Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
LordBusiness schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:09:

We willen graag een eiland zodat er flink wat kastruimte onstaat.
Grappig. Meestal lever je met een eiland juist flink wat kastruimte in vergeleken met een kastenwand.
Voordeel (y)
De muur vanuit de woonkamer wordt niet verlengt en je loopt straks dus sneller de keuken in. Je hoeft ook niet langs de gasten aan tafel langs als je de keuken in wilt.

Nadeel :-(
Het eiland staat iets voor het raam en neemt dus (een klein beetje?) licht weg uit de ruimte, tevens zal schoonmaken van het raam wat lastiger gaan. De 3e foto is een foto bij een bewoner die reeds ingetrokken is. Je zou het eiland ook 5 a 10 centimer van de muur kunnen zetten, al is dat denk ik wat vreemd.
Ik vind het voordeel van optie 1 maar heel beperkt en het nadeel heel groot. Een eiland zo pal voor het raam neemt inderdaad licht weg, maar het haalt vooral de balans uit je inrichting. De doorloop naar de tuindeur wordt daar krap en het ziet eruit alsof het net niet past. Ik zou me daaraan gaan ergeren.
Als je het eiland laat aansluiten bij de muur tegenover het raam, verlengt het de lange muur dwars door je woonkamer en dat geeft een veel rustiger beeld. Wat je noemt als voordeel, snap ik niet zo goed. Als je gasten hebt en je wilt naar de keuken, dan zat je waarschijnlijk zelf ook aan de eettafel (?) en maakt het niet uit dat je langs de raamkant de keuken inloopt. Heb je geen gasten dan loop je inderdaad vanuit woongedeelte om het eiland heen de keuken in, maar dat zou voor mij minder bezwaarlijk zijn dan een eiland dat niet lijkt te passen of verkeerd lijkt te zijn geplaatst. Als je dan graag het voordeel wilt van ruimte om de tafel én een makkelijke inloop vanuit de kamer, zou ik voor een L-opstelling kiezen, met eventueel extra kastruimte tegen de muur bij de tafel. Dan heb je zowel veel bewegingsruimte in de keuken als ruimte rond de tafel. Geeft wel veel meer lucht in dit deel van je huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Erikm125 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:05:
Bedankt voor jullie reacties!

Wij willen geen U of L omdat wij dit zo "standaard" vinden.
Gezien de hoeveelheid eilanden die er in huizen worden gepropt, denk ik dat je over een tijdje niet heel standaard meer bent met een "traditionele" keuken. Kun je een praktische U of L niet "spannend" maken door een apart werkblad of een andere twist? Zo ga je je in elk geval niet ergeren aan de functionele tekortkomingen van de getekende indeling.

Wij hebben in jouw situatie gekozen voor een parallel opstelling. Ook niet heel spannend, maar met wat afwijkende details zal niemand in onze omgeving (volgers van dit topic hebben net wat andere eisen en inzichten ;) ) het een standaard keuken vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door twi op 14-12-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
Toke_gt schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:39:
[...]

Grappig. Meestal lever je met een eiland juist flink wat kastruimte in vergeleken met een kastenwand.

[...]

Ik vind het voordeel van optie 1 maar heel beperkt en het nadeel heel groot. Een eiland zo pal voor het raam neemt inderdaad licht weg, maar het haalt vooral de balans uit je inrichting. De doorloop naar de tuindeur wordt daar krap en het ziet eruit alsof het net niet past. Ik zou me daaraan gaan ergeren.
Als je het eiland laat aansluiten bij de muur tegenover het raam, verlengt het de lange muur dwars door je woonkamer en dat geeft een veel rustiger beeld. Wat je noemt als voordeel, snap ik niet zo goed. Als je gasten hebt en je wilt naar de keuken, dan zat je waarschijnlijk zelf ook aan de eettafel (?) en maakt het niet uit dat je langs de raamkant de keuken inloopt. Heb je geen gasten dan loop je inderdaad vanuit woongedeelte om het eiland heen de keuken in, maar dat zou voor mij minder bezwaarlijk zijn dan een eiland dat niet lijkt te passen of verkeerd lijkt te zijn geplaatst. Als je dan graag het voordeel wilt van ruimte om de tafel én een makkelijke inloop vanuit de kamer, zou ik voor een L-opstelling kiezen, met eventueel extra kastruimte tegen de muur bij de tafel. Dan heb je zowel veel bewegingsruimte in de keuken als ruimte rond de tafel. Geeft wel veel meer lucht in dit deel van je huis.
In het geval van 5400 breedte zou ik het eiland dus niet aan de hal verbinden. Omdat er een tafel parallel staat aan het eiland moet je dan altijd door het 'smalle' deel tussen eiland en tafel lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:25
Laat maar

[ Voor 88% gewijzigd door Eskiya op 14-12-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Snuitebolletje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:43:
[...]

Hoeveel loopruimte hou je over tussen de tafel en stoelen en je eiland? Dat lijkt me aan de weinige kant om lekker tussendoor te lopen.
Ik heb het plaatje geupdate, met deze tafel lijkt het een stuk beter te gaan. ;)
SquareOne schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:11:
@LordBusiness Als aanvulling op mijn vorige post.
Had niet gezien dat de breedte 5400 is, ging uit van 5700.

In dat geval is de optie die @Sen aangeeft ook het overwegen waard.
Drie hoge kasten tegen de wand van de hal. En dan een verdiept werkblad aan de lange kant.
De opties die je in je eerste bericht noemde zie ik hier inderdaad ook voorbij komen maar hoe meer afstand je van het raam afhoud hoe kleiner je eiland of hoe minder doorloop ruimte. Ik ken zelf mensen die aan twee kanten 60cm hebben en dat ziet er gewoon niet fraai uit. Nu is he ongeveer 120cm doorloop, lijkt me prima.

Een dieper werkblad is inderdaad ook nog een goede optie, die hebben we nog niet overwogen, maar in 3660 zo'n 60cm verliezen door de hoekvorm ongeveer 300cm over voor koken/spoelen. Dan heb je bijna een 60cm - spoelen - 60 cm - koken - 60cm - 60cm hoek opstelling. In de huidige hoekkeuken zijn we al die ruimte al bijna kwijt aan een koffieapparaat/kruiden/kookboeken etc. Die zou je dan anders wegmoeten werken. We gaan er is naar kijken, bedankt!
Toke_gt schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:39:
[...]

[...]

Even een toelichting, die tuindeur is een vast raam vlak voor de voortuin. Je punt is precies de twijfel die ik heb. Wat is bezwaarlijker, de keuken een stukje voor een lang raam of langs de eettafel lopen de keuken in. We gaan de hoekopstelling nog maar eens beschouwen, maar een eiland van 240 met aan drie kanten naast de kookplaat flink wat ruimte leek ons erg prettig. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZtfDzbtcLLIY8nwDT8e-YlzrYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwQjs9U5pYABB4cFKCa606yI.jpg?f=fotoalbum_largeBron: Studio Zuyd

Deze ruimte is ook ongeveer 5 meter breed met een eiland van 90cm. Bankje is ongeveer 60cm diep en tussen eiland/keukenwand zit 90cm. Maar goed, deze opstelling staat dus wel wat van het raam af. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door LordBusiness op 14-12-2022 20:03 . Reden: Voorbeeld erbij ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 14:13
sawtomyer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:26:
Alle restpunten zijn vandaag opgelost. Het is nog wel wachten op de stoomoven. Keuken is van Möbel Faber, we zijn begonnen met een valse start maar uiteindelijk zijn we tot een vergelijk gekomen en is alles opgelost.

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Komen ze het eilandblad ook nog op maat maken?
Of waren die overstekken een wens van jullie?

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hoor net van onze keukenmonteur dat de leverproblemen (Siemens) minder worden en dat de nieuwe lijn al uitgeleverd wordt (hij heeft hem al bij zichzelf geplaatst). Weet niet of wij het beide over de 2023 lijn hadden.

[ Voor 13% gewijzigd door lebbe02 op 14-12-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
SquareOne schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:20:
[...]

In het geval van 5400 breedte zou ik het eiland dus niet aan de hal verbinden. Omdat er een tafel parallel staat aan het eiland moet je dan altijd door het 'smalle' deel tussen eiland en tafel lopen.
Dat deel is 282. Genoeg om langs te lopen.
Maar ik zou in deze ruimte dus geen eiland doen. Je krijgt een parallelopstelling in drie delen met telkens een meter ertussen. Weg ruimtelijk effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 20:20

Sen

<-->

LordBusiness schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:46:
[...]
Ik heb het plaatje geupdate, met deze tafel lijkt het een stuk beter te gaan. ;)

[...]
De opties die je in je eerste bericht noemde zie ik hier inderdaad ook voorbij komen maar hoe meer afstand je van het raam afhoud hoe kleiner je eiland of hoe minder doorloop ruimte. Ik ken zelf mensen die aan twee kanten 60cm hebben en dat ziet er gewoon niet fraai uit. Nu is he ongeveer 120cm doorloop, lijkt me prima.

Een dieper werkblad is inderdaad ook nog een goede optie, die hebben we nog niet overwogen, maar in 3660 zo'n 60cm verliezen door de hoekvorm ongeveer 300cm over voor koken/spoelen. Dan heb je bijna een 60cm - spoelen - 60 cm - koken - 60cm - 60cm hoek opstelling. In de huidige hoekkeuken zijn we al die ruimte al bijna kwijt aan een koffieapparaat/kruiden/kookboeken etc. Die zou je dan anders wegmoeten werken. We gaan er is naar kijken, bedankt!

[...]

