Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leskuh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-04 11:40
Ik lees nu al een tijd mee in het forum en ben uitgekomen bij een offerte met onderstaande apparatuur, wat denken jullie hier van? Aangezien het een open keuken is heb ik bij alle apparatuur op het geluid gelet. Ik twijfel nog een beetje over de kookplaat met afzuiging, zoek dus vooral eentje die niet klinkt als een vliegtuig en waarvan de afzuiging naar buiten kan, iemand nog een vergelijkbaar alternatief? Mag ook een ander merk zijn.

Siemens iQ300 Vaatwasser - HM736G1B1 (niet te vinden op de website van Siemens)
Siemens iQ700 Oven met magnetron - HM736G1B1
Siemens iQ500 Inbouw koelkast met vriesvak - KI42LSDD1
Siemens iQ700 Inductiekookplaat met afzuiging - EX877NX68E

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 06:54
Hier hebben we de afgelopen week weer wat meters gemaakt met het hoge deel van onze zelfbouwkeuken. De kasten zijn geplaatst, de apparatuur is ingebouwd en we hebben een verfje uitgekozen en geprobeerd op een van de zijkanten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt4SLE38uUZPMojujXwT4x2MmYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Y229uGTl8gUVMrQA8sSrYjX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZsPRfjymA_it39HQajy6yN5774=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1midvtRptY9OgDAu5mw3rN1.jpg?f=fotoalbum_large

Van links naar rechts:

Een hoge ladenkast met Blum Legrabox lades en daarboven een open nis.
Daarnaast de kast met Neff N90 stoomoven met daaronder ruimte waar eveneens Blum Legrabox lades in komen. In de ruimte boven de oven komt halverwege nog een plank net als in de kast in het midden. Beiden worden afgesloten met een tweeledige elektrisch aangedreven klapdeur.
In de middelste kast een Neff N90 combi-oven met daaronder een Siemens vriezer (104 cm hoog). Tot slot aan de rechterzijde een Liebherr koelkast van 178 cm hoog en daarboven een open nis.

Volgende stap wordt de deur voor de hoge ladenkast en bepalen welke ‘greeploze greep’ we in de fronten willen frezen.

In de 2 nissen komt verlichting die mee schakelt en dimt met spotjes in het plafond, afhankelijk van het budget een uitbreiding op ons Hue-netwerk of een dimmer van Jung. Maar dat is iets voor de afwerking als de hele keuken klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Goed bezig. Leuk dat je alles zelf doet en ook stap voor stap de beslissingen neemt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

leskuh schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:04:
Ik lees nu al een tijd mee in het forum en ben uitgekomen bij een offerte met onderstaande apparatuur, wat denken jullie hier van? Aangezien het een open keuken is heb ik bij alle apparatuur op het geluid gelet. Ik twijfel nog een beetje over de kookplaat met afzuiging, zoek dus vooral eentje die niet klinkt als een vliegtuig en waarvan de afzuiging naar buiten kan, iemand nog een vergelijkbaar alternatief? Mag ook een ander merk zijn.
Ik denk dat je met die Siemens op zich wel mee uit de voeten komt, heb je hem beluisterd?

Toen we hier in het topic een jaartje geleden in de specs doken (zoek) leken de Bora modellen net even stiller te zijn dan die van BSH. In de test van de CB werd de Bora ook als relatief stil beoordeeld tov de anderen, maar alle kookplaten maken volgens de CB 'herrie'. Dat klopt deels, maar het ligt natuurlijk vooral ook aan hoe hoog je hem zet. Afzuigkappen op oorhoogte maken nog meer herrie.

Tot afzuigstandje 4 vind ik de Bora Pure (recirculatie) zelf prima en overheerst het niet tov de andere kookgeluiden, en hoger zetten dan 4 is bij ons zelden nodig. De standen daarboven is het geluid duidelijk aanwezig maar nog steeds minder dan de SMEG straaljager die voorheen op mijn oorhoogte zat bij het koken (afzuigkap).

Het beste advies is denk ik toch om vooral zelf te luisteren bij een zaak / experience center waar de afzuiging is aangesloten. Verder hangt de mate van herrie ook erg af van het gebruikte luchtafvoersysteem en hoe netjes dat is aangesloten ivm resonanties die in de buis kunnen optreden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-04 16:56
josefine schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:42:
Ik ben inmiddels “verliefd” geworden op een specifiek houtfineer. Bij alle keukenzaken te krijgen. Bij IKEA met fronten elders betalen we 8000. Bij keukenwinkels 18000 voor alleen de kasten. Hoe kan dat ?
Er zit wel degelijk verschil tussen de kasten van Ikea en de kasten van elders. Dat verschil zit in meerdere zaken en of die jou 10k waard zijn is natuurlijk de vraag:
  1. Spaanplaat: Het hoofdmateriaal van alle keukenkasten is spaanplaat. Dat is te krijgen in verschillende kleuren, verschillende dichtheden en met verschillende lijmklasses. IKEA spaanplaat is zwart of wit, is iets lichter van gewicht en is niet watervast verlijmd. Meer kleuren betekent meer voorraad en dus een hogere prijs. Hoe zwaarder het materiaal hoe duurder (er zit immers meer hout in) en ook eventueel watervaste verlijming is duurder en dan gaat het niet alleen om de hout-hout verbindingen, maar ook de kopse kanten. De kunststofband die daarvoor gebruikt wordt, moet ook verlijmd worden.
  2. Maatvastheid. Keukenkasten bij een keukenzaak zijn op de mm maatvast. Als daar 3 kasten van 600mm naast elkaar staan is dat 1800mm breed. Bij IKEA kun je maatverschillen krijgen van een paar mm. Daarom ook je blad pas bestellen als de keuken staat, zodat je zeker weet dat het gaat passen.
  3. Maatwerk. IKEA kastjes zijn er in een paar maten. Maatwerk zit er niet in. Keukenkastjes van de keukenzaak zijn in veel meer maten verkrijgbaar en zelfs maatwerk is vaak mogelijk. Daar betaal je voor.
  4. Verlijming: Keukenkastjes en lades van IKEA zitten in een doos. Die moet je zelf in elkaar schroeven. Keukenkasten en lades van een keukenzaak zijn volledig verlijmd. Daardoor zijn ze steviger en minder gevoelig voor vocht wat in de kieren komt.
Wat verder natuurlijk meespeelt is dat de volledig gemonteerde keukenkasten vele malen duurder zijn om te verpakken, transporteren en op te slaan. Daar betaal je als consument ook voor. Een IKEA keuken inclusief alle apparatuur past in een Honda Civic met kleine aanhanger (daar heb ik foto's van). Voor een gemonteerde keuken heb je een vrachtwagentje nodig.

Let wel: Ik ben een groot voorstander van IKEA keukens.
Houtfineer is echt extreem duur en alleen betaalbaar als je Ikea doet en fronten elders. Waarom is dat, ik snap dat echt niet.
Houtfineer is inderdaad heel duur. Volhout, waar fineer van gemaakt wordt, is een schaars product. Hout groeit langzaam en het maken van fineer is bewerkelijk, dus duur. Het heeft wel een veel mooiere uitstraling omdat er geen enkele herhaling in de nerf zit.

Houtsnippers, waar men spaanplaat van maakt is veel goedkoper, want het is een recyclebaar product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-04 15:44
Geen idee of dit het juiste topic is, maar heeft iemand ervaring met het verkopen van z'n keuken? Ivm een aanbouw wil ik de keuken uit 2019 (Hacker Systemat) verkopen incl kookplaat, afzuigkap en koelkast, maar ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua prijs. De nieuwprijs was zo'n 12K 5 jaar geleden. Het is allemaal Siemens apparatuur met een 2cm composiet blad. De plankjes verkopen we erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USYi4FFWpfy1wuPv9oktgxpqeeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MajSPL6SVzCSJiGnpwNk1mjK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGfV5i2j7ksOw74nYdhY17BXRz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCgUOyN2MSheZkosxgNNIeDa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:08
RozeDwergbanaan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:31:
Na even het topic doorgenomen te hebben was ik ook benieuwd naar onderstaande offerte van de keukenleverancier van de projectontwikkelaar. Het valt me op dat met name door de keukencheque (€5300) het echt een prima prijs lijkt. Als ik het bij een externe leverancier zou afnemen krijg ik ca. €3000 terug.

De apparatuur nu is een combinatie van midrange Etna apparaten, met een Bora en een Quooker.

De keukenkastjes betreffen Häcker concept 30 (€6300) met een composiet werkblad (€4000)

Belangrijkste apparatuur
  • Etna CM250ti combimagnetron €758
  • Etna VE339M vaatwasser € 659
  • Etna KCS6178NOF koel/vriescombi €725
  • Bora Puru inductie €2137
  • Quooker Flex €817 + boiler €597
totaal apparatuur incl wasbak, 2 stopcontacten etc. €6531

Montage €2175

Totaalprijs €17.253
Met keukencheque €11.953

Dit lijkt me een goed genoeg aanbod om eigenlijk niet verder te hoeven kijken?

[Afbeelding]
De apparatuur is vrij basic, maar daar ga je gezien de prijzen denk ik niet heel veel af krijgen. Maar de prijs voor de kasten en het blad zijn echt veel te hoog. Zeker gezien het feit het allemaal standaard kastjes (en geen laden) lijken te zijn en je werkblad effectief maar 2x 60 (+ wasbak) en 90 (180 - Bora) is. Daarnaast is je wasbak niet eens onderbouw, wat je met zo'n prijs voor dat werkblad toch ook wel mag verwachten.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
TheJVH schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:50:
Geen idee of dit het juiste topic is, maar heeft iemand ervaring met het verkopen van z'n keuken? Ivm een aanbouw wil ik de keuken uit 2019 (Hacker Systemat) verkopen incl kookplaat, afzuigkap en koelkast, maar ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua prijs. De nieuwprijs was zo'n 12K 5 jaar geleden. Het is allemaal Siemens apparatuur met een 2cm composiet blad. De plankjes verkopen we erbij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt hem op marktplaats zetten, maar verwacht er niet te veel van. Zorg dat je er dan exacte maten bij zet. Om iets aan zo'n keuken te hebben moet je ten eerste dezelfde ruimte hebben, of een kleinere, zodat je precies deze kasten kunt hergebruiken. Dan moet je ook nog eens een nieuw aanrecht (of het moet echt precies passen). Als je ook nog eens de oven en vaatwasser zelf houdt, is de keuken echt niet veel meer waard. Vind maar eens een precies passende oven of een precies passende vaatwasser (die moet op het oude front passen en dat is dus merk- en typespecifiek.

De keukens die op marktplaats wel goed verkopen zijn vooral de keukens die veel groter zijn, zodat er genoeg basiselementen zijn om een andere keuken van te maken. Deze keuken is niet heel groot en door de uitvoering kunnen de kastjes ook niet allemaal zomaar hergebruikt worden (er zal in de zijkanten geschroefd zijn, en de zijkanten zijn niet in corpusmateriaal afgewerkt, behalve bij de hoge kasten, maar bij de ovenkast is er waarschijnlijk in de zijkant geschroefd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:28
jmderonde schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Dank voor je suggesties. Ik heb inderdaad nog twee afspraken met meubelmakers gepland staan, waarvan er eentje hier regematig voorbij komt (Berg en Smit) en uiteraard wil ik nog wel een andere keukenzaak bezichtigen.
Heb je al met ze gezeten? Gewoon even benieuwd :)
Inmiddels zit onze keuken er nu 3/4 jaar in en gaan we richting de 1 jaar.

Nog altijd super tevreden :X
Afgelopen zaterdag weer een verjaardag gehad en complimenten blijven binnenkomen.

De gestucte muren hebben altijd wat moeite met verjaardagen helaas. Nu ben ik ook wel makkelijk en gooi ik gewoon stoelen neer die dan door een kind tegen de muur wordt gekletterd. Dus de eerste beschadigingen zijn daar een feit.

Maar de keuken blijft puntgaaf.
Iedereen met zijn vette klauwen aan de deurtjes, dan merk je dat zelfs eikenfineer afdrukken achter laat, zelfs een klodder saus op de koelkast deur (hoe krijgen ze het voor elkaar).

Maar even schoonmaakspul wat we van Berg&Smidt bij de keuken kregen erover heen en weer helemaal gaaf. Het ruikt naar alcohol, geen idee naar de rest van de samenstelling.
Ook een lakstift (zwart) toen bij de oplevering van de keuken erbij gekregen en ik moet zeggen dat die ook perfect werkt. Ik heb 1 keer iets langs een kaste laten vallen en toen zag je een miniscuul stukje houtkleur erdoor. Op zich was het niet nodig, maar ik wilde de lakstift testen. Na het aantippen zie je kleurverschil en dacht ik: "Waarom deed ik dit?".
Maar dat is helemaal perfect opgedroogd zonder kleurverschil.

Aanrecht had ik ook twee rode vlekken die er met een schuursponsje niet uitgingen, dus zo'n wonderslonsje gepakt en beetje heen en weer met druk en toen was ook dat weg.

Tweak_ers in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-04 15:44
Blihi schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

Je kunt hem op marktplaats zetten, maar verwacht er niet te veel van. Zorg dat je er dan exacte maten bij zet. Om iets aan zo'n keuken te hebben moet je ten eerste dezelfde ruimte hebben, of een kleinere, zodat je precies deze kasten kunt hergebruiken. Dan moet je ook nog eens een nieuw aanrecht (of het moet echt precies passen). Als je ook nog eens de oven en vaatwasser zelf houdt, is de keuken echt niet veel meer waard. Vind maar eens een precies passende oven of een precies passende vaatwasser (die moet op het oude front passen en dat is dus merk- en typespecifiek.

De keukens die op marktplaats wel goed verkopen zijn vooral de keukens die veel groter zijn, zodat er genoeg basiselementen zijn om een andere keuken van te maken. Deze keuken is niet heel groot en door de uitvoering kunnen de kastjes ook niet allemaal zomaar hergebruikt worden (er zal in de zijkanten geschroefd zijn, en de zijkanten zijn niet in corpusmateriaal afgewerkt, behalve bij de hoge kasten, maar bij de ovenkast is er waarschijnlijk in de zijkant geschroefd)
Ik hoop dat degene die hem koopt hem in z'n geheel kan hergebruiken. Het enige wat je nodig hebt is een vaatwasser (standaard 60cm en het front is een plaat die je ertegenaan schroeft - kan vrijwel elke vaatwasser zijn) en een oven die een redelijk standaard nismaat heeft van 590mm.

Ik zie dat er ook bedrijven zijn die in tweedehands keukens handelen, maar die willen zelf ook marge hebben natuurlijk. Hij staat nu een dag op marktplaats en heb een bod van 2500, maar ik heb geen idee wat realistisch is, de meeste keukens op marktplaats zijn een stuk ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-04 21:11
@Blihi natuurlijk zit er verschil tussen Ikea en andere merken de punten begrijp ik en het grootste nadeel is dat ze maar heel weinig maten hebben zoals ook door jou benoemd.

