Burger werkt uitsluitend met een goedkopere en minder fraaie Blum-binnenlade. De nieuwe Nbox-lades van Nobilia zijn niet alleen beter, maar ook aanzienlijk mooier. Of het prijsverschil de moeite waard is, is persoonlijk—wil jij €2.000 extra investeren voor een nettere uitvoering?Dennis7 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:01:
[...]
Dank voor je reactie. Is het kwaliteitsverschil dermate groot dat dit €2000 waard is?
De burger keuken komt met blum binnenwerk, volgens de keuken verkoper was dit belangrijk om te weten
Ik zie dat meerdere tweakers hier de Siemens klimaatkast KU21WAHG0 - IQ500 in hun keuken hebben.
Wij dus ook, met veel plezier. Nu vroeg ik mij echter het volgende af, en dacht dit ergens ook gelezen te hebben. Kan het alleen nergens terugvinden;
Als je de bovenkant bijvoorbeeld op 16 graden instelt. En de onderkant op 8 graden. Is het dan zo dat de bovenkant van de bovenkant dan zo rond de 17-18 graden is. En de onderkant van de bovenkant 16-17 graden? Of is de complete zone 16 graden?
Wij dus ook, met veel plezier. Nu vroeg ik mij echter het volgende af, en dacht dit ergens ook gelezen te hebben. Kan het alleen nergens terugvinden;
Als je de bovenkant bijvoorbeeld op 16 graden instelt. En de onderkant op 8 graden. Is het dan zo dat de bovenkant van de bovenkant dan zo rond de 17-18 graden is. En de onderkant van de bovenkant 16-17 graden? Of is de complete zone 16 graden?
Wij twijfelen nog wat we precies willen als keukenblad, we trekken erg naar Kwartsiet, en dan de J'adore versie. Echter vele zaken waar we geweest zijn vertellen ons dat juist niet te doen, en te gaan voor Neolith, nu vinden wij de meeste Neolith bladen niet mooi (houden van echt groen) zijn er hier Tweakers die al een langere tijd Kwartsiet hebben?
Was het lastig mooi te houden? Moest je er veel voor doen?
Is het nog mooi na een tijdje, en zou je het weer doen?
Bedankt wederom!
Bedankt wederom!
Zit echt zo weinig tot geen kwaliteitsverschil tussen de Blum Merivobox, de oudere Tandembox of de Legrabox. Verschillen zijn met name esthetisch en soms een iets meer mogelijkheden. Bij niet privé klanten waar de laden veel intensiever worden gebruikt en prijs een veel grotere rol speelt. Zijn de ladesystemen die naar jaren intensief gebruikt eigenlijk de minste problemen geven. Terwijl de rest tot op het bod versleten is.MarcoZoetermeer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:00:
[...]
Burger werkt uitsluitend met een goedkopere en minder fraaie Blum-binnenlade. De nieuwe Nbox-lades van Nobilia zijn niet alleen beter, maar ook aanzienlijk mooier. Of het prijsverschil de moeite waard is, is persoonlijk—wil jij €2.000 extra investeren voor een nettere uitvoering?
Ik heb een keuken laten plaatsen voor 650 35 in het uur ex btw 2 dagen werk. Als je een goede monteur kent betaal je dus een schijntje vergeleken met 2200. Uiteraard eigen geld en zoals eerder gememoreerd als je ervoor leent voel je het niet. Daarom zie je hier absurde bedragen voorbijkomen. Dezelfde man gaat in 2026 weer bij ons aan de slag nu kost hij 45 per uur en gaat twee badkamers plaatsen, keuken, veranda, zonnepanelen, leidingen, kamers maken op de vierde verdieping en vijfde verdieping maken (vliering). Door zelf de spullen te kopen en hem alles te laten plaatsen bespaar je een godsvermogen. Alleen al de badkamer met kamers was bij de bouwer 38k. Duizendmaal liever iemand die alles doet tegen uurtarief dan fixed fees voor de Max. En zelf tegen bodemprijzen alles op internet aanschaffen. Kost meer moeite maar scheelt ons ongeveer 100kMarcoZoetermeer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:34:
[...]
Altijd leuk om het advies te krijgen om op uurtarief te werken. Dan zou de slechtste monteur, die er het langst over doet, het meeste verdienen – lekker systeem!
De tarieven die ik noem, zijn trouwens voor de Randstad. En ja, daar komt veel meer bij kijken dan alleen wat uurtjes werken. Daarnaast weer typisch om keukenmonteurs weg te zetten als laaggeschoold werk. Een volwaardige keukenmonteur zet niet alleen je keuken in elkaar, maar lost ook alle kleine en grote problemen ter plekke op. Dat is vakwerk!
Een keuken shop kan dat frontje gewoon bestellen.Philtjens schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:32:
[...]
Hornbach staat niet bekend als keukenstudio maar als doe het zelf zaak.
Niet twijfelen rij die 350 km maak er desnoods een city trip weekendje van met overnachting.
Keuken kost geld en zal hopelijk lang blijven staan is een ritje zeker meer dan waard 👍🏻
desnoods betaal je daar wat voor (als je het niet koopt).
350 km rijden en een dag kost ook heel veel.
Wel zul je als je daar bent nog meer mooie dingen waarschijnlijk kunnen zien.
(los van feit of ik het ooit zou nemen bij HB)
Ik ben bezig met een keuken en wil graag een inbouw (stoom)oven.
Nu zit ik te kijken naar Siemens/Bosch. Deze kosten rond de 1200 euro. (studioline)
Een magnetron ook wel handig, dus een combimagnetron.
Echter als je dan in dezelfde stijl een combimagnetron wil dan kost die zo 1350-1400 euro.
Vind dat nogal veel voor een combimagnetron.
Er zijn combimagnetron's welke een stuk goedkoper zijn, maar in dezelfde lijn (beetje dezelfde voorkant, want dat wil je wel in je keuken) kan ik weer geen stoomoven vinden.
Is jullie dit ook opgevallen? Of kijk ik compleet verkeerd? Zijn er soortgelijke merken die wel een meer betaalbare stoomoven/combimagnetron lijn hebben? Al die toeters en bellen hoef ik niet perse
Nu zit ik te kijken naar Siemens/Bosch. Deze kosten rond de 1200 euro. (studioline)
Echter als je dan in dezelfde stijl een combimagnetron wil dan kost die zo 1350-1400 euro.
Er zijn combimagnetron's welke een stuk goedkoper zijn, maar in dezelfde lijn (beetje dezelfde voorkant, want dat wil je wel in je keuken) kan ik weer geen stoomoven vinden.
Is jullie dit ook opgevallen? Of kijk ik compleet verkeerd? Zijn er soortgelijke merken die wel een meer betaalbare stoomoven/combimagnetron lijn hebben? Al die toeters en bellen hoef ik niet perse
Wil je per se een combi-magnetron, of gaat het echt om alleen af en toe opwarmen van een bord eten?bertuslambertus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:11:
Ik ben bezig met een keuken en wil graag een inbouw (stoom)oven.
In dat laatste geval is de goedkoopste oplossing om gewoon een losse vrijstaande magnetron in een kast te zetten. Ben je voor een paar tientjes klaar. Zo heb ik dat thuis ook opgelost. Een vrijstaande magnetron past met gemak in een gewone servieskast. Je moet alleen even zorgen voor een stopcontact.
:strip_exif()/f/image/C0uYmTMurADfK2P3Koj8KQI3.jpg?f=fotoalbum_large)
De magnetron staat rechts naast de oven in de kast.
[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 27-03-2025 12:18 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Een combi 'iets' betekent altijd dat beide functies moeten werken en dat vereist mechanisch/elektrische samensmelting met extra uitdagingen (lees: wordt duurder). Bijna altijd zijn combi dingen effectief een gedrocht waarbij geweld moet worden aangedaan aan het optimaal functioneren. Er zijn echt wel combi's die leuke dingen laten zien maar zou je beide functies apart hebben zul je merken dat dat nog net iets beter werkt. Wij hebben ook eerst gedacht aan een combi magnetron/heteluchtoven; uiteindelijk is dit een normal oven geworden en staat er in de bijkeuken een goedkope magnetronntje voor die paar keer dat er hete melk of soep geserveerd moet worden. De hoofdfunctie is heteluchtoven en uiteindelijk hebben we toch besloten om die als autonoom product aan te schaffen.bertuslambertus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:11:
... gecensureerd ...
Neig nu toch idd naar een combi oventje van 200 euro losstaand in de kast.Blihi schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:17:
[...]
De magnetron staat rechts naast de oven in de kast.
Als je met zulke grote bedragen bezig gaat dan valt die 1000 euro meer of minder niet echt meer op.
Heb je nog voordeel aan een hogere oven (60 cm gok ik)? Volgens keukenboer heb je in principe aan 45 cm genoeg. Was even benieuwd hoe dat in de praktijk is.
[ Voor 21% gewijzigd door bertuslambertus op 27-03-2025 12:49 ]
Geen combi-oven in de kast gaan zetten! Ovens moeten meestal een bepaalde vrije ruimte hebben om hun warmte kwijt te kunnen.bertuslambertus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:48:
[...]
Neig nu toch idd naar een combi oventje van 200 euro losstaand in de kast.
Als je met zulke grote bedragen bezig gaat dan valt die 1000 euro meer of minder niet echt meer op.
Heb je nog voordeel aan een hogere oven (60 cm gok ik)? Volgens keukenboer heb je in principe aan 45 cm genoeg. Was even benieuwd hoe dat in de praktijk is.
