Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
Tweak_ers schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:34:
Voordeel: zeker geen mandemakers. Hij wist te vertellen dat Bemmel en kroon tegenwoordig ook mmg is.

En ja hoor, toen van je ik deze:
https://twitter.com/autoriteitcm/status/1150676323117010944
Joh dat wist ik ook niet, daar mijn keuken gekocht 5 jaar geleden. Die verkopers daar hadden toen een heel betoog waarom je niet bij de mmg zou moeten kopen en een jaar later zijn we er onderdeel van....

Blijkbaar is de ACM er niet voor de consumenten en markt maar om enorme bedrijven nog groter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 00:20
Hoop dat ik hem hier kan plaatsen maar heb een spoedvraagje....morgen komen ze hier alvast een gat boren in mijn buitenmuur voor de luchtafvoer van mijn miele kmda7476fl kookplaat.

De luchtafvoer van de kookplaat is 220x98. Ik zie hiervoor geen roosters voor aan de buitenmuur. Moet ik dan kiezen voor een verloop, zoals dit?
https://restantoutlet.nl/...ZnlLKDfQKrN8aAuvyEALw_wcB

Of zien jullie nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Sjors81 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:12:
Hoop dat ik hem hier kan plaatsen maar heb een spoedvraagje....morgen komen ze hier alvast een gat boren in mijn buitenmuur voor de luchtafvoer van mijn miele kmda7476fl kookplaat.

De luchtafvoer van de kookplaat is 220x98. Ik zie hiervoor geen roosters voor aan de buitenmuur. Moet ik dan kiezen voor een verloop, zoals dit?
https://restantoutlet.nl/...ZnlLKDfQKrN8aAuvyEALw_wcB

Of zien jullie nog andere opties?
Roosters zijn meestal rond inderdaad. Zo'n verkoop kan prima. Waarschijnlijk biedt een bocht meer weerstand dan zo'n verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
De Bouwhof is gewoon een bouwmarkt, niet een "luxere", als je daar überhaupt al van kan spreken bij bouwmarkten. Ze verkopen ook exact dezelfde keuken keukens als bijvoorbeeld Hornbach en bedienen het lagere tot laag-middensegment. Volgens mij qua apparatuur ook beperkt (AEG dacht ik het hoogst gepositioneerd).
Desalniettemin, als je er een goed gevoel bij hebt, waarom niet.

Op de site van DMG kan je trouwens gewoon zien welke merken ook het portfolio zitten, is geen staatsgeheim..
https://www.werkenbijmandemakers.nl/onze-merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
Tweak_ers schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:34:
Gisteren bij de luxere lokale bouwmarkt geweest...
https://www.bouwhof.nl/keuken/
Ik ben daar wel eens geweest voor een offerte voor een badkamer. Die was echt schandalig duur. Elk ding op de offerte vond ik online voor 50% van hun prijs. En dan waren het ook nog dure dingen. Dus als ik voor goedkopere opties ging (bij andere bedrijven) was ik zo maar 75% goedkoper uit.

En voor montage vroegen ze ook de hoofdprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Compuhair op 02-04-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
@Source90 : tnx. Dus dat is geen probleem gezien dit verloopstuk een afmeting heeft van 220 90? En de kookplaat 220 98?
Kookplaat komt overigens direct tegen de buitenmuur. Dan is een flexibele buis het meest handig denk ik toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Sjors81 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:32:
@Source90 : tnx. Dus dat is geen probleem gezien dit verloopstuk een afmeting heeft van 220 90? En de kookplaat 220 98?
Kookplaat komt overigens direct tegen de buitenmuur. Dan is een flexibele buis het meest handig denk ik toch?
Flexibele buis heeft volgens mij meer weerstand en wordt alleen aangeraden indien niet anders mogelijk is.

Miele heeft hem zelf ook, uiteraard met Miele prijskaartje;
https://www.miele.nl/e/vlakkanaaladapter-dfk-a-10811430-p

Afbeeldingslocatie: https://media.miele.com/images/2000013/200001393/20000139366.png

Of met 90 graden hoek;
https://www.miele.nl/e/vl...pter-dfk-ak-90-11590720-p

Je hebt niet een set bij de plaat afgenomen?
https://www.miele.nl/e/pl...dkast-dfks-a-1-11737480-p

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 02-04-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:07
Source90 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:27:
[...]

De Bouwhof is gewoon een bouwmarkt, niet een "luxere", als je daar überhaupt al van kan spreken bij bouwmarkten. Ze verkopen ook exact dezelfde keuken keukens als bijvoorbeeld Hornbach en bedienen het lagere tot laag-middensegment. Volgens mij qua apparatuur ook beperkt (AEG dacht ik het hoogst gepositioneerd).
Desalniettemin, als je er een goed gevoel bij hebt, waarom niet.
Het komt luxer over, meer aandacht en er werken geen (of minder studenten), maar mensen met kennis van zaken (kluservaring). Het is toch gewoon een stuk gelikter dan praxis of gamma? Vooral boven, met brasserie erin, groenteboer. Ik vind het wel iets luxer dan de anders genoemden. Als ik bij een klus advies nodig heb, ga ik altijd naar de Bouwhof. Bij de praxis of gamma kun je dat advies beter niet vragen 😅

Dus Nolte, Nobilia en Inter(nogiets) is lager segment, als je het tegen Pronorm afzet?

Verder zijn we nu van Siemens inbouwapparatuur uitgegaan, dezelfde als bij Marquardt.

Sowieso was zijn advies om voor de apparatuur bij één merk te blijven ivm garantie (5vs2 jaar). Om dan per merk de experience centers te bezoeken. Hij gaf al aan, wij weten van alle merken een beetje en voor ons maakt het niet uit voor welk merk je kiest.

Werkbladen komen bij dekker Zevenhuizen vandaan. Daar werkt Bemmel en Kroon ook mee samen, dus tenzij B&K ook het lagere segment is, valt dat denk ik wel mee.
Op de site van DMG kan je trouwens gewoon zien welke merken ook het portfolio zitten, is geen staatsgeheim..
https://www.werkenbijmandemakers.nl/onze-merken
Daar staan er toch een aantal niet bij? Waar zijn Marquardt, Kuchendirect en Grando? Ook Bemmel en Kroon staat daar niet bij.

Ik heb het gevoel dat er een heel stel mist.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 02-04-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Compuhair schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:29:
[...]

Ik ben daar wel eens geweest voor een offerte voor een badkamer. Die was echt schandalig duur. Elk ding op de offerte vond ik online voor 50% van hun prijs. En dan waren het ook nog dure dingen. Dus als ik voor goedkopere opties ging (bij andere bedrijven) was ik zo maar 75% goedkoper uit.

En voor montage vroegen ze ook de hoofdprijs.
Ja montage zijn ze sowieso niet de goedkoopste, de prijzen van uitgestalde keukens vielen mij 100% mee. Maar goed, het is even afwachten op de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Tweak_ers schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:44:
[...]

Het komt luxer over, meer aandacht en er werken geen (of minder studenten), maar mensen met kennis van zaken (kluservaring). Het is toch gewoon een stuk gelikter dan praxis of gamma? Vooral boven, met brasserie erin, groenteboer. Ik vind het wel iets luxer dan de anders genoemden. Als ik bij een klus advies nodig heb, ga ik altijd naar de Bouwhof. Bij de praxis of gamma kun je dat advies beter niet vragen 😅

Dus Nolte, Nobilia en Inter(nogiets) is lager segment, als je het tegen Pronorm afzet?

Verder zijn we nu van Siemens inbouwapparatuur uitgegaan, dezelfde als bij Marquardt.

Sowieso was zijn advies om voor de apparatuur bij één merk te blijven ivm garantie (5vs2 jaar). Om dan per merk de experience centers te bezoeken. Hij gaf al aan, wij weten van alle merken een beetje en voor ons maakt het niet uit voor welk merk je kiest.

Werkbladen komen bij dekker Zevenhuizen vandaan. Daar werkt Bemmel en Kroon ook mee samen, dus tenzij B&K ook het lagere segment is, valt dat denk ik wel mee.

[...]

Daar staan er toch een aantal niet bij? Waar zijn Marquardt, Kuchendirect en Grando? Ook Bemmel en Kroon staat daar niet bij.

Ik heb het gevoel dat er een heel stel mist.
Kuchendirect staat er gewoon bij, heet tegenwoordig Hello kitchen.
Overige staan wel in de privacy overeenkomst zie ik;
. De Mandemakers Groep is een overkoepelende organisatie en de volgende bedrijven vallen onder De Mandemakers Groep en hanteren deze privacy verklaring: Brugman, CVT, Grando, Hello Kitchen, KeukenConcurrent, Keuken Kampioen, Keukenmaxx, Küchen Direct, Mandemakers Keukens, Marquardt, Montèl, Morres, Nieuwenhuis Keukens, Piet Boon Kitchen, Piet Klerkx, Riant Stoutenbeek, Sanders, Sanidirect, TKI, Tulp Keukens, Woonexpress en Wooning

Bemmel en Kroon en bijvoorbeeld Keukenloods gebruiken volgens mij de inkoop formule maar zijn niet ingelijfd door DMG.

Verder; blad heeft natuurlijk niets te maken met de meubels die geleverd worden. Bij Keuken concurrent kan je ook een granieten blad halen, en laat er nou net geen overvloed aan leveranciers zijn.

Enfin, laten we de offerte afwachten, ben benieuwd wat ze bieden tegen welke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Source90 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:56:
[...]

Kuchendirect staat er gewoon bij, heet tegenwoordig Hello kitchen.
Overige staan wel in de privacy overeenkomst zie ik;
. De Mandemakers Groep is een overkoepelende organisatie en de volgende bedrijven vallen onder De Mandemakers Groep en hanteren deze privacy verklaring: Brugman, CVT, Grando, Hello Kitchen, KeukenConcurrent, Keuken Kampioen, Keukenmaxx, Küchen Direct, Mandemakers Keukens, Marquardt, Montèl, Morres, Nieuwenhuis Keukens, Piet Boon Kitchen, Piet Klerkx, Riant Stoutenbeek, Sanders, Sanidirect, TKI, Tulp Keukens, Woonexpress en Wooning

Verder; blad heeft natuurlijk niets te maken met de katten die geleverd worden. Bij Keuken concurrent kan je ook een granieten blad halen, en laat er nou net geen overvloed aan leveranciers zijn.

Enfin, laten we de offerte afwachten, ben benieuwd wat ze bieden tegen welke prijs.
Okee, dus toch geen Bemmel en Kroon?

Offerte Marquardt (MMG) is ook Nobilia, alleen die ging uit van de laser lijn. Dat is geribbeld goedkoop aanvoelend plastic. Volgens Marquardt was het Pronorm wat luxer aanvoelt en luxer is en anders kom je uit bij wat nu in de offerte staat bij Nobilia (laser).

Gisteren bij Bouwhof de eerlijke uitleg gekregen dat er ook bij Nobilia een lijn is die glad aanvoelt, maar niet gelakt: de Nobilia Touch.

Dit “eerlijke” verhaal voelt gewoon veel fijner aan dan dat alles een verkoop techniek is, zoals achteraf blijkt bij MMG Marquardt.

Dat wil niet zeggen dat we niet gevoelig meer zijn voor de prijs uiteraard.

Maar ik ben dan wel even benieuwd op basis waarvan jij de Bouwhof onder het lagere segment schaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissadejong
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-03 19:04
Begrijp niet waarom mensen nog zo negatief over dmg denken. Ik heb zelf de keuken gekocht ook bij een dmg formule en ben super geholpen en ja de prijs was ook goed. ( vind de service belangrijker). Bij een winkel ook van dmg was ik niet goed geholpen het is ook wie je treft ;)

Betreft over grando en marquardt dat zijn franchisers ;). Vandaar dat ze er hoogstwaarschijnlijk niet bijstaan. Dus de inkoop gaat zeker via dmg. maar de eigenaar bepaalt zelf hoe hij/zij zijn klanten helpt en hoeveel korting er wordt gegeven.

Je kan niet iedere winkel of formule over een kam scheren. Net als bij de meubel formule van dmg totaal anders van elkaar je wordt in iedere winkel niet het zelfde geholpen/behandeld. En ja dmg is groot dat zal niet een reden hebben. En ze zijn de afgelopen jaren ook nog is gegroeid. De tijden veranderen en ook de mensen geloof me dmg is vast wel bewust dat mensen nu bewuster kiezen waar ze de keuken gaan kopen;)

Bij een winkel wordt je super geholpen met koffie en gebak en bij de andere wordt je niet eens aangekeken.

