zijdes voor lades gaan. Lades zijn ook veel praktischer dan reguliere kastjes!
Dat was ook het idee. Maar dan kunnen we (met name) de vriezer lastig kwijt en/of kunnen we niet in de hoekkast komen. Die 2 hoeken maken het vrij lastig om de apparatuur of lades kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 21:16
Mithrandir schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:09:
[...]

Goeie vraag, de garantie ga ik navragen. Ze komen maandag installeren dus om nu alles te vervangen door Bosch...

[...]

Bedankt voor het meedenken :)

Vlakinbouw een must. Op zich is die EX907NXV6E wel mooi maar de middelste pit van de Siemens (en de Bosch) plaat is extra groot (32 ipv 23 cm) en dat leek ons juist handig voor grote koekenpannen.
Wat is de diameter van de bodem van de grootste koekenpan die je wilt gebruiken?

Ik heb de ex907LXV5E, de voorloper van de nxv6e en vlakinbouw is écht super. Zelfs met onze grootste (Demeyere) koekenpan is er voldoende oppervlak bedekking onder de middelste flexzone. Als het een kwaliteit koekenpan is met bijv 5 mm alu, is het geen enkel punt als de bodem van de pan iets buiten de flex zone uitsteekt.

                           

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
Aldmar schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:56:

Dat was ook het idee. Maar dan kunnen we (met name) de vriezer lastig kwijt en/of kunnen we niet in de hoekkast komen. Die 2 hoeken maken het vrij lastig om de apparatuur of lades kwijt te kunnen.
Toch proberen je wederhelft te overtuigen...Met 3x60 (of 4x60, kan ook makkelijk) aan hoge kasten kan je gemakkelijk zowel je koelkast, vriezer als 2x ovens kwijt. Vaatwasser rechts naast de wasbak (scheelt je mogelijk ook kosten aan leidingwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
inhico schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Zou kunnen dat het overkill is, maar dat is het sowieso al een beetje zou ik denken. En toch zou ik het ook doen.
En als je het doet, doe het dan goed zou ik denken. Weinig moeite, weinig kosten en zeker dat je er nooit meer wat aan hoeft te doen.
Als betreffende deel regelmatig wordt aangeraakt kan het met andere verf snel lelijk worden. En als je dan weer op de grond gaat zitten, dan zie je het weer...
Nou nooit meer. Ik weet niet wat de ondergrond van je muur is, maar renovlies kan niet zo goed tegen jarenlange wrijving met een doek. Althans bij ons is het toch na aantal jaar niet mooi strak meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-09 09:38
Toke_gt schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Je zou offerte kunnen vragen zonder deze apparatuur, of met apparatuur van ander merk om toch een vergelijking te kunnen maken. Kunststof blad moet je van houden.
Over Inventum: ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar je zou online een goede vergelijking kunnen maken bij witgoedleveranciers op prijs/kwaliteit. Staar je niet blind op garantie bij aankoop vier/vijf apparaten van hetzelfde merk, maar kijk welk merk bij welk apparaat als beste uit de bus komt. Inventum zou mij niet aanspreken als merk voor alle apparatuur (AEG, Siemens, Bosch, Miele bijv wel) maar dat is niet op ervaring gebaseerd, puur imago.
Dat zou ik inderdaad wel eens kunnen doen. Ik wilde sowieso nog eens navragen wat het zou kosten als ik alles van Siemens zou nemen. De vrouw wilt nu achteraf ook graag een Quooker, dus ik moet het sowieso opnieuw laten berekenen.

De keuze van het blad heeft overigens met de kosten te maken. Ik heb begrepen dat een natuurstenen blad meteen 2500/3500 aan het totaal plaatje toevoegt.
RobbieB schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:10:
[...]

Je hebt maar 60cm werkruimte tijdens het koken tussen je kookplaat en wasbak. Is dat genoeg? Ik zou er niet mee kunnen werken. Misschien de wasbak naar het midden van de kastenwand verplaatsen? Daarmee verdubbel je je werkruimte.
Ja het is ca. 80cm. of het genoeg is weet ik niet. Volgens mijn vrouw komt ze er wel mee weg(ideaal lijkt het me uiteraard niet), maar we willen de uitsparing in de kastenwand reserveren voor een koffiemachine e.d.
Mr. Blonde schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:29:
[...]

Hou er rekening mee dat i-kook en de onderaannemer beide 100% betaald willen hebben voor aanvang werkzaamheden. Geen idee of dit tegenwoordig de standaard is maar wenselijk is het zeker niet.

Hier gaat momenteel veel mis met de levering en montage van de keuken voor mijn ouders en i-Kook laat het helaas afweten en wij kunnen verder niets hiermee.

Zal jullie de rest van de ellende besparen daar kan ik inmiddels een apart topic voor openen.
Wat ik begreep hoef ik niks aan te betalen, echter zeggen hun op het moment dat de keuken op hun depot geleverd is ik het wel dien te betalen en dat hun het vervolgens pas komen leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Jemi op 14-03-2025 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:04
Jemi schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Wat ik begreep hoef ik niks aan te betalen, echter zeggen hun op het moment dat de keuken op hun depot geleverd is ik het wel dien te betalen en dat hun het vervolgens pas komen leveren.
Niet doen! Kennissen hebben meegemaakt dat terwijl hun keuken betaald en wel in depot stond de zaak failliet ging en ze met lege handen stonden. Het is nog steeds inboedel van de zaak op dat moment, niet jouw keuken. I-Kook is aangesloten bij CBW en wijs ze op artikel 11: Betalen bij aflevering.
https://www.inretail.nl/w...22_WONEN_onlineversie.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:04
Even een waarschuwing voor eenieder (en misschien wisten velen dit al, maar wij zijn het schip in gegaan): de CBW aanbetalingsregeling is een wassen neus. Onze keukenleverancier is failliet gegaan, CBW aangesloten dus we dachten onze aanbetaling is gedekt. Helaas lukt het niet om een keukenleverancier te vinden die de aanbetaling eerlijk wil overnemen. Gek he 8)7 , de offerte is hoger waarna de aanbetaling wordt verrekend. Sigaar uit eigen doos. Het CBW speelt consument en keukenleverancier gewoon tegen elkaar uit en dan weet je wel wie er aan het kortste eind trekt. Ik kan het goed vergelijken doordat we ook een offerte van een niet-CBW winkel hebben en doordat we het traject voor de 2e keer doorlopen weten we gewoon wat de prijs van de keuken is.

Advies: probeer altijd de aanbetaling van tafel te krijgen.

P.s. Met dus een nieuwe niet-CBW lokale onafhankelijke keukenleverancier kunnen we nu weer uit gaan kijken naar onze toekomstige keuken d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkvdMeijden
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-09 19:35
Heb me verdiept in stoomovens met vaste wateraansluiting een must vind ik persoonlijk. Alleen heeft siemens geen afvoer. Ik heb de keuken pas in 2026 nodig, hopelijk komt dit nog. Anders wordt het miele. In de testen van de Duitse consument wint siemens alles. Kookplaattest, vaatwasser, koelkast, oven en vriezer. Siemens nummer 1. En zoals een ander ook zegt in Duitsland paar honderd per apparaat goedkoper. Miele is niet goedkoper bij de buren. Ik zit alleen niet te wachten op verschillende merken in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
HenkvdMeijden schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 06:04:
Heb me verdiept in stoomovens met vaste wateraansluiting een must vind ik persoonlijk. Alleen heeft siemens geen afvoer. Ik heb de keuken pas in 2026 nodig, hopelijk komt dit nog. Anders wordt het miele. In de testen van de Duitse consument wint siemens alles. Kookplaattest, vaatwasser, koelkast, oven en vriezer. Siemens nummer 1. En zoals een ander ook zegt in Duitsland paar honderd per apparaat goedkoper. Miele is niet goedkoper bij de buren. Ik zit alleen niet te wachten op verschillende merken in de keuken.
Waarom is een vaste wateraansluiting een must? Presteert die beter dan eentje zonder of heeft het alleen met gemak te maken omdat je het reservoir niet hoeft te vullen voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkvdMeijden
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-09 19:35
Flying35 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:35:
[...]

Waarom is een vaste wateraansluiting een must? Presteert die beter dan eentje zonder of heeft het alleen met gemak te maken omdat je het reservoir niet hoeft te vullen voor gebruikt?
Gemak. Als je lang stoomt moet je tijdens het stomen bijvullen. En anders moet je af en toe bijvullen. En geen afvoer betekent plasje water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03:10
Flying35 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:35:
[...]

Je koopt ook geen vaatwasser waarbij jezelf het water naar binnen moet gooien en na afloop moet afvoeren. Beetje gechargeerd maar Miele is gewoon het beste op dit gebied. Mijn vrouw zou gek worden als ik een stoomoven kocht zonder aan en afvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el flaco
jardinero schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:31:
Zijn ons aan het orienteren op een nieuwe keuken.
Hier al veel opgestoken. Dank.
Vraagje: weet iemand een leverancier van Rotpunkt in (omgeving) Groningen?
Potman Meppel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 10:38

ThePsycho

Biertje?

el flaco schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:29:
Beetje gechargeerd maar Miele is gewoon het beste op dit gebied.
En toch durf ik te beweren dat onze Bora X BO echt een parel is vergeleken de Miele van onze buren. :D (Maar dat mag ook wel voor de meerprijs)

[ Voor 6% gewijzigd door ThePsycho op 15-03-2025 08:51 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el flaco
ThePsycho schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:51:
[...]

En toch durf ik te beweren dat onze Bora X BO echt een parel is vergeleken de Miele van onze buren. :D (Maar dat mag ook wel voor de meerprijs)
Wat heeft hij dan wat meerwaarde biedt en de hogere prijs van ongeveer 3000 rechtvaardigt? Ruim 6000 euro voor 1 oven is extreem duur. Ik vind 3000 al over betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Novari131 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:32:
Valt er bij Duitse keukenzaken zoals Ekelhoff, Ihre Kuche, etc te onderhandelen over de prijs? Of is dat een gegeven?
Mijn ervaring is dat Ekelhoff al redelijk scherp is qua prijs (toen wij onze keuken kochten). Uiteindelijk is er nog wel wat af gegaan maar dat was slechts 1/1,5 K op het geheel.

In dit topic lees je ook verhalen van mensen bij wie dat niet lukte. Misschien hielp het dat meerdere mensen uit mijn omgeving (gehele familie en diverse vrienden) hun keukens bij Ekelhoff hebben besteld. Referenties kunnen hierin helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordwolde
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 09:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1muscmTSryaMzSPVZzmzp9QA8QE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JnXVkx5aqYrCdRYrLNAsJbhB.jpg?f=user_large

Betekend dit nu dst de marge 27% is of niet?

