Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJschr
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-02-2022
fan1970 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:02:
Betekent 80cm inductie niet extra aanpassing in groepenkast en krachtstroom (voor zover ik het begrepen heb)?
Voor zover ik kan zien hebben de 80cm inductiekookplaten een aansluitwaarde van 7,4 kW, dit is hetzelfde als die van de HK774400FB. (Indien mogelijk zou ik voor de zekerheid de aansluitwaarde van de te vervangen plaat vergelijk met die je eventueel op het oog hebt)

Let ook op de nismaten, die van een 80cm kunnen anders zijn als van een 70cm plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31
Voor de mensen welke een afzuiging in de kookplaat hebben en de "vuile" lucht laten afzuigen via de kruipruimte: Hoe zorgen jullie ervoor dat er weer een uitgang naar buiten is? Ik neem aan dat je de lucht niet laat uitkomen in de kruipruimte, maar dat je deze netjes naar buiten moet blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:00

ChillPascal

In the end...

Hi mannen,

Voor de renovatie van onze keuken heb ik met enige regelmaat dit topic gevolgd om informatie en inspiratie op te doen. Na diverse gesprekken bij verschillende keukenzaken heb ik een offerte welke ik graag met jullie zou willen bespreken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door ChillPascal op 30-01-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Hamers
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:45
Brooky schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:45:
Voor de mensen welke een afzuiging in de kookplaat hebben en de "vuile" lucht laten afzuigen via de kruipruimte: Hoe zorgen jullie ervoor dat er weer een uitgang naar buiten is? Ik neem aan dat je de lucht niet laat uitkomen in de kruipruimte, maar dat je deze netjes naar buiten moet blazen?
Het kanaal gaat naar beneden naar de kruipruimte en van daaruit gewoon verder. Je hebt dan een paar opties waarvan 2 het meest voor de hand liggen.

1) Horizontaal door de fundering weer naar buiten onder het maaiveld. Je kan het dan op een plek in de tuin of een border omhoog laten komen en er een afvoerkap op zetten. (Zo'n champignon) We zo handig om een terugslagklep onder de kap te plaatsen zodat je de doorstroming van tocht en geluid beperkt.

2) Schuin door de spouwmuur omhoog en buiten tegen de gevel een rooster plaatsen.

In beide gevallen een t-stuk op het laagste punt van het kanaal in de kruipruimte plaatsen vanuit waar je hem kan reinigen en af kan tappen voor het geval er ooit vuil of regenwater/condens in komt. De diameter altijd 1-op-1 houden met de uitlaat van je afzuigkap.

Kijk ook even goed naar de maximale kanaal lengte in de specificaties van je systeem.

Los in de kruipruimte is niet aan te raden. Wanneer je de lucht naar je kruipruimte duwt komen de luchtjes via de meterkast en waterput weer omhoog en kun je radongas je woning in duwen. Daarnaast zal het een vettige boel worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Bob Hamers op 31-01-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Hamers
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:45
*dubbelpost...

[ Voor 99% gewijzigd door Bob Hamers op 31-01-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:25

Peetman

Tjah....

Afgelopen zaterdag langs Reddy geweest voor een keuken voor ons nieuwe huis.

Ontwerp gemaakt voor een greeploze L keuken langs de wanden met een spoeleiland.
Lades of kastjes met daarin lades. Behalve aan 1 kant van het eiland, daar worden het kastjes met planken want die zijn maar 40 cm diep. Verder een composiet blad. Aan de kant van de kookplaat 70 cm diep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ImbS2hbaykLjYM0QyKmMtxXi/full.jpg

Voor apparatuur voor Bosch gekozen, voornamelijk Serie 8. Heb helaas de typenummers niet voorhanden, daar uit de folder uitgekozen en geen lijst meegekregen van dat wat we gekozen hebben.
In ieder geval wel de volgende zaken uitgekozen:

Bakoven 60cm met magnetron
Bakoven 60cm (pyrolyse)
Hoge koelkast 178 cm
Afzuigkap
80cm inductieplaat met 5 pitten
Quooker combi+
Vaatwasser XXL met perfectdry

Uiteindelijke prijs kwam op ongeveer 19000 euro incl montage. Er werd wel netjes meegedacht, want eerst hadden we blijkbaar een duurder werkblad uitgekozen. Ook bleek een blad van 3 cm fors goedkoper dan 4 cm, omdat het in het eerste geval een solide blad is.

Denk op zich als ik zo de prijzen zie in dit topic dat het voor een keuken van deze omvang een realistische prijs is.

[ Voor 8% gewijzigd door Peetman op 30-01-2018 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

Shunt

Boe

Peetman schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:42:
Afgelopen zaterdag langs Reddy geweest voor een keuken voor ons nieuwe huis.

Ontwerp gemaakt voor een greeploze L keuken langs de wanden met een spoeleiland.
Lades of kastjes met daarin lades. Behalve aan 1 kant van het eiland, daar worden het kastjes met planken want die zijn maar 40 cm diep. Verder een composiet blad. Aan de kant van de kookplaat 70 cm diep.

[afbeelding]

Voor apparatuur voor Bosch gekozen, voornamelijk Serie 8. Heb helaas de typenummers niet voorhanden, daar uit de folder uitgekozen en geen lijst meegekregen van dat wat we gekozen hebben.
In ieder geval wel de volgende zaken uitgekozen:

Bakoven 60cm met magnetron
Bakoven 60cm (pyrolyse)
Hoge koelkast 178 cm
Afzuigkap
80cm inductieplaat met 5 pitten
Quooker combi+
Vaatwasser XXL met perfectdry

Uiteindelijke prijs kwam op ongeveer 19000 euro incl montage. Er werd wel netjes meegedacht, want eerst hadden we blijkbaar een duurder werkblad uitgekozen. Ook bleek een blad van 3 cm fors goedkoper dan 4 cm, omdat het in het eerste geval een solide blad is.

Denk op zich als ik zo de prijzen zie in dit topic dat het voor een keuken van deze omvang een realistische prijs is.
Persoonlijk vind ik hem aan de hoge kant. Bij reddy kan je gewoon om een specifieke offerte vragen, meestal staan hier geen prijzen per product op maar dat maakt het wel makkelijker vergelijkbaar. Toen wij bij reddy zaten was de marge met name op de apparatuur vrij hoog tenzij je overal lades hebt en de duurste classe frontjes gok ik wel dat het iets scherper kan.

Voor een keuken in dit budget kun je ook goed met deze offerte naar een toko in het midden / hogere segment. Daar hebben ze vaak ook een midden moot keuken kasten lijn maar hebben ze vaak wat meer ervaring in wat meer hoger segment keukens en de verwachtingen daar rondom.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice82
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-10 12:23
fan1970 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:57:
Wij zijn ook bezig om bestaande keuken na 17 jaar te vervangen. Voorlopig hebben we gekozen voor AEG apparatuur. :

AEG combi magnetron: KME761000B
AEG Stoom oven: BSE792220B
AEG koelkast: SKB1221DS
AEG Vriezer: ABB67211AS
AEG Vaatwasser: FSE52700P
AEG Afzuigkap: DPE3940M
AEG Inductie: HK774400FB

Quooker Pro 3 kraan

Wat zijn jullie ervaringen ? Of toch maar Siemens Bosch....

Groet
Frank
mooie set apparatuur! Zeker de steamer is erg goed. Qua kwaliteit en techniek beter dan Siemens / Bosch. Pure black inductie erg mooi, zou alleen voor de iets ruimere variant 4 pits gaan. Ruimte voor 5 pitten icm een steamer is echt overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:25

Peetman

Tjah....

Shunt schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:49:
[...]

Persoonlijk vind ik hem aan de hoge kant. Bij reddy kan je gewoon om een specifieke offerte vragen, meestal staan hier geen prijzen per product op maar dat maakt het wel makkelijker vergelijkbaar. Toen wij bij reddy zaten was de marge met name op de apparatuur vrij hoog tenzij je overal lades hebt en de duurste classe frontjes gok ik wel dat het iets scherper kan.

Voor een keuken in dit budget kun je ook goed met deze offerte naar een toko in het midden / hogere segment. Daar hebben ze vaak ook een midden moot keuken kasten lijn maar hebben ze vaak wat meer ervaring in wat meer hoger segment keukens en de verwachtingen daar rondom.
Hebben achteraf nog om een specifiekere offerte gevraagd per mail. Krijgen we als het goed is nog een reactie op, dus ben benieuwd. We hebben op de spoelkast en de kastjes van 40 diep na overal lades. Frontjes zijn gelakt, dus wel in de duurdere klasse.
Willen sowieso nog wel langs een andere zaak, vraag alleen is welke en waar. Wonen nu in de buurt van Utrecht en gaan naar Den Bosch verhuizen, dus zoeken iets hier in de buurt of daar of er tussenin. Wil in ieder geval ver blijven van alle DMG zaken, die praktijken heb ik echt een broertje dood aan. We liepen laatst bij Brugman naar binnen en bij de eerste verkoper die een gesprek aan het voeren was kreeg ik al jeuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fan1970
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-01 11:51
dank je Ice82 voor feedback, precies wat ik wilde weten.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:00

ChillPascal

In the end...