Ik had het echt alleen over een magnetron.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
In mijn oude huis had ik een 45 cm combi-oven. Ik kook en bak vrij regelmatig en ik heb het overleefd, maar ik had graag een grotere gehad. Bijvoorbeeld het bakken van pizza's ging met één tegelijk. Hoge objecten (zoals gevogelte) waren ook een probleem, of twee dingen tegelijk.bertuslambertus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:48:
[...]
Neig nu toch idd naar een combi oventje van 200 euro losstaand in de kast.
Voor een magnetron is een kleinere oven effectiever, omdat de straling dan optimaler in je gerecht komt (verdubbel de afstand, een kwart van het vermogen blabla Newton).
Uiteindelijk heb ik in mijn nieuwe huis geopteerd voor een 60 cm stoom-oven, en tzt ga ik ergens een losse magnetron ergens in een kast proppen mocht de stoomoven niet voldoende blijken. Twee ovens vond ik te gortig (en zou een suboptimale plaatsing vereisen in mijn keuken).
Drie-in-één oplossingen werden mij meermaals afgeraden vanwege het zwitsers zakmes-syndroom: alles zit erop, maar niks werkt echt goed.
De keuze is erg persoonlijk: ben je van plan veel (grote) dingen te bereiden, of vind je snelle prak opwarming erg belangrijker? Dan nog heb je wellicht een restrictie in ruimte en in budget. Pick your poison & choose wisely :-)
[ Voor 4% gewijzigd door curkey op 27-03-2025 17:05 ]
Absoluut een persoonlijke keuze: wij hebben zowel een stoom/heteluchtoven én een magnetron/heteluchtoven beide van Siemens. Het gemak van 2 ovens is sowieso top, en de 3 functies stoom, hetelucht en magnetron worden hier volop gebruikt al dan niet tegelijk/gecombineerd (bij. oven+laag wattage magnetron, hetelucht met stoomstoot om brood oid mooi te bakken).
Kost wat, maar dan heb je wat
Kost wat, maar dan heb je wat
Dit is sterk afhankelijk van je gewoontes en expertise in de keuken. Warm je eten op en bak je pizza’s dan is 45 cm genoeg, maar zou je aan 1 oven ook voldoende hebben. Bij een 60cm oven verdeelt de warmte anders en kun je dus makkelijker/beter gerechten maken die warmte rondom nodig hebben voor het rijzen, of die een bepaald volume hebben of krijgen waardoor ze in de 45cm oven niet passen of aanbranden.bertuslambertus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:48:
[...]
Een 60cm heteluchtoven is heel handig voor het gelijktijdig bereiden van gerechten.
Aanvulling: kijk ook naar de hoogte van de ovens aan de binnenzijde, dat geeft je waarschijnlijk een beter beeld. Bij een 45 cm is de hoogte binnenin 22 cm, bij 60 cm oven is dag ca 35-37 cm.
(Een goede keukenboer weet je dit goed uit te leggen en verkoopt het product dat bij je past door te vragen naar de wijze waarop je keuken gebruikt of denkt te gaan gebruiken).
[ Voor 19% gewijzigd door Toke_gt op 28-03-2025 19:04 . Reden: Aanvulling met hoogte binnenzijde ]
Tot de stelpoten, niet tot en met de stelpotenEk99 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:55:
Hallo allemaal een vraagje
Ik ga mijn vloer leggen, ik wil deze om de keuken heen leggen. Alleen de keuken is nog niet binnen.
Hieronder de tekening. Ik wil de vloer een beetje doorlaten lopen tot onder de plint, tot hoeveel cm van de muur moet ik de vloer dan doorleggen?[Afbeelding]
Dat moet je even navragen bij de keukenzaak: Tot waar komen de stelpoten? Dat is per merk net anders.Ek99 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:55:
Ik ga mijn vloer leggen, ik wil deze om de keuken heen leggen. Alleen de keuken is nog niet binnen.
Hieronder de tekening. Ik wil de vloer een beetje doorlaten lopen tot onder de plint, tot hoeveel cm van de muur moet ik de vloer dan doorleggen?[Afbeelding]
Vooral dat laatste! Wij hadden voor de oven 2 eisen: Er moet Pyrolyse op zitten en ik wil twee draaiknoppen: een voor de temperatuur en een voor de modus.Toke_gt schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:06:
[...]
Dit is sterk afhankelijk van je gewoontes en expertise in de keuken. Warm je eten op en bak je pizza’s dan is 45 cm genoeg, maar zou je aan 1 oven ook voldoende hebben. Bij een 60cm oven verdeelt de warmte anders en kun je dus makkelijker/beter gerechten maken die warmte rondom nodig hebben voor het rijzen, of die een bepaald volume hebben of krijgen waardoor ze in de 45cm oven niet passen of aanbranden.
Een 60cm heteluchtoven is heel handig voor het gelijktijdig bereiden van gerechten.
(Een goede keukenboer weet je dit goed uit te leggen en verkoopt het product dat bij je past door te vragen naar de wijze waarop je keuken gebruikt of denkt te gaan gebruiken).
Ik heb een AEG met twee draaiknoppen en Pyrolyse en ik heb er 3 schalen en 3 roosters bij. Zo kunnen er 3 pizza's tegelijk in. Heerlijk!
Mag ik vragen waarom je dit zou willen doen?Ek99 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:55:
Ik zou het altijd doorleggen, want stel de vloer is over 15 jaar nog hartstikke goed en de keuken is aan vervanging toe, dan ben je verplicht om weer dezelfde opstelling te nemen, terwijl er dan misschien meer mogelijkheden zijn op keukengebied. Just my 2 cents.
Je vertelt ons niet wat voor vloer je neemt. Dat kan uitmaken. Ik heb zelf keramisch parket genomen (ie. houtlook tegels dus), en heb die gewoon helemaal door laten leggen voordat de keuken kwam. Deze zitten gecementeerd aan de vloer en zijn dus stabiel genoeg om een keuken op te zetten (wel ff gaten open laten voor evt. toekomstige doorgangen voor leidingen in de vloer).Ek99 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:55:
Met een niet-permanente vloer zoals laminaat zul je tot aan de stelpoten moeten leggen. Dan moet je dus een duidelijke tekening krijgen van de keukenboer tot hoe ver je mag leggen.
Ik neem aan omdat het een zwevende vloer is. Je gaat de keuken niet op een zwevende vloer zetten.Prins32 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:27:
[...]
Mag ik vragen waarom je dit zou willen doen?
Ik zou het altijd doorleggen, want stel de vloer is over 15 jaar nog hartstikke goed en de keuken is aan vervanging toe, dan ben je verplicht om weer dezelfde opstelling te nemen, terwijl er dan misschien meer mogelijkheden zijn op keukengebied. Just my 2 cents.
Als het een verlijmde vloer is, dan zet je de keuken daar wel op inderdaad.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Eiland met 30diepte zitruimte is wat krap en kunnen vaak barkrukken niet volledig aangeschoven worden.Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:37:
***members only***
Verder zou ik persoonlijk, iets wat wij ook gedaan hebben, een lade van 120 op de hoek onder de kookplaat. Daardoor kan de plaat wat verder van de hoek af, en heb je ruime lades om je pannen en potten kwijt te kunnen.
Dan zou ik die naar de hoek doen waar ook de ovens staan. Dan kan je vanaf de oven de warmte ovenschotel zo op de kookplaat zetten en niet op je werkblad.
[ Voor 14% gewijzigd door Flix20 op 28-03-2025 13:43 ]
PSN: Flix20-NL
Ik blijf me verbazen over die prijzen. 28k. Pfff.Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:37:
***members only***
Voor wat erin zit is het eigenlijk een hele nette prijs.Prins32 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:59:
[...]
Ik blijf me verbazen over die prijzen. 28k. Pfff.
Alles los en zelf doen gaan wij nu ruim 24k voor betalen, en we hebben net aan ongeveer zoveel, met ook zelfde categorie apparatuur.
Wel gaan wij voor 3.80m kwartsiet.
Goede tip! is nu inderdaad wat passen en meten met de pannen met de 90cm die we nu hebben.Flix20 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:41:
[...]
Eiland met 30diepte zitruimte is wat krap en kunnen vaak barkrukken niet volledig aangeschoven worden.
Verder zou ik persoonlijk, iets wat wij ook gedaan hebben, een lade van 120 op de hoek onder de kookplaat. Daardoor kan de plaat wat verder van de hoek af, en heb je ruime lades om je pannen en potten kwijt te kunnen.
Dan zou ik die naar de hoek doen waar ook de ovens staan. Dan kan je vanaf de oven de warmte ovenschotel zo op de kookplaat zetten en niet op je werkblad.
En grappig dat je dat zegt over dat je dan hete ovenschaal op kookplaat kan zetten; ik dacht namelijk aan het tegenovergestelde omdat ik veel banger ben voor beschadiging van kookplaat daarbij dan van het keramisch blad. Maar op de kookplaat is het juist nog veiliger?
Hoeveel hitte kan de kookplaat hebben, denk je? Ik zet ovenschotels ook op inductieplaat, dat gaat prima. Rechtstreeks op keramiek zou ik niet doen.Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:36:
[...]
Goede tip! is nu inderdaad wat passen en meten met de pannen met de 90cm die we nu hebben.
En grappig dat je dat zegt over dat je dan hete ovenschaal op kookplaat kan zetten; ik dacht namelijk aan het tegenovergestelde omdat ik veel banger ben voor beschadiging van kookplaat daarbij dan van het keramisch blad. Maar op de kookplaat is het juist nog veiliger?
Een bar overhang van 30 cm is best prima. Ik kan comfortabel zitten zonder het schot te raken met mijn knieën. De kruk steekt iets uit als je hem niet gebruikt, maar niet op een manier dat je er tegenaan loopt.Flix20 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:41:
[...]
Eiland met 30diepte zitruimte is wat krap en kunnen vaak barkrukken niet volledig aangeschoven worden.
