Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Nickos
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-06-2023
Onze keuken is ook eindelijk geplaatst. Erg blij met het resultaat. Het is een handgemaakt eiland geworden met rondingen en dekton arga blad. Verder heeft de meubelmaker zelf het eikenhout gevormd voor het eiland en zijn de lange kasten ook eiken maar dan met een groef. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVNqcfJ_NyjP5F3auDiTdEavNOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xqe15JoM8sm5BnvLBjPN4kuC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTgFY3gK5zVW5Sr5e7cZJuOjbcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEXmRA6JwuuqEWo6fYsfXapM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tCWZ4I1098VjYfYoupnJfw1Bjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4WGJ717v0B1foUvQR6BlEUx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwnqSsE46v1Vk9-AWw9lnvIzzBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKiSnV90t8Rp382fGgBDTxIV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:42
Nickos schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:14:
Onze keuken is ook eindelijk geplaatst. Erg blij met het resultaat. Het is een handgemaakt eiland geworden met rondingen en dekton arga blad. Verder heeft de meubelmaker zelf het eikenhout gevormd voor het eiland en zijn de lange kasten ook eiken maar dan met een groef. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf zo'n rond eiland, nog niet eerder gezien.

1 dingetje: Zorg even dat het passtuk onder de koffiemachine wordt uitgelijnd met het kastje ernaast, de niet matchende lijnen doet afbreuk aan het geheel.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:01
Onze keuken is ook eindelijk geplaatst. Erg blij met het resultaat. Het is een handgemaakt eiland geworden met rondingen en dekton arga blad. Verder heeft de meubelmaker zelf het eikenhout gevormd voor het eiland en zijn de lange kasten ook eiken maar dan met een groef. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzondere keuken hoor! Erg mooie combinatie van materialen.

Ik vind het persoonlijk wel erg jammer dat een meubelmaker een passtuk toepast van meer dan 10cm wat ook nog eens te klein lijkt te zijn. Tevens laat de afstelling van de fronten nog wel wat te wensen over.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02:54
Onze keuken is ook eindelijk geplaatst. Erg blij met het resultaat.
Mooi, dat eiland met die rondingen! Wat een ander beeld geeft dat aan het geheel! Inspirerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-07 08:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vet hoor!

Wel wat detail-dingetjes, maar vooral: hoop dat je er enorm van gaat genieten :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nickos
Dank voor de leuke reacties!

Dat pas stuk is een klein kastje waar we peper en zout stelletjes in kunnen bewaren. Het is een smal ladekastje.
Frontjes zijn idd wat gaan hangen. Die komt hij volgende week weer even stellen. Hij zei dat in de eerste 3 weken ze altijd even gaan hangen en dat hij na een maandje nog een keer komt om alles na te lopen en weer te stellen waar nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-07 10:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wat een onwijs vet eiland!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:20

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Chique!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:56
@Nickos Gaaf man, eens wat anders. I like :) Iedereen maakt persoonlijk andere keuzes op detail niveau waarschijnlijk maar ik waardeer een beetje creativiteit wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:57
@Nickos gaaf hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Vind het echt een hele creatieve en mooie keuken, complimenten! Als ik toch mag zeuren zou ik (naast de genoemde aandachtspuntjes die al worden verholpen) zelf wel op niet al te lange termijn de achterdeur vervangen. Door de jaren 80/90 strepen doet dat een beetje een afbreuk aan de stijl die je probeert neer te zetten.

Verder benieuwd wat er nog achter de afgeronde hoekjes zit. Is dat nog bruikbare ruimte of gebruikt voor leidingwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-07 14:56
Kapitein Merijn schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:56:
[...]

Bora heeft zones van 23x23cm, daarmee zullen de meeste mensen wel uit de voeten kunnen.

Mocht je echt graag een ronde zone van 28cm willen dan is er de Novy Panorama:
https://www.novy.com/nl-n...ma-120-pro/42120/#manuals
Wij zijn voor een Bosch 90cm gegaan met een plafond afzuiger met inbouwdiepte van 20cm.
Met een koof/verlaagd plafond kan je een hoop speels doen.

Bosch heeft overigens ook zo'n downdraft afzuiging. Maar ben daar toch niet zo van gecharmeerd. Plus flink aan de prijs.

[ Voor 20% gewijzigd door Flix20 op 15-06-2023 08:39 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-07 12:01
Wij hebben nu een tijdje een nieuwe keuken met zwarte wasbak van Franke en een zwarte Quooker.

Bij ons in de regio hebben we niet mega-veel kalk maar we moeten wel ons best doen qua poetsen.
De kinderen zullen daar ook niet zo zorgvuldig mee zijn dus ik verwacht dat ik af en toe wel wat kalk moet verwijderen.

Quooker adviseert: voorkom kalkvlekken.
Dat is natuurlijk mooi, maar lijkt me niet helemaal realistisch. Een waterontharder: daar hebben we geen mooie plek voor en is ook behoorlijk duur.

Ik kom allerlei tips tegen: azijn, citroenzuur, wondersponsjes etc.

Volgens mij moet je zeker geen agressieve middelen gebruiken, maar citroenzuur/melkzuur is vrij mild toch? Dat gebruiken we ook voor de koffiemachine bijvoorbeeld.

Wie heeft er ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William101
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-09-2024
Henkiejoo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:41:
Wij hebben nu een tijdje een nieuwe keuken met zwarte wasbak van Franke en een zwarte Quooker.

Bij ons in de regio hebben we niet mega-veel kalk maar we moeten wel ons best doen qua poetsen.
De kinderen zullen daar ook niet zo zorgvuldig mee zijn dus ik verwacht dat ik af en toe wel wat kalk moet verwijderen.

Quooker adviseert: voorkom kalkvlekken.
Dat is natuurlijk mooi, maar lijkt me niet helemaal realistisch. Een waterontharder: daar hebben we geen mooie plek voor en is ook behoorlijk duur.

Ik kom allerlei tips tegen: azijn, citroenzuur, wondersponsjes etc.

Volgens mij moet je zeker geen agressieve middelen gebruiken, maar citroenzuur/melkzuur is vrij mild toch? Dat gebruiken we ook voor de koffiemachine bijvoorbeeld.

Wie heeft er ervaring mee?
Ja, zowel citroenzuur als azijnzuur zijn relatief zwakke zuren. Ik heb geen quooker, maar gebruik schoonmaakazijn in badkamer en keuken. Dit azijn bevat circa 10% azijnzuur en werkt erg goed tegen het verwijderen van kalk. Ik verdun het nooit met water.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Het beste advies is wat mij betreft: koop geen zwarte (gecoate) spoelbak, kies voor een normale RVS uitvoering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
Cap schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:11:
Het beste advies is wat mij betreft: koop geen zwarte (gecoate) spoelbak, kies voor een normale RVS uitvoering.
Lijkt mij het slechtste advies voor iemand die het al gekocht heeft?

Voor @Henkiejoo: ik zou de lichtzurende middelen eerst wat verdund gebruiken en onverdund als dat niet voldoende soelaas biedt. Verder kun je erge kalkvlekken wel voorkomen door alles meteen droog te maken, maar ja… kinderen. (En minder secure volwassenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MargoJ
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-05 08:57
[quote]MargoJ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:25:
Wij krijgen eind september de sleutel van ons eerste koophuis waarvan de keuken na 20 jaar echt is versleten.
Er staat nu een hoekkeuken in met een muurtje. Maar het muurtje gaan we er uit slopen en dan komt tegen de muur met de buren een kastenwand + spoelgedeelte en daarvoor een eiland. Dit is het ontwerp wat afgelopen zaterdag is gemaakt.
[Afbeelding]

Iemand nog tips over deze opstelling? In de twee hoge kasten rechts komen een koelkast en een losse vriezer van beide 102 cm hoog. Daar twijfel ik zelf nog wel een beetje over, want qua koelkast redden we het in ons huidige huis met 102 cm, maar onze kinderen worden natuurlijk ouder en dus komen er steeds meer boodschappen.
We zijn inmiddels ook bij Bruynzeel geweest en hebben daar ook een tekening laten maken. Iets andere opstelling in die zin dat de hoge kasten nu allemaal links staan en met bovenkastjes. Ook, na lang wikken en weken, toch gekozen voor een grote vriezer en grote koelkast van beide 178 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGaCtGiFFlMDpMQwJh7c6R8DC-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ti3Yo0uxFhqdRme3gP3IpkJa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Isyj-6eIl4_9R-K0s502NqW6a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMvkMXLKF8JoGCZieON5a2sY.jpg?f=fotoalbum_large

We neigen toch meer naar Bruynzeel. Qua prijs zitten we vergelijkbaar, maar bij Bruynzeel hebben we dan ook bovenkastjes, grote koelkast en vriezer van Bosch (i.p.v. kleintjes van Etna) en stroompunt in het eiland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 20:24

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super gave keuken, wij wouden ook voor een eiland met ronde hoeken. helaas lag dacht buiten ons budget.
Eerste telefoongesprek sprak mevrouw al over begint vanaf 80k... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Baal als een malle, de oven is stuk. En laten we die nu echt dagelijks gebruiken.. Moet nu wachten tot 'De Smid witgoed' contact op gaat nemen voor reparatie; dat is volgens mijn leverancier de standaard toko die reparaties doet. (Heb nog geen kapotte Bora apparatuur gehad, ben benieuwd) Erg snel gaat het allemaal niet, dat kan ik je wel zeggen.

Middenin de 'intensieve reiniging' is hij er mee gekapt. De deur wil niet meer open, hij gaat wel soort van aan, maar de helft van de tijd doet het display niks en de andere helft van de tijd krijg ik een foutmelding te zien.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
MargoJ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:38:
[quote]MargoJ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:25:
Wij krijgen eind september de sleutel van ons eerste koophuis waarvan de keuken na 20 jaar echt is versleten.
[...]

We zijn inmiddels ook bij Bruynzeel geweest en hebben daar ook een tekening laten maken. Iets andere opstelling in die zin dat de hoge kasten nu allemaal links staan en met bovenkastjes. Ook, na lang wikken en weken, toch gekozen voor een grote vriezer en grote koelkast van beide 178 cm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We neigen toch meer naar Bruynzeel. Qua prijs zitten we vergelijkbaar, maar bij Bruynzeel hebben we dan ook bovenkastjes, grote koelkast en vriezer van Bosch (i.p.v. kleintjes van Etna) en stroompunt in het eiland.
Wat een vreemde indeling van de kastenwand en het eiland.
Waarom voor het eiland niet gewoon 2 kasten van 100cm breed pakken ipv 120 en 80. Je verliest dan minder ruimte ivm de Bora kookplaat en de deuren aan de achterzijde hebben dezelfde afmeting.