ChillPascal schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:18:
Hi mannen,

Voor de renovatie van onze keuken heb ik met enige regelmaat dit topic gevolgd om informatie en inspiratie op te doen. Na diverse gesprekken bij verschillende keukenzaken heb ik een offerte welke ik graag met jullie zou willen bespreken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Even een schetsje in elkaar gedraaid, zodat het e.e.a. wat duidelijker is. Qua afmetingen komt dit natuurlijk niet 100% overeen met hetgeen dat is afgesproken. Echter geeft het wel een beeld van de kastenwand welke wij op het oog hebben.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/rmpt0y.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
RUFFNECK schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 08:29:
[...]

Geen idee of het keuken specifiek is, ik wilde het, de keukenboer kon het leveren, maar ik had niet door dat het gewoon binnen de lijn van Rotpunkt mogeljk was (zie ergens in http://www.rotpunktkueche...unkt_Innovations_2017.pdf)

Die inbouw stopcontact in de kast heb ik zelf niet om gevraagd, eigen inbreng van de keukenboer vanwege die lade of het hoort gewoon bij deze lade optie vanuit Rotpunkt aangezien de achterkant van de kast de uitsparing voor deze inbouwdoos al had af fabriek (was ik blij verrast om!). Voor zover ik gezien heb heeft deze aan een kant gewoon een stekker, deze gaat in het stopcontact aan die kant die ik had laten aanbrengen (voor de koffiemachine) en mondt dus uit in deze 3 stopcontacten in de kast. Ik heb helaas dus ook geen typenummer voor je oid.
@RUFFNECK Nog een laatste vraag :+ Hoe bevalt de gevelmotor?

Deze staat bij ons nog steeds in de planning bij ons en we hebben twee zorgen.

1)We hebben een gewone Hollandse rijtjeshuis maar dan met de keuken aan de achterzijde. De gevelmotor komt heel dicht bij onze erfafscheiding, en dus dicht bij de buren. Zou je het fijn vinden als jouw buurman een gevelmotor gebruikt, terwijl jij in de zomer van je tuin geniet?

2) Werkt het systeem naar verwachting? Is de afzuiging krachtig genoeg en zuigt het alle kooklucht goed af?

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-10 17:16
Ancent schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:28:
Spotjes in de koof bij de afzuigkap. Heb je die geschakeld met de afzuigkap? Ik zag dat Novy daarvoor een ‘kit’ verkoopt en heb je nog gekozen voor lampjes die overeen komen met die van de afzuiger?
Heb je ervaring met deze kit om de verlichting met Novy te schakelen? Kan hier ook LED mee gedimd worden?

[ Voor 11% gewijzigd door niels132 op 30-01-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
nielsgaastra schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:56:
[...]

Heb je ervaring met deze kit om de verlichting met Novy te schakelen? Kan hier ook LED mee gedimd worden?
Nog geen ervaring, wel van plan om bij de afzuiger mee te bestellen. De keuken is besteld, de apparatuur nog niet (in afwachting van de 2018 modellen).

Dit staat er in de montage handleiding van de kit (990.030):

‘Uitgang spanning 990030: 230V AC
Voor laagspanningsspots dient u zelf een transfo te voorzien tussen de kit en de spots. In geval u LED verlichting gebruikt dient u zelf een LED driver te voorzien voor de LED spots’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 20:44

RUFFNECK

Poentje

ReseT schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:31:
[...]

@RUFFNECK Nog een laatste vraag :+ Hoe bevalt de gevelmotor?

Deze staat bij ons nog steeds in de planning bij ons en we hebben twee zorgen.

1)We hebben een gewone Hollandse rijtjeshuis maar dan met de keuken aan de achterzijde. De gevelmotor komt heel dicht bij onze erfafscheiding, en dus dicht bij de buren. Zou je het fijn vinden als jouw buurman een gevelmotor gebruikt, terwijl jij in de zomer van je tuin geniet?

2) Werkt het systeem naar verwachting? Is de afzuiging krachtig genoeg en zuigt het alle kooklucht goed af?
Ik heb toevallig laatst de unit beluisterd terwijl ik de afzuigunit aan had. Dat er geluid uit komt moge duidelijk zijn, maar ik zou zelf niet zeggen dat het "lawaai" is. Uiteraard zeg ik dat misschien makkelijker, omdat ik hem al heb, maar als ik de buurman was, zou ik me er denk ik niet aan storen. Ditzelfde issue zou gelden voor mensen die buiten een warmtepomp unit hebben staan of airco's etc etc.
Ik zal proberen een filmpje vandaag of morgen te maken van de buitenunit met het geluid.

Het systeem werkt zeker naar verwachting. Aangezien de unit vrij hoog zit (afstand kookplaat <-> unit) had ik me wel voorbereid op iets ergers, maar wonderbaarlijk genoeg gaat dat best goed. De kookluchtjes die je natuurlijk gewoon ruikt/hebt tijdens het koken, zijn na het koken vrij snel verdwenen (en we koken bijna altijd goed kruidig ;)). Ik laat de unit, zoals in al mijn vorige keukens, wel altijd ff nog ff draaien als ik klaar ben met koken.
Als ik dan toch een minpuntje moet noemen: het geluid binnen is tcoh wel iets meer dan ik verwacht had, alhoewel zeker weten niet zo luid als wanneer de motor ook binnen was, dus dat is nog steeds prima om gesprekken te kunnen voeren tijdens het koken, maar wellicht had ik gewoon te hoge verwachtingen ;) Meeste van het geluid komt denk ik ook door het 'gegalm' van de afvoerbuis. De dakmotoren hebben wel een optie voor geluiddemping, de gevelmotor volgens mij niet (of ik heb het gemist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:52

AJM

Ik ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met de Novy dakmotoren voor een plat dak? Er zijn 2 types die in aanmerking komen voor onze nieuw te bouwen keuken in een uitbouw van 4m. diep.

De dakmotor met geluidsdemper is een stuk hoger en zou dus meer opvallen dan de lage variant zonder geluidsdemper. Ik twijfel dus of de geluidsdemping echt opweegt tegen het continu in het zicht hebben van de dakmotor.

Novy 645999
Afbeeldingslocatie: https://www.novynederland.nl/media/productvariants/290/1469/900x600_fit.jpg

Novy 655999 met geluidsdemper
Afbeeldingslocatie: https://www.novynederland.nl/media/productvariants/291/1471/900x600_fit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert213
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-03 17:42
Iemand ervaring met de Novy One....zit nog te dubben wat ik wil of in de kookplaat op een unit in een koof, ben lang dus wil niks op hoofd hoogte.
En als je een Siemens home connect apparaat heb en je hangt hem niet aan wifi werkt het dan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supersurfer
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-11-2024
ReseT schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:32:
[...]

Ik ben ook bij Verdonk langsgeweest, maar daar had ik minder goede ervaring. Moest 2 uren wachten op een offerte wijziging. 8)7 Volgens mij hadden we ook geen verkoper, althans hij leek niet op een verkoper.
Uiteindelijk dus bij Brynzeel geweest met dezelfde offerte van Verdonk. De Optima lijn (en alleen Optima) is gelijk aan die van Next125, de gehele offerte kan 1:1 worden overgezet. Alleen de keus in werkbladen is minder bij Bruynzeel en je mist een Nest125 stickertje op het werkblad en lades. Scheelde al gelijk 3k, zonder onderhandelingen.

Verder naar Intermat in Mijdrecht voor Next125. Ook goede indruk, maar helaas waren we hier te laat achter gekomen.
Intussen een offerte bij bruynzeel voor een optima ontvangen voor eur19.900 zonder onderhandelen.
Binnenkort eens bij verdonk langs voor een vergelijk. Mijdrecht zal ik ook eens bekijken. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zal vooral afhangen van het vermogen van de zones en de mogelijkheden van de plaat om te loadbalancen. Wij gaan voor een fornuis van 90cm met 5 zones en twee ovens en die heeft 3 fasen nodig. We wilden eigenlijk zo'n unit met 4 ovens maar dan moest je 4 fasen hebben, dat wordt qua vastrecht kennelijk duurder dus komen er twee ovens los bij :)

Ik snap persoonlijk de fascinatie voor de Quooker nooit zo. Lollig ding hoor maar die is continue een of andere boiler (die ruimte in neemt) warm aan het houden terwijl je met je fluitketel op inductie in no-time kokend water hebt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Jheroun schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:30:
Zal vooral afhangen van het vermogen van de zones en de mogelijkheden van de plaat om te loadbalancen. Wij gaan voor een fornuis van 90cm met 5 zones en twee ovens en die heeft 3 fasen nodig. We wilden eigenlijk zo'n unit met 4 ovens maar dan moest je 4 fasen hebben, dat wordt qua vastrecht kennelijk duurder dus komen er twee ovens los bij :)

Ik snap persoonlijk de fascinatie voor de Quooker nooit zo. Lollig ding hoor maar die is continue een of andere boiler (die ruimte in neemt) warm aan het houden terwijl je met je fluitketel op inductie in no-time kokend water hebt :?
Hoe had jij 4 fase in gedachte?
Dat iets 4 groepen nodig heeft maakt het niet 4 fase.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Shunt Ik had niks in gedachten, dit kwam uit een verkoper :). Uit zo'n fornuis met 5 inductiezones en 4 ovens komt gewoon één stekker die 17kW ofzo nodig heeft, dat paste niet op 3 fasen geloof ik. Ik reproduceer alleen. Heb ik een kulverhaal gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Jheroun schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:54:
@Shunt Ik had niks in gedachten, dit kwam uit een verkoper :). Uit zo'n fornuis met 5 inductiezones en 4 ovens komt gewoon één stekker die 17kW ofzo nodig heeft, dat paste niet op 3 fasen geloof ik. Ik reproduceer alleen. Heb ik een kulverhaal gehad?
Wellicht twee driefase stekkers voor de apparatuur ?
Geen idee hoe ze dat aansluiten normaal. Een 3-fase aansluiting van 32A kan zo tot de 12800W hebben. Dus daar nog een kookgroep (2x 16a) bij en dan heb je het wel afgedekt.
Waarschijnlijk zou je het ook redden met 2x kookgroep maar kun je maximaal 2x de boost functie gebruiken en zal de inductie mogelijk wat minder regelmatig pulseren.