Keuken met eiland, kwartsiet taj mahal 2cm blad, siemens apparatuur 38k komen we op uit.
Als hier nog wat af kan zou mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicket
  • Laatst online: 21-07 07:14
Aldmar schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:56:
Zie hierboven. De wederhelft vind het heel erg mooi. We proberen het wel een beetje body te geven. We hadden eerst alleen 2x60cm hoge kasten met daar tussen de nis. Maar dan wordt het geheel te 'ielig'. Nu hebben we 2x30 er naast gezet. Maakt het ook makkelijker greeploos te houden. We kunnen nog wel een beetje spelen met het lijnen spel om het rustiger te laten overkomen.
Je kunt ook overwegen om de lades onder de koffienis samen te voegen tot een 120 cm brede lade en boven de koffienis ook samenvoegen en dat deze dan een klepkast van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZoetermeer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:48
noordwolde schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:45:
[Afbeelding]

Betekend dit nu dst de marge 27% is of niet?

Keuken met eiland, kwartsiet taj mahal 2cm blad, siemens apparatuur 38k komen we op uit.
Als hier nog wat af kan zou mooi zijn.
Nee, dit is niet de marge; dit moet je zien als je klantnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 10:38

ThePsycho

Biertje?

el flaco schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:21:
[...]

Wat heeft hij dan wat meerwaarde biedt en de hogere prijs van ongeveer 3000 rechtvaardigt? Ruim 6000 euro voor 1 oven is extreem duur. Ik vind 3000 al over betaald.
Of de meerwaarde voor iemand persoonlijk het waard is kan ik niet beoordelen.
(Miele's model van €5200 vind ik echt niet in de buurt komen qua uiterlijk en bediening overigens.)

Voor ons is de vloeiende en makkelijke bediening een van de grootste pluspunten. De UX is echt goed uitgedacht. De stoomafzuiging bij het openen van de deur, de scharnieren en deur zelf hebben geen randjes waar zomaar vuil tussen komt te zitten. Het zijn misschien grotendeels de kleine details, maar wij hebben elke dag plezier en ik heb onze buurvrouw (en ikzelf bij mijn ouders) al meermaals zien klooien met de Mieles.

Daarmee zullen de Miele ovens nog steeds echt geen slechte apparaten zijn. Ik ben alleen nog steeds blij dat ik de Bora heb gekocht.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
MarcoZoetermeer schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Nee, dit is niet de marge; dit moet je zien als je klantnummer.
Zou ook gek zijn als keukenverkoper de marge in offerte zou zetten 🙃

Van intransparente wereld naar supertransparant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 18:46
Novari131 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Zou ook gek zijn als keukenverkoper de marge in offerte zou zetten 🙃

Van intransparente wereld naar supertransparant...
Zie openingspost hierover…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
ThePsycho schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:14:
[...]

Of de meerwaarde voor iemand persoonlijk het waard is kan ik niet beoordelen.
(Miele's model van €5200 vind ik echt niet in de buurt komen qua uiterlijk en bediening overigens.)

Voor ons is de vloeiende en makkelijke bediening een van de grootste pluspunten. De UX is echt goed uitgedacht. De stoomafzuiging bij het openen van de deur, de scharnieren en deur zelf hebben geen randjes waar zomaar vuil tussen komt te zitten. Het zijn misschien grotendeels de kleine details, maar wij hebben elke dag plezier en ik heb onze buurvrouw (en ikzelf bij mijn ouders) al meermaals zien klooien met de Mieles.

Daarmee zullen de Miele ovens nog steeds echt geen slechte apparaten zijn. Ik ben alleen nog steeds blij dat ik de Bora heb gekocht.
Fijn dat het goed bevalt. Voor ons is de miele het maximale wat we willen uitgeven. Liever nog Siemens meer concurrentie op internet en dat zie je aan de prijzen. Betere prijs kwaliteit verhouding imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Ik ben vandaag bij de laatste keukenleverancier geweest. Ze boden me een korting aan als ik vandaag zou tekenen. Ik gaf aan dat ik hier even over wilde nadenken. Ze waren bereid om de prijs van €21.000 naar €15.000 te verlagen.

Toen ik de offerte bekeek, zag ik dat er een jaarlijkse prijsverhoging van 5% vanwege inflatie was opgenomen. Ik wees hen hierop, en ze zeiden dat ik die regel gewoon kon doorstrepen. Dit wekte bij mij direct wantrouwen, waarna ik ben opgestaan en ben weggegaan.

Heeft iemand anders iets soortgelijks meegemaakt? Van €21.000 naar €15.000 (oorspronkelijk zelfs €24.000) is toch een bizarre korting? Ze liepen een paar minuten weg om met het ‘hoofdkantoor’ te overleggen en kwamen vervolgens terug met de mededeling dat de korting niet mogelijk was, maar dat ze misschien iets minder konden zakken. Toen ik aangaf dat ik het niet zag zitten, konden ze ‘voor mij’ ineens een uitzondering maken.

Daarnaast vind ik het vreemd dat ze vroegen om iets met pen door te strepen in een contract. Normaal gesproken stel je dan toch gewoon een nieuwe offerte op zonder die regel?

[ Voor 54% gewijzigd door UltraInstinct op 15-03-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
Hoe voel je je hier zelf bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Agostino schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Mijn ervaring is dat Ekelhoff al redelijk scherp is qua prijs (toen wij onze keuken kochten). Uiteindelijk is er nog wel wat af gegaan maar dat was slechts 1/1,5 K op het geheel.

In dit topic lees je ook verhalen van mensen bij wie dat niet lukte. Misschien hielp het dat meerdere mensen uit mijn omgeving (gehele familie en diverse vrienden) hun keukens bij Ekelhoff hebben besteld. Referenties kunnen hierin helpen.
Dank hiervoor, dat vermoeden had ik al. Iemand soortgelijke ervaringen bij Ihre Kuche of andere Duitse verkoper? Ik vind het verschil met een netto prijzenverkoper in NL met 10% projectkorting op dit moment te weinig om keuze voor Duitse verkoper te rechtvaardigen (<5%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ik vertrouw mensen niet snel en ben iemand die contracten eerst grondig wil doornemen.
Ik heb namelijk vaak meegemaakt dat ik achteraf werd benadeeld.

Ik ben bij Wooning geweest, en het gesprek verliep op zich goed. Ze waren erg vriendelijk en hebben elk detail met ons doorgenomen. We waren daar uiteindelijk zo’n 3 à 4 uur bezig.
Toen de verkoper begon over de offerte (die hij op dat moment nog niet eens had uitgeprint), merkte ik dat zijn houding veranderde. Van enthousiast en positief werd hij ineens wat terughoudender—althans, zo kwam het op mij over.

Toen hij de offerte eindelijk had uitgeprint, verwachtte ik dat hij deze met mij zou bespreken en mij de tijd zou geven om erover na te denken, aangezien het bedrag buiten mijn budget viel (wat ik vooraf ook had aangegeven).
De offerte kwam uit op €21.000, ná het toepassen van korting. Bij Wooning krijg je een gratis Bora-inductiekookplaat als je een keuken afneemt, maar omdat ik hier geen gebruik van wilde maken, kreeg ik een korting van €3.300.

De verkoper gaf aan dat hij met zijn manager zou overleggen om te kijken of er nog extra korting mogelijk was—maar alleen als ik op dat moment zou tekenen. Ik gaf aan dat ik dat niet wilde, omdat ik alles eerst thuis wilde doornemen. Hij begreep het, maar zei dat ik dan geen extra korting zou krijgen als ik later terugkwam.
Vervolgens kwam zijn manager meerdere keren aan tafel en ging de verkoper herhaaldelijk ‘overleggen’. Ik vond dat een vreemde gang van zaken.

Uiteindelijk gaf ik aan dat ik bij een andere keukenleverancier vrijwel exact dezelfde keuken kon krijgen voor €15.000. Daarop gingen ze ‘bellen’ met het hoofdkantoor om te vragen of ze zo laag mochten zakken.
Na het telefoontje vertelde hij me dat het niet mogelijk was en vroeg of ik mijn budget niet iets kon verhogen. Ik gaf aan dat €15.000 mijn uiterste bod was.

Tot mijn verbazing zei hij vervolgens dat hij ‘speciaal voor mij’ akkoord ging met dat bedrag (terwijl hij mij niet eens kent—waarom dan ‘speciaal voor mij’?). Vanaf dat moment begon ik ernstig te twijfelen.
Toch stemde ik uiteindelijk in en wilde ik de offerte doornemen en ondertekenen.

Bij het doornemen van de offerte zag ik echter dat de prijzen jaarlijks met 5% verhoogd mochten worden vanwege inflatie, terwijl de verkoper had gezegd dat de prijzen vaststonden. Toen ik hem hierop wees, deed hij alsof hij dit voor het eerst zag. Zijn reactie was: “Streep het maar gewoon door met een pen, geen probleem, het is een geautomatiseerd bericht.”

Op dat moment stond ik op, zei dat ik niet zou tekenen, wenste hem een fijne dag en liep de zaak uit. Ze kwamen nog achter me aan om te vragen wat er aan de hand was.

Nu heb ik de offerte via e-mail ontvangen, en het bedrag van €15.000 staat er nog steeds op. Ik vind het extreem verdacht hoe ze zomaar €9.000 omlaag zijn gegaan en ben bang dat ik in de toekomst nog meer ‘shady’ praktijken bij hen zal tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinhovl
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-04 14:00
Beste Forumleden,

Graag jullie expertise en advies!
Na het tekenen van een offerte kwam ik dit forum tegen. Wat een nuttige informatie!

Kunnen jullie kritisch met mij meedenken over de keuken die is aangeschaft? Definitieve koop duurt nog circa een jaar dus ik heb nog de tijd om her en der het één en ander aan te passen.

De keuken bestaat uit een achterwand + kookeiland en bestaat nu uit:
Achterwand 360cm breed:
1 hoge kast (241 totaal) met 4 laden + 1 hoge kast met combi stoomoven siemens IQ-700 en 2 laden + 3 lage kasten waarvan 1 voor siemens IQ300 vaatwasser (met daarboven 'nisje') + 1 hoge kast met hoge koelkast, van siemens IQ 500.
Achterwand wordt aan de zijkanten en bovenkant afgesloten met een stol van 25mm dikte.

Kookeiland (240 x 110):
2 kasten van 120 cm met daarin 4 laden (2 per kast) aan één kant.
Andere kant 1 kast van 120 met 2 deurtjes van 60cm, een wijnklimaatkast van 30cm daarnaasrt en daarna 90 cm vrije ruimte om aan de 'bar' te zitten.
Op het kookeiland zit een bora M Pure inductie met geïntegreerde afzuiging.

Accesoires:
- Qooker flex rose kleur.
- Job rose spoelbak.
- wijnklimaatkast
- contactdoos.

Keukenblad:
- TopCore Gracia.