Maar de combi fronten elders (en die zijn heel erg mooi) en Ikea kasten is qua prijs kwaliteit ongeëvenaard. Alleen wil je een Ikea keuken in een grachtenpand. Niet dat ik gehecht ben aan status, zo bedoel ik dat niet. Maar als iemand in je kast kijkt en Ikea ziet staan komt dat toch anders over.

Alleen het verschil in prijs is wel echt enorm. Ongeveer 13k als je ook de zijpanelen meerekent die zijn gewoon 500 per stuk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
josefine schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:21:
@Blihi natuurlijk zit er verschil tussen Ikea en andere merken de punten begrijp ik en het grootste nadeel is dat ze maar heel weinig maten hebben zoals ook door jou benoemd.

Maar de combi fronten elders (en die zijn heel erg mooi) en Ikea kasten is qua prijs kwaliteit ongeëvenaard. Alleen wil je een Ikea keuken in een grachtenpand. Niet dat ik gehecht ben aan status, zo bedoel ik dat niet. Maar als iemand in je kast kijkt en Ikea ziet staan komt dat toch anders over.
Daar zou ik me niet druk om maken. Je kiest een keuken voor jezelf, niet voor een eventuele volgende koper. Keukens worden (helaas) toch als wegwerpartikel gezien. Zelfs in een grachtenpand lopen de kijkers rond met het idee: "een andere keuken, een andere badkamer...."

Ik zou zo weer voor een Ikea keuken kiezen, mits je inderdaad mooie fronten en/of zijpanelen kunt vinden en je handig genoeg bent om de modules zelf in elkaar te zetten (liefst te lijmen).

In ons eerste huis had ik een Ikea keuken. In ons tweede huis niet, omdat het qua maten echt gewoon niet paste. In ons huidige huis zit ook geen Ikea, vooral vanwege de fronten en zijafwerkingen. Ik zou onze huidige keuken misschien na kunnen maken met Ikea modules, maar met alle custom fronten, zijwanden en andere elementen zou dat even duur worden vrees ik.
Alleen het verschil in prijs is wel echt enorm. Ongeveer 13k als je ook de zijpanelen meerekent die zijn gewoon 500 per stuk....
Ja, als je met de basiselementen uit de voeten kunt is Ikea echt helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
TheJVH schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Ik hoop dat degene die hem koopt hem in z'n geheel kan hergebruiken. Het enige wat je nodig hebt is een vaatwasser (standaard 60cm en het front is een plaat die je ertegenaan schroeft - kan vrijwel elke vaatwasser zijn) en een oven die een redelijk standaard nismaat heeft van 590mm.
Bij onze vaatwasser zit het front niet vast aan de vaatwasser, maar schuift er overheen. Je zou nog bedrogen uit kunnen komen ook, op vaatwassergebied is nismaat niet het enige wat relevant is.

De nismaat voor de oven is wellicht standaard, maar het is wel een beperking: Je moet een oven zoeken met precies die nismaat.
Ik zie dat er ook bedrijven zijn die in tweedehands keukens handelen, maar die willen zelf ook marge hebben natuurlijk. Hij staat nu een dag op marktplaats en heb een bod van 2500, maar ik heb geen idee wat realistisch is, de meeste keukens op marktplaats zijn een stuk ouder.
2500 euro is natuurlijk al een leuk begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutella
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:12
Supernice! _/-\o_ Ik heb gisteren ook getekenr voor de Rotpunkt met Kashmir frontjes _/-\o_ ! En ook een lichte kleur blad en zwarte quooker _/-\o_. Had mijn schets al gedeeld op dit forum met de prijs. Ben blij met je foto’s als referentiemateriaal haha! _/-\o_ Mag ik vragen welk werkblad je hebt? Ik heb gekozen voor Dekton- Albarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 13:21
josefine schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:21:

Achjah, snap wat je bedoelt maar uiteindelijk hier ook voor een tweede keer gekozen voor de Ikea corpus kasten. Dit in een nieuwbouwwoning. Eerste keuken bestond uit een kwartsiet blad en massief houten fronten. Met een goede schroefverbinding tussen alle kasten zijn deze zeer robuust. En dan vraag ik mij af in hoeverre een corpus kast premium moet zijn als dit qua stevigheid ruimschoots voldoet. Scharnieren zijn tevens van goede kwaliteit, nooit problemen ervaren met (zware) fronten van eikenhout. Dit geeft mij genoeg vertrouwen om het nu weer opdezelfde manier aan te pakken. Daarbij ook geen (commercieel) gezeik in keukenzaken, maar zonder levertijd alle kasten plaatsen en gewenste apparatuur erin schuiven.

Kast elementen gaan in stappen van 20cm hoogte voor hoge kasten. Icm met verstelbare poten (elders kopen) is het eenvoudig om plafond hoge kasten te creëeren. De scharnier boringen lopen namelijk door. Zo heb ik hier plafond hoge kasten. Zeker in een berging of bijkeuken creëer je zo eenvoudig een mooie kast met hoogwaardige fronten van elders.

Grootste beperking voor mijn gevoel is de maximale breedtemaat van 80cm. Maar met een kleine aanpassing is een PUXU ook in te bouwen.

Hier staat dalijk een keuken met vijf hoge (>265cm) kasten, ca 210x 65 composiet werkblad met lage kasten + schiereiland van ca 240x 100, (binnen)lades gemaximaliseerd, hoge koelkast, hoge vriezer, vaatwasser (Siemens), Full stoomoven (Neff) en PUXU recirculatie voor ca 20K. Fronten mix van eikenhout (doorlopende nerf) en arpa fenix fronten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:31

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen idee waar je woont, maar in Duitsland is het gebruikelijker om je keuken niet mee te verkopen bij je huis, en dus los, of mee te nemen.
Welicht dat je daar meer kans maakt? (je hebt al duitse apparatuur ;) )

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbengeijsel
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-02 16:24
Hoi allen, ik ben eigenlijk vooral een lezer en weinig reageerder maar kom er zelf niet echt uit. Dus hoor graag van jullie. Ik ben vergevorderd met nieuwe keuken. Verkoper goede indruk, goed advies over ontwerp en opstelling, creatief, geen druk. Bij dit (lokale) bedrijf al eerder en naar tevredenheid badkamers (2x) gekocht.
En ohja, we hebben een hekel aan veel verschillende winkels afgaan, goed is goed.

Ik twijfel vooral over de apparatuur. Nu is uitgegaan van Pelgrim en ik lees hier, ook in dit topic, verschillende inzichten over.

We zijn op zoek naar goede, degelijke apparatuur, hoeft geen design/top. Volkswagen en geen Dacia of Mercedes.

Apparatuur:
- Pelgrim MAC834 Combi magnetron/oven
- Pelgrim OVS834 Stoomoven
- Pelgrim IKM614 Koffiemachine
- Pelgrim PKD25178 Koelkast
- Pelgrim GVWC391L Vaatwasser
- Bora PUXU Inductiekookplaat met afzuigsysteem
- (Quooker zetten we over)

Apparatuur kwam uit op ca. €11k (van in totaal €26k)

Wat denken jullie? Is Pelgrim goed genoeg? Of zou ik toch voor een hoger segment moeten gaan?

Dank voor jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hb-_k8YX2nSB9DDFVLJMUIG7uGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5qK8yec4P3649tUTdv6YvWI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDwksxtsdW8egdVJ6rYJqxP1iuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K47IGYkIanig8JFGL5gIWJfi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReE8jp52S9-U5DpC9xRGzksUe_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Smg6h81darv9gLJWGD0H6pRT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 08:55

TMV

Where did that damn icon go?!?

gerbengeijsel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:37:

Apparatuur:

Wat denken jullie? Is Pelgrim goed genoeg? Of zou ik toch voor een hoger segment moeten gaan?

Dank voor jullie input!
Om eerlijk te zijn sta ik een beetje te kijken van de prijs van de apparatuur. Voor dat geld hebben we hier een volledige set Miele / Liebherr in de keuken zitten:

- Miele H 7240 BM Combi magnetron/oven
- Miele H 7260 BP Oven
- Liebherr IRBSe 5120 Plus BioFresh Koelkast
- Miele G 7255 SCVi XXL Vaatwasser
- Miele KM 7678 FL Inductiekookplaat
- Miele DA 2808 Afzuiging

Wel excl. de koffiemachine en de quooker maar dan nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-04 17:00
Nou ik denk dat we eruit zijn, een kastenwand plus eiland. Oude klasgenoot van me werkt bij Superkeukens en eens met hem gaan praten. Hij was heel eerlijk over hoe t gaat in de keuken wereld.
apparatuur:
KI81RADE0 Siemens iQ500
SN63EX02AE Siemens iQ300
HM936GCB1 Siemens iQ700
BERLINUWSP2-46-GTE-031FBL EXQUISIT WIJN KLIMAATKAST
Bora pure Pura Luchtafvoer kookveld

Schuller kasten en composiet werkblad en achterwand

Renders zijn erg donker geworden geven beetje vertekend beeld.
Prijs 19k, 1800 montage kosten, al met al een nette prijs vind ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6P6hMj5zHx-8rQAuxBwr6DOz6S4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EFPGaBUVnStSjulYRVHvJ5Ux.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qs_fbphBbViB1nDs3F5DWpp89-g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JTvzjTVXVnXKtEEEuc190hl5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XwME0x0Un6bKY5zmqWAuEqoDNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9B4zSAlKmwBqRpy0qDjZ18Ar.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sfSmyS-TS_f6JU9BN3phCvY2LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcQWe31yOmlsBHS93TcDdbga.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64KBB2JBtJdXodWtp-Ah2v7ilyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1ZPCvE7TEUQXdBmH7Vpf1He.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rvCypjxEfpPiEIxM3M-yN1mbcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uN6VOcbvHPY1iHAEy1az42AU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door alki op 27-08-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-04 16:49
TMV schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:48:
[...]

Om eerlijk te zijn sta ik een beetje te kijken van de prijs van de apparatuur. Voor dat geld hebben we hier een volledige set Miele / Liebherr in de keuken zitten:

- Miele H 7240 BM Combi magnetron/oven
- Miele H 7260 BP Oven
- Liebherr IRBSe 5120 Plus BioFresh Koelkast
- Miele G 7255 SCVi XXL Vaatwasser
- Miele KM 7678 FL Inductiekookplaat
- Miele DA 2808 Afzuiging

Wel excl. de koffiemachine en de quooker maar dan nog..
Helemaal mee eens, Pelgrim is een redelijke middenklasse, maar wij hebben voor 15K list prijs een volledige Miele opstelling met een:

KM 7574 FL inductiekookplaat
DAD 4941 Black Levanta downdraft afzuigkap
Miele FNS7470D 140cm lade vriezer
Miele K7443D 140cm koelkast zonder vriezer
G 7180 SCVi AutoDos vaatwassser
DGC 7450 CLST 60cm stoomoven/reguliere oven
H 7240 BM magnetron combi-oven
Quooker 22+XRVS, 7L combiquooker RVS

En de koelkast en vriezer dragen qua kosten lekker bij.
En de afzuigkap is ook niet goedkoop maar wel de fraaiste oplossing omdat wij de kookplaat midden in het 2 lade kookeiland willen hebben

Dus voor Pelgrim is het aan de prijs en los van de kwaliteitsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:01
Hoi allen, ik ben eigenlijk vooral een lezer en weinig reageerder maar kom er zelf niet echt uit. Dus hoor graag van jullie. Ik ben vergevorderd met nieuwe keuken. Verkoper goede indruk, goed advies over ontwerp en opstelling, creatief, geen druk. Bij dit (lokale) bedrijf al eerder en naar tevredenheid badkamers (2x) gekocht.
En ohja, we hebben een hekel aan veel verschillende winkels afgaan, goed is goed.

Ik twijfel vooral over de apparatuur. Nu is uitgegaan van Pelgrim en ik lees hier, ook in dit topic, verschillende inzichten over.

We zijn op zoek naar goede, degelijke apparatuur, hoeft geen design/top. Volkswagen en geen Dacia of Mercedes.

Apparatuur:

Dank voor jullie input!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor 11K kan je waarschijnlijk ook in een hoger segment gaan shoppen. Zelf heb ik op het moment een keuken in gebruik met Pelgrim apparatuur en ik ben er niet tevreden over. Het werkt maar voor de nieuwe keuken gaan we toch voor Siemens. De Pelgrim apparatuur die ik heb zijn andere types dan die jij hier noemt maar om toch een beeld te geven van het merk hier mijn ervaringen:
  • De afzuigkap maakt een enorm veel lawaai en zuigt vanaf het begin al vrijwel niets af. Waarschijnlijk moet die gerepareerd worden. Met de test om papiertje er onder tegen aan te houden blijft die op de hoogste stand alleen op een klein gedeelte hangen.
  • De kookplaat heeft moeite om grote pannen gelijkmatig te verwarmen (wel goede pannen). Wanneer er gebruik gemaakt wordt van de flexzone blijf je schuiven met de pannen. Als de pan niet precies goed staat slaat 1 van de gekoppelde zones af.
  • De oven is gebruiksonvriendelijk. Vaak hebben we al meegemaakt dat we de oven aan hadden gezet, eten er in gedaan en na een half uur kwamen we erachter dat de oven uit stond. Zodra je de temperatuur aanpast na het starten komt het geregeld voor dat hij zich automatisch uitschakeld. Dit zal een gebruikersding zijn maar geeft naar miijn mening ook aan dat het niet heel handig is in de interface.
  • Een familielid had dezelfde oven en ervaarde hetzelde probleem. Daarnaast is de oven bij het familielid net na de garantieperiode kapot gegaan.
  • De vaatwasser maakt het bestek in de besteklade niet goed schoon. Het bestek aan de randen komt er eigenlijk altijd weer vies uit.
  • De rekken in de vaatwasser glijden niet zo soepel als je bijvoorbeeld ziet in het hogere segment. Dat is niet zo erg overigens, maar wel een klein minpuntje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zed_no1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 11:32
Informeer eens bij Onlinekeukenveiling -> Heb je een nieuwe keuken gekocht, bij Onlinekeukenveiling of een andere keukenzaak, en dient jouw gebruikte keuken afgevoerd te worden? Onlinekeukenveiling komt graag langs om jouw gebruikte keuken te demonteren. Kijk bij tweedehands keukens/verkopen voor meer informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrelz
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-03 20:23
alki schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:25:
Nou ik denk dat we eruit zijn, een kastenwand plus eiland. Oude klasgenoot van me werkt bij Superkeukens en eens met hem gaan praten. Hij was heel eerlijk over hoe t gaat in de keuken wereld.
apparatuur:
KI81RADE0 Siemens iQ500
SN63EX02AE Siemens iQ300
HM936GCB1 Siemens iQ700
BERLINUWSP2-46-GTE-031FBL EXQUISIT WIJN KLIMAATKAST
Bora pure Pura Luchtafvoer kookveld

Composiet werkblad en achterwand

Renders zijn erg donker geworden geven beetje vertekend beeld.
Prijs 19k, 1800 montage kosten, al met al een nette prijs vind ik

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nette keuken!

