Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-04 22:11
mitsumark schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:51:
[...]
Had je dat in de winkel/thuis ook getest met hoge kasten erbij? 2x laag op 90cm is wat anders dan 1x hoog en 1x laag op dezelfde afstand.
En wat voor apparaten komen ertussen waarbij de deurtjes de doorgang belemmeren?, vaatwasser, koelkast, oven...?
Heb je het ontwerp/plattegrond, misschien kunnen we meedenken?

Ik weet niet zeker of de muur of kastjes zelf moeten ademen ivm vochtregulatie.
Een muur is ook zelden perfect recht, dus daar zul je ook wat marge voor moeten hebben.
Ik zou die 2cm ruimte gewoon aanhouden, 90 of 92cm loopruimte maakt het verschil ook niet meer, al zou ik zelf bij 1 kant hoog liever minstens 100cm aanhouden. Maarja, wat niet gaat, dat gaat niet.
Ik had het ook liever anders gezien, maar het is werken met wat we hebben qua ruimte, de keuken komt vanuit de bouw gewoon erg smal. De opzet vanuit de bouw was 1 lange keuken van 3m60, maar daarin vonden wij niet wat we graag wilde, o.a een aparte vriezer en koelkast, de 2 in 1 units zijn voor ons te klein. We kregen het niet passend. Ons idee is de keukenkastjes van keuken kasten fabriek, en de rest ook los.
Ik heb het in de Ikea planner gegoten om zo een beeld te krijgen.
Een advies dat we kregen is om dan het kookdeel aan 1 zijde te doen, en spoel aan de andere, en geen bovenkastjes. Zo loop je elkaar niet heel snel in de weg als de een aan het koken is, en de ander de handen moet wassen oid.

1 van de opstelling bij Keukenloods was met 90CM tussen hoge kasten en een kookeiland, hier hebben we erg lang gestaan om scenario's uit te werken ;) lang elkaar heen lopen etc, en ja, het is zeker krap, maar zo past wel alles wat wij graag willen, en ik denk ook dat je er op een gegeven moment wel aan gewend raakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lga0_VPz4MeEq4Y-MAUd0Kex7oo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RchdhrsOnmCxZI7jzxw7kbmn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:27
_dizzy_ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:02:
[...]

Ik had het ook liever anders gezien, maar het is werken met wat we hebben qua ruimte, de keuken komt vanuit de bouw gewoon erg smal. De opzet vanuit de bouw was 1 lange keuken van 3m60, maar daarin vonden wij niet wat we graag wilde, o.a een aparte vriezer en koelkast, de 2 in 1 units zijn voor ons te klein. We kregen het niet passend. Ons idee is de keukenkastjes van keuken kasten fabriek, en de rest ook los.
Een advies dat we kregen is om dan het kookdeel aan 1 zijde te doen, en spoel aan de andere, en geen bovenkastjes. Zo loop je elkaar niet heel snel in de weg als de een aan het koken is, en de ander de handen moet wassen oid.

1 van de opstelling bij Keukenloods was met 90CM tussen hoge kasten en een kookeiland, hier hebben we erg lang gestaan om scenario's uit te werken ;) lang elkaar heen lopen etc, en ja, het is zeker krap, maar zo past wel alles wat wij graag willen, en ik denk ook dat je er op een gegeven moment wel aan gewend raakt.

[Afbeelding]
Ik zou de hele bovenste laag eraf halen, zodat het max 1m60 hoog, dat geeft veel ruimtelijker gevoel. Dit gaat echt enorm op je afkomen. Je hebt nu effectief een muur aan kasten op 90cm van kookeiland. Bedenk ook hoeveel kastjes je daadwerkelijk nodig hebt, dit lijkt redelijk overkill aan bergruimte en gaat ten koste van je ruimtelijk gevoel. Opstelling gootsteen helemaal aan het einde is ook niet gebruikelijk, je houdt meestal ruimte aan beide kanten. Ik zou nog eens goed nadenken over je ontwerp. Waarom doe je bijv geen L-vorm met uitloop onder je raam?

Voorstel: L-vorm onder raam door, eindigend met 1 hoge (koelkast). Dan wat extra kastjes boven aanrecht voor extra opberg.

[ Voor 9% gewijzigd door Novari131 op 03-03-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 22:56
Ik ben benieuwd naar jullie mening over een rail met spots boven een eiland. Even lang of net korter dan het eiland? Gecentreerd of niet?
Wij hadden als meerwerk het plafond lichtpunt laten verplaatsen naar de rand waar het eiland moet komen te staan en precies in het midden, dus op 60 cm van de 120 cm diepte.
Vandaag heb ik gemeten dat het lichtpunt 15 cm binnen de lengte van het eiland komt en 10 cm uit het midden. De verdeling wordt dan 70/50 met de 70 cm aan de kant van de kookplaat.
Aan de ene kant gaat het nergens over maar aan de andere kant kijken we vanuit de woonkamer naar de kopse kant ven het eiland. Je ziet dus dat de rail niet gecentreerd hangt. Heeft iemand dit ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
_dizzy_ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:02:
[...]

[Afbeelding]
Op zich vind ik het nog meevallen zonder bovenkastjes.

Toch twee alternatieven.
Optie 3 lijkt me het meest ruimtelijk, zonder dat je echt kastruimte tekort komt imo (onder de oven een vriezer, in de andere hoge kast een koelkast (eventueel met nog een vriesvak).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaefmchiQxNAkgFtiElvEkUOlos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzU9a3lenDdU2acBUZWbRuEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-04 21:11
TMasterT schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Ik ben sowieso blij met de prijs en het ontwerp. Ik deelde het hier ook vooral voor anderen om te kunnen vergelijken.

Maar ik begrijp niet wat je bedoelt. Kun je eens toelichten met een voorbeeld?
Wat snap je niet dan zal ik het toelichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
Degene die ribbel fronten hebben van rotpunkt of hacker is dat schoon te maken? Iemand ervaring hiermee en is het niet te modegevoelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:05

ThePsycho

Biertje?

josefine schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:34:
Degene die ribbel fronten hebben van rotpunkt of hacker is dat schoon te maken? Iemand ervaring hiermee en is het niet te modegevoelig?
Modegevoeligheid is wat mij betreft puur persoonlijk, als jij het mooi vind moet je het lekker doen toch?
Maar het schoonmaken is zeker waarom wij het achterwege hebben gelaten, zeker als achterwand bij de spoelbak.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
Hoi allen,

Na weken meekijken naar jullie offertes en keuzes zijn wij nu ook op zoek naar een keuken voor onze nieuwbouwwoning.
Wij hebben onze eerste offerte(I-luminate silverline) laten maken door ASWA dordrecht ,we zijn goed geholpen in de winkel maar nadat we vandaag een offerte hebben gekregen van 42k zijn we toch een beetje geschrokken.
Wat vinden jullie ervan?

Merk I-luminate

Kastenwand 365x60
Eiland 248x110
Werkblad Jetstone composiet vf6

Apparatuur

Kookplaat Siemens ex877nx68e
Combioven siemens cm978gnb1
Stoomoven siemens cm958gdd1
Koelkast siemens kifhdd0
Vriezer siemens gi22vade0
Vaatwasser sn65z802be
kraan Quooker flex combi+ cube
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYxwqXKQAHu3f4EzyUjIlzPb3Bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63QRdAOBRwANzxwv2YR3baTi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q15TlJxm3RXZCvcNi6C3FggDKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBB3DY4kITypthHJnUJlzssJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tm70Wh9h4pWaZDI2O1EMSueZpC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXq9SsnSvP2HNwjmfk2T6NgD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ggLddyPVtRNDqAxPI_uV044KXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tpQfZt2rpXZd5WtIp7KcNA2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X6GDqo7Wb3kmlRwGJc_YCfH0ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pu3jH9YPIQH63bzGfNbUdRcX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiOCz2ZvyQydybh7QyIrEimHMYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gYw8YfhhKuMi7PzNQIumqcx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ik_vbe6Jk9zIYNb7yog-5DcamNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnMkEm0W04eZp9a3CSo50O1p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6zVa-ELBL1e17aEh9xb01p9sWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igTy4IgzK4SfuIUcfCVW5Hwg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyDaLrIU6wAkYYemksfjEdZaQr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEeZARQBpGIEhSVErOs10WSC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WZ84PU5bo-XkuN2GgEWgziLyF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1mcifQAzvl9eG7pacE1LmjB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
ThePsycho schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Modegevoeligheid is wat mij betreft puur persoonlijk, als jij het mooi vind moet je het lekker doen toch?
Maar het schoonmaken is zeker waarom wij het achterwege hebben gelaten, zeker als achterwand bij de spoelbak.
Ja je kunt niet even snel met een doekje erover heen of ben ik te negatief.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMasterT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-04 18:57
josefine schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 05:36:
[...]

Wat snap je niet dan zal ik het toelichten
Nou, je gaf aan dat je de prijs van kastjes uit de offerte nogal een verschil vindt met Thuiskeukens. Maar ik herken dat niet. Als ik het vergelijk met Thuiskeukens dan kom ik bij Thuiskeukens op een totaal van 15.552 tov 16.371 in de offerte. Dat is een verschil van 819 EUR. Dat vind ik niet zo'n groot verschil en een prima prijs.

Maar het gaat uiteraard ook om de totaal prijs van de keuken. Als ik de kasten, blad en apparatuur online zou kopen (offertes opgevraagd), kwam ik uit op 34.000. Met nog montage erbij en een 6% marge en kom ik zo op die 38.300 uit. Waar ik in ieder geval tevreden mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
TMasterT schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:14:
[...]

Nou, je gaf aan dat je de prijs van kastjes uit de offerte nogal een verschil vindt met Thuiskeukens. Maar ik herken dat niet. Als ik het vergelijk met Thuiskeukens dan kom ik bij Thuiskeukens op een totaal van 15.552 tov 16.371 in de offerte. Dat is een verschil van 819 EUR. Dat vind ik niet zo'n groot verschil en een prima prijs.