Game PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29

Reinier

\o/

Jheroun schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:30:
Klopt, en je kunt ook je soep koken in een pan boven een houtvuur, maar toch zul je een gasfornuis/kookplaat in huis hebben. En sommige mensen wassen graag met de hand af, maar een vaatwasmachine is toch wel erg fijn. Enz.
Kokend-waterkraan is erg gemakkelijk, fijn en tijdbesparend dus ik wil niet meer zonder. Ieder zijn ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 23:03

JB

Cédric roelt!

En ruimte neemt ie ook niet in :+

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2018/02/01/B794DEE2-4694-4352-A72D-E2F7F0BFA2A5.jpg

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJschr
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-02-2022
Bert213 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:43:
Iemand ervaring met de Novy One....zit nog te dubben wat ik wil of in de kookplaat op een unit in een koof, ben lang dus wil niks op hoofd hoogte.
En als je een Siemens home connect apparaat heb en je hangt hem niet aan wifi werkt het dan ook nog.
Ik weet alleen het antwoord op het tweede gedeelte van jouw bericht: Je hoeft zo'n apparaat niet met wifi te verbinden. Alleen als je van de home connect functionaliteiten gebruik wil maken.

[ Voor 18% gewijzigd door JJschr op 01-02-2018 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Ik hoop dat dat niet allemaal stucwerker is maar ook een nisje? :D

Game PC

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-10 17:23
ollie_1982 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:23:
[...]

Inmiddels is afgelopen vrijdag de keuken geplaatst. Helaas nog niet helemaal af, spotjes komen er nog in en de afzuigkap moet nog geplaatst worden. Wat nog minder is, is dat de ombouw te smal is... +/- 5/6 mm. :(

Ze gaan nu links van de ombouw dit weg halen, ik ben benieuwd hoe netjes ze dit kunnen doen. Herstelkosten zijn uiteraard voor hun rekening. De ombouw is ook vanuit de keukenboer geplaatst gelukkig, dus geen vingerwijzen.

Hier alvast foto's zoals het er nu uit ziet:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zodra de rest klaar is zal ik het eindresultaat laten zien.
Inmiddels zijn we een weekje verder en is de andere kast ook geplaatst. Er hoefde gelukkig alleen linksonder van de ombouw een klein stukje af, dit is niet meer te zien.

Wel hebben we een andere uitdaging (althans de keukenleverancier) en dat is dat de afzuigkap niet kan wat wel in de brochure staat, en dat is dat de motor in de garage kan. AEG inmiddels gebeld en lieten weten dat het een drukfout is in het boekje... 8)7

Ze zijn nu aan het kijken voor een alternatief. Nadeel is dat de uitsparing er al zit voor de AEG en dus al veel 90cm van Novy afvallen, deze zijn te klein.

Wordt vervolgd!

Hier alvast pics van het resultaat tot nu, wij zijn er super blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/koWExNX.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iEy9Ql6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FqTihvA.jpg

Hieronder de lade voor de koffiemachine. Het frontje kan je er af klikken zodat je makkelijk het water kan vullen of de afvalbak kan legen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GTjHkNG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 23:03

JB

Cédric roelt!

Shunt schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:00:
[...]

Ik hoop dat dat niet allemaal stucwerker is maar ook een nisje? :D
Nisje inderdaad.

@ollie_1982 De schakelaars achter de deur (naar berging?) is ook niet echt handig?

[ Voor 17% gewijzigd door JB op 02-02-2018 11:08 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:58
ollie_1982 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:00:
[...]

Inmiddels zijn we een weekje verder en is de andere kast ook geplaatst. Er hoefde gelukkig alleen linksonder van de ombouw een klein stukje af, dit is niet meer te zien.

Wel hebben we een andere uitdaging (althans de keukenleverancier) en dat is dat de afzuigkap niet kan wat wel in de brochure staat, en dat is dat de motor in de garage kan. AEG inmiddels gebeld en lieten weten dat het een drukfout is in het boekje... 8)7

Ze zijn nu aan het kijken voor een alternatief. Nadeel is dat de uitsparing er al zit voor de AEG en dus al veel 90cm van Novy afvallen, deze zijn te klein.

Wordt vervolgd!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hieronder de lade voor de koffiemachine. Het frontje kan je er af klikken zodat je makkelijk het water kan vullen of de afvalbak kan legen.

[afbeelding]
Mooie oplossing voor het koffiezetapparaat, is dat een speciaal soort lade of is dat alleen een "rekje" zodat het apparaat er niet uitvalt?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 13:45
ollie_1982 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:00:
[...]

Wordt vervolgd!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Hi Ollie,

Mooie keuken!

Mag ik vragen welk merk wijnklimaatkast je hebt?
Wij hebben nu een kast van Avintage in de offerte staan, alleen vindt ik daar heel weinig recensies over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-10 20:12
@ollie_1982
Mooie keuken! Kun je iets meer vertellen over je hoge kasten? Welk type kastdeur (hout) en waar je die besteld hebt?
Ik zoek ook een combinatie van een mooie natuurlijke houten kastenwand en de kleur spreekt mij erg aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
In verband met ruw meewerk (keuzes) moeten we besluiten of we voor 7.4kW gaan of voor 11kW. De keukenboer zegt dat 11kW teveel is en de bouwer zegt dat 11kW prima is.

De keukenboer zegt verder dat de Siemens iQ700 serie inductiekookplaten van 90cm niet op 7.4kW werken en dat we dus beter een van 80cm kunnen nemen.

Ik begrijp de aannames niet helemaal. Het liefst hebben we een 90cm inductie met kookzones (van Siemens iQ700 serie, maar welke exact is nog niet bekend want het huis wordt pas volgend jaar opgeleverd).

Iemand tips? Is 11kW idd overkill? Is 90cm dan ook overkill? Komen er extra kosten bij de keuze van 11kW kijken (buiten de kosten van het aanpassen van de meterkast / extra groepen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:35
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

GustavSan schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:47:
In verband met ruw meewerk (keuzes) moeten we besluiten of we voor 7.4kW gaan of voor 11kW. De keukenboer zegt dat 11kW teveel is en de bouwer zegt dat 11kW prima is.

De keukenboer zegt verder dat de Siemens iQ700 serie inductiekookplaten van 90cm niet op 7.4kW werken en dat we dus beter een van 80cm kunnen nemen.

Ik begrijp de aannames niet helemaal. Het liefst hebben we een 90cm inductie met kookzones (van Siemens iQ700 serie, maar welke exact is nog niet bekend want het huis wordt pas volgend jaar opgeleverd).

Iemand tips? Is 11kW idd overkill? Is 90cm dan ook overkill? Komen er extra kosten bij de keuze van 11kW kijken (buiten de kosten van het aanpassen van de meterkast / extra groepen)...
Het vorige model iQ700 kon prima op een kookgroep 7.4kW dus Ikea er stiekem vanuit dat de nieuwe dat ook kan. Echter heb je dan maximaal twee zones boost of een boost en twee andere zones aan zo uit mijn hoofd.

Ik zou persoonlijk gaan voor krachtstation plus de 90cm. Ook in de toekomst met eventuele andere grootverbruikers als warmtepomp elektrische ketel of wellicht een wietplantage komt dat altijd goed uit! :+

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
JB schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:49:
[...]

Nisje inderdaad.

@ollie_1982 De schakelaars achter de deur (naar berging?) is ook niet echt handig?
Nee klopt, één is voor de buitenlamp en de ander is voor de keuken. Links van het eiland zit ook een dimmer voor de keuken. Als we vanuit de berging/garage komen kunnen we daar het licht aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
IceM schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:30:
[...]

Mooie oplossing voor het koffiezetapparaat, is dat een speciaal soort lade of is dat alleen een "rekje" zodat het apparaat er niet uitvalt?
Is gewoon een korflade en het frontje kan er af om er beter bij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
peterrrr schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:03:
[...]

Hi Ollie,

Mooie keuken!

Mag ik vragen welk merk wijnklimaatkast je hebt?
Wij hebben nu een kast van Avintage in de offerte staan, alleen vindt ik daar heel weinig recensies over
Bedankt!

Als je zoekt in dit topic op mijn poster naam zie je de apparatenlijst.

Het is een Liebherr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
keanu_ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:06:
@ollie_1982
Mooie keuken! Kun je iets meer vertellen over je hoge kasten? Welk type kastdeur (hout) en waar je die besteld hebt?
Ik zoek ook een combinatie van een mooie natuurlijke houten kastenwand en de kleur spreekt mij erg aan!
Thanks!

