Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Wuursj

want worst is al bezet

@Metaalhoofd ja ik had mijn post al weggehaald, ik had niet door dat ovens en fornuis 1 apparaat zijn.

In dat geval niet-selectief aan een 3x20A of 3x25A B-karakteristiek groep hangen, overige spullen netjes over de fasen verdelen en het komt wel goed. Deze groep klapt bij overbelasting in prinicpe ook eerder dan de hoofdzekering door verschil in karakteristiek.

Of eerst proberen of het op 'gewoon' 3x16A ook goed gaat. Grote kans! Maar dan zit je wel weer aan sleutelen aan groepenkast mocht ie er toch wel eens uit gaan (wat ik niet verwacht). De draaddikte zou ik wel al afstemmen op 3x25A als dat nog kan. Of dat echt altijd goed gaat, ligt er aan of intern de zaken netjes verdeeld zijn over de fasen.

[ Voor 58% gewijzigd door Wuursj op 19-03-2025 13:31 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
Metaalhoofd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Volgens mij zit er maar een enkele 3-fasen perilex stekker aan zo'n fornuis en geen aparte stekkers voor de kookplaat en de ovens, dus dan ben je volgens mij gelimiteerd aan 3 groepen
Je mag een eindverdeler maken in de keuken. Dan kun je dus best meer aansluiten op die aders.

Als de bedrading er al ligt, en 5x 2,5mm2 is, kun je in de meterkast dat afzekeren met een 3x20A,100mA aardlekautomaat om in de keuken zelf een onderverdeler te plaatsen met daarin een 3x16A kookgroep en een aparte 16A,30mA eindgroep voor de oven. De kookgroep hoeft niet per se een 30mA aardlek te hebben (mag wel), de eindgroep voor de oven wel, want daar zit een stopcontact aan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wuursj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:20:
@Metaalhoofd ja ik had mijn post al weggehaald, ik had niet door dat ovens en fornuis 1 apparaat zijn.

In dat geval niet-selectief aan een 3x20A of 3x25A B-karakteristiek groep hangen, overige spullen netjes over de fasen verdelen en het komt wel goed. Deze groep klapt bij overbelasting in prinicpe ook eerder dan de hoofdzekering door verschil in karakteristiek.

Of eerst proberen of het op 3x16A ook goed gaat. Grote kans! Maar dan zit je wel weer aan sleutelen aan groepenkast mocht ie er toch wel eens uit gaan (wat ik niet verwacht). De draaddikte zou ik wel al afstemmen op 3x25A. het ligt er aan of intern de zaken netjes verdeeld zijn over de fasen.
Vergeet niet dat je formeel een aardlek moet plaatsen voor de kabel naar de keuken. De kabel zelf moet namelijk beschermd zijn.

Vandaar dus 3x20A, 100 mA aardlekautomaat in de groepenkast en een onderverdeler in de keuken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Blihi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:28:
[...]

Vergeet niet dat je formeel een aardlek moet plaatsen voor de kabel naar de keuken. De kabel zelf moet namelijk beschermd zijn.

Vandaar dus 3x20A, 100 mA aardlekautomaat in de groepenkast en een onderverdeler in de keuken.
Het is één 3-fase apparaat. Dus onderverdeler is niet nodig, er is niks te verdelen.
Aardlek uiteraard regelen in de groepenkast.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:28
Harmen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Dankje voor je reactie, dacht dat de Combi en + even duur waren. Kan het nog laten aanpassen.
Of werkt een Combi+ zonder het aansluiten van de warmwaterleiding als combi?
Het is mij niet helemaal duidleijk hoe dat dat onderdeel technisch zit maar er zit geen prijsverschil in nee. Op de site staan schema's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wuursj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Het is één 3-fase apparaat. Dus onderverdeler is niet nodig, er is niks te verdelen.
Aardlek uiteraard regelen in de groepenkast.
Ik begreep dat er een kookplaat + oven op de kabel moest. my bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
martinus83 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Wat voor quooker je ook neemt, qua comfort altijd winst.
Maar de combi+ zorg er dus wel voor dat je ketel bij elke warm water vraag aanslaat, even stookt, en weer uitschakelt. Je quooker vult het gat tussen koud water en heet ketel water. Zie uitleg van @Blihi boven je post :-)

Daarom is het voor 90% verstandiger de combi te nemen zonder warmwater leiding. We hebben nu een jaar de combi, en ik heb 2 keer meegemaakt dat ik warm water te kort had bij schoonmaken van veel bak en braad gerei in december, en bij veel warm water vraag bij een grote schoonmaak.

Dus combi+ verbruikt in feite gas, en stroom, en is daarmee altijd vele malen duurder dan een waterkoker.
Een combi is ook duurder, sowieso alleen de aanschaf al.
Dat is dus niet waar. Ook als je alleen gas hebt, heb je het verlies van gas zodra je de kraan opent. Je moet dan wachten tot het warme water bij de kraan is en op dat moment gooi je water weg. Zodra je de kraan dicht draait heb je weer verlies van het opgewarmde water in de leiding, wat nu weer afkoelt.

Met een quooker heb je dat eerste effect niet, want je hebt direct warm water. Daarbij is het verlies van eenmaal opgewarmd water nooit groter dan op alleen gas, want de kraan staat minder lang open.

Kortom: je verlies wordt kleiner, ook als de gasketel af en toe aanslaat.
Je kunt er volgens mij alsnog voor kiezen de warm waterleiding niet aan te sluiten.
Ja, zolang je die maar afdopt waar hij begint. Nooit dode leidingen laten zitten in huis.
En, quooker, kan niet meer zonder, top ding
Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:55
Onze keuken is net opgeleverd en ik ben nog een beetje zuinig op onze inductie kookplaat. Heeft iemand ervaring met kookplaat beschermers (volledige kookplaat) of per pit (om krassen van pannen te voorkomen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:48
jordy89 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:20:
Onze keuken is net opgeleverd en ik ben nog een beetje zuinig op onze inductie kookplaat. Heeft iemand ervaring met kookplaat beschermers (volledige kookplaat) of per pit (om krassen van pannen te voorkomen)?
Wordt de inductie dan niet minder effectief die de extra mm aan afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
curkey schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:29:
[...]

Wordt de inductie dan niet minder effectief die de extra mm aan afstand?
Ja geen idee eigenlijk. Daarom ben ik op zoek naar tips/ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Ben je ook iemand die plastic sticker op tv en mobiel laat zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Ik gebruik hiervoor de Combekk inductiemat. Verschillende maten matjes voor tussen de plaat en de pan. Hier helaas direct al krassen zonder het gebruik met schone vlakke pannen op de nieuwe plaat, dus ik snap wat je wilt voorkomen. De matten doen wat ze moeten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door SL65 op 20-03-2025 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Blihi schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:00:
[...]

Het is zeker heel handig en het bediengemak is groot ja.

[...]

Dat is flauwekul. Hij is veel zuiniger dan koken op gas en slechts iets minder zuinig dan koken op inductie.

Uitgaande van de eerder genoemde 500 kWh, waarvan 88 kWh standby en 412 kWh voor koken van water zijn de kosten op jaarbasis:

Gas: 412 kWh warmte, 50% efficientie, is 824 kWh gas = 100 m3 gas = 140 euro per jaar.
Inductie: 412 kWh warmte, 95% efficientie = 434 kWh elektrisch = 108 euro per jaar
Quooker: 500 kWh elektrisch = 130 euro per jaar.

Tientjeswerk dus. De investering zul je niet terugverdienen.

Een telefoonoplader in het stopcontact laten zitten kost je meer.

[...]

Dat is duidelijk. Ik ben trots op je dat je de verleiding weet te weerstaan.

[...]
Het gaat om de 88 KWH in stand bij.
Dat is echt zonde van die energie.

Ik ben geen geitenwollen sokken figuur....maar is wel leuk om een energie laag te leven.
Wij leven in een groot huis en verbruiken (gas en stadsverwarming loos) 6.000 KWH.
We wekken 10-11.000 KWH op met panelen.

Het teveel is voor de volgende E auto (wanneer de diesel op is/aan vervanging toe is).

Dan is 88 KWH aan onnodig ding een flinke bijdrage
Verder is het meer, omdat ik de warmte uit de grond haal met een COP van hoger dan 1.
Dus het verlies is groter.

Neem even voor warmwater COP van 3 (gemiddeld zit ik op 6.5 incl verwarmen) dan is die 500KWH ineens ongeveer 374 KWH besparing. ( 88+ (434x 66%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
koningen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:12:
[...]

Ik ben geen geitenwollen sokken figuur....maar is wel leuk om een energie laag te leven.
Wij leven in een groot huis en verbruiken (gas en stadsverwarming loos) 6.000 KWH.
We wekken 10-11.000 KWH op met panelen.
Vergelijkbare situatie hier dan: grote vrijstaande woning, gasloos. Ongeveer 10,000 kWh opwek per jaar, verbruik ongeveer 7,000 kWh voor de woning (waarvan 2600 voor verwarmen/koelen en 750 kWh voor warm water) en afgelopen jaren 1,200 kWh voor de auto, totaal 8,200 kWh dus met een overcapaciteit van 1,800 kWh per jaar.