Maar het gaat uiteraard ook om de totaal prijs van de keuken. Als ik de kasten, blad en apparatuur online zou kopen (offertes opgevraagd), kwam ik uit op 34.000. Met nog montage erbij en een 6% marge en kom ik zo op die 38.300 uit. Waar ik in ieder geval tevreden mee ben.
Bij wie heb je offertes opgevraagd? Wat vroegen ze precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:46
feddesman schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:18:we zijn goed geholpen in de winkel maar nadat we vandaag een offerte hebben gekregen van 42k zijn we toch een beetje geschrokken.
De ene keuken is de andere niet, maar ik heb hier keukens in een vergelijkbare opstelling voorbij zien komen die in totaliteit goedkoper waren dan alleen al de meubels bij jou. Dus of je hebt de duurste van de duurste frontjes en binnenlades etc, of het moet elders makkelijk goedkoper kunnen.
Laat deze opstelling eens doorrekenen bij een andere keukenleverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Toke_gt schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:57:
[...]

De ene keuken is de andere niet, maar ik heb hier keukens in een vergelijkbare opstelling voorbij zien komen zie in totaliteit goedkoper waren dan alleen al de meubels bij jou. Dus of je hebt de duurste van de duurste frontjes en binnenlades etc, of het moet elders makkelijk goedkoper kunnen.
Laat deze opstelling eens doorrekenen bij een andere keukenleverancier?
Volgend mij zijn het gewoon pronorm frontjes met als extra verlichte greeplijsten.
Apparatuur kan ik ook bij 1 adres voor 4500 euro minder aanschaffen.
En het vreemde is het blad had ze in de winkel al berekend en is in de offerte 50% duurder.
Van de week maar even bellen om wat zaken te verhelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suzanhe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:52
feddesman schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:18:
Hoi allen,

Na weken meekijken naar jullie offertes en keuzes zijn wij nu ook op zoek naar een keuken voor onze nieuwbouwwoning.
Wij hebben onze eerste offerte(I-luminate silverline) laten maken door ASWA dordrecht ,we zijn goed geholpen in de winkel maar nadat we vandaag een offerte hebben gekregen van 42k zijn we toch een beetje geschrokken.
Wat vinden jullie ervan?

Merk I-luminate

Kastenwand 365x60
Eiland 248x110

Apparatuur

Koelkast siemens kifhdd0
Vaatwasser sn65z802be
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben een vrij vergelijkbare keuken (iets kleiner) besteld maar vooral de kasten zijn bij jullie echt veeeele malen duurder..! Dus kan aan het merk liggen, wij hebben veel lades en hacker concept 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

josefine schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Ja je kunt niet even snel met een doekje erover heen of ben ik te negatief.....
Het ligt er wel aan hoe breed de groeven zijn, maar je zal sowieso al elke groef apart in moeten met je doekje om het echt af te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMasterT
Hoi allen,

Wat vinden jullie ervan?

Merk I-luminate

Kastenwand 365x60
Eiland 248x110

Apparatuur

Koelkast siemens kifhdd0
Vaatwasser sn65z802be
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Veel te duur inderdaad. Zie andere offertes in dit forum en bijvoorbeeld onze keuken een aantal posts terug. Meer kasten, houtfineer frontjes, meer blad, etc. En dan 4.000 goedkoper. Systemat vs Pronorm zou niet zoveel uit moeten maken.

Als je mij vraagt, snel ergens anders naar toegaan voor een andere offerte. Het zou me niet verbazen als je ergens rond de 32k gaat uitkomen voor een vergelijkbare keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-04 18:16
Hoi allen,

Wat vinden jullie ervan?

Merk I-luminate

Kastenwand 365x60
Eiland 248x110

Apparatuur

Koelkast siemens kifhdd0
Vaatwasser sn65z802be
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is op het eerste oog veel te duur. Wij hebben een vrijwel gelijke opstelling met ook alles Siemens apparatuur laten uitrekenen door aswa en kwamen op circa 24,5k uit. Uiteindelijk zijn we naar een interieurbouwer gegaan die voor 27k de keuken kon maken maar dan van betere materialen en helemaal op maat zoals wij het willen je van een front die wij mooier vonden dan wat aswa te bieden had met pronorm. Ik weet wel dat het bij pronorm erg duur kon worden als je afweek van de standaard frontjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Hoi allen,

Wat vinden jullie ervan?

Merk I-luminate

Kastenwand 365x60
Eiland 248x110

Apparatuur

Koelkast siemens kifhdd0
Vaatwasser sn65z802be
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eens met bovenstaande reacties dat het wel te duur is. Wij hebben waarschijnlijk iets te veel betaald maar met meer kasten en Fenix fronten ongeveer hetzelfde bedrag betaald. Let overigens ook goed op bij de verticale panelen bij de nis. Deze zijn nu volgens mij volledige hoogte, dit hadden wij eerst ook maar je betaalt dan gewoon voor een frontpaneel wat 50% tussen 2 kasten is gepropt.

Wij hebben dat aan laten passen naar dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAS7Mk0NmqjFeH6IYQkTYW2_i6g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uTFfMdy2c4dEOIbW4GFQ4E1V.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:25
ThePsycho schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Eens met bovenstaande reacties dat het wel te duur is. Wij hebben waarschijnlijk iets te veel betaald maar met meer kasten en Fenix fronten ongeveer hetzelfde bedrag betaald. Let overigens ook goed op bij de verticale panelen bij de nis. Deze zijn nu volgens mij volledige hoogte, dit hadden wij eerst ook maar je betaalt dan gewoon voor een frontpaneel wat 50% tussen 2 kasten is gepropt.

[Afbeelding]
Bij sommige fabrikanten kun je ook gelijk de zichtzijde van de korpus uit laten voeren in de kleur van het front. Dus dat is mogelijk nog een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 21:59
Deze week zijn ze bij ons ook begonnen met het plaatsen van de keuken. Wijzigingen en adviezen hebben we dus niet veel meer aan. Maar wellicht ter inspiratie voor anderen, voeg ik de tekeningen toch even toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4f7b0ESjTsxKyMD42rSZbf2ct8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSs2hP0XU6SDWib6qcnSOnpp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euaPAxrAcd08Ro2FSQEhdAAtMoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/690XrkrvHXnnr5MJFuJNcScO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkNXPR08xd3ZalV4u7CU9YcYo54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADXmEEeVXKfAOHS70TzeBErw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on4WwqTaqVNSd21bwUWbS4K9GYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pxhx35v73IJcEk8dsnez6nw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdVhWEE0Jt7ty-AOK8aF_od-y1E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FvaNRQ43Ctg7G6iKCa6b7fCw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvGDCjfxN7iJkZV-GhcY8IhjGhA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/otZD36UtHM16LIBaT2Txqdt1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2a2hqNVko1Q6km01cnCim2ZrfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jF9gQkIQQ1GxPFJPnqsnPAzW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JplvNiXs5db-PVJBbKYJD3Ten7g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aUzomRAc9zlKHPeM2l2y7N7u.jpg?f=user_large

Uiteindelijk zijn we net iets onder de 19.000 euro uitgekomen, inclusief installatie.

En door de laagste prijsgarantie van Hornbach ook nog bijna 1.000 euro kunnen besparen op de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hoe gaan jullie keukenleveranciers om met een naad tussen 2 (keramische) keukenbladen? Deze is bij ons niet afgekit, net zoals de rand tussen het blad en de muur. Ik ben wel benieuwd of dit 'normaal' is? Mogelijk heeft het i.v.m. vuil allebei voors en tegens.

[ Voor 3% gewijzigd door Vendetta_X op 05-03-2025 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josefine
TMasterT schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:25:
[...]

Ik denk dat je de 35% korting niet goed gezien heb. Neem bv de VGH6022101 in pg7. Die is bij Thuiskeukens 1065, tegen 969 (1491 - 35%) in de offerte. Lijkt me toch een mooie prijs.
Onjuist je rekent niet met korting die je kunt krjigen, scheelt precies 13,33.

Ik kom online op 5750 voor het blad
Apparatuur 10800
Kasten 13478 (jou prijs genomen minus de 13,33)
1700 montage erbij

Kom ik op 31998

Jij betaalt 38300. Verschil is ruim 6300 en dat vind ik teveel. Kun je een hele leuke set zonnepanelen voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mitsumark schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:52:
[...]

Op zich vind ik het nog meevallen zonder bovenkastjes.

Toch twee alternatieven.
Optie 3 lijkt me het meest ruimtelijk, zonder dat je echt kastruimte tekort komt imo (onder de oven een vriezer, in de andere hoge kast een koelkast (eventueel met nog een vriesvak).
[Afbeelding]
optie 3 is wat ik heb gedaan en dat werkt goed in de praktijk :)
zie ToolkiT in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

[ Voor 7% gewijzigd door ToolkiT op 05-03-2025 16:57 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:35
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door UltraInstinct op 06-03-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMasterT
josefine schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Onjuist je rekent niet met korting die je kunt krjigen, scheelt precies 13,33.

Ik kom online op 5750 voor het blad
Apparatuur 10800
Kasten 13478 (jou prijs genomen minus de 13,33)
1700 montage erbij

Kom ik op 31998

Jij betaalt 38300. Verschil is ruim 6300 en dat vind ik teveel. Kun je een hele leuke set zonnepanelen voor kopen.
Ik had inderdaad in de post over de losse kast bij Thuiskeukens de korting vergeten. Maar bij mijn totaal vergelijking had ik dat wel gedaan. Dus de kastjes komen daar wel uit op 15.552 (niet de 13.478 die jij hierboven gebruikte). Ik kwam destijds uit op:
  • apparatuur 11.750 bij Veldkamp
  • kasten 15.552 bij Thuiskeukens
  • blad 6.270 bij 123Werkbladen
  • montage 2.000 ingeschat op basis van het forum
Totaal 35.572.