Wij hebben een offerte (ook bij Superkeukens) gekregen voor een vergelijkbare opzet met het volgende apparatuur:

- Quooker Quooker COMBI+, Quooker/keukenboilercombinatie,
- AEG CCE84543CB (Kookplaat inductie (combohob) 75 cm)
- AEG FSK73737P (vaatwasser)
- AEG KMK761080B Compacte multifunctionele oven met magnetronfunctie
- AEG BPK742380B Multifunctionele oven SenseCook

Werkblad is van keramiek, merk is Schüller.

Eiland is 95cm diep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROsE17a_M5jPeNTH4-IXe87Iudk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkfmRoBocy1ff3ULHoKsTfCh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJEpbIs9e5aeQohQzF8GqNdEjtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEqamlifzAkZl0ZsbUglvSQv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8u0L348RBSu7oMuRu6wFp8n5twU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bb40oAviYIUvAadUTW0NszIy.jpg?f=fotoalbum_large

De beste prijs die we kunnen krijgen (volgens de verkoper) is €20.750 (incl montage). Hier zitten stopcontacten in het eiland nog niet bij, dit waren we vergeten aan te geven tijdens onze gesprekken.

Als ik dit vergeiljk met jouw (Alki) keuken en andere keukens, vind ik dit erg aan de hoge kant.

Wat denken jullie?

Is €20.750 een eerlijke prijs voor deze opzet met dit apparatuur. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
@Jerrelz heb je geen koelkast ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jerrelz schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Nette keuken!

Wij hebben een offerte (ook bij Superkeukens) gekregen voor een vergelijkbare opzet met het volgende apparatuur:

- Quooker Quooker COMBI+, Quooker/keukenboilercombinatie,
- AEG CCE84543CB (Kookplaat inductie (combohob) 75 cm)
- AEG FSK73737P (vaatwasser)
- AEG KMK761080B Compacte multifunctionele oven met magnetronfunctie
- AEG BPK742380B Multifunctionele oven SenseCook

Werkblad is van keramiek, merk is Schüller.

Eiland is 95cm diep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De beste prijs die we kunnen krijgen (volgens de verkoper) is €20.750 (incl montage). Hier zitten stopcontacten in het eiland nog niet bij, dit waren we vergeten aan te geven tijdens onze gesprekken.

Als ik dit vergeiljk met jouw (Alki) keuken en andere keukens, vind ik dit erg aan de hoge kant.

Wat denken jullie?

Is €20.750 een eerlijke prijs voor deze opzet met dit apparatuur. Alvast bedankt!
Voor de grootte van de keuken vind ik dit geen gekke prijs hoor, maar probeer eens bij andere zaken offertes te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 14:56
Nutella schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:39:
[...]

Supernice! _/-\o_ Ik heb gisteren ook getekenr voor de Rotpunkt met Kashmir frontjes _/-\o_ ! En ook een lichte kleur blad en zwarte quooker _/-\o_. Had mijn schets al gedeeld op dit forum met de prijs. Ben blij met je foto’s als referentiemateriaal haha! _/-\o_ Mag ik vragen welk werkblad je hebt? Ik heb gekozen voor Dekton- Albarium.
Het is echt een heerlijke kleur. Blad is Kemie Chalk Pale.
Rotpunkt interieur kleur is trouwens Urban Wild Oak (kunststof)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwJ8Nmn78SRrNXRcA2TEUHTYkFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGzRWeUDszVOyZWpHYFKRiAj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGrYMUB5cQKlHQ8Gj8YMKpunQ7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iH9SsiTCdYImuYMBW0Pae4h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door martinus83 op 27-08-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrelz
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-03 20:23
@alki Oeps, vergeten. Dit AEG model zit er bij: AEG EK7D19S. Dit is een “gratis upgrade” i.v.m. een puntensysteem van Schüller, als ik het goed begrepen heb.

@Blihi Dank voor je reactie. We hebben één andere offerte opgevraagd en deze kwam voor iets vergelijkbaars uit op €23,5k (zonder onderhandelen). Wat dat betreft ligt het dus redelijk in dezelfde range.

Echter vind ik het alsnog een vrij forse prijs. Echter, als iemand die nog nooit eerder een keuken gekocht heeft, kan ik er naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
@Jerrelz Dat was bij mij met de siemens apparatuur de koelkast en de vaatwasser
Op zich met kasten tot het plafond is t denk ik niet zon heel gekke prijs

[ Voor 31% gewijzigd door alki op 27-08-2024 15:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

alki schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:25:
Oude klasgenoot van me werkt bij Superkeukens en eens met hem gaan praten. Hij was heel eerlijk over hoe t gaat in de keuken wereld.
En hoe gaat het dan in de keukenwereld volgens hem? En hoe gaat het volgens hem bij Superkeukens? Dat vinden wij interessant. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josefine
martijn1p schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Achjah, snap wat je bedoelt maar uiteindelijk hier ook voor een tweede keer gekozen voor de Ikea corpus kasten. Dit in een nieuwbouwwoning. Eerste keuken bestond uit een kwartsiet blad en massief houten fronten. Met een goede schroefverbinding tussen alle kasten zijn deze zeer robuust. En dan vraag ik mij af in hoeverre een corpus kast premium moet zijn als dit qua stevigheid ruimschoots voldoet. Scharnieren zijn tevens van goede kwaliteit, nooit problemen ervaren met (zware) fronten van eikenhout. Dit geeft mij genoeg vertrouwen om het nu weer opdezelfde manier aan te pakken. Daarbij ook geen (commercieel) gezeik in keukenzaken, maar zonder levertijd alle kasten plaatsen en gewenste apparatuur erin schuiven.

Kast elementen gaan in stappen van 20cm hoogte voor hoge kasten. Icm met verstelbare poten (elders kopen) is het eenvoudig om plafond hoge kasten te creëeren. De scharnier boringen lopen namelijk door. Zo heb ik hier plafond hoge kasten. Zeker in een berging of bijkeuken creëer je zo eenvoudig een mooie kast met hoogwaardige fronten van elders.

Grootste beperking voor mijn gevoel is de maximale breedtemaat van 80cm. Maar met een kleine aanpassing is een PUXU ook in te bouwen.

Hier staat dalijk een keuken met vijf hoge (>265cm) kasten, ca 210x 65 composiet werkblad met lage kasten + schiereiland van ca 240x 100, (binnen)lades gemaximaliseerd, hoge koelkast, hoge vriezer, vaatwasser (Siemens), Full stoomoven (Neff) en PUXU recirculatie voor ca 20K. Fronten mix van eikenhout (doorlopende nerf) en arpa fenix fronten.
Klinkt goed, waar heb je de fronten gehaald?

Ik vind de kasten van Ikea ook prima hoor, ze geven als enige 25 jaar garantie. Dat commerciële gezeur vind ik ook vreselijk, met 30k begonnen we bij de keukenconcurrent en het werd 20k. Ik kan daar gewoon boos om worden. Je probeert iets voor 30k te verkopen en komt op 20k uit, hou op. Die 80cm vind ik ook de grootste beperking.

Grootste voordeel is dat het de enige manier is om het betaalbaar te houden, met houtfineer en composiet. We hebben het geld wel (enorme overwaarde) maar het voelt absurd om 30k aan een keuken uit te geven. Ik heb nog een keuken gekocht voor 10k en die was echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04 13:21
Wij zijn inmiddels wat verder met het ontwerp. In de gesprekken met de verschillende keukenzaken merk je dat je tot nieuwe inzichten komt, maar ook nog wat uitdagingen waar slimme Tweakers wellicht een idee voor hebben?

Het meest enthousiast zijn we over dit ontwerp dat een Belgische maatwerk keukenzaak voor ons maakte.
- We hebben een lange wand met een deur erin naar een berging en de huidige keuken 'stopt' om ruimte te geven aan die deur. In het nieuwe ontwerp hebben wij de kastenwand doorgetrokken over de hele wand en met een doorloopdeur de doorgang gemaakt. Dan is de hele ruimte een keuken in plaats van dat er 'een keuken in de ruimte staat'.
- Het eiland heeft een zitje en op advies van de keukenbouwer een wandje/randje om het zitgedeelte. Eigenlijk zoals @hamsteg ook al had geopperd.
- We zijn heel enthousiast over de horizontale look van de nis. Ovens worden vaak 'verticaal uitgelijnd' maar hier zijn de ovens 'horizontaal uitgelijnd' met de nis. Rondom de nis heb je de greeplijst naar de kasten. De andere kasten werken met push-to-open sluitingen.
- We moeten helaas nog wel wat wijzigen aan de nis want we hebben toch het spoelen liever bij de wand omdat je regelmatig rommel rondom de spoelbak hebt en dat heb je liever niet op het eiland. Het vereist wel dat we de nis iets breder en hoger maken.
- Kleuren zijn wat flets op de 3D impressies. Groen zou waarschijnlijk wat donkerder zijn in het echt (Fenix Verde Comodoro) worden en de houtlook in Egger H1367 ST40 Casella eik licht natuur.

Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxaqDEEloHUt3jQtbV3N-S9Aatw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmHn7ynBUT1w0imePueagnAW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_iPprZ8Edq48XDuWOF1dJT2Nqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AUZ9NDVSeSjRIr2rvkUZYsk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S4ddQFLZFLtyfzgxRPJ8njZkJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ApbnMTPf9YgwJ0rfQDjLoNP.jpg?f=fotoalbum_large
Ontwerp is nu van links naar rechts: hoge kast met push to open | doorloopdeur | nis met ovens | koelkast | vriezer met push to open.
We zijn van plan te gaan naar: vriezer met push to open | doorloopdeur | nis met ovens en spoelen | koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pj6vJj5rcQh7BEYihZ0bewK5PhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N22MFTE2tEDNTGPIGabDW11t.jpg?f=fotoalbum_large

Uitdagingen / vragen die we nog hebben:
- Hoe maken we die nis 90-100cm hoog en integreren we de apparatuur als onderdeel van de nis? Ik denk dat het misschien wel mooi is om de ruimte boven de ovens deurtjes maken uit hetzelfde (zwart glas) materiaal als de ovens, maar ik denk dat dat niet bestaat? Je ziet wel eens een warmhoudlade als opvulling als een 60cm en 45cm oven naast elkaar gecombineerd worden maar in ons geval zou vier warmhoudlades boven de ovens onzinnig zijn. Of bestaat er een andere slimme oplossing?
- Als we de nis uitbreider naar rechts (en dus en hoge kast laten vallen), is de symmetrie dan nog mooi genoeg?
- Nog andere op- en aanmerkingen?

Voorbeeldje van de mooiste nis die we gezien hebben en waarop ons ontwerp is geinspireerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXYWc8BvCh4gRms9cT3K-7jD1Wg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Od9ZZJGJQmQ6WEyAbbYPMH2p.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier is de nis 90cm hoog en past de apparatuur perfect omdat er een 90cm hoge wijnkoeler in zit en rechts daarvan een koffiemachine en twee warmhoudlades eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik vind het zelf heel erg massief en niet erg luchtig, die enorme kastenwand. Zeker met die lage nis, die ik dan toch meer lucht (in de hoogte) zou geven.

En is die ruimte echt zo smal? Want in het ontwerp is het stoeltje flink onder het kleine ronde tafeltje geschoven en staat het met zijn rug toch al bijna tegen de zonwering van het raam. Als het echt zo smal is en je vervolgens een hele wand van vloer tot plafond keukenkast maakt, creeërt dat zo te zien een pijpenla-effect.

En, wat is de afstand tussen eiland het kastenwand? Het lijkt allemaal erg krap.

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 27-08-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
roel-online schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:55:
Wij zijn inmiddels wat verder met het ontwerp. In de gesprekken met de verschillende keukenzaken merk je dat je tot nieuwe inzichten komt, maar ook nog wat uitdagingen waar slimme Tweakers wellicht een idee voor hebben?

Het meest enthousiast zijn we over dit ontwerp dat een Belgische maatwerk keukenzaak voor ons maakte.
- We hebben een lange wand met een deur erin naar een berging en de huidige keuken 'stopt' om ruimte te geven aan die deur. In het nieuwe ontwerp hebben wij de kastenwand doorgetrokken over de hele wand en met een doorloopdeur de doorgang gemaakt. Dan is de hele ruimte een keuken in plaats van dat er 'een keuken in de ruimte staat'.
- Het eiland heeft een zitje en op advies van de keukenbouwer een wandje/randje om het zitgedeelte. Eigenlijk zoals @hamsteg ook al had geopperd.
- We zijn heel enthousiast over de horizontale look van de nis. Ovens worden vaak 'verticaal uitgelijnd' maar hier zijn de ovens 'horizontaal uitgelijnd' met de nis. Rondom de nis heb je de greeplijst naar de kasten. De andere kasten werken met push-to-open sluitingen.
- We moeten helaas nog wel wat wijzigen aan de nis want we hebben toch het spoelen liever bij de wand omdat je regelmatig rommel rondom de spoelbak hebt en dat heb je liever niet op het eiland. Het vereist wel dat we de nis iets breder en hoger maken.
- Kleuren zijn wat flets op de 3D impressies. Groen zou waarschijnlijk wat donkerder zijn in het echt (Fenix Verde Comodoro) worden en de houtlook in Egger H1367 ST40 Casella eik licht natuur.

Plaatjes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ontwerp is nu van links naar rechts: hoge kast met push to open | doorloopdeur | nis met ovens | koelkast | vriezer met push to open.
We zijn van plan te gaan naar: vriezer met push to open | doorloopdeur | nis met ovens en spoelen | koelkast.

[Afbeelding]

- Hoe maken we die nis 90-100cm hoog en integreren we de apparatuur als onderdeel van de nis? Ik denk dat het misschien wel mooi is om de ruimte boven de ovens deurtjes maken uit hetzelfde (zwart glas) materiaal als de ovens, maar ik denk dat dat niet bestaat? Je ziet wel eens een warmhoudlade als opvulling als een 60cm en 45cm oven naast elkaar gecombineerd worden maar in ons geval zou vier warmhoudlades boven de ovens onzinnig zijn. Of bestaat er een andere slimme oplossing?
- Als we de nis uitbreider naar rechts (en dus en hoge kast laten vallen), is de symmetrie dan nog mooi genoeg?

Voorbeeldje van de mooiste nis die we gezien hebben en waarop ons ontwerp is geinspireerd:
[Afbeelding]

Hier is de nis 90cm hoog en past de apparatuur perfect omdat er een 90cm hoge wijnkoeler in zit en rechts daarvan een koffiemachine en twee warmhoudlades eronder.
Dat zitje lijkt best krap op het laatste plaatje, hoeveel ruimte zit er tussen de zitting en de buitendeur?