En iedereen is vrij waar hij of zij de keuken koopt je hebt nog genoeg winkels die niet onder dmg vallen man man….

En het is normaal dat een verkoper om de order vraagt na zoveel uur moeite te hebben gedaan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Tweak_ers schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:02:
[...]
Maar ik ben dan wel even benieuwd op basis waarvan jij de Bouwhof onder het lagere segment schaart.
Als aangegeven lagere tot laag-midden segment. Puur op basis van de merken die ze voeren, idem voor apparatuur. Duurdere IQ700 Studio lijn was bijvoorbeeld niet standaard mogelijk toen wij er waren, moest besteld worden en kon daardoor amper met korting. Terwijl je op Siemens toch wel 35-45% korting op adviesprijs mag verwachten.
Volgens mij leveren ze ook Selsius IPV Quooker, maar mogelijk is dit inmiddels al anders.

Onze offerte kwam op bijna 38k, waar wij elders geslaagd zijn met dezelfde opstelling in Systemat inclusief duurste Miele lijn apparaten voor 26,5k.

Ps) DMG,

[ Voor 21% gewijzigd door Source90 op 02-04-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Melissadejong schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:05:
Begrijp niet waarom mensen nog zo negatief over dmg denken. Ik heb zelf de keuken gekocht ook bij een dmg formule en ben super geholpen en ja de prijs was ook goed. ( vind de service belangrijker). Bij een winkel ook van dmg was ik niet goed geholpen het is ook wie je treft ;)

Betreft over grando en marquardt dat zijn franchisers ;). Vandaar dat ze er hoogstwaarschijnlijk niet bijstaan. Dus de inkoop gaat zeker via dmg. maar de eigenaar bepaalt zelf hoe hij/zij zijn klanten helpt en hoeveel korting er wordt gegeven.

Je kan niet iedere winkel of formule over een kam scheren. Net als bij de meubel formule van dmg totaal anders van elkaar je wordt in iedere winkel niet het zelfde geholpen/behandeld. En ja dmg is groot dat zal niet een reden hebben. En ze zijn de afgelopen jaren ook nog is gegroeid. De tijden veranderen en ook de mensen geloof me dmg is vast wel bewust dat mensen nu bewuster kiezen waar ze de keuken gaan kopen;)

Bij een winkel wordt je super geholpen met koffie en gebak en bij de andere wordt je niet eens aangekeken.

En iedereen is vrij waar hij of zij de keuken koopt je hebt nog genoeg winkels die niet onder dmg vallen man man….

En het is normaal dat een verkoper om de order vraagt na zoveel uur moeite te hebben gedaan logisch.
Okee dan is het niet helemaal eerlijk. Ik ben negatief over Marquardt omdat ze mij wilden naaien. Het gevoel geven dat ik een veel te dure keuze had (€38.000) voor Pronorm keuken.
Als dat te duur was, kwamen we uit bij Nobilia laser. Het was allemaal tegenstellingen.

Achteraf kwam ik er bij B&K achter dat die Pronorm kleur prijsklasse 1 was, dat het werkblad 4cm VS 2cm helemaal geen €2000 scheelt maar eerder €400.

Nu moet ik er bij de Bouwhof achter komen dat ook Nobila een gladde kunststof heeft, het is niet lak of Nobilia laser (kunststof niet glad), er is ook gewoon nog Touch bij Nobilia.

Wat bij Marquardt €38.000 kostte, kost bij B&K €18.000. Dat heeft toch wat aversie tegen MMG opgebouwd. Ik voel mij daar genaaid…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Koffie en gebak, "luxe" winkel, vertrouwd gevoel, het is allemaal van die holle kretologie waar je in praktijk weinig mee kan.

Waar het om gaat is dat ze goed informeren over de (on)mogelijkheden oftewel proactief meedenken, vragen goed beantwoorden en kwalitatief goede spullen voor een concurrerende prijs kunnen leveren. En wat betreft meningen: gefundeerde meningen over merken, materialen en oplossingen zijn ook welkom. Een meningloze verkoper die over alles zegt 'u roept maar, wij leveren' zonder op voor- en nadelen te wijzen is ook niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 23:02
Tweak_ers schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:02:
[...]

Okee, dus toch geen Bemmel en Kroon?

Offerte Marquardt (MMG) is ook Nobilia, alleen die ging uit van de laser lijn. Dat is geribbeld goedkoop aanvoelend plastic. Volgens Marquardt was het Pronorm wat luxer aanvoelt en luxer is en anders kom je uit bij wat nu in de offerte staat bij Nobilia (laser).

Gisteren bij Bouwhof de eerlijke uitleg gekregen dat er ook bij Nobilia een lijn is die glad aanvoelt, maar niet gelakt: de Nobilia Touch.

Dit “eerlijke” verhaal voelt gewoon veel fijner aan dan dat alles een verkoop techniek is, zoals achteraf blijkt bij MMG Marquardt.

Dat wil niet zeggen dat we niet gevoelig meer zijn voor de prijs uiteraard.

Nobilia heeft ook gewoon midden segment keukens. Blijkbaar is het hier in de topicstart onlangs gedegradeerd naar 'Budget' merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissadejong
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-03 19:04
Tweak_ers schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:14:
[...]

Okee dan is het niet helemaal eerlijk. Ik ben negatief over Marquardt omdat ze mij wilden naaien. Het gevoel geven dat ik een veel te dure keuze had (€38.000) voor Pronorm keuken.
Als dat te duur was, kwamen we uit bij Nobilia laser. Het was allemaal tegenstellingen.

Achteraf kwam ik er bij B&K achter dat die Pronorm kleur prijsklasse 1 was, dat het werkblad 4cm VS 2cm helemaal geen €2000 scheelt maar eerder €400.

Nu moet ik er bij de Bouwhof achter komen dat ook Nobila een gladde kunststof heeft, het is niet lak of Nobilia laser (kunststof niet glad), er is ook gewoon nog Touch bij Nobilia.

Wat bij Marquardt €38.000 kostte, kost bij B&K €18.000. Dat heeft toch wat aversie tegen MMG opgebouwd. Ik voel mij daar genaaid…
Bemmel en kroon is ook onderdeel van dmg anders hadden ze je daar ook kunnen naaien. En keukenloods is ook van dmg ff nog tussendoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Source90 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:11:
[...]

Als aangegeven lagere tot laag-midden segment. Puur op basis van de merken die ze voeren, idem voor apparatuur. Duurdere IQ700 Studio lijn was bijvoorbeeld niet standaard mogelijk toen wij er waren, moest besteld worden en kon daardoor amper met korting. Terwijl je op Siemens toch wel 35-45% korting op adviesprijs mag verwachten.
Volgens mij leveren ze ook Selsius IPV Quooker, maar mogelijk is dit inmiddels al anders.

Onze offerte kwam op bijna 38k, waar wij elders geslaagd zijn met dezelfde opstelling in Systemat inclusief duurste Miele lijn apparaten voor 26,5k.
Hij heeft zowel selsius als quooker en adviseerde zelf de quooker. Ook hier gaf hij niet direct aan voor de combi te gaan, maar vroeg eerst hoe de situatie thuis is.

De Pro past misschien beter bij ons, warm water komt uit de meterkast naast de keuken en we hoeven daarom nauwelijks te wachten op warm water. In de keuken is ons water bijna direct warm. Zo kwam hij op de Pro uit. Enkel kokend water. Goedkoper in stroomverbruik, wel kleiner reservoir, maar 3 liter moet voldoende zijn voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Cap schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:14:
Koffie en gebak, "luxe" winkel, vertrouwd gevoel, het is allemaal van die holle kretologie waar je in praktijk weinig mee kan.

Waar het om gaat is dat ze goed informeren over de (on)mogelijkheden oftewel proactief meedenken, vragen goed beantwoorden en kwalitatief goede spullen voor een concurrerende prijs kunnen leveren. En wat betreft meningen: gefundeerde meningen over merken, materialen en oplossingen zijn ook welkom. Een meningloze verkoper die over alles zegt 'u roept maar, wij leveren' zonder op voor- en nadelen te wijzen is ook niet ideaal.
Nou ja, je kunt nog zo goed adviseren, als je 20k bovenop een keuken van 18k gooit (waar B&K) nog 30% marge op pakt. Dan ben je in mijn woordenboek gewoon een oplichter 😉

Sorry voor de harde taal, maar ik ben op zijn zachts gezegd not amused hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Even zonder de illusie te hebben dat wij hun marges precies kennen: dat wil ik zeker niet ontkennen, daarom zeg ik ook letterlijk "kwalitatief goede spullen voor een concurrerende prijs kunnen leveren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 23:02
Tweak_ers schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:20:
[...]

Nou ja, je kunt nog zo goed adviseren, als je 20k bovenop een keuken van 18k gooit (waar B&K) nog 30% marge op pakt. Dan ben je in mijn woordenboek gewoon een oplichter 😉

Sorry voor de harde taal, maar ik ben op zijn zachts gezegd not amused hierover.
Dat is ook de reden waarom wij nooit meer naar een Mandemakers zaak gaan. Is hier ook al vaker besproken.... Het moet je liggen, maar bij die zaken moet je zeker onderhandelen. Dan is het blijkbaar zeker mogelijk een mooie keuken voor een goede prijs te kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Cap schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:14:

Hij heeft in onze opstelling (260cm breed) de vaatwasser met de gootsteen omgedraaid.

Waar hij ten eerste mee kwam:
B&K zegt dat de Bora Puru 65cm werkblad nodig heeft. Daarnaast dat de lades onder de kookplaat minder diep worden.

Bouwhof geeft aan: kan gewoon in 60cm werkblad zonder minder diepe lades, omdat hij zijn lucht achter de kastjes blaast. Andere merken kookplaat kwam dit mogelijk anders uit, dus moet per kookplaat bekeken worden.

Over het ontwerp zelf, zo kwam bij bij B&K vandaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj0nO3kd4pI7iVLU30TSf6JkRm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npLyjk07bE8tlHNayveXVJg2.jpg?f=fotoalbum_large

De vaatwasser in de hoek zou hij niet doen, waar wij zelf ook al over twijfelden.

Dus hij zou de gootsteen direct bij de hoek doen, dan kan de quooker helemaal in de hoek worden geplaatst (60cm)
Dan de vaatwasser, die valt daarmee niet achter het kastenblok en niet in de hoek. (60cm)
Dan hebben we de keuze voor een laatste kast van 60cm zoals bij B&K (3x60), maar verlies je wel wat ruimte.

Hij gaf de optie tot kastje van 40 en hoekkast van 30. Aangezien onze prullenbak daar komt en binnen de 30cm valt, leek ons dat laatste wel praktischer. De koffiemachine staat daar, kunnen mooi alle benodigdheden daarvoor in het 30cm kastje. Daarnaast overwegen we nog weleens een antikalk systeem, de meterkast is geen ruimte en zit achter de muur daar. Mogelijk in de toekomst een anti kalk oplossing in die kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Nuevocasa schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:23:
[...]

Dat is ook de reden waarom wij nooit meer naar een Mandemakers zaak gaan. Is hier ook al vaker besproken.... Het moet je liggen, maar bij die zaken moet je zeker onderhandelen. Dan is het blijkbaar zeker mogelijk een mooie keuken voor een goede prijs te kunnen krijgen.
Bij mij ben je dan ook aan het verkeerde adres. Ik zal daar alleen nog maar low-ballen.

Ik ga dan zeker ook nog terug als alle offertes achter de rug zijn naar Marquardt.
Voor 12k mag hij de opdracht wil en anders niet.

Overigens waren zijn letterlijke woorden:
Wij zijn Duits, geen mandenmaker, geen provisies, eerlijke prijzen.

Overigens beweert Tulp ook dat ze niet onder de MMG vallen 🤣

[ Voor 16% gewijzigd door Tweak_ers op 02-04-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-05 10:19

twi

Tweak_ers schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:41:
Hij heeft in onze opstelling (260cm breed) de vaatwasser met de gootsteen omgedraaid.

Waar hij ten eerste mee kwam:
B&K zegt dat de Bora Puru 65cm werkblad nodig heeft. Daarnaast dat de lades onder de kookplaat minder diep worden.

Bouwhof geeft aan: kan gewoon in 60cm werkblad zonder minder diepe lades, omdat hij zijn lucht achter de kastjes blaast. Andere merken kookplaat kwam dit mogelijk anders uit, dus moet per kookplaat bekeken worden.
B&K wilde bij ons de Puru ook niet in 60cm doen, toen het nog niet duidelijk was dat we gewoon 65cm diepte kwijt konden. Keukenloods wilde het wél, maar wel met de notitie dat het voor ons eigen risico was gezien de ervaringen m.b.t. gebrek aan luchtcirculatie achter de kastjes bij 60cm. Ook Bora zelf kwam bij mij terug dat het echt aan te raden is 65cm aan te houden, ondanks dat het wel past. Dus let even op waar ze het risico neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
twi schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:16:
[...]