Even een toelichting, die tuindeur is een vast raam vlak voor de voortuin. Je punt is precies de twijfel die ik heb. Wat is bezwaarlijker, de keuken een stukje voor een lang raam of langs de eettafel lopen de keuken in. We gaan de hoekopstelling nog maar eens beschouwen, maar een eiland van 240 met aan drie kanten naast de kookplaat flink wat ruimte leek ons erg prettig. :)

[Afbeelding]Bron: Studio Zuyd

Deze ruimte is ook ongeveer 5 meter breed met een eiland van 90cm. Bankje is ongeveer 60cm diep en tussen eiland/keukenwand zit 90cm. Maar goed, deze opstelling staat dus wel wat van het raam af. ;)
Ik ben groot voorstander van eilanden maar ik denk d
LordBusiness schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:46:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]Bron: Studio Zuyd

Misschien moet je eens kijken of je niet dat stuk tussen de ramen kan benutten met bijvoorbeeld een koffienis. Of wat ik zelf misschien ook nog zou doen gewoon een parallel keuken maken door beide wanden te benutten en in het midden de leeftafel.
Afbeeldingslocatie: https://vanwanrooij-warenhuys.nl/wp-content/uploads/2020/01/Knipsel.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:38
Kapitein Merijn schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:50:
[...]

Komen ze het eilandblad ook nog op maat maken?
Of waren die overstekken een wens van jullie?
Hallo Kapitein, de overstekken zijn intentioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
sawtomyer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:02:
[...]

Hallo Kapitein, de overstekken zijn intentioneel.
Vanwaar de keuze als ik vragen mag?
Het contrast met het greeploze gedeelte is zo groot dat het mijn inziens echt afbreuk doet aan het totaalplaatje. Hetzelfde geld voor de grepen op het eiland.

Het gaat er natuurlijk om dat jullie er blij mee zijn maar het had in mijn ogen een stuk fraaier gekund als er geadviseerd was om andere keuzes te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sawtomyer
[
Kapitein Merijn schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:54:
[...]

Vanwaar de keuze als ik vragen mag?
Het contrast met het greeploze gedeelte is zo groot dat het mijn inziens echt afbreuk doet aan het totaalplaatje. Hetzelfde geld voor de grepen op het eiland.

Het gaat er natuurlijk om dat jullie er blij mee zijn maar het had in mijn ogen een stuk fraaier gekund als er geadviseerd was om andere keuzes te maken.
Je gaat duidelijk puur voor het esthetische en vindt het praktische in dit geval van ondergeschikt belang. Dat mag je vinden. Om dan meteen de door ons gemaakte keuzes toe te schrijven aan slecht advies is uit de lucht gegrepen.

Onze vorige keuken heeft ons geleerd dat laden met grepen functioneler zijn in het gebruik gedurende het koken ten opzichte van greeploos (vette vingers anybody). Het is gewoon makkelijker in onderhoud. Ook creër je meer ruimte in de laden vanwege het ontbreken van de greeplijsten. Wij stoorden ons bij onze vorige keuken aan de greeplijsten op dit punt. Wij hebben te vaak meegemaakt dat pannen te vaak tegen greeplijsten aankwam doordat een pan dan net te veel uitstak met dus butsen in de greeplijst. De onderkant van de greeplijst ligt nu eenmaal lager dan de bovenkant front. Wij vinden greeplijsten dan ook 1 grote faal voor het kookgedeelte, een kunst,,greep,, om de ogen te strelen totaal voorbij gaand aan waar het voor bedoeld is.

Uiteraard wil het oog ook wat, ook wij vinden dat anders geef je geen 30k uit aan een keuken, vandaar ook dat we hebben gekozen voor grepen die de contouren van de laden volgen.

In het verlengde hiervan; wat betreft het werk blad steekt dit aan de achterkant al fors uit (intentioneel!) in de gehele breedte, voor de barkrukken. Wij hebben voor de consistentie er voor gekozen deze lijn ook voor de overige drie zijden door te trekken. Aan de voorkant betekent dit ook dat de bovenste grepen voor het oog netjes wegvallen. Het iets laten uitsteken van het blad scheelt ook bij de schoonmaak, want zo kunnen de vet spatten, vloeistoffen e.d. niet direct op de grepen en stopcontacten terecht komen. De zijkanten hebben we ook net zo uit laten steken, zo verloopt de overgang voor ons van werkblad maar wangen net iets fraaier dan een harde lijn. Er zijn nog een aantal voordelen te noemen ten faveure van het uitsteken van het werkblad, maar daar zal ik je niet mee vermoeiend. Kort en goed biedt de huidige oplossing voor ons meer voordelen dan nadelen.

[ Voor 15% gewijzigd door sawtomyer op 15-12-2022 00:19 ]

• Ulkmeister
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-11-2024
Zijn er mensen bekend met het merk Airo Design? Komt hier uit de regio en is ons recent geadviseerd voor een kookplaat met downdraft afzuiging, maar ik kende het nog niet.
We blijven overigens twijfelen tussen recirculatie of afvoer naar buiten, wat hier mee samenhangt. Afvoer lijkt me optimaal qua geur, vocht en geluid, maar recirculatie houdt de warmte binnen. Zijn er mensen die recirculatie hebben en daar toch weer van af willen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
@LordBusiness Ik zou wel overwegen de hele boel een kwartslag te draaien.
Korte wand een keukenwand met apparatuur. Bij het zijraam het (schier)eiland en de ruimte erachter tot de voor(?)gevel gebruiken als breakfast bar. Je zou het eiland nog iets langer kunnen maken dan de muur voor een speels effect.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Meiss
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-07 01:37
Mag ik jullie advies vragen?

Voor ons nieuwbouwhuis moet ik verlichting gaan bepalen en ik merk dat ik dit erg lastig vind.

Ik wil niet in mijn schaduw komen werken, zeker voldoende licht, maar ook sfeer kunnen realiseren. Het worden inbouwspotjes, en heb een opzetje gemaakt, alleen ik ga dan twijfelen of het niet overdreven veel spots zijn. Ik houdt namelijk niet van een druk plafond, en er hangen ook al 3 afzuigdeksels.

Wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRfSrViHflLEXCaVGcd3b0c77Nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnpENGVJQ6PbkO2bOJwsg6h3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMILKKv5vVyzGCZnAyIJWcfw_tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQI5PLCDUzirlINQlReRLOs7.jpg?f=fotoalbum_large

• Toke_gt
Meiss schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:03:

Voor ons nieuwbouwhuis moet ik verlichting gaan bepalen en ik merk dat ik dit erg lastig vind.

Ik wil niet in mijn schaduw komen werken, zeker voldoende licht, maar ook sfeer kunnen realiseren. Het worden inbouwspotjes, en heb een opzetje gemaakt, alleen ik ga dan twijfelen of het niet overdreven veel spots zijn. Ik houdt namelijk niet van een druk plafond, en er hangen ook al 3 afzuigdeksels.

Wat vinden jullie?
Vooropgesteld dat ik geen lichtexpert ben, lijken 18 spotjes in een ruimte van 4x2,75 mij veel te veel. Ik heb ongeveer dezelfde ruimte en daar hangen 6 spotjes. Ik vind het licht meer dan voldoende en zou soms met iets minder toekunnen. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel licht een individueel spotje geeft. Daarover vond ik online deze uitleg:
De Europese unie adviseert 300 - 500 lux in de keuken. Het aantal lumen wat nodig is per vierkante meter wordt uitgedrukt in lux. 1 lux = 1 lumen per vierkante meter.
Is je keuken bijvoorbeeld 10m² dan heb je 300x10 = 3000 lumen nodig om je keuken goed te verlichten. Het aantal lumen van een lichtbron staat op de verpakking
Om het sfeervol te krijgen kun je natuurlijk varieren met lichtsterkte. Bij kasten heb je minder nodig dan boven de werkruimte.

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02 12:49

Wat vinden jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel een overkill aan spotjes, ik denk dat je het aantal boven het blad makkelijk kan halveren en heb je nog genoeg licht.

Waarom geen spotjes rechts en onder het schiereiland?(t.o.v. de tekening gezien)
nu creëer je een schaduw rondom het blad op die plekken.

Zoals @Toke_gt zegt, variëren met lichtsterkte is een hele goede manier om de sfeer te bepalen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Meeste spotjes hebben een bundel van ca 35 graden. Afhankelijk van je hoogte kan je dus makkelijk met de helft af, dan zit er ~120cm tussen twee spotjes.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Melissadejong
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-03 19:04
Heeft iemand een enig idee hoe de prijzen van next125 zijn ? Voor een kast in nx640?

Ben namelijk erg benieuwd !!

• Meiss
Toke_gt schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:22:
[...]

Vooropgesteld dat ik geen lichtexpert ben, lijken 18 spotjes in een ruimte van 4x2,75 mij veel te veel. Ik heb ongeveer dezelfde ruimte en daar hangen 6 spotjes. Ik vind het licht meer dan voldoende en zou soms met iets minder toekunnen. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel licht een individueel spotje geeft. Daarover vond ik online deze uitleg:

[...]

Om het sfeervol te krijgen kun je natuurlijk varieren met lichtsterkte. Bij kasten heb je minder nodig dan boven de werkruimte.
Ik las 6000 tot 10000 lumen in een keukenruimte, vandaar.
Mag ik vragen hoeveel lumen jouw spots hebben? Mij lijkt het namelijk ook veel te veel. 😅
Luukdg schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:28:
[...]

Dit is wel een overkill aan spotjes, ik denk dat je het aantal boven het blad makkelijk kan halveren en heb je nog genoeg licht.