Dit staat op de order:

Uitvoering: B, IQ Keukens 121 GL (12111-12961)
Fronttype: Melamine bekleed (108)
Frontkleur 1: Castell eiken look (12111)
Kleur kopse kant front: Vormrand castell eiken look (12111)
Frontcombinatie: Castell eiken look/vormr eiken (12111)
Uitvoering korpus: Kunststof (K)
Kleur buitenzijde korpus: Castell eiken look (K005S)

De keuken komt van Keukenhome Eigenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Dat is toch Eigenhuis tegenwoordig? Ik gok een gerelabelde Ballerina. Fraai dat hout (of houtlook)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie_1982
Reinier schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:50:
Dat is toch Eigenhuis tegenwoordig? Ik gok een gerelabelde Ballerina. Fraai dat hout (of houtlook)!
Ja klopt! Soms haal ik het nog door elkaar. Het is inderdaad Ballerina. Is idd houtlook.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie_1982
Vandaag met de keukenleverancier gesproken ze hebben een Wave 8221.02 (RVS, motorloos en LED) aangeboden en er komt dan een aparte motor bij, namelijk de Wave 6637.

Info Wave 8221 http://www.wavedesign.nl/...ds/2016/09/8662-90x50.pdf
Info Wave 6637 http://www.wavedesign.nl/...16/09/Externe-Motoren.pdf

Afbeeldingslocatie: https://www.wavedesign.nl/wp-content/uploads/2016/08/8221-90x50-Thumb.jpg

Voor ons een goede oplossing en ook nog eens een mooie plafondunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seestar
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-07-2022
Mooi die combi van wit en hout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik probeer zelf een ombouw te tekenen voor de wandkasten.

Wat is de tolerantie van de wandkasten?

Stel de wandkasten zijn in totaal 3000mm op tekening, hoe breed moet de ombouw opening zijn? Ik dacht ergens te lezen dan 5mm per kant genoeg is, dus 3010mm. Klopt dit ?

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

Wij hebben eind vorig jaar de KAO getekend en zijn lekker bezig met het inrichten van ons nieuwbouwhuis. De bouw start naar verwachting in april dit jaar en we hebben tot ongeveer die tijd om diverse keuzes door te geven.

Met betrekking tot de keuken gaan we niet de standaard aangeboden keuken (er zijn 3 opties) kiezen, maar zelf een keuken aanschaffen. We zijn er nog niet over uit of we deze zelf gaan plaatsen (indien het een Ikea keuken wordt), of dat we een keuken laten plaatsen.

Ik lees dan ook al geruime tijd mee in dit topic, erg nuttig :)

Middels Sketchup heb ik het huis in een 3D model beschikbaar en ook diverse keukenontwerpen al gemaakt. We willen heel graag een kookeiland, maar de beschikbare ruimte is relatief smal (2,5 meter). Alternatieven als hoek / u / schierkookeiland vinden we allemaal minder mooi. Nadeel is wel dat het eiland wat smal wordt, maar daar zijn we ons van bewust. Afhankelijk van het type onderkasten kan deze 65cm tot max 90cm breed worden.

We denken dat dit mogelijk is en hebben rekening gehouden met de werkruimte rondom het eiland. Daarbij is de keuken voor ons niet het allerbelangrijkst in huis, we willen een mooie keuken maar zitten zelf en met visite eerder aan de eettafel en in de woonkamer.

De opstelling die we voor ogen hebben is als volgt:
* Aan één korte zijde 2 hoge kasten en de gootsteen + vaatwasser. In de hoge kasten de koelkast/vriezer, een combi stoomoven en een combi magnetron oven
* Het kookeiland van 240cm lang, de breedte zal nog afhangen van het type onderkast. In of boven het kookeiland een recirculatie afzuigkap. Onder het kookeiland 3 kasten en een kort vrijhangend deel als kleine bar/ontbijtmogelijkheid.
* Aan de andere korte zijde 2 of 3 hoge kasten.

Graag ontvang ik jullie wat terugkoppeling op het volgende ontwerp. Wat denken jullie ervan?

Keuken 3D Sketchup

Keuken topview Sketchup

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

80 cm lijkt me echt te weinig. Dus dat (hele ondiepe) eiland moet je wel héél graag willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:53

MadEgg

Tux is lievvv

@fmb Ik zou het niet doen zo, in ieder geval. Die 80 cm is krap, maar wellicht net te doen. Maar ik denk dat de hele keuken veel kleiner gaat ogen op deze manier, terwijl ik liever een ruimtelijk effect zou creëren. Elkaar passeren wordt krap (ik moet opeens aan het spel Overcooked denken ;) ) en met een boodschappenkrat naar de koelkast lopen wordt ook geen pretje. Ik zou voor een L-vorm gaan, dan hou je nog ruimte over; 1,90 naast je aanrecht is ook al niet heel ruim, laat staan 1,30 tussen de twee benen van een U-vorm.

Daarnaast zie ik ook een eettafel staan met stoelen. Een schatting op basis van de afmetingen die er staan is dat de ruimte naast de hal ongeveer 2,10 breed is. Met een tafel van 90 cm breed hou je 60 cm aan beide kanten over waar je de stoelen ook nog kwijt moet. Dat geeft al gelijk een heel krap effect als je de kamer binnenloopt. Dus ook daar zou ik toch nog eens even goed over nadenken.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Dank voor wat eerste feedback!
Het kookeiland is nu ingetekend als 90cm breed, deze kan smaller waarmee er een bredere doorloop langs het eiland ontstaat. 90cm is toch net te smal om er aan weerszijden kasten in te maken.

Voor wat betreft de eettafel. Daar is de kamer 3 meter breed. Als we de haldeur in de hal naar binnen laten draaien dan past dat prima.

Hebben dit opgemeten, geprobeerd en bijvoorbeeld met dit plaatje bekeken:
https://static.flinders.n...el-eethoek-opstelling.jpg

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:53

MadEgg

Tux is lievvv

@fmb Je hebt gelijk, ik had beetje verkeerd gerekend zie ik - mijn 'schatting' had 2,90 moeten zijn. Dat geeft wel wat meer ruimte, ongeveer 80 cm van de muur tot de tafel moet voldoende zijn om prettig een stoel te kunnen bereiken. Alsnog had ik zelf de eettafel in plaats van het kookeiland gezet, en dan tegen de muur aan.

Als je toch voor het kookeiland gaat lijkt het mij een goed idee om hem dan maar 60 cm breed te houden en het looppad richting de hal te verbreden naar minstens 100cm - dat is een stuk comfortabeler.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

GustavSan schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:47:

Wij hadden hetzelfde, hebben gekozen voor 90cm Siemens plaat met 10kw. Hierdoor wordt meerwerk wat duurder, maar verschil was relatief weinig. Volgens mij ga je 11kw alleen nodig hebben wanneer je alle boost aanzet, in de praktijk dus niet of nauwelijks. Maar ik wilde gelijk alles in 1x goed regelen, vandaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 04-02-2018 23:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
fmb schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:34:
Wij hebben eind vorig jaar de KAO getekend en zijn lekker bezig met het inrichten van ons nieuwbouwhuis. De bouw start naar verwachting in april dit jaar en we hebben tot ongeveer die tijd om diverse keuzes door te geven.

Met betrekking tot de keuken gaan we niet de standaard aangeboden keuken (er zijn 3 opties) kiezen, maar zelf een keuken aanschaffen. We zijn er nog niet over uit of we deze zelf gaan plaatsen (indien het een Ikea keuken wordt), of dat we een keuken laten plaatsen.

Middels Sketchup heb ik het huis in een 3D model beschikbaar en ook diverse keukenontwerpen al gemaakt. We willen heel graag een kookeiland, maar de beschikbare ruimte is relatief smal (2,5 meter). Alternatieven als hoek / u / schierkookeiland vinden we allemaal minder mooi. Nadeel is wel dat het eiland wat smal wordt, maar daar zijn we ons van bewust. Afhankelijk van het type onderkasten kan deze 65cm tot max 90cm breed worden.

We denken dat dit mogelijk is en hebben rekening gehouden met de werkruimte rondom het eiland. Daarbij is de keuken voor ons niet het allerbelangrijkst in huis, we willen een mooie keuken maar zitten zelf en met visite eerder aan de eettafel en in de woonkamer.

* Aan één korte zijde 2 hoge kasten en de gootsteen + vaatwasser. In de hoge kasten de koelkast/vriezer, een combi stoomoven en een combi magnetron oven
* Het kookeiland van 240cm lang, de breedte zal nog afhangen van het type onderkast. In of boven het kookeiland een recirculatie afzuigkap. Onder het kookeiland 3 kasten en een kort vrijhangend deel als kleine bar/ontbijtmogelijkheid.

Graag ontvang ik jullie wat terugkoppeling op het volgende ontwerp. Wat denken jullie ervan?

[afbeelding]

[afbeelding]
Eerste indruk. Krap en te weinig keukenblad ruimte bij de wasbak. Lijkt mij niet praktisch met koken. Waar laat je een waterkoker, koffiezetapparaat, blender, keukenmachine, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

MadEgg schreef op zondag 4 februari 2018 @ 23:06:
@fmb Je hebt gelijk, ik had beetje verkeerd gerekend zie ik - mijn 'schatting' had 2,90 moeten zijn. Dat geeft wel wat meer ruimte, ongeveer 80 cm van de muur tot de tafel moet voldoende zijn om prettig een stoel te kunnen bereiken. Alsnog had ik zelf de eettafel in plaats van het kookeiland gezet, en dan tegen de muur aan.