:strip_exif()/f/image/WQ6EM6DktE3lZqrzBBYsF3Xh.jpg?f=fotoalbum_large)
Hangt natuurlijk ook maar net van je stoel af.curkey schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:39:
[...]
Een bar overhang van 30 cm is best prima. Ik kan comfortabel zitten zonder het schot te raken met mijn knieën. De kruk steekt iets uit als je hem niet gebruikt, maar niet op een manier dat je er tegenaan loopt.
[Afbeelding]
Wij hadden achteraf graag die 30cm erbij gehad.
:strip_exif()/f/image/pvn1VfkjXAqLeSzHTNL11bAc.jpg?f=fotoalbum_large)
We hadden ook iets meer ruimte verwacht, we hebben een blad van 1m breed dus dachten 40cm over te houden (korpus standaard 60 diep) maar er zit dus ca. 10cm tussen achterblad en achterkant korpus.
[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 28-03-2025 15:43 ]
Meestal gooi ik er wel even een onderzetter of pannenlap onder, die toch in de lade onder de kookplaat liggen (omdat daar met 120cm genoeg ruimte voor isHertog_Martin schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:36:
[...]
Goede tip! is nu inderdaad wat passen en meten met de pannen met de 90cm die we nu hebben.
Als we het uit de stoomoven halen, dan is de temp <120c, dan zet ik de schaal/bakplaat gewoon direct op de kookplaat.
Op het werkblad doe ik dat absoluut niet.
Mijn gedachte was dat een pan op inductie niet zo heet wordt t.o.v. iets op 250 graden uit de oven. En glas (hoewel ook keramisch meen ik) voelt dan toch wat kwetsbaarder dan het solide blad van keramiek.Toke_gt schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:38:
[...]
Hoeveel hitte kan de kookplaat hebben, denk je? Ik zet ovenschotels ook op inductieplaat, dat gaat prima. Rechtstreeks op keramiek zou ik niet doen.
En bij wat lomper neerzetten lijkt me het glas eerder barsten/krassen. Maar als dat niet zo is dan kan kookplaat idd in buurt van oven het beste.
Enige voordeel van kookplaat in midden leek wel dat je 2x voldoende werkruimte aan weerszijden hebt en dan tegelijk aan het eiland iets kan doen.
Op zich kan het die warme schaal wel hebben, al zou ik er gevoelsmatig altijd een doek of onderzetter tussen doen. Maar meer voor de plotselinge overgang van koud naar warm dan de feitelijke temperatuur van de schaal.Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:46:
[...]
Mijn gedachte was dat een pan op inductie niet zo heet wordt t.o.v. iets op 250 graden uit de oven. En glas (hoewel ook keramisch meen ik) voelt dan toch wat kwetsbaarder dan het solide blad van keramiek.
En bij wat lomper neerzetten lijkt me het glas eerder barsten/krassen. Maar als dat niet zo is dan kan kookplaat idd in buurt van oven het beste.
Sowieso lijkt het mij fijner om wat ruimte om je kookplaat te hebben, en twee keer 90 is voldoende. Zou het 2x60 zijn, dan liever een aaneengesloten stuk.Enige voordeel van kookplaat in midden leek wel dat je 2x voldoende werkruimte aan weerszijden hebt en dan tegelijk aan het eiland iets kan doen.
Je zou beter je spoelbak uit het midden kunnen halen, ik ben wel met je eens dat die twee tegenover elkaar niet zo praktisch is. Dat het symmetrisch is, zie je op de tekening, maar niet als je in de keuken staat of zit. Je staat er dan veel te dicht op om je ervan bewust te zijn.
Maar ook: het is niet praktisch. Als je een pan pasta wilt afgieten, moet je op de vierkante meter een halve draai maken. Als spoelbak en kookplaat niet tegenover elkaar zijn geplaatst, is die draai minder dan de helft en over een iets grotere afstand, waardoor het een meer natuurlijke beweging is. Probeer dit even uit, ook om te kijken wat gevoelsmatig fijner is: van links naar rechts of van rechts naar links draaien. Is voor iedereen persoonlijk.
Hopelijk is dit mijn laatste ontwerp.
Heb nu 2 opties
/f/image/5ItjTMz42jTU7uUmQWRJIzLo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6Cs2852yNdM3ctptJbaTmOB7.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht aan om alleen de L keuken te nemen of L keuken en helemaal links een kleinere eiland met stoelen. Dus eigenlijk de rechter eiland met belichting maar kleiner. Wat denken jullie?
Heb nu 2 opties
/f/image/5ItjTMz42jTU7uUmQWRJIzLo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6Cs2852yNdM3ctptJbaTmOB7.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht aan om alleen de L keuken te nemen of L keuken en helemaal links een kleinere eiland met stoelen. Dus eigenlijk de rechter eiland met belichting maar kleiner. Wat denken jullie?
[ Voor 140% gewijzigd door UltraInstinct op 28-03-2025 18:42 ]
Afstand van 120 cm is goed. Wij hebben dat ook en meer dan voldoende ruimte om langs elkaar te lopen, beide aan 1 kant van de keuken bezig te zijn etc.Hertog_Martin schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:37:
***members only***
De eerste oplossing geeft meer kastruimte en je hebt 2 plekken om te werken. Ook leuker dat je nu tijdens het koken de kamer in kan kijken, dat geeft meer verbinding.UltraInstinct schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:38:
Heb nu 2 opties
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou echter wel kijken of je de kookplaat kan centreren, dan heb je links en rechts afleg/werk ruimte
Ik zou die 2 combineren. De dan heb je een U vorm.UltraInstinct schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:38:
Heb nu 2 opties
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De wasbak 60 cm meer naar links, richting de hoge kasten.
Op die manier heb je de meeste ruimte en kijk je tijdens koken wel de kamer in.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Wij hebben een Bora XBO besteld in onze keuken voor onze nieuwbouwwoning. Nu heb ik volgende week een afspraak met de elektricien en ik vroeg me af hoe de Bora XBO nu aangesloten dient te worden. Mijn keukenleverancier maakt ene installatietekening met alleen het wattage erop, maar ik wil graag zeker weten dat de elektricien de juiste voorzieningen legt. Ook met alle kookgroep perikelen uit het projectmatige nieuwbouwtopic in het achterhoofd… ik ben alleen een totale leek met elektra.
De Bora XBO heeft volgens het onderstaande gegevens blad 6,1 kwh vermogen. Ook staat er volgens mij dat de Bora XBO eenfasig of tweefasig kan worden gezekerd.
Ik snap alleen niet hoe 6,1kwh op 2-fase kan? Ik dacht dat je dan minimaal 3-fase nodig had? Weet iemand hier hoe de XBO aangesloten dient te worden op grond van de officiële gebruikershandleiding, zodat ik dit mee kan nemen in de elektravoorbereiding?
De Bora XBO heeft volgens het onderstaande gegevens blad 6,1 kwh vermogen. Ook staat er volgens mij dat de Bora XBO eenfasig of tweefasig kan worden gezekerd.
Ik snap alleen niet hoe 6,1kwh op 2-fase kan? Ik dacht dat je dan minimaal 3-fase nodig had? Weet iemand hier hoe de XBO aangesloten dient te worden op grond van de officiële gebruikershandleiding, zodat ik dit mee kan nemen in de elektravoorbereiding?
:strip_exif()/f/image/EA4F7Zl66k76oxrTmtbvSmBU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe bevalt die 7876? Ik overweeg die ook. Ben benieuwd ook naar hoeveel geluid die maakt, maar ook naar de afzuiging?marteltor schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:17:
[...]
De keuken staat inmiddels alweer een aantal weken.l en het begint al rommeltje te wordentoch even het resultaat tot op heden delen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben wel een afvalsysteem onder de spoelbak maar ik kan daar niet aan wennen, vandaar de vuilnisbak.
Verlichting en vensterbank moeten nog. De barkruk hebben we geleend van een winkel om te kijken hoe het staat.
We zijn erg blij met de keuken, en erg blij met de Duitse zaak (Akzent in Nordhorn) die de levering en plaatsing deed.
Overigens hebben we een iets duurdere Miele kookplaat gekregen. Niet de 7676 maar 7876. Kwam ik deze week achter
Andere optie zou een Bora pure X of M zijn. Maar ik ben nog niet achter of de X nou een echt upgrade tov de M is?
Spielerei...
Ik ben er blij mee en maakt duidelijk minder herrie dan onze oude whirlpool afzuigkap.el-jorge schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:19:
[...]
Hoe bevalt die 7876? Ik overweeg die ook. Ben benieuwd ook naar hoeveel geluid die maakt, maar ook naar de afzuiging?
Andere optie zou een Bora pure X of M zijn. Maar ik ben nog niet achter of de X nou een echt upgrade tov de M is?
Hij zuigt echt hard, op een goede manier
In een nieuwbouwwoning heb je waarschijnlijk een 3 fasen aansluiting. Dan zou ik net als ik gewoon makkelijk doen en een 3 fasen aansluiting aan laten leggen. Onze aannemer heeft dat gewoon met een perilex wcd gedaan.Kookwekkert schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:59:
Wij hebben een Bora XBO besteld in onze keuken voor onze nieuwbouwwoning. Nu heb ik volgende week een afspraak met de elektricien en ik vroeg me af hoe de Bora XBO nu aangesloten dient te worden. Mijn keukenleverancier maakt ene installatietekening met alleen het wattage erop, maar ik wil graag zeker weten dat de elektricien de juiste voorzieningen legt. Ook met alle kookgroep perikelen uit het projectmatige nieuwbouwtopic in het achterhoofd… ik ben alleen een totale leek met elektra.