Waarom geen spotjes rechts en onder het schiereiland?(t.o.v. de tekening gezien)
nu creëer je een schaduw rondom het blad op die plekken.

Zoals @Toke_gt zegt, variëren met lichtsterkte is een hele goede manier om de sfeer te bepalen.
Voor het eiland komen ook spotjes aan zijkanten gecentreerd maar dat gedeelte staat op een andere tekening. Er loopt namelijk een eetkamer door van 3,30x 6 meter

Halveren op het eiland en de spots in het midden plaatsen? .

• Toke_gt
Meiss schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:50:
[...]

Ik las 6000 tot 10000 lumen in een keukenruimte, vandaar.
Mag ik vragen hoeveel lumen jouw spots hebben? Mij lijkt het namelijk ook veel te veel. 😅
Natuurlijk mag dat! Het is 390 per spotje, dus ca 2400 maximaal. Mijn keuken is iets minder breed dan 2.75 en er is een eetkamer direct aangrenzend waar uiteraard ook licht is.
Ik denk dat je met 8 spotjes in totaal ruim voldoende licht hebt.
Wat je kunt doen is cirkels tekenen voor het bereik per spotje en zo bekijken hoe ver je licht reikt, zonder dat ze elkaar ruim overlappen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

Ulkmeister schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:20:
Zijn er mensen bekend met het merk Airo Design? Komt hier uit de regio en is ons recent geadviseerd voor een kookplaat met downdraft afzuiging, maar ik kende het nog niet.
Op basis van de website twijfel ik een beetje of dit nou het merk was, wat wij ook een keer geadviseerd kregen.

Maar die tendens was dat hun systeem van schoonmaken handiger en beter was dan wat Bora en Novy doen. Vervolgens liet ze goedkoop ogende stukken metaal zien die op een onhandige manier ge(de)monteerd moesten worden. Dus mijn advies: kijk en voel goed in de showroom of iets prettig voelt en werkt. Je zal het regelmatig moeten schoonmaken.
We blijven overigens twijfelen tussen recirculatie of afvoer naar buiten, wat hier mee samenhangt. Afvoer lijkt me optimaal qua geur, vocht en geluid, maar recirculatie houdt de warmte binnen. Zijn er mensen die recirculatie hebben en daar toch weer van af willen?
Elk voordeel heb… vocht was in de winter bij mij altijd een probleem, namelijk dat er te weinig in huis zat. Dan is recirculatie slimmer. Bij nieuwbouw mag doorvoer naar buiten al niet meer, niet voor niets. Maar bij een renovatie zijn er volgens mij genoeg opties met een klep die zorgen dat wind niet naar binnen blaast uit je kkokplaat.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ethirty schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:06:
[...]

Op basis van de website twijfel ik een beetje of dit nou het merk was, wat wij ook een keer geadviseerd kregen.

Maar die tendens was dat hun systeem van schoonmaken handiger en beter was dan wat Bora en Novy doen. Vervolgens liet ze goedkoop ogende stukken metaal zien die op een onhandige manier ge(de)monteerd moesten worden. Dus mijn advies: kijk en voel goed in de showroom of iets prettig voelt en werkt. Je zal het regelmatig moeten schoonmaken.

[...]

Elk voordeel heb… vocht was in de winter bij mij altijd een probleem, namelijk dat er te weinig in huis zat. Dan is recirculatie slimmer. Bij nieuwbouw mag doorvoer naar buiten al niet meer, niet voor niets. Maar bij een renovatie zijn er volgens mij genoeg opties met een klep die zorgen dat wind niet naar binnen blaast uit je kkokplaat.
Hier nieuwbouw en afzuiging naar buiten. Zolang je 2 meter van de erf grens uitblaast mag het wel bij nieuwbouw. Afzuigen naar buiten kan je bij alleen water koken altijd uit laten en eventueel ventileren via de centrale ventilatie. Bij recirculatie heb je geen keus, want je ventileert altijd terug je keuken in.
Nu met -5 buiten heb ik niet het idee dat ik noemenswaardig veel warmte verlies. Als je gaat meten en vergelijken met hetzelfde huis met recirculatie zal je vast energieverlies kunnen meten, maar ja je woont maar in 1 huis en voor ons is binnenklimaat belangrijker dan marginaal energievoordeel.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 13:24
Ethirty schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:06:
[...]

[...]

Ik heb (bijna, oplevering Q1 '23) gewoon nieuwbouw met afvoer naar buiten hoor, mag prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
Z___Z schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:17:
[...]

Hier nieuwbouw en afzuiging naar buiten. Zolang je 2 meter van de erf grens uitblaast mag het wel bij nieuwbouw. Afzuigen naar buiten kan je bij alleen water koken altijd uit laten en eventueel ventileren via de centrale ventilatie. Bij recirculatie heb je geen keus, want je ventileert altijd terug je keuken in.
Nu met -5 buiten heb ik niet het idee dat ik noemenswaardig veel warmte verlies. Als je gaat meten en vergelijken met hetzelfde huis met recirculatie zal je vast energieverlies kunnen meten, maar ja je woont maar in 1 huis en voor ons is binnenklimaat belangrijker dan marginaal energievoordeel.
Ik probeerde het even te vinden, maar kan het artikel met de berekening zo snel niet vinden. Zal nog even verder zoeken, maar daarin stond aangetoond dat het verlies van warmte en daarmee geld echt heel erg weinig is bij afvoer naar buiten. Ja, je blaast wat warme lucht naar buiten maar je koelt je complete muren etc. natuurlijk niet af, overal zit warmte in.

EDIT: Ah, hier: https://geldsnor.nl/recir...warmteverlies-kosten/?amp

Conclusie: het moeten vervangen van recirculatiefilters is met de genoemde parameters 4x zo duur als de kosten van de energie die je nodig hebt om je huis op temperatuur te houden door het uitblazen van warme lucht.

Geen idee of dit klopt, heb niet de tijd genomen dit tot in detail te controleren.

[ Voor 15% gewijzigd door praliwi op 15-12-2022 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

praliwi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:17:
[...]

Ik heb (bijna, oplevering Q1 '23) gewoon nieuwbouw met afvoer naar buiten hoor, mag prima.
My bad, ik was in de veronderstelling dat het vanwege energiebesparing niet meer mocht.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• SquareOne
Heb hier recirculatie (nieuwbouw), dat is vooral omdat we geen kruipruimte hebben en we vanaf het eiland niet naar buiten konden. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik gewoon naar buiten afzuigen.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:16
SquareOne schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:24:
Heb hier recirculatie (nieuwbouw), dat is vooral omdat we geen kruipruimte hebben en we vanaf het eiland niet naar buiten konden. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik gewoon naar buiten afzuigen.
Maar raakt je balans ventilatie dan niet uit balans?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meiss
.

[ Voor 99% gewijzigd door Meiss op 16-12-2022 03:24 . Reden: Dubbel geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meiss
Señor Sjon schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:17:
Meeste spotjes hebben een bundel van ca 35 graden. Afhankelijk van je hoogte kan je dus makkelijk met de helft af, dan zit er ~120cm tussen twee spotjes.
En met welke hoogte zou dat dan geschikt zijn? Deze is nu 2630mm. (Hoe bereken je zo'n bundel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
Meiss schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 03:23:
[...]

En met welke hoogte zou dat dan geschikt zijn? Deze is nu 2630mm. (Hoe bereken je zo'n bundel?)
Tip:
Neem spotjes met verwisselbare lampen. Lampen gaan op enig moemnt stuk, en je gaat op dat moment natuurlijk nooit meer datzelfde lampje vinden.
Ik heb kantelbare G10 spots (led).
Inbouwmaat relatief groot, maar dat is verder niet zo spannend.
En zet er een dimmer achter, dan kan je spelen met de lichtsterkte.
Voor een dimmer kan je heel simpel een shuttle dimmer icm een pulsdruk knop nemen.
Kost niet te veel en werkt top.

Voor de lampen kan je dan kiezen wat voor sterkte je wilt en wat voor kleurtemperatuur (Tip: neem max 2700kelvin, en pas op met “dim to warm”, daarmee veranderd de lichttemperatuur bij dimmen.)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:29

Wat vinden jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Veel te veel spots. Zie onze situatie 3 spots (Hue Gu10) boven kookeiland (3.6 meter) en 3 spots bij de kasten. Is echt ruim voldoende licht voor koken. Misschien kan ik nog foto's maken van de avond standen (gedimd en warmere lichtkleur) indien interesse. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCqQaCGhgYuVoe3e92PraEP9frY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZXMCyLi5T4j9K7Slla9AfWI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 15:04
BlowFish schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:15:
[...]