Het combineren van een verticale en horizontale greeplijst in de kastenwand is ook echt niet fraai en tevens onnodig. De vaatwasser kan net zo goed onder het werkblad.
Edit: technisch is het niet eens mogelijk zonder nog een extra zijwand. De vaatwasser staat namelijk vrij en kan dus nooit aansluiten op een verticale greeplijst.

[ Voor 4% gewijzigd door Kapitein Merijn op 15-06-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
Floor-is schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:19:
Baal als een malle, de oven is stuk. En laten we die nu echt dagelijks gebruiken.. Moet nu wachten tot 'De Smid witgoed' contact op gaat nemen voor reparatie; dat is volgens mijn leverancier de standaard toko die reparaties doet. (Heb nog geen kapotte Bora apparatuur gehad, ben benieuwd) Erg snel gaat het allemaal niet, dat kan ik je wel zeggen.

Middenin de 'intensieve reiniging' is hij er mee gekapt. De deur wil niet meer open, hij gaat wel soort van aan, maar de helft van de tijd doet het display niks en de andere helft van de tijd krijg ik een foutmelding te zien.
Jij moet ook met alles een unicum hebben, eerste met de oven, eerste met kapotte oven :+

Wel balen, hopelijk dat Bora wel snel over de brug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:34

Rzaan

Altijd zoekende

Floor-is schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:19:

Normaal zeg je dan 'herstart'.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ook maar even een foto van mijn keukentje plaatsen dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kbs7Hna5NS8ex0c8IIXBcsPej8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGB9nwA6bsDoJlBfJpgmx7ef.jpg?f=fotoalbum_large

De vloer ligt er nog niet, maar er komt een (houtkleurige) PVC vloer onder.

- Blad is een composiet blad met de kleur arabescato
- Koelvries: Atag KD63178D
- Combi oven: Atag CX46121D
- Kookplaat: Atag HI06471E
- Spoelbak Franke Maris MRX 210-50
- Vaatwasser AEG FSB53927Z

Ondanks de wat krappe ruimte heb ik volgens mij de ruimte zo goed mogelijk benut. :P alles volgehangen met keukenkastjes en een ingebouwde afzuigkap. Had graag wat extra opbergruimte of snij/keukenblad ruimte gehad maar daar is de ruimte helaas niet groot genoeg voor.
Een paar kleine opleverpuntjes: er komt nog een andere kraan, maar die levering had wat vertraging opgelopen; en er zitten wat krassen op de lade boven de oven, dat frontje gaat nog vervangen worden; daarna is ie principe klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickos
syntesia schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Super gave keuken, wij wouden ook voor een eiland met ronde hoeken. helaas lag dacht buiten ons budget.
Eerste telefoongesprek sprak mevrouw al over begint vanaf 80k... 8)7
Wow. Als je nog opzoek bent kan ik je de gegevens van onze keukenboer wel delen. Kan dus ook maatwerk verzoeken aan zoals de rondingen in het eiland. Bij elke grote keukenzaak liep het bij ons daar op spaak of werd het ontiegelijk duur. Richtprijs voor onze keuken was 20k en daar zijn we iets boven gekomen door gekozen materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickos
twi schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:34:
Vind het echt een hele creatieve en mooie keuken, complimenten! Als ik toch mag zeuren zou ik (naast de genoemde aandachtspuntjes die al worden verholpen) zelf wel op niet al te lange termijn de achterdeur vervangen. Door de jaren 80/90 strepen doet dat een beetje een afbreuk aan de stijl die je probeert neer te zetten.

Verder benieuwd wat er nog achter de afgeronde hoekjes zit. Is dat nog bruikbare ruimte of gebruikt voor leidingwerk?
Dank. De deur is ons bekend ja en die willen we ook gaan vervangen voor een met meer glas.

Achter de rondingen zit nu niks. Er kon nog wel een plank in worden gemaakt of eventueel een deurtje in de zijkant zodat je die ruimte kan gebruiken. Dat hebben wij niet gedaan. Deur in de zijkant vonden we te opvallend en ruimte hebben we in onze optiek genoeg. Maar het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MargoJ
  • Laatst online: 26-05 08:57
Kapitein Merijn schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Wat een vreemde indeling van de kastenwand en het eiland.
Waarom voor het eiland niet gewoon 2 kasten van 100cm breed pakken ipv 120 en 80. Je verliest dan minder ruimte ivm de Bora kookplaat en de deuren aan de achterzijde hebben dezelfde afmeting.

Het combineren van een verticale en horizontale greeplijst in de kastenwand is ook echt niet fraai en tevens onnodig. De vaatwasser kan net zo goed onder het werkblad.
Edit: technisch is het niet eens mogelijk zonder nog een extra zijwand. De vaatwasser staat namelijk vrij en kan dus nooit aansluiten op een verticale greeplijst.
Kijk! Daar kan ik wat mee. Had me nog niet zo goed gerealiseerd dat je daarmee de lijnen breekt. Wat wel jammer is, is dat de twee lage kasten nu 80 en 80 zijn en de bovenkastjes 4x40. Vaatwasserkast is 60, dus dan houd je 100 over. Maar wat doe je dan met je bovenkastjes? Of ze lopen niet gelijk, of je krijgt verschillende maten?

Het eiland is nu 210, dus 120 en 90. Geen idee meer wat de reden was dat ze deze maat hebben gepakt, want daar hebben we wel over gesproken. Dit ga ik dus nog even navragen als we verder in gesprek gaan bij Bruynzeel!

Iemand overigens ervaring met een Siemens XXL vaatwasser? Heb je daarvoor een hoger kastje nodig? Mijn zus heeft namelijk net een nieuwe keuken en hun 1 jaar oude vaatwasser is vervangen voor een Miele (want dan was alles van Miele). Hij voldoet helemaal aan onze eisen (o.a. Zeoliet droogtechniek), maar is dus wel XXL i.p.v. een gewone maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannigunt
  • Laatst online: 18-07-2023
Heeft iemand een net zo ontbrekende afwerking onder bij een werkblad van composiet dat op een greeplozekeuken geplaatst is? Is dit de norm of gewoon ondermaats?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwXh1_jkwprrPrMSOqBtgAeISms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snxkio1TRN4cbiqGhjhXm67q.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2jJkAKeonr14gUJbu2iwoBHfdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOAklxaxSjPfoJOhp3TM4PyN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
Nickos schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:23:
[...]

Wow. Als je nog opzoek bent kan ik je de gegevens van onze keukenboer wel delen. Kan dus ook maatwerk verzoeken aan zoals de rondingen in het eiland. Bij elke grote keukenzaak liep het bij ons daar op spaak of werd het ontiegelijk duur. Richtprijs voor onze keuken was 20k en daar zijn we iets boven gekomen door gekozen materialen.
Ik heb mn keuken nu al, dus helaas te laat. Maar een goede meubelmaker ben ik altijd in geïnteresseerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Source90 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:58:
[...]

Jij moet ook met alles een unicum hebben, eerste met de oven, eerste met kapotte oven :+

Wel balen, hopelijk dat Bora wel snel over de brug komt.
26/6 komen ze. Ben heel benieuwd :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Rzaan schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Normaal zeg je dan 'herstart'.
Dan komt hij terug met dezelfde melding. Ook na het er uit trekken van de stekker en 10/30/60 seconden wachten voordat deze er weer in gaat.

'Connection to the controlunit failed' schijnt iets lastiger te zijn dan een simpele reboot. :/

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Vraag aan de kenners, wij moeten de bestelling vd apparatuur voor de keuken definitief maken en hebben nog 1 twijfelpunt over de kookplaat, namelijk de Bosch PIE895B15E of Bora PURU.

Verkoper kan beide leveren en zegt dat de installatie van de Bora gemakkelijker is maar tot mijn verrassing zegt ie ook dat hij de bediening van de Bosch juist prettiger vindt. Het grootste verschil wat ik zelf eigenlijk zie is dat de PURU 5 cm smaller is, en een paar honderd euro duurder.

Wat vinden jullie? Ik weet dat hier een Bora voorkeur heerst(e), met name door Barry, maar heb er nooit echt goed de vinger achter gekregen waarom ie nou echt beter is dan een Bosch of Siemens. We praten ook over een paar jaar geleden, weet ook niet of het verschil inmiddels ingehaald is met de nieuwste modellen.

Edit, kwam net bij het zoeken deze post tegen van @Kapitein Merijn maar weet dus niet of dit nog actueel is, het is immers van 3 jaar geleden.

- Grootte kookzones, 40 vs 46 cm?
- 'Broodjes' spoelen Bosch vs ....?
- Bediening Bora toch beter 'smartphone vs tiptoets'? Apparatuurverkoper beweert het omgekeerde. 8)7
- Heeft Bosch inmiddels niet ook een harmonicafilter?
Kapitein Merijn schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:49:
[...]

De kookzones van de Bora zijn zeker niet vergelijkbaar met het bsh apparaat. BSH roept zelf dat ze de grootse zones hebben in een kookplaat met afzuiging maar dit is gewoon een leugen. Gecombineerd heeft het BSH apparaat een diepte van 40cm terwijl dit bij Bora 46cm is doordat de bediening in het midden zit.
Tevens werkt BSH nog met 'broodjes' spoelen die ca. 1cm uit elkaar liggen waardoor de panbodem niet gelijkmatig verwarmt word.

De bediening is ook echt niet vergelijkbaar. De slider van Bora werkt echt alsof je je smartphone bedient waar het BSH model nog werkt met traditionele tiptoets bediening. Je moet dit echt eens proberen in een showroom.

Voor recirculatie is het belangrijk dat het koolfilter een zo groot mogelijk oppervlak heeft om te functioneren en zodat het langer meegaat. Dit heeft Bora ook beter voor elkaar doordat ze met een filter werken in een soort harmonica vorm.

Voor de consument niet heel belangrijk maar wel een mooi voorbeeld dat Bora betere engineers achter het product heeft zitten:
Recent hebben we 2 BSH kookplaten geïnstalleerd waarbij ik beide keren werd gebeld hoe ze de buizen voor de luchtafvoer moesten aansluiten. De rechthoekige buis word namelijk achterin het toestel geschoven maar klemt daar niet, er zit bijna 1cm speling op. Toen ik vervolgens met BSH belde om te vragen hoe ze het aan moesten sluiten werd vervolgens gezegd dat de monteur de buis moet aftapen om te zorgen dat hij wel klemde achterin het toestel :?
Dat staat nog even los van het feit dat ze een bepaalde aansluitset adviseren die vervolgens helemaal niet past en vervolgens weer uit het assortiment is genomen.