B&K wilde bij ons de Puru ook niet in 60cm doen, toen het nog niet duidelijk was dat we gewoon 65cm diepte kwijt konden. Keukenloods wilde het wél, maar wel met de notitie dat het voor ons eigen risico was gezien de ervaringen m.b.t. gebrek aan luchtcirculatie achter de kastjes bij 60cm. Ook Bora zelf kwam bij mij terug dat het echt aan te raden is 65cm aan te houden, ondanks dat het wel past. Dus let even op waar ze het risico neerleggen.
Bora zegt op hun website ook gewoon 60, raar.

https://www.bora.com/file...ons_nl_nl19034.pdf#page56

Bij ons is die 5cm het verschil: 10cm extra kastruimte en een extra kastje.

[ Voor 12% gewijzigd door Tweak_ers op 02-04-2023 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Tweak_ers schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:19:
[...]

Bora zegt op hun website ook gewoon 60, raar.

https://www.bora.com/file...ons_nl_nl19034.pdf#page56

Bij ons is die 5cm het verschil: 10cm extra kastruimte en een extra kastje.
Een 60cm diep blad is ook gewoon mogelijk met een Bora. Wil je echter de kookplaat vlak integreren in een stenen blad dan heb je minimaal 65cm blad diepte nodig.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Kapitein Merijn schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:57:
[...]

Een 60cm diep blad is ook gewoon mogelijk met een Bora. Wil je echter de kookplaat vlak integreren in een stenen blad dan heb je minimaal 65cm blad diepte nodig.
Maar dat willen we sowieso niet, al hebben we hem 70cm diep, we willen gewoon opbouw.

Een kookplaat gaat de keuken nooit overleven, dus vervangingsgemak staat hoger.
Nog los van alle kruimels die ertussen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-05 10:19

twi

Tweak_ers schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:37:
[...]

Maar dat willen we sowieso niet, al hebben we hem 70cm diep, we willen gewoon opbouw.

Of de kruimels er nu tussen of onder komen... En een kookplaat van topkwaliteit moet toch wel 10-15 jaar mee kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Nu online
twi schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:10:
[...]
Of de kruimels er nu tussen of onder komen... En een kookplaat van topkwaliteit moet toch wel 10-15 jaar mee kunnen?
Sterker nog, ze komen er niet eens tussen want dat word gewoon afgekit. Daarnaast is bijvoorbeeld de glasplaat van de Pure nog exact dezelfde maat als die van de Basic waar het allemaal mee begonnen is.
Mocht er bijvoorbeeld een probleem zijn met een zone of iets anders aan het toestel dan word de hele unit van onderuit vervangen en blijft de glasplaat gewoon zitten in het blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:13
Borioli schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:30:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. De kleurencombi is ook niet mijn ding, maar een signature van de zaak die veel hiermee werkt. En mijn vrouw die een sterk vokrkeur heeft voor zwarte strijklak. Maar … ik zie deze combi eigenlijk nooit in praktijk. Ik ben persoonlijk meer van wat lichtere kleur; grijs/groen voor de hoge kasten. Het probleem is dat we een marmer blad in deze kleur willen. En behalve met donker houtfineer vind ik marmer slecht combineren.

De logistiek vind ik ook een ding. Ik snap dat oven en kookplaat onhandig zijn geplaatst. Dank voor de feedback! Ook spoel en kook vind ik ver uit elkaar. Woe as het design maar eens verder bijpunten.
Prima kleuren hoor. Gaan hier ook voor een bronzenkleur keuken, maar dan gepatineerd hoogglans. Dit i.c.m. zwart of donkergroen met een glansje (tegen het zwarte aan) op houtfineer.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Kapitein Merijn schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:39:
[...]

Sterker nog, ze komen er niet eens tussen want dat word gewoon afgekit. Daarnaast is bijvoorbeeld de glasplaat van de Pure nog exact dezelfde maat als die van de Basic waar het allemaal mee begonnen is.
Mocht er bijvoorbeeld een probleem zijn met een zone of iets anders aan het toestel dan word de hele unit van onderuit vervangen en blijft de glasplaat gewoon zitten in het blad.
Interessant. Dan moeten daarnaast ook de kookzones van het vervangende apparaat wel exact op dezelfde plaats zitten met dezelfde diameter lijkt me. Geldt dat alleen voor Bora of ook voor andere gangbare merken als Siemens/Bosch/Neff en AEG?

Mijn keukenverkoper wist te melden dat inbouw risicovoller was ivm het schadevrij verwijderen van de kookplaat in geval van een defect. Het eerste wat toen bij mij op kwam was: dan kit je hem toch niet / nauwelijks (dus zo min mogelijk op het niet bereikbare horizontale vlak, hoogstens wat kit in de buitenste naad tussen blad en kookplaat. Of is dat uit den boze?

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 02-04-2023 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Nu online
Cap schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:48:
[...]

Interessant. Dan moeten daarnaast ook de kookzones van het vervangende apparaat wel exact op dezelfde plaats zitten met dezelfde diameter lijkt me. Geldt dat alleen voor Bora of ook voor andere gangbare merken als Siemens/Bosch/Neff en AEG?

Mijn keukenverkoper wist te melden dat inbouw risicovoller was ivm het schadevrij verwijderen van de kookplaat in geval van een defect. Het eerste wat toen bij mij op kwam was: dan kit je hem toch niet / nauwelijks (dus zo min mogelijk op het niet bereikbare horizontale vlak, hoogstens wat kit in de buitenste naad tussen blad en kookplaat. Of is dat uit den boze?
Andere merken dan Bora kan ik weinig over zeggen aangezien ik Bora vrij hoog heb zitten. Het is wel zo dat ook bsh al jaren dezelfde inbouwmaten heeft.

Het verhaal van het verwijderen is gewoon gelul in de ruimte. De kitrand is het enig wat het toestel op zijn plaats houd dus als je die los snijd pak je zo de kookplaat eruit.
Verkopers die dat argument gebruiken zijn bang dat hun monteur niet netjes kan kitten, dat de klant de meerprijs niet kan/wil betalen of dat ze duurder zijn dan de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

We hebben een offerte kregen via Superkeukens.
Layout is prima, zoals we willen op een paar aanpassingen na die we moeten doorvoeren.
Paar vragen zodat ik weet hoe ik t moet zien.
1 blokkorting bg501758 schijnt iets te betekenen.
Zit daar ook de apparatuur bij en het werkblad? Of is het puur kastjes?
Als ik blokkorting deel door subtotaal x100% kom ik uit op 37,7% korting
Als ik dat dan weer gebruik voor de apparatuur zitten ze onder de losseverkoopprijs.

2 ander ding wat me bevreemd is het prijsverschil in de AEG DGE5861HR(zwart) en de AEG DGE5861HM(RVS) van een schokkende 230 euro. Is zwart 230 euro waard aan extra kosten of is er meer verschil?
Specs naast elkaar maakt me het niet duidelijker.

3 we hebben keramiek bedacht omdat dat het meest hufterproef is behalve met stoten op de rand.
EC keramiek classic, ongeveer 6 strekkende meters bak, kraan, inductieplaat gaten in de lengte meegerekend.. Wel 3 hoeken. Dus minimaal 3 hoek verbindingen.
Frontlijstje. 4200 euro inclusief uitsparing maken bij montage.
Das 700 per stekkende meter. Ik dacht dat keramiek op 400/m zat?
Even googlen bij vinson black is 283/m zichtbaar. Of is dat ex installatie en connecten?
Composiet is dan iets goedkoper 275/m

En indien er niks meer af kan van die prijs, is composiet zoveel meer vlek gevoelig?
En is daar connecten van de delen goedkoper?

Laatste vraag die nu bij me opkomt:(staat los van de offerte)
Close in boiler moet die in het sifon kastje? Of kan die ergens in de hoek weg gebouwd worden?
Zijn plint boilers slechter dan hangende boilers? Wel koperen boilervat geen rvs ivm anode en corrosie dat weet ik.
Het word een coldfill systeem. Anders gaat de CV nogsteeds elkekeer aan.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:10

Rzaan

Altijd zoekende

Cap schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:48:

Mijn keukenverkoper wist te melden dat inbouw risicovoller was ivm het schadevrij verwijderen van de kookplaat in geval van een defect.
Kit eruit, zuignappen op de plaat en je tilt hem er zo uit.
Beetje kul-paniek argument.
Als je de schroevendraaier eronder gaat zetten, dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 22:49
Beste Tweakers,

Wij krijgen over een paar maanden de sleutel van ons nieuwbouwhuis. Hier komt een Ikea keuken in. Het composieten blad laten we ergens anders maken en er komt een quooker in. Nu vinden wij de meeste apparatuur van Ikea prima (we kiezen dan wel meestal de duurste optie), maar hun enige kookplaat met ingebouwde afzuiging (FÖRDELAKTIG) vinden we optisch echt niet mooi. Ik zit daarom al een paar avonden te zoeken naar kookplaten met afzuiging die in een Ikea keuken passen, maar ik kom er niet uit. Ik ben dus op zoek naar een kookplaat met geïntegreerde afzuiging (recirculatie). Weet hier iemand welke van deze kookplaten in een ikea keukenkast van 80cm passen, of hoe ik hier achter kan komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49
Borioli schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Dat ontwerp van Terdiek zie ik vaker terugkomen. Dat moet nog groeien zeg maar. Ook dat geribbelde zie je nu veel. Dat werd hier ook aardig gepusht.

We hebben denk ik een wat strakkere smaak met klassieke materialen. Als ik eerlijk ben zouden die paneeldeuren erg goed staan, maar ik vind het wat te klassiek.

Die combi wit en donker hout ben ik zelf enorm fan van. Plenty voorbeelden op Pinterest ook. En we hadden die bij Mandemakers uit laten rekenen en dat kwam met topapparatuur op hele andere prijzen uit. En dan hadden we nog niet echt onderhandeld. Enige nadeel is dat de hoge kasten maar tot 220 gaan. Of je moet siematic tot 250 doen, maar dan is het fineer weer obsceen prijzig. Keuzes….
Kastenwerk is sowieso obsceen geprijsd, dat komt omdat naast de fabrikant er een importeur/groothandel is die er op wil verdienen en de keukenwinkel ook. Marge op marge op marge, dan gaat het vlot.

Ik ben er, voor de serieuze budgetten, enorm fan van om naar een interieurbouwer of meubelmaker te gaan. Op maat, met jouw materialen, jouw specificaties en hun vakmanschap. Houd je de lokale(re) economie gaande, beloon je het vakmanschap en krijg je misschien wat net niet kan bij de keukenwinkel. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Tweak_ers schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:37:
[...]

Tussen de (af)kitrand en de kookplaat? Wie gaat die kit eruit zitten priegelen dan? Sorry, maar nee, dat is absoluut geen argument. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
twi schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:10:
[...]
Zou je zeggen, ja.

Mijn ervaring is anders.

Of het nou Miele, Siemens of Wirlpool was, geen van allen geven thuis na de garantietermijn.
Alhoewel, Wilpool heb ik nooit gebeld.

Miele en Siemens wel.

Dure Miele oven uit de 5000 reeks, internet staat vol met de touch bediening. Iedereen heeft er last van. Het internet staat er vol mee. Wij na 8 jaar. Miele ontkent een grootschalig probleem en herkent het probleem niet. €700-€1000 euro reparatie. De tijd dat Miele probleemloos 20 jaar mee kon is wel voorbij, het schijnt ook niet zo lekker te lopen bij Miele. Onze vorige keuken zat voornamelijk Miele in, nu bewust niet meer.

Siemens kookplaat sprong een barst in terwijl er een pan op stond te wokken. Hoge temperaturen. Pan staat stil en we staan erbij *PANG*. Siemens houdt vol dat het stoots gade is. Terwijl ik ze kan verzekeren dat dit niet het geval was. Later nog wel een keer stoomschepen gehad en twee barsten na 10 jaar was wel reden tot vervanging.

Dus ik ga er niet vanuit dat mijn apparatuur de keuken overleven.

Eigenlijk vind ik opbouw van een kookplaat ook gewoon mooier, het inbouwen van zo’n plaat heeft voor mij echt 0,0 meerwaarde. Ik vind het minder mooi, geeft een beetje een vreemd beeld, dat er iets niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Kapitein Merijn schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:39:
[...]