Veel te veel spots. Zie onze situatie 3 spots (Hue Gu10) boven kookeiland (3.6 meter) en 3 spots bij de kasten. Is echt ruim voldoende licht voor koken. Misschien kan ik nog foto's maken van de avond standen (gedimd en warmere lichtkleur) indien interesse. :)

[Afbeelding]
en nog weer even wegzwijmelen bij jullie prachtige keuken en fenomenaal keukenblad O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Liefste Tweakers, wij hebben de offerte en renders van onze keuken renovatie ontvangen. Gezien er hier vrij veel know-how zit, had ik graag een aantal zaken met jullie afgetoetst. Wij hebben een parallele keukenopstelling. Prijs van de offerte komt op een €21K. (kasten: €8801 exc 6% BTW, werkblad €4444 exc 6% BTW, toestellen €6853 incl BTW). Toestellen zijn allemaal Siemens & Novy dampkap. Werkblad is Calacatta Gold 20mm glacé. Alle aanpassingen zijn mogelijk gezien we met lokale keukenbouwer werken die alles op maat maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uaYYPbSJf1gleC0ruq4XqzciuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vM1Zd4SKbWOzsjPrrwIiXa1U.png?f=fotoalbum_large
  • We hebben bewust gekozen voor greeploze deurlijsten. Kasten met druksysteem ziet er misschien mooier uit maar vind ik een hel om mee te werken.
  • Ik twijfel of het niet mooier gaat ogen om de lijn van de plint te laten doorlopen in de volledige breedte, nu stopt deze bij de hout elementen. De ontwerpster heeft dit bewust zo gedaan, volgens haar gaat dit er zo beter uit zien.
  • Ik twijfel of de legplank boven het kookvuur een goed idee is gezien de dampkap in de luifel erboven ingewerkt zit. Volgens de ontwerpster geeft dit geen probleem op voorwaarde dat de legplank niet te ver uitsteekt.
  • In totaal hebben we hier 2 besteklades: één in de grote kast onder het vuur en één in de kast er rechts van. Is dit voldoende lijkt jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVjZ_gFH5qrucQ2Sm5_EJh9vAQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XwBmzhikVxBdcUbeUOZulD4c.png?f=fotoalbum_large
  • We gaan een gat maken om zo een connectie te hebben met de leefruime, dit is het witte vierkant dat precies wat inpuilt op de foto.
  • We hebben voor anderhalve spoelbak gekozen om toch nog de mogelijkheid te hebben om iets te kunnen uitgieten en ik vind dit handiger om af te wassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2PZWvD_Uo7GBtt7H7W5tEfCbUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v5zzXHEEAPv5HusrE88a1Z1d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPvRKQIwuEbfKF1M6C_MDogu94c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/itWiC76CO5wRcVj3PVLq8fY2.png?f=fotoalbum_large
  • Hier zie je duidelijk het effect van het witte vlak naast de kolomkast. Ik ben er nog altijd niet van overtuigd of dit mooier gaat uitzien i.p.v. volledig in het hout te doen.
Wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
dotacom schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:35:
  • We hebben voor anderhalve spoelbak gekozen om toch nog de mogelijkheid te hebben om iets te kunnen uitgieten en ik vind dit handiger om af te wassen.
Lijkt mij juist niet handig. Hier kan je volgens mij geen wokpan, grote braadpan of hapjespan in kwijt. Bakplaat kan je al helemaal vergeten.

Ps) Hoop dat de lichten puur voor de impressie zijn en er straks niet zoveel komen te hangen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Liefste Tweakers, wij hebben de offerte en renders van onze keuken renovatie ontvangen. Gezien er hier vrij veel know-how zit, had ik graag een aantal zaken met jullie afgetoetst. Wij hebben een parallele keukenopstelling. Prijs van de offerte komt op een €21K. (kasten: €8801 exc 6% BTW, werkblad €4444 exc 6% BTW, toestellen €6853 incl BTW). Toestellen zijn allemaal Siemens & Novy dampkap. Werkblad is Calacatta Gold 20mm glacé. Alle aanpassingen zijn mogelijk gezien we met lokale keukenbouwer werken die alles op maat maakt.
Wat voor hout is de kastenwand? Mogelijk komt dit niet mooi uit de render, oogt echter als goedkoop bouwmarkt materiaal.

Waar is de 6% trouwens op gebaseerd? Bij sommige werkzaamheden mag er 9% gerekend worden, daar valt een keuken echter niet onder. Volgens mij in België ook niet. Duitsland is 19%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meiss
BlowFish schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]
Wauw, wat een prachtige keuken zeg!
Ja kijk! Dat is dus een mooi rustig plafond.

Wij zitten met een verlaagd plafond, dus kunnen enkel tot 60mm inbouwen. (En inbouwspots moeten gaan werken op zigbee zodat we ze straks onafhankelijk van elkaar kunnen gaan dimmen)

Hoeveel lumen hebben jullie spots dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
Meiss schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:14:
[...]

Wauw, wat een prachtige keuken zeg!
Ja kijk! Dat is dus een mooi rustig plafond.

Wij zitten met een verlaagd plafond, dus kunnen enkel tot 60mm inbouwen. (En inbouwspots moeten gaan werken op zigbee zodat we ze straks onafhankelijk van elkaar kunnen gaan dimmen)

Hoeveel lumen hebben jullie spots dan?
Thanks. We hebben de installateur gevraagd standaard spotjes met GU10 fitting in te bouwen. Zelf hebben hebben we Hue GU-10 lampjes: 350lm erin gedraaid (zie link hieronder). Het hele het huis hangt vol >60 stuks +de buiten verlichting . (Moet ook wel als je zelf bij Signify werkt >:) )

Link: https://www.philips-hue.c...10/8719514340084#overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
BlowFish schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:39:
[...]

Thanks. We hebben de installateur gevraagd standaard spotjes met GU10 fitting in te bouwen. Zelf hebben hebben we Hue GU-10 lampjes: 350lm erin gedraaid (zie link hieronder). Het hele het huis hangt vol >60 stuks +de buiten verlichting . (Moet ook wel als je zelf bij Signify werkt >:) )

Link: https://www.philips-hue.c...10/8719514340084#overview
Offtopic; kan je ze niet even een schop onder de kont geven om de inbouw kleiner te maken :9

Als het allemaal alle techniek in een GU10 past, snap ik niet dat er bij de inbouw zo'n enorme toeter op moet zitten. Te diep voor ons plafond (58mm vs 92mm).

Afbeeldingslocatie: https://www.assets.signify.com/is/image/Signify/e055251d0eb9434cb2b1acec010fe957?wid=960&hei=720&qlt=82 Afbeeldingslocatie: https://www.assets.signify.com/is/image/Signify/45fd23f0d6ae4e43a738acae00eaba2a?wid=960&hei=720&qlt=82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Source90 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:59:
[...]

Offtopic; kan je ze niet even een schop onder de kont geven om de inbouw kleiner te maken :9

Als het allemaal in een GU10 past, snap ik niet dat er bij de inbouw zo'n enorme toeter op moet zitten. Te diep voor ons plafond (58mm vs 92mm).

[Afbeelding] [Afbeelding]
Je kan gewoon ieder gewenst GU10 armatuur gebruiken hoor :X
Snap nu wat je bedoeld... maar iedere GU10 lamp heeft ongeveer die afmeting.

[ Voor 5% gewijzigd door Kapitein Merijn op 16-12-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:04:
[...]

Je kan gewoon ieder gewenst GU10 armatuur gebruiken hoor :X
Snap nu wat je bedoeld... maar iedere GU10 lamp heeft ongeveer die afmeting.
Ik doelde er inderdaad op dat de inbouw bijna twee keer zo groot is als de GU10 lampen, terwijl er dezelfde techniek in zou moeten zitten.

Onderstaande voor de badkamer bijvoorbeeld. Moet bijna 10cm verlagen om die krengen er in te krijgen 8)7
Afbeeldingslocatie: https://www.assets.signify.com/is/image/Signify/6a45fee1311d42399e79ad330097d585?wid=960&hei=720&qlt=82

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 16-12-2022 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
synorluna schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:33:
Zijn er mensen hier die bij het gebruik van hun Miele stoomoven vaak de F196 foutmelding krijgen aan het eind van het programma? In 80% van de gevallen is dat bij mij zo.

De foutmelding gaat over het zeefje onderin de stoomoven. Deze zit juist, dus daar lijkt het niet aan te liggen. Het enige wat ik zie als ik het zeefje optil is dat er dan een luchtbel op de ingang van de afvoer zit.

Iemand anders hier ook last van?
Het probleem lijkt te zijn opgelost. De servicemonteur is van de week langs geweest en heeft de software van de oven geupdate. Hij vertelde dat met dergelijke updates in sommige gevallen foutmeldings parameters worden aangepast, om minder snel errors te krijgen. Dit lijkt te hebben werkt.

Een dergelijke update kan alleen door de servicemonteur worden uitgevoerd, omdat ze een nieuwe versie van het besturingssysteem uploaden naar de oven. Via internet zou dit niet kunnen. Het kan dus de moeite waard zijn als je met enige regelmaat tegen errors aanloopt, toch een servicemonteur langs te laten komen (helemaal als het binnen de garantie valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Source90 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:10:
[...]

Ik doelde er inderdaad op dat de inbouw bijna twee keer zo groot is als de GU10 lampen, terwijl er dezelfde techniek in zou moeten zitten.

Onderstaande voor de badkamer bijvoorbeeld. Moet bijna 10cm verlagen om die krengen er in te krijgen 8)7
[Afbeelding]
White Ambiance is geloof ik veel minder hoog? Kleur gebruikte ik in de praktijk amper dus nu in een nieuw huis gekozen voor White Ambiance, die zouden gewoon moeten passen.

EDIT: Niet dus zie ik? Maar 58mm is toch vrij gangbaar?

[ Voor 4% gewijzigd door praliwi op 16-12-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
praliwi schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:14:
[...]