[ Voor 59% gewijzigd door Cap op 16-06-2023 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Cap schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:37:
Vraag aan de kenners, wij moeten de bestelling vd apparatuur voor de keuken definitief maken en hebben nog 1 twijfelpunt over de kookplaat, namelijk de Bosch PIE895B15E of Bora PURU.
Maak een vergelijking bij een site waar beide worden aangeboden, bijv hier.
Ik heb geen ervaring met een van de twee, maar zie grote verschillen in geluid (55/69 db) verschillen in indeling kookzones en verschillen in sterkte van de kookzones. Een en ander heeft wel sterk met persoonlijke voorkeuren te maken, er is niet per se een goed/slecht. Dus kijk vooral welke aspecten je zelf belangrijk vindt en laat je niet opjutten door merkpopulariteit of bedieningsgemak waar je zelf niet gevoelig voor bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
MargoJ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:38:
[...]

Kijk! Daar kan ik wat mee. Had me nog niet zo goed gerealiseerd dat je daarmee de lijnen breekt. Wat wel jammer is, is dat de twee lage kasten nu 80 en 80 zijn en de bovenkastjes 4x40. Vaatwasserkast is 60, dus dan houd je 100 over. Maar wat doe je dan met je bovenkastjes? Of ze lopen niet gelijk, of je krijgt verschillende maten?

Het eiland is nu 210, dus 120 en 90. Geen idee meer wat de reden was dat ze deze maat hebben gepakt, want daar hebben we wel over gesproken. Dit ga ik dus nog even navragen als we verder in gesprek gaan bij Bruynzeel!

Iemand overigens ervaring met een Siemens XXL vaatwasser? Heb je daarvoor een hoger kastje nodig? Mijn zus heeft namelijk net een nieuwe keuken en hun 1 jaar oude vaatwasser is vervangen voor een Miele (want dan was alles van Miele). Hij voldoet helemaal aan onze eisen (o.a. Zeoliet droogtechniek), maar is dus wel XXL i.p.v. een gewone maat.
Je zou nog kunnen overwegen om de hoge kasten te voorzien van een greep. Op die manier ben je van de verticale greeplijst af en kan je ook een XXL vaatwasser plaatsen onder de combi. De vaatwasser kan dan een "knock to open" model zijn of je zet daar ook een greep op.
Cap schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:37:

Verkoper kan beide leveren en zegt dat de installatie van de Bora gemakkelijker is maar tot mijn verrassing zegt ie ook dat hij de bediening van de Bosch juist prettiger vindt. Het grootste verschil wat ik zelf eigenlijk zie is dat de PURU 5 cm smaller is, en een paar honderd euro duurder.

Wat vinden jullie? Ik weet dat hier een Bora voorkeur heerst(e), met name door Barry, maar heb er nooit echt goed de vinger achter gekregen waarom ie nou echt beter is dan een Bosch of Siemens. We praten ook over een paar jaar geleden, weet ook niet of het verschil inmiddels ingehaald is met de nieuwste modellen.

Edit, kwam net bij het zoeken deze post tegen van @Kapitein Merijn maar weet dus niet of dit nog actueel is, het is immers van 3 jaar geleden.

- Grootte kookzones, 40 vs 46 cm?
- 'Broodjes' spoelen Bosch vs ....?
- Bediening Bora toch beter 'smartphone vs tiptoets'? Apparatuurverkoper beweert het omgekeerde. 8)7
- Heeft Bosch inmiddels niet ook een harmonicafilter?

[...]
Toen ik dat vergelijk maakte zat de Bosch kookplaat die je bedoelt nog niet in het assortiment. Qua zones is die namelijk vergelijkbaar met de Bora.
De bediening van de Bosch is wel met traditionele tiptoets dus zeker niet fijner qua bediening.
De Bosch kookplaat werkt nu met 4 filters die nagenoeg hetzelfde zijn opgebouwd als die van Bora. Het nadeel is alleen dat ze een stuk duurder zijn. Daarentegen zal de Bosch onderaan de streep iets goedkoper zijn als je verder ook alle apparaten van Bosch afneemt.

Zoals je ziet hebben ze dus bij BSH de PURU goed bestudeerd en worden de verschillen steeds kleiner. Qua afwerking wint de Bora het nog steeds imo. Bekijk maar eens het vetfilter bijvoorbeeld of steek je hand in het toestel.

Redelijk recent is de PURU ook als beste koop en best getest uit de test van de consumentenbond gekomen. Helaas heb ik geen beschikking over die test dus weet niet waar hij mee vergeleken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Dank @Toke_gt ik heb 1 en ander inderdaad met elkaar vergeleken maar neem die specs altijd met een korreltje zout, zeker als het over geluid gaat. Maar het is zeker iets om mee te nemen.

@Kapitein Merijn ook dank! BSH heeft Bora dus een beetje bijgehaald inmiddels begrijp ik, maar nog steeds niet helemaal.

Kan je nog iets toelichten over waarom je die bediening van de Bora als beter ervaart, 'bedienen als een smartphone'? Is het bij Bora echt een touch sensitive veld dat contextueel verandert, en zijn het bij Bosch gewoon tiptoetsen op vaste locaties die hoogstens contextueel oplichten/uitgaan ? Ik dacht iig dat de Bosch tegenwoordig ook een soort slider heeft waarmee je de temperatuur kan regelen?

De offerte heb ik op laten maken met beide apparaten als optie, de prijs voor overige Bosch apparaten verandert dus niet door de keuze voor 1 vd 2. De Bosch kookplaat is dan ruim 400 euro goedkoper, daar kan je wel een paar filters van kopen...

PS van de consumentenbond heb ik idd in april dit jaar de test gelezen, ik was er even lid voor geworden. Tegenwoordig is dat niet meer een vergelijkende totaaltest (er is ook geen PDF van beschikbaar) maar staat er gewoon onder elke apparaat een verhaaltje op de website.
Dat viel me niet mee. :/ Een vergelijkende test heeft m.i. toch meerwaarde.
Van Bosch / Siemens was helaas geen recent apparaat getest.... dus vergelijken kon niet.
Wat me opviel is dat bij eigenlijk alle kookplaten met afzuiging, incl de Bora, staat dat ze "veel herrie maken".

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 56% gewijzigd door Cap op 16-06-2023 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Cap schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:27:
Dank @Toke_gt ik heb 1 en ander inderdaad met elkaar vergeleken maar neem die specs altijd met een korreltje zout, zeker als het over geluid gaat. Maar het is zeker iets om mee te nemen.

@Kapitein Merijn ook dank! BSH heeft Bora dus een beetje bijgehaald inmiddels begrijp ik, maar nog steeds niet helemaal.

Kan je nog iets toelichten over waarom je die bediening van de Bora als beter ervaart, 'bedienen als een smartphone'? Is het bij Bora echt een touch sensitive veld dat contextueel verandert, en zijn het bij Bosch gewoon tiptoetsen op vaste locaties die hoogstens contextueel oplichten/uitgaan ? Ik dacht iig dat de Bosch tegenwoordig ook een soort slider heeft waarmee je de temperatuur kan regelen?

De offerte heb ik op laten maken met beide apparaten als optie, de prijs voor overige Bosch apparaten verandert dus niet door de keuze voor 1 vd 2. De Bosch kookplaat is dan ruim 400 euro goedkoper, daar kan je wel een paar filters van kopen...
De Bosch kookplaat waar je het vergelijk mee maakt heeft juist geen slider. Het is het "instapmodel" kookplaat met afzuiging dus is voorzien van een eenvoudige + en - toets. Het nadeel van deze traditionele bediening is vaak dat je de toets wat langer vast moet houden of dat deze niet helemaal lekker werkt met vette vingers.
De Bora heeft wel een slider en deze laat zich zeer makkelijk bedienen, alsof je scrolt met je smartphone. Er is vrijwel geen aanraking nodig.

Het geluidsniveau van beide toestellen is trouwens vrijwel gelijk. De Bora doet 67,7 dB(A) op de hoogste stand en de Bosch 69 dB(A).

Heeft de zaak waar je bent geweest geen toestellen aangesloten?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Kapitein Merijn op 16-06-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:42:
[...]
Het geluidsniveau van beide toestellen is trouwens vrijwel gelijk. De Bora doet 67,7 dB(A) op de hoogste stand en de Bosch 69 dB(A).
Volgens mij vergelijk je hier de Bosch met de Bora PUXU en niet de PURU waar @Cap het over heeft. Daar zit volgens de specs wel degelijk een fors geluidsverschil in. Op hoogste stand 56 (puru) vs 72 (bosch).
Specs moet je idd wel met korreltje zoutje nemen, maar dit is toch een fors verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Toke_gt schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:15:
[...]

Volgens mij vergelijk je hier de Bosch met de Bora PUXU en niet de PURU waar @Cap het over heeft. Daar zit volgens de specs wel degelijk een fors geluidsverschil in. Op hoogste stand 56 (puru) vs 72 (bosch).
Specs moet je idd wel met korreltje zoutje nemen, maar dit is toch een fors verschil.
Met enkel DB waardes weet je precies helemaal niets.
Je moet weten op welke afstand deze waardes gemeten zijn. Als de één op 50cm afstand en de ander op 2 meter heb je het verschil al gelijk getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Flix20 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:35:
[...]
Met enkel DB waardes weet je precies helemaal niets.
Je moet weten op welke afstand deze waardes gemeten zijn. Als de één op 50cm afstand en de ander op 2 meter heb je het verschil al gelijk getrokken.
Helemaal eens, maar ik ga ervanuit dat zulke officiële specs aan bepaalde standaardeisen voldoen.
Waar het me even om ging is dat de waarde die @Kapitein Merijn gaf, niet de waarde is die voor dit type is opgegeven. Of die dan in praktijk klopt of niet is weer een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Toke_gt schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:15:
[...]

Ik heb de uitgebreide specificaties hier voor mijn neus liggen, het klopt precies wat ik schrijf.
Het nadeel is alleen dat deze gegevens vaak niet juist worden overgenomen. Vaak word er geen onderscheid gemaakt tussen dB en dB(A). dB(A) is eigenlijk de enige waarde die belangrijk is omdat dit hetgeen is wat wij horen.
Als je bij de fabrikant zelf gaat kijken word dit (voortaan) meestal wel goed aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Toke_gt schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:38:
[...]

Helemaal eens, maar ik ga ervanuit dat zulke officiële specs aan bepaalde standaardeisen voldoen.
Waar het me even om ging is dat de waarde die @Kapitein Merijn gaf, niet de waarde is die voor dit type is opgegeven. Of die dan in praktijk klopt of niet is weer een ander verhaal.
Dat had ik inderdaad nog toe willen voegen. Mogelijk is er een branche richtlijn welke gehanteerd dient te worden bij het verstrekken van dergelijke gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Kapitein Merijn schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:42:
[...]