Maar blijkbaar is niet iedere offerte van Veldkamp of 123Werkbladen even scherp.

Maar ik ben echt wel tevreden hoor, maar het had zeker nog goedkoper kunnen zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door TMasterT op 05-03-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
ThePsycho schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]
Inmiddels een 2e offerte binnen in exact dezelfde opstelling en apparatuur .Alleen nu van de Siematic slx maar onder aan de streep hetzelfde bedrag 42k. Verschilt het veel in kwaliteit tussen pronorm en siematic? Of is het voornamelijk de naam?
Siematic heeft wel duidelijk meer keuzemogelijkheden qua indeling binnenzijde deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
TMasterT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:45:
[...]

Ik had inderdaad in de post over de losse kast bij Thuiskeukens de korting vergeten. Maar bij mijn totaal vergelijking had ik dat wel gedaan. Dus de kastjes komen daar wel uit op 15.552 (niet de 13.478 die jij hierboven gebruikte). Ik kwam destijds uit op:
  • apparatuur 11.750 bij Veldkamp
  • kasten 15.552 bij Thuiskeukens
  • blad 6.270 bij 123Werkbladen
  • montage 2.000 ingeschat op basis van het forum
Totaal 35.572.

Maar blijkbaar is niet iedere offerte van Veldkamp of 123Werkbladen even scherp.

Maar ik ben echt wel tevreden hoor, maar het had zeker nog goedkoper kunnen zijn.
Ik snap je hoor. Is geen kritiek. En ik heb niet onderhandeld, jij ongetwijfeld wel. M.a.w. het verschil is waarschijnlijk groter. Ieder zijn ding, ik vind duizenden euro’s besparen gewoon belangrijker dan jij dat vindt. Prima. Ik snap jou ook, alles bij 1 partij doen is natuurlijk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-04 21:15
feddesman schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:44:
[...]
Verschilt het veel in kwaliteit tussen pronorm en siematic? Of is het voornamelijk de naam?
Voor zelfde geld zou ik voor Siematic gaan.. zie ook OP met kwaliteit niveaus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
Kapitein Merijn schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:16:
[...]

Maar natuurlijk! De marges op apparatuur zijn namelijk veeeelll hoger dan de marges op werkbladen :+
Je zei eerder dat je offerte van de keukenboer moest vergelijken met internet prijzen. Dan is de marge laag. Ook de marge op een werkblad is te checken door een offerte aan te vragen. Waarom dan deze reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-04 18:21
MikaX schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:24:
[...]

Mijn eerste ingeving is dat je wel heel veel vrienden moet hebben met 16 zitplaatsen om te kunnen eten.
Of heel veel kinderen. Al kunnen er maar weer 3 mensen op de bank zitten om tv te kijken.
Ik vind al die stoelen vooral 'uit balans'.

Verder zou ik aan de lange kant van de 2 krukken de kastjes laten doorlopen tot de grond. Ziet er iets strakker uit.
Je hebt nu lades aan de kopse kant? Ik zou overwegen gewoon aan elke lange kant een kastje met intern lades te doen, zodat ook de zijkant door kan lopen tot de grond. En aan de kookkant misschien zelfs gewoon 2 smalle lades, zodat de lijnen doorlopen met de andere lades die nu ingetekend zijn.
Ik denk dat in deze situatie die lades aan de kopse kant ontzettend praktisch zijn. Een binnenlade voor het gewone bestek en ruimte voor borden evt. kopjes e.d. Erg handig als je de vaatwasser gaat uitruimen. Ook handig als je juist aan tafel wil eten. Ik denk dan ook dat de keukenadviseur daarover heeft nagedacht. Natuurlijk heb je bij de la onder de inductieplaat ook een binnelade nodig voor je kookgerei en een binnenlade voor je kruiden. Functie is in mijn opinie belangrijker als esthiek. Zou het eiland 90 graden gedraaid staan dan zou het naar mijn mening inderdaad anders zijn, omdat je dan ook direct toegang hebt tot de laden, maar in dit geval dus niet.

Wel zou ik het persoonlijk mooi vinden op de kastjes tegen de wand in een houtlook uit te voeren. Krijg je iets meer het gevoel van meubel in plaats van keuken. En misschien zou ik het middelste kastje weglaten en daar een regaal of glazen plankjes plaatsen waar je nog een leuk plantje of iets dergelijks kan zetten. Met mooie verlichting. Inderdaad iets minder strak maar wel huiselijk. Die plank met bijv. ledverlichting kan natuurlijk ook maar het is toch wel handig om bij de kraan ook enkele kastjes te hebben, te veel lopen moet je naar mijn mening proberen te voorkomen. Het blad vind ik inderdaad iets te dik. En als het even kan zou ik voor een xxl vaatwasser gaan. Dat blad in de vaste wand kan ook wat dunner. Ik vond de combinatie bij een ander forumlid, dik en dun blad, best wel mooi. Maar belangrijker in dit geval is dat je cm wint, waarmee je met de juiste plint en de juiste hoogte van het kastje die vaatwasser kwijt kan.

In zo'n grote keuken zou ik een Quooker verwachten. Het is dan de vraag op er plaats is voor die afvalbak in dat keukenkastje onder de gootsteen. Maar misschien is het een bewuste keuze maar het is handig als daar vooraf over is nagedacht. Evt. zou het kastje naast de spoelbak daarvoor kunnen gebruiken. En misschien zou ik dan dat kastje en de vaatwasser omwisselen. Als je kookt is het erg handig om snel iets weg te kunnen gooien. Een vaatwasser zit ook vaak aan de rechterkant omdat de meeste mensen rechts zijn. Lijkt mij in jullie situatie ook makkenlijk bij het uitruimen. Je pannen zullen onder je inductiekooplaat staan. Je hebt vrijere loopruimte en een vieze pan zet je vaak eerst even op het aanrecht of de gootsteen en dan pas in de afwasmachine. Eigenlijk wil je ook niet je vaatwasser direct naast je koelkast hebben als dat niet hoeft. (Als de vaatwasser open staat blokeert dat je loop, als ik bijv. gesneden groente pak uit de koelkast wil ik dan wil ik de verpakking meteen kunnen weg gooien)

Omdat dit eiland echt zweeft in de ruimte is het misschien leuk om iets met ledverlichting rondom te doen. Lijkt mij een mooi gezicht als je aan de eetafel zit. Wel verlichting die je kan dimmen!

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-04 23:56
Voor de mensen die een railsysteem voor verlichting voor hun keuken hebben genomen.
Hoe worden deze aan het plafond gemonteerd? Hebben deze ook een centraaldoos/bevestiging en zo ja, hoe groot is die?

Krijg de vraag vanuit de aannemer of we liever een pijpje uit het plafond willen ivm. het railsysteem of een 80x80 centraaldoos (standaard) dit omdat een centraaldoos mogelijk in het zicht blijft bij een rails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:08
Ik heb een rail gehad in mijn vorige keuken en ga dit in mijn nieuwe keuken weer doen.
Als je vanuit de centraaldoos moet aftappen zal je altijd een gootje zien, tenzij je rail over de centraaldoos kan lopen. Voor de rail die ik had kan je middenvoeding of eindvoeding nemen. De middenvoeding kan dan op elke plek van de rail erin gezet worden door je rail in te zagen op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
wokkelz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:23:
Ik heb een rail gehad in mijn vorige keuken en ga dit in mijn nieuwe keuken weer doen.
Als je vanuit de centraaldoos moet aftappen zal je altijd een gootje zien, tenzij je rail over de centraaldoos kan lopen. Voor de rail die ik had kan je middenvoeding of eindvoeding nemen. De middenvoeding kan dan op elke plek van de rail erin gezet worden door je rail in te zagen op die plek.
Die was van railspot.nl toch? Daar zit ik ook naar te kijken.
Maar dan lijkt het me wenselijker om de centraaldoos af te werken en alleen een pijpje uit het plafond te laten komen voor monteren rail. Dan valt de rail mooi over dit pijpje heen en zie je uiteindelijk straks niks meer van de centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:08
Sincere1983 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:31:
[...]

Maar dan lijkt het me wenselijker om de centraaldoos af te werken en alleen een pijpje uit het plafond te laten komen voor monteren rail. Dan valt de rail mooi over dit pijpje heen en zie je uiteindelijk straks niks meer van de centraaldoos.
Ja klopt, van railspot inderdaad.
Philips hue gu10 spots erin. Mooiste is een voeding vanuit de muur of idd precies in lijn van je rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:45
Sincere1983 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:18:
Voor de mensen die een railsysteem voor verlichting voor hun keuken hebben genomen.
Hoe worden deze aan het plafond gemonteerd? Hebben deze ook een centraaldoos/bevestiging en zo ja, hoe groot is die?

Krijg de vraag vanuit de aannemer of we liever een pijpje uit het plafond willen ivm. het railsysteem of een 80x80 centraaldoos (standaard) dit omdat een centraaldoos mogelijk in het zicht blijft bij een rails.
Wij hebben de rail precies over de centraaldoos lopen met een midden voeding en dan zo’n kapje erover. Railspot voert voor de centraaldoos een afdekkap met gat zodat je het mooi kan afdekken als het over de centraaldoos loopt.

De rail zelf zit met schroeven in het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 22:56

Als jouw aannemer een pijpje aanbiedt is het verstandig om na te gaan hoe exact de positie ervan uitkomt.
Maandag stelde ik een vraag over een probleem met onze kookeilandrailsysteemplafondaansluiting.
Bij ons kwam die niet goed uit in de kanaalplaat, de uitvoerder laat nu alsnog een sleuf(je) frezen van de centraaldoos naar de afgesproken plek en de stukadoor moet de boel dichtsmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Is het normaal dat een keuken leverancier geen offerte met prijzen wilt geven? Dus bijvoorbeeld dat de prijzen van de kastjes, inbouwapparatuur etc staat aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
UltraInstinct schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:06:
Is het normaal dat een keuken leverancier geen offerte met prijzen wilt geven? Dus bijvoorbeeld dat de prijzen van de kastjes, inbouwapparatuur etc staat aangegeven?
ik vind van niet, maar je leest het hier wel veel. voornamelijk bij keukenzaken die onderdeel zijn van de Mandemakers groep en waar je goed moet onderhandelen voor een eerlijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Frieda schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:08:
[...]

ik vind van niet, maar je leest het hier wel veel. voornamelijk bij keukenzaken die onderdeel zijn van de Mandemakers groep en waar je goed moet onderhandelen voor een eerlijke prijs.
Ze geven aan het niet te willen geven omdat er dan een grote kans is dat ik ergens anders ga waar ik een betere deal kan krijgen terwijl ze wel alles hebben lopen ontwerpen.

