Mijn eega en ik zijn al een tijdje bezig om een keuken uit te zoeken voor ons pas aangekochte huis. We zijn zeker bij zo'n 20 zaken gaan kijken en hebben uiteindelijk bij vijf winkels één of meer schetsen laten maken. Het was met name moeilijk voor ons om te bedenken wat we precies wilden en wat er in de ruimte zou gaan passen.
Zeker als je nog niet goed scherp hebt wat je zoekt, is het wat mij betreft aan te raden wat tijd te spenderen met een paar partijen. We hebben de diverse goede ideeën samengevoegd tot één ontwerp.
De ruimte
Hier een grove plattegrond van Funda. Het keukengedeelte is in blauw gemarkeerd, maar het is één doorlopende ruimte.
De ruimte waar de keuken moet komen kent een paar belangrijke aandachtspunten. Ook voor de keuken zelf hebben we eisen:
- De ruimte is 24 m2 met aan de raamkant een zitgedeelte waar we de eettafel willen plaatsen. Een kleine bar aan een schiereiland heeft onze voorkeur, zodat je daar knus kunt zitten.
- De buitendeur staat fout ingetekend, want deze opent naar buiten toe.
- De ruimte loopt taps, dus je moet goed de doorgang in de gaten houden.
- De toegangsdeur de keuken in is tevens de toegang naar de woonkamer. Er is dus géén andere deur de woonkamer in, dus doorgang is een belangrijk beslissingspunt.
- De muur aan die kant willen we gebruiken voor de hoge kasten. Aan die kant zijn geen ramen, dus de hoek moet goed verlicht kunnen worden.
- De keuken wordt greeploos.
- We willen een hoekje reserveren voor de espressomachine en bonenmaler.
- We willen een XL formaat koel/vries, die qua liters overeenkomt met die we nu hebben in ons oude huis (280 / 90 liter).
- Een vaatwasser, bij voorkeur een XL-formaat voor net iets meer hoogte.
- Een stoomoven van 60 cm hoog.
- Een Quooker Flex Pro3 heetwaterkraan.
- Een inductiekookplaat met afzuiging.
- Voldoende werkbladruimte, ook rondom de spoelbak en kookplaat.
- De vloer wordt licht eikenkleurig keramisch parket
Onze geplande schets
Vanuit de diverse offertes zijn we zo op deze schets uitgekomen:
Een schiereiland van 100 cm breed, met een bar van 140 cm aan één kant. Aan de fornuiskant hebben we uittreklades met o.a. bestek en kruiden (2 x 80, 1 x 40).
De buik van de U-vorm bestaat uit twee Le Mans kasten (50 cm) in de hoeken en in het midden een spoelkast met Quooker-kraan (80 cm).
De wandkasten bevatten in de hoek een XL koel-vriescombinatie van 71 cm breed. Ernaast een hoge kast (60 cm) met onderin de vaatwasser en erboven de stoomoven. Boven de oven is een kast met legplanken. Ernaast is ene onderkast met laden (30 cm).
Bovenin hebben we een drietal lage klepkasten de hoek uitlopen. Dit om een mooie horizontale lijn te creëren, afgesloten met een legplank welke zo ergens boven het eiland ophoudt. Onder de klepkasten en de legplank komen LED-strips om het werkblad te verlichten.
Hoe het eruit ziet
De renders komen uit verschillende offertes, maar het idee moge duidelijk zijn.
De corpus willen we in het donkergroen uitvoeren (bij voorkeur Fenix Velvet Green) met een licht werkblad. Eén van de gegadigden is een timmerbedrijf die maatwerk kan leveren. Qua apparatuur en materiaal lijkt die de beste papieren te hebben. De andere is een keukenboer in de buurt (niet DMG).
De keukenboer levert een Punto 2815 Zera MA keuken (volgens mij is dat een Rotpunkt 2815 Zerox MA), met 19mm spaanplaat fronten en een matte lak dat lijkt op Fenix, maar het niet is. De offerte met 0750 Fenix fronten was zo'n €3000 duurder... Het werkblad is Kemie Nuvoloso Beige composiet 20mm.
Het timmerbedrijf levert een maatwerk keuken, waarbij ze alles in huis maken. Deze keuken wordt geconstrueerd met watervaste MDF en is wél voorzien van 0750 Fenix materiaal. Het werkblad is Grillo Fossil Nacre polished.
Item | Keukenboer | Timmerbedrijf |
Koel/vriescombi | Siemens IQ500 KB96NSDD0 70cm | Bosch KBN96SFE0 70 cm |
Vaatwasser | Siemens IQ300 SN63E803BE | Bosch XL SBV6ZB803E |
Stoomoven | Siemens IQ700 HS936GAB1 | Bosch HSG936AB1 |
Kookplaat | Bora M-Pure (PURMU) | Bosch PXX890D51E |
Heetwaterkraan | Quooker Flex Pro3 RVS | Quooker Flex Pro3 RVS |
De keukenboer gaf alleen een all-in prijs voor de hele keuken, maar het timmerbedrijf gaf een subtotaal op de apparatuur (€ 8000). Volgens mij ziet dat er vrij netjes uit.
Qua totaalprijs komen we inclusief apparatuur en montage uit op rond de €28k, plus of min wat dingetjes.
Mijn vragen:
- Is de prijs conform het gebodene?
- Nog ideeën wat ik qua lay-out kan doen, of zie je iets geks?
- Wat jullie de indruk van de twee offertes? Prijs en prestatie?
- Zijn er betere suggesties qua apparatuur? Met name de kookplaat?
- Is er nog een goede reden om géén Fenix fronten te nemen?
- Keukenboer of maatwerk?{/li]