White Ambiance is geloof ik veel minder hoog? Kleur gebruikte ik in de praktijk amper dus nu in een nieuw huis gekozen voor White Ambiance, die zouden gewoon moeten passen.
Dit is volgens de filters geschikt voor vochtige ruimtes:
https://www.philips-hue.c...OOM&page=1&sort=relevance

Waar de Adore white even groot is als de kleur:
Afbeeldingslocatie: https://www.assets.lighting.philips.com/is/image/PhilipsLighting/8f116d6155d443689abba9f900cfd800?wid=960&hei=720&qlt=82

Als ik het filter van badkamer eraf haal, zie ik dat alle (Centura, Milliskin, Xamento als Adore) ruim 90-100mm hoog zijn.
[...]
Ik heb het hier over kant en klare inbouwspots met IPXX rating. GU10 is zelf een stuk kleiner, echter moet je dan nog een (opbouw?) armatuur hebben.
Om netjes in de badkamer (of keuken, om ontopic te blijven) weg te werken zal er dus 10 (!) cm verlaagd moeten worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 16-12-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

Source90 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:04:

Lijkt mij juist niet handig. Hier kan je volgens mij geen wokpan, grote braadpan of hapjespan in kwijt. Bakplaat kan je al helemaal vergeten.
Wij gingen eerst ook voor anderhalve spoelbak omdat we dat wel handig vonden.
Maar nu toch besloten voor een grote spoelbak (vanwege de door jouw genoemde redenen)
Afgieten kun je altijd in los bakje wat je in de grote spoelbak kunt hangen

De lampendiscussie vind ik erg interessant, maar niet altijd even duidelijk (ligt aan mij ws)

Is het niet mogelijk om kleinere spotjes erin plaatsen en dan de dimmers die smart zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 16-12-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Source90 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:16:
[...]

Dit is volgens de filters geschikt voor vochtige ruimtes:
https://www.philips-hue.c...OOM&page=1&sort=relevance

Waar de Adore white even groot is als de kleur:
[Afbeelding]

Als ik het filter van badkamer eraf haal, zie ik dat alle (Centura, Milliskin, Xamento als Adore) ruim 90-100mm hoog zijn.

[...]
Ik heb het hier over kant en klare inbouwspots met IPXX rating. GU10 is zelf een stuk kleiner, echter moet je dan nog een (opbouw?) armatuur hebben.
Om netjes in de badkamer (of keuken, om ontopic te blijven) weg te werken zal er dus 10 (!) cm verlaagd moeten worden.
Klopt. Ik doelde op het feit dat ik met de bouw inbouwspots heb meegenomen. Excl. lichtbron. Daar ga ik dus die Hue GU10 spots in plaatsen (keuken en badkamer). Waar je op moet letten is dat de oude GU10 Hue spots dan niet vaak passen, maar de nieuwe Hue GU10 met 58mm hoogte als het goed is wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57
JohnStaakke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:05:
Overlappend met je raam vind ik altijd zo jammer, het lijkt wel alsof je dan achteraf de keuken pas hebt bedacht.
Wat ook zo is natuurlijk. De gemiddelde architect denkt hier niet of nauwelijks over na..

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Source90 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:04:
[...]

Ps) Hoop dat de lichten puur voor de impressie zijn en er straks niet zoveel komen te hangen? 8)7
Lichten zijn inderdaad puur impressie, mag je negeren. Ivm hout staat er op de offerte: Deurfronten: laminaat Stylin-Art / houtimitatie Vanca kleur. We hebben dit gekozen obv die typische voorbeeldpaletten die iedere keukenbouwer heeft.

Ivm BTW, wij wonen in België, hier rekenen ze 6% op renovatie projecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

dotacom schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:04:
[...]

Ivm BTW, wij wonen in België, hier rekenen ze 6% op renovatie projecten.
Poeh, ik kom ook naar België :o

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
• Ik twijfel of het niet mooier gaat ogen om de lijn van de plint te laten doorlopen in de volledige breedte, nu stopt deze bij de hout elementen. De ontwerpster heeft dit bewust zo gedaan, volgens haar gaat dit er zo beter uit zien.
• Hier zie je duidelijk het effect van het witte vlak naast de kolomkast. Ik ben er nog altijd niet van overtuigd of dit mooier gaat uitzien i.p.v. volledig in het hout te doen.
[/list]

Wat denken jullie hiervan?
Ik denk dat het inderdaad mooier is om het hout te laten doorlopen, anders krijg je of een plint in twee kleuren (?) of een witte plint onder een houtlook kast.
De zijkanten van de kast (ook aan de andere zijde, neem ik aan?) zou ik wit laten. Dat verbindt het geheel. Ook denk ik dat het hout anders erg nadrukkelijk aanwezig gaat zijn. Met een witte omlijsting past het mooi bij de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Ervaring over onze Miele DCG7845:
Inmiddels is de monteur al weer drie keer langs geweest. Helaas Immer-niet-zo-Besser voor dit model.

Eerst piepgeluiden bij het spoelen (geluidstoon die aangeeft dat er wat is), zonder enige foutcode.
Opgelost na firmware update (bezoek monteur 1)

Maanden goed gegaan, nu probleem dat de oven reset op willekeurige tijden. Bij aanzetten tot zelfs tijdens het bereiden (enkel stoom). Monteur langs geweest en firmware update gedaan. Vraag mij toch af waarom ik dat niet zelf OTA kan doen met de app ofzo. Kon geen ander probleem vinden (monteur 2)

Monteur 3 langs gestuurd, ik was nog niet tevreden want probleem bestaat nog steeds. Niet iets wat hoort bij een oven van 4,5k. Monteur 3 heeft heel de oven eruit gehaald en half gedemonteerd en kwam tot de conclusie dat er condens uit de achterste slang komt, nabij de printplaat. Staat op de planning voor aankomende maandag, onderdelen waren niet aanwezig. (monteur 3).

Ben benieuwd of het maandag opgelost wordt, in de tussentijd al uitvraag uitstaan om gehele apparaat te ruilen voor een DGC7845X. Mag wel wat meer verwachten van deze aanschafprijs in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Floor-is schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:53:
[...]

Wat ook zo is natuurlijk. De gemiddelde architect denkt hier niet of nauwelijks over na..
De architect heeft inderdaad niet naar een eiland opstelling gekeken. Wel naar een hoekopstelling, want in het muurtje tegen de gang zit nog 1 loze leiding in de keuken nul-tekening. Maar voor de gehele ruimte is er dan weer slechts 1 lichtpunt precies in het midden... makkelijk meerwerk scoren. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door LordBusiness op 16-12-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 12:45
Source90 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:34:
Ervaring over onze Miele DCG7845:
Inmiddels is de monteur al weer drie keer langs geweest. Helaas Immer-niet-zo-Besser voor dit model.

Eerst piepgeluiden bij het spoelen (geluidstoon die aangeeft dat er wat is), zonder enige foutcode.
Opgelost na firmware update (bezoek monteur 1)

Maanden goed gegaan, nu probleem dat de oven reset op willekeurige tijden. Bij aanzetten tot zelfs de bereiden (enkel stoom). Monteur langs geweest en firmware update gedaan. Vraag mij toch af waarom ik dat niet zelf OTA kan doen met de app ofzo. Kon geen ander probleem vinden (monteur 2)

Monteur 3 langs gestuurd, ik was nog niet tevreden want probleem bestaat nog steeds. Niet iets wat hoort bij een oven van 4,5k. Monteur 3 heeft heel de oven eruit gehaald en half gedemonteerd en kwam tot de conclusie dat er condens uit de achterste slang komt, nabij de printplaat. Staat op de planning voor aankomende maandag, onderdelen waren niet aanwezig. (monteur 3).

Ben benieuwd of het maandag opgelost wordt, in de tussentijd al uitvraag uitstaan om gehele apparaat te ruilen voor een DGC7845X. Mag wel wat meer verwachten van deze aanschafprijs in mijn ogen.
Ik lees graag mee, ik sta op het punt om de DGC7845XOBSW te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 43% gewijzigd door LordBusiness op 17-02-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Ik zou zeker de eet tafel in de goede maat met stoelen waar je normaal kan aanzitten er ook in tekenen. Dan krijg je een veel beter beeld wat het met de totale ruimte doet. En 10cm ruimte ergens tussen laten is een gegareende plek om rotzooi op te slaan of stofnest te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Iemand bekend met opvolging van apparaten?

Voor ons betreft dit:
Bosch HSG836NC1
Liebherr IG 1624-20

Modellen lijken nog wel beperkt beschikbaar. Is het gewoon o.b.v. specs een soortgelijk nieuw model zoeken of bestaat er in keukenland ook een lijst met 'officiële' opvolgers? Vooral richting leveranciers die 'het nieuwste' model beloven zou dat handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woe12
  • Laatst online: 17-12-2024
Dank voor al jullie kennis! _/-\o_

Hi allen, ik heb mega veel goede tips en kennis van jullie berichten opgedaan en zou erg graag laten zien tot welk keukenontwerp wij zijn gekomen voor onze nieuwbouwwoning. Wij hebben een paar vragen en mocht iemand daar wat over willen zeggen dan is dat heel erg welkom.

Wij hebben voor nu als opstelling gekozen voor een L-vormige keuken met aan de overkant een halfhoge kastenwand en een koffiecorner.
Qua kleuren vind ik dat de tekening niet goed uitkomt. Wij willen de kastenwand in Systemat hout fineer oude eiken mokka en de rest in kristalwit. Het werkblad is Ceaserstone Oyster.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGpmShwJ-zJ_2PWE6Q5ylL52NE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hPS00TbjyrAhEDgpIIZpydYW.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsQqeV-WjY49yYcSinCbmH_lNrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CJTNyewZR1porxmrG24YQWfS.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P53yzm8ywg4Za5bIRc7HK7FGpfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FCFVzT0bQtHdFYCdNfotjSzM.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbrJaE1Uzuz95G6JPPDdqwbuV08=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3Or8E4gDYHDHw0n8dc90q5H5.jpg?f=user_large

Alle lage kasten hebben twee lades met een verborgen binnenlade. De hoogte wordt 95cm.
Wij hebben een offerte gekregen bij Mobel Faber voor 21k met Systemat kasten en enkel Siemens apparatuur en quooker. Bij Gerwens 28k met enkel Miele apparatuur en quooker. Qua prijsverschil in apparatuur lijkt het 4,5k te zijn.
Wij neigen daarom naar Mobel Faber en willen daarbij een paar dingen veranderen in Miele (Vaatwasser, koelkast). Ik zag hierboven ook een discussie over het afzuigen: wij kiezen in principe ook voor recirculatie maar twijfelen toch om naar buiten af te zuigen. Daarin willen wij ons toch nog verder verdiepen. Hoewel de keukenverkopers er niet erg enthousiast over lijken om naar buiten af te zuigen.