Totale prijs 13.750 euro. Ze gaven aan 1.350 euro is monteren dan = 12.400 euro. Ik heb alle inbouw apparatuur online opgezocht, voornamelijk bij Keukenloods en ik kom uit op 3.917 . 12.400 euro - 3.917 = 8.483 voor de kastjes, kraan, werkblad + dikke winst? Of denk ik te eentonig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macrony599
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04 23:35
Hier een èchte lurker, maar ben nu wel benieuwd naar jullie reactie.... heb een offerte voor een keuken. We hebben de offerte binnen: nolte kasten, een keramisch werkblad en rvs achterwanden. Alles is exclusief apparatuur, dit hebben we nl net allemaal al vervangen. Bij de welbekende ketens kregen we een offerte van €13.500 en dachten ze totaal niet mee. Nu een offerte bij een andere zaak gekregen van €9.500. Wat denken jullie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vKf6A4y3lH6-NSQTN2-gc08Hrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXUvBkaEo04DPTlxS3BQHVsK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDO_YOscwZTsqWu1_Vq7LzaA_FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWFhoZbQLIwPUt4j2JNDFXQt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Ik vind het niet normaal, maar het is behoorlijk gangbaar. Heeft volgens mij te maken met het feit dat veel keukenleveranciers werken met concepten die ze grootschalig inkopen. Zouden ze offerte uitsplitsen dan maak je het makkelijker voor klanten om te shoppen (kasten wel, apparatuur zelf, werkblad elders) maar daarmee verliezen zij op de ingekochte totaalpakketten (en bijhorende korting/commissie).
En wat verder nog speelt: ze willen ook voorkomen dat ze worden uitgespeeld tegen de concurrent. Met een gedetailleerde offerte geven ze de concurrentie informatie over marges die ze pakken. Vinden ze nooit leuk.

Moet je daar dan maar mee akkoord gaan? Nee hoor. Je kunt bij elke keukenleverancier aangeven dat je alleen de kasten wilt, of alleen de vaatwasser en inductiekookplaat als apparatuur. Ze verkopen liever iets dan helemaal niets. Maar ze proberen natuurlijk wel om je de hele keuken (of badkamer, daarvoor geldt hetzelfde) te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
macrony599 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:20:
Hier een èchte lurker, maar ben nu wel benieuwd naar jullie reactie.... heb een offerte voor een keuken. We hebben de offerte binnen: nolte kasten, een keramisch werkblad en rvs achterwanden. Alles is exclusief apparatuur, dit hebben we nl net allemaal al vervangen. Bij de welbekende ketens kregen we een offerte van €13.500 en dachten ze totaal niet mee. Nu een offerte bij een andere zaak gekregen van €9.500. Wat denken jullie?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me ok voor deze keuken ex apparatuur? Maak eventueel een herberekeningmet info die je online kunt vinden, maar het komt op mij niet extreem over. Wel even checken waar de verschillen in zitten, want het is bijna eenderde goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Ik loop daar ook tegen aan. We zouden een offertte krijgen, prettig gesprek gehad maar in de "offertte" staat zelfs geen prijsindicatie vermeld. Wel hebben een 3d-tekening gekregen, de voorwaarden e.d. maar verder niks. Moeten we eerst op gesprek komen zodat de verkoper het voorstel kan presenteren. Dit is bij Superkeukens. Vijf jaar geleden kregen we keurig meteen een offertte.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
vraagje: hoe ziet bij jullie de verlichting onder bovenkasten eruit? is dat ingefreesd in een soort tweede afdekplaat onder de kast? of zit dat gewoon in het onderkastje zelf?

ik kreeg een vaag verhaal over kasten inkorten vanwege verlichting en ik snap het niet zo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-04 16:56
Blurk62 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Als jouw aannemer een pijpje aanbiedt is het verstandig om na te gaan hoe exact de positie ervan uitkomt.
Maandag stelde ik een vraag over een probleem met onze kookeilandrailsysteemplafondaansluiting.
Bij ons kwam die niet goed uit in de kanaalplaat, de uitvoerder laat nu alsnog een sleuf(je) frezen van de centraaldoos naar de afgesproken plek en de stukadoor moet de boel dichtsmeren.
Wij kwamen er bij oplevering achter dat de kanalen voor de afzuigkap maar liefst 10cm naar achteren zitten. Dat was achteraf niet meer aan te passen, dus de kap hangt iets naar achteren tov de kookplaat. Kan niet veel kwaad, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:23

In principe kun je overal in je rail beginnen,het begin, einde of tussen elke koppeling. Dus als je een pijpje aan t begin neemt ziet t beste uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:54
TMasterT schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:32:
Het ontwerp wat we hadden hebben we grotendeels gelijk gehouden zoals in mijn eerdere post:

https://gathering.tweaker...message/81297072#81297072

Uiteindelijk toch wel voor een wat expressiever blad gegaan: Neolith Amazonico. Dus komen we uit op:

Apparatuur
Kookplaat met afzuiging - Bora X Pure - PUXU2R
Bakoven met magnetron - Siemens IQ700 - CM978GNB1
Bakoven met stoom - Siemens IQ700 - CS958GDD1
Koelkast - Siemens IQ500 - KI81RSDD0
Vriezer - Siemens IQ500 - GI81NSCE0
Vaatwasser - Siemens IQ500 - SN85E803BE
Kraan - Quooker Combi - 22XBLK en zeeppomje
Composiet spoelbak zwart.

Werkblad
Neolith Amazonico, opgedikt 6cm. Op het eiland, nis en achterwand van de nis.

Kasten eiland
Hacker Systemat
AV 1000 zandgrijs
Korpus lichtgrijs
Plint 10cm, grafiet

Kasten wand
Hacker Systemat
AV 6088 eiken elegant fineer
Korpus fijn eiken natuur
Plint 10cm, grafiet

Na het opvragen van 3 offertes uiteindelijk gekozen voor de eerste winkel. De prijs was goed en we zijn daar echt heel fijn geholpen.

Totaal prijs kwam uit op 38.300 waar ik we tevreden mee waren, en dus de keuken besteld. We zijn er heel blij mee. Nu nog wachten tot de verbouwing en plaatsing van de keuken eind dit jaar.

***members only***
Ik ben wel benieuwd welke winkels je bent geweest. We zijn in de markt voor een soortgelijke keuken, maar dan tegen wat lager budget (ook 1 hoge kast minder en wat korter eiland). Wat voor mij uitspringt zijn de hoge kosten voor de werkbladen (na korting). Ik heb voor iets kleinere maten los offertes opgevraagd bij werkblad leveranciers en dat is ongeveer de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 10:23

Rincewind

Take me in your arms tonight

WAF1 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:27:
[...]

Ik loop daar ook tegen aan. We zouden een offertte krijgen, prettig gesprek gehad maar in de "offertte" staat zelfs geen prijsindicatie vermeld. Wel hebben een 3d-tekening gekregen, de voorwaarden e.d. maar verder niks. Moeten we eerst op gesprek komen zodat de verkoper het voorstel kan presenteren. Dit is bij Superkeukens. Vijf jaar geleden kregen we keurig meteen een offertte.
Hm. Goed om te lezen want wij hebben net bij Superkeukens een soortgelijke ervaring. Prettig 2e gesprek en alles doorgesproken qua opstelling etc. We zouden een offerte krijgen in de mail want we waren er nog na sluitingstijd en de verkoper had geen tijd om een schets uit te werken. Dus paar dagen later een mail met daarin de schetsen/3D tekeningen maar geen offerte... Bij DB Keukens in Utrecht al na 1 gesprek gelijk een 3D ontwerp en een offerte dus het kan wel anders.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMasterT
Hertog_Martin schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Ik ben wel benieuwd welke winkels je bent geweest. We zijn in de markt voor een soortgelijke keuken, maar dan tegen wat lager budget (ook 1 hoge kast minder en wat korter eiland). Wat voor mij uitspringt zijn de hoge kosten voor de werkbladen (na korting). Ik heb voor iets kleinere maten los offertes opgevraagd bij werkblad leveranciers en dat is ongeveer de helft.
Eerst zijn we bij Altis in Oss geweest, omdat we daar een goede ervaring hadden van een paar jaar geleden (uiteindelijk ging toen de verbouwing en keuken niet door). Daar een ontwerp en voorstel laten maken. En vervolgens zijn we bij de volgende winkels geweest en daar dezelfde keuken laten tekenen:
  • Sijben Eindhoven. Slecht geholpen hier. Uiteindelijk ook geen offerte meegekregen, maar wel een prijs die veel te hoog was. Verkoper leek helemaal niet geïnteresseerd om een keuken te verkopen. Ook niet verder onderhandeld over de prijs. Slecht gevoel bij en zonde van onze tijd.
  • Keukenloods Eindhoven. Prima geholpen. Verkoper was nog wel erg junior en ik had het gevoel dat ik er meer van af wist dan hijzelf. Wel uiteindelijk een prima prijs na onderhandelen. Het viel me op dat hier nog behoorlijk wat ruimte in zat ten opzichte van de eerste offerte (-15%).
  • Terug bij Altis Oss. Hele fijne winkel. Echt een familie bedrijf. Verkoper gaf heel goed advies, was open, en liet ons alle ruimte om keuzes te maken en na te denken. Vanaf het eerste gesprek / tekening meteen een detailofferte meegekregen. We mochten daar steeds over nadenken. Ze staan achter hun aanbieding en motiveren ook om andere offertes op te vragen en dan met hun te bespreken. Uiteindelijk hier de keuken gekocht
Ik heb veel aan het advies gehad wat ik veel in het forum voorbij zie komen: Opvragen online offertes voor kasten, apparatuur en werkbladen. Tel er montage kosten bij op, en nog wat extra marge voor het gemak van 1 partij. En dan vervolgens gaat het om de totaal prijs. En uiteindelijk ook kiezen voor een partij waar je een goed gevoel bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-04 14:53
Sincere1983 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:31:
[...]
Wij hebben dat gevraagd aan de stukadoor, maar die gaf aan dat dat niet zou kunnen/ wenselijk was. Boven die centraaldoos komen alle draden samen die ook richting de muren gaan, daar zou je bij moeten kunnen indien nodig. Als dat met een buisje is kan dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Rincewind schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:27:
[...]