[Afbeelding]
Overigens kan je 3,7kW op 1 fase, 7,4kW op 2 fase en 11kW op 3 fase aansluiten.
Hij trekt overigens niet vaak 6kW, volgens mij alleen als hij stoom moet opwekken tijdens het voorverwarmen.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Als je spreekt over een 3-fase aansluiting voor jouw XBO, heb je het dan over de meest linker oplossing in onderstaande afbeelding die theoretisch 11kW aan kan? Je hebt dus hetzelfde voor de XBO laten aanleggen, dan dat je voor de Bora kookplaat hebt gedaan?ThePsycho schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:51:
[...]
In een nieuwbouwwoning heb je waarschijnlijk een 3 fasen aansluiting. Dan zou ik net als ik gewoon makkelijk doen en een 3 fasen aansluiting aan laten leggen. Onze aannemer heeft dat gewoon met een perilex wcd gedaan.
Overigens kan je 3,7kW op 1 fase, 7,4kW op 2 fase en 11kW op 3 fase aansluiten.
Hij trekt overigens niet vaak 6kW, volgens mij alleen als hij stoom moet opwekken tijdens het voorverwarmen.
Ik raak verward dat in het gegevensblad van de XBO alleen maar gesproken wordt over 1x16A of 2x16A. Dus ik weet dat nooit of een elektrische voorbereiding van 3x16A wel “past”. Maar volgens mij kun je in dit soort gevallen nooit een “te grote” voorbereiding hebben en trekt het apparaat gewoon het wattage wat het maximaal aan kan.
En mijn laatste vraag: als ik de elektricien een perilex wcd laat voorbereiden, dan is het vervolgens gewoon plug en play toch?
:strip_exif()/f/image/zZ7Ulvoa884itC3G9LzWOn0q.png?f=user_large)
Kent er iemand een schuine afzuigkap - van 60 max 70 cm breed, die niet spiegelt? Ik zie overal van die spiegelende dingen, ik heb geen behoefte om mezelf te zien tijdens het koken
Deze afzuigkap van AEG heeft matzwart glas: AEG GV77D61ST https://www.aeg.nl/kitche...ker-hood-60-cm/gv77d61st/maximus43 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:34:
Kent er iemand een schuine afzuigkap - van 60 max 70 cm breed, die niet spiegelt? Ik zie overal van die spiegelende dingen, ik heb geen behoefte om mezelf te zien tijdens het koken
komt er niet vanzelf wasem op tijdens het koken?maximus43 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:34:
Ja we hebben voor zowel (één van de) kookplaten als de X BO een 4-polige aardlekautomaten.Kookwekkert schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:30:
[...]
Als je spreekt over een 3-fase aansluiting voor jouw XBO, heb je het dan over de meest linker oplossing in onderstaande afbeelding die theoretisch 11kW aan kan? Je hebt dus hetzelfde voor de XBO laten aanleggen, dan dat je voor de Bora kookplaat hebt gedaan?
Ik raak verward dat in het gegevensblad van de XBO alleen maar gesproken wordt over 1x16A of 2x16A. Dus ik weet dat nooit of een elektrische voorbereiding van 3x16A wel “past”. Maar volgens mij kun je in dit soort gevallen nooit een “te grote” voorbereiding hebben en trekt het apparaat gewoon het wattage wat het maximaal aan kan.
En mijn laatste vraag: als ik de elektricien een perilex wcd laat voorbereiden, dan is het vervolgens gewoon plug en play toch?
[Afbeelding]
Helemaal plug en play is het niet omdat er geen standaard is voor hoe een perilex wcd is aangesloten. Maar dat is een keukenmonteur wel gewend, het is in ieder geval prettig als de aders op de wcd gemarkeerd zijn.
Verder is er niets speciaals aan de X BO. Hij gebruikt gewoon simpelweg één van de fases niet.
Je kan er ook bij het aansluiten nog rekening mee houden welke je wil gebruiken voor een betere faseverdeling.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Geen idee, ik heb er nu geenFrieda schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:20:
[...]
komt er niet vanzelf wasem op tijdens het koken?
Nu twijfelen we weer om het zo te houden haha. Meer mensen ervaring er mee?jordy89 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:33:
[...]
Afstand van 120 cm is goed. Wij hebben dat ook en meer dan voldoende ruimte om langs elkaar te lopen, beide aan 1 kant van de keuken bezig te zijn etc.
Klopt, maar dan kan ik nergens zitten..Loft schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:46:
[...]
Ik zou die 2 combineren. De dan heb je een U vorm.
De wasbak 60 cm meer naar links, richting de hoge kasten.
Op die manier heb je de meeste ruimte en kijk je tijdens koken wel de kamer in.
Klopt, maar geen plek om te zitten.. dat is juist het probleem.eelco74 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:32:
[...]
De eerste oplossing geeft meer kastruimte en je hebt 2 plekken om te werken. Ook leuker dat je nu tijdens het koken de kamer in kan kijken, dat geeft meer verbinding.
Ik zou echter wel kijken of je de kookplaat kan centreren, dan heb je links en rechts afleg/werk ruimte
Die snap ik niet. Wil je zitten in de keuken ?UltraInstinct schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:03:
[...]
Klopt, maar dan kan ik nergens zitten..
Ja na het eten maken wil ik zitten in de keuken. Een aparte tafel gaat helaas niet passen..Loft schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:23:
[...]
Die snap ik niet. Wil je zitten in de keuken ?
Nog even gemeten.WAF1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:27:
[...]
@Tweak-ers Wat een mooie keuken, terwijl ik eigenlijk helemaal niet van zwarte keuken hou maar dit is zo stijlvol gedaan! Mijn vraag ik hoe diep je la is (ik kan het niet goed zien) en welk merk ladengeleiders is gebruikt. Ik overweeg ook voor maatwerk te gaan maar vrees de rekening. Maar op die manier wordt wel het beste de ruimte benut.
Lade is totaal 61,5cm inclusief front.
Geleiders geen idee, ze gaan erg soepel 🤣
Kun je hier iets mee?
:strip_exif()/f/image/nA3vaOFWqLemCuFKIMpqDAes.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rgmkfGABbAiY2vjt19IK3Vzs.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan vind ik dat idee van een L met een eiland/tafel tegen de muur een goede optie. Daarmee hou je een goede doorloop vanuit de woonkamer en je hebt de ruimte in de keuken en om de tafel.UltraInstinct schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:25:
[...]
Ja na het eten maken wil ik zitten in de keuken. Een aparte tafel gaat helaas niet passen..
Top.UltraInstinct schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:25:
[...]
Ja na het eten maken wil ik zitten in de keuken. Een aparte tafel gaat helaas niet passen..
Als je uitgaat van de eerste variant, en dan de 2 langs de rechtermuur met elkaar vebind, dan is dat toch geen probleem?
@WAF1, nog iets beter gekeken, merk geleider is Blum.Tweak_ers schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:36:
[...]
Nog even gemeten.
Kun je hier iets mee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Type week ik niet, behalve dat alle onderste lades 70kg mogen dragen en boven 40kg.
Op uitzondering van één van de bovenste lades, die is ook 70kg ivm al het servies wat daarin staat.
LegraboxTweak_ers schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:05:
[...]
@WAF1, nog iets beter gekeken, merk geleider is Blum.
Type week ik niet, behalve dat alle onderste lades 70kg mogen dragen en boven 40kg.
Op uitzondering van één van de bovenste lades, die is ook 70kg ivm al het servies wat daarin staat.
Oh en alle scharnieren zijn ook van blum zie ik nu.Tweak_ers schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:05:
[...]
@WAF1, nog iets beter gekeken, merk geleider is Blum.
Die vind ik erg mooi bij de kastjes passen, omdat ze donker antraciet zijn.
:strip_exif()/f/image/beei9WsTaEPLlSHc3FQ9OYK1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah top, ik wist dat hier mensen zouden zitten met inhoudelijk verstand.
Is dat een degelijk merk?
Ik probeer het nog een keertje, excuses voor de vraag, ik hoop op wat ervaringsverhalen. Ik zie steeds wel andere Tweakers gaan voor kwartsiet, ook jaren geleden, ik zou graag weten of het ook mooi blijft (dat is namelijk wat de keukenzaken mij vertellen, sommige willen dat niet leveren, en bij andere wordt het weer afgeraden, en dan een derde levert het wel, maar dan geven ze er een clausule bij dat er geen garantie op zit.
_dizzy_ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:36:
Wij twijfelen nog wat we precies willen als keukenblad, we trekken erg naar Kwartsiet, en dan de J'adore versie. Echter vele zaken waar we geweest zijn vertellen ons dat juist niet te doen, en te gaan voor Neolith, nu vinden wij de meeste Neolith bladen niet mooi (houden van echt groen) zijn er hier Tweakers die al een langere tijd Kwartsiet hebben?
Bedankt wederom!
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat kwartsiet minder mooi wordt over tijd. Volgens mij kunnen ze het zelf niet leveren, of hebben ze er geen zin in._dizzy_ schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:21:
Ik probeer het nog een keertje, excuses voor de vraag, ik hoop op wat ervaringsverhalen. Ik zie steeds wel andere Tweakers gaan voor kwartsiet, ook jaren geleden, ik zou graag weten of het ook mooi blijft (dat is namelijk wat de keukenzaken mij vertellen, sommige willen dat niet leveren, en bij andere wordt het weer afgeraden, en dan een derde levert het wel, maar dan geven ze er een clausule bij dat er geen garantie op zit.
[...]
Is deze keuken al,geplaatst en zo ja heb je wat fotos voor ons ?TFDev schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:00:
Wij hebben ook akkoord gegeven op onze nieuwe keuken. Het ‘moest’ een Nolte keuken worden aangezien mijn vrouw en ik daar zeer content mee waren in onze vorige woning.