Mijn vragen:
1) de kasthogte is in totaal circa 241 cm. Ik wil de kasten door laten lopen tot het plafond (circa 260 cm.). Wat zijn volgens jullie goede opties? Kast maatwerk zodat deze hoger wordt? Of kast op kast zodat er nog een kast bovenop komt tot het plafond? 'inpakken' met verlaging plafond heeft niet mijn voorkeur.

2) Wij hebben voor een TopCore Gracia werkblad gekozen omdat we deze: a) het mooist vonden en b) omdat deze zeer praktisch in schoonmaak lijkt te zijn.
Gepolijst composiet is niet onze smaak, en mat composiet vlekt (is mij verteld).
Keramiek of Decton vind ik gaaf, maar ik lees dat daarvan de hoekjes bij hard op hard materiaal kunnen breken. Voor de prijs die dat extra kost ben ik nog niet overtuigd.
Met 2 kinderen van 10 en 8 een zekerheid dat er een keer een bord, glas of iets anders gaat stuiteren..
Hebben jullie advies t.a.v. een keukenblad?

3) en tot slot de prijs kwaliteit verhouding? Is die op dit moment 'eerlijk'.
Volgens mij wel, anders had ik niet getekend. Maar ik merk dat op dit forum veel meer kennis aanwezig is!
We hebben de offerte getekend voor 24K.
Dat is opgebouwd uit:
6650 Apparatuur.
- siemens combi stoomoven IQ700
- siemens vaatwasser IQ300
- siemens koelkast IQ 500
- Bora M Pure inductie met geïntegreerde afzuiging.

3950 keukenblad TopCore Gracia.
- 1 deel 180x60
- 1 deel 240x110

3000 Accesoires:
- Wijnklimaatkast siemens IG500
- Qooker flex rose
- spoelbak job rose
- inbouw contactdoos voor op het kookeiland

7400 Meubelen.

3000 montage

Ps: de offerte hebben wij getekend bij Mandemakers. Na het lezen van dit forum kreeg ik even buikpijn, maar ik sta nog achter mijn keuze. De keukenadviseur kwam op mij over als eerlijk en kundig. Dat bleek bijvoorbeeld uit vragen of we een wijnklimaatkast wel echt nodig hadden? Of alleen voor de 'heb' wilde. Dan zou zij het afraden omdat ze ook klachten krijgt van geluidsoverlast.
Aan de voorkant tot nu toe goede ervaringen. Hopelijk blijft dat ook zo na het monteren van de keuken :)

Alle adviezen en kritiek zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:48
UltraInstinct schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:18:
[...]

Ik vertrouw mensen niet snel en ben iemand die contracten eerst grondig wil doornemen.
Ik heb namelijk vaak meegemaakt dat ik achteraf werd benadeeld.

Ik ben bij Wooning geweest, en het gesprek verliep op zich goed. Ze waren erg vriendelijk en hebben elk detail met ons doorgenomen. We waren daar uiteindelijk zo’n 3 à 4 uur bezig.
Toen de verkoper begon over de offerte (die hij op dat moment nog niet eens had uitgeprint), merkte ik dat zijn houding veranderde. Van enthousiast en positief werd hij ineens wat terughoudender—althans, zo kwam het op mij over.

Toen hij de offerte eindelijk had uitgeprint, verwachtte ik dat hij deze met mij zou bespreken en mij de tijd zou geven om erover na te denken, aangezien het bedrag buiten mijn budget viel (wat ik vooraf ook had aangegeven).
De offerte kwam uit op €21.000, ná het toepassen van korting. Bij Wooning krijg je een gratis Bora-inductiekookplaat als je een keuken afneemt, maar omdat ik hier geen gebruik van wilde maken, kreeg ik een korting van €3.300.

De verkoper gaf aan dat hij met zijn manager zou overleggen om te kijken of er nog extra korting mogelijk was—maar alleen als ik op dat moment zou tekenen. Ik gaf aan dat ik dat niet wilde, omdat ik alles eerst thuis wilde doornemen. Hij begreep het, maar zei dat ik dan geen extra korting zou krijgen als ik later terugkwam.
Vervolgens kwam zijn manager meerdere keren aan tafel en ging de verkoper herhaaldelijk ‘overleggen’. Ik vond dat een vreemde gang van zaken.

Uiteindelijk gaf ik aan dat ik bij een andere keukenleverancier vrijwel exact dezelfde keuken kon krijgen voor €15.000. Daarop gingen ze ‘bellen’ met het hoofdkantoor om te vragen of ze zo laag mochten zakken.
Na het telefoontje vertelde hij me dat het niet mogelijk was en vroeg of ik mijn budget niet iets kon verhogen. Ik gaf aan dat €15.000 mijn uiterste bod was.

Tot mijn verbazing zei hij vervolgens dat hij ‘speciaal voor mij’ akkoord ging met dat bedrag (terwijl hij mij niet eens kent—waarom dan ‘speciaal voor mij’?). Vanaf dat moment begon ik ernstig te twijfelen.
Toch stemde ik uiteindelijk in en wilde ik de offerte doornemen en ondertekenen.

Bij het doornemen van de offerte zag ik echter dat de prijzen jaarlijks met 5% verhoogd mochten worden vanwege inflatie, terwijl de verkoper had gezegd dat de prijzen vaststonden. Toen ik hem hierop wees, deed hij alsof hij dit voor het eerst zag. Zijn reactie was: “Streep het maar gewoon door met een pen, geen probleem, het is een geautomatiseerd bericht.”

Op dat moment stond ik op, zei dat ik niet zou tekenen, wenste hem een fijne dag en liep de zaak uit. Ze kwamen nog achter me aan om te vragen wat er aan de hand was.

Nu heb ik de offerte via e-mail ontvangen, en het bedrag van €15.000 staat er nog steeds op. Ik vind het extreem verdacht hoe ze zomaar €9.000 omlaag zijn gegaan en ben bang dat ik in de toekomst nog meer ‘shady’ praktijken bij hen zal tegenkomen.
Je hebt er goed aan gedaan, je bullshit-detector werkt prima. Lees voor de lol de beginpost eens door, en in de hele thread kom je diverse van dit soort ervaringen tegen. "Special price for you sir, but only today" Precies wat je zegt: je ziet elkaar voor het eerst en dan kan er zOgEnAaMd gelijk al 30% af.

Het is heel simpel: als het niet goed voelt, gewoon niet doen. Het is jouw geld en zij moeten ook de gunfactor verdienen. Er is een goede reden dat je nekharen rijzen: je intuïtie waarschuwt je voor gevaar. Je komt niet een paar schoenen kopen van €80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
curkey schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:33:
[...]

Je hebt er goed aan gedaan, je bullshit-detector werkt prima. Lees voor de lol de beginpost eens door, en in de hele thread kom je diverse van dit soort ervaringen tegen. "Special price for you sir, but only today" Precies wat je zegt: je ziet elkaar voor het eerst en dan kan er zOgEnAaMd gelijk al 30% af.

Het is heel simpel: als het niet goed voelt, gewoon niet doen. Het is jouw geld en zij moeten ook de gunfactor verdienen. Er is een goede reden dat je nekharen rijzen: je intuïtie waarschuwt je voor gevaar. Je komt niet een paar schoenen kopen van €80.
Bedankt. Dan vraag ik me toch af of ze de prijzen dan verhogen om zo 'korting' te geven. Eigenlijk een sigaar uit eigen doos? Ik heb de begin post gelezen maar las niet echt bepaald hoe ze dit doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:48
UltraInstinct schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:47:
[...]
Bedankt. Dan vraag ik me toch af of ze de prijzen dan verhogen om zo 'korting' te geven. Eigenlijk een sigaar uit eigen doos? Ik heb de begin post gelezen maar las niet echt bepaald hoe ze dit doen.
Ja, hoog beginnen. Dat zie je ook als je bv op de website van Siemens of Bosch kijkt voor keukenapparatuur. Daar staan ook bizarre adviesprijzen. Ga je naar online zaken zoals Keukenloods, dan zie je retailprijzen die zeker 40% lager liggen. Nederlanders willen graag korting, terwijl men in Duitsland een goede prijs wil. Zo zie je de reden dat keukenwinkels over de grens heel anders werken dan hier.

Maar het is fake korting, zoals je snapt. Toch heb ik diverse collega's trots aan de borreltafel horen opscheppen dat ze €9000 korting hadden bedongen door "snel te reageren op een mazzeltje dat het nèt de laatste dag was van de kortingsperiode"... :-)

Gelukkig zijn er in NL ook prima winkels te vinden die klanten wel normaal behandelen, en die prima 2, 3 maanden durven wachten op jouw akkoord op een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 21:12

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Hoi mede-tweakers,

Korte vraag, wij zijn onze keuken aan het renoveren. De keuken is net gewrapped waarbij ik van te voren alle greepjes heb verwijderd en gaatjes dicht geplamuurd heb. Mooi resultaat! We zitten nu naar profielgreepjes te kijken maar liever gaan we geheel greep-loos. Met behulp van druk-snappers is dat voor de meeste kastjes geen probleem. Helaas passen deze druk-snappers niet op onze (brede) laden omdat er weer een lade boven zit en geen kast-geraamte waar ik die snapper op kan monteren. Ik kan wel nieuwe ladegeleiders kopen die reeds push-to-open en soft-close zijn. Echter vraag ik me af of er nog andere oplossingen zijn?

Hetzelfde geld voor de koelkast en vriezer. Werkt zo'n simpele druk-snapper daar op? Ik vermoed van niet, die deuren zijn waarschijnlijk te zwaar. Er bestaat wel een vrij duur gemotoriseerd systeem welke de deur open drukt. Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft en of er niet zwaardere druk-snappers zijn voor koelkasten voor een fractie van de prijs?

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05:59
FloydRaalte schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:29:
Hoi mede-tweakers,

Korte vraag, wij zijn onze keuken aan het renoveren. De keuken is net gewrapped waarbij ik van te voren alle greepjes heb verwijderd en gaatjes dicht geplamuurd heb. Mooi resultaat! We zitten nu naar profielgreepjes te kijken maar liever gaan we geheel greep-loos. Met behulp van druk-snappers is dat voor de meeste kastjes geen probleem. Helaas passen deze druk-snappers niet op onze (brede) laden omdat er weer een lade boven zit en geen kast-geraamte waar ik die snapper op kan monteren. Ik kan wel nieuwe ladegeleiders kopen die reeds push-to-open en soft-close zijn. Echter vraag ik me af of er nog andere oplossingen zijn?

Hetzelfde geld voor de koelkast en vriezer. Werkt zo'n simpele druk-snapper daar op? Ik vermoed van niet, die deuren zijn waarschijnlijk te zwaar. Er bestaat wel een vrij duur gemotoriseerd systeem welke de deur open drukt. Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft en of er niet zwaardere druk-snappers zijn voor koelkasten voor een fractie van de prijs?
Koelkast en vriezer ontkom je niet aan een handvat vrees ik. Zoals je zelf al zei, druk snappers zijn te zwak en daarnaast moet je een deur iets kunnen indrukken. Bij koelkast en vriezer deuren is dat waarschijnlijk te weinig voor een druk snapper. Motorisch zou wel kunnen, maar is duur en die dingen gaan gegarandeerd sneller stuk dan je zou willen.