Ik ben met apparatuur toch liever merk onafhankelijk. Gewoon de standaard nismaten, waar je nog meerdere kanten mee opkan.

Zo schijnen er ook 194cm koel vries combi’s te zijn, maar van één merk.
Dan maar 178cm en bij ieder merk verkrijgbaar.

De Siemens kookplaat was 70cm met standaard inbouwmaten van een 60cm kookplaat. Omdat de vervanging van de keuken al een tijdje op de planning stond, hebben we hem nooit vervangen voor een 70cm plaat, die maat is erg duur. Dus nu standaard 60cm plaatje van Ikea erin. Prima voor een jaar of wat. Scheelde echt veel geld voor een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floor-is
Tweak_ers schreef op maandag 3 april 2023 @ 06:08:
8<8<

Siemens kookplaat sprong een barst in terwijl er een pan op stond te wokken. Hoge temperaturen. Pan staat stil en we staan erbij *PANG*. Siemens houdt vol dat het stoots gade is. Terwijl ik ze kan verzekeren dat dit niet het geval was. Later nog wel een keer stoomschepen gehad en twee barsten na 10 jaar was wel reden tot vervanging.
Ik snap stootschade nog wel, maar stoomschepen?

Edit: stroomschokken?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borioli
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-12-2024
Floor-is schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:51:
[...]

Kastenwerk is sowieso obsceen geprijsd, dat komt omdat naast de fabrikant er een importeur/groothandel is die er op wil verdienen en de keukenwinkel ook. Marge op marge op marge, dan gaat het vlot.

Ik ben er, voor de serieuze budgetten, enorm fan van om naar een interieurbouwer of meubelmaker te gaan. Op maat, met jouw materialen, jouw specificaties en hun vakmanschap. Houd je de lokale(re) economie gaande, beloon je het vakmanschap en krijg je misschien wat net niet kan bij de keukenwinkel. :)
Kan niet anders dan beamen. Met name afwijkingen op maatvoering duwen je al snel richting maatwerk. En je zult er toch van staan te kijken dat de prijs tov ‘standaard’ keukens slechts beperkt hoger is. En dan heb je vaak nog je handen vrij om elders een blad of apparatuur te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Tweak_ers schreef op maandag 3 april 2023 @ 06:38:
[...]

Ik ben met apparatuur toch liever merk onafhankelijk. Gewoon de standaard nismaten, waar je nog meerdere kanten mee opkan.

Zo schijnen er ook 194cm koel vries combi’s te zijn, maar van één merk.
Dan maar 178cm en bij ieder merk verkrijgbaar.
Daar heb ik nog niet aan gedacht. Nismaat 189,4 => AEG , Bauknecht, meer kwam ik niet tegen.
En ik zag ook niet direct een voordeel in energieklasse.
De Siemens kookplaat was 70cm met standaard inbouwmaten van een 60cm kookplaat. Omdat de vervanging van de keuken al een tijdje op de planning stond, hebben we hem nooit vervangen voor een 70cm plaat, die maat is erg duur. Dus nu standaard 60cm plaatje van Ikea erin. Prima voor een jaar of wat. Scheelde echt veel geld voor een tijdelijke oplossing.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shpponer
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-12-2024
Heeft iemand hier een combimagnetron + oven van Siemens IQ5000 of Bosch Serie 6?

Ik twijfel sterk tussen de:

Siemens
  • Combi: Siemens IQ500 CM585AGS0
  • Oven: Siemens IQ500 HB537ABS0
Of de:

Bosch
  • Combi: Bosch Serie 6 CMA585MB0
  • Oven: Bosch Serie 6 HBA534BB0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

De nieuwste bosch serie met touchknop is niet erg touchy.
Wij hebben de oude 656 serie en die is op wat touchscreen dingen na, vette vinger? Wel goed op juiste keuze te krijgen maar die nieuwe versie met virtuele scrollring en miniscule schermpje in de ring een drama.
HBG934AB1 BOSCH deze type bedoel ik.
Bedienings technisch is de Siemens veel directer en feitelijk goed te selecteren en scrollen door de kleuren menu's zonder gekloot om op t juiste plekje van je keuze te komen HB734G1B1 SIEMENS.

Dus of de oude bosch hmg836ns6 of die siemens. Niet die nieuwste versie. Bosch.
Iets met vocht in de bediening door de scroll ring was de reden om het geheel touch te maken maar de accuratie van keuzebepaling is er niet beter op geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
copykat schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:53:
Wij hebben de oude 656 serie en die is op wat touchscreen dingen na, vette vinger? Wel goed op juiste keuze te krijgen maar die nieuwe versie met virtuele scrollring en miniscule schermpje in de ring een drama.
Bedienings technisch is de Siemens veel directer en feitelijk goed te selecteren en scrollen door de kleuren menu's zonder gekloot om op t juiste plekje van je keuze te komen HB734G1B1 SIEMENS.

Iets met vocht in de bediening door de scroll ring was de reden om het geheel touch te maken maar de accuratie van keuzebepaling is er niet beter op geworden.
Die Bosch heb ik gisteren bij de Kvik bediend en dat was echt een drama.

Ik activeerde het kinderslot en dan moet je met de vinger een ring maken. Dat klinkt onwijs eenvoudig en zou het ook moeten zijn. Maar ondanks dat ik mijn vinger op het scherm hield, vond het beeldscherm van niet.

Ik maak geen grap, ik ben 5 minuten bezig geweest om het kinderslot te deactiveren. Alsof ik met een zenuwspiraal aan het spelen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shpponer
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-12-2024
Tweak_ers schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:51:
[...]

Die Bosch heb ik gisteren bij de Kvik bediend en dat was echt een drama.

Ik activeerde het kinderslot en dan moet je met de vinger een ring maken. Dat klinkt onwijs eenvoudig en zou het ook moeten zijn. Maar ondanks dat ik mijn vinger op het scherm hield, vond het beeldscherm van niet.

Ik maak geen grap, ik ben 5 minuten bezig geweest om het kinderslot te deactiveren. Alsof ik met een zenuwspiraal aan het spelen was.
_O- Ik moet ook bekennen dat op het eerste oog de Siemens er gebruiksvriendelijker uit ziet. Nu zie ik dat de versie die ik had gestuurd enkel de EcoClean heeft, en de vrouw des huizes wil natuurlijk de ActiveClean versie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
copykat schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:53:

Dank voor deze nuttige post. Hier een 836nc1 gepland staan. Opletten dus dat bij leverproblemen er geen 9.... model wordt geleverd. Vond de draairing juist fijn werken tov Siemens. Voor definitieve bestelling misschien toch nog maar even naar inspiratiehuis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Grappig die verschillende ervaringen. Ik heb heb het oudere 8 en nieuwere 9 model van de 60cm oven met magnetron 2 weken geleden vergeleken in het inspiratiehuis. Ik vond de bediening van de oudere 8 (HMG836NC6) helemaal niet beter dan die van de 9 (HMG936AB1).

De 9 had zelfs mijn voorkeur mede door de separate toets voor magnetron die altijd beschikbaar is. Ik heb geen problemen gehad met het touchscreen. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik niet geprobeerd heb om het kinderslot te (de-)activeren, aangezien ik niet van plan ben dit te gaan gebruiken.

De Siemens heb ik ook geprobeerd, niets mis mee. Maar wat me eraan tegenstaat is dat er door de leveranciers op een of andere manier meer gevraagd wordt voor de Siemens varianten van dezelfde apparatuur (terwijl de adviesprijs van beide modellen dan vrijwel gelijk is). In dit geval was de oven bijna 200 euro duurder, en hij mist zelfs nog de Air Fry functie van de Bosch.

Vervolgens wil je alle apparaten van Siemens vanwege de 3 jaar extra garantie, en dan ben je zo 4 of 5x 150 a 200 per apparaat duurder uit. Dat wordt me een beetje te gortig. Dus dan toch maar alles van Bosch?

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 03-04-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Cap T kan liggen aan de hoogte waar je de oven doet maar als je hem onder de kookplaat doet moet je echt op je knieën om te lezen waar je bent bij die bosch. Zo'n klein k.t schermpje en het selectie wiel is net rad van fortuin bij mijn eeltige vingers. Ik probeerde hem op oog hoogte en nog moest ik mn bril op zetten om te lezen in welk menu ik zat.

Ik had ook een neff of zo gezien en het énige handige is de sliding door. Die na openen onder de oven geschoven kan worden. Voor de rest zeer basic en stuk duurder..

Nee we gaan voor die hmg836ns6. Gewoon een beetje voorzichtig met schoonmaken buitenkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@copykat ik kan me voorstellen dat het onder het werkblad te klein / onduidelijk is, maar volgens mij geldt dat voor elke schermbediening. Onder het werkblad moet je m.i. knopbediening hebben omdat varen op een scherm wat je onder een hoek van minimaal 60 graden (ik meet althans eerder 200 cm dan 100 cm ;)) moet bekijken gewoon niks is. En ben je kleiner, onder een hoek van 45 graden is het nog steeds niks.

Anders gezegd, ik vind een oven met veel speciale functies / programma's (vaak wel 20) nooit een goede oplossing onder een werkblad, die hoort met zijn uitgebreide programmakeuze gewoon op ooghoogte. Zoveel comfortabeler en leesbaarder. Ik heb dus zowel de Bosch 9, 8 als Siemens 9 serie bekeken en vind ze geen van allen geschikt voor onder een werkblad, want knoploos.

Dus mijn advies wanneer je een oven onder het werkblad wilt plaatsen: neem een eenvoudige met knoppen, met een simpele keuze uit hetelucht, boven/onderwarmte en grill, plus een knop voor de temperatuur en eventueel een wekker. Zonder (touch) screens, swipe gebaren etc: gewoon knoppen met simpele, duidelijke indicatoren.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 03-04-2023 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:53
Maar als je hem makkelijk met een app kunt bedienen vervalt dat nadeel weer?
Ik zit ook een beetje rond te kijken om mn oven (alvast) te vervangen, de huidige (onder het blad) gaat steeds kapot. Maar ik twijfel of ik een goedkoop vervangend dingetje moet kopen of gelijk 1 voor tientallen jaren, die ik meeneem in de nieuwe keuken (over een paar jaar). En dan misschien ook gelijk een inductie kookplaat (nu nog gas), en eventueel zelfs een koelkast, als ik toch apparatuur aan het vernieuwen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
mitsumark schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 00:21:
Maar als je hem makkelijk met een app kunt bedienen vervalt dat nadeel weer?
Ik zit ook een beetje rond te kijken om mn oven (alvast) te vervangen, de huidige (onder het blad) gaat steeds kapot. Maar ik twijfel of ik een goedkoop vervangend dingetje moet kopen of gelijk 1 voor tientallen jaren, die ik meeneem in de nieuwe keuken (over een paar jaar). En dan misschien ook gelijk een inductie kookplaat (nu nog gas), en eventueel zelfs een koelkast, als ik toch apparatuur aan het vernieuwen ben.
Marktplaats?
Kun je nog best leuke apparatuur scoren voor leuke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Tweak_ers schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 06:49:
[...]

Marktplaats?
Kun je nog best leuke apparatuur scoren voor leuke prijzen.
Inderdaad.
Maar wel ff oppassen of t past met je gasleiding van de kookplaat.
Bin there done that ......wrong....

Omdat we ons huis gingen verkopen en we wilde de oven mee nemen om dat in ons nieuwe huis er zo'n electraslurpende 90cm "stoof" stond hadden we t idee we kopen een nette oven schuiven die op de plek van onze en en nemen onze mee.
Klein tiny thing over het hoofd gezien.
Kijk even naar het afmetingen plaatje
https://www.bosch-home.nl...glebox=accessoriesOthers/

Niet elke oven heeft zo'n verlaagde plek aan twee zijdes.
Dusss ik duw die oven er in en kak 3cm teweinig.

Uiteindelijk een jonge vrouw blij gemaakt er mee die op haar zelf ging wonen. (verkocht via marktplaats)
De 656 is overigens ook al bijna 13 jaar dus we hebben maar besloten om een nieuwe te kopen.
En de keuken vernieuwing te vervroegen want de keuken in t nieuwe huis was ook best "gebruikt" na 20 jaar.

Dus haal je oude oven even er uit en check even waar je ook alweer de gasleiding koppeling hebt zitten op je gasplaat. Scheelt een hoop gevloek met een oven op je knieen:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59

NvU

NvU schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:27:
Wij hebben inmiddels ook voor het eerst onze keuken laten intekenen. Dit hebben we gedaan bij Superkeukens en het gaat om een keuken van Schueller.