We zijn behoorlijk afgeknapt op de ‘verkopers/ verkooptactieken’ van zowel Nolte Kuchen in Apeldoorn en Enschede. Wat een ballententen. Zeer duidelijk aangegeven dat allergisch ben voor spelletjes rondom de hele keukenverkoop werd er 1 groot toneelspel van gemaakt. Ik zal jullie niet vermoeien met de details, maar blijf er gewoon weg is ons advies…
We zijn uiteindelijk geslaagd bij een een (1 mans?) zaak vlak bij ons welke alleen maar Nolte verkoopt.
Na het akkoord wel wat zaken aan laten passen en we nemen een aantal apparaten mee uit onze oude keuken, en de verkoopster vond het geen probleem als we zelf elders wat aanvullende apparatuur kochten.
Ik heb geen recente afbeelding maar op een aantal kleine wijzigingen na is dit de opzet:
(Ruimte niet goed ingetekend op de foto, rechts naast de kastenwand zit nog een deur en een stukje muur dus de ruimte is wat breder dan het zo lijkt)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nolte Feel Sahara (laag + eiland) en natuureik edelmat (hoge kasten). Korpushoogte 90cm met 6cm plint.
De keuken opstelling bestaat uit:
L deel 325x300:
Greeploze afwerking (niet op foto)
60cm legplanken
60cm vaatwasser
90cm spoelkast deuren (2x45cm)
110 lemans (45cm deur)
60cm ladekast (4laden achter enkele deur)
Hoge kasten 225cm hoog (op de foto nog oude invulling, ovens komen op 90cm naast elkaar)
88cm vriezer + stoom/bak oven + legplanken
3 laden achter enkele deur + magnetron/oven + legplanken
178 koelkast + opbergruimte
Eiland, rondom greeploos afgewerkt 190x110:
richting kastenwand:
90cm 3 laden
90cm 2 laden (inductie met recirculatie afzuiging)
zichtzijde (50cm diep):
60cm legplanken
120cm (2x60cm) legplanken
Greeplijsten (onder werkblad + verticaal) met sfeerverlichting
Werkblad: 2.4cm Kemie Ceramistone Diamond Cream. Met 6.3cm plint langs aanrecht.
Apparatuur:
Meenemen (Siemens)
Vriezer
Koelkast
Stoomoven (mogelijk toch vervangen)
Combi magnetron oven (mogelijk toch vervangen)
Keukenleverancier:
Quooker Flex Combi Plus
Keukenloods:
Vaatwasser: SX97T801BE
Inductie: EX877NX68E
***members only***
Ik ben nog in dubio om toch ook de ovens te vervangen door recente 45cm hoog modellen van Siemens, dus dat komt er dan mogelijk nog bovenop…
Wij zijn erg aan het stoeien met de kleuren, waaronder softmat Sahara, goud-eiken uit de Neo lijn en ook jullie keuze natuureiken. Deze laatste is nieuw voor 2025, dus ik ben benieuwd hoe zo’n heel blok in natuureiken er uit ziet.
Het wordt ruwer over tijd. Kun je wel laten polijsten weer na jaar of 5-10.TheJVH schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:19:
[...]
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat kwartsiet minder mooi wordt over tijd. Volgens mij kunnen ze het zelf niet leveren, of hebben ze er geen zin in.
Nee, de keuken is nog niet geplaatst. Dat wordt 12 april gedaan.eelco74 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:26:
[...]
Is deze keuken al,geplaatst en zo ja heb je wat fotos voor ons ?
Wij zijn erg aan het stoeien met de kleuren, waaronder softmat Sahara, goud-eiken uit de Neo lijn en ook jullie keuze natuureiken. Deze laatste is nieuw voor 2025, dus ik ben benieuwd hoe zo’n heel blok in natuureiken er uit ziet.
Wij hadden met bestellen de mazzel dat het frontje er al lag. Dat moest toen begin dit jaar aangepast worden in de order (ten tijde van bestellen was invoeren nog niet mogelijk).
Maar wat je zegt is voor ons ook nog wel de gok; hoe ziet dit er uit in 3 hoge kasten naast elkaar (blok van 230 hoog en bijna 190 breed (afdekdelen en greeplijsten inc.) al denk ik niet dat we met de andere hout(look) fronten bij Nolte hadden kunnen slagen.
[ Voor 5% gewijzigd door TFDev op 31-03-2025 08:04 ]
Wij hebben een blad van Kwartsiet Taj Mahal, dit blad zit er nu sinds vorig jaar juli op. Dus nog niet heel lang maar het blad blijft heel mooi. Het is juist een extreem sterk blad wat mooi blijft. Ook na heel veel jaren._dizzy_ schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:21:
[...]
Tweak_ers schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:35:
[...]
Oh en alle scharnieren zijn ook van blum zie ik nu.
Die vind ik erg mooi bij de kastjes passen, omdat ze donker antraciet zijn.
[Afbeelding]
[...]
Mooie schanieren! Net dat beetje extra.
Ah top, ik wist dat hier mensen zouden zitten met inhoudelijk verstand.
Is dat een degelijk merk?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Diepte van de la wordt goed benut. In mijn huidige keuken is mijn binnenla maar 45 cm diep. Is je korfla voor het servies (met de zwaardere schanieren) dus ook bijna 60 cm diep? Als dat zo is scheelt dat enorm veel ruimte, juist in een kleinere keuken erg belangrijk.Tweak_ers schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:36:
[...]
Nog even gemeten.
Kun je hier iets mee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Voor mijn nieuwbouwappartement ben ik helaas gebonden aan een recirculatie afzuiginstallatie, en ik overweeg daarom een kookplaat met ingebouwde afzuiging. Volgens de technische documentatie van het appartement is luchtafvoer via de plint niet mogelijk vanwege het risico op condensvorming op de vloer door de aanwezige vloerkoeling.
In de specificaties van sommige kookplaten zie ik echter dat er verschillende configuraties voor de luchtafvoer mogelijk zijn. Onder het keukenblad zelf is geen vloerverwarming of -koeling aanwezig, dus ik vraag me af of het een optie zou zijn om de lucht achter de kastjes naar beneden af te voeren. Heeft iemand hier ervaring mee in combinatie met vloerkoeling?
In de specificaties van sommige kookplaten zie ik echter dat er verschillende configuraties voor de luchtafvoer mogelijk zijn. Onder het keukenblad zelf is geen vloerverwarming of -koeling aanwezig, dus ik vraag me af of het een optie zou zijn om de lucht achter de kastjes naar beneden af te voeren. Heeft iemand hier ervaring mee in combinatie met vloerkoeling?
Ik heb deze combinatie en nog nooit condensvorming op de vloer gezien. De lucht wordt onder het eiland geblazen en komt door de plinten aan alle kanten van het eiland naar buiten. Je voelt de luchtstroom op high als je voor het eiland staat behoorlijk bij je voeten.Heisenbug schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:52:
Voor mijn nieuwbouwappartement ben ik helaas gebonden aan een recirculatie afzuiginstallatie, en ik overweeg daarom een kookplaat met ingebouwde afzuiging. Volgens de technische documentatie van het appartement is luchtafvoer via de plint niet mogelijk vanwege het risico op condensvorming op de vloer door de aanwezige vloerkoeling.
Wellicht is dit een hele rare vraag, maar deze afzuiging blaast de lucht dus gewoon onder het keukenblad en that's it? Ik dacht altijd dat dit ook aangesloten diende te worden op de luchtafvoer.dotcode schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:23:
[...]
Ik heb deze combinatie en nog nooit condensvorming op de vloer gezien. De lucht wordt onder het eiland geblazen en komt door de plinten aan alle kanten van het eiland naar buiten. Je voelt de luchtstroom op high als je voor het eiland staat behoorlijk bij je voeten.
Geeft dit niet een ontzettende vetbende?
Volgens mij moet je even goed lezen:dotcode schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:23:
[...]
Ik heb deze combinatie en nog nooit condensvorming op de vloer gezien. De lucht wordt onder het eiland geblazen en komt door de plinten aan alle kanten van het eiland naar buiten. Je voelt de luchtstroom op high als je voor het eiland staat behoorlijk bij je voeten.
Het is een feit dat recirculatie afzuigingen zorgen voor een hoger vochtgehalte in de woning. Als er gekoeld wordt, een koude (onder)grond-luchtstroom is, dan kan dit wel degelijk voor condensvorming leiden. Met een goede MV hoeft dat geen probleem te zijn maar bij hardvloeren op houtbasis kan dit voor problemen zorgen. Mogelijk dat je wegkomt met tegels in de keuken maar het is wel degelijk een aspect waar je rekening mee moet houden.Volgens de technische documentatie van het appartement is luchtafvoer via de plint niet mogelijk vanwege het risico op condensvorming op de vloer door de aanwezige vloerkoeling.
... gecensureerd ...
Zijn er ook keukenleveranciers waar je kan betalen na leveren + montage? Wel eng om 20.000 euro te betalen 3 dagen voor levering..
Volgens mij bij interieurbouwers. Ik moet hetzelfde doen, heb er gewoon buikpijn vanUltraInstinct schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:59:
Zijn er ook keukenleveranciers waar je kan betalen na leveren + montage? Wel eng om 20.000 euro te betalen 3 dagen voor levering..