Wat betreft de ladegeleiders zou ik even kijken welk type geleider er in zit. Bij Blum movento geleiders heb je bijvoorbeeld een push to open stuk wat op de geleiders gezet kan worden. Dat zou een makkelijke oplossing zijn. Kans is alleen klein dat je dergelijke geleiders hebt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betonron
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:11
betonron schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:39:
[...]

Voor onze zoektocht naar een keuken zijn we ook naar Bemmel & Kroon gegaan. Het uitgangspunt is hetzelfde gebleven: een keukenopstelling van 2,7 meter breed en 3,5 meter lang. We hebben gekozen voor een greeploze keuken met dezelfde indeling als de Schuller keuken, maar samengesteld met de Pronorm Y-line.

[Afbeelding]

Keukenkasten:
Uitvoering: A, Crown Programma Y-TU
Frontkleur 1: Steengrijs (315)
Uitvoering korpus: Kunststof (K1)
Kleur buitenzijde korpus: Steengrijs (315)
Kleur binnenzijde korpus: WIt (100)
Type greep: Greeplijst RVS profiel
Kleur greep 1: Greeplijst RVS

Apparatuur:
InductiekookplaatBora X pure (PUXU2)
VaatwasserSiemens SN65ZX11CE
Oven + stoom Siemens HS936GAB1
Combi magnetron"Siemens CM936G1B1
Kraan Quooker FNSSST (Combi 7L)
KoelkastSiemens KI81RNSE0
DiepvriesSiemens GI81NACEO
SpoelbakReginox New York 55x40 - rvs spoelbak
SpatwandBokmerk/Alusplash achterwand

Werkblad:
Jetstone werkblad dekton 8 mm
Randafwerking: VLD4
Kleur: Arga gepolijst
  1. Lengte 186 cm - 600 mm diep
  2. Lengte 210 cm - 600 mm diep
  3. Lengte 268 cm - 640 mm diep
Prijzen

***members only***
Afgelopen dagen hebben wij de laatste offertes binnen gekregen van Aswa en Eigenhuis keukens, we zijn er wel beetje doorheen met de lange afspraken. De kans is dat we ASWA gaan kiezen aangezien zij goeie service aanbieden en relatief scherpe eindprijs. Eigenhuis ook hele goeie service en advies gekregen, maar de kans dat ze het kunnen matchen is nihil. Een samenvatting van de prijzen volgt hieronder. Opstelling van keuken is niet gewijzigd, ASWA had wel de ladekasten rechts breder gemaakt, beide 1200 ipv 1000 mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRk5q8ASogOh3hiTs6YJV6miI0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5uc5vpJbfH4Xpw9cUDmthIL.jpg?f=fotoalbum_large

Keukenkasten:
Uitvoering: A, Silverline Programma Y-MP
Frontkleur 1: Steengrijs Ultramat
Uitvoering korpus: Kunststof (K1
Kleur buitenzijde korpus: Steengrijs
Kleur binnenzijde korpus: Stratusgrijs

Apparatuur:
InductiekookplaatBora X pure (PUXU)
VaatwasserSiemens SN63E804BEE
Combi magnetron"Siemens CM924G1B1
KoelkastSiemens KI81RSDDO
SpoelbakFranke 55x40 - rvs spoelbak

Werkblad:
Jetstone werkblad Composiet 12 mm
Randafwerking: VFL4
Kleur: TAJ Royale gepolijst
  1. Lengte 185cm - 600 mm diep
  3. Lengte 297 cm - 650 mm diep
Prijzen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Eigenhuis Keukens
I.v.m. opgave budget kunnen zij een keuken aanbieden voor
Members only:
met de volgende concessies. Geen offerte mee gekregen uiteindelijk.
- X-line i.p.v. Y-line
- Wel zelfde matlak front
- Apparatuur koelkast en diepvries naar ETNA en vaatwasser in Bosch.
- Zelfde composiet blad enkel met 20 mm afwerking i.p.v. 40 mm bij ASWA

Bemmel en kroon
hetzelfde als ASWA maar zonder de lange ladekasten van 1200
Members only:
met de volgende concessies
- Wel Y line, maar Melanine(?) front, met een soort sinnasappelstructuur
- Identieke apparatuur
- Bokmerk keukenachterwand erbij
- Dekton Arga (grootste prijsklapper), naar composiet zou nog eventueel dichter in de buurt komen met de bovenste 2

Keukenloods
Offerte check laten doen met voorbeeld van Bemmel en Kroon, maar gesprek liep stroef. Na opgave dat we richting de €25.000 willen gaan was het direct al onmogelijke opgave tenzij we alles omgooien. Prijsmatch was €31.500 , dus verschil is bijna nihil. Advies was andere kasten + blad + apparatuur, maar dat zou het ook niet worden. Relatief negatieve ervaring hier met de houding van zoek het zelf maar uit. Offerte check werkt volgens mij ook gewoon avarechts, makkelijkse is gewoon iets eronder zitten voor hun. Zelf hadden wij ook geen offerte gekregen van hun.

Projectleverancier
Zie voorgaande berichten van mij voor samenvatting, maar rond
Members only:
voor schuller.

Samengevat liggen de marges wel eruit voor mijn gevoel. De apparatuurkosten verschillen niet heel veel van elkaar behalve behalve van keukenleverancier zelf. Keukenbladen in alle gevallen wel duurder 10-20% als je zelf zou bestellen. Keukenmeubels kan het verschil maken (X-line vs Y-line). @Shadow_Zero interessant voor jou misschien.

Keuze valt sowieso voor de Y-line met matlak front en ASWA lijkt toch nu toch wel de keuze te zijn i.v.m. de netto prijzen. Zijn er verder nog adviezen wat betreft de keuken/prijs? Conclusie lijkt voor nu dat ons budget wellicht te laag is ingeschat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
UltraInstinct schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:47:
[...]

Heel goed dat je het niet hebt! Als het op dat moment al geen goed gevoel geeft, lijkt het mij ook duidelijk. Wegblijven bij dit soort verkopers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
jeehaa schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Heel goed dat je het niet hebt! Als het op dat moment al geen goed gevoel geeft, lijkt het mij ook duidelijk. Wegblijven bij dit soort verkopers
Of het onaangename spel meespelen en er je voordeel uithalen. Wat @UltraInstinct ook doet en waarmee je dus 9K laat wegstrepen. Een ander doet/kan dat niet en betaalt te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Toke_gt schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Of het onaangename spel meespelen en er je voordeel uithalen. Wat @UltraInstinct ook doet en waarmee je dus 9K laat wegstrepen. Een ander doet/kan dat niet en betaalt te veel.
Weet jij toevallig hoe het precies zit? Hun systeem zit adviesprijzen van apparatuur mee te rekenen terwijl ze fikse korting krijgen en proberen zo het bruto bedrag aan klanten door te spelen?

9000 euro is bizar veel geld. Dan vraag ik me af hoeveel de keuken nou exact kost voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:30
betonron schreef op zondag 16 maart 2025 @ 07:25:
[...]

Afgelopen dagen hebben wij de laatste offertes binnen gekregen van Aswa en Eigenhuis keukens, we zijn er wel beetje doorheen met de lange afspraken. De kans is dat we ASWA gaan kiezen aangezien zij goeie service aanbieden en relatief scherpe eindprijs. Eigenhuis ook hele goeie service en advies gekregen, maar de kans dat ze het kunnen matchen is nihil. Een samenvatting van de prijzen volgt hieronder. Opstelling van keuken is niet gewijzigd, ASWA had wel de ladekasten rechts breder gemaakt, beide 1200 ipv 1000 mm.

[Afbeelding]

Keukenkasten:
Uitvoering: A, Silverline Programma Y-MP
Frontkleur 1: Steengrijs Ultramat
Uitvoering korpus: Kunststof (K1
Kleur buitenzijde korpus: Steengrijs
Kleur binnenzijde korpus: Stratusgrijs

Apparatuur:
InductiekookplaatBora X pure (PUXU)
VaatwasserSiemens SN63E804BEE
Combi magnetron"Siemens CM924G1B1
KoelkastSiemens KI81RSDDO
SpoelbakFranke 55x40 - rvs spoelbak

Werkblad:
Jetstone werkblad Composiet 12 mm
Randafwerking: VFL4
Kleur: TAJ Royale gepolijst
  1. Lengte 185cm - 600 mm diep
  3. Lengte 297 cm - 650 mm diep
Prijzen

***members only***

Eigenhuis Keukens
I.v.m. opgave budget kunnen zij een keuken aanbieden voor
***members only***
met de volgende concessies. Geen offerte mee gekregen uiteindelijk.
- X-line i.p.v. Y-line
- Wel zelfde matlak front
- Apparatuur koelkast en diepvries naar ETNA en vaatwasser in Bosch.
- Zelfde composiet blad enkel met 20 mm afwerking i.p.v. 40 mm bij ASWA

Bemmel en kroon
hetzelfde als ASWA maar zonder de lange ladekasten van 1200
***members only***
met de volgende concessies
- Wel Y line, maar Melanine(?) front, met een soort sinnasappelstructuur
- Identieke apparatuur
- Bokmerk keukenachterwand erbij
- Dekton Arga (grootste prijsklapper), naar composiet zou nog eventueel dichter in de buurt komen met de bovenste 2

Keukenloods
Offerte check laten doen met voorbeeld van Bemmel en Kroon, maar gesprek liep stroef. Na opgave dat we richting de €25.000 willen gaan was het direct al onmogelijke opgave tenzij we alles omgooien. Prijsmatch was €31.500 , dus verschil is bijna nihil. Advies was andere kasten + blad + apparatuur, maar dat zou het ook niet worden. Relatief negatieve ervaring hier met de houding van zoek het zelf maar uit. Offerte check werkt volgens mij ook gewoon avarechts, makkelijkse is gewoon iets eronder zitten voor hun. Zelf hadden wij ook geen offerte gekregen van hun.

Projectleverancier
Zie voorgaande berichten van mij voor samenvatting, maar rond
***members only***
voor schuller.

Samengevat liggen de marges wel eruit voor mijn gevoel. De apparatuurkosten verschillen niet heel veel van elkaar behalve behalve van keukenleverancier zelf. Keukenbladen in alle gevallen wel duurder 10-20% als je zelf zou bestellen. Keukenmeubels kan het verschil maken (X-line vs Y-line). @Shadow_Zero interessant voor jou misschien.