***members only***

De keuken heeft de volgende specificaties:

***members only***

Vragen/feedback:
  1. Hoe denken jullie over vlakbouw kookplaat en onderbouw bij keramieke werkbladen?
  2. We twijfelen over de afwerking van de achterwand achter de spoelbak. Een spatrand en daarboven gestuct. Of volledig keramiek, maar vriendin denkt dat dit te druk wordt en ik betwijfel of dat mooi wordt met stopcontacten?
  3. Heeft iemand ervaring met huidige siemens koelkasten? Ik ben vrij panisch voor “zoem”geluiden. Hoe zit dit met siemenskoelkasten?
  4. We hebben nu in de schets de spoelbak recht tegenover de kookplaat, dit wil ik niet maar het is even tobben met de plaats. Want de kookplaat kan niet te veel mee geschoven worden, want verder naar het raam heb je spetters richting het barretje en verder naar de kamer kan niet ivm de plek waar de plafondunit kan. We twijfelen om in de hoge voorraadkast een hoge vriezer te doen ipv onderbouw, zodat de spoelbak ergens anders kan en eventueel groter, want ik wil eigenlijk een grotere spoelbak dan 50
  5. Heeft iemand nog een creatief idee om een 60cm diepe onderbouw wijnklimaatkast in het kookeiland te passen? 120cm diep gaat niet werken voor het eiland.
  6. Hebben jullie nog aanraders voor mooie kranen met een flexibele slang? (quooker komt apart, want vind de quooker flex niet prettig)
  7. Wat voor materiaal/kleur spoelbak zoudden jullie kiezen? Ik denk dat ik rv niet
  8. Is zeolith zn prijs waard? Of auto open ook prima?
  9. Andere tips en feedback zijn ook heel erg welkom.
Inmiddels het keukenontwerp iets in laten dalen, maar ook bezig geweest met de verdere inrichting. Hierbij hulp gehad van een externe partij omdat we zelf niet goed uitkwamen met de indeling.

Deze heeft de keuken toch weer net anders voorgesteld:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu weten we zelf niet zo goed meer wat we moeten doen, in onze originele render van de keuken komen we in de knoop met de tafel waar we eigenlijk geen ruimte voor hebben. Tenzij we heel erg gaan rommelen met de bank, maar we willen graag een ruime bank.

Maar op deze manier leveren we onze hele nis in met onderkasten + hoge (ondiepe) kastjes. En leveren we ook kastruimte in op het eiland want daar moet de kraan nu ook komen.

Edit: Daarnaast kom ik er net achter, dat ook voor bijvoorbeeld een koffiezetapparaat dit niet echt handig is. Die staat dan op het eiland, iets wat ik echt liever niet heb.

Heeft iemand nog creatieve ideeën voor onze indeling?

[ Voor 3% gewijzigd door NvU op 04-04-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:13
Enig idee waar je Silestone ethereal glow in het groot kan zien bij een werkbladen leverancier? Silestone calacatta gold is wel te vinden.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
Morpheusk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:54:
Enig idee waar je Silestone ethereal glow in het groot kan zien bij een werkbladen leverancier? Silestone calacatta gold is wel te vinden.
Van Baerlestraat 39-43 in Amsterdam, daar zit een showroom van Cosentino, waar ze hele bladen schijnen te hebben uitgestald bovendien :)

[ Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 04-04-2023 13:56 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Laatst online: 21-03 23:17
NvU schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:26:
[...]

Heeft iemand nog creatieve ideeën voor onze indeling?
Zijn die 4,75 kasten aan de noordzijde van je keuken allemaal hoog? Zoja, dan heb je toch een hoop opbergruimte? Dan ga ik er vanuit dat er ook opbergruimte onder de wasbak is (voor schoonmaakmiddel bijv.) en onder de kookplaat en daar tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:10

Rzaan

Altijd zoekende

Floor-is schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:56:
[...]

Van Baerlestraat 39-43 in Amsterdam, daar zit een showroom van Cosentino, waar ze hele bladen schijnen te hebben uitgestald bovendien :)
Wellicht in Deurne ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59

NvU

Compuhair schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:25:
[...]

Zijn die 4,75 kasten aan de noordzijde van je keuken allemaal hoog? Zoja, dan heb je toch een hoop opbergruimte? Dan ga ik er vanuit dat er ook opbergruimte onder de wasbak is (voor schoonmaakmiddel bijv.) en onder de kookplaat en daar tegenover.
Klopt, in deze tekening tot het plafond. En ook de afzuiging komt in het plafond. Maar er komen 2 ovens en een hoge koelkast in en het liefst ook nog een vriezer.

Tov ons eerdere ontwerp leveren we aardig wat kastruimte in iig, verder hebben we ook niet al te veel in dit ontwerp in de kamer, dus ik heb het wel nodig denk ik.

Er schiet me nog wat te binnen, het koffiezetapparaat staat hier op je eiland, verre van optimaal. Dat zal ik in mijn vorige bericht ook nog even benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Crosspost met klustopic, maar denk dat het hier beter past:

Heeft iemand een suggestie hoe ik een hoogglans wit blindprofiel kan repareren/vervangen? Dit zou een bedrijf met deze afmetingen toch gewoon moeten kunnen maken + spuiten?

Ik heb meerdere keukenzaken gevraagd en ook de schilder maar zij geven aan dit niet te kunnen vervangen/herstellen. Helaas weten we niet waar de keuken vandaan komt (10 jaar oud). Nergens labels te vinden in de kastjes, lades etc.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/04/04/01.th.png Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/04/04/02.th.png Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/04/04/20230404_104541402_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/04/04/20230404_104546896_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/04/04/20230404_104706417_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/04/04/20230404_104717122_iOS.th.jpg

Hier nog twee foto's van de volledige keuken. Misschien toch wel een tof idee om een andere kast te overwegen. Zal toch niet heel kostbaar mogen zijn indien het alleen een ombouw betreft(2x koelkast en 2x oven zijn al vrij nieuw :))?.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/04/04/20230404_141129298_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/04/04/20230404_141146074_iOS.th.jpg

Wat zouden jullie doen als je dit zou vervangen in zijn geheel? En enige idee wat dit ongeveer zou moeten kosten? Of toch beter repareren en zo ja hoe/waar? Spuiterij vinden oid?

[ Voor 34% gewijzigd door Workaholic op 04-04-2023 16:24 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:33
Source90 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:58:
[...] ...
Zou persoonlijk meer investeren in een goede oven. Met die 1000€ zou ik zelf 30/70% aanhouden als verhouding kosten gasfornuis/oven.
We maken concessies n.a.v. input in eerdere posts --- dank. Qua oven + magnetronfunctie, mag ik vragen om feedback tussen de volgende modellen we op het oog hebben:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:18

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik ben ook bezig met een nieuwe keuken voor eind dit jaar / begin volgend jaar (icm uitbouw, keuken zelf komt in bestaand deel).

Heb nog geen tekening maar de afmetingen zijn ongeveer:
- korte wand (met ovens) ~ 235
- lange wand (spoelbak + kookplaat) ~ 330 en dan nog een "bar" = 1 kast + stukje extra blad (30 cm?) = ~ 420

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/17002-2023-04-04_16-27.png

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/61329-2023-04-04_16-27_1.png

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/72457-2023-04-04_16-27_2.png

Aparatuur:
Kraan:
https://www.dekkerzevenhu...ombi-extra-boiler-_350290
Vriezer:
https://www.siemens-home....inbouw-vriezers/GI31NACE0
Vaatwasser:
https://www.siemens-home....rs-60-cm-breed/SN63H800UE
Oven (met stoom):
https://www.siemens-home....us-vide-functie/CS936G1B1
Oven (magnetron):
https://www.siemens-home....s-met-magnetron/CM936G1B1
Koelkast:
https://www.siemens-home....bouw-koelkasten/KI41RSDF0
Kookplaat:
https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EH877FVC5E
Afzuigkap:
https://www.elica.com/NL-nl/afzuigkap/wandmontage/stripe

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wil nog wel een paar dingetjes gaan veranderen:
- Koelkast heeft nu label F, moet even naar een D label.
- Kraan is nu een Selsiuz, heb toch het idee dat Quooker wat beter is, ga het kokendwaterkraan topic nog even doorlezen
- Vaatwasser, 1 modelletje duurder (auto-open)
- Stoomoven nog even kijken of ik die zo wil, weet niet hoe vaak ik stoom ga gebruiken dus misschien is het "standaard" model ook wel goed (die dan ook die 'clean' functie heeft door alles te verbranden)
- Kookplaat is nu 2-fase, ik heb wel 3-fase dus misschien is dat logischer (maar die lijken een stuk duurder te zijn)

Nu zijn het ook bijna allemaal kastjes maar wil even gaan kijken of er lades in kunnen (of eventueel 2 "kleine" boven-kastjes voor dingen die je even snel pakt zoals glazen).

Mocht iemand nog tips/opmerkingen hebben dan graag :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
nl_umpire schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:36:
[...]

We maken concessies n.a.v. input --- dank. Qua oven + magnetronfunctie, mag ik vragen om feedback tussen de volgende modellen we op het oog hebben:
In mijn ogen is Bosch wel een stapje hoger dan Pelgrim en Etna. Zeker de Serie 8 (hoogste segment) die je vergelijkt met Etna/Pelgrim modellen met een circa €700 lagere adviesprijs. Desalniettemin zou ik eens langsgaan bij een Experience Center of winkel die enkele modellen als showmodel heeft. De één prijst de bediening van bijvoorbeeld Bosch de hemel in terwijl de ander er niet mee overweg kan. Zie ook de recente posts een pagina of wat terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

We maken concessies n.a.v. input in eerdere posts --- dank. Qua oven + magnetronfunctie, mag ik vragen om feedback tussen de volgende modellen we op het oog hebben:
Die Pelgrim en Etna zijn volgens mij gewoon dezelfde modellen. Ik heb zelf die Etna. Niks mis mee. Die bosch heeft wat extra functies waarvan je je moet afvragen of je ze gaat gebruiken. Kleurenscherm is geinig maar zou voor mij weinig toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-06 17:53
Workaholic schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:10:

Heeft iemand een suggestie hoe ik een hoogglans wit blindprofiel kan repareren/vervangen? Dit zou een bedrijf met deze afmetingen toch gewoon moeten kunnen maken + spuiten?

Ik heb meerdere keukenzaken gevraagd en ook de schilder maar zij geven aan dit niet te kunnen vervangen/herstellen. Helaas weten we niet waar de keuken vandaan komt (10 jaar oud). Nergens labels te vinden in de kastjes, lades etc.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Hier nog twee foto's van de volledige keuken. Misschien toch wel een tof idee om een andere kast te overwegen. Zal toch niet heel kostbaar mogen zijn indien het alleen een ombouw betreft(2x koelkast en 2x oven zijn al vrij nieuw :))?.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Wat zouden jullie doen als je dit zou vervangen in zijn geheel? En enige idee wat dit ongeveer zou moeten kosten? Of toch beter repareren en zo ja hoe/waar? Spuiterij vinden oid?
Probeer de keukenkastenfabriek eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:13
Workaholic schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:10:

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding]

Alleen die strip fixen blijf je altijd zien. Je zou wel kunnen overwegen om bijvoorbeeld alle kastjes te laten wrappen, dan is je hele keuken weer fris.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grobbelboy
  • Laatst online: 20:09
Zojuist de offerte van Wösten - Altenberger (Duitsland) gekregen voor een Pronorm X-Line-keuken, die in onze nog te bouwen nieuwbouwwoning komt. We hebben daar twee weken geleden een prettig gesprek gehad en qua indeling, afwerking en kleurstelling is dit precies hoe we het willen hebben.

Ik vind alleen de vaatwasser, koelkast en zuigkap eigenlijk in een te laag segment zitten, ook vergeleken met bijv de AEG-apparatuur die Superkeukens aanbood voor een vergelijkbare totaalprijs (daar dan een keuken van Schuller). Bij de vermelde prijs van 18.800 euro zit hier waarschijnlijk de montage ook niet inbegrepen, wordt niet apart vermeld in elk geval.

Ik vind het lastig om te bepalen welke vervolgstap de beste is of hoe hierover een eventuele onderhandeling in te steken. We willen best graag verder met deze zaak, mede vanwege positive ervaringen van kennissen, maar qua totaalprijs is 20.000 toch wel de bovengrens .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvPHVZTetaXtmjUpI-DNxkojJGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PraN0beP5wIi6u6QdlM6CzW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1FiJKOI_Y2z9_3yWAuS_hu4CJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cFtcEqvhPw9pRlIGLaOHO2O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibA5RfNUerypeRIsPmnQS7_Rpj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJH9MrMAPK4FOXcl89l4NpwU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_syyn_kWk3Pc0hQAsU7GgZbR1kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HUn8mkleHtzAcCGyLcM4Xve.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncFw8cNJg2wnuoUJcLIs5KlkvDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLvF80mzqLtcx2JyrYmMyhGt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMfjn0wz-6hlOC1ggQwyqfSPcEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiWzeRj2CFHjMzQsJLO4nGdq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 03-06 21:16
[...]