Ik heb al die tijd (en nog steeds) contracten gehad zonder terugleverboete en krijg 11,5 cent per kWh voor die overproductie. Die quooker kost me dus 88 * 11,5 ct = 10 euro per jaar aan standby-kosten.
Het teveel is voor de volgende E auto (wanneer de diesel op is/aan vervanging toe is).
Ik heb jaren een PHEV gehad. Op 11 januari dit jaar kwam er een storing in de accu. Sindsdien staat hij bij de garage voor reparatie onder garantie. De verwachting is dat dat eind mei wel gerepareerd is en vervangend vervoer kun je naar fluiten. Ik ben even genezen van elektrische auto's, we hebben hem dus maar ingeruild op een benzine (die ik morgen mag ophalen).

Het laden van de auto gebeurde overigens totaal niet op de momenten dat je stroom opwekt, dus reken je niet rijk. Vanaf 2027 betaal je dus behoorlijk voor het thuis opladen van de auto (je krijgt eerst 2 ct/kWh voor de stroom die je opwekt en daarna betaal je 26 ct/kWh tijdens het opladen. Netto 24 ct/kWh bij een verbruik van 20 kWh/100 km is dat een kleine 5 euro per 100 km. Daar staan tegenover de (veel) hogere motorrijtuigenbelasting en afschrijving).

Sterker nog, als ik niet thuis had kunnen laden, zou het rijden op stroom mij per km meer hebben gekost dan het rijden op benzine. Bij de commerciële laadpaal zijn de tarieven inmiddels zo hoog, dat benzine (en diesel helemaal) goedkoper zijn per 100 km.
Dan is 88 KWH aan onnodig ding een flinke bijdrage
Verder is het meer, omdat ik de warmte uit de grond haal met een COP van hoger dan 1.
Dus het verlies is groter.

Neem even voor warmwater COP van 3 (gemiddeld zit ik op 6.5 incl verwarmen) dan is die 500KWH ineens ongeveer 374 KWH besparing. ( 88+ (434x 66%)
Het verlies blijft 88 kWh.

Deze berekening klopt niet, want ik neem tenminste niet aan dat je kokend water uit de grond haalt. Het laatste stukje, van voorverwarmd water (met hoge COP, in mijn geval COP 3 met de warmtepomp) naar 100 graden gaat altijd met COP 1 of minder (met een waterkoker is het bijna 0.99, met een inductieplaat 0.95 omdat je daar ook verliezen hebt. Bij de Quooker is het 1 omdat de verliezen al in die 88 kWh zitten).

We hebben het hier over de Combi+, die zich vult met warm water uit de SWW tank. Je zou (deels) gelijk hebben als je de Combi of Solo vergelijkt, maar ook dan moet je het verschil tussen de uitstroomtemperatuur van jouw SWW tank naar 100% nog overbruggen.

Kortom, hoewel de Quooker inderdaad een standby-verlies heeft van 10 Watt, ofwel 88 kWh per jaar is dat een verwaarloosbaar verlies omdat je het wint aan de gebruikskant van kokend water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
SL65 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:03:
[...]

Ik gebruik hiervoor de Combekk inductiemat. Verschillende maten matjes voor tussen de plaat en de pan. Hier helaas direct al krassen zonder het gebruik met schone vlakke pannen op de nieuwe plaat, dus ik snap wat je wilt voorkomen. De matten doen wat ze moeten doen.
Zoiets als deze? https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Werken deze goed ook qua hitte begeleiding? Of merk je weinig verschil tov zonder mat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SL65
jordy89 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:09:
[...]

Zoiets als deze? https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Werken deze goed ook qua hitte begeleiding? Of merk je weinig verschil tov zonder mat?
Ik weet niet of linkjes zijn toegestaan, maar deze heb ik:
https://boraonderdelen.nl...inductiemat-in-set-van-3/

Ik merk zelf geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Hier de bora nu 3/4 jaar in gebruik met 5 koppig gezin maar nog geen kras op de plaat. Gebruiken geen matten, dat lijkt me zon onzin en onhandig. Wat we wel doen is na afkoelen en afnemen een matje op de plaat wanneer deze dus niet in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Blihi schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:39:
[...]

We hebben het hier over de Combi+, die zich vult met warm water uit de SWW tank.
Kleine nuance: Een Combi+ vult zich niet met warm water uit de SWW tank. Hij vult zich altijd met koud water.

Bij de + mengt in het mengventiel buiten de Quooker het Quooker-water bij met SWW water ipv met koud water (en schakelt uiteindelijk geheel over als dat SWW water warm genoeg is) voor het water naar de warm-water-kraan. Maar het vullen van zichzelf, blijft de Quooker met koud doen. Dit omdat het beter drinkwater is voor de thee etc.

Daardoor is de besparing wel wat kleiner van de Combi+ tov de gewone Combi: het electrisch opwarmen van het water in de Quooker gebeurt nog steeds vanaf koud-water-temp. Voordeel is echter dat de SWW installatie niet aanslaat als je een kopje heet water voor de thee afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvroos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 08:49
whipcheck schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:09:
[...]

Nog niet, maar over 3 weken wel. Wij gebruiken 3 partijen, 4 als je de installateur mee rekent.

Apparatuur los gekocht, kasten los gekocht, blad uitgezocht bij groothandel in natuursteen en deze laten we via nederlandse natuursteenhandel op maat zagen.

Een timmerman zal de installatie uitvoeren.
Ben benieuwd waar je het blad hebben gekocht. Wij willen het ook apart kunnen bestellen, zoeken nog een goede, betaalbare leverancier voor graniet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

koningen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:12:
[...]
Met die 88kwh energie bespaar ik wel vele liters warm water uit de 'main' SWW bron omdat je niet hoeft te wachten op warm water. Bij een CV ketel ook nog eens minder starts van dat ding.
Hoeveel dat is, ligt aan de situatie: hoe vaak neem je warm water af, wat is de warm water bron, wat is de afstand tussen ketel en kraan. Maar de 88kwh is zeker niet geheel verlies en in bepaalde gevallen zelfs minder dan de eveneens weggegooide energie van het alternatief.

In de wintermaanden is het stilstandverlies zelfs nog nuttig zolang de quooker zich in de geisoleerde schil van het huis bevind. Al maakt een WP er natuurlijk meer warmte van dezelfde stroom. Waar koud tot lauw water weggooien door het riool altijd verlies is.

[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 20-03-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wuursj schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Kleine nuance: Een Combi+ vult zich niet met warm water uit de SWW tank. Hij vult zich altijd met koud water.

Bij de + mengt in het mengventiel buiten de Quooker het Quooker-water bij met SWW water ipv met koud water (en schakelt uiteindelijk geheel over als dat SWW water warm genoeg is) voor het water naar de warm-water-kraan. Maar het vullen van zichzelf, blijft de Quooker met koud doen. Dit omdat het beter drinkwater is voor de thee etc.

Daardoor is de besparing wel wat kleiner van de Combi+ tov de gewone Combi: het electrisch opwarmen van het water in de Quooker gebeurt nog steeds vanaf koud-water-temp. Voordeel is echter dat de SWW installatie niet aanslaat als je een kopje heet water voor de thee afneemt.
Dat was een keuze. De oude serie Quooker, met een inlaatcombinatie, kon je ook gewoon vullen vanuit de warmwateraansluiting. Dat is exact hetzelfde drinkwater.

De nieuwe serie quooker heeft andere appendages (geen inlaatcombinatie meer, maar een ingebouwd expansievat. Of dat dan nog steeds kan weet ik niet.

Voordeel van de nieuwe quooker is dat je geen afvoer meer nodig hebt. Dat maakt installatie een heel stuk eenvoudiger.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 20-03-2025 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:16
SL65 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:03:
[...]
Maar waar komen die krassen door? Ik gebruik echt al 25 jaar inductieplaten (3) en heb er nog nooit krassen op gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:17
martinus83 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:52:
[...]

Hier de bora nu 3/4 jaar in gebruik met 5 koppig gezin maar nog geen kras op de plaat. Gebruiken geen matten, dat lijkt me zon onzin en onhandig. Wat we wel doen is na afkoelen en afnemen een matje op de plaat wanneer deze dus niet in gebruik is.
Onze Bora puru was na een aantal jaar ook nog krasvrij, maar een familie lid heeft een nieuwere bora en die had al heel snel krassen op de plaat ondanks nieuwe pannen. Misschien een slechte serie qua glashardheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Toke_gt schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Maar waar komen die krassen door? Ik gebruik echt al 25 jaar inductieplaten (3) en heb er nog nooit krassen op gehad.
Werklijk geen idee. Maken de plaat altijd schoon, schuiven niet met pannen. Misschien toch iets er tussen? Baal enorm want de glasplaat is al vervangen na installatie vanwege krassen (garantie, mogelijk bij montage ontstaan). Het valt niet op, maar als je het gezien hebt kan je het niet meer niet zien ;)

Krassen op inductie platen heb ik veel vaker gezien bij mensen in mijn omgeving. Verbaas mij erover dat daar nog steeds geen knappe oplossingen voor zijn. Heb je aanraders voor de volgende kookplaat? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door SL65 op 20-03-2025 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:39
SL65 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:12:
[...]