Keuze valt sowieso voor de Y-line met matlak front en ASWA lijkt toch nu toch wel de keuze te zijn i.v.m. de netto prijzen. Zijn er verder nog adviezen wat betreft de keuken/prijs? Conclusie lijkt voor nu dat ons budget wellicht te laag is ingeschat
Bij ons was de prijs van het blad bij Dekton Arga en composiet taj Royale vrijwel gelijk (200 euro op 7K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
Yesiladam schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 05:44:
2 weken geleden getekend voor ons eerste nieuwbouw woning. Bij de project aangesloten keukenboer is Eigenhuis keukens. 2x langs geweest voor een verkoopgesprek en een eind offerte gekregen. wij zijn voor de volgende gegaan:

- Hacker concept130 top soft kasten
- Siemens oven met magnetron functie HM936GCB1
- Bora Puru (opbouw)
- Siemens koel-vries combi KI86V5SE1
- Siemens vaatwasser SX63E804BE
- Quooker Combi+ + zeeppomp
- Composiet blad van Caesarstone 2cm dik + spatwand van 10cm
- verlichting onder kastjes

Wij hebben meerdere keukenboeren bezocht en offertes opgevraagd. Eigenhuis keukens kwam toch met het beste aanbod en prijs. Ook kwam de verkoopadviseur erg professioneel over. Helaas slechte ervaringen met andere keukenboeren. Keukenloods 2x langs geweest en wilde nog geen moeite doen om een 3d tekening te maken. Ze gingen ervanuit dat ik binnen een half uur een beslissing kon maken.

Helaas moeten wij best lang wachten voor de oplevering van onze woning. Tot die tijd kunnen we van alles nog aanpassen. waarschijnlijk gaan wij de keuken nog upgraden naar een Hacker systemat met net iets andere apparatuur. Zoals een oven en een aparte magnetron i.p.v. combi. Iemand enige ervaring met Hacker concept130 top soft? Ook zijn alle opmerkingen/tips/vragen welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onze keuken is soortgelijk en ook van Eigenhuis. Nu gekozen voor hacker concept 130 maar twijfel over upgrade. Wat heb je uiteindelijk als meerprijs betaald voor de upgrade naar systemat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betonron
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:11
suzanhe schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Bij ons was de prijs van het blad bij Dekton Arga en composiet taj Royale vrijwel gelijk (200 euro op 7K).
Volgens mij klopt dat inderdaad bij Eigenhuis. Maar de reden daarvoor was dat een 3 cm + rand een hele hoge meerprijs had, waardoor je dichtbij arga kroop. Met een 2cm rand en dus ook je bladdikte, zakte de prijs wel flink 1,5-2k ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
UltraInstinct schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:27:
[...]
Weet jij toevallig hoe het precies zit? Hun systeem zit adviesprijzen van apparatuur mee te rekenen terwijl ze fikse korting krijgen en proberen zo het bruto bedrag aan klanten door te spelen?

9000 euro is bizar veel geld. Dan vraag ik me af hoeveel de keuken nou exact kost voor hun.
Dat weten verkopers denk ik zelf niet eens. Maar in het systeem rekenen ze met maximumprijzen (adviesprijzen of zelf bedachte verkoopprijzen) waar ze vervolgens kortingen op geven om het als heel aantrekkelijk en bijzonder te doen voorkomen. Zodat je als koper denkt ‘laat ik maar gauw akkoord gaan, dan heb ik mooi dat voordeel in mijn zak’. Wat dus helemaal geen speciale korting is, maar een korting die iedereen krijgt. Daar verdienen ze dan nog steeds op, want inkoopprijs is veel lager en dan krijg je dus van die tactieken als ‘overleg met manager’ en ‘speciaal voor jou nog wat extra eraf’. Allemaal ingecalculeerd.

Bij een keukenzaak die op die manier werkt, weet je dus dat er flink wat af kan. En dan hangt het van de koper af of die zin heeft in het spel en het hard wil spelen. Er zijn ook keukenzaken die dit niet doen en je een prijs aanbieden die al veel redelijker overkomt. Maar veel mensen hebben geen idee wat de keuken zou moeten kosten qua apparatuur en materialen en daar maken de bad guys misbruik van.
Wat dan wel een redelijke prijs is? Elke schakel in de keten maakt winst, dus hoe minder die ertussen zitten, hoe beter. Maar enige winst betaal je altijd. Online kun je van veel merken wel zien wat kasten, apparatuur en werkblad kosten. Daarmee heb je wel een indicatie. Bedrag erop voor service, concept etc etc, maar als je daarmee op het dubbele uitkomt, weet je dat je te hoog zit.iteraard ook afhankelijk van merk en uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
suzanhe schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Ook bij eigenhuis geweest ze vragen 1000 euro voor upgrade naar een systemat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
UltraInstinct schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:10:
[...]

Ook bij eigenhuis geweest ze vragen 1000 euro voor upgrade naar een systemat.
Oh dat valt heel erg mee, had je veel kasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kookwekkert
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 15:07
Kan iemand mij vertellen wat de meest ideale positie en manier is om je stopcontacten, waterleidingen en afvoer in je muren te laten tekenen? Of ervaringen delen van hoe de technische tekening er van jullie keuken uiteindelijk uit ziet?

Elektra
Ik zie soms technische tekeningen waarbij de stroompunten achter de plint zitten, maar soms zitten ze ook direct achter de apparaten. Ik heb hier zelf niet echt verstand van en online kan ik niet echt informatie vinden. Maar als ik erover nadenk dan is achter de plint (dus ~5cm boven de vloer) handig zodat je er altijd bij kunt zonder het apparaat eruit te halen. Aan de andere kant, is dat niet gevaarlijk met eventuele waterschade zo vlak boven de vloer?

Waterleidingen en afvoer
En komen de waterleidingen en afvoer idealiter achter de spoelbak/vaatwasser/stoomoven, of op een plek naast/onder deze apparaten uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:50
UltraInstinct schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:24:
Ik ben vandaag bij de laatste keukenleverancier geweest. Ze boden me een korting aan als ik vandaag zou tekenen. Ik gaf aan dat ik hier even over wilde nadenken. Ze waren bereid om de prijs van €21.000 naar €15.000 te verlagen.

Toen ik de offerte bekeek, zag ik dat er een jaarlijkse prijsverhoging van 5% vanwege inflatie was opgenomen. Ik wees hen hierop, en ze zeiden dat ik die regel gewoon kon doorstrepen. Dit wekte bij mij direct wantrouwen, waarna ik ben opgestaan en ben weggegaan.

Heeft iemand anders iets soortgelijks meegemaakt? Van €21.000 naar €15.000 (oorspronkelijk zelfs €24.000) is toch een bizarre korting? Ze liepen een paar minuten weg om met het ‘hoofdkantoor’ te overleggen en kwamen vervolgens terug met de mededeling dat de korting niet mogelijk was, maar dat ze misschien iets minder konden zakken. Toen ik aangaf dat ik het niet zag zitten, konden ze ‘voor mij’ ineens een uitzondering maken.

Daarnaast vind ik het vreemd dat ze vroegen om iets met pen door te strepen in een contract. Normaal gesproken stel je dan toch gewoon een nieuwe offerte op zonder die regel?
Uiteindelijk wordt je bij de keukenboer genaaid waar je bij staat, ga daar maar gewoon vanuit. Meest extreme verschil dat ik weet van iemand uit de directe omgeving was 27k aanvankelijke prijs, uiteindelijk 12k geworden.

De ene 20 ~ 30k zal ook de andere hierin weer niet zijn. De verkoper zal niet tegen verlies verkopen. Maar de marges op de prijzen zoals deze primair gepresenteerd worden, zijn gewoon hoog.

Kopen van een keuken kun je in dat op zicht ook beter doen vanuit het standpunt wat jij zelf bereid bent te betalen voor iets, dan wat de verkoper vraagt. Laat duidelijk merken dat je de primair gevraagde prijs te gortig vindt. En indien ze de prijs naar 15k verlagen vanuit hun beweging in deze, kun je altijd dus nog overwegen iets van 12 ~ 13k te suggereren te willen betalen, een bedrag welk in ieder geval lager ligt dan hetgeen je wilt/kunt betalen. Eventueel ergens handje klap in het midden uit te komen.

Hoe dan ook, wordt je een poot uitgedraaid. Zo zit deze gehele markt nu eenmaal in elkaar.

Consumenten bond heeft ook een handig lijstje hierin opgesteld hoe de koop van een keuken of badkamer voorbereid aan te gaan:
https://www.consumentenbo...uken--of-badkamerverkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

Robinhovl schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:37:
<>
Ps: de offerte hebben wij getekend bij Mandemakers. Na het lezen van dit forum kreeg ik even buikpijn, maar ik sta nog achter mijn keuze. De keukenadviseur kwam op mij over als eerlijk en kundig. Dat bleek bijvoorbeeld uit vragen of we een wijnklimaatkast wel echt nodig hadden? Of alleen voor de 'heb' wilde. Dan zou zij het afraden omdat ze ook klachten krijgt van geluidsoverlast.
Aan de voorkant tot nu toe goede ervaringen. Hopelijk blijft dat ook zo na het monteren van de keuken :)

Alle adviezen en kritiek zijn welkom!
Je hebt er een goed gevoel bij en een keuken van die afmetingen kost ook wel iets in die richting.

Kijk, ondanks alle negatieve ervaringen die gemeld worden over Mandemakers groep, betreft het met name de verkooptechniek, het dwingen tot tekenen en de opmerkelijke kortingen.

Als het structureel slechte keukens zouden zijn die ze afleveren, dan bestonden ze niet meer. Ik heb ook een paar meubels van de Mandemakersgroep (o.a. een bank) en dat is gewoon prima.
Goed prijzen vergelijken kan tot comfort leiden maar dat punt ben je voorbij nu je getekend hebt.

Wil je die bora echt? Siemens heeft ook erg goede alternatieven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:59
Goedemiddag, ik wil graag een keuken samenstellen, maar geen cent korting. Het gaat mij om de eindprijs die niet meer onderhandelbaar is. Is dat mogelijk? Ze staan vast raar te kijken. Maar de fictieve prijzen zouden mij echt geen fluit interesseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lekkerboeie86 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:44:
Goedemiddag, ik wil graag een keuken samenstellen, maar geen cent korting. Het gaat mij om de eindprijs die niet meer onderhandelbaar is. Is dat mogelijk? Ze staan vast raar te kijken. Maar de fictieve prijzen zouden mij echt geen fluit interesseren.
ik denk dat elke keukenzaak je wel een keuken zonder korting wil verkopen ;) als je op zoek bent naar netto prijzen kun je bij zowat elke zaak terecht die niet bij de Mandemakers Groep hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Laatst online: 14-09 15:10
Ik heb deze week een keuken gekocht bij Keukenloods. Ze vragen 1888 euro voor de montage. Het gaat om een hoekkeuken (5 onderkasten en 3 bovenkasten). Wat vinden jullie van deze prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello654
  • Laatst online: 01-06 15:21
Wij willen geen prullenbak meer in het zicht. Hebben mensen ervaring met een oplossing hiervoor in een lade van 90 cm breed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kookwekkert
hello654 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:33:
Wij willen geen prullenbak meer in het zicht. Hebben mensen ervaring met een oplossing hiervoor in een lade van 90 cm breed?
Wij zijn uitgekomen bij Movebin. Deze gaat ook automatisch open en dicht via de "onderkant van het bovenliggende kastje/werkblad".