Hm. Goed om te lezen want wij hebben net bij Superkeukens een soortgelijke ervaring. Prettig 2e gesprek en alles doorgesproken qua opstelling etc. We zouden een offerte krijgen in de mail want we waren er nog na sluitingstijd en de verkoper had geen tijd om een schets uit te werken. Dus paar dagen later een mail met daarin de schetsen/3D tekeningen maar geen offerte... Bij DB Keukens in Utrecht al na 1 gesprek gelijk een 3D ontwerp en een offerte dus het kan wel anders.
Hoe kan je iets kopen zonder offerte? Ik wil toch weten wat ik krijg en de prijzen ervan... ik ben nieuw mbt keuken dus ik ben wel heel erg verbaasd. Andere kant als ik kijk wat sommigen hier betalen dan ben ik wel blij met 14.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postbode55
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-04 15:27
Ook wij hebben wat tekeningen laten maken voor een keuken in ons nog te bouwen huis. We zijn benieuwd naar jullie ideeën en tips. Ik wil graag een wastafel in de wand maar voor mijn vrouw is dat een no go. Daarnaast zijn we het niet eens over aan welke kant van het eiland we de kookplaat en kraan willen. Koken met je rug naar de tuin of met je rug naar de kamer? Wat zouden jullie doen?
De kamer is eigenlijk 10 meter lang maar dat wilde de keukenboer niet intekenen:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trqJFUS8xBYDO_GXhrAl_PsBIUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xY0hmpng5jA9aMVN2QWpgKxi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JycU-_dTP9UjCy2Bwn-RbifnmA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T48DJxKy72tgjhBnZi9oN0ao.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-ldKud2ZM775TpWfB9XYRCJOWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q8Fz0b8tzL5gYmYZzFK6DCqD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51
Weet iemand of er nog meer aanbieders/fabrikanten zijn van een dergelijke hoekkast
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XjazIcF.jpeg?
Source: https://www.loberon.nl/Me...t-Orlevine-24059-4-1.html

Tot nu toe zie ik ze alleen als ~80-90cm. 130cm vind ik misschien ook wel een interessant optie! (hoewel zo'n grote deur die open zwenkt wellicht weer niet zo handig is... :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Postbode55 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:57:
Daarnaast zijn we het niet eens over aan welke kant van het eiland we de kookplaat en kraan willen. Koken met je rug naar de tuin of met je rug naar de kamer? Wat zouden jullie doen?
Ik zou echt liever met mijn rug naar de tuin staan. Dan heb je contact met de woonkamer (kinderen, gasten, huisdieren) en in de winter sta je rond etenstijd toch veelal in een donkere tuin of naar je spiegelbeeld te kijken. Ik zie dat je ook een barretje hebt en dat lijkt me dan weer leuk om ook naar buiten te kunnen kijken. Dus ik zou huidige opstelling spiegelen. (Spoelbak aan tuinzijde is ook handig als je buiten bent en handen wilt wassen of glas wilt omspoelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ook wij hebben wat tekeningen laten maken voor een keuken in ons nog te bouwen huis. We zijn benieuwd naar jullie ideeën en tips. Ik wil graag een wastafel in de wand maar voor mijn vrouw is dat een no go. Daarnaast zijn we het niet eens over aan welke kant van het eiland we de kookplaat en kraan willen. Koken met je rug naar de tuin of met je rug naar de kamer? Wat zouden jullie doen?
De kamer is eigenlijk 10 meter lang maar dat wilde de keukenboer niet intekenen:)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Besef je goed dat je in die bovenste kasten alleen komt met een trappetje. Dat is dus leuke extra bergruimte, maar daar moet je niets willen zetten dat je vaker dan 2 keer per jaar.nodig hebt.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-04 18:16

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien ga je het echt niet winnen van je vrouw maar ik ben ook van mening dat alleen werkblad op het eiland niet ideaal is. Als je alleen een eiland hebt zonder een extra bladdeel bij de kastenwand, kan het eiland snel vol komen te staan. Je eiland dient dan niet alleen als werkblad, maar ook als een plek voor spullen zoals keukengerei, boodschappen, vaat of apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:39

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De echt hoge kasten lijkt me inderdaad voor slow moving stock zeg maar, want daar kom je niet bij.

Het eiland zit een sociale spil moeten zijn, dus dat je daar dingen doet als koken en spoelen klinkt logisch.

Ik zou zelf de kookplaat alleen niet dicht langs de rand willen, want je laat geheid dingen vallen, of je krijgt vetspatten op de vloer. Ook kan het onveilige situaties opleveren als je een krappe of drukke doorgang hebt en uitstekende steelpannen. Dat is iets ter overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
curkey schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:35:
[...]
De echt hoge kasten lijkt me inderdaad voor slow moving stock zeg maar, want daar kom je niet bij.
Daar hebben ze iets voor uitgevonden en dat heet een trap. Hoe erg is het nu helemaal om een trapje te pakken als je een pak nieuwe sponsjes nodig hebt, of een grotere vaas voor je bloemen?
Overigens ook een mooie plek om drie dagen noodpakket op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-04 06:15
Yesiladam schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:49:
iemand ervaring met het kopen en montage van keuken en keukenblad bij 2 verschillende partijen? wij hebben de kasten en apparatuur gekocht bij een keukenboer en een kwartsiet blad gekocht bij een natuursteenzagerij.

hoor graag jullie ervaring.
Zeker. Als je een hoek hebt zullen ze moeten inmeten en ben je even keukenloos. Is het een veel simpelere situatie bijvoorbeeld kookeiland, dan hoeven ze niet in te meten en kun je gelijk aan de slag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• el flaco
Toke_gt schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:54:
[...]

Daar hebben ze iets voor uitgevonden en dat heet een trap. Hoe erg is het nu helemaal om een trapje te pakken als je een pak nieuwe sponsjes nodig hebt, of een grotere vaas voor je bloemen?
Overigens ook een mooie plek om drie dagen noodpakket op te slaan.
Ik vind opzetkasten ideaal, daar zet je idd spullen in die je niet elke dag nodig hebt. Ik vind het juist mooi, kasten tot aan het plafond drie meter hoog. En de poffertjespan, de vazen, schalen, kwakbierglazen en wat dies meer zij kunnen mooi boven staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar laat je je koffiezetapparaat? En je waterkoker? En waar laat je je vuilnisbakken?

Allemaal dingen om goed over na te denken als je alleen een eiland hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkvdMeijden
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-03 04:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou het spoelen verder van de kookplaat doen dan kun je ook samen koken. En de plek omdraaien zodat je contact hebt met je geliefden. Verder zou ik niet zo laag een oven doen als ik kleine kinderen zou hebben. Is ook voor jezelf niet praktisch. Ovens zien er echt uit als design. Dus niet druk maken om symmetrie. Verder mooie keuken mooi blad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Postbode55 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:57: Ik wil graag een wastafel in de wand maar voor mijn vrouw is dat een no go.
Nog even hierover: ik weet niet waarom zij dat een no go vindt, maar als dat is vanwege de behoefte aan een ononderbroken kastenwand is een kast met pocketdeuren misschien een oplossing voor jullie discussie. Is ook handig om apparaten in weg te werken en andere dingen die je wel bij de hand wilt hebben maar niet altijd op het eiland en ook niet permanent in het zicht. (Eventueel met spoelbak)
Check bijvoorbeeld deze post van paar jaar terug (gaat om linkerkast op overzichtsfoto, geopend getoond op foto eronder)
Huisje1 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

[ Voor 14% gewijzigd door Toke_gt op 08-03-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Frieda schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:00:
vraagje: hoe ziet bij jullie de verlichting onder bovenkasten eruit? is dat ingefreesd in een soort tweede afdekplaat onder de kast? of zit dat gewoon in het onderkastje zelf?

ik kreeg een vaag verhaal over kasten inkorten vanwege verlichting en ik snap het niet zo :?
even mezelf quoten-- heeft iemand een foto van hoe hun kastverlichting onder de bovenkastjes verwerkt zit? krijg je dan inderdaad een extra afdekplaat onder je kastjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Frieda schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:45:
[...]

even mezelf quoten-- heeft iemand een foto van hoe hun kastverlichting onder de bovenkastjes verwerkt zit? krijg je dan inderdaad een extra afdekplaat onder je kastjes?
Dat kan, maar hoeft niet. Je hebt ook heel platte verlichting die je onder je kastjes aanbrengt of in het hoekje van kast naar muur. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/541a29v8YhBcBX4conjx8hkteHY=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ZnrgWL8frMamSniOshF6LRX2.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A03vVDjfhAvk9pWtffNDSB6k_gM=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/TIdd2TO2LXt7P2IDMaAbfuMh.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWFWhNwnS2MzIPVohaQMqZU556c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iigiLK9SklRok21uY6P6nVW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yourideboer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-04 09:20
Sinds de aankoop van mijn eerste appartement ben ik op zoek naar een keuken. Ik wil een degelijke keuken, maar omdat dit mijn eerste woning is en ik hier naar verwachting niet langer dan zes jaar zal blijven, twijfel ik of het verstandig is om een duurdere keuken te nemen. Ik wil een goede balans tussen prijs en kwaliteit, zonder onnodig veel uit te geven aan iets wat ik later mogelijk niet meeneem.