Ik ken de andere kant, nl. dat klanten om het minste of geringste geld achterhouden (omdat hun eigen hond op de hoogglanskeuken al krassen heeft gemaakt). Niet fijn dat je alles vooraf moet betalen, maar er zit wel een relatie tussen de hoeveelheid werk die een leverancier moet doen en daarom zichzelf indekt. Het lastige is wel dat er ook leveranciers zijn, de te vaak dingen fout doen en daarmee een stok achter de deur verliest. Een kleine keukenboer kan niet voor een ton of meer uit hebben staan (iig, dat is niet gratis voor hem).UltraInstinct schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:59:
Ik weet niet eens meer wat mijn lokale keukenboer toentertijd deed. Ze hanteren iig nu de regel: betalen op de dag van levering. Dan moet je af gaan op recencies of een keurmerk. Wellicht een goede reden om bij de grote keukenboeren/ketens weg te blijven, iig als de recencies daartoe aanleiding geven.
Formeel mag nooit om meer dan 50% vooruitbetaling gevraagd worden, maar de meeste keukenzaken hebben daar maling aan.UltraInstinct schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:59:
Dag van levering is prima voor mij. Ik ga dat ook aankaarten want als ze failliet gaan ben ik wel 20k kwijt.kdekker schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:22:
[...]
Ik ken de andere kant, nl. dat klanten om het minste of geringste geld achterhouden (omdat hun eigen hond op de hoogglanskeuken al krassen heeft gemaakt). Niet fijn dat je alles vooraf moet betalen, maar er zit wel een relatie tussen de hoeveelheid werk die een leverancier moet doen en daarom zichzelf indekt. Het lastige is wel dat er ook leveranciers zijn, de te vaak dingen fout doen en daarmee een stok achter de deur verliest. Een kleine keukenboer kan niet voor een ton of meer uit hebben staan (iig, dat is niet gratis voor hem).
Ik weet niet eens meer wat mijn lokale keukenboer toentertijd deed. Ze hanteren iig nu de regel: betalen op de dag van levering. Dan moet je af gaan op recencies of een keurmerk. Wellicht een goede reden om bij de grote keukenboeren/ketens weg te blijven, iig als de recencies daartoe aanleiding geven.
Ja.UltraInstinct schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:59:
Middelkoop in Culemborg tot een week na levering volgens mij.
Mijn huidige keuken heb ik bij een interieurbouwer laten maken, en met elke fase heb ik een deelbetaling gedaan: bestellen apparatuur, bouwen van houtwerk, eindmontage.
TFDev schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:03:
[...]
Nee, de keuken is nog niet geplaatst. Dat wordt 12 april gedaan.
Wij hadden met bestellen de mazzel dat het frontje er al lag. Dat moest toen begin dit jaar aangepast worden in de order (ten tijde van bestellen was invoeren nog niet mogelijk).
Maar wat je zegt is voor ons ook nog wel de gok; hoe ziet dit er uit in 3 hoge kasten naast elkaar (blok van 230 hoog en bijna 190 breed (afdekdelen en greeplijsten inc.) al denk ik niet dat we met de andere hout(look) fronten bij Nolte hadden kunnen slagen.
:strip_exif()/f/image/KXbqYCLLY1SxkowzGalNORvW.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij gaan een blok van 270cm breed bij 160cm hoog krijgen (pas in q4 2025) en we hadden in eerste instantie de Nolte Neo goudeiken op het oog, maar die is toch vrij druk qua tekening.
We wachten met interesse de fotos van je geplaatste keuken, als je dat wilt doen.
Jazeker, iedere lade is 61,5 diep, ongeacht scharnieren.WAF1 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:14:
[...]
Diepte van de la wordt goed benut. In mijn huidige keuken is mijn binnenla maar 45 cm diep. Is je korfla voor het servies (met de zwaardere schanieren) dus ook bijna 60 cm diep? Als dat zo is scheelt dat enorm veel ruimte, juist in een kleinere keuken erg belangrijk.
Behalve waar de Bora zit, die zijn 51,5cm diep.
Dit vond ik ook een groot voordeel, want bij bijna iedere keukenboer kreeg je een halve lade bij een Bora kookplaat. Afhankelijk van het merk keuken was hij iets ruimer.
Maar 51,5cm kregen we nergens anders aangeboden. En dit maakt gewoon het verschil of alle 13 pannen in 1 lade passen of niet.
Dat zou ik nooit doen.UltraInstinct schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:59:
Max 50%.
Wij hebben bij de interieurbouwer een deel betaald toen de keuken geproduceerd was en klaar stond in de werkplaats. We hebben eind 27 oktober zo’n 30% aanbetaald.
Toen zijn ze 27 november komen monteren.
Blad had vertraging, dus we hebben een tijdelijk blad gekregen.
Op 24 december hebben ze het uiteindelijke blad geplaatst en ik kreeg op 2 januari de restant factuur binnen per mail. Die heb ik toen direct overgemaakt.
Ze zijn later nog een keer langsgeweest (na betaling) om kosteloos zwaardere geleiders in de servieslade te zetten. Standaard doen ze 70kg voor onderlades en 40kg voor bovenlades.
Nog altijd dik tevreden en ik raad het iedereen aan 😀
Berg&Smidt interieurbouw.
Nee, het vet wordt gefilterd en dan gaat het door een plasma filter, geen vet zo ver ik kan zien.jesselhh schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:29:
[...]
Wellicht is dit een hele rare vraag, maar deze afzuiging blaast de lucht dus gewoon onder het keukenblad en that's it? Ik dacht altijd dat dit ook aangesloten diende te worden op de luchtafvoer.
Geeft dit niet een ontzettende vetbende?
Totdat je ook eens bij de bouwmarkt ziet wat een plaatje multiplex doet tegenwoordig. Of zoiets sufs als latex.Prins32 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:59:
[...]
Ik blijf me verbazen over die prijzen. 28k. Pfff.
En dan heb je te maken met een loonstijging etc.
28k is het nieuwe 18k. 't Is bij de wilde spinnen af.
Ik ben een beetje benieuwd naar de offerte die wij hebben.
Kasten zijn een combi van:
CONTUR CONCEPT 13 /2025
01 EMV 02
SGM Smartglas matt
NEXT 125 2024
01 next125 - 2024
NX620
Greeploos.
Blad wordt Dekton Keramik Argentum (beide zijdes)
Apparatuur:
Bora Pura
Vaatwasser: Miele G 5651
Koelkast: Siemens IQ300 (178cm) KI82LVFE0
Oven: Siemens IQ700 HB734G1B1
Combi: Siemens IQ700 CM724G1B1
En dit voor € 25.500,-
Ik heb zo'n gevoel dat daar nog wel wat vanaf kan?:strip_exif()/f/image/EbGHruccy8tbU9O4fzPGojB1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KRYHyOwGSQKbGjzPiRYW74Ht.jpg?f=fotoalbum_large)
CONTUR CONCEPT 13 /2025
01 EMV 02
SGM Smartglas matt
NEXT 125 2024
01 next125 - 2024
NX620
Greeploos.
Apparatuur:
Bora Pura
En dit voor € 25.500,-
Ik heb zo'n gevoel dat daar nog wel wat vanaf kan?
:strip_exif()/f/image/EbGHruccy8tbU9O4fzPGojB1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KRYHyOwGSQKbGjzPiRYW74Ht.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SfVjDmRi7psErdBiKE1JaBIl.jpg?f=user_large)
Spielerei...
Ik zie Eigen Huis een paar keer langs komen. Vandaag daar getekend voor:
Fronttype: Hacker Concept Perfect Soft-GL (ultra mat, finger print proof)
Keukenbad: Composiet
Keukenblad is ruim 3 meter breed
Keukenkast is 180x280
Apparatuur: alles Miele.
Hoge koelkast, apart vriesvak met 4 lades, Combi oven+mag, Quooker, Bora kookplaat.
Uitschuif tableau voor koffiemachine in keukenkast.
Kwamen we uiteindelijk iets boven de EUR 22.000 incl montage.
Denk wel een OK prijs.
:strip_exif()/f/image/FL1tkQRoLpA0FcdKYeRPOmEz.jpg?f=fotoalbum_large)
Keukenkast is 180x280
Hoge koelkast, apart vriesvak met 4 lades, Combi oven+mag, Quooker, Bora kookplaat.
Denk wel een OK prijs.
:strip_exif()/f/image/FL1tkQRoLpA0FcdKYeRPOmEz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MOF0mlBpAqcpj6N21bg2vcVl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door mooiboy op 01-04-2025 20:34 ]
Welke Eigen Huis vestiging?mooiboy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:06:
Ik zie Eigen Huis een paar keer langs komen. Vandaag daar getekend voor:
Keukenkast is 180x280
Denk wel een OK prijs.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik zo kijk best wel duur, maar ik denk dat je apparatuur voornamelijk heel duur is. Hacker concept en niet systemat.
In Houten.UltraInstinct schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:36:
[...]
Welke Eigen Huis vestiging?
Als ik zo kijk best wel duur, maar ik denk dat je apparatuur voornamelijk heel duur is. Hacker concept en niet systemat.
Verkoper had het vaak over Hacker Systemat, is dat niet gewoon het zelfde bedrijf?
https://www.haecker-kuechen.com/nl/systemat-2
Hout-look panelen zijn Bali:
https://www.kueche-fuer-dich.de/nl/concept130/bali
Hoge kast is PerfectSense UV matlak satijn.
https://www.eigenhuiskeuk...rfectsense-keukenfronten/
Online zie ik de volgende prijzen voor de apparatuur:
Koelkast €1400
Vriezer: €1400 (hier stond ik wel even van te kijken)
Vaatwasser €1200
Oven-combi €1850
Bora: €1500-2000
Spoelbak: €350
Quooker: €1300
Woning wordt pas over 14-16mnd opgeleverd dus tegen die tijd zouden we kosteloos de nieuwere modellen krijgen in deze prijscategorie.
