Voor mijn schoonouders ben ik bezig om een nieuwe keuken te regelen.
Ik ben met onderstaand schetsje naar een keukenverkoper geweest om te kijken wat ze kunnen doen. Ik vond hem duur. Ze gaven niet aan te onderhandelen, de prijs die ze afgaven is de laagste prijs. Nou vraag ik me af of dit realistisch is.
Ik had al van te voren wat huiswerk gedaan door te kijken welke apparatuur ik wilde hebben. Een afzuigkap willen ze niet, ze gooit gewoon het raam open achter de kookplaat.
Wasmachine: Bosch, SMV4HAX48N
Koelkast, Bosch, KUR15AFF0
Kookplaat, Bosch, PIV851FC5E
Bakoven, Bosch, HBA534BB0
Blad is graniet, Multi-color red.
Ze vroegen een prijs van 14.700, maar door te kijken naar een goedkopere leverancier van het werkblad (waarom doe je dat niet gelijk?) en door de hoekkasten te vervangen naar simpele plankkasten (waar ik het overigens niet mee eens ben), kwamen ze uit op 12.950. Meubels zijn DKG (Bruynzeel).
De breakdown was als volgt:
Meubelen | EUR 4.744 |
Werkbladen | EUR 2.793 |
Apparatuur | EUR 3.752 |
Wasbak | EUR 311 |
Keuken plaatsen | EUR 1.350 |
Het werkblad had ik al bij een andere partij offerte opgevraagd, die kwamen uit op EUR 2.788.
Voor apparatuur zat ik een stuk lager, ik kwam uit op EUR 2.421,-
Voor meubels heb ik als referentiekader Ikea (maar kwaliteit is lager dan Bruynzeel, dus geen faire vergelijking), daar kwam ik uit op EUR 2.599
Wasbak kwam ik uit op EUR 200,-.
Dus op ongeveer EUR 8.000,-

(exclusief plaatsen dan)
Met andere woorden, ik ben nog niet gelukkig hiermee. Zijn er nog keukenzaken waar goede ervaring mee is? Of moet ik weer een urenlange sessie met een van de Mandemakers-boeren gaan plannen ("nou meneer, ik hoop dat u de Staatsloterij heeft gewonnen!")?