Na eerdere offertes bij KeukenLoods heb ik nu ook een offerte ontvangen bij SuperKeukens voor een Schüller-keuken:

Details Schüller keuken (SuperKeukens):
  • Rechte opstelling (3,20 meter breed)
  • Zandgrijze kleur
  • Kunststof werkblad met lichte betonlook
  • Inclusief bovenkasten
  • Inclusief spoelbak en montage
  • Exclusief apparatuur en kraan (zelf bestellen via 123apparatuur.nl)
Prijs SuperKeukens:
  • Keuken inclusief montage: installatie van de keukenkasten, het werkblad, de spoelbak, de kraan en de los bestelde apparatuur (€6.100, exclusief apparatuur en kraan)
  • Apparatuur en kraan (Siemens en Caressi via 123apparatuur.nl): €2.700
Apparatuur en kraan:
  • Siemens inductiekookplaat EU63KBEB5D (60 cm)
  • Siemens combi oven met magnetron HM736G1B1
  • Siemens wandafzuigkap LC85KDK60 (80 cm)
  • Siemens volledig geïntegreerde vaatwasser SN63HX01CN
  • Caressi keukenmengkraan CA1114IU ECO DPSA
Totale kosten: €8.800

Ter vergelijking eerdere offertes:
  • KeukenLoods (Nobilia): €8.000 inclusief montage en apparatuur (Siemens)
  • Zelf samengesteld (Keukenkastenfabriek): €7.595 - €8.095 exclusief montage
Ik begrijp dat Schüller qua kwaliteit hoger ligt dan Nobilia, waardoor het prijsverschil gerechtvaardigd kan zijn.

Mijn vragen aan jullie:
  • Is €8.800 een redelijke prijs voor deze Schüller keuken inclusief montage en apparatuur?
  • Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare keuken voor een betere prijs?
  • Zijn er nog andere punten waarop ik eventueel kan besparen, zonder aan kwaliteit in te leveren?
Bijgevoegd zijn foto's van het keukenontwerp, de plattegrond en de apparatuur-offerte van 123apparatuur.nl voor extra context.

Alle tips, ervaringen en adviezen zijn enorm welkom!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uvh5HsZ0swOxwpoUCYvTbcQUpQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfkAHTwttHMGzVFiwNL9YbYE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9783NP8oqMQ6-DdHGwrnOlqHFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIvjmF0RaJagQc36YVBa6S5p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DHSYOcKMTt4a2QraRJdB5XChao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdCVvgpodesuxC6vyyhWAPXr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Yourideboer op 08-03-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Dat kan, maar hoeft niet. Je hebt ook heel platte verlichting die je onder je kastjes aanbrengt of in het hoekje van kast naar muur. Zoiets:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
ah zo, dankjewel. jaa die had de keukenman ook laten zien, maar geïntegreerd vind ik persoonlijk wel veel mooier. alleen dat verhaal van kastjes inkorten begrijp ik nog niet helemaal, je kunt toch ook die onderplaat net zo diep maken als het kastdeurtje? dan ben je er toch ook? of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-04 21:52
Ik heb even zitten zoeken door de reacties maar kan er niet echt iets over vinden, is er iemand die (uiteindelijk) voor een messing Patina spoelbak is gegaan en daar iets aan ervaring over kan delen? We twijfelen heel erg vinden het heel mooi maar zijn bang voor de bewerkelijkheid. het is tenslotte een spoelbak dus er gaat regelmatig zooi in die schijnbaar (volgens Google) niet goed voor je patina laag is elke zo veel tijd met bijenwas insmeren ga ik sowieso vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
Yourideboer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:40:
Sinds de aankoop van mijn eerste appartement ben ik op zoek naar een keuken. Ik wil een degelijke keuken, maar omdat dit mijn eerste woning is en ik hier naar verwachting niet langer dan zes jaar zal blijven, twijfel ik of het verstandig is om een duurdere keuken te nemen. Ik wil een goede balans tussen prijs en kwaliteit, zonder onnodig veel uit te geven aan iets wat ik later mogelijk niet meeneem.

Na eerdere offertes bij KeukenLoods heb ik nu ook een offerte ontvangen bij SuperKeukens voor een Schüller-keuken:

Details Schüller keuken (SuperKeukens):
  • Rechte opstelling (3,20 meter breed)
  • Zandgrijze kleur
  • Kunststof werkblad met lichte betonlook
  • Inclusief bovenkasten
  • Inclusief spoelbak en montage
  • Exclusief apparatuur en kraan (zelf bestellen via 123apparatuur.nl)
Prijs SuperKeukens:
  • Keuken inclusief montage: installatie van de keukenkasten, het werkblad, de spoelbak, de kraan en de los bestelde apparatuur (€6.100, exclusief apparatuur en kraan)
  • Apparatuur en kraan (Siemens en Caressi via 123apparatuur.nl): €2.700
Apparatuur en kraan:
  • Siemens inductiekookplaat EU63KBEB5D (60 cm)
  • Siemens combi oven met magnetron HM736G1B1
  • Siemens wandafzuigkap LC85KDK60 (80 cm)
  • Siemens volledig geïntegreerde vaatwasser SN63HX01CN
  • Caressi keukenmengkraan CA1114IU ECO DPSA
Totale kosten: €8.800

Ter vergelijking eerdere offertes:
  • KeukenLoods (Nobilia): €8.000 inclusief montage en apparatuur (Siemens)
  • Zelf samengesteld (Keukenkastenfabriek): €7.595 - €8.095 exclusief montage
Ik begrijp dat Schüller qua kwaliteit hoger ligt dan Nobilia, waardoor het prijsverschil gerechtvaardigd kan zijn.

Mijn vragen aan jullie:
  • Is €8.800 een redelijke prijs voor deze Schüller keuken inclusief montage en apparatuur?
  • Zijn er nog andere punten waarop ik eventueel kan besparen, zonder aan kwaliteit in te leveren?
Bijgevoegd zijn foto's van het keukenontwerp, de plattegrond en de apparatuur-offerte van 123apparatuur.nl voor extra context.

Alle tips, ervaringen en adviezen zijn enorm welkom!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Keukendepot vraagt minder voor nobilia hun prijzen staan op hun site. Nobilia is een prima merk heb een nobilia keuken gehad echt prima voor dat geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Frieda schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:49:
[...]

ah zo, dankjewel. jaa die had de keukenman ook laten zien, maar geïntegreerd vind ik persoonlijk wel veel mooier. alleen dat verhaal van kastjes inkorten begrijp ik nog niet helemaal, je kunt toch ook die onderplaat net zo diep maken als het kastdeurtje? dan ben je er toch ook? of denk ik nu te simpel?
Vind ik ook mooier, maar dacht dat je een alternatief zocht voor een plaat onder het kastje.
Wat bedoel je met kastjes inkorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Yourideboer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:40:
Sinds de aankoop van mijn eerste appartement ben ik op zoek naar een keuken. Ik wil een degelijke keuken, maar omdat dit mijn eerste woning is en ik hier naar verwachting niet langer dan zes jaar zal blijven, twijfel ik of het verstandig is om een duurdere keuken te nemen.
Kijk vooral ook naar de prijsklasse van je appartement. Als dat in algemene zin een appartement voor starters is, dan ga je bij verkoop de meerprijs van een iets duurdere keuken er niet uit halen; je kopers zien waarschijnlijk het verschil niet en zelf merk je dat ook niet. Het verschil zal eerder zitten in keuze voor maten, kleuren en accessoires. Staar je daar dus niet blind op.
Ik heb met verschillende keukens ervaring en vijf jaar om pragmatische redenen gekozen voor een nobiliakeuken voor de kasten en deel van apparatuur. Die is nu nog steeds tiptop in orde, helemaal niks mis mee en zou zo doorverkocht kunnen worden. Zie opmerking hierboven dat het verschil niet zozeer in de kwaliteit maar in de keuzes zit.
Kijk ter vergelijking misschien nog even bij keukenzaken die nobilia in standaardopstellingen verkopen. Een rechte keuken zoals bij jou zie ik wel terug op de site van bijvoorbeeld iKook voor een wat lagere prijs met een vrijwel gelijke indeling. Kun je altijd nog kiezen voor andere, luxere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Even terugkomend op mijn eerdere bericht.

Ik heb een offerte aangevraagd met een gespecificeerde prijs per onderdeel. De keukenverkoper gaf echter aan dat ze hier niet aan doen en alleen een totaalprijs hanteren. Vervolgens vroeg ik om een offerte zonder prijs per onderdeel, maar wél met details over de materialen, zoals het merk van de kastjes en het type werkblad (bijvoorbeeld composiet of iets anders). De verkoper vond het vreemd dat ik hiernaar vroeg en gaf aan dat hij pas een offerte kon opstellen als ik de keuken daadwerkelijk zou kopen.

Uiteindelijk moest ik een aanbetaling van €2.000 doen en kreeg ik pas daarna een offerte om te ondertekenen. Is dit gangbaar bij andere keukenleveranciers? Ik wist bijvoorbeeld niet dat het werkblad van kunststof zou zijn en dat de kastjes van het merk Nobilia zijn.

Ik wil dus uiteindelijk bij andere leveranciers kijken wat zij vragen voor iets soortgelijks. Dit is toch normaal om te doen? Ik snap wel dat ze heel vaag willen zijn zodat ik niet ga vergelijken, maar voelt toch wel krom..

[ Voor 12% gewijzigd door UltraInstinct op 08-03-2025 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
UltraInstinct schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:27:
Even terugkomend op mijn eerdere bericht.