Werklijk geen idee. Maken de plaat altijd schoon, schuiven niet met pannen. Misschien toch iets er tussen? Baal enorm want de glasplaat is al vervangen na installatie vanwege krassen (garantie, mogelijk bij montage ontstaan). Het valt niet op, maar als je het gezien hebt kan je het niet meer niet zien ;)

Krassen op inductie platen heb ik veel vaker gezien bij mensen in mijn omgeving. Verbaas mij erover dat daar nog steeds geen knappe oplossingen voor zijn. Heb je aanraders voor de volgende kookplaat? ;)
Hier ook hoor, zelfs nieuwe pannen genomen toen (oude werkte niet). Altijd goed schoonmaken maar toch ontstaan er (mini)krasjes. Normaal valt het niet zo op maar met het licht er op zie je het wel. En ik let zelfs extra op bij het toevoegen van zout. Naja het is wat het is ik lig er ook niet zo heel erg wakker van in elk geval, maar het is wel 'jammer'.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Als je bij een keukenleverancier aangeeft akkoord te gaan met de vraagprijs en van plan bent te tekenen na het lezen van de offertevoorwaarden, maar na het doornemen van deze voorwaarden toch besluit niet akkoord te gaan en niet tekent, kunnen ze je dan verplichten tot aankoop omdat je mondeling hebt aangegeven de keuken te willen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
UltraInstinct schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:55:
Als je bij een keukenleverancier aangeeft akkoord te gaan met de vraagprijs en van plan bent te tekenen na het lezen van de offertevoorwaarden, maar na het doornemen van deze voorwaarden toch besluit niet akkoord te gaan en niet tekent, kunnen ze je dan verplichten tot aankoop omdat je mondeling hebt aangegeven de keuken te willen kopen?
Ze kunnen annuleringskosten in rekening brengen; je mondelinge akkoord is bindend. Tenzij er iets in de offerte of voorwaarden niet overeenkomt met wat je akkoord hebt gegeven.
Die annuleringskosten staan waarschijnlijk wel in je voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Toke_gt schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:00:
[...]

Ze kunnen annuleringskosten in rekening brengen; je mondelinge akkoord is bindend. Tenzij er iets in de offerte of voorwaarden niet overeenkomt met wat je akkoord hebt gegeven.
Die annuleringskosten staan waarschijnlijk wel in je voorwaarden?
Mij is verteld dat de prijs vaststaat en niet zal veranderen. Ik heb mondeling toegezegd dat ik de offerte zou tekenen voor prijs X, onder voorbehoud van de voorwaarden in de offerte. Bij het lezen van de offerte/orderbevestiging ontdekte ik echter dat ze elk jaar een inflatiecorrectie van 5% mogen doorberekenen bovenop de vraagprijs. De verkoper heeft mij hierover misleid. Toen ik dit las, heb ik aangegeven niet te tekenen en ben ik weggelopen.

Ik neem aan dat ze mij nergens toe kunnen verplichten, aangezien ik duidelijk heb aangegeven dat ik pas teken als ik akkoord ga met de voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
UltraInstinct schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:07:
[...]

Mij is verteld dat de prijs vaststaat en niet zal veranderen. Ik heb mondeling toegezegd dat ik de offerte zou tekenen voor prijs X, onder voorbehoud van de voorwaarden in de offerte. Bij het lezen van de offerte/orderbevestiging ontdekte ik echter dat ze elk jaar een inflatiecorrectie van 5% mogen doorberekenen bovenop de vraagprijs. De verkoper heeft mij hierover misleid. Toen ik dit las, heb ik aangegeven niet te tekenen en ben ik weggelopen.

Ik neem aan dat ze mij nergens toe kunnen verplichten, aangezien ik duidelijk heb aangegeven dat ik pas teken als ik akkoord ga met de voorwaarden?
Maar dan is er toch ook geen mondelinge overeenstemming? Als je bent weggelopen en je hebt een voorbehoud gemaakt dat je vervolgens wilt inroepen (geen fratsen), dan zou ik schriftelijk laten weten dat je gezien de afwijkende voorwaarden niet akkoord gaat.
Wat maakt dat je denkt dat het wel zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Toke_gt schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:39:
[...]

Maar dan is er toch ook geen mondelinge overeenstemming? Als je bent weggelopen en je hebt een voorbehoud gemaakt dat je vervolgens wilt inroepen (geen fratsen), dan zou ik schriftelijk laten weten dat je gezien de afwijkende voorwaarden niet akkoord gaat.
Wat maakt dat je denkt dat het wel zo is?
Klopt, maar als ik google is de keukenleverancier niet bepaald populair en hebben ze eerder ook zulke fratsen uitgehaald. Vandaar dat ik het voor de zekerheid vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door UltraInstinct op 20-03-2025 18:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robbyb
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-09 23:24
Bij deze het eindresultaat van ons keuken ontwerp. Bedankt voor alle feedback! Kleur komt niet er niet zo goed uit op de render. Wordt zoals bijgevoegd (eiken fineer skylt gelakt) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRrLCOpGj3JONjKyvkuLwkwDyBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhUBg2XDIbbVN6GSSFbUXvQn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtrWIk5lo7IENbg1W9IIDV4v-n0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BuBhmZh10WhOlBl9gJCGGWXa.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Een mondelinge overeenkomst is in principe geldig, maar als jij hebt gezegd dat dat onder voorbehoud van de voorwaarden is, dan niet.

Voor de verkoper is natuurlijk ook nog het probleem dat hij het moet kunnen bewijzen. Waren er bijvoorbeeld getuigen, etc.?

Maar je moet echt altijd heel voorzichtig zijn. Een overeenkomst bestaat zodra er een aanbod gedaan wordt en dat aanvaard wordt.

Dus zelfs als jij tegen de keukenboer als grap zegt: als je hem voor 10k verkoopt, dan neem ik hem en de keukenboer zegt: ok. Dan zit je er aan vast.

Maar goed. Zal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Blihi schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:02:
[...]

Een mondelinge overeenkomst is in principe geldig, maar als jij hebt gezegd dat dat onder voorbehoud van de voorwaarden is, dan niet.

Voor de verkoper is natuurlijk ook nog het probleem dat hij het moet kunnen bewijzen. Waren er bijvoorbeeld getuigen, etc.?

Maar je moet echt altijd heel voorzichtig zijn. Een overeenkomst bestaat zodra er een aanbod gedaan wordt en dat aanvaard wordt.

Dus zelfs als jij tegen de keukenboer als grap zegt: als je hem voor 10k verkoopt, dan neem ik hem en de keukenboer zegt: ok. Dan zit je er aan vast.

Maar goed. Zal wel loslopen.
Nee dat snap ik maar ik zei onder voorbehoud als ik niks raars zie bij de voorwaarden. En aan de andere kant kan een mondeling overeenkomst worden ontbonden als er misleiding is neem ik aan? En aan de andere kant als iemand zegt je mag hem voor 5000 euro en je zegt 'oke' dan moet dat wel de enige voorwaarde zijn lijkt mij. Als je daarna zegt 5000 euro en jaarlijks 1000 euro erbij nadat ik 'oke' heb gezegd dan heb wel het recht om mijn 'oke' terug te nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door UltraInstinct op 20-03-2025 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:29
jeroenvroos schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Ben benieuwd waar je het blad hebben gekocht. Wij willen het ook apart kunnen bestellen, zoeken nog een goede, betaalbare leverancier voor graniet
Holland natuur steen of revy stone als je in Brabant woont, veel van de slabs worden bij tuytelaars in België gekocht. Je kan het daar uitzoeken in de ontzettend grote hal, reserveren en door een ander op maat laten zagen.

Zeker 5-6 offertes opgevraagd maar zij waren het goedkoopst. Tuytelaars kan ook inmeten en op maat zagen maar waren wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
UltraInstinct schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Nee dat snap ik maar ik zei onder voorbehoud als ik niks raars zie bij de voorwaarden. En aan de andere kant kan een mondeling overeenkomst worden ontbonden als er misleiding is neem ik aan?
Wat jij misleiding vindt hoeft dat nog niet te zijn natuurlijk. En of een dergelijke voorwaarde van 5% onredelijk bezwarend is, daar zal een rechter iets van moeten vinden als het ooit zo ver komt. Zelf zou ik daar ook niet voor tekenen.

In de praktijk zal de keukenzaak moeten bewijzen dat er een overeenkomst is. De voorwaarden gelden dan niet, want die zouden uitgereikt en uitgelegd moeten zijn voordat de overeenkomst tot stand komt.

In de praktijk heb je dus de handtekening nodig om dat laatste te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Blihi schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:09:
[...]

