Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 23:24
Toke_gt schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:57:
[...]

Om het ruimtelijk te houden zou ik wand rechts gebruiken als werkblad met kookplaat en spoelbak. Wand links naast deur zou ik hoge kasten maken voor bergruimte, ovens, koelkast etc. De tafel kan dan riant in de vrije ruimte. Daarmee komt je kamer als geheel veel meer tot zijn recht, en kun je met plezier koken en tafelen.
Zou je dan die rechter wand langs de trap, deels afbreken om zo toch beetje inkijk vanuit en naar de woonkamer te hebben of zo in zn geheel laten? Op zich is de L-keuken idd wel meest ruime in mijn situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
nxt0206 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:05:
[...]

Zou je dan die rechter wand langs de trap, deels afbreken om zo toch beetje inkijk vanuit en naar de woonkamer te hebben of zo in zn geheel laten? Op zich is de L-keuken idd wel meest ruime in mijn situatie
Ik zou dat wandje uitlijnen met trap. Het heeft verder geen functie, dus dan zit het alleen maar in de weg. Neemt misschien ook onnodig licht weg uit je keuken, op je render zag ik geen raam en die wand met bergingsdeur, maar op je officiële plattegrond wel. Denk dat daar inderdaad een raam zit? Dan moet je je kastenwand daarop aanpassen. In dat geval is het misschien aantrekkelijker om het muurtje bij de trap te laten staan en daar het werkblad op door te laten lopen. Volg je me nog? Of zal ik een schetsje voor je maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
Toke_gt schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:12:
[...]

Ik zou dat wandje uitlijnen met trap. Het heeft verder geen functie, dus dan zit het alleen maar in de weg. Neemt misschien ook onnodig licht weg uit je keuken, op je render zag ik geen raam en die wand met bergingsdeur, maar op je officiële plattegrond wel. Denk dan daar inderdaad een raam zit? Dan moet je je kastenwand daarop aanpassen. In dat geval is het misschien aantrekkelijker om het muurtje bij de trap te laten staan en daar het werkblad op door te laten lopen. Volg je me nog? Of zal ik een schetsje voor je maken?
Er staat een grote raam partij links van de eettafel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvE-XzP8mki9_3NQYq6PBsIWYjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Q0Ys6bAfm8gh3dLX5JLD2vJ.jpg?f=fotoalbum_large

Als het een kleine moeite voor je is zou een schets wel van pas komen. Dan kan ik hiermee terug naar de keukenwinkel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:25
nxt0206 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:27:
[...]

Er staat een grote raam partij links van de eettafel. [Afbeelding]

Als het een kleine moeite voor je is zou een schets wel van pas komen. Dan kan ik hiermee terug naar de keukenwinkel weer.
Als ik je woonkamer en plattegrond bekijk heeft het wat weg van de indeling van ons vorige huis. ik heb de verkoopplattegrond er even bijgezocht en volgens mij is dit ongeveer de indeling die bedoeld wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NtMkWiKKQVMgINIAYNnjYMGgbI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tYyzx9pqMIPIdk019fdV5vwx.jpg?f=user_large

onze binnenmaat was 5.17 en wij wouden heel graag ook iets van een eiland, in ons geval kon de muur naast de trap niet heel veel verder gesloopt worden dus waren we aan het kijken naar een schiereiland of iets.

uiteindelijk niet gedaan en gekozen voor een hoek. We hadden het eiland uitgetekend en het voelde veelste krap. met een hoek heb je echt een ruime plek om te lopen en te werken :) beviel prima.

ik kan de foto's van de makelaar niet meer vinden helaas en zelf heb ik geen duidelijke foto van ons oude huis, anders kon ik je het in context laten zien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57
nxt0206 schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:46:
Na aanleiding van een aantal posten hierboven dat ging over keukenopstellingen met eiland bij een totale lengte van ruimte 5400mm begin ik zelf erg te twijfelen.. bij mij is de lengte of breedte hoe je het wil zien 4740mm. Eiland is welliswaar 80cm diep. Tussen eiland en kastenwand 90cm. En voor het eiland een eettafel 90diep..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij de plattegrond is de gele markering een grote raampartij van de achtertuin. En het zwarte is een deur naar de schuur. Op het plattegrond staat dat de eiland 95cm maar die hebben we dus aangepast naar 80cm. Om meer ruimte te creëren

Ikzelf vind het net kunnen. Wij beide zijn klein van stuk. Tevens hebben we geen idee hoe we het anders kunnen indelen. De ruimte is 4,74 x 3,20m
Als 474 de breedte is, dan is het bijzonder krap om een aanrecht, eiland, tafel en doorloop te plaatsen. En dat zeg ik dan wel heel netjes.

Op z'n krapst:
60cm aanrecht/kastenwand (effectief ergens 59-61)
90cm werkruimte (je wilt liever 100)
75cm eiland (nogal een smalle)
275cm tbv tafel (eigenlijk te krap)

Totaal is dat 500cm en dat heb je niet.

Ik denk dat je beter een L-vormige keuken tegen zij- en achterwand kunt plaatsen, met de tafel in de overgebleven ruimte. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
ThePsycho schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:27:
[...]

Siemens heeft een aantal modellen waar het zit ingebouwd. Liebherr ook een model die de deur helemaal automatisch opent, maar die is €3700.
Siemens (/Bosch/Neff/Gaggeneu) en Miele hebben ook vaatwassers met knock-to-open. Wel erg aan de prijs allemaal. Zeker als je ziet dat een setje €250 in de BTW kost :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
nxt0206 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:27:
[...]
Er staat een grote raam partij links van de eettafel. [Afbeelding]

Dat grote raam zit mijn eerste voorstel in de weg ;( Maar ik ben toch bij die L blijven hangen, maar dan langs het muurtje. Ik zou dat voor een deel net iets hoger maken dan de hoogte van je werkblad (grijs op de schets hieronder), en het laatste stukje, waar de trap hoger wordt, tot aan het plafond laten (zwart op de schets). Donkerblauw zijn hoge kasten (koelvries/ovens), de rest laag. Ik heb een servieskast ingetekend aan de kant van de lange muur, zodat je voldoende bergruimte hebt. Maar misschien heb je die niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leybjTgvnbYsu_-kuHircHxu6v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUnp6CQTjD9FXcrJjuE12mlM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:28
Floor-is schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:01:
[...]

Dat is wel vragen om dure oplossingen. Meer dan die geleider op de bodem en dan bidden. ;)

Er zijn tafelgeleiders en allerlei speciale kastgeleiders waar je naar zou kunnen kijken. Weet echter dat dit niet bepaald standaard werk is en dus zowel veel tijd zal kosten als de kans dat het niet goed gaat flink toeneemt.

Ter illustratie: deze in 50cm kost zo'n €250 ex BTW.
Dank voor je toelichting. Ik ga het bestuderen🙌🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
SquareOne schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:22:
[...]

Wellicht beschikbare afmetingen erbij zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmJVEoUlnsqjnIRt9FVeJhU4Z64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o7SWUAzc6Z0z6bN1n2GyX5c8.png?f=user_large
Inductie plaat met afzuiging neemt wel wat ruimte weg in de kast er onder. Dan passen daar géén twee ovens (past dat überhaupt in een onderkast?).
klopt, het is ook maar 1 oven, daar boven is een uittreklade. niet heel duidelijk op de foto inderdaad.
Toke_gt schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:27:
[...]

In een kleine keuken is elke cm2 waardevol. Ik zie wel wat ruimte verloren gaan die je zou kunnen benutten.
  • inderdaad geen losse afzuigkap, maar ook geen bora. Neem een afzuigkap die in een bovenkastje is geïntegreerd, daar verlies je de minste ruimte mee, maar het oogt ook rustiger en dat is ook belangrijk in een kleine keuken
  • neem dubbele bovenkastjes en zet in de bovenste rij alle dingen die je niet regelmatig nodig hebt
  • neem geen grote koel/vriescombinatie, maar een koelkast met een vriesvak. Misschien heb je elders in huis/berging ruimte voor een vrieskast voor voorraad, dan kan het vriesvak in de koelkast beperkt blijven voor wat je kort na aankoop gebruikt
  • richt de hoge kast in met koelkast en daarboven de oven
  • maak de ruimte tussen kookplaat en spoelbak zo groot mogelijk, dan heb je meer functioneel werkblad
  • kijk voor praktische toepassingen zoals een uitschuifbaar werkblad
  • kies een smal model vaatwasser
  • neem een kijkje bij ikea om ideeën op te doen voor compacte keukens
Om een indruk te krijgen van afzuigkap in kastje, dubbel rij bovenkasten (ik zou ze zelf wat hoger nemen en laten doorlopen tot vlak onder plafond).
[Afbeelding]

En verder ben ik ook wel benieuwd naar de indeling van de ruimte in de omgeving, misschien biedt die andere mogelijkheden. (Kast om een hoekje, apparatenkast die door de muur wordt gebouwd etc).
Bedankt! Die van het kastje met ingebouwde afzuigkap is inderdaad een goede tip. Ga ik naar kijken.

Andere ruimte elders is ook beperkt, dus qua voorraad en opslag is een zo'n groot mogelijke koolvries combi wel het beste denk ik. Maar een kast om de hoek ergens is wel een optie inderdaad.
Smal model vaatwasser heb ik ook naar gekeken, maar je schiet er eigenlijk niet zo heel veel mee op, omdat je bij een 40cm model nog maar 20cm overhoudt, waar je ook niet zoveel mee kan qua extra lade of kastje, dan vandaar dan maar een 60cm model (+ die kleine zijn vaak even duur of zelfs duurder als de standaard maat). hoewel je dan wel de spoelbak iets verder op kan schuiven denk ik, dus wat meer werkbladruimte, maarja dan was eigenlijk de keus wel of geen vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Floor-is schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:07:
Op z'n krapst:
60cm aanrecht (effectief eigenlijk 59-61)
90cm werkruimte (je wilt liever 100)
75cm eiland (nogal een smalle)
275cm tbv tafel (eigenlijk te krap)
Dat is extreem krap en zal niet praktisch zijn/ruimtelijk ogen. Een eiland van 90cm is het minimum om goed te kunnen werken, 100cm werkruimte idem.

Onder de 240cm/250cm voor het keukenblok krijg je later spijt van.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:43:
[...]

Dat is extreem krap en zal niet praktisch zijn/ruimtelijk ogen. Een eiland van 90cm is het minimum om goed te kunnen werken, 100cm werkruimte idem.

Onder de 240cm/250cm voor het keukenblok krijg je later spijt van.
Dat was mijn punt geloof ik ook. Je kunt niet een kastenwand, eiland en tafel kwijt in 5 meter breedte.

Je moet voor een dergelijke opstelling echt minimaal 5,5meter hebben, liever 6 als het ook de doorgang naar iets anders is (tuin, garage, bijkeuken..).

Wij hebben zelf 3m94 waarin een eiland en een kastenwand komt. Hier hebben we een doorloop van ±1m24 die veel gebruikt zal worden. De overweging is nog om het eiland 5cm smaller te maken, maar dat is dan puur om meer ruimte aan de werkzijde te maken.

Hier een sketchup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMxXfe8Ssjzk3ueZHhk6VLiixbY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8yoTxWlo4Csh3pAM1F4FR8Jx.png?f=fotoalbum_medium

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:36
Eind januari komen ze bij ons de nieuwe keuken plaatsen..

We hebben de planning als volgt.

14-15 januari oude keuken demonteren en muren kaal maken (zit wat tegelwerk boven aanrecht en rondom raam).