De vragen die wij nog hebben is:
- De getekende keuken zou op schaal de keuken worden als de L-vorm 3,65 meter lang zou worden. In onze offerte is deze nu 4,20 meter. Dit is tot de rode streep (en daarna komen dan nog de barkrukken). Heeft iemand ervaring met hoe dit zou voelen qua afmeting? Wij vinden het lastig inschatten of we de keuken beter wat kleiner kunnen houden. 3,65 is denk ik te klein maar we zouden nog op 3,90 kunnen uitkomen (kasten 4x 90 + 30cm voor het barretje)
- Wij horen verschillende meningen over of het spatrandje van 5cm tegen de muur nodig is: wij vinden zonder mooier maar wij horen ook dat wij daar weleens spijt van kunnen krijgen als wij het niet nemen
- De verkoper bij Mobel Faber gaf ons aan dat we "gratis" de upgrade naar de hogere kasten van Hacker konden krijgen en we ook de nieuwe lijn van Siemens zouden krijgen. Wij hadden niet het gevoel dat er verder nog onderhandelingsruimte is, dus willen wij eigenlijk niet verder onderhandelen. Of is dat er wel denken jullie?

Als iemand advies heeft is dat erg welkom O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Woe12 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:26:
[b]De vragen die wij nog hebben is:
- De getekende keuken zou op schaal de keuken worden als de L-vorm 3,65 meter lang zou worden. In onze offerte is deze nu 4,20 meter. Dit is tot de rode streep (en daarna komen dan nog de barkrukken). Heeft iemand ervaring met hoe dit zou voelen qua afmeting? Wij vinden het lastig inschatten of we de keuken beter wat kleiner kunnen houden. 3,65 is denk ik te klein maar we zouden nog op 3,90 kunnen uitkomen (kasten 4x 90 + 30cm voor het barretje)
Nog geen advies, maar wel twee vragen aan jou: op welke windrichting is je keukenraam gericht?
En heb je ruimte om de tafel een slag te draaien, zodat je meer doorloopruimte hebt? (Minder slalommend naar de keuken). Zoja, dan kan die optie van 4m20 prima. Als het echt zo moet, dan heb ik mijn twijfels bij dat barretje. Dat kan dan misschien beter op een andere plek, vandaar de vraag hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woe12
  • Laatst online: 17-12-2024
Toke_gt schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:55:
[...]

Nog geen advies, maar wel twee vragen aan jou: op welke windrichting is je keukenraam gericht?
En heb je ruimte om de tafel een slag te draaien, zodat je meer doorloopruimte hebt? (Minder slalommend naar de keuken). Zoja, dan kan die optie van 4m20 prima. Als het echt zo moet, dan heb ik mijn twijfels bij dat barretje. Dat kan dan misschien beter op een andere plek, vandaar de vraag hierboven :)
Op het Zuidwesten! Ja ik snap idd wat je zegt. Wij willen de tafel nog wel wat meer naar de woonkamer plaatsen wellicht. Hadden het idee om de tafel juist op die manier te positioneren zodat we wat minder lange vlakken in dezelfde richting hebben. En het barretje om de lange wand wat meer te doorbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Woe12 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:26:
Dank voor al jullie kennis! _/-\o_

Hi allen, ik heb mega veel goede tips en kennis van jullie berichten opgedaan en zou erg graag laten zien tot welk keukenontwerp wij zijn gekomen voor onze nieuwbouwwoning. Wij hebben een paar vragen en mocht iemand daar wat over willen zeggen dan is dat heel erg welkom.

Wij hebben voor nu als opstelling gekozen voor een L-vormige keuken met aan de overkant een halfhoge kastenwand en een koffiecorner.
Qua kleuren vind ik dat de tekening niet goed uitkomt. Wij willen de kastenwand in Systemat hout fineer oude eiken mokka en de rest in kristalwit. Het werkblad is Ceaserstone Oyster.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Alle lage kasten hebben twee lades met een verborgen binnenlade. De hoogte wordt 95cm.
Wij hebben een offerte gekregen bij Mobel Faber voor 21k met Systemat kasten en enkel Siemens apparatuur en quooker. Bij Gerwens 28k met enkel Miele apparatuur en quooker. Qua prijsverschil in apparatuur lijkt het 4,5k te zijn.
Wij neigen daarom naar Mobel Faber en willen daarbij een paar dingen veranderen in Miele (Vaatwasser, koelkast). Ik zag hierboven ook een discussie over het afzuigen: wij kiezen in principe ook voor recirculatie maar twijfelen toch om naar buiten af te zuigen. Daarin willen wij ons toch nog verder verdiepen. Hoewel de keukenverkopers er niet erg enthousiast over lijken om naar buiten af te zuigen.

De vragen die wij nog hebben is:
- Wij horen verschillende meningen over of het spatrandje van 5cm tegen de muur nodig is: wij vinden zonder mooier maar wij horen ook dat wij daar weleens spijt van kunnen krijgen als wij het niet nemen
- De verkoper bij Mobel Faber gaf ons aan dat we "gratis" de upgrade naar de hogere kasten van Hacker konden krijgen en we ook de nieuwe lijn van Siemens zouden krijgen. Wij hadden niet het gevoel dat er verder nog onderhandelingsruimte is, dus willen wij eigenlijk niet verder onderhandelen. Of is dat er wel denken jullie?

Als iemand advies heeft is dat erg welkom O-)
Een nieuwbouw woning en naar buiten laten afzuigen is echt niet verstandig. Zet je de afzuigkap aan en krijg je een koudeval bij een c systeem en een onderdruk bij een d systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
[...]

Was vroeger zo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:18
macfocus schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:38:
[...]
Voor de lampen kan je dan kiezen wat voor sterkte je wilt en wat voor kleurtemperatuur (Tip: neem max 2700kelvin, en pas op met “dim to warm”, daarmee veranderd de lichttemperatuur bij dimmen.)
En wat als je dat 'dim to warm' nou juist mooi en toepasselijk vindt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Vandaag akkoord gegeven op een Schüller keuken via Superkeukens. Zal als ik de nieuwe renders heb deze hier nog even plaatsen. Maar alvast wat extra info met betrekking tot vragen die hier recent voorbij kwamen.

• onderhandelingsruimte bij Superkeukens is inderdaad nauwelijks. Wij hebben een kleine extra korting gekregen op de apparatuur icm een afronding. Maar dit is nog geen 3% op de totale keuken
• levertijd bij schüller is momenteel week 9. De lange levertijden die door ekelhoff gecommuniceerd worden zijn dus niet op basis van de keuken, maar op de apparatuur of hun eigen personeel planning.
• ook als we na 1 januari zouden tekenen zou deze prijs gewoon geldig blijven. Het is dus niet zo dat de prijzen na 1 januari acuut hoger zijn.
•prijs van ekelhoff was nauwelijks scherper dan het voorstel van Superkeukens, met wat slimme aanpassingen en beter gebruik van de blok korting nu zelfs behoorlijk lager uitgekomen op de keuken zelf (beide identiek Schüller) de Siemens apparatuur van ekelhof is wel scherp qua prijs, daar kwamen we in NL niet aan. Echter nu voor pelgrim gekozen en wel nog wat lager uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissadejong
Vandaag bij cvt keukens geweest voor een next125 keuken goed geholpen. We wachten nu maar af op de offerte

Wat adviseren jullie een bora op de kookplaat of erin ? Dat het vlak loopt.. voor de mooie zeggen wij erin maar weet niet of dit later lelijk zal worden of andere problemen kan opleveren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Moet je zelf weten, maar ik vind erin een slechte keuze. Als het een fractie lager ligt dan het blad blijft er vocht in de randjes staan. Ik heb nog geen showroom gezien waar ik de afwerking van de kit rand zou accepteren.

Wij kiezen voor de veilige keuze van op het blad. :)

En ja erin is op zich wel mooier.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Sen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:42:
[...]

Een nieuwbouw woning en naar buiten laten afzuigen is echt niet verstandig. Zet je de afzuigkap aan en krijg je een koudeval bij een c systeem en een onderdruk bij een d systeem.
Die koudeval, ofwel het aanzuigen van lucht, heb je bij elke woning, niet alleen nieuwbouw. Voor mij persoonlijk wegen de voordelen van afzuigen naar buiten op tegen de nadelen. Zou het dus zeker niet onverstandig noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

praliwi schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:05:
[...]

Die koudeval, ofwel het aanzuigen van lucht, heb je bij elke woning, niet alleen nieuwbouw. Voor mij persoonlijk wegen de voordelen van afzuigen naar buiten op tegen de nadelen. Zou het dus zeker niet onverstandig noemen.
Nou bij een ventilatie type C kan je dit nog zeggen maar meerendeel van nieuwbouw zal tegenwoordig type D zijn en hoe ga je het dan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Rzaan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:52:
[...]