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het bedrag dat bij een dergelijke keuken hoort, ik zit zelf te denken over iets soortgelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
Cap schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:45:
Ik vind het zelf heel erg massief en niet erg luchtig, die enorme kastenwand. Zeker met die lage nis, die ik dan toch meer lucht (in de hoogte) zou geven.
Yes, eens. De nis moet sowieso hoger omdat we ook het spoelen erin willen. Ik dacht aan 90cm hoog om het nog wel een horizontale nis te laten lijken. Of beter tot plafond doortrekken? Dat maakt het ontwerp wel weer heel anders.
Cap schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:45:
En is die ruimte echt zo smal? Want in het ontwerp is het stoeltje flink onder het kleine ronde tafeltje geschoven en staat het met zijn rug toch al bijna tegen de zonwering van het raam. Als het echt zo smal is en je vervolgens een hele wand van vloer tot plafond keukenkast maakt, creeërt dat zo te zien een pijpenla-effect.

En, wat is de afstand tussen eiland het kastenwand? Het lijkt allemaal erg krap.
Pikoe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:47:
[...]
Dat zitje lijkt best krap op het laatste plaatje, hoeveel ruimte zit er tussen de zitting en de buitendeur?
Ik twijfel ook nog een beetje over de ruimte - het lijkt op de impressies inderdaad wat krap allemaal. Nu is er 115cm ruimte tussen eiland en raampartij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54wKdvyjz6TVFYTKGH1Oy8HbN5k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WFvv0fpKv0MFWRMsncEA8inz.jpg?f=user_large
Pikoe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:47:
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het bedrag dat bij een dergelijke keuken hoort, ik zit zelf te denken over iets soortgelijks.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door roel-online op 28-08-2024 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
roel-online schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:23:

Ik twijfel ook nog een beetje over de ruimte - het lijkt op de impressies inderdaad wat krap allemaal. Nu is er 115cm ruimte tussen eiland en raampartij.
115 cm tussen het eiland en de raampartij is voldoende als doorloop. Daar past alleen niet nog een tafel en een stoel in. Dat is echt te krap. Een standaard barretje is al twijfelachtig omdat de ruimte dan smaller wordt als er iemand zit. Dan hou je waarschijnlijk onvoldoende ruimte over om gemakkelijk achterlangs te lopen. Je zou kunnen overwegen om 2 barkrukken aan de kopse kant van het eiland op te nemen.

Als je toch het huidige ontwerp overweegt zou ik de opstelling van het eiland omdraaien. Nu kan je met het uit- en inruimen van de vaatwasser de doorgang richting de keuken blokkeren. In dat geval kan je nu ook niet achterlangs lopen want daar staat een tafel en een stoel in het pad. Als je vaatwasser naar de andere kant van het eiland verplaatst is een groter deel van je keuken bereikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi

Plaatjes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat praktische vragen, want hoewel dit een mooi ontwerp is, lijkt er niet nagedacht te zijn over de dagelijkse praktische dingen:

1) Waar zitten je besteklades? De enige lades op de tekening zitten onder de kookplaat en ik neem aan dat die geintegreerde afzuiging heeft (want ik zie geen andere afzuiging), dus besteklades kunnen daar niet.

2) Waar ga je je afvalemmer(s) neerzetten? In de keuken heb je die altijd nodig en die staan niet gepland. Denk even na over een geintegreerd afvalsysteem onder het aanrecht, zodat je snij-afval direct in de vuilnisbak kunt schuiven.

3) Hoe ga je de vaatwasser in- en uitruimen? Je hebt rondom de vaatwasser nauwelijks plaats om de vuile vaat te verzamelen of de schone vaat neer te zetten. De huidige plek lijkt mij de meest onhandige plek.

4) Waarom die nis zo laag met zo'n massieve wand? Heb je echt twee van die enorm hoge ovens nodig, of zou je ook uit kunnen met twee minder hoge ovens boven elkaar? Dan kan je nis breder en hoger.

5) Waarom zitten de ovens aan die kant? Als je iets uit de oven haalt, wil je dat neer kunnen zetten op het aanrecht in de buurt. Nu zitten ook de ovens bij het kleinste stukje aanrecht, waar ook nog eens mensen zouden kunnen zitten. Ik zou de ovens dus aan de andere kant van de wand doen.

6) De doorloop naar de bijkeuken: Die deur, daar zit nog een tweede deur achter, of vervangt deze doorloopdeur de bestaande deur volledig? Afhankelijk van de precieze situatie van de bijkeuken kan het zijn dat zo'n deur dan brandwerend moet zijn en goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
@roel-online Ik denk trouwens ook dat je nis te laag is, als je daar een koffiebonen machine neerzet (die al 45cm zijn) kun je m al bijna niet bijvullen omdat je telkens tegen t plafond van je nis zit om water of bonen bij te vullen. Dit issue zie ik nu al bij mn huidige nis.

Je kooplaat moet je meer naar links verplaatsen je hebt miss maar 50cm om wat weg te zetten of te snijden. En constant omlopen om iets te snijden is echt niet handig

[ Voor 23% gewijzigd door alki op 28-08-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Cap schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:43:
[...]

En hoe gaat het dan in de keukenwereld volgens hem? En hoe gaat het volgens hem bij Superkeukens? Dat vinden wij interessant. :)
Die gasten kennen mekaar allemaal en proberen de beste verkopers overal weg te kapen. Zijn ook bij kleinere keukenzaken geweest die heel bekend zijn in Limburg. Die hebben welliswaar veel tijd voor je met een interieur ontwerper in dienst etc, maar die moeten ergens van betaald worden. En daar zag ik al dat die 5 a 6k boven de prijs zaten van SK. Montage kosten van 3k is ook niet uitzonderlijk bij deze zaken.
Schuller en schuller plus hebben de meeste dus je kunt op zcih wel goed verglijken.

SK heeft niet veel ruimte om te onderhandelen omdat ze volgens hun meteen met een goede prijs komen. Ze zijn transparant over alle apparatuur qua type nummers en prijzen. Was evt ook vrij om zelf mn oven te bestellen etc als ik maar t juiste type nummer doorgaf zodat t past in de kasten. Maar zoals al genoemd schuller geeft voor een kleine meerprijs al een de koelkast en vaatwasser erbij. Voor 300 euro heb ik geen siemens koelkast.
Kijk als je een keuken precies op de mm op maat wil dan moet je langs een interieur bouwer daar waren ze ook heel eerlijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
alki schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:38:
@roel-online Ik denk trouwens ook dat je nis te laag is, als je daar een koffiebonen machine neerzet (die al 45cm zijn) kun je m al bijna niet bijvullen omdat je telkens tegen t plafond van je nis zit om water of bonen bij te vullen. Dit issue zie ik nu al bij mn huidige nis.

Je kooplaat moet je meer naar links verplaatsen je hebt miss maar 50cm om wat weg te zetten of te snijden. En constant omlopen om iets te snijden is echt niet handig
En bedenk ook dat een koffieapparaat stoom geeft. Die stoom moet weg kunnen, anders trekt dat binnen de kortste keren in het hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
alki schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:57:
[...]

Die gasten kennen mekaar allemaal en proberen de beste verkopers overal weg te kapen. Zijn ook bij kleinere keukenzaken geweest die heel bekend zijn in Limburg. Die hebben welliswaar veel tijd voor je met een interieur ontwerper in dienst etc, maar die moeten ergens van betaald worden. En daar zag ik al dat die 5 a 6k boven de prijs zaten van SK. Montage kosten van 3k is ook niet uitzonderlijk bij deze zaken.
Schuller en schuller plus hebben de meeste dus je kunt op zcih wel goed verglijken.

SK heeft niet veel ruimte om te onderhandelen omdat ze volgens hun meteen met een goede prijs komen. Ze zijn transparant over alle apparatuur qua type nummers en prijzen. Was evt ook vrij om zelf mn oven te bestellen etc als ik maar t juiste type nummer doorgaf zodat t past in de kasten. Maar zoals al genoemd schuller geeft voor een kleine meerprijs al een de koelkast en vaatwasser erbij. Voor 300 euro heb ik geen siemens koelkast.
Kijk als je een keuken precies op de mm op maat wil dan moet je langs een interieur bouwer daar waren ze ook heel eerlijk in.
Wat me opvalt is dat hier zelden partijen als Hornbach langs komen. Ook Hornbach heeft een keukenstudio.

Prijzen zijn lager dan de keukenzaken, maar iets hoger dan Ikea. Maten zijn diverser dan Ikea, maar maatwerk is veel minder mogelijk en je moet natuurlijk zelf monteren.

Kasten komen in een geheel, maar je moet zelf het vervoer van de vestiging naar huis regelen (of je betaalt er extra voor). Wij hebben toen een bus van de Hornbach gebruikt om even op en neer te rijden. Dat was toen de eerste paar uur gratis.

Toen wij onze vorige keuken daar kochten (2009) kregen we de apparatuur heel goedkoop, want ze hadden (toen) een laagste-prijs garantie: Dezelfde apparatuur ergens goedkoper betekende dat ze daar nog 10% onder gingen zitten en daar hielden ze zich netjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
josefine schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:22:
[...]

Klinkt goed, waar heb je de fronten gehaald?

Ik vind de kasten van Ikea ook prima hoor, ze geven als enige 25 jaar garantie. Dat commerciële gezeur vind ik ook vreselijk, met 30k begonnen we bij de keukenconcurrent en het werd 20k. Ik kan daar gewoon boos om worden. Je probeert iets voor 30k te verkopen en komt op 20k uit, hou op. Die 80cm vind ik ook de grootste beperking.

Grootste voordeel is dat het de enige manier is om het betaalbaar te houden, met houtfineer en composiet. We hebben het geld wel (enorme overwaarde) maar het voelt absurd om 30k aan een keuken uit te geven. Ik heb nog een keuken gekocht voor 10k en die was echt prima.
Houtmerk.
Onder planningsvoorbeelden kun je veelgebruikte keukenopstellingen direct inladen in de Ikea configurator. Doen ze slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-04 04:36

Squats

Wereldreizende tweaker

Hey Allemaal,

Stille lurker hier op het keukentopic daar ik vandaag getekend heb voor nieuwbouw (zal overigens pas q1 26 worden geleverd).

Komende zaterdag de eerste afspraak bij de keukenboer, daarna langs nog een paar zolang ik een schets heb hoe de elektra/water moet komen ivm ruwbouw sluitingsdatum over 2 maanden.

Ik zit een beetje in het dilemma hoe ik het beste de keuken kan indelen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjs_iBOen9xbGf7tDA0IVWecVYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBzVhngW0FCqW4htEF9X7Kvf.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vriendin bakt erg graag en wil daarvoor een eiland hebben. En ik zat te denken aan een soort van T vormige keuken, met aan de linkerkant de hoge kasten, oven, magnetron en losse volle hoogte vriezer en koelkast naast elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UB7e5xAb7sHv8sX336vvCxipDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ufopN6W4N9ibDkrQPGXny0Za.png?f=fotoalbum_large

In een hele ruwe schets in sketchup krijg je dan een eiland van 1m breed, 1m loopruimte rondom per kant. Andere optie is de ruimte rechts vrij houden, maar dan krijg je een erg krap schiereiland, en in de woonkamer kan prima een eettafel dus die hoeft niet persé in de keuken.

Hoe is dit praktisch in te delen? Much appreciated <3

Edit: dit is enkel de keuken, achter de doorgang zit nog een hele woonkamer met uitbouw die diep genoeg is om daar ook een eettafel neer te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Squats op 28-08-2024 19:45 ]

Bericht ontvangen uit China

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
Squats schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:06:
Hey Allemaal,

Stille lurker hier op het keukentopic daar ik vandaag getekend heb voor nieuwbouw (zal overigens pas q1 26 worden geleverd).

Komende zaterdag de eerste afspraak bij de keukenboer, daarna langs nog een paar zolang ik een schets heb hoe de elektra/water moet komen ivm ruwbouw sluitingsdatum over 2 maanden.

Ik zit een beetje in het dilemma hoe ik het beste de keuken kan indelen;

[Afbeelding]

Mijn vriendin bakt erg graag en wil daarvoor een eiland hebben. En ik zat te denken aan een soort van T vormige keuken, met aan de linkerkant de hoge kasten, oven, magnetron en losse volle hoogte vriezer en koelkast naast elkaar.

[Afbeelding]

In een hele ruwe schets in sketchup krijg je dan een eiland van 1m breed, 1m loopruimte rondom per kant. Andere optie is de ruimte rechts vrij houden, maar dan krijg je een erg krap schiereiland, en in de woonkamer kan prima een eettafel dus die hoeft niet persé in de keuken.

Is een uitbouw nog een optie? Wanneer er 1m bij komt krijg je ineens veel meer opties. Dan zou je een kastenwand van 4m kunnen nemen en een 1,2m diep eiland van 2m breed met aan beide kanten 1m loopruimte of een groot schiereiland van 3m en de kastenwand tegen de muur van de technische ruimte.

Als je het met de huidige maten moet doen zijn er denk ik niet veel opties voor een eiland. Zoals je het nu getekend hebt is niet optimaal. Dan kook je met je rug naar de deur/tuin. Je kan ook nog overwegen om het eiland een kwart slag te draaien en tegen de technische ruimte aan te zetten. Je kan dan het schiereiland nog een beetje voorbij de hoek laten lopen om de keuken iets groter te maken. Die doorgang is nu 1,42m. Daar kan je nog wel 20cm van afsnoepen zonder dat het hinder gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-04 04:36

Squats

Wereldreizende tweaker

Flying35 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:08:
[...]

Is een uitbouw nog een optie? Wanneer er 1m bij komt krijg je ineens veel meer opties. Dan zou je een kastenwand van 4m kunnen nemen en een 1,2m diep eiland van 2m breed met aan beide kanten 1m loopruimte of een groot schiereiland van 3m en de kastenwand tegen de muur van de technische ruimte.

Als je het met de huidige maten moet doen zijn er denk ik niet veel opties voor een eiland. Zoals je het nu getekend hebt is niet optimaal. Dan kook je met je rug naar de deur/tuin. Je kan ook nog overwegen om het eiland een kwart slag te draaien en tegen de technische ruimte aan te zetten. Je kan dan het schiereiland nog een beetje voorbij de hoek laten lopen om de keuken iets groter te maken. Die doorgang is nu 1,42m. Daar kan je nog wel 20cm van afsnoepen zonder dat het hinder gaat geven.
Haha dit is enkel de keuken, is de voorkant van het huis, achter dat gangetje zit nog een hele woonkamer :)

Dit is de hele begaande grond zonder 2.4m uitbouw aan de achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BstG4bBRUBafcUKtwa7hwn0e0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVPUltPrIvJ2RmfqMXZBB7v8.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien aan de voorkant tussen het raam en de deuren een eiland? Zoals gemarkeerd evt een bar aan de rechterkant?

