Naar aanleiding van de quote van Bora dat een oven onder de kookplaat tot oververhitting van de kookvelden kan leiden heb ik nog even verder gekeken bij Bora.
In de aansluit en garantievoorwaarden staat helemaal niets hierover aangegeven. Er wordt wel verwezen naar het correct aansluiten (afvoer) en veiligheidsvoorschriften (minimaal 30cm van muur/kast).
Ik kan de oven ergens anders plaatsen, dus dat probleem is niet meer aan de orde
Ik zit daarmee ook niet meer aan de 60cm vast...
Het huidige ontwerp van het kookschiereiland van 180cm is 80/60/40 met de kookplaat in het 60cm deel.
Als je kijkt naar kookplaten die in een 60cm brede nis passen, dan is die keuze beperkt natuurlijk:
- De Bora S Pure past, maar heeft deels wel heel kleine kookvelden (kleinste is 10cm)
- De Bosch/Siemens 60cm kookplaten zijn flex zones van 38x21cm. De diepte is wel beperkt doordat Bosch/Siemsens het belangrijk vinden dat het logo en de bediening veel ruimte innemen

- Bosch/Siemens heeft ook nog een 71cm brede kookplaat die in een 60cm brede nis past: echter de kookvelden zijn qua locatie en grootte identiek: dus nog steeds krap qua ruimte. Enkel de kookplaat zelf is breder...
Al verder zoekend zag ik plotseling dat merken als Schuller en Rotpunkt in ieder geval sinds kort (2024?) ook
75 cm brede kasten aanbieden om bredere ovens/koelasten etc te kunnen toepassen
Maar daar past natuurlijk ook een 76/73cm brede Bora Pure in! Dan hoeft er niet gezaagd te worden in de 60cm kasten en hoef ik ook niet meer te vertrouwen op de asymmetrische bouw van de Bora om dit te laten passen.
Dan zou ik uitkomen op 75/75/30 qua kastformaten. Voor wat ik wil is dit behoorlijk ideaal qua invulling!
- De kookplaat zit dan zover mogelijk naar rechts, en voldoet nog steeds aan de minimale afstand van 30cm tot de muur
- Redelijk brede besteklade en overige lades voor pannen en borden (beiden 75cm)
Ik zie alleen nog geen enkele configurator die deze breedte kent, dus het lijkt behoorlijk nieuw.
Ik heb nog geen voorkeur ontwikkelt tussen Systemat/Ballerina/Rotpunkt, dus wat dat betreft kan het zomaar Rotpunkt worden als de andere merken deze breedte niet leveren.
Beetje geinspireerd door de foto's die hier getoond worden heb ik in de Ikea planner de side-by-side koelkast ingebouwd met "constructie" elementen. Ook de planken zijn constructie elementen omdat losse planken niet in de planner zitten.
Niet alles kan, maar zo krijg ik wel een indruk in ieder geval.
Ik merk wel dat als je met kleuren aan het spelen bent, dat kleine verschillen in kleur soms een enorme impact hebben. Dat kan net het verschil zijn tussen mooi en spuuglelijk
Die Ikea planner heeft wel een grappige eigenschap: de zon schijnt van boven op de keuken. Dat komt goed overeen met de werkelijkheid als je een glazen dak hebt.