Als je toch voor het kookeiland gaat lijkt het mij een goed idee om hem dan maar 60 cm breed te houden en het looppad richting de hal te verbreden naar minstens 100cm - dat is een stuk comfortabeler.
Geen probleem, is ook lastig te schatten vanuit dat perspectief ;-)

Ik denk inderdaad dat het blad terug moet naar 60/65 cm breed.

Ben benieuwd naar verdere reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[afbeelding]

[afbeelding]
Als je het heel graag wilt, zou ik het doen. Bedenk wel dat de keuken niet voor een breed publiek aantrekkelijk is, zie ook de reacties hier, dus mocht je binnen 10-15 jaar verhuizen zou ik toch anders kiezen. De keuken komt voor mij erg onpraktisch over en persoonlijk vind ik een kookeiland <1m breed ook niet mooi. Ik zou kijken of je een schiereiland kan maken van 110cm breed.

Wij hebben ook gekeken naar een kookeiland, maar bleek bij ons ook te smal (3m breed).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik ga het zelfde zeggen als ik al een paar keer gemeld heb, wat is die fasinatie met kookeilanden in keukens / huizen waar het eigenlijk niet past.
Je hebt een prachtige ruimte waar je een mooie keuken kunt bouwen die ruim is en open overkomt. Op deze manier ga je een ruimte maken waar je altijd wel ergens tegenaan loopt (letterlijk). Een kratje boodsappen / bier / whatever ga je met moeite zonder stoten bij de koelkast krijgen, en voor je zegt joh ik heb centimeters over ja dat klopt alleen wil jij echt de komende 15 jaar iedere dag moeten nadenken dat je wel echt helemaal in het midden van het gangpad loopt met je spullen. Ik garandeer je dat je binnen no time je stucwerk beschadigd hebt of je keuken zelf.

Verder zul je in deze keuken aan twee kanten MOETEN werken want met zijn twee aan een zijde is gewoon niet te doen zonder elkaar steeds in de weg te lopen.

Persoonlijk vind ik deze ruimte gewoon veel te klein voor een keuken met eiland. Pak liever een heel ruime L keuken met wellicht nog een ontbijt hoekje aan een van de kop zijdes van de ruimte.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

*reminder to self: vanavond snel alle apparatuur registreren => moet binnen 3 maanden na aflevering gebeuren...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:14
Goede inspiratiebronnen zijn hier te zien. Zelf ben ik ook aan het kijken voor keukens, maar vindt het lastig om hoogte te krijgen van de kwaliteit van de verschilllende keukenboeren. Heeft iemand een goed adres in de omgeving Utrecht stad waar we terecht kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Viccers schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:16:
Goede inspiratiebronnen zijn hier te zien. Zelf ben ik ook aan het kijken voor keukens, maar vindt het lastig om hoogte te krijgen van de kwaliteit van de verschilllende keukenboeren. Heeft iemand een goed adres in de omgeving Utrecht stad waar we terecht kunnen?
Ik zou zeggen kijk hier eens. Verder is de algemene consensis in dit topic wel dat je het beste uit de buurt kunt blijven van toko's die onder de DMG vallen en toko's als Bruynzeel. Vooral toko's die van die lekkere 50% korting acties houden daar moet je gewoon met een bochtje omheen lopen.

Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:57
@fmb
Eerste indruk. Eigenaar wilt ten koste van alles een kookeiland hebben. Ja hij staat er. Is ie mooi, nou nee.
Is het handig? Niet echt.

Je hebt een hele mooie muur aan de onderkant. Bouw die vol met lage kasten en een lange blad. Kleine muur, bouw die vol met half hoge kasten en inbouw oven e.d.
Je hebt dan meer dan voldoende kasten en werkblad.

Voor de rest ben ik het eens met Shunt. Je gaat elkaar in de weg lopen met zo'n opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

ollie_1982 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:03:
Vandaag met de keukenleverancier gesproken ze hebben een Wave 8221.02 (RVS, motorloos en LED) aangeboden en er komt dan een aparte motor bij, namelijk de Wave 6637.

Info Wave 8221 http://www.wavedesign.nl/...ds/2016/09/8662-90x50.pdf
Info Wave 6637 http://www.wavedesign.nl/...16/09/Externe-Motoren.pdf

[afbeelding]

Voor ons een goede oplossing en ook nog eens een mooie plafondunit.
Weet je hoe deze zich verhoudt tot bv. een Novy?
En wat ongeveer de kosten van zoiets zijn?

Ik ben nl. zelf ook naar een plafondunit aan het kijken en had in eerste instantie een Novy op het oog. Een leverancier kon deze Wave leveren, maar daar had ik nog niet van gehoord. (Novy 'ken' ik ook niet, maar omdat deze hier nogal populair over komt, keek ik daar in eerste instantie naar).

Daar naast is een motorloze unit bij een Novy even duur als een versie met motor, terwijl je bij de motorloze versie er (uiteraard) nog apart een motor bij moet nemen. Dan is die dus 2x zo duur. Is dat bij de Wave versie ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:57
F-X schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:39:
[...]

Ik ben nl. zelf ook naar een plafondunit aan het kijken en had in eerste instantie een Novy op het oog. Een leverancier kon deze Wave leveren, maar daar had ik nog niet van gehoord. (Novy 'ken' ik ook niet, maar omdat deze hier nogal populair over komt, keek ik daar in eerste instantie naar).

Daar naast is een motorloze unit bij een Novy even duur als een versie met motor, terwijl je bij de motorloze versie er (uiteraard) nog apart een motor bij moet nemen. Dan is die dus 2x zo duur. Is dat bij de Wave versie ook het geval?
Toen ik voor het eerst op zoek was naar een keuken had ik me helemaal suf gelezen op de Tros Radar Forum. Hele sectie wat bedoeld was voor keukens. Ook druk bezocht en keukenverkopers postte er ook op.
Destijds zeiden veel posters dat Itho een van de betere afzuigkaps zijn. Deze had ik ook besteld. Uiteindelijk een Novy gekregen met zelfde typenummer e.d. Itho was dus Novy geworden. Geen idee of ze opgekocht zijn oid.
Maar naar mijn weten is Novy een premium afzuigkap merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-10 11:09
@fmb

alles wat al eerder is gezegd, te krap, te weinig werkblad om straks daadwerkelijk iets aan te kunnen doen. Ik vind een eiland ook fantastisch maar net als jij woon ik in een nieuwbouw huis dat er niet geschikt voor is.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik snap die fascinatie voor kook eilanden niet! Ik vind ze reuze onpraktisch tenzij je een kast van een huis hebt. Maar die kook eilanden die ik hier voorbij zie komen van 3 meter breed (als ze dat al halen) met daarin een inductie van 90cm en een spoelbak. Ik zou me storen aan de beperkte werkbladruimte die over blijft! We huren nu een huis met een kook eiland (koken en spoelen) maar samen koken werkt echt niet!

Wij zijn sinds kort aan het kijken voor een keuken en zijn bij 1 zaak geweest. Wij nemen sowieso een kastenwand omdat onze ruimte/keuken/vorm zich daarvoor uitermate leent en gewoon logisch is. En een rechte of L keuken met schiereiland zodat je toch richting de woonkamer kan koken aan het schiereiland, wat natuurlijk gezelliger is dan tegen een muur aankijken. Maar ook gewoon praktisch om in contact te blijven met visite of later de kinderen bijv in de gaten te houden die in de woonkamer spelen.

Om nog terug te komen op fmb ik zou dus geen kook eiland verkiezen maar vind je ruimte verder ook erg onpraktisch ingedeeld. Heb je nu een kastenwand om een raam heen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 11:40
Als je de ruimte hebt zijn kookeilanden ideaal, vooral als je samen gaat koken. Een werkblok dat rondom bereikbaar is werkt erg fijn.

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe inductieplaat. Hij moet zwart zijn, 90cm en 6 pits. Verder moet hij weinig decor (opschriften) hebben. Ik heb bij de bekende werken gekeken, iemand nog een idee voor de plaat? Hij moet in een Homeeier afzuiging passen dus geschikt zijn voor vlakbouw.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
Artbij schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:11:
Als je de ruimte hebt zijn kookeilanden ideaal, vooral als je samen gaat koken. Een werkblok dat rondom bereikbaar is werkt erg fijn.

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe inductieplaat. Hij moet zwart zijn, 90cm en 6 pits. Verder moet hij weinig decor (opschriften) hebben. Ik heb bij de bekende werken gekeken, iemand nog een idee voor de plaat? Hij moet in een Homeeier afzuiging passen dus geschikt zijn voor vlakbouw.
Een kook eiland van minimaal een meter of 4 en die rondom vrij staat lijkt me ook wel prettig inderdaad. Maar dat is weinig huizen gegeven om zoiets kwijt te kunnen. Dan is een normale keuken met schiereiland een prima alternatief vind ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

wantsome schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:07:
Ik snap die fascinatie voor kook eilanden niet! Ik vind ze reuze onpraktisch tenzij je een kast van een huis hebt.
Gelukkig past het in mijn keuken wel goed zonder afbraak van werkruimte. (dit is op de muurkanten)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rZLPfnM.png

Een kookeiland is fijn om contact te blijven houden met de rest van het huis. Je kijkt dan niet tegen een muur aan. (een spoeleiland vind ik veel onlogischer)

En nu ik het in gebruik heb, is er nog een extra voordeel gebleken: het is veiliger. De kinderen kunnen niet bij de dieper gelegen pannen e.d. Geen uitstekende hendels en zo.
Dus minder erg als zij rond je blijven lopen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
wantsome schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:17:
[...]

