Deze SMEG afzuigkap is van een ander tijdperk dan de geteste in de CB, en je generaliseert wel heel erg gemakkelijk door te zeggen dat SMEG kwalitatief "meh" is.

Maar dat terzijde. Voor de SMEG heb ik ook 2 Siemens / Bosch afzuigkappen in gebruik gehad. Ze deden hun werk, maar het was ook daar echt niet dat de kookervaring beter was, en al helemaal niet stiller.
Jij gelooft zelf gewoon niet in het downdraft systeem, je wil er niet aan, dat is duidelijk. Dat is prima natuurlijk. Maar stellen dat het systeem inferieur is dat is veel te gemakkelijk. Er zijn meerdere factoren van invloed op het resultaat, bij de ene factor is de traditionele afzuigkap in het voordeel, bij de andere het downdraft systeem. En natuurlijk zijn er van beide varianten gewoon betere en mindere implementaties.
Naar mijn smaak neem je verder de cijfers in de CB tests echt veel te serieus / absoluut. Ik heb vorig jaar weer een tijdje een abonnement genomen op de CB, o.a. voor keukenapparatuur. Dat viel me ontzettend tegen.
Ik vind hun tests echt onder de maat, zowel de verantwoording, de testmethodiek als de uitsplitsing van de resultaten in verschillende onderdelen. Uitgebreidere vergelijkingstabellen op allerlei eigenschappen en feitelijke meetresultaten in relevante eenheden zoals je die vroeger wel tegen kwam zijn ver te zoeken. Een paar cijfers, een werkelijk minieme verantwoording van die cijfers en wat wollige tekst, daar moet je het mee doen.
Saillant detail is dat ik voor de grap nog eens het CB testresultaat van de Bora S-Pure opzocht en daar viel het volgende te lezen:
Het 'downdraft'-afzuigsysteem van deze inductiekookplaat doet zijn werk uitstekend. Hij krijgt een perfecte 10 voor de opname van vetspatten. In de recirculatiestand vermindert hij kookluchtjes bovengemiddeld goed en in de afvoerstand neemt hij heel veel vocht uit de lucht op.
Een "perfecte 10" dus voor de werking van de afzuiging! Dat nemen wij uiteraard niet serieus. Ik vind het goed werken, maar perfect is het zeker niet. En jij natuurlijk ook niet, aangezien je vindt dat downdraft afzuigsystemen inferieur zijn.
Boter bij de vis, dit is wat die consumentenbond test van een kookplaat (S-Pure) voorstelt, zie afbeelding. Een paar cijfers (met minieme verantwoording) en een paar alinea's wollige tekst, meer is het m.i. niet.
Ik nodig mensen uit om zelf te oordelen over deze test.
Een storende, aantoonbare fout in de conclusie onderaan al te bespeuren: "
Als je met 4 pannen tegelijk kookt, lukt het de kookplaat niet om aan alle kookzones vol vermogen te
leveren." zo beweert de CB. Dit is pertinent onjuist. Als je deze kookplaat 3-fase aansluit, 4 pannen water plaatst en op max vermogen verwarmt dan trekt hij gewoon het volledige vermogen, dit valt met een slimme / realtime meter eenvoudig te constateren.
Een tweede, niet minder storende fout is daar ook te zien: het VETfilter is absoluut
niet moeilijk uit te nemen, want dat is de cilinder die je er samen met het roostertje in 1 handbeweging uit tilt en in de vaatwasser plaatst. Het GEURfilter (koolstof filter) is wel lastiger te verwijderen want die zit "opgerold" in het apparaat en dan moet je het eerste stukje inderdaad even pielen om het los te krijgen. Maar dit is volgens mij ook weer niet een "enorm gedoe" zoals in de tekst staat, als je dat ding a) hoogstens 1 of 2x per jaar hoeft te verwisselen en b) er hoogstens een minuut mee bezig bent. Maar goed, de CB kan 1 minuut werk natuurlijk een "enorm gedoe" vinden, I'll give them that.
Best knap, dat 2 van de 3 benoemde nadelen in de conclusie aantoonbaar incorrect zijn en de 3e conclusie niet verder komt dan een wollige "flink wat herrie", een bewoording waar je zowel in absolute als relatieve zin heel weinig mee kan.
PS als je de conclusies bij een Siemens downdraft kookplaat ziet dan lijkt de tekst wel ge-copy/paste, ook daar zou je niet alle kookzones op vol vermogen kunnen gebruiken en ook daar is er te weinig plaats op de kookplaat, en ook daar doet het downdraft systeem het erg goed, zo goed dat ook deze een "perfecte 10" krijgt voor het "opnemen van vetspatten".
[
Voor 26% gewijzigd door
Cap op 27-12-2024 00:06
]