Toevoeging vaatwasser: in ieder geval bij Bosch / Siemens vaatwassers worden bij het ene model wel en het andere model geen RVS strips meegeleverd voor afwerking van de zijkanten van de vaatwasser. Dat staat aangegeven bij de volledige specificaties op de Bosch/Siemens site. Daar kijk je dan dus niet meer tegen een stukje kast aan als je de deur open doet, maar zie je glanzend RVS. Mijn vaatwasser was relatief goedkoop ondanks alle flex/zeoliet/stil/flexkorf/intelligent programma functies die er toch in zaten, en de RVS strips zaten er gewoon bij (SBD6ZB801E, accent line, 910 euro). Geen must, maar wij vinden die strips een fijne toevoeging. Je kan ze bij andere modellen ook los nabestellen.
Inductie zonder afzuigkap: maat / afstand kookzones (ivm plaatsing van jouw pannen), vermogen (ivm aanwezige elektragroepen), flexzones indien je daar prijs op stelt (dus grillplaten gebruikt o.i.d., ik doe dat niet), en check even of de bediening je aan staat. Bovendien moet je bepalen of je voor vlakinbouw of opbouw gaat. Bij vlakinbouw moet je kookplaat hiervoor geschikt zijn (staat in de specs aangegeven), bij opbouw is het wellicht handig als je een model met een rand kiest, ivm stoten van pannen.
Stoomoven: zelf geen ervaring mee maar belangrijkste is denk ik, bepaal of je er voor een wilt gaan met vaste wateraansluiting / afvoer (extreem groot voordeel ivm dat gehannes met een waterreservoir en droogdeppen van je ovenbinnenruimte). Ik zelf zou alleen een stoomoven willen met afvoer. Maar goed, genoeg mensen die het zonder doen en na het koken zelf gaan droogmaken.
Combimagnetron: bedenk goed of je voor een magnetron met ovenfunctie wilt gaan (draaiplateau, oven bijzaak) of voor een oven met magnetronfunctie (ovenplaten op rails, magnetron bijzaak).
Wij wilden een echte oven met een magnetronfunctie erbij. Die magnetron is dan iets minder goed dan van een magnetron met draaiplateau omdat het voedsel iets minder egaal verwarmd wordt. Wij hebben echter het compacte model gekozen (45 cm hoog) en dan is de magnetron verhoudingsgewijs beter in staat goed te verhitten dan bij het hoge model (60 cm). Sterker nog, de afgelopen 20 jaar hebben wij ook een Bosch oven met magnetron gehad zonder draaiplateau, dus we zijn het gewend en het voldoet voor onze taken: drankjes verwarmen, wat ontdooien en ovengerechten snelgaren met toegevoegd laag mangetronvermogen, helemaal.
Let in ieder geval op dat de oven minimaal tot 250 graden kan (liefst zo'n 300 graden, dan zit je aan een echte oven met magnetronfunctie). Het zegt iets over de kwaliteit van de verwarmingselementen en het beperkt je het minst in het bereiden van gerechten. Wij hebben ook gekozen voor een model met onderin een telescooprail ipv alleen een sleuf, dat trekt een rooster/bakplaat gewoon veel lekkerder uit omdat het op wieltjes loopt. Verder vonden wij een pizzastand met crisp functie handig (het afzuigen van waterdamp) voor een krokantere bodem vd pizza's handig (persoonlijke bijzaak

).
Verder zijn er veel mensen die prijs stellen op een reinigingsfunctie met pyrolyse, dus het heel erg heet fikken van de oven om de troep van de wanden af te branden. Was voor ons persoonlijk niet zo belangrijk, dus hydrolyse voldoende.
Let ook bij de ovens op de meegeleverde accessoires: bij de een zit misschien alleen een rooster, bij de ander een bakplaat van email en weer een ander ook een van glas. Als je er later achter komt dat je zo'n bakplaat toch wil dan moet je die weer los bijbestellen.
Tot slot, vergeet ook bij ovens niet te letten op de bediening. Met of zonder knoppen, met of zonder touchscreen, en hoe groot moet dat touchscreen dan zijn, wat is voor jou belangrijk. Dus een showroom bezoeken (BSH experience center, AEG experience center).
Tot zover mijn tips, voor mij de belangrijkste, maar er zijn natuurlijk nog 1001 aspecten waar je naar kan kijken, anderen zullen wellicht aanvullen. De kunst is vooral om te bepalen wat voor JOU belangrijk is.
[
Voor 7% gewijzigd door
Cap op 05-09-2024 18:09
]