18 januari komt de keukenleverancier voorbereidingen treffen voor wat nu nog de voorraad kast is, hier komt straks de koelkast + oven en wat bergruimte in, en ze maken een koof voor de afzuiging die tegen het plafond komt. ..

23-27 januari komt de installateur de elektra + waterleidingen etc op de juiste plekken aansluiten en alle muren worden gestuced. 90% blijft zo goed als op dezelfde plek zitten, daarnaast enkele nieuwe stroompunten ivm kookplaat, quooker, etc, die via de kruipruimte weer naar de meterkast geleid worden op een aparte groep.

28-29 januari zelf de vloer leggen (click pvc), en indien mogelijk ook de muren schilderen

30-31 januari wordt de nieuwe keuken geplaatst.

Dagen erna zelf de afwerking doen met eventueel nog wat schilderwerk en plintwerk.

Al met al 2,5 week zonder keuken..

Planning te strak of zouden jullie het anders aanpakken?

Datums die vernoemd zijn, zijn bevestigd door de keukenboer en installateur. Echter hebben die geen relatie met elkaar, dus de planning/schema heb ik zelf moeten bedenken.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Floor-is schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:30:
Je moet voor een dergelijke opstelling echt minimaal 5,5meter hebben, liever 6 als het ook de doorgang naar iets anders is (tuin, garage, bijkeuken..).
Heb een breedte van 5,90m maar zelfs daar ben ik huiverig omdat het de veelgebruikte looproute naar de tuin is. Toch bang dat het teveel een sta-in-de-weg wordt of teveel opgepropt om echt mooi te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:17
verstappen33 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:44:

14-15 januari oude keuken demonteren en muren kaal maken (zit wat tegelwerk boven aanrecht en rondom raam).

18 januari komt de keukenleverancier voorbereidingen treffen voor wat nu nog de voorraad kast is, hier komt straks de koelkast + oven en wat bergruimte in, en ze maken een koof voor de afzuiging die tegen het plafond komt. ..

23-27 januari komt de installateur de elektra + waterleidingen etc op de juiste plekken aansluiten en alle muren worden gestuced. 90% blijft zo goed als op dezelfde plek zitten, daarnaast enkele nieuwe stroompunten ivm kookplaat, quooker, etc, die via de kruipruimte weer naar de meterkast geleid worden op een aparte groep.

28-29 januari zelf de vloer leggen (click pvc), en indien mogelijk ook de muren schilderen

Dagen erna zelf de afwerking doen met eventueel nog wat schilderwerk en plintwerk.

Datums die vernoemd zijn, zijn bevestigd door de keukenboer en installateur. Echter hebben die geen relatie met elkaar, dus de planning/schema heb ik zelf moeten bedenken.
Kan je met Klik PVC de vloer niet beter leggen nadat de keuken geplaatst is? Bij klik mag het toch niet doorlopen onder de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
SlayaStone schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:01:
[...]

Kan je met Klik PVC de vloer niet beter leggen nadat de keuken geplaatst is? Bij klik mag het toch niet doorlopen onder de keuken.
Ik kon daar niet een best-practice over vinden, ik lees dat beide kan..
Mij leek het alleen maar handig ivm de plint afwerking onder de keuken...

Want ik heb het liefst het PVC iets (of geheel maakt niet uit) onder de plint van de keuken doorlopen.
Als ik dit naderhand wil doen dan komt de vloer 6-7mm omhoog en passen de plinten niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 10:51

Ik vind het strak gepland. Niet onmogelijk hoor, maar strak. Zeker de loodgieter en elektriciën + stukadoor zitten kort op elkaar. De stukadoor kan pas aan de slag als de nieuwe leidingen en inbouwdozen etc. er in zitten. Als zij pas op 27 januari klaar zijn (of er iemand ziek is) kan de stukadoor niet op tijd starten. Maar misschien staan de data waarop zij komen vast binnen die dagen?
Hopelijk heb je maar een dun laagje stuc nodig want een paar dagen later de keuken monteren is vrij rap. Ik wilde het in ieder geval goed droog hebben.

Sauswerk en afkitten kan natuurlijk mooi allemaal daarna, dat heb ik pas 2-3 maanden later gedaan zelfs :P
Je planning kan goed uitpakken als je vertrouwen hebt in de vaklui die je hebt gevraagd en er niks tegen zit. Zelf ging ik iets meer op safe door het wat ruimer te plannen, maar dat is de aard van het beestje wellicht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
remzor schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:34:
[...]

Ik vind het strak gepland. Niet onmogelijk hoor, maar strak. Zeker de loodgieter en elektriciën + stukadoor zitten kort op elkaar. De stukadoor kan pas aan de slag als de nieuwe leidingen en inbouwdozen etc. er in zitten. Als zij pas op 27 januari klaar zijn (of er iemand ziek is) kan de stukadoor niet op tijd starten. Maar misschien staan de data waarop zij komen vast binnen die dagen?
Hopelijk heb je maar een dun laagje stuc nodig want een paar dagen later de keuken monteren is vrij rap. Ik wilde het in ieder geval goed droog hebben.

Sauswerk en afkitten kan natuurlijk mooi allemaal daarna, dat heb ik pas 2-3 maanden later gedaan zelfs :P
Je planning kan goed uitpakken als je vertrouwen hebt in de vaklui die je hebt gevraagd en er niks tegen zit. Zelf ging ik iets meer op safe door het wat ruimer te plannen, maar dat is de aard van het beestje wellicht ;)
Het installatiewerk en het stucwerk gebeurd door hetzelfde bedrijf, dus dat komt wel goed.
De verwachting is 2 dagen installatiewerk voor elektra en water/afvoeren. en dan 1-2 dagen afwerking muren. De muren hebben dus 4-5 dagen de tijd om goed te drogen voordat de keuken erin komt.

Er zit niet heel veel tegelwerk boven het aanrecht, dit komt hopelijk makkelijk los van de muur, maar daar komt ook niets meer tegenaan na het stucen. We hebben straks geen bovenkastjes meer.
Achter de huidige kasten zitten geen tegels, dus ik verwacht zelf een minimale stuclaag op de muren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SlayaStone schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:01:
[...]

Voor garantie op de vloer mag je het inderdaad niet onder de keuken doorleggen (niet de keuken op de vloer zetten). Dit heeft te maken met werking van de vloer die mogelijk moet blijven. Maar als je in een nieuwbouwwoning woont met vloerverwarming en koeling zal de temperatuur in je huis dermate stabiel zijn dat er nauwelijks sprake zal zijn van werking. Dus je kan denk ik wel het risico nemen met de keuken op de vloer te zetten.
Het beste alternatief is de vloer leggen voordat de keuken komt, maar dan wel tot aan de pootjes. Als je alleen een wandopstelling hebt, dan kan je de normale plint altijd gewoon inkorten, dus kan je de vloer ook wel na de keuken leggen. Alleen als je aan de zijkant van de keuken geen plint hebt maar een zijpaneel tot de grond, dan moet je die op maat zagen zodat je de vloer eronder kan leggen. Dat paneel is niet zo makkelijk te verwijderen en anders zit je met lelijke plakplintjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:52:
[...]

Heb een breedte van 5,90m maar zelfs daar ben ik huiverig omdat het de veelgebruikte looproute naar de tuin is. Toch bang dat het teveel een sta-in-de-weg wordt of teveel opgepropt om echt mooi te zijn.
Ik heb me een beetje verrekend/niet goed uitgedrukt. Je hebt 3 meter nodig voor een tafel met stoelen, dat is er van uitgaande dat je geen doorloop nodig hebt.

Ik reken een blok van 300cm breed voor een tafel met stoelen; dan heb je de ruimte die voor de tafel nodig is prima afgedekt, maar niet afdoende ruimte om een lekkere doorloop te hebben. Wil je een doorloop, dan kan je een beetje schuiven met de locatie van de tafel om wat ruimte te maken ten koste van manoeuvreer-ruimte voor de stoelen. Dat gezegd hebbende: als het mogelijk is, dan wil je -wat mij betreft- op z’n allerminst nog 30cm extra ruimte voor de doorloop. Eigenlijk zou je je blok voor de tafel 350cm breed moeten maken..

Dus 350cm voor de tafel en doorloop. Dan je eiland en de werkruimte, wat 100-120cm en >100cm respectievelijk zou moeten zijn wat mij betreft. Dus 550cm is in mijn boekje ook wat krap, maar 590 zou ik absoluut aandurven hoor :)

Disclaimer: ik houd nul rekening met wat dan ook, natuurlijk heeft een keuken van dit formaat ontzettend impact op budget om maar wat te noemen :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Floor-is schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:12:
Ik heb me een beetje verrekend/niet goed uitgedrukt. Je hebt 3 meter nodig voor een tafel met stoelen, dat Dus 350cm voor de tafel en doorloop. Dan je eiland en de werkruimte, wat 100-120cm en >100cm respectievelijk zou moeten zijn wat mij betreft. Dus 550cm is in mijn boekje ook wat krap.
Dan mis je volgens mij nog 60cm voor de kasten en het eventuele keukenblad aan de andere kant van de werkruimte. Kom je met jouw getallen op minimaal 6m10 uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
remzor schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:34:
[...]

Ik heb vooral vragen over het drogen van het stucwerk, een dag per millimeter is normaal toch? Er gaat gerust een paar millimeter op en dus zal je stucwerk nog niet echt hard zijn na een paar dagen; dan beschadigd het snel en makkelijk..

Verder is het wel strak hoor, dan moeten die guys en jullie goed op elkaar ingewerkt zijn en niks misgaan.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:20:
[...]

Dan mis je volgens mij nog 60cm voor de kasten en het eventuele keukenblad aan de andere kant van de werkruimte. Kom je met jouw getallen op minimaal 6m10 uit?
Ik heb geen kastenwand gerekend nee.

Berekening is eenvoudig natuurlijk:
• Kastenwand / aanrecht 60-65cm
• Werkruimte 100cm+
• Eiland 100-120cm
• Blok tbv loopruimte en tafel 330-350cm
Totaal is dan 590-635

Zeker een moderne keuken in een langwerpige ruimte kan een smaller eiland hebben; je hoeft niet altijd 120 diep, soms kan 60+30 (90-93cm effectief) juist heel mooi zijn. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55
Ulkmeister schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:20:
Zijn er mensen bekend met het merk Airo Design? Komt hier uit de regio en is ons recent geadviseerd voor een kookplaat met downdraft afzuiging, maar ik kende het nog niet.
We blijven overigens twijfelen tussen recirculatie of afvoer naar buiten, wat hier mee samenhangt. Afvoer lijkt me optimaal qua geur, vocht en geluid, maar recirculatie houdt de warmte binnen. Zijn er mensen die recirculatie hebben en daar toch weer van af willen?
Crosspost uit onderstaande topic:
Pejdref in "Beste manier om de luchtkwaliteit te verhogen"

Allereerst om plat antwoord te geven op de topicvraag: Afzuiging naar buiten + luchtreiniger geeft de beste luchtkwaliteit. Bonusantwoord is een WTW met F7 filters ipv luchtreiniger.

Verder even wat debunk informatie mochten mensen nog eens op dit topic terecht komen:

CO2 gehalte meten is waardeloos voor het meten van luchtkwaliteit als het over koken gaat. Hierbij komt vooral NOx (bij koken op gas) en fijnstof (zowel bij gas als elektrisch/inductie) vrij. Met je kookafzuiging wil je NOx en fijnstof uit je lucht halen. De belangrijkste bron van CO2 in het huis zijn de bewoners zelf, hiervoor ventileer je continu.
Vertrouw overigens niet blind op fijnstofmeters, er bestaan geen betaalbare directe fijnstofsensoren. Deze sensoren meten altijd indirect en het is dus heel erg afhankelijk van de manier van meten en kalibratie hoe bruikbaar/nauwkeurig de metingen hiervan zijn.