[ Voor 27% gewijzigd door Squats op 28-08-2024 20:05 ]

Bericht ontvangen uit China

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Squats schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

Haha dit is enkel de keuken, is de voorkant van het huis, achter dat gangetje zit nog een hele woonkamer :)

Dit is de hele begaande grond zonder 2.4m uitbouw aan de achterkant.

[Afbeelding]

Misschien aan de voorkant tussen het raam en de deuren een eiland? Zoals gemarkeerd evt een bar aan de rechterkant?
En waar ga je de eettafel dan plaatsen? En waar ga je zitten met visite?

Is het spiegelen van woonkamer en keuken nog een optie? Aan de achterkant heb je meer ruimte, zeker icm een uitbouw. Al blijft 5.4m wel smal voor een eiland en parallel plaatsen van een tafel.

Laat maar, ik had de edit niet gelezen.

@Source90 heb jij niet soortgelijke hal / trap situatie? Met keuken aan voorzijde

[ Voor 17% gewijzigd door SquareOne op 28-08-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
SquareOne schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

En waar ga je de eettafel dan plaatsen? En waar ga je zitten met visite?

Is het spiegelen van woonkamer en keuken nog een optie? Aan de achterkant heb je meer ruimte, zeker icm een uitbouw. Al blijft 5.4m wel smal voor een eiland en parallel plaatsen van een tafel.

Laat maar, ik had de edit niet gelezen.

@Source90 heb jij niet soortgelijke hal / trap situatie? Met keuken aan voorzijde
Klopt, indeling komt aardig overeen, hal is wat kleiner.
Keuken klopt niet helemaal, heb geen nieuwe bouwtekening ontvangen na doorgeven opties echter is e.e.a nog gewijzigd.
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 28-08-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine

Plaatjes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit ziet eruit als een gezinshuis met 6 kids en 4 eigen kinderen. Extreem massief. Waarom de koffiemachine niet op een losse plank in de kast, een nisje is gewoon een gat. Dit kun je alleen betaalbaar houden door alles bij verschillende partijen t doen. Anders loop je idd tegen 50k kosten aan. En daar heb je een Tesla voor
_/-\o_ 8)7 O-) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB

Apparatuur:

Dank voor jullie input!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben een Pelgrim oven en wat ik er erg prettig aan vind is dat het gewoon een no nonsense degelijke combi oven is. Hete lucht/grill/temperatuur kiezen, tijd instellen, en gaan. Geen toeters en bellen, nutteloze programma’s die (wij) nooit gebruiken.

Dat gezegd hebbende, als ze me deze prijs daarvoor zouden offreren zou ik ze (niet zo) vriendelijk bedanken en ze een tegenofferte van Keukenloods geven waarbij je een hele Miele collectie krijgt voor die prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB

Plaatjes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je hebt effectief vrijwel geen werkruimte. Links van je kookplaat 30cm die je amper kan gebruiken. Tussen je kookplaat en wasbak 30/35cm waar je niks mee kan en dan naast je wasbak 60cm waar je waarschijnlijk de vuile vaat neer zet nadat de wasbak vol is. Ik verbaas me er echt over hoe een keukenverkoper dit soort designs uit kan poepen, dan denk ik echt dat die persoon zelf nooit kookt.

Ik zou aan die massieve wand echt nog 120cm werkruimte toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spongepro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 12:26
Hallo allen, graag zou ik wat hulp van jullie willen vragen over een optimale indeling met tips voor een nieuwbouwhuis.
Op dit moment dienen we binnen 3 weken een keuze gemaakt te hebben voor de afbouw/keuken leiding posities. We zijn al druk wezen kijken bij showrooms en gesprekken staan gepland, maar het wordt redelijk krap..

Uitgangspunten zijn:
- Vinden het leuk om te koken, geen profs
- 1 oven lijkt me met drie functies (magnetron,oven en stoom) prima
- Indien kookeiland alleen koken en/of koken met spoelen
- Geen zitplekken beoogd bij het kookeiland
- Design en strak vinden we belangrijk; lange kijklijnen, ritme en praktisch/slimmigheid van de keuken
- Een keuken dient ruim te ogen.

Voor nu heb ik 4 verschillende opstellingen op het netvlies met allen z'n voors en tegens. De eerste is een opstelling van de bouwer en de andere drie zijn renders die ik gemaakt heb in een designtool (Live Home 3D).
Op basis van dit topic, en ook rondkijken in de showrooms heb ik al wat mogelijke voors en tegens benoemd, maar ben erg benieuwd naar jullie kijk erop.
De keuken is 365cm bij 344cm (waar aan de rechterkant maar 235cm is, ivm een uitstekende meterkast a 46cm).
Alvast erg bedankt voor het meedenken!!
1: Kookeiland met kookwand: spoelen op eiland (optie 0 verkoper)
Voors:
- Design
- Accentuering van de lengte van de woning
Tegen:
- Relatief klein kookeiland
- Ritme van de keuken (alles in meerdere stappen; spoelen,bakken,koelkast/oven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sst-keZZV9k7QEzghtQsAhXBOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ts6IOjsDeqESXfLT122CNAw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNbHRGRIm4qg68adG5bUgv8nzSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mJZ1ITCB9al6ef73IZGoFX8b.png?f=user_large
2: Kookeiland met wall: spoelen en koken op eiland
Voors:
- Design
- Accentuering van de lengte van de woning
- Ritme van de keuken (alles in 1.5 stap; spoelen,bakken,koelkast/oven)
Tegen:
- Wellicht krapjes
- Relatief klein snijvlak van 60cm (gewoonweg niet praktisch)
- Missende mooie plek voor koffieautomaat en KitchenAid

De krapte is wellicht op te lossen door een eiland te vergroten, maar dan ga je denk het doel ook wel voorbij en is de balans weg uit een huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_c1fHagc0CHEpWNiXrAkSwj1v8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R0xA3480uF2IInu9QAEaVneI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbWkOEeacMOfowUKFJkwS8NblnA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uXumPWfaAdD5sjrWYGuxsfZc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x53lBczFViu_qbpHYoyPZvpAGvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/deA5Ii6CGboYWGRdPi7AONvG.png?f=user_large
3: Schiereiland met keukenblok: koken op eiland, spoelen op blok
Voors:
- plek voor koffieautomaat en KitchenAid
- Relatief groot snijvlak
Tegen:
- Keuken wordt an sich meer een blokkig afzijdig geheel, met een minder prominent keukeneiland
- Blad wordt voor een deel ingekort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xezbCH5NuQpG574b9_nPlUuDUAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RTd8Hp0azbswNz7Weuh2m695.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjbLDcIVX9y1otVb2h8xAlYvr0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9KcRsB3A0ippu9uKf5Wc749L.png?f=user_large
4: Schiereiland met keukenblok: koken op eiland, spoelen op blok
Voors:
- plek voor koffieautomaat en KitchenAid
- Relatief groot snijvlak
Tegen:
- Keuken wordt an sich meer een blokkig afzijdig geheel, met een minder prominent keukeneiland
- Eiland is een stuk Kleiner dan in andere opstellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNA3q6mCIuSyQuZTlYeTjt4ygBk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LWQYvURaW0qiTXoNwWXdfHu5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBMWq37wq7CP6nZsB5XhJgNwgCI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B6PS5gALeUyG7ZwaS2zxP3sl.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:50
josefine schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:43:
[...]

Dit ziet eruit als een gezinshuis met 6 kids en 4 eigen kinderen. Extreem massief. Waarom de koffiemachine niet op een losse plank in de kast, een nisje is gewoon een gat. Dit kun je alleen betaalbaar houden door alles bij verschillende partijen t doen. Anders loop je idd tegen 50k kosten aan. En daar heb je een Tesla voor
_/-\o_ 8)7 O-) >:)
Wat is dit voor reactie zeg.
Niet iedereen hier heeft de hoefte aan een Ikea keuken en zelf alles bij elkaar sprokkelen.

Gelukkig zijn er mensen als @roel-online die durven te kiezen voor kleur en een "out of the box" ontwerp.

Ik zou Roel wel adviseren eens goed naar die doorloop deur te kijken. De doorgang lijkt me erg smal en vraag me ook af hoe het aan de achterzijde word afgewerkt.

Untappd: Kapitein_Merijn

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:10
@spongepro ook aan een U opstelling gedacht? Je zou de hoge kasten dan op de plek van optie 2 en 4 kunnen laten. Eventueel zou je een hapje uit de u kunnen halen, zodat je effectief 4 hoge kasten hebt. Het wordt dan eigenlijk bijna een parallel opstelling die nog een hoekje om gaat.

een pure parallel opstelling zou natuurlijk ook kunnen? Je zou dan de hoge kasten op de plek van optie 2 en 4 kunnen zetten en dan een lang keukenblad tegen, wat gok ik de buitengevel is?

Zo’n eiland als optie 2 is leuk, maar je hebt meer loopruimte dan effectieve keuken. Dat is eigenlijk altijd wel de uitdaging met eilanden.

• josefine
Kapitein Merijn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:52:
[...]

Wat is dit voor reactie zeg.
Niet iedereen hier heeft de hoefte aan een Ikea keuken en zelf alles bij elkaar sprokkelen.

Gelukkig zijn er mensen als @roel-online die durven te kiezen voor kleur en een "out of the box" ontwerp.

Ik zou Roel wel adviseren eens goed naar die doorloop deur te kijken. De doorgang lijkt me erg smal en vraag me ook af hoe het aan de achterzijde word afgewerkt.
Ik vind het het te massief ogen, alles volbouwen is m.i. niet mooi. En ik vind 50k voor een keuken absurd. Daar heb je een nieuwe tesla voor, om het even in perspectief te zetten.

En waarom gelijk persoonlijk worden naar mij toe, is niet constructief.

Je kunt toch gewoon een deur doen die aan beide kanten dezelfde looks heeft, houtmerk heeft hier prachtige voorbeelden van staan op haar website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 22:06

fmb

Squats schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:06:
Hey Allemaal,

[…]

Edit: dit is enkel de keuken, achter de doorgang zit nog een hele woonkamer met uitbouw die diep genoeg is om daar ook een eettafel neer te zetten.
Heb je wel voldoende kastruimte zo?
Met een hoog model koelkast en hoog model vriezer zijn de hoge kasten vol. Waar laat je dan de vaatwasser, de oven (misschien wel 2?) en al je borden en bestek? In het eiland kun je wel wat kwijt, maar niet veel. Dat zijn geen diepe kasten.

Misschien heb je nog wat aan deze wat oude post van mij: fmb in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Twee tips nog voor koelkast/vriezer:
1. Wij hebben in de keuken een onderbouw vriezer en een inbouw koelkast erboven geplaatst. In ons geval kwam dat mooier uit in het design maar een praktisch voordeel is dat een onderbouw vriezer meer ruimte heeft omdat de compressor volledig achter de keukenplint is verwerkt (kan per model verschillen). Dat geeft meer bruikbare ruimte in de vriezer. Verder kun je als het past een hoger model koelkast kiezen en de hoogte beter gebruiken. Je ziet verder helemaal geen verschil, het lijkt gewoon een koelvriescombinatie.
2. Als je de optie hebt: overweg een losse koelkast/vriezer in de garage/bijkeuken/trapkast/etc. Scheelt ruimte in de keuken en dat kan ook nog eens goedkopere apparatuur zijn (meer keus).

[ Voor 37% gewijzigd door fmb op 29-08-2024 17:08 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

josefine schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:37:
[...]

En ik vind 50k voor een keuken absurd. Daar heb je een nieuwe tesla voor, om het even in perspectief te zetten.
Die lijkt me voor discussie vatbaar, waarom is 50k voor een Tesla niet absurd en voor een keuken wel? Ik gebruik mijn keuken veel vaker dan een auto, en kijk er ook veel vaker tegenaan. En de keuken gaat ook langer mee.

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-04 21:06
Onlangs is de woning gestuukt en geverfd en dus ook achter de kookplaat en keukenblad. Ik heb verschillende opties gezien om de muur erachter te beschermen.

Ik twijfel voor nu nog tussen de SIKKENS ALPHA REZISTO EASY CLEAN en de Trae lyx vernis. Wat zijn jullie ervaringen?

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:33
Mijn ervaring is gewoon lekker iets kiezen als achterwand ipv verf. In het begin zal het perfect werken, maar bij ons zie je nu echt wel dat het minder mooi is geworden. Voor onze volgende keuken zal het ook een mooi tegeltje worden bijv.

• Cap
  • Niet online

Cap

ziceykr schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:09:
Onlangs is de woning gestuukt en geverfd en dus ook achter de kookplaat en keukenblad. Ik heb verschillende opties gezien om de muur erachter te beschermen.

Ik twijfel voor nu nog tussen de SIKKENS ALPHA REZISTO EASY CLEAN en de Trae lyx vernis. Wat zijn jullie ervaringen?
De Trae Lyx natural finish transparante lak is het sterkste, die zet je dus over een bestaande (verf)laag heen.

@6pack15 Verf is inderdaad kwetsbaarder. Als de verf niet bevalt kan er altijd nog een Bokmerk, Dekker wandje, composietplaat in de kleur van het blad of tegeltje tegenaan, zo was onze redenatie. Verf was een lekker snelle en goedkope oplossing. Ook erg mooi rustig.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 29-08-2024 13:29 ]

• Kapitein Merijn

Trae Lyx is top en ziet er na jaren nog steeds goed uit.

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:39
fmb schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:35:
[...]

Heb je wel voldoende kastruimte zo?
Met een hoog model koelkast en hoog model vriezer zijn de hoge kasten vol. Waar laat je dan de vaatwasser, de oven (misschien wel 2?) en al je borden en bestek? In het eiland kun je wel wat kwijt, maar niet veel. Dat zijn geen diepe kasten.

Misschien heb je nog wat aan deze wat oude post van mij: fmb in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Twee tips nog voor koelkast/vriezer:
1. Wij hebben in de keuken een onderbouw vriezer en een inbouw koelkast erboven geplaatst. In ons geval kwam dat mooier uit in het design maar een praktisch voordeel is dat een onderbouw vriezer meer ruimte heeft omdat de compressor volledig achter de keukenplint is verwerkt (kan per model verschillen). Dat geeft meer bruikbare ruimte in de vriezer. Verder kun je als het past een hoger model koelkast kiezen en de hoogte beter gebruiken. Je ziet verder helemaal geen verschil, het lijkt gewoon een koelvriescombinatie.
2. Als je de optie hebt: overweg een losse koelkast/vriezer in de garage/bijkeuken/grapjast/etc. Scheelt ruimte in de keuken en dat kan ook nog eens goedkopere apparatuur zijn (meer keus).
Eigenlijk ben ik naar aanleiding van die oude post vooral nieuwsgierig of het geworden is zoals je toen bedacht hebt en of het bevalt. Kan geen foto's vinden van het eindresultaat ;)
Goeie tip van die losse vriezer en koelkast. Dat moet dat wel passen met de standaard deurmaten van de keukenmerk. Welke vriezer en koelkast heb je?