De Bosch kookplaat waar je het vergelijk mee maakt heeft juist geen slider. Het is het "instapmodel" kookplaat met afzuiging dus is voorzien van een eenvoudige + en - toets. Het nadeel van deze traditionele bediening is vaak dat je de toets wat langer vast moet houden of dat deze niet helemaal lekker werkt met vette vingers.

De Bora heeft wel een slider en deze laat zich zeer makkelijk bedienen, alsof je scrolt met je smartphone. Er is vrijwel geen aanraking nodig.
Dank, dit is hele waardevolle info, die slider functie klinkt heel comfortabel. Wel opvalend dat CB er over klaagt dat je zoveel heen en weer moet schakelen bij gebruik van meerdere zones, en gedoe om de boost-functies in te stellen. Maar goed dat zal voor de Bosch net zo goed gelden.
Heeft de zaak waar je bent geweest geen toestellen aangesloten?
Bij het BSH experience center heb ik wel even naar de inductiekookplaten gekeken, en inderdaad nu je het zegt: de 4 series kookplaten hebben geen slider maar gewoon + / - toetsen. De Bora heb ik elders wel gezien maar was niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Leuke en goede discussie over het geluidsniveau. dB(A) is inderdaad de gewogen waarde die corrigeert voor de gevoeligheid van het menselijk oor, dat lijkt me de beste waarde om mee te werken. Het is dan nog steeds zo dat het ene geluid het andere niet is, bepaalde combinaties van frequenties kunnen als heel irritant worden ervaren terwijl andere combinaties van frequenties dat bij dezelfde geluidssterkte niet doen. Maar de gemeten dB(A) waarde geeft zeker een indicatie. Ik neem daarbij aan dat ze allemaal op dezelfde afstand in een vrije ruimte (geen reflecties) zijn gemeten, doorgaans is dat 1 meter.

Maar als iemand ze in eenzelfde ruimte (showroom) naast elkaar gehoord heeft en gemerkt heeft dat de ene duidelijk stiller is dan de ander heeft dat wat mij betreft nog steeds meer waarde dan de dB specs vd fabrikanten. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 16-06-2023 16:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Kapitein Merijn @Toke_gt @Flix20 Ik ben er nog even ingedoken en ben erachter dat de geluidsniveaus bij Bora gespecificeerd staan in de EU-energieetikettering. Bij Bosch staat het in het EU-specificatieblad.

Beide zijn volgens EU verordening nr. 65/2014 energie-etikettering voor huishoudelijke ovens en afzuigkappen, dus je mag er vanuit gaan dat de meet-/specificatiemethodes hetzelfde zijn:
quote: EU verordening 65/2014
"Het geluidsniveau (in dB) wordt gemeten als de akoestische A-gewogen geluidsemissie in de lucht (gewogen ge­ middelde — LWA) door de huishoudelijke afzuigkap in de hoogste stand voor normaal gebruik, afgerond op het dichtstbijzijnde gehele getal."
Even de afzonderlijke documenten in een tabel samengevat (linkjes bovenin de tabel):
GeluidsniveauBora PURU (verwijst naar PURA)
Bosch PIE895B15E (serie 4)
Bosch PVQ895F25E (serie 6)
Bosch PXX895D66E (serie 8)
A-gewogen geluidsemissie in de lucht bij minimumsnelheid bij normaal gebruik
40,1 dB(A)61 dB(A)42 dB(A)42 dB(A)
A-gewogen geluidsemissie in de lucht bij maximumsnelheid bij normaal gebruik65,8 dB(A)69 dB(A)69 dB(A)69 dB(A)
A-gewogen geluidsemissie in de lucht in de intensieve of de boostmodus (powerniveau) 67,7 dB(A) 74 dB(A) 74 dB(A) 74 dB(A)

Het blijkt dus toch iets anders te zijn dan eerder besproken.
- Bora doet in de normale stand minimaal 40 dB, de Series 4 Bosch maar liefst 61 dB. Een flink verschil. De Series 6 en 8 van Bosch zitten wel heel dicht bij de waarde van Bora met 42 dB, een verwaarloosbaar verschil.
- Bora doet in de normale stand maximaal 66 dB, Bosch 69 dB. 3 dB is een klein, maar hoorbaar verschil.
- Bora doet maximaal 68 dB in de booststand, Bosch voor alle modellen 74 dB. 6 dB is een significant verschil en echt duidelijk hoorbaar.

Kortom:
- De Bora PURA/U is het stilste in alle standen.
- Gebruik je alleen de normale stand op laagste snelheid dan is de Bosch Serie 4 behoorlijk luid, de andere modellen ontlopen elkaar weinig.
- Gebruik je de boost stand dan is de Bora PURA/U aanmerkelijk stiller dan de Bosch modellen.

Eens? Voor mij genoeg reden om geen Bosch Series 4 te nemen. :)

Edit: enige is dat energie-etikettering link ontbreekt op PURU pagina. De gebruikers/montagehandleiding staat wel op de PURU pagina gelinkt en bevat ook het energiegevensblad, maar ook deze verwijst naar PURA. Voorbehoud is dus dat geluidsniveau PURU = PURA. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 16-06-2023 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
Cap schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:32:
@Kapitein Merijn @Toke_gt @Flix20 Ik ben er nog even ingedoken en ben erachter dat de geluidsniveaus bij Bora gespecificeerd staan in de EU-energieetikettering. Bij Bosch staat het in het EU-specificatieblad.

Beide zijn volgens EU verordening nr. 65/2014 energie-etikettering voor huishoudelijke ovens en afzuigkappen, dus je mag er vanuit gaan dat de meet-/specificatiemethodes hetzelfde zijn:

[...]

Even de afzonderlijke documenten in een tabel samengevat (linkjes bovenin de tabel):
GeluidsniveauBora PURU (verwijst naar PURA)
40,1 dB(A)61 dB(A)42 dB(A)42 dB(A)
A-gewogen geluidsemissie in de lucht bij maximumsnelheid bij normaal gebruik65,8 dB(A)69 dB(A)69 dB(A)69 dB(A)
A-gewogen geluidsemissie in de lucht in de intensieve of de boostmodus (powerniveau) 67,7 dB(A) 74 dB(A) 74 dB(A) 74 dB(A)

Het blijkt dus toch iets anders te zijn dan eerder besproken.
- Bora doet in de normale stand minimaal 40 dB, de Series 4 Bosch maar liefst 61 dB. Een flink verschil. De Series 6 en 8 van Bosch zitten wel heel dicht bij de waarde van Bora met 42 dB, een verwaarloosbaar verschil.
- Bora doet in de normale stand maximaal 66 dB, Bosch 69 dB. 3 dB is een klein, maar hoorbaar verschil.
- Bora doet maximaal 68 dB in de booststand, Bosch voor alle modellen 74 dB. 6 dB is een significant verschil en echt duidelijk hoorbaar.

Kortom:
- Gebruik je alleen de normale stand op laagste snelheid dan is de Bosch Serie 4 behoorlijk luid, de andere modellen ontlopen elkaar weinig.
- Gebruik je de boost stand dan is de Bora PURA/U aanmerkelijk stiller dan de Bosch modellen.

Edit: enige is dat energie-etikettering link ontbreekt op PURU pagina. De gebruikers/montagehandleiding staat wel op de PURU pagina gelinkt en bevat ook het energiegevensblad, maar ook deze verwijst naar PURA. Voorbehoud is dus dat geluidsniveau PURU = PURA. :)
Die series 4 maakt dus enorm herrie. De anderen van Bosch zijn al een stuk stiller.

Dan gaat het om de bediening voornamelijk en persoonlijk… Wint de Bora dan behoorlijk stevig. Toegegeven: ik heb een Puxu, dus net iets breder en het schermpje in kleur, maar verder vallen de verschillen niet echt op hoor.

Bericht hierboven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:02
De Series 4 heeft vooral ook een vrij hoge minimale luchtstroom. Tabelletje even bijgewerkt met deze info, want alleen geluidsdruk zegt weinig zonder de daadwerkelijke capaciteit.
Geluidsniveau/FlowBora PURU (verwijst naar PURA)
40,1 dB(A) / 179 m³/h61 dB(A) / 330 m³/h42 dB(A) / 154 m³/h42 dB(A) / 154 m³/h
A-gewogen geluidsemissie in de lucht bij maximumsnelheid bij normaal gebruik65,8 dB(A) / 548 m³/h69 dB(A) / 500 m³/h69 dB(A) / 500 m³/h69 dB(A) / 500 m³/h
A-gewogen geluidsemissie in de lucht in de intensieve of de boostmodus (powerniveau) 67,7 dB(A) / 622 m³/h 74 dB(A) / 622 m³/h 74 dB(A) / 622 m³/h 74 dB(A) / 622 m³/h

Daaruit is de Bora nog indrukwekkender, want hogere luchtstroom en minder geluid. Aan de bovenkant zijn de Bosch-en precies gelijk, het lijkt alsof de series 4 gewoon een stand minder heeft aan de onderkant.

[ Voor 8% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 17-06-2023 08:58 ]

dot.blaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Cap schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:32:

Kortom:

Als je alleen naar geluid kijkt, helemaal eens. Maar kijk ook naar het vermogen per kookzone. Vind ik zelf wat belangrijker bij kookapparatuur dan geluid. Dat is bij Bosch veel krachtiger dan bij Bora. Zelf geen ervaring met een van deze apparaten en ook dit zijn maar specs, maar ik vind het verschil wel opmerkelijk. De minst sterke zone bij Bosch heeft meer max vermogen dan de sterkste bij Bora. Het verschil tussen max 2100 of 3000 merk je echt wel tijdens kokkerellen.

BoraBosch
zone 12300-30002200-3700
zone 2 1400-21001800-3100
zone 3 2300-30002200-3700
zone 4 1400-21001800-3100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Toke_gt goed punt, dat scheelt veel. Wat vreemd dan dat ik nergens iets lees over gebrek aan vermogen bij de Bora, inderdaad zou je dat verschil wel moeten merken.

Nu heb ik zelf echt een broertje dood aan motorisch/luchtstroom geluid, ik heb daarom bijvoorbeeld ook bewust voor de allerstilste stofzuiger gekozen die er te krijgen was, en bijvoorbeeld ook een notebook zonder fans.

Maar dat punt met het vermogen maakt de keuze er niet makkelijker op, series 6 Bosch vs Bora Puru...