Bij recirculatie: een koolstoffilter haalt vrijwel alleen de geuren uit de lucht, geen/nauwelijks fijnstof. Een fijnstoffilter haalt een deel van de fijnstof uit de lucht. In vergelijking met afzuiging naar buiten toe scoort een recirculatie met de juiste filters op zn best matig (uitgaande van de momenteel gangbare/betaalbare oplossingen). Tel daarbij op dat filters bijna altijd te laat of helemaal niet vervangen worden maken het resultaat slecht.
NOx wordt nauwelijks uit de lucht gehaald bij recirculatie, dus in combinatie met op gas koken is recirculatie eigenlijk een no go.

‘koken is maar een uur per dag’ is een prima argument als het over energieverlies of comfort gaat, maar niet als het over luchtkwaliteit gaat. Als fijnstof niet direct uit de lucht gehaald wordt tijdens het koken, kan de concentratie ervan urenlang verhoogd blijven, zelfs met ventilatiecapaciteit die voldoet aan het bouwbesluit. Die is namelijk gericht op CO2 concentratie, niet op fijnstof door koken concentraties.

Positie en afzuigcapaciteit van de afzuigkap spelen uiteraard ook nog een rol, zo dicht mogelijk boven het fornuis is het beste. Hoe meer afzuigcapaciteit hoe beter, 300m3/h wordt als minimum genoemd. 400m3/h bij een downdraft, welke enkel in combinatie met inductie overwogen kan worden (bij koken op gas stijgen de kookdampen veel sterker waardoor je dus altijd boven moet afzuigen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J63BUHe83ZdMenvEdaJpYYwjt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QXoY6b7hkX942zhJtgUaSFgh.png?f=user_large

Voor meer info:
https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/
https://www.lente-akkoord...-in-nieuwbouwwoningen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Floor-is schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:34:
Berekening is eenvoudig natuurlijk:
• Kastenwand / aanrecht 60-65cm
• Werkruimte 100cm+
• Eiland 100-120cm
• Blok tbv loopruimte en tafel 330-350cm
Totaal is dan 590-635
Dit plaatje in mijn hoofd nu:
• Kastenwand / aanrecht 60cm
• Werkruimte 100cm
• Eiland 90cm
• Blok tbv loopruimte en tafel 340cm
Totaal 590

Voelt toch krap, of maak ik me druk om niets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:02

Rzaan

Altijd zoekende

Floor-is schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:34:
[...]
Zeker een moderne keuken in een langwerpige ruimte kan een smaller eiland hebben; je hoeft niet altijd 120 diep, soms kan 60+30 (90-93cm effectief) juist heel mooi zijn. :)
Dit wordt onze keukenopstelling.
Ik ben nog steeds niet uit de breedte van het kookeiland.
Het wordt 360 lang en de breedte van roomdivider tot voorzijde kastenwand is ± 320 tot 340.

Welke breedte kookeiland zou het mooist zijn in deze opstelling met deze afmetingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRUhuWRuujHluuzjX6hIEBwPVlw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kS5StKiQiVo5Rr81BePb6ryi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:01
Rzaan schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:41:
[...]

Het wordt 360 lang en de breedte van roomdivider tot voorzijde kastenwand is ± 320 tot 340.

Welke breedte kookeiland zou het mooist zijn in deze opstelling met deze afmetingen?

[Afbeelding]
Lades of kastjes aan achterwand van eiland?
Bij kastjes zou ik ‘ondiep’ eiland nemen en wellicht zelfs nog smaller dan je nu voorziet. Bij diepe kastjes kom je toch bijna niet bij de spullen die achterin staan.

Met lades zou ik voor 110cm gaan in deze ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:37:
[...]

• Werkruimte 100cm
• Eiland 90cm
Totaal 590

Hoe is de opstelling precies en wat zijn de looproutes?

590cm zou voldoende moeten zijn.
Wij hebben soortgelijke opstelling met 5.74cm en gezien de looproutes geen probleem. Als het een doorgaande route was tussen tafel en eiland dan was het minder prettig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhyKhDwDpOh9194Kkk4isNbOlno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KhbzCGdKpyeEo348vo3loSLx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Floor-is schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:26:
[...]

Ik heb vooral vragen over het drogen van het stucwerk, een dag per millimeter is normaal toch? Er gaat gerust een paar millimeter op en dus zal je stucwerk nog niet echt hard zijn na een paar dagen; dan beschadigd het snel en makkelijk..

Verder is het wel strak hoor, dan moeten die guys en jullie goed op elkaar ingewerkt zijn en niks misgaan.
De installateur heeft ook onze badkamer geinstalleerd, ze komen met 2-3 man sterk en ook met de badkamer zat al het loodgieterswerk en elekta met 1 dag erin, Dag 2 kon de tegelzetter al beginnen met de muren..

Keuken is iets meer werk qua elektra, maar 3-4 stroompunten aan/verleggen en leidingen in de muur frezen is geen week werk. Ik vermoed hooguit 2-3 uur breekwerk, en dan alle elekra aansluiten etc..
Water en afvoeren blijven op dezelfe plekken, kranen en Qooker worden aangesloten met flexibele leidingen achter/in de kastjes.

Mogelijk dat ze dag 2 al beginnen met stucen, het is niet veel, bij elkaar 10-12m2 aan muren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
SquareOne schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:49:
Wij hebben soortgelijke opstelling met 5.74cm en gezien de looproutes geen probleem. Als het een doorgaande route was tussen tafel en eiland dan was het minder prettig.
Dat laatste dus: de woonkamer en ingang voor, de keuken achter voor de openslaande deuren naar de tuin.

De primaire route die dagelijks door schoolgaande kinderen met zware schooltassen en sportspullen gebruikt wordt, heel subtiel gaat dat niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SquareOne schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:46:
[...]

Lades of kastjes aan achterwand van eiland?
Bij kastjes zou ik ‘ondiep’ eiland nemen en wellicht zelfs nog smaller dan je nu voorziet. Bij diepe kastjes kom je toch bijna niet bij de spullen die achterin staan.

Met lades zou ik voor 110cm gaan in deze ruimte.
1 zijde (de roomdivider-zijde) worden 6 lades van ± 120 breed. Dus 3 naast elkaar en 2 boven elkaar.
De andere zijde (tov de hoge kasten) komen lades en kastjes, maar ook de vaatwasser. Dus daar wordt het sowieso al 60 cm diep.

We neigen ook steeds meer naar 110 omdat 120 breed wel heel veel werkruimte geeft en massiviteit uitstraalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:53:
[...]

Dat laatste dus: de woonkamer en ingang voor, de keuken achter voor de openslaande deuren naar de tuin.

De primaire route die dagelijks door schoolgaande kinderen met zware schooltassen en sportspullen gebruikt wordt, heel subtiel gaat dat niet... ;)
Opstelling die ik hier in de wijk vaker zie bij keuken aan achterzijde is een kastenwand (3) tegen de wand van de hal en dan eiland haaks op de kastenwand in de lengte van de kamer. Geeft veel bredere doorloop.

De opstelling die je nu beoogt zie ik hier in topic overigens ook regelmatig voorbij komen met die maatvoering. Denk dat het net kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Rzaan schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:00:
[...]

1 zijde (de roomdivider-zijde) worden 6 lades van ± 120 breed. Dus 3 naast elkaar en 2 boven elkaar.
De andere zijde (tov de hoge kasten) komen lades en kastjes, maar ook de vaatwasser. Dus daar wordt het sowieso al 60 cm diep.

We neigen ook steeds meer naar 110 omdat 120 breed wel heel veel werkruimte geeft en massiviteit uitstraalt.
Dan zou ik in ieder geval voor 110cm gaan, anders zonde van de ladekasten.

Wellicht ff uitwerken in sketchup of andere tool om de ruimte te visualiseren.

Jullie zaten ook nog te stoeien met overgang blad naar bar deel toch? Kwam dit weekend deze oplossing tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHlHIQxCq_E0cOQ_cDxwJxDA_fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8N8iZUJoVaOlqp6b2gx4Q4r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_yyOWpIzaxY23_gEW89HF-Y2Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQXSBKzIjroyzJqy7KTapF42.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:37:
[...]

• Werkruimte 100cm
• Eiland 90cm
Totaal 590

Denk dat dit wel kan werken, zeker als je de tafel uit het midden van die 340 haalt. Zeg aan de ene kant op 80 ipv 100cm uit de wand, dan win je immers zo’n 40cm.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Rzaan schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb al eens voor je uitgetekend in februari toch?

Ik zou voor een andere indeling gaan namelijk :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Floor-is schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:43:
[...]

Ik heb al eens voor je uitgetekend in februari toch?

Ik zou voor een andere indeling gaan namelijk :)
Te laat :)

Deze is al voor 90% besteld.
Zitten nog effe te stoeien over de bladen.

@SquareOne
Zo'n subtiel randje in een totaal ander materiaal en kleur is ook aardig.
Wij hadden eerst ook zoiets in ons hoofd, maar dan wat breder.

Kwinten is overigens een topzaak.
Voor wie in Z.O.Brabant woont zeker de moeite waard.
Komen qua kosten niet boven die van een keukenboer uit, maar wel veel meer mogelijkheden.

[ Voor 34% gewijzigd door Rzaan op 19-12-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Rzaan schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:54:
[...]

Te laat :)

Deze is al voor 90% besteld.
Zitten nog effe te stoeien over de bladen.

@SquareOne
Zo'n subtiel randje in een totaal ander materiaal en kleur is ook aardig.
Wij hadden eerst ook zoiets in ons hoofd, maar dan wat breder.

Kwinten is overigens een topzaak.
Voor wie in Z.O.Brabant woont zeker de moeite waard.
Komen qua kosten niet boven die van een keukenboer uit, maar wel veel meer mogelijkheden.
Kweenie, maar 10 maanden geleden lijkt me redelijk op tijd ;)

Dat gezegd hebbende: 110 lijkt me ruim zat. Een smallere of langere ruimte past een smaller eiland in :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Floor-is schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:04:
[...]

Kweenie, maar 10 maanden geleden lijkt me redelijk op tijd ;)

Dat gezegd hebbende: 110 lijkt me ruim zat. Een smallere of langere ruimte past een smaller eiland in :)
Kan me niet meer helemaal voor de geest halen wat je voorstel destijds was.
Ga zo eens zoeken.
EDIT: Ik zag een post uit begin dit jaar en daarin was je voorstel (in verschillende varianten) om de keuken in de voorzijde van het huis te plaatsen.
Hebben we wel overwogen, maar dit leek ons toch de fijnste opstelling in ons geval.
Daarvoor hoeven we weinig te verleggen en vinden we dat de keuken fijner aansluit op de tuin/terras/bijkeuken/hal.

110 zal het ws worden. Dank voor de input, ook van @SquareOne
Stelt toch altijd iets meer gerust, als anderen dit ook menen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 19-12-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 22:14
Ik krijg net door dat Bora sinds deze week weer actie prijzen hanteert (prijzen van Black Friday).