Ik heb een offerte aangevraagd met een gespecificeerde prijs per onderdeel. De keukenverkoper gaf echter aan dat ze hier niet aan doen en alleen een totaalprijs hanteren. Vervolgens vroeg ik om een offerte zonder prijs per onderdeel, maar wél met details over de materialen, zoals het merk van de kastjes en het type werkblad (bijvoorbeeld composiet of iets anders). De verkoper vond het vreemd dat ik hiernaar vroeg en gaf aan dat hij pas een offerte kon opstellen als ik de keuken daadwerkelijk zou kopen.
Dit is best gebruikelijk. Veel keukenzaken specificeren hun offertes helemaal niet. Natuurlijk hoor je wel het merk/type van de keukenkastjes, apparaten en werkblad te horen te krijgen. Dat je geen prijzen en nummers van keukenkastjes krijgt is op zich niet vreemd. Bij een auto staat ook geen prijs per onderdeel.
Uiteindelijk moest ik een aanbetaling van €2.000 doen en kreeg ik pas daarna een offerte om te ondertekenen. Is dit gangbaar bij andere keukenleveranciers? Ik wist bijvoorbeeld niet dat het werkblad van kunststof zou zijn en dat de kastjes van het merk Nobilia zijn.
Gewoon omdraaien en weglopen. Een aanbetaling voordat je weet wat je koopt? Nooit.
Ik wil dus uiteindelijk bij andere leveranciers kijken wat zij vragen voor iets soortgelijks. Dit is toch normaal om te doen? Ik snap wel dat ze heel vaag willen zijn zodat ik niet ga vergelijken, maar voelt toch wel krom..
Vergelijken moet gewoon mogen, maar daarvoor heb je toch geen prijzen per onderdeel nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
UltraInstinct schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:27:
maar wél met details over de materialen, zoals het merk van de kastjes en het type werkblad (bijvoorbeeld composiet of iets anders). De verkoper vond het vreemd dat ik hiernaar vroeg en gaf aan dat hij pas een offerte kon opstellen als ik de keuken daadwerkelijk zou kopen.
Dit vind ik best gek. Alleen een offerte als je de keuken koopt? Dus je kunt geen nee zeggen tegen de offerte? Verder vind ik dat je wel moet weten welk type werkblad je koopt. Kunststof of composiet maakt nogal een verschil, ook in prijs. Het merk vind ik dan iets minder relevant, ik zou eerder kijken naar gebruikte materialen.
Ja, op basis van type, materialen en totaalprijs kun je een vergelijking maken. Met een partij die daar niet transparant over is, zou ik geen zaken willen doen. Je moet binnen hun aanbod wel een passende keuze kunnen maken en dat kan zo niet. Ter vergelijking met de aankoop van een auto: je hoeft geen prijsopgave voor de airbags en ruitenwissers, maar je wilt wel weten welke banden eronder zitten en of de bekleding van leer of stof is. Daar hangen prijskaartjes aan en dat is met een keuken precies zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yourta
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 21:35
Allereerst wil ik vermelden dat ik enorm veel aan dit topic heb gehad en hier al veel ideeën heb kunnen opdoen, dank daarvoor iedereen!

Samen met mijn vriendin zijn we afgelopen twee weken heel druk bezig geweest met onderzoek doen naar keukens, vergelijken, ontwerpen etc. Nu zijn wij er wel over wat min of meer het definitieve ontwerp moet worden. Wij zijn bij Ikea, Reddy Keukens, I-Kook en Nolte Keukens Rotterdam geweest. Ikea en I-Kook vallen af hebben, we investeren liever wat meer en laten montage ook graag door een gekozen keukenwinkel uitvoeren.

Wij zijn heel enthousiast van het Nolte Artline stripe wood crema design geworden (https://noltekeukens.nl/w...ne-546-stripe-wood-crema/). Samen met magnolia white wordt dit dan ook onze combinatie. Voor nu staan eigenlijk Reddy Keukens en Nolte Keukens Rotterdam nog open voor ons. Onderstaande schets, offerte en uitvoering is van Nolte Keukens Rotterdam. Hier hebben wij een erg positief gevoel bij, zeker omdat er een onderscheid in de offerte is gemaakt en deze verkoper fijn meedacht bij het ontwerpen. Ik heb een Atag HG9572MDA (https://www.atag.nl/collectie/producten/000000000000725402) voor een goede prijs kunnen overnemen van iemand, die nemen wij dus mee. Voor onderstaande offerte hebben wij gekozen voor midden segment Etna apparatuur en een Quooker Combi+. Hiermee komen wij uit op €22.000 inclusief montage. De verkoper gaf aan dat als wij voor Bosch/Siemens apparatuur gaan, hij dit hopelijk voor ergens rond de €25.000 kon regelen voor ons. Hier zijn wij dan nog over aan het nadenken of wij het dat extra geld waard vinden. Bij Reddy Keukens zaten we voor ongeveer hetzelfde design, met Bosch apparatuur op circa €29.000 inclusief montage.

Aanstaande maandag hebben wij nog een gesprek staan bij KeukenWarenhuis in Dordrecht en zijn van plan om onderstaand design mee te nemen en te kijken op wat voor prijzen zij terecht komen.

Wij hebben het idee dat we een keuken van dit formaat, met Nolte kasten, middensegment apparatuur inclusief montage, voor niet veel goedkoper dan €20.000 gaan vinden. Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn met een soortgelijke keuken en Nolte kasten, die een heel ander bedrag hebben betaald. Sorry voor de foto's, ik heb nog niets digitaal gekregen bij deze keukenzaak. Mocht er iemand ook nog tips hebben voor de indeling qua apparatuur, dan hoor ik dat ook heel graag. Ons hoofd loopt nogal over van alle informatie en bezoekjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz11Oy9NB0xKybFWhMdWX4f9GnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDpnENOk04EDFFH3o37j55FK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNjvmILumSKZ_vY01C58xKmKIkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tzdQvI93ZKdLRVwQJnV4YJhR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9lz7VpT_8vFtrDDObP8DUmAqjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inxIWZp0Pt9H9vH62CGlUZEO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Yourta op 08-03-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Vind ik ook mooier, maar dacht dat je een alternatief zocht voor een plaat onder het kastje.
Wat bedoel je met kastjes inkorten?
nou, de keukenman zei, dat als je geïntegreerde verlichting wil in de onderkant van je kastjes, dat dan de bovenkastjes in lengte ingekort moesten worden omdat anders het deurtje niet meer past. hij liet het zien en als je dan een deurtje opendoet, zie je dus 2 planken bovenop elkaar, de onderkant van het kastje en daaronder nog een onderplaat.

dat leek me vreemd om dat zo te doen, eerlijk gezegd. dit betreft een Beda keuken, misschien kunnen die niet anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
Blihi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:34:
[...]

Dit is best gebruikelijk. Veel keukenzaken specificeren hun offertes helemaal niet. Natuurlijk hoor je wel het merk/type van de keukenkastjes, apparaten en werkblad te horen te krijgen. Dat je geen prijzen en nummers van keukenkastjes krijgt is op zich niet vreemd. Bij een auto staat ook geen prijs per onderdeel.

[...]

Gewoon omdraaien en weglopen. Een aanbetaling voordat je weet wat je koopt? Nooit.

[...]

Vergelijken moet gewoon mogen, maar daarvoor heb je toch geen prijzen per onderdeel nodig?
Ik ben normaal met alles gewend dat er prijzen staat per onderdeel dat je koopt. Blijkbaar is dat met keukens anders en dat is geen probleem. Nu wil ik wel zien wat ik exact krijg zodat ik toch met andere keukenleveranciers kan vergelijken. Wellicht kan ik elders voor dezelfde prijs een composiet werkblad krijgen ipv kunststof of een beter model inbouwapparatuur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Frieda schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:19:
[...]

nou, de keukenman zei, dat als je geïntegreerde verlichting wil in de onderkant van je kastjes, dat dan de bovenkastjes in lengte ingekort moesten worden omdat anders het deurtje niet meer past. hij liet het zien en als je dan een deurtje opendoet, zie je dus 2 planken bovenop elkaar, de onderkant van het kastje en daaronder nog een onderplaat.

dat leek me vreemd om dat zo te doen, eerlijk gezegd. dit betreft een Beda keuken, misschien kunnen die niet anders?
Ah, op zo’n manier. Ik zou het gek vinden dat ze dan het hele kastje inkorten, immers, aan de zijkant zie je dan alsnog een naadje. Er kan ook een extra plank onderin worden gemaakt, ter afdekking van de uitsparing voor de verlichting. Is per saldo hetzelfde (je verliest evenveel ruimte), maar ziet er aan buitenkant wel mooier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:04
UltraInstinct schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:07:
[...]

Ik ben normaal met alles gewend dat er prijzen staat per onderdeel dat je koopt. Blijkbaar is dat met keukens anders en dat is geen probleem. Nu wil ik wel zien wat ik exact krijg zodat ik toch met andere keukenleveranciers kan vergelijken. Wellicht kan ik elders voor dezelfde prijs een composiet werkblad krijgen ipv kunststof of een beter model inbouwapparatuur etc.
Je hebt niet getekend voor de offerte hoop ik?

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Kapitein Merijn schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:14:
[...]

Je hebt niet getekend voor de offerte hoop ik?
Nee, ik heb de offerte voor me nu en een aanbetalingsfactuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:15:
[...]

Nee, ik heb de offerte voor me nu en een aanbetalingsfactuur.
heb je wel aanbetaald? dan heb je denk ik ook automatisch gekocht, zou de kleine lettertjes nog eens doornemen. wat een bizarre praktijken, welke keukenzaak betreft dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:11:
[...]