Zie hier live hoe het werkt: YouTube: MoveBin - our new under sink unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello654
Kookwekkert schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Wij zijn uitgekomen bij Movebin. Deze gaat ook automatisch open en dicht via de "onderkant van het bovenliggende kastje/werkblad".

Zie hier live hoe het werkt: YouTube: MoveBin - our new under sink unit
Ziet er handig uit! Beschadigd de greeplijst niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kookwekkert
hello654 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:08:
[...]

Ziet er handig uit! Beschadigd de greeplijst niet?
Zo ver ik weet niet nee. Ik heb hem geen jaren in gebruik, maar de greeplijst van een keuken is vrij stevig en zo’n kunststof prullenbak deksel doet niet super veel. Ik wilde vooral een oplossing die in een lade past (meestal zijn die prullenbakken die automatisch open en dicht gaan bedoeld voor kastjes) en waarbij de deksel vanzelf open gaat, omdat ik altijd volle handen heb als ik de prullenbak nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
DBreda schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:12:
Ik heb deze week een keuken gekocht bij Keukenloods. Ze vragen 1888 euro voor de montage. Het gaat om een hoekkeuken (5 onderkasten en 3 bovenkasten). Wat vinden jullie van deze prijs?
Ik vind dat best aan de prijs.

Als je rekent dat het 1 dag werk is met twee man a 75 euro per uur kom ik uit op 2x8x75x1.21 (BTW) oftewel 1.452 EURO max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
koningen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:51:
[...]

Ik vind dat best aan de prijs.

Als je rekent dat het 1 dag werk is met twee man a 75 euro per uur kom ik uit op 2x8x75x1.21 (BTW) oftewel 1.452 EURO max.
plus voorrijdkosten. Zit je zo aan 1888 euro hoor.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Blihi schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:12:
[...]

plus voorrijdkosten. Zit je zo aan 1888 euro hoor.
Ik mag toch hopen dat ze geen 400 euro voorrijkosten rekenen.
En 75 euro voor een keukenbouwer is ruim betaald.

Zijn maar paar kastjes dus zal niet de volle dag kosten.

Ik zeg niet dat je afgezet wordt maar is ruim betaald...
Er wordt al voldoende verdiend aan de keuken...dus daar kan het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje24
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-03 16:44
*knip* spam

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 17-03-2025 22:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Novari131
Fijn dat je je speciaal voor ons hebt geregistreerd om dit te delen! 💯

[ Voor 51% gewijzigd door twain4me op 18-03-2025 08:48 . Reden: quote geknipt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Bij Bruynzeel was onderhandelen simpelweg onmogelijk... Op de offerte volledige openheid met prijs per kastje/blad deel

Superkeukens is ook een goede optie, maar daar kan je meestal nog wel een klein beetje onderhandelen

Sowieso weg blijven bij de mandemakers groep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja hoor, en als je wilt doen ze er nog een afrondkorting bovenop. Voorbeelden in dit topic.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Novari131 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:38:
[...]

Fijn dat je je speciaal voor ons hebt geregistreerd om dit te delen! 💯
Post even als spam rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello654
Wij wilde greepverlichting. Alleen het stuk onder het blad zeg maar. Vonden dit toch te prijzig. Weten mensen een manier om dit zelf te doen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funkygraz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 08:58
Wij hebben er naar gekeken maar die lage prullenbakken waren bij ons toch echt te klein qua inhoud. Ik weet niet wat voor inhoud je nu in je prullenbak hebt maar kijk daar goed naar. Het lijkt leuk maar bijvoorbeeld plastic verpakkingen gaat best rap.

Nu hebben wij een 60cm onderkast met 2 diepe (PMD/Grof Vuil) en 2 ondiepe (Papier/GFT) bakken. Uit het zicht is inderdaad wel fijn. Ik schuif ook zo afval vanaf de snijplank de prullenbak in.

Merry men, let the quest for the holy grail begin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
  • Laatst online: 15-09 16:14
hello654 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:25:
Wij wilde greepverlichting. Alleen het stuk onder het blad zeg maar. Vonden dit toch te prijzig. Weten mensen een manier om dit zelf te doen? :)
Ik ben ook geinteresseerd. Kan zelf wel wat knutselen met een kwalitatief goede ledstrip, maar misschien zijn er mooiere oplossingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
hello654 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:25:
Ledstrip er onder plakken. Dat is heel goed zelf te doen hoor. Zeker als je een mooie ledstrip kiest met instelbare kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:10

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wij verwachten in mei onze nieuwe Nobilia keuken, iemand ervaringen met hun achterwanden?
Zie volgende link: https://www.nobilia.de/nl...elementen/nisbekledingen/
Is een achterwand hitte en krasvast? Vooral rondom het kookgedeelte (inductie) wil je dat, ivm pannen welke er tegenaan kunnen komen tijdens het koken.
Andere vraag over een Quooker Combi+ wordt de ketel pas ingeschakeld als het vat (7l) leeg is?

Merk wel dat het best wel wat geregel is met vakmannen, heb iemand nodig voor de vloer. Iemand voor het leidingwerk en later nog iemand voor het maken van een koof.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoZoetermeer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:48
Harmen schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:34:
Wij verwachten in mei onze nieuwe Nobilia keuken, iemand ervaringen met hun achterwanden?
Is een achterwand hitte en krasvast? Vooral rondom het kookgedeelte (inductie) wil je dat, ivm pannen welke er tegenaan kunnen komen tijdens het koken.
Andere vraag over een Quooker Combi+ wordt de ketel pas ingeschakeld als het vat (7l) leeg is?

Merk wel dat het best wel wat geregel is met vakmannen, heb iemand nodig voor de vloer. Iemand voor het leidingwerk en later nog iemand voor het maken van een koof.
De achterwanden kunnen zonder problemen achter een inductiekookplaat geplaatst worden. Bij een gaskookplaat zou dat echter wel een probleem kunnen zijn.

Wat betreft de Quooker: elke keer dat er warm water uit de boiler wordt gebruikt, vult hij zichzelf direct weer bij en verwarmt hij het water opnieuw. Hij wacht dus niet tot hij volledig leeg is om dit proces te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Harmen schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:34:
Nee, de quooker vult zich met warm water, dus zodra je de kraan opent wordt de ketel ingeschakeld.

De quooker overbrugt de tijd die je normaal moet wachten op warm water uit de ketel. Onder de gootsteen komt een thermostaatblokje waar je de gewenste watertemperatuur instelt (55 graden is de norm). Daar wordt water van 100 graden uit de quooker gemengd met koud water tot die 55 graden.

Vanuit de ketel komt water de quooker in. Dat is eerst koud en daarna warm water (55 graden, dus geen 100). De quooker verwarmt dat door naar 100 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
MarcoZoetermeer schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:48:
[...]

De achterwanden kunnen zonder problemen achter een inductiekookplaat geplaatst worden. Bij een gaskookplaat zou dat echter wel een probleem kunnen zijn.

Wat betreft de Quooker: elke keer dat er warm water uit de boiler wordt gebruikt, vult hij zichzelf direct weer bij en verwarmt hij het water opnieuw. Hij wacht dus niet tot hij volledig leeg is om dit proces te starten.
De quooker raakt nooit "leeg". Die zit altijd vol water. Zodra je de kraan opent, stroomt er water door de ketel de quooker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@MarcoZoetermeer @Blihi Thanks voor jullie antwoorden. :)
We gaan het ervaren, het zal vast zuiniger en comfortabeler zijn dan een waterkoker.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Harmen schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:58:
We gaan het ervaren, het zal vast zuiniger en comfortabeler zijn dan een waterkoker.
Comfortabeler zeker. Zuiniger, niet als je de waterkoker altijd alleen gebruikt om precies de juiste hoeveelheid water te koken.

Maar je gebruikt die quooker continu. Voor thee, om water te koken voor de eieren, voor pasta, groente, etc. Gewoon kokend water de pan in en gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 11:26
Een Quooker gebruikt ongeveer 500kWh per jaar: https://www.anwb.nl/energ...oom-verbruikt-een-quooker

1L warm maken met een waterkoker verbruikt ongeveer 0,1 kWh per keer: https://www.anwb.nl/energ...-verbruikt-een-waterkoker

(geen idee waarom dit op de ANWB site staat btw)

Maar voor het verbruik van een Quooker kun je dus 5000L water warm maken met een waterkoker. Dat is 18,8 liter per dag. Voor veel mensen zal een waterkoker dus veel zuiniger zijn op jaarbasis. Dit is even niet rekening houdend met het feit dat hij ook warm water kan leveren en je daarmee gas kan besparen.

Maar een Quooker neem je vooral vanwege tijdsbesparing en gebruiksgemak. Verder is het een ding wat gewoon ontzettend veel stroom verbruikt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBreda
  • Laatst online: 14-09 15:10
koningen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:34:
[...]

Ik mag toch hopen dat ze geen 400 euro voorrijkosten rekenen.
En 75 euro voor een keukenbouwer is ruim betaald.

Zijn maar paar kastjes dus zal niet de volle dag kosten.

Ik zeg niet dat je afgezet wordt maar is ruim betaald...
Er wordt al voldoende verdiend aan de keuken...dus daar kan het niet aan liggen.
Bedankt voor je reactie. Ik vind 1888 euro ook teveel, dat ga ik sowieso niet doen. Zeker niet voor zo'n redelijk basic keuken als dit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
RobbieB schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:24:
[...]

Een Quooker gebruikt ongeveer 500kWh per jaar: https://www.anwb.nl/energ...oom-verbruikt-een-quooker

1L warm maken met een waterkoker verbruikt ongeveer 0,1 kWh per keer: https://www.anwb.nl/energ...-verbruikt-een-waterkoker

(geen idee waarom dit op de ANWB site staat btw)

Maar voor het verbruik van een Quooker kun je dus 5000L water warm maken met een waterkoker. Dat is 18,8 liter per dag. Voor veel mensen zal een waterkoker dus veel zuiniger zijn op jaarbasis. Dit is even niet rekening houdend met het feit dat hij ook warm water kan leveren en je daarmee gas kan besparen.

Maar een Quooker neem je vooral vanwege tijdsbesparing en gebruiksgemak. Verder is het een ding wat gewoon ontzettend veel stroom verbruikt.
Die 500 kWh klopt wel ongeveer, maar daarvan is slechts 88 kWh voor standby. De rest is gewoon verbruik van kokend water.