Tja, het is lastig inschatten maar hoor graag als we een poot zijn uitgedraaid
[ Voor 13% gewijzigd door mooiboy op 01-04-2025 21:56 ]
Je krijgt kostenloos een nieuwere model voor dezelfde prijs als het oorspronkelijke model niet leverbaar is. Dat zeiden ze tegen mijmooiboy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:13:
[...]
In Houten.
Verkoper had het vaak over Hacker Systemat, is dat niet gewoon het zelfde bedrijf?
https://www.haecker-kuechen.com/nl/systemat-2
Hout-look panelen zijn Bali:
https://www.kueche-fuer-dich.de/nl/concept130/bali
Hoge kast is PerfectSense UV matlak satijn.
https://www.eigenhuiskeuk...rfectsense-keukenfronten/
Online zie ik de volgende prijzen voor de apparatuur:
Koelkast €1400
Vriezer: €1400 (hier stond ik wel even van te kijken)
Vaatwasser €1200
Oven-combi €1850
Bora: €1500-2000
Spoelbak: €350
Quooker: €1300
Woning wordt pas over 14-16mnd opgeleverd dus tegen die tijd zouden we kosteloos de nieuwere modellen krijgen in deze prijscategorie.
Tja, het is lastig inschatten maar hoor graag als we een poot zijn uitgedraaid
Ja dat is juist.UltraInstinct schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:10:
[...]
Je krijgt kostenloos een nieuwere model voor dezelfde prijs als het oorspronkelijke model niet leverbaar is. Dat zeiden ze tegen mij
Kon Eigenhuis nog lager dan €17.700 ? En waarom koos je voor Scala frontjes i.p.v. iets duurdere PerfectSense met meerlaagse lak? Of puur omdat je de kleur mooi vond?
Ze zijn van ongeveer €19.900 naar €18.300 gegaan en daarna naar €17.700. Dus na één gesprek met zijn baas/leidinggevende slechts €500 extra omlaag... Dat vind ik wel erg mager, IMO.mooiboy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:48:
[...]
Ja dat is juist.
Kon Eigenhuis nog lager dan €17.700 ? En waarom koos je voor Scala frontjes i.p.v. iets duurdere PerfectSense met meerlaagse lak? Of puur omdat je de kleur mooi vond?
De Scale-frontjes vond ik gewoon oké en mooi. Ze waren ook lastig te krassen en ik zag nauwelijks vlekken. Voor de zekerheid ga ik het toch nog eens navragen.
Mijn huis wordt pas over twee jaar opgeleverd. Als ik nu een oven koop voor €1.500, is dat model over twee jaar misschien nog maar €1.000, en maken ze €500 winst. Daar ga ik dus goed over nadenken.
Ik moet wel zeggen dat mijn adviseur erg professioneel is en me goed adviseert, maar ik twijfel toch over de hoge winstmarge...
Als ze je uiteindelijk niet meer hebben gebeld denk ik dat je wel de scherpst mogelijke prijs daar hebt gekregen. In jouw geval dus 11% korting..UltraInstinct schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:16:
[...]
Ze zijn van ongeveer €19.900 naar €18.300 gegaan en daarna naar €17.700. Dus na één gesprek met zijn baas/leidinggevende slechts €500 extra omlaag... Dat vind ik wel erg mager, IMO.
De Scale-frontjes vond ik gewoon oké en mooi. Ze waren ook lastig te krassen en ik zag nauwelijks vlekken. Voor de zekerheid ga ik het toch nog eens navragen.
Mijn huis wordt pas over twee jaar opgeleverd. Als ik nu een oven koop voor €1.500, is dat model over twee jaar misschien nog maar €1.000, en maken ze €500 winst. Daar ga ik dus goed over nadenken.
Ik moet wel zeggen dat mijn adviseur erg professioneel is en me goed adviseert, maar ik twijfel toch over de hoge winstmarge...
Ben daar vandaag van 10 tot 15 uur geweest en ik had een goede indruk. Verkoper kwam degelijk en oprecht over - geen bs praatjes of tegenstrijdige opmerkingen. Probeerde ons ook niet op kosten te jagen.
Bij ons was het een kleine 25k en uiteindelijk 22k en een beetje. Kom ik ook op 11 á 12% korting.
Kon echt niet op 22 rond. Hadden we ons kwaad gemaakt of waren we weggelopen, vast wel.. who knows.
Ik maak me geen zorgen over hun winstmarge maar denk ook niet dat het hier heel veel lager zou kunnen dan onze 11%.
Als je mijn overeenkomst wil zien kun je me pm'en.
PS. Dit is mijn 2e nieuwbouwwoning. 5 jaar geleden bij Bruynzeel gekocht en daar kreeg ik 1.5 jaar later het nieuwere model koelkast omdat die oorspronkelijke niet meer leverbaar was. Zal hier ook zo gaan; verwacht niet dat ze een mega stock Miele hebben zodat ze over 2 jaar nog voorraad hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door mooiboy op 01-04-2025 23:50 ]
Leuke samenstelling! Het inschatten van prijzen blijft lastig, maar vergeet niet dat je vrij veel duur front materiaal hebt. Benieuwd naar het smartglass, nog weinig/niet hier voorbij zien komen. Zou je trouwens bij je koffiehoek geen binnenlade willen? Lijken nu wel erg veel lijntjes boven elkaar.el-jorge schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:28:
Ik ben een beetje benieuwd naar de offerte die wij hebben.
CONTUR CONCEPT 13 /2025
01 EMV 02
SGM Smartglas matt
NEXT 125 2024
01 next125 - 2024
NX620
Greeploos.
Apparatuur:
Bora Pura
En dit voor € 25.500,-
Ik heb zo'n gevoel dat daar nog wel wat vanaf kan?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In geval van Siemens, die zo wisselt met modellen en adviesprijzen, loop je wel kans dat een model over 2 jaar goedkoper is. Maar vergeet ook de invloed van de huidige inflatie niet, in deze tijden is het wel handig om prijzen vast te zetten.mooiboy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:45:
[...]
Als ze je uiteindelijk niet meer hebben gebeld denk ik dat je wel de scherpst mogelijke prijs daar hebt gekregen. In jouw geval dus 11% korting..
Ben daar vandaag van 10 tot 15 uur geweest en ik had een goede indruk. Verkoper kwam degelijk en oprecht over - geen bs praatjes of tegenstrijdige opmerkingen. Probeerde ons ook niet op kosten te jagen.
Bij ons was het een kleine 25k en uiteindelijk 22k en een beetje. Kom ik ook op 11 á 12% korting.
Kon echt niet op 22 rond. Hadden we ons kwaad gemaakt of waren we weggelopen, vast wel.. who knows.
Ik maak me geen zorgen over hun winstmarge maar denk ook niet dat het hier heel veel lager zou kunnen dan onze 11%.
Als je mijn overeenkomst wil zien kun je me pm'en.
PS. Dit is mijn 2e nieuwbouwwoning. 5 jaar geleden bij Bruynzeel gekocht en daar kreeg ik 1.5 jaar later het nieuwere model koelkast omdat die oorspronkelijke niet meer leverbaar was. Zal hier ook zo gaan; verwacht niet dat ze een mega stock Miele hebben zodat ze over 2 jaar nog voorraad hebben.
Bij Miele loopt echt wel anders, daar gaan modellen veel langer mee en er wordt minder gestunt met prijzen en kortingen. Ook hier gezien de inflatie is het wijs om de prijs vast te zetten. Opvolgende modellen (want we lopen bij Miele wel tegen wissel van de 7000 naar de 8000 serie aan) zullen alleen maar duuder worden.
Dankjewel, prijs wordt dus een stuk omhoog gestuwd door de frontjes. Die koffiehoek blijft lastig. Daar zaten eerst 2 deurtjes, dat werd heel massief, en vonden we niet mooi.Vendetta_X schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:28:
[...]
Leuke samenstelling! Het inschatten van prijzen blijft lastig, maar vergeet niet dat je vrij veel duur front materiaal hebt. Benieuwd naar het smartglass, nog weinig/niet hier voorbij zien komen. Zou je trouwens bij je koffiehoek geen binnenlade willen? Lijken nu wel erg veel lijntjes boven elkaar.
Wij wilde eigenlijk één minder hoge bovenla, met 2 deurtjes, maar dat kon kennelijk niet icm met het greeploze design. Dus daar is nu dit uitgekomen, zodat je boven 2 lage lades hebt voor kopjes. Maar ik ben er ook nog niet echt kapot van.
Als ik jou goed begrijp, zou je 2 grote lades doen, met binnenlades.
Spielerei...
Wij zijn inmiddels ook weer een stapje verder. 
Indeling zoals hieronder op de tekeningen (inclusief leidingschema). De renders kloppen niet helemaal. Er is nog een extra kastje geplaats zodat links en rechts van de hoge kasten (ongeveer) gelijk is en we geen loze hoek hebben. Links en rechts van de rechter nis willen we een muurtje maken en ook bovenlangs in z'n geheel een koof (met spotjes). Door de muurtjes wordt de keuken en nisje van elkaar los gekoppeld. En wordt de nis ook een (koffie)nis. En een overgang richting de woonkamer. Die muur is ook 12meter lang, en door in de keuken hoge kasten te hebben vinden we de lengte breken. Ook in combinatie met 50cm ruimte naast het raam.
Apparatuur:
Oven: Siemens HB776G1B1
Combi: Siemens CM736G1B1
Koelkast: Siemens KI81REDD0
Vriezer: Siemens GI21VADE0
Vaatwasser: Siemens SX63EX22AE
Quooker Flex
Bora PUXU2
Afvalsysteem-lade links naast gootsteen
- kleine vriezer voor dagelijks gebruik, maar ook zo groot mogelijke koelkast zonder vriesvakje. Dus losse vriezer uitgekomen. Onderbouw zou een ventilatie rooster nodig hebben. Wat we niet mooi vinden. Vandaar inbouw, met wel een kleine uitsparing in de plint, net zoals bij de koelkast.