Ah, op zo’n manier. Ik zou het gek vinden dat ze dan het hele kastje inkorten, immers, aan de zijkant zie je dan alsnog een naadje. Er kan ook een extra plank onderin worden gemaakt, ter afdekking van de uitsparing voor de verlichting. Is per saldo hetzelfde (je verliest evenveel ruimte), maar ziet er aan buitenkant wel mooier uit.
ja dat vind ik dus ook raar. ik zou dat zelf gewoon in een onderplaat verwerkt willen hebben. maar blijkbaar kan dat niet, iig bij deze keuken niet. jammer, maar weer verder kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Frieda schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:14:
[...]

heb je wel aanbetaald? dan heb je denk ik ook automatisch gekocht, zou de kleine lettertjes nog eens doornemen. wat een bizarre praktijken, welke keukenzaak betreft dit?
Ik heb niets betaald en niets getekend, maar ik heb nu wel een orderbevestiging in mijn mailbox die ik moet ondertekenen. Toen ik om een offerte vroeg, kreeg ik te horen dat ze ‘daar niet aan doen’.

Mijn nieuwbouwappartement is pas in 2027 klaar, maar ze vragen nu al om een aanbetaling van €2000. Is dit normaal? Als ze binnen twee jaar failliet gaan, ben ik dat geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Frieda schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:15:
[...]

ja dat vind ik dus ook raar. ik zou dat zelf gewoon in een onderplaat verwerkt willen hebben. maar blijkbaar kan dat niet, iig bij deze keuken niet. jammer, maar weer verder kijken!
Of je bestelt wat legplanken bij en laat het na plaatsing door iemand anders maken? Is niet zo ingewikkeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
UltraInstinct schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:21:
[...]

Ik heb niets betaald en niets getekend, maar ik heb nu wel een orderbevestiging in mijn mailbox die ik moet ondertekenen. Toen ik om een offerte vroeg, kreeg ik te horen dat ze ‘daar niet aan doen’.

Mijn nieuwbouwappartement is pas in 2027 klaar, maar ze vragen nu al om een aanbetaling van €2000. Is dit normaal? Als ze binnen twee jaar failliet gaan, ben ik dat geld kwijt.
Ik zou dat niet doen. Gewoon wachten met bestellen tot in ieder geval de bouw al begonnen is. En ondertussen ook bij anderen kijken. Zulke agressieve verkooptechnieken moet je niet belonen.
Die orderbevestiging zit erbij omdat ze je handtekening en bevestiging nodig hebben, maar ‘nee dank u’ is hier ook een antwoord.

Voor je appartement heb je waarschijnlijk op korte termijn een technische tekening nodig waarop staat aangegeven wat waar moet komen? En is dit dan de projectleverancier?

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 08-03-2025 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Of je bestelt wat legplanken bij en laat het na plaatsing door iemand anders maken? Is niet zo ingewikkeld?
nou ja, dat kan altijd nog, maar ik hoopte eigenlijk dat het voor dat geld gewoon zou kunnen worden gedaan. zelfs de ikea heeft mooiere oplossingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
UltraInstinct schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:21:
[...]

Noem de naam van het bedrijf eens.
1e indruk, heel ver van wegblijven en op naar een toko die wel gewoon een offerte meegeeft. Op zijn minst met de specificaties en eindprijs maar het loefst zelfs met deelprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Toke_gt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:31:
[...]

Ik zou dat niet doen. Gewoon wachten met bestellen tot in ieder geval de bouw al begonnen is. En ondertussen ook bij anderen kijken. Zulke agressieve verkooptechnieken moet je niet belonen.
Die orderbevestiging zit erbij omdat ze je handtekening en bevestiging nodig hebben, maar ‘nee dank u’ is hier ook een antwoord.

Voor je appartement heb je waarschijnlijk op korte termijn een technische tekening nodig waarop staat aangegeven wat waar moet komen? En is dit dan de projectleverancier?
Normaal zou ik afwachten, maar over twee maanden moet ik de tekeningen al aanleveren bij de aannemer. En nee dit is niet de projectleverancier. Daar ga ik ook naartoe.

[ Voor 4% gewijzigd door UltraInstinct op 08-03-2025 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
UltraInstinct schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:37:
[...]

Normaal zou ik afwachten, maar over twee maanden moet ik de tekeningen al aanleveren bij de aannemer.
Maar dat is alleen de tekening. Als je de indeling van de keuken weet, kun je online voor +-150 euro een technische tekening laten maken. En heb je daarna twee jaar de tijd om een keuken uit te zoeken. Is ook handig met oog op apparatuur die over twee jaar echt weer verder is ontwikkeld dan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Toke_gt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:40:
[...]

Maar dat is alleen de tekening. Als je de indeling van de keuken weet, kun je online voor +-150 euro een technische tekening laten maken. En heb je daarna twee jaar de tijd om een keuken uit te zoeken. Is ook handig met oog op apparatuur die over twee jaar echt weer verder is ontwikkeld dan nu.
Dankjewel voor de tip, ik wist niet dat ik online een technische tekening van mijn keuken kon laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
UltraInstinct schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Hoe kan je iets kopen zonder offerte? Ik wil toch weten wat ik krijg en de prijzen ervan... ik ben nieuw mbt keuken dus ik ben wel heel erg verbaasd. Andere kant als ik kijk wat sommigen hier betalen dan ben ik wel blij met 14.000
We werden weer uitgenodigd om naar de winkel te komen zodat hij de keuken kon presenteren. Maar dit was niet wat ik van een offerte verwacht. Wat we kregen was alleen een sfeerinpressie. Geen enkele maat stond op papier. Dit was inderdaad helemaal geen offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
WAF1 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:40:
[...]

We werden weer uitgenodigd om naar de winkel te komen zodat hij de keuken kon presenteren. Maar dit was niet wat ik van een offerte verwacht. Wat we kregen was alleen een sfeerinpressie. Geen enkele maat stond op papier. Dit was inderdaad helemaal geen offerte.
Wat nu? Ze willen dus geen offerte geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
UltraInstinct schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:42:
[...]

Dankjewel voor de tip, ik wist niet dat ik online een technische tekening van mijn keuken kon laten maken.
Het bouwbedrijf bood het bij ons aan voor 225 of 275 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el flaco
Novari131 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 02:00:
[...]

Het bouwbedrijf bood het bij ons aan voor 225 of 275 euro
Online is het goedkoper gewoon even googlen. En het geeft is mijn ervaring (twee keer gedaan) ook rust. Je kunt leidingwerk ook nog achteraf doen maar heeft vaak niet de voorkeur bij klussers. Immers vloerverwarming en de isolatie in de vloer zorgen ervoor dat er risico’s zijn. Leidingvrije zone is dan aan te raden. Maar het is gewoon fijner als het al gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
UltraInstinct schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:07:
[...]

Dat zeker, maar daarvoor heb je de prijs per kastje of per oven toch niet nodig?

Tenzij je de keukenkastjes op verschillende plaatsen wilt halen en de apparatuur en het werkblad ook. De meeste keukenzaken willen dat niet, want dat leidt tot gezeur bij garantievraagstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Maar dat is bizar. De maten moeten op papier staan, evenals de specificaties van de producten. Waar teken je anders voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Vraagje over heetwaterkranen: de bekende Grohe en Quooker ken ik uiteraard, maar ik zie ook beduidend goedkopere alternatieven zoals Howat. Behalve de inhoud van het reservoir zie ik als leek niet waarom het verschil 600-700 euro is. Zit dit daadwerkelijk in kwaliteit, duurzaamheid, zuinigheid Etc? Of betaal je dit vooral voor de naam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curkey
[...]
Gewoon wegwezen. Het is jouw geld, en als hij dat niet wil, prima toch?

Ik ben in mijn zoektocht bij tig winkels geweest, en uiteindelijk heb ik bij vijf bedrijven tekeningen laten maken.

Eén winkel gaf alleen een totaalprijs en reageerde nergens meer op toen ik vroeg om wat wijzigingen en om specificatie van de spullen. Die viel snel af.

De andere gaven altijd een stukslijst op wat er besteld zou eorden, met een subtotaal. De uiteindelijke partij (een timmerbedtijf) was nog het meest transparant, die elk van de apparaten een prijs gaf.

Niemand van die laatste drie kandidaten schoof mij een formulier voor om te ondertejenen. Wel werd ik eens gebeld of gemaild na zoveel tijd. Ik heb er van juli tot november over gedaan om tot mijn finale beslissing te komen. Er zijn denk ik maar weinig verkopers die zo lang willen wachten :)

Wst misschien wel heeft geholpen is dat ik vrij snrl in het eerdte gesprek eerlijk heb uiteengezet wat mijn plan van aanpak was: ik zei gelijk dat ik niet snel iets móet hebben, en dat ik niet gediend was van DMG-achtige verkooptechnieken (zoals gelijk iets tekenen).

Ik vind het echt prima als men geld aan mij wil verdienen, mits binnen redelijke grenzen en met redelijke voorwaarden. Ik wilde de tijd nemen en ik zei dat ik ook met andere partijen sprak. De beste zou winnen. Verkopers die achter hun product staan, zouden deze hints prima moeten snappen.

Dwingende verkopers die 'alleen nog tot deze zondag' toch zeker 40% korting konden geven omdat de huiskat jarig was... tja, als je niet een paar weken kunt wachten op €30k dan ga ik wel bij de buren winkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curkey
mrwolf schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:23:
Vraagje over heetwaterkranen: de bekende Grohe en Quooker ken ik uiteraard, maar ik zie ook beduidend goedkopere alternatieven zoals Howat. Behalve de inhoud van het reservoir zie ik als leek niet waarom het verschil 600-700 euro is. Zit dit daadwerkelijk in kwaliteit, duurzaamheid, zuinigheid Etc? Of betaal je dit vooral voor de naam?
Quooker is een van de weinige/enige die het water onder druk houdt, waardoor de temperatuur echt 100°C is als het uit de kraan komt. De goedkopere hebben doorgaans minder garantie en minder service op onderdelen na zoveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-04 21:15
mrwolf schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:23:
Let ook op filter prijs en frequentie. Hier scoort Quooker vrij goed op
Pagina: 1 ... 504 ... 511 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1