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:04

Denk dat het niet veel uitmaakt. Na x aantal jaar is dat stuk muur sowieso minder mooi door wrijving/slijtage, die verft remt dat proces een beetje af, maar niet helemaal.

Wij hebben renovlies en na 8 jaar is dat toch echt niet meer zo fraai. Op enkele punten zitten er wat gaatjes in en wat vage donkere plekken die niet meer schoon te maken zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Arwen. op 29-08-2024 14:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fmb

fmb

Blurk62 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

Eigenlijk ben ik naar aanleiding van die oude post vooral nieuwsgierig of het geworden is zoals je toen bedacht hebt en of het bevalt. Kan geen foto's vinden van het eindresultaat ;)
Goeie tip van die losse vriezer en koelkast. Dat moet dat wel passen met de standaard deurmaten van de keukenmerk. Welke vriezer en koelkast heb je?
Goeie, weet niet of ik ooit foto’s van het eindresultaat heb geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB7D1qoqUhkXG-XNFe-3tc4s3MI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8wPeumNuH4mbu6ZZjiXVqru.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNQhsWDOssc6SUe7QbpzRy9tz_U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPBFGSWbFtzcNbWHNGLie5WH.jpg?f=fotoalbum_medium

Wij zijn er erg blij mee. De ruimte rondom voelt niet te krap, nou scheelt het wel iets dat we twee ramen tot de vloer hebben, dat scheelt best veel ruimte. Ook wat betreft kookeiland ruimte; groot genoeg voor ons, maar niet heel ruim.

Wat we achteraf graag iets anders hadden gedaan: betere plek voor waterkoker en koffiezetapparaat.

We hebben de volgende vriezer en koelkast (maar zullen nu nieuwere modellen van zijn, niet veel meer te vinden zie ik)
Vriezer https://www.123apparatuur...GB-T_E6rl9XEF33V7lYpTFc85
Koelkast https://www.bosch-home.nl...ls/Togglebox=accessories/

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Blihi
Is die kookplaat zo niet onhandig? Je hebt geen ruimte om je pannen er naast te zetten.

• fmb

fmb

Blihi schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:08:
Is die kookplaat zo niet onhandig? Je hebt geen ruimte om je pannen er naast te zetten.
Klopt, je kan er niks naast zetten. Wij koken niet vaak heel uitgebreid, dus hebben eigenlijk nooit te kort aan ruimte met de ruimte voor 4 pannen op de kookplaat. Wij missen dit dan ook niet. Verder staan we nu best vaak "aan de zijkant" van de kookplaat te koken terwijl we bijvoorbeeld nog iets aan het snijden zijn. En dat werkt allemaal prima, geeft eigenlijk juist veel flexibiliteit. Ook als je bijvoorbeeld met zijn 2en aan het koken bent.

[ Voor 6% gewijzigd door fmb op 29-08-2024 21:12 ]

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:33
Kleine vraag voor alle zoekenden en reeds gekochte en geplaatste keukens. Wat was gemiddeld de levertijd? Dus van de order plaatsen t/m de fysieke plaatsing.

Wij willen na de overdracht nog van alles aanpassen, incl de keuken en vroegen ons af wat nou de levertijden per "keukenboer" was in jullie ervaring.

• alki
6pack15 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:48:
Kleine vraag voor alle zoekenden en reeds gekochte en geplaatste keukens. Wat was gemiddeld de levertijd? Dus van de order plaatsen t/m de fysieke plaatsing.

Wij willen na de overdracht nog van alles aanpassen, incl de keuken en vroegen ons af wat nou de levertijden per "keukenboer" was in jullie ervaring.
Probleem was meer wanneer heeft de monteur tijd om de keuken te monteren/plaatsen. Binnen 6 weken kon die al geleverd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
6pack15 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:48:

Beetje merkafhankelijk, maar de daadwerkelijke productie- en levertijd zal een week of 6 a 8 zijn. Sommige onderdelen kunnen langer duren (natuursteen blad in een specifieke maat ofzo).

Je wordt meestal goed geïnformeerd over het laatste moment waarop wijzigingen nog mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
Dank allen voor de feedback!
Flying35 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 06:54:
115 cm tussen het eiland en de raampartij is voldoende als doorloop. Daar past alleen niet nog een tafel en een stoel in. Dat is echt te krap. Een standaard barretje is al twijfelachtig omdat de ruimte dan smaller wordt als er iemand zit. Dan hou je waarschijnlijk onvoldoende ruimte over om gemakkelijk achterlangs te lopen. Je zou kunnen overwegen om 2 barkrukken aan de kopse kant van het eiland op te nemen.
Dank, ik ga nog eens kritisch kijken naar de ruimte aan de kant met het zitje. Wellicht dat we het eiland dan wat minder siep moeten maken.
Flying35 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 06:54:
Als je toch het huidige ontwerp overweegt zou ik de opstelling van het eiland omdraaien. Nu kan je met het uit- en inruimen van de vaatwasser de doorgang richting de keuken blokkeren. In dat geval kan je nu ook niet achterlangs lopen want daar staat een tafel en een stoel in het pad. Als je vaatwasser naar de andere kant van het eiland verplaatst is een groter deel van je keuken bereikbaar.
Goed punt, die vaatwasser is onhandig waar ie nu staat als je 'm staat in te ruimen. Ik heb een nieuw plannetje gemaakt waarin we 'm naar de andere kant verplaatsen en naar de wand - waar ie dan naast de spoelbak komt.
Blihi schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:52:
[...]

Wat praktische vragen, want hoewel dit een mooi ontwerp is, lijkt er niet nagedacht te zijn over de dagelijkse praktische dingen:

1) Waar zitten je besteklades? De enige lades op de tekening zitten onder de kookplaat en ik neem aan dat die geintegreerde afzuiging heeft (want ik zie geen andere afzuiging), dus besteklades kunnen daar niet.
Jep, geintegreerde afzuiging dus de besteklades moeten nog ergens anders. Zet ik op het lijstje!
2) Waar ga je je afvalemmer(s) neerzetten? In de keuken heb je die altijd nodig en die staan niet gepland. Denk even na over een geintegreerd afvalsysteem onder het aanrecht, zodat je snij-afval direct in de vuilnisbak kunt schuiven.
Als we het spoelen verplaatsen naar de wand, waar zou je dan de geintegreerde afvalbakken doen? Onder de spoelbak zoals je vaak ziet of op het eiland (waar je vaker snijwerk zult doen)?
3) Hoe ga je de vaatwasser in- en uitruimen? Je hebt rondom de vaatwasser nauwelijks plaats om de vuile vaat te verzamelen of de schone vaat neer te zetten. De huidige plek lijkt mij de meest onhandige plek.
Jep, is inderdaad onhandig. Gaan we verplaatsen.
4) Waarom die nis zo laag met zo'n massieve wand? Heb je echt twee van die enorm hoge ovens nodig, of zou je ook uit kunnen met twee minder hoge ovens boven elkaar? Dan kan je nis breder en hoger.
Goed punt, de nis moeten we hoger maken. We hebben voor 60cm hoge ovens gekozen en dat paste design technisch natuurlijk mooi als de nis ook maar 60cm hoog zou zijn, maar is niet handig. Twee 45cm ovens boven elkaar zou mooi zijn maar dan wordt de bovenste oven te hoog voor mijn partner. Nu iets verzinnen voor de ruimte boven de ovens in de nis.
5) Waarom zitten de ovens aan die kant? Als je iets uit de oven haalt, wil je dat neer kunnen zetten op het aanrecht in de buurt. Nu zitten ook de ovens bij het kleinste stukje aanrecht, waar ook nog eens mensen zouden kunnen zitten. Ik zou de ovens dus aan de andere kant van de wand doen.
Neem ik in overweging. Als we het spoelen naar de wand doen dan is het misschien belangrijker om spoelen achter de kookplaat te hebben dan de ovens ideaal bij een aanrecht? Gelukkig is er wel rechts van de ovens voldoende ruimte als we de nis groter maken.
6) De doorloop naar de bijkeuken: Die deur, daar zit nog een tweede deur achter, of vervangt deze doorloopdeur de bestaande deur volledig? Afhankelijk van de precieze situatie van de bijkeuken kan het zijn dat zo'n deur dan brandwerend moet zijn en goed geïsoleerd.
Daar had ik niet 1-2-3 aan gedacht. De deur die daar achter zit zouden we weghalen. Gelukkig is dat vooral een doorloop/halletje waar een kast in staat. De garage dáár weer achter heeft z'n eigen brandwerende deur.
alki schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:38:

Jep, duidelijk dat we de nis hoger moeten gaan maken :-) En als dan het spoelen naar de wand gaat hebben we ook meer werkruimte op het eiland.
RobbieB schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:08:
Je hebt effectief vrijwel geen werkruimte. Links van je kookplaat 30cm die je amper kan gebruiken. Tussen je kookplaat en wasbak 30/35cm waar je niks mee kan en dan naast je wasbak 60cm waar je waarschijnlijk de vuile vaat neer zet nadat de wasbak vol is. Ik verbaas me er echt over hoe een keukenverkoper dit soort designs uit kan poepen, dan denk ik echt dat die persoon zelf nooit kookt.

Ik zou aan die massieve wand echt nog 120cm werkruimte toevoegen.
Zie nu inderdaad dat met spoelen op het eiland er te weinig werkruimte overblijft. Hopelijk lossen we dat op met het verplaatsen van spoelen naar de wand.
Kapitein Merijn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:52:

De breedte ga ik zeker nog eens bekijken door thuis eens met een stuk karton oid te ervaren hoe smal 70cm is als deur. Ik denk dat het nog wel 10cm breder zou moeten kunnen als we de kast in de hoek wat smaller maken.
josefine schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:37:
Je kunt toch gewoon een deur doen die aan beide kanten dezelfde looks heeft, houtmerk heeft hier prachtige voorbeelden van staan op haar website.
Een andere optie is dat we de doorloopdeur helemaal weg laten en om/oven de deur heen bouwen. Dan wordt het een soort van poortje.

Op basis van de feedback heb ik even een snel schetsje gemaakt van een nieuwe indeling van de wand. Daarin verwerkt:
- de nis hoger en breder
- spoelen aan de wandzijde zodat er meer ruimte is op het eiland
- vaatwasser naar de wand en de hoek waar je weinig loopt
- de doorloopdeur breder (ten koste van de hoge kast links ervan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eaR9u6lx16O30ryqD-FX3-nddQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oOLbMRNrxvSSe5Flshi4OwIQ.png?f=fotoalbum_large

De vraag is dan nog vooral:
- Wat doen we met de ruimte boven de ovens? Een frontje van zwart glas zodat het op de ovens aansluit? Of een zwarte nis boven de ovens? Of open laten? Of de ovens helemaal buiten de nis laten?
- Wat doen we met de bovenkasten - naar beneden halen zodat ze aansluiten boven de nis of de nis nog wat hoger maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
roel-online schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:31:

Op basis van de feedback heb ik even een snel schetsje gemaakt van een nieuwe indeling van de wand. Daarin verwerkt:
- de nis hoger en breder
- spoelen aan de wandzijde zodat er meer ruimte is op het eiland
- vaatwasser naar de wand en de hoek waar je weinig loopt
- de doorloopdeur breder (ten koste van de hoge kast links ervan)

[Afbeelding]

- Wat doen we met de ruimte boven de ovens? Een frontje van zwart glas zodat het op de ovens aansluit? Of een zwarte nis boven de ovens? Of open laten? Of de ovens helemaal buiten de nis laten?
- Wat doen we met de bovenkasten - naar beneden halen zodat ze aansluiten boven de nis of de nis nog wat hoger maken?
Veel beter inderdaad.

Ruimte boven de ovens zou ik een zwarte nis maken. Oogt ruimtelijker in je nog steeds vrij massieve blok. Wat plantjes en kookboeken erin of zo en heeft meteen wat sfeer.

De nis zou ik aan de bovenkant doortrekken tot de bovenkasten. Of de bovenkasten wat lager maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
roel-online schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:31:

Ik zou boven de ovens de houtkleur terug laten komen. Sowieso wel fraai om in de nis een soort 'kader' te maken van dezelfde houtkleur.
Glas of zwart plaatmateriaal zal nooit hetzelfde zijn als het glas van de ovens.

Tevens zou ik in de linker kast een grote vriezer plaatsen en de gewenste lades onder de ovens plaatsen. Scheelt een hoop geld en 2 onderbouw apparaten langs elkaar is niet ideaal ivm. afstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@roel-online Als je uit wilt pakken kun je ook kijken naar warmhoudlades onder de ovens. Dat integreert mooier dan loze ruimtes. Ander inderdaad kastjes met zwarte matglazen deuren boven de oven, dat kan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
RobbieB schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

Veel beter inderdaad.

Ruimte boven de ovens zou ik een zwarte nis maken. Oogt ruimtelijker in je nog steeds vrij massieve blok. Wat plantjes en kookboeken erin of zo en heeft meteen wat sfeer.

De nis zou ik aan de bovenkant doortrekken tot de bovenkasten. Of de bovenkasten wat lager maken.
Dat een zwarte nis het wat ruimtelijker maakt is inderdaad ook wel een voordeel. En een zwarte nis hoeft niet persé exact qua kleur te matchen met de ovens.
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:28:
[...]

Ik zou boven de ovens de houtkleur terug laten komen. Sowieso wel fraai om in de nis een soort 'kader' te maken van dezelfde houtkleur.
Zo'n kader vind ik erg mooi maar zou je dan ook het blad rondom het spoelen van dat materiaal maken? Is dat niet te kwetsbaar? In het voorbeeldje dat in in de keukenzaak heb gezien is het hele kader van een keramisch blad gemaakt: erg mooi maar ook onbetaalbaar. Een mix dan: kader links boven en rechts in houtmateriaal en blad in keramisch zoals ook op het eiland?
Blihi schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:30:
@roel-online Als je uit wilt pakken kun je ook kijken naar warmhoudlades onder de ovens. Dat integreert mooier dan loze ruimtes. Ander inderdaad kastjes met zwarte matglazen deuren boven de oven, dat kan ook prima.
Glas of zwart plaatmateriaal zal nooit hetzelfde zijn als het glas van de ovens.
Daar vrees(de) ik ook een beetje voor.
Ik heb echter bij Bosch wel een frontje van een warmhoudlade gevonden die je los kon bestellen (is 60*14cm) - zonder de rest van de warmhoudlade.
Ook onze adviseur bij Inspiratiehuis2020 nog even gevraagd en die gaf aan dat Siemens ook een warmhoudlade van 60*29cm heeft waarvan je alleen het glazen frontje zou kunnen bestellen. Dat zou qua kleur matchen, maar dan zit je aan maximaal 30cm wat je kunt opvullen boven de oven voor 171 euro per frontje.