Wij gingen eerst ook voor anderhalve spoelbak omdat we dat wel handig vonden.
Maar nu toch besloten voor een grote spoelbak (vanwege de door jouw genoemde redenen)
Afgieten kun je altijd in los bakje wat je in de grote spoelbak kunt hangen

De lampendiscussie vind ik erg interessant, maar niet altijd even duidelijk (ligt aan mij ws)

Is het niet mogelijk om kleinere spotjes erin plaatsen en dan de dimmers die smart zijn?
Jazeker, dat is wat ik heb. Zal even kijken of ik nog ergens wat foto’s en afbeeldingen heb.
Ik heb dus een pulsdrukker met daarachter een shuttle dimmer. Dus geen sturing via een app oid, maar wel een hoop intelligentie in de dimmer.
Wel gewoon GU10, dus volledig vrije keuze kwa licht en vervanging als dat ooit nodig is.

Net nog even een nog niet ingebouwde gevonden.
Is idd ook al een 10 cm hoog, al heeft dat deels te maken met het feit dat het een verdiepte versie is. Scheelt toch een cm of 2.
En je gipsplaat gaat er ook nog vanaf, dus niet verdiept kom je op een cm of 6 vrije ruimte die je minimaal nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOetzZg7J0tsN42F9cbrslXwubs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DC2hbndTk06pPCsU92H5xQgI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLYeNQd6BfT0nCqBFjFVGtCA1hc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zm1XCstGkMAsvoRVYAWBITsj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Utlu1JBYQ0NNrZ50IkDlqcylT-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OAg0BTwycp2oB2i3KJIKnAeQ.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door macfocus op 17-12-2022 10:02 . Reden: Foto’s en tekst toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
rowicom schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:30:
[...]

En wat als je dat 'dim to warm' nou juist mooi en toepasselijk vindt?
Dan kies je dat, vrij simpel. Het ging me erom dat je je realiseert dat daar een verschil inzit.
De meeste mensen denken dimmable, dat is goed,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Melissadejong schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:06:
Vandaag bij cvt keukens geweest voor een next125 keuken goed geholpen. We wachten nu maar af op de offerte

Wat adviseren jullie een bora op de kookplaat of erin ? Dat het vlak loopt.. voor de mooie zeggen wij erin maar weet niet of dit later lelijk zal worden of andere problemen kan opleveren
Wij hebben hem er in liggen en vind dat wel echt afmaken. Je hebt een aardige opstaande rand als je m er op legt.

Heb m zwart afgekit en de kitrand valt eigenlijk niet op. Twijfelde ook maar ben erg blij dat we voor vlakinbouw zijn gegaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 23:04
Makrolon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:11:
[...]

Wij hebben hem er in liggen en vind dat wel echt afmaken. Je hebt een aardige opstaande rand als je m er op legt.

Heb m zwart afgekit en de kitrand valt eigenlijk niet op. Twijfelde ook maar ben erg blij dat we voor vlakinbouw zijn gegaan.
Enige nadeel van inbouw is dat wanneer je toe bent aan een nieuwe kookplaat, precies de juiste afmetingen moet hebben of groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

Shwan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:32:
[...]

Enige nadeel van inbouw is dat wanneer je toe bent aan een nieuwe kookplaat, precies de juiste afmetingen moet hebben of groter.
Of kleiner en dan een extra rand er omheen of zoiets.
Er is altijd wel een oplossing te bedenken.

Als dit probleem veel gaat voor komen in de toekomst, komt er wel iemand met een oplossing hiervoor.

Ik vind dat je wel rekening moet houden met wat er ooit kan gebeuren.
Maar om nu eerst 5-10 jaar tegen een opstelling aan te kijken die je eigenlijk niet bevalt, is ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
Rzaan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:41:
[...]

Of kleiner en dan een extra rand er omheen of zoiets.
Er is altijd wel een oplossing te bedenken.

Als dit probleem veel gaat voor komen in de toekomst, komt er wel iemand met een oplossing hiervoor.

Ik vind dat je wel rekening moet houden met wat er ooit kan gebeuren.
Maar om nu eerst 5-10 jaar tegen een opstelling aan te kijken die je eigenlijk niet bevalt, is ook zoiets.
Uiteraard moet je niet denken in problemen, maar in oplossingen. Maar het is wel belangrijk om een overwogen keus te maken en als je voor lief neemt dat je straks een rand rondom je nieuwe kookplaat maakt, dan is dat goed maar heb je er iig over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissadejong
Voor onze next125 koelkast zijn wij opzoek naar een koelkast waar je een kleine vak (boven) een vriezer hebt. Dit omdat wij willen dat de deur uit een bestaat ipv met een horizontale lijn. De deur moet push to open opengaan ivm geen handgrepen etc

Heeft iemand enig idee naar welke type koelkasten ik kan gaan kijken het liefst natuurlijk bosch of siemens maar sta ook open voor andere merken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Melissadejong schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:02:
Voor onze next125 koelkast zijn wij opzoek naar een koelkast waar je een kleine vak (boven) een vriezer hebt. Dit omdat wij willen dat de deur uit een bestaat ipv met een horizontale lijn. De deur moet push to open opengaan ivm geen handgrepen etc

Heeft iemand enig idee naar welke type koelkasten ik kan gaan kijken het liefst natuurlijk bosch of siemens maar sta ook open voor andere merken!
Heb je de brochures er al eens bij gepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

orf

Push to open kan toch helemaal niet met een koelkast? Volgens mij zijn dit je opties voor greeploos:

- Horizontale of verticale greeplijst/greeplijst in front
- uitsparing uit wand
- servo drive

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
[...]

Klopt, dat is zeker iets waar ik over heb nagedacht.

Maar hoop dat de kookplaat wel flink wat jaren mee kan en er zijn zoveel mensen die een Bora vlakinbouw hebben dat ik niet geloof dat Bora de afmetingen gaat wijzigen... En zo wel dat er wel een oplossing komt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Dan moet je een siemens iq700 hebben met open assist maar geen idee welk model dat is. Is vrij nieuw nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je had toch al offerte laten maken? Dan hebben ze dat toch meegenomen mag ik aannemen :?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

Dat kun je bij opbouw ook hebben. En als je je daar echt zorgen over maakt, kun je dat voor zijn door niet de allergrootste afmetingen te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissadejong
Ethirty schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:33:
[...]

Je had toch al offerte laten maken? Dan hebben ze dat toch meegenomen mag ik aannemen :?
Heb nooit een offerte gehad het was zeggen en doen! Ben er al over uit welke koelkast ik moet hebben heb vandaag een offerte gekregen van cvt keukens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
Toke_gt schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:34:
[...]

Dat kun je bij opbouw ook hebben. En als je je daar echt zorgen over maakt, kun je dat voor zijn door niet de allergrootste afmetingen te kiezen.
Bij opbouw is de uitsparing in je blad aanzienlijk kleiner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
orf schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:09:
[...]

Push to open kan toch helemaal niet met een koelkast? Volgens mij zijn dit je opties voor greeploos:

- Horizontale of verticale greeplijst/greeplijst in front
- uitsparing uit wand
- servo drive
Jawel hoor, kan!

https://www.blum.com/be/n...rvo-drive-flex/programme/

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 10:38

ThePsycho

Biertje?

Siemens heeft een aantal modellen waar het zit ingebouwd. Liebherr ook een model die de deur helemaal automatisch opent, maar die is €3700.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

orf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
sawtomyer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:26:
Alle restpunten zijn vandaag opgelost. Het is nog wel wachten op de stoomoven. Keuken is van Möbel Faber, we zijn begonnen met een valse start maar uiteindelijk zijn we tot een vergelijk gekomen en is alles opgelost.

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben je niet bang dat die overhang heel wat nare blauwe plekken op gaat leveren?
Maakt ook dat je push-to-open lades (las ik goed toch?) lastiger te bedienen zijn ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
orf schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:28:
[...]

Dat noem ik toch als 1 van de opties?
Ik was tijdelijk blind ofzo denk ik :X

Voor een ieder:
Servo kan ook op lades en voor een vaatwasser trouwens, of voor het met een voet openen van een lade voor een afvalsysteem bijvoorbeeld. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Melissadejong schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:43:
[...]

Heb nooit een offerte gehad het was zeggen en doen! Ben er al over uit welke koelkast ik moet hebben heb vandaag een offerte gekregen van cvt keukens!
Melissadejong schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:06:
Denk dat dit de verwarring was, ik ga er vanuit dat als je een Next125 keuken bespreekt, dat je het dan ook hebt over voorkeuren voor apparatuur en details, anders kunnen ze nooit een goede offerte maken.

Maar ze hebben het dus gewoon gestuurd binnen 1 dag, dat is sowieso al erg snel.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Makrolon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:11:
[...]

3-5mm misschien? Ik persoonlijk vind het in ieder geval geen dealbreaker.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissadejong
Ethirty schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:58:
[...]

[...]

Denk dat dit de verwarring was, ik ga er vanuit dat als je een Next125 keuken bespreekt, dat je het dan ook hebt over voorkeuren voor apparatuur en details, anders kunnen ze nooit een goede offerte maken.

Maar ze hebben het dus gewoon gestuurd binnen 1 dag, dat is sowieso al erg snel.
Uhm nee ben er al eerder geweest en is ook niet de eerste zaak die ik bezoek ben al een poosje aan het kijken ze zijn er wel gespecialiseerd in ze verkopen maar 2 merken :). Wat voor mij de doorslag heeft gegeven om voor een next te kijken zijn de kleuren van de fronten en de mogelijkheden qua kast indeling etc etc. Ik ben van de details dusja die keuken (merk) past bij me. Hoef ook niet een complexe indeling gwn strak en min mogelijk poespas ;)

Ik ging hiervoor naar keukenmaxx met de gedachten dat ze ook next hadden maar die hadden ze niet meer en werd verwezen naar een goedkopere segment. Omdat de verkoper dacht dat ik weinig te besteden had ;) ja een jonge meid van 30. Terwijl ik echt wist wat ik wilde ! Dusja dan is de keus snel gemaakt dat ik hoe dan ook daar niet zou kopen okal hadden ze de next nog wel staan. En er werd gezegd dat met mijn wensen de keuken op 60k uit zou komen 🤣 en wat ik ook zei kreeg ik te horen ja maar ja maar …

En over apparatuur ik ga voor bosch ben daar heel tevreden mee en dan voor de nieuwste serie 8 ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Melissadejong op 17-12-2022 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
Floor-is schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:04:
[...]