Wij hebben die Bosch nu ongeveer driekwart jaar in gebruik. Bevalt ons goed, de magnetron had wel iets meer power mogen hebben maar we wisten dat dat een compromis zou zijn. Als oven is ie top en daar was het ons om te doen.

Verder is die ring bediening op zich handig, maar ik moet mn vinger soms even likken voor ie goed "pakt". Daar hadden ze beter iets van een ribbel structuurtje ofzo op kunnen doen.

Etna heb ik naar gekeken maar durfde ik nav diverse reviews niet aan. (Toch veel verhalen van mensen waarbij het snel stuk gaat.)

Er was van die Bosch trouwens ook nog een... ik meen Siemens variant die eigenlijk hetzelfde is maar met een ander frontje. Weet niet of die nog leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:00
Petje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:25:
Vandaag offerte ontvangen voor het bouwen van onze keuken. Apparatuur (Siemens) hebben we zelf al gekocht, dit is de prijs (excl btw) voor de kasten en eiland. Prijs voor keukenblad composiet volgt nog. Prijs voor de ombouw (gipsplaten) rondom de bruine kast en de (koffie)nis is 1188 euro excl btw

Eerlijk gezegd zijn we geschrokken van de prijs, zeker van de kasten en eiland. Exacte merk is niet benoemd, wat ik heb gegoogled op W980 lijkt het me materiaal van Egger. Prijs voor spoelbak etc is wel marktconform volgens mij.

***members only***

Hier komt de keuken
[Afbeelding][Afbeelding]

Het eiland op de tekening is te groot, deze hebben we aangepast naar wat kleiner.
[Afbeelding]
Update over mijn post/vraag. We zijn naar een andere keukenboer geweest, welliswaar appelen met peren vergelijken maar daar offerte ontvangen voor komplete keuken incl installatie voor 18k. Composiet keukenblad.

Daarna gesproken met keukenbouwer van 1e offerte , wat blijkt, prijs is zo hoog omdat hij HPL afwerking aangeboden heeft, hij kan in prijs zakken als we gaan voor melamine. Deze termen zijn benoemd in ons eerste gesprek maar niet geheel geland bij ons wat het verschil is, zeker niet qua prijs. Als hij alles melamine pakt voor de corpus incl fronten zakt hij naar 9500 excl btw. Dat scheelt een berg!
Hij raadt composiet ten zeerste af voor keukenblad en levert eigenlijk alleen keramisch. Dit ivm vlekken op composiet is niet of nauwelijks te herstellen. Nog geen idee wat prijsverschil normaal is tussen composiet en keramisch. Blad willen we 2cm dik, afmeting is 300x100cm. Composiet blad in offerte andere keukenboer is 3700 euro. Spoelbak onderbouw, 1 gat voor kraan en uitspraing voor 90cm kookplaat opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:59
Petje72 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:57:
[...]

Daarna gesproken met keukenbouwer van 1e offerte , wat blijkt, prijs is zo hoog omdat hij HPL afwerking aangeboden heeft, hij kan in prijs zakken als we gaan voor melamine.
En is de afwerking bij de keukenzaak van vandaag ook melamine? Of is het een trucje om je alsnog te strikken?
Zijn verhaal over composiet vind ik niet zo professioneel. Keramiek is beter bestand tegen vlekken, composiet tegen hitte. Keuze hangt dus af van wat je mooi/prettig vindt én van je manier van koken. Dat composiet niet veel verkocht wordt, geloof ik niet zo.
Op basis van jouw posts zou ik een beter gevoel bij 2 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:00
Toke_gt schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:08:
[...]

En is de afwerking bij de keukenzaak van vandaag ook melamine? Of is het een trucje om je alsnog te strikken?
Zijn verhaal over composiet vind ik niet zo professioneel. Keramiek is beter bestand tegen vlekken, composiet tegen hitte. Keuze hangt dus af van wat je mooi/prettig vindt én van je manier van koken. Dat composiet niet veel verkocht wordt, geloof ik niet zo.
Op basis van jouw posts zou ik een beter gevoel bij 2 hebben.
Bedankt voor je feedback. Het vreemde is dat op geen enkele offerte de term melamine of hpl is vermeld, die termen hoor je pas bij navraag of doorvraag. Bij keukenboer 2 hebben we alles in de showroom gezien en "gevoeld", het kwam op ons mooi, stevig en degelijk qua constructie over, het is geen ultimo high class maar dat kan ook niet anders binnen ons budget en vinden we ook niet nodig.

Betreft keukenblad, elk type heeft inderdaad zijn voor- en nadelen. We gaan voor een zwart blad, dus ja vlekken zouden kunnen ontstaan in de loop der jaren, maar hoe goed zie je ze op een zwart bald en hoe storend is het dan..? we zullen zuinig en voorzichtig zijn maar het moet geen obsessie worden tegen een eventueel vlekje. Een rode pastasausvlek op een wit blad, tsja dat is heel wat anders dan op een zwart blad volgens onze beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:54
Zo wij gaan ook weer wat inkopen doen bij de IKEA keukenboer.

Keuken voor de begane grond kunnen we niet echt makkelijk kiezen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIksRTB98EHCWFfZiPSHI5eICPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRS7m7dXU6Sxll1s9wu8zu6g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiLV2vputyIK1GNcqdKHgNIXmjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8tyJTYtbfVUvYbYxQyYKNP7.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteraard bouwen we alles zelf in. Dat is ook direct de kracht van IKEA zoals Zlatan Ibrahimovic dat zegt. Bespaar je ook direct 2000€ daarop.

Alleen de elektrische apparaten worden via internet gekocht. Dat is wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Mattie112 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:39:
Ik ben ook bezig met een nieuwe keuken voor eind dit jaar / begin volgend jaar (icm uitbouw, keuken zelf komt in bestaand deel).

Heb nog geen tekening maar de afmetingen zijn ongeveer:
- korte wand (met ovens) ~ 235
- lange wand (spoelbak + kookplaat) ~ 330 en dan nog een "bar" = 1 kast + stukje extra blad (30 cm?) = ~ 420

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aparatuur:
Kraan:
https://www.dekkerzevenhu...ombi-extra-boiler-_350290
Vriezer:
https://www.siemens-home....inbouw-vriezers/GI31NACE0
Vaatwasser:
https://www.siemens-home....rs-60-cm-breed/SN63H800UE
Oven (met stoom):
https://www.siemens-home....us-vide-functie/CS936G1B1
Oven (magnetron):
https://www.siemens-home....s-met-magnetron/CM936G1B1
Koelkast:
https://www.siemens-home....bouw-koelkasten/KI41RSDF0
Kookplaat:
https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EH877FVC5E
Afzuigkap:
https://www.elica.com/NL-nl/afzuigkap/wandmontage/stripe

***members only***

Wil nog wel een paar dingetjes gaan veranderen:
- Koelkast heeft nu label F, moet even naar een D label.
- Kraan is nu een Selsiuz, heb toch het idee dat Quooker wat beter is, ga het kokendwaterkraan topic nog even doorlezen
- Vaatwasser, 1 modelletje duurder (auto-open)
- Stoomoven nog even kijken of ik die zo wil, weet niet hoe vaak ik stoom ga gebruiken dus misschien is het "standaard" model ook wel goed (die dan ook die 'clean' functie heeft door alles te verbranden)
- Kookplaat is nu 2-fase, ik heb wel 3-fase dus misschien is dat logischer (maar die lijken een stuk duurder te zijn)

Nu zijn het ook bijna allemaal kastjes maar wil even gaan kijken of er lades in kunnen (of eventueel 2 "kleine" boven-kastjes voor dingen die je even snel pakt zoals glazen).

Mocht iemand nog tips/opmerkingen hebben dan graag :)
Dat soort afzuigkappen zijn alleen voor de show. Ze doen totaal niet hun werk. Wij hebben ook eentje was 350€ maar wat een bullshit aan equipment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Zo en weer een paar uur gezeten met de Superkeukens.
Kraan, verlichting gekozen, kleur en frontje, layout iets aangepast met een vliegtuigkast van 120cm en extra planken met verborgen bevestiging. Uiteraard weer duurder maar dat is verklaarbaar, meer materiaal.

Waar ik nu een beetje over aan het dubben ben is type blad.
Keramiek eerste offerte, blad alleen js 4200. (keramiek zijn we niet eens wezen uitwerken met strips.)
Dus composiet bedacht als alternatief blad alleen 3200 euro vervolgens alle achterwanden, 5cm hoog 6,17meter en 1 stuk 10cmhoog 1,73. Werd het 4354,--
Als we nog de apparatuur er bij rekenen zijn we over ons budget heen geschoven, niet heel ernstig maar als alles even flink duurder is dan begroot word t toch een probleempje.😬

Dus derde blad type ook laten uitrekenen.
Toplaminaat HPL, dat holle spul wat opgebouwd is in de gewenste hoogte.
Achterwand 0-25cm hoog enz... Dus gelijk uitgerekend als de composiet.
Dat komt uit op een schappelijke 2085,--
Ook de installatie offerte van alles is dan wat vriendelijker.
In alles dus halvering van de bladkosten.

Dit blad zorgt er voor dat alles binnen onze budgetering terecht komt.
Wat ik natuurlijk wel in overweging moet nemen is welke kwaliteit is dat HPL spul in gebruik ten opzichte van composiet?
We zijn gewend aan multiplex fineer en dat is best deukgevoelig. En kwa looks is steen/composiet natuurlijk sjieker maar uiteindelijk is het "een gereedschapmeubelstuk" dus makkelijk werkblad dat netjes staat is ook goed.
Als een glas op multiplex valt heb je een afdruk er in. Is dat ook met die HPL? Of veert dat meer? (hollekamers)
Voor hete pannen zeg ik zet er zo'n metalen ikea houder naast en je kan alles daar op gooien en aan t eind netjes in de vaatwasser of met handje afwassen. (we zijn nu ook gewend om nooit een hete pan op t aanrecht te zetten zonder bescherming.)
En wat betreft topblad als snijplank/werkplank gebruiken tja, alleen koks die niet zelf hun messen slijpen doen dat denk ik. 😋

Dus hoeveel kwaliteit, hufterproofheid,slijtvastheid we er op achteruit als we geen composiet nemen maar die goedkopere HPL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

theduke1989 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:25:
[...]

Dat soort afzuigkappen zijn alleen voor de show. Ze doen totaal niet hun werk. Wij hebben ook eentje was 350€ maar wat een bullshit aan equipment.
Ik vraag me daarbij af wat het show element er precies aan is, ik vind ze lelijk. Een soort schuin naar beneden hangend en meestal glimmend tv-scherm. Het enige voordeel lijkt me dat je je hoofd niet kan stoten (persoonlijk nooit een probleem bij gehad bij standaard kap).

Als er dan een afzuigkap moet zijn, doe mij dan maar een gewone wandkap in kleur naar keuze. Staat veel netter imo met het slanke horizontale profiel, ook al is het bijvoorbeeld maar een simpele Pelgrim:

Afbeeldingslocatie: https://www.pelgrim.nl/wp-content/themes/pelgrim/tmp/cache/resized-images/45d0b42c4de52ccbb1942c30e2686760a153c8bf.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 06-04-2023 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Cap schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:00:
[...]

Ik vraag me daarbij af wat het show element er precies aan is, ik vind ze lelijk. Een soort schuin naar beneden hangend en meestal glimmend tv-scherm. Het enige voordeel lijkt me dat je je hoofd niet kan stoten (persoonlijk nooit een probleem bij gehad bij standaard kap).

Als het dan een afzuigkap moet zijn doe mij dan maar een gewone wandkap in kleur naar keuze. Staat veel netter imo met het slanke horizontale profiel, ook al is het een simpele Pelgrim:

[Afbeelding]
Wacht maar tot je je kop stoot aan die punt van die gene die op je foto staat..... :+
* copykat heeft ervaring daarmee.

Edit vrouwlief wilde zo'n in de plaat afzuiging en ik heb haar daar met moeite van af kunnen krijgen.

Ik ga voor een inbouw zuigert.
Dge5861hr
Kan je niet je kop tegen stoten

[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 06-04-2023 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

copykat schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:04:
[...]