Maar ook glas beschreven zij als optie:
BSH: the best indication I can give is the light transmission of the glass which is defined as Greyglass LT57. So the light transmission of 57 should match the Bosch Accentline Ovens (Of course you can reach LT57 with different color tints in the glass but in case of the Bosch Accentline it should be greyglass to have a good match -> The glass of the oven has a thickness of 4mm which will also be relevant if you want to match the furniture glasses.)
Dan moet ik alleen weer een bedrijf/keukenzaak zien te vinden die frontjes van Greyglass LT57 kan maken.
Tevens zou ik in de linker kast een grote vriezer plaatsen en de gewenste lades onder de ovens plaatsen. Scheelt een hoop geld en 2 onderbouw apparaten langs elkaar is niet ideaal ivm. afstellen.
De vriezer in de linkerkast was ook ons eerste plan maar dan wordt de doorloopdeur maar zo'n 70cm. De twee vriezers eronder was nu juist vanwege het advies om die doorloop breed genoeg te houden ;-) Dan kan de kast van 60cm naar 50cm en de doorloopdeur van 70cm naar 80cm.

Het prijsverschil is niet mega groot. Een grote vriezer (GIN81HNE0) met open assist staat geoffereerd voor 1809 euro (misschien dat dat goedkoper kan?). Twee lage vriezers (GIV21ADD0) zie ik voor prijzen tussen de 550 en 660 euro *2= 1100 tot 1320 euro. Al is die grote vriezer wel luxer (noFrost ipv lowFrost en Open Assist) en als geheel energiezuiniger.
Wel weer handig voor mijn partner die niet zo groot is en bij twee lage vriezers er makkelijker bij kan.

Wat is de lastigheid met stellen als er twee apparaten naast elkaar staan? In ons ontwerp staan ook de vaatwasser en koelkast naast elkaar?

[ Voor 3% gewijzigd door roel-online op 30-08-2024 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
roel-online schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

Dat een zwarte nis het wat ruimtelijker maakt is inderdaad ook wel een voordeel. En een zwarte nis hoeft niet persé exact qua kleur te matchen met de ovens.

[...]

Zo'n kader vind ik erg mooi maar zou je dan ook het blad rondom het spoelen van dat materiaal maken? Is dat niet te kwetsbaar? In het voorbeeldje dat in in de keukenzaak heb gezien is het hele kader van een keramisch blad gemaakt: erg mooi maar ook onbetaalbaar. Een mix dan: kader links boven en rechts in houtmateriaal en blad in keramisch zoals ook op het eiland?

[...]

[...]

Daar vrees(de) ik ook een beetje voor.
Ik heb echter bij Bosch wel een frontje van een warmhoudlade gevonden die je los kon bestellen (is 60*14cm) - zonder de rest van de warmhoudlade.
Ook onze adviseur bij Inspiratiehuis2020 nog even gevraagd en die gaf aan dat Siemens ook een warmhoudlade van 60*29cm heeft waarvan je alleen het glazen frontje zou kunnen bestellen. Dat zou qua kleur matchen, maar dan zit je aan maximaal 30cm wat je kunt opvullen boven de oven voor 171 euro per frontje.

Maar ook glas beschreven zij als optie:

[...]

Dan moet ik alleen weer een bedrijf/keukenzaak zien te vinden die frontjes van Greyglass LT57 kan maken.

[...]

De vriezer in de linkerkast was ook ons eerste plan maar dan wordt de doorloopdeur maar zo'n 70cm. De twee vriezers eronder was nu juist vanwege het advies om die doorloop breed genoeg te houden ;-) Dan kan de kast van 60cm naar 50cm en de doorloopdeur van 70cm naar 80cm.

Het prijsverschil is niet mega groot. Een grote vriezer (GIN81HNE0) met open assist staat geoffereerd voor 1809 euro (misschien dat dat goedkoper kan?). Twee lage vriezers (GIV21ADD0) zie ik voor prijzen tussen de 550 en 660 euro *2= 1100 tot 1320 euro. Al is die grote vriezer wel luxer (noFrost ipv lowFrost en Open Assist) en als geheel energiezuiniger.
Wel weer handig voor mijn partner die niet zo groot is en bij twee lage vriezers er makkelijker bij kan.

Wat is de lastigheid met stellen als er twee apparaten naast elkaar staan? In ons ontwerp staan ook de vaatwasser en koelkast naast elkaar?
Ga niet voor Lowfrost, dat is echt de grootste marketinggrap in vriezers... het is namelijk nog steeds frost, dus je zult gewoon minimaal jaarlijks met ondooi ellende zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1p
@roel-online mbt hoge kast incl binnenladen. Onderzoek even hoe ver het deur front open kan, zodat de binnenladen volledig naar buiten kunnen. Dus geen uitstekende grepen op het front die tegen de haakse muur komen. Als er naast de basiskast nog een dekpaneel van 19mm wordt toegepast zal het niet snel problemen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04:59
Onderstaande opstelling 20.7k inclusief montage en apparatuur Atag. Koelkast van 1.94m, inductie met plasmafilter, vaatwasser, zelfreinigende oven, spoelbak, kraan, verlichting. Kunststof blad soort betonlook, greeploze kasten. Keuken is een Ballerina keuken. Gekocht bij een kleine keukenzaak onafhankelijk.

Kleur keuken Moonlight green soort olijfgroen mat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9SSa2YjCBTLXyLY1wGU_0szg58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6txpxVKT4oeGk6yG0ZhUMrUp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgB56AHl9-HVqT0vupXB0zASCZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTD5t5tylHP1hkeHvCsfuxj0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRg1Jg4eRi14-I-OnfcB3YnM8mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKEXgheqOfidbRGUmjJuEjV5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxRhMUYUdnuTBDFKXJSkH1isZWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtTkBzkWFE3sQo9iwoacfc4c.jpg?f=fotoalbum_large

SiberischeHusky

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-04 16:40
De keuken is gister geplaatst. Als de spatrand getegeld is zal ik wat meer foto's delen.

Ik heb wel een vraag over de oven. Wij hebben de Siemens CM976GKB1 en ik kan nergens vinden hoe we de tijd permanent aan kunnen zetten in het display. Of is dit niet mogelijk?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
PrixV schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:39:
De keuken is gister geplaatst. Als de spatrand getegeld is zal ik vast wat meer foto's delen.

Ik heb wel een vraag over de oven. Wij hebben de Siemens CM976GKB1 en ik kan nergens vinden hoe we de tijd permanent aan kunnen zetten in het display. Of is dit niet mogelijk?

***members only***
Dat kan volgens mij alleen via de Home Connect app. Die moet je dus eerst op je telefoon installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@PrixV Kan volgens mij juist niet via Home Connect maar alleen op het apparaat zelf.

Basisinstellingen -> Display -> Stand-by indicatie AAN
(UIT = zwart display, Tijdslimiet = display aan gedurende ingesteld aantal minuten)

Bij Home Connect kom ik de optie niet tegen, niet onder Display en niet onder Tijdinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-04 16:40
Blurk62 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Dat kan volgens mij alleen via de Home Connect app. Die moet je dus eerst op je telefoon installeren.
Die heb ik geïnstalleerd maar daar kon ik het niet vinden.

@Cap dit heeft geholpen! Thanks!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
Cap schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:58:
@PrixV Kan volgens mij juist niet via Home Connect maar alleen op het apparaat zelf.

(UIT = zwart display, Tijdslimiet = display aan gedurende ingesteld aantal minuten)

Bij Home Connect kom ik de optie niet tegen, niet onder Display en niet onder Tijdinstellingen.
Jammer dat het blijkbaar niet werkt met Home Connect. Het is natuurlijk ook raar als je een apparaat niet zonder app zou kunnen instellen.
Ik heb een ouder type (CM676G0S6), ik kan voor mijn oven in Home Connect onder Display o.a. kiezen voor Display-helderheid en de Klokweergave "Uit", "Digitaal+datum" of "Analoog".
De tijd wordt automatisch aangepast naar de tijd op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Hier in de app ook de display helderheid en klokweergave met keuze digitaal / analoog, maar dus niet klokweergave aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cat123
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 31-08-2024
Heeft iemand van jullie ervaring met BySensa? prijs/kwaliteit en is er onderhandelingsruimte qua prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinberghuis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-03 21:04
Ik zie door alle merken keukenapparatuur en de verschillende lijnen per merk het spreekwoordelijke "bos" niet meer. Is er een goede vergelijkingssite waar een duidelijk overzicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
[Afbeelding]

@roel-online
[/quote]

Mijn antwoord daarop: Waarom niet een grote vriezer en dan die en koelkast naast elkaar. De ovens aan de andere kant? Zo zie je meer ontwerpen, waaronder ons huidige ontwerp.
Push to open no frost kan goedkoper via o.a. keukenloods Siemens IQ700 G181NHNE0 €1.230 https://m.keukenloods.nl/gi81nhne0.html nsceo

Ben meteen wel benieuwd of iemand nog tips heeft voor ons/naar alternatieven/betere opties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1u2xg0wdLJ1bVdJvGDzdGxK30s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zz1WyhQJ57UHSFdKvZpXzpuW.jpg?f=fotoalbum_large
Note: helemaal links zit nog iets geks wat er nog uit moet. Daarnaast zitten hoge koelkast en vriezer. Recycling zit onder de gootsteen. De vaatwasser daar rechts of links naast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9T-K_KwgS4RZNkYd1kyG5EBvfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THBfBvDPjGjH23y6l5hrmfAL.jpg?f=fotoalbum_large. :)

[ Voor 4% gewijzigd door 181383rz op 31-08-2024 17:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flying35
181383rz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:46:
[Afbeelding]

@roel-online
[/quote]

Mijn antwoord daarop: Waarom niet een grote vriezer en dan die en koelkast naast elkaar. De ovens aan de andere kant? Zo zie je meer ontwerpen, waaronder ons huidige ontwerp.
Push to open no frost kan goedkoper via o.a. keukenloods Siemens IQ700 G181NHNE0 €1.230 https://m.keukenloods.nl/gi81nhne0.html nsceo

Ben meteen wel benieuwd of iemand nog tips heeft voor ons/naar alternatieven/betere opties.
[Afbeelding]
Note: helemaal links zit nog iets geks wat er nog uit moet. Daarnaast zitten hoge koelkast en vriezer. Recycling zit onder de gootsteen. De vaatwasser daar rechts of links naast.

[Afbeelding]. :)
Mooi ontwerp en leuk om te zien dat die zoveel lijkt op het ontwerp wat hier eerder was geplaatst door @roel-online. Je opmerking richting hem over de koelkast en vriezer zal in zijn situatie niet werken omdat die dan voor de deur van de berging komen te staan. Ik zie verder in jouw ontwerp enkele dingen die een heel mooi lijnenspel laten zien, maar praktisch misschien niet ideaal zijn. Misschien heb je er al over nagedacht en bewust de afweging gemaakt, maar de volgende zaken vallen mij op.
  • In de kastenwand is gekozen voor deurtjes ipv lades. Lades zijn echt fijner in gebruik, maar je hebt opzich wel al veel lades in het eiland.
  • De vriezer en koelkast komen redelijk hoog te staan. Heb je naar jouw eigen lengte en evt de lengte van je partner gekeken. Kan iedereen zonder hulpmiddelen tot boven in de koelkast komen?
  • De kastjes helemaal bovenaan kun je niet zonder keukentrapje bereiken en de binnenmaat is redelijk laag. Ik begrijp goed dat je voor die kastjes kiest want het is ideaal voor spullen die je niet vaak nodig hebt zoals een fondue pan en ergelijke, maar passen de spullen die je daarin voorzien hebt er wel in of moeten die kastjes toch iets hoger worden?
Hier ook nog een keuken die ik was tegen gekomen (bij ASWA) in een vergelijkbare stijl. Daar is gekozen om ondiepe bovenkastjes toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moJvDUWLtEc98A_WBiBrjz073fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKnC3loJ1TJIbhvQNOCat9W9.jpg?f=fotoalbum_large

De afgelopen jaren zijn heel veel zwarte keukens voorbij gekomen. Goed om te zien dat er nu ook weer meer voor lichte keukens gekozen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asgardian28
  • Laatst online: 26-04 22:32
@181383rz vind het er erg mooi uitzien!

Wij zijn ook bezig met een keuken, wat een puzzel! Zijn bij superkeukens geweest en gaan ook nog bij Artic langs.

Qua opstelling dachten we aan een barretje om de ruimte een beetje te breken. Anders wordt je woonkamer zo'n balzaal. Een van de twee grote kasten gaan we als gewone kast gebruiken (niet voor keukenspullen).

Kleurtjes zijn we nog niet uit, misschien toch wat neutraler. Op de grond komt keramisch parket (=tegels). Qua apparatuur niets bijzonders alleen toch een stoomoven met vaste wateraansluiting. Proberen hoe dat bevalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwwsUZFS6UgWcQn18bbkpAGH9rg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kGxrhI0jtxupm6HC7mZTa9LO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zE3Vr32ULZrRMrJfUFp9GtFLcfU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UFDMXmUEd1gx89lj93cPOyEP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oPZiDwWKjrvqtkvctarPm-iptg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bSfEB9usRsb9xX3O6uUCItFv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHYGeVFvlTkBHf28dixN2EhyxTU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A4cpLkDd4zgLj3O5rUscvoHM.png?f=user_large

Tips vooral wat de opstelling betreft van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
  • Nu online
[
[quote]Flying35 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:36:
[...]

@Flying35 Dank voor het meedenken!

We hebben een grote koelkast en grote vriezer ingetekend. Het lijken nu ‘kleinere versies, omdat we het lijnenspel zo strak mogelijk willen houden (geen plaatsing boven andere kastjes).

We hebben getwijfeld om meer lades in te zetten. Toch niet gedaan: een deel is dus Koelkast/vriezer. Eén is vaatwasser, één is keukenkastje recycling station. De kast helemaal rechts komt te vervallen om geld te besparen en iets meer licht te creëren. Dan houd je er nog maar een paar over. Die kastjes gebruik ik voor mijn bakmachine, broodrooster en nog een paar grote apparaten. Inderdaad genoeg lades in het eiland. Lades zijn ook kostbaar, dat speelde eerlijk gezegd ook mee in de keuze.

De bovenkastje ook over getwijfeld. We vinden het wel mooier met dan zonder. Lager willen we niet (plafond is 3m hoog), dat vonden we niet mooi. Ja, we hebben dan een krukje nodig. Dat vinden we niet zo erg voor vaatwastabletten, schoonmaakspullen of extra voorraad. Alles wat we vaak gebruiken kan in het keukeneiland van ruim 3meter. Ook daar aan één kant kastjes ipv lades om speelgoed van de kids in op te bergen. Waarschijnlijk zetten we er manden in.

Mooi plaatje trouwens die ASWA keuken.