Wat jij misleiding vindt hoeft dat nog niet te zijn natuurlijk. En of een dergelijke voorwaarde van 5% onredelijk bezwarend is, daar zal een rechter iets van moeten vinden als het ooit zo ver komt. Zelf zou ik daar ook niet voor tekenen.

In de praktijk zal de keukenzaak moeten bewijzen dat er een overeenkomst is. De voorwaarden gelden dan niet, want die zouden uitgereikt en uitgelegd moeten zijn voordat de overeenkomst tot stand komt.

In de praktijk heb je dus de handtekening nodig om dat laatste te bewijzen.
Ik snap je punt maar als iemand zegt 'Prijs staat vast, 10.000 euro. Over 2 jaar ga je 10.000 euro betalen' en in de offerte staat 'ieder jaar mogen we de prijzen met 6% verhogen vanwege inflatie' dan is dat gewoon misleiding. Ik denk dat iedereen dat misleiding zal vinden, niet?

Maar idd het is moeilijk om dat te bewijzen zonder schriftelijk overeenkomst want dan heb je een wellus nietus verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
UltraInstinct schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Ik snap je punt maar als iemand zegt 'Prijs staat vast, 10.000 euro. Over 2 jaar ga je 10.000 euro betalen' en in de offerte staat 'ieder jaar mogen we de prijzen met 6% verhogen vanwege inflatie' dan is dat gewoon misleiding. Ik denk dat iedereen dat misleiding zal vinden, niet?

Maar idd het is moeilijk om dat te bewijzen zonder schriftelijk overeenkomst want dan heb je een wellus nietus verhaal.
Maar dat is toch ook wat er op papier staat? Een prijs die je betaalt bij oplevering over 2 jaar. Die 6% is voor als het nog een jaar langer duurt. Dat zou ik dan weer wel begrijpen.

Het risico van langere bouwtijd kan niet bij de keukenzaak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Blihi schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:13:
[...]

Maar dat is toch ook wat er op papier staat? Een prijs die je betaalt bij oplevering over 2 jaar. Die 6% is voor als het nog een jaar langer duurt. Dat zou ik dan weer wel begrijpen.

Het risico van langere bouwtijd kan niet bij de keukenzaak liggen.
De verkoper weet dat mijn nieuwbouw appartement over 2 jaar wordt geleverd. Hij zegt prijs staat vast, dat is een leugen en misleiding omdat er in de offerte staat dat elk jaar 5% er bovenop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:38
UltraInstinct schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:17:
[...]

De verkoper weet dat mijn nieuwbouw appartement over 2 jaar wordt geleverd. Hij zegt prijs staat vast, dat is een leugen en misleiding omdat er in de offerte staat dat elk jaar 5% er bovenop komt.
Staat er nou dat ze kunnen verhogen of dat ze gaan verhogen? Want als je vaste prijs afspreekt kan dat algemene voorwaarden natuurlijk overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
rover12345 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:21:
[...]

Staat er nou dat ze kunnen verhogen of dat ze gaan verhogen? Want als je vaste prijs afspreekt kan dat algemene voorwaarden natuurlijk overrulen.
Ik neem aan wat er in de offerte/voorwaarden lijdend is en ze later kunnen zeggen dat ze dat helemaal niet hebben gezegd. En er staat dat ze jaarlijks 6% zullen verhogen, dus het staat vast/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Maar in een keukenofferte staat toch altijd een geplande leverdatum en een prijs?

Ik denk dat die voorwaarden puur bedoeld zijn voor als de bouw uitloopt.

Maar goed, als je het niet vertrouwt moet je het natuurlijk niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 23:36
mrwolf schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:23:
Vraagje over heetwaterkranen: de bekende Grohe en Quooker ken ik uiteraard, maar ik zie ook beduidend goedkopere alternatieven zoals Howat. Behalve de inhoud van het reservoir zie ik als leek niet waarom het verschil 600-700 euro is. Zit dit daadwerkelijk in kwaliteit, duurzaamheid, zuinigheid Etc? Of betaal je dit vooral voor de naam?
Bij Howat zie je bijvoorbeeld dat ze een zeeppompje leveren wat je letterlijk bij AliExpress of Temu kan kopen. Uiteindelijk krijg je gewoon waar je voor betaalt. Daarnaast hou je bij Quooker tenminste nog een kast over onder je gootsteen. Bij andere merken is er vaak geen ruimte meer over.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
martinus83 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:52:
[...]

Met wat voor pannen bak je als ik vragen mag? Wij koken bijna alleen maar met zware pannen (gietijzer en rvs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
UltraInstinct schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Niet te zwaar aan tillen. Keukenleveranciers zeggen en beloven van alles in gesprekken. Als ze dat allemaal na zouden moeten komen, hebben veel zaken nog wel eea te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleancode
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-07 21:21
Na een paar weken in dit topic meegelezen te hebben sinds we onze woning hebben gekocht, is het tijd om een aantal vragen te stellen. Hopelijk kunnen jullie ons hierbij helpen!

We hebben een Nobilia Structura keuken samengesteld, waarvan de indeling volledig naar wens is. Het kiezen van het werkblad bleek echter een uitdaging, vooral door de beperkte staaltjes en de keuze tussen kunststof, composiet of keramiek. Daarnaast hebben we veel (soms tegenstrijdige) meningen uit onze omgeving gehoord.

Ervaringen met keukenzaken
We zijn bij verschillende keukenzaken geweest en hebben de volgende ervaringen:
- Primo Keukens – Hele fijne ervaring
- Keukenloods – Prima ervaring
- Keukenkampioen – Nooit weer
- Paul Roescher – Nooit weer

Gelukkig kwamen we op tijd in dit topic terecht, want de keukenwereld heeft ons in negatieve zin echt verrast!

Onze keuze tot nu toe
- Keuken: Nobilia 382 Structura
- Kleur: Decor eiken Nero (403)
- Werkblad: Keramiek – Bakker Saint Laurent (definitieve keuze volgt na bezoek aan de fabriek)

Twijfels over apparatuur
We hebben momenteel twee voorstellen gekregen en twijfelen vooral over de kookplaat.

Primo Keukens – AEG
- Vaatwasser: FSK7564P
- Combi-oven: CM7600B
- Koelkast: NSK6D181DC
- Kookplaat met afzuiging: PE7000S80 – SaphirMatt
- Kraan: Quooker Combi+

Keukenloods – Siemens/BORA
- Combi-oven: CM736G1B1
- Vaatwasser: SN75Z802BE
- Koelkast: KI81RNSE0
- Kookplaat met afzuiging: BORA PURA
- Kraan: Quooker Combi+

Onze belangrijkste twijfel zit in de kookplaat:
- AEG SaphirMatt – We vinden deze visueel erg mooi, maar hoe zit het met de prestaties en kwaliteit?
- Siemens kookplaat – Voordeel is de 5 jaar garantie.
- BORA Pura – We twijfelen of de verschillende vermogens ons bevallen.

Goed om te weten: de afzuiging gaat naar buiten.

Daarnaast overwegen we om de apparatuur bij Keukenloods te bestellen en de keuken door Primo Keukens te laten plaatsen.

Vraag: Is het verstandig om de AEG kookplaat te combineren met Siemens apparatuur? Of zouden jullie een andere aanpak aanraden?

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Nee hoor, mondeling of niet, ga die discussie maar eens aan.
Offerte heb je waarschijnlijk 30 dagen ter inzage, staat er op. Tot je die tekend.

Wij hebben zelfs een ondertekende offerte nog geannulleerd bij Kvik Den Bosch...
Ding niet zonder slag of stoot maar die zogenaamde 35% die hij in rekening bracht incl dreiging incasso hebben wij niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
Wat doen jullie met de theedoek/handdoek/vaatdoek? Onlangs is mijn nieuwe keuken geplaatst en wil dit soort spul eigenlijk uit het zicht houden. Misschien hebben jullie nog een leuke tip. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:39
Carfanatic schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:42:
Wat doen jullie met de theedoek/handdoek/vaatdoek? Onlangs is mijn nieuwe keuken geplaatst en wil dit soort spul eigenlijk uit het zicht houden. Misschien hebben jullie nog een leuke tip. 😊
Weet je zeker dat je een handdoek uit het zicht wil hebben? Ik wil die zo veel mogelijk in het zicht / voor het grijpen hebben. Anders sta je (of bezoek) met natte handen "wat nu".

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:14
In het zicht, zodat iedereen hem meteen vindt en niet met natte handen allemaal kasten open gaat trekken. Dus gewoon mooie handdoeken uitzoeken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Haakjes om de deuren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richenelk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:54
Zou iemand mij wat advies kunnen geven? Als extra check. We hebben een METOD keuken besteld en zijn van plan om eigen apparatuur erbij aan te schaffen. Ben van een aantal apparaten, nog niet helemaal zeker of dit past.