Ik overweeg nu wel de kookplaat los aan te schaffen met de verhogingen in zich volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-09 03:43
Even gauw wat pagina's doorgelezen van dit topic maar kan nog geen antwoord op mijn vraag vinden dus;
Wat zijn de (recente) ervaringen met levertijden van apparatuur (specifiek Siemens via DMG) ?
Wij staan op het punt onze oude keuken te verkopen maar ik twijfel of ik de apparatuur ook meteen meeverkoop of tijdelijk nog hou voor het geval de nieuwe apparatuur niet op tijd komt.
Levering vd keuken is begin februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Aomi schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:36:
Even gauw wat pagina's doorgelezen van dit topic maar kan nog geen antwoord op mijn vraag vinden dus;
Wat zijn de (recente) ervaringen met levertijden van apparatuur (specifiek Siemens via DMG) ?
Wij staan op het punt onze oude keuken te verkopen maar ik twijfel of ik de apparatuur ook meteen meeverkoop of tijdelijk nog hou voor het geval de nieuwe apparatuur niet op tijd komt.
Naar ik begreep is het nog vele maanden op bepaalde apparatuur. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sytheon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:01
Aomi schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:36:
Bij ons is vandaag de keuken geleverd (niet via DMG) en alles is er op de kookplaat na. We hebben alles van Bosch, dus zou hetzelfde moeten zijn als Siemens. De bezorger gaf wel aan dat we geluk hadden dat we geen oven met wifi hadden, want dat liep ook nog achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-09 03:43
Sytheon schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:48:
[...]

Bij ons is vandaag de keuken geleverd (niet via DMG) en alles is er op de kookplaat na. We hebben alles van Bosch, dus zou hetzelfde moeten zijn als Siemens. De bezorger gaf wel aan dat we geluk hadden dat we geen oven met wifi hadden, want dat liep ook nog achter.
OK goed om te weten, dan houden we nog 1 oven aan. (wij hebben er 2 besteld maar geen flauw idee of er wifi op zit, wss wel)
Kookplaat kan helaas niet aangehouden worden omdat we van gas naar inductie gaan. Als die niet komt wordt het improviseren. :+

Vaatwasser en koelkast kunnen we zonder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:01
Aomi schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:08:
[...]

OK goed om te weten, dan houden we nog 1 oven aan. (wij hebben er 2 besteld maar geen flauw idee of er wifi op zit, wss wel)
Kookplaat kan helaas niet aangehouden worden omdat we van gas naar inductie gaan. Als die niet komt wordt het improviseren. :+

Vaatwasser en koelkast kunnen we zonder :)
Wij hebben een tijdelijke kookplaat te leen gekregen. Daarnaast hebben we oude inductiekookplaat aangehouden omdat we niet wisten dat we er een konden lenen. Ze gaan voor weinig op marktplaats, en anders moet ik zeggen dat de draagbare inductieplaatjes van ikea (35 euro) het ook verrassend goed doen, beter dan mijn oude vaste kookplaat zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulkmeister
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-11-2024
Pejdref schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:35:
[...]

Crosspost uit onderstaande topic:
Pejdref in "Beste manier om de luchtkwaliteit te verhogen"

Allereerst om plat antwoord te geven op de topicvraag: Afzuiging naar buiten + luchtreiniger geeft de beste luchtkwaliteit. Bonusantwoord is een WTW met F7 filters ipv luchtreiniger.

Verder even wat debunk informatie mochten mensen nog eens op dit topic terecht komen:

CO2 gehalte meten is waardeloos voor het meten van luchtkwaliteit als het over koken gaat. Hierbij komt vooral NOx (bij koken op gas) en fijnstof (zowel bij gas als elektrisch/inductie) vrij. Met je kookafzuiging wil je NOx en fijnstof uit je lucht halen. De belangrijkste bron van CO2 in het huis zijn de bewoners zelf, hiervoor ventileer je continu.
Vertrouw overigens niet blind op fijnstofmeters, er bestaan geen betaalbare directe fijnstofsensoren. Deze sensoren meten altijd indirect en het is dus heel erg afhankelijk van de manier van meten en kalibratie hoe bruikbaar/nauwkeurig de metingen hiervan zijn.

Bij recirculatie: een koolstoffilter haalt vrijwel alleen de geuren uit de lucht, geen/nauwelijks fijnstof. Een fijnstoffilter haalt een deel van de fijnstof uit de lucht. In vergelijking met afzuiging naar buiten toe scoort een recirculatie met de juiste filters op zn best matig (uitgaande van de momenteel gangbare/betaalbare oplossingen). Tel daarbij op dat filters bijna altijd te laat of helemaal niet vervangen worden maken het resultaat slecht.
NOx wordt nauwelijks uit de lucht gehaald bij recirculatie, dus in combinatie met op gas koken is recirculatie eigenlijk een no go.

‘koken is maar een uur per dag’ is een prima argument als het over energieverlies of comfort gaat, maar niet als het over luchtkwaliteit gaat. Als fijnstof niet direct uit de lucht gehaald wordt tijdens het koken, kan de concentratie ervan urenlang verhoogd blijven, zelfs met ventilatiecapaciteit die voldoet aan het bouwbesluit. Die is namelijk gericht op CO2 concentratie, niet op fijnstof door koken concentraties.

Positie en afzuigcapaciteit van de afzuigkap spelen uiteraard ook nog een rol, zo dicht mogelijk boven het fornuis is het beste. Hoe meer afzuigcapaciteit hoe beter, 300m3/h wordt als minimum genoemd. 400m3/h bij een downdraft, welke enkel in combinatie met inductie overwogen kan worden (bij koken op gas stijgen de kookdampen veel sterker waardoor je dus altijd boven moet afzuigen).

[Afbeelding]

Voor meer info:
https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/
https://www.lente-akkoord...-in-nieuwbouwwoningen.pdf
Bedankt voor de info, heel erg helpend! Bijzonder dat er zo weinig over te vinden is, terwijl luchtkwaliteit in huis toch heel belangrijk is.

Even iets anders dan, vorige week bij een onafhankelijke keukenzaak geweest, waar een InterLiving keuken voor ons is ingetekend. Kwam iets hoger uit dan de andere offertes, maar dan wel met een 91cm corpushoogte voor het eiland. Ik kan hier op het forum en online verrekte weinig vinden over dit merk, heeft iemand hier meer info over? Is het misschien een bepaalde lijn van een bekender merk? Ik kan de prijs/kwaliteit ook niet goed inschatten nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Sen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:01:
[...]

Ik zou zeker de eet tafel in de goede maat met stoelen waar je normaal kan aanzitten er ook in tekenen. Dan krijg je een veel beter beeld wat het met de totale ruimte doet. En 10cm ruimte ergens tussen laten is een gegareende plek om rotzooi op te slaan of stofnest te worden.
Op verzoek nu de tafel overal ingetekend en de resterende maat bijgezet. Ik hanteer onderstaad overzicht voor de loopruimtes maar weet dat bij een eetbank er vanaf geweken mag/kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfXUNjJ8LpoT6UEVozdXmdxaoEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oncsbvGFdqoz3yQslKgZ62ap.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door LordBusiness op 17-02-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online

...

Vergeet je vloer niet op tijd te aclimatiseren, daar staat soms ook nog wat tijd voor. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Il 2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:24:
[...]
Maar een kast om de hoek ergens is wel een optie inderdaad.
Om je een beeld te geven van de extra ruimte met een ‘kast om de hoek’. Ik kan uiteraard niet zien of je daar die ruimte hebt, maar dit is wat je wint aan bergruimte met een hoge kast van 40 cm diep voor apparaten, voorraad, dingen die je niet direct bij de hand hoeft te hebben. Deze bergruimte zou ik in een koof zetten, zodat de muur in de keuken doorloopt. Met een lage koelkast win je zo veel werkbladruimte en je hebt de mogelijkheid om overal bovenkastjes te maken. Oven zit hier onder de kookplaat.
Ter inspiratie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r73GwUDNI30unSgri7J6uKZeC18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHXaX0UImuHHlHiJmPAIhihL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Toke_gt op 20-12-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluehome
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-12-2022
Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe keuken. We willen graag een kookeiland hier en daar hebben we ook leuke modellen gezien. Alleen hoe hoog moet de totale kookeiland zijn voor iemand van 1,58/1,60 lengte?

Is 93cm standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:18

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Bluehome schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:07:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe keuken. We willen graag een kookeiland hier en daar hebben we ook leuke modellen gezien. Alleen hoe hoog moet de totale kookeiland zijn voor iemand van 1,58/1,60 lengte?

Is 93cm standaard?
Je gaat best eens langs bij een toonzaal. Eens je voor de verschillende afmetingen staat, begrijp je zeer goed wat voor jou werkt en wat niet. Dat gezegd zijnde, ik ben vrij zeker dat het bij ons ergens rond de 90cm is (1m74).

learning every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LordBusiness schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:40:
[...]
Ik hanteer onderstaad overzicht voor de loopruimtes maar weet dat bij een eetbank er vanaf geweken mag/kan worden.
Is die tekening met die poppetjes niet bedoeld voor de Horeca.
Lijkt me allemaal zo krap.
60 cm loopruimte en een tafel van 85 diep,
Allemaal wel erg minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
[...]
Op verzoek nu de tafel overal ingetekend en de resterende maat bijgezet. Ik hanteer onderstaad overzicht voor de loopruimtes maar weet dat bij een eetbank er vanaf geweken mag/kan worden.

***members only***

[Afbeelding]
Optie 2 of 3.

Optie 2
meest ruimtelijke opzet. Iets minder werkruimte op aanrecht. En kan me voorstellen niet de ‘gedroomde’ eiland opstelling.

Optie 3
Eiland voor raam niet ideaal maar in deze situatie begrijp ik het wel. Kan er mooi een haakje voor handdoeken / theedoeken aan die kant zonder dat het in het zicht hangt.

Bank tegen de muur, dan kan het prima met een tafel van 90.

Denk ook alvast na over raambekleding. Kan dat in de dag? Anders kom je daarmee ‘in de problemen’.

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 20-12-2022 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 20:20

Sen

<-->

[...]

***members only***

[Afbeelding]
Wat het meest ruimtelijk is is heel duidelijk nu. Maar het is geen eiland. Ik denk dat een eiland het te krap en klein laat ogen en ik zou dat vreselijk vinden. Maar andere mensen vinden het geweldig dat alles prop vol staat en je kont niet kan keren. Waarom heb je zo'n grote wasbak nodig eigenlijk hebben jullie geen vaatwasser dan?

Heb je persee 3 hoge kasten nodig? Met 2 zou je heel veel problemen kunnen oplossen door ze aan de uiteinden van de hoekkeuken te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sen op 20-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
[...]

***members only***

[Afbeelding]
Wie heeft er in hemelsnaam een 85cm diepe tafel?

Flinders is wat mij betreft een stuk beter qua formaten, hoewel ik de 270cm te krap vind. :P

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:07
Ik vind het ook een aparte berekening.

1 persoon zou je met 70cm uit de voeten kunnen.
2 personen met 65cm p.p
3 personen moet je afvallen, dan nog maar 60cm p.p
4 personen naast elkaar opeens weer 62,5
5 personen inkrimpen naar 62 cm p.p
6 personen terug naar 63,3333 cm p.p

Ik zou voor de primaire eettafel toch echt 70cm p.p aanhouden. Gemiddelde stoel is al richting de 60+.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 20-12-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Laatst online: 14-02 22:39
Een offerte ontvangen voor dit ontwerp. €18300 incl montage. Vroeg me af of dit een schappelijke prijs is of te veel?