Zoals ik al zei, je gaat geen water meer koken op het fornuis. Als je een pan water van 5 liter wilt koken, kost dat ongeveer 0,5 kWh aan energie. De Quooker gebruikt daarvoor 0,5 kWh stroom (=13 cent), een inductieplaat 0,51 kWh (efficientie is 95%) terwijl een gasfornuis daarvoor 0,125 m3 gas verbruikt (efficientie slechts 50%, dat is 18 cent met huidige prijzen). Daarbij duurt het op gas vele malen langer.

Als je evenveel kokend water uit de waterkoker zou halen als uit de quooker, zou dat ook 412 kWh aan stroom kosten. Een waterkoker is niet efficienter dan een quooker, ze zijn beide precies even efficient.

Het pure verlies is alleen het standby-verbruik en dat is 10 Watt, ofwel 88 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Blihi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:20:
[...]

Comfortabeler zeker. Zuiniger, niet als je de waterkoker altijd alleen gebruikt om precies de juiste hoeveelheid water te koken.

Maar je gebruikt die quooker continu. Voor thee, om water te koken voor de eieren, voor pasta, groente, etc. Gewoon kokend water de pan in en gaan.
Zo'n ding is alleen handig als pure luxe en bedieningsgemak.
Betreft energie verbruik is het een onding.

Ik heb er geen

groet

Paul

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blihi
koningen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:51:
[...]

Zo'n ding is alleen handig als pure luxe en bedieningsgemak.
Het is zeker heel handig en het bediengemak is groot ja.
Betreft energie verbruik is het een onding.
Dat is flauwekul. Hij is veel zuiniger dan koken op gas en slechts iets minder zuinig dan koken op inductie.

Uitgaande van de eerder genoemde 500 kWh, waarvan 88 kWh standby en 412 kWh voor koken van water zijn de kosten op jaarbasis:

Gas: 412 kWh warmte, 50% efficientie, is 824 kWh gas = 100 m3 gas = 140 euro per jaar.
Inductie: 412 kWh warmte, 95% efficientie = 434 kWh elektrisch = 108 euro per jaar
Quooker: 500 kWh elektrisch = 130 euro per jaar.

Tientjeswerk dus. De investering zul je niet terugverdienen.

Een telefoonoplader in het stopcontact laten zitten kost je meer.
Ik heb er geen
Dat is duidelijk. Ik ben trots op je dat je de verleiding weet te weerstaan.
groet

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Blihi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Ledstrip er onder plakken. Dat is heel goed zelf te doen hoor. Zeker als je een mooie ledstrip kiest met instelbare kleuren.
haha kleuren? Mij niet gezien, dan wordt het zo'n kermis. Gewoon mooi warm wit. Maar wil er nog wel even goed over nadenken. Ik zou 't vreselijk vinden als je op een keuken van meer dan 20k zo'n ledstrip hebt die dan halverwege los gaat hangen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
jmderonde schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:47:
[...]

haha kleuren? Mij niet gezien, dan wordt het zo'n kermis. Gewoon mooi warm wit. Maar wil er nog wel even goed over nadenken. Ik zou 't vreselijk vinden als je op een keuken van meer dan 20k zo'n ledstrip hebt die dan halverwege los gaat hangen ofzo
Er zijn ook witte ledstrips waar je de warmte kunt instellen. Die regel je dus niet van blauw naar groen, maar van felwit naar warm wit en dat kun je met een draaiknop doen die je ergens in een kastje wegwerkt. Ideaal omdat je dan de witkleur kunt afstemmen op de overige verlichting in de keuken.

Qua plakken snap ik je zorg, maar dat is een kwestie van goed ontvetten.

Ik heb in de keuken van mijn vader deze strips gebruikt: https://www.ledstripkonin...v-dim-to-warm-224-leds-pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:52
Blihi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:00:
[...]

Het is zeker heel handig en het bediengemak is groot ja.

[...]

Dat is flauwekul. Hij is veel zuiniger dan koken op gas en slechts iets minder zuinig dan koken op inductie.

Uitgaande van de eerder genoemde 500 kWh, waarvan 88 kWh standby en 412 kWh voor koken van water zijn de kosten op jaarbasis:

Gas: 412 kWh warmte, 50% efficientie, is 824 kWh gas = 100 m3 gas = 140 euro per jaar.
Inductie: 412 kWh warmte, 95% efficientie = 434 kWh elektrisch = 108 euro per jaar
Quooker: 500 kWh elektrisch = 130 euro per jaar.

Tientjeswerk dus. De investering zul je niet terugverdienen.

Een telefoonoplader in het stopcontact laten zitten kost je meer.

[...]

Dat is duidelijk. Ik ben trots op je dat je de verleiding weet te weerstaan.

[...]
En dan hebben we nog niet de vele liters water die we verspillen, omdat het warme water van de C.V ketel eerst van zolder moet komen, in de berekening meegenomen. En dat is water waar ook veel energie is ingestoken om het schoon te krijgen.

Iedereen maakt natuurlijk zijn eigen afwegingen, maar het comfort, de waterbesparing en minder energieverspilling zijn wel de voordelen van een quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
eelco74 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:32:
[...]

En dan hebben we nog niet de vele liters water die we verspillen, omdat het warme water van de C.V ketel eerst van zolder moet komen, in de berekening meegenomen. En dat is water waar ook veel energie is ingestoken om het schoon te krijgen.

Iedereen maakt natuurlijk zijn eigen afwegingen, maar het comfort, de waterbesparing en minder energieverspilling zijn wel de voordelen van een quooker.
Voor ons was de overweging vooral comfort in combinatie met het vertrek van de waterkoker. Dan staat die ook niet meer op een eiland in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Blihi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Er zijn ook witte ledstrips waar je de warmte kunt instellen. Die regel je dus niet van blauw naar groen, maar van felwit naar warm wit en dat kun je met een draaiknop doen die je ergens in een kastje wegwerkt. Ideaal omdat je dan de witkleur kunt afstemmen op de overige verlichting in de keuken.

Qua plakken snap ik je zorg, maar dat is een kwestie van goed ontvetten.

Ik heb in de keuken van mijn vader deze strips gebruikt: https://www.ledstripkonin...v-dim-to-warm-224-leds-pm
Nice, dankje. Die variant kende ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:28
Lade van 60 cm is meer dan genoeg (gezin van 5). Kan dat ook? Prullenbak uit het zicht is heerlijk. Vier bakken (groot plastic, groot papier, klein rest, klein groen,) in een kast met daarboven 1 kunststof plankje voor de zakjes ed.

(rotpunkt keuken, optie uit hun assortiment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Wat voor quooker je ook neemt, qua comfort altijd winst.
Maar de combi+ zorg er dus wel voor dat je ketel bij elke warm water vraag aanslaat, even stookt, en weer uitschakelt. Je quooker vult het gat tussen koud water en heet ketel water. Zie uitleg van @Blihi boven je post :-)

Daarom is het voor 90% verstandiger de combi te nemen zonder warmwater leiding. We hebben nu een jaar de combi, en ik heb 2 keer meegemaakt dat ik warm water te kort had bij schoonmaken van veel bak en braad gerei in december, en bij veel warm water vraag bij een grote schoonmaak.

Dus combi+ verbruikt in feite gas, en stroom, en is daarmee altijd vele malen duurder dan een waterkoker.
Een combi is ook duurder, sowieso alleen de aanschaf al.

Je kunt er volgens mij alsnog voor kiezen de warm waterleiding niet aan te sluiten.

En, quooker, kan niet meer zonder, top ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
martinus83 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Maar de combi+ zorg er dus wel voor dat je ketel bij elke warm water vraag aanslaat, even stookt, en weer uitschakelt. Je quooker vult het gat tussen koud water en heet ketel water. Zie uitleg van @Blihi boven je post :-)

Daarom is het voor 90% verstandiger de combi te nemen zonder warmwater leiding. We hebben nu een jaar de combi, en ik heb 2 keer meegemaakt dat ik warm water te kort had bij schoonmaken van veel bak en braad gerei in december, en bij veel warm water vraag bij een grote schoonmaak.

Dus combi+ verbruikt in feite gas, en stroom, en is daarmee altijd vele malen duurder dan een waterkoker.

Je kunt er volgens mij alsnog voor kiezen de warm waterleiding niet aan te sluiten.

Echter, als je een boiler hebt die verwarmt wordt door je warmtepomp is een combi+ toch juist zuiniger? De quooker zal een COP van 1 hebben waar de warmtepomp(boiler) ergens tussen de 2 en 5 zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
jmderonde schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:36:
[...]

Nice, dankje. Die variant kende ik niet.
Ik heb nog 2 x 5 meter strips liggen, RGB CCT, dus alle kleuren wit en warm wit. 840 COB leds per meter.
Kan ook wel een demo geven thuis ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Lupadi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Echter, als je een boiler hebt die verwarmt wordt door je warmtepomp is een combi+ toch juist zuiniger? De quooker zal een COP van 1 hebben waar de warmtepomp(boiler) ergens tussen de 2 en 5 zit
Dat weet ik niet, ik doelde echt op een HR ketel. Is wel feit dat je boiler water altijd eerst warm water naar je keuken gaat sturen, waardoor er altijd koud wateraan vooraf gaat (afgekoeld water in de warm water leiding).

Als je veel warm water vraagt is een warmte pomp wellicht goedkoper warm water maken dan een quooker.
Wassen de kinderen hier de handen, dan trekken ze al snel die quooker hendel naar zich toe wat warm water vraagt. Dan zou de ketel bij elke vraag van 15 seconden water, aanspringen, of je warmte pomp warm water willen leveren wat feitelijk nooit aankomt dus puur verlies is. Je quooker levert namelijk het warme water en je warmtepomp of ketel gaat hetzelfde doen maar helaas vaak, te laat...

Maar, mocht ik er naast zitten, dit is mijn logische beredenering met wat ik van de quooker weet.

Voor mij reden om de toen bestelde combi+ toch nog om te zetten naar een combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor een bekende wil ik de verlichting onder de bovenkasten in de keuken vernieuwen.
Ze hebben nu een koppelbaar modulair systeem waarin tl-lampen en contactdozen elkaar afwisselen, deze: https://www.bol.com/nl/nl...g-325mm/9200000121601268/

Bestaat zoiets tegenwoordig niet meer? Ik zie natuurlijk een heleboel led-strippen, maar dit is vaak met stekker.
Ook ken ik de modulaire stekkerdozen van Ikea (https://www.ikea.com/nl/nl/cat/modulaire-stekkerdozen-48969/), maar die hebben helaas geen led-strips in die serie.

Anders wordt het gewoon een simpele opbouwdoos en een ledstrip waar ik de stekker vanaf strip... In dit topic wellicht nog een goed idee aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 16:23
Wij willen liefst een los 90cm inductie fornuis (zoals AGA Masterchef, Falcon Classic Deluxe, Stoves Richmond) vnl wegens esthetisch aspect voor een landelijke keuken, ipv losse kookplaat en meerdere losse inbouw ovens die er veel te strak uitzien en daardoor uit de toon vallen (al heeft Smeg (en andere goedkope italiaanse merken) wat inbouwmodellen met retro uiterlijk, maar qua kwaliteit schijnt Smeg behoorlijk tegen te vallen).