Vaatwasser: Bosch SBH4EVX08E
Koelkast: Siemens KI86NNSE0 op basis van de METOD 60 x 60 x 200. Weet iemand of hierin ook een 193cm koelkast past?
Oven: Samsung NV7B4450VAK/U1 (redelijk standaard maat dus past wel)

Iemand nog suggesties voor een wandschouw afzuigkap met recirculatie? De kookplaat heeft een oppervlakte van 70cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:10
Hoi allemaal,

Daar was ik weer met de volgende offerte vanuit de lokale keukenboer. We hebben hier nogmaals met een goed gevoel rondgelopen en zijn erg netjes geholpen. We zijn hierop uitgekomen en willen hier een akkoord op geven:

Beda keuken
Kastjes: HPL (Fenyx, Wit) - 18mm dik, achterwand 8mm, alles geschroefd en gelijmd
Bij de kastjes met de spoelbak hebben we onder plankjes, verder overal laden (met extra binnenladen voor ovenaccesoires etc).
Plaatmateriaal: HPL (Fenyx, Wit) - 18mm
Blad: Graniet; Nero Zimbabwe Gepolijst; 2cm
Spoelbak: Lorreine Slim Series spoelbak 50x40cm RVS 50SL1016
Kraan: Quooker Flex Combi+ Cube
Apparatuur: Bosch - Series 6 koelkast en vriezer, Series 8 Vaatwasser, Stoomoven en Oven+Magnetron, Series 8 kookplaat (al zelf gekocht, wordt geinstalleerd), Novy afzuigkap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASa5xMcE_izoX4LW6uC7pBqfvy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ITr5AOiZdFH9nu2fu8Ne9GDE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7oiIE2mT2PfaUpg7snHQ2_ghdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pHziyQCUbXBG6eVIfN8BDX0c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgyeOn87RkCBF1XrRvE_IE0L4Uc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILe2uHbhQxDJZ3g3na7gnDCt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR0SgPbGtCo7ZpMMgLgTJtq6TJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B3grPyuJ1aXUhlOMTiC1qNKB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DufeloJHhOL6OC_pSC4x9YBk4eI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LSlbp8EuUEZnlcfr4XSfFwSW.png?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Fijne extra is dat er pas betaald hoeft te worden wanneer de keuken volledig naar tevredenheid geleverd is. Levertijd in overleg, maar wel nog minimaal een maand of 4-5 weg.

Mochten er nog dingen zijn die ik toch nog over het hoofd (lijk) te hebben gezien dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor het meedenken weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Richenelk schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:05:
Zou iemand mij wat advies kunnen geven? Als extra check. We hebben een METOD keuken besteld en zijn van plan om eigen apparatuur erbij aan te schaffen. Ben van een aantal apparaten, nog niet helemaal zeker of dit past.

Vaatwasser: Bosch SBH4EVX08E
Koelkast: Siemens KI86NNSE0 op basis van de METOD 60 x 60 x 200. Weet iemand of hierin ook een 193cm koelkast past?
Oven: Samsung NV7B4450VAK/U1 (redelijk standaard maat dus past wel)

Iemand nog suggesties voor een wandschouw afzuigkap met recirculatie? De kookplaat heeft een oppervlakte van 70cm.
Bij Coolblue staat dit bij elk type aangegeven. Nu zie ik daar niet het type dat jij noemt, maar de KI86NVSE0 heeft dezelfde afmetingen en die past in Metod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:14
eBait schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:15:
Hoi allemaal,

Daar was ik weer met de volgende offerte vanuit de lokale keukenboer. We hebben hier nogmaals met een goed gevoel rondgelopen en zijn erg netjes geholpen. We zijn hierop uitgekomen en willen hier een akkoord op geven:

Beda keuken
Kastjes: HPL (Fenyx, Wit) - 18mm dik, achterwand 8mm, alles geschroefd en gelijmd
Bij de kastjes met de spoelbak hebben we onder plankjes, verder overal laden (met extra binnenladen voor ovenaccesoires etc).
Plaatmateriaal: HPL (Fenyx, Wit) - 18mm
Blad: Graniet; Nero Zimbabwe Gepolijst; 2cm
Spoelbak: Lorreine Slim Series spoelbak 50x40cm RVS 50SL1016
Kraan: Quooker Flex Combi+ Cube
Apparatuur: Bosch - Series 6 koelkast en vriezer, Series 8 Vaatwasser, Stoomoven en Oven+Magnetron, Series 8 kookplaat (al zelf gekocht, wordt geinstalleerd), Novy afzuigkap

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

***members only***

Fijne extra is dat er pas betaald hoeft te worden wanneer de keuken volledig naar tevredenheid geleverd is. Levertijd in overleg, maar wel nog minimaal een maand of 4-5 weg.

Mochten er nog dingen zijn die ik toch nog over het hoofd (lijk) te hebben gezien dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor het meedenken weer!
Zonder specificatie van de bedragen per onderdeel is het lastig bepalen hoe de prijs verantwoord wordt. Gevoelsmatig vind ik het veel geld, ook omdat je de kookplaat al hebt (en die zou er zelfs nog een paar duizend boven op gooien).

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ik wil volgende week de knoop doorhakken en tekenen. Wat denken jullie over het volgende ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFxDt4a8YX3j7LSMZvBPjVWVruM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OVwKMhQKWJkzg9wF11pcfSM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gd_gZqr8solbPvwKn6cfqWh6G4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTBFdWQzTJCpqVPh2AN2npjN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf5zBVSulmUCiefPBk7wlW1kPjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5u221DSGxEAoZcgndpfNTxTC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JTINS7r9D5PxAEiwLEwtZ1Qz0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPlzXqCJBX7DtaxPqejZGM6V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzdaBjOo6wrVSjaTAKctQ_HTrCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCuqHNlB7lOnj8qukeUjkzjK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QLBd_vC1k9ZW2eUdif28C3wYqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHOtFhkp3ZRafRndy9pnwced.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zWcU1vvT_qXwxC2Jp3iy83ROmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wzbmGogzYpMj8JRE8MLpMzB1.png?f=fotoalbum_large
Prijs met korting 17.700. Mijn max budget is 17.000 dus moet even kijken of ik iets kan downgraden

[ Voor 6% gewijzigd door UltraInstinct op 22-03-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
UltraInstinct schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:39:
Ik wil volgende week de knoop doorhakken en tekenen. Wat denken jullie over het volgende ;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prijs met korting 17.700. Mijn max budget is 17.000 dus moet even kijken of ik iets kan downgraden
Montage is sowieso 700 teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
rover12345 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Montage is sowieso 700 teveel.
Ik ben van een greengridz werkblad gegaan naar een composiet en hij is van 1750 naar 2100 gegaa qua montage kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
UltraInstinct schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Ik ben van een greengridz werkblad gegaan naar een composiet en hij is van 1750 naar 2100 gegaa qua montage kosten...
Wat let je om terug te gaan en te zeggen: ik heb twee offertes, andere is 16500. Als je het matcht heb je mijn opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
rover12345 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:03:
[...]

Wat let je om terug te gaan en te zeggen: ik heb twee offertes, andere is 16500. Als je het matcht heb je mijn opdracht.
Dat heb ik gedaan en hij zou ook kijken of die wat lager kon gaan. Heb de offerte van de concurrent ook laten zien en hij gaf aan dat ze daar goedkoper composiet gebruiken en hier we een beter model inbouwapparatuur hebben genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rover12345
UltraInstinct schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:06:
[...]

Dat heb ik gedaan en hij zou ook kijken of die wat lager kon gaan. Heb de offerte van de concurrent ook laten zien en hij gaf aan dat ze daar goedkoper composiet gebruiken en hier we een beter model inbouwapparatuur hebben genomen.
Je moet de offerte ook niet laten zien 😄 Je moet zeggen: voor die prijs is opdracht voor jou. Punt. Geen reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
rover12345 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Je moet de offerte ook niet laten zien 😄 Je moet zeggen: voor die prijs is opdracht voor jou. Punt. Geen reden.
Ja dat is dom van me geweest, dat deed ik eerst niet maar hij geloofde niet dat ik voor zo goedkoop dezelfde waarde kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutella
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:38
Nee. Koopovereenkomst komt pas tot stand na tekenen. Wil de zaak je houden aan je mondelinge belofte, zullen ze naar de rechtbank moeten en moeten bewijzen dat over en weer overeenstemming was over hetgeen beloofd is. En als ze dat al kunnen bewijzen, moeten ze schade hebben geleden.
Praktische tip als ze je bellen: je neemt gewoon niet of zegt geen idee te hebben wie ze zijn. Geen stress haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutella
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:38
[quote]Nutella schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:52:
[...]

-dubbel

[ Voor 69% gewijzigd door Nutella op 22-03-2025 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nutella schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Nee. Koopovereenkomst komt pas tot stand na tekenen. Wil de zaak je houden aan je mondelinge belofte, zullen ze naar de rechtbank moeten en moeten bewijzen dat over en weer overeenstemming was over hetgeen beloofd is. En als ze dat al kunnen bewijzen, moeten ze schade hebben geleden.
Praktische tip als ze je bellen: je neemt gewoon niet of zegt geen idee te hebben wie ze zijn. Geen stress haha.
Eens met dat laatste, maar dat eerste is niet waar. Een koopovereenkomst voor een keuken is ook geldig als deze mondeling gesloten is.