- Over het gehele werkbad een smetrand (zoals werkblad), ook in de nis. En achterwand van de nis in z'n geheel tot de legplank.
- Hoekkasten krijgen allemaal legplanken.
- servies kast links van de ovens 4 binnenlades.
- binnenlade onder kookplaat en ook in de nis.
- werkblad overal 65cm diep. werkhoogte 96.7cm hoog. Korpus 83,2cm
Inclusief monteren op zo'n 26k.
To do:
- bepalen stopcontacten algemeen gebruik
- inmeten
- definitief maken
- verlichting bepalen boven werkblad/kookplaat (railspot?)
- diepte muurtjes/koof bepalen. (65 cm zoals werkblad of toch iets terug?)
- Op dit moment een (onpraktisch) kookeiland, met tegelvloer. Dus wat gaan we doen met de vloer als het kookeiland er niet meer is en de nodige gaten in de vloer achterlaten...? (geen reserve tegel beschikbaar)
Indeling zoals hieronder op de tekeningen (inclusief leidingschema). De renders kloppen niet helemaal. Er is nog een extra kastje geplaats zodat links en rechts van de hoge kasten (ongeveer) gelijk is en we geen loze hoek hebben. Links en rechts van de rechter nis willen we een muurtje maken en ook bovenlangs in z'n geheel een koof (met spotjes). Door de muurtjes wordt de keuken en nisje van elkaar los gekoppeld. En wordt de nis ook een (koffie)nis. En een overgang richting de woonkamer. Die muur is ook 12meter lang, en door in de keuken hoge kasten te hebben vinden we de lengte breken. Ook in combinatie met 50cm ruimte naast het raam.
Apparatuur:
Oven: Siemens HB776G1B1
Quooker Flex
Bora PUXU2
- kleine vriezer voor dagelijks gebruik, maar ook zo groot mogelijke koelkast zonder vriesvakje. Dus losse vriezer uitgekomen. Onderbouw zou een ventilatie rooster nodig hebben. Wat we niet mooi vinden. Vandaar inbouw, met wel een kleine uitsparing in de plint, net zoals bij de koelkast.
- Over het gehele werkbad een smetrand (zoals werkblad), ook in de nis. En achterwand van de nis in z'n geheel tot de legplank.
To do:
- inmeten
- definitief maken
- Op dit moment een (onpraktisch) kookeiland, met tegelvloer. Dus wat gaan we doen met de vloer als het kookeiland er niet meer is en de nodige gaten in de vloer achterlaten...? (geen reserve tegel beschikbaar)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Is een warmhoudlade niet nog een idee om onder je combi te doen? Dat maakt het visueel wat mooier?Aldmar schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:06:
Wij zijn inmiddels ook weer een stapje verder.
Apparatuur:
Oven: Siemens HG776G1B1
Quooker Flex
Bora PUXU2
To do:
- inmeten
- definitief maken
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zie dat veel keukens tegenwoordig een kleine spatwand of geen achterwand hebben. Is dat niet behoorlijk risicovol met het oog op het bevuilen van het stucwerk?
Zelf heb ik momenteel een gewone kookplaat met een achterwand van tegeltjes, en daarop zie ik na een paar keer koken al vet/saus spetters (kan ook aan mijn beperkte kookkunsten liggen). Ik vraag me af hoe dat gaat bij keukens zonder achterwand?
Zelf heb ik momenteel een gewone kookplaat met een achterwand van tegeltjes, en daarop zie ik na een paar keer koken al vet/saus spetters (kan ook aan mijn beperkte kookkunsten liggen). Ik vraag me af hoe dat gaat bij keukens zonder achterwand?
Niet, tenzij je de wand nog beschermd met iets van een coating. Anders zal je iets van een wand, tegels etc. moeten doen.Heisenbug schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:52:
Ik zie dat veel keukens tegenwoordig een kleine spatwand of geen achterwand hebben. Is dat niet behoorlijk risicovol met het oog op het bevuilen van het stucwerk?
Er bestaat schrobvaste muurverf, in diverse kwaliteiten. Of het daadwerkelijk echt zo mooi blijft, is een punt van discussie. Ik vind een hele hoge smetplint niet mooi, maar ik heb wel een kleine genomen vanwege hygiëne en reinigbaarheid. Erboven komen bij mij toch wel gewoon tegels, omdat ik niet overtuigd ben dat die schrobvaste verf zo praktisch is en lange tijd mooi blijft.Heisenbug schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:52:
Ha,
Weet niet of dit de juiste topic is. Wij gaan onze volledige benedenverdieping verbouwen en zitten nu in dubio: laten we de keuken waar deze is, of verplaatsen we deze om te betrekken bij de woonkamer. We koken/bakken graag, wat voor ons een reden is om deze verplaatsing te overwegen. Daar tegenover staat dat we ook veel werkruimte/opbergruimte willen hebben, dat komen we nu te kort in onze kleine hoekkeuken.
We hebben 2 indelingen bedacht. Bij de 1e indeling hieronder is de keuken verplaatst. Het enige nadeel is dat je altijd door de keuken moet lopen om naar de woonkamer te gaan. De doorloop tussen het eiland en muurgedeelte is 1 meter. In de 2e tekening hebben we de keuken bij de voorkant gelaten, maar gaan we het blad spiegelen zodat deze langs de volledige raam gaat lopen.
Ben benieuwd naar jullie input en eventuele ervaringen. De tekeningen zijn nog niet af, dus er missen wat laatste meubels in. Optie 2 is per definitie een goede keuze. Optie 1 lijkt ons leuker, maar mijn zorg is dat:
1. Alles net iets te krap gaat worden. Tussen het kookeiland en de bank zit maar een meter. In optie 2 blijft het wat ruimtelijker. Je kunt meer spelen met de bank, eettafel etc.
2. Het gek is om steeds door te keuken te lopen als je binnenkomt, vooral voor visite. Vrouwlief ziet het probleem overig niet.
Weet niet of dit de juiste topic is. Wij gaan onze volledige benedenverdieping verbouwen en zitten nu in dubio: laten we de keuken waar deze is, of verplaatsen we deze om te betrekken bij de woonkamer. We koken/bakken graag, wat voor ons een reden is om deze verplaatsing te overwegen. Daar tegenover staat dat we ook veel werkruimte/opbergruimte willen hebben, dat komen we nu te kort in onze kleine hoekkeuken.
We hebben 2 indelingen bedacht. Bij de 1e indeling hieronder is de keuken verplaatst. Het enige nadeel is dat je altijd door de keuken moet lopen om naar de woonkamer te gaan. De doorloop tussen het eiland en muurgedeelte is 1 meter. In de 2e tekening hebben we de keuken bij de voorkant gelaten, maar gaan we het blad spiegelen zodat deze langs de volledige raam gaat lopen.
Ben benieuwd naar jullie input en eventuele ervaringen. De tekeningen zijn nog niet af, dus er missen wat laatste meubels in. Optie 2 is per definitie een goede keuze. Optie 1 lijkt ons leuker, maar mijn zorg is dat:
1. Alles net iets te krap gaat worden. Tussen het kookeiland en de bank zit maar een meter. In optie 2 blijft het wat ruimtelijker. Je kunt meer spelen met de bank, eettafel etc.
2. Het gek is om steeds door te keuken te lopen als je binnenkomt, vooral voor visite. Vrouwlief ziet het probleem overig niet.
![]() | ![]() |
[ Voor 12% gewijzigd door TalkingCarrot op 03-04-2025 06:58 ]
Ik zou 100% voor de tweede optie gaan: de keuken compact bij de voordeur en zoveel mogelijk leefruimte achter, maar smaken verschillen.
Waar spendeer je de meeste tijd? Is dat vooral in de keuken, gezellig met vrienden aan de bar of de keukentafel? Of is dat vooral op de bank met een biertje (en diezelfde vrienden)?
Daar waar je de meeste tijd spendeert zou ik zo groot mogelijk maken.
Binnenkomen via de keuken is niet raar hoor.
Waar spendeer je de meeste tijd? Is dat vooral in de keuken, gezellig met vrienden aan de bar of de keukentafel? Of is dat vooral op de bank met een biertje (en diezelfde vrienden)?
Daar waar je de meeste tijd spendeert zou ik zo groot mogelijk maken.
Binnenkomen via de keuken is niet raar hoor.
Met optie 1 gaat je hele ruimte waarschijnlijk als één grote keuken aanvoelen. Eethoek lijkt iets te krap om gezellig met familie/vrienden te zitten, de bank een meter van je kookeiland lijkt de zithoek naar buiten te duwen.TalkingCarrot schreef op donderdag 3 april 2025 @ 06:56:
Als het gebrek aan opbergruimte je grootste bezwaar tegen de keuken op de huidige plek is, zou je daar iets mee kunnen doen in de ruimte die in optie 2 ontstaat in het midden van de kamer. Je zou kasten kunnen plaatsen waar je nu de eethoek hebt ingetekend en de eethoek in de ruimte waar nu alleen het bureau is voorzien. Dat houdt de doorloop ook ruimtelijker en dan benut je in mijn beleving beter de extra ruimte die je met de verbouwing creëert (ervan uitgaande dat je een uitbouw maakt?).
Voor wat betreft de entree: als je toch gaat verbouwen, is het een optie om de deur naar de kamer tegenover de voordeur te plaatsen? Dat maakt de doorloop in de keuken wat rustiger voor wie in de keuken staat.
Bij elkaar ziet het er dan ongeveer zo uit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q6tAtgWfGI1LULG63TzxHHp1.jpg?f=user_large)
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1