- Keukenkasten zijn van Hacker concept130
- Bora Puru kookplaat
- Siemens combi oven CM836GNB6
- Siemens koelvriescombinatie KI86V5SF1
- vaatwasser Siemens SX63H800BE
- Quooker 7L
- Caesarstone composiet werkblad

Prijzen per onderdeel hebben ze helaas niet meegegeven. Wel in de winkel laten zien, maar ik ben ze helaas vergeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CF1qxxEixChvfWokhH5YIbKO54c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPU7ABQWF2qhjBOoox5HhoR4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAL9wSTtRqAwtDCl_jnwpRpzfXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBp0HuEhapRrmR5r6O9jcSS8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoDWR_ybXjMPFpd7fzWWXVzL778=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsJdjW5pMVeJJnWHyde2tiSH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Olivertwist278 op 20-12-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
SoulsOnFire schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:23:
[...]

Je gaat best eens langs bij een toonzaal. Eens je voor de verschillende afmetingen staat, begrijp je zeer goed wat voor jou werkt en wat niet. Dat gezegd zijnde, ik ben vrij zeker dat het bij ons ergens rond de 90cm is (1m74).
Mijn vrouw en ik zijn 1m73 en 1m77 respectievelijk. Onze keuken wordt 96cm werkhoogte.

Het heeft minder met je lengte te maken, dan de afstand van de elleboog naar de vloer. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Duidelijk is dat het plaatje met de afmetingingen rondom de tafel dat ik eerder posste aan de minimale kant zit als ik de reacties en de site van Flinders bekijk.
Floor-is schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:55:
[...]

Wie heeft er in hemelsnaam een 85cm diepe tafel?

Flinders is wat mij betreft een stuk beter qua formaten, hoewel ik de 270cm te krap vind. :P
85cm is wel echt aan de kleine kant, dat is meer een bureau. Ik heb nu een tafel van 90cm en dat is prima, 100cm zou mooi zijn als 't past maar bij ons is dat geen optie.

Wat er wel bij gezegd moet worden is dat niet iedereen hier een keukenruimte heeft van 6x6 meter o.i.d.. Nu is het natuurlijk het mooiste om de ruimte zo groot mogelijk te laten, ruimtelijk te laten lijken en zo optimaal mogelijk te gebruiken. Ik denk dat wij even afwachten tot we de ruimte een keer zelf hebben gezien en dan beslissen.

Er valt nog een hoop te doen met oa een eettafelbank, lichtere kleuren, eventueel een spiegel, een stukje open eiland, etc. Zie dit voorbeeld wat ik eerder aanhaalde. Wat misschien ook meespeelt is dat in m'n huidige appartement het optische verschil qua ruimte in de keuken/woonkamer ook enorm verschillend is met de onderburen. De keuken is bij ons nu hoogglans wit, de tafel is minimalistisch dik door een verjongde rand, open stoelen met een dunne poot (vitra dsr) etc etc. Kom ik beneden in dezelfde ruimte staat er een massieve tafel met dichte stoelen, dan lijkt het opeens krap. :)
SquareOne schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:07:
[...]
Optie 2 of 3.

Optie 2
meest ruimtelijke opzet. Iets minder werkruimte op aanrecht. En kan me voorstellen niet de ‘gedroomde’ eiland opstelling.

Optie 3
Eiland voor raam niet ideaal maar in deze situatie begrijp ik het wel. Kan er mooi een haakje voor handdoeken / theedoeken aan die kant zonder dat het in het zicht hangt.

Bank tegen de muur, dan kan het prima met een tafel van 90.

Denk ook alvast na over raambekleding. Kan dat in de dag? Anders kom je daarmee ‘in de problemen’.
Even voor de duidelijkheid, optie 3 bedoel je de 3e foto he? Want ik zie dat ik de volgorde niet gelijk heb gehouden met m'n eerdere post. :9

Qua raambekleding zie m'n eerste post. Daar hangt al iets moois in de dag dat moet dus goedkomen. Het schoonmaken van het raam wordt misschien wat lastig maar daarvoor hebben we een Karcher Window Vac, top apparaatje. ;)
Sen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:55:
[...]

Wat het meest ruimtelijk is is heel duidelijk nu. Maar het is geen eiland. Ik denk dat een eiland het te krap en klein laat ogen en ik zou dat vreselijk vinden. Maar andere mensen vinden het geweldig dat alles prop vol staat en je kont niet kan keren. Waarom heb je zo'n grote wasbak nodig eigenlijk hebben jullie geen vaatwasser dan?

Heb je persee 3 hoge kasten nodig? Met 2 zou je heel veel problemen kunnen oplossen door ze aan de uiteinden van de hoekkeuken te zetten.
Iets met een half Surinaamse vriendin en een gigantische familie/kookambitie. Bij een verjaardag 25+ man opbezoek is niks geks. :*) Buiten de kookplaat komt dus nog een stoomoven en een combioven, in de 3e kast een koel/vries combi. Ben met je eens dat 2 ovens boven elkaar ook nog een optie is, maar qua uitlijning vind ik 2 ovens op hoogte boven het blad wel het fraaist, zie het plaatje hieronder. Wel een goeie tip van je en dan houd je veel meer ruimte over qua werblad. Nemen we mee bij een hoekkeuken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iKM83LPXycep3q5Xnu2T1fyQgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MAyamLgivZHuhaq6QZJ1nTeT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:43:
Een offerte ontvangen voor dit ontwerp. €18300 incl montage. Vroeg me af of dit een schappelijke prijs is of te veel?

- Keukenkasten zijn van Hacker concept130
- Bora Puru kookplaat
- Siemens combi oven CM836GNB6
- Siemens koelvriescombinatie KI86V5SF1
- vaatwasser Siemens SX63H800BE
- Quooker 7L
- Caesarstone composiet werkblad

Prijzen per onderdeel hebben ze helaas niet meegegeven. Wel in de winkel laten zien, maar ik ben ze helaas vergeten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel kom je uit als de de items los bestelt via Keukenkastenfabriek, Bemmel&Kroon voor apparatuur en bladen via offerte van 123werkbladen of de tool op keukenbladenfabriek? Reken daar nog montage, transport, afvoer afval etc bij op en je hebt een goede indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
LordBusiness schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:55:
[...]

Hoeveel kom je uit als de de items los bestelt via Keukenkastenfabriek, Bemmel&Kroon voor apparatuur en bladen via offerte van 123werkbladen of de tool op keukenbladenfabriek? Reken daar nog montage, transport, afvoer afval etc bij op en je hebt een goede indicatie.
Thanks voor de tip! Niet zo over nagedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Olivertwist278 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:56:
[...]

Vergeet niet ook de zijpanelen, achterwand bij zitje en passtukken e.d. mee te nemen als je zelf gaat rekenen. Dat geeft soms een vertekend beeld.

Neemt niet weg dat je deze opstelling prima kunt berekenen bij keukenkastenfabriek of thuiskeukens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
LordBusiness schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:52:
Duidelijk is dat het plaatje met de afmetingingen rondom de tafel dat ik eerder posste aan de minimale kant zit als ik de reacties en de site van Flinders bekijk.

[...]
85cm is wel echt aan de kleine kant, dat is meer een bureau. Ik heb nu een tafel van 90cm en dat is prima, 100cm zou mooi zijn als 't past maar bij ons is dat geen optie.

Wat er wel bij gezegd moet worden is dat niet iedereen hier een keukenruimte heeft van 6x6 meter o.i.d.. Nu is het natuurlijk het mooiste om de ruimte zo groot mogelijk te laten, ruimtelijk te laten lijken en zo optimaal mogelijk te gebruiken. Ik denk dat wij even afwachten tot we de ruimte een keer zelf hebben gezien en dan beslissen.

Er valt nog een hoop te doen met oa een eettafelbank, lichtere kleuren, eventueel een spiegel, een stukje open eiland, etc. Zie dit voorbeeld wat ik eerder aanhaalde. Wat misschien ook meespeelt is dat in m'n huidige appartement het optische verschil qua ruimte in de keuken/woonkamer ook enorm verschillend is met de onderburen. De keuken is bij ons nu hoogglans wit, de tafel is minimalistisch dik door een verjongde rand, open stoelen met een dunne poot (vitra dsr) etc etc. Kom ik beneden in dezelfde ruimte staat er een massieve tafel met dichte stoelen, dan lijkt het opeens krap. :)

[...]
Even voor de duidelijkheid, optie 3 bedoel je de 3e foto he? Want ik zie dat ik de volgorde niet gelijk heb gehouden met m'n eerdere post. :9

Qua raambekleding zie m'n eerste post. Daar hangt al iets moois in de dag dat moet dus goedkomen. Het schoonmaken van het raam wordt misschien wat lastig maar daarvoor hebben we een Karcher Window Vac, top apparaatje. ;)

[...]
Iets met een half Surinaamse vriendin en een gigantische familie/kookambitie. Bij een verjaardag 25+ man opbezoek is niks geks. :*) Buiten de kookplaat komt dus nog een stoomoven en een combioven, in de 3e kast een koel/vries combi. Ben met je eens dat 2 ovens boven elkaar ook nog een optie is, maar qua uitlijning vind ik 2 ovens op hoogte boven het blad wel het fraaist, zie het plaatje hieronder. Wel een goeie tip van je en dan houd je veel meer ruimte over qua werblad. Nemen we mee bij een hoekkeuken!

[Afbeelding]
Bedoelde inderdaad derde foto in die post. Waar het eiland dus tegen de wand met het raam aan staat.

T.a.v. de raambekleding, dan doel je op de foto van buurtgenoten die er al wonen? Want zelf hebben jullie nog niks hangen toch? Kan namelijk niet helemaal volgen of je er nu al woont / de sleutel hebt aangezien je ook zegt "tot we de ruimte een keer gezien hebben".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Woon er inderdaad nog niet, krijgen over een jaartje de sleutel. We zijn al bij buren binnen geweest die deze opstelling hebben echter hebben die een eiland van 200cm gedaan en 60cm van het raam af. Dan heb je ook een smallere doorgang aan het begin van de keuken vanaf de hal/trap. Dat bezoekje nam al heel wat zorgen over de krapte weg.

Ik heb de foto die ik toen binnen mocht maken nog eens bekeken en vrees er niet zo voor eigenlijk. De foto laat ik even prive omdat het niet mijn huis is. Het zal niet zo ruimtelijk zijn als die prachtige keuken van @BlowFish, maar nog steeds niet (te) krap. Ik verwacht over een maand of 4 het eerste kijk moment en dan gaan we nog maar is aan de slag met meten, uitzetten etc. Daarna de knoop doorhakken over de opstelling. Qua lichtpunten kan beide nog en heb de vloerverwarming ook door laten lopen onder het eiland, alleen niet onder de wand van de hoge kasten. :)

Gister trouwens mail gehad dat de KKF ongeveeer z'n prijzen met 5% gaat verhogen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
SquareOne schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:58:
[...]

Vergeet niet ook de zijpanelen, achterwand bij zitje en passtukken e.d. mee te nemen als je zelf gaat rekenen. Dat geeft soms een vertekend beeld.

Neemt niet weg dat je deze opstelling prima kunt berekenen bij keukenkastenfabriek of thuiskeukens.
Ja klopt, zeker bij de greenloze variant. De ruimte is nu 3660mm op de tekening, bij eerste kijkmoment hoop ik van harte dat het meer richting 3700 gaat. Anders zal het kastje met 3 lades 50cm worden ipv 60 (en daar gaat dan je symmetrie |:().

[ Voor 51% gewijzigd door LordBusiness op 20-12-2022 11:44 . Reden: Mail KKF toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:56:
[...]

Ben benieuwd, post je hier even je sommetje? Dan valt er wat over te zeggen. Een prijs 30% bovenop die kosten is niks geks trouwens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
LordBusiness schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:38:
Woon er inderdaad nog niet, krijgen over een jaartje de sleutel. We zijn al bij buren binnen geweest die deze opstelling hebben echter hebben die een eiland van 200cm gedaan en 60cm van het raam af. Dan heb je ook een smallere doorgang aan het begin van de keuken vanaf de hal/trap. Dat bezoekje nam al heel wat zorgen over de krapte weg.