Het is aan de verkoper, als hij nakoming verlangd, om te bewijzen dat die overeenkomst gesloten is, maar hij hoeft dat alleen maar aannemelijk te maken (het is geen strafrecht).

Daar zijn in het verleden voldoende zaken over gevoerd, met name door de DMG groep en die zijn vaak deels gewonnen. Dan bleken klanten toch ineens gebonden aan de annuleringskosten omdat de verkoper voldoende aannemelijk kon maken dat de keuken inderdaad verkocht was en dat er een mondeling akkoord was van de klant.

Een voorbeeld: De klant gaat tegen sluitingstijd mondeling akkoord met een offerte, maar tekent niets. De verkoper stuurt een e-mail naar de klant met een bedankje voor de gedane zaken en de mededeling dat de gedetailleerde offerte later nog gestuurd wordt, voordat de keuken in bestelling gaat naar de leverancier. Ook zitten bij de e-mail voor de volledigheid nog de algemene voorwaarden zoals in de winkel besproken. De klant reageert hier niet op en reageert ook later niet als de offerte per mail komt en voor ondertekening wordt aangeboden.

In dit geval zal de keukenzaak best sterk staan. De klant had direct moeten reageren op de eerste mail en betwisten dat er sprake was van een overeenkomst, maar dat het akkoord slechts gegeven werd onder de voorwaarde dat de definitieve offerte correct was.

In de praktijk zal dit bij vrijwel alle keukenzaken wel los lopen, maar je zult net die ene treffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
UltraInstinct schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Ja dat is dom van me geweest, dat deed ik eerst niet maar hij geloofde niet dat ik voor zo goedkoop dezelfde waarde kon krijgen.
Het kan nog steeds denk ik. Laat hij een deal klappen op een paar honderd euro?

Als jij een klein beetje water bij de wijn doet, dan kom je wellicht elkaar in het midden tegen van het verschil. Zeker als je het voorstel doet met de spreekwoordelijke pen in je hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
curkey schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Het kan nog steeds denk ik. Laat hij een deal klappen op een paar honderd euro?

Als jij een klein beetje water bij de wijn doet, dan kom je wellicht elkaar in het midden tegen van het verschil. Zeker als je het voorstel doet met de spreekwoordelijke pen in je hand.
Hoeveel zou ik aanbieden? Ik las hier dat 20% onder de vraagprijs een goede deal is bij keukenboeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
UltraInstinct schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Hoeveel zou ik aanbieden? Ik las hier dat 20% onder de vraagprijs een goede deal is bij keukenboeren.
Bouw je keuken na bij keukenkastfabriek, werkblad online opzoeken en vraag offerte op voor de apparatuur online zodat je richtprijs hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
Robbyb schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:08:
Bij deze het eindresultaat van ons keuken ontwerp. Bedankt voor alle feedback! Kleur komt niet er niet zo goed uit op de render. Wordt zoals bijgevoegd (eiken fineer skylt gelakt) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Die WCD, dat kan ook anders.

Wij gaan deze plaatsen.
https://www.livolo.nl/a-4...dcontactdoos/#description

En de touch+gateway voro de lichtschakelaars.
https://www.livolo.nl/a-6...c-smart-home/#description

Kan ik mooi alles besturen via een App. Uiteraard dimmend, wat wel zo prettig is met de juiste K licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Laatst online: 10-09 22:14
Twijfelmodus heeft weer toegeslagen :(
Vooral over de prijzen.

Ons plan:
Kastenwand van 5 kasten van 220x60
Andere kant 380cm laag in deze opzet 120 cm (kook) 120 cm (lades) 60cm (vaatwasser) 80cm (spoel)

Zonder apparatuur komen we uit op best behoorlijk bedragen bij zowel thuiskeukens als keukenkastenfabriek.
En dan ook met de goedkoopste fronten.

Keukenkastenfabriek 8.2K met de laagste prijsklasse fronten (corpus 84.5)
Thuiskeukens 9.1K met laagste prijsklasse

De frontjes die we eigenlijk zouden willen zijn houtlook en zitten zelfs in een hogere prijsklasse, dan komen we uit op 11.4K (Fabriek) en 14K (thuiskeukens)

Heeft het voor ons nog zin om naar een keukenzaak te gaan?

Koelkast/vriezer hebben we al
Vaatwasser zou een comfort lift AEG worden
Oven Samsung dual flex
Quooker
Bora interne afzuiging

Apparatuur kost 6400
Blad Kwartsiek Jadore 4800
Montage door zzper 1500

Ik leun naar het Hacker systeem van Thuiskeukens, omdat er meer mogelijk in binnen de kastjes (lades onder de spoelbak icm met quooker bijvoorbeeld) En fronts zijn mooier.
Keukenkastfabriek is Ballernina had ik begrepen, maar daar is ook niets zeker van te zeggen, het lijkt een OEM product?

We zijn bij keukenconcurrent geweest, ze wilden niet eens wat opmaken omdat we keolkast en vriezer al hebben.
Bemmel en Kroon namen ons ook (voor gevoel) niet serieus
Plaatselijke keukenboer vond onze opzet niet goed, maar wij vonden die van hem juist niks, leek alsof hij niet gewillig was ons gewoon van een offerte te voorzien voor wat wij wilden.
Misschien hebben we gewoon steeds pech, ik weet het ook niet.

Algoed, de prijzen nu voor alles los, kunnen we beter bij een keukenzaak, of is het dan toch verstandiger alles los te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FITYCd-kbr1k9zr23Idj3HG6yvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Su0BVo3bbpQBess5s0lwNd2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNQGOVUV99NzTgD347pjffREW-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AZtAIbbaLJwjnkzmkkTtx5yD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door _dizzy_ op 23-03-2025 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Maar je hebt een offerte van 17,700 en je wilt op maximaal 17,000 uitkomen.

Ik denk dat de verkoper je niet serieus neemt als je nu met een aanbod van 14,000 komt (80% van 17,700), maar het staat je vrij het te proberen als je het niet erg vindt om de deal te laten klappen.

Ik zou eerder vasthouden aan de eerder genoemde 16,500 en dan hopen dat je met wat onderhandelen op 17,000 uit kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
[...]
Mijn gevoel zegt dat je dat stadium al wel voorbij bent. Die 20% is ook maar een vuistregel, want keukenzaken met nettoprijzen zullen zeker niet meegaan, terwijl de lui van DMG de champagne vast koud zetten als ze maar 20% korting hoeven geven ipv 40% .

De offertes zijn bekend bij de verkoper, dus hij weet precies waar je zit. Geen verkoper zal een deal laten klappen op 700 Euro, maar 2000 eraf gaat je denk ik niet (meer) lukken. Of je moet blaken van het charisma en de verkoper in kunnen pakken, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik had het laatst met een auto. De verkoper wilde 19k bovenop de inruil en ik wilde niet verder dan 16k gaan. Tja, toen hield het gewoon op. Even goede vrienden en een paar weken later heb ik met diezelfde verkoper wel een deal kunnen maken voor een andere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:29
Dat is het met onderhandelen, je moet bereid zijn er bij weg te lopen als je niet de gewenste deal kunt sluiten. Vaak is het echter zo dat je hetgeen aangeboden gewoon graag wilt hebben en je daarom geneigd bent over je eigen (financiële) grenzen te gaan... en dat weten verkopers ook.

Als je bereid bent weg te lopen, dan kun je zeggen dat je het graag voor x bedrag wilt en dat het anders ophoudt. Kan zijn dat de deal dan klapt, maar kan ook zijn dat ze na een paar dagen opbellen dat ze toch akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37
Tweak_ers schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Onze interieurbouwer heeft alles gedaan, dus gewoon de keukenverkoper vervangen voor interieurbouwer.

Werkblad, kasten, frontjes, apparatuur, afvoer, quooker, vlakinbouw kookplaat, gewoon alles.

De kookplaat (Bora) in combinatie met vlakinbouw adviseert iedereen 65cm diep keukenblad.
We hebben zelfs even 70cm overwogen, omdat we geen bescherming achter de kookplaat wilden. Gestucte muur, lekker strak, maar met eventueel stoten van pannen wel gevoeliger.

Dus heeft Berg&Smidt 66cm geadviseerd om net de meest efficiënte lade te kunnen gebruiken, dit resulteert in een zee van ruimte.

Werkblad is dus 66cm diep geworden:
[Afbeelding]

Daardoor houden we gewoon heel erg veel laderuimte over:
[Afbeelding]

Bij de spoelbak is hij 1cm korter, geen lades, dus volledige vrijheid. 65cm werkblad:
[Afbeelding]

Binnenmaat kast:
[Afbeelding]

Tot nu toe geen bescherming achter nodig, we hebben er wel een 2 componenten ultra matte blanke lak over gedaan tegen de vlekken van het koken en dat werkt prima. Maar je zult er geen pan tegenaan moeten stoten:
[Afbeelding]

Mocht het ooit beschadigen, gaan we voor een dunne aluminium plaat, in een nader te bepalen kleur. Minder strak, maar dat kan dus altijd nog achteraf.