Wacht maar tot je je kop stoot aan die punt van die gene die op je foto staat..... :+
* copykat heeft ervaring daarmee.
Maar dat doe ik dus niet. Heb dus al tientallen jaren afzuigkappen boven fornuis gehad en nooit mijn kop gestoten. Ik kook vrijwel dagelijks. Lengte helpt misschien, de kappen hangen op een hoogte dat ze in mijn blikveld komen. Dus ik zou hem niet ophangen op 15-20cm boven ooghoogte maar wat lager of hoger. :+

Inbouwzuigerts kan je toch naar voren uittrekken? Kan je weer je kop stoten. En tegen een bovenkastje kan je ook je kop stoten als je maar genoeg over het aanrecht gaat hangen. :P

Kookplaat met afzuiging is voor mij het enige acceptabele alternatief, zo'n schuin scherm daar ga ik niet tegenaan zitten kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 06-04-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
Cap schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:17:
[...]

Maar dat doe ik dus niet. Heb dus al tientallen jaren afzuigkappen boven fornuis gehad en nooit mijn kop gestoten. Ik kook vrijwel dagelijks. Lengte helpt misschien, de kappen hangen op een hoogte dat ze in mijn blikveld komen. Dus ik zou hem niet ophangen op 15-20cm boven ooghoogte maar wat lager of hoger. :+

Kookplaat met afzuiging is voor mij het enige acceptabele alternatief, zo'n schuin scherm daar ga ik niet tegenaan zitten kijken.
Wij zitten ook te kijken naar zo'n Bosch plus afzuiging naast de kookplaat.
Moet nu alleen dus kijken we hebben 5x2.5m2 kabel getrokken naar de plek waar het zou moeten staan.
En hopelijk kan het ook genoeg trekken. Denk niet dat de Bosch + afzuiging 5000watt trekt samen?

maar die schuine, was echt voor de sier. de ingebouwde afzuigmotor en de filter zijn troep ondanks de prijs wat je ervoor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Cap schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:17:
[...]

Inbouwzuigerts kan je toch naar voren uittrekken? Kan je weer je kop stoten. En tegen een bovenkastje kan je ook je kop stoten als je maar genoeg over het aanrecht gaat hangen. :P
Nee deze word ingebouwd en blijft op die breedte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enZ42TZc2i6LdegpEy06WGXwpa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VWaQqpQ9VcnzppK9iyfrn4G.jpg?f=fotoalbum_large
Mooi weggewerkt in een kastje. 35cm diep en 63cm boven kookplaat. Dan moet je wel heel enthousiast in je pan willen kijken als je je kop wilt stoten.
:P
Die schuine schermen zijn alleen handig als je de voorplaat naar je toe kan halen als hij aanstaat en weg kan klappen als je hem niet gebruikt. Anders is het veel damp gaat gewoon tegen je plafond.

Bij die in plaat afzuigers moet je of via de plinthoogte een pijp naarbuiten doen, (bora kan dat geloof ik.) zit je in je muur op vloerhoogte met een rooster.of elk jaar minimaal 1x voor 30-50 euro een nieuw filterpakket kopen en je blaast alles tegen je voeten aan.
En nog belangrijker je bent de bovenste lade kwijt en bij oven onder kookplaat kan je dáár een streep door zetten. Past niet.

Nee ik betaal nu wel flink voor dat ding maar lekker still flink afzuig vermogen en niet zo lomp in your face zichtbaar. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Zijn er hier mensen met een BORA PUXU met afzuiging naar buiten en die toevallig een foto kunnen delen hoe dit achter/onder de kasten is weggewerkt. Wij willen gaaf afzuiging naar buiten realiseren om de kosten van filters te besparen op de lange termijn maar dit vergt nog wel een (flinke) doorboring van een (nieuwbouw)gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

theduke1989 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:21:
[...]

Moet nu alleen dus kijken we hebben 5x2.5m2 kabel getrokken naar de plek waar het zou moeten staan.
En hopelijk kan het ook genoeg trekken. Denk niet dat de Bosch + afzuiging 5000watt trekt samen?

maar die schuine, was echt voor de sier. de ingebouwde afzuigmotor en de filter zijn troep ondanks de prijs wat je ervoor betaald.
3fase 230Vac is zat. Veel platen doen 2p kookgroep. Ik heb nu een 80cm flexplaat uitgekozen die vrijwel alles kan slikken wat je er op zet.

7,4kw aansluit waarde
En dat is een 2p (2 fase) aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
copykat schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:00:
[...]

3fase 230Vac is zat. Veel platen doen 2p kookgroep. Ik heb nu een 80cm flexplaat uitgekozen die vrijwel alles kan slikken wat je er op zet.

7,4kw aansluit waarde
En dat is een 2p (2 fase) aansluiting.
op hun website staat het volgende:
Aansluitwaarde
7.400 W

wat wordt daarmee bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
copykat schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:37:
Dus hoeveel kwaliteit, hufterproofheid,slijtvastheid we er op achteruit als we geen composiet nemen maar die goedkopere HPL?
Wij hebben ingeveer 8 jaar met een HPL blad gewerkt. Zolang je het netjes behandelt gaat dat echt prima hoor.

Je moet niet met secondelijm aan de slag, je kunt er geen hete dingen op zetten en als je er iets echt zwaars op laat vallen met een punt heb je een gat. Maar dan zou je bij een keramische/composieten blad waarschijnlijk ook een probleem hebben. :)

Het is minder krasvast, het ziet er minder luxe uit, maar het kan alsnog echt prachtig zijn hoor!

Bericht hierboven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:57

orf

LordBusiness schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:58:
Zijn er hier mensen met een BORA PUXU met afzuiging naar buiten en die toevallig een foto kunnen delen hoe dit achter/onder de kasten is weggewerkt. Wij willen gaaf afzuiging naar buiten realiseren om de kosten van filters te besparen op de lange termijn maar dit vergt nog wel een (flinke) doorboring van een (nieuwbouw)gevel.
Heb je hier iets aan?

In de kast eronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYBDYpBygtGNNVnwN7uDGCMNsdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEavLDZDvVnxlkNSCUyTx6LX.jpg?f=fotoalbum_large

In de kelder, onder de vloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikFPzHd9I-_qVKm3SFO0PKYbWuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4xMeSzJ3AiXprJCo3JFXcio.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guus Leeuwis
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
LordBusiness schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:58:
Hoi LB, onze keuken is met 5cm extra diepte (dus ook méér aanrechtblad) en een plinthoogte van 20cm uitgevoerd. Daarmee kon er een gladde ronde ventilatiebuis van Ø150mm (ventilatieshop.com) achter tegen de muur komen. We hebben een betonzaag-aannemer (zwart betaald) een Ø160 gat naar buiten laten boren (betonzagen met waterkoeling). Bij de Hornbach heb ik wat voegband, plus een Ø150mm terugslagklep voor de ventilatiebuis gekocht, want anders waait de koude lucht in de winter terug naar binnen. En bij Bol.com heb ik een Paneir Airdesigns - Overdrukrooster Ø150 gekocht. Alles past mooi bij elkaar.

De betonzaag-aannemer had als tip om goed op te letten hoe je de bochtstukken van de ventilatiebuis "uitkomen" want simpel gezegd: het past wel of het past niet. Beter iets teveel bijstel-ruimte in het ontwerp opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Source90 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:43:
[...]

Flexibele buis heeft volgens mij meer weerstand en wordt alleen aangeraden indien niet anders mogelijk is.

Miele heeft hem zelf ook, uiteraard met Miele prijskaartje;
https://www.miele.nl/e/vlakkanaaladapter-dfk-a-10811430-p

[Afbeelding]

Of met 90 graden hoek;
https://www.miele.nl/e/vl...pter-dfk-ak-90-11590720-p

Je hebt niet een set bij de plaat afgenomen?
https://www.miele.nl/e/pl...dkast-dfks-a-1-11737480-p
Tnx, die had ik inmiddels ook gevonden maar wat een geld voor een stukje plastic....moet ff kijken wat ik precies nodig heb...laatste stukje naar 150mm gat in de buitenmuur zal sws flexibel moeten zijn want het gat zit er al en zal nooit exact uitkomen verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

theduke1989 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:03:
[...]

op hun website staat het volgende:
Aansluitwaarde
7.400 W

wat wordt daarmee bedoeld?
Aansluitwaarde staat gelijk aan maximaal verbruiks vermogen.
Als je alles aanzet met boosters aan en koud water zal de plaat 7400watt trekken.
230vac 16A is 3680 W. Dus 2p is net haalbaar.
Aansluitwaardes zijn vaak aan de veilige kant berekend dus je zal zelden of nooit dat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
@orf Bedankt, kan ik zeker wat mee.
Guus Leeuwis schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:16:
[...]

Hoi LB, onze keuken is met 5cm extra diepte (dus ook méér aanrechtblad) en een plinthoogte van 20cm uitgevoerd. Daarmee kon er een gladde ronde ventilatiebuis van Ø150mm (ventilatieshop.com) achter tegen de muur komen. We hebben een betonzaag-aannemer (zwart betaald) een Ø160 gat naar buiten laten boren (betonzagen met waterkoeling). Bij de Hornbach heb ik wat voegband, plus een Ø150mm terugslagklep voor de ventilatiebuis gekocht, want anders waait de koude lucht in de winter terug naar binnen. En bij Bol.com heb ik een Paneir Airdesigns - Overdrukrooster Ø150 gekocht. Alles past mooi bij elkaar.

De betonzaag-aannemer had als tip om goed op te letten hoe je de bochtstukken van de ventilatiebuis "uitkomen" want simpel gezegd: het past wel of het past niet. Beter iets teveel bijstel-ruimte in het ontwerp opnemen.
Dat is precies m'n angst, hoe kom je exact uit bij het gat dat geboord is, maar volgens mij moet ik zorgen dat ik in de afwijking een stukje op kan vangen. Plint is bij ons geen 20cm dus ik neem zo'n zwarte BORA ecotube, maar moet dan even opletten dat ik goed uitkom. Zowel een L-vorm uitvoeren in horizontale stuk als in verticale stuk dus en zorgen voor een paar centimeter hiertussen.

De terugslagklep is ook van belang in verband met de WTW, die verstoor je namelijk als je geen recirculatie hebt maar moet buiten het koken gewoon normaal functioneren en dus moet ie dan dicht zitten. Andere oplossing is zo'n (lelijke) inductiemat.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Floor-is thanks.
Uiteindelijk is niks hufterproof.
HPL is een beetje als laminaat voor winkelgebruik volgens mij. Extra stevige toplaag met een fotootje er onder en watervaste onderkant/drager.

Mochten we ooit dit blad verkloten kopen er gewoon nog eentje , 2 voor de prijs van 1 composietblad. :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
theduke1989 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:21:
[...]

Doet meer dan 5kW, maar met je 5x2,5mm2 moet dat prima gaan hoor. 230V en 16A per fase op perilex biedt 2x3,68kW en dat is meer dan genoeg :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floor-is
copykat schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]
8<8<
Bij die in plaat afzuigers moet je of via de plinthoogte een pijp naarbuiten doen, (bora kan dat geloof ik.) zit je in je muur op vloerhoogte met een rooster.of elk jaar minimaal 1x voor 30-50 euro een nieuw filterpakket kopen en je blaast alles tegen je voeten aan.
En nog belangrijker je bent de bovenste lade kwijt en bij oven onder kookplaat kan je dáár een streep door zetten. Past niet.

Nee ik betaal nu wel flink voor dat ding maar lekker still flink afzuig vermogen en niet zo lomp in your face zichtbaar. d:)b
Ik vind het jammer dat je er flink naast zit hier. Er staat echt meer dan genoeg in dit topic over afzuiging in de kookplaat en echt op een enkeling na alleen maar positieve ervaringen ook. Ja het kost ruimte, maar er zijn inmiddels alternatieven in de markt die dat tot een minimum beperken.

De mate van stelligheid in je posts schreeuwt dat je ervaringsdeskundige bent die bovendien enorm verstand zou hebben van keukens. Uit je posts blijkt echter vooral dat je een mening hebt en niet de ervaring, noch dat je in een keukenzaak of bij een andersoortig specialist werkt. Het zou je derhalve behoeven als je de toon een beetje aan zou passen. :)

@Guus Leeuwis misschien even editen hoe je die betonboorspecialist hebt betaald. Dit is immers een openbaar forum ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 06-04-2023 14:25 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
copykat schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:08:
@Floor-is thanks.
Uiteindelijk is niks hufterproof.
HPL is een beetje als laminaat voor winkelgebruik volgens mij. Extra stevige toplaag met een fotootje er onder en watervaste onderkant/drager.

