Grappig. Meestal lever je met een eiland juist flink wat kastruimte in vergeleken met een kastenwand.LordBusiness schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:09:
We willen graag een eiland zodat er flink wat kastruimte onstaat.
Ik vind het voordeel van optie 1 maar heel beperkt en het nadeel heel groot. Een eiland zo pal voor het raam neemt inderdaad licht weg, maar het haalt vooral de balans uit je inrichting. De doorloop naar de tuindeur wordt daar krap en het ziet eruit alsof het net niet past. Ik zou me daaraan gaan ergeren.Voordeel![]()
De muur vanuit de woonkamer wordt niet verlengt en je loopt straks dus sneller de keuken in. Je hoeft ook niet langs de gasten aan tafel langs als je de keuken in wilt.
Nadeel![]()
Het eiland staat iets voor het raam en neemt dus (een klein beetje?) licht weg uit de ruimte, tevens zal schoonmaken van het raam wat lastiger gaan. De 3e foto is een foto bij een bewoner die reeds ingetrokken is. Je zou het eiland ook 5 a 10 centimer van de muur kunnen zetten, al is dat denk ik wat vreemd.
Als je het eiland laat aansluiten bij de muur tegenover het raam, verlengt het de lange muur dwars door je woonkamer en dat geeft een veel rustiger beeld. Wat je noemt als voordeel, snap ik niet zo goed. Als je gasten hebt en je wilt naar de keuken, dan zat je waarschijnlijk zelf ook aan de eettafel (?) en maakt het niet uit dat je langs de raamkant de keuken inloopt. Heb je geen gasten dan loop je inderdaad vanuit woongedeelte om het eiland heen de keuken in, maar dat zou voor mij minder bezwaarlijk zijn dan een eiland dat niet lijkt te passen of verkeerd lijkt te zijn geplaatst. Als je dan graag het voordeel wilt van ruimte om de tafel én een makkelijke inloop vanuit de kamer, zou ik voor een L-opstelling kiezen, met eventueel extra kastruimte tegen de muur bij de tafel. Dan heb je zowel veel bewegingsruimte in de keuken als ruimte rond de tafel. Geeft wel veel meer lucht in dit deel van je huis.