Voor nu werkt dit al maanden prima!

Met betrekking tot de plinten, tja daar ben ik heel duidelijk in, hierin zijn keuken boeren gewoon veel te stug. Hoger werkblad = hogere plint. Ik vind dat persoonlijk heel lelijk.

Bij Bemmel en Kroon waren we er bijna uit, vooral gezien de prijs. Totdat we op de plint hoogte kwamen. Dat verschilt per merk keuken wat je kiest, maar degene waar wij op uitkwamen, kwam op bijna 20cm plint hoogte. Dat vonden we gewoon echt veel te veel. 17cm voor een ander merk was nog te overzien.

Maar als ik nu ons resultaat zie, ben ik echt heel blij met 10cm.

Ik kan mij volledig vinden in de stelling van onze interieurbouwer. We doen eigenlijk altijd standaard 10cm. De hoogte van je werkblad bepaalt dan vervolgens de kastruimte. Dit houdt wel in dat er vooraf heel goed gemeten moet worden, want bij plaatsing is het niet meer mogelijk de hoogte aan te passen. Ten minste, kán wel, maar dan wordt je plint dus geen 10cm meer.

Ik vind een 10cm plint, eigenlijk wel het maximale, hoger vind ik minder mooi.

Dit is dus 10cm:
[Afbeelding]

Ik zou zoiets toch jammer vinden:
[Afbeelding]
@Tweak-ers Wat een mooie keuken, terwijl ik eigenlijk helemaal niet van zwarte keuken hou maar dit is zo stijlvol gedaan! Mijn vraag ik hoe diep je la is (ik kan het niet goed zien) en welk merk ladengeleiders is gebruikt. Ik overweeg ook voor maatwerk te gaan maar vrees de rekening. Maar op die manier wordt wel het beste de ruimte benut.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Blihi schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:53:
[...]

Maar je hebt een offerte van 17,700 en je wilt op maximaal 17,000 uitkomen.

Ik denk dat de verkoper je niet serieus neemt als je nu met een aanbod van 14,000 komt (80% van 17,700), maar het staat je vrij het te proberen als je het niet erg vindt om de deal te laten klappen.

Ik zou eerder vasthouden aan de eerder genoemde 16,500 en dan hopen dat je met wat onderhandelen op 17,000 uit kunt komen.
Nee, de totaal prijs is 19.882,39 euro en hij is gezakt naar 17.715,94 euro. Ik vroeg me dus af of hij naar 17.000 euro kan zakken. Ik heb nu ervaring met EHK en Wooning bij Wooning waren ze van 24.000 naar 15.000 'gezakt' maar dat is een DMG winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
maussert schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:24:
Dat is het met onderhandelen, je moet bereid zijn er bij weg te lopen als je niet de gewenste deal kunt sluiten. Vaak is het echter zo dat je hetgeen aangeboden gewoon graag wilt hebben en je daarom geneigd bent over je eigen (financiële) grenzen te gaan... en dat weten verkopers ook.

Als je bereid bent weg te lopen, dan kun je zeggen dat je het graag voor x bedrag wilt en dat het anders ophoudt. Kan zijn dat de deal dan klapt, maar kan ook zijn dat ze na een paar dagen opbellen dat ze toch akkoord gaan.
Ik zal je advies onthouden. Er zijn talloze andere keukenzaken, heb nog tijd zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-06 11:21
Heeft iemand ervaringen met de verlichting van Bora de Horizon Move?
Deze dus: https://www.bora.com/nl/nl/verlichting/bora-horizon/

Of eventueel met een gelijkwaardig alternatief (die minder duur is)? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ucello op 24-03-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ucello schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:17:

Heb je al gekeken naar de Novy Pendant? Deze vind ik nog mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
BThomas schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:19:
[...]

Heb je al gekeken naar de Novy Pendant? Deze vind ik nog mooier.
Net even gekeken dank je voor de tip. Maar de Bora Horizon vind ik net even wat strakker eruit zien door het ontbreken van de stroomdraad naar de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
WAF1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:27:
[...]

@Tweak-ers Wat een mooie keuken, terwijl ik eigenlijk helemaal niet van zwarte keuken hou maar dit is zo stijlvol gedaan! Mijn vraag ik hoe diep je la is (ik kan het niet goed zien) en welk merk ladengeleiders is gebruikt. Ik overweeg ook voor maatwerk te gaan maar vrees de rekening. Maar op die manier wordt wel het beste de ruimte benut.
Ja en hier kwam (voor ons) het voordeel dat het een interieurbouwer was.
Blad en kasten zijn 66cm diep. Volgens mij was dat de minimale diepte voor deze lades van 60cm?

Ik ga het even voor je nameten vanavond. Is inmiddels 1,5 jaar geleden voor ons.

Ja het eiken is echt wel stijlvol. Wij wilden eerst ook geen zwart, maar de nerf valt niet op, maar is wel aanwezig. Dat maakt hem niet landelijk, maar ook niet te strak.

Het is allemaal smaak he, maar als ik nu in een witte keuken loop, wat we eerst op het oog hadden, dan ben ik echt iedere dag weer blij dat we hiervoor zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:52
We zijn voor onze keuken nog op zoek naar een mooie deal voor quooker flex rvs combi + met cube.

Tot nu toe kom ik niet verder dan 1211 + 766

Hebben jullie nog andere winkels voor een mooie prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Wij hebben hier een keuken met een vrij lage spat rand (doorgetrokken composiet van het blad). Nu willen wij in verband met de kwetsbaarheid van de muurverf (ja is afneembaar) toch iets anders er nog boven. Wat is daarvoor nou een mooie oplossing? Dunne glaswand of aluminium achterwand in de muur kleur?

Ik was online al opzoek naar voorbeelden hoe het eruit kan zien maar kwam nog niks tegen. Gevoelsmatig is zo’n plint van de huidige spat rand met daarboven dan nog een andere spat wand geen gezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
SL65 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:10:
Wij hebben hier een keuken met een vrij lage spat rand (doorgetrokken composiet van het blad). Nu willen wij in verband met de kwetsbaarheid van de muurverf (ja is afneembaar) toch iets anders er nog boven. Wat is daarvoor nou een mooie oplossing? Dunne glaswand of aluminium achterwand in de muur kleur?

Ik was online al opzoek naar voorbeelden hoe het eruit kan zien maar kwam nog niks tegen. Gevoelsmatig is zo’n plint van de huidige spat rand met daarboven dan nog een andere spat wand geen gezicht.
Alternatief; Huidige spatwand verwijderen en hogere plaatsen van hetzelfde materiaal als blad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curkey
Ucello schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:17:

Hier heb je een paar varianten, waarbij de Moto Rise de duurste is, maar er zitten voordeligere varianten tussen: https://www.paul-neuhaus.de/pure/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
SquareOne schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:20:
[...]

Alternatief; Huidige spatwand verwijderen en hogere plaatsen van hetzelfde materiaal als blad?
Daar heb ik ook aan gedacht, al zal dat kosten technisch wel een duur geintje worden. Maar is nog een overweging waard ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 16:00

BOK achterwand , ook duur maar mooi spul.
Of Alu splash achterwanden. Paar keer geplaatst ,is voor de goede doehetzelver goed te verwerken en te zagen..
FF google en je weet wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
ouwefreaker schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:28:
[...]

BOK achterwand , ook duur maar mooi spul.
Of Alu splash achterwanden. Paar keer geplaatst ,is voor de goede doehetzelver goed te verwerken en te zagen..
FF google en je weet wat het is.
Ja dat lijkt een goede oplossing. Nog even kijken wat er mogelijk is voor de specifieke kleur tint die we zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis7
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-04 21:26
Goedenavond,

Wij zijn bij drie keukenzaken geweest, bij allen een prima gevoel.
Keukensale (Lunar keuken, volgens mij is dat Schuller) komt op €22.400.
KuchenDump (met een Burger keuken) komt op €20.750.
Veldkamp keukens bied Nobilia 615 laser en komt op €20.000

Best een groot verschil in geld maar hoe is de kwaliteit van de merken?

[ Voor 15% gewijzigd door Dennis7 op 25-03-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 19:52
Recent een offerte laten maken bij Hornbach voor een Bauformat keuken. Nu heb ik een brochure aangevraagd rechtstreeks bij Bauformat, en daar staan enkele frontjes in die we érg graag zouden bekijken. Nu heeft de Hornbach dus niet alle frontjes als monster, ookal kunnen ze dat wel leveren 8)7

We overwegen nu naar de showroom te gaan van de fabriek in Duitsland op zo'n 350km afstand :+ Je zou toch zeggen dat een keukenstudio alle fronten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 14:15
snaggyheadshot schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:48:
Recent een offerte laten maken bij Hornbach voor een Bauformat keuken. Nu heb ik een brochure aangevraagd rechtstreeks bij Bauformat, en daar staan enkele frontjes in die we érg graag zouden bekijken. Nu heeft de Hornbach dus niet alle frontjes als monster, ookal kunnen ze dat wel leveren 8)7

We overwegen nu naar de showroom te gaan van de fabriek in Duitsland op zo'n 350km afstand :+ Je zou toch zeggen dat een keukenstudio alle fronten heeft.
Hornbach staat niet bekend als keukenstudio maar als doe het zelf zaak.