Nou hebben dit soort fornuizen doorgaans een aansluitwaarde tussen 14-17kW, dus voor volledige functionaliteit (als je alles tegelijkertijd op vol vermogen wil zetten) zouden ze moeten worden afgezekerd op 3x25A (en heb je dus eigenlijk al minimaal een 3x35A aansluiting nodig, maar dat is bij Enexis bijv al per jaar € 1500 duurder), maar ik las her en der ook de optie om het af te zekeren op 3x16A (bij Stoves wordt het expliciet genoemd dat het kan), omdat je in de praktijk eigenlijk nooit alles op vol vermogen zet met boosters (maar je moet daar wel bewust van zijn in dagelijks gebruik).

Want ook met losse componenten (11kW inductieplaat, 2-3 ovens) kom je op een hoge aansluitwaarde, maar dan kan je dat natuurlijk over 5 a 6 groepen verdelen ipv 3

Ik vroeg me af hoeveel tweakers hier nog rondlurken die de afgelopen jaren een keuken hebben geplaatst met een los fornuis en nog steeds een huisaansluiting van 3x25A hebben en/of ze juist moesten overstappen naar 3x35A

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Dankje voor je reactie, dacht dat de Combi en + even duur waren. Kan het nog laten aanpassen.
Of werkt een Combi+ zonder het aansluiten van de warmwaterleiding als combi?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

De combi+ heeft als voordeel dat je onbeperkt warm water hebt als je het een keer nodig hebt, want dan krijg je warm water uit je CV of WP en beide zijn zuiniger dan de Quooker bij grote hoeveelheden.

Je moet wel uitkijken bij het niet gebruiken van een warm-water leiding. Deze moet je dan ook echt afdoppen aan het begin, dus niet aan het einde onder het keukenkastje. Een groot stuk loze leiding in de vloer waar steeds lauwwarm water in zit wat nooit doorgespoeld wordt is niet veilig. Daar kunnen bacteriën, zoals Legionella, in groeien.

Als er dus nu al een warmwaterleiding ligt zou ik die altijd aansluiten en dus voor de Combi+ kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04

Wuursj

want worst is al bezet

Harmen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Dankje voor je reactie, dacht dat de Combi en + even duur waren. Kan het nog laten aanpassen.
Of werkt een Combi+ zonder het aansluiten van de warmwaterleiding als combi?
Combi+ kun je aansluiten als Combi.
Voor het aansluiten van een Combi als Combi+ heb je wel een ombouwsetje nodig.
Met een combi+ kun je dus alle kanten op en is/was volgens mij idd even duur.

Ik heb bewust een Combi+ met een warmtepompboiler. In tegenstelling tot een gasketel gaat die niet elke keer aanslaan bij warmwater gebruik maar maakt 1 run per dag die bij vraag uit de keuken, ietsjes langer duurt. Het kost bij ons met flinke afstand tussen keuken en boiler 3 liter voor er warm water komt. De eerste 3 liter komt dus (COP=1) uit de Quooker en daarna (COP=2,7) uit de boiler. Nu zal dat financieel ongeveer gelijk gaan lopen aangezien er vaak de 3 liter niet eens gehaald wordt maar nu heb ik wel 'onbeperkt' (=boiler capaciteit) warm water in de keuken. En aangezien de keuken de enige warm water kraan op de beneden verdieping is, vind ik dat wel prettig.

Bij een gasketel de vaak voor niks aanslaat, zou ik Combi wel overwegen. Tenzij je vaak grotere hoeveelheden warm wate nodig hebt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Metaalhoofd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:34:
Ik vroeg me af hoeveel tweakers hier nog rondlurken die de afgelopen jaren een keuken hebben geplaatst met een los fornuis en nog steeds een huisaansluiting van 3x25A hebben en/of ze juist moesten overstappen naar 3x35A
3x35A hoeft echt bijna nooit. Je gebruikt nooit de volle capaciteit van alle pitten en ovens tegelijk. Zelfs met alle pitten aan, heb je met 3x25A nog zo'n 7kw over voor de rest van je huis. Dat heb ik afgelopen jaren met een all-electric huis nog nooit gehaald.

En zelfs bij een grotere vraag, kan je voor een bepaalde tijd een 25A zekering overbelasten voor hij er uit klapt, zeker bij de C-karakteristiek automaten die normaliter voor hoofzekering gebruikt worden.

Een goede verdeling van de keuken apparatuur over de fasen behoeft wel wat aandacht.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

Ik heb een inductiefornuis met twee ovens, vijf pitten waarvan 2 met boosterfunctie. Huisaansluiting 3x25a, nog nooit een probleem ervaren. Ik moet wel zeggen dat ik in vier jaar tijd nog nooit alles tegelijk aan heb gehad met ook nog de boosterfunctie aan. Wel vijf pitten en bijv 1 oven.
Mogelijk dat het meer knelt in de totale energievoorziening als je ook veel zonnepanelen hebt en een oplaadpunt voor je elektrische auto. Maar het fornuis (smeg overigens) gaat probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Wuursj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:17:
[...]

3x35A hoeft echt bijna nooit. Je gebruikt nooit de volle capaciteit van alle pitten en ovens tegelijk. Zelfs met alle pitten aan, heb je met 3x25A nog zo'n 7kw over voor de rest van je huis. Dat heb ik afgelopen jaren met een all-electric huis nog nooit gehaald.

En zelfs bij een grotere vraag, kan je voor een bepaalde tijd een 25A zekering overbelasten voor hij er uit klapt, zeker bij de C-karakteristiek automaten die normaliter voor hoofzekering gebruikt worden.

Een goede verdeling van de keuken apparatuur over de fasen behoeft wel wat aandacht.
Als je een aansluiting hebt van 3x25A, dan mag je max 16A stoppen gebruiken, dus een 3 fase kook groep wordt dan 3x16A *max 11kW), dan kan je volgens mij alle pitten op max zetten met booster zonder ovens aan, of bijv geen booster, maar wel ovens aan om onder die 11kW te blijven.
Bij mijn verwacht gebruik (vaak of 3-5 pitten of 1-2 ovens en 2-3 pitten) verwacht ik dus onder 11kW te blijven, maar er zijn ook personen die louter naar de aansluitwaarde kijken, en dan zeggen dat je minimaal een 3x25A kookgroep x 1.7 = 3x42.5A -> 3x 50A aansluiting moet hebben ivm selectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wij willen liefst een los 90cm inductie fornuis (zoals AGA Masterchef, Falcon Classic Deluxe, Stoves Richmond) vnl wegens esthetisch aspect voor een landelijke keuken, ipv losse kookplaat en meerdere losse inbouw ovens die er veel te strak uitzien en daardoor uit de toon vallen (al heeft Smeg (en andere goedkope italiaanse merken) wat inbouwmodellen met retro uiterlijk, maar qua kwaliteit schijnt Smeg behoorlijk tegen te vallen).

Nou hebben dit soort fornuizen doorgaans een aansluitwaarde tussen 14-17kW, dus voor volledige functionaliteit (als je alles tegelijkertijd op vol vermogen wil zetten) zouden ze moeten worden afgezekerd op 3x25A (en heb je dus eigenlijk al minimaal een 3x35A aansluiting nodig, maar dat is bij Enexis bijv al per jaar € 1500 duurder), maar ik las her en der ook de optie om het af te zekeren op 3x16A (bij Stoves wordt het expliciet genoemd dat het kan), omdat je in de praktijk eigenlijk nooit alles op vol vermogen zet met boosters (maar je moet daar wel bewust van zijn in dagelijks gebruik).

Want ook met losse componenten (11kW inductieplaat, 2-3 ovens) kom je op een hoge aansluitwaarde, maar dan kan je dat natuurlijk over 5 a 6 groepen verdelen ipv 3

Mijn huis is full-electric en zelfs met auto-lader kom ik nooit boven de 3x25A uit. Sterker nog, ik kom per fase nooit boven de 25A uit (en dat meet ik al jaren elke 30 seconde, dus ik heb daar data van).

3x35A heb je echt niet nodig en is heel zonde van het geld. Je moet wel nadenken over de verdeling van de apparaten over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Metaalhoofd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:07:
[...]

Als je een aansluiting hebt van 3x25A, dan mag je max 16A stoppen gebruiken, dus een 3 fase kook groep wordt dan 3x16A *max 11kW), dan kan je volgens mij alle pitten op max zetten met booster zonder ovens aan, of bijv geen booster, maar wel ovens aan om onder die 11kW te blijven.
Ja, je mag dan inderdaad alle pitten vol belasten en daarnaast ook gerust nog een oven aanzetten.

In de praktijk trekt de kookplaat helemaal geen 16A continu. Hooguit een paar minuten op de Boost stand. Ook de oven trekt geen 16A continu, maar bijvoorbeeld alleen tijdens het pyrolyse programma. De rest van de tijd is het aan/uit.

Je kunt een 25A groep minutenlang hoger belasten dan 25A, dat is geen probleem. Daarom zie je ook vaak netjes 4 16A eindgroepen achter 1 25A hoofdzekering.
Bij mijn verwacht gebruik (vaak of 3-5 pitten of 1-2 ovens en 2-3 pitten) verwacht ik dus onder 11kW te blijven, maar er zijn ook personen die louter naar de aansluitwaarde kijken, en dan zeggen dat je minimaal een 3x25A kookgroep x 1.7 = 3x42.5A -> 3x 50A aansluiting moet hebben ivm selectiviteit.
Selectiviteit in huis is geen eis. Formeel zouden eindgroepen selectief moeten zijn ten opzichte van de hoofdaansluiting. In de praktijk is dat zelden het geval omdat geen enkele elektricien naar de karakteristieken van de automaten kijkt (16A is niet per se selectief ten opzichte van 25A. Dat ligt aan de karakteristiek, maar zelfs B16A hoeft niet selectief te zijn ten opzichte van C25A.)

In de praktijk: Niet druk om maken. Alleen als je ook een auto-lader aansluit, zorg dan dat die aan load-balancing doet, dus dat die zijn vermogen aanpast aan de rest van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

nvt

[ Voor 100% gewijzigd door Wuursj op 19-03-2025 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Wuursj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:13:
[...]

De ovens zitten op een andere groep en vallen dus niet samen met de kookplaat onder de max 16A van je 3-fase groep van de kookplaat. Je hebt niet 11kW maar 18kW tot je beschikking bij een mooie verdeling over de fasen.
Plus nog eens de (tijdelijke) overbelasting van een C-karakteristiek automaat.
Volgens mij zit er maar een enkele 3-fasen perilex stekker aan zo'n fornuis en geen aparte stekkers voor de kookplaat en de ovens, dus dan ben je volgens mij gelimiteerd aan 3 groepen

Pagina: 1 ... 506 ... 525 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1