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 17-06-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Rostvertol-Mil schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:54:
De Series 4 heeft vooral ook een vrij hoge minimale luchtstroom. Tabelletje even bijgewerkt met deze info, want alleen geluidsdruk zegt weinig zonder de daadwerkelijke capaciteit.
Dat vermoeden had ik al, dat de stilte grotendeels gehaald wordt uit gewoon minder luchtstroom. Nu vind ik het op zich wel een pre dat er echt een hele lage minimale stand op de Puru en Serie 6 / 8 apparaten zit, dat geeft je tenminste de keuze om voor stil te gaan en wat minder afzuiging. Maar inderdaad, de Bora blijft er op dit punt het gunstigste uitkomen. De manier waarop het afzuigkanaal is ontworpen (vorm) zal daar vast een rol bij spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Cap schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:22:
@Toke_gt goed punt, dat scheelt veel. Wat vreemd dan dat ik nergens iets lees over gebrek aan vermogen bij de Bora, inderdaad zou je dat verschil wel moeten merken.

Nu heb ik zelf echt een broertje dood aan motorisch/luchtstroom geluid, ik heb daarom bijvoorbeeld ook bewust voor de allerstilste stofzuiger gekozen die er te krijgen was, en bijvoorbeeld ook een notebook zonder fans.

Maar dat punt met het vermogen maakt de keuze er niet makkelijker op, series 6 Bosch vs Bora Puru...
Ik zou echt nog wel ergens in een showroom gaan experimenteren met het geluid van deze apparaten als je daar zo gevoelig voor bent. Want geluid is 1, maar vraag is ook hoeveel kracht nodig is voor het gewenste effect van afzuiging. Dat zou ik in praktijk willen ervaren, niet alleen op basis van gegevens. Misschien kom je dan uit op een inductieplaat met separate afzuiging op werkbladniveau die veel stiller is.

En @Cap, om het nog wat moeilijker te maken: heb je ook naar Miele gekeken? KMDA 7272 FL-U Silence is in een lage stand nog stiller (47 dbA).

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 17-06-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ja, probleem is dat het een beetje lastig is om bij een random winkel, waar je niet gaat kopen, een maaltijd te gaan koken en te kijken hoe goed de afzuiging werkt. Dat is nu eenmaal lastig met dit soort apparaten dus je moet toch veel op basis van specs doen. Sowieso, als je hem droog wilt proberen moet je maar net een showroom weten waar ze hem aangesloten hebben staan zodat iig de ventilator kan draaien. En ik ga er in ieder geval niet stad en land voor af rijden.

Nu is het wel zo dat ik een recente Bora, misschien zelfs wel de PURU, aan het werk gezien heb bij een familielid. Ik heb er daar wel even bij gestaan en daar had ik geen klachten over het geluid, maar ik heb er destijds niet echt op gelet.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 17-06-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Cap schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:37:
Ja, probleem is dat het een beetje lastig is om bij een random winkel, waar je niet gaat kopen, een maaltijd te gaan koken en te kijken hoe goed de afzuiging werkt.
Zoek eens of er een Kookhuis bij je in de buurt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
Cap schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:37:
Ja, probleem is dat het een beetje lastig is om bij een random winkel, waar je niet gaat kopen, een maaltijd te gaan koken en te kijken hoe goed de afzuiging werkt. Dat is nu eenmaal lastig met dit soort apparaten dus je moet toch veel op basis van specs doen. Sowieso, als je hem droog wilt proberen moet je maar net een showroom weten waar ze hem aangesloten hebben staan zodat iig de ventilator kan draaien. En ik ga er in ieder geval niet stad en land voor af rijden.

Nu is het wel zo dat ik een recente Bora, misschien zelfs wel de PURU, aan het werk gezien heb bij een familielid. Ik heb er daar wel even bij gestaan en daar had ik geen klachten over het geluid, maar ik heb er destijds niet echt op gelet.
Al eens bij inspiratiehuis. 20|20 geweest voor Bosch/Siemens/Neff?
Kan je niets kopen, ook geen pushen tot aankoop daar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Rostvertol-Mil schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:54:
Geluidsniveau/FlowBora PURU (verwijst naar PURA)
40,1 dB(A) / 179 m³/h61 dB(A) / 330 m³/h42 dB(A) / 154 m³/h42 dB(A) / 154 m³/h
A-gewogen geluidsemissie in de lucht bij maximumsnelheid bij normaal gebruik65,8 dB(A) / 548 m³/h69 dB(A) / 500 m³/h69 dB(A) / 500 m³/h69 dB(A) / 500 m³/h
A-gewogen geluidsemissie in de lucht in de intensieve of de boostmodus (powerniveau) 67,7 dB(A) / 622 m³/h 74 dB(A) / 622 m³/h 74 dB(A) / 622 m³/h 74 dB(A) / 622 m³/h

Daaruit is de Bora nog indrukwekkender, want hogere luchtstroom en minder geluid. Aan de bovenkant zijn de Bosch-en precies gelijk, het lijkt alsof de series 4 gewoon een stand minder heeft aan de onderkant.
Vergelijken is echt een pain in the *ss, zelfs voor mij.
Zo zijn de waardes van de PIE895B15E weer heel anders als hij als recirculatie word aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42R5V3mt93vf9BsJB2vgcUOtNXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c0G4P11j43i7mfHXGqrHpQ9j.png?f=fotoalbum_large

Of er ook zo'n groot verschil zit in de waardes bij een PURU kan ik helaas ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Wat wel interessant is om te zien is de trend van luchtafvoer naar recirculatie, dwz dat er minder lucht afgevoerd wordt (lijkt me niet onlogisch ivm het recirculatiefilter) én dat ie stiller is. Reken je het om naar een dB per m3/h afgevoerde lucht door ze op elkaar te delen, dus een soort geluidsefficiëntie waarde per hoeveelheid afgezogen lucht, dan komen beide methodes volgens mij heel dicht bij elkaar in de buurt.

Ik denk dat voor de Bora iets soortgelijks geldt. De PURU kan mét filter niet magisch evenveel en even stil lucht afzuigen als de PURA dat kan zonder filter. Helaas heb ik de PURU EU- 65/2014 spec niet kunnen vinden, die staat daar niet bij vermeld, en wel bij de PURA. Als iemand die van de PURU heeft, graag. Als was het maar om de nieuwsgierigheid te bevredigen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 17-06-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Source90 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Al eens bij inspiratiehuis. 20|20 geweest voor Bosch/Siemens/Neff?
Kan je niets kopen, ook geen pushen tot aankoop daar ;)
Jawel, maar het betreffende model was daar niet aangesloten, bij een ander exemplaar dat de verkoper demonstreerde ging de afzuiging ook niet aan, en het was sowieso duidelijk niet de bedoeling om daar in de showroom een pan met soep op de kookplaten te gaan zetten. Misschien kan het wel als je je daar aanmeldt voor zo'n kookworkshop, maar in die fluff heb ik eigenlijk niet zo'n zin. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 17-06-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Toke_gt schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Zoek eens of er een Kookhuis bij je in de buurt is?
Die winkel ken ik niet, waarom specifiek die? Ik vind via google maar 1 "Kookhuis" in Amsterdam en verder geen andere filialen?

Maar sowieso, om daar nu uitgebreid een kookplaat te gaan proberen incl pan erop en afzuiging vol aan, dat vind ik ook wel wat ongemakkelijk als ik er toch niks ga kopen. Zijn er mensen die dat wel doen? Hallo, ik wil even de kookplaat met afzuiging gedemonstreerd hebben, zet er eens een pan met kokend water op?

Dan moet je toch minimaal de indruk wekken dat je een hele keuken daar wilt kopen incl een 2 of 3-urige tekensessie, ben ik bang. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 17-06-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Cap schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:35:
[...]
Die winkel ken ik niet, waarom specifiek die? Ik vind via google maar 1 "Kookhuis" in Amsterdam en verder geen andere filialen?

Maar sowieso, om daar nu uitgebreid een kookplaat te gaan proberen incl pan erop en afzuiging vol aan, dat vind ik ook wel wat ongemakkelijk als ik er toch niks ga kopen. Zijn er mensen die dat wel doen? Hallo, ik wil even de kookplaat met afzuiging gedemonstreerd hebben, zet er eens een pan met kokend water op?

Dan moet je toch minimaal de indruk wekken dat je een hele keuken daar wilt kopen incl een 2 of 3-urige tekensessie, ben ik bang. :)
Dat zit vooral tussen je oren hoor. Ga er maar vanuit dat zij je graag alles laten zien hoe het werkt. Daar zijn ze voor. Je hoeft niet te vragen of ze een pan water willen opzetten, dat bieden ze aan om te benadrukken hoe goed de apparatuur is. In Kookhuis hebben ze verschillende apparaten, dus ik neem aan dat ze je een vergelijking kunnen laten zien.

Kookhuis zit ook in Maastricht en er zijn meer van zulke winkels waar ze alle apparatuur hebben en die graag demonstreren. Dat jij elders gaat kopen staat neem ik aan niet op je voorhoofd geschreven.

Voor de Miele kun je naar het experience center in Vianen.

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 17-06-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Toke_gt Ok ik zal als ik de kans heb ergens met een stalen gezicht gaan vragen om een demonstratie en dan bedanken en weglopen.

Ben nog steeds benieuwd welke keten je bedoelt met Kookhuis. Als ik google op Kookhuis Maastricht dan vind ik Oldenhof Maastricht (www.kookwinkel.nl) maar geen Kookhuis. Potten en pannenwinkel. Ja, Kookhuis aan de Maes maar dat is geen keten en die verkoopt ook potten en pannen ipv keukens en inbouwapparaten. Kortom ik vind qua keukenwinkel alleen Kookhuis Amsterdam. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 17-06-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:54
Even los van geluid en vermogen, check bij inductie kookplaten vooral ook hoe goed ze kunnen moduleren. Niets is vervelender dan een pannetje met water dat de hele tijd start en stopt met koken. Je wilt echt een inductie kookplaat die strak genoeg kan moduleren om zowel je pannen op 1 temp strak te houden, als ook laag genoeg kan gaan om bv chocolade te smelten.

[ Voor 30% gewijzigd door olafmol op 17-06-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:43
olafmol schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:02:
Even los van geluid en vermogen, check bij inductie kookplaten vooral ook hoe goed ze kunnen moduleren. Niets is vervelender dan een pannetje met water dat de hele tijd start en stopt met koken.
Misschien deels off topic maar hoe kan je dit controleren dan zonder de kookplaat effectief te kunnen gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Even los van geluid en vermogen, check bij inductie kookplaten vooral ook hoe goed ze kunnen moduleren. Niets is vervelender dan een pannetje met water dat de hele tijd start en stopt met koken. Je wilt echt een inductie kookplaat die strak genoeg kan moduleren om zowel je pannen op 1 temp strak te houden, als ook laag genoeg kan gaan om bv chocolade te smelten.
True. Ook moeilijk te bepalen anders dan door ze uitgebreid uit te proberen. Ik ben die verhalen bij Bora en BSH recent in ieder geval niet tegengekomen, misschien geeft dit aan dat het geen (groot) probleem bij ze is.