Niet twijfelen rij die 350 km maak er desnoods een city trip weekendje van met overnachting.

Keuken kost geld en zal hopelijk lang blijven staan is een ritje zeker meer dan waard 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZoetermeer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:49

Welke frontje zoek je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

heb je ze gevraagd of ze dat frontje ook hebben of voor je kunnen bestellen? Of hebben ze het misschien wel in een andere vestiging, desnoods eentje net over de grens. Ik gok dat je op die 350 km heel wat Duitse Hornbachs voorbij rijdt en die zijn aanzienlijk groter.
Philtjens schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:32:
[...]

Ja, het plaatsen kun je dan ook helemaal zelf doen. Dat drukt de kosten enorm. Het voordeel is dat je de kasten volledig in elkaar gezet krijgt en niet zoals bij Ikea of Kvik een stel dozen (hoewel ook dat fijn kan zijn als je echt op de kosten wilt of moet letten)
Niet twijfelen rij die 350 km maak er desnoods een city trip weekendje van met overnachting.

Keuken kost geld en zal hopelijk lang blijven staan is een ritje zeker meer dan waard 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59

Wij hebben andersom geredeneerd.
Spatrand kan altijd nog.

Zonder spotrand vonden wij het veel strakker eruit zien.
Dus laten stucen, geverfd en een vernis eroverheen.

Nu 1,5 jaar verder, geen vlekken, geen beschadigingen.

Deze 2 componenten vernis wordt zelfs voor vloeren gebruikt, wij hebben de complete keukenwand ermee behandeld:
https://www.verfwinkel.nl/trae-lyx-naturel.html

Mocht er ooit een beschadiging of vlekken komen, komt er gewoon alsnog zo'n wand voor.
Maar tot nu toe waren ingedroogde tomatensausvlekken zelfs geen probleem.

Je ziet aan het einde van het blad wel een lijn omhoog lopen, waar de vernis ophoudt. Iets om rekening mee te houden. Echter, zoals het op de foto eruit ziet, wordt de rand wel heel erg benadrukt, zo erg is het in het echt ook weer niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMVUmT7Liz50cQIMapFg5X88Vb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtWso3efVbqQUhlRfrf46bDI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7JcF6BXgye1hQNLag4yCSQV1kE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vc9DOjPhJUYtBoLpEeYsdWf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ucello
curkey schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Hier heb je een paar varianten, waarbij de Moto Rise de duurste is, maar er zitten voordeligere varianten tussen: https://www.paul-neuhaus.de/pure/
Dank je! Dat ziet er echt geweldig mooi en minimalistisch uit. Ga ik zeker serieus overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 19:52
Philtjens schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:32:
[...]

Klopt, is mij bekend. Maar daar was de prijs ook naar :) Neemt niet weg dat het apart is dat je niet alle staaltjes hebt liggen omdat klanten anders keuzestress zouden krijgen :+ Al had je ze maar achter in het magazijn liggen.

Ik heb er geen enkel probleem mee dat stuk te rijden. Zeker niet als je een groot bedrag gaat uitgeven. Dus als ik ze niet in de buurt kan vinden ga ik dat zeker doen. Ik ga eerst nog 1 á 2 Hornbachs die een keukenstudio hebben langs om te kijken of ze daar wel zijn.

Wat betreft de service van de Hornbach kan ik eigenlijk niet klagen. De beste man deed zich uiterste best maar had wellicht een beetje moeite met onze smaak 'inschatten'. Omdat we de brochure al grondig hadden doorgenomen konden we gelukkig zelf al goed aangeven wat voor soort kastjes waar zouden moeten komen met welke extra opties (verlichting, soorten lades in de kastjes etc).
MarcoZoetermeer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Welke frontje zoek je precies?
Meerdere eigenlijk. Paris, Sydney en Gotland. We willen een hout motief, maar zoals we in de winkel al zagen kan de werkelijkheid nogal verschillen van de foto in de brochure.
Blihi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:17:
[...]

heb je ze gevraagd of ze dat frontje ook hebben of voor je kunnen bestellen? Of hebben ze het misschien wel in een andere vestiging, desnoods eentje net over de grens. Ik gok dat je op die 350 km heel wat Duitse Hornbachs voorbij rijdt en die zijn aanzienlijk groter.
[...]

Ja, het plaatsen kun je dan ook helemaal zelf doen. Dat drukt de kosten enorm. Het voordeel is dat je de kasten volledig in elkaar gezet krijgt en niet zoals bij Ikea of Kvik een stel dozen (hoewel ook dat fijn kan zijn als je echt op de kosten wilt of moet letten)
[...]
Stja dan loop je toch een beetje tegen het feit aan dat het eigenlijk een bouwmarkt is. Ze gaven aan dat dit het standaard assortiment frontjes is in hun winkel, maar 'wellicht' een andere Hornbach nog andere frontjes had. Dus ik ga er nog 1 á 2 langs. Ik moet ook nog vloeren hebben, en zag recent dat er ook dedicated Hornbach vloeren zaken zijn in Nederland en Duitsland, dus die ga ik ook nog bezoeken.

In de toekomst gaan ze ook de keukendivisie lostrekken waar dan aparte vestigingen voor komen. Lijkt mij geen slecht idee. Bauformat is voor vele een prima product en kent mijn inziens voldoende opties die je kunt toepassen in je keuken. Zeker voor die prijs :)

Ze rekenden overigens zo'n 2600 euro voor het monteren.

[ Voor 9% gewijzigd door snaggyheadshot op 26-03-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
snaggyheadshot schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Klopt, is mij bekend. Maar daar was de prijs ook naar :) Neemt niet weg dat het apart is dat je niet alle staaltjes hebt liggen omdat klanten anders keuzestress zouden krijgen :+ Al had je ze maar achter in het magazijn liggen.

Ik heb er geen enkel probleem mee dat stuk te rijden. Zeker niet als je een groot bedrag gaat uitgeven. Dus als ik ze niet in de buurt kan vinden ga ik dat zeker doen. Ik ga eerst nog 1 á 2 Hornbachs die een keukenstudio hebben langs om te kijken of ze daar wel zijn.

Wat betreft de service van de Hornbach kan ik eigenlijk niet klagen. De beste man deed zich uiterste best maar had wellicht een beetje moeite met onze smaak 'inschatten'. Omdat we de brochure al grondig hadden doorgenomen konden we gelukkig zelf al goed aangeven wat voor soort kastjes waar zouden moeten komen met welke extra opties (verlichting, soorten lades in de kastjes etc).

[...]

Meerdere eigenlijk. Paris, Sydney en Gotland. We willen een hout motief, maar zoals we in de winkel al zagen kan de werkelijkheid nogal verschillen van de foto in de brochure.

[...]

Stja dan loop je toch een beetje tegen het feit aan dat het eigenlijk een bouwmarkt is. Ze gaven aan dat dit het standaard assortiment frontjes is in hun winkel, maar 'wellicht' een andere Hornbach nog andere frontjes had. Dus ik ga er nog 1 á 2 langs. Ik moet ook nog vloeren hebben, en zag recent dat er ook dedicated Hornbach vloeren zaken zijn in Nederland en Duitsland, dus die ga ik ook nog bezoeken.

In de toekomst gaan ze ook de keukendivisie lostrekken waar dan aparte vestigingen voor komen. Lijkt mij geen slecht idee. Bauformat is voor vele een prima product en kent mijn inziens voldoende opties die je kunt toepassen in je keuken. Zeker voor die prijs :)

Als je een beetje handig bent kun je de montage zelf doen. Zo heel ingewikkeld is dat nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis7
Dennis7 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:47:
Goedenavond,

Wij zijn bij drie keukenzaken geweest, bij allen een prima gevoel.
Keukensale (Lunar keuken, volgens mij is dat Schuller) komt op €22.400.
KuchenDump (met een Burger keuken) komt op €20.750.
Veldkamp keukens bied Nobilia 615 laser en komt op €20.000

Best een groot verschil in geld maar hoe is de kwaliteit van de merken?
Kan iemand iets zeggen over het verschil in kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZoetermeer
Dennis7 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Kan iemand iets zeggen over het verschil in kwaliteit?
1 Schuller
2 Nobilia
3 Burger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZoetermeer
snaggyheadshot schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:19:
[...]

[...]

[...]

De Paris gerookt eiken heb ik in de showroom staan. Daarnaast zal ik contact opnemen met Bauformat om te informeren of er in jouw regio winkels zijn met showroomkeukens in de fronten die jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis7
Dank voor je reactie. Is het kwaliteitsverschil dermate groot dat dit €2000 waard is?
De burger keuken komt met blum binnenwerk, volgens de keuken verkoper was dit belangrijk om te weten
Pagina: 1 ... 507 ... 526 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1