Een kook eiland van minimaal een meter of 4 en die rondom vrij staat lijkt me ook wel prettig inderdaad. Maar dat is weinig huizen gegeven om zoiets kwijt te kunnen. Dan is een normale keuken met schiereiland een prima alternatief vind ik. :)
Een normaal werkblad in een normale keuken is geen 3 meter x 100 (of zelfs 120). Een kook eiland geeft niet alleen meer ruimte, maar is ook erg praktisch.

Het past alleen niet overal.
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:20:
[...]

Gelukkig past het in mijn keuken wel goed zonder afbraak van werkruimte. (dit is op de muurkanten)
[afbeelding]

Een kookeiland is fijn om contact te blijven houden met de rest van het huis. Je kijkt dan niet tegen een muur aan. (een spoeleiland vind ik veel onlogischer)

En nu ik het in gebruik heb, is er nog een extra voordeel gebleken: het is veiliger. De kinderen kunnen niet bij de dieper gelegen pannen e.d. Geen uitstekende hendels en zo.
Koken en spoelen niet in een werkblad snap ik dan weer niet. Je moet dan met kokendhete pannen omdraaien voordat je ze af kunt gieten. Of als je ze vult met water uit de quooker. Als je het dan hebt over veiligheid.....

[ Voor 47% gewijzigd door Artbij op 06-02-2018 10:50 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Artbij schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:21:
[...]

Koken en spoelen niet in een werkblad snap ik dan weer niet. Je moet dan met kokendhete pannen omdraaien voordat je ze af kunt gieten. Of als je ze vult met water uit de quooker. Als je het dan hebt over veiligheid.....
Kwestie van verschil in kookwijze? Met wokken en roerbakken heb je niet zoveel af te gieten. Direct serveren is het motto.
En voor de enkele keren dat er pasta gebruikt wordt: pastapan met apart vergietgedeelte :?. Heet watergedeelte schuif ik dan enkel naar voren en ruim ik wel op als ik met de rest klaar is.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41sYcfb2XcL.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

[afbeelding]

De meeste tijd die je in de keuken bent is om het eten voor te bereiden. Dus spoelen, en snijden. Het daadwerkelijk opwarmen van eten is meestal maar 10 minuten werk. Met dit in je achterhoofd, lijkt mij een spoeleiland veel logischer dan een kookeiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Z___Z schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:23:
[...]

De meeste tijd die je in de keuken bent is om het eten voor te bereiden. Dus spoelen, en snijden. Het daadwerkelijk opwarmen van eten is meestal maar 10 minuten werk. Met dit in je achterhoofd, lijkt mij een spoeleiland veel logischer dan een kookeiland.
Daarom heb ik spoelgedeelte "tegen de muur". Met zo'n 10 meter werkruimte en vaatwasser in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Artbij schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:11:

Destijds, werd in m'n offerte bij een duitse keukenzaak deze opgenomen (NL link): https://www.deschouwwitgoed.nl/o-f-crf90606

Zoiets lijkt me dan aan jouw wensen te voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RUFFNECK schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:28:
[...]

Destijds, werd in m'n offerte bij een duitse keukenzaak deze opgenomen (NL link): https://www.deschouwwitgoed.nl/o-f-crf90606

Zoiets lijkt me dan aan jouw wensen te voldoen?
In principe wel, waren het niet dat er een facet rand omheen zit waardoor die niet vlak in te bouwen is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Artbij schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:40:
[...]

In principe wel, waren het niet dat er een facet rand omheen zit waardoor die niet vlak in te bouwen is.
Ok, die zie ik zelf niet (kan aan m'n kleine telefoonscherm liggen), maar in de beschrijving staat dat ie ook voor vlakbouw geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
RUFFNECK schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:42:
[...]

Ok, die zie ik zelf niet (kan aan m'n kleine telefoonscherm liggen), maar in de beschrijving staat dat ie ook voor vlakbouw geschikt is.
Zal er eens een mailtje aan wagen, wie weet :).

Al vind ik die nog vrij druk mbt de belettering.

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 06-02-2018 11:45 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
F-X schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:39:
[...]

Nee kan ik je niks over vertellen, dit is de enige die past in de uitsparing. De motor die er bij zit heeft deze specs:

1200 m3/h - max. 74 dBA

Als ik deze Novy bekijk : https://www.novynederland...ant/222-6830-pureline-rvs zuigt deze max dit af : 707 m3/u / 59 dBA.

Daar zit dus nog wel een verschil.

De afzuigunit kan 3 standen + intensief + timer. Ik heb nog de vraag uit staan of ze weten welke info er bij de 3 standen hoort.

Omdat ik met een bepaalde hoogte zit (verlaagd plafond is gemaakt op basis van de AEG en een motor in de garage) kan ik alleen maar voor een aparte motor gaan.

In de PDF staan de verschillen van de Wave met ook een interne motor etc. Dus mijn optie is 2x zo duur maar hoeft niet als je nog een plafond moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Artbij schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:44:
[...]

Zal er eens een mailtje aan wagen, wie weet :).

Al vind ik die nog vrij druk mbt de belettering.
je bedoelt voor de sliders bijv? Kan me er wat bij voorstellen, maar aan de andere kant..er zal toch een vorm van indicatie moeten zijn qua bediening.

Maar je wilt per se 6 zones? Mijn Siemens met 5 zones vind ik meer dan zat (zoveel pannen tegelijk gebeurt hier bijna nooit) en qua bediening heb ik natuurlijk slechts 1 touch display, dus ook minimale belettering.

edit: maar de mijne is (nog) niet in vlakbouw variant, never mind

[ Voor 4% gewijzigd door RUFFNECK op 06-02-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RUFFNECK schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:49:
[...]

je bedoelt voor de sliders bijv? Kan me er wat bij voorstellen, maar aan de andere kant..er zal toch een vorm van indicatie moeten zijn qua bediening.

Maar je wilt per se 6 zones? Mijn Siemens met 5 zones vind ik meer dan zat (zoveel pannen tegelijk gebeurt hier bijna nooit) en qua bediening heb ik natuurlijk slechts 1 touch display, dus ook minimale belettering.

edit: maar de mijne is (nog) niet in vlakbouw variant, never mind
Yup, 6. Die Siemensen zijn ook erg druk. En die O+F heeft letters, ook druk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Artbij schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:55:
[...]

Yup, 6. Die Siemensen zijn ook erg druk. En die O+F heeft letters, ook druk.
Erg druk is relatief, zoveel is duidelijk, aangezien ik het wel vind meevallen. Maar da's prima, ik snap je wel en ik hoop dat je er eentje vindt natuurlijk. En anders misschien switchen naar dat i-cooking van ABK ;)

zoiets zou ook wel voldoen qua minimale drukte denk ik (volgens mij niet vlakbouw): https://www.caple.co.uk/appliances/hobs/induction/c950i-(1)/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RUFFNECK schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:04:
[...]

Erg druk is relatief, zoveel is duidelijk, aangezien ik het wel vind meevallen. Maar da's prima, ik snap je wel en ik hoop dat je er eentje vindt natuurlijk. En anders misschien switchen naar dat i-cooking van ABK ;)

zoiets zou ook wel voldoen qua minimale drukte denk ik (volgens mij niet vlakbouw): https://www.caple.co.uk/appliances/hobs/induction/c950i-(1)/
Thanks voor de tip weer.

We hebben naar i cooking gekeken, maar vinden het lelijk.

Novy heeft een mooie, maar die kan niet ingebouwd worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.novynederland.nl/media/products/52/1212/880x450_resize.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
[...]

[afbeelding]

Bij jou past het inderdaad netjes. Je hebt waarschijnlijk ook de hal in het midden van de woning?

Aangezien je kookeiland niet zo heel groot is en je ook een L keuken hebt (is je werkbladruimte niet overkill of ben je er juist ontzettend blij mee?) ben ik erg benieuwd waarom je niet voor een schiereiland hebt gekozen? Aan het einde waar nu je spoelbak zit.

Zelf nog erg oriënterend met wat we precies willen, dus ervaringen zijn altijd welkom.

Hieronder onze plattegrond van onze keukenruimte. Wat we zeker weten is dat we een kastenwand in de inham willen plaatsen. Verder zijn we er nog niet uit. Willen in ieder geval graag de keuken bij de woonkamer betrekken dus zat zelf aan een kook schiereiland te denken in een rechte of L opstelling. Met L opstelling ben ik bang dat de keuken te groot wordt, vandaar mijn vraag. De kastenwand komt over de volledige muur. 4 kasten (240cm). Schiereiland wil ik gelijk houden met einde van de kastenwand i.v.m. symmetrie. Dus in rechte opstelling al ruim 4 meter werkbladruimte. De woning zelf is 12 meter diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

wantsome schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:44:
[...]

