runner83 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:39:
[...]
Opmerkingen, na te vragen:
Hoogte van de nis:
Werkhoogteverschil op het eiland, waarom? dit was nu ivm met drukpunten.
Kookplaat tegen zijkant
Welke kant is de vriezer en welke kant de koelkast bij de verticale greeplijst? dit is alleen een koelkast aan de linker zijde
Geen kastjes aan koude zijde eiland?
Wat voor kleur wordt het eiland en wat de kastenwand? Er is kleurverschil, maar niet veel.
kastenwand: Eiken Sepia(Bruin Hout)
Eiland: Lava Ultramat
Komt er in de nis ook werkblad? nee
Hoeveel stopcontacten in de nis? 2 punten van met elk 2 stopcontacten
Hoe doe je stopcontacten in/op het eiland? (Toch niet die twee ronde zwarte gaten mag ik hopen)
Ben bang van wel een idee voor een alternatief?
Kasten hebben plinten boven en onder, waarom? (Waarom niet een koof of de deur laten doorlopen)
Geen idee.
Reactie wordt wel lelijk zo, even lijstje maken
• Hoogteverschil op het eiland. Dat kan zo bedacht zijn natuurlijk, maar als je dit doet omdat je een uitstekend blad hebt: dat hoeft niet. Nogmaals: kan expres zo zijn opgezet, maar als het uit een
moetje komt..
• Kookplaat wil je een stukje van de zijkant, zo simpel is het. Hoeft echt geen 60cm te zijn, maar 25cm is wel een beetje wat ik als minimum aanhoudt. Meerdere redenen: uitstekende stelen, spetters, plaats om iets neer te zetten of leggen etc
• Koelkast links, dat is ergonomisch wel prettiger. Waar ga je de vriezer doen?
• Aan de kant van het eiland waar niet gewerkt wordt, daar zie ik geen lades of deuren ingetekend. Wordt dat dan echt loze ruimte? (Zonde!?)
• Qua kleuren: als je het aandurft zou je een groter contrast kunnen doen. Dat
kan je keuken een leuk dieptebeeld geven. Maak je het eiland lichter dan de achterliggende wand, dan zal je meer diepte percipiëren bijvoorbeeld. Zie ook:
https://www.interieurdesi...ruimtelijk-effect-kleuren
• Waarom geen werkblad in de nis? Dit schept immers verbinding tussen de elementen, in mijn optiek zorgt het ook voor een meer doordacht en 'af' gevoel.
• Stopcontacten voor de nis: waar ga je deze in de nis plaatsen? (In de zijwand, achterwand, onderzijde?)
• Stopcontacten voor het eiland: altijd een hekel punt. Je kunt natuurlijk in het werkblad aan de bovenzijde stopcontacten plaatsen, maar ik vind het zowel afdoen aan het ontwerp als moeilijk met schoonhouden. Onder het uitstekende blad aan de achterzijde is wellicht niet het gemakkelijkste qua bereikbaarheid, maar wel mooier. In een van de lades achter een front aan de voorzijde kan ook een goede optie zijn. Ik probeer altijd om stopcontacten te hebben, maar niet in zicht.

• Als je het kunt laten aanpassen.. Er zijn hier meerdere routes die mooi kunnen zijn en ik denk dat het in jouw geval mooi is als je zowel boven als onder optisch een flinke koof aanhoudt. Denk minimaal 20cm. Deze is hetzelfde als naastliggende muren, zodat de kasten in de muren ingebouwd lijken. Dat maakt de kleur ook opvallender en -mits goed uitgevoerd- geeft een gevoel van luxe. (Of je doet het omgekeerde: juist van vloer tot plafond, hoewel je dan een beetje moet opletten dat het dan niet op een kledingkast gaat lijken)
Doe ermee wat je wilt natuurlijk, ik probeer alleen wat mee te geven ter overweging.