Ik heb de foto die ik toen binnen mocht maken nog eens bekeken en vrees er niet zo voor eigenlijk. De foto laat ik even prive omdat het niet mijn huis is. Het zal niet zo ruimtelijk zijn als die prachtige keuken van @BlowFish, maar nog steeds niet (te) krap. Ik verwacht over een maand of 4 het eerste kijk moment en dan gaan we nog maar is aan de slag met meten, uitzetten etc. Daarna de knoop doorhakken over de opstelling. Qua lichtpunten kan beide nog en heb de vloerverwarming ook door laten lopen onder het eiland, alleen niet onder de wand van de hoge kasten. :)

Gister trouwens mail gehad dat de KKF ongeveeer z'n prijzen met 5% gaat verhogen:

***members only***

[...]
Ja klopt, zeker bij de greenloze variant. De ruimte is nu 3660mm op de tekening, bij eerste kijkmoment hoop ik van harte dat het meer richting 3700 gaat. Anders zal het kastje met 3 lades 50cm worden ipv 60 (en daar gaat dan je symmetrie |:().
Kijkmoment in de woning op het moment dat het nog niet af is gaat je niet echt helpen voor het 'beleven' van de ruimte. Met allemaal betonnen wanden, dekvloer, ramen vaak afgeplakt voelt de ruimte véél kleiner aan dan het daadwerkelijk is.

Ik denk dat de referentie van de buurtbewoner - indien het een identieke woning is -het beste is om de keuze te maken.

Wat betreft de afmeting van 3660. In de praktijk zal dat hoogstens enkele millimeters verschillen bij nieuwbouw. Maar met jullie opstelling (zonder verticale greeplijst toch?) zou het moeten kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door SquareOne op 20-12-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
LordBusiness schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:45:
[...]
Ben benieuwd, post je hier even je sommetje? Dan valt er wat over te zeggen. Een prijs 30% bovenop die kosten is niks geks trouwens. :)
Yes, zal ik doen! Einde van de middag ga ik aan de slag.

Kort vraagje nog; hoe zit het met het merk van de keukenkasten? Bij keukenkastfabriek zie ik het merk niet staan, of maakt dat niet zoveel uit zolang het geen Siematic is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Olivertwist278 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:17:
[...]

Yes, zal ik doen! Einde van de middag ga ik aan de slag.

Kort vraagje nog; hoe zit het met het merk van de keukenkasten? Bij keukenkastfabriek zie ik het merk niet staan, of maakt dat niet zoveel uit zolang het geen Siematic is?
Toevallig heb ik die vraag hier laatst ook gesteld. Conclusie: Ballerina keukens.

Dat is overigens een prima merk. Lades e.d. zijn uitgerust als Blum Legrabox dus dat is kwalitatief uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
De kleuren/grepen etc. komen inderdaad overeen met een selectie van Ballerina. Echter krijg je aan de zijkant het wel het KKF logo. Lades zijn Blum, al heb je daar volgens mij ook heel wat soorten/gradaties in.

Ik heb momenteel ook een Ballerina keuken, erg blij mee. Echt degelijk en de lades gaan als een jekko. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
LordBusiness schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:52:

[...]
Met zoveel mensen over de vloer wil je makkelijk kunnen schuiven met ruimte, tafels en stoelen.
Ik ben wat gaan voortborduren op de keuken zonder eiland. Dan heb je immers de beste mogelijkheden om tafels/stoelen bij te plaatsen. De L is nu bijna helemaal laag, zodat je veel ruimte hebt voor iedereen met kookambities, en je ook met meerdere mensen tegelijk in de keuken kunt werken. Naast de trap een hoge kast met daarin ovens en bergruimte. In de hoek bij het raam eventueel ruimte voor een koffiecorner. Is best handig met zulke familiefeestjes. Maak er eventueel een spoelbakje in, dan kun je deze ruimte gebruiken terwijl aan de andere kant de vaat wordt gedaan, loopt niemand elkaar in de weg. (Vw trouwens tussen koelvries en spoelbak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UithpXvhQmVjIV-WXrbCyTf5IhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5QDxhLpxNnUwLaSnyUAM36l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nxt0206
Toke_gt schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:15:
[...]

Dat grote raam zit mijn eerste voorstel in de weg ;( Maar ik ben toch bij die L blijven hangen, maar dan langs het muurtje. Ik zou dat voor een deel net iets hoger maken dan de hoogte van je werkblad (grijs op de schets hieronder), en het laatste stukje, waar de trap hoger wordt, tot aan het plafond laten (zwart op de schets). Donkerblauw zijn hoge kasten (koelvries/ovens), de rest laag. Ik heb een servieskast ingetekend aan de kant van de lange muur, zodat je voldoende bergruimte hebt. Maar misschien heb je die niet nodig.
[Afbeelding]
Vandaag langs kvik geweest om een nieuw ontwerp te schetsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrdl5otg4laVvVCzVd2cqL1O8QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Nb5EeluZmq1dVzC9Jxuds8F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2O2nYTScQU_rGwM6qvPcz2gZMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwSel5L2UDWnRv6yvdQlk8jD.jpg?f=fotoalbum_large

Eikenhout fineer met wit composiet werkblad. Kookplaat novy met ingebouwde afzuig in de kast. Oven bosch. Vaatwasser bosch.

1 tekening is zonder koelkast/vriezer maar wel meer werkruimte vind ik. Die andere tekening is met koelkast maar praktisch toch minder werkruimte. Deze opstelling zonder koelkast maar veel meer werkruimte, boven de kraanwand doen we dan een lange wandplank plaatsen met decoratie. Koelkast vriezer in de bijkeuken. Dan is er mogelijkheid voor een American fridge bijvoorbeeld. Bijkeuken is direct links van de plek. De zwarte kast is een glazen kast voor beetje contrast. Die kan eventueel nog verplaatst worden naar rechts in de hoek.

Welke vinden jullie mooier en praktischer? Prijs is identiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
nxt0206 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:51:
[...]

Vandaag langs kvik geweest om een nieuw ontwerp te schetsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eikenhout fineer met wit composiet werkblad. Kookplaat novy met ingebouwde afzuig in de kast. Oven bosch. Vaatwasser bosch.

1 tekening is zonder koelkast/vriezer maar wel meer werkruimte vind ik. Die andere tekening is met koelkast maar praktisch toch minder werkruimte. Deze opstelling zonder koelkast maar veel meer werkruimte, boven de kraanwand doen we dan een lange wandplank plaatsen met decoratie. Koelkast vriezer in de bijkeuken. Dan is er mogelijkheid voor een American fridge bijvoorbeeld. Bijkeuken is direct links van de plek. De zwarte kast is een glazen kast voor beetje contrast. Die kan eventueel nog verplaatst worden naar rechts in de hoek.

Welke vinden jullie mooier en praktischer? Prijs is identiek.
Nice! Ik vind de eerste leuker en mooier, met lekker veel werkruimte. Maar ik twijfel wat bij de koelvries in de berging. Als dat alleen een kort tussenwandje is met verder een open ruimte, dan is het verlenging van de kastenrij en dat is prima. Maar als je echt een deur door moet, is dat volgens mij al snel een irritatie. Daar zou ik goed over nadenken. Dan misschien toch liever het andere onderwerp. Of, tussenvorm: kleine koelkast voor dagdagelijks gebruik in keuken en grote koelvries in berging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:39:
[...]

Met zoveel mensen over de vloer wil je makkelijk kunnen schuiven met ruimte, tafels en stoelen.
Ik ben wat gaan voortborduren op de keuken zonder eiland. Dan heb je immers de beste mogelijkheden om tafels/stoelen bij te plaatsen. De L is nu bijna helemaal laag, zodat je veel ruimte hebt voor iedereen met kookambities, en je ook met meerdere mensen tegelijk in de keuken kunt werken. Naast de trap een hoge kast met daarin ovens en bergruimte. In de hoek bij het raam eventueel ruimte voor een koffiecorner. Is best handig met zulke familiefeestjes. Maak er eventueel een spoelbakje in, dan kun je deze ruimte gebruiken terwijl aan de andere kant de vaat wordt gedaan, loopt niemand elkaar in de weg. (Vw trouwens tussen koelvries en spoelbak).

[Afbeelding]
Dit een heel fraai alternatief, hebben we ook even naar gekeken. Denk je niet dat de afstanden voor de keren buiten de feestjes te groot zijn tussen de ovens en de rest van de keuken? Daarom hebben we deze eigenlijk laten schieten. We zijn ook bij mensen binnen geweest waar de keuken in 2 wandopstellingen op de muren van 360cm was met in het midden een ronde tafel. We vonden dit maar weinig keuken uitstralen en meer een plek om je eten op te warmen. Wel een ruimtelijk gevoel. Hieronder de foto's:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Misschien persoonlijk, maar wij vonden 't niks. :9

We nemen je voorstel mee tzt met de kijkdagen om eens uit te stappen en om ruimtelijk voor te stellen. Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
LordBusiness schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:52:
[...]
Dit een heel fraai alternatief, hebben we ook even naar gekeken. Denk je niet dat de afstanden voor de keren buiten de feestjes te groot zijn tussen de ovens en de rest van de keuken? Daarom hebben we deze eigenlijk laten schieten. We zijn ook bij mensen binnen geweest waar de keuken in 2 wandopstellingen op de muren van 360cm was met in het midden een ronde tafel. We vonden dit maar weinig keuken uitstralen en meer een plek om je eten op te warmen.
Ik denk niet dat de afstand te groot is, het is van links naar rechts maar 5 meter toch? Dat is dus 3 meter van aanrecht naar begin ovenkast. Dat valt denk ik wel mee. Het ontbreken van het ‘keukengevoel’ wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat het twee kastenwanden zijn die tegenover elkaar staan en er verder helemaal niets aan sfeer is aangebracht. Dat zou ik ook niet prettig vinden, en de koelkast zou ik dan ook te ver weg vinden.
In het schetsje staan de ovens anders opgesteld, meer in het verlengde van de L, waardoor het meer een geheel wordt. Ovens heb je ook niet altijd nodig, koelkast veel vaker. Maar probeer het uit in een showroom, of kijk of je ergens een 3D render kunt laten maken. Daar krijg je een goede indruk van. Bekijk ook wat een mooi behang bijvoorbeeld aan sfeer in het eetgedeelte kan verbeteren.
Dat wandje bij de trap zou ik sowieso wel doen (je kunt daar ook de koffiecorner plaatsen en de ovens tussen de ramen), omdat je anders de indruk kunt hebben dat je in een hal zit. Met een wandje maak je het wat beschutter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
LordBusiness schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:45:
[...]
@SquareOne @LordBusiness

Heb het berekend, thanks nogmaals voor de tip!

Er zijn 2 prijzen. Ik zal de korting prijs opnoemen en tussen haakjes wat de prijs is zonder korting:

Werkblad: €3045 (€3749)
Apparaten: €5938 (€6844)
Kasten: €4980 (€6381)

Totaal: €13963 (€16974)

Bij de offerte die ik kreeg van Eigenhuis kwam het neer op €18300 incl montage. Volgens mij is de montage 2k dus is de keuken ongeveer €16300 bij hun. Wel gaven ze in het begin aan dat ze niet onderhandelen en transparant zijn in de prijzen, wellicht dat er hier iemand is die wel korting van ze heeft gekregen.