Bij jou past het inderdaad netjes. Je hebt waarschijnlijk ook de hal in het midden van de woning?
Eetgedeelte is in midden van woning. Daarna woongedeelte. Is grote open verdieping. Hal zit ernaast.
Aangezien je kookeiland niet zo heel groot is en je ook een L keuken hebt (is je werkbladruimte niet overkill of ben je er juist ontzettend blij mee?) ben ik erg benieuwd waarom je niet voor een schiereiland hebt gekozen? Aan het einde waar nu je spoelbak zit.
Ik ben zelf heel blij met extra werkbladruimte. Je hebt daar nooit genoeg aan. Bij mijn vorige keuken kreeg ik al de opmerking dat ie asociaal groot was, maar dat was ook maar 5 meter. Deze is 3x zo veel ruimte.

Nadeel van een kookeiland is wel dat deze te makkelijk als parkeerplek wordt gebruikt. Boodschappen, schooltassen, brieven. Alles wordt daarop gezet. (ik ben op zoek naar de oplossingen: dressoir+eettafel)

Ik heb zelf een hekel aan een schiereiland. Voelt zo beperkt in de flow. En met deze kookeiland kan je op 2 manieren achter de keuken komen. Geen file dus.
Uiteraard heb ik er wel voor gezorgd dat er weinig reden zijn voor onbevoegden om achter de keuken te hoeven zijn. Koelkast staat namelijk VOOR de keuken (vlakbij spoelbak).
Borden en bestek ook VOOR het kookeiland.
Bekers in bovenkast boven spoelbak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

@Reinier @MadEgg @TheJason @Sport_Life @Shunt @Russel88 @leecher @wantsome
Dank voor de feedback zover, de trend is wel duidelijk, kookeiland is voor velen geen logische keuze. We hebben nog wat gesprekken met keukenwinkels te gaan, verwacht dat we dit vaker gaan horen. Uiteindelijk zullen we hierin een keuze moeten maken de komende 2 maanden :)
Sport_Life schreef op zondag 4 februari 2018 @ 23:21:
[...]
Als je het heel graag wilt, zou ik het doen. Bedenk wel dat de keuken niet voor een breed publiek aantrekkelijk is, zie ook de reacties hier, dus mocht je binnen 10-15 jaar verhuizen zou ik toch anders kiezen. De keuken komt voor mij erg onpraktisch over en persoonlijk vind ik een kookeiland <1m breed ook niet mooi. Ik zou kijken of je een schiereiland kan maken van 110cm breed.
We hebben wel een variant gemaakt, maar zijn daar nog niet helemaal over te spreken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KypI07BaG6eGxNxrp4H5RXax/thumb.png
Shunt schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:03:
[...]
Ik ga het zelfde zeggen als ik al een paar keer gemeld heb, wat is die fasinatie met kookeilanden in keukens / huizen waar het eigenlijk niet past.
[...]
Tsja, iedereen heeft zo zijn wensen :-)
Russel88 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:21:
@fmb
Eerste indruk. Eigenaar wilt ten koste van alles een kookeiland hebben. Ja hij staat er. Is ie mooi, nou nee.
Is het handig? Niet echt.

Je hebt een hele mooie muur aan de onderkant. Bouw die vol met lage kasten en een lange blad. Kleine muur, bouw die vol met half hoge kasten en inbouw oven e.d.
Je hebt dan meer dan voldoende kasten en werkblad.

Voor de rest ben ik het eens met Shunt. Je gaat elkaar in de weg lopen met zo'n opstelling.
Aan de onderkant gaat helaas niet lukken, onderkant raam zit op 70cm hoog, dus een mooi groot raam maar geen plek voor een aanrecht :)
wantsome schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:07:
[...]
Om nog terug te komen op fmb ik zou dus geen kook eiland verkiezen maar vind je ruimte verder ook erg onpraktisch ingedeeld. Heb je nu een kastenwand om een raam heen? 8)7
Ja, dat klopt, met een gezellig bankje ertussen. Zie onder.

Keuken richting kasten wand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

@fmb: out of the box gedacht: hoe ziet de ruimte er aan de andere kant van de woning uit? Als je graag een kookeiland wilt kun je overwegen woonkamer en keuken om te draaien.

Kookeiland vind ik bij ons ook niet mooi, dus nemen we een L keuken met bar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L9xW3neXfjoWjQaSZPFbYWz2/thumb.jpg

Ruimte is 3x4m.

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2018 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Sport_Life schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:32:
@fmb: out of the box gedacht: hoe ziet de ruimte er aan de andere kant van de woning uit? Als je graag een kookeiland wilt kun je overwegen woonkamer en keuken om te draaien.
Fijn dat je meedenkt, idee is echter al gepasseerd en dat is de zuidzijde van de woning waar we vooral een fijne zit en eet gelegenheid willen maken.
Kookeiland vind ik bij ons ook niet mooi, dus nemen we een L keuken met bar:
[afbeelding]

Ruimte is 3x4m.
Waarom trek je de hoek er niet bij, of is daar een deur/raam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Doorloop naar de woonkamer. Hoge kasten links waren wellicht mooi geweest, maar dan valt er een hoop licht weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YOnyIClO1KgciPieXX6YPm50/thumb.jpg

[ Voor 101% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-10 23:34
@fmb wat ik in ieder geval zou aanraden is de keuken eens ergens te "tekenen" op de grond. Dus met een stukje lint / stukken karten / whatever. Dan geeft het je een idee hoe groot alles is. Op een tekening kan het nog best aardig lijken maar soms verkijk je je er op hoe groot het in werkelijkheid is.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-10 20:46
[...]

[afbeelding]

Ik vind juist het koken op een eiland weer minder praktisch. Afgezien van het sputteren van vet en vocht op de vloer heeft dit ook te maken met mijn manier van koken. Mijn meeste kooktijd gaat toch echt zitten in de voorbereiding; dus alles mise en place zetten.

De tijd dat ik daadwerkelijk bij de pannen sta is echt minimaal. Gebruik je daarbij ook nog een stoomoven en magnetroncombi als werkpaarden, dan gebruik je je fornuis alleen nog maar voor het afbakken en het maken van sausen en word de tijd achter het fornuis helemaal tot een minimum beperkt.

Dus een spoeleiland (met dubbele wasbak) is voor mij juist een must. Tijdens het schoonmaken en prepareren van mijn ingredienten kan ik dan gezellig kletsen met mijn gezin of gasten. Wanneer ik daadwerkelijk met de pannen bezig ben dan wil ik eigenlijk helemaal niet gestoord worden of kletsen.

Zo heeft iedereen zijn voorkeur :)

[ Voor 8% gewijzigd door righthand op 07-02-2018 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

righthand schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:41:
[...]

Afgezien van het sputteren van vet en vocht op de vloer
Voor spetteren moet je inderdaad wel rekening mee houden met een kookeiland.
Ik had ergens gelezen dat je minimaal 40cm rondomhet kookgedeelte moet hebben.

Ik heb met 60cm voor het inductiekookplaat minder last van spetters dan toendertijd vlakbij het muur. (het is makkelijker om het werkblad schoon te maken dan de muur.)
Spetters op de grond heb ik geen last van. Want die spetterende dingen kook ik op de bovenste pitten. Midden in het kookeiland dus. Fallout perimeter secured >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Steephh schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:23:
@fmb wat ik in ieder geval zou aanraden is de keuken eens ergens te "tekenen" op de grond. Dus met een stukje lint / stukken karten / whatever. Dan geeft het je een idee hoe groot alles is. Op een tekening kan het nog best aardig lijken maar soms verkijk je je er op hoe groot het in werkelijkheid is.
Goede tip, zijn we inderdaad van plan om te doen. Misschien ook we met kartonnen dozen ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Na enorm veel online lezen en uiteindelijk dit forum behoorlijk doorgespit, zijn wij opzoek gegaannaar onze nieuwe keuken. De keuze is uiteindelijk gevallen op een retourtje Duitsland naar Küchenland Ekelhoff in Nordhorn.

Na zelf al in SketchUp te hebben nagedacht wat wij wilde hebben we dit voorgelegd aan de heer van Küchenland. Deze heeft ons erg prettig geholpen en lang de tijd voor ons genomen.

Bijgevoegd wat renders, helaas geen plattegrond, maar deze zou ik anders uit mijn SketchUp kunnen halen.

De kasten zijn van Schuller (C2/C3), volgens de verkoper dezelfde kwaliteit/fabriek als Next125, maar daar trek ik wel mijn twijfels. Maar wel goede kwaliteit naar wat we hebben gezien. De fronten zijn licht (zand)grijs, wij twijfelen nog tussen gelakte kasten of kunststof bekleed.

Daarop licht een composite blad van 1,2 cm van Silestone, Arden Blue, met een opstaande rand aan de achterkant van 4cm hoog in het zelfde materiaal.

Alle apparatuur van Siemens erin, waarin we nog twijfelen over de kookplaat. Aangezien wij platen van bijv. Novy mooier vinden in aanzicht (helemaal zwart) Maar wel graag de kwaliteit van de Siemens willen.