Mochten we ooit dit blad verkloten kopen er gewoon nog eentje , 2 voor de prijs van 1 composietblad. :-D
HPL is een 0,5-2mm dikke plastic laag die op een drager wordt aangebracht. In jouw geval waarschijnlijk een (deels holle) spaanplaat-samenstelling. :)

Met een werkblad als je nu op het oog hebt hoeft echt weinig mis te zijn hoor. Alleen goed opletten bij de kraan, want daar kruipt toch vocht onder en dat gaat je werkblad in: schade gaat hier zeker plaatsvinden. (Maar kan zomaar 10+ jaar duren voordat je hier iets van merkt)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Floor-is schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:19:
[...]

Ik vind het jammer dat je er flink naast zit hier. Er staat echt meer dan genoeg in dit topic over afzuiging in de kookplaat en echt op een enkeling na alleen maar positieve ervaringen ook. Ja het kost ruimte, maar er zijn inmiddels alternatieven in de markt die dat tot een minimum beperken.
1 ruimte in de plaat die 80tiger in afzuiging in de plaat heeft dan 2 flexzones links en rechts. 2 om 2 pan plekken middengebied is afzuiging in V vorm bij bosch dan , bora had een ronde opening.
2 inderdaad is de afzuiging naar beneden de plaat in prima, heb ik in een keuken opstelling geprobeerd met echt kokend water in meerdere pannetjes deed het zonder enig probleem zonder de hoogste stand te moeten nemen. De slechtere afzuiging bedoelde ik die schuine glasplaten. Je zuigt eigenlijk om de glasplaat heen. 🙂
3 dat je per merk en model verschillende dieptes van motoren en dus verlies van ruimte hebt weet ik heb er in de afgelopen maanden behoorlijk wat open gemaakt en bekeken vooral omdat mn vrouw die erg mooi vond, graag wilde. Mijn grootste tegen argument is en blijft recirculatie. Prima voor kook eilanden, meer ruimte om te verwaaien en ook veel lastiger om een alternatief te verzinnen. Die plint afzuiging/ achter je kastjes langs methode moet ook wel kunnen in je huis. Niet iedereen kan onderlangs de vloer of heeft ruimte voor verdiepte werkbladen. Nog los van de uitstroomopening in de gevel laag bij je maaiveld.
Vind ik persoonlijk niet mooi.
En dat je geen oven meer onder je plaat kan doen is een feit dat ze nog niet opgelost hebben.
Die 10 tot 20cm extra verdieping van de plaat zorgt er nu eenmaal voor dat je geen "bestekkade" onder je plaat kan hebben. wel zo'n diepere lade en dan is de verborgen besteklade weg en is het een blinde plaat.
Laatste punt dat je elk jaar een filterset moet kopen is nu eenmaal ook een feit.
Ja je kan sommige met de hand schoon spoelen maar de filters die de vetten en luchtjes opvangen moeten nu eenmaal vv worden om de zoveel tijd. Tien jaar filters kopen is ook 500 euro zeg maar.
Welke ik nog vergeten was is de fijnstof die blijkbaar met koken vrijkomt. (ik meen een artikel er over gelezen te hebben dat die niet goed word gefilterd en dus terug je keuken in geblazen word.) wat voor fijnstof kan ik je niet vertellen heb t ook maar gelezen. edit dit geld voor alle recirculatie afzuiging.
De mate van stelligheid in je posts schreeuwt dat je ervaringsdeskundige bent die bovendien enorm verstand zou hebben van keukens. Uit je posts blijkt echter vooral dat je een mening hebt en niet de ervaring, noch dat je in een keukenzaak of bij een andersoortig specialist werkt. Het zou je derhalve behoeven als je de toon een beetje aan zou passen. :)

@Guus Leeuwis misschien even editen hoe je die betonboorspecialist hebt betaald. Dit is immers een openbaar forum ;)
Ervarings deskundige zeker niet behalve in de showrooms en veel gelezen er over. :)
Maar wel al een tijdje aan t onderzoeken of het wat zou zijn.
Uiteraard is het wat niet feitelijk glashelder is een mening.
Dus mijn mening is als je een kook (schier)eiland hebt zou ik zeker een in de kookplaat bevindende afzuiging nemen. Stuk mooier dan zo'n zwevende kap boven je hoofd.
Maar als je gewoon op 2meter o.id. van de doorvoer naar buiten zit op 2 en een beetje meter hoogte, dan is een boven afzuiger met een pijp een stuk effectiever. ( grootste nadeel is warmte verlies in je huis.) maar al je afgezogen lucht gaat naar buiten. inclusief die fijnstof. Je hebt afwasbare vetfilters dus in principe geen na kosten. Wat ook in een artikel stond dat je op veel plekken niet meer naar buiten mag afvoeren als je buren er last van hebben of als je in een appartementen complex zit met lange ventilatie pijpen waardoor de afvoer van hete en vettige lucht verboden is wegens die ventilatiepijpen die dan extra vervuilen en hoger brandgevaar heeft is ook een feit.

Dus boven afzuiging is niet altijd beter als oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

copykat schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]
Mooi weggewerkt in een kastje. 35cm diep en 63cm boven kookplaat. Dan moet je wel heel enthousiast in je pan willen kijken als je je kop wilt stoten.
:P

[...]

Dat je aan een filter vast zit klopt, maar dat geldt net zo goed voor de andere afzuiger modellen met recirculatie. Dus dat is geen manco van een kookplaatafzuiger. Het ding hoeft niet tegen je voeten aan te blazen als je de lucht naar een zijkant afvoert ipv de voorplint. Bijv richting de kolom waar de oven ingebouwd is.

Bij nieuwbouw mag je sinds 2021 toch niet eens meer anders dan recirculatie? Kookdamp wordt gezien als luchtverontreiniging en het direct naar buiten afvoeren van grote hoeveelheden warme lucht wordt als te energieonzuinig beschouwd.
Bij 2 laden ben je inderdaad c.a. de helft van de bovenste lade kwijt, niet de hele. En als je wegens het visuele effect een keuken wilt zonder bovenkastjes, wat tegenwoordig heel vaak het geval is, dan valt jouw afzuig oplossing af.

Edit: er zijn naast energieverlies meerdere redenen waarom afvoer naar buiten geen goede mogelijkheid kan zijn, bijvoorbeeld inkomend geluid (je kan het dempen maar niet helemaal, en er zijn dan restricties aan de weg die de afvoer mag afleggen wbt lengte / bochten), overlast voor de buren of dat het gewoon heel erg moeilijk is om een goede afvoer te maken, er geen gevelruimte is, etc.

Niet overal is elke optie toegestaan, mogelijk of wenselijk. Elke optie heeft zijn voor- en nadelen. :Y

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 06-04-2023 16:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ach, dat halfuurtje dat ik al die vieze lucht naar buiten jaag met inderdaad wat warmte lucht uit mijn huis heb ik nog altijd liever dan vieze lucht terug naar binnen blazen met recirculatie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Nu online
Cap schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:18:
[...]

Bij nieuwbouw mag je sinds 2021 toch niet eens meer anders dan recirculatie? Kookdamp wordt gezien als luchtverontreiniging en het direct naar buiten afvoeren van grote hoeveelheden warme lucht wordt als te energieonzuinig beschouwd.

[...]
Dat het in de projectbouw niet meer word toegepast wil natuurlijk niet zeggen dat het wettelijk niet meer is toegestaan.
Het scheelt de aannemer wel heel veel tijd en geld, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Kapitein Merijn schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:45:
[...]
Dat het in de projectbouw niet meer word toegepast wil natuurlijk niet zeggen dat het wettelijk niet meer is toegestaan.
Het scheelt de aannemer wel heel veel tijd en geld, dat wel.
Precies, alles voor de goedkoop. Net zoals type C ventilatie :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Kapitein Merijn Ik dacht dat per 2021 alle nieuwbouw (en wellicht ook renovatie?) moet voldoen aan de BENG eisen, maar ken de details van de regeling niet. Wellicht is afzuiging daar niet in opgenomen maar alleen overige ventilatie?

Ik wil best afzuigen naar buiten, er zit bij de keuken ook een (ongebruikt, want nu recirculatie kap) gat en rooster in de buitenmuur maar op 220 cm hoogte. Volgens mij zit ik dan aan een afzuigkap vast en lukt het niet met een geïntegreerde afzuiging in de kookplaat?

Kastjes boven het aanrecht zijn niet gepland dus ik kan geen onder bovenkastje verborgen afzuiging kwijt.

Als iemand nog tips heeft is dat welkom. :Y

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 06-04-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Cap schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:28:
@Kapitein Merijn Ik dacht dat per 2021 alle nieuwbouw (en wellicht ook renovatie?) moet voldoen aan de BENG eisen, maar ken de details van de regeling niet. Wellicht is afzuiging daar niet in opgenomen maar alleen overige ventilatie?

Ik wil best afzuigen naar buiten, er zit bij de keuken ook een (ongebruikt, want nu recirculatie kap) gat en rooster in de buitenmuur maar op 220 cm hoogte. Volgens mij zit ik dan aan een afzuigkap vast en lukt het niet met een geïntegreerde afzuiging in de kookplaat?

Kastjes boven het aanrecht zijn niet gepland dus ik kan geen onder bovenkastje verborgen afzuiging kwijt.

Als iemand nog tips heeft is dat welkom. :Y
Hoge kast in de hoek bij de buitenmuur en daar de stijg pijp in doen?
Vervolgens een extra buisfan om de weerstand te verminderen.
Niet mooi maar je bent buiten. 😁

De muur waar je tegen kookt is dat beton?
Ik meen dat ik ergens een fotootje gezien had van iemand die zo'n vlakke pijp in zn spouwmuur had weggewerkt.kalkzandsteen binnenmuren zijn redelijk makkelijk weer op te bouwen...
Persoonlijk zou ik dat niet zo snel doen te veel risico op vocht problemen in je spouw.

Dus recirculatie it is.😁

Vond nog dat artikeltje over fijnstof en koken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:37:
Zo en weer een paar uur gezeten met de Superkeukens.
Kraan, verlichting gekozen, kleur en frontje, layout iets aangepast met een vliegtuigkast van 120cm en extra planken met verborgen bevestiging. Uiteraard weer duurder maar dat is verklaarbaar, meer materiaal.

Waar ik nu een beetje over aan het dubben ben is type blad.
Keramiek eerste offerte, blad alleen js 4200. (keramiek zijn we niet eens wezen uitwerken met strips.)
Dus composiet bedacht als alternatief blad alleen 3200 euro vervolgens alle achterwanden, 5cm hoog 6,17meter en 1 stuk 10cmhoog 1,73. Werd het 4354,--
Als we nog de apparatuur er bij rekenen zijn we over ons budget heen geschoven, niet heel ernstig maar als alles even flink duurder is dan begroot word t toch een probleempje.😬

Dus derde blad type ook laten uitrekenen.
Toplaminaat HPL, dat holle spul wat opgebouwd is in de gewenste hoogte.
Achterwand 0-25cm hoog enz... Dus gelijk uitgerekend als de composiet.
Dat komt uit op een schappelijke 2085,--
Ook de installatie offerte van alles is dan wat vriendelijker.
In alles dus halvering van de bladkosten.

Dit blad zorgt er voor dat alles binnen onze budgetering terecht komt.
Wat ik natuurlijk wel in overweging moet nemen is welke kwaliteit is dat HPL spul in gebruik ten opzichte van composiet?
We zijn gewend aan multiplex fineer en dat is best deukgevoelig. En kwa looks is steen/composiet natuurlijk sjieker maar uiteindelijk is het "een gereedschapmeubelstuk" dus makkelijk werkblad dat netjes staat is ook goed.
Als een glas op multiplex valt heb je een afdruk er in. Is dat ook met die HPL? Of veert dat meer? (hollekamers)
Voor hete pannen zeg ik zet er zo'n metalen ikea houder naast en je kan alles daar op gooien en aan t eind netjes in de vaatwasser of met handje afwassen. (we zijn nu ook gewend om nooit een hete pan op t aanrecht te zetten zonder bescherming.)
En wat betreft topblad als snijplank/werkplank gebruiken tja, alleen koks die niet zelf hun messen slijpen doen dat denk ik. 😋

Wij hebben een HPL blad met multiplex, dus niet hol. Holle bladen klinken denk ik goedkoop. Het blad is redelijk hufter proof. Je kan er gewoon warme pannen zonder onderzetter opzetten, zolang de pan water bevat. Dus niet hete pannen waar je in olie iets in hebt gebakken.

Het is vast kras gevoeliger dan (nep)stenen blad, maar ons blad is 330x120 wat niet verkrijgbaar is in steen, dus dat heeft de keus wat makkelijker gemaakt.
Pagina: 1 ... 398 ... 515 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1