Wat is jullie gedachte bij deze prijs?

Ps: de keukenkasten zijn berekend voor Hacker Systemat en de kasten van mijn ontvangen offerte zijn van Hacker Concept130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Olivertwist278 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:48:
[...]

@SquareOne @LordBusiness

Er zijn 2 prijzen. Ik zal de korting prijs opnoemen en tussen haakjes wat de prijs is zonder korting:

Bij de offerte die ik kreeg van Eigenhuis kwam het neer op €18300 incl montage. Volgens mij is de montage 2k dus is de keuken ongeveer €16300 bij hun. Wel gaven ze in het begin aan dat ze niet onderhandelen en transparant zijn in de prijzen, wellicht dat er hier iemand is die wel korting van ze heeft gekregen.

Ps: de keukenkasten zijn berekend voor Hacker Systemat en de kasten van mijn ontvangen offerte zijn van Hacker Concept130
Welke partij is dit van? Thuiskeukens?
Leveren zij ook een blad en apparatuur?

Volgens mij heb ik hier wel eens gelezen dat Systemat ca. 10% duurder is dan Hacker Classic (is dat tegenwoordig Concept130?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Olivertwist278 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:48:
[...]

@SquareOne @LordBusiness

Reken je die 14k * 1,3 kom je dus op 18,2k en dat is nagenoeg de prijs bij Eigenhuis. Niet onderhandelen aangeven is natuurlijk de start van elke onderhandeling. Ik denk dat je er nog wat uit kan halen maar heb hier geen ervaring mee omdat ik voor de oplossing ga van de 14K en zelf het risico loop voor de rest. De keuken is ook een stukje groter dus gaat dan ook om een groter verschil. De startpost geeft aan dat je er misschien nog 5 a 10% af kan halen. Maar daar zullen andere in dit topic even bij moeten helpen. De prijs is iig niet gigantisch te veel. :)

Ben wel benieuwd hoe je nou aan korting komt op die keukenkasten? Want bij KKF geven ze voor zo ver ik weet geen korting. :9

[ Voor 4% gewijzigd door LordBusiness op 20-12-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
SquareOne schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:55:
[...]

Welke partij is dit van? Thuiskeukens?
Leveren zij ook een blad en apparatuur?

Volgens mij heb ik hier wel eens gelezen dat Systemat ca. 10% duurder is dan Hacker Classic (is dat tegenwoordig Concept130?)
Sorry, vergeten te vermelden. De kasten komen van Thuiskeukens. Apparatuur van Bemmelenkroon en werkblad van 123werkbladen. Wel 3 verschillende partijen dus. Evt montage kosten moeten er nog bij volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olivertwist278
LordBusiness schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:57:
[...]
Reken je die 14k * 1,3 kom je dus op 18,2k en dat is nagenoeg de prijs bij Eigenhuis. Niet onderhandelen aangeven is natuurlijk de start van elke onderhandeling. Ik denk dat je er nog wat uit kan halen maar heb hier geen ervaring mee omdat ik voor de oplossing ga van de 14K en zelf het risico loop voor de rest. De keuken is ook een stukje groter dus gaat dan ook om een groter verschil. De startpost geeft aan dat je er misschien nog 5 a 10% af kan halen. Maar daar zullen andere in dit topic even bij moeten helpen. De prijs is iig niet gigantisch te veel. :)

Ben wel benieuwd hoe je nou aan korting komt op die keukenkasten? Want bij KKF geven ze voor zo ver ik weet geen korting. :9
Ik heb de berekening uiteindelijk bij Thuiskeukens gedaan, omdat ze daar Hacker kasten hebben. Ik dacht dat dat misschien een eerlijkere vergelijking zou zijn.

Klopt wat je zegt over het onderhandelen. Ben naar dmg zaken geweest, waarbij het echt een spel was en er van alles werd geboden.
Deze verkoper vertelde direct vanaf het begin dat zij dat daar niet doen. Misschien was ik te naïef om het te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
-

[ Voor 100% gewijzigd door Olivertwist278 op 20-12-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Olivertwist278 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:03:
[...]

Sorry, vergeten te vermelden. De kasten komen van Thuiskeukens. Apparatuur van Bemmelenkroon en werkblad van 123werkbladen. Wel 3 verschillende partijen dus. Evt montage kosten moeten er nog bij volgens mij.
Deze berekening zou voorhel moeten helpen om voor jezelf te bevestigen of je een goede prijs hebt.
Ik vind het verschil nog wel meevallen. Met andere woorden: de keuken bij eigenhuis vind ik niet veel te duur. Ze zijn ongeveer dus ca. 13% duurder als je alles los bestelt. Aan alles los bestellen zitten ook wat risico's en gedoe. De vraag is of dat opweegt tegen de 13%.

Daarnaast; wellicht kun je toch nog een beetje korting krijgen.
Ik zou het wel 100% vergelijkbaar maken:
Dus bij beiden Concept130 of Systemat. Dan wordt het verschil weer iets groten.
Bij beiden hetzelfde blad - dan wordt 123werkbladen weer iets duurder
Apparatuur is identiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
SquareOne schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:16:
[...]

Deze berekening zou voorhel moeten helpen om voor jezelf te bevestigen of je een goede prijs hebt.
Ik vind het verschil nog wel meevallen. Met andere woorden: de keuken bij eigenhuis vind ik niet veel te duur. Ze zijn ongeveer dus ca. 13% duurder als je alles los bestelt. Aan alles los bestellen zitten ook wat risico's en gedoe. De vraag is of dat opweegt tegen de 13%.

Daarnaast; wellicht kun je toch nog een beetje korting krijgen.
Ik zou het wel 100% vergelijkbaar maken:
Dus bij beiden Concept130 of Systemat. Dan wordt het verschil weer iets groten.
Bij beiden hetzelfde blad - dan wordt 123werkbladen weer iets duurder
Apparatuur is identiek?
Ja daar heb je gelijk in.

Werkblad en apparaten zijn identiek. Alleen wel een verschil tussen concept130 en Systemat helaas. Ik kon de kasten van concept130 niet vinden. Ik zal nog wel even verder kijken of ik die kan vinden op een andere site.

[ Voor 3% gewijzigd door Olivertwist278 op 20-12-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Olivertwist278 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:21:
[...]

Ja daar heb je gelijk in.

Werkblad en apparaten zijn identiek. Alleen wel een verschil tussen concept130 en Systemat helaas. Ik kon de kasten van concept130 niet vinden. Ik zal nog wel even verder kijken of ik die kan vinden op een andere site.
Ik denk niet dat ze elders te vinden zijn met online prijs. Bedoel je bij thuiskeukens met de prijs met korting gewoon de prijs die op de site staat? Want dan zou ik het geen korting noemen 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluehome
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-12-2022
Raden jullie bij een bora een plasmafilter aan? Het werd wel geadviseerd maar ik kan er niet veel over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
SquareOne schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:28:
[...]

Ik denk niet dat ze elders te vinden zijn met online prijs. Bedoel je bij thuiskeukens met de prijs met korting gewoon de prijs die op de site staat? Want dan zou ik het geen korting noemen 😜
Ja de fictieve korting op de website haha 😛 zal vast nog wel meer af kunnen. Moet zeggen dat ik echt niet begrijp waarom keukenkasten zo duur kunnen zijn. Sommige onder kasten zijn €500. Gekkenwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Bluehome schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:30:
Raden jullie bij een bora een plasmafilter aan? Het werd wel geadviseerd maar ik kan er niet veel over vinden
Mijn ouders hebben er 1 icm een dure afzuigkap. Inmiddels hebben ze hun luchtdichte appartement voorzien van een afzuiging naar buiten. Vond het erg tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Olivertwist278 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:43:
[...]

Ja de fictieve korting op de website haha 😛 zal vast nog wel meer af kunnen. Moet zeggen dat ik echt niet begrijp waarom keukenkasten zo duur kunnen zijn. Sommige onder kasten zijn €500. Gekkenwerk
Ik denk niet dat er korting te krijgen is bij zo'n webshop als thuiskeukens.
Ze hanteren transparante prijzen om juist niet met klanten te gaan onderhandelen, dat kost immers ook tijd en geld. Bij zo'n winkel is het ook de bedoel dat je zo veel mogelijk zelf configureert en uitdenkt.

Dat is denk ik ook een van de redenen waarom er niet (veel) meer webshops zijn zoals dit. Uiteindelijk krijg je als verkoper toch nog best wel wat vragen over wat wel en niet kan.

Maar gewoon een catalogus online zetten met alle opties en productcodes scheelt al de helft.

Wat betreft de prijs van sommige kasten. Ja ze zijn duur. Zeker ladekasten. Aan de andere kant, als je ziet wat een losse legrabox kost, dan tikt het heel snel heel hard aan.

[ Voor 13% gewijzigd door SquareOne op 20-12-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
lonehitman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:03:
[...]

Mijn ouders hebben er 1 icm een dure afzuigkap. Inmiddels hebben ze hun luchtdichte appartement voorzien van een afzuiging naar buiten. Vond het erg tegenvallen.
Hoe kan je in een appartement naar buiten afzuigen? Gaten boren in de buitenmuur mag in vrijwel geen enkele VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
Hallo! Starter hier die volgend jaar zijn eerste woning krijgt, inclusief wat oudere keuken. Door de bomen kan ik het bos niet zien en vandaar hoop ik op wat advies van jullie. De OP helpt daarbij, maar iets meer advies zou ik fijn vinden. Ik zie Ikea bijvoorbeeld onder ''Laag'' staan. Is dit dan ook een echte afrader?

Ik heb bij een vergelijkbaar huis onderstaande keuken gezien. Wat zou een zeer grove schatting zijn hiervoor qua kosten? Ik wil uiteraard ook langs aanbieders, maar ik heb geen idee waarheen nog.

Veel dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axMhFy5PHmO-UoBR-wv47QBiseI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3WNJkc6qtnDiWtb7UUcEoBu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Tweakx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:50:
Hallo! Starter hier die volgend jaar zijn eerste woning krijgt, inclusief wat oudere keuken. Door de bomen kan ik het bos niet zien en vandaar hoop ik op wat advies van jullie. De OP helpt daarbij, maar iets meer advies zou ik fijn vinden. Ik zie Ikea bijvoorbeeld onder ''Laag'' staan. Is dit dan ook een echte afrader?

Ik heb bij een vergelijkbaar huis onderstaande keuken gezien. Wat zou een zeer grove schatting zijn hiervoor qua kosten? Ik wil uiteraard ook langs aanbieders, maar ik heb geen idee waarheen nog.

Veel dank alvast!

[Afbeelding]
Klik de kastjes een bij elkaar in een Ikea planner?
Apparatuur kun je zo gek maken als je zelf wilt.

Lees de vorige twee pagina's nog eens door, dan krijg je een duidelijk beeld hoe de prijs van den keuken is opgebouwd.

De keuken op het plaatje kun je misschien wel voor 3000 euro realiseren, maar kan ook voor 20000. Daar schiet je niks mee op, maar je zult je eerst moeten oriënteren wat je wensen zijn.

Voorbeeldje op basis van wat ik op het plaatje zie:
- witte kast korpussen zonder zijpanelen. Geen gezicht als je het mij vraagt. Wel lekker goedkoop.
- losse koelkast. Scheelt weer een kast a 800 euro. Ook geen gezicht als je het mij vraag. Wel lekker goedkoop.

Ik vind de keuken op het plaatje er nog niet heel dramatisch uitzien overigens. Wellicht kun je deze met wat ingrepen zoals andere frontjes (en wat zijpanelen tegen de bovenkastjes), en een extra kast voor de koelkast upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
SquareOne schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:59:
[...]