Dan van links naar rechts:
  • Hogekast (60cm) met Koel vries combinatie, Siemens KI86VVF30
  • Hogekast (60cm) met Oven, Siemens HM676G0S1
  • Hogekast (60cm) met Vaatwasser (deze kan ook onder de oven), Siemens SX836D01PE
  • Hoekkast, met planken, hier komt namelijk ook het filtervat in van onze koffiemachine
  • Dubbele gootsteenkast (2x 60cm), met onderbouw Blanco Ceramic gootsteen en een zwarte Quooker Combi+ en een dubbele afvalemmer erin.
  • Ladekast (120cm) met een Siemens EX807LYV1E en daarboven een inbouw afzuigkap van ABK 120cm RVS.
  • Aan de andere kant van het kookschiereiland 3 kasten van 60cm, waarvan er 2 ondiep zijn en de meest rechter diep.
We zitten er nog over te denken om de spoelbak links in de kast te plaatsen, dan zit deze in het midden van het raam en hebben we rechts naar de spoelbak meer snijruimte.

Dit alles wordt aangeboden voor een kleine 17000 euro. Wij zijn erg benieuwt naar jullie mening en ervaringen. Wellicht goede tips en of dit een qua prijs ok is. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MjKcWts.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SzP9odF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8z24mfA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:20

d0s

sssst

fmb schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:20:
@Reinier @MadEgg @TheJason @Sport_Life @Shunt @Russel88 @leecher @wantsome
Dank voor de feedback zover, de trend is wel duidelijk, kookeiland is voor velen geen logische keuze. We hebben nog wat gesprekken met keukenwinkels te gaan, verwacht dat we dit vaker gaan horen. Uiteindelijk zullen we hierin een keuze moeten maken de komende 2 maanden :)

[...]

We hebben wel een variant gemaakt, maar zijn daar nog niet helemaal over te spreken:

[afbeelding]
Ik vind dit ontwerp erg geslaagd, en een stuk beter dan het kookeiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-10 19:32
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:49:
Na enorm veel online lezen en uiteindelijk dit forum behoorlijk doorgespit, zijn wij opzoek gegaannaar onze nieuwe keuken. De keuze is uiteindelijk gevallen op een retourtje Duitsland naar Küchenland Ekelhoff in Nordhorn.

Na zelf al in SketchUp te hebben nagedacht wat wij wilde hebben we dit voorgelegd aan de heer van Küchenland. Deze heeft ons erg prettig geholpen en lang de tijd voor ons genomen.

Bijgevoegd wat renders, helaas geen plattegrond, maar deze zou ik anders uit mijn SketchUp kunnen halen.

De kasten zijn van Schuller (C2/C3), volgens de verkoper dezelfde kwaliteit/fabriek als Next125, maar daar trek ik wel mijn twijfels. Maar wel goede kwaliteit naar wat we hebben gezien. De fronten zijn licht (zand)grijs, wij twijfelen nog tussen gelakte kasten of kunststof bekleed.

Daarop licht een composite blad van 1,2 cm van Silestone, Arden Blue, met een opstaande rand aan de achterkant van 4cm hoog in het zelfde materiaal.

Alle apparatuur van Siemens erin, waarin we nog twijfelen over de kookplaat. Aangezien wij platen van bijv. Novy mooier vinden in aanzicht (helemaal zwart) Maar wel graag de kwaliteit van de Siemens willen.

• Hogekast (60cm) met Vaatwasser (deze kan ook onder de oven), Siemens SX836D01PE
  • Hoekkast, met planken, hier komt namelijk ook het filtervat in van onze koffiemachine
  • Dubbele gootsteenkast (2x 60cm), met onderbouw Blanco Ceramic gootsteen en een zwarte Quooker Combi+ en een dubbele afvalemmer erin.
  • Ladekast (120cm) met een Siemens EX807LYV1E en daarboven een inbouw afzuigkap van ABK 120cm RVS.
  • Aan de andere kant van het kookschiereiland 3 kasten van 60cm, waarvan er 2 ondiep zijn en de meest rechter diep.
We zitten er nog over te denken om de spoelbak links in de kast te plaatsen, dan zit deze in het midden van het raam en hebben we rechts naar de spoelbak meer snijruimte.

Dit alles wordt aangeboden voor een kleine 17000 euro. Wij zijn erg benieuwt naar jullie mening en ervaringen. Wellicht goede tips en of dit een qua prijs ok is. Alvast bedankt!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb bijna exact dezelfde keuken.

https://1drv.ms/f/s!An3DBW0Ddltagu0StUirrhU9mc3cyw

Merk Hacker Systemat, bijna de meest duurste opties genomen. Alle lades zijn voorzien van glazen wanden. Alle kasten zijn voorzien van tocht/stofstrips. Binnen kant van de kasten lavagrijs.

Linker kant(Oven, vaatwasser, koelkast en een hoge ladekast) allemaal push to open.

Blad keramiek 17mm dacht ik.

Keuken 10K inclusief montage
Apparatuur 5k inclusief klein matriaal(Afvoerslangen/buizen en dergelijke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice!! Mooie Keuken Novartis, komt zeker overeen.

Je hebt er zelfs veel meer lade in en zit wel aardig het zelfde met je prijs. 2K er onder. Geeft mij alweer wat meer inzicht. Onwijs bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-10 14:16

DJT

Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:49:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooie keuken! Next125 is de design/toplijn van Schuller, het zijn dus inderdaad dezelfde kastjes.

Wij zijn ook bij Ekelhof geweest en ik vond hun aanbieding nog vrij duur. Je zou Häcker Systemat kunnen overwegen als alternatief (kwalitatief 1:1 vergelijkbaar met Schuller volgens mij). Wij hebben verreweg de beste aanbieding gekregen bij Möbel Faber, ook in Nordhorn. Gewoon in één keer een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-10 13:00

DancePlaza

ninja

hoe bevallen die plafond afzuigkappen? Ben nu weer bezig voor een keuken en zit over deze optie te overwegen..

Het gaat om een nieuwbouwhuis, waar ik de plafond afzuigkap in het plafond plaat wil laten wegwerken voor ons keukeneiland. Via de aannemer heb ik te horen gekregen, dat ik ook het ventilatie kanaal via de plafondplaat kan laten wegwerken.

Wat is jullie ervaring hiermee, of hebben julliie altijd een koof of verlaging laten toepassen.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:20
In mijn nieuwe keuken heb ik gekozen voor de Novy One als kookplaat. De technische gegevens zijn als volgt:

Elektrische aansluitwaarde (W): 7560

Aansluiting en aantal fasen

230V - 1P+N/ 3P - 50Hz
400V - 2P+N/ 3P+N - 50Hz

Wie kan uitleggen wat precies het verschil is tussen de 230V en de 400V? Welke kan ik het beste kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
La1974 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:53:
In mijn nieuwe keuken heb ik gekozen voor de Novy One als kookplaat. De technische gegevens zijn als volgt:

Elektrische aansluitwaarde (W): 7560

Aansluiting en aantal fasen

230V - 1P+N/ 3P - 50Hz
400V - 2P+N/ 3P+N - 50Hz

Wie kan uitleggen wat precies het verschil is tussen de 230V en de 400V? Welke kan ik het beste kiezen?
Als je 400V hebt in je keuken heb je de 400V nodig. En als je 230V hebt, dan moet je de 230V-versie nemen. Dat is dan ook gelijk het verschil tussen die 2 platen; de ene doet het op 230V (en niet op 400V), terwijl de ander op 400V werkt (en niet op 230V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
@Conono

Als ik de documentatie bekijk: novyone.nl/downloads/one-nl-nl.pdf dan ondersteunt de kookplaat beiden. Is het dan gewoon een van de twee kiezen? Beiden even goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-10 22:09
@La1974 je hoeft niets te kiezen, gaat allemaal over dezelfde plaat alleen kan je deze op verschillende manieren aansluiten/bedraden.

Er zijn verschillende manieren om die plaat aan te sluiten maar niet alle mogelijkheden zijn toegestaan in Nederland. Als je maar 1 fase aansluit dan moet die worden afgezekerd op 32A, dat mag niet in een normale woning.

In de praktijk betekent dit dat je een kook- of krachtgroep nodig hebt. Dus 2 of 3 'groepen' (of bij voorkeur fases) die zijn afgezekerd op 16A.

Zie ook: http://novyone.nl/downloads/installation.pdf pagina 7. Eerste twee mogelijkheden zijn bij mijn weten niet toegestaan in een normale NL installatie.

[ Voor 13% gewijzigd door bartvb op 09-02-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
@bartvb

Ik heb als meerwerkoptie het volgende gekozen:

Bedraden loze leiding en afmonteren met een 2-fase perilex t.b.v. elektrisch koken (maximale aansluitwaarde 7,6 kW).

Dat gaat dan goed icm deze kookplaat?

Wordt het dan ook sowieso 400V (als de eerste twee opties volgens jou in NL niet mogen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-10 22:09
Dat (2 fasen/groepen) is een kookgroep, komt helemaal goed met deze kookplaat. Als het een twee fasen kookgroep is dan is het idd een 400V situatie (3e aansluitmogelijkheid in de installatiehandleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
bartvb schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:30:
Dat (2 fasen/groepen) is een kookgroep, komt helemaal goed met deze kookplaat. Als het een twee fasen kookgroep is dan is het idd een 400V situatie (3e aansluitmogelijkheid in de installatiehandleiding).
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar 2-fase is toch niet per definitie 400V? Ik meen mij te herinneren dat de boel ook zo aangesloten kan worden dat het 230V is.
Pagina: 1 ... 44 ... 527 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1