Ben je niet bang dat die overhang heel wat nare blauwe plekken op gaat leveren?
Maakt ook dat je push-to-open lades (las ik goed toch?) lastiger te bedienen zijn ;)
Zijn we niet bang voor. De bovenste laden van de kookzone zijn naast de grepen voorzien van Tipmatic Softclose. De overzijde zijn PTO.

Wat vindt je dan bijvoorbeeld van keukens waarvan het keukenblad los staat, al dan niet met overhang, zoals dat bijvoorbeeld bij Siematic SLX het geval is? Wat is het verschil. Moeten we hier ook niet dan bang zijn voor blauwe plekken? Je zal zo een scherpe hoek, maar net in je middel krijgen, au! Wie mooi wil zijn moet de pijn maar accepteren, kennelijk geldt dit niet alleen voor vrouwen maar ook keukens. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door sawtomyer op 17-12-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VTR6xkl8kShFREVQ2ZG3fZK0i8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sT7uGEFlEbeoomZF2vuyLhFb.png?f=fotoalbum_large

hebben jullie nog ideeen qua indeling, om hier ruimte te creëren? het is een hele kleine keuken met weinig kastruimte.
zelf zat ik nog met het idee om een inductieplaat met afzuigmogelijkheid te nemen (bora?), en dan te kijken of ik daarboven nog kastjes kan plaatsen. Een aparte afzuigkap is eigenlijk best wel jammer van de ruimte, als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 23:24
Na aanleiding van een aantal posten hierboven dat ging over keukenopstellingen met eiland bij een totale lengte van ruimte 5400mm begin ik zelf erg te twijfelen.. bij mij is de lengte of breedte hoe je het wil zien 4740mm. Eiland is welliswaar 80cm diep. Tussen eiland en kastenwand 90cm. En voor het eiland een eettafel 90diep..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqYviwZLGyqDbHYdHGoY2f3TBA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tb9nY9oaaZHF6RK9axN3wCh1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2M5lR1Uygnk947IXs2ETuYcKeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVdjRkq4p6ZKkPeOxqsMqutV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTDCBTqra8eZfB9LPYYCjNW6jQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMCQlNLIpQYqt7ZQazrhUEf5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PX-bBJI5p1jd8Qet080l4sUuz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skxf08Yp2T0mFcvtZewCuiFY.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de plattegrond is de gele markering een grote raampartij van de achtertuin. En het zwarte is een deur naar de schuur. Op het plattegrond staat dat de eiland 95cm maar die hebben we dus aangepast naar 80cm. Om meer ruimte te creëren

Ikzelf vind het net kunnen. Wij beide zijn klein van stuk. Tevens hebben we geen idee hoe we het anders kunnen indelen. De ruimte is 4,74 x 3,20m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Melissadejong schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:10:
[...]

Uhm nee ben er al eerder geweest en is ook niet de eerste zaak die ik bezoek ben al een poosje aan het kijken ze zijn er wel gespecialiseerd in ze verkopen maar 2 merken :). Wat voor mij de doorslag heeft gegeven om voor een next te kijken zijn de kleuren van de fronten en de mogelijkheden qua kast indeling etc etc. Ik ben van de details dusja die keuken (merk) past bij me. Hoef ook niet een complexe indeling gwn strak en min mogelijk poespas ;)

Ik ging hiervoor naar keukenmaxx met de gedachten dat ze ook next hadden maar die hadden ze niet meer en werd verwezen naar een goedkopere segment. Omdat de verkoper dacht dat ik weinig te besteden had ;) ja een jonge meid van 30. Terwijl ik echt wist wat ik wilde ! Dusja dan is de keus snel gemaakt dat ik hoe dan ook daar niet zou kopen okal hadden ze de next nog wel staan. En er werd gezegd dat met mijn wensen de keuken op 60k uit zou komen 🤣 en wat ik ook zei kreeg ik te horen ja maar ja maar …

En over apparatuur ik ga voor bosch ben daar heel tevreden mee en dan voor de nieuwste serie 8 ;)
Ze verkopen er in iedergeval 3 merken en waarschijnlijk wel meer. Next125, SieMatic en hun huismerk.

En je bent dus maar bij 1 zaak geweest (de Mandemakers groep) wel bij 2 verschillende showrooms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissadejong
Sen schreef op zondag 18 december 2022 @ 03:33:
[...]

Ze verkopen er in iedergeval 3 merken en waarschijnlijk wel meer. Next125, SieMatic en hun huismerk.

En je bent dus maar bij 1 zaak geweest (de Mandemakers groep) wel bij 2 verschillende showrooms.
Nee ben ook nog in ekelhoff geweest :) en middelkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Il 2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:32:
[Afbeelding]

hebben jullie nog ideeen qua indeling, om hier ruimte te creëren? het is een hele kleine keuken met weinig kastruimte.
zelf zat ik nog met het idee om een inductieplaat met afzuigmogelijkheid te nemen (bora?), en dan te kijken of ik daarboven nog kastjes kan plaatsen. Een aparte afzuigkap is eigenlijk best wel jammer van de ruimte, als het niet nodig is.
Wellicht beschikbare afmetingen erbij zetten?

Inductie plaat met afzuiging neemt wel wat ruimte weg in de kast er onder. Dan passen daar géén twee ovens (past dat überhaupt in een onderkast?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
@nxt0206 Heb je een plattegrond van de hele ruimte met woonkamer?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 23:24
ron321 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:08:
@nxt0206 Heb je een plattegrond van de hele ruimte met woonkamer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fk_w9wnftJLwAgmtHuE9il96euU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTAaok9GPPJ9VZtpRouuHAC1.jpg?f=fotoalbum_large

De horizontale wand bij de keuken is al afgebroken. Wellicht kan het stukje links van de trap ook nog worden afgebroken tot aan begin van de trap, zodat de ruimte meer open wordt.

De vorige bewoners hebben hun keuken in de berging staan. Maar dat vond ik ongezellig

[ Voor 5% gewijzigd door nxt0206 op 18-12-2022 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
nxt0206 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:37:
[...]
[Afbeelding]

De horizontale wand bij de keuken is al afgebroken. Wellicht kan het stukje links van de trap ook nog worden afgebroken tot aan begin van de trap, zodat de ruimte meer open wordt.

De vorige bewoners hebben hun keuken in de berging staan. Maar dat vond ik ongezellig
Ik denk dat je hier spijt van gaat krijgen. Het ziet er op de render best ok uit, maar straks in de praktijk gaat dit zo krap aanvoelen. Bedenk eens hoe je daar tussen muur en eiland zit als je met vier mensen aan tafel zit. Dat voelt echt niet fijn.
Ook heb je nog een deur naar de berging op dat stukje tussen wand en eiland. Niet prettig om met spullen uit de berging door je keuken te manoeuvreren als daar zoveel staat wat niet kan schuiven.

Om het ruimtelijk te houden zou ik wand rechts gebruiken als werkblad met kookplaat en spoelbak. Wand links naast deur zou ik hoge kasten maken voor bergruimte, ovens, koelkast etc. De tafel kan dan riant in de vrije ruimte. Daarmee komt je kamer als geheel veel meer tot zijn recht, en kun je met plezier koken en tafelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
Il 2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:32:
[Afbeelding]

In een kleine keuken is elke cm2 waardevol. Ik zie wel wat ruimte verloren gaan die je zou kunnen benutten.
  • inderdaad geen losse afzuigkap, maar ook geen bora. Neem een afzuigkap die in een bovenkastje is geïntegreerd, daar verlies je de minste ruimte mee, maar het oogt ook rustiger en dat is ook belangrijk in een kleine keuken
  • neem dubbele bovenkastjes en zet in de bovenste rij alle dingen die je niet regelmatig nodig hebt
  • neem geen grote koel/vriescombinatie, maar een koelkast met een vriesvak. Misschien heb je elders in huis/berging ruimte voor een vrieskast voor voorraad, dan kan het vriesvak in de koelkast beperkt blijven voor wat je kort na aankoop gebruikt
  • richt de hoge kast in met koelkast en daarboven de oven
  • maak de ruimte tussen kookplaat en spoelbak zo groot mogelijk, dan heb je meer functioneel werkblad
  • kijk voor praktische toepassingen zoals een uitschuifbaar werkblad
  • kies een smal model vaatwasser
  • neem een kijkje bij ikea om ideeën op te doen voor compacte keukens
Om een indruk te krijgen van afzuigkap in kastje, dubbel rij bovenkasten (ik zou ze zelf wat hoger nemen en laten doorlopen tot vlak onder plafond).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgnHNkXBhfQMOHsijCskK3Eb7Z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fb35kCNQvnCtAmbuqfArIjpM.webp?f=fotoalbum_large

En verder ben ik ook wel benieuwd naar de indeling van de ruimte in de omgeving, misschien biedt die andere mogelijkheden. (Kast om een hoekje, apparatenkast die door de muur wordt gebouwd etc).

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 18-12-2022 12:29 ]

Pagina: 1 ... 380 ... 525 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1