Klik de kastjes een bij elkaar in een Ikea planner?
Apparatuur kun je zo gek maken als je zelf wilt.

Lees de vorige twee pagina's nog eens door, dan krijg je een duidelijk beeld hoe de prijs van den keuken is opgebouwd.

De keuken op het plaatje kun je misschien wel voor 3000 euro realiseren, maar kan ook voor 20000. Daar schiet je niks mee op, maar je zult je eerst moeten oriënteren wat je wensen zijn.

Voorbeeldje op basis van wat ik op het plaatje zie:
- witte kast korpussen zonder zijpanelen. Geen gezicht als je het mij vraagt. Wel lekker goedkoop.
- losse koelkast. Scheelt weer een kast a 800 euro. Ook geen gezicht als je het mij vraag. Wel lekker goedkoop.

Ik vind de keuken op het plaatje er nog niet heel dramatisch uitzien overigens. Wellicht kun je deze met wat ingrepen zoals andere frontjes (en wat zijpanelen tegen de bovenkastjes), en een extra kast voor de koelkast upgraden?
Dank voor je antwoord! Ik ga de Ikea planner eens induiken en de vorige pagina's doorlezen. De foto is juist van een woning waar al een upgrade heeft plaatsgevonden, al weet ik niet hoe lang geleden. Onderstaande is mijn toekomstige keuken. Eerste jaar heb ik sowieso nog geen geld voor een nieuwe keuken, dus dan moet ik nog even overleven met deze ;) Ik zat er wel aan te denken om een andere vloer te leggen en de cv ketel een upgrade te geven.. gaat denk ik ook al wel verschil maken. Maar mocht je andere tips hebben, dan hoor ik dat graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyTDl-Td6P4kM6rh32cX_Vn6Tv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpuX0DiLTRT8DHD2qzNyq8tg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HecF13ZQtCUugulBXp9zgeO-dNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLSYYFXkB7Dnh44MFRjW55By.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Tweakx op 20-12-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Z___Z schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:46:
[...]

Hoe kan je in een appartement naar buiten afzuigen? Gaten boren in de buitenmuur mag in vrijwel geen enkele VVE.
Zijn toch meerdere bewoners die het hebben. Zijn in totaal ook maar iets van 14 appartementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
Ik heb nog een vraag. Wij hebben dus een schiereiland en willen een werkblad van 2cm dik. Bij andere zaken waar ik ben geweest, geven ze aan dat bij een schiereiland met een composiet blad de dikte minimaal 3cm moet zijn. De zaak waar we nu een offerte hebben lopen, had eerst zelfs 1,2 ingevuld en op ons verzoek er 2cm van gemaakt.
Volgens de andere keuken zaken is dit nog steeds te dun omdat het blad zal inzakken en sneller kapot kan gaan. Is dit waar?

Ik zie wel op de offerte staan dat bij het 2cm blad een blad steun wordt geplaatst. Geen idee of het hiervoor is, maar daar zal ik hem volgende week over spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
Tweakx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:02:
[...]

Dank voor je antwoord! Ik ga de Ikea planner eens induiken en de vorige pagina's doorlezen. De foto is juist van een woning waar al een upgrade heeft plaatsgevonden, al weet ik niet hoe lang geleden. Onderstaande is mijn toekomstige keuken. Eerste jaar heb ik sowieso nog geen geld voor een nieuwe keuken, dus dan moet ik nog even overleven met deze ;) Ik zat er wel aan te denken om een andere vloer te leggen en de cv ketel een upgrade te geven.. gaat denk ik ook al wel verschil maken. Maar mocht je andere tips hebben, dan hoor ik dat graag!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze is inderdaad wel een beetje gedateerd :+
Maar het lukt vast om daar nog een tijdje in te koken totdat er weer een spaarpotje is d:)b

Ik heb alle kasten op het plaatje dat je als eerste poste eens bij elkaar geklikt bij keukenkastenfabriek. Dan kom je in goedkoopste prijsgroep al snel op 3k (zonder zijpanelen). Wellicht dat het bij Ikea nog wat voordeliger kan. Maar heeft veel minder keuze in kasten en maatvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
SquareOne schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:22:
[...]

Deze is inderdaad wel een beetje gedateerd :+
Maar het lukt vast om daar nog een tijdje in te koken totdat er weer een spaarpotje is d:)b

Ik heb alle kasten op het plaatje dat je als eerste poste eens bij elkaar geklikt bij keukenkastenfabriek. Dan kom je in goedkoopste prijsgroep al snel op 3k (zonder zijpanelen). Wellicht dat het bij Ikea nog wat voordeliger kan. Maar heeft veel minder keuze in kasten en maatvoering.
Haha, komt goed :9 En ik ga daar zeker even kijken, dank je wel! Overigens valt mij die prijs nog wel mee, maar ik begrijp dat het ex. apparatuur en inbouw is. Dus komt nog wel een paar duizend bij. Maar ook dan wel te doen..

[ Voor 10% gewijzigd door Tweakx op 20-12-2022 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Tweakx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:24:
[...]

Haha, komt goed :9 En ik ga daar zeker even kijken, dank je wel! Overigens valt mij die prijs nog wel mee, maar ik begrijp dat het ex. apparatuur en inbouw is. Dus komt nog wel een paar duizend bij. Maar ook dan wel te doen..
Bekijk de keuken eens goed als je de sleutel hebt. Als de kastjes goed zijn, maar de deurtjes moeten opnieuw worden afgesteld, dan kun je de keuken met nieuwe grepen en een pot lak al een heel nieuw uiterlijk geven. Of eventueel wrappen. Ook kan het helpen de ‘franje’ eraf te halen. Ik zie bijvoorbeeld wat lattenwerk onder de bovenkasten (?), als je dat weghaalt en netjes afwerkt ziet het er meteen anders uit. Idem een nieuw werkblad.
Je kunt vervolgens investeren in apparatuur die vervangen moet worden en zo kun je de aanschaf van een compleet nieuwe keuken een jaar of 5-7 doorschuiven.

Vallen de kastjes echt van ellende uit elkaar, kijk dan ook eens online bij uitverkoop- of showroommodellen. Je hebt een keukenindeling waarin je makkelijk allerlei bestaande modellen kunt heropbouwen; mogelijk biedt dat perspectief.
Verder is er niks mis met de keukens in het lagere segment. Ze zijn wat meer basic, hebben minder mogelijkheden en hebben de naam minder lang mee te gaan, maar je vindt hier ook zeker ervaringen van mensen die al jaren een ikea-keuken hebben waar niks aan mankeert. Of die voor jou geschikt is, hangt dus vooral van je wensenlijst en budget af, en van de manier waarop je ermee omgaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakx
Toke_gt schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:31:
[...]

Bekijk de keuken eens goed als je de sleutel hebt. Als de kastjes goed zijn, maar de deurtjes moeten opnieuw worden afgesteld, dan kun je de keuken met nieuwe grepen en een pot lak al een heel nieuw uiterlijk geven. Of eventueel wrappen. Ook kan het helpen de ‘franje’ eraf te halen. Ik zie bijvoorbeeld wat lattenwerk onder de bovenkasten (?), als je dat weghaalt en netjes afwerkt ziet het er meteen anders uit. Idem een nieuw werkblad.
Je kunt vervolgens investeren in apparatuur die vervangen moet worden en zo kun je de aanschaf van een compleet nieuwe keuken een jaar of 5-7 doorschuiven.

Vallen de kastjes echt van ellende uit elkaar, kijk dan ook eens online bij uitverkoop- of showroommodellen. Het is een indeling waarbij je makkelijk allerlei bestaande modellen kunt heropbouwen; mogelijk biedt dat perspectief.
Verder is er niks mis met de keukens in het lagere segment. Ze zijn wat meer basic, hebben minder mogelijkheden en hebben de naam minder lang mee te gaan, maar je vindt hier ook zeker ervaringen van mensen die al jaren een ikea-keuken hebben waar niks aan mankeert. Of die voor jou geschikt is, hangt dus vooral van je wensenlijst en budget af, en van de manier waarop je ermee omgaat.
Goede tips waar ik zeker wat mee ga doen zodra ik de sleutel heb. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

lonehitman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:03:
[...]

Bedoel je met 'luchtdichte appartement' dat ze een WTW-ventilatie hebben?
Als dit zo is dan is een afzuiging naar buiten erg onverstandig.
Want dan doorbreek je de balans en de werking van de WTW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lonehitman
Rzaan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:35:
[...]

Bedoel je met 'luchtdichte appartement' dat ze een WTW-ventilatie hebben?
Als dit zo is dan is een afzuiging naar buiten erg onverstandig.
Want dan doorbreek je de balans en de werking van de WTW.
Heb het zelf ook. In de koude maanden van het jaar trek je wel wat warmte uit je woning maar dat heb ik liever dan die etensgeur in de kleding etc. En die onbalans heb je ook wel als je een deur open doet of in de zomer de openslaande deuren naar de tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
[...]

***members only***

[Afbeelding]
Ben even aan het klooien geweest om te kijken wat goed voor je werken kan en eigenlijk zijn er niet zo heel veel goede opstellingen denk ik.

Hieronder waar ik een beetje op uit kwam. (Eentje met een eiland van 70cm..)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddK33Tw4j9Eeld6V4lRZbqylCTM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/aGKQTwtkkEQQUUOTVQqntENI.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehbZb314O0k0_-roibkX4IwqTJo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/oo9PGugm4Vt4SvbMj6qekymW.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZebo3VZIqHVRPMcs4Uxt5F3Fkc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SMzwsgZlWDbNXaOg1lUFdW3v.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUtwAgKhpHXk95zEODsP7Z_IKnw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZPzp243TB4TmpOnGnxVyuseE.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEOtfnJOVAZI1vst5Oz_HkI87fw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zFQiIrcEwbdqRh7I8amn7f3U.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjcfQx1RNEcc1eDJg4gWTFmI_LM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/lzhQW6Z397Vr7rNqP1QvOEYC.png?f=fotoalbum_medium

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Tweakx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals eerder aangegeven denk ik dat je met afstellen, andere grepen, een nieuwwerkblad al een heel eind bent. :)
Ik heb zelf wat Ikea kasten in elkaar gezet en hoewel de kwaliteit niet slecht is, ben ik er wel op terug gekomen hoeveel tijd het kost al die kastjes in elkaar te zetten. Ook het systeem met de pootjes vond ik zelf niet fantastisch. Vergelijk die kasten eens met de KKF wat hier al voor je uitgerekend is en bedenk dan of je 't er voor over hebt of niet. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Floor-is schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:56:
[...]

Ben even aan het klooien geweest om te kijken wat goed voor je werken kan en eigenlijk zijn er niet zo heel veel goede opstellingen denk ik.

Hieronder waar ik een beetje op uit kwam. (Eentje met een eiland van 70cm..)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor het uitwerken, fijn dat er hier zo meegedacht wordt! Ik denk dat ik bij de 2 opties blijf voor een hoekopstelling zoals eerder gedeeld door @Toke_gt of het eiland voor 't raam. Zat ook te denken als 't huis een mooie erker had gehad dan zou het eiland mooi vrij staan en had 't al een heel ander gezicht geweest. Helaas was dat geen optie.

Toch gek, koop je een huis van ruim 180m2 en dan zo beperkte mogelijkheden voor een ruime keuken. De architect vind blijkbaar een keuken van 360 lang goenoeg ruimte op zo'n oppervlakte. Hoe zou zoiets werken... :S
Pagina: 1 ... 381 ... 525 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1