CirclDigital schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:16:
[...]
Bedenk ook wel dat de frontjes, greeploze nog net iets meer, bij IKEA voor de corpussen komen. En als je er dus helemaal geen opvulstuk tussen gaat zetten dat je daar wel rekening mee moet houden.
Wordt erg krap denk ik...maar alles hangt dan van de keuze van de oven af en hoe breed die ovendeur dan is.
Ik ben zeker niet van plan er geen enkel opvulstuk aan de zijkant te zetten hoor, want dat zou niet kunnen want naast de frontjes steekt het keukenblad nog verder dan de frontjes uit dus die ruimte moet je sowieso houden.
Mijn huidige keukenblad steeks 3,8cm uit tov de kastjes dus ik vermoed dat dat wel een redelijk standaard afstand is.
Het liefst zou ik dat zijstukje van de hoekkast net zo lang maken dat het zijpaneel van de hoge kast precies tegen het keukenblad aan komt zodat daar geen inkeping in nodig is om in de ruimte naast de hoge kast door te lopen.
Ook omdat een inkeping van het blad die eindigt tegen het paneel niet mooi is en hetzelfde geldt waarschijnlijk voor het zijpaneel niet laten doorlopen maar laten eindigen op het keukenblad.
Of ik moet het paneel onderbreken ter hoogte van het keukenblad en eronder weer door laten lopen.
Maar ik weet niet of dat er wel mooi uit ziet.
Ik kwam er al achter dat wanneer ik het keukenblad tot het zijpaneel van de hoge kast laat lopen ik sowieso al ruimte te kort kom.

De nis die ik heb is namelijk 184,5cm breed en met 2x hoge kast van 60cm plus hoekkast van 60cm, een zijpaneel van 1,4cm en een overhang van het keukenblad van 3,8cm zit ik al op 185,2.
Ik ontkom er dus niet aan om die nis te vergroten of het zijpaneel te onderbreken!
De linker zijkant van de nis heeft de meterkast aan de andere kant zitten. Volgens mij zijn dat gipsblokken van 7cm dik dus in theorie kan er waarschijnlijk wel max 2cm vanaf aangezien het toch geen dragende muur is maar dat is wel een rotklus.
Want dan moet er van die muur over een diepte van 40 cm en een hoogte van 250cm 2 cm worden 'afgeschaafd'. Wordt nog een uitdaging om dat netjes voor elkaar te krijgen, zeker aangezien er een stucprofiel op de hoek zit.