Overigens, nog even wat betreft geluid, in het Bora topic deze meting gevonden:
taz10 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:43:
Vandaag met mijn smartphone en een decibel app beide op hoogste snelheid laten draaien en gemeten.
Ik weet niet of het een goede test is op deze manier maar mijn gehoor dacht er hetzelfde over.
De Siemens gaf rond de 62 DB op volle snelheid en de Bora XPuxa 52 DB
Betreft de volgende kookplaten met specificaties:

Bora PUXA: laag 41,2 dB(A) 187,3 m3/h, hoog 66,4 dB(A) 563,3 m3/h, boost 68,6 dB(A) 626,1 m3/h

vs

Siemens EX807LX67E: laag 42 dB(A) 154 m3/h, hoog 69 dB(A) 500 m3/h, boost 74 dB(A) 622 m3/h
(dezelfde geluidsspecs als de hierboven genoemde Bosch serie 6 en serie 8 kookplaten)

Het gaat bij de gequote user meting hierboven natuurlijk niet om de absolute waarde (totaal niet haalbaar met een smartphone app) maar om het onderlinge verschil, 10 dB is echt fors. We hebben natuurlijk geen inzicht in de meetwijze, maar toch... het is nog maar weer een indicatie van wat je mag verwachten.

[ Voor 46% gewijzigd door Cap op 18-06-2023 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:54
Philtjens schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Misschien deels off topic maar hoe kan je dit controleren dan zonder de kookplaat effectief te kunnen gebruiken ?
Goeie vraag. Beste is om te proberen, als dat niet lukt is een goeie indicatie dat ze veel standen hebben. Bv onze Siemens heeft 20 standen per kookzone (1 tm 10 in stappen van 0,5). Google reviews kunnen ook wel wat vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Dit ligt natuurlijk ook deels aan de gebruiker. Als je links een pan kokend water op hebt staan op hoog vermogen moet je niet aan diezelfde zijde nog een andere pan neerzetten die veel vermogen vraagt. Die zet je dan aan de rechterzijde neer om te zorgen dat de linker 2 pitten niet gaan pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Cap schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:12:
[...]

True. Ook moeilijk te bepalen anders dan door ze uitgebreid uit te proberen. Ik ben die verhalen bij Bora en BSH recent in ieder geval niet tegengekomen, misschien geeft dit aan dat het geen (groot) probleem bij ze is.

Overigens, nog even wat betreft geluid, in het Bora topic deze meting gevonden:

[...]

Betreft de volgende kookplaten met specificaties:

Bora PUXA: laag 41,2 dB(A) 187,3 m3/h, hoog 66,4 dB(A) 563,3 m3/h, boost 68,6 dB(A) 626,1 m3/h

vs

Siemens EX807LX67E: laag 42 dB(A) 154 m3/h, hoog 69 dB(A) 500 m3/h, boost 74 dB(A) 622 m3/h
(dezelfde geluidsspecs als de hierboven genoemde Bosch serie 6 en serie 8 kookplaten)

Gaat natuurlijk niet om de absolute waarde (totaal niet haalbaar met een smartphone app) maar om het onderlinge verschil, 10 dB is echt fors. We hebben natuurlijk geen inzicht in de meetwijze, maar toch... het is nog maar weer een indicatie van wat je mag verwachten.
Je continue verwijzingen naar de onbetrouwbaarheid van de metingen is ongefundeerd. De meetwijze is altijd hetzelfde, want gestandaardiseerd.

Als ik het juist heb onthouden: 100cm afstand naar de rand van de afzuiging, op 50cm hoogte.

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 18-06-2023 00:05 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Klopt, maar in dit geval quote ik natuurlijk een meting van een individu met een smartphone, vandaar het voorbehoud over die 10 dB verschil. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
Ik heb een Neff inductie plaat met ingebouwde afzuiging ( afvoer naar buiten ) . Hoogste model (type weet ik even niet zo snel , de duurste ;)) Het geluid op zijn hardst is luid (in Inspiratie huis vergelekeb met goedkopere modellen maar
Deze was stilst ) maar omdat het niet boven je hoofd is en je er dus niet in staat ervaar ik het al vele malen minder luid en ik kan ook gewoon een gesprek voeren. Plus de manier waarop de afvoerbuis loopt is ook een factor. Je kan nog zo’n stille plaat hebben , bij verkeerd gebruikt aansluitmateriaal zal hij luider zijn dan nodig. Daarbij .. een afzuiger doet wat ie moet doen. Afzuigen. En dat kan redelijk stil maar helemaal stil is onmogelijk. En hoevaak gebruik je nou de hoogste stand ?

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Laatst online: 20:20
Iemand ervaring met een werkblad van circa 3.66m? We hebben een bestaande bulthaupkeuken welke momenteel in het middendeel een verhoogd werkblad heeft. Onze plannen zijn om het hele werkblad op een gelijke hoogte te laten zijn. Uiteraard heeft het onze voorkeur om het werkblad zonder deelnaad te hebben. Echter komen we van veel materialen tegen dat deze maar tot circa 3-3.2m gaan. We denken zelf aan iets als Dekton maar die kan dus ook niet groot genoeg.

Is er iemand die tegen hetzelfde aan is gelopen, dan wel die ons verder kan helpen? Op internet zien we veel plaatjes van grote keukens waar het werkblad ook zonder deelnaad lijkt te zijn. Dus volgens ons zou het dan ook mogelijk moeten zijn. Een lokale interieurbouwer hebben we over de vloer gehad, maar die lijkt niet echt behoefte eraan te hebben om verder te kijken dan het bekende gamma aan merken/materialen dat men kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
mister_muller schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:22:
Iemand ervaring met een werkblad van circa 3.66m? We hebben een bestaande bulthaupkeuken welke momenteel in het middendeel een verhoogd werkblad heeft. Onze plannen zijn om het hele werkblad op een gelijke hoogte te laten zijn. Uiteraard heeft het onze voorkeur om het werkblad zonder deelnaad te hebben. Echter komen we van veel materialen tegen dat deze maar tot circa 3-3.2m gaan. We denken zelf aan iets als Dekton maar die kan dus ook niet groot genoeg.

Is er iemand die tegen hetzelfde aan is gelopen, dan wel die ons verder kan helpen? Op internet zien we veel plaatjes van grote keukens waar het werkblad ook zonder deelnaad lijkt te zijn. Dus volgens ons zou het dan ook mogelijk moeten zijn. Een lokale interieurbouwer hebben we over de vloer gehad, maar die lijkt niet echt behoefte eraan te hebben om verder te kijken dan het bekende gamma aan merken/materialen dat men kent.
@Rzaan heeft hier eindeloos naar gezocht. Misschien kan hij je een oplossing of een mooi alternatief aanreiken? Het is wel een bekend probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Toke_gt schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:31:
[...]

@Rzaan heeft hier eindeloos naar gezocht. Misschien kan hij je een oplossing of een mooi alternatief aanreiken? Het is wel een bekend probleem.
Ok, ben benieuwd bedankt voor de tag.

@Rzaan heb jij een passende oplossing weten te vinden hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mister_muller schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Ok, ben benieuwd bedankt voor de tag.

@Rzaan heb jij een passende oplossing weten te vinden hiervoor?
Het ligt eraan welk materiaal je wil.
In sommige materialen is zo'n lengte te maken. Kunststoffen vooral.
In Dekton-achtiger materialen niet. Dan kom je niet verder dan 320.
Wij gaan een Dekton (weliswaar ander merk, maar ik noem het maar even zo) nemen van 320 of 300 (weet het effe niet) en dat verlengen we met een stukje barblad van hetzelfde materiaal als waar de hoge kasten mee bekleed worden. In de kleur noten.
Naad wilden wij niet.
Veel oplossingen kwamen voorbij. Stuk andere kleur Dekton. Of verbinden met een strip van metaal of hout.
Uiteindelijk voor dit gekozen toen we iets soortgelijks zagen in een Duitse keukenzaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiZgm0X7BY0d4Xmagq9GI1PSlsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yce8knB3oyeK4TrT3noUot1B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnGNV8Lpl2RSsbcQ4mYnerYzEMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OXbVJlenCxI1tsaVcEVEPof.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:03

Eventueel zou je de mogelijkheid kunnen onderzoeken om een Solid Surface blad (Corian/Hi-MACS) te nemen. Dit materiaal is nagenoeg naadloos verlijmbaar en in heel veel decors te krijgen. Jouw lengte (3,66m) kan trouwens uit 1 plaat Hi-MACS, die platen zijn 3,68m lang.

Nadeel is dat het een stuk zachter is dan composiet/keramisch/Dekton en dus relatief makkelijk krast (met een keukenmes zet je er zo een dikke kras in), en dat het slecht tegen hitte kan (dus je pan even op het werkblad zetten is geen optie). Ik zou het persoonlijk niet aanraden voor een blad waar je kookplaat in komt, maar voor bijvoorbeeld een lang achterblad in een eilandopstelling kan het prima.

Meer info: https://blog.keukenwarenh...alen/corian-aanrechtblad/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Ik heb 362,4cm.. In twee delen. Want uit één plaat kregen wij het niet gevonden bij de leveranciers die we allemaal hebben geprobeerd.

Corian/HiMacs kan je qua hardheid denk ik het beste vergelijken met teflon. Heel mooi te verlijmen, naadloos te maken, te repareren etc. Maar gevoelig voor bijna alles..

[ Voor 7% gewijzigd door Floor-is op 19-06-2023 16:03 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
@Rzaan
Qua materiaal is het voor ons vooral van belang dat het geschikt is om ook als werkblad te fungeren. We hoeven er niet op te kunnen snijden of hete pannen op kwijt te kunnen, maar we willen ook niet bang zijn dat er snel beschadigingen inkomen.

De door jullie gevonden optie is slim gevonden voor jullie toepassing. In ons geval hebben we echt een eiland dat zo groot is met lades eronder dus voor onze uitdaging wat minder toepasbaar helaas.

@dunedanh
Bedankt voor je bericht. Een Solid surface blad is wat ons betreft dan zeker geen optie gezien de nadelen die je aangeeft. Het moet wel een beetje robuust zijn, ook al kun je het dan weer laten bijwerken.. De kookplaat zal ook bij ons in het blad moeten. Dat je dit dan afraad is vanwege eventuele warme spetters en pannen die mogelijk in contact kunnen komen met het blad of met negatieve ervaringen hierbij?

