Zanzarismo schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:21:
Ergens in het tweede gedeelte van 2023 gaan wij onze gehele onderverdieping renoveren.
Daar hoort uiteraard een nieuwe keuken bij 😄
Na een aantal gesprekken bij verschillende keukendealers zijn we vrij zeker over het totale ontwerp.
Aan de andere kant zijn we minder zeker over de totaalprijs.
De bedoeling is dat we met de huidige offerte de komende tijd nog bij een aantal dealers langsgaan om te kijken of we ze een beetje tegen elkaar kunnen uitspelen.
Een korte samenvatting van de offerte:
Frontjes- Nobilia 945 Easytouch
- Nobilia 371 Riva*
*deze houtlook frontjes willen we vervangen voor échte houten frontjes.
Helaas was het vanuit Nobilia schijnbaar niet mogelijk om deze in de offerte weg te laten. toon volledige bericht
Als ze de fronten niet hebben die je wilt, dan moet je die dus ergens anders alsnog laten maken? Heb je al uitgezocht waar dat kan en wat dat kost?
Ik zie alleen maar 60-breedte, hoewel het eiland me niet helemaal duidelijk is. Als je 60/80 breed blijft en je hebt beperkt budget, dan kan je ongeveer net zo goed IKEA METOD kopen: je gaat immers toch de fronten vervangen.
Houtfineer is kwetsbaar en kostbaar. Er is echt heel mooi houtlook te koop, nauwelijks te onderscheiden van echt hout, maar bijzonder onderhoudsvriendelijk. (Kijk eens
naar deze bijvoorbeeld).
Ik zou eerder iets besparen op de fronten en dat aan de apparatuur uitgeven dan andersom.
Apparatuur- Kookplaat - Bora - GP4U
- Combi stoomoven - Miele - DGC7250OBSW
- Composiet spoelbak - Franke - Maris MRG 210/110-52
- Kraan - Quooker - PRO3
- Koelkast groot - Junker - JC81KBSF0
- Vaatwasser - Junker - JS65X00HVE
Zonder te oordelen heb je:
- Instap BORA
- Instap Miele
- Keurige spoelbak
- Instap Quooker
- BSH merk koelkast (wel meer low-end)
- BSH merk vaatwasser (wel meer low-end)
- Geen vriezer?
Ik zou overwegen om hier andere merken te kiezen:
- Kookplaat van Miele KDMA 7272, is nauwelijks (±200?) duurder, wel groter (en past dan bij de oven). Of
- Quooker naar combi+, want instant warm water en niet alleen kokend water. Meerprijs waarschijnlijk 200-250
- Koelkast en vaatwasser: je hoeft echt geen Liebherr en Miele te kiezen, maar kwaliteit gaat hand in hand met energieconsumptie hier. Ga dit goed uitzoeken, want de reviews zijn niet altijd even positief over Junker.
Mijn ervaring is dat apparatuur die niet prettig is echt afdoet aan het genot dat je hebt tijdens het koken.
De vorige bewoners hebben de keuken geplaatst in ons huis. Eentje van Tulp met overwegend goedkope apparatuur en goedkope lades. Die lades zijn eigenlijk niet hoog genoeg voor fijn gebruik ook. En qua apparatuur, breek me de bek niet open: het gasstel (Scholtes) is smal en gaat niet fijn aan: ergernis. Van de wasemkap (Kuppersbusch) werkt het licht niet altijd: ergernis, schoonmaken is trouwens ook echt naar. De koelkast (Bosch) heeft bijna continue een natte achterwand: ergernis. De vriezer (Bosch) is klein: ergernis. Werkelijk alles is niet energiezuinig: kosten..
En uiteindelijk sta je gewoon niet met een lekker gevoel te koken.
Dat gezegd hebbende: het moet wel in je budget passen.

Werkblad (composiet)- Nis kastenwand (160x59)
- Nis achterwand (160x59)
- Kookeiland (230x117)
Welk merk, type, dikte, uitvoering, afwerking etc? Dat kan allemaal enorm verschil maken natuurlijk. Op werkbladen wordt IMO door keukens enorm marge gemaakt bovendien.
Totaalprijs inclusief montage:
€19.670,25
Zo moet ie er uiteindelijk uit gaan zien:
[Afbeelding]
8<8<
- Heb je stopcontacten op het eiland en in de nis? En hoeveel dan?
- Hoeveel lades heb je en waar?
- Hoeveel binnenlades heb je (voor bestek en kruiden en rommel etc)
- Links van de nis ziet er nogal rommelig uit, hier heb je passtukken die onnodig lijken, greeplijsten die niet aansluiten etc. Daar zou ik nog eens naar laten kijken
- Rechts van de nis is moeilijk te zien, denk dat daar de koelkast zit, maar ik zie hier geen greeplijst, hoe moet die geopend worden?
- Waarom is de spoelbak gecentreerd in de nis?
- Waarom is de kookplaat gecentreerd op het eiland?
Je hebt op zich ruim kastenwerk met 4x hoog, de nis en het eiland.
Je hebt ook best wat blad met net nis, het eiland en de achterwand (ik denk dat dit misschien wel duurder kan zijn dan de apparatuur)
Qua apparatuur is het instap wat de klok slaat, waarbij je denk ik ook (kleine?) missers maakt.