[ Voor 37% gewijzigd door 181383rz op 31-08-2024 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 08:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otqIk-QbcUPlmk4TER5nIPL9_PA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGdLt0sX9fibEhJLqfyMZWd1.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag langs geweest bij Akzent Küchen, erg goede ervaring - wat een verademing na Keuken Concurrent en Keukenloods.

Gaat om een Rotpunkt keuken, fronten zijn glasoptiek titanium (beetje grijs-achtig, met een soort effect erin waardoor hij eigenlijk in elk licht een andere kleur lijkt te hebben, vond het zelf best gaaf). Het blad is keramiek. Kookeiland drie meter. Wat ik erg fijn vind is de optie om de keukenkasten helemaal tot aan het plafond te hebben. Zal waarschijnlijk wel een krukje nodig hebben om erbij te kunnen, maar goed.

Apparatuur:
  • Siemens iQ100 180cm koelkast
  • Siemens iQ700 stoomoven
  • Siemens iQ700 combi-oven
  • Siemens iQ500 180cm vriezer
  • Siemens iQ300 vaatwasser
  • Quooker Flex Combi+
  • Bora PURU
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:31
the-hyrax schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:34:
[Afbeelding]

Vandaag langs geweest bij Akzent Küchen, erg goede ervaring - wat een verademing na Keuken Concurrent en Keukenloods.

Gaat om een Rotpunkt keuken, fronten zijn glasoptiek titanium (beetje grijs-achtig, met een soort effect erin waardoor hij eigenlijk in elk licht een andere kleur lijkt te hebben, vond het zelf best gaaf). Het blad is keramiek. Kookeiland drie meter. Wat ik erg fijn vind is de optie om de keukenkasten helemaal tot aan het plafond te hebben. Zal waarschijnlijk wel een krukje nodig hebben om erbij te kunnen, maar goed.

Apparatuur:
  • Quooker Flex Combi+
  • Bora PURU
***members only***
Gaaf! Zit daar het ingebouwde koffiezetapparaat ook bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 08:33
Perzikvrucht schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

Gaaf! Zit daar het ingebouwde koffiezetapparaat ook bij?
Is een kleine nis voor een koffiezetapparaat. Hoef niet per se een ingebouwde 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
Zoals @Flying35 ook al reageerde: aan de linkerkant is één van de kasten geen kast maar een doorloopdeur. Onze eerste voorkeur ging ook uit naar een hoge vriezer maar dat beperkt de ruimte voor de nis (of voor de doorloopdeur).

De ovens 'naast' de nis is ook zeker een goede optie, maar wij vonden het juist mooi om de ovens 'in' de nis te plaatsen zodat de nis nog wat groter lijkt. Toch ga ik ons ontwerp ook nog maar eens bekijken met de ovens 'buiten' de nis.

Dit was onze inspiratie voor apparatuur 'in' de nis, maar de lastigheid is dat onze apparatuur geen 90cm hoog is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNHKiODWXeBQXLyobDGMjwBNiOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Od9ZZJGJQmQ6WEyAbbYPMH2p.jpg?f=fotoalbum_large
[Afbeelding]

[Afbeelding]. :)
Tof ontwerp! Dat is ook wel een hele flinke wand.
Flying35 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:36:
  • De kastjes helemaal bovenaan kun je niet zonder keukentrapje bereiken en de binnenmaat is redelijk laag. Ik begrijp goed dat je voor die kastjes kiest want het is ideaal voor spullen die je niet vaak nodig hebt zoals een fondue pan en ergelijke, maar passen de spullen die je daarin voorzien hebt er wel in of moeten die kastjes toch iets hoger worden?
181383rz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:14:
De bovenkastje ook over getwijfeld. We vinden het wel mooier met dan zonder. Lager willen we niet (plafond is 3m hoog), dat vonden we niet mooi. Ja, we hebben dan een krukje nodig. Dat vinden we niet zo erg voor vaatwastabletten, schoonmaakspullen of extra voorraad. Alles wat we vaak gebruiken kan in het keukeneiland van ruim 3meter. Ook daar aan één kant kastjes ipv lades om speelgoed van de kids in op te bergen. Waarschijnlijk zetten we er manden in.
Zou je niet overwegen om de bovenkastjes helemaal tot aan het plafond te doen? Wij hebben ook een 3 meter hoog plafond en kiezen er juist voor om de kastenwand helemaal tot het plafond te doen. Dan is het mooi één geheel en benadruk je die vette plafondhoogte van 3 meter. Een stukje stucwerk erboven zegt misschien juist dat het plafond eigenlijk te hoog is?
• In de kastenwand is gekozen voor deurtjes ipv lades. Lades zijn echt fijner in gebruik, maar je hebt opzich wel al veel lades in het eiland.
We hebben getwijfeld om meer lades in te zetten. Toch niet gedaan: een deel is dus Koelkast/vriezer. Eén is vaatwasser, één is keukenkastje recycling station. De kast helemaal rechts komt te vervallen om geld te besparen en iets meer licht te creëren. Dan houd je er nog maar een paar over. Die kastjes gebruik ik voor mijn bakmachine, broodrooster en nog een paar grote apparaten. Inderdaad genoeg lades in het eiland. Lades zijn ook kostbaar, dat speelde eerlijk gezegd ook mee in de keuze.
Je kunt ook nog voor een uittrekfront gaan? Dan combineer je de consistente looks van een deurtje met het praktische van een lade.

En de kast rechts komt te vervallen? Krijg je daar dan een gat? Nu is de muur juist zo compleet afgewerkt / opgevuld.
Die kastjes gebruik ik voor mijn bakmachine, broodrooster en nog een paar grote apparaten.
Voor de 'losse apparaten' zoals de rijstkoker, koffiezetapparaat, tosti-ijzer, etc wil ik bij ons de linkerkast gaan gebruiken met een hele platte lade die een Blum tabletstop erop heeft. Dan zet je de deur van die kast open, trek je die plank/lade eruit en staat de lade vast. De apparatuur die erop/erin staat kun je dan prima gebruiken voor de korte tijd dat je het nodig hebt en als je klaar bent doe je de kast weer dicht. Hoef je (bijna) nooit losse apparaten uit een kastje te tillen en in te pluggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP-8ZA1RuRKPAd2vVu9jByACgQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eh4NEYUAzO1qQSnMjLf7O9ny.jpg?f=fotoalbum_large
Zou het dus wel aan de zijkant doen zodat je er niet omheen/tegenaan loopt.
Hier ook nog een keuken die ik was tegen gekomen (bij ASWA) in een vergelijkbare stijl. Daar is gekozen om ondiepe bovenkastjes toe te voegen.

[Afbeelding]
Dank voor het delen! Misschien kan ik toch nog wat met minder diepe bovenkastjes die direct boven de oven beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Cap schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:58:

Bij onze Bosch oven (HMG8764C7) kan dit wel via de HomeConnect app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8khSoLNZgHhAziwIsDuQAsvd0bQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohwvhuXRUknxu4mcA1VxiqnS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:17
Dj-sannieboy schreef op zondag 1 september 2024 @ 00:28:
[...]

Bij onze Bosch oven kan dit wel via de HomeConnect app:

[Afbeelding]
Dat bepaalt niet of de klok altijd aan is, of met een tijdslimiet, of uit (bij ‘stand by’ stand van de oven). Dat zit bij onze Bosch ook in de instellingen op het apparaat zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@gvdm klopt, zo werkt het hier ook. Het vreemde is wel dat bij ons de optie "uit" ontbreekt uit het screenshot van @Dj-sannieboy . Dat lijkt me dan de optie dat er helemaal geen klok wordt weergegeven, ook niet als het apparaat stand-by staat of net uitgezet is? De ondoorgrondelijke wegen van Bosch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i33paeoGnpt7fnEuGTKjDR4uSfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOrAwY52BeoxtfHYJO9bLiB9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

the-hyrax schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:34:
[Afbeelding]

Apparatuur:
  • Quooker Flex Combi+
  • Bora PURU
***members only***
De bekende IQ100 koelkast, check even of het handig is om tegen een geringe meerprijs een wat hoger model in de IQ reeks te nemen voor no-frost, een beter energielabel en wellicht ook stillere uitvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

roel-online schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:51:
[...]

Zou je niet overwegen om de bovenkastjes helemaal tot aan het plafond te doen? Wij hebben ook een 3 meter hoog plafond en kiezen er juist voor om de kastenwand helemaal tot het plafond te doen. Dan is het mooi één geheel en benadruk je die vette plafondhoogte van 3 meter. Een stukje stucwerk erboven zegt misschien juist dat het plafond eigenlijk te hoog is?
Bij ons plafond (320 cm) adviseerde de keukenontwerper om het juist niet helemaal dicht te bouwen maar een klein beetje ruimte erboven te laten om het een beetje dieptewerking te geven. Dus niet kasten helemaal tot aan plafond (kon wel) en ook niet dichtzetten met een gipsplaat (kon uiteraard ook). Er zit hier dus nog zo'n 15cm ruimte boven. Wel gekozen voor een kader dmv stollen, dus zowel aan de zijkanten als oven, dit geeft de kasten een omlijsting. We zijn blij met de keuze. Meteen wel handig ivm de luchtafvoer aan de achterzijde voor de apparatuur, hoewel dat natuurlijk ook opgelost kan worden als je wel tot aan het plafond gaat met de kasten.

Het hangt erg van de specifieke situatie af, waar bevindt de keuken zich in de kamer, hoe is de lichtval, om wat voor kastenwand gaat het, etc. Er is in zijn algemeenheid volgens mij weinig van te zeggen?

Toevoeging: afhankelijk van de keuken kan de keuze voor kasten tot aan het plafond ook betekenen hogere kolomkasten, wat in dat geval dus betekent dat je bovenkasten nog hoger beginnen, ook boven de nis. Het kan natuurlijk ook zijn dat er simpelweg hogere bovenkasten beschikbaar zijn waardoor dit niet speelt, maar in ieder geval altijd iets om in de gaten te houden bij dat spelen met die hoogte: wat zijn eventueel de gevolgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 01-09-2024 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

De bovenkastje ook over getwijfeld. We vinden het wel mooier met dan zonder. Lager willen we niet (plafond is 3m hoog), dat vonden we niet mooi. Ja, we hebben dan een krukje nodig. Dat vinden we niet zo erg voor vaatwastabletten, schoonmaakspullen of extra voorraad. Alles wat we vaak gebruiken kan in het keukeneiland van ruim 3meter.
Wij hebben bij gebrek aan vloeroppervlak in de keuken ook gekozen voor voorraadkasten bovenop de hoge kasten. Geen spijt van icm laag houten IKEA trapje, wat feitelijk met zo'n 60cm een hoog krukje is. Voor mij werkt het prima met mijn lengte, mijn vriendin heeft wat meer moeite. Maar het bevalt goed en visueel vinden we het aantrekkelijker door de nis die gevormd wordt door de bovenkasten. Het was kiezen tussen te weinig bergruimte of dit. Bedenk wel dat je voor de bovenste planken dan nog steeds een huishoudtrap nodig hebt, tenzij je zelf al 225 cm hoog bent. :)

Maar wij zijn er al lang blij mee, voor ons zijn de bovenkasten gewoon extra bergruimte voor niet keuken gerelateerde zaken. Op de woonverdieping hebben wij namelijk verder geen inbouwkasten, dus dat is welkom.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 01-09-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
  • Nu online
[...]

Door de uitbouw zal er mogelijk een balk zichtbaar zijn van 30cm. Dat weten we pas als de aannemer bezig is. Daarnaast vonden wij het wat ruimte geven. We overwegen de kastenwand ongeveer 10-15cm naar voren te plaatsen, zodat hij ‘uit’ de muur komt. Dat gebeurt dan zowel aan de zijkant als aan de bovenkant.

[/quote]

Je kunt ook nog voor een uittrekfront gaan? Dan combineer je de consistente looks van een deurtje met het praktische van een lade.

[/quote]

Goede tip!

[/quote]

En de kast rechts komt te vervallen? Krijg je daar dan een gat? Nu is de muur juist zo compleet afgewerkt / opgevuld.

[/quote]

Ja, de uitbouw wordt 30cm kleiner op verzoek van de buren. Zo houden we aan beide kanten ongeveer 15cm over. De wandjes plaatsen we 10-15cm naar achteren, zodat de wand er uit komt.

[...]

Voor de bar overwegen wij ook nog een los eiken afgerond en afgevlakt rechthoekig tafelblad ipv een L-vormige bar op het eiland te plaatsen. Bij Siematic zie je iets wat daar op lijkt.

Next 125 heeft sinds kort ook een mooie bar optie.
Wij willen het dus mogelijk zelf regelen. Heb al wat opties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCxrNBBvRRgx55w5GLqLbbFim38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWkhTd2WnyyapGnJbctmAe8J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_30IQYFrZLY6wDsj0E3NFbW30lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3X3wjqj8jaXMpTTR1DsMlPoj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zoals @Flying35 ook al reageerde: aan de linkerkant is één van de kasten geen kast maar een doorloopdeur. Onze eerste voorkeur ging ook uit naar een hoge vriezer maar dat beperkt de ruimte voor de nis (of voor de doorloopdeur).

De ovens 'naast' de nis is ook zeker een goede optie, maar wij vonden het juist mooi om de ovens 'in' de nis te plaatsen zodat de nis nog wat groter lijkt. Toch ga ik ons ontwerp ook nog maar eens bekijken met de ovens 'buiten' de nis.

Dit was onze inspiratie voor apparatuur 'in' de nis, maar de lastigheid is dat onze apparatuur geen 90cm hoog is:
[Afbeelding]

[...]

Tof ontwerp! Dat is ook wel een hele flinke wand.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Voor de 'losse apparaten' zoals de rijstkoker, koffiezetapparaat, tosti-ijzer, etc wil ik bij ons de linkerkast gaan gebruiken met een hele platte lade die een Blum tabletstop erop heeft. Dan zet je de deur van die kast open, trek je die plank/lade eruit en staat de lade vast. De apparatuur die erop/erin staat kun je dan prima gebruiken voor de korte tijd dat je het nodig hebt en als je klaar bent doe je de kast weer dicht. Hoef je (bijna) nooit losse apparaten uit een kastje te tillen en in te pluggen.
[Afbeelding]
Zou het dus wel aan de zijkant doen zodat je er niet omheen/tegenaan loopt.

[...]

Dank voor het delen! Misschien kan ik toch nog wat met minder diepe bovenkastjes die direct boven de oven beginnen.
Dit ziet er echt heel gaaf uit! Die tweede oven lijkt wel erg hoog te zitten, benieuwd of dat nog praktisch is. Oh never mind, het is een koffiemachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cat123 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:04:
Heeft iemand van jullie ervaring met BySensa? prijs/kwaliteit en is er onderhandelingsruimte qua prijs?
Volgens mij verkopen ze daar gewoon Tristar (MadeByDas). Dat is een een kwalitatief hoogwaardig merk met veel maatwerk opties.

Geen idee hoe BySensa zich positioneert qua prijzen.
Pagina: 1 ... 477 ... 511 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1