@Floor-is
Ok uit 2 delen in welk materiaal? En kon men dit strak afkorten of is de maat echt goed zichtbaar? Corian/HiMacs zien we niet zo zitten gezien de genoemde nadelen, naast dat de keuken mooi moet zijn moet er ook gewerkt kunnen worden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
mister_muller schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:05:
@Rzaan
Qua materiaal is het voor ons vooral van belang dat het geschikt is om ook als werkblad te fungeren. We hoeven er niet op te kunnen snijden of hete pannen op kwijt te kunnen, maar we willen ook niet bang zijn dat er snel beschadigingen inkomen.

De door jullie gevonden optie is slim gevonden voor jullie toepassing. In ons geval hebben we echt een eiland dat zo groot is met lades eronder dus voor onze uitdaging wat minder toepasbaar helaas.
Durf ook creatief te zijn als je zo’n groot eiland hebt. In plaats van het houten deel dat Rzaan aan het eind heeft, kun je er ook een juist heel zichtbare onderbreking in je eiland van maken. Een deel van hout/rvs of een contrasterende kleur, of een iets verlaagd deel waar je potjes met verse kruiden in kwijt kunt. Of een verschuifbaar/inschuifbaar deel waaronder aansluitingen voor je apparaten die je op het eiland gebruikt. Is maatwerk, maar ga daarvoor eens bij een interieurbouwer praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:03

@dunedanh

Bedankt voor je bericht. Een Solid surface blad is wat ons betreft dan zeker geen optie gezien de nadelen die je aangeeft. Het moet wel een beetje robuust zijn, ook al kun je het dan weer laten bijwerken.. De kookplaat zal ook bij ons in het blad moeten. Dat je dit dan afraad is vanwege eventuele warme spetters en pannen die mogelijk in contact kunnen komen met het blad of met negatieve ervaringen hierbij?
TL;DR: Het is een prima materiaal, maar de combinatie van wat het waarschijnlijk gaat kosten en de relatieve kwetsbaarheid vergeleken met alternatieven maakt dat ik zou adviseren om een oplossing te zoeken met een ander materiaal.

Het is niet zo dat het materiaal stuk gaat als je er naar wijst hoor, het kan echt wel wat hebben (en is inderdaad vaak erg netjes te repareren als het om mechanische schade gaat). Een paar warme spetters ga je ook echt niks van merken.

Het is natuurlijk wel zo dat de kans dat iets heets op je blad komt in de buurt van je kookplaat het grootste is. Even snel een pan opzij die overkookt, onderschatten hoe snel je gietijzeren grillplaat afgekoeld is, of een foutje maken met het afgieten van de pasta, het kan zomaar eens gebeuren. Een Corian blad is misschien niet zo duur als een composiet of keramiek alternatief, maar als je een grote smak geld uitgeeft aan een mooi blad, dan zou ik persoonlijk niet het risico willen lopen dat ik (of iemand anders die er minder verstand van heeft) in een moment van onbedachtzaamheid blijvende schade kan veroorzaken.

Als je dan toch voor een blad wil gaan wat wat kwetsbaarder is maar wel aan 1 stuk 3,6m kan overspannen, dan kan je altijd nog een blad met een HPL toplaag kiezen. Die platen (1.3m breed) gaan tot ruim 4 meter lang. Is wel aanzienlijk minder "luxe" dan de eerder genoemde alternatieven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Budg
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-07 20:39
@Cap Ik zit precies met dezelfde keuze optie tussen Bora en Bosch. Dank (ook aan de andere reageerders) voor de vergelijkingen.

Een paar toevoegingen:
Bosch heeft ook een 70-cm brede Serie 6 (PVQ795F25E), waarvan verder alle specificaties, ook de grote van de kookzones, exact hetzelfde zijn als de 80-cm brede PVQ895F25E. Dit is dus nog een optie voor ruimtebesparing, en hij is ook goedkoper.

Verder staat er op de Consumentenbond site dat ze deze maand ("Binnenkort, jun '23") testresultaten gaan publiceren van de PVQ795F25E, PVQ895F25E en Bora X Pure. Dus dat is iets om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
8< 8<

@Floor-is
Ok uit 2 delen in welk materiaal? En kon men dit strak afkorten of is de maat echt goed zichtbaar? Corian/HiMacs zien we niet zo zitten gezien de genoemde nadelen, naast dat de keuken mooi moet zijn moet er ook gewerkt kunnen worden!
Wij hebben voor composiet gekozen en die naad.. Die is absoluut zichtbaar; niet vervelend vind ik, maar wel zichtbaar.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Budg schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:07:
Een paar toevoegingen:
Bosch heeft ook een 70-cm brede Serie 6 (PVQ795F25E), waarvan verder alle specificaties, ook de grote van de kookzones, exact hetzelfde zijn als de 80-cm brede PVQ895F25E. Dit is dus nog een optie voor ruimtebesparing, en hij is ook goedkoper.
Toen ik in het Bosch/Siemens Inspiratiehuis was vermeldde de voorlichter met nadruk dat bij de 70 cm modellen alléén de glasplaat groter is tov de 60 cm modellen, de kookzones (en afstand tussen de zones) is bij beide modellen exact gelijk. Het is dus precies de 60 cm kookplaat met alleen visueel een stukje extra glas links en rechts. Hij zei dat de 70cm maat met name gemaakt is omdat deze tussenmaat gebruikelijk was bij ik geloof keramische (?) kookplaten, en dit daarom een geschikte 1 op 1 vervanger was. Kortom de 70 cm biedt qua ruimte geen praktisch voordeel tov de 60 cm, in tegenstelling tot de 80 cm. Dat was zijn verhaal.

Als ik naar de afbeeldingen kijk vermoed ik dat dit wel klopt, de middenafstanden van de kookzones lijken bij de 60 en 70 cm versies overeen te komen, en bij de 70 cm versie zit er erg veel glas aan de zijkant, meer dan bij de 80 cm versie.

Edit: afbeeldingen even geschaald naar de juiste verhoudingen (wel even voldoende uitgezoomd op deze forumpage bekijken, anders gaat het forum zelf scalen. ;))

Serie 4 60 cm
Afbeeldingslocatie: https://media3.bosch-home.com/Product_Shots/1800x1012/16327224_PIE695B15E_STP_def.webp

Serie 6 70 cm
Afbeeldingslocatie: https://media3.bosch-home.com/Product_Shots/1800x1012/MCSA03293788_PVQ795F25E__ElectricHob_Bosch_STP_def.webp

Serie 6 80 cm
Afbeeldingslocatie: https://media3.bosch-home.com/Product_Shots/1800x1012/14487070_PVQ895F25E_STP_def.webp

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 20-06-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Heeft er iemand ervaring met de Falmec Stella afzuigkap?
En dan met name ervaring in het schoonhouden van deze afzuigkap.

Met een week of 10 komt onze nieuwe keuken en ik heb zaterdag het verlaagde plafond boven het eiland zo goed als klaar gemaakt, dus ook de Falmec afzuigkap ingebouwd.
Echter roept de regering thuis dat ze absoluut niet blij is met de afzuigkap. Mevrouw heeft een paar poetsadresjes en toevallig is er iemand met dezelfde kap en niet meer schoon te krijgen. Gisteren heeft ze me foto's laten zien van een met vlekken bezaaide afzuigkap. En als je dat ziet, wordt je inderdaad niet vrolijk.

mijn verlaagd plafond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzz1SfvwmpVzT3jLeVzQbPgO_k8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFHTGD7cCMz1bsZ8t5H7wiiT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Analamoebe schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:23:
Heeft er iemand ervaring met de Falmec Stella afzuigkap?
En dan met name ervaring in het schoonhouden van deze afzuigkap.

Met een week of 10 komt onze nieuwe keuken en ik heb zaterdag het verlaagde plafond boven het eiland zo goed als klaar gemaakt, dus ook de Falmec afzuigkap ingebouwd.
Echter roept de regering thuis dat ze absoluut niet blij is met de afzuigkap. Mevrouw heeft een paar poetsadresjes en toevallig is er iemand met dezelfde kap en niet meer schoon te krijgen. Gisteren heeft ze me foto's laten zien van een met vlekken bezaaide afzuigkap. En als je dat ziet, wordt je inderdaad niet vrolijk.

mijn verlaagd plafond:
[Afbeelding]
Kun je plaat van deze kap niet uitnemen en dan heel makkelijk schoonmaken? Ik zou me eerder zorgen maken over de rest van de koof? Die zou ik voorzien van een zeer goed afneembare verflaag om het schoonmaken te vergemakkelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budg
Cap schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Toen ik in het Bosch/Siemens Inspiratiehuis was vermeldde de voorlichter met nadruk dat bij de 70 cm modellen alléén de glasplaat groter is tov de 60 cm modellen, de kookzones (en afstand tussen de zones) is bij beide modellen exact gelijk. Het is dus precies de 60 cm kookplaat met alleen visueel een stukje extra glas links en rechts. Hij zei dat de 70cm maat met name gemaakt is omdat deze tussenmaat gebruikelijk was bij ik geloof keramische (?) kookplaten, en dit daarom een geschikte 1 op 1 vervanger was. Kortom de 70 cm biedt qua ruimte geen praktisch voordeel tov de 60 cm, in tegenstelling tot de 80 cm. Dat was zijn verhaal.

Als ik naar de afbeeldingen kijk vermoed ik dat dit wel klopt, de middenafstanden van de kookzones lijken bij de 60 en 70 cm versies overeen te komen, en bij de 70 cm versie zit er erg veel glas aan de zijkant, meer dan bij de 80 cm versie.

Edit: afbeeldingen even geschaald naar de juiste verhoudingen (wel even voldoende uitgezoomd op deze forumpage bekijken, anders gaat het forum zelf scalen. ;))

Serie 4 60 cm
[Afbeelding]

Serie 6 70 cm
[Afbeelding]

Serie 6 80 cm
[Afbeelding]
Volgens de Bosch website zijn de kookzone dimensies van de 60 cm (alleen Serie 4) anders dan de 70 cm en 80 cm (Serie 6). De kookzones van de 80 cm lijken meer ongebruikte ruimte te hebben aan beide kanten van de kookzones, terwijl de 70 cm alleen extra ruimte heeft aan de buitenkanten.

Omdat de kookzones van de 70cm dichter bij het midden liggen, vraag ik me af of de afzuiging beter is vergeleken met de 80cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zaco-Oyp95vjUUtiXFegQT1ZOuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmeEzYZ2iBPaDIUYynWXoEMV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budg
Ik overweeg trouwens ook de Bora Pure X, want de Bora 23 x 46 cm zones zijn een stuk groter dan de Bosch 70/80cm 21 x 38 cm zones.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cywjr3CKxUAf2HGhwOXWkH6-_DQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TUdgrAEzgA45v6jXABtwO94o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Budg schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Volgens de Bosch website zijn de kookzone dimensies van de 60 cm (alleen Serie 4) anders dan de 70 cm en 80 cm (Serie 6). De kookzones van de 80 cm lijken meer ongebruikte ruimte te hebben aan beide kanten van de kookzones, terwijl de 70 cm alleen extra ruimte heeft aan de buitenkanten.

Omdat de kookzones van de 70cm dichter bij het midden liggen, vraag ik me af of de afzuiging beter is vergeleken met de 80cm.

[Afbeelding]
Ik had het vast al eens geroepen. Maar lekker de Bora nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Toke_gt schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:44:
[...]

Kun je plaat van deze kap niet uitnemen en dan heel makkelijk schoonmaken? Ik zou me eerder zorgen maken over de rest van de koof? Die zou ik voorzien van een zeer goed afneembare verflaag om het schoonmaken te vergemakkelijken.
Dat is een goede vraag, ik heb even in de gebruiksaanwijzing gekeken en deze kan er inderdaad wel af. Dat scheelt in ieder geval.
Goede tip trouwens van de verflaag, dit hou ik in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skilledjosh
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-06 12:59
Goedemorgen,

Ik ben nieuw tot dit forum en kreeg het als tip door van een vriend. Ik ben van plan om eind dit jaar een huis te kopen en daarbij sowieso een nieuwe keuken en badkamer aan te schaffen. Dat is allemaal niet zo spannend gelukkig. De reden dat ik jullie kennis vraag is de betaalwijze. Ik ben namelijk in het bezit van een american express creditcard en krijg bij elke euro die ik uitgeef een airmile zeg maar. Een mooie kans om in 1 smak een hoop miles te krijgen bij een aankoop die ik sowieso al zou doen! Nu komt het lastige, ik zoek dus een keukenhandelaar waarbij ik kan betalen met de creditcard of met paypal.

Zijn er zaken die bekend zijn in nederland, belgie of duitsland die deze betaalwijze accepteren?

Ik weet dat ikea het accepteert maar ik zou graag een kookeiland met bora apparatuur willen en een quooker. Dus eventueel een combi tussen 2 winkels zou eventueel ook kunnen.

Thanks alvast!

Joshua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:42
Skilledjosh schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:48:
Goedemorgen,

Ik ben nieuw tot dit forum en kreeg het als tip door van een vriend. Ik ben van plan om eind dit jaar een huis te kopen en daarbij sowieso een nieuwe keuken en badkamer aan te schaffen. Dat is allemaal niet zo spannend gelukkig. De reden dat ik jullie kennis vraag is de betaalwijze. Ik ben namelijk in het bezit van een american express creditcard en krijg bij elke euro die ik uitgeef een airmile zeg maar. Een mooie kans om in 1 smak een hoop miles te krijgen bij een aankoop die ik sowieso al zou doen! Nu komt het lastige, ik zoek dus een keukenhandelaar waarbij ik kan betalen met de creditcard of met paypal.

Zijn er zaken die bekend zijn in nederland, belgie of duitsland die deze betaalwijze accepteren?

Ik weet dat ikea het accepteert maar ik zou graag een kookeiland met bora apparatuur willen en een quooker. Dus eventueel een combi tussen 2 winkels zou eventueel ook kunnen.

Thanks alvast!

Joshua
Ik vind het heel bijzonder om een keuken waar je tig jaar tegenaan gaat kijken, gaat basseren op een toko die toevallig een bepaalde betaalmethode accepteert.

Los daarvan: Die airmailes representeren gewoon geld. Dus stel dat je met een keuken van 20.000, 100 euro aan airmiles krijgt. Dan had je beter naar een zaak kunnen gaan die diezelfde keuken voor 19.000 kan leveren.

Kortom: Ik zou het idee los laten, gewoon een keuken uitzoeken, en bij de betaling kijken of creditcard mogelijk is. Als het niet mogelijk is: jammer, maar je hebt wel de keuken die je echt wilt

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:02
Skilledjosh schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:48:
Goedemorgen,

Thanks alvast!

Joshua
Ik denk dat je keukenboer er ook absoluut niet blij mee zal zijn. Amex rekent met een fee van 2,5-3,5% voor de verkoper, dat betekent dus €500-€700 op een keuken van €20k.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
Bij een keuken maak je het bedrag ook meestal over ipv met een pinautomaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
Rostvertol-Mil schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Ik denk dat je keukenboer er ook absoluut niet blij mee zal zijn. Amex rekent met een fee van 2,5-3,5% voor de verkoper, dat betekent dus €500-€700 op een keuken van €20k.
Met andere woorden; dat ga je gewoon zelf betalen. De verkoper neemt gewoon extra marge op in het bedrag, als er uberhaupt al betaald kan worden met CC. Ga dus mee met eerder gegeven advies, ga gewoon een keuken uitzoeken die je mooi vind bij een zaak waar je je prettig voelt.

Voor 'simpele' aankopen via een webshop (bijv. badkamer spullen, behang, etc) waarbij CC een standaard betaalmethode is vooral op die manier doen.

Ben ook wel benieuwd of je de Notaris gevraagd hebt of je de woning met CC mocht betalen :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skilledjosh
Dag allemaal,

Dankjewel allemaal voor de reacties. Waarschijnlijk hebben jullie gelijk en zoek ik naar een oplossing voor een niet bestaand probleem. Maar mijn vraag blijft nog steeds of er bekende keukenzaken zijn die het eventueel wel toelaten? Dan kan ik zelf alsnog benchmarken of het zinvol is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skilledjosh
SquareOne schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:33:
[...]

Met andere woorden; dat ga je gewoon zelf betalen. De verkoper neemt gewoon extra marge op in het bedrag, als er uberhaupt al betaald kan worden met CC. Ga dus mee met eerder gegeven advies, ga gewoon een keuken uitzoeken die je mooi vind bij een zaak waar je je prettig voelt.

Voor 'simpele' aankopen via een webshop (bijv. badkamer spullen, behang, etc) waarbij CC een standaard betaalmethode is vooral op die manier doen.

Ben ook wel benieuwd of je de Notaris gevraagd hebt of je de woning met CC mocht betalen :+ :D
Haha! Ik probeer wel alle "vaste" lasten wel via de cc te doen zoveel als mogelijk. Als je toch het geld uitgeeft kun je er net zo goed wat "extra's" aan over houden. En voor 40k airmiles heb je bijvoorbeeld al een enkeltje bali. :) Dus het kan wel interessant zijn als het totale plaatje klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skilledjosh
En als we dan toch de diepte in gaan?

Ervaring met een "keukenblok" kopen bij Ikea en de apparatuur ergens anders? Hoe zijn de ervaringen daarmee? Is dat een beetje haalbare casus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[
Er bestaat ook nog de mogelijkheid om van de benodigde 40 cm een snijplank te maken.

Zoets als op de foto.
Kan ook wat subtieler als hier getoond.

Afbeeldingslocatie: https://boncquet.be/wp-content/uploads/2018/08/houten-werkblad.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

syntesia schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:33:
Bij een keuken maak je het bedrag ook meestal over ipv met een pinautomaat.
Met een creditcard maak je ook geld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Skilledjosh schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:00:
[...]

Haha! Ik probeer wel alle "vaste" lasten wel via de cc te doen zoveel als mogelijk. Als je toch het geld uitgeeft kun je er net zo goed wat "extra's" aan over houden. En voor 40k airmiles heb je bijvoorbeeld al een enkeltje bali. :) Dus het kan wel interessant zijn als het totale plaatje klopt.
De zaak die het doet, verrekent het op een andere manier.
Ik heb zelf ook Amex (en Mastercard) en er zijn zoveel zaken die het niet accepteren.
Volgens mij heeft Amex wel een overzicht van bedrijven die bij hen aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
Mn ouders zijn nu aan het kijken voor.een nieuwe keuken, nu hebben ze een offerte met een gaggenau vaatwasmachine met zeolith. Ik geef voorkeur aan Miele, en met hun budget kunnen ze lekker voor de top gaan. Welke techniek is te vergeleken met zeolith bij Miele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
Rzaan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:10:
[...]

Met een creditcard maak je ook geld over.
Hoe kan je internetbankieren met je cc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-07 19:35
Wij hebben een probleem. Morgen komen ze de pleisterwerken van onze keukenrenovatie uitvoeren. Echter wist ik niet dat dit X aantal weken moet drogen alvorens ze dan de keuken kunnen komen plaatsen. Wat zouden jullie doen in onze situatie? De keukenbouwer staat gepland om dinsdag te komen plaatsen.
  1. Ruimte waar de kasten gaan tegen komen niet laten bepleisteren
  2. Alles laten bepleisteren en laten uitdrogen, en dan pas keukenbouwer laten komen
Bijkomend probleem is dat wij eigenlijk 21/07 als deadline hadden omdat we dan een huizenruil doen met een Canadees koppel. We kunnen die mensen maar moeilijk in een huis laten wonen zonder keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

syntesia schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:55:
[...]

Hoe kan je internetbankieren met je cc.
Als de leverancier je die mogelijkheid geeft om met CC online te betalen, doe je niets anders dan geld overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
dotacom schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:28:
Wij hebben een probleem. Morgen komen ze de pleisterwerken van onze keukenrenovatie uitvoeren. Echter wist ik niet dat dit X aantal weken moet drogen alvorens ze dan de keuken kunnen komen plaatsen. Wat zouden jullie doen in onze situatie? De keukenbouwer staat gepland om dinsdag te komen plaatsen.
  1. Ruimte waar de kasten gaan tegen komen niet laten bepleisteren
  2. Alles laten bepleisteren en laten uitdrogen, en dan pas keukenbouwer laten komen
Bijkomend probleem is dat wij eigenlijk 21/07 als deadline hadden omdat we dan een huizenruil doen met een Canadees koppel. We kunnen die mensen maar moeilijk in een huis laten wonen zonder keuken.
Check bij de keukenbouwer of uitstel mogelijk is naar een datum tussen bijv 3/7 en 20/7. Indien mogelijk, keukenbouwer later laten komen. Indien niet mogelijk, pleisterwerk in keuken later aanbrengen, of renovlies op huidige wanden aanbrengen en die verven.
Maar check ook hoe lang het volgens de stucadoor moet drogen met dit warme weer.
Pagina: 1 ... 408 ... 520 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1